Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 138 Laatste
Acties:
  • 593.907 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Detail is alleen dat je batterij erg snel leeg gaat als je hem als navigatie gaat gebruiken.
Dus tenzij je ook nog iets van een dynamo gaat gebruiken heb je er niet heel veel aan.

Vanavond maar eens ledlampjes op fiets gedaan en rondje gemaakt.
Prima te doen, alleen irritant langs weg waar je continu verblind wordt door auto's.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
floriz87 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:43:
Als beginnend wielrenner ben ik op zoek naar navigatie voor op de fiets.
Google Maps op Android heeft prima fiets navigatie, maar inderdaad je batterij gaat vrij vlot leeg.

Verder op basis van de data van Strava kan je ook aardig populaire routes in je omgeving zien op:
http://raceshape.com/heatmap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:59
Zo, me hier ook maar eens melden.
Sinds enkele maanden fiets ik 15km enkele reis woon-werk (ok, ok, als ik niet met de trein ga that is :) ), dat gaat prima op mijn zelfbouw tourer, maar het mag wel wat sneller.
Ook moest er sowieso een extra fiets bij, dus toen ik onderstaande tegenkwam heb ik maar toegehapt:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-5qmqLNLXpLA/UkHzA7gDN7I/AAAAAAAAFa0/1yZdWxH8NDA/s800/DSC_9146.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-odrKSkzlXeA/UkHzQFFkBlI/AAAAAAAAFa8/XBl3p2gFOuw/s800/DSC_9147.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-3B7IBD1jgvo/UkHz5rvatLI/AAAAAAAAFbc/4LEpdRjhUJo/s800/DSC_9152.JPG

Nu maar eens zien hoe ik dit een beetje op ga knappen. Racefietsen zijn helemaal nieuw voor mij, wel heb ik vrij veel aan 'normale' fietsen gesleuteld.
Eerste wat me opvalt is de zit, het frame zou met maat 60 vrij groot moeten zijn, maar ik heb het idee dat de zadelpen voor mij nog niet lang genoeg is... (Hij zit nu op de max)
Misschien is het ook gewoon wennen aan de sportieve houding?
Ook zijn de remmen nogal... spannend :)
Die kunnen wel wat zorg gebruiken.
Verder vroeg ik me af hoe het eigenlijk zit met de verkrijgbaarheid van onderdelen, ik dacht dat Deore een MTB groep was?
E.e.a schakelt nog prima, wel is de ketting aan vervanging toe.
Al met al een leuk projectje denk ik, benieuwd wat jullie er van vinden!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Sportieve houding lijkt me wel mee te vallen, stuur staat redelijk hoog lijkt me. Of het zadel op de juiste hoogte staat kan je makkelijk checken door op de fiets te gaan zitten en kijken hoever je je been moet strekken: moet niet helemaal gestrekt zijn als de trapper helemaal beneden is, je moet je hak zegmaar nog naar beneden kunnen drukken. Hopelijk omschrijf ik het een beetje duidelijk :P

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Als dit max is kan het zijn dat de zadelpen is ingekort.. Het lijkt namelijk alsof er een veel langere pen in zou passen. Het stuurt staat (voor woon werk) redelijk afgesteld, iets onder het zadel. Mocht het zadel verder omhoog gaan dan zou ik daar niet meer al te veel aan doen.

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:30
llevering schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:42:
[...]

Google Maps op Android heeft prima fiets navigatie, maar inderdaad je batterij gaat vrij vlot leeg.

Verder op basis van de data van Strava kan je ook aardig populaire routes in je omgeving zien op:
http://raceshape.com/heatmap/
Dank voor de suggestie. Ik zal eens zien hoe ver ik kom met android fietsnavigatie (qua batterij). Nu nog zien of ik op een bepaalde manier ergens een route in kan laden. En even rondkijken of ik iets kan vinden, en kijken hoe lang mijn telefoon het houdt.

Overigens, hoe rijden jullie ritjes? Op gevoel, wegwijzers, telefoon, fietsnavigatie of standaard bekende routes?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
In mijn eigen omgeving rijd vrijwel altijd zonder navigatie. Maar goed, ik heb in deze omgeving inmiddels een kleine 30.000 km gefietst dus ik ken de meeste wegen echt wel. Als ik eens een nieuw weggetje insla doe ik dat op gevoel, of heel soms op een bordje.

Op vreemd terrein gebruik mijn Garmin Edge 800. Tijdens de GoT-wielrenmeeting bleek dat ik echt de enige niet was met een Garmin; in totaal waren er wel een stuk of 10 Garmins.

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 25-09-2013 08:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• DDX
  • Nu online
In de buurt weet ik de weggetjes wel ongeveer te vinden.
En anders gewoon plaatsnaam bordjes volgen, staan er genoeg in nederland.
Soms zon beetje in de gaten houden en als ik het echt niet meer weet heb ik telefoon met google maps bij me.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
floriz87 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:43:
Leuk dat er op tweakers ook gesproken wordt over wielrennen, wist het niet :) .

Als beginnend wielrenner ben ik op zoek naar navigatie voor op de fiets. Ik wil daar mn telefoon voor gebruiken (vast zetten op mijn stuurpen) icm een Android app. Zijn er mensen die hier gebruik maken van fietsnavigatie (android apps)? Rijden op richtingsgevoel gaat me niet heel goed af, en op fietsborden is ook niet zo'n succes, ik mis er nogal eens een.

Lijkt me leuk als er een app is met een "suprise-me" functie (dit is volgens mij mogelijk met die myo cyclo fietscomputers).
Volgens mij kun je beter voor een Garmin Edge 800 of vergelijkbaar gaan. Zo'n smartphone op het stuur klinkt leuk, maar je bent ten eerste al best wat geld kwijt aan een mount en zaken om de telefoon een beetje tegen water bestand te maken en ten tweede is het m.i. allemaal te veel net niet. Een Garmin Edge 800 (of vergelijkbaar) doet daarbij niet alleen navigatie, maar ook zaken als cadans, hartslag et cetera. Tegen de tijd dat je al die hulpstukken voor de telefoon gekocht hebt, dan komt de prijs van een Garmin helemaal dichtbij.

Die 'surprise me' functie klinkt leuk, maar is m.i. best ingewikkeld. Er zijn namelijk veel paden waar je in theorie best kunt fietsen, maar waar je niet wilt fietsen, een woonerf bijvoorbeeld. Hoe gaat die functie dat herkennen? Ik denk dat het vooral leuk klinkt en dat het in de praktijk alleen maar vervelend is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• floriz87
Leuk om te zien dat er zoveel mensen zo snel op een constructieve manier reageren, hulde :) . Dank voor alle tips. Ik ga het een en ander proberen met mijn telefoon, en de ervaringen hier delen. Ondertussen sparen voor een Garmin of iets vergelijkbaars.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Als je het perse met je mobiel wilt doen kan je nog even kijken naar Run GPS, dat is zonder scherm, navigatie op het oor. Dat lost iig het batterij probleem op, als je hem verder in airplane mode gooit. Het is allemaal voorbij gestreeft door de al eerder genoemde garmins, maar 3 jaar geleden ben ik er nog mee naar Limoges gefiets.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
DRAFTER86 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:23:
Nu maar eens zien hoe ik dit een beetje op ga knappen. Racefietsen zijn helemaal nieuw voor mij, wel heb ik vrij veel aan 'normale' fietsen gesleuteld.
Ik zou een keer de ketting smeren, bruine roest hoort niet :P ik haal altijd van die flesjes met een soort teflon olie (?) voor een paar euro bij de LBS, zand blijft er niet aan kleven en mn ketting loopt soepel.

edit: en verroeste staalkabels hoort ook niet, ik zou het preventief vervangen. Weet niet waar het voor is (derailleur of rem) maar je word niet blij als een van de twee opeens niet meer werkt :+

[ Voor 17% gewijzigd door Widow op 25-09-2013 10:10 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Ik had voor het rondje Afsluitdijk een Garmin geleend. Ik kon de route niet uploaden en heb uiteindelijk het apparaat zelf een route laten berekenen. Ging niet goed. Ik was eerlijk gezegd ook niet echt onder de indruk – vooral de UI voelde gedateerd, maar misschien had ik er te veel van verwacht. Ik wil nu eerst een Mio 505 proberen voordat ik zo iets koop. Maar waarschijnlijk neem ik gewoon weer een Cateye, dit maal met HRM en cadans functie. Het kleine formaat spreekt me aan, en de huidige generatie fiets GPS moet imho nog verder doorontwikkeld worden.

