Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 138 Laatste
Acties:
  • 594.053 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Gisteren fiets weggebracht voor '1e beurt', had er beter bij kunnen zeggen dat ze alleen voorvork buis hadden moet afzagen. (niet iets wat ik zelf ff doe)
Ze hadden ook maar ketting ff lekker ingesmeerd.
Kwam thuis en hele wiel vol zwarte rotzooi...
En remmen achter stonden ook iets te dicht op velg.

Daarom doe ik het normaal altijd zelf ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 14:36
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:24:
Net ff flink geshopt. Een castelli endurance bib bij futurumshop en een hele berg repen en gels bij duursport. Kan ik een half jaar mee vooruit
Waar kijk je dan naar bij het kopen van repen en gelletjes, hoeveel carbs erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 17:28
DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:58:
Gisteren fiets weggebracht voor '1e beurt', had er beter bij kunnen zeggen dat ze alleen voorvork buis hadden moet afzagen. (niet iets wat ik zelf ff doe)
Ze hadden ook maar ketting ff lekker ingesmeerd.
Kwam thuis en hele wiel vol zwarte rotzooi...
En remmen achter stonden ook iets te dicht op velg.

Daarom doe ik het normaal altijd zelf ;)
Jah gebruik ook liever wat beter smeersel dan wat ze zelf gebruiken. Maak de fiets ook netjes schoon voordat ik langs de LBS ga. Maar goed je stuur zal er nu wel wat straker uit zien lijkt me ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ravenger schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:10:
[...]

Waar kijk je dan naar bij het kopen van repen en gelletjes, hoeveel carbs erin zitten?
Idd hoeveel carbs en of er geen bakken met vet in zit. Voor de rest een hoop verschillende voor de afwisseling Dus heb er ook wel wat bij welke niet de beste zijn maar voor de afwisseling goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
Ik heb een Scott Speedster S20 uit 2011 en doe alle onderhoud zelf. Dit gaat prima maar ik wil nu graag de wielen een onderhouds beurt geven. Echter heb ik geen idee of en dan hoe ik de assen eruit krijg om de lagers te controleren/vervangen. Kan dit wel bij de meegeleverde stock wielen. Of word het afrijden en nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je moet eerst ff uitzoeken wat voor wielen het echt zijn. Scott plakt er een oem-sticker op, maar het zijn waarschijnlijk gewoon standaard naven van een bekende fabrikant. Als je er niet uitkomt moet je Scott even mailen, heb ik laatst ook gedaan en ik kreeg netjes antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 13:26

Pelle

🚴‍♂️

De komende 5 dagen staat een tripje naar de Vogezen (met op zaterdag een tussenstop in Limburg en woensdag in de Ardennen) op de planning. M'n fiets is er nog niet, dus ik ga op de leenfiets. Ben heel benieuwd hoe dat gaat, want die heeft een dubbel.

Zolang het allemaal 5-6% is moet dat niet zo'n probleem zijn, maar ik zie toch wel een beetje op tegen de 15-20% stukken op bijv. Planche de Belle Filles en bijv. de Redoute en Stockeu. En ook de langere klims van 6-8% (Grand Ballon, Ballon d'Alsac) zal flink stoempen worden. Nou ja, we gaan het zien, er zit toch geen cadans-sensor op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Gewoon zorgen dat je boven komt en genieten van het uitzicht en de 15-20% stukken omdat het af en toe heerlijk is om goed af te zien.
Tevens, gezien het niet "jouw" terrein is, kun je een aanval op de "beste tijd" (voor Strava) beter vergeten omdat dit enkel frustrerend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Graham schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:33:
[...]

Jah gebruik ook liever wat beter smeersel dan wat ze zelf gebruiken. Maak de fiets ook netjes schoon voordat ik langs de LBS ga. Maar goed je stuur zal er nu wel wat straker uit zien lijkt me ;)
Ja ziet er stuk beter uit nu zonder grote toren erboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
@Pelle; wat voor casette heb je erop zitten, met een dubbel lijkt me een 12-30 wel handig als je gaat klimmen met 15-20% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Welk onderhoud moet ik wanneer uitvoeren? Zijn daar vuistregels voor? Ik ben niet zo'n poetser en maak mijn ketting ed dus niet regelmatig schoon. Bij mijn oude mountainbike waar ik alleen een paar 100 km per jaar mee fietste misschien 1x per seizoen. Mijn nieuwe fiets wil ik natuurlijk wat beter onderhouden, maar wil ook niet onnodig vaak aan het schoonmaken en sleutelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:42:
@Pelle; wat voor casette heb je erop zitten, met een dubbel lijkt me een 12-30 wel handig als je gaat klimmen met 15-20% ?
Er zit een 12-25 op. Maar ik rijd straks nog even langs de LBS, ze hebben we beloofd de leenfiets nog een beurtje te geven. Hopelijk hebben ze dan ook nog een 11-28 of 12-30 liggen ja. Maar in het ergste geval wordt het dus stoempen met 39x25. We shall see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
coen76 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:55:
Welk onderhoud moet ik wanneer uitvoeren? Zijn daar vuistregels voor? Ik ben niet zo'n poetser en maak mijn ketting ed dus niet regelmatig schoon. Bij mijn oude mountainbike waar ik alleen een paar 100 km per jaar mee fietste misschien 1x per seizoen. Mijn nieuwe fiets wil ik natuurlijk wat beter onderhouden, maar wil ook niet onnodig vaak aan het schoonmaken en sleutelen zijn.
In de zomer om de paar tochten ketting eens overgaan met een vod, insmeren en daarna overtollig smeersel terug afvegen.

In de winter of als het eens goed nat was ... dan is dat per tocht een grondige wasbeurt en alles opnieuw insmeren.
Zit je met extreme modder, klei dan kan je ook nog wat gaan demonteren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
oke, tot nu toe rij ik vrij schoon, dus zal hem dit weekend eens schoonmaken met een doek. Waar kan ik de ketting het beste mee insmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Met 39x25 de Stockeu op :X Dan moet je echt vantevoren in je hoofd prenten dat je op wandeltempo moet gaan rijden met een cadans van 50 ofzo, anders gaat het serieus pijn doen.

* krijgt spontaan weer pijn in bilspieren, terugdenkend aan de Stockeu na een km of 130 in de benen.

