Ceaser schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:08:
De ervaring met die garmins verschillen dus erg veel blijkbaar, met mijn garmin 800 ben ik juist vele malen blijer dan ik met mijn smartphone was. GPS die nog wel eens wegviel in het bos terwijl ik dat met die garmin juist weer niet zo ervaar.
In het bos is het drama, als je zonder speedsensor rijdt dan hoor je alleen maar auto-pause/resume. Met speedsensor natuurlijk niet, en dan valt je ook niet op dat je slechte fix hebt. Als je echter met maten rijdt die met iPhones loggen, en je ziet keer op keer dat zij op meer segmenten worden gematched, dan ga je eens verder kijken, en bij het inzoomen zie je dat je veel naast het pad rijdt, waar je maten er precies op zitten. Dat zou kunnen komen door snap to road op die iPhones, maar hee, die singletrack kent Strava helemaal niet, dus dat is onmogelijk

argro schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:12:
GPS is natuurlijk een extreem zwak signaal. Het is ook redelijk gevoelig voor weerkaatsing door bijvoorbeeld rotswanden. Een telefoon beschikt vaak over AGPS, wat een snelle fix bevordert. Daarnaast is chip van de Edge 800 al een vrij oud model.
Wat verder een verschil in nauwkeurigheid kan suggereren is het verschil in meetintervallen. Op menig smartphone is, vanuit o.a. accuduur, dat interval groter dan op een Garmin. Dat levert een nauwkeuriger plot met de Garmin op, maar over de nauwkeurigheid van de punten als zodanig zegt het weinig.
Ik denk dat het verhaal heel simpel is. iPhone 4S en hoger maakt gebruik van GLONASS. En dat zorgt voor de nauwkeuriger plot tov de Edge 800. Dus sta ik op een splitsing nu..
Liefste wil ik een dedicated device (en dat betekent voor mij Garmin) op mijn stuur, geen gedonder met telefoon en accus enz. Maar diezelfde dedicated devices gaan totaal niet mee met de tijd als ze zijn aangeschaft. Kaarten zijn slecht, nieuwe functionaliteit (voor zover nodig) betekent nieuw apparaat kopen. Geen GLONASS tenzij de 1000. En die optie is een must heb ik wel door nu. Totaal geen integratie met welke service dan ook. Allemaal goed overheen te komen, no problem. Maar damn, de grootte, die 1000 is huuuuge. Op de racer nog te overkomen, omdat hij tussen de bullhorns weg valt zeg maar, maar op een mtb is het een drama.
De reden dat ik nog geen RFLKT+ heb besteld (Een + want barometer, temp sensor en ANT+) is omdat ik het apparaat lelijk vind, is me te vierkant. Ding kost bijna niks namelijk. Vandaar dat ik hier vroeg of mensen ervaring hadden, of iemand kenden met een RFLKT+. Misschien trekt dat me over de streep.
De 1000 rijdt hier nog niemand mee he?