Read the code, write the code, be the code!
Weegt niks maar wel altijd handig
Heb jij ook dit frame ?SToRM666 schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:28:
[...]
Ik ben 1.83m met lang bovenlijf en heb ook framemaat 58. Momenteel heb ik tijdens het fietsen nog wel wat last van mijn onderrug, maar als ik zo het hoogteverschil zie tussen jou stuur en zadel dan zit ik wel een stuk hoger. Het zou op zich goed moeten zijn, want als ik mijn been strek kan ik net met de hak van mijn schoen op de trapper staan als deze in het verlengde van de zitbuis staat.
Gisteren tijdens een fietstocht van 50km kreeg mijn bijrijder een lekke band. Gelukkig had ik een reserveband bij en een fietspomp enzo, maar ik heb nu wel geleerd dat het verstandig is om iets van plastic handschoenen of papier mee te nemen. Het afnemen van de ketting en dergelijke geven wel behoorlijk zwarte handen
Het pompje kon ik nu ook eens voor het eerst testen en ondanks de compacte grootte kregen we de band toch vrij goed opgepompt. Voor de geïnteresseerden, het is een fietspomp van het merk Blackburn welke netjes naast het bidon gemonteerd zit.
Ik ga denk ik nog wel een ringetje verwijderen zou 1cm moeten schelen omgeveer in hoogteverschil.
En wellicht kan ik nog wel iets hoger met het zadel...
Het wordt nu kwestie van fijntuning...
Maar op deze manier heb ik nog geen rugklachten ...
[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 28-04-2014 18:33 ]
MuziekLiefhebbert
Ik zit eraan te denken om een redelijk frame in een nette staat en overigens net-aan-rijdende fiets van een jaar of twintig oud aan te schaffen. Gaandeweg wil ik dan oa volledige spatborden monteren, een ketting-/broek-afscherming, tbv comfort wat bredere banden (30mm à 35mm) op evt nieuwe wielen met freehub, grotere kransjes en/of kleinere kettingbladen.
Hoe anders zijn raceframes tov van de tourfietsen uit die tijd, die overigens namelijk qua afmontage al aardig in de buurt van mijn wensen komen. Zijn ook vaak een stuk voordeliger.
Ik wil er in eerste instantie afstanden tot zo'n 20km enkel reis woon-werk op rijden maar wil ook niet direct uitsluiten om met 15kg te gaan touren. Mijn voorkeur voor staal tov aluminium ligt vooral in de letterlijke en figuurlijke flexibiliteit. Betaalbaar alu is m.i. te stijf/oncomfortabel voor een dagelijkse fiets en vering kost gewoon energie. Links naar nieuwe, niet idioot dure, lichtgewicht stalen tourfietsen mogen ook wmb maar dat is technisch minder interessant, natuurlijk.
Hebben die het dan niet koud vraag ik me af, nog best frisjes zonder zon en het windje erbij.
Zie: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40067526
en daarna uit noodzaak:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41910688
In dat topic lopen sowieso meer singlespeed fanaten rond, dus ik zou je vraag daar ff herhalen.
Anders voor vragen/tips ff dm-en misschien, ik ken de meeste valkuilen inmiddels wel.
Het was ook wel perfect weer, bijna geen wind en zeker niet koud. Reed ook kort/kort en geen moment koud gehad
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
(a) fietsje poetsen is best therapeutisch

(b) aan therapeutische werking wordt ernstig afbreuk gedaan door het regelmatig terugkoppen van de fiets en in allerlei bochten wringen om overal bij te kunnen
Tijd om te schieten met kanon op mug en een Spider Prof te bestellen. Kom maar op met die therapeutische uurtjes fietsje poetsen
Gaat vlot: na reboot van de GPS is alles hier nog onaangeroerd gebleven (taalinstellingen, maatstelsel, fietsconfiguraties, hartslagzones)
Toch had ik voor de update even een kopie van vele instellingen gemaakt....
release-info: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005
[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 29-04-2014 00:26 . Reden: release info toegevoegd, ook voor de Edge 510 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ah, good to knowNielsTn schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:58:
Zojuist voor de Garmin Edge 810 firmware versie 3.0 beschikbaar gekomen (en hier al geupload).
Gaat vlot: na reboot van de GPS is alles hier nog onaangeroerd gebleven (taalinstellingen, maatstelsel, fietsconfiguraties, hartslagzones)
Toch had ik voor de update even een kopie van vele instellingen gemaakt....
Inderdaad... maar misschien wat meer 'stabiliteit' toegevoegd?Trenchdog schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:59:
[...]
Ah, good to knowWel curieuze patch notes: "Changes for manufacturing."
Voorlopig maar even kijken hoe deze gedragen gaat. Versie 2.9 heb ik 1 keer een 'totale spontane blackout' gehad bij de GPS tijdens het rijden (nadat de GPS zelf al eens omgeruild is onder garantie door nieuw exemplaar).
google op garmin en changes in manufacturing geeft oa dit aan
https://forums.garmin.com...re-version-2-3-what-s-new
(wel een ander produkt van garmin, maar het schijnt dus iets van een bug/defect te hebben opgelost... nog steeds vaag.... maar wel een vaak gebruikte omschrijving)
[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2014 22:04 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Gewoon een thermoshirt onder je jersey...dat helpt al zo veel.DDX schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:20:
Vanavond weer rondje gedaan en best wel wat fietsers in kort/kort gezien.
