Goed om te horen dat je weer op de fiets zit. Ook alweer direct aardig de vaart erin, voor iemand die 3 maanden heeft moeten revalideren.Pater schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:53:
Drie maanden na mijn zware ongeluk heb ik vandaag weer een rondje gefietst. Het was wat vochtig, maar op zich ging het goed! Niet te gek gemaakt, 55 km.
http://www.strava.com/activities/95418624
2 weken geleden begonnen met fietsen omdat het nodig was om iets aan de conditie te doen..
Ik kocht net voor de zomer deze fiets...
tot zo ver de inleiding van mezelf.
http://runkeeper.com/user/BjornHuysman/activity/268440176
Dit was mijn eerste rit vorige week starten met 0 conditie. licht windje en in het laatste deel van de rit een ferme hagelbui op mijn kop. (zonder handshoentjes aan is dit echt pijnlijk.) De gemiddelde hartslag lag rond de 185 oftewel ongeveer 95% van mijn HF max (ik ben er 29). ik had toen ik liep ook altijd een vrij hoge hartslag maar ik recupereerde snel en moest er me geen zorgen om maken volgens mijn arts.
Vandaag dus mijn 2de rit.
http://runkeeper.com/user/BjornHuysman/activity/271260851
Een andere route als de eerste keer in ongeveer de zelfde weersomstandigheden, wel zonder de hagel op het einde. De gemiddelde hartslag lag nu rond de 180 en het ging over het algemeen al veel vlotter. een iets kleiner verzet als de eerste keer en dus meer omwentelingen maar het voelde vlotter aan.
tegen het einde van de rit nog even in het rood gegaan voor een minuutje ofzo en de snelheid tot boven de 30km/h gemiddeld opgedreven nadeel was dan dat ik aan 110%hfmax reed. Over het algemeen wel een goed gevoel mijn 2de rit. niet buiten adem bij aankomst en nog genoeg energie over om verder te rijden. Maar ik heb mezelf beloofd om het ietwat rustig aan toe doen.
Tegen het voorjaar moet de conditie op punt staan. nu dus elke mogelijkheid nemen om te gaan fietsen nadeel is dat ik meestal enkel in het week-end kan. daar proberen we zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden (rollen zijn mss een mogelijkheid?)
voor tips en raad sta ik zeker open.
Ik kocht net voor de zomer deze fiets...
Met de bedoeling om licht te montainbiken, iets waar ik nu sterk aan twijfel. Denk er dus aan om over te stappen naar een racefiets. Dan een hele zomer niet gefietst wegens te lui. Raar om het over mezelf te zeggen maar zo was het wel. Nu is de zin en de motivatie er dus om er echt aan te beginnen. Ik wil met fietsen de conditie wat opdrijven en enkele kilos kwijt. (nu 105kg @1M95).Cube LTD (crosshybride)
Vork: Suntour NEX 4010
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Shifters: Shimano Deore
Remhendels: Shimano Deore
Remmen: hydraulische V-Brakes
Stuurpen: Scape Alu Lite
Stuur: X-ACT riser
Headset: Ritchey Logic
Zadelpen: Scape Light
Zadel: Scape Active Comfort2
Crankstel: Shimano deore XT
Cassette: Shimano Deore XT
trapas: Shimano cartridge
velgen: Rigida ZAC 2000
Naven: Shimano RM40
Banden: Schwalbe Impac Semislick
tot zo ver de inleiding van mezelf.
http://runkeeper.com/user/BjornHuysman/activity/268440176
Dit was mijn eerste rit vorige week starten met 0 conditie. licht windje en in het laatste deel van de rit een ferme hagelbui op mijn kop. (zonder handshoentjes aan is dit echt pijnlijk.) De gemiddelde hartslag lag rond de 185 oftewel ongeveer 95% van mijn HF max (ik ben er 29). ik had toen ik liep ook altijd een vrij hoge hartslag maar ik recupereerde snel en moest er me geen zorgen om maken volgens mijn arts.
Vandaag dus mijn 2de rit.
http://runkeeper.com/user/BjornHuysman/activity/271260851
Een andere route als de eerste keer in ongeveer de zelfde weersomstandigheden, wel zonder de hagel op het einde. De gemiddelde hartslag lag nu rond de 180 en het ging over het algemeen al veel vlotter. een iets kleiner verzet als de eerste keer en dus meer omwentelingen maar het voelde vlotter aan.
tegen het einde van de rit nog even in het rood gegaan voor een minuutje ofzo en de snelheid tot boven de 30km/h gemiddeld opgedreven nadeel was dan dat ik aan 110%hfmax reed. Over het algemeen wel een goed gevoel mijn 2de rit. niet buiten adem bij aankomst en nog genoeg energie over om verder te rijden. Maar ik heb mezelf beloofd om het ietwat rustig aan toe doen.
Tegen het voorjaar moet de conditie op punt staan. nu dus elke mogelijkheid nemen om te gaan fietsen nadeel is dat ik meestal enkel in het week-end kan. daar proberen we zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden (rollen zijn mss een mogelijkheid?)
voor tips en raad sta ik zeker open.
www.weefab.com
De formule voor je maximale hartslag is een richtlijn, je kan per definitie niet boven 100% van je max hartslag komen.
Tip: als je wilt afvallen zul je niet alleen op de fiets moeten stappen, veel belangrijker is je dieet. Ook als het geen mooi weer is kan je gewoon afvallen door languit op de bank te liggen als je goed eet. Trainen op rollers of in de sportschool is natuurlijk niet verkeerd (pas wel op met sportdrank en repen, voor een uurtje - of zelfs langer - fietsen heb je alleen water nodig).
Tip: als je wilt afvallen zul je niet alleen op de fiets moeten stappen, veel belangrijker is je dieet. Ook als het geen mooi weer is kan je gewoon afvallen door languit op de bank te liggen als je goed eet. Trainen op rollers of in de sportschool is natuurlijk niet verkeerd (pas wel op met sportdrank en repen, voor een uurtje - of zelfs langer - fietsen heb je alleen water nodig).
Even een beginnersvraag: ik rijd erg vaak lek (als in 4 keer in de laatste 500km), kan dat komen door versleten buitenbanden? Zo ja, hebben jullie nog aanraders voor nieuwe buitenbanden?
Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Hoeft niet de natuurlijk, maar des te meer de band slijt, des te minder bescherming je hebt. In de herfst/winter blijft er ook meer rommel op de weg liggen, waardoor je ook sneller lek rijdt.
Een veelgebruikte buitenband is de Continental Grand Prix 4000s. Voor de herfst/winter heb je misschien meer aan de Conti Grand Prix 4-Season, die iets meer grip en bescherming tegen lek rijden biedt.
Een veelgebruikte buitenband is de Continental Grand Prix 4000s. Voor de herfst/winter heb je misschien meer aan de Conti Grand Prix 4-Season, die iets meer grip en bescherming tegen lek rijden biedt.
Zeker als je serieus traint, zal je max hartslag natuurlijk op den duur wel wat opschuiven. Daarbij vraag ik me af of je max hartslag hoger kan zijn dan je VO2max-hartslag.matthijsln schreef op zondag 17 november 2013 @ 11:31:De formule voor je maximale hartslag is een richtlijn, je kan per definitie niet boven 100% van je max hartslag komen.
Je kan natuurlijk wel altijd een inspanning leveren die meer energie vergt dan je VO2max kan voorzien, (deels) anaeroob dan wel, misschien dat hij dat bedoelt?
Edit: Hardlopersboekje maar wel lekker duidelijk.
[ Voor 23% gewijzigd door Bacchus op 17-11-2013 16:07 ]
Heb je gekeken waar de lekken zitten? En is het telkens hetzelfde wiel? Aan de buitenzijde kan heel goed met je buitenband te maken hebben. Aan de binnenzijde kan echter ook en dan moet je de oorzaak in je velg of velglint zoeken. Als dat zo is en je kan geen defect aan de velg vinden zou ik om te beginnen een nieuw velglint plakken.Manu_ schreef op zondag 17 november 2013 @ 15:07:
Even een beginnersvraag: ik rijd erg vaak lek (als in 4 keer in de laatste 500km), kan dat komen door versleten buitenbanden? Zo ja, hebben jullie nog aanraders voor nieuwe buitenbanden?
