Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic Ik snap je bewoording niet helemaal. Bedoel je dat je de kubus al 45° gedraaid had?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee, x zijde van de kubus = x as en y zijde van de kubus is de y as.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic Ok. als ik het nu teruglees is jouw reply dus een direct antwoord en ik had dat even verkeerd gelezen.

Anyways, succes!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Thx, ik heb de metingen hier gezet Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

Wat geinig plaatje,
45 graden delta x delta y houd in delta x = delta y.
Naarboven is plus Y waarde , naar rechts plus x waarde.
Delta A = 2x deltaX OR 2x deltaY
Delta B = 0

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja idd. Ik realiseer me net dat het voor het kalibreren van een CoreXY wel handig is als je een vierkante geometrie gebruikt, anders moet je de rekenmachine er alsnog bij gaan halen wanneer je een kalibratieprint maakt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:12
Mijn Prusa i3 mk3 heeft een aantal maanden stil gestaan.. Hebben jullie enige pointers waar op te letten bij het weer in gebruik nemen? Los van boutjes en riemen controleren etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Frantic op 12-05-2019 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even kijken of er niks is uitgedroogd qua smering. Als er nog filament in de spuitmond zit zou ik dat er wel even uit halen met een cold pull.

Verder lijkt het mij niet zo spannend. Een paar maanden is niet lang genoeg voor serieuze schade door gebrek aan onderhoud.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:12
Thanks, in Principe zou de nozzle vrij moeten zijn. Heb het filament verwijder programmaatje gedraaid alvorens hem weg te zetten. Maar een cold pull kan vast geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meer in de categorie onwaarschijnlijk, maar beter even zeker weten: Kijken of alle bewegende onderdelen nog vast zitten door de even vast te pakken en te voelen of er onverwachte speling is. Maar dat doe ik eigenlijk altijd voor elke printsessie even. (moet met een Anet A8 eigenlijk ook wel)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 10:22
Heeft iemand toevallig nog een tip waar je een goede afgesloten box kunt kopen voor filament? Ben al een tijdje op zoek naar iets, maar de plastic bakken van de action zijn ècht waardeloos en sluiten totaal niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Niekserr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:41:
Heeft iemand toevallig nog een tip waar je een goede afgesloten box kunt kopen voor filament? Ben al een tijdje op zoek naar iets, maar de plastic bakken van de action zijn ècht waardeloos en sluiten totaal niet af.
Ik gebruik deze voor 1kg spoelen (hobbyking, 123-3d, real):
https://www.bol.com/nl/p/...-l/9200000015484251/?s2a=

Deze staan bij mij hoogkant.
Ik heb er rubberen voetjes onder geplakt tegen het schuiven en zodat het wat rechter staat (wikkelt de spoel beter af).

Twee houders aan de binnenkant voor een 32mm rioolbuis waar de rol aan hangt.
Gaatje er aan de voorkant ingemaakt voor filament doorvoer en aan de buitenkant 3d geprint houdertje met een PTFE connector. Ideaal en niet duur. Kan later vandaag wel een foto maken als je wilt. Laat maar weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 20-09 10:22
foekie01 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Ik gebruik deze voor 1kg spoelen (hobbyking, 123-3d, real):
https://www.bol.com/nl/p/...-l/9200000015484251/?s2a=

Deze staan bij mij hoogkant.
Ik heb er rubberen voetjes onder geplakt tegen het schuiven en zodat het wat rechter staat (wikkelt de spoel beter af).

Twee houders aan de binnenkant voor een 32mm rioolbuis waar de rol aan hangt.
Gaatje er aan de voorkant ingemaakt voor filament doorvoer en aan de buitenkant 3d geprint houdertje met een PTFE connector. Ideaal en niet duur. Kan later vandaag wel een foto maken als je wilt. Laat maar weten
Bedankt! Dit was wat ik zocht. Een foto is niet nodig hoor, ik red me hier wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik probeer de firmware voor mijn Tevo Tornado klaar te maken voor de E3D V6 hotend, maar ik kan de code niet compilen, want hij geeft dit aan:

exit status 1
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Deze fout krijg ik na deze actie:

