Maar bij een groter frame hoef ik het zadel minder hoog te zetten en dus zit dan het zadel toch op een gunstigere hoogte ten opzichte van het stuur?TheLemon schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:54:
Wat in ieder geval niet klopt is je aanname dat je met een groter frame rechter op kunt zitten. De bovenbuis is langer, waardoor je verder moet reiken en dus automatisch dieper zit. Je zult moeten kijken naar een omhoog staande (of verstelbare) stuurpen, misschien iets korter ook en een paar spacers eronder.
Je verwart fructose met dextrose (glucose) denk ik. Fructose is kortduriger en heeft een hogere piek. Fructose is ook wat de verschrikkelijke zoetheid veroorzaaktTaigu schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:17:
[...]
Toegegeven het is niet optimaal, maar er zou wel een verschil in effect zitten tussen maltodextrine (landurig, minder hoge piek) en dextrose (kortdurig, hoe piek). Overigens is dat alleen maar internetwijsheid, dus correct me if I'm wrong. Als iemand een makkelijk adresje weet voor 1kg fructose weet?
Het voordeel van maltodextrine boven glucose is naar mijn internetwijsheid-intrepetatie dat het makkelijker verteert en beter wordt opgenomen in het bloed, en dus iets effectiever is.
[ Voor 9% gewijzigd door ravenger op 13-05-2014 09:49 ]
Ik keek inderdaad naar C ipv C', zag het haakje eerst niet staan in het plaatjeTheLemon schreef op maandag 12 mei 2014 @ 17:30:
Nee, Makkelijk kijkt verkeerd. Bij de Ridley moet je de C' vergelijken met de L bij de Wilier, dat is de effectieve bovenbuislengte (onafhankelijk van slope). De overige maten komen allemaal ook behoorlijk overeen tussen de L Ridley en de XXL Wilier, alleen de balhoofdbuis bij de Ridley is, zoals je zelf ook aangaf, een stukje hoger.
Dat hangt er eigenlijk alleen vanaf hoe hoog de stuurbuis komt. Die komt natuurlijk door de hogere balhoofdbuis in de praktijk hoger bij een groter frame. Maar als je frame te groot is ga je een heel klein stuurpennetje nodig hebben.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:18:
[...]
Maar bij een groter frame hoef ik het zadel minder hoog te zetten en dus zit dan het zadel toch op een gunstigere hoogte ten opzichte van het stuur?
[ Voor 30% gewijzigd door Makkelijk op 13-05-2014 10:13 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Lol, was me nog niet eens opgevallen. De max zal ergens rond de 50 hebben gelegen.Maardiweb schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:05:
[...]
Ook een lekkere GPS spike gok ik? Of zijn de bergen in Groningen zo hoog dat je downhill de 70 km/h aantikt?
Raar... Is zo gek nog niet
Is het nou echt nodig om dit soort dingen in je drinken te doen? Kom je er niet door "gewoon" te eten tijdens je rit? Ja....het is veel makkelijker dan eten....maar is dat te enige reden?ravenger schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:48:
[...]
Je verwart fructose met dextrose (glucose) denk ik. Fructose is kortduriger en heeft een hogere piek. Fructose is ook wat de verschrikkelijke zoetheid veroorzaakt
Het voordeel van maltodextrine boven glucose is naar mijn internetwijsheid-intrepetatie dat het makkelijker verteert en beter wordt opgenomen in het bloed, en dus iets effectiever is.
Echt nodig? Nee, niet per se. Je kunt ook met "gewoon" eten en water een eind komen. Maar het scheelt nadenken, de drank en energie wordt vele malen sneller opgenomen dan "gewoon" eten, en je kunt nauwkeuriger doseren.VFRRijder schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:17:
[...]
Is het nou echt nodig om dit soort dingen in je drinken te doen? Kom je er niet door "gewoon" te eten tijdens je rit? Ja....het is veel makkelijker dan eten....maar is dat te enige reden?
Everytime I suffer I become a better man because of it
Eigenlijk is vooral zout nodig. Dat verlies je gewoon heel veel als je normaal water drinkt. Dat is ook het idee van isotone sportdrank, wel vocht tot je nemen maar je zoutgehalte in balans houden (evenveel innemen als uitstoten).VFRRijder schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:17:
[...]
Is het nou echt nodig om dit soort dingen in je drinken te doen? Kom je er niet door "gewoon" te eten tijdens je rit? Ja....het is veel makkelijker dan eten....maar is dat te enige reden?
Met eten lukt dat ook wel maar dan moet je goed nadenken over wat je eet en moet je vooral ook blijven eten bij het drinken.
Speaking of the devil: ik krijg net een mailtje dat hij binnen isPelle schreef op maandag 12 mei 2014 @ 17:38:
Ik heb op 20 februari een Wilier GTR besteld. Wilier had toen opgegeven aan de LBS dat daar 4 weken levertijd op zat, oftewel ETA 20 maart.
Een maand geleden (3,5 week na de oorspronkelijke ETA) gaven ze aan dat de fiets met een week zou vertrekken uit Italie, oftewel levering eind april. Dat werd 'm ook niet, en 2 weken geleden was het bericht van de Wilier agent dat mijn fiets het eind die week verstuurd zou worden. Je raadt het echter al: ook nu is er nog steeds niks binnen.

Beetje jammer alleen dat het precies in een knijterdrukke week is. Misschien toch maar even kijken of ik donderdag wat eerder weg kan.
Mijn vorige fiets had Ultegra (6700), en daar was ik prima tevreden over dus voor mijn nieuwe heb ik weer Ultegra (6800) besteld. Echter, de leenfiets waar ik in de afgelopen maanden op heb gereden had Campagnolo Record (van een paar jaar terug, dus vergelijkbaar met Athena van nu) en ik moet zeggen dat ik dat net iets prettiger vindt. Het was even wennen, maar het trimt beter, en je hebt zowel bij op- als neerschakelen de mogelijkheid in één beweging meerdere tandjes op te schuiven.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:09:
Nu ben ik aan het twijfelen over de gewone versie met Ultegra 6800 (1200 euro) en de Team versie met Campognola Athena die normaal ook 1200 kost en nu voor 1100 in de aanbieding is. Verder verschillen deze ook qua banden etc. Qua uiterlijk zijn deze fietsen ook verschillend, maar beiden vind ik mooi.
[..]
Ik weet niet of de Ultegra 6800 beter is of dat het vooral gewoon "anders" is. De losse sets lijken elkaar qua prijs niet veel te ontlopen.
Laatste voordeel wat je met Shimano niet hebt is dat je het open of dicht zetten van je remmen gewoon aan je stuur kunt doen. Toen ik een paar weken geleden tijdens een 12km lange afdaling bedacht dat ik m'n achterrem even dicht had moeten zetten was dat zo gepiept. Met Shimano had ik moeten stoppen om dat veilig voor elkaar te krijgen. Niet een hele belangrijke feature, en die heb je ook maar zelden nodig volgens mij, maar in dit geval toch wel erg handig
Je had ook Di2 moeten bestellen. Had je nog betere trimming gehad en supersnel schakelenPelle schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:06:
[...]
Mijn vorige fiets had Ultegra (6700), en daar was ik prima tevreden over dus voor mijn nieuwe heb ik weer Ultegra (6800) besteld. Echter, de leenfiets waar ik in de afgelopen maanden op heb gereden had Campagnolo Record (van een paar jaar terug, dus vergelijkbaar met Athena van nu) en ik moet zeggen dat ik dat net iets prettiger vindt. Het was even wennen, maar het trimt beter, en je hebt zowel bij op- als neerschakelen de mogelijkheid in één beweging meerdere tandjes op te schuiven.
