Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 138 Laatste
Acties:
  • 593.439 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:50
Is gewoon een slim businessmodel. Wel jammer dat de AGR een soort skybox van het wielrennen is geworden. Maar die discussie is al vaker gevoerd ;)

Ter illustratie...

M'n zwager heeft 'm ook gereden, op uitnodiging van een relatie. Had welgeteld 0 km getraind, ging voor de 100 km en dat heeft ie nog gehaald ook (vind ik nog knap). Duur hotel erbij, avond ervoor duur uit eten en na afloop nog een wellnessarrangement. Daarna rijden ze in hun dikke A6 weer naar Bilthoven. Ja, echt een evenement voor wielerliefhebbers, de AGR :X

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 20-04-2015 08:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 10:13
coen76 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:21:
[...]

Ik heb ze vandaag aan gehad. De beenstukken bleven perfect zitten, net als mijn bib. De armstukken zakte wat af, vooral de linker. Ik denk dat ze een fractie te ruim zijn. Helaas ben ik op de terugweg ergens 1 armstuk verloren :-(
Oei, dat is zonde.. Misschien terugfietsen en kijken of hij nog ergens ligt? Misschien is er een andere fietser zo vriendelijk geweest hem in het zicht op te hangen.

Ik zal van de week die beenstukken dan eens bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb nog een setje witte Castelli's liggen in de maat M die weg mogen voor weinig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Haha bedankt, maar ik heb toch liever de zwarte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
LuPo schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:55:
Ik schrok wel van de prijzen voor de toerversie van de AGR. 40 euro??

Dan toch liever afgelopen weekend de Teutoburgerwaldtocht voor 5 of 7 euro. ;)
Dat is het verschil tussen een tocht georganiseerd door een bedrijf met winstoogmerk of een tocht georganiseerd door een lokale wielerclub met de bedoeling heel veel mensen een leuke dag te bezorgen en als het meezit de kas met 150 euro te spekken. Gelukkig is er voor elk wat wils.

Overigens valt die 40 euro nog mee in vergelijking met de Marathon van Rotterdam waarvoor ik 75 euro mocht neerleggen...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46
Zoals Havana al zei is die discussie hier al vaak genoeg gevoerd :) Geef ze echter eens ongelijk; als mensen het willen betalen. En de organisatie is wel wat beter dan van de gemiddelde toertocht. Afgelopen jaar de Mollematocht gedaan. Was goedkoper, maar qua organisatie ook minder; zeer summiere voedselposten en slechts hier en daar verkeersregelaars. Ronde van Drenthe en Elfstedentocht komen qua voedselposten niet echt beter uit de bus en bij de Classico Boretti was alles bij de tweede post al op toen we daar aankwamen. Vlaamse tochten schijnen hier beter in te zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee :)

Het is voor ons ook vooral leuk uitje; even met de boys op pad en de klimmetjes zoveel mogelijk rammen. En op Eyserbosweg en Keuteberg na zijn de klimmen breed genoeg om goed door te kunnen rijden.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 13:29

Pelle

🚴‍♂️

argro schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:51:
Overigens valt die 40 euro nog mee in vergelijking met de Marathon van Rotterdam waarvoor ik 75 euro mocht neerleggen...
Is dat serieus zo duur? :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
Ronde van Noord-Holland was 8 euro en prima verkeersregelaars en voedsel bij posten.
En altijd wel handig om bidon snel bij te kunnen vullen bij zo'n stempelpost.

Klim-classic vorig jaar was nog beste tocht kwa voedsel onderweg, maarja je kan het natuurlijk ook gewoon zelf meenemen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
wackmaniac schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:29:
Zoals Havana al zei is die discussie hier al vaak genoeg gevoerd :) Geef ze echter eens ongelijk; als mensen het willen betalen. En de organisatie is wel wat beter dan van de gemiddelde toertocht. Afgelopen jaar de Mollematocht gedaan. Was goedkoper, maar qua organisatie ook minder; zeer summiere voedselposten en slechts hier en daar verkeersregelaars. Ronde van Drenthe en Elfstedentocht komen qua voedselposten niet echt beter uit de bus en bij de Classico Boretti was alles bij de tweede post al op toen we daar aankwamen. Vlaamse tochten schijnen hier beter in te zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee :)

Het is voor ons ook vooral leuk uitje; even met de boys op pad en de klimmetjes zoveel mogelijk rammen. En op Eyserbosweg en Keuteberg na zijn de klimmen breed genoeg om goed door te kunnen rijden.
In vlaanderen zijn de ervaringen inderdaad altijd positief, toertochten voor mtb en racefiets. En meestal niet duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Ik doe komende zaterdag mee aan de Luik-Bastenaken-Luik Challenge, de 156 km versie. Dat kost mij 30€. Niet goedkoop, maar je krijgt er best wel veel voor terug. 3 bevoorradingstops, verzekering, douches, massage achteraf, tijdsmeting op bepaalde klimsecties etc.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Pelle schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:40:
[...]

Is dat serieus zo duur? :o :X
Ja, maar wel inclusief hardloopshirt. Dat shirt is niet optioneel overigens. Dat krijg je sowieso. Wel de moeite waard trouwens. In Rotterdam staan bijna 1 mio mensen langs de kant. Dat is voor mij wel een reden om juist aan die marathon mee te doen. Met de marathon is mijn (verlengde) hardloopseizoen ook ten einde gekomen trouwens. Nu weer snel op de fiets. Complicerende factor is dat ik al enige tijd op een nieuw frame aan het wachten ben. De eerste prognose was eind maart. Hopelijk deze week. Dan kan ik het frame komend weekend optuigen en de eerste meters van het seizoen maken.

