Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 138 Laatste
Acties:
  • 594.058 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
matthijsln schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:58:
[...]

Dat bij lagere series uitklikken minder kracht kost is denk zo bedoeld door Shimano.
Zou niet weten waarom eigenlijk..
Heb je je 105 pedalen niet meer dan?
Verkocht met mijn oude fiets. Wilde omdat ik alles Ultegra heb op mijn nieuwe fiets ook Ultegra pedalen en die waren volledig zwart (en lichter *kuch*).
Ik heb nog een setje gebruikte R540 SPD-SL pedalen liggen als je ze wilt. Die zijn nog goedkoper dan 105 en klikken heel licht uit. Dat vind ik zelf juist minder prettig.

Edit: ik zie dat je ook nog een R540 "light action" hebt: http://www.mantel.com/shimano-spdsl-pdr540-light-action

Ik kwam ook iemand tegen die met toeclips fietst vanwege z'n knie, maar dat is misschien weer wat tè...
Dat ze zwaar(der) uitklikken an sich boeit me niet. Totaal geen moeite mee. Rij lang genoeg met clipless pedalen om niet op mijn bakkes te gaan. Wat ik me afvraag is of die zwaardere veerspanning, ondanks dat Shimano zegt dat het om uitklikspanning gaat, niet stiekem meer weerstand op de free float zelf zet. Volgens mij namelijk wel. Zou best eens naar speedplay willen gaan kijken, maar dat kost me weer een bom duiten, zonder te weten of dat het probleem oplost. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Ik heb eerlijk gezegd nooit helemaal begrepen wat het voordeel is van de "Look-achtige" pedalen ten opzichte van SPD mountainbike pedalen. Ik heb eerst Look pedalen gehad, en werd altijd ramgek van dat gedraai van het pedaal tijdens het inklikken. Tegenwoodig heb ik op de MTB en de racefiets gewoon SPD, dubbelzijdig, en mountainbikeschoenen. Je kunt normaal lopen, hoeft niet naar je pedaal te kijken en trapt de klikker er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
Hoe heb jij de ultegra pedalen op z'n lichtst gezet? Dat rode streepje achterop heb ik als nietszeggend ervaren, toen die op z'n lichtst stond was het qua kracht en aantal keren dat ik nog een inbussleutel met gemak rond kon draaien ongeveer de middelste stand. Je voelt vanzelf wel wanneer die niet verder kan...
ybastiaans schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 07:02:
Ik heb eerlijk gezegd nooit helemaal begrepen wat het voordeel is van de "Look-achtige" pedalen ten opzichte van SPD mountainbike pedalen. Ik heb eerst Look pedalen gehad, en werd altijd ramgek van dat gedraai van het pedaal tijdens het inklikken. Tegenwoodig heb ik op de MTB en de racefiets gewoon SPD, dubbelzijdig, en mountainbikeschoenen. Je kunt normaal lopen, hoeft niet naar je pedaal te kijken en trapt de klikker er zo in.
Ik kreeg na ongeveer 40 kilometer op shimano m540 SPD pedalen ontzettend veel pijn op de bal van mijn voet. Zelfde gold voor de grotere A520. Sinds moment dat ik ze voor spd-sl heb vervangen geen last meer van. Maar kan ook de combinatie schoenen pedalen zijn geweest natuurlijk (ik heb shimano r088 schoenen met zowel spd als spd-sl).

[ Voor 50% gewijzigd door Makkelijk op 08-05-2014 07:48 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
ybastiaans schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 07:02:
Ten eerste heb je bij racesystemen een groter contactoppervlak. Ten tweede heb je qua speling veel meer mogelijkheden, bij SPD heb je een beetje speling - deze is verder niet in te stellen. Ten derde klikken andere systemen (SPD-SL en Look Keo bijvoorbeeld) makkelijker in dan SPD. Ten vierde valt op die systemen ook beter te lopen dan op die spekgladde metalen SPD-plaatjes. Tenminste, als je raceschoenen met raceschoenen vergelijkt. Als je een MTB of touringschoen met geïntegreerde SPD-plaatjes vergelijkt met een raceschoen met een ander systeem dan heb je gelijk. Tot slot zijn tegenwoordig lang niet alle raceschoenen nog geschikt SPD.

Het is niet voor niks dat je tegenwoordig nauwelijks nog wielrenners met SPD ziet. Het is op zich een aardig systeem, maar er is veel op de markt dat gewoon stukken beter voldoet.

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 08-05-2014 08:49 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:46:
[...]

Ten eerste heb je bij racesystemen een groter contactoppervlak. Ten tweede heb je qua speling veel meer mogelijkheden, bij SPD heb je een beetje speling - deze is verder niet in te stellen. Ten derde klikken andere systemen (SPD-SL en Look Keo bijvoorbeeld) makkelijker in dan SPD. Ten vierde valt op die systemen ook beter te lopen dan op die spekgladde metalen SPD-plaatjes. Tenminste, als je raceschoenen met raceschoenen vergelijkt. Als je een MTB of touringschoen met geïntegreerde SPD-plaatjes vergelijkt met een raceschoen met een ander systeem dan heb je gelijk. Tot slot zijn tegenwoordig lang niet alle raceschoenen nog geschikt SPD.

Het is niet voor niks dat je tegenwoordig nauwelijks nog wielrenners met SPD ziet. Het is op zich een aardig systeem, maar er is veel op de markt dat gewoon stukken beter voldoet.
Voor Shimano SPD raceschoenen heb je adapters waardoor je prima kan lopen. Het is ook een beetje de bedoeling dat je die er bij gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/6105-0621-N1103.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Nog een 2e filmpje van afgelopen weekend:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7415/13949078129_e095e1d59e_z.jpg
http://youtu.be/-Dzkt_mmz4M - http://app.strava.com/activities/137322722
Voor mij is dit stuk van de route een van de mooiste stukken weg bij mij in de "buurt".
Perfect asfalt, roling hills, mooi uitzicht en een lekkere afdaling.

[ Voor 10% gewijzigd door jspr op 08-05-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Makkelijk schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:56:
[...]

Voor Shimano SPD raceschoenen heb je adapters waardoor je prima kan lopen. Het is ook een beetje de bedoeling dat je die er bij gebruikt.

[afbeelding]
Maar waarom zou ik dat doen als ik op SPD-SL/Time/Look Keo gewoon prima kan lopen zonder allerlei stomme adapters en als tegelijkertijd die systemen ook nog eens 10x beter werken dan een zwaar verouderd systeem als SPD?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:59:
[...]

Maar waarom zou ik dat doen als ik op SPD-SL/Time/Look Keo gewoon prima kan lopen zonder allerlei stomme adapters en als tegelijkertijd die systemen ook nog eens 10x beter werken dan een zwaar verouderd systeem als SPD?
Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet dat mensen mountainbike systemen op racefietsen gaan gebruiken. Zal wel aan mij liggen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Gierige Hollanders die maar één paar schoenen willen kopen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik zit nog met wat vragen over de kleur van het tracklijntje op de Garmin Edge 810. Ik merk dat voor mij, als licht kleurenblinde, het zwarte lijntje de beste optie is. Echter vaak blijt hij paars worden weergegeven ondanks dat ik de kleur zwart hebt geselecteerd onder course. De optie "always on" lijkt hier ook verschil te maken, maar die is reteirritant omdat dat simpelweg betekent dat hij altijd op de kaart blijft staan, zelfs als je een andere course inlaadt.

Kan iemand me uitleggen waarom het lijntje vaak toch paars wordt afgebeeld, terwijl ik toch echt de kleur zwart kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:01:
Het komt door de buitenlanders!!!11

Ik weet niet wat jij prima lopen noemt, maar als ik van mijn werkplek naar het fietsenhok loop (+/- 4 minutn inc 3 trappen) op Time dan ben ik ruim voordat ik daar ben al al mijn zin in fietsen verloren...

[ Voor 26% gewijzigd door MrAngry op 08-05-2014 09:09 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MrAngry schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:08:
[...]

Het komt door de buitenlanders!!!11

Ik weet niet wat jij prima lopen noemt, maar als ik van mijn werkplek naar het fietsenhok loop (+/- 4 minutn inc 3 trappen) op Time dan ben ik ruim voordat ik daar ben al al mijn zin in fietsen verloren...
Dan loop je toch even op je sokken? :P

Misschien ben ik een onwijze puristische zeikerd, maar ik weiger pertinent een Mountainbikesysteem te gebruiken op mijn racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iNNfBwtvtBilqYwG4SG2l03n/full.jpg
Trek Madone 3.5 2013 model

Kan me ook eindelijk bij de club toevoegen *O* Gisteren een eerste rondje met de buurman gemaakt van 40 km. Fietst erg fijn, moest de zadel nog een beetje bijstellen maar voor de rest uitstekend. De ritjes geleidelijk langer maken en dan hopelijk binnenkort bij een wielervereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
[...]
Ten derde klikken andere systemen (SPD-SL en Look Keo bijvoorbeeld) makkelijker in dan SPD.
Dat ben ik absoluut niet met je eens, Mijn standaard SPD pedaaltjes klikken echt veel makkelijker in dan mijn Ultegra SPD-SL. Dat komt ook door dat ze verzonken zijn in de schoenen waardoor je schoen zich beter positioneerd ten opzichte van je pedaal (dat is ook een van de redenen waarom je die adapter plaatjes hebt hert helpt niet alleen met lopen maar ook met in klikken.)

Ik ben wel met je eens dat de SL versie veel beter rijd, Zelfs met mijn gele clevets heb ik echt veel minder speling dan met de gewone SPD. Maar kwa lopen komen mijn race schoenen niet in de buurt bij mijn mountainbike schoenen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

Nordlys schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:01:
[afbeelding]

Kan me ook eindelijk bij de club toevoegen *O* Gisteren een eerste rondje met de buurman gemaakt van 40 km. Fietst erg fijn, moest de zadel nog een beetje bijstellen maar voor de rest uitstekend. De ritjes geleidelijk langer maken en dan hopelijk binnenkort bij een wielervereniging.
Nice, veel fietsplezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Makkelijk schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 07:38:
[...]

Hoe heb jij de ultegra pedalen op z'n lichtst gezet? Dat rode streepje achterop heb ik als nietszeggend ervaren, toen die op z'n lichtst stond was het qua kracht en aantal keren dat ik nog een inbussleutel met gemak rond kon draaien ongeveer de middelste stand. Je voelt vanzelf wel wanneer die niet verder kan...
Mja, ik heb volgens mij toen niet echt gekeken naar het streepje, het was de inbus die niet meer echt wilde draaien, maar ik check het nog eens. :)
[...]

Ten eerste heb je bij racesystemen een groter contactoppervlak.
Fully agree tot hier :)
Ten tweede heb je qua speling veel meer mogelijkheden, bij SPD heb je een beetje speling - deze is verder niet in te stellen.
Een beetje speling?? SPD heeft naar mijn mening veel meer speling! Zoveel meer dat ik toen ik een mtb kocht en voor het eerst in aanraking kwam met SPD ik in eerste instantie dacht dat er iets mis was en ik niet ingeklikt raakte.
Ten derde klikken andere systemen (SPD-SL en Look Keo bijvoorbeeld) makkelijker in dan SPD.
Hell no. Ik wissel zeer regelmatig (SPD op de MTB en SPD-SL op de racefiets). En SPD klikt echt makkelijker in en zeker uit.
Ten vierde valt op die systemen ook beter te lopen dan op die spekgladde metalen SPD-plaatjes. Tenminste, als je raceschoenen met raceschoenen vergelijkt. Als je een MTB of touringschoen met geïntegreerde SPD-plaatjes vergelijkt met een raceschoen met een ander systeem dan heb je gelijk. Tot slot zijn tegenwoordig lang niet alle raceschoenen nog geschikt SPD.
Ik neem aan dat je met geintegreerd bedoelt dat de SPD cleat "verzonken" is? Want dan loopt het inderdaad veel makkelijker. Als die niet verzonken is dan lijkt mij dat SL en vergelijkbare systemen inderdaad beter lopen.
Maar wel de meesten met minder float, en ik zie het hele muurvaste zitten eigenlijk niet meer als een goeie zaak. Ik merk als ik op de MTB zit, met veel superlichte float eigenlijk niets, voet zoekt zijn punt en geen problemen met "gevoel van op ijs staan" wat je wel eens hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door UltraSub op 08-05-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat iemand SPD-SL moeilijker inklikken vindt? Bij SPD moet je, door het kleine plaatje, m.i. veel meer "zoeken" naar de ingang. Bij SL gaat dat veel makkelijker.
En ik ben niet de enige, voor mijn vrouw geldt hetzelfde. Die hield een trauma over aan SPD, maar SPD-SL trekt ze prima.
Maar wel de meesten met minder float, en ik zie het hele muurvaste zitten eigenlijk niet meer als een goeie zaak. Ik merk als ik op de MTB zit, met veel superlichte float eigenlijk niets, voet zoekt zijn punt en geen problemen met "gevoel van op ijs staan" wat je wel eens hoort.
Bijna iedereen rijdt met systemen mét float. Ik ken niemand die met rode SPD-SL plaatjes rijden, dat is vragen om problemen. Overigens heeft SPD een speling van tussen de 3-6 graden. Gele plaatjes van SPD-SL bieden ook 6 graden speling.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 08-05-2014 11:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Is er voor een budget van 80 euro nog een goede fietsbroek te koop? Er zijn verschillende merken en typen te koop maar ik weet het verschil er tussen niet. Ik ben op de hoogte van bijv. Assos broeken, maar die kosten 130 euro of meer, wat ik vrij veel geld vind. De meeste ritjes die ik maak beperken zich tot ongeveer 60-80km, waardoor ik niet langer dan 2,5-3 uur op de fiets zit. Ik heb momenteel een Santini broek van een Vacansoleil replicabroekje en een Bioracer set van Wolter en dros. Beide broeken zijn wel oké, waarvan de bioracer broek nog wat verser is :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Assos Uno 89 euro bij Hopmans.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:32:
Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat iemand SPD-SL moeilijker inklikken vindt? Bij SPD moet je, door het kleine plaatje, m.i. veel meer "zoeken" naar de ingang. Bij SL gaat dat veel makkelijker.
En ik ben niet de enige, voor mijn vrouw geldt hetzelfde. Die hield een trauma over aan SPD, maar SPD-SL trekt ze prima.
Hmm. Ik vond SPD echt veel makkelijker inklikken. Zelfs enkelzijdige SPD. Je hoeft bij SPD niet echt in een bepaalde positie in te klikken, ram gewoon voet op pedaal en t gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb er twee jaar mee gereden, met verschillende plaatjes en pedalen en toch blijf ik vinden dat SPD-SL makkelijker inklikt. Maar goed, we hoeven het niet eens te worden natuurlijk :)

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 08-05-2014 11:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Bedankt voor de tip van Hopmans, ik ga eens contact opnemen. Misschien direct een edge 510 meebestellen :P

Wat betreft inklikken, met SPD is het inklikpunt na wat gewenning wel ongeveer duidelijk en klik je hem vrij makkelijk in. Bij SPD SL hang je het plaatje als het ware in het gat en klik je hem vast. Wat ik hierbij wel af en toe heb ik dat ik net tegen de bovenkant van het pedaal tik en deze dan schommelt en niet inklikt. Beide systemen vergen enige gewenning en worden na verloop van tijd vrij "gewoon". Volgens mij wordt het bij mij wel tijd voor nieuwe schoenplaatjes, de huidige zijn aardig afgetrapt :P mag ook wel na 4 seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nee hoor, eens met Makkelijk en NoepZor hierboven. Ram die voet op pedaal zonder te kijken, binnen 1 seconde en meestal instant *klik*. SL is ook niet moeilijk inklikken hoor, daar niet van. Maar je moet wel eerst je plaatje inhaken en dan doortrappen. Gaat meestal ook instant, maar als je net er overheen tikt klik je naast. En met SPD ben ik al lekker aan het draaien mocht het mis gaan, met behoorlijke kracht ook indien nodig. Die klikt de volgende omwenteling vanzelf alsnog wel in. :)
Moraal van mijn verhaal, ik vind beide niet lastig inklikken, maar wel duidelijk SPD makkelijker.
[...]