Ik heb deze fiets maar van bouwjaar 2012. Met mijn 2,02 meter is hij best comfortabel. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar het is geen hele diepe zit. Ik heb de grootste maat 3XL als ik mijn niet vergis.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:09:
Ik ben geïnteresseerd in de Canyon Roadlite AL 7.0. Dit omdat deze in een grote maat te krijgen is, een comfort geometrie heeft en een goede deal lijkt.
Nu ben ik aan het twijfelen over de gewone versie met Ultegra 6800 (1200 euro) en de Team versie met Campognola Athena die normaal ook 1200 kost en nu voor 1100 in de aanbieding is. Verder verschillen deze ook qua banden etc. Qua uiterlijk zijn deze fietsen ook verschillend, maar beiden vind ik mooi.
De team versie:
[afbeelding]
De gewone versie:
[afbeelding]
Ik weet niet of de Ultegra 6800 beter is of dat het vooral gewoon "anders" is. De losse sets lijken elkaar qua prijs niet veel te ontlopen.
Verder vraag ik mij af of deze comfort geometrie voldoende is, omdat ik graag wat rechterop zit. Of moet ik dan toch maar een Specialized Secteur kopen (Roubaix is me te duur) of bijv. een Trek Domane die ook op comfort gericht is?
Tenslotte: ik twijfel tussen de 2XL 62cm en de 3XL 64,5cm. Met mijn lengte van 1.96 en binnenbeenlengte van 95 cm kom ik bij de 2XL uit, maar klopt mijn beeld dat ik bij een grotere framemaat het zadel lager kan zetten zodat ik ten opzichte van het stuur automatisch rechter op kan zitten?
Ik heb nu een gewone fiets met 65 cm framemaat en heb dan het zadel nog altijd een 15-20 cm hoger staan om mijn benen kwijt te kunnen....
[afbeelding]
Mooi dat hij er eindelijk is! Op een Italiaanse fiets hoort natuurlijk sowieso CampagnoloPelle schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:06:
[...]
Speaking of the devil: ik krijg net een mailtje dat hij binnen is
Mijn vorige fiets had Ultegra (6700), en daar was ik prima tevreden over dus voor mijn nieuwe heb ik weer Ultegra (6800) besteld.
(zei * DeFeCt met een 105 groep op z'n Bianchi

Wie nu met "the rules" aankomt knal ik voor z'n harsens 
Prima weer hier in het noorden. Redelijk wat zon. Vanmorgen rond 9:00 vertrokken voor een ritje NW wind. Eerst via Dorkwerd - Feerwed - Saaksum - Warfhuizen - Leens - Kruiswijk naar 't Wad gereden. Aldaar een prachtig uitzicht, in de verte zie je (als je héél goed kijkt) Schiermonnikoog.

Vanaf daar een stukje langs 't Wad gereden, al zigzaggend tussen de schapen. Vervolgens de saaie kustweg gepakt langs 't militaire oefenterrein richting Lauwersoog. Man wat is die weg toch saai, iedere keer als ik 'm neem denk ik weer "waarom neem ik deze weg?". Afijn, vanaf Lauwersoog was 't volle peut naar huis met de wind in de rug via Zoutkamp, Munnikezijl, Kommerzijl, Niehove, Den Ham, Dorkwerd en Groningen.
Goed voor 86 km / 31 gemiddeld.
Prima weer hier in het noorden. Redelijk wat zon. Vanmorgen rond 9:00 vertrokken voor een ritje NW wind. Eerst via Dorkwerd - Feerwed - Saaksum - Warfhuizen - Leens - Kruiswijk naar 't Wad gereden. Aldaar een prachtig uitzicht, in de verte zie je (als je héél goed kijkt) Schiermonnikoog.

Vanaf daar een stukje langs 't Wad gereden, al zigzaggend tussen de schapen. Vervolgens de saaie kustweg gepakt langs 't militaire oefenterrein richting Lauwersoog. Man wat is die weg toch saai, iedere keer als ik 'm neem denk ik weer "waarom neem ik deze weg?". Afijn, vanaf Lauwersoog was 't volle peut naar huis met de wind in de rug via Zoutkamp, Munnikezijl, Kommerzijl, Niehove, Den Ham, Dorkwerd en Groningen.
[ Voor 118% gewijzigd door havana op 13-05-2014 12:01 ]
Wat bedoel je hier precies met de achterrem dichtzetten? Bedoel je dan dat je continu met een licht geblokkeerd achterwiel rijdt? Geeft dat geen overmatige slijtage op de velgrand/remblokken (speciaal bij nat weer) en warmteontwikkeling (zeker bij vol carbon velgen)?Pelle schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:06:
[...]
Laatste voordeel wat je met Shimano niet hebt is dat je het open of dicht zetten van je remmen gewoon aan je stuur kunt doen. Toen ik een paar weken geleden tijdens een 12km lange afdaling bedacht dat ik m'n achterrem even dicht had moeten zetten was dat zo gepiept. Met Shimano had ik moeten stoppen om dat veilig voor elkaar te krijgen. Niet een hele belangrijke feature, en die heb je ook maar zelden nodig volgens mij, maar in dit geval toch wel erg handig
Of bedoel je dat de spanner gewoon in dichte positie staat? In het laatste geval, wanneer rij je dan met open positie, je doet hem toch altijd weer dicht na bijvoorbeeld een bandenwissel?
just curious.....
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Bij het klimmen of sprinten. Ivm flex in je wielen gaan je remmen snel aanlopen als je ze een beetje dicht op je velg hebt en je komt uit het zadel.
In principe moeten de remmen gewoon dicht kunnen staan. Wat je nog wel eens ziet (zelfs bij de profs) is dat men 'm uit onzekerheid open zet tijdens het klimmen, just to be sure dat ie niet aanloopt.
Overigens krijg ik het prima voor elkaar om al rijdend de boel open en dicht te zetten (Shimano / SRAM).
Overigens krijg ik het prima voor elkaar om al rijdend de boel open en dicht te zetten (Shimano / SRAM).
Duidelijk
hen tot nu toe 1x gehad dat die bij het op de pedalen staan aanliep. Heb toen al rijdend 2 slagen aan het stelnippeltje gegeven en alles was weer prima. Maar snap de gedachte nu
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Als je in heel smerig weer rijdt kan 't nog wel een nuttig zijn de boel open te gooien omdat je dan enorm veel zooi verzamelt.
Door de remmen heel strak langs de velg te zetten (evt. met stelschroefje) kun je heel goed zien hoe stijf je wielen zijn. Op Gran Canaria moest ik op m'n huurfiets het voorwiel ook een stukje bijstellen, omdat ik de velg bij het aanzetten tegen het blokje aan trok
. En dat terwijl ik nu bepaald geen krachtpatser ben
Ging om Shimano WH-550 wielen overigens. Zit volgens mij echt veel kwaliteitsverschil in die wielen, want het jaar ervoor had ik precies dezelfde wielen en die waren prima.
Door de remmen heel strak langs de velg te zetten (evt. met stelschroefje) kun je heel goed zien hoe stijf je wielen zijn. Op Gran Canaria moest ik op m'n huurfiets het voorwiel ook een stukje bijstellen, omdat ik de velg bij het aanzetten tegen het blokje aan trok

[ Voor 79% gewijzigd door havana op 13-05-2014 12:55 ]
De achterrem was niet goed meer bij te stellen (de veer leek een beetje te flexibel te zijn, waardoor de rem in plaats van netjes in het midden boven de achterband, een stukje verschoof na het aantrekken.Rene schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:02:
Of bedoel je dat de spanner gewoon in dichte positie staat? In het laatste geval, wanneer rij je dan met open positie, je doet hem toch altijd weer dicht na bijvoorbeeld een bandenwissel?
just curious.....
