Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 138 Laatste
Acties:
  • 594.031 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Rick13 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:40:
[...]

Toevallig, ik ben vandaag ook langs de Ringvaart gefietst.
Misschien kom ik je eerder tegen dan op de AD6 >:)
We kunnen best een keer samen het rondje (of 2 doen) doen. Laat maar weten per DM :)

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

MMuilwijk, jij moet je zeker geen zorgen maken over AD6. Als die morgen zou zijn, zou je ze alle zes onder het uur doen volgens mij. Jij hebt dit jaar al twee keer zoveel trainingskm's in de benen dan ik in totaal voor AD6 getraind had en ik heb de zes gehaald, relatief gemakkelijk.

Trainen met wast langere klimmetjes (3-4 km of langer) is wel goed om af en toe te doen, om te leren welk verzet, welke cadans en welke hartslag je dan lekker vindt. Voor conditie en vermogen maakt het inderdaad niet veel uit hoe vlak je route is. Maar dat het toch uitmaakt, ervaar ik wel. Bergop ben ik relatief goed in vergelijking met mijn collega's, maar met wind tegen ben ik echt nergens, terwijl je zou zeggen dat dat op elkaar lijkt qua inspanning (wind tegen rij je ook vaak een lagere cadans en is het meer vechten, net als bij klimmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
TheLemon schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:54:
MMuilwijk, jij moet je zeker geen zorgen maken over AD6. Als die morgen zou zijn, zou je ze alle zes onder het uur doen volgens mij. Jij hebt dit jaar al twee keer zoveel trainingskm's in de benen dan ik in totaal voor AD6 getraind had en ik heb de zes gehaald, relatief gemakkelijk.

Trainen met wast langere klimmetjes (3-4 km of langer) is wel goed om af en toe te doen, om te leren welk verzet, welke cadans en welke hartslag je dan lekker vindt. Voor conditie en vermogen maakt het inderdaad niet veel uit hoe vlak je route is. Maar dat het toch uitmaakt, ervaar ik wel. Bergop ben ik relatief goed in vergelijking met mijn collega's, maar met wind tegen ben ik echt nergens, terwijl je zou zeggen dat dat op elkaar lijkt qua inspanning (wind tegen rij je ook vaak een lagere cadans en is het meer vechten, net als bij klimmen).
Hm, ik hoop het. Ik ben van nature geen klimmer (te zwaar), dus ik moet behoorlijk veel trainen om mee te kunnen in het hooggebergte. Tot 5-6% rij ik de meesten er wel uit, maar daarboven is het ploeteren. Wind tegen kan ik dan wel weer goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 17:28
PM_Petrol schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:38:
Krijg net een melding op Strava dat ik 30 dagen lang de premium versie mag testen.
Kijk daar word ik vrolijk van :). Verloopt op 27 mei dus nog even wachten met activeren.
Niet verkeerd dat ze dit aanbieden, toch leuk om een keer al die andere features te zien. Ze zullen wel meer premium members zoeken ;)
Had ik rond kerst zelf. Wel leuk om te proberen maar vond het niet veel toevoegen. Enige wat ik nu mis is het zetten van een doel. Met een powermeter is het al een stuk aantrekkelijker.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43
Volledig mee eens, ik heb er net zelf een maand premium opzitten en ik vond het echt zeer weinig toevoegen. Als je een powermeter hebt dan is het een no-brainer (al zijn er dan wellicht betere alternatieven), maar zonder is het z'n geld niet waard.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
MMUilwijk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:56:
[...]

Hm, ik hoop het. Ik ben van nature geen klimmer (te zwaar), dus ik moet behoorlijk veel trainen om mee te kunnen in het hooggebergte. Tot 5-6% rij ik de meesten er wel uit, maar daarboven is het ploeteren. Wind tegen kan ik dan wel weer goed ;)
Erg herkenbaar. Tot 7-7.5% gaat het goed hier, ben ik meestal wel de snelste van het pack en kom ik ook lekker in een cadans. Daarboven wordt het wel ploeteren. Wat mij erg op valt is dat het toch wel degelijk anders is. Ben het niet met de mensen eens die zeggen dat wind tegen of gewoon harder rijden om hetzelfde vermogen te leveren gewoon hetzelfde is als klimmen. Kan het niet uitleggen, maar ik vind het echt heel anders.
MrAngry schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:06:
Volledig mee eens, ik heb er net zelf een maand premium opzitten en ik vond het echt zeer weinig toevoegen. Als je een powermeter hebt dan is het een no-brainer (al zijn er dan wellicht betere alternatieven), maar zonder is het z'n geld niet waard.
Het voegt ook erg weinig toe inderdaad. Enige wat leuk is, maar standaard zou moeten zijn is de hartslag analyse. Ze geven mooi weer hoe lang je in zones hebt gezeten (premium is custom zones). Voor de rest, geen power meter is ook erg weinig toegevoegde waarde voor premium.

Vind dat ze erg erg traag zijn met nieuwe features/verbeteringen. En hoewel de support forums vaak vol staan met requests e.d. gebeurt daar helemaal niets mee. Lijkt alsof ze maar wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

TheLemon schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:54:
Bergop ben ik relatief goed in vergelijking met mijn collega's, maar met wind tegen ben ik echt nergens, terwijl je zou zeggen dat dat op elkaar lijkt qua inspanning (wind tegen rij je ook vaak een lagere cadans en is het meer vechten, net als bij klimmen).
Volgens mij is dit puur een mentale issue. Ik kan behoorlijk goed met een constante snelheid klimmen 7/8%, maar vals plat 4-6%... oef, dan ben ik niet vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
4-6% is niet echt vals plat meer he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39

Pelle

🚴‍♂️

UltraSub schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:45:
Erg herkenbaar. Tot 7-7.5% gaat het goed hier, ben ik meestal wel de snelste van het pack en kom ik ook lekker in een cadans. Daarboven wordt het wel ploeteren. Wat mij erg op valt is dat het toch wel degelijk anders is. Ben het niet met de mensen eens die zeggen dat wind tegen of gewoon harder rijden om hetzelfde vermogen te leveren gewoon hetzelfde is als klimmen. Kan het niet uitleggen, maar ik vind het echt heel anders.
De uitleg is volgens mij vrij simpel; tegen een berg op gaat gewicht een rol spelen, en op het vlakke tegen de wind in speelt dat nauwelijks een rol van betekenis. Oftewel, met wind tegen moet je vooral heel veel W kunnen leveren, en omhoog heel veel W/kg.
Daarom rijd ik ook vrij gemakkelijk omhoog (72kg), terwijl ik helemaal niet gemaakt ben voor het hard (tegen de wind in) rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

UltraSub schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:53:
4-6% is niet echt vals plat meer he :+
Dat is ook afhankelijk van hoe de weg is. Dit was een stuk van +/-25Km met 4-6% vals plat met af en toe 2-3% naar beneden. Mentaal gezien voor mij een van de zwaarste stukken.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3757/13143399633_98f1fae1b5_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Vals plat is relatief. Als je de hele dag 8-10% klimt, voelt 4% als vals plat. Als je koud moet beginnen op 4% zeg je kut wat een klim :P

/edit
Maar nogmaals, weet niemand een site waar je je materiaal op kunt bijhouden per onderdeel, door gewoon gpx te uploaden? Verdomme ik zou willen dat Strava die gear section zou verbeteren zeg. Als je wielen of cassette wisselt klopt er geen zak meer van, en das niet goed voor de statsman in me :(

[ Voor 52% gewijzigd door UltraSub op 14-03-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:40
Aanloop naar Aubisque (Col du Soulor) is ook zo lekker vals plat, toen deze eindelijk echt omhoog ging kom je idd veel meer in een cadans. 3-5% is een nasty stijgingspercentage.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-10 11:08
W/kg is zowel op vlak, vals plat als klimmen belangrijk.