Bibliotheek U8glib op versie 1.19.1 in map: C:\Users\pedro\Documents\Arduino\libraries\U8glib wordt gebruikt

Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of wat ik moet installeren om het wel te laten lukken?
Ik gebruik deze firmware (van github):
https://github.com/tevo3d/Tevo-Tornado

Standaard doet deze het al niet, de officiële firmware van de Marlin site compiled wel.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
https://www.blokker.nl/p/...t-klemgrepen-70-l/1386984

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pwillemske Heb je die library ook ingeladen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik zelf een IKEA Samla box, goede clips voor op Thingiverse.
Een tochtstrip er tussen gepropt voor luchtdicht genoeg resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Ik heb hem geïnstalleerd, maar snap niet helemaal wat je bedoelt met ingeladen? Hij staat in bibliotheek beheer als geïnstalleerd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, dan zou je hem gewoon moeten kunnen gebruiken als je hem selecteert bij het include menu.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:13:
Ik probeer de firmware voor mijn Tevo Tornado klaar te maken voor de E3D V6 hotend, maar ik kan de code niet compilen, want hij geeft dit aan:

exit status 1
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Deze fout krijg ik na deze actie:

Bibliotheek U8glib op versie 1.19.1 in map: C:\Users\pedro\Documents\Arduino\libraries\U8glib wordt gebruikt

Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of wat ik moet installeren om het wel te laten lukken?
Ik gebruik deze firmware (van github):
https://github.com/tevo3d/Tevo-Tornado

Standaard doet deze het al niet, de officiële firmware van de Marlin site compiled wel.
Oh ja da's een dingetje, er is een bug of zo in de Arduino IDE met Marlin... Probeer eens te downgraden (aantal versies). Ik las ook iets over dat de nieuwste beta wel werkt, maar dat las ik onder het kopje Marlin 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaikoBe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:07
Wat een drama om petg te laten plakken op glas (met en zonder haarlak). :/

Gisteren de eerste keer petg willen gebruiken; nieuwe rol Fillamentum.
De eerste layers(traaaag) willen meestal wel nog lukken, maar dan begint het te warpen (fans:0%) en komt het onvermijdelijk los. Uiteindelijk de stringing test kunnen afwerken door een brim te gebruiken maar zelf dan kwam het zonder al te veel moeite los van het bed.

En ik maar denken dat ik dat nooit meer van mijn glas bed ging krijgen.
Straks maar nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
SaikoBe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:14:

De eerste layers(traaaag) willen meestal wel nog lukken, maar dan begint het te warpen (fans:0%) en komt het onvermijdelijk los. Uiteindelijk de stringing test kunnen afwerken door een brim te gebruiken maar zelf dan kwam het zonder al te veel moeite los van het bed.

En ik maar denken dat ik dat nooit meer van mijn glas bed ging krijgen.
Straks maar nog eens proberen.
Probeer eens 3dlack, gebruik ik ook met glas en dat plakt prima

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
Werkelijk? Als ik PETG print krijg ik t soms niet eens van het bed af, dan is de glasplaat al helemaal koud geworden, en moet ik met een plamuurmes aan de gang als ik haarlak gebruik.

Zelfs al eens een keer een spiegel moeten breken omdat ik t er gewoon niet af kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Probeer ook te heat-cyclen als je PETG op dat soort oppervlakten gebruikt, van 70 graden terug naar 20 en dat nogmaals herhalen. Na een aantal keer schiet die vaak zo los :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Weet je wel zeker dat het PETG is? Op de site van Fillamentum kom ik dat niet tegen namelijk. Wel CPE, wat wellicht net wat andere (print)eigenschappen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:44:
[...]