• argro
FMS schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:14:
Ik had voor het rondje Afsluitdijk een Garmin geleend.
Dat is toch een kwestie van 32 km rechtdoor zonder afslagen, U-bocht en nogmaals 32 km rechtdoor zonder afslagen?

• FMS
  • Niet online

FMS

Rondje vanuit Utrecht.

[ Voor 4% gewijzigd door FMS op 25-09-2013 10:18 ]

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 09:33
Wat voor kaarten stonden er op de Garmin dan?

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

• FMS
  • Niet online

FMS

Geen idee. Kaart van Nederland in elk geval? Maakt dat uit? Ik begrijp dat een Garmin niet primair gemaakt is om zelf routes te bepalen, maar dat het juist zaak is om een route up te loaden. Bij de Mio schijnt dat anders te zijn.

• argro
Een rondje IJsselmeer dus. Maar ik ben het op zich wel met je eens dat de UI van de Garmin niet super is en de gebruiksvriendelijkheid op een aantal punten nog wel te wensen overlaat. Het is geen kwestie van uitpakken, paar knoppen indrukken en gaan. Het is best nog wel even prutsen, proberen et cetera voordat e.e.a. goed werkt en je door hebt hoe alles werkt, zeker wanneer je geen kaarten bij de Garmin gekocht hebt. Ook het feit dat Garmin minstens 6 verschillende stukjes niet altijd even goede software heeft helpt niet. Voordat je het weet ben je als leek aan het prutsen in Basecamp, dat is echt drama. Dat programma moet je links laten liggen. Ik moet wel zeggen dat e.e.a. wel continu verbetert. Het maken van routes en het uploaden daarvan gaat bijvoorbeeld best goed via Garmin Connect.

• cybermans
Ik gebruik zelf openfietsmap kaarten en gpsies om de routes uit te stippelen. Gpsies heeft de mogelijkheid om te exporten naar een garmin via de plugin. werkt voor mij goed. Tip: leg start en eindpunt niet op dezelfde plek, soms zegt die dan gelijk ik ben klaar. Ik start wel bij mij voor de deur maar laat de route eindigen iom de hoek (waar ik langs kom)

• DDX
  • Nu online
Garmin heeft toch recent nieuwe navigatie computers uitgebracht voor de fiets die op tom tom manier werken ?

deze dus :
http://www.garmin.com/nl/...ring-plus-fietsnavigatie/

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 25-09-2013 10:37 ]

• cybermans
DDX schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:37:
Garmin heeft toch recent nieuwe navigatie computers uitgebracht voor de fiets die op tom tom manier werken ?
Dat kan met de 800 en 810 zover ik weet. Ik kan een adres opgeven en dan maakt die een route daar naar toe.

Mits het niet te ver is anders loopt die stuk op te weinig ram om een route te berekenen :S

• DRAFTER86
Widow schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:09:
[...]

Ik zou een keer de ketting smeren, bruine roest hoort niet :P ik haal altijd van die flesjes met een soort teflon olie (?) voor een paar euro bij de LBS, zand blijft er niet aan kleven en mn ketting loopt soepel.

edit: en verroeste staalkabels hoort ook niet, ik zou het preventief vervangen. Weet niet waar het voor is (derailleur of rem) maar je word niet blij als een van de twee opeens niet meer werkt :+
Klopt, ketting (en dus cassette) wil ik sowieso vervangen, de ketting heeft ook aardig wat dode punten. Alle rem/versnellings kabels ga ik ook vernieuwen. Cassette moet ik me nog even goed in verdiepen welk type dit nu precies is en welke tandwielen en tools ik nodig heb.
Nog een vraagje, zijn deze remmen makkelijk te upgraden naar iets moderners?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
floriz87 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:12:
[...]

Overigens, hoe rijden jullie ritjes? Op gevoel, wegwijzers, telefoon, fietsnavigatie of standaard bekende routes?
Hier in de buurt ken ik echt alle wegen wel uit mijn hoofd. Op vreemd terrein rij ik meestal wel een verkennings rondje met de auto. Zeker als er wat klimmetjes in zitten. Ik teken dan wel de route in Garmin Connect, en zet die dan in mijn Garmin edge 500 maar dat gebruik ik alleen als ik echt de weg kwijt ben. Ik heb een redelijk fotografische geheugen voor navigatie, als ik ergens al een keer geweest ben dan weet ik 10 jaar later nog hoe ik moet rijden.

Voor extreme gevallen heb ik google maps met een internationaal data abbo van de zaak _/-\o_

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou ik heb besloten voorlopig even te stoppen met fietsen :(

M'n fiets heeft het ene mankement na het andere, dus ben daar echt helemaal klaar mee en die gaat de deur uit! En op dit moment komt het even niet uit om een andere te kopen aangezien er een verhuizing voor de deur staat en een zeer drukke periode.

Van het voorjaar weer snel een mooie fiets kopen en weer rijden maar nu even pauze.

Gabriël AM5

• cybermans
Beetje jammer dit, nu ik volgend jaar me er mogelijk toch wel aan wou gaan wagen:
http://nos.nl/artikel/554...perkt-toertochten-in.html

• argro
cybermans schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:44:
Beetje jammer dit, nu ik volgend jaar me er mogelijk toch wel aan wou gaan wagen:
http://nos.nl/artikel/554...perkt-toertochten-in.html
Wat mij betreft begrijpelijk. Er wonen in Limburg heel wat mensen wiens huis tijdens het wielerseizoen op zaterdagen schier onbegreikbaar is met de auto vanwege allerlei toertochten. Vrijwel elke zaterdag hordes wielrenners voor mijn huis langs zou ik ook niet een heel tof idee vinden. Voor jou zal er overigens niet zo veel aan de hand zijn, er zullen nog genoeg tochten overblijven.

• SnowDude
Tja, jammer maar wel begrijpelijk. Maar niets houd je tegen om zelf daar een paar dagen te gaan fietsen. Bij de Amstel Gold Experience in Valkenburg zijn zelfs douches en kleedruimtes kost je 3 euro

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• MrAngry
Lijkt me ook volledig terecht. Hopelijk neemt hiermee ook de agressie jegens fietsers wat af in die regio.

• havana
Valt me op dat er veel begrip voor dit besluit is, ook (of zelfs met name) vanuit de racefietswereld zelf. Ik snap ook echt niet waarom er ieder weekend 2 toertochten moeten zijn. Zeker niet omdat er vaak ook nog talloze auto/motor/step/whatever toertochten zijn. Voor de bewoners is dat echt niet leuk meer, zelfs niet als iedereen zich normaal gedraagt (wat helaas niet gebeurt).

Ik ben overigens wel benieuwd op basis van welke criteria ze de vergunningen gaan toewijzen. De AGR en LIMO zullen op basis van hun reputatie wel een vergunning krijgen; de kleinere toertochten zoals de Grenslandklassieker en KBK zouden wel eens de dupe kunnen worden. Anderzijds kun je die routes ook prima zelf met de GPS rijden.

[ Voor 47% gewijzigd door havana op 25-09-2013 12:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

floriz87 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:12:
90% op terreinkennis / bekende routes
8% op gevoel cq. vooraf goed de route bestuderen op Google Maps
1% op bordjes
1% op vooraf gebouwde route (route lijntje volgen)
En een hele enkele keer moet ik even op m'n telefoon kijken waar ik precies zit, maar dat gebeurt me hooguit 1 keer per jaar.

Mijn tip zou in ieder geval zijn: probeer zo veel mogelijk uit je hoofd te doen. Liever vooraf 10 minuten naar Google Maps staren en onderweg lekker door kunnen rijden, dan je bij iedere bocht of kruising weer af moeten vragen waar je ookalweer heen moest.
Je richtingsgevoel en topografische ontwikkelt zich dan enorm, en dan is het ook minder erg als je een keer ergens een weg inslaat waar je nog nooit geweest bent, omdat je weet dat je toch wel op de juiste plek uit zal komen.

En ga je verder van huis weg, of als de route te lang wordt om te onthouden, dan kan een vooraf gebouwde route handig zijn om te volgen, maar bij mij is dat in de meeste gevallen meer ter controle dan dat ik er echt op navigeer. De Edge 500 is daar gewoon niet goed geschikt voor, vind ik.