Hebben die het dan niet koud vraag ik me af, nog best frisjes zonder zon en het windje erbij.
Ik krijg mijn gemiddelde op ritten van 50 tot 60 km nog niet boven de 30 km/h, maar kom er steeds dichter bij, nu meestal 28,5 oid.
Had ik al maar bij 14 graden heb ik toch echt liever gewoon wat over m'n armen/knieen. (wel erg dunne zonder voering)Graham schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:14:
[...]
Gewoon een thermoshirt onder je jersey...dat helpt al zo veel.
Goed zonder kan ook maar echt prettig is het niet naar mijn idee.
40 km, 27 km/h gemiddeld. Niet slecht voor een beginner toch?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Tja iedereen reageert anders op het weer en kan beter of slechter tegen kou (of warmte). Ik rij zelfs om 7 uur in kort/kort als het 8+ isDDX schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:30:
[...]
Had ik al maar bij 14 graden heb ik toch echt liever gewoon wat over m'n armen/knieen. (wel erg dunne zonder voering)
Goed zonder kan ook maar echt prettig is het niet naar mijn idee.
Ik ben ook beginner, en rij vergelijkbare snelheid. Heel mooi dus! ;-)Maardiweb schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:30:
Hier ook kort kort gereden (regio Utrecht). Adidas techfit cool shirtje eronder en nergens last van gehad qua kou. Wel een klein tegenwindje, maar ben niet zo snel koud.
40 km, 27 km/h gemiddeld. Niet slecht voor een beginner toch?
Grappig, zo rijd ik al bijna 6 jaar. Altijd alleen hartslag en cadans erop en regelmatig laat ik de hartslagmeter ook nog thuis. Snelheid heb ik nooit in beeld, leidt alleen maar af.M@cer schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:50:
Vanavond eens een rondje gemaakt anders dan normaal.. Deze keer eens alleen de hartslaggegevens op mijn Garmin op beeld gehad en hierop gereden. Uiteindelijk 50km gereden met een gemiddelde hartslag van 111bpm en uiteindelijk toch een gemiddelde snelheid van boven de 30km/u.
Het was ook wel perfect weer, bijna geen wind en zeker niet koud. Reed ook kort/kort en geen moment koud gehad
Zoals al gezegd: dat wordt m niet, groter dan 25mm banden lukt zelden. Je zou ook nog naar oude randonneur frames kunnen zoeken. Als je geen fixed gear wilt maar singlespeed kun je gewoon met verticale dropouts en een chain tensioner af (mensen die de uitvinding van het freewheel niet waarderen zijn sowieso baanrenner of knettergek). Lijkt me heerlijk als woon-werk fiets, een oude cyclocrosser, singlespeed met brede slicks.Bacchus schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:15:
tbv comfort wat bredere banden (30mm à 35mm)
[ Voor 45% gewijzigd door Makkelijk op 29-04-2014 07:49 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik zie dat veel mensen hier over hun gemiddelde hartslag schrijven na een fietstochtje. Echter zegt dit altijd vrij weinig, aangezien het afhankelijk is van je rusthartslag en je maximale hartslag. Wil je iets zeggen over je prestatie, dan kun je beter refereren aan bepaalde hartslagzones, die zijn relatief aan je eigen bereik.M@cer schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:50:
Uiteindelijk 50km gereden met een gemiddelde hartslag van 111bpm en uiteindelijk toch een gemiddelde snelheid van boven de 30km/u.
Jij bent of heel oud, of je hebt een bere-conditie ;-) 111bpm, dan moet ik 20 per uur rijden ofzo.M@cer schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:50:
Vanavond eens een rondje gemaakt anders dan normaal.. Deze keer eens alleen de hartslaggegevens op mijn Garmin op beeld gehad en hierop gereden. Uiteindelijk 50km gereden met een gemiddelde hartslag van 111bpm en uiteindelijk toch een gemiddelde snelheid van boven de 30km/u.
Mijn hartslag in rust is 48 en mijn maximale hartslag is rond de 175.bnijssen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:22:
[...]
Ik zie dat veel mensen hier over hun gemiddelde hartslag schrijven na een fietstochtje. Echter zegt dit altijd vrij weinig, aangezien het afhankelijk is van je rusthartslag en je maximale hartslag. Wil je iets zeggen over je prestatie, dan kun je beter refereren aan bepaalde hartslagzones, die zijn relatief aan je eigen bereik.
En ik ben nog niet heel oud (al gaat het wel hard
[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 29-04-2014 09:00 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
@makkelijk: dat is idd erg relaxed kan ik je vertellen, ik rij nu op 2.15" Big Apples, rolt echt heel licht in de srad. Zo'n chain tensioner vind ik spuuglelijk, maar fixed gear in de stad slaat idd nergens op, zou verboden moeten worden. In veel landen zijn twee remmen op je fiets sowieso al verplicht.
Voordat er vragen komen, ik weet in welke richting in moet schroeven, dat is het probleem niet. Ze zitten gewoon muurvast, volle kracht op m'n inbussleutel maar het geeft geen kik. Inbussleutel meehelpen met een steeksleutel doet ook niets. Kruipolie, WD40, het helpt allemaal geen zier. Ik begin me bijna af te vragen of er bij het monteren niet per ongeluk montagekit is gebruikt in plaats van montagepasta.