Op het vlakke is luchtweerstand/aerodynamica van grootste belang, op de klim zwaartekracht/gewicht. Je aerodynamica wordt voor het leeuwendeel bepaald door je frontale oppervlak, en hoe je het went of keert, dat is weer een functie van je omvang (gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:54
Vlak met wind tegen kan je natuurlijk gewoon even je benen stil houden.
Als je aan het klimmen bent is dat wat lastiger.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

UltraSub schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:15:
Vals plat is relatief. Als je de hele dag 8-10% klimt, voelt 4% als vals plat. Als je koud moet beginnen op 4% zeg je kut wat een klim :P

/edit
Maar nogmaals, weet niemand een site waar je je materiaal op kunt bijhouden per onderdeel, door gewoon gpx te uploaden? Verdomme ik zou willen dat Strava die gear section zou verbeteren zeg. Als je wielen of cassette wisselt klopt er geen zak meer van, en das niet goed voor de statsman in me :(
Oké, het was een tussen stuk tussen 2 grotere klimmen, dus dat is wel waar. Maar ik heb echt liever >8% en hard doortrappen dan zoeken naar de juiste versnelling, cadans om op vals plat vooruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 22:10

the_RJ

Banana Hammock!

srk89 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:25:
W/kg is zowel op vlak, vals plat als klimmen belangrijk.

Op het vlakke is luchtweerstand/aerodynamica van grootste belang, op de klim zwaartekracht/gewicht. Je aerodynamica wordt voor het leeuwendeel bepaald door je frontale oppervlak, en hoe je het went of keert, dat is weer een functie van je omvang (gewicht).
Nee, gewoon nee, wat jij doet is dingen aan elkaar verbinden die wel ergens iets met elkaar te maken hebben, maar zeker niet zo direct aan elkaar verbonden mogen worden, en al helemaal niet lineair. Nu ga je ervanuit dat iedereen even lenig is, dat iedereen even diep kan zitten, een aerodynamische houding aanneemt, dezelfde fietspositie gebruikt, dat iedereen de wattages dan ook kan leveren in die positie.

Nee, daar komt nog bij dat mensen die langer zijn vaak ook gewoon meer W kunnen leveren.

W/kg is belangrijk wanneer het om (serieuzer) klimmen gaat, W is belangrijk op het vlakke, daar moet je kg echt niet aan verbinden. Ik ben nu nog een kilo of twee boven wedstrijdgewicht, als ik die eraf heb dan gaat dat me zeker helpen in een etappekoers in de Ardennen over een ruime maand, maar echt niet in de Nederlandse waaierklassiekers. Sterker nog, volgens jou redenering is het heel raar dat het juist de lange Nederlanders zijn die altijd in de eerste waaier zitten.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
UltraSub schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:15:
/edit
Je wilt per materiaal je stats bijhouden? Lijkt me geen raketwetenschap om zoiets in elkaar te draaien toch?

[ Voor 6% gewijzigd door wackmaniac op 14-03-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
Hij wil per rit kunnen aangeven of de kilometers bij wielset 1 of wielset 2 moeten worden geteld. Eerlijk gezegd begrijp ik volkomen dat Strava aan andere zaken prioriteit geeft. Tip: Gebruik een spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
the_RJ schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:57:
[...]

Nee, gewoon nee, wat jij doet is dingen aan elkaar verbinden die wel ergens iets met elkaar te maken hebben, maar zeker niet zo direct aan elkaar verbonden mogen worden, en al helemaal niet lineair. Nu ga je ervanuit dat iedereen even lenig is, dat iedereen even diep kan zitten, een aerodynamische houding aanneemt, dezelfde fietspositie gebruikt, dat iedereen de wattages dan ook kan leveren in die positie.

Nee, daar komt nog bij dat mensen die langer zijn vaak ook gewoon meer W kunnen leveren.

W/kg is belangrijk wanneer het om (serieuzer) klimmen gaat, W is belangrijk op het vlakke, daar moet je kg echt niet aan verbinden. Ik ben nu nog een kilo of twee boven wedstrijdgewicht, als ik die eraf heb dan gaat dat me zeker helpen in een etappekoers in de Ardennen over een ruime maand, maar echt niet in de Nederlandse waaierklassiekers. Sterker nog, volgens jou redenering is het heel raar dat het juist de lange Nederlanders zijn die altijd in de eerste waaier zitten.
Ik verbind het toch niet per se lineair aan elkaar, noch ga ik er vanuit dat iedereen even lenig is etc. Dat staat écht helemaal nergens en maak je er zelf van. Ik zeg dat het 1 een functie van het ander is. Over de vorm van die functie zeg ik niets. Je kan mij in elk geval niet vertellen dat gewicht en frontaal oppervlak niet aan elkaar gecorreleerd zijn, ook al corrigeer je het voor tig andere factoren.

Hier, dit is interessant:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5Pfp0jY.jpg

ps Langere mensen leveren natuurlijk meer W, maar ze zijn ook zwaarder 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door srk89 op 14-03-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Tsja, dat zit nu idd niet in Strava en ik weet ook niet hoeveel animo ervoor is. Ik begrijp dus wel dat Strava er niet zoveel prioriteit aan geeft. Strava heeft recentelijk wel een API opengesteld dacht ik. Misschien kan je daar iets mee, geef je in de comment van je rit aan welk materiaal je hebt gebruikt en dat parse je dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Niks zo leuk om als toch wat zwaarder persoon (95+ kg) op je alu racer lekker die slanke mannetjes op hun hele dure fietsen voorbij te gaan bij het klimmen. (in de Ardennen en Limburg tenminste) :)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20
De maker van de Strava Multiple Ride Mapper heeft nu met de nieuwe Strava API ook een aardige andere tool gemaakt: http://www.jonathanokeeffe.com/strava/annualSummary.php

Geeft voor de statistieken-nerds weer een leuk extra getallen. En heeft het 'commute' vinkje ook eens zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
wackmaniac schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:05:
[...]

