Om even terug te komen op mijn android-app verhaal: ik heb het zojuist uitgeprobeerd. Enkele weken geleden heb ik via ebay een madeinchina sporthoesje gekocht voor mijn telefoon. Helaas was deze nog niet binnen, dus ik heb mijn oude telefooncover met duc-tape aan mijn stuurpen gefabriceerd en daar mijn telefoon in geklikt

. Geen regen vandaag, dus ik heb de gok gewaagd.
Ik heb eerst een route uitgedokterd mbv ridemygps, die ik vervolgens als GPX in het programma OsmAnd (meer info:
http://www.cyclechat.net/...n-using-gpx-files.100024/ ) heb geladen (Google Play:
Google Play: OsmAnd Kaarten & Navigatie ).
Dit werkt perfect, had een mooie route en de navigatie is geen een keer fout gegaan

.
Ik vertrok met een batterij van 100%, en mijn batterij had nog 58% over toen ik terugkwam (ongeveer 1,5 uur gefietst). Ik had GPS aanstaan en 3G, en naast de navigatie-app draaide Strava op de achtergrond. Ik vind dit persoonlijk een goed alternatief voor een Garmin. Telefoon = Oppo Find 5 (
http://tweakers.net/product/321958/oppo-find-5/ ).
Wat betreft het fietsgedrag: eerlijk gezegd heb ik geen last van racefietsers, en zie ze zich ook niet asociaal gedragen. Het gedrag wordt wel minder naarmate de groepen groter worden. Ook toen ik zelf nog niet fietste heb ik mij nooit zo geirriteerd aan racefietsers, behalve als ze als een malle lopen te schreeuwen dat je opzij moet. Mijn vrouw irriteert zich overigens aan bijna alle racefietsers, maar dat heeft vooral te maken met de vaart waarmee ze voorbij stuiven

.
Mensen die geen bel hebben zijn dom bezig mijns inziens. Eigenlijk is er geen zinvol argument te bedenken om deze weg te laten -> gewicht - wat is 30 gram op 80 kg ; aerodynamica - bel is klein en kan makkelijk weggestopt worden ; werkt niet - mijn ervaring, en zo te zien van vele anderen is totaal anders ; het is niet mooi - misschien niet, maar je hebt je verantwoordelijk te gedragen. wanneer een bel kan voorkomen dat ik een persoon het ziekenhuis in rijd, graag.
Volgens mij realiseren sommige (wannabe-)wielrenners zich niet dat de
openbare weg gedeeld dient te worden met andere gebruikers. Rem gewoon af als dat de veiligheid ten goede komt wanneer je iemand passeert, dan maar een wat lager eindgemiddelde. Het is tenslotte toch geen wedstrijd. En wat ga je zeggen als je een kind een gebroken been rijdt die daardoor de rest van zijn leven mank loopt? Ik wilde 0,1 km/h hoger gemiddelde? Even ter illustratie

.
Wat mij betreft mag deze discussie overigens ook gevoerd worden onder en met E-bikers.