[ Voor 50% gewijzigd door argro op 20-04-2015 18:21 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:44
Oefff, dat is balen. Kan ik voor de verandering op dinsdag naar het werk kom ik er achter dat er een spaak kapot is in mijn achterwiel. Kan het veel kwaad als ik die spaak (32 spaken in totaal) er uit haal en toch ga fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 16:04
40 euro vind ik persoonlijk ook veel. Iets te commercieel. Fiets de Agr over 2 of 3 weken wel een keer. Niet zo druk en je kunt overal lekker doorrijden. Zou eigenlijk ooit ook wel eens een mooie tocht willen organiseren. De tweaker 3 daagse tocht...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 12:36
Zaterdag voor het eerst een lange tocht gemaakt. Uiteindelijk 105km gedaan. Dacht nog aan een loop van 25km erbij voor de grand fondo maar ik vond het wel mooi. Die komt een andere keer. Na afloop was ik evengoed goed afgemat. Het was erg lekker weer, maar wel blij dat ik toch had gekozen voor lang lang.
https://www.strava.com/activities/287645559

Zondag voor het eerst mn fiets goed schoongemaakt. Inclusief de ketting met mn nieuwe kettingreiniger. Daar kwam echt heel veel zooi uit. Daarna drogen en insmeren.
Fiets schoongemaakt
(eventueel voor topicstart)

Gister een rondje gemaakt. En de ketting loopt weer soepel en erg stil O+ .
https://www.strava.com/activities/289229133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Die ketting ziet r goed uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 12:18
Bij de RvNH werden foto's gemaakt, ben er zelf ook netjes opgezet met een maat achter mij aan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4xJgNWR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Herrick schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:26:
Oefff, dat is balen. Kan ik voor de verandering op dinsdag naar het werk kom ik er achter dat er een spaak kapot is in mijn achterwiel. Kan het veel kwaad als ik die spaak (32 spaken in totaal) er uit haal en toch ga fietsen?
Ik fiets al 300km rond met 1 gebroken spaak. Maakt een mooi geluid in mijn velg, tik tik tik tik :P
Ja ik moet hem nodig eens veranderen....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Nixo: net fietsje :)
Atlas: hoe langer je daarmee doorrijdt, hoe kleiner de kans dat het helemaal perfect te herstellen is. Zou ik toch snel even regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 16:48

Sherlock

No Shit

Ik wil wel graag wat meer leren over mijn fiets en de techniek waarmee het in elkaar steekt. Het sleutelen aan de fiets vind ik wel erg leuk, maar het blijft op dit moment vooral bij poetsen en af en toe een remblokje afstellen. Laatst nog de cassette verwijderd om schoon te maken en toen was ik aardig verrast dat de grootste kransjes niet los van elkaar konden.

Ik wil dus graag een cursus(je) gaan doen om daar iets meer over te weten te komen, maar ik kan er niet zo veel over vinden. Ik kan me ook voorstellen dat de fietsenmakers er niet op zitten te wachten dat ik alles zelf ga doen. Ik woon in Zeeland, dus dat is nog een complicerende factor. Richting Den Haag (bijvoorbeeld) is wel het e.e.a. te vinden. Om een dag naar bijvoorbeeld West-Brabant te gaan zou ik ook niet zo erg vinden, het is tenslotte hobby ;)

Of het alternatief; hoe komen jullie aan je kennis? Op Youtube kun je natuurlijk best wat vinden, en voor de afzonderlijke klussen gaat dat ook best aardig, maar je mist toch de 'overview'. En ik vind het leuk om te proberen, maar ik heb één racefiets en die wil ik niet verpesten :)

Dus om een lang verhaal kort te maken: wie weet er een leuke cursus fietstechniek in de regio Zeeland/West-Brabant?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Zit de laatste paar dagen te kijken naar de video's van Global Cycling Network: https://www.youtube.com/p...aV1333Cy1QnIZwqDXj1q0Ooyy

Daar leer ik een hele boel van; ze zijn duidelijk en staan niet continue bepaalde producten in beeld te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 18:14
YouTube: Maintenance Mondays | Global Cycling Network

doe zogoed als alles zelf behalve als een spaak breekt dan ga ik direct naar de fietsemaker.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
borstel schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:59:
Bij de RvNH werden foto's gemaakt, ben er zelf ook netjes opgezet met een maat achter mij aan.
Heb je die foto gekocht ?
Ok grappige foto, maar om er nou 7 euro aan uit te geven.

Wij zij ook op de foto gezet :

Afbeeldingslocatie: https://www.sportplaat.nl/images/Egmondermeer,%2010.47-10.53%20uur/RH04678.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.sportplaat.nl/images/Egmondermeer,%2010.47-10.53%20uur/RH04684.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
Sherlock schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:16:
Ik wil wel graag wat meer leren over mijn fiets en de techniek waarmee het in elkaar steekt. Het sleutelen aan de fiets vind ik wel erg leuk, maar het blijft op dit moment vooral bij poetsen en af en toe een remblokje afstellen. Laatst nog de cassette verwijderd om schoon te maken en toen was ik aardig verrast dat de grootste kransjes niet los van elkaar konden.

Dus om een lang verhaal kort te maken: wie weet er een leuke cursus fietstechniek in de regio Zeeland/West-Brabant?
Ik heb het onderhoudsnummer van fiets besteld voor een paar euro. Staan erg veel nuttige dingen. Van klein onderhoud tot een volledige fiets reviseren.

Deze dus
https://tijdschrift365.nl...chrift/871084195032800113

[ Voor 35% gewijzigd door Nixo op 21-04-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

No offense, maar als je ook na het zien van diverse video's nog niet zeker van je zaak bent wat betreft klussen aan je fiets moet je dat misschien niet willen. Als je handig bent, weet je dat van jezelf en sleutel je gewoon alles uit elkaar met het vertrouwen dat je snapt hoe het in elkaar zit en waarom.
Ik heb voordat er Youtube was al allerlei fietsen uit elkaar gehaald tot op zekere hoogte en nu doe ik dat tot aan het laatste nippeltje of kogeltje zonder problemen. Alleen de juiste tools zijn soms lastig, maar meestal maak ik gewoon zelf iets van een stuk ijzer of hout met de haakse slijper ofzo.

Als je dit niet aandurft zou ik het gewoon houden bij fiets schoonmaken en evt. balhoofd stellen als daar speling op zit en remblokjes vervangen etc. Dan houdt de fietsenmaker ook nog wat werk over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Fietsen zijn zo simpel, daar heb je echt geen cursus voor nodig. Gewoon met YouTube werkt prima.

