5.4 W/kg is zeker netjes (365W is een behoorlijk vermogen ook), maar je kan dit niet interpreteren naar de profs. Bij een groot sportmedisch onderzoek ligt de nadruk op het hart checken (hartritmefilmpje), niet op het meten van vermogen. Het is doorgaans daardoor een snelle test (~15 minuten), terwijl testen om vermogen te testen veel langer duren (tot soms wel een uur) omdat dit een veel accurater beeld geeft: lagere trapjes en langer per trapje (wat ze bij de profs doen). Doe je het sneller, dan eindig je ook veel hoger in de test.MMUilwijk schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:38:
[...]
5.4 watt/kg? Dat is best behoorlijk! Ik ga er even uit dat dat vermogen je maximaal vermogen is (365 / 5.4)
Profs trappen rond de 6.5 - 7.0 watt/kg. Die kunnen dat dan wel een lange tijd volhouden.
Ik neem aan dat je een Conconi test hebt gedaan, en dat geeft toch een iets ander beeld van je vermogen/kg dan wanneer je die belasting gedurende een lange klim (zeg Alpe d'Huez) moet volhouden. Desalniettemin: erg netjes! En helemaal als je < 1000km hebt gereden
Toevallig moest ik mijn data vanmorgen invullen, dus ik heb wat testen voor me. Bij die van een sportmedisch onderzoek kwam ik tot 450W (16,5 minuut, +25W/minuut trapjes) en bij een vermogentest volgens het protocol van de Rabobank opleidingsploeg tot 367W (net geen uur, +12,5W/2,5 minuut trapjes), wat (met de gemeten gewichten van die twee dagen) op 5,77 en 4,84 W/kg respectievelijk uitkomt.
Het komt erop neer dat je testen niet kan vergelijken als ze niet op dezelfde manier zijn uitgevoerd. Een goede test houdt ook rekening met je gewicht (stapjes als ratio van gewicht, zodat je ~even lang bezig bent, een test bij een sportmedisch onderzoek met vaste stapjes is daarom in het voordeel voor de lichtere sporters: je komt sneller (lees: minder verzuurd) in de richting van je maximaal vermogen, dus kom je verder).
Neemt nogmaals niet weg dat je resultaat prima is en wel aangeeft dat er, mits er niets anders naar voren is gekomen, fysiek niets mis is!
[ Voor 3% gewijzigd door the_RJ op 10-12-2013 10:20 ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton