Raar... Is zo gek nog niet
Ik heb de BBT-30 verkeerde gekocht,Het enige wat de BBT-30 van ParkTool is, is een T-stuk waartegen je met een hamer moet slaan. Zoiets moet ook zelf te maken zijn van een stuk hout o.i.d. Ik moet zelf binnenkort ook cups verwijderen. Ik ben voornemens om dat met een zelf gefabriceerde tool te doen. Het inpersen van de cups wil ik ook doen met twee stukjes hout, een grote bout en een moer. In mijn geval gaan er wel nieuwe cups (en lagers) in. Wat er uit moet hoeft dus niet per se helemaal heel te blijven (de fiets natuurlijk wel). Ik kan binnenkort vertellen of e.e.a. een succes wordt of dat de BBT-30 toch een must is.

Ik wilde eigenlijk de lagers opnieuw invetten maar deze kan je bij normale versie SRAM niet bijkomen(zit soort geel rubbertje voor wat niet los wil en waarschijnlijk kapot gaat), 3rd party bottom brackets hebben deze optie wel lijkt me wat ik zo lees en op youtube kan vinden.
Ik heb de boel maar even flink schoongemaakt en weer ruim ingevet. Morgen even rondje koersen en hopen dat het gekraakt weg is. Anders moet ik me reserve setje gebruiken lijkt me wel vroeg na pas 9000km .
Spicy!
Inderdaad een paar extra remblokken, wellicht een biba of 2 extaUltraSub schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:42:
Iemand die nog tips heeft wat je zeker niet moet vergeten mee te nemen als je een weekendje naar de Alpen gaat fietsen?
Verlichting
Kettingolie en smeermiddel
Pedaalsleutel en wat overig gereedschap in de auto
Genoeg Voeding, gel, krentebollen, sportdrink etc.
genoeg kleding, regen/windjack, arm en beenstukken , overschoenen(handschoenen met lange vingers? weet de temp niet).
Goed humeur en zin om te fietsen natuurlijk
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Maar eerlijk is eerlijk ik sleep graag zoveel mogelijk gereedschap en reserve onderdelen die ik toch heb mee
je moet wel je rit die je gereden hebt, ook op OPENBAAR zetten, evenals het SEGMENT. En dan ziet Garmin Connect adhv GPS-informatie het segment en stelt de lijst met renners samen
Ik was bang dat het met de Edge 1000 moest, maar de 810 wordt zo ook gewoon gebruikt.
Wie weet... zou zelfs de 500-510 en 800 serie hier ook mee kunnen werken....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ook best, weet iig dat het best hard ging.StevenK schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:57:
[...]
Dat was het DK midden Nederland. Eén van mijn clubgenoten reed daar op mijn Shiv TT
Je fietsUltraSub schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 19:42:
Iemand die nog tips heeft wat je zeker niet moet vergeten mee te nemen als je een weekendje naar de Alpen gaat fietsen?
Maar verder the usual spullen zoals hierboven al gemeld is lijkt mij.
[ Voor 39% gewijzigd door Griffin op 21-05-2014 08:01 ]
Ik heb zelf een ruime station, als ik in juni een week ga fietsen doe ik gewoon mijn complete koffertje in de auto + montagestandaard.
Benieuwd hoe die knieblessure zich daar gaat houden, dadelijk nog even naar de fysio.
Welke is het geworden?M@cer schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:57:
Net bericht gehad van Canyon, mijn nieuwe fiets is nu op Frankfurt en alles alles meezit morgen in Purmerend![]()
Bij mij is the bullet through the church, ik heb de Endurace CF in de maat 3XL besteld:

Specificaties en geometrie:

Zal 'm helaas pas over 2 maanden ontvangen vanwege levertijd en mijn vakantie...
[ Voor 4% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 21-05-2014 09:24 ]
Nav de discussie paar pagina's terug; zie net in de folder van Lidl een fietsstandaard voor 29.99 met bovenbuisbevestiging. Voor de liefhebbers
Read the code, write the code, be the code!
Dat is een aanrader voor wie bereid is z'n bovenbuis te klemmen.wackmaniac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:58:
Nav de discussie paar pagina's terug; zie net in de folder van Lidl een fietsstandaard voor 29.99 met bovenbuisbevestiging. Voor de liefhebbers
Voor diegene met een alu fietsllevering schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:08:
[...]
Dat is een aanrader voor wie bereid is z'n bovenbuis te klemmen.
Ik heb deze standaard een tijdje terug gekocht bij de aldi voor ook 30 euro. Het is gewoon plastic waar je de buis op legt en dan van de bovenkant iets dicht klemt. Dit gaat helemaal niet hard en het is meer alsof je je fiets gewoon ergens ophangt of optilt aan de stang.llevering schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:08:
[...]