Afijn, zelf net terug van een lekker ritje. Vanmorgen om 8:00 op de fiets gaan zitten en ja: het was nog aardig koud (8 graden). Derhalve vertrokken met winterschoenen en lange handschoenen, daar had ik geen spijt van. Desondanks kwam ik na 10 km al twee pannenkoeken tegen in het kort-kort 8)7 Het werd een lekker ritje richting het NW met onderweg 2x 45 min D2. Met 80 km op de klok kwam ik weer thuis.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
LaurentS schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:22:
Ik doe komende zaterdag mee aan de Luik-Bastenaken-Luik Challenge, de 156 km versie. Dat kost mij 30€. Niet goedkoop, maar je krijgt er best wel veel voor terug. 3 bevoorradingstops, verzekering, douches, massage achteraf, tijdsmeting op bepaalde klimsecties etc.
Succes zaterdag, ik ga zelf voor de 273 :) Hopelijk zit het weer wat mee, maar als ik het zo zie zal ik m'n gabba maar meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Haha ja ik kwam ze vanmorgen ook tegen en dan ook gewoon rustig aan het fietsen.
Ook eentje die dan wel overschoenen aan had, want ja je zou eens koude voeten krijgen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
DDX schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:59:
Haha ja ik kwam ze vanmorgen ook tegen en dan ook gewoon rustig aan het fietsen.
Ook eentje die dan wel overschoenen aan had, want ja je zou eens koude voeten krijgen :o
:F

Ik snap wel hoe het komt. Zelf in het begin ook vrij lang gehad. Alleen maar in het bezit van kort kort en een oud fietsje toen ik begon. Later uitgebreid. Maar of het verstandig was....... Aan de andere kant als je ze nu ziet op een fiets van +3k en alleen kort kort dan moeten die beenstukken er wel bij kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nixo op 21-04-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Thanks allen. Dat nummer van Fiets heb ik ook maar eens besteld, altijd handig! Global Cycling Network gaat op de lijst van nog te bekijken video's :)

En voor wat betreft:
No offense, maar als je ook na het zien van diverse video's nog niet zeker van je zaak bent wat betreft klussen aan je fiets moet je dat misschien niet willen. Als je handig bent, weet je dat van jezelf en sleutel je gewoon alles uit elkaar met het vertrouwen dat je snapt hoe het in elkaar zit en waarom.
None taken... Maar wel even wat uitleg:
Ik ben niet superhandig maar heb ik de loop van de jaren wel gemerkt dat ik eerst moet zien hoe iets werkt en dat ik het daarna wel snap. Ik heb sowieso graag een voorbeeld. Misschien dat de Youtube video's ook wel genoeg zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 12:18
DDX schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:42:
[...]

Heb je die foto gekocht ?
Ok grappige foto, maar om er nou 7 euro aan uit te geven.

Wij zij ook op de foto gezet :

[afbeelding]

[afbeelding]
Samen 1 foto gekocht is te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:32:
Thanks allen. Dat nummer van Fiets heb ik ook maar eens besteld, altijd handig! Global Cycling Network gaat op de lijst van nog te bekijken video's :)
Lijkt mij ook wel handig, maar hoe heb jij die besteld?
Op de site tijdschrift365 mis ik de optie om die in het winkelwagentje te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
roda_djavulen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:59:
[...]

Succes zaterdag, ik ga zelf voor de 273 :) Hopelijk zit het weer wat mee, maar als ik het zo zie zal ik m'n gabba maar meepakken.
Succes, de 273km durfde ik nog niet aan, mss volgend jaar!
Wij nemen idd ook onze Gabba mee. Eigenlijk altijd als het te koud is voor kort-kort. Heerlijk vestje dat heel breed inzetbaar is. Prima windbreaker voor de afdalingen die niet flappert en stoort niet in het naar boven rijden, gewoon open zetten. En ook nog eens waterdicht :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Nixo schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:18:
[...]

:F

Ik snap wel hoe het komt. Zelf in het begin ook vrij lang gehad. Alleen maar in het bezit van kort kort en een oud fietsje toen ik begon. Later uitgebreid. Maar of het verstandig was....... Aan de andere kant als je ze nu ziet op een fiets van +3k en alleen kort kort dan moeten die beenstukken er wel bij kunnen.
Ik weet zeker dat ze mij ook wel eens voor gek hebben verklaard hoor. Terwijl ik een complete garderobe thuis heb liggen, voor alle weertypes. Ik heb gewoon snel warm. En ook kan het voor komen dat je vroeg vertrekt, maar al lang hebt gezien dat de temperatuur snel op gaat lopen. Geen zin om beenstukken in mijn jersey mee te slepen op 75% van de rit. Allemaal afwegingen.
Niet iedereen over een kam scheren dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Exocet schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:44:
[...]
Lijkt mij ook wel handig, maar hoe heb jij die besteld?
Op de site tijdschrift365 mis ik de optie om die in het winkelwagentje te plaatsen.
Via de site van Fiets:
https://www.tijdschriftnu...derhoud-en-reparatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Gabba is echt geniaal idd, vastje ervan is mss ook handig :)

Ik ben ook langzaam begonnen mer knutselen aan de fiets maar sommige dingen durf ik me nog niet aan te wagen (zoals balhoofd uit elkaar halen) of zijn gewoon niet handig omdat je gereedschap moet aanschaffen wat relatief veel kost en je weinig gebruikt (spullen voor press fit BB's), dus dat laat ik de fietsenmaker doen nu mn fiets daar toch voor de losse spaken staat.

Waar ik wel een beetje mee zit is welke smeermiddeltjes je precies waar voor gebruikt.

Edit: worden de fietsen in de OP nog actief bijgewerkt dan? Zo ja dan ga ik ook eens een mooi plaatje schieten :)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 21-04-2015 12:06 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Vervelend :P

@ LaurentS ; Bedankt:)

[ Voor 52% gewijzigd door roda_djavulen op 21-04-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34209

Ff vraagje voor de techneuten

Ik heb sinds zaterdag af en toe een tik in de fiets zitten. Lijkt uit het voorwiel de komen. Heb voorwiel er al eens er uit gedaan. Lijkt dat hij het het meest doet als je wat op het stuur leunt. Moet ik het zoeken in lagers / spaken ? Of iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 23:12
Anoniem: 34209 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:36:

Ik heb sinds zaterdag af en toe een tik in de fiets zitten. Lijkt uit het voorwiel de komen. Heb voorwiel er al eens er uit gedaan. Lijkt dat hij het het meest doet als je wat op het stuur leunt. Moet ik het zoeken in lagers / spaken ? Of iemand een ander idee?
Veren van je quickrelease misschien?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graham schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:39:
[...]

Veren van je quickrelease misschien?
Ff gechecked lijkt goed te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sherlock schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:16:
Dit is maandelijks in Vlaardingen, misschien een optie?
https://www.bike2build.nl...fietsonderhoud-17-06-2015

[ Voor 11% gewijzigd door Tourniquet op 21-04-2015 22:26 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Anoniem: 34209 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:36:

Speling op je balhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Haal die veertjes er eens af (hebben toch nauwelijks een functie) en draai de snelspanners eens wat strakker aan.