• MrAngry
havana schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:59:
Ik ben overigens wel benieuwd op basis van welke criteria ze de vergunningen gaan toewijzen. De AGR en LIMO zullen op basis van hun reputatie wel een vergunning krijgen; de kleinere toertochten zoals de Grenslandklassieker en KBK zouden wel eens de dupe kunnen worden. Anderzijds kun je die routes ook prima zelf met de GPS rijden.
Ik denk dat het ook van belang is om weer meer back to basic te gaan wat deelnemers aantallen betreft. De overlast komt vaak door de grote van de groep, bij LM en AGR is het wangedrag vaak echt stuitend door de enorme aantallen. Wat is er mis met een grenslandklassieker en KBK met minder dan 1000 deelnemers? Weinig toch?

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben dan toch wel benieuwd wat die overlast is. Ik snap dat plekken slecht bereikbaar zijn, wegen afgesloten , ect, inderdaad heel vervelend voor de buurtbewoners! Maar agressie tegen wielrenners krijg je daar toch niet door ?

Gabriël AM5

• SnowDude
sapphire schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:49:
Ik ben dan toch wel benieuwd wat die overlast is. Ik snap dat plekken slecht bereikbaar zijn, wegen afgesloten , ect, inderdaad heel vervelend voor de buurtbewoners! Maar agressie tegen wielrenners krijg je daar toch niet door ?
Laten we wel even een beetje in de spiegel kijken, een hoop rijders gedragen zich ronduit asociaal als ze op de fiets zitten. Met een groep de hele rijstrook op de weg gebruiken terwijl er een fietspad is, voorrang nemen, door rood rijden. Ik heb zondag ook weer genoeg gezien. Nee dit komt mede door het gedrag van een aantal wielrenners.

Het komt van twee kanten, want automobilisten hebben af en toe ook korte lontjes.

[ Voor 8% gewijzigd door SnowDude op 25-09-2013 12:59 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pelle schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:11:
[...]

Mijn tip zou in ieder geval zijn: probeer zo veel mogelijk uit je hoofd te doen. Liever vooraf 10 minuten naar Google Maps staren en onderweg lekker door kunnen rijden,
Jep, dat is wat ik ook doe. Nu rij ik nog niet zo lang en niet zo veel, maar voor mij werkt dit heel goed. Gelukkig heb ik ook wel aardige topografische kennis en vooral een goed richtingsgevoel, dat scheelt wel. Als je dat niet hebt wordt het al wat lastiger.

@hierboven
Groepen wielrenners zijn in mijn ogen vaak vele malen storender in het verkeer dan een enkele wielrenner.

[ Voor 9% gewijzigd door BreadFan op 25-09-2013 15:08 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:15
Beetje wederzijds respect en 95% van alle problemen zijn al opgelost ten opzichte van en veroorzaakt door wielrenners.

Op mijn garmin 705 kan ik ook gewoon een adres ingeven en die berekent dan de route. Wat ik meestal doe is gewoon wegrijden in een richting (wind tegen meestal), en dan gewoon op het gevoel wat paadjes doen die er leuk uitzien. Als ik dan zie dat ik halverwege zit, rij ik zo'n 5 km haaks op de route die ik net gedaan heb, en dan zeg ik aan de gps: return to home. Die brengt me dan via voornamelijk leuke fietsweggetjes weer thuis.

Ik ben wel akkoord met de mensen hier dat je best toch wat richtingsgevoel ontwikkelt en dan voornamelijk de dorpen. Want als je op 40km zegt dat hij de weg naar huis moet zoeken, dan blijft dat ding toch lang rekenen.

Of ik steek er een route van het internet in en volg die, daar zitten ook leuke tussen. Al moet je wel opletten dat ze voor de koersfiets zijn, anders kom je soms boswegen en steentjes tegen ^^

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

SnowDude schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:53:
[...]

Laten we wel even een beetje in de spiegel kijken, een hoop rijders gedragen zich ronduit asociaal als ze op de fiets zitten. Met een groep de hele rijstrook op de weg gebruiken terwijl er een fietspad is, voorrang nemen, door rood rijden. Nee dit komt mede door het gedrag van een aantal wielrenners.
Zou graag in de spiegel kijken, maar ik zie dan dat ik met een net groepje rijd als ik jou zo hoor :)

Maar mee eens de dingen die je noemt zijn ronduit asociaal.

Wij hebben in de groep waarmee ik wel eens rijd allerlei afspraken, daardoor zal je nooit een retesnelle rit rijden maar de plezier factor is des te hoger. Auto's gaan we voor aan de kant, letten goed op mede weggebruikers en elkaar. Ik merk dat juist doordat we zo rijden en geen voorrang nemen we het juist vaak krijgen van automobilisten, we groeten dan ook altijd allemaal wat vaak wel een glimlach oplevert bij mensen :)

Wielren-ettiquette is misschien een idee :)

Gabriël AM5

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

sapphire schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:01:
[...]
Wielren-ettiquette is misschien een idee :)
Wie als reactie op deze opmerking met 'de rules' komt aanzetten verdiend een perm-ban :+

Ik begrijp het vanuit de gemeentes / bewoners, maar ontvang de laatste tijd ook positieve signalen over wielrenners, de tendens is dat men juist wat beleefder wordt (bedankje bij het inhalen e.d.). Ik ken echter ook fietsgroepjes die het vertikken om op een fietspad te rijden. De oplossing daarvoor is eigenlijk simpel: gewoon aanhouden en beboeten (dit bewuste groepje rijdt elke week hetzelfde rondje, dus je weet hoe laat ze langskomen), dan leren ze het snel genoeg af!

Schreeuwen en kwaad worden heeft nooit zin, de weg is van ons allemaal.

En wij als 'heilige boontjes' ;) hebben daarin ook een opvoedende taak: spreek je mede wielrenner er op aan!

Raar... Is zo gek nog niet

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

BreadFan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:53:
[...]
Groepen wielrenners zijn in mijn vaak vele malen storender in het verkeer dan een enkele wielrenner.
Mijn ervaring is andersom, 1x een bijna botsing, kwam uit onverwachte hoek, uiteraard weer niet bellen. Laatst in binnenstad(!) van 030 weer een klever achter me, weer niet bellen, agressief inhalen toen er "ruimte"was, had ook geen bel op de fiets (hij stopte bij verkeerslicht, ik checkte zijn fiets).

Nofi, en ik ga ook geen "jullie" zeggen hier, maar waarom is dit gedrag zo structureel?

Weblog | Straling!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik wil juist pleiten voor wielrenners van het fietspad af. Ik denk dat andere fietsers en wandelaars relatief het meeste last hebben van (groepen) wielrenners. Brommers moeten sinds een jaar of 10-15 ook vaak van het fietspad af en de meeste wielrenners rijden een vergelijkbare snelheid. Max. snelheid op het fietspad van 25-30km/u lijkt mij niet verkeerd.
Max. twee fietsers naast elkaar is sowieso al bij de wet geregeld, maar dat lijken met name wielrenners en schoolgaande pubers niet te snappen.
In bebouwde kom sowieso niet hard gaan rijden, slaat nergens op. Strava segmenten in druk bebouwd gebied zou je eigenlijk altijd moeten flaggen ook.

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Het hangt een beetje van de weg af, hier: https://maps.google.nl/?l...8A&cbp=12,207.39,,0,10.64 vind ik dat de fietsers gewoon op het fietspad horen, einde discussie. (Het fietspad is een tegelpad, maar de weg is een 80km weg)

• argro
TheLemon schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:38:
Ik wil juist pleiten voor wielrenners van het fietspad af. Ik denk dat andere fietsers en wandelaars relatief het meeste last hebben van (groepen) wielrenners. Brommers moeten sinds een jaar of 10-15 ook vaak van het fietspad af en de meeste wielrenners rijden een vergelijkbare snelheid. Max. snelheid op het fietspad van 25-30km/u lijkt mij niet verkeerd.
Ik ben bang dat je 'last van wielrenners' dan gaat inwisselen voor platgereden wielrenners. Brommers rijden 45kmph op de rijbaan. Dat is nog heel wat anders dan menig wielrenner. En hoe ga je om met bijvoorbeeld 'stand-alone' fietspaden, zoals bijvoorbeeld op de Veluwe? Wordt dat dan verboden gebied voor wielrenners?
Max. twee fietsers naast elkaar is sowieso al bij de wet geregeld, maar dat lijken met name wielrenners en schoolgaande pubers niet te snappen.
Waar, maar zorg dan ook dat mensen op een redelijke afstand van elkaar rijden. Met name senioren presteren het nog al eens om op een fietspad van 4 meter breed een zodanige positie in te nemen dat ze met z'n tweeën het heel fietspad blokkeren. Onnodig. Dit levert nu een situatie op met ergernis over en weer.