Oh ja da's een dingetje, er is een bug of zo in de Arduino IDE met Marlin... Probeer eens te downgraden (aantal versies). Ik las ook iets over dat de nieuwste beta wel werkt, maar dat las ik onder het kopje Marlin 2.0
Ik heb mij aangemeld bij de FB groep van de tevo tornado, en daar staan alle versies van de firmware zo ongeveer wel tussen. Ik zal eens kijken wat een andere versie doet, zodra ik terug ben van werk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pwillemske schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb mij aangemeld bij de FB groep van de tevo tornado, en daar staan alle versies van de firmware zo ongeveer wel tussen. Ik zal eens kijken wat een andere versie doet, zodra ik terug ben van werk.
Niet Marlin versie, Arduino IDE versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Vandaag de SKR 1.3 en 2x TMC2130 besteld (voor X en Y) en extra betaald voor snellere verzending. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 19-09 14:05
De Action bak (de grootste, 8 euro dacht ik) werkt hier perfect. Ik heb er wel een grote vochtvreter in zitten (ook van de Action). Daarnaast laat ik de kleine vochtvreters van de rollen 123-3D filament er ook in zitten, gaat al 1.5 jaar prima en ik heb tot nu geen enkel probleem met vocht gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Zo slic3rpe is nu dus PusaSlicer geworden. Eindelijk geen discussie meer over de naam 8)7

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaikoBe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:07
xoniq schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:09:
[...]Werkelijk? Als ik PETG print krijg ik t soms niet eens van het bed af, dan is de glasplaat al helemaal koud geworden, en moet ik met een plamuurmes aan de gang als ik haarlak gebruik.

Zelfs al eens een keer een spiegel moeten breken omdat ik t er gewoon niet af kreeg.
Ja, ik vond het ook best verrassend na al die petg glasbreuk verhalen gelezen te hebben.
De PLA van fillamentum hangt véél harder vast dan hun petg (cpe).
Maar goed, ik zal vast wel nog iets over het hoofd zien. Juist nog eens uitzoeken wat juist.
Blamm schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:10:
[...]Weet je wel zeker dat het PETG is? Op de site van Fillamentum kom ik dat niet tegen namelijk. Wel CPE, wat wellicht net wat andere (print)eigenschappen heeft
Het is inderdaad CPE, maar als ik zo eens lees op de site van Fillamentum dan is dat eigenlijk niet veel anders dan (modified) Petg. Hierbij gebruik ik ook de instellingen die zij aanraden (265°C; 75°C), en niet zomaar wat 'standaard' petg instellingen.
BarryKohne schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:34:
[...]Probeer eens 3dlack, gebruik ik ook met glas en dat plakt prima
Zou dat dan zoveel verschil kunnen maken met haarlak van de Action? De een zweert erbij, voor een ander is het dure haarlak heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
SaikoBe schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:33:
[...]

Zou dat dan zoveel verschil kunnen maken met haarlak van de Action? De een zweert erbij, voor een ander is het dure haarlak heb ik de indruk.
Ik ben één van die mensen die dat gewoon veredelde dure haarlak vind. Ik print al jaren met de sterkste haarlak die de Action heeft, zonder problemen. Zodra ik op een schone glasplaat last heb van warping, even haarlak nevelen op de warme glasplaat, nog een poging, en vervolgens nergens last van. Plus met zo'n lange bus haarlak doe ik ontzettend lang.

(Zelfs vrouwlief jat de haarlak soms uit mn garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik zit te denken om een nieuwe 3d printer te bouwen met een groter print oppervlak. (Momenteel draai ik nog met een zelfbouw prusa i3). Als ik een nieuwe ga bouwen zijn de eisen minimaal een 30x30cm print oppervlakte, met het liefst een hoogte van 40-50cm.

Het liefst ga ik voor een corexy printer, maar ik zit nogal te twijfelen welk model. Het liefst zou ik namelijk uitgaan van een bestaand ontwerp, ipv alles zelf te wingen (Voornamelijk vanwege het corexy principe, en aangezien ik een degelijke z-as wil, die geen wobble issues heeft).

Ontwerpen die me aanspreken zijn de hypercube 3d (maar het liefst heb ik ook de x-as met v-slot ipv met linear bearings) en de V-King CoreXY (Bij deze twijfel ik of het wel verstandig is om een belt systeem te gebruiken voor de z-as, ipv een leadscrew; Is dit niet ontzettend moeilijk om op de juiste spanning te krijgen?)

