THM0 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:45:
[...]
Ik snap ook nooit helemaal hoe het nou zit... :-)
Wat ik wil is een tocht op mijn Garmin laden, die getekend wordt op de kaart en als ik in de buurt van een kruising kom waar ik 'iets' moet (linksaf, rechtsaf, etc) dan wil ik een pop-up krijgen met een situatieoverzicht en pijl wat mijn te volgen route is in die situatie. En die pop-up moet ook verschijnen als ik op mijn Garmin een scherm actief heb waar alleen data op staat (dus niet de map view). Ik heb het op deze manier alleen nog werkend gehad met TCX. Ik heb een Edge 800 overigens met openfietsmap erop.
Wat is nou de beste manier om dit te bereiken?
Er zijn vele manieren om dit te doen, maar er is maar één "juiste" manier.
- tekenen met Basecamp of Mapsource dus GEEN online tools zoals Strava / Gpsies / Garmin Connect
- tekenen met routing-tool dus NIET met de tracking-tool
- opslaan als GPX
- gebruik exact dezelfde kaart als op de Edge staat
- gebruik exact dezelfde instellingen (hoofdwegen ja/nee enz) als op de Edge
- geen direct routing gebruiken
Wat je nu gemaakt hebt is een ROUTE (geen track). Deze file is geen vaststaand parcours maar kun je zien als een routeplanning. De Edge zal, wanneer je de rit aanklikt, de route zelf opnieuw berekenen.
Zoals je zelf al opmerkt kan het ook wel op een andere manier (maar die is dus niet ideaal, zoals zal blijken). Je kunt eenvoudigweg een online planner gebruiken, deze file als GPX of TCX op de Garmin zetten. Je hebt nu geen route gemaakt maar een track, d.w.z. een vaststaand parcours (lijn).
Wat er dan gebeurt als je "aanwijzingen" aanzet is dat de Edge de gemaakte track converteert naar een route. Hij berekent dus een route die zoveel mogelijk recht doet aan de track. En in veel gevallen gaat dat niet helemaal goed, want als jij je track hebt getekend op basis van Google Maps en de kaart op jouw Edge is de OSM die een bepaald weggetje niet kent dan loopt de boel in de soep en krijg je geen aanwijzing. Of als je een onverhard weggetje hebt ingetekend en de instellingen op de Edge staan op "geen onverhard" krijg je ook gezeur. Dat is dus suboptimaal, de aanwijzingen zullen vaak niet kloppen en/of ontbreken of verschijnen op compleet onlogische plaatsen.
Samenvattend: als je goed werkende aanwijzingen wil moet je de "juiste" manier gebruiken zoals ik hierboven heb uitgelegd. En zelfs dan zal af en toe een aanwijzing ontbreken, maar het gaat wel een stuk beter dan de andere methodes. Deze methode heeft IMHO nogal veel nadelen, want iedere rit moet je via Basecamp of Mapsource tekenen of nalopen en info over hoogtemeters enzo krijg je ook niet.
Ik hoop dat 't zo duidelijk is

Zelf gebruik nooit aanwijzingen, ik kan namelijk prima beoordelen wat links en rechts is en ik ben geen cijferfetisjist. Twee datavelden op het kaartscherm is voor mij genoeg. Een track werkt altijd, zelfs zonder kaart. Ritten van internet kun je zo nafietsen, zonder bewerking o.i.d. En direct routing is ook geen probleem, als ik weet dat ik ergens mag fietsen teken ik er gewoon een lijn.
[
Voor 17% gewijzigd door
havana op 09-05-2014 10:42
]