@coen76, na een tijdje Squirt Wax Lube te hebben gebruikt, ben ik toch weer erg blij met PTFE-smering. Met die wax blijft je ketting lekker schoon en krijg je geen vieze handen, maar hij blijft herrie maken en daar kan ik niet tegen. Nu heb ik een druppelflesje met Pedros lube en dat is fluisterstil en smooth. Na iedere rit ff een droge lap erover om de zwartigheid eraf te vegen en klaar. Eens in de zoveel ritten bijdruppelen op elke schakel, wanneer je geluid begint te horen. In ieder geval géén spuitbus, want dan zit je hele fiets onder de PTFE en daarna dus viezigheid.

[ Voor 50% gewijzigd door TheLemon op 25-04-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Pelle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:10:
[...]

Er zit een 12-25 op. Maar ik rijd straks nog even langs de LBS, ze hebben we beloofd de leenfiets nog een beurtje te geven. Hopelijk hebben ze dan ook nog een 11-28 of 12-30 liggen ja. Maar in het ergste geval wordt het dus stoempen met 39x25. We shall see :)
39x25 lijkt mij niet echt fijn als het richting de 20% gaat, dan zou ik kijken of je niet tiagra 12-30 casette op de kop kan tikken nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
coen76 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:15:
oke, tot nu toe rij ik vrij schoon, dus zal hem dit weekend eens schoonmaken met een doek. Waar kan ik de ketting het beste mee insmeren?
Ik doe er pedros ice wax op.
Moet er wel vaker (eens in de 500km) op gedaan worden dan shimano pfte spul wat ik eerst gebruikte (eens in de 2000km) maar geeft niet zo'n (zwarte) rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
Janusz schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 10:30:
Wat doen jullie aan krakende schoenplaatjes? Bij mij bij SPD-SL, plaatjes en pedalen zijn zo goed als nieuw en kraken als een idioot. Heel irritant!
Ik ben laatst overgestapt van SPD naar SPD-SL en na een ritje of 3 was het gekraak pas weg.
Maar je kunt het proces wat helpen door in alle kiertjes van het pedaal teflonspray te spuiten en de schoenplaatjes nog ff een keertje aan te draaien op je schoen.

@ketting smeren: Niet te vaak doen, altijd eerst goed ketting en cassette schoonmaken en nooit meer smeren dan nodig. Even laten intrekken en dan met een droge doek goed het overtollige vet eraf halen. Uiteindelijk gaat het er alleen om dat de olie in de links zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 25-04-2014 13:22 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Heb nu spul van Morgan Blue, maar dat moet er bijna elke rit op heb ik het idee. Ben nog altijd beetje zoekende naar de juiste smering.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn oude racefietsje heeft geen kleinere versnelling dan een 42x24, daarmee heb ik zowel Alpe d'Huez als bijv. de Keutenberg en de Eyserbosweg gedaan. Die laatste 2 zijn dan wel stoempen ja :+

Ik ben overigens wel aan het kijken naar een nieuwe racefiets. Zit aan een Bulls Harrier oid te denken, met een triple. Zal dat echt noemenswaardige verschillen op gaan leveren qua tijd op de wat steilere beklimmingen?

[ Voor 36% gewijzigd door BreadFan op 25-04-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Over ketting smeren gesproken, iemand nog tips voor goede(/goedkope) doekjes ?
Ik koop nu meestal zakje microvezel doekjes die ik dan na paar keer gebruiken gewoon weggooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:17:
[...]

Ik doe er pedros ice wax op.
Moet er wel vaker (eens in de 500km) op gedaan worden dan shimano pfte spul wat ik eerst gebruikte (eens in de 2000km) maar geeft niet zo'n (zwarte) rotzooi.
Dat is eigenlijk bedoeld voor in vochtig koud weer. Dus nu eigenlijk niet meer. Ik gebruik ook Pedros en dan Syn Lube voor in de Winter (eventueel dus de Ice Wax bij wat kouder weer) en ChainJ nu (voorjaar/zomer/najaar). Verschillen tussen deze lubes kan je hier terug lezen http://pedros-europe.ch/p...protect-the-bike-129.html

Ben erg blij met Pedros overigens doordat het niet zo'n troep opleverd oa.
DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:31:
Ik koop nu meestal zakje microvezel doekjes die ik dan na paar keer gebruiken gewoon weggooi.
Ik gebruik handdoeken, theedoeken, oude onderbroeken, washandjes, etc. Als ze echt niet meer schoon de wasmachine uitkomen is het afval. Fijnste voor de ketting vind ik doekjes met niet te lange vezels.

[ Voor 28% gewijzigd door Graham op 25-04-2014 13:44 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:31:
Goedkope zakjes microvezel doekjes en dan niet weggooien maar in de wasmachine doen ;)
Ik gebruik hele jaar door Pedros Syn Lube trouwens, works for me

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 25-04-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
BreadFan schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:26:
Mijn oude racefietsje heeft geen kleinere versnelling dan een 42x24, daarmee heb ik zowel Alpe d'Huez als bijv. de Keutenberg en de Eyserbosweg gedaan. Die laatste 2 zijn dan wel stoempen ja :+

Ik ben overigens wel aan het kijken naar een nieuwe racefiets. Zit aan een Bulls Harrier oid te denken, met een triple. Zal dat echt noemenswaardige verschillen op gaan leveren qua tijd op de wat steilere beklimmingen?
Met een 30/25 in plaats van een 42/24 zou het zomaar langzamer kunnen gaan. Juist omdat je met een 42/25 weinig keus hebt. Met een 30/25 in het assortiment is het verleidelijk om lekker licht te gaan trappen, waardoor je dus niet sneller boven zult zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-10 11:08
Helemaal mee eens, ik beb de Keutenberg/Eyserbosweg sneller beklommen met een 39/25 dan met een 39/28. Dat laatste was stukken comfortabeler, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Graham schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:41:
[...]

Dat is eigenlijk bedoeld voor in vochtig koud weer.
Huh ? :

http://pedros.com/tech/faqs/clean-and-lube-faqs/
Ice Wax 2.0: Natural wax dry lubricant designed for dry to limited mixed conditions.
Go!: Biodegradable, low viscosity, wet lubricant for clean and dry to mixed conditions.
Chainj: Biodegradable, medium viscosity, wet lubricant for mixed to wet conditions.
Syn Lube: Synthetic lubricant for extreme wet and dirty conditions and maximum longevity.