Ik heb hem alleen nog maar gebruikt voor het schoonmaken van de fiets en dan vooral de ketting. Hiervoor is dit een perfect standaard. Ik heb wel een alu fiets, maar kan me niet voorstellen dat een carbon frame dit niet kan hebben.
/edit Deze besteld:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6067397329.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/6066954179.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/6067397327.html
[ Voor 26% gewijzigd door BertP op 21-05-2014 10:33 ]
havana schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:27:
ophangen aan een haak of aan een non-trekhaakdrager mag ook niet.

Maar je carbon zadelpen met 5NM vastzetten is geen probleem Canyon!
Als ik boven een ravijn moest hangen aan een bovenbuis die in een heerlijk zachte klem of aan een met rubber beklede haak hing dan zou ik sowieso aan de carbon buis gaan hangen en niet aan die van aluminium.
[ Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 21-05-2014 10:40 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Verwijderd
Hoe zit dat spul?BertP schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:32:
Wielerkleding van aliexpress is binnen, is er behoefte aan wat foto materiaal? Heb een originele castelli broek en nu dus ook een imitatie. Overigens is de maatvoering redelijk gelijk, als je dus een originele XL hebt kan je ook prima daar een XL bestellen.
/edit Deze besteld:
Ik zou op zich wel arm- en beenstukken kunnen gebruiken en voor de prijzen die ik daar zie hoef je 't niet te laten
Dan klem je toch ook de kabel bij veel fietsen? Niet handig als je achterrem aan het afstellen bent.llevering schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:08:
[...]
Als je niet oplet zit de kabel inderdaad vast. Bij mij lukt het wel door de fiets iets scheef op te hangen om de rem kabel vrij tussen de standaard en de buis door te laten lopen.4POX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:47:
[...]
Dan klem je toch ook de kabel bij veel fietsen? Niet handig als je achterrem aan het afstellen bent.
Moet je volgens mij wel een wat dikkere zadelpen hebben. Echter hij blijf sowieso op het zadel hangen, alleen beweegt de fiets wat meer.DDX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:53:
Je kan die lidl standaard toch ook aan je zadelpen klemmen ?
Mijn elektrische fiets hang ik aan de zitbuis op, er zijn veel opties mogelijk met deze standaard.
[ Voor 33% gewijzigd door llevering op 21-05-2014 10:59 ]
Lol, was even vergeten dat het hier om een autorit ginghavana schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:13:
Pedaalsleutel?? Die gebruik van al mijn gereedschap verreweg het minst. Ik zou liever een multi-tool meenemen, daarmee kun je 9 van de 10 reparaties aan je fiets verrichten, zeker als er ook een kettingpons op zit.
Ik heb zelf een ruime station, als ik in juni een week ga fietsen doe ik gewoon mijn complete koffertje in de auto + montagestandaard.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Doek ertussen doen ?llevering schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:57:
[...]
Moet je volgens mij wel een wat dikkere zadelpen hebben. Echter hij blijf sowieso op het zadel hangen, alleen beweegt de fiets wat meer.
Niet strak klemmen is logisch, iedereen die desondanks zijn carbon frame beschadigt met een klemstandaard krijgt van mij een nieuw frame.
Maar please, zullen we het gewoon weer over handpompjes vs. CO2 gaan hebben?
CO2 is meer iets voor de mannen met vriend(-in); anders zal een handpompje toch echt sneller gaanTheLemon schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:01:

Meer on-topic, ik begin te merken dat mijn lichaam begint te reageren op regelmatig trainen. Na maandag de langere d1/2 training te hebben gedaan, wilde mijn lichaam gisteren weer sporten. Vanmiddag op de trainer een uurtje rammen met The Long Scream van Sufferfest (probeer het novice trainingsplan van hen te volgen nu). Daarnaast zit ik er over te denken een of twee keer wat hardlopen er doorheen te mixen voor de afwisseling. Hardlopen is wat makkelijker te doen als ik pad ben ergens. Doen meer mensen hier een mix van wielrennen met wat hardlopen ter afwisseling?
Haha truth.TheLemon schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:01:
Pfff, ik dacht dat we hier wel klaar mee waren op dit forum. Allemaal bullshit. Volgens de manual van mijn eerste MTB (Giant) mag je de fiets niet gebruiken om mee te MTB-en (daar komt het op neer), neem dat alsjeblieft niet te serieus. Mijn carbon racemonster hangt in de schuur ook aan een beugeltje van de Halfords aan de bovenbuis. Wel eens gezien hoe een fiets over het asfalt stuitert na een crash in de Tour? En daarna gewoon opstappen zonder er ook maar naar te kijken en dan met 100 p/u een afdaling inzetten...
Niet strak klemmen is logisch, iedereen die desondanks zijn carbon frame beschadigt met een klemstandaard krijgt van mij een nieuw frame.