Die pedalen moeten over van de non-series Shimano crankset naar m'n nieuwe Ultegra crankset. Voor nu heb ik de 14 jaar oude pedalen van m'n oude fiets geleend, dus ik kan in elk geval fietsen. Is er een goedje waar ik de boel in kan laten weken, andere tips?
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Maar wat is er nou mooier dan je "fiets-e-peen" te demonstreren door een zeer lage hartslag te laten zien? Dan kan de rest van fietsend tweakers.net toch pas echt zien wat een afgetrainde god je bent?bnijssen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:22:
[...]
Ik zie dat veel mensen hier over hun gemiddelde hartslag schrijven na een fietstochtje. Echter zegt dit altijd vrij weinig, aangezien het afhankelijk is van je rusthartslag en je maximale hartslag. Wil je iets zeggen over je prestatie, dan kun je beter refereren aan bepaalde hartslagzones, die zijn relatief aan je eigen bereik.
Per slot van rekening weet iedereen dat je met (zeer veel) training een extreem lage rusthartslag kunt krijgen toch?
Ik had ergens de tip gelezen om de haardroger van je vrouw/ vriendin erop zetten.Antaresje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:34:
Heeft iemand nog tips om pedalen los te krijgen?
Voordat er vragen komen, ik weet in welke richting in moet schroeven, dat is het probleem niet. Ze zitten gewoon muurvast, volle kracht op m'n inbussleutel maar het geeft geen kik. Inbussleutel meehelpen met een steeksleutel doet ook niets. Kruipolie, WD40, het helpt allemaal geen zier. Ik begin me bijna af te vragen of er bij het monteren niet per ongeluk montagekit is gebruikt in plaats van montagepasta.
Die pedalen moeten over van de non-series Shimano crankset naar m'n nieuwe Ultegra crankset. Voor nu heb ik de 14 jaar oude pedalen van m'n oude fiets geleend, dus ik kan in elk geval fietsen. Is er een goedje waar ik de boel in kan laten weken, andere tips?
Hello fellow humans
Verwijderd
Verwijderd
Even bij de fietsenmaker langs, je heb gewoon een goede hefboom nodig. Tenzij je zelf al zo'n 30-40 cm pedaalsleutel hebt natuurlijk, dan zou ik hem een paar rondjes WD-40 geven en vervolgens de crank verhitten zodat die uitzet terwijl de pedaal-as even groot blijft, als dan de corrosie op de schroefdraad even een schop krijgt zou hij er uit moeten gaan.Antaresje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:34:
Heeft iemand nog tips om pedalen los te krijgen?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 10:05 ]
Zag net in GC overigens een nieuwe Firmware update voor de 810, ik wacht er nog even mee aangezien de releasenotes nou niet echt duidelijkheid geven wat er veranderd is.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Haha, je zou eens moeten weten hoe ik eruit zieStoffa schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:45:
[...]
Dan kan de rest van fietsend tweakers.net toch pas echt zien wat een afgetrainde god je bent?
Dat komt niet eens bij benadering in de buurt
Maar nu maar weer wat anders, ik ben, via mijn werk, definitief ingeschreven voor de 24 uur van Zandvoort. Team met 4 andere collega's, eens kijken wat dat gaat worden. 24 uur lang hetzelfde rondje rijden op het circuit, voordeel is wel weinig remmen dus lekker snelheid opbouwen
Eens kijken of ik de 300km op 1 dag kan volmaken..
[ Voor 49% gewijzigd door M@cer op 29-04-2014 10:57 ]
Je gaat me toch niet vertellen dat je een bierbuik hebt he?M@cer schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:47:
Haha, je zou eens moeten weten hoe ik eruit zie
Dat komt niet eens bij benadering in de buurt
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Doe ik sinds een tijdje ook niet meer. De aanleiding was dat de batterij van mijn fietsmetertje leeg was.havana schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 06:39:
[...]
Grappig, zo rijd ik al bijna 6 jaar. Altijd alleen hartslag en cadans erop en regelmatig laat ik de hartslagmeter ook nog thuis. Snelheid heb ik nooit in beeld, leidt alleen maar af.
Rijdt een stuk prettiger.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
300km op 1 dag is niet echt veel, zeker op een circuit is dat toch een makkie? Er zijn er die rijden 5-600 per 24 uur op de openbare weg.M@cer schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:47:
[...]
Eens kijken of ik de 300km op 1 dag kan volmaken..
nou ja, met een gemiddelde van 50 ben je er 6 uur mee bezig. Dat is voor de meesten hier wel lang denk ikWolly schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:26:
[...]
300km op 1 dag is niet echt veel, zeker op een circuit is dat toch een makkie? Er zijn er die rijden 5-600 per 24 uur op de openbare weg.
Ben nog niet verder gekomen dan 230 kilometer op een dag (wel achter elkaar), dus het is toch weer een stukje verder en anders omdat je niet continue aan het fietsen bent. Het is een teamrit, dus ik zal geen 24 uur rijden, maar de planning is nu ongeveer een uur of 10.Wolly schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:26:
[...]