Bijna iedereen rijdt met systemen mét float. Ik ken niemand die met rode SPD-SL plaatjes rijden, dat is vragen om problemen. Overigens heeft SPD een speling van tussen de 3-6 graden. Gele plaatjes van SPD-SL bieden ook 6 graden speling.
En dat zal best zo zijn, maar zo voelt het zeker niet. Ondanks dat beide 6 graden zouden moeten hebben (volgens mij heeft SPD trouwens 8 ) voelt de SL (geel) toch echt veel vaster en gefixeerder dan de SPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:46
Anders goedkopere serie monteren, merk duidelijk verschil tussen mij 6700 pedalen op nieuwe fiets die veel vaster zitten.
Andere fiets heb ik volgens mij 105 pedalen. (maar kan ook nog model eronder zijn?)

Kan het zelf wel waarderen hoe vast de 6700 pedalen zitten, zeker met m'n nieuwe schoenen die ook lekker stijf zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 08-05-2014 11:59 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Oei, kijk, interessant. Das dus ook mijn ervaring. Ben van 105 naar Ultegra 6800 gegaan. De laatste voelen dus veel strakker. Wat nou float zit alleen in het plaatje en de in te stellen spanning is puur de uitklikspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Als de plaatjes slijten krijg je ook meer float. Helaas ook verticaal en dat is precies één van de nadelen van SPD-SL.

Ik rijd zelf overigens met Time RXS en die hebben 15 graden speling.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 08-05-2014 12:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: http://files.rienkjanschurer.nl/zooi/140508%20Scheur%20in%20velg.jpg

Ik heb ook scheuren in mijn velgen. Eerst in de velg die standaard bij mijn fiets zat. Daarna in de leenvelg van lbs. Ik was eerst 109 KG. Nu ben ik 100 KG. Ik wil gezond afvallen. Dat betekent 1 KG per maand. Maar ik werd verzekerd bij de LBS. Gewicht speelt geen rol. Het spul kan tot 130 KG aan.

Nu zat ik deze week te werken. Tot opeens een gigantische knal door de woonkamer klonk. Ik dacht even dat de adapter van de laptop was ontploft. met piepende oren ging ik op onderzoek

Het bleek de band te zijn. De velg had ook een nieuw scheurtje gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://files.rienkjanschurer.nl/zooi/140508%20Klapband.jpg

Nu heb ik maar het initiatief genomen om aan de LBS te vragen om ik mijn originele velg terug kan krijgen. Ben benieuwd wat ik krijg te horen als ik vanavond de fiets ophaal.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Aai, dat is niet te best. Ben zelf ook rond 100kg, maar verder dan een spaakbreuk ben ik nog niet gekomen... Weet je zeker dat je geen rare dingen met je fiets doet, aangezien dit blijkbaar je tweede velg is waarbij dit gebeurt.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

wackmaniac schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:59:
Aai, dat is niet te best. Ben zelf ook rond 100kg, maar verder dan een spaakbreuk ben ik nog niet gekomen... Weet je zeker dat je geen rare dingen met je fiets doet, aangezien dit blijkbaar je tweede velg is waarbij dit gebeurt.
Het raarste wat ik doe is soms een gat of een hobbel in de weg raken wat ik over het hoofd heb gezien. Maar naar mijn weten doe ik geen rare dingen. Zou zoiets komen als je met 25 KM/u over een veerooster rijdt?

Ik was 109 kg. Dan nog een fiets van 10 KG (niet lachen) en een rugzak met 10 KG belading. 1,5 KG aan water. Dan zit je zomaar in de buurt van 130 KG.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:01:
Hier nog iemand met SPD op de race, ik heb ook SPD op m'n MTB en toch twee paar schoenen. Wel zo handig als er een paar nat is, of onder de modder zit. Daarbij komt dat ze op de sportschool ook SPD gebruiken op de spinning fietsen, één type systeem voor 3 sporten, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:22
jspr schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:58:
Nog een 2e filmpje van afgelopen weekend:

[afbeelding]
http://youtu.be/-Dzkt_mmz4M - http://app.strava.com/activities/137322722
Voor mij is dit stuk van de route een van de mooiste stukken weg bij mij in de "buurt".
Perfect asfalt, roling hills, mooi uitzicht en een lekkere afdaling.
Mooi werk zeg! Mooie route en inderdaad slim om je camera op je hoofd te zetten.
Deze kan zo de Tacx in van de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:55

The Legend

*Plop*

4POX schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:03:
[...]

Het raarste wat ik doe is soms een gat of een hobbel in de weg raken wat ik over het hoofd heb gezien. Maar naar mijn weten doe ik geen rare dingen. Zou zoiets komen als je met 25 KM/u over een veerooster rijdt?

Ik was 109 kg. Dan nog een fiets van 10 KG (niet lachen) en een rugzak met 10 KG belading. 1,5 KG aan water. Dan zit je zomaar in de buurt van 130 KG.
Ik weeg nu ook rond de 110. Heb nu een kilometer of 3000 gemaakt met m'n setje CXP33 velgen, nog geen enkele problemen gehad.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

RHE218 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:42:
[...]

Mooi werk zeg! Mooie route en inderdaad slim om je camera op je hoofd te zetten.
Deze kan zo de Tacx in van de winter!
Er staan nog wel meer routes in mijn Youtube channel die je prima op de binnen trainer kan gebruiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
4POX schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:03:
[...]
Koop een setje Mavic CXP33 handgespaakte wielen met 36 spaken achter en 32 of 36 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Sinds gisteren eindelijk (niet gierig, gewoon arm) SPD-SL pedalen en schoenen op de racer gezet. Ondanks de meegeleverde gele 6 graden plaatjes heel bewust meteen een set blauwe 2 graden plaatjes meebesteld. Mijn houding op de fiets is niet netjes als ik teveel float heb, ivm slechte knieën (die zorgen voor een net niet natuurlijk houding qua spanning op banden en pezen). Door een zeer kritische uitlijning van plaatjes en weinig float forceer ik ze in een gezonde houding wat de enige manier is om te kunnen fietsen zonder de knieën verder naar de kl* te helpen. Veel float is evil, 0 float is naar. Geloof dat veel profs ook op blauw fietsen indien ze SPD-SL gebruiken tegenwoordig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Mkay.. Dan de vraag, hoe stel je ze zo optimaal mogelijk af. Zijn daar richtlijnen of trucs voor dan?
Ik dacht zelf bijvoorbeeld; plaatjes losser draaien zodat ze wel met wat moeite kunnen roteren, half uurtje op de tacx hoge cadans, uit de schoenen stappen en de plaatjes vastdraaien door het pedaal heen (als dat gaat). Of zijn er betere methodes. Probleem wat ik met deze manier zie is dat het plaatje niet alleen kan roteren, maar ook naar voor en naar achter kan gaan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:28
Makkelijk schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:18:
[...]

Koop een setje Mavic CXP33 handgespaakte wielen met 36 spaken achter en 32 of 36 voor.
Zijn mijn post van gisteravond.
Bij mij zitten hier dus ook scheurtjes in binnen een jaar.

Is dit nu een productiefout of kan het ook aan verkeerd spaken liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 10:25
UltraSub schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:35:
Mkay.. Dan de vraag, hoe stel je ze zo optimaal mogelijk af. Zijn daar richtlijnen of trucs voor dan?
Ik dacht zelf bijvoorbeeld; plaatjes losser draaien zodat ze wel met wat moeite kunnen roteren, half uurtje op de tacx hoge cadans, uit de schoenen stappen en de plaatjes vastdraaien door het pedaal heen (als dat gaat). Of zijn er betere methodes. Probleem wat ik met deze manier zie is dat het plaatje niet alleen kan roteren, maar ook naar voor en naar achter kan gaan schuiven.
In principe moet de trapas precies midden onder de bal van je voet komen.