Je wilt per materiaal je stats bijhouden? Lijkt me geen raketwetenschap om zoiets in elkaar te draaien toch?
Is het ook niet. Zit er ook aan te denken het zelf te gaan bouwen, maar mijn php skills zijn roestig geworden.
matthijsln schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:14:
Hij wil per rit kunnen aangeven of de kilometers bij wielset 1 of wielset 2 moeten worden geteld. Eerlijk gezegd begrijp ik volkomen dat Strava aan andere zaken prioriteit geeft. Tip: Gebruik een spreadsheet.
Strava heeft een gear sectie. Kun je tot op schroefniveau een fiets uit onderdelen samenstellen. Dat zit er al in, dat is een fijne functie. Het probleem is dat ze tracken per fiets, en niet per onderdeel. Als ik een onderdeel van de fiets af haal dan is de enige optie retire. Maak van retire "shelf" en je bent klaar. Dat is echt niet moeilijk te bouwen. En waar geven ze dan wel prioriteit aan? Noem eens een voorbeeld? De enige nice feature die ik de afgelopen jaren dat ze hot zijn heb zien komen was Routes. De rest is werkelijk niks behalve wat layout veranderd. Mijn laatste jaar premium in ieder geval. Wil best betalen, maar zoveel voor alleen hartslagzones?
wackmaniac schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:20:
Tsja, dat zit nu idd niet in Strava en ik weet ook niet hoeveel animo ervoor is. Ik begrijp dus wel dat Strava er niet zoveel prioriteit aan geeft. Strava heeft recentelijk wel een API opengesteld dacht ik. Misschien kan je daar iets mee, geef je in de comment van je rit aan welk materiaal je hebt gebruikt en dat parse je dan weer.
Api.. Hmm.. Misschien dat dat inderdaad iets kan opleveren. Eens kijken als ik tijd heb :)

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 14-03-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Nu online
Gisteren is de iPhone App van Strava nog helemaal vernieuwd

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 22:10

the_RJ

Banana Hammock!

srk89 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:17:
[...]

ps Langere mensen leveren natuurlijk meer W, maar ze zijn ook zwaarder 8)7
Nee prima, lineair heb ik zelf toegevoegd, klopt niet in het verband, ik bedoelde daarmee dat je een correlatie aangeeft, een correlatie die er op zich wel is, maar die niet bepalend is voor prestaties op het vlakke zoals jij aangeeft.

De correlatie die je aangeeft met je p.s. geeft al aan dat de W/kg helemaal niet zo relevant zijn voor het rijden op vlak terrein. Langere mensen leveren meer wattage, maar zijn ook zwaarder. Prima, helder.

Laten we de fietser even als een geometrisch figuur beschouwen, zeg een bolletje. Frontaal oppervlak is dus de oppervlak van de bol (of de helft eigenlijk, maar doet er niet toe), laten we de massa even evenredig beschouwen met de inhoud. Als de inhoud van de bol toeneemt gaat dat met de straal^3, oppervlak met de straal^2. Simpele wiskunde geeft dus al aan dat je oppervlak/gewicht verhouding eerder gunstiger uitpakt voor je frontaal oppervlak dan ongunstig wanneer het gewicht toeneemt. Neem daar de aanname bij dat langere, zwaardere mensen ook meer Watt leveren, dan maakt dat gewicht dus al niet meer relevant als bepalende variabele voor prestaties op het vlakke.
Ja, prima figuur, ik weet die percentages niet uit mijn hoofd, maar geloof zo dat ze doorgaans kloppen. Maar die figuur heeft betrekking tot een vast frontaal oppervlak (en gewicht) en een vast geleverd wattage en dus niet bepaald relevant voor de discussie.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:04
matthijsln schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:48:
De maker van de Strava Multiple Ride Mapper heeft nu met de nieuwe Strava API ook een aardige andere tool gemaakt: http://www.jonathanokeeffe.com/strava/annualSummary.php

Geeft voor de statistieken-nerds weer een leuk extra getallen. En heeft het 'commute' vinkje ook eens zin.
Zeker leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37

DjVe

Hatsaflats!

Ik word er altijd een beetje kriebelig van als mensen praten over "W hebben" of "wattage leveren". Gebruik gewoon vermogen, dat snapt iedereen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
UltraSub schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:50:
Strava heeft een gear sectie. Kun je tot op schroefniveau een fiets uit onderdelen samenstellen. Dat zit er al in, dat is een fijne functie. Het probleem is dat ze tracken per fiets, en niet per onderdeel. Als ik een onderdeel van de fiets af haal dan is de enige optie retire. Maak van retire "shelf" en je bent klaar. Dat is echt niet moeilijk te bouwen. En waar geven ze dan wel prioriteit aan? Noem eens een voorbeeld? De enige nice feature die ik de afgelopen jaren dat ze hot zijn heb zien komen was Routes. De rest is werkelijk niks behalve wat layout veranderd. Mijn laatste jaar premium in ieder geval. Wil best betalen, maar zoveel voor alleen hartslagzones?
Helemaal eens. Heb het wel eens getweet naar @Strava maar alleen mensen die het ook wilde retweeten of reageerde erop. Ik wil deze feature ook graag hebben! Is er eigenlijk een topic op het forum voor?

Heb ik zelf nog een vraag aan iedereen hier die conti binnenbanden heeft. Hebben er meer last van dat soms het ventiel er niet helemaal goed ingedraait is? Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik zelf nog even met een combinatietang het iets moest aandraaien zodat deze goed aan sluit.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
the_RJ schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:56:
[...]
Nee prima, lineair heb ik zelf toegevoegd, klopt niet in het verband, ik bedoelde daarmee dat je een correlatie aangeeft, een correlatie die er op zich wel is, maar die niet bepalend is voor prestaties op het vlakke zoals jij aangeeft.
[...]
Ja, prima figuur, ik weet die percentages niet uit mijn hoofd, maar geloof zo dat ze doorgaans kloppen. Maar die figuur heeft betrekking tot een vast frontaal oppervlak (en gewicht) en een vast geleverd wattage en dus niet bepaald relevant voor de discussie.
Ik ben/was het helemaal niet oneens met je verhaal, maar je moet geen woorden verdraaien en argumenten aanvoeren tegen zaken die ik niet gezegd heb.

Goed beschouwd is het eigenlijk heel simpel:
Zie bv: http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html
Wind Resistance Fw = 1/2 A Cw Rho Vmps2
Rolling Resistance Frl = Wkg 9.8 Crr
Gravity Forces Fsl = Wkg 9.8 GradHill

Power RiderPower = (Fw + Frl + Fsl) Vmps
Zie dat alle eerste afgeleiden positief zijn én dat A een positieve functie is van gewicht (zoals jij ook uitlegt). Minder kg is minder Fw, minder Frl én minder Fsl (dat is dan igv klim) te overwinnen. Hou RiderPower fixed en bereken dan je snelheid. Dus, gegeven je vermogen is het per definitie gunstiger minder te wegen. Gegeven je gewicht is het gunstig te zorgen meer vermogen te ontwikkelen. Beiden impliceren een hogere w/kg.

Alleen:
-vermogensontwikkeling is niet lineair aan gewicht
-er is een tradeoff tussen vermogen en gewicht die ook verre van lineair is

Of je er beter aan doet kilo's te verliezen of kracht te gaan winnen, hangt van elk persoon zn fysieke status af (denk aan marginale wattage per kg lichaamsgewicht, wat een stuk lager ligt bij mensen met een enorme pens dan bij mensen met enorme beenspieren).