Als ik mijn theoretische HFmax bereken kom ik aan 220-29= 191. Ik probeer altijd daar onder te blijven als ik sport.(110% is dus 210bpm. Max HF deze morgen was 199. Dus eerder 103%) Ideaal zou zijn 75% daar van Maar dat trek ik niet. Zelf niet tijdens een duurtraining.
Tenzij ik nu echt onzin verkondig. Dan word ik graag gecorrigeerd..
www.weefab.com
Verwijderd
Die formule heb je niets aan. Is misschien een gemiddelde van een groep mensen, maar in ieder geval veel te algemeen.
Mijn HRmax is 200. En niet 188 (220-32), zoals die formule beweert.
Zou aanraden een inspanningstest doen. Een veldtest kan ook. Daar kun je tenminste iets mee.
Mijn HRmax is 200. En niet 188 (220-32), zoals die formule beweert.
Zou aanraden een inspanningstest doen. Een veldtest kan ook. Daar kun je tenminste iets mee.
al eens een afspraak proberen maken bij UZ gent voor zo'n test maar das meestal maanden wachten eerj je kan gaan. mss best eens doen dus
www.weefab.com
Je max hartslag is gewoon wat je bij maximale prestatie een keer behaald hebt. Niet de waarde volgens de richtlijn. Ik ben dertig maar mijn maximale hartslag, ik sorteer even daarop in Garmin Connect... is 199.
De waarde uit de formule moet je dus niet gebruiken als je betere gegevens hebt. Betere informatie over ook je hartslagzones (zie bijvoorbeeld de site http://www.doefiets.nl uit de topicstart) kan je inderdaad met een inspanningstest laten bepalen. Dus stuur gewoon inderdaad eens een mailtje naar http://www.sportgeneeskunde.be/
En langzaam fietsen is inderdaad best lastig, maar ook dat is te trainen - is toch voornamelijk psychologisch
Boeit niet dat je niet zo snel gaat of ingehaald wordt toch?
De waarde uit de formule moet je dus niet gebruiken als je betere gegevens hebt. Betere informatie over ook je hartslagzones (zie bijvoorbeeld de site http://www.doefiets.nl uit de topicstart) kan je inderdaad met een inspanningstest laten bepalen. Dus stuur gewoon inderdaad eens een mailtje naar http://www.sportgeneeskunde.be/
En langzaam fietsen is inderdaad best lastig, maar ook dat is te trainen - is toch voornamelijk psychologisch
De regel van max hartslag is inderdaad een richtlijn. Als je meer slagen hebt dan klopt het dus niet. Via een inspanningstest (in labo of zelf uitvoeren op een lange bergop bv) kan je wel de maximale hartslag vinden en zo je zone's uittekenen.
En dan nog in een inspanningstest niet noodzakelijk maatgevend. Begin september kwam ik bij een test op Papendal niet verder dan 179, wat op zich gezien de 220-40 regel wel redelijk is, maar in de laatste wedstrijd, afgelopen zondag, registreerde de Garmin een piek van 194.
Zeker zo interessant is te bepalen wanneer je verzuurt en in welke mate. Want bijvoorbeeld bij een klim is afgaan op je gevoel niet altijd handig: zijn je benen eenmaal verzuurd, dan houdt het toch wel op en door onder of net boven je verzuringsgrens te rijden, kun je veel meer.
Zeker zo interessant is te bepalen wanneer je verzuurt en in welke mate. Want bijvoorbeeld bij een klim is afgaan op je gevoel niet altijd handig: zijn je benen eenmaal verzuurd, dan houdt het toch wel op en door onder of net boven je verzuringsgrens te rijden, kun je veel meer.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Bovenstaande herken ik helemaal. Op de Tacx ga ik helemaal dood als ik de hartslag boven de 185 probeer te krijgen voor een intervalletje en buiten op een kuitenbijtertje komt hij wel tot de 200 (ben 36 jaar). Met de mtb nu haal ik gemiddelden van 170-175 op een ritje en binnen op de Tacx is dat absoluut onhaalbaar.
Verzuring heb ik op de fiets eigenlijk nog nooit meegemaakt, bij mij is het altijd de zuurstofmachine die de beperkende factor is, spieren zijn beter dan de conditie dus blijkbaar.
Verzuring heb ik op de fiets eigenlijk nog nooit meegemaakt, bij mij is het altijd de zuurstofmachine die de beperkende factor is, spieren zijn beter dan de conditie dus blijkbaar.
Bij mij is het eigenlijk precies andersom. Buiten (race / mtb) heb ik echt moeite om diep genoeg te gaan ,op de Tacx kan ik bij de intervallen wel netjes 170-175 volhouden tijdens de intervallen (mits motiverende muziek / video).TheLemon schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:39:
Bovenstaande herken ik helemaal. Op de Tacx ga ik helemaal dood als ik de hartslag boven de 185 probeer te krijgen voor een intervalletje en buiten op een kuitenbijtertje komt hij wel tot de 200 (ben 36 jaar). Met de mtb nu haal ik gemiddelden van 170-175 op een ritje en binnen op de Tacx is dat absoluut onhaalbaar.
En mijn beperkende factor is tot nu al tijd de verzuring in de bovenbenen, en niet de hart/long machine
Everytime I suffer I become a better man because of it
al eens een ventilator erbij geplaatst die lucht je mik in blaast. Ik merk zelf op de ergometer dat ik op het laatst als een vis naar lucht aan het happen ben en ga er dan ook maar een fan bij zetten in de hoop dat de extra lucht verplaatsing wat gaat opleverenTheLemon schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:39:
Ahh, dat is een roei-unit? Ik heb een Kettler ErgoRace op het oog en dat is een spinbike/ergometer met RLV ondersteuning en je kunt er zelfs online wedstrijden mee doen! Het is dus een soort Tacx, maar dan in spinbike vorm. Sowieso verbaast het me dat Tacx daar zelf nog niet mee is gekomen, ik zou hem direct kopen.
ja dat is "de" roeiunit, heb specifiek voor de C2 gekozen en niet voor 1 van de andere tig merken omdat als ik er ooit vana moet hem heel snel kan doorverkopen zonder veel waardeverlies. Roeien is eigenlijk mijn main sport, maar in de zomer ook graag op de fiets kruipen. Liefst zou ik er een wahoo kickr naast zetten om ook te kunnen fietsen in de winter, maar heb even de knaken niet.Roet schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:36:
Ahh, dat is een roei-unit? Ik heb een Kettler ErgoRace op het oog en dat is een spinbike/ergometer met RLV ondersteuning en je kunt er zelfs online wedstrijden mee doen! Het is dus een soort Tacx, maar dan in spinbike vorm. Sowieso verbaast het me dat Tacx daar zelf nog niet mee is gekomen, ik zou hem direct kopen.
Echt ongelooflijk dat je nu alweer dit soort rondjes kunt fietsen. Heb je verhaal toentertijd met afgrijzen gelezen, de rillingen liepen me echt over de rug. Ben superblij voor je dat je er (relatief) goed van af komt. Geniet er maar met volle teugen van dat je nu weer kunt sporten!Pater schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:53:
Drie maanden na mijn zware ongeluk heb ik vandaag weer een rondje gefietst. Het was wat vochtig, maar op zich ging het goed! Niet te gek gemaakt, 55 km.
http://www.strava.com/activities/95418624
Vandaag opende er een nieuwe sportwinkel hier en hadden het Topmodel van een Noors merk in de aanbieding. 1700 euro omgerekend. Voor dat geld krijg je een volcarbon frame, SRAM Red groep, FSA SLK light Crank, TRP Remmen en oa. vol Carbon wielen. Fiets ziet er bovendien nog eens mooi uit ook!
Twijfel twijfel maar toch maar niet gedaan

Iemand trouwens ervaring met FFWD wielen, wil na de winter nieuwe wielen kopen (Heb nu een branded versie van de R7), moeten geschikt zijn voor lichte klimmetjes maar ook lange rechte stukken. Dacht zelf aan deze:

http://www.futurumshop.nl...-dt-swiss-240s-naaf.phtml (Edit, dit zijn de F6R, ik wil dan voor de F4R gaan om een mix te vinden tussen heuvel en vlak)
Twijfel twijfel maar toch maar niet gedaan
Iemand trouwens ervaring met FFWD wielen, wil na de winter nieuwe wielen kopen (Heb nu een branded versie van de R7), moeten geschikt zijn voor lichte klimmetjes maar ook lange rechte stukken. Dacht zelf aan deze:

http://www.futurumshop.nl...-dt-swiss-240s-naaf.phtml (Edit, dit zijn de F6R, ik wil dan voor de F4R gaan om een mix te vinden tussen heuvel en vlak)
[ Voor 5% gewijzigd door Rene op 19-11-2013 01:02 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Nieuwe auto, dus ook weer opnieuw kijken hoe de wielrenfiets mee gaat. Dit keer zonder trekhaak, dus het worden dakdragers. Kan iemand me vertellen hoeveel van die Thule Outrides je naast elkaar op het dak kunt monteren?
