Zo, gisteren weer teruggekomen van een weekje fietsen in Gran Canaria met twee vrienden. Vorig jaar ook al geweest, maar we zaten toen in Las Palmas aan de noordkant. Ditmaal gekozen voor de zonkant en dus iets in de buurt van Maspalomas. Blijft erg mooi fietsen, maar helaas verliep de vakantie niet helemaal zoals gepland omdat een fietsmaat op de derde dag hard onderuit ging in de afdaling...
Dag 1: Het eerste tochtje van ca 70km en een ruime 1000hm. Via de kust richting Vencindario en dan via Santa Lucia omhoog om via Fataga weer af te dalen. Uitzicht vanuit restaurant "Mirador" in Santa Lucia valt niet tegen

. Bedoeling was om een beetje rustig te beginnen, maar ondanks de beperkte afstand redelijk kapot gegaan. Valt toch niet mee zo'n berg na een winter nauwelijks fietsen in Nederland...
Dag 2: Op de planning stond om een rondje te fietsen via de kustweg ten westen van Maspalomas, dan omhoog de berg op via de GC-505 en dan via de GC-605 richting San Bartolome. Helaas bleek de weg afgezet, dus dat plan ging niet door. Stiekem wel fijn om een beetje bij te kunnen komen van de eerste dag aangezien het nu een stukje van slechts 60km met 700hm werd.
Dag 3: Tijd voor de monstertocht van de vakantie. Van Maspalomas via Tejeda naar de Cruz de Tejeda en door na de Pico de las Nieves. Gezien het feit dat Maspalomas op zeeniveau ligt en de pico op 1950 meter hoogte is het sowieso al een zware klim, maar dankzij de omweg via Tejeda krijg je nog een aantal extra hoogtemeters voor de kiezen. En ook geen kinderachtig stukje: je krijgt daar een aantal km's waarvan de helling tussen de 12 en 15 procent schommelt!

(Uitzicht vanaf het viewpoint richting Maspalomas op ca 450m hoogte)
Ondanks het feit dat ik mijn medefietsers al vroeg moest laten gaan in de klim begon de dag goed. Werd ingehaald door een renner van Saxobank (Contador?) die het rustig aan het klimmen was. Uiteraard spring ik in het wiel en terwijl ik ondertussen flink in het rood fiets halen we mijn medefieters weer in. De saxorenner groet vriendelijk tijdens het inhalen, waarop mijn medefietsers rustig terug groeten zonder door te hebben dat ik daar in het wiel plak. Vervolgens groet ik natuurlijk ook eventjes vriendelijk, waarop de koers explodeerde
Helaas ging het later op de dag flink fout. Ongeveer halverwege de afdaling van de Pico de las Nieves terug naar Maspalomas (vlak voor San Bartolome) ging mijn een van mijn medefietsers over de kop in de afdaling. Zag het niet gebeuren, maar toen ik aankwam lag ie op het asfalt, was ie niet aanspreekbaar en overal bloed. Uiteindelijk met de ambulance richting San Bartolome en vervolgens door na Las Palmas waar het uiteindelijk na wat foto's bleek mee te vallen. Alleen een flinke lading hechtingen en een hersenschudding, maar wel einde fietsvakantie. Zelf flink geschrokken, zag er eerst een stuk ernstiger uit. Gelukkig had hij een helm op:

(Je ziet het niet goed op de foto, maar die heeft een aardige klap opgevangen)
Hoe ie precies ten val is gekomen blijft een beetje een raadsel. Zelf kan hij de val niet meer herinneren, en volgens de mensen die het hadden zien gebeuren maakte hij een spontane salto met de fiets (en dat klopt ook wel met de beschadigingen). Echter was het op een recht stuk, asfalt was niet super, maar ook niet erg slecht en de snelheid was bescheiden (minder dan 40km/h volgens Strava). Blijkt toch weer dat een ongeval in een klein hoekje kan zitten.
Dag 4: niet gefietst
Dag 5: Weer een poging om het rondje van dag 2 te fietsen. Ditmaal geen wegafzetting en we kunnen de Soria opfietsen, maar de geplande ronde wordt het toch niet omdat er een bordje staat dat de weg richting de GC-605 niet geschikt is voor fietsers. Desondanks wel een mooie klim en 75km met 1100hm geen gek resultaat.
Dag 6: Wederom een wegafzetting, ditmaal bij het viewpoint op 450m hoogte richting San Bartolome. Vervelend, maar ook mooi dat ze overal bezig zijn met nieuw asfalt op de weg te leggen. Het plan was om de Pico de las Nieves op te fietsen, maar in plaats daarvan wordt het de aanzienlijk makkelijker Monte Leon. Wel weer inclusief een paar bizar steile stukjes van meer dan 20%.
Dag 7: De laatste dag, en de wegafzetting is weer verdwenen dus we kunnen door richting de Pico de las Nieves. Ditmaal gaan we voor de gemakkelijke route, maar die blijft desondanks nog wel goed voor 100km en 2600hm.

(Uitzicht vanaf de Pico de las Nieves, in de verte Tenerife)