Iemand suggesties voor een goed ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbiedobbie Je hebt het budget nog niet genoemd. De goedkopere CoreXY modellen zijn in de richting van de Hypercube EVO, de iets duurdere meer in lijn met Voron 2 en de aan de top zou ik de Railcore II noemen. Elke stap voegt een paar honderd Euro aan de prijs toe. Als ik kijk naar de V-king, dan zou ik die net onder de Voron 2 scharen, maar de extrusies lijken mij wel wat ondergedimensioneerd voor een printer van de grootte.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:53:
Ik zit te denken om een nieuwe 3d printer te bouwen met een groter print oppervlak. (Momenteel draai ik nog met een zelfbouw prusa i3). Als ik een nieuwe ga bouwen zijn de eisen minimaal een 30x30cm print oppervlakte, met het liefst een hoogte van 40-50cm.

Het liefst ga ik voor een corexy printer, maar ik zit nogal te twijfelen welk model. Het liefst zou ik namelijk uitgaan van een bestaand ontwerp, ipv alles zelf te wingen (Voornamelijk vanwege het corexy principe, en aangezien ik een degelijke z-as wil, die geen wobble issues heeft).

Ontwerpen die me aanspreken zijn de hypercube 3d (maar het liefst heb ik ook de x-as met v-slot ipv met linear bearings) en de V-King CoreXY (Bij deze twijfel ik of het wel verstandig is om een belt systeem te gebruiken voor de z-as, ipv een leadscrew; Is dit niet ontzettend moeilijk om op de juiste spanning te krijgen?)

Iemand suggesties voor een goed ontwerp?
Misschien is een BLV mgn Cube - 3d printer iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:03:
@Robbiedobbie Je hebt het budget nog niet genoemd. De goedkopere CoreXY modellen zijn in de richting van de Hypercube EVO, de iets duurdere meer in lijn met Voron 2 en de aan de top zou ik de Railcore II noemen. Elke stap voegt een paar honderd Euro aan de prijs toe. Als ik kijk naar de V-king, dan zou ik die net onder de Voron 2 scharen, maar de extrusies lijken mij wel wat ondergedimensioneerd voor een printer van de grootte.
Ik heb niet heel specifiek een budget, maar ben vooral aan het kijken wat veel waar voor m'n geld geeft. (En hij moet natuurlijk niet extreem duur zijn, uiteindelijk haal je niet veel extra kwaliteit uit je prints, ondanks dat je er geld tegenaan gooit). Zonder de elektronica en hotend (die heb ik nog liggen) mag het echt niet meer dan 400-500 euro kosten. Nu lijkt me 500 euro voor puur de extrusies, schroeven, bearings, wieltjes, belts, etc etc meer dan ruim genoeg kwa budget om een flink solide printer op te zetten).

De hypercube evo ziet er vrij goed uit (de versie waar het printbed aan beide zijdes een as heeft). Alleen zou ik hier moeten kijken hoe moeilijk het is om de hoogte hoger te maken (Volgens mij niet heel moeilijk?)

De voron lees ik van dat de kosten zwaar onderschat worden door de makers, en dat als je echt alles bij elkaar gaat tellen de prijzen extreem hoog liggen van alle onderdelen. Bovendien hebben ze versie 2 afgedankt voor een versie 2.1 (die nog niet af lijkt te zijn?) ivm issues die ze in versie 2 zijn tegengekomen.
Ziet er leuk uit, maar ik maak me serieuze zorgen over de z-as bij die printer. Het bed lijkt me erg instabiel of slijtage gevoelig door de zeer smalle bevestiging op maar 2 zijdes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:18:
Ziet er leuk uit, maar ik maak me serieuze zorgen over de z-as bij die printer. Het bed lijkt me erg instabiel of slijtage gevoelig door de zeer smalle bevestiging op maar 2 zijdes.
Het bed heeft aan weerszijden MGN rails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Dat had ik gezien ja, maar aangezien het een relatief smalle rails is op een stuk breder bed, heb ik het idee dat op het moment dat het bed ook maar een klein beetje uit evenwicht is (door bijvoorbeeld een grotere print bovenop aan 1 zijde) deze door de hefboom relatief veel kracht op die rails gaat zetten, wat voor extra wrijving gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:41:
Dat had ik gezien ja, maar aangezien het een relatief smalle rails is op een stuk breder bed, heb ik het idee dat op het moment dat het bed ook maar een klein beetje uit evenwicht is (door bijvoorbeeld een grotere print bovenop aan 1 zijde) deze door de hefboom relatief veel kracht op die rails gaat zetten, wat voor extra wrijving gaat zorgen.
Op zich heb je daar gelijk in, maar dat lijkt mij meer een theoretisch probleem dan een praktisch probleem.
Misschien een mod om dit te verbeteren is de leadscrews diagonaal te plaatsen.