Je hebt ook trekhaakloze achterdragers, just saying.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
+1StevenK schreef op maandag 18 november 2013 @ 08:11:
En dan nog in een inspanningstest niet noodzakelijk maatgevend. Begin september kwam ik bij een test op Papendal niet verder dan 179, wat op zich gezien de 220-40 regel wel redelijk is, maar in de laatste wedstrijd, afgelopen zondag, registreerde de Garmin een piek van 194.
In inspanningstesten verdeeld over ~3 jaar had ik maximale hartslagen van 193,192 en 189. Daarentegen heb ik, goed gemeten data, van een wedstrijd iets meer dan een jaar geleden waar ik 12 minuten lang een gemiddelde hartslag van 194 had en continue tussen 190-196 zat (zie Performance --> check Heart Rate indien geïnteresseerd).
Conclusie: als het erom gaat kan je jezelf verder pushen, dat is (bijna) 100% een mentaal aspect (topsport is naar mijn mening ook veel meer een mentale kwestie dan fysiek).
Even over dit laatste i.c.m. je verhaal daarboven, ook al zal wat je nu doet je conditie zeker verbeteren, is juist die 75% richting die je aanhaalt wel iets om juist mee te nemen en uit te voeren!Soul__assasin schreef op zondag 17 november 2013 @ 18:37:
Als ik mijn theoretische HFmax bereken kom ik aan 220-29= 191. Ik probeer altijd daar onder te blijven als ik sport.(110% is dus 210bpm. Max HF deze morgen was 199. Dus eerder 103%) Ideaal zou zijn 75% daar van Maar dat trek ik niet. Zelf niet tijdens een duurtraining.
Je geeft zelf aan dat je wat kilo's kwijt wil spelen, maar fiets nu op zeg maar, om het begrijpelijk te houden, richting 100% intensiteit, wat betekent dat je voornamelijk suikers aan het verbranden bent (CHO):

Als je suikers verbrandt, dan gaat je lichaam na de training vragen om aanvulling, de suikervoorraad is namelijk (relatief) zeer snel op, een uur lang op zeer intensief niveau en het is op (daarom ook dat wielrenners tot zo laat mogelijk in de finale wachten, zich daarvoor zoveel mogelijk wegstoppen en onderweg suikers eten om verloren suikers (je verbrandt altijd wel iets) weer aan te vullen: zo fris mogelijk aan de finale beginnen).
Wat jij in weze wil is vetten verbranden, vetten kunnen namelijk, voor een enkele training, als oneindig worden beschouwd. Vetten verbranden (cardio) is de trainingsvorm die kilo's verbrand en ook de trainingsvorm die echt de conditie verbeterd. Ik zit zelf momenteel weer in de opbouwfase naar het nieuwe seizoen, handjes op het stuur, hartslag (voor mij dan) ~135-140 voor zo'n 3 uurtjes. Ja, dan fiets ik, nu, ~27 km/h uur. Maar wat je traint is de efficiëntie van het lichaam, wat wielrenners noemen: de basis.
De grafiek die ik hierboven laat zien is niet statisch qua positie, wel qua vorm. Hoe beter je getraind bent, hoe meer de grafiek naar rechts verschuifd: je gaat op hogere intensiteit een groter deel van de energie uit vetten halen i.p.v. suikers. Je zult daardoor dan ook merken dat door het trainen van de efficientie van het lichaam, je veel langer bepaalde intensiteiten vol gaat houden. Daarnaast zul je ook steeds iets harder gaan fietsen op dezelfde intensiteit, helemaal als je je lichaam ook nog moet laten wennen aan de houding op de fiets, de bewegingen, et cetera (maar dat geldt ook voor mij nu hoor, straks in het seizoen rij ik de intensiteit die ik nu fiets ~31-32 km/h uur).
Conclusie: probeer toch ook die lagere, bijvoorbeeld 75%, intensiteit trainingen uit te voeren en voer langzaam de duur van dat soort trainingen op. Dat gaat je op de langere termijn vruchten afwerpen.
Wat ik zelf nu doe voor de afwisseling in zo'n training is plaatselijke heuveltjes als 'checkpoints' opnemen in mijn route en daar even buitenblad+staand omhoog te fietsen (niet sprinten, gecontroleerd), waarbij mijn hartslag wel omhoog mag en gaat, maar niet verder dan 90-95% (ongeveer omslagpols, dat ligt net onder het omslagpunt, termen die je nu nog even mag vergeten
[ Voor 59% gewijzigd door the_RJ op 23-11-2013 14:05 ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
N=1 ervaring, maar bij mij maakt het moment op de dag ook nog enorm uit. Ik kan overdag veel hogere hartslagen halen (omslagpunt ligt ook hoger) dan 's avonds. Als dat bij anderen ook zo is, dan geeft een inspanningstest (die je vaak in de avond doet) een vertekend beeld, ivgm als je om 9:00 's ochtends de croix de fer op aan het boeken bent. Scheelt bij mij een hartslag of 5 (zowel max als omslagpunt)
Ik durf te stellen dat ook daar een mentaal aspect aan te pas komt. Je stelt je er al op in dat het 9:00 's ochtends is, dat je nog niet helemaal wakker bent, dat je nog niet topfit bent en het lichaam stelt zich erop in, gewoon onbewust.MrAngry schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:11:
N=1 ervaring, maar bij mij maakt het moment op de dag ook nog enorm uit. Ik kan overdag veel hogere hartslagen halen (omslagpunt ligt ook hoger) dan 's avonds. Als dat bij anderen ook zo is, dan geeft een inspanningstest (die je vaak in de avond doet) een vertekend beeld, ivgm als je om 9:00 's ochtends de croix de fer op aan het boeken bent. Scheelt bij mij een hartslag of 5 (zowel max als omslagpunt)
In ieder geval geeft je reactie zelf aan dat je prestatie verschilt in aantal hartslagen, maar waarschijnlijk ben je wel dezelfde prestatie aan het leveren ten opzichte van de intensiteit, maar lukt het je niet om die 5 hartslagen 'hogere intensiteit' te halen. Mogelijkheid 1: je lichaam is vermoeid (geestelijk moe voelen is niet hetzelfde als lichamelijk vermoeid overigens), dan haal je hogere hartslagen niet, maar haal je wel normale intensiteitniveau's, enkel op een net iets lagere hartslag. Mogelijkheid 2: Je hebt je al mentaal erop ingesteld dat je dit niveau niet vast kan houden.
Tot dit jaar was ik er heilig van overtuigd dat dit nonsense was en dat ik mijn prestaties niet gekoppeld waren aan mentale instelling. Ik kan je nu tal van voorbeelden geven dat dit toch wel zo is, zowel van mijzelf als van teamgenoten, ik zal ook eens gaan rondzoeken of er ook studies naar zijn verricht, eigenlijk wel interessant
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Vandaag voor het eerst met mijn nieuwe aanwinst op pad geweest, een Giant Defy 1 Triple. Voor het eerst op een racefiets ook.
Ik was een beetje bang voor tijdig/goede kant uitklikken maar dat viel alleszins mee. Andere stabiliteit wende snel (lager is stabieler per slot van rekening). Duwen-trekken leer je ook bijna vanzelf.
Houding gaat wat langer duren: Ik voelde de onderrug zeker in het begin nog een beetje (maar dat kan ook de krachttraining van gisteren zijn) en ik heb het idee dat ik wat ver voorop het zadel zit en dan ook al snel de handen richting de bochten (?) ipv op de shifters. Netjes aanremmen en mooie bochtjes draaien gaat nog wel even duren, vrees ik; Zal ook wel een gevoelskwestie zijn. Verder moet ik nog iets tegen koude tenen doen, overschoentje ofzo dus.
