DDX schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:19:
Kwam maandag avond ook zo'n hardloopclubje tegen, 20 man/vrouw oid en lopen maar beetje willekeurig op fietspad.
Links, rechts, in het midden en dan weer met 3 man naast elkaar...
En vaak ook nog oordopjes in dus bellen heeft geen nut.
Dat staat voor mij ook erg hoog in mijn ergernis-top-5 op de fiets. Ik ben zelf geen hardloper, maar ik snap écht niet waarom hardlopers altijd op het fietspad lopen, terwijl er een perfecte stoep naast ligt. Neem bijvoorbeeld de President Rooseveltweg in Rotterdam (Ommoord, zie
http://goo.gl/maps/rY6XA). Over de gehele lengte ligt een fietspad, met daarnaast een trottoir dat net zo breed is. Het trottoir is goed betegeld en mooi vlak. En toch kiezen álle hardlopers ervoor om op het fietspad te lopen. De ene tegen de richting in, de andere met de richting mee. Soms alleen, vaak met z'n tweeen naast elkaar, met oordoppen in.
Het is dan een bewuste keuze om om op een hartstikke drukke fietsroute te gaan lopen. Afgezien van het feit dat dat niet eens mag, hinder je gewoon direct de "gerechtigde" gebruikers van het fietspad. Je moet als fietser continu in de remmen namelijk.
Mijn mening is en blijft: wees niemand anders in het verkeer tot (over)last. Hardlopers moeten op de stoep, als die er is. Fietsers op het fietspad. Auto's, gebruik je richtingaanwijzer. Auto's, kijk goed uit voordat je zomaar je portier open gooit. Iedereen: zorg voor goed licht. Sla niet zomaar af zonder over je schouder gekeken te hebben. Neem snelheid terug als de situatie er om vraagt. Enz, enz.
Het ligt allemaal zo ontzettend voor de hand, maar niets is zo frustrerend als je tijdens je woon-werk ritje op de fiets iedereen schijt ziet hebben aan dit soort basisregels en je continu wordt opgehouden door andermans onwil of onnadenkendheid. Pleur dan maar op van de openbare weg, denk ik dan.
[
Voor 5% gewijzigd door
Pelle op 29-10-2014 20:29
]