En dan lijkt me die Ice Wax voor weer zoals nu prima ?
Ik gebruik handdoeken, theedoeken, oude onderbroeken, washandjes, etc. Als ze echt niet meer schoon de wasmachine uitkomen is het afval. Fijnste voor de ketting vind ik doekjes met niet te lange vezels.
Zo'n doekje wil je niet samen met goede handdoeken wilt wassen. (dus speciale was voor zo'n doekje is ook niet gratis)
En om die rotzooi nou in wasmachine te doen nee dank je.(delen die op trommel achterblijven)

Koop dus nu gewoon zo'n 5 pack microvezel doekjes voor paar euro.

Doekjes die ik voor frame ed gebruik gaan wel gewoon was in trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 25-04-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27
srk89 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:49:
Helemaal mee eens, ik beb de Keutenberg/Eyserbosweg sneller beklommen met een 39/25 dan met een 39/28. Dat laatste was stukken comfortabeler, though.
Het is trouwens bijzonder hoeveel mensen gelijk naar de allerlichtste versnelling schakelen zodra de weg ook maar iets omhoog gaat.. Bij de AGR was het ook een enorm geklik voor elke helling en dan zie je ze als een gek met hun benen in het rond gaan :)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:15:
39x25 lijkt mij niet echt fijn als het richting de 20% gaat, dan zou ik kijken of je niet tiagra 12-30 casette op de kop kan tikken nog ?
De leenfiets heeft een Campa Record groep, dus Tiagra gaat het niet worden. Maar ik hoop dat ze nog wel iets anders hebben liggen idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
M@cer schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:05:
[...]

Het is trouwens bijzonder hoeveel mensen gelijk naar de allerlichtste versnelling schakelen zodra de weg ook maar iets omhoog gaat.. Bij de AGR was het ook een enorm geklik voor elke helling en dan zie je ze als een gek met hun benen in het rond gaan :)
Het tegengestelde is dat je menigeen bij de Paterberg in de berm ziet liggen met de ketting op het buitenblad, omdat ze dan net uit een afdaling komen en 20% met kasseien wat teveel van het goede is op het buitenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Kan ook zijn omdat ze zich een paar hellingen terug vergist hebben, en er achter kwamen dat ze behoorlijk zuur werden. En dan denken ze, verdomme das nog ver en er komt nog vanalles waarschijnlijk. Safety for all, op tijd lichter schakelen.
En voor de rest, velen zijn hollanders die de AGR willen doen perse, en nog nooit een bergje hebben gefietst (sorry voor de generalisatie heren, voel je niet aangesproken) :P
Veelzeggend dat 80% (volgens de lokale tv zenders) van de starters niet uit Limburg zelf kwam, die zeggen allemaal, veel te druk man, gaat nergens meer over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 21:09
Ik heb een nieuw frame op het oog, een Specialized Roubaix Pro Sl4 uit 2013 (54 cm). Ik rijd nu op een Sensa Romagna Black (ook 54 cm) 4 of 5 jaar oud. Volgens mij is deze geometrie redelijk gelijk. Ik snap alleen niet precies hoe ik dan op de nieuwe fiets zit.

Dit is de geometrie van de Specialized:
Afbeeldingslocatie: http://img3.findthebest.com/sites/default/files/975/media/images/2013_Specialized_Roubaix_SL4_Pro_Compact_601515_i0.jpg

Dit is de geometrie van de Sensa Romagna Black
http://www.sensabikes.com/download/pdf_geo/romagna_geo.pdf

Ik heb nu 3 spacers van in totaal 30 mm onder mijn stuurpen. Als ik het goed heb kan ik deze weglaten bij de Roubaix. Klopt dit? Zie ik nog wat anders over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 16:51
TheLemon schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:15:
Met 39x25 de Stockeu op :X Dan moet je echt vantevoren in je hoofd prenten dat je op wandeltempo moet gaan rijden met een cadans van 50 ofzo, anders gaat het serieus pijn doen.
Even daarop inhakend,
Ik ga de klimclassic met Hemelvaart rijden, is de Redoute te doen met een 34-25 of kan ik beter de 11-28 cassette monteren?

Ter vergelijking, ben totaal niet bekend in de Ardenne maar in Limburg gaat het klimmen mij toch goed af met een 12-25 cassette. Bij de AGR was het slalommen door de omvallende en trage bierbuiken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

maxoss schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:23:
[...]

Even daarop inhakend,
Ik ga de klimclassic met Hemelvaart rijden, is de Redoute te doen met een 34-25 of kan ik beter de 11-28 cassette monteren?
Waarschijnlijk kan ik het je volgende week vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
[...]

Even daarop inhakend,

Ter vergelijking, ben totaal niet bekend in de Ardenne maar in Limburg gaat het klimmen mij toch goed af met een 12-25 cassette. Bij de AGR was het slalommen door de omvallende en trage bierbuiken. >:)
Hangt natuurlijk sterk van de mate van training en conditie af, maar als je niet te zwaar bent moet de Redoute wel op een 34-25 te doen zijn. Het zwaarste stuk zit rond het tweede bochtje, en daar kun je wel door heen stoempen. Zo lang is die klim nou ook weer niet. De Stockeu is een ander verhaal wat mij betreft, die is gewoon listig en vervelend.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-10 12:32

Steef123

Luchtfotograafje

Ik heb een buitenbandvraagje. Een klein jaar geleden heb ik een tweedehands racefiets gekocht met Fortezza Tricomp buitenbanden. Op de achterband zitten wat scheurtjes aan de zijkant:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/66496065/band2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/66496065/band1.jpg

Die scheurtjes zitten op ongeveer een kwart van de band (linksboven op de foto's), zitten aan één kant en alleen op de achterband. Ze zaten er al toen ik 'm kocht, en na wat op internet te hebben gelezen dacht ik (vorig jaar dus) dat het geen kwaad kon (omdat je in principe niet rijdt op dit deel van de band, dacht ik). Maar ik begin nu toch weer te twijfelen... kan dit kwaad? Niet meer fietsen en direct vervangen? Of maakt het niet zo veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:38
Ik zou me er geen zorgen over maken en er af en toe een blik op werpen. Als ze dieper worden kan je de band vervangen maar meh...