Dus ipv 2mm verschil aan beide kanten, nog geen 0,5mm aan de linker kant en dik 3,5mm aan de rechterkant nadat je de rem hebt aangetrokken. En dat leverde met alle troep op de weg inderdaad een aanlopende achterrem op. Vooral met klimmen was dat niet handig
Nice Pelle! Ik ben benieuwd...kan hem iig volgende week eens aanschouwen
Gisteren toch maar even een SKS X-TRA-DRY spatboard gekocht, ondanks dat de rest van de week er eigenlijk wel goed uitziet maar voor 13 euro lijkt me dit een beter oplossing dat de asssaver die ik eerst had (meer nood oplossing).
Gisteren toch maar even een SKS X-TRA-DRY spatboard gekocht, ondanks dat de rest van de week er eigenlijk wel goed uitziet maar voor 13 euro lijkt me dit een beter oplossing dat de asssaver die ik eerst had (meer nood oplossing).
Ass-saver beschouw ik puur als een accessoire om uitsluitend de zeem van je koersbroek droger te houden.Graham schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:51:
Nice Pelle! Ik ben benieuwd...kan hem iig volgende week eens aanschouwen![]()
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die dingen werken echt voor geen meter is mijn ervaring. Ik heb ook een SKS op de winterfiets, werkt perfect.
Ben geen expert maar 3XL is wel aan de grote kant.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:09:
Ik ben geïnteresseerd in de Canyon Roadlite AL 7.0. Dit omdat deze in een grote maat te krijgen is, een comfort geometrie heeft en een goede deal lijkt.
Ik baseer me op dit soort uitspraken:ravenger schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:48:
[...]
Je verwart fructose met dextrose (glucose) denk ik. Fructose is kortduriger en heeft een hogere piek. Fructose is ook wat de verschrikkelijke zoetheid veroorzaakt
Begrijp me niet verkeerd, het moet geen welles-nietes worden. Ik maak de voorraad op en neem de volgende keer fructose. Dank voor je input!M.dextrine veroorzaakt dus wel een snelle steiging van de bloedsuikerspiegel, maar deze word niet hoog en blijft wat langer aan.
M.dextrose veroorzaakt een snelle maar ook hoge stijging van de bloedsuikerspiegel en is dus vergelijkbaar met dextrose (vandaar DE>80)
Het is enkel ter vervanging van relatief dure sportdrank. Het lijk veel gedoe, maar met een kleine moeite maak je 3 kg sportdrankpoeder voor iets meer dan 11,- . (2kg maltodextrine + 1kg fructose, zout, citroensap en smaakje vergeet ik dan).VFRRijder schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:17:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Taigu op 13-05-2014 16:41 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Beetje water ga je toch niet dood aanGraham schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:51:
Nice Pelle! Ik ben benieuwd...kan hem iig volgende week eens aanschouwen![]()
Heb paar weekjes terug op natte wag (niet in de regen dus) met asssaver gereden en voor 8 eurootjes bleef mijn bilnaad lekker droog
Read the code, write the code, be the code!
Dit ding kost 13 euro. Asssaver is prima voor even kort stukje maar langere stukken in de regen of natte weg is het niet handig. Het doet wat hij moet meer niet maar SKS ding lijkt me stuk handiger.wackmaniac schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:59:
Heb paar weekjes terug op natte wag (niet in de regen dus) met asssaver gereden en voor 8 eurootjes bleef mijn bilnaad lekker droog
Godver. Komt FFWD tòch met een nieuwe F4R-C, en dan 45 mm ipv 38. Zou perfect zijn geweest. 60 was me te hoog, en 38 eigenlijk net te laag
Baal je toch wel als blijkt dat er zo kort nadat je een set kocht een nieuw model uit is. Overigens valt de stijfheid me nog aardig tegen, afgezet tegen mijn Ksyrium Elite's. Had verwacht dat ze stijver zouden zijn.
Is het effect van export gpx niet hetzelfde
Ow, dat wist ik niet. Ben premium. Maar seriously, enige reden dat ik dat nog ben is omdat ik custom hartslagzones wil, en omdat die knuppels met een jaar verlengen
Vandaag weer een ritje gemaakt. Eindelijk een dag waarvan het niet de hele dag regende. Wind was nog best stevig, maar na vorige week was dit een meevallertje. Op kleine stukjes waar de bomen al het zonlicht tegen houden was het nog wel nat op de weg. Na 50km voelde de achterband een beetje zacht aan, dus ben even gestopt om te kijken. Hij liep langzaam leeg en zag een steentje in de band zitten. Voorzichtig er uit gehaald en toen kwam de lucht er ook gelijk uit. Jahoor weer eens een keer een lekke band. Tis elke maand raak tot nu toe
. Maar goed, bandje vervangen en weer verder. Er zit ook een klein gaatje in de binnenband maar dat kan ik plakken.
In de buitenband zit echt een heel klein gaatje, plakken jullie dit ook of zetten jullie er een nieuwe achterband op? Ik heb nog een reserve nieuwe 4000s liggen, maar de voorband is ook bijna aan de beurt om te vervangen. Ik wil de buitenband eigenlijk ook plakken maar heb hier geen ervaring mee qua lekbestendigheid.
In de buitenband zit echt een heel klein gaatje, plakken jullie dit ook of zetten jullie er een nieuwe achterband op? Ik heb nog een reserve nieuwe 4000s liggen, maar de voorband is ook bijna aan de beurt om te vervangen. Ik wil de buitenband eigenlijk ook plakken maar heb hier geen ervaring mee qua lekbestendigheid.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Nieuwe biba, plak ik nooit. En voor de buba heb ik wel eens gehoord secondenlijm 
/edit
Never mind about secondenlijm
https://groups.google.com...opic/nl.fiets/S5PgBlU4ry8
/edit
[ Voor 39% gewijzigd door UltraSub op 13-05-2014 20:48 ]
Biba plakken doe ik ook nooit maar je zou eventueel een quickfix kunnen doen met zo'n plakker. Heb ik wel eens gedaan. Je haalt gewoon de biba eruit waar die lek is (dus niet er helemaal af) en dan plakker erop. Terug erin en pompen. Kan je makkelijk door fietsen maar thuis gewoon vervangen.UltraSub schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:46:
Nieuwe biba, plak ik nooit. En voor de buba heb ik wel eens gehoord secondenlijm
/edit
Mooi man! Lekker plekje om te fietsen zeghavana schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:51:
Wie nu met "the rules" aankomt knal ik voor z'n harsens
[afbeelding]
Wat een prutdag! Gelukkig scheen de zon, dus ik dacht, ik ga een stukje fietsen voel ik me daarna vast beter. Dus:
Eerst mijn dochter opgehaald van het kinderdagverblijf. Thuis gekomen een poging ondernomen om haar te voeren, couscous zat overal, behalve in der mond. *zucht*
Zorg over gedragen aan mijn vrouw, snel omkleden, schoenen aan, handschoenen aan, helm op ... begint mijn dochter te huilen en kijkt angstig naar mij. Blijkbaar is pappa met helm eng. *zucht*
Hup fiets uit de schuur, Garmin 500 erop, satelliet zoeken, satelliet zoeken, etc. *zucht*, 15 min onderweg, hartslagmeter gevonden. *zucht*
Maar we zijn onderweg! De zon schijnt lekker buiten, de wind waait stevig mijn hoofd leeg en het gaat al een stuk beter. Het tempo zit er lekker in. Op dinsdag zijn er geen skeeler workshops op het lint in het Maximapark, dus daar hoef ik me niet aan te ergeren.
Zit ik halverwege mijn tweede rondje (8km per stuk), *ratel* *ratel* *ratel*, wat hoor ik nu? Aanlopende ketting op mijn voor derailleur? Zomaar uit het niets, ik schakelde niet eens? Op schakelen, neer schakelen het probleem blijf ...