Ik vind het wel mooi, Ik hoor mijn hele leven lang al dat carbonfiber zo'n beetje het ultieme duurzame wonderproduct is. Ik heb stuntvliegers gebouwd met carbon stokken die niet breken als je vlieger met 100km/u tegen de vlakte slaat. Er worden kajak's, racewagens en straaljagers van gebouwd. Maar nu ik fiets moet ik ineens leren dat het materiaal vergelijkbaar is met pasgeboren kittens.
If it aint fixed, it's broken.
een goede standaard is stabiel genoeg voor poets en sleutelwerk.Gotiniens schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:12:
Ik ben redelijk nieuw in het (zelf) wielrennen, maar is zon standaard wel een beetje stabiel? Het ziet er imho namelijk nogal onstabiel uit..
ik klem de fiets (zowel carbon Specialized Epic als Specialized Roubaix) in elk geval altijd vast aan de zadelpen. En dan vast=vast, dus niet zo klemmen dat de indrukken er in achter blijven
Om de fietsen te parkeren in de schuur/garage heb ik van die standaarden ingezet, die in het achterwiel op de naaf 'aangrijpen' van fabrikant Trivio (maar er zijn nog andere merken die zoiets hebben).
[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 21-05-2014 11:47 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Euh, lampjes? We pakken geen tunnels als het goed is. Althans, niet waar je het einde niet kunt zien. Of snaaien ze je voor of na de tunnel van de weg omdat je geen lampjes er op hebt en ze weten dat je door een tunnel moet zijn gekomen?wackmaniac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:58:
@UltraSub in de echte fietsdorpen (bv Les Bourg d'Oisans) zitten prima fietsenwinkels, dus met reservebandjes, verlichting (zelfs Contador is wel eens beboet voor fietsen zonder), voeding, schoonmaak- en smeerspul en een multitool ben je klaar. Ik heb zelf een bak waar alles in zit en die gaat altijd zo de auto in, net als bij Havana.
/edit
We zitten trouwens in Les Bourg d'Oisans
[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 21-05-2014 12:02 ]
http://www.nationalefiets...ets_naar_je_Werk_Dag.html
Hello fellow humans
Prima hoor, heb er nog geen lange ritten mee gemaakt (2x een rondje van 40 km na het werk gemaakt). De beenstukken leken mij wat aan de lange kant terwijl ze qua omvang wel goed zitten. Kwaliteit zal allicht minder goed zijn dan het originele spul, maar goed daar betaal je dan ook naar.Ik zal als ik het niet vergeet even wat foto's schieten van het materiaal.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:47:
[...]
Hoe zit dat spul?
Ik zou op zich wel arm- en beenstukken kunnen gebruiken en voor de prijzen die ik daar zie hoef je 't niet te laten
[ Voor 6% gewijzigd door BertP op 21-05-2014 12:14 ]
Ik wil wel wat foto's zienBertP schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:32:
Wielerkleding van aliexpress is binnen, is er behoefte aan wat foto materiaal? Heb een originele castelli broek en nu dus ook een imitatie. Overigens is de maatvoering redelijk gelijk, als je dus een originele XL hebt kan je ook prima daar een XL bestellen.
/edit Deze besteld:
In de klim / afdaling van de Lautaret zitten aardig wat tunnels. Dat stuk is onderdeel van de klim naar de Galibier als je vanuit Bourg d'Oisans komt. Wel een aanrader, al is de andere kant van de Galibier (inclusief Telegraph) natuurlijk dé kant. Het is ook die weg waar Contador door Gendarmerie van de weg geplukt is tijdens een trainingsrit vanwege het ontbreken van licht op zijn fiets, zie http://www.waarmaarraar.n...ador_aangehouden_via.html.UltraSub schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:02:
[...]
Euh, lampjes? We pakken geen tunnels als het goed is. Althans, niet waar je het einde niet kunt zien. Of snaaien ze je voor of na de tunnel van de weg omdat je geen lampjes er op hebt en ze weten dat je door een tunnel moet zijn gekomen?
/edit
We zitten trouwens in Les Bourg d'Oisans
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 21-05-2014 13:36 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

[ Voor 22% gewijzigd door jekker op 22-05-2014 09:25 ]
Spicy!
Read the code, write the code, be the code!
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Sterker nog, dat is in normaal stadsverkeer ook zo al snapt de helft van de fietsers zonder licht dat niet.Antaresje schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:38:
Op de Lautaret is het belangrijkste niet of jij zicht hebt in de tunnel, maar dat je gezien wordt door de auto's die daar met 90km/h door diezelfde tunnel mogen rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door FMS op 21-05-2014 15:39 ]
Ik heb laatst een bbb optiview besteld 57 euro betaald, en gisteren bij de specsavers geweest zij zetten er voor 50 euro glazen op sterkte in. (via bijgeleverde adapter van optiview). Als goed is volgende week klaar. ik had altijd last van mn lenzen bij droge lucht.FMS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:22:
Maandag een rondje IJsselmeer gedaan. Onderweg pech gehad en daarnaast nog eens veel last van de contactlenzen. Het werd een helse rit: een overlevingstocht. Achteraf een ontzettend voldaan gevoel aan overgehouden. De teller voor mei staat op 850km. 3485km sinds januari.