Speling balhoofd checken: linker rem dichtknijpen en fiets naar voor en achter bewegen, dan merk je zo of er speling op zit. Zo ja, stuurpenbouten los, plug iets aandraaien, stuurpen weer vast. Is 1 minuut werk :)
Waar ik wel een beetje mee zit is welke smeermiddeltjes je precies waar voor gebruikt.
Kettingvet/olie/wax: voor op de ketting (duh :P ). Niet voor op tandwielen en cassette, daar smeer je niks op!

Carbonpasta: voor carbon-op-carbon of carbon-op-alu verbindingen zoals een carbon zadelpen in carbon of alu frame. Dit vet bevat korrels om zakken te voorkomen. Aandraaimoment wordt door deze pasta fors verminderd. Nadeel vind ik dat je zadelpen er niet van opknapt. Ik zie het als een noodgreep. Paar laagjes haarlak werkt ook prima tegen een zakkende zadelpen.

Loctite 241: voor kettingbladboutjes (niet altijd nodig, maar bij sommigen trillen ze anders los). Ook ideaal voor de boutjes van de bidonhouders en eigenlijk alle boutjes die de neiging hebben los te trillen.

Loctite 641: voor het fixeren van BB30 lagers (niet bij iedereen nodig maar als de boel gaat kraken terwijl de lagers goed zijn zit er niks anders op)

Lagervet: als je industrielagers gaat open maken en er vet bij wil stoppen of voor conus-cup lagers

Montagevet: voor op schroefdraad, buitenkant van lagerschalen, assen, alu/metaal-op-alu/metaal verbindingen

Ti-prep: voor ti-op-ti verbindingen. Voor ti-op-staal/alu kun je gewoon montagevet gebruiken.

[ Voor 119% gewijzigd door havana op 22-04-2015 08:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Anoniem: 34209 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:56:
[...]

Ff gechecked lijkt goed te zitten
Stuurpen <> stuur wil ook wel eens kraken/tikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Tikt het regelmatig? Dwz met elke rondgang van je wiel of van je pedalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Check ook even of je wiel nog recht is, kan ook een spaak zijn die los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:58:
Haal die veertjes er eens af (hebben toch nauwelijks een functie) en draai de snelspanners eens wat strakker aan.

Speling balhoofd checken: linker rem dichtknijpen en fiets naar voor en achter bewegen, dan merk je zo of er speling op zit. Zo ja, stuurpenbouten los, plug iets aandraaien, stuurpen weer vast. Is 1 minuut werk :)

[...]

Kettingvet/olie/wax: voor op de ketting (duh :P ). Niet voor op tandwielen en cassette, daar smeer je niks op!

Carbonpasta: voor carbon-op-carbon verbindingen zoals een carbon zadelpen in carbon frame. Aandraaimoment wordt door deze pasta fors verminderd. Nadeel vind ik dat je zadelpen er niet van opknapt. Ik zie het als een noodgreep. Paar laagjes haarlak werkt ook prima tegen een zakkende zadelpen.

Loctite 241: voor kettingbladboutjes (niet altijd nodig, maar bij sommigen trillen ze anders los). Ook ideaal voor de boutjes van de bidonhouders en eigenlijk alle boutjes die de neiging hebben los te trillen.

Loctite 641: voor het fixeren van BB30 lagers (niet bij iedereen nodig maar als de boel gaat kraken terwijl de lagers goed zijn zit er niks anders op)

Lagervet: als je industrielagers gaat open maken en er vet bij wil stoppen of voor conus-cup lagers

Montagevet: voor op schroefdraad, buitenkant van lagerschalen, assen, alu/metaal-op-alu/metaal verbindingen

Ti-prep: voor ti-op-ti verbindingen. Voor ti-op-staal/alu kun je gewoon montagevet gebruiken.
En wat zou je aanbevelen voor alu zadelpen in carbon frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Niks tenzij het nodig is, zo ja dan carbonpasta.

Sowieso is het belangrijk dat je je zadelpen één keer per seizoen losmaakt om te voorkomen dat ie niet vast komt te zitten! Tip: even stukje tape eromheen om de positie te markeren.

[ Voor 65% gewijzigd door havana op 22-04-2015 08:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Er zit een klein kraakje in het zadel/de zadelpen en na het zien van een paar video's van GCN was ik aan het overwegen of ik de zadelpen even goed schoon te maken. In de video wordt een montagepasta aanbevolen, vandaar dat ik het even navraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Carbonpasta is ook een vorm van montagepasta.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Dat weet ik, maar ik vroeg me dus af of je carbon of alu-pasta moest hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotuns
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-06-2023
Iemand die enige tijd geleden ook zo'n bril heeft besteld bij athleteshop.nl al iets meer gehoord? Ze zouden 8 april beschikbaar zijn, maar ik heb nogsteeds niks. Een mail gestuurd en weer dezelfde reactie (met in de aanhef alweer een andere naam dan de mijne) dat ze me een een andere bril willen aanbieden tegen een kleine meerprijs.

Iemand al gekozen voor een andere bril, of tips voor een andere goede? Die zelf kleurende glazen leken me juist erg handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wackmaniac schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:53:
Dat weet ik, maar ik vroeg me dus af of je carbon of alu-pasta moest hebben :)
Wel, dat hangt van het montagevet af.

Bijvoorbeeld het wereldberoemde Shimano montagevet (anti seize, dat witte spul) is NIET geschikt voor carbon. En als ik even snel bij Parktool kijk, geldt dat ook voor hun montagevet.

Carbonpasta bevat korrels (tegen zakken) en is altijd geschikt voor carbon (hence the name ;) ). Carbonpasta mag je echter ook voor aluminium zadelpennen en/of frames gebruiken.

Om het even samen te vatten

alu pen + carbon frame = carbonpasta
alu pen + alu frame = gewoon montagevet of carbonpasta
carbon pen + carbon frame = carbonpasta
carbon pen + alu frame = carbonpasta

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 22-04-2015 09:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 16:44

Vos

AFCA

havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:56:
[...]

Wel, dat hangt van het montagevet af.

Bijvoorbeeld het wereldberoemde Shimano montagevet (anti seize, dat witte spul) is NIET geschikt voor carbon. En als ik even snel bij Parktool kijk, geldt dat ook voor hun montagevet.

Carbonpasta bevat korrels (tegen zakken) en is altijd geschikt voor carbon (hence the name ;) ). Carbonpasta mag je echter ook voor aluminium zadelpennen en/of frames gebruiken.