Wat zei de fietsenmaker ook alweer, niet aan de schroefjes zitten, maar aan de kabels verstellen. Dus ik aan de gang met verstellen, links-om of toch maar rechts-om? Steeds als ik de oplossing gevonden denk te hebben schakelt hij weer slecht/ niet of loopt de ketting weer aan.
Dus ik al vloekend naar huis! Boos op de fietsenmaker, omdat hij mijn fiets niet fatsoenlijk heeft afgesteld. Boos op mijzelf, omdat ik niet weet hoe ik mijn eigen fiets moet instellen en eigenlijk niet weet of het wel de schuld van de fietsenmaker is.
Thuis aangekomen, mezelf voorgehouden dat het toch echt zonde is om tegen mijn fiets te gaan schoppen en heb ik mijn fiets toch maar netjes weggezet. Om beklag te gaan doen bij mijn vrouw, die gelukkig altijd aan mijn kant staat.
Nu net gegeten, iets rustiger en besloten om mijn frustratie maar even van mijn af te schrijven. Want zondag ga ik samen met een vriend van mij de 35km rijden van de Classico Utrecht, hij in zijn handbike (rolstoel fiets) en ik, op welke fiets ga ik ...
Eerst mijn dochter opgehaald van het kinderdagverblijf. Thuis gekomen een poging ondernomen om haar te voeren, couscous zat overal, behalve in der mond. *zucht*
Zorg over gedragen aan mijn vrouw, snel omkleden, schoenen aan, handschoenen aan, helm op ... begint mijn dochter te huilen en kijkt angstig naar mij. Blijkbaar is pappa met helm eng. *zucht*
Hup fiets uit de schuur, Garmin 500 erop, satelliet zoeken, satelliet zoeken, etc. *zucht*, 15 min onderweg, hartslagmeter gevonden. *zucht*
Maar we zijn onderweg! De zon schijnt lekker buiten, de wind waait stevig mijn hoofd leeg en het gaat al een stuk beter. Het tempo zit er lekker in. Op dinsdag zijn er geen skeeler workshops op het lint in het Maximapark, dus daar hoef ik me niet aan te ergeren.
Zit ik halverwege mijn tweede rondje (8km per stuk), *ratel* *ratel* *ratel*, wat hoor ik nu? Aanlopende ketting op mijn voor derailleur? Zomaar uit het niets, ik schakelde niet eens? Op schakelen, neer schakelen het probleem blijf ...
Wat zei de fietsenmaker ook alweer, niet aan de schroefjes zitten, maar aan de kabels verstellen. Dus ik aan de gang met verstellen, links-om of toch maar rechts-om? Steeds als ik de oplossing gevonden denk te hebben schakelt hij weer slecht/ niet of loopt de ketting weer aan.
Dus ik al vloekend naar huis! Boos op de fietsenmaker, omdat hij mijn fiets niet fatsoenlijk heeft afgesteld. Boos op mijzelf, omdat ik niet weet hoe ik mijn eigen fiets moet instellen en eigenlijk niet weet of het wel de schuld van de fietsenmaker is.
Thuis aangekomen, mezelf voorgehouden dat het toch echt zonde is om tegen mijn fiets te gaan schoppen en heb ik mijn fiets toch maar netjes weggezet. Om beklag te gaan doen bij mijn vrouw, die gelukkig altijd aan mijn kant staat.
Nu net gegeten, iets rustiger en besloten om mijn frustratie maar even van mijn af te schrijven. Want zondag ga ik samen met een vriend van mij de 35km rijden van de Classico Utrecht, hij in zijn handbike (rolstoel fiets) en ik, op welke fiets ga ik ...
Hello fellow humans
UltraSub schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:46:
/edit
Secondelijm zou dus een mogelijkheid kunnen zijn. Ik ga het proberen iig.Graham schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:52:
[...]
Biba plakken doe ik ook nooit maar je zou eventueel een quickfix kunnen doen met zo'n plakker. Heb ik wel eens gedaan. Je haalt gewoon de biba eruit waar die lek is (dus niet er helemaal af) en dan plakker erop. Terug erin en pompen. Kan je makkelijk door fietsen maar thuis gewoon vervangen.
Binnenband heb ik al eens een keer geplakt voor de racefiets. Werkte goed.
Als ik de buba ga vervangen wordt het een 25mm.
[ Voor 30% gewijzigd door OneTimer op 13-05-2014 21:11 ]
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Verwijderd
Heel toevallig had ik dat vandaag ook, duurde bijna 10 minuten.. Normaal binnen 30 secondenjoint_me schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:00:
Garmin 500 erop, satelliet zoeken, satelliet zoeken, etc. *zucht*,
Ik heb de laatste paar keer dat als ik schakel, hij heel af en toe niet reageert, blijft gewoon op hetzelfde tandje achter en dan vervolgens een minuut later ineens wel gaat
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 21:17 ]
Met mijn 810 heb ik echt altijd binnen 2 seconden een fix. Als ik dat vergelijk met mijn forerunner 305 was dat idd ook erg klote...duurt lang.
Vandaag nog even een rondje gedaan na werk van IJssel met deel van het zondagochtend groepje. Waarvan er zelf nog twee op fixie gingen....wel geinig om dat eens te zien maar ze trokken het uiteindlijk niet. We gingen ook wel erg hard moet ik zeggen. Maar wat een bikkels...hoge cadence op fixie.
35,4 km/h avg over 48,5 K.
Vandaag nog even een rondje gedaan na werk van IJssel met deel van het zondagochtend groepje. Waarvan er zelf nog twee op fixie gingen....wel geinig om dat eens te zien maar ze trokken het uiteindlijk niet. We gingen ook wel erg hard moet ik zeggen. Maar wat een bikkels...hoge cadence op fixie.
35,4 km/h avg over 48,5 K.
Net ook even fijn een ritje gemaakt. Eerst richting zuid west vanaf Almelo. Daarna pal wind tegen naar rijssen en nijverdal. Vervolgens de holterberg over en via holten en rijssen weer naar almelo. Helaas geen 30 gemiddeld, hij bleef steken op 29,9
het was ook geen doen door de wind.
http://www.strava.com/activities/140746987
Had op het eind wel dat de achterderrie soms naar een kleiner kransje wou achter. Heeft dit te maken met de kabelspanning? Aan de afstelling is verder niets veranderd en was helemaal goed.
http://www.strava.com/activities/140746987
Had op het eind wel dat de achterderrie soms naar een kleiner kransje wou achter. Heeft dit te maken met de kabelspanning? Aan de afstelling is verder niets veranderd en was helemaal goed.
De wijzen komen uit het Oosten!
Met GPS is er een simpele regel. Zet het apparaat altijd aan op dezelfde plek waar je hem hebt uitgezet. Anders moet het apparaat gaan rekenen en rekenen tot die een idee heeft waar die is.Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:11:
[...]
Heel toevallig had ik dat vandaag ook, duurde bijna 10 minuten.. Normaal binnen 30 seconden
Ik heb de laatste paar keer dat als ik schakel, hij heel af en toe niet reageert, blijft gewoon op hetzelfde tandje achter en dan vervolgens een minuut later ineens wel gaatWat kan het probleem zijn?
Mobiele telefoons zijn hier erg snel in omdat die door de GSM masten al een schatting kunnen doen waar ze zitten.
Ik heb de fix binnen een paar tellen. Maar als ik met de fiets meeneem in de trein is die daarna ook een tijdje aan het zoeken.
Al weer wat gekalmeerd?joint_me schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:00:
Wat een prutdag! Gelukkig scheen de zon, dus ik dacht, ik ga een stukje fietsen voel ik me daarna vast beter. Dus:
Achter derrie zelf stellen is opzich wel te doen hoor, ben het zelf uit nood ook maar gaan doen. even googlen voor wat youtube filpmjes.