[ Voor 3% gewijzigd door jekker op 21-05-2014 16:35 ]
Spicy!
Wat voor lenzen hebben jullie? Lenzen bij Hans Anders en dergelijke toko's zijn/waren bij mij dermate ruk dat ze zelfs bij het commuten gewoon door de wind spontaan uit mijn ogen vlogen (ja, echt gebeurd). Had er regelmatig last van.jekker schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:37:
[...]
Ik heb laatst een bbb optiview besteld 57 euro betaald, en gisteren bij de specsavers geweest zij zetten er voor 50 euro glazen op sterkte in. (via bijgeleverde adapter van optiview). Als goed is volgende week klaar. ik had altijd last van mn lenzen bij droge lucht.
Ik ben toen naar een opticien gegaan en die heeft mij lenzen gegeven waarmee ik zelfs kan kitesurfen, zwemmen, mountainbiken en noem het maar op, sindsdien heb ik nooit meer last gehad. Het is een heel andere type lens en het verschil is enorm. In het begin zelfs een paar keer de lens een nacht in laten zitten maar zelfs dat kan (bijna?) geen kwaad omdat de lenzen veel meer lucht doorlaten.
http://www.suffervision.com/v/5097132700729344
Leuk om te zien, en wat gaat dat hard!
Al eerder gezien maar dan zonder de stats....nice..thx!chippie777 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:48:
Ik zat wat lezen in de commentaren bij Laurens ten Dam in strava en vond daar de volgende link:
Zie net retweet van dcrainmaker, d8 he is die graham niet een tweaker.Graham schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:52:
[...]
Al eerder gezien maar dan zonder de stats....nice..thx!
waanzinnige video heb heb hem 3x bekeken.
Zou geweldig zijn als dit LIVE op tv zou gaan komen.
Spicy!
Dus snel de doos open maken en de fiets eruit halen.. De kleur is nog mooier dan ik had gehoopt. Vervolgens stuur, zadel en voorwiel monteren en de fiets is klaar (dat kan echt iedereen). Daarna de pedalen en de Garmin installeren en daar staat mijn nieuwe kilometervreter (inmiddels zitter er ook 2 mat zwarte bidonhouders op)..

Vanavond een eerste ritje gemaakt (kon maar een uurtje), maar wat een verschil met mijn andere fiets. Je merkt toch echt wel het verschil tussen carbon en aluminium.. De hobbels en oneffenheden in de weg zijn zo goed als weg. Verder stuurt en reageert mijn nieuwe bike als een malle..
[ Voor 8% gewijzigd door M@cer op 21-05-2014 20:14 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
So das een mooie fiets! Heel veel kilometers mee gewenst zeg
Overigens, stel je die zelf dan af ?
(lijkt me dat er ook mensen zijn die wat spacers zouden willen monteren)
Binnenkort maar eens Noord-Holland meet doen anders, kan ik hem ff live zien
Volledig Ultegra afgemonteerd?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
hehejekker schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:03:
[...]
Zie net retweet van dcrainmaker, d8 he is die graham niet een tweaker.
waanzinnige video heb heb hem 3x bekeken.
Zou geweldig zijn als dit LIVE op tv zou gaan komen.
Daar gaat het wel heen. Dit zijn trouwens de beelden van Koen de Kort and John Degelkolbs met de data van Laurent ten Dam.
Vette fiets man!M@cer schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:10:
Vandaag was het dan eindelijk zover, om 1 uur stopte er een zwart UPS busje voor mijn deur met die lang verwachte doos waar groot Canyon op de zijkant staat..Als een kind zo blij
[afbeelding]
Shimano is goed bezig met die camera. Die filmpjes zijn echt super vet om te zien hoe hard het gaat.chippie777 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:48:
Ik zat wat lezen in de commentaren bij Laurens ten Dam in strava en vond daar de volgende link:
Die tunnels zijn inderdaad vervelend. Bij iedere vrachtwagen die van achteren nadert heb je het idee dat er een trein aankomtwackmaniac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:32:
Met argro; de Lautaret heeft vervelend lange tunnels, waar tijdens Marmotte ook al eens dodelijk ongeluk is geweest. In de afdaling zijn die tunnels ruk, maar als je erdoor moet in de klim is het dramatisch. De tunnels zijn overigens lang genoeg om het einde niet te zien. Ik zou echt zeer zwaar adviseren simpele lampjes mee te nemen. Die cheapass ledjes van HEMA voldoen prima.
@macer, mooie fiets! Is het nou grijs of blauwig?
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 21-05-2014 21:26 ]
De fiets was al afgesteld.. Ze maken eerst een proefrit voor de fiets wordt opgestuurd.