De draaiing hangt af van je eigen smaak en je knieen, Je voelt het ook met trappen. Je wil het liefste net zo veel float naar links als naar rechts hebben als je ontspannen fietst. Ik had zelf wat last van mijn knieen en heb toen mijn enkels iets naar buiten gedraaid en sindsdien totaal geen last meer.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
UltraSub schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:35:
Dat gaat niet werken. Ten eerste omdat de schoenen waarschijnlijk niet in de meest ideale, maar in de meest vooruitgeschoven positie zullen schuiven wanneer ze los zitten. Ten tweede is het nagenoeg niet te doen om de schoenen uit te doen zonder dat deze verschuiven terwijl ze toch los zitten. Wat dan weer wel kan is een tweede persoon vragen om de plaatjes vast te zetten terwijl jij op de fiets zit. Als ik mij niet vergis kun je langs het pedaal tenminste 2 schroeven aandraaien. Dan kun je wel uitstappen zonder dat de plaatjes verschuiven om vervolgens e.e.a. goed vast te draaien.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb het idee dat mijn plaatje te ver naar voren zitten, maar gezien ik geen klachten heb ontwikkeld eigenlijk nooit verdere aandacht aan besteed. Nu de plaatjes vrij afgeragd zijn direct een mooie kans om ze te vervangen en ook goed te positioneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Voor mensen die nog wat willen bestellen bij mantel.com korting tm zondag 5% korting : GIRODITALIA5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Morgen en overmorgen 2 dagen fietsen in de Ardennen. Routes op Strava voorbereid. Garmin Edge 705 opgeladen met de juiste kaarten. Nu resten me 2 vragen:
  1. Kaart: OpenFietsMap of OpenStreetMap?
  2. Route: GPX-route of TCX-track?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:20
bnijssen schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:35:
Morgen en overmorgen 2 dagen fietsen in de Ardennen. Routes op Strava voorbereid. Garmin Edge 705 opgeladen met de juiste kaarten. Nu resten me 2 vragen:
  1. Kaart: OpenFietsMap of OpenStreetMap?
  2. Route: GPX-route of TCX-track?
Ik heb OpenFietsMap gekozen op deze site (http://garmin.openstreetmap.nl/), omdat ik dan ook kan navigeren.
De routes die ik maak in Basecamp zet ik om in GPX voor turn by turn navigatie. Maar je kan ze ook in TCX omzetten, met TCX heb je een zogenaamde "Cue Sheet".

Hier de verschillen tussen TCX en GPX:
GPX Tracks
The best format (aside from TCX, read about that below) for navigation
A GPX Track contains the hundreds of points used to draw a map, but it doesn't contain cuesheet information, so any custom created cuesheet entries will NOT be present when you navigate. However, the GPS unit will strictly follow the plotted route and will also provide you with true navigation style turn by turn instructions if you have CitiNav or OSM base maps installed. You get a stylized map with a superimposed direction arrow at turns, as well as textual directions. Additionally, whether you have base maps or not, the compass on your GPS unit will always point in the direction you need to go and you can see your route plotted on the Edge's map display. As long as you don't need any custom cuesheet entries, this is the best format to use.

TCX
Great for navigation if you need custom cuesheet entries or don't have basemaps!
The TCX format is great if you want to navigate a route from the site which contains custom cuesheet entries. The Edge 800 will navigate you along the route, giving true GPS style navigation with a stylized map containing an overlayed arrow. When you get within 20-30 feet of the cuesheet entry, it will also beep and display the name of the entry. So, you get navigation plus alerts when you come up on your cuesheet entries. One thing to note: the cuesheet entry alert is "dumb" in that it doesn't take into account your direction of travel. Say you get off course and loop around the block, so your left is now a right to get back on course. The cuesheet entry will still say "Left" even though you need to take a "Right". The navigation instructions on the GPS will be correct, but the entry won't. As long as you recognize that limitation, then the TCX is a great format for navigation.
Dus het is maar net hoe je de route wil gebruiken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Thanks @PM_Petrol,
Ik gebruik dezelfde website en ben afgelopen week al wat aan het experimenteren geweest. @Havana schreef bijvoorbeeld dat de OSM-kaart duidelijker was qua weergave.
Ook testte ik met het omzetten van Strava-segmenten naar Courses (TCX), zodat je ook vooraf een hoogteprofiel van de course ziet... precies dat lijkt me nu zo handig als ik morgen de Redoute op moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 17:28
PM_Petrol schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:45:
Ik heb OpenFietsMap gekozen op deze site (http://garmin.openstreetmap.nl/), omdat ik dan ook kan navigeren.
OFM of OSM, met beide kan je toch navigeren? Dacht dat jij OFM had genomen ivm de kleuren?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik haal de hele gpx ff door gpsies (of voorheen BRT toen die nog werkte), die voegt elevation toe. Heb je het voor de hele route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Graham schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:58:
[...]

OFM of OSM, met beide kan je toch navigeren? Dacht dat jij OFM had genomen ivm de kleuren?
Ja volgens mij kan je met beide navigeren. Maar op de Garmin site waar de kaarten te downloaden zijn, staat OFM als "routeable". En nog 2 andere routeables, deze heb ik nog niet gebruikt.
Nee ik ben niet die gene ivm de kleuren ;).

[ Voor 7% gewijzigd door OneTimer op 08-05-2014 21:19 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Met OSM en OFM kun je inderdaad beide navigeren maar met OSM kun je geen adressen opzoeken. Niet erg relevant als je een vooraf uitstippelde rit wil rijden.

Dat Engelse stukje tekst hierboven kun je maar beter negeren, want daar staat een boel onzin in.

Aanwijzingen alleen doen als je de rit zelf heb getekend en/of nagelopen in Basecamp. Formaat Gpx gebruiken. Verder is het belangrijk dat je precies dezelfde kaart en instellingen gebruikt als op de Edge.

Bij online tools gewoon TCX pakken. Aanwijzingen dan uitzetten, want die zullen vaak niet kloppen.

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 08-05-2014 21:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:28:
Met OSM en OFM kun je inderdaad beide navigeren maar met OSM kun je geen adressen opzoeken. Niet erg relevant als je een vooraf uitstippelde rit wil rijden.
Mmm ik heb OSM en heb tijdje geleden toch echt een adres ingevoerd om daar vervolgens op te navigeren tijdens een rit.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nog mensen die zaterdag meefietsen met de DTC 140km tocht ?

http://www.strava.com/clubs/19025/group_events/3839

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Helaas moet dan weer werken.

@Havana Wat zijn de verschillen dan wel tussen GPX en TCX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Nordlys schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:01:
[afbeelding]

Schitterende fiets ! Wit is gewoon mooi :)
NoepZor schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:35:
Is er voor een budget van 80 euro nog een goede fietsbroek te koop? Er zijn verschillende merken en typen te koop maar ik weet het verschil er tussen niet. Ik ben op de hoogte van bijv. Assos broeken, maar die kosten 130 euro of meer, wat ik vrij veel geld vind. De meeste ritjes die ik maak beperken zich tot ongeveer 60-80km, waardoor ik niet langer dan 2,5-3 uur op de fiets zit. Ik heb momenteel een Santini broek van een Vacansoleil replicabroekje en een Bioracer set van Wolter en dros. Beide broeken zijn wel oké, waarvan de bioracer broek nog wat verser is :)
Castelli broekje met een Kiss3 zeem? Zijn een aantal modellen onder de 80 euro en de zeem is top voor je duur van fietsen. En onder het mom van "het oog wil ook wat", persoonlijk vind ik Castelli mooier dan Assos.

[ Voor 44% gewijzigd door sapphire op 08-05-2014 22:28 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Thx voor alle adviezen iedereen. Heb de volgende dag de LBS gebeld en die gaven al aan: breng maar langs, alleen dan kunnen we zien wat er aan de hand is.

