Een vraag voor de techneuten onder ons:
2 weken geleden heb ik mijn racefiets weggebracht naar de LBS voor een beurtje. Klein onderhoud kan ik op zich zelf wel, maar een goede controle voor het seizoen laat ik liever aan de profs over, daar heb ik best wat geld voor over.
Vandaag, op het 4e ritje sinds die onderhoudsbeurt begon er ineens iets te rammelen bij de cassette / derailleur achter als ik over klinkerwegen, kuiltjes en drempels reed. Dit begon 5 minuten nadat ik weg was gereden van huis. Daarnaast trapte m'n ketting ineens door op het kleinste kransje, terug op grotere verzetten ging het wel goed. Op vlakke asfaltwegen hoor ik nagenoeg niks.
Het begon licht te regenen en ik was in de buurt bij m'n ouders, dus ik besloot daar onder de carport te kijken wat er aan de hand kon zijn. Toen ik het achterwiel los had gemaakt en eruit haalde sprongen ineens de 3 kleinste kransjes van de cassette af, zonder dat ik veel kracht zette. Met wat kunst en vliegwerk (en wat hulp van m'n pa die thuis was en na een paar minuten kwam kijken) kregen we de boel weer enigszins vastgedraaid en leek het gerammel weg. Weer op de fiets gestapt, maar na 3km was het geluid er weer. Teleurgesteld een klein rondje van 25km gedaan en balend naar huis gefietst...
Ik ga m'n fiets morgen naar de LBS brengen om te kijken wat het probleem is, maar zou het een fout kunnen zijn bij onderhoud? Er is alleen een kogellager extra vervangen...
De gebeurtenissen:
- 2 weken geleden fiets weggebracht voor onderhoud, daar kogellager vervangen
- eerste fietsrit totaal geen problemen
- tweede fietsrit geen problemen. Wel veel regen en modder.
- fiets schoongemaakt, ketting/derailleur/cassettes goed gereinigd en de ketting opnieuw gesmeerd
- derde rit totaal geen problemen
- nieuw pompje gemonteerd aan frame (achter bidonhouder)
- 4e rit ineens gerammel en een doortrappende ketting
Nu zal ik eerlijk toegeven dat ik niet heel erg technisch ben, maar door mijn relatief kleine ingrepen lijkt het me sterk dat door mijn toedoen deze problemen ontstaan zijn. Horen deze 3 kransjes zo los te zitten? Lijkt me bij lek rijden nogal link namelijk, voor je het weet ben je wat kwijt...
Ik ben überhaupt benieuwd wat het kan zijn