Compleet Ultegra 6800 compact.. Compact is wel even wennen ivm tripple trouwens, want ik was altijd gewend op het middenblad te rijden, nu moet ik overschakelen naar het grote blad en ik had bij mijn eerste rit wel het gevoel dat er een gat in mijn cassette zat..
[ Voor 45% gewijzigd door M@cer op 21-05-2014 21:31 ]
Ik rijd heel tevreden op m'n Ridley, maar blijf toch altijd kijken naar zo'n Canyon.
39 blad monteren ?M@cer schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:29:
Compleet Ultegra 6800 compact.. Compact is wel even wennen ivm tripple trouwens, want ik was altijd gewend op het middenblad te rijden, nu moet ik overschakelen naar het grote blad en ik had bij mijn eerste rit wel het gevoel dat er een gat in mijn cassette zat..
Absoluut een aanrader. Anders blijf je schakelen tussen de 34 en de 50, met daarbij ook nog flink wat geschakel aan de achterzijde. Met een 39 ben je tot circa 40 kmph het mannetje, terwijl de overgang tussen de 34 en de 50 ongeveer op een snelheid zit waarmee menigeen vaak fietst. Mocht je wel een keer flinke hellingen pakken, dan weer even de 34 monteren. Is zeer eenvoudig allemaal.
Zie alleen wel enig verschil met de bon die mijn vriendin een half jaar geleden kreeg. Zij kreeg 10% korting op alles (behalve verzendkosten), zonder minimum bedrag en een half jaar houdbaar.
Ik kreeg €5 korting, te besteden vanaf €50 en twee weken houdbaar
Uiteraard erg leuk gebaar, dat wel, maar vind het verschil nogal ...euhm...bijzonder
Met de Tour For Life ook doorheen gekomen. Het gaat hard, het is donker. Voor me was al een valpartij gebeurd. Niet heel prettig, maar op zich ook wel weer een kick.argro schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:04:
[...]
In de klim / afdaling van de Lautaret zitten aardig wat tunnels. Dat stuk is onderdeel van de klim naar de Galibier als je vanuit Bourg d'Oisans komt. Wel een aanrader, al is de andere kant van de Galibier (inclusief Telegraph) natuurlijk dé kant. Het is ook die weg waar Contador door Gendarmerie van de weg geplukt is tijdens een trainingsrit vanwege het ontbreken van licht op zijn fiets, zie http://www.waarmaarraar.n...ador_aangehouden_via.html.
If it aint fixed, it's broken.
Mooi hoor! Ik wacht nog steeds op mijn Canyon... Drie weken geleden besteld (was toen 'op voorraad') maar ondertussen schuiven ze elke week de geplande productiedatum een week naar achter...M@cer schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:10:
Vandaag was het dan eindelijk zover, om 1 uur stopte er een zwart UPS busje voor mijn deur met die lang verwachte doos waar groot Canyon op de zijkant staat..Als een kind zo blij
Schijnt iets te zijn met beschikbaarheid van bepaalde onderdelen. Jammer dat ik elke keer zelf moet bellen om te horen hoe het ervoor staat. Hopelijk is ie nog op tijd voor mijn trip naar de Alpen komend weekend...
40 lijkt me beetje overdreven, of fiets jij met cadance van 120 ofzo ?argro schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:09:
[...]
Met een 39 ben je tot circa 40 kmph het mannetje
Zou eerder zeggen tot 35 en daarna moet je toch wel ff schakelen voor.
Voor-derrie is hoogte afstellen van belang als je switcht tussen 50 en 53 buitenblad, maar volgens mij maakt binnenblad niet uit.bnijssen schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:16:
Kan M@cer, en dus ook ik, de huidige Ultregra 34 gewoon vervangen door een 39? Niks veranderen aan de voor-derrie?
En voordeel bij de ultegra 6800 is dat je 39 binnenblad van shimano kan bestellen.
Heb even de rekenmachine er bijgepakt, maar volgens mij is 39x12 bij een cadance van 100 al goed voor 40km/h. Prima te doen dus. Fiets zelf in NL ook praktisch alles op het middenblad.DDX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:53:
[...]
40 lijkt me beetje overdreven, of fiets jij met cadance van 120 ofzo ?
Voorderailleur hoef je doorgaans niet bij te stellen bij wisselen binnenblad.
Enneh.. mooie bak Macer. Wel nog ff de ventieldopjes verwijderen hè
[ Voor 42% gewijzigd door havana op 22-05-2014 08:02 ]
Het is nu goed weerM@cer schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 08:36:
Hoge velgen komen vast nog wel, maar voorlopig moet ik het even hier mee doen... Als ik daar nu mee aankom slaap ik waarschijnlijk 2 weken in de tuin
[ Voor 61% gewijzigd door DjVe op 22-05-2014 08:37 ]
Maar vanavond vast nietDjVe schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 08:37:
Ik vind het gat op de 6800 tussen 34/50 echt minimaal (volgens mij met een 12-25 cassette).
