Gisteren heb ik de Luik-Bastenaken-Luik Challenge 156km met 2650 hm gereden samen met mijn vader. Ik heb er uiteindelijk 6u34 overgedaan met een gemiddelde van 23.8 km/u:
https://www.strava.com/activities/292308676. Ondanks het slechte weer, heb ik toch mijn vorige strava tijden kunnen verbeteren op de Redoute, Rosier en Haute Levée.
Als je hier kijkt:
http://www.sport.be/lblcy...bnumber=6597#videoSection, kan je een aantal filmpjes zien die opgenomen werden aan de aankomst van de klimmen. Foto's volgen nog. Kijk uit naar de wielrenner met de zwarte Canyon CF SL met wit stuurlint, een zwarte outfit met Castelli regenjasje of Gabba afhankelijk van het filmpje, een zwarte Bell helm en zonnebril met oranje glazen aan.
Hierbij een klein verslag:
We vertrokken rond 7.30 van thuis naar Luik, zo'n uurtje rijden voor ons. Onderweg had het al behoorlijk wat geregend. Eenmaal aangekomen, zagen we dat iedereen de meesten een lange broek/beenstukken aanhadden en overshoes. Wij hadden geen overshoes mee en enkel een korte broek. We hadden het slechte weer een beetje onderschat... Gelukkig hadden we wel elk onze longsleeve gabba en een extra waterdicht vestje mee.
Aan de start moesten we nog even onze startkaart ophalen en dan konden we vertrekken. Het parcours zou 'vlak' zijn tot de eerste col na 49 km, L'Ancienne Barrière. Iedereen die in deze streek gefietst heeft, weet dat het daar zo goed las nergens echt vlak is. In het begin had ik direct een goed groepje gevonden om bij aan te sluiten. Op vlak ging het goed vooruit, rond de 32 km/u. Als het bergop ging, zag ik al snel dat mijn hartslag richting de 165-170 ging, dus dan besloot ik om het groepje te laten gaan en mijn eigen tempo te rijden. Alle cols moesten dan nog komen en er was nog meer dan 130 km voor de boeg.
Ik had met mijn vader afgesproken dat we elk ons eigen tempo gingen rijden en dan op mekaar gingen wachten op de 3 bevoorradingsposten en na de Rosier.
De cols gingen goed. Op de Redoute was ik wel erg blij met mijn 11-32 cassette. Ik kon afwisselen tussen zitten met de 32 en rechstaan met de 28. Anderen moesten continu rechtstaan of echt naar boven harken. Het was nog steeds erg zwaar uiteraard, 1500m met 10% gemiddeld en stukken tot 20%. Mijn hartslag is tot 185 gegaan op die klim.
Nadien was de energie ook eventjes helemaal op. Ik ben dan even gestopt, wat gedronken en een energiegel gegeten. Dan ging het terug een stuk beter. Ik kon ook aansluiten bij een prima groepje renners die meededen aan de 275 km (!) waardoor we zelden onder de 30 kwamen met minimale inspanning door het samenwerken. Na zo'n 110 km kwam de zon vanachter de wolken tevoorschijn en stopte het eindelijk met regenen. Dat was erg aangenaam en de overige 40 km gingen een stuk vlotter en aangenamer door het betere weer. Naarmaate de finish naderde, begon iedereen harder en harder te rijden merkte ik. Ik ook uiteraard, iedereen wilde de finish zo snel mogelijk bereiken!
Al bij al ben ik blij dat ik het gedaan heb, in groep fietsen is toch heel iets anders dan alleen fietsen. Het weer was wel jammer. Heel de week zon en droog en zaterdag quasi heel de dag regen voor de LBL Challenge! Dat maakte het een zware tocht. Ik doe wss volgend jaar opnieuw mee, hopelijk met wat beter weer en wie weet met de 273 km, maar dan moet er nog wat serieus getraind worden!
Ook ga ik mijn vader motiveren om goed te trainen, nu heeft hij er meer dan een uur langer over gefietst als ik, waardoor ik veel moest wachten natuurlijk. Het zou een stuk fijner zijn moesten we quasi de hele tocht samen kunnen blijven. Volgend jaar gaat hij op pensioen, dus heeft hij veel tijd om te trainen!