(Mea culpa, ik schreef het er niet expliciet bij, maar het plaatje was toegevoegd als bijdrage aan de algehele discussie. Het laat het omslagpunt op 2% zien en is daarmee toch relevant. (NB het is wel voor een relatief goed getrainde renner geschat, die door zn hogere snelheid relatief veel meer luchtweerstand moet wegbeuken)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

@Havana: Mijn ervaring is juist dat NW Groningen prima wegen heeft, iig beter als NO, of het moet door de ongelooflijk strenge winter hard minder geworden zijn :+. Welke wegen liggen er volgens jou zo slecht in dan?

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Graham schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:55:
[...]

Helemaal eens. Heb het wel eens getweet naar @Strava maar alleen mensen die het ook wilde retweeten of reageerde erop. Ik wil deze feature ook graag hebben! Is er eigenlijk een topic op het forum voor?
https://strava.zendesk.co...ection-of-Strava-Cycling-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
Ondertussen zijn alle kledingstukken, groepen en wielsets wel eens langsgekomen, maar welke zonnebril verdient jullie voorkeur? Ik heb zelf een Oakley Jawbone, zit fantastisch, maar sinds Froome ben ik daar minder fan van geworden. Voor de lol fiets ik ook wel eens met Aviators, maar dan komt er toch wel veel wind bij je ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 17:42
srk89 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:15:
Ondertussen zijn alle kledingstukken, groepen en wielsets wel eens langsgekomen, maar welke zonnebril verdient jullie voorkeur? Ik heb zelf een Oakley Jawbone, zit fantastisch, maar sinds Froome ben ik daar minder fan van geworden. Voor de lol fiets ik ook wel eens met Aviators, maar dan komt er toch wel veel wind bij je ogen.
Ik heb bij de laatste iBood hunt een Polaroid gescoort.
Een sportief model met gepolariseerde glazen (Filter cat 3). Het zit lekker en biedt goede protectie tegen de zon. En weet ik het wat er nog allemaal voor "features" in de glazen zitten 8) . En voor €20 was ik klaar.
Hiervoor had ik een simpele sportbril op, met zonwerende glazen, werkt ook prima.
http://www.polaroideyewea...7414a?page=5&top=3761&p=5

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Zo! Mijn gewone bril is nog goedkoper dan zo'n Jawbone. Heb zelf de afgelopen vier jaar naar volle tevredenheid gefietst met een brilletje met verwisselbare glazen van de Lidl van 10 euro. Heb nu een merkloos dingetje met oranje glazen en die voldoet nu wel, maar bij volle zon is het niet optimaal. Daar zoek ik nog een alternatief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:12
Heb vorig jaar dit dingetje gekocht; http://www.futurumshop.nl...-met-2-extra-lenzen.phtml

Bevalt goed. Zwarte, oranje en witte glazen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _TiNo_21
  • Laatst online: 21:21
Ik ben ook nog op zoek naar een nieuwe bril, maar heb een lijstje met wensen waardoor het onmogelijk lijkt om een bril onder de 500 Euro te vinden....

- Zeer smal hoofd
- Glazen op sterkte (inzet bril werkt niet door lange wimpers)
- Het lieft transitions zodat ik ook in het schemer gebruik kan maken van de bril

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:55
Kunnen jullie me helpen?
Ik ben 16jaar, 176cm, 56kg.
Ik ben atletisch gebouwd (5x per week hardlopen)
Ik zou graag een koersfiets hebben voor af en toe fietstochten te maken en te trainen.
Mijn budget ligt rond de 500 euro.
Is een 2dehands fiets op het internet de beste keus?
Wat zijn dingen waar ik op moet letten? (remmen, versnellingen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
_TiNo_21 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:29:
- Glazen op sterkte (inzet bril werkt niet door lange wimpers)
Knip je wimpers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een fietsmaker in oost nederland (achterhoek) wie de shimano schoenen kan vervormen?
Kan zelf alleen mantel vinden maar die zit 60km verder. Heb van die heat moldable schoenen. R241

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
morgen nog tweakers aanwezig bij omloop van vlaanderen?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Lekker ritje gemaakt, wel behoorlijk koud! Had te weinig kleding aan. Toch lekker gefietst. 142 km.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:17:
Weet iemand een fietsmaker in oost nederland (achterhoek) wie de shimano schoenen kan vervormen?
Kan zelf alleen mantel vinden maar die zit 60km verder. Heb van die heat moldable schoenen. R241
Misschien een wintersportzaak? Die hebben ook vaak een schoenfohn staan.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze moeten dat met een vacuum machine enzo doen.

YouTube: Shimano Custom Shoe Heat Molding

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Flinke uitdaging om een filmpje over Shimano schoenen te maken met nog meer reclame voor Sidi...

Maar inderdaad, bij een wintersportzaak waar ze skischoenen op die manier vormen ga je met je schoenen geen succes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Schaatswinkels hebben wel vacuumshizzle.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham

Stoer. Ook leuk om te zien dat hardlopen een stuk minder geworden is maar fietsen enorm gestegen is qua activiteit.
havana schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:57:
Lekker ritje gemaakt, wel behoorlijk koud! Had te weinig kleding aan. Toch lekker gefietst. 142 km.
Netjes hoor. Na 18:00 van Delft naar huis in kort/kort dat was echt net te doen...erg fris.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:39

sapphire

Die-hard pruts0r

wackmaniac schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:24:
Zo! Mijn gewone bril is nog goedkoper dan zo'n Jawbone. Heb zelf de afgelopen vier jaar naar volle tevredenheid gefietst met een brilletje met verwisselbare glazen van de Lidl van 10 euro. Heb nu een merkloos dingetje met oranje glazen en die voldoet nu wel, maar bij volle zon is het niet optimaal. Daar zoek ik nog een alternatief voor.
Ik heb van de week 2 brilletjes van €1,99 bij de lidl gehaald. 1 oranje cat 2 en een donkere cat 3, voor 4 euro best het proberen waard :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
zojuist de bandenwissel laten uitvoeren, van de Vredestein Tricomp blah-blah (23mm) nu naar Specialized Roubaix pro 25mm.
Heb al ergens gezien dat ik van 7 bar naar 6-6,2 bar kan zakken op 25mm.
Gelijk maar een zadeltasje meegenomen voor het opbergen van 2 CO2 patronen + kop, 2 biba's en een bandenlichter setje.

Kreeg wel advies mee om minder de ketting te smeren, en alleen de bovenzijde en de onderzijde die vrij ligt dun in te olieen. Dan zou de rest/ketting zichzelf afdoende smeren zonder cassettes en tandwielen 'vet' te maken. Klopt dit? of zijn er anderen die dit kunnen bevestigen op de racefiets?

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 15-03-2014 15:07 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, je smeert alleen de ketting. De meesten gebruiken veel te veel smering, waardoor de ketting binnen no time weer zwart wordt...

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 15-03-2014 15:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Ai caramba, wat een wind vandaag. Had de beschutting in Drenthe wat overschat; dikke 60 km met wind vol tegen of schuin tegen, pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ja inderdaad een bak wind. Vanmorgen op de markt waaide er zo een halve markkraam de halve Vismarkt over :/

Ga zelf morgen weer op pad; qua wind is het dan niet veel beter denk ik.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Niet best inderdaad die wind. Vandaag de Joop Zoetemelk Classic. Mooie route met de eerste helft wind mee. Toen nog even vanaf de A2 terug naar Leiden met wind tegen. Dat was flink doortrappen geblazen. Inclusief heen en weer naar huis goed voor 176 km. Mijn jaartotaal, dat tot dusver na 3 ritjes op 160 km stond, ruim verdubbeld in ieder geval. Met een beetje geluk kan ik ergens op een avond nog een keer fietsen, anders moet ik het hiermee doen voor de Ronde van Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 15:11:
Klopt, je smeert alleen de ketting. De meesten gebruiken veel te veel smering, waardoor de ketting binnen no time weer zwart wordt...
Dat kan je gewoon niet te vaak zeggen eigenlijk. Ik gebruik ook geen spray...gewoon bagger om te gebruiken. In plaats daarvan gewoon elke roller 1 druppel olie. Even een paar keer de trappers draaien en dan na 10 minuten met een doek het overtollige vet eraf.
argro schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:48:
Niet best inderdaad die wind. Vandaag de Joop Zoetemelk Classic. Mooie route met de eerste helft wind mee. Toen nog even vanaf de A2 terug naar Leiden met wind tegen. Dat was flink doortrappen geblazen. Inclusief heen en weer naar huis goed voor 176 km. Mijn jaartotaal, dat tot dusver na 3 ritjes op 160 km stond, ruim verdubbeld in ieder geval. Met een beetje geluk kan ik ergens op een avond nog een keer fietsen, anders moet ik het hiermee doen voor de Ronde van Vlaanderen.
Netjes! Ik was er ook bij.

Samen met collega de Joop Zoetemelk Classic gereden, 150 K. Eerst nog beetje verdwaald na de splitsing van de afstanden maar uiteindelijk de pijlen kunnen volgen (eerst gewoon niet goed opgelet denk ik 8)7).

Mijn collega ging helaas nogal dood door de wind maar gelukkig ging hij netjes achter mij hangen en waar mogelijk sloten we aan bij de rest van de renners. Blijkbaar rij ik te hard voor ze of zo want zodra ik de kop pakte om de rest te laten rusten vielen ze eraf als vliegen. Jammer maar wel onder de indruk van mijn collega, die is toch netjes bij me gebleven. Ondanks dat ik me inhield :9

Mijn hr-strap deed wel wat vaagjes vandaag helaas (geen hartslag, inaccuraat en heel soms goed). Verder vond ik het een mooie rit om te doen, smaakt naar meer. Moet zeggen dat het ondanks de wind een prima rit was. Gereden route.

[ Voor 1% gewijzigd door Graham op 15-03-2014 19:10 . Reden: typo's ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
wackmaniac schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:44:
Ai caramba, wat een wind vandaag. Had de beschutting in Drenthe wat overschat; dikke 60 km met wind vol tegen of schuin tegen, pffff.
Zeker. Ik waaide er na een uur koers verschrikkelijk af :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Laatst online: 21:46
Hier ook weer lekker gereden met de wielerclub. Heb de laatste 2 ritten wel wat vreemds, de 810 geeft continu te lage snelheid aan, om vervolgens weer naar de goede snelheid te gaan. Alles zit goed aangesloten en het gebeurt alleen als ik de fiets met snelheid/cadance sensor gebruik.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Vandaag voor t eerst echt een stuk gefietst, bij thuiskomst redelijk gesloopt en pfff wat een wind zeg. Uiteindelijk wel tevreden met het eindresultaat.

https://www.strava.com/activities/120856776

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rene schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 19:45:
Hier ook weer lekker gereden met de wielerclub. Heb de laatste 2 ritten wel wat vreemds, de 810 geeft continu te lage snelheid aan, om vervolgens weer naar de goede snelheid te gaan. Alles zit goed aangesloten en het gebeurt alleen als ik de fiets met snelheid/cadance sensor gebruik.
  • wielomtrek gecontroleerd in de Edge?
  • afstand misschien iets te groot tussen Edge en sensor?
  • batterij van de sensor mogelijk 'op' aan 't raken?
  • Edge810 laatste firmware geupload (2.9.0) met oog op ANT-verbeteringen? versie 2.60 pakt al ANT-drop outs aan...

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 15-03-2014 20:37 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Ja heb alles goed staan. Wel zojuist de sensor iets dichter op de magneet gericht. Zat ongeveer 2 millimeter verschil tussen die uitlijnstreepjes. Morgen maar even testen.

Ook gelijk mijn trillende voorrem opgelost. Zat toch wel wat speling op het balhoofd. Deze heb ik zojuist aangedraaid en de speling is weg (en de trillende rem hopelijk ook). Wel las ik dat je het balhoofd kan slopen door hem te vast aan te draaien. Zijn hier speciale regels voor? Heb het nu op gevoel gedaan, speling verwijderd en het stuur beweegt zonder probleem rond als ik de fiets op til en hem kantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 17:42
Vandaag weer een tochtje gemaakt. Ze hadden het er gister op het werk over dat het dit weekend gaat regenen en flink gaat waaien. Wind maakt me niet uit, maar regen moet ik niet hebben. Maar gelukkig regende het vandaag niet dus toch op de fiets gestapt. Had van te voren even op buienradar gekeken hoe de wind precies stond, zodat ik eerst tegen de wind in kon fietsen. Als ik op de terugweg tegen de wind in fiets ben ik haast niet vooruit te branden :S. En je denkt met de wind in je rug, oh het gaat wel lekker laat ik nog maar een paar extra kilometertjes maken. Maar die moet je dan natuurlijk ook weer terug rijden ;).

Richting Hellevoetsluis gereden via de polder, heenweg met een gemiddelde van 23-24, het waaide echt hard op sommige stukken. Eenmaal in H'sluis aangekomen terug via de Zeedijk. Volop wind in de rug, ik begon helemaal te glimmen haha. Reed daar met snelheden van 45 zonder uit het zadel te komen. Ook een persoonlijk record gevestigd op een Strava Segment. Op open stukken in de polder soms de wind in de zij, heb echt schuin moeten hangen om een beetje normaal recht te kunnen rijden. Kreeg daardoor wel last van mn onderrug.
Uiteindelijk iets meer dan 50km gefietst met een gemiddelde van 28.6 km/h.
Morgen weer een stukje als het niet gaat regenen.

http://app.strava.com/activities/120793801
Strava heeft eergister ook een update gehad voor Android (iOS weet ik niet), andere looks en is nu ook in het nederlands verkrijgbaar.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rene schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:54:
Ja heb alles goed staan. Wel zojuist de sensor iets dichter op de magneet gericht. Zat ongeveer 2 millimeter verschil tussen die uitlijnstreepjes. Morgen maar even testen.