[...]
Het is nu goed weer
De 39/12 mijd ik, maar de 39/13 gaat nog prima. Op dat soort snelheden rijd ik wel met 110 rpm. Dat is 39,6kmph. Ik moet dus toegeven dat 40kmph overdreven was. Blijft echter wel staan dat je op het vlakke bijna altijd goed zit op een 39 (in tegenstelling tot en de 34 en de 50, waarbij het 'omslagpunt' rond de 34 kmph ligt). Eventueel kun je er ook een 42 binnenblad op zetten.DDX schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:53:
[...]
40 lijkt me beetje overdreven, of fiets jij met cadance van 120 ofzo ?
Je kunt dan de volgende configs maken
vlak: 50/39 met 11-23
Limburg / Tecklenburg: 50/39 met 11-28
bergen (Alpen enz.) 50/34 met 11-28
Als ik dan toch nog ff de pedanterik mag uithangen
Bij Rose.de kun je losse 11v kransjes bestellen, ik zou een losse 12 en een losse 13 bestellen waardoor je gewoon een 12-28 kan maken. Je moet dan wel de 16 uit je vlakke cassette halen, maar dat lijkt me geen probleem. Eventueel is de 16 ook los te krijgen. Kosten vallen mee, die twee kransjes kosten bij elkaar nog geen tientje.
[ Voor 142% gewijzigd door havana op 22-05-2014 09:23 ]
Verwijderd
(Ik twijfel tussen de aankoop van de Garmin Edge 800 en de Edge 1000)
Martino's | Google is your friend...
De wijzen komen uit het Oosten!
Klopt het dat als ik een kransje 18 koop dat ik er gewoon een 12-23 van kan maken? Ik zie geen problemen omdat de vaste 3 kransjes hetzelfde zijn bij beide cassettes maar ik weet niet of de 12 van de 11-23 hetzelfde is gevormd als de 12 van de 12-23?
Ik ga overigens geen 39 plaatsen ipv 34.
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2014 12:51 ]
De verbazing.Martino-s schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:07:
Op diverse webshops zie ik dat de Garmin Edge 1000 nu te bestellen (en op voorraad) is. Sinds deze week leverbaar denk ik? Zijn er al die hem hebben? Ik ben benieuwd naar jullie ervaring...
Edge 1000 features a 3-inch high-resolution color touchscreen display with dual orientation.
Lees je iets verder
240 x 400 pixels.
Verwijderd
Even inhaken op deze discussie, met een tussendoorvraagje waarop ik gek genoeg geen echt duidelijk antwoord heb kunnen vinden op diverse fietsfora: hoe schuin mag een kettinglijn eigenlijk zijn voordat het echt 'schadelijk' wordt? Ik gebruik vóór 30-39-50 en achter 11-25, en op een gewoon trainingsrondje zit ik eigenlijk altijd op 39x13 (indachtig jouw advies om de buitenste twee kransjes in combinatie met het middenblad niet te gebruiken). Nu vraag ik me af hoever je op het grootste blad kunt gaan: voor mijn gevoel loopt de ketting dan al redelijk schuin als je op het vierde kransje zit (dus 50x14). Is dat te voorzichtig? Kun je ook nog zonder al teveel slijtage de 50x15 gebruiken? Het gat met 39x13 is anders wel erg groot.havana schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 06:52:
Ja maar 39x12 moet je niet schakelen en 39x13 ook niet i.v.m. kettinglijn. Kleinste twee kransjes niet, dus 39x13 zou evt kunnen als je een cassette hebt die met een 11 begint. 39x13@100 rpm = 37.7 km/uur
Nee volgens mij kan dat niet. De kleinste heeft altijd een andere vorm, omdat daar de sluitring tegenaan gedraaid wordt. De één na kleinste is ook al afwijkend. Misschien het goedkoopst om een Tiagra 12-30 of 12-27 ofzo cassette te kopen en dan die 18 er los bij. Dan kun je wel wat prutsen met wat je al hebt.Makkelijk schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:51:
Ik heb een ultegra 10 speed (6700) cassette, 11-23, recentelijk geplaatst. Het is hier al eerder ter sprake gekomen dat 12-23 eigenlijk beter is. Ik ben ook tot die conclusie gekomen, ik mis de 18 júist omdat ik met 50-34 rijdt.
Klopt het dat als ik een kransje 18 koop dat ik er gewoon een 12-23 van kan maken? Ik zie geen problemen omdat de vaste 3 kransjes hetzelfde zijn bij beide cassettes maar ik weet niet of de 12 van de 11-23 hetzelfde is gevormd als de 12 van de 12-23?
Ik ga overigens geen 39 plaatsen ipv 34.
