Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 138 Laatste
Acties:
  • 593.600 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 11:02
jekker schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:54:
[...]

Gewoon locatie instellen + hoogte op je edge, als je strava laat bereken klopt niks van je hoogtemeters(net als bij iphone of andere gsm's).
Als ik met me telefoon of strava me hoogtemeters laat bereken dan komt dit meestal rond de 50% meer hoogtemeters uit dan mn garmin.
Niet de strava die tijdens het fietsen aanstaat (doe ik niet, daarvoor is de edge705 8)7 ) , maar na het uploaden van mijn gpx bestand uit de Edge705 ( via TC) op de strava site zelf. DAAR krijg ik de optie tot herbereken hoogte, wat ALTIJD leidt tot betere waarden ivm verwachtingspatroon en wat ik weet wat juiste hoogtes zijn van de gedane heuvels :)

Zal vast best VOOR vertrek wat kunnen instellen ( heb overigens tig waypoint rond huis etc met juiste hoogte daarin) , maar ben daar te lui voor, en de wisselingen tijdens het rijden voorkom je daar niet mee O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Ted038 op 24-04-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:02
Nieuwe schoentjes binnen, zoek de verschillen...

Afbeeldingslocatie: http://i1255.photobucket.com/albums/hh626/havana1982/Mobile%20Uploads/5892C3EE-6878-4918-89BF-7AC4FBC6C002.jpg

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 11:28
havana schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:54:
[...]

Invreten is bij Shimano body's normaal. Vervangen door staal is het beste maar is niet altijd mogelijk. Let op dat je de sluitring goed strak aandraait. Kan het veel kwaad: niet echt, behalve als het heel extreem wordt. Dan kunnen kransjes gaan rammelen of verschuiven. Body vervangen door dezelfde zou ik niet doen, dan komt het probleem net zo hard weer terug.
Dat stemt mij gelukkig. Zal voor de zekerheid de ring nog even extra aandraaien, dan kan ik met dit weer iig nog even een ritje maken dit weekend :) Heb Bikecenter Dik al even gebeld en zij hebben wss wel een stalen body voor mijn wielen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 18:14
havana schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:56:

[afbeelding]
Ziet er goed uit, type northwave?

Ted038
Snap weinig van wat je probeert te zeggen, ik heb ook een 705, upload gewoon de tcx file Hoogte klopt, zal een 5% fout marge inzitten afhankelijk van het weer en type route.
In snel opvolgend heuvellandschap is de fout marge wat groter, maar dan merk ik dat strava automatisch zelf wat meer meters meer telt.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:35
Laatste 2 weken krijg ik in de polder flink wat hoogtemeters extra.
Erg veel verschil in luchtdruk laatste tijd.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
jekker schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:13:
Ziet er goed uit, type northwave?
Ja, de Northwave Extreme Tech Plus my 2015 om precies te zijn. Een hele mond vol. Gepast bij Belga, maar die wilde niet zakken met de prijs dus online besteld bij Mantel.

Ook direct nog ff setje nieuwe schoenplaatjes besteld en nog 2 paar Castelli-sokken.

M'n oude schoenen ("de rokersschoenen" zoals m'n fietsmaten die noemen :P) gaan met pensioen bij m'n schoonouders... Vandaag echter nog wel lekker mee gefietst!

Ik moest pas om 13:30 werken dus ik had bedacht dat ik voor die tijd wel 100 km kon afhaspelen. Om 9:00 vertrokken, mensen kinderen wat een kou. Beetje geanticipeerd op een temperatuursverhoging maar wel beenstukken aangedaan. Had ik geen spijt van; konden na ruim 1,5 uur pas af. Heerlijk ritje gemaakt met niet al te veel wind. Thuis gekomen met 102 km op de klok met precies 30 gemiddeld.

[ Voor 53% gewijzigd door havana op 24-04-2015 17:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

Allemachtig zeg, naar aanleiding van mijn buiteling van een half jaartje terug de rechtsbijstand ingeschakeld in een poging de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Ik had wel een beetje een vermoeden dat ik niet al te veel kans maakte en dat het nog wel eens lang kon gaan duren maar het begint zo langzamerhand wel erg suf te worden. Ongeveer eens per maand gaat er weer een mailtje heen en weer met de vraag om extra informatie of iets dergelijks. Vandaag was het deze van de rechtsbijstand:
Ik ontving van de provincie zuid-holland nog geen reactie. Ik zond een herinnering.

Vragen:
Is de situatie ter plaatse onveranderd en te aanschouwen?

Is het u misschien bekend (via de plaatselijke politie?) of ook andere passerende fietsers ter plaatse ten val zijn gekomen?
Tsja, die situatie ter plaatse was dus tot een paar weken onveranderd maar toen ik er vandaag langsreed was de kruising opnieuw geasfalteerd. De politie heb ik enkele maanden geleden al gebeld maar die houden daar geen gegevens van bij en verwijzen je door naar de gemeente die je dan weer doorverwijst naar de provincie.

Mocht iemand nog goede ideeën hebben met betrekking tot het achterhalen van andere fietsers die op hetzelfde punt zijn gevallen dan zijn die welkom maar ik denk dat de kans klein is dat ik daar in zal slagen.

Gelukkig is het letsel weer aardig hersteld en heb ik er in ieder geval geen last van tijdens het fietsen dus dat maakt het wat makkelijker om het geheel maar te laten rusten. Desondanks vind ik het toch triest, als je wel ernstig letsel hebt zal je waarschijnlijk in dezelfde ambtelijke molen vastlopen en dat is gewoon een slechte zaak.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 11:02
jekker schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:13:
[...]