Dus ik heb 'm gistermiddag langs gebracht, fiets ging omhoog en bij het loshalen van het wiel sprongen de kransjes er weer vanaf. Idd kennelijk niet goed genoeg vast gedraaid.

Nu is het wel zo dat de vorige eigenaar er een krans bij heeft gezet, omdat het een compact is was dit in de bergen niet ideaal en wilde hij dit op deze manier overbruggen. De LBS gaf al aan dat "voor de mooi" het extra verzet er eigenlijk tussenuit moest, maar dat de fiets verder wel goed schakelde na wat afstellen.
20 minuten bezig geweest en zonder ook maar te hoeven vragen of het door bijvoorbeeld het beurtje kwam mocht ik 'm zo meenemen. Keurige service :)

Twijfel nu nog wel of ik de boel achter alsnog helemaal origineel wil hebben, maar gezien het feit dat verder alles Ultegra spul is denk ik dat het ik het nog even aan kijk. Mocht het alsnog fout gaan dan doe ik die investering misschien alsnog wel. Het korte proefritje gisteravond ging iig perfect, dus het lijkt opgelost.

Van het weekend maar eens een langer ritje maken :*)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
PM_Petrol schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:43:
[...]

Helaas moet dan weer werken.

@Havana Wat zijn de verschillen dan wel tussen GPX en TCX?
Daar gaat het niet om, het gaat meer om de uitleg die de tekst geeft over aanwijzingen. Bij TCX moet je de Edge geen aanwijzingen laten verzinnen, want dat gaat onherroepelijk fout.

Verder noemt de auteur GPX Route helemaal niet en dat is nogal cruciaal als je het over aanwijzingen hebt. GPX Track =! GPX Route.

@ Graham

Met een custom gecompileerde kaart met "eigen" tiles? Dat is mij namelijk nog nooit gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 09-05-2014 07:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 21:32
Gisteren helaas na 10 kilometer zoveel pijn/kramp in mijn reet dat ik de rit maar heb afgebroken. Snap er niets meer van, vorige keer zit aangepast nadat ik wat kramp kreeg in mijn benen als de tocht langer als 3 uur duurt. Vervolgens 125 kilometer zonder probleem en nu na 10 kilometer was het einde oefening. Morgen nog maar een rit uitzetten en kijken of het dan weer optreed.

Wel gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de fiets te poetsen. Had hem vorige keer met turtle ICE inde was gezet en dat werkt dus prima, veel makkelijk schoon te maken nu! Voordeel van dat spul is dat het transparant is en erg makkelijk in gebruik . In 5-10 minuten krijg je een mooie beschermlaag en dito glans over het frame :) gelijk cassette en ketting ontvet, derailleurwieltjes schoongemaakt en wat lagers ingevet. Op het witte stuurlint na ziet de fiets er weer uit als nieuw :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:30
havana schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 07:52:
[...]

Daar gaat het niet om, het gaat meer om de uitleg die de tekst geeft over aanwijzingen. Bij TCX moet je de Edge geen aanwijzingen laten verzinnen, want dat gaat onherroepelijk fout.

Verder noemt de auteur GPX Route helemaal niet en dat is nogal cruciaal als je het over aanwijzingen hebt. GPX Track =! GPX Route.

@ Graham

Met een custom gecompileerde kaart met "eigen" tiles? Dat is mij namelijk nog nooit gelukt.
Ik snap ook nooit helemaal hoe het nou zit... :-)
Wat ik wil is een tocht op mijn Garmin laden, die getekend wordt op de kaart en als ik in de buurt van een kruising kom waar ik 'iets' moet (linksaf, rechtsaf, etc) dan wil ik een pop-up krijgen met een situatieoverzicht en pijl wat mijn te volgen route is in die situatie. En die pop-up moet ook verschijnen als ik op mijn Garmin een scherm actief heb waar alleen data op staat (dus niet de map view). Ik heb het op deze manier alleen nog werkend gehad met TCX. Ik heb een Edge 800 overigens met openfietsmap erop.
Wat is nou de beste manier om dit te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Ok geen cadans/hartslagmeter erbij maar wellicht leuk voor iemand hier...

http://www.ibood.com/nl/n...vigatie_voor_op_de_fiets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Is die Mio beter dan een Garmin Edge 510 of 800? Met een losse hartslagmeter en cadanssensor gaat deze ook richting de 300 euro namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen die mensen hebben met inlegzooltjes en dan in het bijzonder ter bestrijding van slapende voeten. Ik heb daar namelijk best wel last van. Meestal begint het na een minuut of 20-25 fietsen en het is erg irritant. Ik heb zelf het donkerbruine vermoeden dat het ligt aan het dichtdrukken van de aderen in de voorvoet, want als ik minder hard trap (lichter verzet / minder snel fietsen) en dus mijn voet minder krachtig in de schoen druk, dan is het veel minder cq worden de voeten weer 'wakker'. Ook heb ik, puur ter vergelijking, de inlegzolen van mijn hardloopschoenen gebruikt (superveel demping natuurlijk) en dan is het fenomeen ook veel minder t.o.v. de bijbehorende inlegzolen, die in vergelijking best wel keihard zijn. Mijn schoenen zijn overigens Shimano R106 en ik gebruik Shimano SPD-SL pedalen met gele cleats.

Ik heb al geprobeerd de cleat in verschillende posities te zetten (enkels meer naar binnen / bal van de voet meer naar voren of juist meer naar achter), dat maakte geen verschil. Zadel hoger/lager: ook geen verschil (en het zaakje dáár is ook niet afgekneld, want gaat ook na 3+ uur fietsen niet slapen). Mijn schoenen zijn volgens mij niet te krap (ik gebruik maat 43, terwijl mijn gewone schoenmaat meestal 41 is en soms 42 en heb genoeg ruimte rond mijn tenen). Dus vandaar dat ik nu uitkom bij inlegzolen: die zouden de hak meer ondersteunen, zodat de druk/kracht gelijkmatiger verdeeld wordt over de voetzool en niet uitsluitend op de bal/voorvoet komt. Ik ben daarom benieuwd wie hier ervaringen mee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
THM0 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:45:
[...]

Ik snap ook nooit helemaal hoe het nou zit... :-)
Wat ik wil is een tocht op mijn Garmin laden, die getekend wordt op de kaart en als ik in de buurt van een kruising kom waar ik 'iets' moet (linksaf, rechtsaf, etc) dan wil ik een pop-up krijgen met een situatieoverzicht en pijl wat mijn te volgen route is in die situatie. En die pop-up moet ook verschijnen als ik op mijn Garmin een scherm actief heb waar alleen data op staat (dus niet de map view). Ik heb het op deze manier alleen nog werkend gehad met TCX. Ik heb een Edge 800 overigens met openfietsmap erop.
Wat is nou de beste manier om dit te bereiken?
Er zijn vele manieren om dit te doen, maar er is maar één "juiste" manier.

- tekenen met Basecamp of Mapsource dus GEEN online tools zoals Strava / Gpsies / Garmin Connect
- tekenen met routing-tool dus NIET met de tracking-tool
- opslaan als GPX
- gebruik exact dezelfde kaart als op de Edge staat
- gebruik exact dezelfde instellingen (hoofdwegen ja/nee enz) als op de Edge
- geen direct routing gebruiken

Wat je nu gemaakt hebt is een ROUTE (geen track). Deze file is geen vaststaand parcours maar kun je zien als een routeplanning. De Edge zal, wanneer je de rit aanklikt, de route zelf opnieuw berekenen.

Zoals je zelf al opmerkt kan het ook wel op een andere manier (maar die is dus niet ideaal, zoals zal blijken). Je kunt eenvoudigweg een online planner gebruiken, deze file als GPX of TCX op de Garmin zetten. Je hebt nu geen route gemaakt maar een track, d.w.z. een vaststaand parcours (lijn).