Overigens helpt bedanken heel goed. Ik doet dat sinds enige tijd steevast. De reacties zijn positief. Ook al heb ik alle reden om geïrriteerd achterom te kijken na een inhaalmanoeuvre, dan nog bedank ik alsnog even. Er wordt mij nu nog zelden tot nooit meer 'het is hier geen racebaan' toegesnauwd.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 25-09-2013 13:48 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:50

Sherlock

No Shit

Mensen vergeten ook dat je enkel met zijn tweeën naast elkaar mag rijden als dat geen hinder voor het overige verkeer veroorzaakt. Die 'als' lijkt wel vergeten te zijn omdat er vaak gedacht wordt dat je altijd met zijn tweeën naast elkaar mag fietsen.

En, even lekker generaliseren, als je de grens van vijftig jaar gepasseerd bent lijken er helemaal geen regels (of fatsoen) meer te bestaan als het aankomt op positie op de weg/het fietspad.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Dat is ook zo, dan ben je oud en wijs genoeg om je eigen regels te bepalen. En sowieso heb je dan het recht verworven om waar dan ook maar te mogen fietsen :+
[/sarcasm]

• MrAngry
Ik zie naast de gebruikelijke ergernissen bij veel grote toertochten ook specifiek gedrag dat mensen gaan vertonen als ze in echt grote groepen verkeren (denk aan voetbalsupporters). Dus schelden, zowel onderling als naar overige gebruikers van de wegen, vaak niets vermoedende dagtoeristen die ineens in zo'n tocht belanden, soms zelfs ouders met kleine kinderen (zaterdagmorgen fietsen leren, komen er 15000 debielen langs). Intimideren van weggebruikers door agressieve lichaamstaal etc. Gewoon hooliganisme op de fiets. Ik zie dit echt alleen maar bij AGR, Boogies, en in mindere mate Limburgs Mooiste. De hele hele grote tochten.

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 09:48

orejas

Omelette du Fromage

Om me maar eens in dit topic te mengen; ik onderschrijf (in bepaalde gevallen) de verplaatsing van wielrenners naar de weg, in plaats van het fietspad. Op veel onoverzichtelijke fietspaden ben ik een groter gevaar voor het fietsend (vooral vierbreeduit schoolgaand) verkeer, dan auto's voor mij op de weg zijn. Toen ik laatst, utililtarist die ik ben, hier (50 km/u weg) in mijn eentje, tegen de 35 km/u, op de weg fietste, werd ik afgesneden, uitgescholden en vervolgens bijna aangereden door één en dezelfde automobilist die het blijkbaar niet echt met me eens was... Daar is nog wel wat te winnen, dus.
Ik heb zelf nog nooit in een echt grote groep gereden, dus herken het gedrag niet uit eerste hand. Wat me wel opvalt; individuele hardlopers groeten elkaar, individuele fietsers niet. Toch een heel andere cultuur, voor eenzelfde eenzame soort duursport. Daar is natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar het verschil vind ik tekenend voor beide.

Stam + t

• Lointje
Ik groet bijna altijd (als ik nog fit genoeg ben om rond te kijken toch :D) en in meer dan 80% van de gevallen krijg ik een knik, goeiendag, ... terug. Dus van dat asociale merk ik eigenlijk niets. Haal ik iemand in, doe ik soms een babbeltje, of ik laat hem in mijn wiel kruipen.

Maar zoals al eerder gezegd. Wat wederzijds respect is nodig. En het stomme is dat 90% van de wielrenners en automobilisten eigenlijk helemaal geen probleem hebben en zich wel gedragen. Het is gewoon 10% aan beide kanten die zich irritant en kinderachtig gedragen. En dan wijs ik nog even op zowel de automobilisten als op de wielrenners. Ik kan namelijk ook een mega lijst opmerkingen geven over de autobestuurders, net zoals zij een lijst kunnen maken over wielrenners.

• llevering
Tsja ik maak me ook wel eens schuldig aan op de wegrijden naast een fietspad. Maar dat hangt er vanaf waar. Als een fietspad 80cm breed is voor twee richtingsverkeer met veel mensen die hun hond uitlaten, dan rij ik op de rijbaan die in een landelijk gebied in een 60-zone ligt. Tegelijkertijd als ik langs een provinciale weg rij met een prima fietspad ernaast zal je me natuurlijk altijd op het fietspad vinden.

Wat me ook altijd weer verbaast is dat wegbeheerders schijnen te denken dat fietsers bochten van meer dan 90 graden makkelijk kunnen maken. Lukt me op de racefiets vaak nog net om er stapvoets door te komen op m'n elektrische stadsfiets kan ik sowieso afstappen. Dan is natuurlijk ook vragen om raar gedrag van fietsers die ter plekke bekend zijn.

• argro
orejas schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:12:
Wat me wel opvalt; individuele hardlopers groeten elkaar, individuele fietsers niet. Toch een heel andere cultuur, voor eenzelfde eenzame soort duursport. Daar is natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar het verschil vind ik tekenend voor beide.
Een hardloper heeft zijn handen vrij, koersen doe je met je handen aan het stuur. Een mondelinge groet met een snelheidsverschil van 60 kmph met de daarbij behorende windhinder schiet ook niet op. En als ik naar iedere wielrenner hier in de duinen moet knikken, dan heb ik daags na een stukje fietsen nekpijn.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 25-09-2013 14:29 ]

• SnowDude
Tja op de weg rijden is leuk maar waar ligt de grens? Moet je op de weg rijden als je harder rijdt dan 25? Ik denk eerder dat de goede fietsers gewoon de aso's eens wat vaker aan moeten spreken. Maar goed tijdens de Dam tot Dam ook weer mee gemaakt dat fietsers onderling ook niet altijd even aardig zijn tegen elkaar. We reden met een groep van een man of 15 ergens vlak voor Edam, op een weg die een meter of 6 breed was. Omdat er genoeg ruimte was en op dat moment geen ander verkeer reden er een paar met 3 man naast elkaar, maar nog steeds op onze weg helft. Komen er 2 fietsers aan van af de andere kant en die komen scheldend langs ons groepje omdat we te veel ruimte in namen volgens hun.

Wat ik wel merkte en erg positief vond is dat veel mede fietsers alle verkeersregelaars bedankte voor hun werk.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb sinds kort een belletje op m'n racefiets. Dat had ik echt VEEL eerder moeten doen. Het scheelt mij een hoop frustratie omdat mensen gewoon aan de kant gaan en het komt voor degene voor me veel minder agressief over dan een HEEY! of een PAS OP! Daardoor is het ook veel minder frustrerend voor andere fietsers.

Een bel snapt iedereen. Je belt twee keer en mensen gaan direct aan de kant. Groet ze nog ff als je ze passeert en iedereen is blij. Daarnaast kan ik gewoon doorfietsen, gaan mensen niet eerst achterom kijken en slingeren maar ze gaan gewoon aan de kant. Tja, het is misschien minder mooi op m'n stuur, maar de functie wint het hier dik van het design. Gewoon een bel kopen die hard PING doet. Zo fijn :)

If it aint fixed, it's broken.

• llevering
De verschrikkelijk harde tik in m'n Fulcrum 7 wielen doet ook regelmatig z'n werk. Heb even zonder bel gereden nadat die 'kwijtgeraakt' was bij onderhoud door de fm. Nu heb ik weer een bel en dat is inderdaad een verademing.

Bij voorrang geven aan rechts gaat het trouwens nog vaak mis met automobilisten. Specifiek dus de situatie dat ik voorrang moet geven. Ik probeer altijd ver vooruit te kijken en de snelheid eruit te halen zodat de automobilist erop kan, maar zeker 1 op de 3 keer zitten ze je met grote ogen aan te kijken en blijven ze omzich heen staren. Op het moment dat ik dan denk dat ze er eeuwig blijven staan ontwaken ze en moet ik alsnog stil gaan staan om de voorrang waar ze recht op hebben te verlenen. Regelmatig geven mensen je ook voorrang terwijl je het niet hebt en geven ze dat duidelijk aan, dat is natuurlijk top, maar de bovenstaande categorie is echt heel irritant. Misschien moet ik toch maar duidelijker communiceren dat ik ze de voorrang waar ze recht op hebben ga verlenen.