Ted038
Snap weinig van wat je probeert te zeggen, ik heb ook een 705, upload gewoon de tcx file Hoogte klopt, zal een 5% fout marge inzitten afhankelijk van het weer en type route.
In snel opvolgend heuvellandschap is de fout marge wat groter, maar dan merk ik dat strava automatisch zelf wat meer meters meer telt.
Je snapt mij best wel, alleen heb jij blijkbaar een "betere" edge705 en heb je mijn "problemen" niet, mazzelaar ;)

Gisteren over Amersfoortseweg-klim bij Apeldoorn ( ter hoogte van Aardhuis/ afslag Uddel) gereden ( Bij Apeldoorn-Zuid>Elspeet>Zwolle-rit) , hoogste punt daar is zo'n 107 meter vpolgens mijn topo-kaart, en mijn Edge705 geeft braaf 144 hoogte aan als hoogste punt. (na uploaden naar Strava daar laten herberekenen, en TADAAA : 107 meter :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ted038 op 25-04-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
DDX schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:15:
https://connect.garmin.com/modern/activity/517075855
een van mijn ritten, waar ik na 97 km overvallen werd door een heftige onweersbui inclusief grote hagelstenen... je ziet wat de barometrische hoogtebepaling doet :P terwijl Mill e.o. aardig vlak is...
(temperatuur verval van 22-23 graden naar ca 15 graden....)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 25-04-2015 10:29 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:03
De vrijloop van m'n vintage racer blijft af en toe hangen waardoor de ketting 'opstroopt', is dat einde naaf, of is er nog een fix voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee dat zit niet in je naaf, maar in het freewheel. Dat zit er los opgeschroefd, enigszins vergelijkbaar met de cassettebody van een moderne fiets.

Je kunt het freewheel eraf schroeven (zwaar!) met één van een paar verschillende afnemers en bij voorkeur een bankschroef (en vaak wat geduld en wd40). Als je zelf die afnemer niet hebt, moet je even de LBS checken. Om de losse kransjes eraf te krijgen heb je een ander tooltje nodig die het grootste kransje vastzet in de bankschroef en een kettingzweep. Evt. kan het ook met twee kettingzwepen, maar dat is lastiger.

En dan hopen dat je hem weer gangbaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

De meeste fietsenmakers zijn wel bereid een freewheel los te trekken voor je zonder kosten. Mocht je er voor kiezen de freewheel zelf te reviseren dan is deze video misschien wel handig: YouTube: Bicycle Freewheel Disassembly/Assembly. Het is een klusje wat het nodige geduld vraagt maar het is wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:03
Thanks voor de input! Dat is een hele duidelijke howto, maar helaas wel een aardig kakklusje zo te zien.
Moet ik ook eerst het juiste gereedschap voor bestellen dan, maybe toch maar ff de DIY-principes overboord en langs de LBS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gisteren mijn oude racefiets uit '98/'99 verkocht. Kreeg er nog 120 euro voor, stond er echt van te kijken wat die oudere racefietsen nog opbrengen. Hij zag er verder nog prima uit, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Sjoewe schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:17:
maybe toch maar ff de DIY-principes overboord en langs de LBS. :)
Kan je gelijk even vragen of ze eventueel nog gewoon een nieuwe kunnen bestellen, redelijke kans dat er zoiets op zit als deze: Shimano HG freewheel MF-TZ21
BreadFan schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:23:
Gisteren mijn oude racefiets uit '98/'99 verkocht. Kreeg er nog 120 euro voor, stond er echt van te kijken wat die oudere racefietsen nog opbrengen. Hij zag er verder nog prima uit, maar toch :)
Toch een beetje iets van de laatste jaren volgens mij, heb een jaartje of vijf terug mijn oude racefiets met wat schade verkocht maar die leverde helaas niet meer dan 25 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 23:12
Iemand ervaring met de Parktool chaincleaner versus de Pedros Chainpig? Qua prijs is de keuze snel gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Graham op 25-04-2015 19:21 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb die van Parktool en dat is zonder meer de beste die ik tot nu toe heb gezien.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:34
Graham schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:20:
Iemand ervaring met de Parktool chaincleaner versus de Pedros Chainpig? Qua prijs is de keuze snel gemaakt.
Gezien dit beperkte prijsverschil zou ik simpelweg voor de Parktool gaan.

Ik heb er in het verleden ook voor gekozen om goedkoper te gaan, XLC kettingreiniger. En het enige wat ik kan zeggen is, goedkoop is duurkoop.

In retrospect had ik het beste direct voor de parktool kettingreiniger kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:15:
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:39

rally

Deyterra Consultancy

Parktool zonder twijfel. Heb er nu een stuk of drie geprobeerd en de Parktool is eenvoudigweg de beste.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 16:13
Ik heb vandaag ook een nieuw speeltje op mogen halen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BAsVgDrl.jpg

Een Giant Propel Advanced 0 met Ultegra di2 oOo

Nu is het wachten op redelijk weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 09:46

DeFeCt

je wéét toch

Graham schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:20:
Ik denk dat je weinig mensen gaat vinden die ervaring hebben met beide. Persoonlijk neig ik naar de Chainpig omdat je dan je handen vrij hebt, dat lijkt me wel zo prettig.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DeFeCt schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:49:
[...]
Ik denk dat je weinig mensen gaat vinden die ervaring hebben met beide. Persoonlijk neig ik naar de Chainpig omdat je dan je handen vrij hebt, dat lijkt me wel zo prettig.
Tja, de ParkTool komt toch wel met grote mate als beste uit diverse reviews. En dat is echt niet voor niets. Daarnaast heeft de ParkTool een magneetje onderin dat ijzervijlsel vasthoudt. Ik heb op basis van de reviews laatst ook de ParkTool aangeschaft en dat ding is echt super!! M'n zwarte ketting was na het wassen weer mooi glimmend, en waarachtig, er zat ijzervijlsel aan het magneetje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
CFC-Mathijs schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:28:

[afbeelding]

Gaaf ding zeg _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
Thanks! Kan niet wachten om ermee te gaan toeren. Als het morgen ook maar enigszins droog is ga ik en eerste rit maken. De fiets is ook helemaal op mij afgesteld, in tegenstelling tot mijn vorige fiets die ik zelf had afgesteld. Zal wel even wennen worden aangezien mijn zadel ruim 4 cm hoger staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30
CFC-Mathijs schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:25:
[...]

Thanks! Kan niet wachten om ermee te gaan toeren. Als het morgen ook maar enigszins droog is ga ik en eerste rit maken. De fiets is ook helemaal op mij afgesteld, in tegenstelling tot mijn vorige fiets die ik zelf had afgesteld. Zal wel even wennen worden aangezien mijn zadel ruim 4 cm hoger staat
Die fiets vraagt om een paar hoge wielen!

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 21:15
CFC-Mathijs schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:25:
[...]

Dat is nogal wat. Aangezien het zadel van de nieuwe fiets niet overdreven hoog staat, is het aannemelijk dat de bovenbuis ook fors langer is dan bij de vorige fiets. Een totaal andere houding dus. Zal inderdaad even wennen zijn. Ook kan het niet anders dan dat de vorige fiets veel te klein was (of deze te groot, maar dat zal niet, gezien het ongetwijfeld verkregen advies).