Overigens iedereen en met name TijmenK en willy1986 bedankt voor het al-dan-niet specifieke commentaar van de afgelopen maanden.
Ik was een beetje bang voor tijdig/goede kant uitklikken maar dat viel alleszins mee. Andere stabiliteit wende snel (lager is stabieler per slot van rekening). Duwen-trekken leer je ook bijna vanzelf.
Houding gaat wat langer duren: Ik voelde de onderrug zeker in het begin nog een beetje (maar dat kan ook de krachttraining van gisteren zijn) en ik heb het idee dat ik wat ver voorop het zadel zit en dan ook al snel de handen richting de bochten (?) ipv op de shifters. Netjes aanremmen en mooie bochtjes draaien gaat nog wel even duren, vrees ik; Zal ook wel een gevoelskwestie zijn. Verder moet ik nog iets tegen koude tenen doen, overschoentje ofzo dus.
Overigens iedereen en met name TijmenK en willy1986 bedankt voor het al-dan-niet specifieke commentaar van de afgelopen maanden.
[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 24-11-2013 16:27 ]
Mooi fietsje ! 
Staat hij wel goed afgesteld? Scheelt namelijk echt de wereld tussen een slecht of goed afgestelde fiets qua lichamelijk (on)gemak ! Zelf ben ik er geen kei in dus was blij dat de fietsenmaker het heeft gedaan, maar wat een verschil kan dat zijn !
Staat hij wel goed afgesteld? Scheelt namelijk echt de wereld tussen een slecht of goed afgestelde fiets qua lichamelijk (on)gemak ! Zelf ben ik er geen kei in dus was blij dat de fietsenmaker het heeft gedaan, maar wat een verschil kan dat zijn !
De fietsenmaker heeft er volgens mij goed op gelet, dus ik verwacht dat alles in principe goed is afgesteld en dat het vooral wennen voor mij is. Dat ik zowel mijn handen "naar achteren" leg als mijn achterwerk "naar voren", wijst m.i. daar ook op.
niceDDX schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:07:
Hoop wind vandaag en wisselend bewolkt/zon/regen :
[afbeelding]
Ik vraag me nu wel af in hoeverre harder fietsen toch niet meer vetten verbrandt.
Hieronder een fictief voorbeeld:
Stel dat je langzaam fietst en dus bv 90% vet en 10% suikers. Omdat je langzaam gaat, verbrand je 300 Kcal per uur. Je verbrandt dus 270 kcal aan vetten per uur.
Fiets je veel harder zit je bv aan 40% vetten en 60% suikers. Maar omdat je veel harder gaat, ga je wel aan 800 Kcal per uur erdoor. Dit wil zeggen dat je dus wel 320 Kcal per uur aan vetten verbrandt. Ook al zit je percentueel lager, toch zit je absoluut gezien hoger in vetbranding.
Wat natuurlijk wel geldt, is dat je steeds suikers zult moeten bijvullen om deze inspanning ook lang te kunnen aanhouden. Maar stel dat je maar tijd hebt voor een dik uur elke drie dagen, dan is het misschien toch beter om goed gas te geven?
(Doet niets weg dat je met goede lage duurtrainingen in het begin van het seizoen wel een mooie basis kan leggen voor lange tochten en die vet/suiker grafiek naar rechts te verschuiven).
Zou het kunnen kloppen?
Je spieren kunnen ongeveer 1200 kcal opslaan als glycogeen en je lever ook nog ongeveer 400 kcal aan glycogeen. Als je harder fietst wordt dit eerder aangesproken dan meer vetten, dus ik denk niet dat je veel verschil zult merken. Het huidige idee is trouwens dat een kilo lichaamsvet iets van ~7700 kcal aan energie bevat, dus met je 50 kcal extra per uur schiet het niet echt op 
Om af te vallen kun je beter minder of gezonder eten.
Om af te vallen kun je beter minder of gezonder eten.
[ Voor 39% gewijzigd door matthijsln op 25-11-2013 08:34 ]
Edit: oké, nu zie ik pas je edit dus hierbij de aanpassing van mijn bericht:
Ja maar je gaat niet 100% suikers verbruiken, terwijl je op laag niveau ook geen 100% vetten verbrandt. Je zal ongetwijfeld veel meer suikers verbranden, maar ik vermoed dat het energieverbruik ook niet lineair is. Hierdoor vroeg ik me af of het toch niet mogelijk is om absoluut aan hogere cijfers te komen ondanks een lagere relatieve ratio vetten/suikers. Misschien toch eens opzoek gaan of daar wat cijfers over te vinden zijn.
Uiteraard is gezond eten een vereiste om af te vallen, maar het gaat hier gewoon over een hypothetische vraag uit wetenschappelijke interesse
Ja maar je gaat niet 100% suikers verbruiken, terwijl je op laag niveau ook geen 100% vetten verbrandt. Je zal ongetwijfeld veel meer suikers verbranden, maar ik vermoed dat het energieverbruik ook niet lineair is. Hierdoor vroeg ik me af of het toch niet mogelijk is om absoluut aan hogere cijfers te komen ondanks een lagere relatieve ratio vetten/suikers. Misschien toch eens opzoek gaan of daar wat cijfers over te vinden zijn.
Uiteraard is gezond eten een vereiste om af te vallen, maar het gaat hier gewoon over een hypothetische vraag uit wetenschappelijke interesse
[ Voor 61% gewijzigd door Lointje op 25-11-2013 08:26 ]
Misschien heb je wel gelijk dat je ook absoluut gezien wel meer vet verbrandt, maar dat hoeft niet zo te zijn: bij hogere inspanning worden de glycogeenvoorraden eerder aangesproken. Voor je 40/60 voorbeeld heb je wel gelijk maar als die verhouding anders ligt gaat het niet op.
Als je wat meer wilt weten uit wetenschappelijke interesse kan je je verdiepen in hoe vetten en suikers worden omgezet in energie en hoe je kan weten waar die verhouding vandaan komt. Dit is wel een interessant filmpje dat het toegankelijk maakt, ook in het kader van het verminderen van lichaamsvet door je metabolisme op vetverbranding in te stellen ipv glucose:
Als je wat meer wilt weten uit wetenschappelijke interesse kan je je verdiepen in hoe vetten en suikers worden omgezet in energie en hoe je kan weten waar die verhouding vandaan komt. Dit is wel een interessant filmpje dat het toegankelijk maakt, ook in het kader van het verminderen van lichaamsvet door je metabolisme op vetverbranding in te stellen ipv glucose:
Juist dat je suikers gaat moeten bijvullen, betekent dus dat je lichaam die energie niet zo snel uit vet kan halen. In principe zou je in je vetverbandende zone nooit suikers moeten hoeven bijvullen. De praktijk ligt, zoals je verderop al schrijft minder zwart-wit, natuurlijk. Je gaat niet wielrennen om op oma-tempo te rijden met je hartslag netjes op 130 ofzo.Lointje schreef op maandag 25 november 2013 @ 07:49:
Ik vraag me nu wel af in hoeverre harder fietsen toch niet meer vetten verbrandt.
[...]
Wat natuurlijk wel geldt, is dat je steeds suikers zult moeten bijvullen om deze inspanning ook lang te kunnen aanhouden. Maar stel dat je maar tijd hebt voor een dik uur elke drie dagen, dan is het misschien toch beter om goed gas te geven?
Eigenlijk is de sleutel tot afvallen toch wel enigszins ongezond te eten: natuurlijk netjes gebalanceerd en afwisselend maar wèl met een bescheiden tekort aan calorieën (meestal in je koolhydraten).Lointje schreef op maandag 25 november 2013 @ 08:23:
Zeker als je naar een losse training op zichzelf kijkt heb je helemaal gelijk. Er zijn echter een aantal zaken die je mee moet nemen voor de langere termijn:Lointje schreef op maandag 25 november 2013 @ 07:49:
[...]
Hieronder een fictief voorbeeld:
Stel dat je langzaam fietst en dus bv 90% vet en 10% suikers. Omdat je langzaam gaat, verbrand je 300 Kcal per uur. Je verbrandt dus 270 kcal aan vetten per uur.