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Nou schijnt het tieren er ook wel bij te horen tegenwoordig; afgelopen weekend, ik rijd over fietspad op herfstige Veluwe, steekt voor me een vrouw te voet met de fiets zonder te kijken het fietspad haaks over; het was er druk, er stond een groepje langs het pad (nogzoiets: waarom stoppen mensen vaak midden OP het fietspad??? maar dit terzijde), dus ik minder vaart om haar heur manoeuvre te laten voltooien, zeg helemaal niks, en net als ik een goedmoedige grijns wil plooien, krijg ik de volle laag van die vrouw 'ja hee, niet zo moeilijk kijken heh', in een randstedelijk accent, en nog wat bitter gemompel erbij, maar ik was inmiddels wat verder en kon m'n lachen niet inhouden - ik vind het eigenlijk wel komisch, tragi-komisch eigenlijk, dat mensen zich om niks op kunnen winden tegenwoordig en elke kans om opgekropte frustraties aangrijpen tot bitter en zuur getier.

Overigens ben ik het wel eens met die opmerking over groepsgedrag van ergens boven, aperots-gedrag, er is er dan altijd eentje bij die zich net wat beter meent te voelen dan de rest; begint in mijn ervaring in groepjes > 3.

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Lointje
Tjebakka schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:36:
Ik heb sinds kort een belletje op m'n racefiets. .... Tja, het is misschien minder mooi op m'n stuur, maar de functie wint het hier dik van het design.
Ik heb er zo een die op het balhoofd past, onder je stuurpen (gelijkend op dit: http://www.bluebikezz.nl/...alhoofd_montage_zwart.jpg). Zit vrij goed weggeborgen, zelfs de aerodynamici onder ons zullen er niet moeilijk om doen (behalve de extra grammen misschien). Ik ben ook wel fan van een bel op de koersfiets. (Is zelfs wettelijk verplicht in Belgie, niet dat veel het doen of het effectief ook gecontroleerd wordt maar goed).

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Een bel doet wonderen. Verkeersveiligheid meer prioriteit geven dan een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid overigens ook.

Ik probeer fietspaden zoveel mogelijk te vermijden, gelukkig ligt er hier rond Den Bosch genoeg polder met 60km/u weggetjes waar het heerlijk fietsen is.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Lointje schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:46:
[...]

Ik heb er zo een die op het balhoofd past, onder je stuurpen (gelijkend op dit: http://www.bluebikezz.nl/...alhoofd_montage_zwart.jpg). Zit vrij goed weggeborgen, zelfs de aerodynamici onder ons zullen er niet moeilijk om doen (behalve de extra grammen misschien). Ik ben ook wel fan van een bel op de koersfiets. (Is zelfs wettelijk verplicht in Belgie, niet dat veel het doen of het effectief ook gecontroleerd wordt maar goed).
Een bel is ook wettelijk verplicht op een fiets in nederland. Racefiets, koersfiets, het zijn allemaal fietsen.

Gabriël AM5

• swbr
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:01:
[...]

Een bel is ook wettelijk verplicht op een fiets in nederland. Racefiets, koersfiets, het zijn allemaal fietsen.
Volgens mij wordt er in Belgie onderscheid gemaakt tussen racefiets en gewone fiets in de wet. Althans, ik meen dat ergens voorbij te hebben zien komen in dit topic.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Lointje
Er wordt inderdaad een onderscheid gemaakt. Een koersfiets moet niet voorzien zijn van reflectoren of lichten, behalve als er in het donker mee gereden wordt. Een gewone fiets moet dit eigenlijk altijd hebben. Maar een bel hoort dus wel tot de standaard uitrusting voor beiden.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:26

Pelle

🚴‍♂️

Tjebakka schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:36:
Ik heb sinds kort een belletje op m'n racefiets. Dat had ik echt VEEL eerder moeten doen. Het scheelt mij een hoop frustratie omdat mensen gewoon aan de kant gaan en het komt voor degene voor me veel minder agressief over dan een HEEY! of een PAS OP! Daardoor is het ook veel minder frustrerend voor andere fietsers.
True. Maar mijn ervaring is soms ook dat ik liever 2 handen bij de remmen heb dan dat ik er eentje ga gebruiken om te bellen. Dus bij tegemoetkomend of niet-voorrangverlenend verkeer waag ik me meestal niet aan de bel. Maar als ik bij iemand achterop rijd, dan is een bel prima omdat het snelheidsverschil dan ook een stuk minder is.
Een bel snapt iedereen.
Mijn ervaring is wel dat pakweg 25% van de mensen juist gevaarlijk gaan doen, door over hun schouder te kijken en daarmee slingeren en nog meer plek in nemen. In zo'n geval werkt je bel averrechts. En nog een procent of 10 hoort je bel niet (oordoppen in of bejaard), of doet of ze 'm niet horen. Schreeuwen is dan toch echt de enige optie :P
Je belt twee keer en mensen gaan direct aan de kant. Groet ze nog ff als je ze passeert en iedereen is blij.
Het groeten/bedanken nadat mensen aan de kant zijn gegaan oid doe ik ook altijd ja, hoewel het soms wel flink wat moeite kost; ik zit mezelf van binnen dan op te vreten als ze weer met 4 rijen dik op het fietspad fietsen, of als mensen oversteken zonder te kijken, of als iemand z'n roedel honden loopt uit te laten (onaangelijnd) midden in de bebouwde kom, enz.
Maar even een handje opsteken of dankjewel zeggen geeft een stuk meer begrip dan een boze blik of een scheldkannonade :)

• BreadFan
  • Niet online
Mijn fietsbel heeft een veertje die je normaal gesproken zelf triggert, maar op een beetje bumpy wegen rammelt dat ding uit zichzelf tegen de bel aan dus dan kan ik de handen bij de remmen houden. :+

Op van die stoeptegelfietspaden of fietspaden waar de boomwortels het aan het winnen zijn van het asfalt kondig ik mezelf dus nog weleens ongewenst aan. :P

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:17
BreadFan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:43:
Mijn fietsbel heeft een veertje die je normaal gesproken zelf triggert, maar op een beetje bumpy wegen rammelt dat ding uit zichzelf tegen de bel aan dus dan kan ik de handen bij de remmen houden. :+

Op van die stoeptegelfietspaden of fietspaden waar de boomwortels het aan het winnen zijn van het asfalt kondig ik mezelf dus nog weleens ongewenst aan. :P
Lol, dat klinkt bekend :) Ik ga ook maar een nieuwe bel aanschaffen. Ondanks het feit dat mijn Fulcrums lekker ratelen voel ik me niet prettig om te lopen schreeuwen als ik ergens voorbij moet.

Overigens vandaag voor de eerste keer de 1000 hoogtemeters op een enkele rit gehaald (50 kilometer). Voel me helemaal top en het ging makkelijker als verwacht. Alleen een stukje van dik 25 procent moest ik keihard in het rood en het ik het gevoel dat mijn wiel achter begon te slippen terwijl ik op de pedalen aan het rammen was :x

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• havana
"In het nieuwe beleid worden de tochten opgedeeld in 5 categorieën. Cat. 1 (tot 100 deelnemers) krijgt een meldingsverzoek, cat. 2 (100-250 deelnemers) meldingsplicht, cat. 3 (250-1000 deelnemers), cat. 4 (1000-5000) en cat. 5 (vanaf 5000) worden verplicht een vergunning aan te vragen. Voor categorie 4 is een maximum van negen tochten per jaar vastgesteld. Daarvan zijn de namen bekend: Klimclassic, Boogies Extreme, Volta Limburg Classic, Klimmen-Banneux-Klimmen, La Phillipe Gilbert, Bart Brentjens Challenge, ODS Classic, Omloop Math Salden en Grenslandklassieker. Ook de maximaal drie toertochten in cat. 5 zijn al vastgesteld: Limburgs Mooiste, Amstel Gold Race toerversie en Mergelheuvelland2Daagse."
Bron: Volkskrant

P.S.