Mooie fiets trouwens. Dat 'Giant' op de voorvork is mij wel een beetje te groot / overdreven. Ook was het wellicht fraaier geweest om dezelfde kleurstelling als het frame aan te houden (blauw op zwart).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
wezep schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:29:
[...]

Die fiets vraagt om een paar hoge wielen!
Die gaan er ook zeker komen, eerst weer even sparen ;)
argro schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:44:
[...]
Dat is nogal wat. Aangezien het zadel van de nieuwe fiets niet overdreven hoog staat, is het aannemelijk dat de bovenbuis ook fors langer is dan bij de vorige fiets. Een totaal andere houding dus. Zal inderdaad even wennen zijn. Ook kan het niet anders dan dat de vorige fiets veel te klein was (of deze te groot, maar dat zal niet, gezien het ongetwijfeld verkregen advies).

Mooie fiets trouwens. Dat 'Giant' op de voorvork is mij wel een beetje te groot / overdreven. Ook was het wellicht fraaier geweest om dezelfde kleurstelling als het frame aan te houden (blauw op zwart).
Ja het is inderdaad echt wel een andere houding dan met mijn vorige fiets. Maar ik merkte met een klein stukje fietsen dat ik meer ontspannen op de fiets zit en ook veel makkelijker kracht kan overbrengen op de pedalen(al kan dat wellicht ook wat aan de stijfheid van het frame liggen) Kreeg inderdaad ook als advies mee om de eerste paar ritten het nog niet te gek te maken qua inspanning zodat mijn lichaam wat tijd krijgt om te wennen aan de andere houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Onverwacht heerlijk fietsweertje vanavond en door de wind was alles alweer droog gewaaid. Meteen even een Bontrager TT/triathlonzadel uitgeprobeerd, mag binnen 30 dagen terug. Deze had een gleuf over de gehele lengte en een brede neus, zodat je lekker diep en op de punt kan zitten. In die houding zat hij inderdaad goed, maar meer rechtop vond ik hem niet heel fijn. Ik merk dat mijn bekken weinig flexibel is, waardoor ik eigenlijk nooit op mijn zitbotjes zit, maar op het perineum leun. Daarnaast zit ik graag vrij diep en op de punt, vandaar dat ik TT zadels ga uitproberen. Ik heb nog een ander zadel op proef, een Pro Falcon met uitsparing. Die ga ik van de week eens testen, als het weer eens droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:23

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:56:

[afbeelding]
Als ik je oude schoen zo zie weet ik weer waarom ik twijfel of ik zwarte zal nemen ;)

Iig veel plezier ermee, er mooi :)

[afbeelding]

Nice, erg mooi!! :D

[ Voor 46% gewijzigd door sapphire op 25-04-2015 23:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
TheLemon schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:44:
Onverwacht heerlijk fietsweertje vanavond en door de wind was alles alweer droog gewaaid. Meteen even een Bontrager TT/triathlonzadel uitgeprobeerd, mag binnen 30 dagen terug. Deze had een gleuf over de gehele lengte en een brede neus, zodat je lekker diep en op de punt kan zitten. In die houding zat hij inderdaad goed, maar meer rechtop vond ik hem niet heel fijn. Ik merk dat mijn bekken weinig flexibel is, waardoor ik eigenlijk nooit op mijn zitbotjes zit, maar op het perineum leun. Daarnaast zit ik graag vrij diep en op de punt, vandaar dat ik TT zadels ga uitproberen. Ik heb nog een ander zadel op proef, een Pro Falcon met uitsparing. Die ga ik van de week eens testen, als het weer eens droog is.
De Power van Specialized al gezien? Is een combi van race en TT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nog niet, maar net even gecheckt. Veel te breed voor me, te rond (ik zit vrij stil met mijn bekken) en volgens mij vreselijk duur. Zeker omdat er waarschijnlijk een andere zadelpen bij moet.
Toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 08:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik zie dat jullie het wel vaker hebben over fietsen voor bepaald goed of slechter weer. Ik heb maar één fiets, dus ik heb niet veel keuze... maar ik vroeg mij toch af waar jullie het op baseren? Is dat simpelweg op basis van prijs of is het op basis van bepaalde onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ircghost schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:05:
Ik zie dat jullie het wel vaker hebben over fietsen voor bepaald goed of slechter weer. Ik heb maar één fiets, dus ik heb niet veel keuze... maar ik vroeg mij toch af waar jullie het op baseren? Is dat simpelweg op basis van prijs of is het op basis van bepaalde onderdelen?
Ik heb zelf ook "maar" één racefiets, maar volgens mij is het als volgt: de mooiweer fiets is een nieuwere en betere fiets dan de slechtweerfiets. De slechtweerfiets is een oudere (of de oude mooiweerfiets) fiets met vaak dus ook oudere of goedkopere onderdelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Gisteren heb ik de Luik-Bastenaken-Luik Challenge 156km met 2650 hm gereden samen met mijn vader. Ik heb er uiteindelijk 6u34 overgedaan met een gemiddelde van 23.8 km/u: https://www.strava.com/activities/292308676. Ondanks het slechte weer, heb ik toch mijn vorige strava tijden kunnen verbeteren op de Redoute, Rosier en Haute Levée.

Als je hier kijkt: http://www.sport.be/lblcy...bnumber=6597#videoSection, kan je een aantal filmpjes zien die opgenomen werden aan de aankomst van de klimmen. Foto's volgen nog. Kijk uit naar de wielrenner met de zwarte Canyon CF SL met wit stuurlint, een zwarte outfit met Castelli regenjasje of Gabba afhankelijk van het filmpje, een zwarte Bell helm en zonnebril met oranje glazen aan.

Hierbij een klein verslag:

We vertrokken rond 7.30 van thuis naar Luik, zo'n uurtje rijden voor ons. Onderweg had het al behoorlijk wat geregend. Eenmaal aangekomen, zagen we dat iedereen de meesten een lange broek/beenstukken aanhadden en overshoes. Wij hadden geen overshoes mee en enkel een korte broek. We hadden het slechte weer een beetje onderschat... Gelukkig hadden we wel elk onze longsleeve gabba en een extra waterdicht vestje mee.