Ik zou even de reviews afwachten, ik las verhalen dat batterij extreem snel leeg is.Martino-s schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:07:
Op diverse webshops zie ik dat de Garmin Edge 1000 nu te bestellen (en op voorraad) is. Sinds deze week leverbaar denk ik? Zijn er al die hem hebben? Ik ben benieuwd naar jullie ervaring...
(Maar dat kan natuurlijk aan instellingen van die gebruikers liggen.)
Ja bijvoorbeeld Steinstrasse en Kleeberg. Maar die zijn erg kort, daar kom je echt wel boven.Hielko schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:47:
Als je zoekt kan je er wel wat stukjes 20%+ vinden.
@ TheLemon
Juist. Kransje positie 1 en 2 zijn afwijkend. Dus als je een 11-23 wilt ombouwen naar 12-23 heb je een 12, een 13 én een 18 nodig.
[ Voor 22% gewijzigd door havana op 22-05-2014 13:44 ]
Ik heb in een ander topic iemand gezien die hem heeft, ik heb hem op dit topic gewezen met de vraag of hij ervaringen wil delenMartino-s schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:07:
Wow, dat is toch al bijna netzoveel PPI als de samsung galaxy s!4POX schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:30:
[...]
De verbazing.
Edge 1000 features a 3-inch high-resolution color touchscreen display with dual orientation.
Lees je iets verder
240 x 400 pixels.
Koop gewoon een 800, dat is een prima apparaat dat precies doet wat 't moet doen. Als je een ijdeltuit bent neem je er een 500 naast voor de dagen dat je geen navi nodig hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door havana op 22-05-2014 13:53 ]
Zo heel veel maakt dat niet uit toch? Je hoeft er niet lang naar te kijken...4POX schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:30:
[...]
De verbazing.
Lees je iets verder
240 x 400 pixels.
Ik heb 'm bij Mantel zien hangen naast de 810 en het scherm ziet er wel een stuk beter uit. Ik heb zelf een nu een week of drie de 810, en ik moet zeggen dat ik daar erg tevreden mee ben. Ik zou niet ongeveer 200 euro extra betalen voor de 1000.
Normaal zou ik zeggen de grootste twee kransjes niet met je buitenblad, de kleinste twee niet op je binnenblad en de buitenste twee niet op je middenblad te gebruiken. Zelfs als je conservatief doet en bij binnen- en buitenblad drie kransjes aanhoudt, heb je in jouw geval telkens nog drie à vier overlappende combinaties. Kun je hier ook mooi uittekenen.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:32:
Even inhaken op deze discussie, met een tussendoorvraagje waarop ik gek genoeg geen echt duidelijk antwoord heb kunnen vinden op diverse fietsfora: hoe schuin mag een kettinglijn eigenlijk zijn voordat het echt 'schadelijk' wordt? Ik gebruik vóór 30-39-50 en achter 11-25, en op een gewoon trainingsrondje zit ik eigenlijk altijd op 39x13 (indachtig jouw advies om de buitenste twee kransjes in combinatie met het middenblad niet te gebruiken). Nu vraag ik me af hoever je op het grootste blad kunt gaan: voor mijn gevoel loopt de ketting dan al redelijk schuin als je op het vierde kransje zit (dus 50x14). Is dat te voorzichtig? Kun je ook nog zonder al teveel slijtage de 50x15 gebruiken? Het gat met 39x13 is anders wel erg groot.
Op een triple ga je echt geen verzetten tekort komen, dat is het probleem van de jongens die een compact rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 22-05-2014 13:57 ]
Goed om te horen, ik ga volgende week namelijk daarheen voor de 100km routehavana schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:23:
Zeker. Ik rijd daar altijd met 39x27 en ik ben een anti-klimmer.
Verwijderd
Veel dank, dat is inderdaad een erg nuttige calculator. Zelfs bij de meest conservatieve kettinglijn die de calculator toestaat zou je volgens hen nog zeven van de tien kransjes moeten kunnen bedienen met het grootste blad. Ik vraag me af of dat verstandig is, maar de vier of vijf kleinste kransjes zou toch zeker moeten lukken.Bacchus schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:55:
[...]
Normaal zou ik zeggen de grootste twee kransjes niet met je buitenblad, de kleinste twee niet op je binnenblad en de buitenste twee niet op je middenblad te gebruiken. Zelfs als je conservatief doet en bij binnen- en buitenblad drie kransjes aanhoudt, heb je in jouw geval telkens nog drie à vier overlappende combinaties. Kun je hier ook mooi uittekenen.
Op een triple ga je echt geen verzetten tekort komen, dat is het probleem van de jongens die een compact rijden.
Verwijderd
Weet niet hoe goed jij en medefietsers zijn maar ik vind het best een behoorlijk gemiddelde hoor.. De 34/28 heb je waarschijnlijk alleen bij de hierboven genoemde kleeberg en steinstrasse nodig. Heb vorige week de Kleeberg gereden en ik vond um echt heel smerig, echt harken was dat (zelfs op mn 30x25).NoepZor schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:02:
[...]