Een bel komt er niet op mijn fiets. Ik ga ook geen boodschappen doen met een boodschappenwagentje. Heel praktisch hoor, maar dat doe je gewoon niet. Ik probeer gewoon te fietsen over boerenlandweggetjes waar je geen elektrische bejaarden en andere fietspadterroristen tegenkomt.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 25-09-2013 16:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 19:56
Waarom doe je dat gewoon niet? Wat is er zo 'not done' aan een fietsbel op een racefiets?

• CynicRelief
Ascension schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:37:
Waarom doe je dat gewoon niet? Wat is er zo 'not done' aan een fietsbel op een racefiets?
Iets met gesoigneerd zijn enzo, ofwel snobisme :O

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 11:18

Vos

AFCA

Ik doe ook niet aan een fietsbel. Heb vaak zat dat mijn bel op de normale genegeerd wordt of dat men het niet hoort. Een kreet als 'Fietser!' voldoet voor mij prima op de racefiets. En dus niet 'PASS OPPP' of 'HEEEYY' ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 25-09-2013 16:52 ]

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Heb (nog) geen bel, maar merk dat ik mijn routes aanpas zodat ik weinig fietsers tegenkom of gewoon genoeg ruimte heb. Eerste keer dat ik er fietste kon ik de toegang tot het fietspad niet vinden en werd ik door een automobilist ingehaald die begon te toeteren en wijzen naar het fietspad (dat ik ook al had gezien, maar waar ik nu niet meer op kon). Ergens snap ik het wel, maar het was buiten de spits en er was genoeg ruimte om mij in te halen (geen kip op de weg).

Overigens viel het mij op bij de Dam tot Dam klassieker dat sommige wielrenners spotten met de verkeersbegeleiding. Ze riepen dan: 'Bedankt voor het waarborgen van onze veiligheid' e.d. Met zo'n klein ondertoontje. Heb overigens een vrouwelijke tegenligger van haar fiets zien vallen doordat men het zo nodig vind om met z'n 4en naast elkaar voor een stoplicht te wachten. Ik vraag mij serieus af hoe dom sommige mensen zijn, of hoe speciaal zij zichzelf wel niet voelen dat dat te verantwoorden is.

Heb inderdaad de ervaring dat met name ouderen wel goed op een fietsbel reageren (ze kijken niet om want dat kan hun nek niet meer aan) terwijl anderen eerst gaan kijken of even denken iets dichter bij hun medefietser te fietsen waardoor het te fietsen stuk niet heel veel groter wordt.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 08:27
Ik ben erg blij met mijn bel, gebruik ik bijna vaker dan mijn versnellingen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• DDX
  • Nu online
Hangt er denk ook erg vanaf waar je woont/fietst, ik kan echt niet zonder hoor.

• Ascension
Ik woon in de westelijke randstad, rustige paden kennen we hier niet ;)

• floriz87
Om even terug te komen op mijn android-app verhaal: ik heb het zojuist uitgeprobeerd. Enkele weken geleden heb ik via ebay een madeinchina sporthoesje gekocht voor mijn telefoon. Helaas was deze nog niet binnen, dus ik heb mijn oude telefooncover met duc-tape aan mijn stuurpen gefabriceerd en daar mijn telefoon in geklikt :D . Geen regen vandaag, dus ik heb de gok gewaagd.

Ik heb eerst een route uitgedokterd mbv ridemygps, die ik vervolgens als GPX in het programma OsmAnd (meer info: http://www.cyclechat.net/...n-using-gpx-files.100024/ ) heb geladen (Google Play: Google Play: OsmAnd Kaarten & Navigatie ).
Dit werkt perfect, had een mooie route en de navigatie is geen een keer fout gegaan :D .

Ik vertrok met een batterij van 100%, en mijn batterij had nog 58% over toen ik terugkwam (ongeveer 1,5 uur gefietst). Ik had GPS aanstaan en 3G, en naast de navigatie-app draaide Strava op de achtergrond. Ik vind dit persoonlijk een goed alternatief voor een Garmin. Telefoon = Oppo Find 5 (http://tweakers.net/product/321958/oppo-find-5/ ).

Wat betreft het fietsgedrag: eerlijk gezegd heb ik geen last van racefietsers, en zie ze zich ook niet asociaal gedragen. Het gedrag wordt wel minder naarmate de groepen groter worden. Ook toen ik zelf nog niet fietste heb ik mij nooit zo geirriteerd aan racefietsers, behalve als ze als een malle lopen te schreeuwen dat je opzij moet. Mijn vrouw irriteert zich overigens aan bijna alle racefietsers, maar dat heeft vooral te maken met de vaart waarmee ze voorbij stuiven :) .
Mensen die geen bel hebben zijn dom bezig mijns inziens. Eigenlijk is er geen zinvol argument te bedenken om deze weg te laten -> gewicht - wat is 30 gram op 80 kg ; aerodynamica - bel is klein en kan makkelijk weggestopt worden ; werkt niet - mijn ervaring, en zo te zien van vele anderen is totaal anders ; het is niet mooi - misschien niet, maar je hebt je verantwoordelijk te gedragen. wanneer een bel kan voorkomen dat ik een persoon het ziekenhuis in rijd, graag.

Volgens mij realiseren sommige (wannabe-)wielrenners zich niet dat de openbare weg gedeeld dient te worden met andere gebruikers. Rem gewoon af als dat de veiligheid ten goede komt wanneer je iemand passeert, dan maar een wat lager eindgemiddelde. Het is tenslotte toch geen wedstrijd. En wat ga je zeggen als je een kind een gebroken been rijdt die daardoor de rest van zijn leven mank loopt? Ik wilde 0,1 km/h hoger gemiddelde? Even ter illustratie :) .

Wat mij betreft mag deze discussie overigens ook gevoerd worden onder en met E-bikers.

• FMS
  • Niet online

FMS

DDX schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:33:
Hangt er denk ook erg vanaf waar je woont/fietst, ik kan echt niet zonder hoor.
Dit. :)

En persoonlijk vind ik dit de ideale plek.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/28l3y8o.jpg

Dus recht vooruit wijzend, op het stuur.

• DDX
  • Nu online
Iemand enig idee waarom m'n garmin 500 soms zo naast de hoogte zit en of hier iets aan te doen is ?
Vanavond begon hij op 30m en tijdens rit nooit echt onder de 27m gekomen :
http://www.strava.com/activities/84897152

Gisteren begon hij goed maar dook op eind naar -8m :
http://www.strava.com/activities/84662235

Meestal gaat het wel ok, maar soms heb ik echt van die vreemde hoogtes.

Wel eens gelezen dat je eerst 10 minuten garmin aan moet zetten, maarja om nou eerst 10 minuten buiten te wachten en dan zou hij toch ook onderweg moeten corrigeren ?

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 25-09-2013 21:24 ]

Verwijderd

DDX schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:23:
Iemand enig idee waarom m'n garmin 500 soms zo naast de hoogte zit en of hier iets aan te doen is ?
Vanavond begon hij op 30m en tijdens rit nooit echt onder de 27m gekomen :
http://www.strava.com/activities/84897152

Gisteren begon hij goed maar dook op eind naar -8m :
http://www.strava.com/activities/84662235

Meestal gaat het wel ok, maar soms heb ik echt van die vreemde hoogtes.

Wel eens gelezen dat je eerst 10 minuten garmin aan moet zetten, maarja om nou eerst 10 minuten buiten te wachten en dan zou hij toch ook onderweg moeten corrigeren ?
luchtdruk verschillen, als het weer om slaat heb ik daar nog wel eens last van

• Widow
Ascension schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:42:
Ik woon in de westelijke randstad, rustige paden kennen we hier niet ;)
Niet? Rij voor de lol eens van Langevelderslag naar Zandvoort, één lang wielercircuit waar je misschien twee verdwaalde voetgangers tegenkomt en verder alleen maar fietsers. Dat stuk is sowieso epic, ik woon in Haarlem en als er een sterke zuidwester staat fiets ik door de bebouwde kom (redelijk beschut qua wind) naar Langevelderslag om vervolgens met de wind vol in de rug over dat stuk te knallen naar Zandvoort. Zie je iedereen in de tegengestelde richting moeilijk zwaar trappen om vooruit te komen, heerlijk om die gezichten te zien dan. Je kan zelfs nog zuidelijker richting Noordwijk en Scheveningen geloof ik, maar daar zitten wat campings waar het druk is met verkeer en stukken die niet verhard zijn.