Ook gelijk mijn trillende voorrem opgelost. Zat toch wel wat speling op het balhoofd. Deze heb ik zojuist aangedraaid en de speling is weg (en de trillende rem hopelijk ook). Wel las ik dat je het balhoofd kan slopen door hem te vast aan te draaien. Zijn hier speciale regels voor? Heb het nu op gevoel gedaan, speling verwijderd en het stuur beweegt zonder probleem rond als ik de fiets op til en hem kantel.
Blijft de kadans/cadans wel goed/stabiel werken?
FYI, voor de kadans heb ik in het pedaal een staafmagneetje van 10x8mm zitten (neodymium). dan komt die afstand tot de sensor niet zo nauw, door het sterke magneetveld van deze oplossing (en geen tiewrap om de arm, ziet er netter uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Cadans doet het prima inderdaad. Heb ook zo een magneet die jij beschrijft in mijn pedaalas zitten. Inderdaad een mooie oplossing voor 1 euro :) het was meer de snelheid die raar doet. Blijft heuvel op bijvoorbeeld op 6 km/u steady staan, om dan 10 seconden later weer omhoog te schieten naar de goede waardes. Maar ik ga het morgen testen of die 2 mm verschil hier de schuldige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Rene schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:54:

Vuistregel is dat wanneer je je voorwiel een eind optilt, je wiel vanzelf een kant op moet vallen. Als je met de hand een beetje heen en weer draait mag je geen bobbels of 'ribbelig' gevoel hebben, moet gewoon soepel gaan. Speling moet je net weg hebben. Voorrem inknijpen en fiets proberen naar voor en achter te duwen, dan mag je net geen klokje meer voelen.

Als ik me niet vergis heb je ook een Focus. Die van mij heeft een iets aparte wig/klem in de vork zitten en bij mij kwam de speling vaak terug. Ik heb het voorgoed opgelost door de contactoppervlakken in de vork en waar de stuurpen klemt goed te ontvetten en daarna met carbon montagepasta in te smeren, daar zitten heel fijne zandkorreltjes in en nu schuift het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
NielsTn schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:57:
spannend, nog 1-2 weken en dan even babbelen met de dealer voor een racefiets.
Doel is om 2-3 keer per week naar/van het werk te fietsen (2x57km)
Traject is vlak, met soms bebouwing maar veel recht-toe-recht-aan door weilanden.

Zijn er tweakers die aan kunnen geven uit ervaring hoe lang je er over doet? Heb een goede conditie (veel MTB (maak wekelijks ritten van 50-70km/ 500-1100hm), maar ook dagelijks 20km op stadsfiets etc.)
Op het werk zijn douche en kleedgelegenheid aanwezig, dus alles sneller dan 2 uur (nu met OV) is meegenomen ;)
afgelopen week dus 2 dagen met de Roubaix van/naar het werk gereden. circa 53km in afstand, en op 1 uur 55 min. geklokt. moet wel vermelden dat ik me in hield, om zolang mogelijk in D1 te fietsen voor duurconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
DjVe schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:39:
Net terug van de fietsmeting van cycle (steyl). Goed geholpen en er zijn behoorlijke aanpassingen gedaan. Ik zal wel erg moeten wennen, maar de knie blessures moeten nu uit blijven :)
en merk je nu naar aantal weken veranderingen na de bikefit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Graham schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:56:
[...]

[...]
Netjes! Ik was er ook bij.

Samen met collega de Joop Zoetemelk Classic gereden, 150 K. Eerst nog beetje verdwaald na de splitsing van de afstanden maar uiteindelijk de pijlen kunnen volgen (eerst gewoon niet goed opgelet denk ik 8)7).
Er waren ook wel erg veel splitsingen. 9 voor 4 afstanden. Dat had efficiënter gekund. Ook de gisteren online gezette GPS-file (die naar eigen zeggen van de organisatie 'goed' was) correspondeerde niet met de werkelijke route.
Mijn collega ging helaas nogal dood door de wind maar gelukkig ging hij netjes achter mij hangen en waar mogelijk sloten we aan bij de rest van de renners. Blijkbaar rij ik te hard voor ze of zo want zodra ik de kop pakte om de rest te laten rusten vielen ze eraf als vliegen. Jammer maar wel onder de indruk van mijn collega, die is toch netjes bij me gebleven. Ondanks dat ik me inhield :9
Moet je natuurlijk wel consolideren qua tempo wanneer je de kop pakt en niet stiekem een tandje bijschakelen... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 16-03-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
TheLemon schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:08:
[...]

Vuistregel is dat wanneer je je voorwiel een eind optilt, je wiel vanzelf een kant op moet vallen. Als je met de hand een beetje heen en weer draait mag je geen bobbels of 'ribbelig' gevoel hebben, moet gewoon soepel gaan. Speling moet je net weg hebben. Voorrem inknijpen en fiets proberen naar voor en achter te duwen, dan mag je net geen klokje meer voelen.

Als ik me niet vergis heb je ook een Focus. Die van mij heeft een iets aparte wig/klem in de vork zitten en bij mij kwam de speling vaak terug. Ik heb het voorgoed opgelost door de contactoppervlakken in de vork en waar de stuurpen klemt goed te ontvetten en daarna met carbon montagepasta in te smeren, daar zitten heel fijne zandkorreltjes in en nu schuift het niet meer.
Dan zit het wel goed nu! Kon het helaas niet testen want er lag opeens 10 cm sneeuw hier :X. Heb inderdaad een Focus dus als de speling weer terugkomt ga ik jouw tip opvolgen. Hopelijk is het nu tijdelijk weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34
En vandaag heb ik me over laten halen om ondanks mijn gare benen van gisteren mee te doen aan de Midden Nederland Competitie in Tiel. Gelukkig werd er nauwelijks gekoerst en kon in de hele koers (voor)in het peloton blijven rijden.

Op zich wel een lekker gevoel, twee dagen na elkaar koers..

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
argro schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:15:
[...]
Er waren ook wel erg veel splitsingen. 9 voor 4 afstanden. Dat had efficiënter gekund. Ook de gisteren online gezette GPS-file (die naar eigen zeggen van de organisatie 'goed' was) correspondeerde niet met de werkelijke route.
Klopt. Wij hadden vooraf ook nog even de route bekeken maar idd klopt niet helemaal. Wat vage manier van kruisingen oversteken oa.
argro schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:15:
[...]
Moet je natuurlijk wel consolideren qua tempo wanneer je de kop pakt en niet stiekem een tandje bijschakelen... ;)
:X

Net nog even kort stukje van Rottemeren gedaan om de benen wakker te maken. Wel lekker om nog even alles eruit te gooien. Wel wat tegen wind maar ging verder lekker.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toen ik vanmorgen op Windguru.cz keek, zag ik dat er een WNW wind van kracht 6 voorspeld werd met vlagen naar 7 bft. Als je deze regio woont dan schrik je daar niet echt van maar ik had vandaag niet veel zin om 1,5 uur of meer tegen de wind te stampen. Bovendien wilde ik graag intervaltraining doen en dat is nog niet zo makkelijk met deze wind. Immers, als je wilt herstellen tegen de wind in moet je 15 per uur o.i.d. gaan rijden.

Dit alles deed mij besluiten de geplande intervaltraining op een lokale ronde af te werken i.p.v. één lange route. Dat klinkt heel saai, maar als je het niet zo vaak doet is het best leuk. Vlakbij mijn huis ligt een rondje rondom het Zernikecomplex van precies 5.1 km. Het parcours ligt voor de helft mooi in de luwte en is grotendeels autovrij.