Vandaag kon ik het ook niet meer houden, zon scheen en na 8 dagen niet fietsen door de regen moest en zou ik gaan
Uiteindelijk een ruim uurtje kunnen pakken
Buitenbanden plakken is echt niet nodig bij een klein gaatje, waarom zou je dat willen? Alleen bij een scheur heeft het misschien zin, maar ik zou niet weten wat je daarvoor betrouwbaar kunt gebruiken.
€7,99 bij LBS en op meeste sites ook
Met dit bedoelde hij de SKS x-tra dry
My bet 
Mooie footage vanaf de fiets van Degenkolb: http://m.cyclingnews.com/...at-the-tour-of-california
Mooie footage vanaf de fiets van Degenkolb: http://m.cyclingnews.com/...at-the-tour-of-california
Bij jullie ook problemen met desktopversie van Strava? Ik heb een web 0.5 weergave hier.
Als ik het zo terug lees, zou ik mezelf een snicker aanbieden. Ga eens uitzoeken wat ik kan doen om het zelf te regelen, even wat mensen navragen.sapphire schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:02:
[...]
Al weer wat gekalmeerd?
Achter derrie zelf stellen is opzich wel te doen hoor, ben het zelf uit nood ook maar gaan doen. even googlen voor wat youtube filpmjes.
Vandaag kon ik het ook niet meer houden, zon scheen en na 8 dagen niet fietsen door de regen moest en zou ik gaan
Uiteindelijk een ruim uurtje kunnen pakken
Hello fellow humans
Je kunt je via
Zoals eerder gezegd het is een race en gaat er hard aan toe. 30 min rondje rijden geloof ik en daarna 1 laatste.
Meer info op http://www.rondevankatendrecht.nl
Members only:
inschrijven voor de Ronde van Katendrecht (Katendrechts Kampioenschap voor Zondagsfietsers), begint om 14:50 uur op zaterdag 24 mei. Max 100 deelnemers.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zoals eerder gezegd het is een race en gaat er hard aan toe. 30 min rondje rijden geloof ik en daarna 1 laatste.
Meer info op http://www.rondevankatendrecht.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 14-05-2014 15:44 . Reden: typo ]
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden, het afstellen is ook vrij logisch als je een paar filmpjes hebt bekeken en snapt hoe het werkt. Je hebt alleen een schroevendraaier nodig.joint_me schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:19:
[...]
Als ik het zo terug lees, zou ik mezelf een snicker aanbieden. Ga eens uitzoeken wat ik kan doen om het zelf te regelen, even wat mensen navragen.
Even zoeken op "rear derailleur adjustment" of "achterderailleur afstellen", bijv:
YouTube: derailleur afstellen
YouTube: How to Adjust Shimano Rear Derailleurs
Ik had laatst een vrij diepe grote scheur in mijn buitenband. Secondelijm erin en je ziet er niks meer van !!! Wel eerst even de band leeg laten lopen.TheLemon schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:26:
Buitenbanden plakken is echt niet nodig bij een klein gaatje, waarom zou je dat willen? Alleen bij een scheur heeft het misschien zin, maar ik zou niet weten wat je daarvoor betrouwbaar kunt gebruiken.
Hoi
Volgens mij gaat het om de voor-derailleur. :-)
Maar die is ook prima in te stellen. Even de montagehandleiding van de Shimano site downloaden, goed doorlezen, genoeg tijd uittrekken voor het afstellen en dan moet het lukken.
Voordeel wat je hebt is dat ie nu al niet lekker werkt, dus echt stukmaken kun je het niet...
Maar die is ook prima in te stellen. Even de montagehandleiding van de Shimano site downloaden, goed doorlezen, genoeg tijd uittrekken voor het afstellen en dan moet het lukken.
Voordeel wat je hebt is dat ie nu al niet lekker werkt, dus echt stukmaken kun je het niet...
Er is echter wel een verschil tussen afstellen met de schroefjes en met de kabelnippel. Met de schroefjes regel je in feite het bereik van de derailleur. Als dat eenmaal goed staat, hoef je daar niks meer aan te doen, tenzij de derailleur verbogen raakt. Wat vaak tot klachten leidt is een gewijzigde kabelspanning. Dat is simpel te verhelpen door de kabel te (ont)spannen d.m.v. de nippel.NoepZor schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:26:
[...]
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden, het afstellen is ook vrij logisch als je een paar filmpjes hebt bekeken en snapt hoe het werkt. Je hebt alleen een schroevendraaier nodig.
Even zoeken op "rear derailleur adjustment" of "achterderailleur afstellen", bijv:
YouTube: derailleur afstellen
YouTube: How to Adjust Shimano Rear Derailleurs
Essentieel vind ik overigens wel een goede standaard voor de fiets. Dat maakt het stellen een stuk eenvoudiger. Je kunt dan, terwijl je aan de pedalen draait, de stelwerkzaamheden doen. Je hoort dan vanzelf wanneer het goed is.
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 14-05-2014 17:00 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Oops my badTHM0 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:51:
Volgens mij gaat het om de voor-derailleur. :-)
Dat veroorzaakt meestal het niet willen opschakelen of te ver terugschakelen inderdaad, wordt in de tweede video ook wel goed uitgelegd. Daar wordt de nippel ingedraaid, kabel opnieuw vastgezet en dan vervolgens net zo ver op spanning gebracht zodat de derailleur goed van kransje wisselt.argro schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:52:
[...]
Er is echter wel een verschil tussen afstellen met de schroefjes en met de kabelnippel. Met de schroefjes regel je in feite het bereik van de derailleur. Als dat eenmaal goed staat, hoef je daar niks meer aan te doen, tenzij de derailleur verbogen raakt. Wat vaak tot klachten leidt is een gewijzigde kabelspanning. Dat is simpel te verhelpen door de kabel te (ont)spannen d.m.v. de nippel.
Een kabel rekt na verloop van tijd op, daardoor verdwijnt er een deel van de spanning wat zulke klachten veroorzaakt.
Voor derrie vind k persoonlijk lastiger 
Mijne schuurt ook erg en krijg het er niet goed uit helaas, nouja volgende schoonmaak beurt maar weer eens proberen.
Mijne schuurt ook erg en krijg het er niet goed uit helaas, nouja volgende schoonmaak beurt maar weer eens proberen.
Heeft mijn LBS me met 9,99 toch aardig genaaid... nieuwe pand moet er zeker nog even uit
Buitenband ga ik morgen met een beetje lijm dicht plakken. Het is echt maar een klein gaatje maar toch.
Vandaag bij de LBS een nieuwe bibshort gekocht. Heel wat gepast, onder andere van Giordana en Ultima. De Giordana FR-C zat erg lekker maar was alleen nog maar in het wit verkrijgbaar (http://www.apgcycling.com...loncino-con-bretelle-uomo). Witte broeken vind ik niet zo fijn, heb liever gewoon zwart. Helaas, op internet kan ik de FR-C ook nergens vinden. Ik heb een mail gestuurd naar de enige distributeur in NL. Misschien dat zij nog wat voor me kunnen betekenen.
Het is uiteindelijk een Ultima Performance 3 geworden, morgen gelijk maar eens testen. De zeem voelt in iig dikker aan dan die van de Castelli X2 Endurance.
Nu alleen nog een leuk shirtje voor een normale prijs
.