Goed om te horen, ik ga volgende week namelijk daarheen voor de 100km routeDie afstand is voor mij en mijn medefietsers voor nu lang genoeg. Ik verwacht dat ons gemiddelde ergens tussen de 27 en 28 komt te liggen, mede vanwege de klimmetjes.
Ik zou eigenlijk liever de 500 of de 510 nemen en dan daarnaast de edge touring monteren voor ritjes over onbekend terrein.havana schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:53:
Ik zou die Edge 1000 echt never nooit kopen. Ten eerste weet je bij Garmin zeker dat het ding vol met bugs zit. Ten tweede is de kans dat je gewoon een course kunt rijden zonder allerlei slecht werkende aanwijzingen ongeveer 0. Ten derde is de batterijduur schijnbaar niet zo best. Ten vierde is de prijs belachelijk.
Koop gewoon een 800, dat is een prima apparaat dat precies doet wat 't moet doen. Als je een ijdeltuit bent neem je er een 500 naast voor de dagen dat je geen navi nodig hebt.
Heb ik het goed begrepen dat de 510 een lijntje van de vooraf uitgezette route op een kaart kan laten zien en daarbij een bolletje (jij) tov die uitgetekende route?Makkelijk schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:15:
[...]
Ik zou eigenlijk liever de 500 of de 510 nemen en dan daarnaast de edge touring monteren voor ritjes over onbekend terrein.
Ik hoef namelijk geen "sla na 500 meter rechtsaf" te zien (zgn. "turn bij turn" toch?), maar de kaart met een lijntje zou ideaal zijn (plus alle data van snelheid cadans HR etc)..
De 510 heeft geen kaartenRHE218 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:13:
[...]
Heb ik het goed begrepen dat de 510 een lijntje van de vooraf uitgezette route op een kaart kan laten zien en daarbij een bolletje (jij) tov die uitgetekende route?
Ik hoef namelijk geen "sla na 500 meter rechtsaf" te zien (zgn. "turn bij turn" toch?), maar de kaart met een lijntje zou ideaal zijn (plus alle data van snelheid cadans HR etc)..
Ik heb al eerder in dit topic een rant over turn-by-turn gegeven. Als de Edge Touring gewoon een gpx lijntje op een openstreetmaps kaart kan laten zien dan zou ik hem wel overwegen om naast de 510 op het stuur te hebben bij ritjes in onbekend gebied.
[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2014 16:17 ]
Verwijderd
dit geldt ook voor de edge 500.. je kunt naar believen in en uitzoomen in het kaartje tijdens het fietsen om zo verder te kijken (af en toe heeft de 500 wel eens last van dat ie geen kaart meer laat zien, maar na in en uitzoomen is het weer goed). Je kunt er met gpsies wat waypoints in tekenen die je dan ook op je kaartje ingetekend ziet (mocht je een paar keer de route kruisen)RHE218 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:13:
[...]
Heb ik het goed begrepen dat de 510 een lijntje van de vooraf uitgezette route op een kaart kan laten zien en daarbij een bolletje (jij) tov die uitgetekende route?
Aha thanks, dat had ik nog helemaal niet opgemaakt uit de beschrijvingen op de website.. toch naar de 800 kijken dan... (en even doorsparen)..
[ Voor 8% gewijzigd door RHE218 op 22-05-2014 16:35 ]
Om 7:00 ging de wekker, aankleden, ontbijt en om 7:30 zat ik op de fiets. Gisteren al een route uitgestippeld langs het Amsterdams Rijnkanaal, rechtdoor naar Amsterdam. Een strak plan, ware het niet voor de omleidingen. Hierdoor ik terug moest vallen op knooppunt navigeren, maar dat ging voor spoedig. In Amsterdam aan gekomen was het even zoeken naar mijn werk, maar helaas had ik deze snel gevonden. Met de tijd was ik tevreden, 1,5 uur.
http://www.strava.com/activities/144327972
Om 17:15, omkleden en om 17:30 ging de reis weer terug. Pff, daar had ik me wel even op verkeken, ik ben op karakter doorgereden. En de belofte om bij het volgende bankje te stoppen en nog een plakje koek naar binnen te werken, helaas had ik alle bankjes tussen Amsterdam en Vleuten te laat door, waardoor ik steeds door reed naar het volgende bankje. Uiteindelijk op de bank thuis neer geploft. Iets andere route, iets langzamer gemiddelde, maar toch ook rond de 1,5 uur.
http://www.strava.com/activities/144327970
[Garmin]Ik heb gereden met een Garmin edge 500, waar ik de dag van te voren een route op had gezet. Er zou toch iets van basis navigatie in moeten zitten, maar ik heb alleen meldingen gehad dat ik van de route was afgeweken.[/Garmin]
Hello fellow humans
Dit topic is gesloten.