MMUilwijk schreef op zondag 06 april 2014 @ 11:26:
Gister voor de eerste keer kennis gemaakt met de kasseien, in de ronde van Vlaanderen 245km (
http://www.strava.com/activities/127276811).
Ben er nog niet helemaal over uit of ik het nou lekker vond of gewoon plain painful. Vlakke stroken zijn echt lollig, volle bak er over heen knallen. Bergop is het toch minder leuk, je verliest een hoop vermogen.
Mooie ronde, super georganiseerd en lekker weer. Onder dat soort omstandigheden wil ik 'm nog wel een keer doen. As zaterdag staan er 53 kilometers kasseien op het menu, tijdens Parijs - Roubaix (170km)!
Het punt bergop is juist dat je vermogen moet hebben op kasseien. Hoe harder je over kasseien gaat, des te makkelijker (niet qua vermogen leveren zelf natuurlijk) rij je eroverheen, je stuitert minder en je wielen gaan rechtdoor. Als je op een onverharde weg rijdt met een auto (niet 100% vergelijkbaar natuurlijk omdat die vering en demping heeft) en je hebt van die bekende wasbordjes, dan is het comfortabeler om daar met hogere snelheid overheen te rijden. Idem dito worden kasseien ook makkelijker als je zelf wat body hebt, gewicht. Daarom ook is het bergop aan 10% kasseien toch wel iets voor Cancellara, terwijl hij op asfalt het tegen de lichtgewichten toch echt af moet leggen. Meer vermogen leveren kasseien omhoog maakt het bij wijze van spreken exponentieel makkelijker, daarom ook dat de verschillen op een klim in de RvV zo snel op kunnen lopen. Eenmaal snelheid verloren kan je moeilijk/onmogelijk weer versnellen.
Ondanks dat het me wel enigszins ligt hou ik er zelf niet zo van, vorig jaar één echte kasseikoers gereden (incl. merkbare hoogteverschillen), die laat ik dit jaar toch links liggen

.
Zelf zojuist even mijn fitheid getest na van de week gestart te zijn met mijn eerste baan + flink verkouden/keelontsteking gehad te hebben, maar dat voelde toch niet bepaald goed, dus ik ga vanmiddag maar niet koersen (gelukkig kan ik dan wel vlaanderen kijken!).
Wel eerste km's gemaakt op nieuwe wieltjes (Shimano RS81-C35), die lopen echt fijn en voelde merkbaar stijver aan bij sprintjes t.o.v. wielen die ik hiervoor gebruikte (Vision T42 (wedstrijdwielen), Mavic Ksyrium Equippe en Mavic Aksium (trainingswielen)) die ik relatief makkelijk tegen de remblokken aan kon trekken. Daar ga ik wel plezier van hebben denk ik. Ze zijn redelijk all-round en dus goed inzetbaar voor allerlei omstandigheden/parcoursen (zeer stijf (zie bijv. Fiets magazine van afgelopen maand), redelijk aero met 35mm en iets bredere velg en 16/21 spaaks, wel niet super licht, maar ook niet zwaar, volgens mij zit dat gewicht hem vooral in de naaf en niet in de velg).
Daarnaast gaat er nog een handgespaakt setje komen (Kinlin XC279 velgen, 20/24 of 20/27 spaaks, naven moeten we nog even kijken). Ga ik mooi samen maken met een vriend van mij die zelf ook zo'n setje gaat maken (alleen hij met dunnere spaken i.v.m. dat hij lichter is) aangezien hij daar echt goed verstand van heeft (voor de Fiets forummers: amclassicfan). Dan heb ik weer twee prima wielsets die wel 11-speed compatible zijn.