• DRAFTER86
Zo, weer een beetje verder geprutst met mijn nieuwe projectje.
Eerst een en ander maar demonteren om de boel een beetje schoon te maken.
Bij de pedalen ging dat wat minder makkelijk, wat uiteraard te verwachten was.
Vooral het linker pedaal stribbelde tegen, wat na een half uurtje zweten veroorzaakt bleek te worden door de halve draad die meekwam uit de crank:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-wGArCNzNHUc/UkNCbGEuXmI/AAAAAAAAFc8/SdEjR5k_Wj0/s800/DSC_9181.JPG
Dan heb ik ook nog een vraagje voor de wandelende encyclopedieën hier, ik heb de derailleurs inmiddels geïdentificeerd als afkomstig uit de "Shimano Deore Touring Ensemble".
De freewheel/cassette stelt me echter weer voor raadsels:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-sr48MTSGnRc/UkNCdANlXQI/AAAAAAAAFdI/CjqX9CYRlFc/s800/DSC_9171.JPG
Wat is dit nu weer voor ding? De hub heeft twee nok-uitsparingen, maar als ik daar een beetje op google kom ik dat systeem alleen bij Suntour tegen?
Ook de zoekterm "Shimano 600 HA" levert weinig op, het is echt anders dan het bekende 600 spul?
Iemand een idee?
Nu hangt ze er (een beetje zielig) zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-HDQWoRImI4M/UkNCc65n7dI/AAAAAAAAFdM/f6DbKNX9kAc/s800/DSC_9179.JPG
Overigens, mocht mijn geknutsel ergens anders beter passen dan hoor ik het graag, ik ben me er van bewust dat de meesten hier op 25 jaar jonger spul rondrijden :)
Maar ik kon geen Klassieke-race-gebakjes-topic vinden ;)

• MrAngry
Wordt over het algemeen prima gewaardeerd hier. Als je mazzel hebt (of hem een opdringerige DM stuurt) komt Jazzper langs, die identificeert soms van die vage oude onderdelen op het oog. Je moet er van houden :)

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:42
Altijd leuk oud spul.

Hier wordt je freewheel besproken: http://www.parktool.com/b...tte-and-freewheel-removal
of de andere manier waar je freewheel het niet overleefd :P
http://www.parktool.com/b...wheel-destructive-removal

[ Voor 34% gewijzigd door hammy87 op 25-09-2013 23:14 ]

• havana
Sheldon Brown heeft ook zeer veel info op zn site over al die oude meuk :P

DIT IS MIJN WEBSITE

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
havana schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:32:
[...]
Een bel komt er niet op mijn fiets. Ik ga ook geen boodschappen doen met een boodschappenwagentje. Heel praktisch hoor, maar dat doe je gewoon niet. Ik probeer gewoon te fietsen over boerenlandweggetjes waar je geen elektrische bejaarden en andere fietspadterroristen tegenkomt.
Een bel heb ik wel (niet dat al die fietsfossielen die horen...), maar bij "ons" in het Groningse is het wellicht iets minder noodzakelijk; binnen stad is het survival of the loudest en daarbuiten kom je doorgaans weinig mensen tegen en rij je op wegen waar je met 8 man naast elkaar kan rijden. Toch heeft het vooral op het fietspad vanaf Pieterburen naar Groningen (langs N361) toch wel handig vaak.

En als je boodschappen gaat doen heb je mss geen boodschappenwagentje bij, maar misschien wel een tas. Je hoeft geen misthoorn op de fiets, een laf belletje van 3 euro is genoeg ;)

Read the code, write the code, be the code!

• havana
Punt is niet zozeer dat ik het lelijk vind (dat vind ik overigens wel), meer dat het helemaal niet helpt. En zeker niet tegen elektrische bejaarden, want die horen sowieso al niets. En scholieren met hun beatsbydrdreidiotemallotenapparaten ook niet.

Ik houd persoonlijk helemaal niet van fietspaden langs provinciale wegen. Enige fietspad langs een provinciale weg waar ik wel regelmatig rijd is vanaf Peize naar Groningen. Daar kan het wel eens druk zijn ja. Maar als ik daar dreig te fietsen als de scholen net uit zijn, dan kan ik aan weerszijden een heerlijk rustige route door de Peizermaden pakken (en dat doe ik dan ook).

In het algemeen:

Als die ergernissen aan medeweggebruikers ligt voor 90% aan de fietsers zelf. Koop eens een kaart en ga eens GOED studeren welke weggetjes er allemaal bestaan. Je zult erachter komen dat er talloze weggetjes bestaan waarvan je nooit hebt geweten, maar die wel heerlijk rustig zijn. Mijd fietspaden en paddenstoelenroutes, want juist daar ga je je ergeren. Zo'n heatmap van Strava bewijst mijn gelijk: bijna iedereen pakt dezelfde wegen, bijna niemand pakt de kleine weggetjes. Naar mijn bescheiden mening zijn fietspaden eigenlijk niet geschikt voor racefietsers, of je moet op een tijdstip rijden dat het heel rustig is ('s ochtends heel vroeg bijvoorbeeld).

Dit geldt echt niet alleen voor het noorden. Ook op de Heuvelrug hanteer ik deze aanpak en dat werkt prima. Natuurlijk kom je veel mensen tegen op bijv. de Amerongse Berg en andere klimmetjes. Maar tussen de heuveltjes door pak ik de kleine weggetjes en daar kom ik niet veel mensen tegen.

[ Voor 52% gewijzigd door havana op 26-09-2013 08:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• SnowDude
Leuk havana, maar dat gaat hier midden in de randstad niet echt werken. Ik ontkom echt niet aan fietspaden, en zelfs de meeste kleine wegen zijn gigantisch druk, zeker als het zonnentje schijnt.
Widow schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:57:
[...]

Niet? Rij voor de lol eens van Langevelderslag naar Zandvoort, één lang wielercircuit waar je misschien twee verdwaalde voetgangers tegenkomt en verder alleen maar fietsers. Dat stuk is sowieso epic, ik woon in Haarlem en als er een sterke zuidwester staat fiets ik door de bebouwde kom (redelijk beschut qua wind) naar Langevelderslag om vervolgens met de wind vol in de rug over dat stuk te knallen naar Zandvoort. Zie je iedereen in de tegengestelde richting moeilijk zwaar trappen om vooruit te komen, heerlijk om die gezichten te zien dan. Je kan zelfs nog zuidelijker richting Noordwijk en Scheveningen geloof ik, maar daar zitten wat campings waar het druk is met verkeer en stukken die niet verhard zijn.
Dan rij jij er op andere dagen dan ik, ik kom daar altijd groepen bejaarden tegen op electrische fietsen. Maar ja, dat hoort er bij, ik vind dat als je hoge gemiddelden wil rijden dan ga je maar op een fietsclub.

[ Voor 73% gewijzigd door SnowDude op 26-09-2013 09:24 ]

• cybermans
Schreeuwen help volgens mij ook niet bij scholieren met beatsbydrdreidiotemallotenenwhatssappapparaten.

Ik merk wel dat een bel niet altijd direct het gewenste effect heeft, maar moet zeggen dat ik geschreeuw hetzelfde (omkijkende) gedrag opleverd en meer gechagrijn. Dus voor mij gewoon een bel. Afgelopen weekend fietste ik door redelijke mist, toch maar een batterij lampje op me zadelpen gezet en op knipperstand aangezet. Met de scheurende autos die zo nu en dan langskwamen vind ik dat wel een slimme keuze geweest.

• Rene
  • Laatst online: 09:17
cybermans schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:24:
Schreeuwen help volgens mij ook niet bij scholieren met beatsbydrdreidiotemallotenenwhatssappapparaten.

Ik merk wel dat een bel niet altijd direct het gewenste effect heeft, maar moet zeggen dat ik geschreeuw hetzelfde (omkijkende) gedrag opleverd en meer gechagrijn. Dus voor mij gewoon een bel. Afgelopen weekend fietste ik door redelijke mist, toch maar een batterij lampje op me zadelpen gezet en op knipperstand aangezet. Met de scheurende autos die zo nu en dan langskwamen vind ik dat wel een slimme keuze geweest.
Ik zet er eigenlijk best vaak verlichting op. Van die Bontrager Glo en Amber lampjes, retefel en superklein. Hier in Noorwegen worden de dagen serieus korter dus in de schemering is dat wel prettig. Monteer de rode op de zadelpen en de witte op het stuur!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• DjVe
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb op mijn racefiets een setje simpele Lezyne. Ik gebruik het achterlampje ook voor de MTB. Als je echt donker gaat rijden zou ik toch iets nemen met een grotere lichtopbrengst en een flinke accu. Ik heb voor in het bos dit setje. Ook op de racefiets is dat ook fantastisch en het lampje is kleiner dan dat je denkt. Het enige nadeel is die externe accu die je aan je frame/stuur moet hangen.