Ik denk dat om dit probleem te voorkomen je op de 4 hoeken een schroef/belt moet hebben. Een Hypercube Evolution heeft het probleem ook, want het draaipunt/middenpunt is de leadscrew, niet de linear rails ernaast.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat de z-as niet heel veel beweegt, waardoor slijtage sowieso al minder is dan X/Y.
En waarschijnlijk loop je eerder tegen andere problemen aan als het gewicht oneven verdeeld is, zoals je bed leveling/tramming veren.
Lijkt me ook niet handig om 1kg plastic op één hoek te printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbiedobbie Net als bij Prusa wordt de Voron continu verbeterd. Voor veel zaken kan je dan weer upgrades uitprinten. De Voron 1 is ondertussen ook bij de 6e revisie aangeland. Maar idd, de kosten van een Voron zijn wel hoog.

Als je €600 voor het frame, geleiding en bed wil uitgeven lijkt me een Hypercube wel de beste optie. De beter uitgevoerde printers zijn toch wel een stuk duurder wanneer je er helemaal klaar mee bent.

Zelf ben ik steeds meer gecharmeerd van de CoreXY's met een vast bed van milled tool plate met een siliconen heater en MGN rails voor alle assen, maar dat soort zaken drijft de prijs wel op.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:39:
[...]

Niet Marlin versie, Arduino IDE versie
Held _/-\o_

Ik heb Arduino 1.6.13 gedownload en geïnstalleerd, en werkt meteen (nadat ik de U8glib plugin had geïnstalleerd) :D .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:52:
@Robbiedobbie
...
Zelf ben ik steeds meer gecharmeerd van de CoreXY's met een vast bed van milled tool plate met een siliconen heater en MGN rails voor alle assen, maar dat soort zaken drijft de prijs wel op.
Puur uit interesse, is er een mooi ontwerp ergens voor zo'n printer? Puur om eens uit te rekenen hoeveel het nou daadwerkelijk zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 19:49

Edd

Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:15:
[...]

Puur uit interesse, is er een mooi ontwerp ergens voor zo'n printer? Puur om eens uit te rekenen hoeveel het nou daadwerkelijk zou kosten.
De Voron 2.1 ;)
Die is af, maar wordt inderdaad continu verbeterd.
Ik ben alleen bang dat je het niet gaat redden met 500 euro.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Edd schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:22:
[...]

De Voron 2.1 ;)
Die is af, maar wordt inderdaad continu verbeterd.
Ik ben alleen bang dat je het niet gaat redden met 500 euro.
Bij de voronoi zeker niet (vooral ook door de extra motoren die benodigd zijn)...

Sowieso lijkt het me niet heel handig dat je cariage naar beneden gaat zakken zodra de motoren uitstaan, en dat auto bed leveling verplicht is door de vier losse motoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:32:
[...]

Bij de voronoi zeker niet (vooral ook door de extra motoren die benodigd zijn)...

Sowieso lijkt het me niet heel handig dat je cariage naar beneden gaat zakken zodra de motoren uitstaan, en dat auto bed leveling verplicht is door de vier losse motoren...
Het is wel een mooi ontwerp met een vaste buildplate.

Het zakken van de hotend valt mee en komt niet vaak voor. Het enige wat gedaan dient te worden bij het aanzetten van de stroom op de printer is eenmaal de homing uit te voeren en bij voorkeur ook de leveling.