Fiets je veel harder zit je bv aan 40% vetten en 60% suikers. Maar omdat je veel harder gaat, ga je wel aan 800 Kcal per uur erdoor. Dit wil zeggen dat je dus wel 320 Kcal per uur aan vetten verbrandt. Ook al zit je percentueel lager, toch zit je absoluut gezien hoger in vetbranding.
(Doet niets weg dat je met goede lage duurtrainingen in het begin van het seizoen wel een mooie basis kan leggen voor lange tochten en die vet/suiker grafiek naar rechts te verschuiven).
Zou het kunnen kloppen?
- Je maakt je lichaam efficiënter door de trainingen op lagere intensiteit. Wat je zegt klopt, je gaat in totaliteit effectief meer vetten verbranden op hogere intensiteit. Echter, doordat je je lichaam steeds efficiënter maakt, ga je gaanderweg op de hogere intensiteit nog meer vetten verbranden en minder suikers, de grafiek van suikers tegenover vetten schuift op (nou ja, de rechter eindpunten liggen vast, het punt waar de twee elkaar kruisen schuift naar rechts en de rest van de grafieken vervormen mee).
- In het licht van het vorige punt, mijn advies was: gooi ook de trainingen op lagere intensiteit ertussendoor en niet: doe enkel lagere intensiteit. Mix it up!
- Als je (veel) suikers verbrandt, gaat het lichaam om aanvulling vragen (en die moet je het ook geven! trainen en daarna weigeren te eten is je training ondermijnen, zoals ook al gezegd is hierboven, kan je met het doel afvallen ervoor kiezen om onvoldoende voeding tot je te nemen). Als je je suikervoorraad echt voor een groot deel verbruikt elke training, dan ga je je lichaam ook 'trainen' om meer voeding tot je nemen.
Klinkt allemaal logisch. Bedankt voor het meedenken (en het filmpje).
Het probleem dat ik bij mezelf ontdek is dat ik nogal snel naar D2 omschakel, zelfs al plan ik een D1 ritje. Door de heuvelachtige omgeving rij je hier eigenlijk zo goed als nooit vlak en je wil nu éénmaal niet die "berg" aan 6 per uur opfietsen op een koersfiets.
Het probleem dat ik bij mezelf ontdek is dat ik nogal snel naar D2 omschakel, zelfs al plan ik een D1 ritje. Door de heuvelachtige omgeving rij je hier eigenlijk zo goed als nooit vlak en je wil nu éénmaal niet die "berg" aan 6 per uur opfietsen op een koersfiets.
Voor de liefhebbers; de inschrijving voor de agr is open.
Read the code, write the code, be the code!
Yes. De 10k km grens doorbroken dit jaar. Buitenkilometers op de racefiets only. Nu hopen dat de winter een beetje kalm wordt, dan is een goede voorbereiding op Alpe d'Huez, de Granfondo Giordana en de Marmotte mogelijk
Wow. Netjes man! Ik zit net op de helft..
Netjes Martijn, ik zit nu op 7.5k al heb ik strava pas wat later dit jaar ontdekt en ritten voor juni heb ik dus niet geimporteerd.
Nogsteeds prima fietsweer, vanavond dus maar weer ff rondje gedaan
Nogsteeds prima fietsweer, vanavond dus maar weer ff rondje gedaan
Bedoel je niet dat de loterij waarin je een duur lot kunt kopen waarmee je kans maakt op een nog veel duurder deelnamebewijs open is? Of zijn ze alweer van dat krankzinnige systeem afgestapt?wackmaniac schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:22:
Voor de liefhebbers; de inschrijving voor de agr is open.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Volgens mij loten ze nog steeds. Tot nu toe is elk jaar dat er geloot wordt iedereen die ik ken en mee wilde doen ingeloot, dus ik vind het wel meevallen. Wij rijden hem dit jaar niet, gaan waarschijnlijk voor LBL, maar er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die wel mee willen doen. Ik vind het nog steeds een leuke tocht en vaak is het prima weer.
Ah, de voorspelbare reactie is er al weer. Zo komt havana ook nog zeiken over de bierbuiken die mee doen met de AGR zeker.
Goed bezig. Bij mij loopt de teller nu vooral op baankilometers, ik heb dit jaar kennelijk al iets meer dan 500 uur op de fiets gezeten en daar komt nu elke week nog een uurtje of vijf bij.MMUilwijk schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:38:
Yes. De 10k km grens doorbroken dit jaar. Buitenkilometers op de racefiets only. Nu hopen dat de winter een beetje kalm wordt, dan is een goede voorbereiding op Alpe d'Huez, de Granfondo Giordana en de Marmotte mogelijk
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
http://runkeeper.com/user...0446?&tripIdBase36=4kdd1a
rit nr3 samen met mijn schoonvader en een oompje... Ik hou er een erg goed gevoel aan over. geen vermoeidheid na de rit. als kan dat aan de 2 tussenstops liggen die de mannen wouden.... voor mij hoefden die er niet tussen te zitten
rit nr3 samen met mijn schoonvader en een oompje... Ik hou er een erg goed gevoel aan over. geen vermoeidheid na de rit. als kan dat aan de 2 tussenstops liggen die de mannen wouden.... voor mij hoefden die er niet tussen te zitten
www.weefab.com
Verwijderd
Luie fietsmaand hier. 261 kilometer.
Seizoenstotaal ondertussen: 10323 kilometer. Racefiets-only.
MTB: 0 kilometer.
Baan: 0 kilometer.
Woon-werk: ~ 3300-3400 kilometer.
Seizoenstotaal ondertussen: 10323 kilometer. Racefiets-only.
MTB: 0 kilometer.
Baan: 0 kilometer.
Woon-werk: ~ 3300-3400 kilometer.
Argh zag er prima uit vanmorgen en voorspellingen en kleine kans op neerslag.
Vertrokken voor rondje en tussen Zandvoort en Noordwijk reed ik een bui in die flink wat water op de weg had gegooid.
M'n jas (castelli gabba) hield m'n bovenlijf iig droog, maar broek en (over)schoenen niet echt.
Gelukkig was het niet te koud.
Vertrokken voor rondje en tussen Zandvoort en Noordwijk reed ik een bui in die flink wat water op de weg had gegooid.
M'n jas (castelli gabba) hield m'n bovenlijf iig droog, maar broek en (over)schoenen niet echt.
Dan ben je de verkeerde kant op gegaanDDX schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:11:
Morgen maar weer eens richting de Posbank, beetje MTB-en.
Ja dat idee had ik al, wegen waren stuk droger toen ik weer in de buurt kwam.
Maargoed wou eens de andere kant op.
Noordwijk Zandvoort? dat is in de buurtDDX schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:11:
Ik besteed deze dagen geheel lui van de fiets

Maargoed ben wel aan het rond kijken voor wat mooie kleertjes van het voorjaar. Mijn oog is nu gevallen op een Castelli Velocissimo Due en waarschijnlijk een matchend Castelli zwart/wit shirt en zwart/wit hadschoenen. Zat zo te rekenen en kom dan ongeveer op +/- 200 euro uit voor de drie.
Later wil ik dat nog aanvullen met arm/beenstukken en overschoenen.
Zit alleen te vogelen qua maat, als ik tabellen her en der lees kom ik op Xl/XXL uit met mijn maten ( 1,88m en 80~83kg ) wat niet strookt met 1 maat groter dan normaal wat je ook veel leest. Mijn huidige wielerspullen zijn maar M en dan zou ik op L uitkomen
Is dat trouwens een beetje een nette set? Ik weet dat er ook andere merken zijn maar schijnbaar vind ik Castelli en Sportfull kleding erg mooi
Tips en aanvullingen zijn welkom
Castelli valt erg klein. Als je nog geen Castelli hebt kan ik je alleen maar adviseren ergens te gaan passen om te kijken welke maat je hebt en of de pasvorm je uberhaupt bevalt.
Zijn er nog mensen gisteren bij de verkoop van Vacansoleil-DCM geweest? Oltre frames , kaal en dus niet afgemonteerd voor 1250 euro. Tijdrit fiets wel afgemonteerd voor 1000 Euro(maarja , wat moet je nu met tijdrit fiets als hobbyist).
De oltre frames gingen echt gigantisch hard daar!
Zelf een FSA remklauw setje gescoord. Mijne waren roestig. Mooi klaarmaken voor de RVV
De oltre frames gingen echt gigantisch hard daar!