Zo gezegd zo gedaan. Eerst een rondje inbollen. Daarna steeds tegen de wind in D3 en met de wind mee uitbollen. Dat 14x op rij en daarna naar uitbollen naar huis. Ging lang niet slecht, de rondetijden waren redelijk constant en ik kon ook in het laatste rondje nog mooie hartslagen rijden.

Goed voor 81 km met 30.1 km gemiddeld. Grafisch ziet er er dan zo uit...

http://connect.garmin.com/activity/462038129

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
Heeft iemand toevallig een idee wat een tweedehands Cervelo S1 ongeveer zou moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hangt van de afmontage en wielen af. En de leeftijd en de staat.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Nu online
Het was maar een rare wind vandaag, geen hoogte van te krijgen. Zo denk je wind mee te hebben en dan heb je hem tegen terwijl je nog geen 10km later weer vol tegen hebt terwijl je voor je gevoel dezelfde kant op rijdt..

Uiteindelijk 100 km gemaakt vanmorgen met een gemiddelde van 31 km/u en de eerste 2000 km van 2014 zijn een feit.

http://app.strava.com/activities/121159184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 21:37

DjVe

Hatsaflats!

NielsTn schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:48:
[...]

en merk je nu naar aantal weken veranderingen na de bikefit?
Geen klachten meer, maar moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zoveel gereden heb dit jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

archetta schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:17:
Heeft iemand toevallig een idee wat een tweedehands Cervelo S1 ongeveer zou moeten kosten?
Je ziet ze voorbij komen tussen de €750-1500,-. Lastige met een tweedehandse S1 is het risico op frame scheuren rondom de zadelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:40
(jarig!)
Was heerlijk om te rijden, eindelijk eens tijd gehad om de fiets weer van zolder te halen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archetta
  • Laatst online: 14-05-2022
FMS schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:39:
[...]

Je ziet ze voorbij komen tussen de €750-1500,-. Lastige met een tweedehandse S1 is het risico op frame scheuren rondom de zadelbuis.
Geeft Cervelo geen levenslange garantie op het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 18:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Meeste fabrikanten geven dat alleen voor de 1e eigenaar....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
sapphire schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:16:
Meeste fabrikanten geven dat alleen voor de 1e eigenaar....
Dat kan alleen als het is bepaald in de garantievoorwaarden. Bij het diagonaal doorlezen van die van Cervelo ben ik een dergelijke bepaling niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Gisteren voor het eerst een cyclo/race gereden.
Inschrijving was €35 maar we hebben de piraten versie gedaan (15 min. voor de start vertrekken en dan aanhaken bij een groep die je kunt volgen).
De eerste 25Km ging van vlak naar licht glooiend en toen we bij de eerste klim aan kwamen kwam het peloton van achteren. Man, man, man.... met wat een geweld gingen die gasten naar boven.

Het was echt wel tof om met een heel veld van 200-300 man denk ik (totaal aan inschrijvingen was rond de 1200 + alle piraten die her en der aanhaken) af te dalen en te hergroeperen wegens veiligheid gezien het op de open weg was voor de beklimming van de Montseny (16Km, 1250hm).

Uiteindelijk de korte versie (110Km, 2000hm) gedaan omdat ik aan het eind behoorlijk op was. Volgende keer iets meer trainen vooraf en gaan!

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2794/13213178285_1e0598698b_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2793/13213323183_5c5033e5dc_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

jspr schreef op maandag 17 maart 2014 @ 08:56:
Gisteren voor het eerst een cyclo/race gereden.
Inschrijving was €35 maar we hebben de piraten versie gedaan (15 min. voor de start vertrekken en dan aanhaken bij een groep die je kunt volgen).
De eerste 25Km ging van vlak naar licht glooiend en toen we bij de eerste klim aan kwamen kwam het peloton van achteren. Man, man, man.... met wat een geweld gingen die gasten naar boven.

Het was echt wel tof om met een heel veld van 200-300 man denk ik (totaal aan inschrijvingen was rond de 1200 + alle piraten die her en der aanhaken) af te dalen en te hergroeperen wegens veiligheid gezien het op de open weg was voor de beklimming van de Montseny (16Km, 1250hm).

Uiteindelijk de korte versie (110Km, 2000hm) gedaan omdat ik aan het eind behoorlijk op was. Volgende keer iets meer trainen vooraf en gaan!

[afbeelding]

[afbeelding]
Het is natuurlijk geen stijl om zonder inschrijfgeld te betalen mee te doen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Nu online
En er dan nog trots op zijn ook... 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 17-03-2014 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Kunnen we de brillendiscussie nog even weer op gang slingeren? Bij het schoonmaken van mijn bril eergister per ongeluk het frame in tweeën gebroken ... oeps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Tjebakka schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:32:
[...]
Ik ben het met jullie eens dat het etisch niet echt netjes is, echter werd het op de openbare weg gehouden en heb ik geen gebruik gemaakt van de faciliteiten die aangeboden werden.

Wel heb ik de nodige blikjes drinken gekocht bij de finish, dus enige sponsering van mijn kant is er wel geweest 8)

Die €35 is mij om het even, als ik daar een leuke zondag voor kan hebben, echter waren de inschrijvingen gesloten en op zaterdag avond kwam het plan op tafel om deze route te rijden.

[ Voor 56% gewijzigd door jspr op 17-03-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 13:24

DeFeCt

je wéét toch

jspr schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:46:
[...]

Ik ben het met jullie eens dat het etisch niet echt netjes is, echter werd het op de openbare weg gehouden en heb ik geen gebruik gemaakt van de faciliteiten die aangeboden werden.
Bewegwijzering? Het blijft m.i. geen stijl en dat kun je ook niet goed praten... daarnaast verwacht je als organisatie ook een bepaald aantal deelnemers waarop je je organisatie inricht.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
Je ziet bij Amstel Gold ook wel eens van die vogels zonder nummerbordje meerijden, lekker kilometerslang meeliften met de groep en dankbaar gebruikmaken van de motards. Het zijn eigenlijk gewoon zwartrijders.

Anyhow, gisteren ideale kans voor een lange "D1-training", met de wind grotendeels in de rug heen gefietst en met het boekenweekgeschenk in de trein weer terug. Van Noord Holland tot in Overijssel, 130KM @ 34 p/u, hm zo goed als nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Zoals eerder gezegd, die €35 is mij om het even, ik ben geen centenneuker. De inschrijvingen waren gesloten, de organisatie had een volle bak, en het plan om te gaan kwam de avond er voor.

Maar goed, ik neem aan dat iedereen hier alles 100% etisch verantwoord doet, gezien ik maar een piraat ben yarr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
En ik maar denken dat de piratenversie een speciale uitgave was (zodat je je tegen de profs kon meten met wat voorsprong haha).