Ook nog een klein ritje gemaakt voordat ik naar de LBS ging. Rustig aan gedaan, 41km
Morgen weer een langer ritje maken, het wordt weer lekker weer
Vandaag bij de LBS een nieuwe bibshort gekocht. Heel wat gepast, onder andere van Giordana en Ultima. De Giordana FR-C zat erg lekker maar was alleen nog maar in het wit verkrijgbaar (http://www.apgcycling.com...loncino-con-bretelle-uomo). Witte broeken vind ik niet zo fijn, heb liever gewoon zwart. Helaas, op internet kan ik de FR-C ook nergens vinden. Ik heb een mail gestuurd naar de enige distributeur in NL. Misschien dat zij nog wat voor me kunnen betekenen.
Het is uiteindelijk een Ultima Performance 3 geworden, morgen gelijk maar eens testen. De zeem voelt in iig dikker aan dan die van de Castelli X2 Endurance.
Nu alleen nog een leuk shirtje voor een normale prijs
Ook nog een klein ritje gemaakt voordat ik naar de LBS ging. Rustig aan gedaan, 41km
Morgen weer een langer ritje maken, het wordt weer lekker weer
Trimmen? Een voorderailleur krijg je volgens mij nooit zo afgesteld dat bijvoorbeeld binnenblad-klein en binnenblad-groot beide goed lopen in één stand. Oplossing is dat je moet trimmen en/of een te schuine kettinglijn moet vermijden.sapphire schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:41:
Voor derrie vind k persoonlijk lastiger
dat trimmen ga ik me eens in verdiepen.
Uiteraard snap ik dat een te schuine kettinglijn niet aan te raden is, maarja voor klein achter de 4 grootste bladen is vrij recht en ratelt ook. Voor groot, achter klein is ook recht en ratelt ook
. Effectief kan ik dus alleen de middelste 5~6 bladen achter zo ongeveer alleen vrij ratel-vrij gebruiken 
Vandaar ook dat ik naar een 12-30 cassette aan het kijken ben, niet dat ik de grote kransjes zo nodig heb want Grebbenberg/Amerongse berg ed. gingen wel aardig op 34x21~24, maar dan kan ik die 30 vermijden en heb ik als één na grootste nog de 27 er bij
(ja misschien wat aparte logica maargoed)
Uiteraard snap ik dat een te schuine kettinglijn niet aan te raden is, maarja voor klein achter de 4 grootste bladen is vrij recht en ratelt ook. Voor groot, achter klein is ook recht en ratelt ook
Vandaar ook dat ik naar een 12-30 cassette aan het kijken ben, niet dat ik de grote kransjes zo nodig heb want Grebbenberg/Amerongse berg ed. gingen wel aardig op 34x21~24, maar dan kan ik die 30 vermijden en heb ik als één na grootste nog de 27 er bij
Als je je derailleur met je huidige cassette niet goed werkend krijgt zou ik zeggen dat je met een nieuwe cassette hetzelfde probleem gaat hebben. Breng je fiets dan gewoon even naar de LBS zou ik zeggen.sapphire schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:18:
Uiteraard snap ik dat een te schuine kettinglijn niet aan te raden is, maarja voor klein achter de 4 grootste bladen is vrij recht en ratelt ook. Voor groot, achter klein is ook recht en ratelt ook. Effectief kan ik dus alleen de middelste 5~6 bladen achter zo ongeveer alleen vrij ratel-vrij gebruiken
Vandaar ook dat ik naar een 12-30 cassette aan het kijken ben, niet dat ik de grote kransjes zo nodig heb want Grebbenberg/Amerongse berg ed. gingen wel aardig op 34x21~24, maar dan kan ik die 30 vermijden en heb ik als één na grootste nog de 27 er bij(ja misschien wat aparte logica maargoed)
Nee dat moet je echt niet willen. Je kan je grootste 1-2 kransjes niet gebruiken, zelfs bij het binnenblad. En dan als oplossing ga je geld uitgeven om er effectief een 8 of 9 speed verzet van te maken? Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dat is echt te zot. Probeer het zaakje gewoon goed af te stellen, eventueel nieuwe ketting, kabel of kijken of je pad recht is. Moet gewoon perfect werken hoor. Alleen buitenblad en achter de twee grootste levert lichte problemen op, dat is ook niet te trimmen.sapphire schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:18:
Uiteraard snap ik dat een te schuine kettinglijn niet aan te raden is, maarja voor klein achter de 4 grootste bladen is vrij recht en ratelt ook. Voor groot, achter klein is ook recht en ratelt ook. Effectief kan ik dus alleen de middelste 5~6 bladen achter zo ongeveer alleen vrij ratel-vrij gebruiken
Vandaar ook dat ik naar een 12-30 cassette aan het kijken ben, niet dat ik de grote kransjes zo nodig heb want Grebbenberg/Amerongse berg ed. gingen wel aardig op 34x21~24, maar dan kan ik die 30 vermijden en heb ik als één na grootste nog de 27 er bij(ja misschien wat aparte logica maargoed)
Even een vraagje aan de fiets poetsers.
Een fiets standaard om te poetsen lijkt me erg handig. Nu zat ik te kijken naar TacX en dan heb je allerlei verschillende standaarden. Welke is handiger?
De team is nu bij Decathlon € 125,96 (met kortingscode)
De pro is bij Futurumshop € 122.00
Een fiets standaard om te poetsen lijkt me erg handig. Nu zat ik te kijken naar TacX en dan heb je allerlei verschillende standaarden. Welke is handiger?
Hello fellow humans
Voor het poetsen voldoet een simpele driepoot a eur10 ook hoor.
Voor twee 'reviews' van de Spider Team, zie argro in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18". Ik zie overigens alleen maar nadelen van de Pro t.o.v. de team (klemband) en geen nadelen van de Spider t.o.v. de Team. Overigens is zo'n standaard voor alleen poetsen wellicht een beetje overdreven. Vooral ook met sleutelen is zo'n erg handig.joint_me schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 23:14:
Ik heb zelf de Spider Team (vorige model). Super fijne standaard, maar wel redelijk aan de prijs inderdaad. Ik zet mijn fiets standaard eigenlijk in dat ding thuis. Handig voor poetsen en voor sleutelen.argro schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:42:
[...]
Voor twee 'reviews' van de Spider Team, zie argro in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18". Ik zie overigens alleen maar nadelen van de Pro t.o.v. de team (klemband) en geen nadelen van de Spider t.o.v. de Team. Overigens is zo'n standaard voor alleen poetsen wellicht een beetje overdreven. Vooral ook met sleutelen is zo'n erg handig.
Ik heb recentelijk Tacx Spider T3350 aangeschaft en ik wil eigenlijk al niet meer zonder. Het is zo verrekte handig met schoonmaken en afstellen. Is echt een investering waar je veel plezier aan gaat hebben.
+3 voor de Spider Team (eigenlijk had argro dat al gedaan).
Gisteren nog heerlijk mee zitten klooien. Cannondale erop, lekker poetsen. Nieuwe Dura Ace ketting omgelegd, dat werk...
Gewoon een ideaal ding. Op fietsvakanties neem ik 'm ook gewoon mee, want hij kost niet veel plek.
Gisteren nog heerlijk mee zitten klooien. Cannondale erop, lekker poetsen. Nieuwe Dura Ace ketting omgelegd, dat werk...
Gewoon een ideaal ding. Op fietsvakanties neem ik 'm ook gewoon mee, want hij kost niet veel plek.
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 15-05-2014 09:17 ]
Blijft persoonlijk, die voorkeur. Ik heb bewust voor de pro gekozen en heb er nog geen seconde spijt van gehad. In de laatste of voorlaatste Fiets staat een vergelijkende test tussen allerlei standaards en daar kwamen de Pro en de Team van Tacx er allebei even goed/slecht uit, met elk zijn voor- en nadelen. Er zijn volgens die test betere alternatieven en bovendien veel goedkopere.argro schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:42:
[...]