Wat er dan gebeurt als je "aanwijzingen" aanzet is dat de Edge de gemaakte track converteert naar een route. Hij berekent dus een route die zoveel mogelijk recht doet aan de track. En in veel gevallen gaat dat niet helemaal goed, want als jij je track hebt getekend op basis van Google Maps en de kaart op jouw Edge is de OSM die een bepaald weggetje niet kent dan loopt de boel in de soep en krijg je geen aanwijzing. Of als je een onverhard weggetje hebt ingetekend en de instellingen op de Edge staan op "geen onverhard" krijg je ook gezeur. Dat is dus suboptimaal, de aanwijzingen zullen vaak niet kloppen en/of ontbreken of verschijnen op compleet onlogische plaatsen.

Samenvattend: als je goed werkende aanwijzingen wil moet je de "juiste" manier gebruiken zoals ik hierboven heb uitgelegd. En zelfs dan zal af en toe een aanwijzing ontbreken, maar het gaat wel een stuk beter dan de andere methodes. Deze methode heeft IMHO nogal veel nadelen, want iedere rit moet je via Basecamp of Mapsource tekenen of nalopen en info over hoogtemeters enzo krijg je ook niet.

Ik hoop dat 't zo duidelijk is :) Zelf gebruik nooit aanwijzingen, ik kan namelijk prima beoordelen wat links en rechts is en ik ben geen cijferfetisjist. Twee datavelden op het kaartscherm is voor mij genoeg. Een track werkt altijd, zelfs zonder kaart. Ritten van internet kun je zo nafietsen, zonder bewerking o.i.d. En direct routing is ook geen probleem, als ik weet dat ik ergens mag fietsen teken ik er gewoon een lijn.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 09-05-2014 10:42 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 16:08
Denman schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:20:
[...]
Nu is het wel zo dat de vorige eigenaar er een krans bij heeft gezet, omdat het een compact is was dit in de bergen niet ideaal en wilde hij dit op deze manier overbruggen.
Die snap ik even niet. Een compact is juist wel ideaal in de bergen, en door een kransje erbij te zetten maak je van een 10s een 11s (of van 9s een 10s), en zou je dus ook je shifter moeten vervangen om daar gebruik van te kunnen maken. Tenzij je ervoor kiest om het kleinste tandje niet te gebruiken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Antaresje schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:36:
[...]

Die snap ik even niet. Een compact is juist wel ideaal in de bergen, en door een kransje erbij te zetten maak je van een 10s een 11s (of van 9s een 10s), en zou je dus ook je shifter moeten vervangen om daar gebruik van te kunnen maken. Tenzij je ervoor kiest om het kleinste tandje niet te gebruiken.
Ik begrijp er ook niets van en vrees dat hij dat laatste heeft gedaan. Dan komt je hele kettinglijn dus een paar millimeter dichter tegen je naaf te liggen. Vreemd.

Ik vermoed dat de vorige eigenaar een compact niet ideaal vond t.o.v. een triple. Onzin natuurlijk want meer dan een compact heb je in de bergen echt niet nodig. Er is altijd nog de mogelijkheid om een 12-30 te monteren (die werken met een compact nog precies met een korte derailleur) en zelfs de SRAM 12-32 cassettes schijnen bij de meeste setups gewoon te werken.

* Makkelijk is zelf ontzettend blij dat hij zijn 11-28 voor een 11-23 heeft vervangen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 09-05-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
11-23 in 11v? In 10v toch liever 12-23.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
havana schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:54:
11-23 in 11v? In 10v toch liever 12-23.
11-23 in 10 speed. Ik ben het met je eens dat op het vlakke land de 12-23 misschien wel betere keus was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zou persoonlijk wel een 12-27 (10s) willen, heb nu 11-25, maar die 11 had wat mij betreft gewoon ingewisseld mogen worden voor een 27.
12-23 moet je weer te snel gaan wisselen als je wat klimmetjes wilt gaan doen. (Heuvelrug/Posbank bijvoorbeeld)

(weet dat ze bestaan van 105, dus misschien volgende keer 105 casette ipv ultegra casette bestellen)

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 09-05-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Heuvelrug gaat zelfs voor mij als anti-klimmer echt heel makkelijk op de 23. Dat zijn allemaal molshopen.

En voor jou als veelfietser zou het zelfs op de 21 makkelijk moeten lukken.

[ Voor 43% gewijzigd door havana op 09-05-2014 11:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
BertP schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:19:
Ok geen cadans/hartslagmeter erbij maar wellicht leuk voor iemand hier...

http://www.ibood.com/nl/n...vigatie_voor_op_de_fiets/
Ik wilde die aanbieding ook nog posten, lijkt me op zich best een leuk ding. Ik heb ook, buiten het feit dat WiFi ontbreekt, geen idee wat er verder nog minder is aan de 305 t.o.v. de 500-serie.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

Pelle

🚴‍♂️

Met een compact (i.e. 34 binnenblad) zou ik me in Nederland geen zorgen maken als je maar tot 23 achter gaat. Zelfs met een 39 binnenblad kom je overal wel prima boven, is mijn ervaring. Alleen op een beklimming als de Keutenberg zou het even ploeteren worden, maar van dat soort klimmetjes tref je er niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tja boven komen doe je wel, maar ik draai liever iets soepeler.
Vorige week bijvoorbeeld Posbank klimmetje waar de 25 toch wel prettig was, maar je hebt gelijkt met 21 was ik ook wel boven gekomen.

En voor Limburg over 3 weken steek ik gewoon lekker een 12-30 achter ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 09-05-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 21:32
DDX schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:36:
Zou persoonlijk wel een 12-27 (10s) willen, heb nu 11-25, maar die 11 had wat mij betreft gewoon ingewisseld mogen worden voor een 27.
12-23 moet je weer te snel gaan wisselen als je wat klimmetjes wilt gaan doen. (Heuvelrug/Posbank bijvoorbeeld)

(weet dat ze bestaan van 105, dus misschien volgende keer 105 casette ipv ultegra casette bestellen)
Ik heb zelf een 12-27 (105)10 sp (standaard op de Cayo Evo). Op gran Canaria was dit ideaal om de 27 te hebben, maar zelfs hier in Noorwegen gebruik ik de 27 zelden. Klimmetjes tot van 1-3 kilometer en max 10 procent pak ik op de 24, alleen bij grotere stijgingspercentages of langdurige klimmen is het lekker om de 27 als reserve te hebben.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Posbank is geen Heuvelrug, maar goed.

Persoonlijk heb ik liever een 18 in mijn cassette dan een 25. Ik rijd namelijk vaker over 't vlakke dan dat ik op Posbank ben.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Had m'n post geedit he en Posbank erbij gezet ;)

Maargoed is dus gewoon persoonlijke voorkeur.
18 heb ik bijvoorbeeld nog nooit gemist. (maar een 27 ook niet echt hoor, meer dat de 11 best wel overbodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb m'n iPhone ook nooit gemist totdat ik er eentje had.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Haha, voorlopig blijf ik wel gewoon doorfietsen met de 11-25 ;)

[ Voor 88% gewijzigd door DDX op 09-05-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:55
De 11 is wel makkelijk omdat je dan bij de 12 niet op het kleinste kransje rijdt, op een of andere manier loopt het kleinste kransje bij mij nooit helemaal lekker. Meestal gebruik ik de 12/13/14 icm met de 39.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kleinste twee kransjes behoor je niet gebruiken op de 39, want dan slijt je cassette scheef af door de scheve ketting. Bovendien loopt de boel inderdaad aan, dat is volkomen normaal overigens.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:28
DDX schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:41:
Tja boven komen doe je wel, maar ik draai liever iets soepeler.
Vorige week bijvoorbeeld Posbank klimmetje waar de 25 toch wel prettig was, maar je hebt gelijkt met 21 was ik ook wel boven gekomen.

En voor Limburg over 3 weken steek ik gewoon lekker een 12-30 achter ;)
Leg je er dan ook een andere ketting op?

Ik wil binnenkort ook even naar Limburg toe en hiervoor mijn 23-23 (9sp) tijdelijk vervangen.
Volgens mijn fietsenmaker moet er dan ook een andere ketting op.