300km op 1 dag is niet echt veel, zeker op een circuit is dat toch een makkie? Er zijn er die rijden 5-600 per 24 uur op de openbare weg.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Gisteren hier al melding van gemaakt (voor zowel 810 als 510). De versie 3 staat reeds op mijn 810 maar nog geen vreemde zaken ontdekt of verbeteringen gespotRene schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 10:43:
Een goede pedaalsleutel moet dit toch wel oplossen? Dan heb je een aardige hefboom, zeker als je het vergelijkt met een inbus en steeksleutel.
Zag net in GC overigens een nieuwe Firmware update voor de 810, ik wacht er nog even mee aangezien de releasenotes nou niet echt duidelijkheid geven wat er veranderd is.
Maar ik moet nog lange ritten maken
Voet op trapper, rubber hamer op pedaalsleutel idd.Antaresje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:48:
Een fohn op de crank zetten heb ik nog niet geprobeerd, klinkt als een goeie tip. Een pedaalsleutel heb ik, daar krijg ik ze ook niet mee los. Maar ik ga binnenkort een poging wagen, gewapend met fohn, pedaalsleutel en rubber hamer. Thanks!
Indien niet voldoende, rubber hamer vervangen voor tweede persoon en dus tegelijk op pedaalsleutel en trapper staan.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik ga ook de 110km versie fietsen met wat vrienden. De heuvels vallen wel mee, zijn vrij korte klimmetjes van volgens mij 10-12% maximaal. De route kent in totaal ook maar 470 hoogtemeters over de 110km.SnowDude schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:10:
Wie doet er allemaal mee met de Boretti tocht aanstaande zaterdag? Ik doe zelf me met mij vader met de 110 km. De afstand is niet het probleem maar ik ben benieuwd hoe dat gaat met die heuvels.
De wijzen komen uit het Oosten!
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Tip van de dag, steek een metalen smalle buis van ca. 1 meter om je steeksleutel heen, waardoor je het moment vergroot.Antaresje schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:48:
Een fohn op de crank zetten heb ik nog niet geprobeerd, klinkt als een goeie tip. Een pedaalsleutel heb ik, daar krijg ik ze ook niet mee los. Maar ik ga binnenkort een poging wagen, gewapend met fohn, pedaalsleutel en rubber hamer. Thanks!
Wel de goede kant opdraaien, anders draai je hem extra vast
Ik ken de omgeving niet, kom uit een compleet vlakke polder (haarlemmermeer)argro schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:27:
Ik doe de 165km. Ben wel een beetje bang voor de massaliteit en commercialiteit van die tocht. Ik denk bij de Boretti Classic altijd meteen aan bierbuiken in combinatie met te dure Pinarello's. Hopen dat het meevalt. Over de klimmetjes maak ik mij niet zoveel zorgen. De route kent gezien de omgeving relatief weinig hoogtemeters. Daarbij zijn zelfs de zwaarste klimmetjes in die regio prima te doen.
Voor die bierbuiken ben ik niet bang (kijkt weemoedig naar beneden

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Maak daar maar max 7% van. Als je getraind bent, zou je het met een singlespeed nog reddenNoepZor schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:18:
[...]
Ik ga ook de 110km versie fietsen met wat vrienden. De heuvels vallen wel mee, zijn vrij korte klimmetjes van volgens mij 10-12% maximaal. De route kent in totaal ook maar 470 hoogtemeters over de 110km.
Dat is best netjes.TheLemon schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:21:
Eens met bnijssen. Ik ben 37 en mijn max hartslag ligt net boven de 200, da's het andere uiterste. Anderhalf uur rijden met gemiddeld 174bpm krijg ik ook voor elkaar. Als ik wandel heb ik al 111bpm te pakken.
Rust 45, max 192 hpm, leeftijd 32. Ik kan goed redelijk lang op 162~172. Daaronder uiteraard nog makkelijker. 192 haal ik als ik rond de 50+ rij (lees sprint).
Off-topic: feli TheLemon
Zit nog beetje te twijfelen maar zou dan wel de 165km doen. Qua twijfel omdat ik met OV moet komen, zo te zien ligt de start/finish dicht bij Veenendaal centrum (2 km). Weer ziet er ook wel goed genoeg uit overigens.argro schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:27:
Ik doe de 165km. Ben wel een beetje bang voor de massaliteit en commercialiteit van die tocht. Ik denk bij de Boretti Classic altijd meteen aan bierbuiken in combinatie met te dure Pinarello's. Hopen dat het meevalt. Over de klimmetjes maak ik mij niet zoveel zorgen. De route kent gezien de omgeving relatief weinig hoogtemeters. Daarbij zijn zelfs de zwaarste klimmetjes in die regio prima te doen.
Ja hier nog 1.SnowDude schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:10:
Wie doet er allemaal mee met de Boretti tocht aanstaande zaterdag? Ik doe zelf me met mij vader met de 110 km. De afstand is niet het probleem maar ik ben benieuwd hoe dat gaat met die heuvels.
Rijd met vaders en ons semi-vaste groepje de 110km. Wel wat bierbuiken in de groep (mag best, de oudste is 67) maar geen te dure Pina's, sowieso bij elkaar geraapt zooitje qua gear
Nog niet helemaal uit, remde met twee remmen tegelijk en dacht er iedere keer pas aan om dat te checken als ik stil stondTheLemon schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:48:
Voor of achterrem?
Vanavond eens poetsen, ff nakijken, en dan sowieso eens een afspraak maken voor zijn eerste beurt. Komt goed uit want ben toch een lang weekend weg zonder fiets.
Ik ben al een aantal jaar aan het fietsen op een oude campagnolo uit de jaren 80 die ik een keer gratis kon overnemen van een kennis. Het fietsen is me goed bevallen, maar deze fiets is nu wel redelijk aan zijn eind. Hij kraakt en ik erger me met name aan het schakelen aan de buis ipv stuur en volgens mij is hij ook niet echt optimaal qua hoogte.
Dus nu ben ik op zoek naar een leuke tweedehands instapfiets, met een budget van max 400.
Ik zoek een fiets met redelijke onderdelen waarmee ik prima nog een aantal jaar in de lente/zomer kan fietsen totdat ik budget heb om een echt goede fiets te kopen. Meestal maak ik in zo'n 2 a 3 ritjes per week van 30-50km en in de herfst/winter staat hij binnen.
Nu kwam ik deze fiets tegen op marktplaats en op zich lijkt me dat wel wat.
http://www.marktplaats.nl...-prachtige-racefiets.html
Ultegra afgemonteerd, mavic wielen en framemaat M (ik ben 1.74). Alleen is de fiets al 9 jaar oud, waarvan 5 jaar niet gebruikt volgens de verkoper, en ben ik via google weinig te weten gekomen over het merk. De prijs heb ik inmiddels naar 350 gekregen, dus ik vroeg me af wat jullie oordeel is over deze koop? Maakt het uit dat de fiets al 9 jaar oud is of kan die nog prima een aantal jaar voldoen aan mijn eisen? En weet iemand misschien iets over dit merk?
Mits je niet gelijk allerlei onderdelen hoeft te vervangen wegens slijtage kan je je voor dit geld er geen buil aan vallen denk ik.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Er staat 'Schouten' op het frame, en het is een fiets. Als ik google op 'schouten fietsen', kom ik uit op http://www.tomschouten.nl/. Ik heb zo'n vermoeden dat als je daar heen belt, ze je van alles over dat merk kunnen vertellenheiders schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:22:
en ben ik via google weinig te weten gekomen over het merk?
Ik heb niet heel goede ervaringen met Tom Schouten. Heb daar ooit eens geïnformeerd naar de prijs voor het vervangen van een paar lagers. Dat ging circa 300 euro kosten. De reden daarvan was dat iedere fiets die zij niet verkocht hadden en altijd alle onderhoud van hadden gedaan niet in onderhoud / reparatie namen alvorens eerste een complete 'nul-meting' te doen. Dat was volgens hen essentieel omdat zij anders niet konden garanderen dat eventuele latere klachten niet aan hun werk lag. Mijn conclusie was in ieder geval dat het wellicht een prima zaak is, maar wel voor hen die graag alles uitbesteden en een oneindig budget hebben.Antaresje schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:36:
[...]
Er staat 'Schouten' op het frame, en het is een fiets. Als ik google op 'schouten fietsen', kom ik uit op http://www.tomschouten.nl/. Ik heb zo'n vermoeden dat als je daar heen belt, ze je van alles over dat merk kunnen vertellen
Ik fiets tot nu toe eigenlijk alleen in de omgeving Leiden, dus behalve af en toe wat duinen zijn de routes vrijwel plat.MrAngry schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:35:
Dat merk is een prive merk van een fietsenmaker die scholten heet denk ik. Dat is op zich geen probleem. Het zal een relatief standaard alu frame zijn. De ultegra is vermoedelijk 9-speed gezien de leeftijd, met een klassieke dubbel. Dat laatste kan problemen opleveren als je in bergachtig gebied gaat fietsen.
Mits je niet gelijk allerlei onderdelen hoeft te vervangen wegens slijtage kan je je voor dit geld er geen buil aan vallen denk ik.
Ja ik had die fietsenmaker ook gevonden, maar die fietsenmaker lijkt me enigszins bevooroordeeld over zijn eigen merk, dus ik hoopte dat er toevallig mensen in dit forum ervaring hadden met zo'n fiets. Dat is denk ik iets objectievere informatie.Antaresje schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:36:
[...]
Er staat 'Schouten' op het frame, en het is een fiets. Als ik google op 'schouten fietsen', kom ik uit op http://www.tomschouten.nl/. Ik heb zo'n vermoeden dat als je daar heen belt, ze je van alles over dat merk kunnen vertellen
Maar ik denk dat ik maar eens een kijkje moet gaan nemen en wanneer alles er goed verzorgd uit ziet dat het dan wel een deal wordt.

Maar eens testen binnenkort
Tom Schouten fietsen zijn volgens mij prima (maar dure) fietsen, hele mooie zaak ook in Scheveningen. Het is echter wel zo dat het een fanatieke boel daar is, met ongeschoren benen zullen ze je raar aankijken. Doet verder niets af aan het materiaal natuurlijk.heiders schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:51:
[...]
Ja ik had die fietsenmaker ook gevonden, maar die fietsenmaker lijkt me enigszins bevooroordeeld over zijn eigen merk, dus ik hoopte dat er toevallig mensen in dit forum ervaring hadden met zo'n fiets. Dat is denk ik iets objectievere informatie.