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41

sapphire

Die-hard pruts0r

TheLemon schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:15:

@coen76, na een tijdje Squirt Wax Lube te hebben gebruikt, ben ik toch weer erg blij met PTFE-smering. Met die wax blijft je ketting lekker schoon en krijg je geen vieze handen, maar hij blijft herrie maken en daar kan ik niet tegen. Nu heb ik een druppelflesje met Pedros lube en dat is fluisterstil en smooth. Na iedere rit ff een droge lap erover om de zwartigheid eraf te vegen en klaar. Eens in de zoveel ritten bijdruppelen op elke schakel, wanneer je geluid begint te horen. In ieder geval géén spuitbus, want dan zit je hele fiets onder de PTFE en daarna dus viezigheid.
Spuirt lube herrie ? Merk ik niks van, iig niets wat van de ketting afkomt qua geluid. Spint heerlijk zachtjes :)

Nu het toch over onderhoud gaat, wat voor smeersels/schoonmaaksels gebruiken jullie nog meer voor andere delen van de fiets ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:48

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben zeer tevreden over de Muc-Off Ceremic Lube. Doekje over de ketting heen na het ritje en hij is weer glimmend schoon. Je krijgt er zelfs een stoer UV lampje bij om te kijken of je lube overal wel gepakt heeft. Hoe geeky is dat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
[...]

Dat wisselt. Ik ben op de Redoute blij met een 34/29. De laatste keer fietst ik met iemand die met een 39/23 naar boven fietste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Laatst online: 20:24
Morgen de Redoute maar eens bekijken bij de LBL Challenge in de 167 km variant. Met een 30/23 moet dat toch lukken :)

Een week later gaat er nog een toertocht over diezelfde Redoute, La Philippe Gilbert. Die heeft een wat andere route en is iets goedkoper. De langste versie gaat ook nog over de Muur van Huy.

[ Voor 13% gewijzigd door matthijsln op 25-04-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:28

janklp

FortyTwo Capital

Bedankt voor de tip over het invetten van de schoenplaat boutjes. Heeft zeker geholpen, het gekraak was over.

Vandaag aardig lopen beesten, de vorm begint er goed in te raken :):
http://www.strava.com/activities/134064170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik vond de Redoute ook niet erg zwaar, maar het scheelde dat hij behoorlijk in het begin van de route zat en dat ik een 34-27 had gemonteerd. Ardennen is wel zwaarder dan Limburg iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 08-10 13:36
Zijn er hier al ervaringen met de tacx shanti (met membraam). Deze bidons kunnen heel de tijd open blijven zonder lekkage. Mijn nieuwe bidons lekken alweer en dacht dat dit wel interessant is. (bespaart me ook dat gefreugel om dat tuutje dicht te krijgen ;))

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nieuwe schoenen vandaag ontvangen :

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/gallery/d/25775-2/DSC01006.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
TheLemon schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:21:
Je moet eerst ff uitzoeken wat voor wielen het echt zijn. Scott plakt er een oem-sticker op, maar het zijn waarschijnlijk gewoon standaard naven van een bekende fabrikant. Als je er niet uitkomt moet je Scott even mailen, heb ik laatst ook gedaan en ik kreeg netjes antwoord.
Dit kreeg ik als antwoord.

Hallo,

De velgen zijn Alex Race velgen.

Vriendelijke groeten,

SCOTT SPORTECH BENELUX

Zijn deze een beetje makkelijk te reviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Rene schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:10:
Zijn er hier al ervaringen met de tacx shanti (met membraam). Deze bidons kunnen heel de tijd open blijven zonder lekkage. Mijn nieuwe bidons lekken alweer en dacht dat dit wel interessant is. (bespaart me ook dat gefreugel om dat tuutje dicht te krijgen ;))
Whut? Gefreubel? Ik drink, druk die tuut tegen mijn tanden en dicht.
Heb nu bidons van Isaac, en die bevallen best, geen lekkage, en lekker soepel om in te knijpen. Geen idee wat het voor merk is, staat alleen Isaac op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik heb de camelback podium bidons, ook met membraam.
Werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
UltraSub schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:10:
[...]

Whut? Gefreubel? Ik drink, druk die tuut tegen mijn tanden en dicht.
Precies, en met die baggerbidons die ik had werkte dat niet, dan 'opende' deze weer voor een mm wat resulteerde in een druppelende bidon als deze vol was (en dus een frame vol met klevende druppels). Alternatief was dus doordrinken of erop slaan/drukken etc.

Heb deze nieuwe net getest en het ziet er naar uit dat ze niet lekken. Tevens een membraam en het lijkt erop dat dat ook werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb nieuwe Giant/Liv bidons met mebraam, werkt geweldig !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
Camelbag podium. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Graham schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:46:
Wat leuks voor vanavond op de bank...

wilfrieddejong schreef op 10:49 AM - 24 Apr 2014:
Vanavond Holland Sport over Luik-B-Luik; met Hinault, @BoogerdLive (over VDB), @pvdmeersch (renners in WO II), @tom_dumoulin, 21.30 u, Ned3.
Gisteren voor het slapen nog gekeken...weer een mooie docu iig http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1412921

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Eindelijk is het ook lekker weer in Noorwegen (voor zolang het mag duren). Eerste keer kort-kort kunnen rijden hier. Ondanks dat het op hoogte nog best koud was (ligt nog sneeuw sommige plekken) was het in het dal heerlijk rijden met een licht windje en een graad of 20 :)

Zelfs een ijsje kunnen eten tijdens de stop !

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2gul2yx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
peppie71 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 06:25:
+1 voor podium, heerlijke flessen. Doe ze nooit dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker rondje gefietst vanmorgen maar was rustig met wielrenners
100km met 29 gemiddeld op het laatst waren de benen toch wat op,

http://www.strava.com/activities/134310146

Toch maar eens kijken of ik lid word van een tc zo 100km in je eentje is wel te doen maar met een groepje toch leuker.

Hoeveel km per uur zou het schelen in een groep fietsen of alleen ? 4-5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:21
Even wat betere plaatjes van de nieuwe aanwinst...

Trek Madone 4.7 Full Ultegra 11
Frame 58
Ben zelf 1.84 ben lang bovenlijf.