Aan de start moesten we nog even onze startkaart ophalen en dan konden we vertrekken. Het parcours zou 'vlak' zijn tot de eerste col na 49 km, L'Ancienne Barrière. Iedereen die in deze streek gefietst heeft, weet dat het daar zo goed las nergens echt vlak is. In het begin had ik direct een goed groepje gevonden om bij aan te sluiten. Op vlak ging het goed vooruit, rond de 32 km/u. Als het bergop ging, zag ik al snel dat mijn hartslag richting de 165-170 ging, dus dan besloot ik om het groepje te laten gaan en mijn eigen tempo te rijden. Alle cols moesten dan nog komen en er was nog meer dan 130 km voor de boeg.

Ik had met mijn vader afgesproken dat we elk ons eigen tempo gingen rijden en dan op mekaar gingen wachten op de 3 bevoorradingsposten en na de Rosier.

De cols gingen goed. Op de Redoute was ik wel erg blij met mijn 11-32 cassette. Ik kon afwisselen tussen zitten met de 32 en rechstaan met de 28. Anderen moesten continu rechtstaan of echt naar boven harken. Het was nog steeds erg zwaar uiteraard, 1500m met 10% gemiddeld en stukken tot 20%. Mijn hartslag is tot 185 gegaan op die klim.
Nadien was de energie ook eventjes helemaal op. Ik ben dan even gestopt, wat gedronken en een energiegel gegeten. Dan ging het terug een stuk beter. Ik kon ook aansluiten bij een prima groepje renners die meededen aan de 275 km (!) waardoor we zelden onder de 30 kwamen met minimale inspanning door het samenwerken. Na zo'n 110 km kwam de zon vanachter de wolken tevoorschijn en stopte het eindelijk met regenen. Dat was erg aangenaam en de overige 40 km gingen een stuk vlotter en aangenamer door het betere weer. Naarmaate de finish naderde, begon iedereen harder en harder te rijden merkte ik. Ik ook uiteraard, iedereen wilde de finish zo snel mogelijk bereiken!

Al bij al ben ik blij dat ik het gedaan heb, in groep fietsen is toch heel iets anders dan alleen fietsen. Het weer was wel jammer. Heel de week zon en droog en zaterdag quasi heel de dag regen voor de LBL Challenge! Dat maakte het een zware tocht. Ik doe wss volgend jaar opnieuw mee, hopelijk met wat beter weer en wie weet met de 273 km, maar dan moet er nog wat serieus getraind worden!

Ook ga ik mijn vader motiveren om goed te trainen, nu heeft hij er meer dan een uur langer over gefietst als ik, waardoor ik veel moest wachten natuurlijk. Het zou een stuk fijner zijn moesten we quasi de hele tocht samen kunnen blijven. Volgend jaar gaat hij op pensioen, dus heeft hij veel tijd om te trainen!

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ircghost schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:05:
Mijn fiets voor slecht weer is een Canyon Alu fiets. En daar zitten inderdaad wat goedkopere onderdelen op die bij vervanging niet de kop kosten. De wielen hiervan zijn ook Alu wielen.
Mijn 2 goede fietsen zijn 2 carbon bikes die nooit regen zien enzo en daar zitten dan wat duurdere onderdelen op en full carbon wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:56
LaurentS schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:40:
Gisteren heb ik de Luik-Bastenaken-Luik Challenge 156km met 2650 hm gereden samen met mijn vader. Ik heb er uiteindelijk 6u34 overgedaan met een gemiddelde van 23.8 km/u: https://www.strava.com/activities/292308676. Ondanks het slechte weer, heb ik toch mijn vorige strava tijden kunnen verbeteren op de Redoute, Rosier en Haute Levée.

Als je hier kijkt: http://www.sport.be/lblcy...bnumber=6597#videoSection, kan je een aantal filmpjes zien die opgenomen werden aan de aankomst van de klimmen. Foto's volgen nog. Kijk uit naar de wielrenner met de zwarte Canyon CF SL met wit stuurlint, een zwarte outfit met Castelli regenjasje of Gabba afhankelijk van het filmpje, een zwarte Bell helm en zonnebril met oranje glazen aan.

Hierbij een klein verslag:
Leuk verslag en knappe prestatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

ncornelisse schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:41:
[...]

Mijn fiets voor slecht weer is een Canyon Alu fiets. En daar zitten inderdaad wat goedkopere onderdelen op die bij vervanging niet de kop kosten. De wielen hiervan zijn ook Alu wielen.
Mijn 2 goede fietsen zijn 2 carbon bikes die nooit regen zien enzo en daar zitten dan wat duurdere onderdelen op en full carbon wielen.
Grappig, mijn mooi weer fiets is een Canyon alu fiets. Heb een stalen Panasonic 7 speed met spatborden als slechtweer fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
ncornelisse schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:41:
[...]

Want carbon kan niet tegen regen? Is het idee van een slechtweerfiets niet vooral gevoelsmatig? Zuinig zijn met de nieuwe fiets, de nieuwe fiets schoon willen houden en meer van dat soort dingen? Wellicht tezamen met het geen afscheid van de oude fiets kunnen of willen nemen bij de aanschaf van een nieuwe fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Idd zuinig op de carbon fietsen, maar ze kunnen best tegen de regen hoor.
Alleen het remmen in de regen is wat minder dan met droog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:58
Heb sindskort een gloednieuwe Specialized Tarmac gekocht, mijn oude fiets is daarmee mijn slecht weer fiets geworden. Ik gok dat het bij velen zo gaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Vandaag een maffe tocht met onverwachte regen, veel verdwalen en mijn hartslag niet echt onder controle krijgen. Misschien ligt het aan de anderhalve week pauze, of misschien gewoon mijn dag niet zo. Al met al een 85km gereden, met de eerste helft gemiddeld een hartslag van 160, en na de helft eindelijk wat meer controle en heb ik hem tegen de 150 aan kunnen houden.

Maar... door de regen heb ik mijn fiets weer eens grondig schoon mogen/moeten maken, dus ook tijd voor een fotootje dan maar he?