Om het even samen te vatten

alu pen + carbon frame = carbonpasta
alu pen + alu frame = gewoon montagevet of carbonpasta
carbon pen + carbon frame = carbonpasta
carbon pen + alu frame = carbonpasta
Lijkt me handige info voor in de TS. Inclusief je post ervoor: havana in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:47
Jotuns schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:54:
Iemand die enige tijd geleden ook zo'n bril heeft besteld bij athleteshop.nl al iets meer gehoord? Ze zouden 8 april beschikbaar zijn, maar ik heb nogsteeds niks. Een mail gestuurd en weer dezelfde reactie (met in de aanhef alweer een andere naam dan de mijne) dat ze me een een andere bril willen aanbieden tegen een kleine meerprijs.

Iemand al gekozen voor een andere bril, of tips voor een andere goede? Die zelf kleurende glazen leken me juist erg handig
Ik wacht ook nog steeds. Heb aangegeven dat ik wacht op de Sinner en geen ander alternatief wil. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nu in tabelvorm. Comments welkom...

producttoepassing
kettingolie/waxDit gebruik je uitsluitend op de ketting. De de tandwielen zelf smeer je niks.
montagevetOok wel "anti seize vet" genoemd. Dit gebruik je op schroefdraad, op de buitenkant van lagerschalen, op assen en andere metaal-op-metaal verbindingen. Met metaal bedoelen we hier staal of aluminium. De meeste montagevetten zijn niet geschikt voor carbon.
carbonpastaDit is een speciaal soort montagevet dat speciaal ontwikkeld is voor zadelpennen. In het vet zitten kleine korreltjes om te voorkomen dat de zadelpen zakt. Als je dergelijk vet gebruikt kun je het aandraaimoment fors verminderen. Carbonpasta kun gebruiken voor carbon zadelpennen in carbon frames maar mag ook gebruikt worden voor aluminium of stalen pennen en/of frames. Alle combinaties zijn mogelijk behalve titanium-op-titanium.
Loctite 241Medium-strenght loctite gebruik je op boutjes waarvan je niet wilt dat ze lostrillen, zoals kettingbladbouten en de boutjes van bidonhouders. Het gebruik van loctite bij kettingbladboutjes is niet bij iedere renner nodig. Als je geen loctite gebruikt, gebruik dan wel gewoon montagevet.
Loctite 641Voor het fixeren van BB30 lagers (niet bij iedereen nodig maar als de boel gaat kraken terwijl de lagers goed zijn zit er niks anders op).
LagervetAls je industrielagers gaat open maken en er vet bij wil stoppen of voor conus-cup lagers.
Ti-prepVoor ti-op-ti verbindingen. Voor ti-op-staal/alu kun je gewoon montagevet gebruiken.
WD-40Bestaat vooral uit oplosmiddel en is het absoluut ongeschikt om wat dan ook te smeren. Wel is WD-40 prima om bijvoorbeeld roest en vuil te lijf te gaan of om de ketting te reinigen, al zijn daar betere(en vooral ook goedkopere) ontvetters voor zoals lampenolie en diesel.
TelfonsprayTeflonspray kun je gebruiken op je ketting, maar dat is geen goed idee want het trekt enorm veel vuil aan dus je ketting zal binnen no time zwart zijn. Wel is het bruikbaar om bijvoorbeeld je remhoeven mee te smeren of je kabels (al verschillen de meningen of je kabels überhaupt moet smeren).
Remmenreiniger, terpentine en wasbenzineGeschikt als ontvetter voor de cassette en voorbladen. Om de ketting te ontvetten zijn deze middelen veel te agressief; je spoelt hiermee alle smering tussen de schakels weg.
Lampenolie en dieselZijn minder agressief dan remmenreiniger, terpentine en wasbenzine en zijn daarom wel geschikt om de ketting te ontvetten. Bijkomend voordeel is dat deze middelen van zichzelf wat vettig zijn. Je kunt er uiteraard ook de ketting en voorbladen mee ontvetten.

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 22-04-2015 17:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:32:
Nu in tabelvorm. Comments welkom...

producttoepassing
kettingolie/waxDit gebruik je uitsluitend op de ketting. De de tandwielen zelf smeer je niks.
montagevetOok wel "anti seize vet" genoemd. Dit gebruik je op schroefdraad, op de buitenkant van lagerschalen, op assen en andere metaal-op-metaal verbindingen. Met metaal bedoelen we hier staal of aluminium. De meeste montagevetten zijn niet geschikt voor carbon.
carbonpastaDit is een speciaal soort montagevet dat speciaal ontwikkeld is voor zadelpennen. In het vet zitten kleine korreltjes om te voorkomen dat de zadelpen zakt. Als je dergelijk vet gebruikt kun je het aandraaimoment fors verminderen. Carbonpasta kun gebruiken voor carbon zadelpennen in carbon frames maar mag ook gebruikt worden voor aluminium of stalen pennen en/of frames. Alle combinaties zijn mogelijk behalve titanium-op-titanium.
Loctite 241Medium-strenght loctite gebruik je op boutjes waarvan je niet wilt dat ze lostrillen, zoals kettingbladbouten en de boutjes van bidonhouders. Het gebruik van loctite bij kettingbladboutjes is niet bij iedere renner nodig. Als je geen loctite gebruikt, gebruik dan wel gewoon montagevet.
Loctite 641Voor het fixeren van BB30 lagers (niet bij iedereen nodig maar als de boel gaat kraken terwijl de lagers goed zijn zit er niks anders op).
LagervetAls je industrielagers gaat open maken en er vet bij wil stoppen of voor conus-cup lagers.
Ti-prepVoor ti-op-ti verbindingen. Voor ti-op-staal/alu kun je gewoon montagevet gebruiken.
Ziet er goed uit. Al staat er in de topicstart wel al een stukje over kettingonderhoud en verschillende smeermiddelen daarvoor. Dus op zich niet erg om dat erin te houden.

Misschien goed om te linken voor meer onderhoud naar Global cycling network: YouTube: Maintenance Mondays | Global Cycling Network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Goed verhaal Havana.

Ik gebruik carbonpasta ook voor de stuurpen-op-vorkbuis-verbinding en hou dan alsnog het aanhaalmoment van 5-6Nm aan voor een extra stevige verbinding. Dit omdat ik nog wel een speling op het balhoofd kreeg voorheen, met name na een kasseienrit.

Waarom is gewone montagepasta overigens niet geschikt voor carbon? Ik smeer het bijv. wel tussen de balhoofdlagers (buitenkant) en de carbonnen vorkbuis om vocht minder kans te geven om daarlangs te komen. In dit geval heeft het dus puur een vochtwerende functie.