Maar ik denk dat ik maar eens een kijkje moet gaan nemen en wanneer alles er goed verzorgd uit ziet dat het dan wel een deal wordt.
argro schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:50:
[...]
Ik heb niet heel goede ervaringen met Tom Schouten. Heb daar ooit eens geïnformeerd naar de prijs voor het vervangen van een paar lagers. Dat ging circa 300 euro kosten. De reden daarvan was dat iedere fiets die zij niet verkocht hadden en altijd alle onderhoud van hadden gedaan niet in onderhoud / reparatie namen alvorens eerste een complete 'nul-meting' te doen. Dat was volgens hen essentieel omdat zij anders niet konden garanderen dat eventuele latere klachten niet aan hun werk lag. Mijn conclusie was in ieder geval dat het wellicht een prima zaak is, maar wel voor hen die graag alles uitbesteden en een oneindig budget hebben.
Als ik de fiets koop zal ik voor het standaard onderhoud hem gewoon naar mijn lokale fietsenmaker brengen, dus ik zal verder niet in aanraking komen met Schouten. Maar dat het een mooie zaak is met fanatieke wielrenners, geeft hopelijk aan dat de fiets in orde zou moeten zijn. In ieder geval bedankt voor alle reacties!Wolly schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:19:
[...]
Tom Schouten fietsen zijn volgens mij prima (maar dure) fietsen, hele mooie zaak ook in Scheveningen. Het is echter wel zo dat het een fanatieke boel daar is, met ongeschoren benen zullen ze je raar aankijken. Doet verder niets af aan het materiaal natuurlijk.
Pijnloos kunnen rijden is inderdaad het belangrijkste. Ik heb een totaal ander frame (geen sloping frame). Dus ook al hebben we beiden framemaat 58, er zal wel een verschil in hoogte en dergelijke zijn.oldsmelly schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:32:
Heb jij ook dit frame ?
Ik ga denk ik nog wel een ringetje verwijderen zou 1cm moeten schelen omgeveer in hoogteverschil.
En wellicht kan ik nog wel iets hoger met het zadel...
Het wordt nu kwestie van fijntuning...
Maar op deze manier heb ik nog geen rugklachten ...
PSN id: NL_SToRM
Voor als mensen echt niet willen luisteren:
En van GCN een unboxing van de nieuwe Garmin Edge 1000
Heb al rond gezocht maar dat valt 'vies' tegen....
http://connect.garmin.com/activity/490510886
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 01-05-2014 08:06 ]
- De hr-strap geeft echt alle waarden van de regenboog aan als ik fiets. Waardes van 90 tot 175(bij rustig tempo) zijn eerder regel dan uitzondering. Ik wist dat het door klapperen van het shirt kan komen, dus had hem expres laag gedaan. Wel zat hij wat te los, mogelijk zit t m hier in. Op deze manier was het niet echt een toevoeging.
- Wat gaat hij lang mee! Mijn Iphone was al lang leeg geweest waar de Edge pas 10% kwijt was.
- Heel erg handig om alle data die je wilt in 1 veld te hebben. Echt super, en aflezen was geen probleem zelfs zonder backlight.
- Aflezen was wel een probleem bij het volgen van het lijntje op de gps. OFM Light heeft zoveel dingen vermeld staan, met zoveel kleuren dat het voor mij echt volstrekt onduidelijk was waar het lijntje nou liep dat ik moest volgen. Wel moet ik daarbij vermelden dat ik licht rood-groen kleurenblind ben, en dat de Oakley ook altijd een raar effect heeft op LCD's (mijn Iphone ziet er helemaal psychedelisch uit door die glazen).
- Als test heb ik het laatste stukje naar huis de navigatie gebruikt, gewoon mijn adres ingevoerd en berekenen maar. De route waar de Edge mee kwam was echt erbarmelijk, en leek haast wel voor een auto ipv een fiets gemaakt. Echt ontzettend ver om.
- Ik heb mn route geupload met Garmin Connect, maar als ik het nummer kopieer naar copymysports.com om hem te uploaden naar Strava kan hij hem niet vinden. Dit snap ik nog niet helemaal...
Voor de rest ben ik er echt laaiend enthousiast over, had hem veel eerder moeten kopen!
Nice!!! klinkt als een lekker ritje!havana schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:27:
Om 7 uur op de fiets gestapt voor een ritje Groningen - Zeist. 190 km met 29 gemiddeld.
Ik heb ook nog een tip voor de edge 810(/510) gebruikers welke het ook irritant vinden dat de hoogte niet meer klopt als je een activiteit op pauze zet en daarna je garmin uitschakeld (bijvoorbeel naar het werk, en als je dan naar huis wilt dan is de hoogte opeens totaal anders als je de unit weer inschakeld). Als je de unit automatisch laat uitschakelen start hij op met dezelfde hoogte als waarmee hij uitgeschakeld werd, dan heb je dus geen rare drops meer in hoogte bij het vervolgens van een activiteit. (Dit ten koste van wellicht 1 procent batterij voor het langer idle laten aanstaan)
Verwijderd
welke HR strap heb je erbij dan? Ik heb de harde band en ik heb echt nog nooit problemen gehad, wapperend shirt kun je ook verhelpen door een ondershirt aan te doen.. Ik zou um wel precies onder je borstkas doen en gewoon goed strak.Stoffa schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:10:
Mijn ervaringen met mijn nieuwe Garmin Edge 810:
- De hr-strap geeft echt alle waarden van de regenboog aan als ik fiets. Waardes van 90 tot 175(bij rustig tempo) zijn eerder regel dan uitzondering. Ik wist dat het door klapperen van het shirt kan komen, dus had hem expres laag gedaan. Wel zat hij wat te los, mogelijk zit t m hier in. Op deze manier was het niet echt een toevoeging.