Als 35 euro veel is moeten jullie maar niet naar Noorwegen komen. De Cyclo's waar ik me voor heb ingeschreven beginnen bij +100 euro :X :X :X. Alles is hier abnormaal duur. Je krijgt dan wel een mooi aandenken (waar je geen reet aan heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 06-10 21:06
Even een vraagje over banden. Ik rij momenteel naar tevredenheid op een stel GP4000s'en, waarvan de achterband nu draad begint te vertonen en dus aan vervanging toe is. Ik heb momenteel 23mm banden er op liggen. Heeft het veel nut om over te gaan naar 25mm banden? Ik ben vrij zwaar (100 kilo) en ze schijnen minder rolweerstand te hebben. Is de nieuwe GP4000s II een goede keuze of zijn er nog andere banden om serieus rekening mee te houden? Kunnen standaard biba's gewoon in 22mm banden, of is hier weer een aparte maat voor?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Over twee weken staat mijn tweede toertocht gepland (Landgraaf). De generale repetitie voor de Amstel Gold race die weken erna.

Rij beide samen met een vriend. Afstand zijn we nog niet over uit.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srk89
Zware Unit schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:23:
Over twee weken staat mijn tweede toertocht gepland (Landgraaf). De generale repetitie voor de Amstel Gold race die weken erna.

Rij beide samen met een vriend. Afstand zijn we nog niet over uit.
Ik zou voor de 150 gaan. Verreweg populairste afstand en pakt alle bekende klimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
Gister weer lekker heuveltraining gedaan in de Ardennen. De dag begon beroerd (na 3 uur slaap ook niet heel gek), desondanks toch weer een PR op de Loorberg en Camerig :). Mooie route met lekker lopende klimmetjes en dito afdalingen. http://www.strava.com/activities/121338007

Uiteindelijk uitgekomen op 171km met een kleine 3k aan hoogtemeters, en geen moment in de problemen. Kwam ook omdat het groepje waarmee ik was qua niveau nogal divers was, waardoor er relatief veel hersteld kon worden boven aan de klimmen. Top dag dus.

Nu komend weekend nog een keer wat rondrijden in die buurt en dan volgende week voor een serieuze trainingsweek naar Italie. Uitvalbasis in Pennabilli, nabij Rimini, het trainingsgebied van Marco Pantani!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
NoepZor schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:22:
Even een vraagje over banden. Ik rij momenteel naar tevredenheid op een stel GP4000s'en, waarvan de achterband nu draad begint te vertonen en dus aan vervanging toe is. Ik heb momenteel 23mm banden er op liggen. Heeft het veel nut om over te gaan naar 25mm banden? Ik ben vrij zwaar (100 kilo) en ze schijnen minder rolweerstand te hebben. Is de nieuwe GP4000s II een goede keuze of zijn er nog andere banden om serieus rekening mee te houden? Kunnen standaard biba's gewoon in 22mm banden, of is hier weer een aparte maat voor?
Hier zie ik draad aan de zijkant, ter hoogte van de aansluiting op de velg bij mijn huidige 4000S. Beginnen ook beetje vierkant te worden nu, maar zit volgens indicatoren nog niet aan vervanging. Wil graag de 4000S II (is ook weer wat lichter :P ), maar die is toch nog nergens leverbaar? Denk dat ik gewoon op 23c blijf, hier ook wat twijfel voor 25.
Tjebakka schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:32:
[...]

Zo schreven wij eens in op de Mercx Classic in Roermond. 35 euro lichter. Wat blijkt, 75% van de rit was ons vaste trainingsrondje, organisatie erg matig, bevoorrading erg matig. Hadden we op dezelfde dag ons vaste rondje gereden waren we dan ook piraten geweest of mogen we dan dat rondje niet rijden?

/edit
Ik begrijp je punt hoor, daar niet van ;)

[ Voor 21% gewijzigd door UltraSub op 17-03-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:02
Gisteren een ronde van 55km gefietst. Voor mij voor nu ver genoeg. Maar veel "last" van de wind. Kwam wind tegen soms niet veel verder dan 20-22 km/h. De stukken wind mee gingen dan weer wel vrij makkelijk 33-35 km/h. Gemiddeld ongeveer 26km/h over de complete ronde. Ligt dit altijd zo ver uit elkaar of is het gewoon een kwestie van kilometers maken om dit dichter bij elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 22:03
Voor mij verschilt het nog al. Ging gisteren tegen de wind in met 28-30 km/h en met de wind in de rug 36-38 km/h. Als de wind wat rustiger is ligt het logischer wijs wat dichter bij elkaar, heb dan bijvoorbeeld eerder ~30 met wind tegen en ~34 met wind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 19:37

Peetman

Tjah....

Gisteren voor het eerst sinds mijn val van eind december op de racer gezeten.
Helaas bleek dat m'n pols nog niet goed hersteld is van de breuk. Na 9 km kreeg ik er behoorlijk last van door het stuur vasthouden dus toen maar rechtsomkeert gemaakt. Op de stadsfiets naar het werk (7 km) de laatste weken wel maar weinig last van gehad.

Wel balen, benen voelde niet slecht ondanks de wind tegen in het begin.
Komend weekend weer proberen. Hopelijk is het gewoon gebrek aan spierkracht en kan ik dat vrij snel opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Was weer mooi fietsweer. Maar helaas na een mooie ronde van 104 km knotste ik kei hard met m'n knie tegen de salontafel. Dikke bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Even een paar vragen van deze rijder ;)
* hoe lang duurt het wennen aan de racefiets houding? Ik heb sinds ik met de racer rij, best last van staartbotje. Ik zit wel op mijn zitbeenderen, dus dat zou goed zijn. Is het misschien gewoon iets andere spieren die je benut bij de racefiets tov de mountainbike en 'stadsfiets'?

* Ik wil klimmen verbeteren met de racefiets (voor het mountainbike). Wat is dan een beproefd middel? Gewoon zwaar verzet stoempen? Ik probeer D1/D2 om de dag te doen, maar dat is voor basis-duurconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Flatlinernl schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:47:
Gisteren een ronde van 55km gefietst. Voor mij voor nu ver genoeg. Maar veel "last" van de wind. Kwam wind tegen soms niet veel verder dan 20-22 km/h. De stukken wind mee gingen dan weer wel vrij makkelijk 33-35 km/h. Gemiddeld ongeveer 26km/h over de complete ronde. Ligt dit altijd zo ver uit elkaar of is het gewoon een kwestie van kilometers maken om dit dichter bij elkaar te krijgen?
Hangt van de wind af en van het soort training. Met windkracht 5 of harder een D1 (=rustige) training afwerken dan ga ik soms op de heenweg amper 20 en op de terugweg wel 40.

Maar precies weet ik het niet want ik heb snelheid nooit in beeld staan, interesseert me namelijk niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Nu online
Flatlinernl schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:47:
Het is ook een kwestie van kilometers maken.. Ik heb het nu aardig voor elkaar om redelijk constant te rijden. Met wind tegen rond de 30 km/u en met wind mee rond de 34 km/u zonder heel veel inspanning te leveren, waardoor ik meestal tussen de 31 en 32 gemiddeld zit.

Zelfs gisteren met een behoorlijke storm in de Noord-Hollandse polders kon ik mijn snelheid met tegenwind tussen de 28 en 29 km/u houden met een hartslag van rond de 140.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 17-03-2014 12:07 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.