Misschien nog toevoegen wat je evt. in kabels kan druppelen? En aangeven dat WD40 alleen geschikt is om vuil en roest los te maken, reinigen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Plus dat WD40 een gelakt frame mooi kan laten blinken, niet teveel gebruiken dan wordt het vettig. Maar hier zijn genoeg middeltjes voor natuurlijk. Maar een nuttig overzicht Havana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat is het nut van de veertjes bij de snelspanner dan?
Zelf heb ik ook last van een tikje of zoiets en ben nu aan het trial & error-en wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
@Havana, wat voor vet zit er dan in een bottembracket als je de crank eruit haalt, zit beetje na de ingesloten lagers aan beide kanten. Bij mij zag het eruit als dik vet, beetje doorzichtig. Is dat montage vet?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 14:24
ncornelisse schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:08:
Wat is het nut van de veertjes bij de snelspanner dan?
Je pakt je wiel er iets makkelijker uit, omdat aan beide zijden de snelspanner ongeveer even ver open gaat. Zonder veertjes moet je zelf je snelspanner even in de goede stand duwen om je wiel eruit te pakken. Kost niet echt veel moeite of zo...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Graham schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:11:
@Havana, wat voor vet zit er dan in een bottembracket als je de crank eruit haalt, zit beetje na de ingesloten lagers aan beide kanten. Bij mij zag het eruit als dik vet, beetje doorzichtig. Is dat montage vet?
Zal montagevet zijn, je kunt op die plek ook best lagervet gebruiken.
Misschien nog toevoegen wat je evt. in kabels kan druppelen?
Ik heb altijd geleerd dat je kabels vooral NIET moet smeren. Kabels zijn af fabriek al gesmeerd, extra smering toevoegen zorgt er alleen meer vuil wordt aangetrokken.
Waarom is gewone montagepasta overigens niet geschikt voor carbon?
Geen idee, maar het staat zowel bij Shimano als bij Parktool letterlijk op de verpakking.

[ Voor 36% gewijzigd door havana op 22-04-2015 11:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:28:
[...]

Zal montagevet zijn, je kunt op die plek ook best lagervet gebruiken.
Dat zou kunnen, al ziet het er anders uit dan mijn Parktool anti-seize (montagevet). Ik geloof dat ik nog wel lagervet heb liggen. Beetje plakkerig wit vet, al zal dat ook wel in meerdere vormen komen qua kleur gok ik zo.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wit vet is zonder twijfel Shimano anti seize vet.

Shimano lagervet is doorzichtig en geel of schildpad groen.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 22-04-2015 11:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:35:

En deze laat zich moeilijk verwijderen van een wit frame. Althans op mijn Basso.
Daar zitten kleine vlekjes bij het balhoofd die niet verwijderbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:35:
Wit vet is zonder twijfel Shimano anti seize vet.

Volgens mij is het wit vet kogellager vet. Neem aan dat hetzelfde is als lagervet. Overigens niet van Shimano. Zal anders vanavond eens kijken. Toch wel zo handig om alles in huis te hebben. De andere weet ik zeker dat het Park Tool Anti-Seize Compound ASC-1 is.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wordt siliconenspray ook nog ergens voor gebruikt? (Behalve voor de scharnieren in huis ;))

edit: thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Sherlock op 22-04-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Siliconenspray is in eerste instantie een beschermingsmiddel en geen smeermiddel. Je zou het eventueel kunnen gebruiken om het frame mee te poetsen (al vind ik dat zelf nogal onnodig).

Teflonspray kun je gebruiken op je ketting, maar dat is geen goed idee want het trekt enorm veel vuil aan dus je ketting zal binnen no time zwart zijn. Wel is het bruikbaar om bijvoorbeeld je remhoeven mee te smeren of je kabels.

[edit]

Ik heb de lijst wat uitgebreid.

[ Voor 43% gewijzigd door havana op 22-04-2015 12:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Ontvetter/reniger ook opnemen in de tabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb sinds anderhalve week een flinke kraak in de buurt van mijn bottom-bracket, grrrr. Alleen te horen bij hard aanzetten of op de pedalen staan. En dan niet als de fiets even stil heeft gestaan, maar pas na 20-30 minuten fietsen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
DjVe schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:13:
Ontvetter/reniger ook opnemen in de tabel?
Done.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 14:34
Pelle schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:59:
Ik heb sinds anderhalve week een flinke kraak in de buurt van mijn bottom-bracket, grrrr. Alleen te horen bij hard aanzetten of op de pedalen staan. En dan niet als de fiets even stil heeft gestaan, maar pas na 20-30 minuten fietsen. Iemand een idee?
Pedalen op juist moment vast gezet, dus met momentsleutel? Licht likje montagevet op de as van het pedaal en dan om en nabij 25-30Nm vastzetten (check ook je max moment van je crankstel, mijn SRAM red22 heeft voor de trappers max 31-34Nm staan, heb ze op 25Nm vast zitten

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fiets maar naar de fietsenmaker gebracht.. wiel is recht, spaken lijken goed. als hij tikt dan is het wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:42

sapphire

Die-hard pruts0r

FM heeft niks kunnen vinden ?

Mijn fiets is opgehaald door vaders die zijn fiets ging brengen met wat probleempjes. Voor derrie schakelde niet meer en één van de remmen deed niks (vast). Zijn fiets heeft de hele winter in de schuur gestaan en de kabels waren gaan roesten/oxideren en waren vast gaan zitten in de behuizingen 8)7

Mijn wiel is gefixt, nog één keer zoiets en hij gaat nieuwe regelen bij Giant :)
En een lekker beurtje met extra aandacht voor BB/crank gebied en balhoofd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

NielsTn schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:00:
[...]

Pedalen op juist moment vast gezet, dus met momentsleutel? Licht likje montagevet op de as van het pedaal en dan om en nabij 25-30Nm vastzetten (check ook je max moment van je crankstel, mijn SRAM red22 heeft voor de trappers max 31-34Nm staan, heb ze op 25Nm vast zitten
Zal eens kijken, heb ze niet met momentsleutel vastgezet destijds :)

Erg fijn dat het weer wat langer licht is trouwens, vanavond direct uit het werk met omweg naar huis gefietst. Rotterdam, Bleiswijk, Zoetermeer, Hazerswoude, Alphen a/d Rijn, Nieuwkoop, Reeuwijk, Gouda, Nieuwerkerk a/d IJssel. Ruim 90km in (nog net) D1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:48
> Teflonspray kun je gebruiken op je ketting, maar dat is geen goed idee want het trekt enorm veel vuil aan dus je ketting zal binnen no time zwart zijn. ...

Ik ben wel redelijk fan van teflonspray. Dan moet je het wel goed toepassen natuurlijk, dus niet alles eronder smeren en laten zitten, dan wordt het na een ritje uiteraard een zwarte bende.