Afbeeldingslocatie: http://www.marrk.nl/GoT/IMG_20150426_163447046.jpg

Qua schoonmaken de vraag overigens: ik heb nogal wat viezigheid bij mijn crank. Tussen de tandwielen en het frame is een plek die lastig te bereiken is. Iemand tips om dat goed schoon te krijgen?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Een lang, plat voorwerp zoals bvb een schroevendraaier of een mes met een doek over helpt niet? Dat doe ik meestal.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:34
marrk schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:24:
Qua schoonmaken de vraag overigens: ik heb nogal wat viezigheid bij mijn crank. Tussen de tandwielen en het frame is een plek die lastig te bereiken is. Iemand tips om dat goed schoon te krijgen?
Ik zelf reinig dit gebied altijd op mijn fietsen door eventueel modder eerst goed op te laten drogen. Vervolgens de fiets of op een montage standaard omhoog, of de fiets ondersteboven om iets makkelijker erbij te kunnen. Dan met een lange, stijve borstel (zo'n oversized tandenborstel idee) schoon borstelen.

En 1 à 2 keer per jaar haal ik op mijn fietsen de crankset los om de boel echt goed schoon te kunnen maken. Uiteraard wel wat gereedschap voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-07 08:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

marrk schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:24:
Vandaag een maffe tocht met onverwachte regen, veel verdwalen en mijn hartslag niet echt onder controle krijgen. Misschien ligt het aan de anderhalve week pauze, of misschien gewoon mijn dag niet zo. Al met al een 85km gereden, met de eerste helft gemiddeld een hartslag van 160, en na de helft eindelijk wat meer controle en heb ik hem tegen de 150 aan kunnen houden.

Maar... door de regen heb ik mijn fiets weer eens grondig schoon mogen/moeten maken, dus ook tijd voor een fotootje dan maar he?

[afbeelding]

Ik gebruik de borstel en schraper van de parktool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik ben op zoek naar een paar overschoenen die waterdicht zijn maar niet te warm. Nu heb ik BBB hardwear overshoes, die zijn prima maar te warm voor de tijd van het jaar.

Waterdichtheid is het belangrijkste, een model dat zoveel mogelijk de onderkant van de schoen bedekt, lijkt mij dus het beste (daar zitten namelijk behoorlijk wat ventilatiegaten in). De overshoe moet in staat zijn mijn voeten droog te houden gedurende een hele dag fietsen in de regen (zoals gisteren op de LBL, +5 uur in de regen). Wat zijn jullie ervaringen/welke modellen hebben jullie en zijn jullie er tevreden van?

Beenstukken wil ik ook aanschaffen, daar dacht ik aan de Castelli Nanoflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
Voeten drooghouden in de regen kan je wel vergeten, loopt altijd via je been toch je schoenen in op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
.

[ Voor 98% gewijzigd door Hielko op 26-04-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Hielko schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:39:
Voeten drooghouden in de regen kan je wel vergeten, loopt altijd via je been toch je schoenen in op den duur.
Als ik de Castelli Nanoflex beenstukken over de overschoenen doe, lijkt dat probleem opgelost, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:08
ncornelisse schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:15:
Idd zuinig op de carbon fietsen, maar ze kunnen best tegen de regen hoor.
Alleen het remmen in de regen is wat minder dan met droog weer.
Dat ligt aan je remvlak, niet aan het materiaal van je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Alleen zijn die nanoflex spullen ook niet 100% waterdicht, ze laten na een tijdje ook gewoon water door (Castelli promoot ze dan ook niet als waterdicht oid).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ivo's 400 gereden afgelopen nacht/dag, was leuke uitdaging.
Vooral eens kijken hoe het is om in de nacht te rijden.
Viel me alles mee, lastige is wel dat je op zaterdag niet helemaal uitgerust aan de start staat.
(poging gedaan 's middags nog paar uur op bed te liggen, maar slapen kwam er niet van)

Goed nat geworden door 2 flinke regenbuien in de nacht, gelukkig niet al te koud.

Leuk groepje gevonden, helaas 2e deel van rit veel wachten op de wat langzamere mannen.
Maar goed gemaakt door flink wat op kop te rijden en de klimmetjes goed gas te geven.

Helaas wat Garmin issues waardoor ik heb moeten klooien met gpx files te combineren.
Bij eerste echt tussenstop had ik de garmin aan de powerbank gehangen, maar op de een of andere manier is daar iets mis gegaan.
Bij kilometer 388 viel de garmin opeens uit en als ik hem weer aanzetten ging die binnen paar seconde weer uit.
Laatste deel dus met telefoon opgenomen, alleen kwam ik er bij uploaden achter dat de .fit file maar 208km was. (precies tot ik oplader erin stopte)
Waarom brengt garmin niet gewoon een model uit met batterij die het wat langer volhoudt.
Maar eens kijken voor powerbank die makkelijk op stuur oid te monteren is.

https://www.strava.com/activities/293123207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

LaurentS schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:45:
[...]

Als ik de Castelli Nanoflex beenstukken over de overschoenen doe, lijkt dat probleem opgelost, nee?
Nee. Castelli nanoflex is namelijk niet waterdicht, hooguit goed waterbestendig maar ook maar voor bepaalde tijd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:10:
[...]

Dat ligt aan je remvlak, niet aan het materiaal van je frame.
Als je de eerdere posts hebt gelezen staat er dat de carbon fietsen full carbon wielen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ncornelisse schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:28:
[...]

Als je de eerdere posts hebt gelezen staat er dat de carbon fietsen full carbon wielen hebben.
Ah, nu gaat het ineens alleen over jouw fietsen ipv over de algemene vraag van de initiële steller. In dat geval, mea culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:15:
[...]

Ah, nu gaat het ineens alleen over jouw fietsen ipv over de algemene vraag van de initiële steller. In dat geval, mea culpa.
Als je mij quote wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bedankt voor jullie reacties. Echt droge voeten mag ik dus uit mijn hoofd zetten... Dan nog blijft mijn vraag hetzelfde, wat zijn jullie ervaringen met specifieke modellen van overshoes die meer voor het huidige seizoen zijn? Dus niet de dikke neopreen modellen van 3mm of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 01-07 09:46

DeFeCt

je wéét toch

sapphire schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:22:
[...]

Nee. Castelli nanoflex is namelijk niet waterdicht, hooguit goed waterbestendig maar ook maar voor bepaalde tijd.
En wat is dan die tijd? Ik overweeg een Gabba, maar eigenlijk met het idee dat ik dan wat beter beschermt ben tegen de regen. Ik krijg nu het idee dat dit niet echt gaat helpen? In het weer zoals vandaag, af en toe een miezer buitje heb je dan genoeg aan een Gabba of moet er dan alsnog een regenjas mee?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 17:42

Pelle

🚴‍♂️

Gabba en Nanoflex is prima tegen een paar flinke buien. Maar niet tegen een hele dag stortregen.
Voor weer zoals vandaag perfect dus; zelfs met meer regen had je het daar prima in uit kunnen houden zonder regenjas.