Voor twee 'reviews' van de Spider Team, zie argro in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18". Ik zie overigens alleen maar nadelen van de Pro t.o.v. de team (klemband) en geen nadelen van de Spider t.o.v. de Team. Overigens is zo'n standaard voor alleen poetsen wellicht een beetje overdreven. Vooral ook met sleutelen is zo'n erg handig.
Wat voor (thermo)shirt dragen jullie onder het gewone wielren shirt? Ik heb omdat ik vaak hardloop wat thermo shirtjes van Canterbury (lange en korte mouwen) maar weet niet of dit in de zomer ook fijn is, voor nu is het prima maar ben benieuwd wat de rest doet.
- Winter/voorjaar/najaar Craft Thermo Shirt Extreme (op het moment korte mouwen, als het stuk kouder is lange)
- Lente/Zomer (soms nog wel voor en na die periodes) Craft Stay Cool Ondershirt Zonder Mouwen of Sportful 2nd Skin Thermodynamic Lite T-shirt (vooral de sportful draag ik met warm weer, op het moment nog weinig)
[ Voor 42% gewijzigd door Graham op 15-05-2014 10:16 ]
Ik rijd altijd met ondershirt, zelfs in de zomer. Heb het idee dat het zweet wat beter wordt opgenomen en vind het gewoon wat fijner rijden. Heb een shirt van Pearl Izumi en een van Nalini dacht ik.
http://www.futurumshop.nl...er-mouwen-man-wit-s.phtml
Altijd onder de jersey. Gaan de temps naar < 3 graden, dan switch ik naar een winterjasje, en dan gaat er een Craft Thermo shirt Extreme met lange mouwen onder.
Met korte mouw is niks, gewoon mouwloos. Is toch niks onder een jersey, met eventueel nog armwarmers.
Altijd onder de jersey. Gaan de temps naar < 3 graden, dan switch ik naar een winterjasje, en dan gaat er een Craft Thermo shirt Extreme met lange mouwen onder.
Met korte mouw is niks, gewoon mouwloos. Is toch niks onder een jersey, met eventueel nog armwarmers.
Hier ook altijd een ondershirt.. Ik heb ze bij Decathlon vandaag en bevallen erg goed (zowel zomer als winter).
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb net, de Craft Cool Mesh Superlight besteld, hoop dat ze goed bevallen, en ze me tijdens een hete klim me wat koeler kunnen houden.
Spicy!
Nice, zat zelf te denken om zo iets te bestellen:
http://www.decathlon.nl/o...wit-blauw-id_8235725.html
Volgens mij is het prima basic spul om mee te fietsen van de zomer.
Maar waarom zou je je dure carbon karretje gaan klemmen als het helemaal niet nodig is? Begrijp me niet verkeerd, je mag carbon best klemmen, ik vervoer mijn Cannondale ook regelmatig op de Spinder. Maar echt goed voor een fiets is het niet (staat zelfs letterlijk in de handleiding). En waarom denk je dat alle pro mecanics kiezen voor de Team (terwijl ze alles mogen kiezen als er maar Tacx op staat)?TheLemon schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:20:
[...]
Blijft persoonlijk, die voorkeur. Ik heb bewust voor de pro gekozen en heb er nog geen seconde spijt van gehad. In de laatste of voorlaatste Fiets staat een vergelijkende test tussen allerlei standaards en daar kwamen de Pro en de Team van Tacx er allebei even goed/slecht uit, met elk zijn voor- en nadelen. Er zijn volgens die test betere alternatieven en bovendien veel goedkopere.
Ik heb ervaring met beide en op de Team staat een fiets gewoon stabieler, punt. Ja, daar staat tegenover dat je het voorwiel eruit moet halen. Dat is een feit. Ga maar eens een crankbout of een Hollowtech II cup met 45 Nm los proberen te krijgen met je Pro.... Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar met de Team gaat het gewoon makkelijker en wordt je materiaal gewoon minder belast.
P.S. Tests in Fiets kan niemand serieus nemen, die hebben de diepgang van een zwembad.
[ Voor 41% gewijzigd door havana op 15-05-2014 10:01 ]
Ik draag ondershirts van... de Lidl. Ik heb er met korte en met lange mouwen. Het zorgt voor zweetafvoer en ik zweer erbij.
De fietsstandaard van de Lidl ben ik ook heel blij mee. Is ook een klem model, dus vooral geschikt voor alu fietsen.
Zo idd. Laatst de review gelezen over de diverse video oplossingen (Garmin Virb, GoPro, etc)...sjees wat slecht geschreven.havana schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:56:
P.S. Tests in Fiets kan niemand serieus nemen, die hebben de diepgang van een zwembad.
Hou er rekening mee dat sommige tacx standaarden die de bottom bracket gebruiken als ondersteuningspunt niet op elke fiets werken, zo te zien geld dit ook voor de team. Ik heb bijvoorbeeld een tacx cyclestand en die kan ik niet meer gebruiken op mijn giant TCR. Hij is nu te koopjoint_me schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 23:14:
Heb nu een goedkope x-treme (rose.nl) 2 poot die aan zadelbuis gaat en die vind ik eigenlijk fijner dan de tacx van 100 euro. Het komt niet zo hoog als de tacx maar het is ontzettend flexibel. Als ik ooit iets anders zou willen dan is het gewoon een grote park tool voor zadelbuis.
Die zadelpenklem stands zijn gewoon geschikt voor carbon overigens. Nog nooit iets anders gehoord. Ik heb er nog geen 1 gezien zonder dikke padding op de klem. Het hoeft ook niet strakker dan nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 15-05-2014 11:59 ]
Tot een graad of 15-20 gebruik ik allerlei versies van het Nike Pro Combat huppeldepup compressie shirt met lange mouwen, daarboven heb ik een thermoshirt zonder mouwen van Lidl. Werkt perfect!
Craft Stay Cool inderdaad vanaf een graad of 5, werkt prima icm thermo Jersey als het koud is.BertP schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:24:
Wat voor (thermo)shirt dragen jullie onder het gewone wielren shirt? Ik heb omdat ik vaak hardloop wat thermo shirtjes van Canterbury (lange en korte mouwen) maar weet niet of dit in de zomer ook fijn is, voor nu is het prima maar ben benieuwd wat de rest doet.
In de winter Craft Be Active.
Die gebruik ik ook...Werkt perfect, al zweet ik uit mijzelf vrij weinig.BertP schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:55:
Nice, zat zelf te denken om zo iets te bestellen:
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb ik ook (alleen nog maar een lange mouwenversie, morgen maar even langs de Decathlon voor korte mouwen). Werkt prima, en ik zweet erg makkelijk.M@cer schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:52:
[...]
Die gebruik ik ook...Werkt perfect, al zweet ik uit mijzelf vrij weinig.
Maar even twee shirtjes besteld voor de zomer, ook meteen even twee van die bussen Aptonia drank gehaald
Overigens verzenden ze gratis Decathlon (t/m 18 mei) ivm hun 1 jarig bestaan, wellicht handig voor iemand die nog wat wil bestellen...
Kreeg er een lading asjes bij, waardoor hij volgens mij met vrijwel elke fiets te gebruiken zou moeten zijn.Makkelijk schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:31:
[...]
Hou er rekening mee dat sommige tacx standaarden die het balhoofd gebruiken als ondersteuningspunt niet op elke fiets werken, zo te zien geld dit ook voor de team. Ik heb bijvoorbeeld een tacx cyclestand en die kan ik niet meer gebruiken op mijn giant TCR. Hij is nu te koop
I stand corrected. Ik maak er maar gewoon bottom bracket van want in het Nederlands gooi ik alle termen door elkaar.havana schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:40:
Balhoofd? Trapas bedoel je denk ik.
Ik kreeg er 1 andere bij. Maar dat gaat niet lukken. Misschien is de team dan toch iets flexibeler.wackmaniac schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:17:
[...]