Zelf een FSA remklauw setje gescoord. Mijne waren roestig. Mooi klaarmaken voor de RVV
www.degroot-it.nl
Inderdaad. Beste is even naar de winkel om te passen al hebben de meeste webshops wel een maattabel per merk en die kan je ook goed hanteren als je jezelf even op meet (daarnaast ook gratis via antwoordnummer terugsturen wat wel handig is).Ascension schreef op zondag 01 december 2013 @ 14:22:
Castelli valt erg klein. Als je nog geen Castelli hebt kan ik je alleen maar adviseren ergens te gaan passen om te kijken welke maat je hebt en of de pasvorm je uberhaupt bevalt.
Ik ben dit jaar van L naar M gegaan in normale kleding qua bovenlichaam. Zelfde geldt voor Castelli eigenlijk, ligt er wel aan hoe het gesneden is. Fietskleding hoort over het algemeen strak te zitten, flapperen van kleding is echt niet fijn in de wind.
Volgens mij kwam ik jou vorige week tegen bij de Wassenaarse slagDDX schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:28:
Ja dat idee had ik al, wegen waren stuk droger toen ik weer in de buurt kwam.
Ik hoor dat vaker, maar vind dat erg meevallen. Ik heb van alle kleding maat M, van Castelli ook en het zit prima.Ascension schreef op zondag 01 december 2013 @ 14:22:
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Eh okAscension schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:13:
[...]
Volgens mij kwam ik jou vorige week tegen bij de Wassenaarse slag
Castelli hanteert voor bovenkleding twee verschillende pasvormen, waarbij de ene duidelijk strakker zit. Ik vind het fijn om verschillende maten te passen om een goede keuze te maken en dat is ook mijn advies. Je kunt dat in een winkel passen of via internet meerdere maten bestellen en de niet goed passende retourneren.
Je hebt dezelfde outfit als ik, en een racefiets met een raar stuur?
Post gewoon een foto dan weten we het allemaal
Ah die persoon 
(dacht ff dat je me in paseren oid gezien had, op zo'n moment herken ik amper personen tenzij ik echt weet welke kleding ze aan hebben)
Vandaag trouwens Strava 40u challenge completed
(dacht ff dat je me in paseren oid gezien had, op zo'n moment herken ik amper personen tenzij ik echt weet welke kleding ze aan hebben)
Vandaag trouwens Strava 40u challenge completed
[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 01-12-2013 23:26 ]
Nice!MMUilwijk schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:38:
Ik hoop deze week aan de 7500km te komen, waarvan 4500 op de racefiets en 3000 op de gewone fiets (woon/werk). Dan heb ik m'n doel voor dit jaar behaald; als het weer niet al te veel tegenzit kan ik deze maand misschien nog wel op de 8000km uitkomen.
Overigens, ik zit dit weekend met schoonfamilie in Arcen. Als het een beetje weer is, wil ik de racefiets ook meenemen. Heeft iemand nog tips voor een leuk rondje op de racefiets daar? Ik zat zelf al even te denken aan het Rijk van Nijmegen, maar dat is toch al weer 45km enkele reis.
Wat een super weer! Graad of 8, zonnetje erbij en nauwelijks wind. En niet geheel onbelangrijk: ik had eindelijk weer eens gelegenheid. 81 km door Drenthe gepeddeld.
Helemaal mee eens. In combinatie met mijn 500 lumen voorlamp mooi even een tochtje kunnen maken: http://app.strava.com/activities/98306962.havana schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:26:
Wat een super weer! Graad of 8, zonnetje erbij en nauwelijks wind. En niet geheel onbelangrijk: ik had eindelijk weer eens gelegenheid. 81 km door Drenthe gepeddeld.
En: morgen en woensdag zien het weer en mijn agenda er ook goed genoeg uit om te kunnen rijden
Ik heb woensdag weer dagje vrij dus ga dan afhankelijk van weer rondje doen.
Voorspellingen geven wel wat regen aan voor woensdag dus ff afwachten.
Voorspellingen geven wel wat regen aan voor woensdag dus ff afwachten.
Inderdaad! Zondag was echt super weer, vooral in de ochtend. Inmiddels het standaard rondje gereden met groepje van totaal 4. Kop over kop ging erg netjes. Helaas vergeten de garmin te starten in het begin maar dat mocht de pret niet drukken. Merkte ook wel dat ik leniger was dan voorheen (heb inmiddels een paar keer Bikram Yoga gedaan...helpt goed voor mijn onderrug issues). De rit --> http://www.strava.com/activities/98017365havana schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:26:
Overigens ook eindelijk eens foto's gemaakt voor en tijdens de korte pauze. Best handy dat instagram.
--
Gaan er nog mensen de Volta Limburg Classic rijden in 2014 of ervaring hebben met deze klassieker? Of is RvV leuker?
Tis niet veel regen wat er valt maar genoeg om voorlopig maar te besluiten niet te gaan fietsen vandaag 
Misschien dat het vanmiddag nog opklaart, maarja dan liggen de wegen weer vol rotzooi...
Misschien dat het vanmiddag nog opklaart, maarja dan liggen de wegen weer vol rotzooi...
Maandag was mooi ja. Ik ben richting het noorden gegaan. 172km. Denk dat dat wel de laatste lange rit van het jaar was.
Gisteren tijdens woon - werk rit met de racert onderuit op een rotonde. Knock-out geweest volgens passant die me van de weg heeft gehaald. Was volgens andere passant spekglad op de rotonde. Vinger uit de kom en flink wat schaafplekken op gezicht en benen. Helm heeft me gered van erger letsel, gezien de scheur die daar nu in zit. Nu tot volgende week hand in het gips en daarna nog 3 weken een brace/spalk om de vinger. Seizoen 2013 is voor mij in ieder geval over.
1 wijze les: Helm op!
Sterkte!
Toch zie je ze nog regelmatig, zonder helm. Zeker met dit weer ga je zo onderuit.
Toch zie je ze nog regelmatig, zonder helm. Zeker met dit weer ga je zo onderuit.
Laten we de helm-discussie wel rusten? Als vaste lurker van dit topic heb ik dat terugkerend onderwerp nu wel gezien
.
Skoezie: Beterschap gewenst!
Skoezie: Beterschap gewenst!
[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 05-12-2013 12:57 ]
Pff sterkte!pjlgt schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:20:
Gisteren tijdens woon - werk rit met de racert onderuit op een rotonde. Knock-out geweest volgens passant die me van de weg heeft gehaald. Was volgens andere passant spekglad op de rotonde. Vinger uit de kom en flink wat schaafplekken op gezicht en benen. Helm heeft me gered van erger letsel, gezien de scheur die daar nu in zit. Nu tot volgende week hand in het gips en daarna nog 3 weken een brace/spalk om de vinger. Seizoen 2013 is voor mij in ieder geval over.
Nu flink rusten en in 2014 weer knallen
Beterschap Skoezie!
Overigens zijn fietsers zonder licht ook gevaarlijk.
Inderdaad. Ik roep meestal HELM!!!!!!.Roet schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:57:
Laten we de helm-discussie wel rusten? Als vaste lurker van dit topic heb ik dat terugkerend onderwerp nu wel gezien.
Overigens zijn fietsers zonder licht ook gevaarlijk.
vraag aan wielrenners hier:
ik ben fanatiek fietser (bewust autoloos, stadsfiets, mountainbike), en nu aan het orienteren naar een wielrenner (specifiek voor mn duurconditie op te bouwen).
Nu zijn wielrenners in vele maten /vormen te krijgen.
Van fabrikant Rose heb ik al eerder een MTB gehad, en beviel prima, maar de lagering liet te wensen over.
Tja prijs was ca 1100 eur voor alu 26-er hardtail.
Nu rij ik tevreden op een Specialized Epic Expert rond, wel duurder (behoorlijk) maar ook tot nu toe superieur afgewerkt.
Voor de wielrenner het dillemma: goedkoop een (bv) Rose halen of toch een Specialized (venge oid)
wat zijn jullie meningen hierover?
ik ben fanatiek fietser (bewust autoloos, stadsfiets, mountainbike), en nu aan het orienteren naar een wielrenner (specifiek voor mn duurconditie op te bouwen).
Nu zijn wielrenners in vele maten /vormen te krijgen.
Van fabrikant Rose heb ik al eerder een MTB gehad, en beviel prima, maar de lagering liet te wensen over.