Ik heb gisteren bijna 150km gereden waarvan aardig wat in de regen, maar ik heb geen moment een regenjas gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Volgens Castelli zelf is de Gabba beter waterbestendig dan het Nanoflex materiaal, verder sluit ik me aan bij Pelle. Prima om af en toe een bui of de hele dag miezer te weerstaan.

Voor de Stravisten hier, leuke actie van Racefietsblog.nl: http://racefietsblog.nl/s...r-voor-alle-kings-queens/

[ Voor 28% gewijzigd door TheLemon op 27-04-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nanoflex is leuk als je in de miezer gaat fietsen.
Maar echt heel nuttig is het verder niet. Ik heb een 3/4 nanoflex broek maar draag net zo lief andere broek als het regent, tis niet dat zeem droger blijft ofzo.

Gisteren heb ik in de nacht gefietst met Gabba jas en Sorpasso broek.
En merino wol sokken + overschoenen.
2 flinke regenbuien (en nog paar kleintjes) over me heen gehad en flink wat natte wegen.

Overschoenen hielden het uurtje vol en daarna werden schoenen en sokken nat.
Rook lekker toen ik schoenen uit kon doen na afloop :)

Gabba was overdag wel te warm dus redelijk snel ingeruild voor dunner shirtje die ook paar keer nat was door de regen maar dan droogt het redelijk snel na de regenbui.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 27-04-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18
(jarig!)
Ik heb de afgelopen fietsvakantie met een paar Vaude Gaiter overschoenen gereden. Niet geschikt voor SPD / wielrennen maar ik bleef bij hele dag stortregen droog met water van boven en onderaf en kreeg ook geen last van zweten. M.a.w: het kán wel, geschikte overschoenen voor de wat warmere omstandigheden. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat er zoiets moet zijn voor de racefiets. Maar bijv. de BBB hydroflex dingen die ik heb daar zweet ik bij een lentebui kapot in, terwijl dat hun dunste regenmodel is.

Fietsvakantie: Zojuist klaar met 3 dagen tandemmen langs westkust VS. Lekker tochtje met naar het einde toe best wat hoogtemeters. Dat laatste bleek een probleem, we kwamen er achter dat je met een volbepakte tandem vanaf een procent of 5 sneller en lichter fietst als er 1 iemand afstapt :D. Sowieso is klimmen op zo'n ding een hel. Staan kan bijna niet en dat vermoeit je bovenbeenspieren enorm op de korte explosieve klimmetjes waaruit ongeveer de hele kust van Californië bestaat. Daarnaast kun je met 200kg en een verlaagde maneauvreerbaarheid nauwelijks snelheid uit afdalingen meenemen over die korte klimmetjes. Zou dus niet snel meer zoiets op een tandem doen, maar het was wel tof, mooi en gezellig :D.

[ Voor 42% gewijzigd door Makkelijk op 27-04-2015 12:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 04-07 10:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

Vanmorgen een mooi ritje gemaakt naar kasteel De Haar, 65km. Lekker weer en ook lekker rustig op de weg. Mijn nieuwe setup met 50/39 en 12-25 bevalt nog steeds prima!

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/3y0z351F0m2H/2015-04-27%2012.08.03-1-tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/3j2P3W2i1Q1I/2015-04-27%2012.54.27-tn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/430h2v2E0444/2015-04-27%2012.48.35-1-tn.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ircghost schreef op zondag 26 april 2015 @ 18:23:
[...]

Ik gebruik de borstel en schraper van de parktool!
psychodude schreef op zondag 26 april 2015 @ 18:19:
[...]

Ik zelf reinig dit gebied altijd op mijn fietsen door eventueel modder eerst goed op te laten drogen. Vervolgens de fiets of op een montage standaard omhoog, of de fiets ondersteboven om iets makkelijker erbij te kunnen. Dan met een lange, stijve borstel (zo'n oversized tandenborstel idee) schoon borstelen.

En 1 à 2 keer per jaar haal ik op mijn fietsen de crankset los om de boel echt goed schoon te kunnen maken. Uiteraard wel wat gereedschap voor nodig.
Thanks beiden. Ik koop op Amazon een setje borstels en gereedschap om mijn cassette en crankset los te kunnen halen. Ben wel een mooi weer fietser, maar sowieso handig om de fiets aan het einde van het seizoen grondig schoon te kunnen maken.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Wilde eigenlijk een rondje Ringvaart rijden vandaag, maar ik bedacht me dat het niet zo slim zou zijn omdat ik door veel verschillende dorpjes moet rijden om überhaupt langs de Ringvaart te komen en het wel eens druk zou kunnen zijn in die dorpjes ivm koningsdag.

Wel een bel gemonteerd, die je niet ziet vanaf de zijkant, wel vanaf de voorkant. :) Ook de fiets schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gxdN0qT.jpg

Nog een vraagje, ik wil mijn FSA kettingbladen vervangen voor zwarte. Ik heb een Cannondale Si crank. Iemand een suggestie? Stronglight CT2 kettingbladen lijken me wel mooi. Past zoiets samen met deze ?Het liefst zou ik die Spider kettingbladen van Cannondale willen, maar die zijn een beetje te duur (250€+) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
@ Tourniquet, mooi die eerste foto ! Gewoon even gemaakt met een GSM ?

[ Voor 4% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-04-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

iPhone 6 zo te zien, inc gps data :9

Foto1

Foto 2

Foto 3

:+

[ Voor 113% gewijzigd door sapphire op 27-04-2015 17:06 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 04-07 10:11

Tourniquet

Hiya, fellas!

100% correct! :*)
(foto's zijn ook klikbaar btw)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 23:12
Zelf vandaag een rit gemaakt naar Lisse om daar met een vriendin de bloemen ed te gaan bekijken. We hadden op vrijdag de Keukenhof zelf bekeken maar dit was een stuk mooier. Daarna via de duinen terug naar Rotterdam gereden.