Kreeg er een lading asjes bij, waardoor hij volgens mij met vrijwel elke fiets te gebruiken zou moeten zijn.
Bij mij zijn sowieso de kabels afgekneld als ik íets onder het bottom bracket doe en kun je dus geen versnellingen meer afstellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 15-05-2014 11:59 ]
Bottom bracket = trapas
Balhoofd = headtube
Balhoofdstel = headset
Bij mij staan er twee verhogingen onder (plastic strips), waardoor de kabels gewoon vrij lopen.
Balhoofd = headtube
Balhoofdstel = headset
Bij mij staan er twee verhogingen onder (plastic strips), waardoor de kabels gewoon vrij lopen.
[ Voor 82% gewijzigd door havana op 15-05-2014 12:00 ]
Wat Makkelijk zegt was ook mijn argument op de pro te kopen, naast dat ik stronteigenwijs ben. Je draait die klem niet zo vast, hij hangt er gewoon in, net als dat je hem optilt. Het sterkste argument voor mij was dat ik er elke fiets in kan hangen: moederfiets, racefiets, exotische mtb, kinderfiets. En aangezien ik alle bovengenoemde fietsen thuis service, was dat een noodzaak.
Trapaslager eruit doe ik gewoon als de fiets op de grond staat, mocht het nodig zijn. Tot nu toe alleen hoeven doen bij zelfbouwprojecten en dat zet ik het zaakje gewoon in de bankschroef en gebruik ik het frame als hefboom
Ik snap heus een aantal voordelen van de Team wel, maar het is niet de ideale oplossing voor iedereen.
Trapaslager eruit doe ik gewoon als de fiets op de grond staat, mocht het nodig zijn. Tot nu toe alleen hoeven doen bij zelfbouwprojecten en dat zet ik het zaakje gewoon in de bankschroef en gebruik ik het frame als hefboom
Ik snap heus een aantal voordelen van de Team wel, maar het is niet de ideale oplossing voor iedereen.
Mja die heb ik ook maar vervolgens duwt de standaard de kabel alsnog tegen het frame op de plek waar de standaard de fiets ondersteundhavana schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:59:
Bottom bracket = trapas
Balhoofd = headtube
Balhoofdstel = headset
Ik heb ook de Team, maar die heeft aan de kant waar je bottom bracket op moet toch aan het einde (op de kopse kant dus) de mogelijkheid daar een plastic nokje op te zetten? Daar kun je dan je achtervork op laten rusten, waarmee de onderkant van je bottom bracket vrij blijft.
Zie hier aangegeven met een 2:
Paar week terug aantal fietsen erop gehad en bij geen enkele fiets kwamen er kabels in het gedrang. Ze zullen er wel over nagedacht hebben bij Tacx lijkt mij
Ik vraag me altijd af, hoelang ik rust moet nemen na een d2 training. Is dit standaard gewoon 3 dagen of is dit wat meer genuanceerd, het er lijkt mij vooral een verschil te zitten in de aantal km's die je fietst.
Ik heb nu net 68km met gemiddeld /hr 151 29.6km/h (1150 hoogte meters). Ik voel me nog prima fit na deze rit de verleiding is dan overmorgen gewoon weer 90km in d1 te fietsten is dit verkeerd?
Zou handig zijn als er een soort calculator ofzo
?
Ik heb nu net 68km met gemiddeld /hr 151 29.6km/h (1150 hoogte meters). Ik voel me nog prima fit na deze rit de verleiding is dan overmorgen gewoon weer 90km in d1 te fietsten is dit verkeerd?
Zou handig zijn als er een soort calculator ofzo
Spicy!
Wat versta jij onder een D2 training? Zitten daar ook intervallen D3 of hoger in?jekker schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:24:
Ik vraag me altijd af, hoelang ik rust moet nemen na een d2 training. Is dit standaard gewoon 3 dagen of is dit wat meer genuanceerd, het er lijkt mij vooral een verschil te zitten in de aantal km's die je fietst.
Zou handig zijn als er een soort calculator ofzo?
If not, vandaag lekker een lage D1 training doen kan waarschijnlijk geen kwaad. Je merkt vanzelf wel aan je lijf of je genoeg gerust hebt ja of nee. Vuistregel is maximaal twee trainingsdagen, en dan een dag rust.
Ik rij regelmatig 2-3 dagen achter elkaar, en ook wel zware trainingen (Threshold, VO2Max). Zolang je je lichaam op de juiste momenten de juiste hoeveelheid rust geeft kom je een heel eind.
Rust in een seizoen vindt in meerdere cycli plaats: per seizoen, per periode, per subperiode, per week.
Zie http://www.fiets-reis.nl/soorten-training.html voor globale hersteltijden. Maar die vind ik wel erg grofmazig.
[ Voor 4% gewijzigd door MMUilwijk op 15-05-2014 13:34 ]
Dat nokje is niet bedoeld om het bb of achtervork op te zetten, maar om achter het bb tussen de buizen van de achtervork te steken, zodat e.e.a. klemt. De twee strips zijn bedoeld om het bb op te zetten / te ondersteunen.Pelle schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:10:
Ik heb ook de Team, maar die heeft aan de kant waar je bottom bracket op moet toch aan het einde (op de kopse kant dus) de mogelijkheid daar een plastic nokje op te zetten? Daar kun je dan je achtervork op laten rusten, waarmee de onderkant van je bottom bracket vrij blijft.
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door argro op 15-05-2014 13:36 ]
Ik moet morgen van Amsterdam naar omgeving Leeuwarden, ik ben van plan om op de fiets te gaan maar met 3bf noordenwind heb ik de hele weg de wind tegen. Weet iemand een route door Flevoland waarbij je zo min mogelijk last van de wind hebt?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als je via de "onderkant" van Flevoland rijdt heb je het eerste stuk halve wind in de rug. Vanaf Zeewolde kom je in een bos en lommerrijk gebied als je de kustlijn blijft volgen. Daar moet het met de wind wel mee vallen. De "bovenkant" is een enorm stuk korter qua kilometers (40), maar vol op de wind. Door de polder via de Vogelweg kan ik je afraden, ga dan lekker langs de NoorddijkMrAngry schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:37:
Ik moet morgen van Amsterdam naar omgeving Leeuwarden, ik ben van plan om op de fiets te gaan maar met 3bf noordenwind heb ik de hele weg de wind tegen. Weet iemand een route door Flevoland waarbij je zo min mogelijk last van de wind hebt?
[ Voor 7% gewijzigd door MMUilwijk op 15-05-2014 13:42 ]
Bedankt voor de tip! Maar 25km om is een beetje veel van het goede denk ik.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
D2 als Hartslag: 85% tot 95% van je omslagpunt, met een paar intervals ben niet echt tot verzuring toegekomen daarvoor waren me intervallen 3x kort net even tekort.MMUilwijk schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:33:
[...]
Wat versta jij onder een D2 training? Zitten daar ook intervallen D3 of hoger in?
If not, vandaag lekker een lage D1 training doen kan waarschijnlijk geen kwaad. Je merkt vanzelf wel aan je lijf of je genoeg gerust hebt ja of nee. Vuistregel is maximaal twee trainingsdagen, en dan een dag rust.
Ik rij regelmatig 2-3 dagen achter elkaar, en ook wel zware trainingen (Threshold, VO2Max). Zolang je je lichaam op de juiste momenten de juiste hoeveelheid rust geeft kom je een heel eind.
Rust in een seizoen vindt in meerdere cycli plaats: per seizoen, per periode, per subperiode, per week.
Zie http://www.fiets-reis.nl/soorten-training.html voor globale hersteltijden. Maar die vind ik wel erg grofmazig.
Morgen dus gewoon d1, met laastste uur herstel training.
Spicy!
Dit topic is gesloten.