Ik begrijp dat een ketting en cassette op elkaar in slijten maar voor 1 of 2 ritjes op een andere cassette kan dit toch nauwelijks kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Zojuist de fiets opgehaald bij de LBS

Na twee jaar konden ze mijn achterwiel niet meer terug vinden. Ze hebben maar een nieuwe geïnstalleerd. De voorwiel is meteen ook vervangen, want het moet wel bijelkaar kleuren aldus de monteur.

Onder de garantie voor en achter een nieuw wil met extra veel spaken voor de lange, sterke, zwaargewicht. (hun woorden :D )

Ik pink een traantje weg van blijheid.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
M@cer schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:58:
De 11 is wel makkelijk omdat je dan bij de 12 niet op het kleinste kransje rijdt, op een of andere manier loopt het kleinste kransje bij mij nooit helemaal lekker. Meestal gebruik ik de 12/13/14 icm met de 39.
De 11 werkt ook niet als je grote blad voor gebruikt ?
(Met Di2 trouwens geen enkel probleem om met 39/11 of 53/25 te rijden, vooral 53/25 doet ik nog wel eens als ik bij stoplicht sta)
Yohost! schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:20:
[...]

Ik wil binnenkort ook even naar Limburg toe en hiervoor mijn 23-23 (9sp) tijdelijk vervangen.
Denk dat ik er wel een andere ketting op leg, maar niet echt voor lengte meer ivm slijtage.
Lengte kan een probleem zijn als je 53/30 probeert te schakelen en je ketting zou het niet redden.
Ik begrijp dat een ketting en cassette op elkaar in slijten maar voor 1 of 2 ritjes op een andere cassette kan dit toch nauwelijks kwaad?
Zolang je ketting nog niet extreem versleten is hoef je echt niet beide tegelijk te vervangen.
Als slijtage wel een probleem is gaat hij doorslaan en dat wil je zelfs voor 1 of 2 ritjes niet. (zeker niet met klimmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Yohost! schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:20:
[...]

Ik gebruik ook gewoon mijn trainerwiel met dezelfde ketting en een eigen cassette, schakelt prima.
Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van vaker de ketting vervangen. Dan geef je de cassette niet de kans om in te slijten op basis van een uitgerekte ketting.

Ben zelf alleen bij het vervangen cassette trouwens zo stom geweest om een nieuwe ketting af te stemmen op de 23 dus als ik nu naar de 12-25 op trainer of een 12-30 voor in de bergen wil moet ik mijn mooie ketting alweer vervangen... :(

[ Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 09-05-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:04
SToRM666 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:40:
[...]

Ik wilde die aanbieding ook nog posten, lijkt me op zich best een leuk ding. Ik heb ook, buiten het feit dat WiFi ontbreekt, geen idee wat er verder nog minder is aan de 305 t.o.v. de 500-serie.
Ik heb sinds vorige week de 315HC. Lang getwijfeld tussen de 305 en de 315HC. Ondanks het prijs verschil toch gekozen voor de 315HC om de volgende redenen:
- de 315 is kleiner en oogt minder „lomp” dan de 305
- bij de 315HC zit een hartslagmeter, en gecombineerde cadans/snelheidsmeter.
- De aanbieding die ik gevonden had, gaf bij de 315 een betere houder voor op het stuur.

De standaard mount voor op je stuur is erg eenvoudig en ik vind dat hij dan te plat ligt. Ik heb echter een aanbieding gevonden waar de extra houder er „gratis” bijgeleverd wordt. Met deze originele houder kun je de mio onder een hoek zetten wat de afleesbaarheid zeker bevorderd.

De surprise me functie (zit volgens mij op zowel de 305 als de 315) is erg leuk en heb ik al een paar keer gebruikt. Koop je de 305 en wil je deze uitbreiden met bovengenoemde sensors en houder voor op het stuur dan kom je al aardig in de buurt van de 315HC inclusief extra houder. Heb je genoemde sensors en houder niet nodig en heb je geen problemen met het uiterlijk van de 305 dan is het zeker geen slecht ding.

Nadelen zijn er ook:
- niet altijd even makkelijk afleesbaar, maar door het scherm even aan te raken komt het backlight weer aan en kun je alles prima aflezen
- het is even wennen hoe hij aangeeft welke kant je op moet maar dat went snel
- ik heb problemen met het verbinden tussen mijn mac en de mio, dat gaat nog niet goed en doe ik nu via een oude windows laptop. (uiteraard kun je altijd je gegevens exporteren en dan importeren)
- standaard bevestigingsmiddelen zijn eenvoudig en te weinig, een paar extra ty-wraps is geen overbodige luxe

P.S. de 500 serie heeft als toevoeging WIFI verder is het apparaat gelijk aan de 300 serie voor zo ver ik heb begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door chippie777 op 09-05-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Niet alles geloven wat de fabrikant en lbs zeggen. Ik heb een 12-23 cassette, een 12-27 en een 12-30. De eerste gebruik ik veruit het meest, al een paar jaar, de tweede maar een paar keer per jaar, in Limburg en Ardennen, de derde ooit alleen tijdens AD6. Daarnaast rij ik meestal met 50-38 vooraan en in de bergen zet ik de originele 34 erop als binnenblad. Allemaal met dezelfde ketting, schakelt altijd prima. Als de ketting versleten is, vervang ik hem, kost 20 euro ofzo. Meestal is dat na een km of 3000. Ik vervang hem dus al als hij maar licht versleten is, daarmee spaar je dus cassettes en een hoop geld.

Qua kettinglengte nooit gedonder gehad met alle bovengenoemde combi's en een standaard korte 6700 derailleur. Ik moet erbij zeggen dat ik de ketting en cassettes wel goed onderhoud, bij wisselen van cassette gaan alle kransjes ff in de lampolie. En ik schakel met mijn verstand, dus nooit de twee kleinste resp. grootste kransjes gebruiken, afhankelijk van je voorblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 07:52:
@ Graham

Heb OSM gedaan aan de hand van DCrainmaker z'n post erover.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Havana ik heb 2 vraagjes:

- Hoe krijg ik in de mapview van de Garmin 2 datavelden? Ik heb alleen een apart scherm met daarin tot aan tien velden. Hiervan kan ik er meer aanmaken, maar ik heb geen optie gezien datavelden aan het mapscherm toe te voegen.

- Waarom wil je altijd zo graag die 18 hebben? Hoe die aanvoelt is toch totaal afhankelijk van de grootte van het voorblad dat je gebruikt? Of is een 18 gewoon the holy grail, ongeacht of je nou met een 50 of 52 rijdt :p

@nare man Ik had hetzelfde probleem met te kleine schoenen. Schoenen die bij passen redelijk lijken, kunnen op langere tochten toch net even afknellen met een slapende voet tot gevolg. Probeer ook je voet niet al te vast te snoeren, hoewel dat wel verleidelijk is ivm betere "feel".

Edit: Navigeren op de zelfgemaakte map uit tiles (OSM) lukt hier inderdaad ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 09-05-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Vandaag m'n 11-25 vervangen door een 12-23. Nu nog wachten tot ik een testrit kan maken ;) Ben benieuwd naar de heilige 18 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hij is net zo heilig als de 19, 17 en de 16, maar deze vind je bijna in elke cassette. De 18 niet en bij een bergverzet ook de 16 niet. Als je op het vlakke rijdt en stevig doortrapt (kopwerk bijv), dan wil je op den duur echt op je optimale trapfrequentie rijden. Met een gat in het bereik ga je daar echt last van hebben. De kranjses van 15 t/m 19 gebruik je 90% van de tijd op het vlakke, op tempo (snelheden tussen 30 en 40 grofweg). Vandaar. Of je voor 50 of 52 hebt doet er dan niet zoveel toe, dat verschil is maar 4%, oftewel 1 tot 1,5 km/u.
Als je duurtraining doet op relaxte hartslag is cadans minder boeiend, vandaar dat ik in de stad heerlijk rijd op een singlespeed en vandaar dat veel wielertoeristen niet snappen wat wij zo zitten te neuzelen over een tandje meer of minder.