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/10731668_1622437474642951_1011227760_n.jpg

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53
Mooie plaatjes allemaal van het hollandse landschap :) Helaas zelf niet kunnen fietsen dit weekend, toch jammer want het was vandaag prima fietsweer volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Prima fietsweer vandaag, benen voelden prima na rit gisteren dus nog maar even genoten van het zonnetje :)
En ook mooi Hollands landschap foto's.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/iyz_SdrGQYCzKO2bMNHG6-vK-vDZ3mttB8ZpuWR2zyI-768x432.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/FNWl1Q2Y8n_AJhqGMiYCRrQohJL4QaqnLzpRNphYn3s-768x432.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/528l6UBaGVZUDTgX7_cVwLVaWgBXkAuxMBWxifgf15A-768x432.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Mooie foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 17:42

Pelle

🚴‍♂️

TheLemon schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:44:
Ben benieuwd of je een goed zadel kunt vinden. Ik heb precies hetzelfde, ik zit veel te weinig op mijn zitbotjes en altijd voorop mijn zadel. Zou mooi zijn als dat qua comfort nog wat omhoog kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Roberttt schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:52:
Mooie plaatjes allemaal van het hollandse landschap :) Helaas zelf niet kunnen fietsen dit weekend, toch jammer want het was vandaag prima fietsweer volgens mij!
Voor mij geldt hetzelfde. Afgelopen vrijdag een kansloze rit van een uur gemaakt met een hartslag net iets onder het omslagpunt. Na 45 min kreeg ik m eindelijk onder controle maar was toen weer bijna thuis (en leeg). Even een paar daagjes rust om lijf, ledenen en brein de kans te geven tot rust te komen.

Komende vrijdag maar eens kijken hoe t op de Posbank is :). Misschien toch maar die 32 achter monteren :+

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 28-04-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 22:57

[afbeelding]

Mooie fiets! Zit wel een grote cassette op volgens mij? Woon je in limburg?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
LuPo schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:03:
[...]

Mooie fiets! Zit wel een grote cassette op volgens mij? Woon je in limburg?
Thanks! en nee ik woon in Gelderland ;) Heb er alvast een 11-32 op laten zetten voor m'n vakantie in de pyreneeën van de zomer. Fietste voorheen met een triple(52-39-30) en 28 achter en nu op een 52-36. Daarom vond ik dit een vrij logische keuze. Hoogstwaarschijnlijk zal ik het kleine blad voor de zomervakantie nog wel vervangen voor een 34. Of kunnen jullie allemaal prima uit de voeten met een 36 voor in het hooggebergte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 22:57
In het hooggebergte zou ik een 34 monteren inderdaad. Maar in Nederland zou ik die 11-32 vervangen voor een 11-23 of 12-25.

[ Voor 10% gewijzigd door LuPo op 28-04-2015 10:42 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
LuPo schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:42:
In het hooggebergte zou ik een 34 monteren inderdaad. Maar in Nederland zou ik die 11-32 vervangen voor een 11-23 of 12-25. Het is Ultegra 11 speed toch?
Ja klopt, 11-speed Ultegra. Moet zeggen dat ik hier in de omgeving inderdaad alleen op de kleine tandwielen rij achter. Ik kijk het eerst de komende weken wel even aan. Deze maand is alweer duur genoeg geworden zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Op het vlakke met een 11-32 rijden gaat echt ten koste van het plezier. Bovendien ziet zo'n quattro stagioni er ook niet uit ;)

[ Voor 28% gewijzigd door havana op 28-04-2015 10:49 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik heb een nieuwe 52/36 met 11-28 (of is het 12-28) en dat vind ik al een rot cassette voor op het vlakke. Ik hou graag rond de 100rpm aan maar dat is lastig als je 35/38 rijdt, zit gewoon meer dan 10rpm verschil in. toch maar een 11-25 kopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik lees dat best vaak, geloof dat ik één van de weinige ben die 11-28 met een compact wel lekker vind in Nederland :+

Of ik heb gewoon geen conditie of ik fiets veel tegen de wind in ofzo :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik moet bekennen dat het me met name ergert bij wat hogere snelheden en dat is toch vrijwel altijd voor de wind ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
sapphire schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:54:
Ik lees dat best vaak, geloof dat ik één van de weinige ben die 11-28 met een compact wel lekker vind in Nederland :+

Of ik heb gewoon geen conditie of ik fiets veel tegen de wind in ofzo :+
De reden waarom een 11-28 door menigeen als minder prettig ervaren wordt heeft weinig met conditie en/of tegenwind te maken. Het 'probleem' met een dergelijke cassette zijn de relatief grote verschillen tussen twee opeenvolgende versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
+ het feit dat je veel moet schakelen vooraan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
havana schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:57:
+ het feit dat je veel moet schakelen vooraan.
Schakelen vooraan? Ik heb volgens mij nog nooit op m'n binnenblad/middenblad gereden hier in de omgeving. Wellicht een keer bij de Posbank maar verder is het toch altijd op het buitenblad fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Nu alleen bepalen of ik een 11-23, 11-25 of 12-25 neem voor het vlakke (11-speed). Iemand nog voors en tegens? De 11 heb ik niet nodig denk ik, als je 52-11 gaat rijden gaat het wel heel hard, aan de andere kant verwacht ik een 36-25 ook niet vaak te zullen gebruiken in het westen.
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:29:
[...]
Thanks! en nee ik woon in Gelderland ;) Heb er alvast een 11-32 op laten zetten voor m'n vakantie in de pyreneeën van de zomer. Fietste voorheen met een triple(52-39-30) en 28 achter en nu op een 52-36. Daarom vond ik dit een vrij logische keuze. Hoogstwaarschijnlijk zal ik het kleine blad voor de zomervakantie nog wel vervangen voor een 34. Of kunnen jullie allemaal prima uit de voeten met een 36 voor in het hooggebergte?
Als je bijna alles rijdt op de 52 dan rij je of met een hele schuine kettinglijn of je trapt je de pleurig met een vrij lage cadans. Of je bent gewoon erg sterk en rijdt altijd 35+ :-)

[ Voor 56% gewijzigd door Ascension op 28-04-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
11-23 en 12-25 hebben allebei zowel een 16 als een 18 en zouden daarom mijn voorkeur hebben. Afgezien van de grootste drie kransjes heb je dan het kleinst mogelijke verschil, steeds lekker één tandje erbij.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:59:
[...]