Meestal draai ik de ketting een paar keer door een (relatief schone) doek, vervolgens een beetje teflonspray toepassen (dus niet te veel gebruiken) en even de kans geven om tussen de schakels te trekken. Vervolgens na een uurtje - of voor je gaat fietsen - met een doek de boel weer even poetsen zodat er eigenlijk niks meer aan de buitenkant is om vuil vast te kunnen houden.

De ketting trekt op deze manier toch weinig vuil aan, en overleeft ook regen prima (waar ik bij ander spul - wax bijvoorbeeld - toch wel eens krakende en/of piepende ketting heb gehad).

Ik hou het wel bij m'n PTFE bus, toch prima ervaringen zowel bij nat als droog weer.

Ander verhaal:
Een aantal jaren geleden had ik de lagers vervangen van een bontrager achterwiel (van een Trek 1600SLR). De afdichting bleek (wellicht door onkunde) toch niet zo best te zijn, want het wiel was de laatste tijd met geen mogelijkheid soepel en spelingsvrij te krijgen. Vandaag de boel na jaren dus weer eens opengehaald, en aan 1 kant (richting cassette) zijn de lagers compleet versleten (de andere kant is alles nog perfect). Helaas zien niet alleen de kogels er niet uit, ook waar ze indraaien is het waardeloos (donkere onregelmatigheden, roestig) en volgens mij is dat niet zo 1 2 3 te vervangen.

Uiteindelijk de boel zo goed als het kon schoongemaakt en toch maar even dichtgemaakt met wat nieuw lagervet om nog even een kort ritje te kunnen doen. De speling is er wel uit, maar echt soepel draait het nog niet. Dat kan ook niet met die lagers natuurlijk. Het wiel heeft dus echt nog wel wat onderhoud nodig (ook de freehub draait niet soepel meer), misschien me maar het werk besparen en een setje fulcrum 7 halen... Overigens is dit mijn 'slecht weer en slechte wegen fiets', ze hebben al redelijk wat gaten in de weg zonder slag overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

@ Havana; wordt al weer een mooi overzicht zo, bedankt! Klein typfoutje in de tabel nog, er staat "Telfonspray" in de kolom product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

@ -MvZ- als je lagercups in de naaf zelf kapot zijn, dan moet je helaas aan een nieuwe naaf gaan denken. Die cups zijn voor zover ik het weet nooit apart te vervangen. Als je handig bent en exact dezelfde naaf kunt vinden, kun je alles omspaken, maar anders is een ander wiel makkelijker/goedkoper.

Over Teflon/PTFE als kettingsmeer: je kunt dat wel afraden, maar bedenk wel dat 90% van alle kettingsmeerproducten die je in de winkel vindt op basis van PTFE zijn. Voor zover ik weet zijn pas recent alternatieven gekomen als wax of keramische smeermiddelen. Deze zijn nog behoorlijk in ontwikkeling en er zijn dan ook goede en minder goede producten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ik maak al een aantal jaar gebruik van Neoval bike oil.
Met een flesje van 100 ml doe ik al 1,5 jaar en de ketting draait nog steeds goed soepel en geruisloos.

In het verleden al veel geprobeerd zoals Boeshield, verschillende waxen en andere oliën, maar Neoval is voor mij het beste.
Ik rijd ook nooit in regenweer dus kan niets zeggen hoe de olie dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:48
@TheLemon
Daar was ik inderdaad al bang voor. Zo handig ben ik nu ook niet, dus misschien moet ik er maar niet zoveel tijd in steken en op zoek gaan naar een nieuw robuust setje wielen.

Nu ik erover nadenk, ik heb gewoon nog een setje R3 liggen. In mijn hoofd had ik die als 'backup' voor mijn 'nette' fiets, maar in principe is het gewoon doodzonde om ze niet te gebruiken natuurlijk. Ik haal die wel eens deze kant.

p.s. Ah, lagercups heten die dingen dus. Zowel de kogels als de lagercups zien er dus niet uit. Aan de niet-cassette kant zijn ze wel in perfect staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja de cup is het holle deel in de naaf, die is wel wat harder materiaal (staal) dan de naaf (aluminium), maar zit erin geperst en dat krijg je niet vervangen. De andere kant is de conus (ook staal), die zit als moer op je as en daarmee stel je de speling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
TheLemon schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:41:
Over Teflon/PTFE als kettingsmeer: je kunt dat wel afraden, maar bedenk wel dat 90% van alle kettingsmeerproducten die je in de winkel vindt op basis van PTFE zijn. Voor zover ik weet zijn pas recent alternatieven gekomen als wax of keramische smeermiddelen. Deze zijn nog behoorlijk in ontwikkeling en er zijn dan ook goede en minder goede producten op de markt.
Er is een verschil tussen universele teflonspray en specifieke producten voor fietskettingen waar PTFE in zit. Komt nog eens bij dat een spray altijd suboptimaal is, aangezien je de boel ook aan de buitenkant van de ketting komt en dat wil je niet ivm zwart worden.

Maar op zich een goede toevoeging, ik zal 'm verwerken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:08
Pelle schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:59:
Exact dezelfde "symptomen" gehad, ook weken lopen zoeken bij m'n crank, maar bleek versleten snelspanner in voorwiel te zijn. Blijkbaar lastig precies te horen waar het vandaan kwam, ook mensen die naast me fietsten dachten dat het geluid meer van achteren kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 09:59
Bij mij kwam het doordat mijn lagers in mijn trapas geen vet meer hadden, mijn frame werkte als een klankkast.

[ Voor 7% gewijzigd door joint_me op 23-04-2015 20:06 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Het "voelt" wel heel erg als BB-lagers, alleen lijkt het me gewoon zo vreemd na pakweg 1000km met deze BB-cups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voor FSA lagers is dat heel normaal, helaas.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op mijn vorige fiets heb ik bijna 10k met de goedkoopste FSA lagers gereden; pas in de laatste 3k begonnen ze droog te lopen. Op mijn Wilier had ik ook FSA lagers + crank, maar in januari (na 4k zonder problemen) heb ik Ultegra 6800 cups erin gezet (met bijbehorende crank).

[ Voor 16% gewijzigd door Pelle op 23-04-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Zojuist mijn cassette vervangen en ik had wat moeite met loshalen van de oude cassette. Na het losmaken zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3bNscyS.jpg

1. Kan het kwaad? Nieuwe cassette ging er redelijk makkelijk op en bij het rijden voelde ik geen speling
2. Is het mogelijk om alleen de body te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38
Google op invreten van de body. Kortom: ja, het kan kwaad. Ja je kan alleen de body vervangen, maar vervang hem dan voor een stalen body.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Ik heb een vraag over de aanschaf van schoenen, namelijk:
zit er veel kwaliteitsverschil in schoenen in de categorie 50-80 euro?