Dit zit heerlijk

Wellicht 1 ring bij de stuurpen tussenuit om een iets meer sportievere houding te krijgen.
Maar dat zie ik wel over een paar 1000 km ben al blij dat ik hier heerlijk op kan trappen zonder pijn in mijn onderrug.

Afbeeldingslocatie: http://www.rumpff.nl/tmp/fiets1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.rumpff.nl/tmp/fiets2.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door oldsmelly op 26-04-2014 16:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Vanmorgen vroeg wakker omdat de rest van het gezin op de vrijmarkt ging staan. Zag er goed uit wat betreft weer, dus om half 8 op de fiets gestapt om een rondje Markermeer te fietsen. Reed heerlijk in kort/kort maar inderdaad weinig andere wielrenners gezien vandaag.

Uiteindelijk na iets meer dan 4:30 en 144km weer thuis met een gemiddelde van 32.5 km/u..
Ging best lekker ;-)

http://www.strava.com/activities/134268636

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 15:56:

Toch maar eens kijken of ik lid word van een tc zo 100km in je eentje is wel te doen maar met een groepje toch leuker.

4~5 is mijn ervaring ook. Ligt natuurlijk aan het groepje maar tis gewoon fijn als je even kan rusten als je niet op de kop zit. En goed afwisseling...dus de kop gaat naar achter ipv overnemen.

--

Erg still idd op de weg vandaag. Ik ben naar Kinderdijk gegaan, weinig wielrenners gezien. Zowel heen als terug tegen wind overigens. Goed voor zo'n 77 K.

[ Voor 13% gewijzigd door Graham op 26-04-2014 17:30 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Als iemand nog lange toertochten rijdt: http://www.lowlands1000.nl
:P

Morgen vanuit Ottersum deelnemen met de Twan Poels Klimclassic.... http://tcgennep.nl/twan-poels-klimclassic/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Vandaag ook maar een Koningsrit gemaakt en zoals M@cer aangeeft erg weinig andere fietsers gezien.
Rondje IJsselmeer, vroeg vertrokken en als grap vantevoren bedacht dat ik er 10u over zou doen, kwam uiteindelijk nog erg dicht in de buurt. (10u20)
Begonnen met knie en armstukken en laatste stukje ook weer aangedaan.

http://www.strava.com/activities/134421281

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 26-04-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ Respect _/-\o_

Alleen of met meerdere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Alleen, sommige stukken lekker tegen wind in beuken dus, staat toch altijd meer dan ze voorspellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Heb je hem niet de verkeerde kant opgereden?? Ik vond het toch wel erg fijn om wind mee te hebben in Flevoland en de dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Voorspellingen waren zuid en dan is de afsluitdijk richting Friesland het handigst anders heb je die wind tegen ;)
Maar wind stond soms compleet anders.
Op buienradar vanavond ook wel grappig wind die continu aan het draaien was.

[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 26-04-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een iets bescheidenere koningsrit gereden met 79km. En inderdaad altijd meer wind dan voorspeld!

Vandaag voor het eerst met een Castelli bib en short gereden, jemig die kiss3 zeem is echt wel beter dan de zemen in mn goedkope(re) broekjes! Scheelt bij de zitbotjes echt heel erg veel, bij het zaakie iets minder maar toch een topzeem.
En met deze rit de 1000km voor 2014 gehaald, plus de paar honderd van vorig jaar ben ik er iig trots op :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hoop muggen trouwens vanmorgen op de afsluitdijk, hele zwermen waar je doorheen moest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Op de Lelydijk heb ik totaal geen last gehad van muggen, die zaten blijkbaar op de afsluitdijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Netjes hoor, zowel DDX als M@cer.....maar vooral DDX ;)

Group event aangemaakt op strava voor de DTC.

[ Voor 30% gewijzigd door Graham op 26-04-2014 23:02 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:33
Graham schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 22:20:
Netjes hoor, zowel DDX als M@cer.....maar vooral DDX ;)

Group event aangemaakt op strava voor de DTC.
Goed bezig. Was er graag bij geweest, maar mijn dochter start om 10.00 in Dronten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Vandaag SPD pedalen gemonteerd op mijn racefiets. Even in/uit geklikt terwijl ik mezelf vasthield aan de muur (ging ik bijna onderuit). Nu kreeg ik links "redelijk" makkelijk los, maar rechts is even worstelen voordat hij los schiet.

Nu vraag ik me af, of er nog tips zijn om te wennen? Met name op het gebied van afstellen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Pedaal iets losser zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Staan hier zelfs op de lichtste stand (Ultegra PD-6800), wel gloedjenieuw, zal nog wel wat soepeler gaan later. Tov mijn spd-sl op de mtb gaat het veel zwaarder :)

/edit
spd natuurlijk, geen spd-sl op de mtb :)

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 27-04-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
Bij losklikken je voet niet recht naar boven/achter maar iets opzei bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
joint_me schreef op zondag 27 april 2014 @ 16:36:
Vandaag SPD pedalen gemonteerd op mijn racefiets. Even in/uit geklikt terwijl ik mezelf vasthield aan de muur (ging ik bijna onderuit). Nu kreeg ik links "redelijk" makkelijk los, maar rechts is even worstelen voordat hij los schiet.

Nu vraag ik me af, of er nog tips zijn om te wennen? Met name op het gebied van afstellen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Crazyanz schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:07:
Bij losklikken je voet niet recht naar boven/achter maar iets opzei bewegen
Euh, naar achter/boven werkt toch helemaal niet bij SPD? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gisteren gaf Di2 batterij aan dat hij op 25% zat, 3400km gereden.
Net dus (na kort ritje toen het eindelijk droog werd) maar in de oplader gestopt.
Stap na 25% is dat hij gaat aangeven dat hij lop 0% zit en dat wil ik liever niet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 27-04-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
UltraSub schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:26:
[...]