Tja prijs was ca 1100 eur voor alu 26-er hardtail.
Nu rij ik tevreden op een Specialized Epic Expert rond, wel duurder (behoorlijk) maar ook tot nu toe superieur afgewerkt.
Voor de wielrenner het dillemma: goedkoop een (bv) Rose halen of toch een Specialized (venge oid)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Net wat je wil. Op een Rose fiets je principe net zo goed als op een Venge.
Verwijderd
Vind het persoonlijk niet zo netjes wat Specialized doet. Ik gun ze mijn geld in ieder geval niet.NielsTn schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:01:
http://www.cyclingnews.co...-bike-shop-to-change-name
Je negatieve ervaring met de lagering van Rose heeft niet zoveel met Rose te maken, maar meer met de fabrikant van de lagers. Een Rose heeft een betere afmontage dan een Specialized van dezelfde prijs. Wat dat betreft kan je dus beter voor Rose gaan als je op je budget wilt letten en een goede groepset wilt. Qua frames heb ik persoonlijk geen ervaring. Lees wel vaak goede dingen over Rose en Canyon.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 13:39 ]
Pff, wat een huilverhaal. De naam wijzigen van een winkel die net bestaat is echt niet zo'n probleem, en hij had gewoon eerst even kunnen checken of de naam niet al als merk geregistreerd was. Overigens heeft Specialized ook geen keus om actief op te treden tegen inbreuk op hun merknaam, als ze het niet doen kunnen ze volgens mij namelijk het alleenrecht verliezen om deze te gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:37:
[...]
Vind het persoonlijk niet zo netjes wat Specialized doet. Ik gun ze mijn geld in ieder geval niet.
Misschien is het een goed idee om dezelfde weg te volgens als bij de mtb, eerst een goedkopere en als je echt weet wat je wilt meer geld uitgeven.
Ik wil stiekem ook een nieuwe fiets, heb nu een Gazelle V4 uit 2008 met Ultegra/105 mix. Prima fietsje, geen problemen mee maar, een mooi carbon frame heeft ook wel wat.
Heeft iemand goede argumenten om mezelf te overtuigen? Budget 1500-2000. Aanschaf begin volgend jaar. ;-)
Of is misschien een betere wielset een betere investering?
Heeft iemand goede argumenten om mezelf te overtuigen? Budget 1500-2000. Aanschaf begin volgend jaar. ;-)
Of is misschien een betere wielset een betere investering?
[ Voor 10% gewijzigd door Ascension op 09-12-2013 14:33 ]
Het feit dat je huidige fiets een Gazelle is lijkt me reden genoeg.
Ach er zullen bij elke fabrikant minpuntjes zitten... Bedoel: ondanks dat Rabo fraude pleegt (libor anyone) zie ik niemand als klant opstappen....
Fietsen doe ik vaaken lang genoeg, wil in het voorjaar elke dag 60km enkele reis (woon-werk) gaan doen.
Heb van Rose ook genoeg gelezen over frames die stuk gegaan zijn (hoe objectief dat soort berichten is, is vers 2).
Heb FYI met beide merken gewoon goede/positieve ervaringen.
Fietsen doe ik vaaken lang genoeg, wil in het voorjaar elke dag 60km enkele reis (woon-werk) gaan doen.
Heb van Rose ook genoeg gelezen over frames die stuk gegaan zijn (hoe objectief dat soort berichten is, is vers 2).
Heb FYI met beide merken gewoon goede/positieve ervaringen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wat is er mis met Gazelle? (iets meer onderbouwing graaghavana schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:07:
Geen idee, maar gefeliciteerd
Niets mis met Gazelle, maar de corebusiness van dat bedrijf ligt bij het assembleren/samenstellen van normale fietsen en niet bij het brouwen van gevaarlijke racemonsters
Heb 'm destijds gekocht als overjarig model, had voor 700 euro een gloednieuwe ultegra/105 fiets. Vond het een prima deal
havana schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:05:
Net wat je wil. Op een Rose fiets je principe net zo goed als op een Venge.
Begrijp ik je reacties verkeerd of spreken deze elkaar tegen? En ben ik nu zo vreemd als ik (ongehinderd door enige relevante ervaring) Gazelle als (race-)fietsenmerk/-ontwerper hoger heb zitten dan Rose?havana schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:07:
Weinig mis mee, behalve het Trabant-imago
Even puur uit interesse omdat dit mijn expertise gebied raakt, jij gunt Specialized je geld niet enkel vanwege dit verhaal over de Roubaix bikeshop in Canada die ze 'aanvechten'?Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:37:
[...]
Vind het persoonlijk niet zo netjes wat Specialized doet. Ik gun ze mijn geld in ieder geval niet.
Het vervelende is natuurlijk dat het sensatie journalistiek is en dat ze de eigenaar van de bikeshop als slachtoffer neerzetten en Specialized als de grote boosdoener. Als je de achtergrond van intellectual property niet kent, dan komt dit inderdaad over als de grote bully die zijn macht gebruikt/misbruikt.
Het punt is, dat wat daar als quote staat van de Canadese directeur gewoon klopt: het 'recht' hebben op een trademark (geregistreerd enzo) betekent niet dat je kan doen wat je wil, maar dat je het ook zal moeten verdedigen. Stel Specialized doet niets tegen deze bikeshop en niet veel later komt Trek met de 'Roubaix 4.2' ofzoiets. Dan klaagt Specialized ze aan en laat Trek het bij de rechter voorkomen. De advocaten van Trek tonen aan bij de rechter dat Specialized de kleine bikeshop destijds niet aanpakte en dan gaat de rechter ze nog gelijk geven ook, want je mag niet je trademark wel door de een en niet door de ander laten gebruiken, het is onafhankelijk of de trademark eigenaar nu geen enkele 'schade' loopt of miljoenen misloopt, zo werkt het niet. En dan sterker nog, omdat Trek bij de rechter aan heeft getoond dat Specialized niets deed tegen de bikeshop, verliest Specialized ook nog eens zijn recht op de trademark, en zijn dus alle investeringen om dat als trademark te krijgen voor niets geweest.
De discussie of Roubaix een trademark zou mogen zijn is natuurlijk een hele andere
En ik ben overigens helemaal geen Specialized fanboy, ik rij op een Cannondale, toch redelijk een directe concurrent.
Verwijderd
Het is een beetje offtopic, ik zal hier verder niet meer op reageren tenzij in pm. Ik heb er geen verstand van, dit is de informatie die ik heb: Ze claimen een naam van een dorp in Frankrijk, een naam die voor veel andere fietskleding, onderdelen en fietsen (Fuji Roubaix) wordt gebruikt. Deze naam kunnen ze in Amerika niet claimen, maar in Canada wel. Ik kan er niet bij dat je een kleine shop wilt dwingen om de naam te veranderen terwijl je zelf weet dat je de naam gejat hebt. Deze kleine shop zal de rechtzaak waarschijnlijk winnen volgens de reactie van een advocaat, maar heeft geen geld om de rechtzaak aan te gaan. Jullie reactie lees ik vaker, qua recht is het logisch dat ze dit doen, maar dit betekent niet dat ik je bedrijf geld gun.the_RJ schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:23:
[...]
Even puur uit interesse omdat dit mijn expertise gebied raakt, jij gunt Specialized je geld niet enkel vanwege dit verhaal over de Roubaix bikeshop in Canada die ze 'aanvechten'?
De discussie of Roubaix een trademark zou mogen zijn is natuurlijk een hele andere.
Nog meer offtopic: Ken je de voorbeelden van T-mobile die de kleur Magenta wilde claimen en Microsoft die eerst Frutiger namaakt en Segoe als naam geeft en daarna dit probeert te patenteren?
Edit: ASI fluit Specialized terug, de naam is niet van Specialized. http://www.bicycleretaile...roubaix-name#.UqayKJKv-Az
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 07:22 ]
Tis gewoon onzinnig en je maakt alleen de naam van je bedrijf er mee stuk (Specialized zelf dan wel te verstaan). Eigenlijk zou die gast een crowdfund moeten doen voor de kosten van een rechtzaakVerwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:05:
[...]