De zachte, dank voor de tips!Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:54:
[...]
welke HR strap heb je erbij dan? Ik heb de harde band en ik heb echt nog nooit problemen gehad, wapperend shirt kun je ook verhelpen door een ondershirt aan te doen.. Ik zou um wel precies onder je borstkas doen en gewoon goed strak.
Verwijderd
Soms ff bij scooter aanhaken, merk je ook redelijk snel als ze het niet prettig vinden.
Meestal vinden ze het wel leuk/proberen met iets gas bij te kijken of je dat tempo ook kan volgen.
Pas wel ff schrikken toen ik rondje Haarlemmermeer deed en er opeens 2 man in m'n wiel zat zonder dat ik het door had.
Wilde bidon pakken en toen had ik pas door dat ik gezelschap had. (had ze volgens mij paar km daarvoor ingehaald met 40km/u vs 35km/u en toen waren ze dus aangehaakt)
De OSM heeft veel fijnere kleuren dan OFM. Enige nadeel is dat je geen adressen kunt opzoeken.
Verder, welke instellingen heb je gebruikt voor het navigeren? Dat maakt nml behoorlijk uit!
Verder is die HR strap gewoon klote. Ik gebruik de ANT+ band van Decathlon (35 euro) en die werkt veel beter.
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 01-05-2014 08:07 ]
Lol. Zoiets had ik vorige week. Had kramp dus was een wat hoger verzet gaan fietsen. Wordt ik opeens ingehaald door een kerel op een racefiets die zei dat hij de afgelopen tien minuten in mijn wiel had gehangen en bedankte daarvoor. Toen ik zei dat hij zijn eigen tempo door moest fietsen omdat ik kramp had en niet van plan was te volgen in zijn wiel liet hij zich afzakken om vervolgens weer 5 minuten in mijn wiel te hangen alvorens af te slaan.DDX schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:02:
Maak het niet vaak mee, maar soms wel ff prettig om aan te haken, maar probeer dan idd wel mee te draaien.
Soms ff bij scooter aanhaken, merk je ook redelijk snel als ze het niet prettig vinden.
Meestal vinden ze het wel leuk/proberen met iets gas bij te kijken of je dat tempo ook kan volgen.
Pas wel ff schrikken toen ik rondje Haarlemmermeer deed en er opeens 2 man in m'n wiel zat zonder dat ik het door had.
Wilde bidon pakken en toen had ik pas door dat ik gezelschap had. (had ze volgens mij paar km daarvoor ingehaald met 40km/u vs 35km/u en toen waren ze dus aangehaakt)
Openfietsmap vind ik zelf veel fijner kijken qua kleuren en legenda van wegen, duidelijk onderscheid van verschillende fietspaden, verhard, onverhard, het zelfde voor wegen. Goede routing in basecamp vermijd snelwegen etc. Sinds de overstap van osm naar ofm wil ik niks anders meer ! Experimenteer op je edge met de route kleur. Paars werkt altijd wel of licht blauw doet het ook goed.havana schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:14:
@stoffa
De OSM heeft veel fijnere kleuren dan OFM. Enige nadeel is dat je geen adressen kunt opzoeken.
Verder, welke instellingen heb je gebruikt voor het navigeren? Dat maakt nml behoorlijk uit!
Hoi
YouTube: 30 second seasucker bike rack commercial

YouTube: SeaSucker Talon Install Video
Ziet er op zich wel interessant uit
Uitgebreide verhalen volgen nog, maar wat ik al wel vast kan melden is dat de Grand Ballon op via Moosch geen pretje was met 39x27

Ik merk nu dat als het ondershirt te strak zit het ook problemen geeft. Heb zo'n thermo/compressie shirtje gekocht bij de Lidl en die compressed ook mijn hartslag...Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 19:54:
[...]
welke HR strap heb je erbij dan? Ik heb de harde band en ik heb echt nog nooit problemen gehad, wapperend shirt kun je ook verhelpen door een ondershirt aan te doen.. Ik zou um wel precies onder je borstkas doen en gewoon goed strak.

Ik zal de OSM er ook eens opzetten, wellicht dat dat beter is. Als ik dan een adres wil opzoeken kan ik altijd nog switchen naar OFM.havana schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:14:
@stoffa
Verder is die HR strap gewoon klote. Ik gebruik de ANT+ band van Decathlon (35 euro) en die werkt veel beter.
Ik moet bekennen dat ik niet weet op welke instellingen voor navigeren je doelt? Ik heb wat rond zitten zoeken in mn Edge, en ik zie t niet echt. Ik heb gewoon t vergrootglasje gebruikt en mn adres ingevoerd namelijk. Het is nog vroeg dus wellicht mis ik iets.