Euh, naar achter/boven werkt toch helemaal niet bij SPD? :)
Idd. gewoon links or rechts. Maar zou altijd naar buiten klikken. Heb wel eens slag in wiel gekregen door naar het wiel toe uit te klikken....in het begin kan je wel eens een paniek aanval hebben :X
DDX schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:36:
Net dus (na kort ritje toen het eindelijk droog werd) maar in de oplader gestopt.
Stap na 25% is dat hij gaat aangeven dat hij lop 0% zit en dat wil ik liever niet ;)
Mooie tussen stappen...arf ;)

Ging jij nou mee naar de DTC?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tja zijn maar 2 ledjes dus 4 stappen :
100% groen
75% knipperend groen
25% rood
0% knipperend rood

Als je meer details wilt moet je de garmin 1000 aanschaffen (en nog extra shimano module) ;)

Was wel van plan die dtc tocht te doen ja.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 27-04-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DDX schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:58:
Tja zijn maar 2 ledjes dus 4 stappen :
100% groen
75% knipperend groen
25% rood
0% knipperend rood

Als je meer details wilt moet je de garmin 1000 aanschaffen (en nog extra shimano module) ;)

Was wel van plan die dtc tocht te doen ja.
Eerst een powermeter zou ik dan zeggen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
DDX schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:36:
3400?? 1, je hebt die fiets toch pas en 2, schakel je nooit of zo? :P
Want Shimano geeft ~ 1000 km aan.
Netjes man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 15:56:

Nog een keer terug komend op drafting of achter iemand hangen (of zelfs voor) en de effecten ervan. DCrainmaker had in z'n Week in Review - April 27th, 2014 een video van Specialized gelinkt over de effecten. Best interessant als je het niets wist maar voor meer duidelijkheid is het zeker de moeite waard om even te kijken (2m50s). Enige wat mij verbaaste was dat het zelfs bij enkele fiets lengtes er tussen nog steeds veel kan uitmaken. Daarnaast is het fietsje ook wel komisch ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Graham op 27-04-2014 23:21 . Reden: credit to dcrainmaker ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel apart als iemand achter je fietst je dan zelfs nog voordeel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 15:14
Hi all!

Sinds kort ben ik een beetje begonnen met wielrennen. Eerste twee kleine tochtjes erop zitten (40 km ongeveer) om een beetje te starten en het gaat steeds beter :) Heb van mijn pa een cyclocross in bruikleen die erg fijn fietst en ik ben steeds enthousiaster aan het worden :)

Topic een beetje doorgelezen en gericht een beetje gezocht, maar niet direct kunnen vinden wat ik zocht. Derhalve paar vraagjes:

- Eigenlijk alles kan je prijstechnisch het beste online kopen. Zeker shirtjes, repen en dat soort zaken. Zijn er websites die jullie aanbevelen? Googlen kan natuurlijk, maar vooral als jullie bij buitenlandse sites bestellen ben ik wel benieuwd

- Een garmin heb ik niet en is op dit moment nog wat te duur voor mij (arme student :') ), maar ik heb natuurlijk wel gewoon een telefoon. Telefoon mounten lijkt me wat onhandig, maar kan prima mijn route tracken toch? Ik zie veel strava links voorbij komen, is dat een chille app? Ik heb ooit ook edomondo gekocht, lijkt me vergelijkbaar?

- Ik ben nu bezig met routes plannen op routeyou.com. Ziet er fijn uit en heb al een route voor morgen klaarliggen. Echter, printen vind ik weer onhandig. Zou het mogelijk zijn om zon route naar je telefoon te porten en via een headset navigatie instructies te krijgen ofzo? Of is dat heel onhandig? Lijkt me sowieso niet top om met oortjes in te fietsen, maar om nu steeds mn route te checken op mijn telefoon evenmin..

Dit tot zover, thnx alvast :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op maandag 28 april 2014 @ 00:08:
Hi all!

Sinds kort ben ik een beetje begonnen met wielrennen. Eerste twee kleine tochtjes erop zitten (40 km ongeveer) om een beetje te starten en het gaat steeds beter :) Heb van mijn pa een cyclocross in bruikleen die erg fijn fietst en ik ben steeds enthousiaster aan het worden :)

Topic een beetje doorgelezen en gericht een beetje gezocht, maar niet direct kunnen vinden wat ik zocht. Derhalve paar vraagjes:

- Eigenlijk alles kan je prijstechnisch het beste online kopen. Zeker shirtjes, repen en dat soort zaken. Zijn er websites die jullie aanbevelen? Googlen kan natuurlijk, maar vooral als jullie bij buitenlandse sites bestellen ben ik wel benieuwd

- Een garmin heb ik niet en is op dit moment nog wat te duur voor mij (arme student :') ), maar ik heb natuurlijk wel gewoon een telefoon. Telefoon mounten lijkt me wat onhandig, maar kan prima mijn route tracken toch? Ik zie veel strava links voorbij komen, is dat een chille app? Ik heb ooit ook edomondo gekocht, lijkt me vergelijkbaar?

- Ik ben nu bezig met routes plannen op routeyou.com. Ziet er fijn uit en heb al een route voor morgen klaarliggen. Echter, printen vind ik weer onhandig. Zou het mogelijk zijn om zon route naar je telefoon te porten en via een headset navigatie instructies te krijgen ofzo? Of is dat heel onhandig? Lijkt me sowieso niet top om met oortjes in te fietsen, maar om nu steeds mn route te checken op mijn telefoon evenmin..

Dit tot zover, thnx alvast :)
Ik haal mijn kleding vaak heel goedkoop bij de bovenste webwinkel op google. Ik studeer ook, dus ik vind 30 euro voor een shirtje eigenlijk al redelijk aan de hoge kant. Ik rijd altijd in een 21 virages shirt. 30 euro, niets mis mee. Onderdelen koop ik altijd samen met een mannetje of 8. Dat betekent dat je kleine dingen van een paar euro alsnog kan kopen zonder je druk te maken om verzendkosten. Als je het snel in huis wilt hebben kan je lokaal shoppen. Ik ga zelf dan naar de decathlon omdat die dichtbij huis zit.

Qua app heb ik Endomondo altijd draaien bij het fietsen. Alle routes fiets ik echter uit mijn hoofd. Door goed op de kaart te kijken en landmarks als snelwegen of kerken oid op de route te onthouden zul je denk ik niet veel moeite hebben je weg te vinden. Worst case scenario rijd je een paar kilometer om, niet heel erg. Dat overkomt mij meestal als ik een nieuwe route fiets maar heel erg vind ik 't niet.

Met oortjes in fietsen is volgens mij altijd punt van discussie en ik denk dat je daarbij vooral moet kijken wat je zelf prettig vindt. 2 oortjes in raad ik je in elk geval af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Kleding online vind ik nooit een succes, wielerkleding valt zo raar. Ik heb alles van Decathlon maar of dat goed is valt ook over te twisten. Als je online koopt zorg dan voor een winkel met een gemakkelijk retourbeleid.