Ik miste de 18 juist toen ik hem niet had (reed toen met 12-25) en heb specifiek zitten uitzoeken welke cassette ik nodig had. Overal in NL kom ik goed weg met 23 als grootste, behalve in Limburg. En zelfs daar als ik de 34 voor erop zet.

Als je op de heuvelrug serieus met een 27 gaat rijden, dan kruip je echt omhoog. Bovendien zijn die klimmetjes zo kort dat je best even een paar minuten kan lijden op een suboptimale cadans, daar heb je geen last meer van een paar km later.

edit:
Disclaimer: zelf teruglezend klink ik misschien als een arrogante wannabe-prof, maar zo bedoel ik het niet. Ik rij helemaal niet zo veel of hard, maar wel graag op mijn persoonlijke limiet, vandaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Damn wat een arrogante wannabe-prof hierboven.

Nee, dank voor de verhelding! Mijn volgende cassette wordt ook een 12-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En als je zelf ff wilt kijken waar gaten in je casette zitten :

http://www.gear-calculato...R=DERS&TF=95&UF=2099&SL=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Stoffa schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:56:
- Waarom wil je altijd zo graag die 18 hebben? Hoe die aanvoelt is toch totaal afhankelijk van de grootte van het voorblad dat je gebruikt? Of is een 18 gewoon the holy grail, ongeacht of je nou met een 50 of 52 rijdt :p
Wat TheLemon ook al aangeeft, het gaat niet zozeer om de 18 als zodanig, maar om het feit dat vrijwel iedere cassette waar een 18 in zit een relatief vlakke cassette is. Van een cassette met 11-12-14-18-21-22-23-24-25-27 wordt havana ook niet blij. Het gaat om de combinatie van 15-16-17-18-19 en die combinatie vind je vaak in cassettes waar die 18 ook in zit. Verder is de 18, zeker op bijvoorbeeld forum.fiets.nl, m.i. een beetje een eigen leven gaan leiden.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 09-05-2014 17:34 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@stoffa

Jij hebt een 810 dacht ik en die heeft compleet andere firmware dan mijn 800. Bij mij zit het onder steeksleutel > training pages > map

Overigens ook nog gefietst vandaag :) Waardeloos weer maar wel gegaan. Winterfiets, spatbordje, regenjas. Zeer veel windstoten, hagel en regen. Gelukkig bleef het bij één forse bui en kwam de zon zelfs nog tevoorschijn. Rondje W wind gemaakt. 83 km.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 09-05-2014 21:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Morgenvroeg een aantal Bont wegrace-schoenen passen. Koopje gevonden voor 125 eur p.paar.
Rij al met de MTB variant rond en bevalt me prima (wel dragen op warme dagen, ze ventileren erg goed).
Dus nu ook 'in Bont-stijl' op de racer :P

deze dus: Bont Riot

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 09-05-2014 23:21 . Reden: url toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
havana schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:04:
@stoffa

Jij hebt een 810 dacht ik en die heeft compleet andere firmware dan mijn 800. Bij mij zit het onder steeksleutel > training pages > map

Overigens ook nog gefietst vandaag :) Waardeloos weer maar wel gegaan. Winterfiets, spatbordje, regenjas. Zeer veel windstoten, hagel en regen. Gelukkig bleef het bij één forse bui en kwam de zon zelfs nog tevoorschijn. Rondje W wind gemaakt. 83 km.
Dank Havana, ik ga even zoeken. Knap hoor dat je je ertoe kan zitten met dit weer gewoon te gaan fietsen, is mij niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zonder een concreet doel (in mijn geval de GF Giordana) was ik ook écht niet gaan trainen gisteren. En ik vrees dat het morgen wéér regenhappen wordt :(

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:55
Nu al een week niet op de fiets gezeten (heb echt een hekel aan regen fietsen)... Ben dat kloteweer nu wel een beetje zat, hopen op nog een paar droge uurtjes vandaag of morgen..

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 10-05-2014 11:10 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ken het probleem, gelukkig maandag nog een paar mooie momenten kunnen pakken :)

Zeker als je door de weeks op werk of op je scooter ook nat regent heb je geen zin meer om ook nog in de regen te fietsen :(

Nu het toch over regen gaat, iemand ervaring met Castelli Squadra en Leggero regenjasjes? Lijkt me wel handig om te hebben mocht ik gaan rijden met dreigend weer of veel wind, maar als het niets is dan ga ik naar een andere oplossing kijken.

[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 10-05-2014 13:29 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
NielsTn schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:18:
Morgenvroeg een aantal Bont wegrace-schoenen passen. Koopje gevonden voor 125 eur p.paar.
Rij al met de MTB variant rond en bevalt me prima (wel dragen op warme dagen, ze ventileren erg goed).
Dus nu ook 'in Bont-stijl' op de racer :P

deze dus: Bont Riot
Inmiddels terug van het passen, en een goedpassende schoen voor de racefiets getroffen.
Er zijn nog ca. 10 maten voorradig, dus als iemand nog meer schoenen van Bont wil passen:
http://link.marktplaats.nl/m807700468

tevens een bezoek gebracht aan de Giant store in Venlo, voor regenoverschoenen en cleats.
Nu wachten op droger weer voor een rit :)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 10-05-2014 13:12 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Laatst online: 07-10 16:51
Donderdag was mijn laatste ritje... even snel een uurtje voor werk. Boel zand wegens werkzaamheden op de weg, mocht gister daardoor weer de fiets wassen, tussen de buien door. Vind het altijd toch wel weer fijn om op een schone fiets met vers gesmeerde ketting te stappen.

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nu het toch over regen gaat, iemand ervaring met Castelli Squadra en Leggero regenjasjes?
Ik had een Leggero, ben deze helaas kwijtgeraakt :(

Fijn jasje met een mooie pasvorm. Heel klein op te vrouwen. Zitten wat ventilatiegaten in, dus bij enorm harde regen is de boel niet helemaal waterdicht. Officieel is het dan ook geen regenjasje (maar windjack). Vond 't een fijn dingetje. Enige nadeel is dat 't zakje niet aan het jasje vast zit.

Ik heb nu een Sportful regenjasje (niet de Hotpack maar de goedkopere Reflex) en die voldoet ook prima, maar is niet zo klein op te vouwen als de Castelli. Past wel in je achterzak maar dan is de zak ook meteen vol. Ding kostte me 3 tientjes bij de LBS. Ademen doet ie niet, dus je moet iets met lange mouwen dragen als je er lang in wilt rijden. Voor een incidentele bui of afdaling voldoet 't prima (dan meteen uittrekken na de bui). Ik heb er gisteren nog meer dan 2 uur in gereden en dat ging goed. Je moet 't jack dan wel aanhouden, want 't zweet kan niet weg dus je krijgt 't enorm koud zonder jack.

De Hotpack van Sportful is aanzienlijk kleiner, mooi jasje maar ik vond 'm te duur voor iets wat je misschien 5x per jaar gebruikt. [edit] Ik zie dat ie in de aanbieding is bij Wiggle voor 51 euro. Dat is op zich een hele mooie prijs. [edit2] Bij Mantel nu ook slechts 56 euro.

P.S. Je zou nog naar de Squadra van Castelli kunnen kijken. Die kost 40 euro bij Mantel. Verschil met de Leggero dat dit model geen luchtgaten onder de schouders heeft en daardoor minder goed ademt.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 10-05-2014 13:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
M@cer schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 11:09:
Nu al een week niet op de fiets gezeten (heb echt een hekel aan regen fietsen)... Ben dat kloteweer nu wel een beetje zat, hopen op nog een paar droge uurtjes vandaag of morgen..
Inderdaad, waardeloos weer. In de Vogezen alleen maar regen lopen happen (en daardoor ziek geworden), vandaag was niet veel beter. In combinatie met de wind was ik er klaar mee in Enkhuizen.
http://www.strava.com/activities/139490615

En nu maar hopen dat het morgen beter wordt, ronde van Nijmegen op het programma. Volgens Buienradar is het vanavond een soort van droog ;)

Everytime I suffer I become a better man because of it

Pagina: 1 ... 49 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.