Het is een beetje offtopic, ik zal hier verder niet meer op reageren tenzij in pm. Ik heb er geen verstand van, dit is de informatie die ik heb: Ze claimen een naam van een dorp in Frankrijk, een naam die voor veel andere fietskleding, onderdelen en fietsen (Fuji Roubaix) wordt gebruikt. Deze naam kunnen ze in Amerika niet claimen, maar in Canada wel. Ik kan er niet bij dat je een kleine shop wilt dwingen om de naam te veranderen terwijl je zelf weet dat je de naam gejat hebt. Deze kleine shop zal de rechtzaak waarschijnlijk winnen volgens de reactie van een advocaat, maar heeft geen geld om de rechtzaak aan te gaan. Jullie reactie lees ik vaker, qua recht is het logisch dat ze dit doen, maar dit betekent niet dat ik je bedrijf geld gun.
Nog meer offtopic: Ken je de voorbeelden van T-mobile die de kleur Magenta wilde claimen en Microsoft die eerst Frutiger namaakt en Segoe als naam geeft en daarna dit probeert te patenteren?
--
Gisteren mooie maar zware rit gemaakt van Rotterdam naar Hellevoetsluis, Ouddorp, Scharendijke, Brouwershaven, Nieuwerkerk, Bruinisse, Oude Tonge, Numansdorp, Mijnsheerenland, Barendrecht en terug Rotterdam. Goed voor zo'n 171,5 K in het zadel (wel wat omgereden hier en daar, vooral bij Oude Tonge en daarvoor bij (tijd voor een Garmin 810).
Die reactie had zo van een neef van me kunnen komenhavana schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:07:

Maargoed die is dan ook Giant dealer
De teller bij mij is voor 2013 blijven steken op 572km. Maar dat komt nu nog omdat de fiets bij mijn ouders thuis staat (student).
Vorige week een uitgebreid sportonderzoek gedaan bij het UMCG. Ik trap 5,4 watt/kg. In de maximaal test kwam ik tot 365 watt. Ik heb geen idee hoe dit in verhouding staat maar zij hanteerden deze tabel: mijn score was 66, 10 punten boven de hoogste groep 'Uitstekend >56'. En dat terwijl de spreiding per groep 6 was. Dus 'Zeer goed' was 51-56, 'Goed' was 46-51 etc. Het laagste was 'Matig <37'. In hun tabel scoor ik dus erg hoog. Al gok ik dat daar vooral mensen met klachten komen dus ik heb geen idee hoe mijn waardes in vergelijking met 'gezonde' mensen zijn.
Ik zal vanochtend nog even kijken wat mijn maximale hartslag was. Ik dacht iets van 190. Voeg ik straks even toe. Best leuk om alles even te laten testen. Ik wilde vooral m'n hart ook even laten checken vanwege familiekwaaltjes. De sportarts dacht dat ik hem in de maling nam toen ik na afloop antwoordde op zijn vraag dat ik niet wist hoe goed mijn conditie was. Maar dat was geen grap van me. Sport 1 keer per week en al lange tijd niet meer in competitieverband. Dus geen vergelijkingsmateriaal.
Iemand met meer verstand van zulk soort testen die iets kan zeggen over mijn uitslag?
Vorige week een uitgebreid sportonderzoek gedaan bij het UMCG. Ik trap 5,4 watt/kg. In de maximaal test kwam ik tot 365 watt. Ik heb geen idee hoe dit in verhouding staat maar zij hanteerden deze tabel: mijn score was 66, 10 punten boven de hoogste groep 'Uitstekend >56'. En dat terwijl de spreiding per groep 6 was. Dus 'Zeer goed' was 51-56, 'Goed' was 46-51 etc. Het laagste was 'Matig <37'. In hun tabel scoor ik dus erg hoog. Al gok ik dat daar vooral mensen met klachten komen dus ik heb geen idee hoe mijn waardes in vergelijking met 'gezonde' mensen zijn.
Ik zal vanochtend nog even kijken wat mijn maximale hartslag was. Ik dacht iets van 190. Voeg ik straks even toe. Best leuk om alles even te laten testen. Ik wilde vooral m'n hart ook even laten checken vanwege familiekwaaltjes. De sportarts dacht dat ik hem in de maling nam toen ik na afloop antwoordde op zijn vraag dat ik niet wist hoe goed mijn conditie was. Maar dat was geen grap van me. Sport 1 keer per week en al lange tijd niet meer in competitieverband. Dus geen vergelijkingsmateriaal.
Iemand met meer verstand van zulk soort testen die iets kan zeggen over mijn uitslag?
Lol!havana schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:07:
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
5.4 watt/kg? Dat is best behoorlijk! Ik ga er even uit dat dat vermogen je maximaal vermogen is (365 / 5.4)LuPo schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 06:21:
De teller bij mij is voor 2013 blijven steken op 572km. Maar dat komt nu nog omdat de fiets bij mijn ouders thuis staat.
Vorige week een uitgebreid sportonderzoek gedaan bij het UMCG. Ik trap 5,4 watt/kg. In de maximaal test kwam ik tot 365 watt.
[...]
Profs trappen rond de 6.5 - 7.0 watt/kg. Die kunnen dat dan wel een lange tijd volhouden.
Ik neem aan dat je een Conconi test hebt gedaan, en dat geeft toch een iets ander beeld van je vermogen/kg dan wanneer je die belasting gedurende een lange klim (zeg Alpe d'Huez) moet volhouden. Desalniettemin: erg netjes! En helemaal als je < 1000km hebt gereden
mooie uitslag! maar zo te zien ben je ook lichtgewichtLuPo schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 06:21:
De teller bij mij is voor 2013 blijven steken op 572km. Maar dat komt nu nog omdat de fiets bij mijn ouders thuis staat.
Ik zal vanochtend nog even kijken wat mijn maximale hartslag was. Ik dacht iets van 190.
voor duchenne heroes ook uitgebreid laten testen.
ik (38jr) kwam op 378Watt of ca 4-4,1 W/kg.
max hartslag was toen 182bpm en omslagpunt rond 168bpm.
Klopt, het was een maximale inspanningstest. Dus 365 was mijn max. waarop ik uiteindelijk capituleerde. Poee.. dat was afzien op het einde op die fiets zeg! Zweten als een otter..MMUilwijk schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:38:
[...]
5.4 watt/kg? Dat is best behoorlijk! Ik ga er even uit dat dat vermogen je maximaal vermogen is (365 / 5.4)
Ik vond net (nadat ik het berichtje hier al geplaatst had) deze website die ook wel mooi omschrijft hoe de test in zijn werk gaat. Voor als je nog twijfelde welke ik gedaan heb.
En dit is de omschrijving van het Sportmedisch Centrum van het UMCG. Daar heb ik de test gedaan. Kosten €150 maar worden vergoed door de zorgverzekering. Ik wilde nog even wat gebruiken omdat ik volgend jaar naar een basisverzekering ga. De aanvullende verzekering heb ik al jaren niet gebruikt.
Nou ja zeg, wat je zegt klopt precies.Profs trappen rond de 6.5 - 7.0 watt/kg. Die kunnen dat dan wel een lange tijd volhouden.
6,0 tot 7,0 Watt/kg professioneel wielrenner
5,0 tot 6,0 Watt/kg amateur wielrenner
4,5 tot 5,0 Watt/kg gemiddeld amateur wielrenner
4,0 tot 4,5 Watt/kg degelijke wielertoerist
3,0 tot 4,0 Watt/kg gemiddelde man van 30 jaar
2,5 Watt/kg gemiddelde vrouw van 30 jaar
Ik heb geen flauw idee wat Conconi is maar ik denk dat het wel klopt aangezien alles nog klopte wat je schrijft.Ik neem aan dat je een Conconi test hebt gedaan, en dat geeft toch een iets ander beeld van je vermogen/kg dan wanneer je die belasting gedurende een lange klim (zeg Alpe d'Huez) moet volhouden. Desalniettemin: erg netjes! En helemaal als je < 1000km hebt gereden
Ik ben inderdaad niet zwaar. ~68kg (365/5,4) bij 180cm.NielsTn schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:44:
[...]
mooie uitslag! maar zo te zien ben je ook lichtgewicht
voor duchenne heroes ook uitgebreid laten testen.
ik (38jr) kwam op 378Watt of ca 4-4,1 W/kg.
max hartslag was toen 182bpm en omslagpunt rond 168bpm.
[ Voor 7% gewijzigd door LuPo op 10-12-2013 14:34 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dit topic is gesloten.