Sinds een paar maanden fiets ik zo'n 2x in de week, misschien 50-80km/week. De afgelopen tijd deed ik dit op shimano r078s van mijn broertje maar die wilde ze terug ;-) Nu zit ik niet ruim qua budget, daarom de vraag of er veel verschil zit tussen de volgende schoenen en of het is 70 uit te geven ipv 50.

50 euro shimanos
60 euro mavic peloton
63 euro Agu's
70 euro shimanos (deze ken ik al en ik weet dat maat 47 goed past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Prijsverschil zit meestal in stijfheid van de schoen en het gewicht.
Dure schoenen hebben een carbon zool, goedkope een kunststof.

Als je niet op prestaties gericht ben, kan je gewoon een comfortabele schoen kiezen.
Heb 2 paar shimano's 1x kunstof en 1x carbon, zitten beide top, in pasvorm zit zeer weinig verschil.

Me laatste fiets video staat online voor wie zich verveelt, duurt 2h.30 minuten :)
3 dagen 24h/d uploaden, lang leve Spaans internet
YouTube: Long ride Altea la vella confrides tudons descent to Finestrat 2h.30 minutes 2100hm

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Jezus wat is die Edge 1000 slecht met HM's. Weet niet wat ze daar voor algoritme hebben aangepast, maar op een rit die 800HM op zou moeten leveren rapporteert de 1000 er maar 616. Laten we daar wat correcties op los dan wordt het wel wat meer, maar structureel lager dan het zou moeten zijn en andere devices rapporteren. Buiten het feit dat iedere keer laten corrigeren gewoon ronduit irritant is.
De correcte data zit wel degelijk in de .fit, want als ik die naar di2stats.com upload komt die site terug met 823HM. Wat een Edge 800 ook ongeveer rapporteert, net als de routeplanner van Strava.

En blijkbaar ben ik niet de enige. Een vriend van me heeft dezelfde problemen na overgang van 800 naar 1000. En op internet lees je er ook wel meer over. Heb smart recording nu eens naar 1-sec recording gezet, misschien maakt dat nog iets uit, maar ik betwijfel het. :(

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 24-04-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:51
Mijn Edge 510 registreert er juist veel te veel. Meer mensen daar last van? Ik rij vaak met vrienden die ook een 510 hebben maar die registreren er veel minder, met name op een vlakke rit heb ik soms >200hm en zij rond de 40-50. Ik vermoed zelf dat een out of front mount de oorzaak is ivm meer rijwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ascension schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:01:
Mijn Edge 510 registreert er juist veel te veel. Meer mensen daar last van? Ik rij vaak met vrienden die ook een 510 hebben maar die registreren er veel minder, met name op een vlakke rit heb ik soms >200hm en zij rond de 40-50. Ik vermoed zelf dat een out of front mount de oorzaak is ivm meer rijwind.
Bij mijn Edge 500 heeft het behoorlijk geholpen een Elevation Point aan te maken op de coördinaten van mijn vertrekpunt, zodat een foutieve calibratie na inschakelen geen roet in het eten gooit. Hoogte kun je opzoeken op http://ahn.geodan.nl/ahn/

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Waar de dingen ook erg gevoelig voor zijn is voor temperatuur. Vaak liggen ze binnen op 20 graden, gaan 2 minuten voor een rondje naar buiten, en dan zakt de eerste 15 minuten de temperatuur scherp. Heb de indruk dat dat veel scheelt. Maar dan zie je het aan het aardige verschil tussen kimmen en dalen totaal als je een volledig rondje hebt gereden en terug bent op startpunt. Laat je de temp eerst buiten stabiliseren dan komen die twee veel dichter bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 10:49
Mijn edge 705 wil ook graag de hoogte corrigeren doordat hoogtemeter onterecht wordt beinvloed door barometerverschillen, enerzijds bij opstarten ( rit eindigen op 0 meter, dag later opstarten en op -120 zitten, wat zich gedurende rit recht trekt ) als tijdens rit ( barometrische verschillen door weeromslag)

Ben er aan gewend en laat Strava steeds de hoogte herberekenen ....... ( strava legt de route over de topo-kaart van NL en haalt daar de hoogtemeters af, gok ik ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Ted038 op 24-04-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:51
Ik heb een vermoeden dat het aan de plek van de barometersensor ligt, ben een tijdje blijven rondrijden met een nummerbordje nog voor mijn Garmin en toen registreerde hij wel veel minder hoogtemeters in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Ted038 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:29:
Mijn edge 705 wil ook graag de hoogte corrigeren doordat hoogtemeter onterecht wordt beinvloed door barometerverschillen, enerzijds bij opstarten ( rit eindigen op 0 meter, dag later opstarten en op -120 zitten, wat zich gedurende rit recht trekt ) als tijdens rit ( barometrische verschillen door weeromslag)

Ben er aan gewend en laat Strava steeds de hoogte herberekenen ....... ( strava legt de route over de topo-kaart van NL en haalt daar de hoogtemeters af, gok ik ;) )
Gewoon locatie instellen + hoogte op je edge, als je strava laat bereken klopt niks van je hoogtemeters(net als bij iphone of andere gsm's).
Als ik met me telefoon of strava me hoogtemeters laat bereken dan komt dit meestal rond de 50% meer hoogtemeters uit dan mn garmin.

[ Voor 1% gewijzigd door jekker op 24-04-2015 15:00 . Reden: klopte niet helemaal ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
wackmaniac schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:53:
Zojuist mijn cassette vervangen en ik had wat moeite met loshalen van de oude cassette. Na het losmaken zag ik dit:

[afbeelding]

1. Kan het kwaad? Nieuwe cassette ging er redelijk makkelijk op en bij het rijden voelde ik geen speling
2. Is het mogelijk om alleen de body te vervangen?
Invreten is bij Shimano body's normaal. Vervangen door staal is het beste maar is niet altijd mogelijk. Let op dat je de sluitring goed strak aandraait. Kan het veel kwaad: niet echt, behalve als het heel extreem wordt. Dan kunnen kransjes gaan rammelen of verschuiven. Body vervangen door dezelfde zou ik niet doen, dan komt het probleem net zo hard weer terug.

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 24-04-2015 14:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 133 ... 138 Laatste

Dit topic is gesloten.