Schakelen vooraan? Ik heb volgens mij nog nooit op m'n binnenblad/middenblad gereden hier in de omgeving. Wellicht een keer bij de Posbank maar verder is het toch altijd op het buitenblad fietsen...
Met een 52 voor fiets je bij 28 kmph en 100 rpm op de 23 (of iets in die buurt). Dat levert niet echt een ideale kettinglijn op. Ergens bij die snelheid zul je dus moeten wisselen tussen binnen- en buitenblad. Als je een beetje gemiddelde toerist bent dan komt dat, mede vanwege wind, nog wel eens voor.
Ascension schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:59:
Nu alleen bepalen of ik een 11-23, 11-25 of 12-25 neem voor het vlakke (11-speed).
Een zo vlak mogelijke cassette lijkt mij het doel. Dan is de 11-23 het beste, dan de 12-25 en daarna de 11-25.

[ Voor 35% gewijzigd door argro op 28-04-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmm stof tot nadenken.

Ik heb nog een ultegra casette liggen die volgens mij 11-25 is voor op mn tacxwiel. Zal die binnenkort eens gaan proberen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
argro schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:03:
[...]
Met een 52 voor fiets je bij 28 kmph en 100 rpm op de 23 (of iets in die buurt). Dat levert niet echt een ideale kettinglijn op. Ergens bij die snelheid zul je dus moeten wisselen tussen binnen- en buitenblad. Als je een beetje gemiddelde toerist bent dan komt dat, mede vanwege wind, nog wel eens voor.
Ik rij met een 52 voorop en ik fiets persoonlijk zelf het lekkerst met een cadans rond de 90/95. Dan heb ik hem achterop op de 18 of 20 liggen. Dat kan toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
En wat is nou het nadeel van een scheve kettinglijn? Meer weerstand? Verhoogde slijtage? Geratel als je klein/klein of groot/groot rijdt?

Ik let niet op de kettinglijn. Ik rijd gewoon de versnelling die ik wil. Slijtage is er toch en de kosten van het vervangen van Ultegra-delen weerhouden me er niet van. Het enige wat ik niet zou willen is een ratel door het aanlopen van de voorderailleur :)

Horen de nadelen in de categorie elfjes bij maanlicht of zijn ze er echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
CFC-Mathijs schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:37:
[...]

Ik rij met een 52 voorop en ik fiets persoonlijk zelf het lekkerst met een cadans rond de 90/95. Dan heb ik hem achterop op de 18 of 20 liggen. Dat kan toch prima?
52x18 @ 90 rpm is bijna 33 km/uur. Zo hard rijd ik tegen de wind in echt niet, zeker niet bij een extensieve duurtraining. Dan rijd ik misschien 25/26 (precies weet ik het niet want ik heb nooit snelheid in beeld staan).

@ Ruud

Je cassette slijt excessief door een scheve kettinglijn. De kransjes worden zijdelings "geraakt". Daarbij lopen je derailleurs aan op bepaalde verzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 28-04-2015 12:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
havana schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:39:
[...]

52x18 @ 90 rpm is bijna 33 km/uur. Zo hard rijd ik tegen de wind in echt niet, zeker niet bij een extensieve duurtraining. Dan rijd ik misschien 25/26 (precies weet ik het niet want ik heb nooit snelheid in beeld staan).
Tegen de wind in haal ik 33km/u ook niet hoor ;)

Kan je me trouwens toevoegen aan de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Moet je even Griffin PB'en, want ik weet niet hoe dat werkt. De enige reden dat ik mede-auteur ben is om de spelfouten eruit te kunnen halen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
havana schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:39:
[...]

@ Ruud

Je cassette slijt excessief door een scheve kettinglijn. De kransjes worden zijdelings "geraakt". Daarbij lopen je derailleurs aan op bepaalde verzetten.
En is dat meer of minder slijtage dan tijdens een herfstachtig ritje met veel zand tussen alle onderdelen.? Natuurlijk zit er verschil in want er is meer weerstand. Ik ben op dit moment van mening dat het vooral tussen de oren zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 13:58
Had vorige week nog ergens een test gelezen over weerstand en scheve kettinglijn, zo lang mogelijk op het buitenblad laten staan was het advies volgens mij. Je wilt zo min mogelijk korte bochten in de ketting, dat zou dan meer effect hebben dan een scheve ketting.

Weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
roda_djavulen schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:14:
Had vorige week nog ergens een test gelezen over weerstand en scheve kettinglijn, zo lang mogelijk op het buitenblad laten staan was het advies volgens mij. Je wilt zo min mogelijk korte bochten in de ketting, dat zou dan meer effect hebben dan een scheve ketting.

Als dat zo is (hoe groter de bochten in de ketting hoe beter) vraag ik mij af waar de innovatieve achterderailleur met 30-tands derailleurwieltjes blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb het ook wel eens gelezen, maar ik begreep dat het idee niet zozeer is dat de 'bochten' in de ketting te krap zijn, maar dat de slijtage per tand minder is als de ketting over méér tanden loopt. Als er overlappende verzetten zijn, zou je daarom het beste kunnen rijden op het grote blad met meer tandjes achter. Het is maar een natte-vingergevoel, maar ik vermoed dat de invloed van een (te) scheve kettinglijn groter is dan de extra slijtage door op (te) kleine kransjes te rijden. Puur op basis van mijn eigen beleving natuurlijk.

De verstandigste aanpak is niet 'op gevoel' een cassette te kopen, maar gewoon te kijken welke verzetten je in de praktijk het meest gebruikt en een cassette te kiezen die met jouw meest gebruikte verzetten een zo recht mogelijke kettinglijn heeft. Dat je een keer bruut scheef schakelt als je een heuveltje oprijdt is niet zo'n probleem, maar ik zie regelmatig mensen die op het vlakke met een enorm scheve kettinglijn rijden. Die hoor je dan knarsend voorbij komen en dat is niet nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door nare man op 28-04-2015 14:29 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
roda_djavulen schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:14:

Krappe bochten is zeker een issue bij een ketting. Je komt het bij motoren nog wel eens tegen. Deze hebben echter een stuk grotere schakels en dan heb je een minimaal aantal tanden N=16 bijvoorbeeld. Bij 15 wordt de bocht dan te krap waardoor extra slijtage optreedt.

Bij een fietsketting zie ik dit niet zo snel gebeuren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 28-04-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Zijn er nog meer die in de week van de Marmotte daar zijn? Zelf zit ik er vanaf maandag de 29e.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1 ... 134 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.