Routes volgen heb ik 1 keer geprobeerd. Ben toen keihard op m'n bek gegaan over wat grind, was 1 grote schaafwond en heb een maand niet gefietst. Conclusie, hard sporten + navigatie = gevaarlijk.

Routes plannen:
  • Gebruik streetview om belangrijke punten te herkennen
  • Rijdt op plaatsnamen, Nederland heeft geweldige wegenbordjes voor fietsers
  • Als je het echt niet meer weet, pauzeer en neem je telefoon

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 28-04-2014 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Rijdt op plaatsnamen, Nederland heeft geweldige wegenbordjes voor fietsers
Redelijk, meer niet. Hoe vaak heb je wel niet dat je braaf de bordjes "Schubbekutteveen" volgt en dat er dan ineens geen bordjes meer staan? Ik had dat heel vaak (tot ik een Garmin kocht). Bloedirritant is dat.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 28-04-2014 08:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
@Havana rule of thumb; als er geen bordje staat gewoon rechtdoor. Werkt vaak prima.

Gisteravond teruggekomen van een weekendje fijn fietsen in de Eifel. Even weg uit de drukte van Koningsdag en lekker peddelen. Met het gezamelijke groepje van 5 personen. Vier van de vijf waren vrijdagmorgen al vertrokken naar onze standplaats Blankenheim (via AirBnB een appartement gescoord) en toen ik vrijdagavond aankwam stonden de eerste kilometers alweer op de tellers.

Zaterdag de, naar het schijnt, fameuze Rursee-route 2.0 gestart. Aangezien Blankenheim niet echt op de route lag zijn we met de auto naar Heimbach gereden en vanuit daar gestart. Aangezien er zojuist een Garmin was aangeschaft tijdens de paaseierengekte bij Mantel hebben we geprobeerd deze direct aan te wenden, maar het blijkt toch een opgave te zijn voor een vijftal beta's om een Garmin aan de slinger te krijgen :) Uiteindelijk hebben we een aantal stukjes afgesneden, omdat het op-en-af-landschap incombinatie met een wat late vertrektijd zijn tol begon te eisen. Uiteindelijk uitgekomen op een 112 kilometer met 2,716 hoogtemeters Strava. Er blijkt in de buurt van Heimback trouwens een redelijk fors Landal-park te zijn, dus als je in die omgeving wilt fietsen kan je dat eens overwegen. En als je dan toch overweegt de bewuste route te gaan fietsen dan moet je er even rekening mee houden dat de Kallweg bij Simonskall overhoop ligt ivm met nieuw asfalt. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken:

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/a48793b19c7ee01b9a43f31dab24fb24ddcf03d9.jpg

Al met al een paar fijne klimmetjes mee kunnen pakken zoals de Widdauer Mauer en Branderhaild.

Zondag was de voorspelling regen, maar hoewel het wegdek nat was en de hemel bedekt met wolken hebben we geen druppel regen gehad. We zijn dus maar op de fiets gestapt voor een showdown met een oude bekende van een paar jaar terug; de Hohe Acht bij Adenau. Wonder boven wonder werd er vanaf Blankenheim als Adenau op de fietsbordjes getoond en zo konden we in rechte lijn naar de Hohe Acht en weer terug Strava.

Conclusie; Eifel is goed fietsen! Asfalt is grootendeels van prima kwaliteit, de Duitsers zijn prima lui en het eten is spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
LOL @ Garmin verhaal

Als zelfs een stel programmeurs zo'n ding al niet aan de praat krijgen :X

Waarschijnlijk geprobeerd een route te rijden met aanwijzingen, dat is vragen om problemen. Gewoon een TCX zonder aanwijzingen, gaat altijd goed en werkt zelfs ZONDER kaart en werkt OOK als je de rit de andere kant op rijdt :)

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 28-04-2014 09:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Bleek uiteindelijk dat wij de route in tegengestelde richting reden dan de route die in de Garmin stond ... Gelukkig hadden we ook een telefoon met de route mee, dat ging uiteindelijk ook best wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Met een track maakt zelfs dat geen verschil (zie mijn edit). Zo lang je aanwijzingen maar uitzet.

Eens even gekeken naar de prijzen van die Landal meuk. Moet nog vakantie boeken voor eind augustus namelijk en wil niet te ver weg. In augustus betaal je 1300 euro per week :X

[ Voor 47% gewijzigd door havana op 28-04-2014 09:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 14:36
peppie71 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 06:25:
Yep, gebruik ze ook. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Leuk filmpje :)

Na inspectie van mijn schoenen kwam ik erachter dat ik de schroeven niet goed had aangedraaid, plaatje draaide. :X

Vanavond maar eens proberen te fietsen :/

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
UltraSub schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:08:
[...]

3400?? 1, je hebt die fiets toch pas en 2, schakel je nooit of zo? :P
Want Shimano geeft ~ 1000 km aan.
Netjes man!
Heb hem nu ruim 1,5 maand ja :)
Geen idee wat normaal verbruik is, hoor ook wel van 6000km en dan schakel ik juist weer veel ;)
havana schreef op maandag 28 april 2014 @ 08:32:
[...]

Redelijk, meer niet. Hoe vaak heb je wel niet dat je braaf de bordjes "Schubbekutteveen" volgt en dat er dan ineens geen bordjes meer staan? Ik had dat heel vaak (tot ik een Garmin kocht). Bloedirritant is dat.
Haha ja daar had ik afgelopen zaterdag best vaak last van.
Vanaf afsluitdijk paar keer bordjes LF22a gezien, maar op veel kruisingen totaal geen bordjes.
Of kom je bordjes tegen met plaatsen waar je nog nooit van gehoord hebt ;) (Friesland)

Ook leuke: bordjes Emmeloord en dan ben je daar en volgende plaats op planning is Lelystad, kom je alleen maar bordjes Urk tegen waar je niet heen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Laatst online: 20:24
Zaterdag om 5:30 de wekker gezet om de middenafstand van de Liège-Bastogne-Liège challenge te rijden. Om 9:27 in Luik vertrokken met 5 anderen van de fietsclub uit Utrecht. Prachtig weer dus kort/kort gereden.