Ik hoop dat t nog iets wordt met die HR strap, heb weinig zin er nog eens 35 euro tegenaan te gooien. Maar wat moet, moet
Altijd netjes om even te melden dat je in zijn/haar wiel hangt en als het geen probleem is natuurlijk wel je beurtjes op kop maken. Heb geregeld dat ik naar een renner/groepje rij en als ik er dan achter zit dat het toch te traag gaat, dan is het een minuutje profiteren en daarna ervoorbij.coen76 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:43:
Zijn er eigenlijk ongeschreven regels voor als je tijdens een rit aanhaakt bij iemand of een groepje? Of is het sowieso not done?
Recentelijk meegemaakt dat ik naar een oude baas toe fietste, aanhaakte, ervoorbij rijden, even oogcontact, kopwerk en na een paar kilometer nam hij weer over. Soms gaat het best wel vanzelf. Bij een stoplicht even praatje gemaakt en verder samen opgefietst. Dat is super. Helaas op dezelfde weg twee weken terug iemand die zeker 15 km in ons wiel heeft gehangen, terwijl ik een vriend en ik kop over kop tegen de wind in stonden te rammen. Dat kan dus niet! Toch maar een tempoversnelling eruit geperst en hij waaide eraf
En er is natuurlijk geschreven regel 19
Ik snap eigenlijk nooit dat mensen hier zo mee bezig zijn. Als ik een trainingsrit doe, doe ik dat gewoon voor mezelf. Als iemand dan in mijn wiel wil zitten moet hij dat zelf weten; ik word er niet minder van. Of we dan het kopwerk al dan niet gaan delen interesseert me ook niks.wackmaniac schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:52:
[...]
Altijd netjes om even te melden dat je in zijn/haar wiel hangt en als het geen probleem is natuurlijk wel je beurtjes op kop maken. Heb geregeld dat ik naar een renner/groepje rij en als ik er dan achter zit dat het toch te traag gaat, dan is het een minuutje profiteren en daarna ervoorbij.
Recentelijk meegemaakt dat ik naar een oude baas toe fietste, aanhaakte, ervoorbij rijden, even oogcontact, kopwerk en na een paar kilometer nam hij weer over. Soms gaat het best wel vanzelf. Bij een stoplicht even praatje gemaakt en verder samen opgefietst. Dat is super. Helaas op dezelfde weg twee weken terug iemand die zeker 15 km in ons wiel heeft gehangen, terwijl ik een vriend en ik kop over kop tegen de wind in stonden te rammen. Dat kan dus niet! Toch maar een tempoversnelling eruit geperst en hij waaide eraf
En er is natuurlijk geschreven regel 19
Ah ja misschien ben ik teveel een wielernoob hoor maar ik signaal ook niks. Als je achter me wilt rijden, whatever, maar ik communiceer verder niet.wackmaniac schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:02:
Het is gewoon niet netjes; profiteren van andermans werk. Ik fiets ook voor mezelf, maar ik vind het gewoon netjes als je even je aanwezigheid kenbaar maakt. Ik fiets namelijk wel een klein beetje anders als ik weet dat er iemand in mijn wiel hangt mbt signaleren van paaltjes in de weg of tegenliggers.
Ja maar dat is als je met een groepje fietst. Voor random aanhakers kan ik me echt niet interesseren hoor.wackmaniac schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:05:
Hebben een semi-lid van ons fietsgroepje die al een paar keer redelijk onderuit gestuiterd is door niet-signaleren (in andere samenstelling), dus voor ons is het een automatisme geworden; even aangeven dat er een paaltje midden op het fietspad staat of dat er tak op de weg ligt etc.
Ik ken de firmware van de 810 niet, maar bij de 800 kun je dit instellen via steeksleutel > map > routing.Stoffa schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:51:
[...]
Ik zal de OSM er ook eens opzetten, wellicht dat dat beter is. Als ik dan een adres wil opzoeken kan ik altijd nog switchen naar OFM.
Ik moet bekennen dat ik niet weet op welke instellingen voor navigeren je doelt? Ik heb wat rond zitten zoeken in mn Edge, en ik zie t niet echt. Ik heb gewoon t vergrootglasje gebruikt en mn adres ingevoerd namelijk. Het is nog vroeg dus wellicht mis ik iets.
Ik hoop dat t nog iets wordt met die HR strap, heb weinig zin er nog eens 35 euro tegenaan te gooien. Maar wat moet, moet
Over de instellingen zelf:
Routering GPS:
Zorg ervoor dat evt andere routerende kaarten (m.u.v. de basiskaart) op de GPS zijn UITGESCHAKELD
Voertuig=fiets, kortere afstand. Snelste tijd kiest vnl. fietsroutes, de berekening duurt echter langer en loopt vaker vast.
Voertuig=auto/motorfiets: routeert over langere afstanden, maar alleen over verharde wegen (tbv racefiets).
Ongeschikt voor autonavigatie
Snelwegen NIET op vermijden zetten, want fietsroutes en fietspaden zijn de 'snelwegen'.
Voetganger werkt soms sneller en verder (>100km) en negeert eenrichtingsverkeer (beter in steden)
Tolwegen en onverhard zie boven
Ik heb juist vaak dat ik nog druk aan het signaleren ben terwijl de aanhaker al lang weer afgehaakt is...Stoffa schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:06:
[...]
Ja maar dat is als je met een groepje fietst. Voor random aanhakers kan ik me echt niet interesseren hoor.
Dit topic is gesloten.