• Ascension
Widow schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:57:
[...]

Een van mijn favoriete stukjes, en dan door rijden naar het Kopje :-) Tussen Langevelderslag en Zandvoort is het inderdaad vrij rustig. Rij vaak het hele stuk vanaf de Wassenaarseslag, alleen de boulevards van Katwijk en Noordwijk zijn wat minder :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ascension op 26-09-2013 11:30 ]

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ja, heb ik ook; prima lampjes. Afgelopen zomer in de mistige Pyreneeën ook plezier van gehad.

Read the code, write the code, be the code!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:44
Ascension schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:24:
[...]

Een van mijn favoriete stukjes, en dan door rijden naar het Kopje :-) Tussen Langevelderslag en Zandvoort is het inderdaad vrij rustig. Rij vaak het hele stuk vanaf de Wassenaarseslag, alleen de boulevards van Katwijk en Noordwijk zijn wat minder :)
Rondje ringvaart is ook altijd lekker rustig en vaak kun je goed aanschuiven in een groepje.
Zondag nog met twee vrienden het rondje gefietst en op een gegeven moment reden we met 10-15 man. Dan zie je meteen dat het eigenlijk een heel sociale sport is want iedereen groet elkaar, maakt een babeltje en bedanken netjes.
Frapant is alleen wel dat de wielrenners die er het "professioneelst" uit willen zien (volledig in teamkleding) het minst (leeg geen) kopwerk doen in een groep :+

• havana
SnowDude schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:21:
Leuk havana, maar dat gaat hier midden in de randstad niet echt werken. Ik ontkom echt niet aan fietspaden, en zelfs de meeste kleine wegen zijn gigantisch druk, zeker als het zonnetje schijnt.
Ik ben afkomstig uit de Randstad, geboren en getogen in Gouda, vervolgens 4 jaar in Rotterdam gewoond en aansluitend nog 4 jaar in Amsterdam. En ik ben het niet met je eens.

DIT IS MIJN WEBSITE

• cybermans
havana, hoe vaak moet jij gemiddeld roepen naar andere weggebruikers?

• havana
Hier in Groningen? Niet vaak. Hooguit 1x per training en dat is dan vaak in het weekend. Doordeweeks vrijwel nooit.

DIT IS MIJN WEBSITE

• cybermans
en hoevaak als je vanuit centrum van een grote stad in de randstad naar de wegen om de stad heen gaat?

• havana
Geen idee, ik woonde in de Rivierenbuurt in Amsterdam. Vanuit daar was ik zonder ook maar één stoplicht tegen te komen zo aan de Amstel. In Rotterdam reed ik via de Kralingse Zoom zo richting de Rotte.

DIT IS MIJN WEBSITE

• cybermans
Dat verklaard dan een boel. Niet iedereen heeft die mazzel. Voordat ik Utrecht aan de kant richting heuvelrug uit ben, moet ik al flink door het centrum. Nu ga ik niet alleen die kant op en zijn er andere kant ook mogelijkheden maar ook daar zal ik fietsers, hardlopers en andere weggebruikers tegenkomen die best wel aan de kant mogen.

Ik ga niet als een debiel lopen schreeuwen als dat hetzelfde effect heeft op mensen als een bel. Bij mij zijn ze tot nu altijd wel aan de kant gegaan met uitzondering van twee appendeenmuziekluisterendekansloze scholieren afgelopen weekend.

• StevenK
  • Laatst online: 11-09 21:16
De ellende is dat of je nu een bel gebruikt, 'ding dong' zegt of iets anders roept, mensen in de regel niet opzij gaan, maar juist gaan slingeren en omkijken.

Daarom rij ik waar het maar kan over de rijbaan of over de stoep om in te halen. Want het is voor die fietsers toch onbegrijpelijk dat iemand zonder motortje zo hard voorbij komt rijden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• DDX
  • Nu online
Gewoon speaker monteren met geluid van brommer dus ? ;)

• SnowDude
Gewoon een ouderwets kaartje tussen de spaken met een knijper aan je voorvork :+

[ Voor 11% gewijzigd door SnowDude op 26-09-2013 14:50 ]

• Widow
MochiGohan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:52:
[...]
Rondje ringvaart is ook altijd lekker rustig en vaak kun je goed aanschuiven in een groepje.
Rondje ringvaart is ook mooi idd, maar wel een beetje eentonig, zeker die lange rechte stukken zijn doodsaai. Maar prima te doen verder, het zijn geen hele drukke wegen.
Ascension schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:24:
[...]
Je mag op de fiets over de busbaan langs de boulevard, daar kan je hard gaan. Het laatste stukje gaat een beetje naar beneden, dus als je rustig je snelheid opbouwt en het laatste stuk echt knalt kom je zo met 65kmpu naar beneden daar :P en dan langs die weg naar Bloemendaal en Haarlem :) heerlijk stuk fietsen.

Maar is die route vanaf Wassenaarseslag naar Langevelderslag helemaal verhard? Ik heb een keer dat stuk naar het strand gereden bij Wassenaar, maar daar zat ergens een onverhard schelpenpad tussen. Needless to say dat ik dat niet echt tof vond met wielrenbandjes :+

[ Voor 11% gewijzigd door Widow op 26-09-2013 15:09 ]

• BreadFan
  • Niet online
SnowDude schreef op donderdag 26 september 2013 @ 14:47:
Gewoon een ouderwets kaartje tussen de spaken met een knijper aan je voorvork :+
Ik zat er net aan te denken ja :+

Zoiets als dit: http://www.flabber.nl/lin...karton-tussen-spaken-7508

• swbr
  • Nu online
StevenK schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:38:
dat iemand zonder motortje zo hard voorbij komt rijden.
Maar waarom rem je dan niet even wat af zodat je ze op gepaste snelheid voorbij kunt rijden?

• Ascension
Widow schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:07:
Je mag op de fiets over de busbaan langs de boulevard, daar kan je hard gaan. Het laatste stukje gaat een beetje naar beneden, dus als je rustig je snelheid opbouwt en het laatste stuk echt knalt kom je zo met 65kmpu naar beneden daar :P en dan langs die weg naar Bloemendaal en Haarlem :) heerlijk stuk fietsen.

Maar is die route vanaf Wassenaarseslag naar Langevelderslag helemaal verhard? Ik heb een keer dat stuk naar het strand gereden bij Wassenaar, maar daar zat ergens een onverhard schelpenpad tussen. Needless to say dat ik dat niet echt tof vond met wielrenbandjes :+
Je bedoelt de boulevard bij Zandvoort?

Wassenaarseslag - Zandvoort is volledig asfalt. Bij Noordwijk heb je ook schelpenpaden maar die hoef je niet te nemen. Vind het klimmetje bij Wassenaarse slag wel leuk, in de villawijk daarnaast ligt ook een klimmetje, en in Katwijk heb je nog Overduin, op het terrein van een verzorgingstehuis ligt een heel steil klimmetje (plm. 15%) met gloednieuw asfalt.

Die klimmetjes stellen natuurlijk niks voor, maximaal 15-20 hoogtemeters, maar we moeten het er mee doen hier in het westen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ik quote in de belles-nietes discussie nog maar es een oude reactie in deze van mijn:

"Ik denk dat de doorsnee fietser/-ster ervan uitgaat dat er een bel op de fiets zit, wat voor fiets dan ook, en dat die dus ook gebruikt wordt; dan wordt schreeuwen al gauw als aso ervaren, want 'je hebt toch een bel?'

Daarbij gebruiken renners nog wel eens een bepaald jargon, welke allicht door andere fietsers niet wordt begrepen ... 'ACHTER!' 'Huh? wat is er achter?' "

Maar goed, deze discussie lijkt een beetje op de winterbanden-discussie elders in dit forum; hoogst vermakelijk, maar we komen er niet echt uit.

Pagina: 1 ... 5 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.