Wanneer je eenmaal Luik uit bent is de route prachtig. Aan het begin wat rustige klimmetjes en dan L'Ancienne Barrière: 4800m lang maar niet stijl dus lekker lopend. Na de tweede bevoorrading direct de Côte de la Haute Levée en daarna de Col du Rosier, dat is andere koek! De echte test is toch wel de Côte de la Redoute, gehaald met toch wel serieus harken op de 30x23. Toch iets te zware versnelling voor mij want na de Redoute heb ik een tijdje wat last van kramp in m'n kuiten, gelukkig later geen last meer van gehad. Het lekkerst klim ik toch rond de 70-80 rpm. De Côte de la Roche aux Faucons is ook een zware beproeving met 9.9% voor 1500 meter. De zwaarste klimmen zijn dan achter de rug en de Saint Nicolas is de laatste klim in Luik en die gaat weer lekker.

In totaal 2640 hoogtemeters, voor mij een record op één dag. De week ervoor de Amstel Gold Race toerversie (150km) gereden met 2169 hm maar vergeleken met LBL was dat peanuts.

Om 21:00 weer thuis. Super dagje gehad al met al! En inderdaad uitstekend georganiseerd (Golazo). Er waren totaal 8000 deelnemers met veel verschillende nationaliteiten. Wegen over het algemeen prima, wat korte kasseien stukjes maar niet bergop :)

http://www.strava.com/activities/134464883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 22:03
DDX schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 19:53:
Vandaag ook maar een Koningsrit gemaakt en zoals M@cer aangeeft erg weinig andere fietsers gezien.
Rondje IJsselmeer, vroeg vertrokken en als grap vantevoren bedacht dat ik er 10u over zou doen, kwam uiteindelijk nog erg dicht in de buurt. (10u20)
Begonnen met knie en armstukken en laatste stukje ook weer aangedaan.

http://www.strava.com/activities/134421281
Allemachtig wat een rit. Dik respect.

Er waren inderdaad weinig andere fietsers, zowel zaterdag als zondag. De zondag viel mij nog het meeste op omdat ik normaal horden fietsers richting of vanaf de Amerongse Berg zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
oldsmelly schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:33:
Even wat betere plaatjes van de nieuwe aanwinst...

Trek Madone 4.7 Full Ultegra 11
Frame 58
Ben zelf 1.84 ben lang bovenlijf.

Dit zit heerlijk

Wellicht 1 ring bij de stuurpen tussenuit om een iets meer sportievere houding te krijgen.
Maar dat zie ik wel over een paar 1000 km ben al blij dat ik hier heerlijk op kan trappen zonder pijn in mijn onderrug.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ben 1.83m met lang bovenlijf en heb ook framemaat 58. Momenteel heb ik tijdens het fietsen nog wel wat last van mijn onderrug, maar als ik zo het hoogteverschil zie tussen jou stuur en zadel dan zit ik wel een stuk hoger. Het zou op zich goed moeten zijn, want als ik mijn been strek kan ik net met de hak van mijn schoen op de trapper staan als deze in het verlengde van de zitbuis staat.

Gisteren tijdens een fietstocht van 50km kreeg mijn bijrijder een lekke band. Gelukkig had ik een reserveband bij en een fietspomp enzo, maar ik heb nu wel geleerd dat het verstandig is om iets van plastic handschoenen of papier mee te nemen. Het afnemen van de ketting en dergelijke geven wel behoorlijk zwarte handen :P
Het pompje kon ik nu ook eens voor het eerst testen en ondanks de compacte grootte kregen we de band toch vrij goed opgepompt. Voor de geïnteresseerden, het is een fietspomp van het merk Blackburn welke netjes naast het bidon gemonteerd zit.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Je hoeft je ketting toch niet af te nemen? Als het je achterband is hoef je alleen maar je derailleur beetje naar achter te trekken en dat stukje dient nu niet onder de smeer te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 10:39

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je je versnelling achter op het kleinste kransje zet zul je normaliter de ketting niet aan hoeven raken, zodra je lekloopt schakel je daar dus op voor je stil gaat staan ;).

Qua Di2 geeft Shimano zover ik weer 2000KM aan voor accuduur (oude, externe model). Deze indicatie hebben ze echter nooit aangepast ondanks dat nagenoeg elke nieuwe firmware weer battery-optimization kent. Tevens gaan ze, kun je verwachten, uit van geheel andersoortig gebied dan hier in Nederland. Ik denk enkel als je in Zuid-Limburg woont je inderdaad vergelijkbare accu-duur zult hebben met wat Shimano meet, daarbuit zal zelfs het heuvelachtige deel bij de Veluwe waarschijnlijk nog minder geschakeld worden dan ze vanuit gaan. Ik heb nu ongeveer 1K gereden en zit nog op 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33
havana schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:05:
Met een track maakt zelfs dat geen verschil (zie mijn edit). Zo lang je aanwijzingen maar uitzet.

Eens even gekeken naar de prijzen van die Landal meuk. Moet nog vakantie boeken voor eind augustus namelijk en wil niet te ver weg. In augustus betaal je 1300 euro per week :X
Ik had ze er op staan als "course" wat volgens mij goed is (heb namelijk nog geen kaartmateriaal geïnstalleerd), maar op een 1 of andere manier lukt het me niet op de route goed op de Garmin te krijgen.

Deze route: http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/291511

komt er zo uit te zien op de Garmin:

Garmin route

Oftewel de helft van de route is ineens verdwenen? Gebruik op bikeroutetoaster.com gewoon de export knop met de garmin plugin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
wackmaniac schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:43:
Je hoeft je ketting toch niet af te nemen? Als het je achterband is hoef je alleen maar je derailleur beetje naar achter te trekken en dat stukje dient nu niet onder de smeer te zitten...
Voor het gemak hadden we het wiel er even uitgehaald, maar achteraf gezien had het inderdaad beter geweest om het wiel er even uit te lichten en dan de band langs de andere kant er af te halen.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SToRM666 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:00:
[...]

Voor het gemak hadden we het wiel er even uitgehaald, maar achteraf gezien had het inderdaad beter geweest om het wiel er even uit te lichten en dan de band langs de andere kant er af te halen.
Wat bedoeld wordt is dat je ook prima het wiel er uit kunt halen zonder de ketting aan te raken.

Pagina: 1 ... 44 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.