Ik zou iig voor zorgen dat je een KMC link op je ketting hebt. Dat heb ik ook en werkt geweldig. Een handig tip dat iemand eerder in dit topic gaf was een Parktool MLP 1.2 (Master Link Pliers) kopen. Dit is wel een must als je een KMC link hebt. Zowel de KMC link (4 stuks) als de MLP 1.2 heb ik via Ebay gekocht voor onder de 40 euro samen.
Cassette eraf halen en crank lijkt me beide overkill. Gewoon goed schoon spoelen met tuinslang. Dan met een goede borstel (ik heb een mooi setje van Pedros) en degreaser erop. Even in laten trekken en afspoelen met tuinslang. Daarna even met droge doek erover heen.
Qua ketting nog niet vele ervaring maar nachtje laten staan in een degreaser lijkt me niet nodig en tast denk ik ook je ketting aan. Er zit in de rollers namelijk al van de fabriek uit olie. Vele male beter dan wat je er ooit op doet. Nieuwe ketting smeer ik daarom ook niet meteen in.
Ik heb zelf wat meuk geleend van een fietsvriend. Tacx kettingpons van hem beviel me erg goed. Al wil ik zelf die van Shimano kopen denk ik. Qua kettingzwiep en cassette tool heb ik geen idee. Hoor ik ook graag van andere. Ik heb wel een voorkeur voor een cassette tool die ik eventueel ook kan gebruiken voor
Campagnolo. SRAM is hetzelfde als Shimano.
Even terug komend op cassettes. Ik merk idd wel wat gemist zoals eerder gaan gegeven maar ik wil eigenlijk wel 11 houden. Bij sprints die ik regelmatig doe met groepje op de zondag ga ik altijd naar groot voor en 12 achter...dan mis ik soms nog wel wat extra verzet.
Ik zie dat
12gobiking een actie (44,95) heeft voor cassettes (Ultegra 6700) dus zit eigenlijk te denken aan: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23T
@Havana ga ik die 18 echt missen? Ik had overigens een 105 12-27 (12-13-15-16-17-19-21-24-27). De 24 en 27 heb ik eigenlijk nog maar weinig gebruikt...misschien in een tunnel naar boven maar daar red ik me ook wel met klein voor en 21/23. 18 heb ik dus nog nooit gehad.
[
Voor 31% gewijzigd door
Graham op 25-03-2014 21:30
. Reden: minor fixes ]