De leveling die gebeurd is geen bed leveling, maar gantry leveling. Het zorgt ervoor dat op alle 4 de hoeken de motoren in sync lopen door de hoogte af te stellen. Daarnaast kan bed leveling gebruikt worden, als het bed niet al te vlak is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbiedobbie Ik denk dan aan een Voron of een Railcore, maar dat is dus wel een andere categorie dan waar jij aan denkt. Ik bedoelde het ook niet als een suggestie waar jij naar zou moeten kijken, maar meer als een opmerking van wat ik zelf graag terug zou zien in een printer.

Het gaat er een beetje om hoeveel je aan kwaliteit wil uitgeven. Voor mij is dat extra beetje geld het wel waard als ik daarmee een stuk frustratie afkoop of iets kan doen dat met een normale printer niet of niet goed mogelijk is. (bijv. PC en PA)

Overigens vind ik dat de V-king een mooi systeem heeft om de torsie van een vallende gantry op te vangen door dat wormwiel ertussen te zetten. Dat kan je natuurlijk ook toepassen op een gantry. (wellicht met een iets hogere spoed, zodat je meer snelheid kan realiseren)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Even iets anders tussendoor; 123-3D levert opeens een net iets andere tint sneeuwwit en dat vindt mijn lieve partner heel vervelend. Heeft iemand toevallig nog een of meerdere rollen Jupiter (123-3D huismerk) sneeuwwit liggen die ik kan overnemen / ruilen. Ik zoek specifiek naar rollen van Batch 16087434 (staat in het klein op zijn kant op de sticker die op de rol zit), wat neerkomt op rollen die ze sinds pak hem beet september vorig jaar tot zeg februari dit jaar verkocht hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door Shapeshifter op 16-05-2019 23:02 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 22:24

Spinez0r

At your service.

Omdat het vakantiegeld eind deze maand weer zijn weg weet te vinden naar mijn bankrekening ben ik eigenlijk op zoek naar een andere 3d printer.

Ik heb op dit moment een zelfbouw Anet AM6 (Aluminium Frame), maar haal toch niet de kwaliteit die ik wil.

Nu zat ik te kijken naar een creality Ender 5, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:03:
Omdat het vakantiegeld eind deze maand weer zijn weg weet te vinden naar mijn bankrekening ben ik eigenlijk op zoek naar een andere 3d printer.

Ik heb op dit moment een zelfbouw Anet AM6 (Aluminium Frame), maar haal toch niet de kwaliteit die ik wil.

Nu zat ik te kijken naar een creality Ender 5, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Wil je echt alleen de kwaliteit verbeteren of wil je een extra printer om meer volume tegelijk te kunnen printen?

Want tenzij je een groot budget heb, zal een nieuwe printer waarschijnlijk geen betere kwaliteit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

ManIkWeet schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Wil je echt alleen de kwaliteit verbeteren of wil je een extra printer om meer volume tegelijk te kunnen printen?

Want tenzij je een groot budget heb, zal een nieuwe printer waarschijnlijk geen betere kwaliteit leveren.
Meer printers is opzich wel een voordeel, maar ik merk gewoon dat mijn printer het gewoon net niet is.

Als ik kijk naar een collega die een Ender 3 heeft, die print echt 1000x beter dan die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:17:
@Robbiedobbie Ik denk dan aan een Voron of een Railcore, maar dat is dus wel een andere categorie dan waar jij aan denkt. Ik bedoelde het ook niet als een suggestie waar jij naar zou moeten kijken, maar meer als een opmerking van wat ik zelf graag terug zou zien in een printer.
...
De reden waarom ik wel graag zo'n voorbeelden zie, is omdat ik zeker ook rekening wil houden bij aanschaf van de huidige printer met eventuele latere upgrades. Veel principes kun je namelijk bijna 1 op 1 vertalen tussen de printers. (En aangezien ik wel redelijk raad weet met een cad programma (En als ik vastloop heb ik een vriendin die voor haar werk dit soort dingen uittekent) kan ik ook custom onderdelen verwerken indien nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spinez0r Als jij een AM6 hebt zou ik eerder naar het verstevigen/upgraden van onderdelen en de afstelling kijken dan naar een nieuwe printer. (bijv. metalen hoekjes i.p.v. plastic hoekjes)
De alu extrusies op een AM6 verschillen denk ik niet zo heel veel van de extrusies op een Ender 3. Overigens is een Ender 5 ook een Cartesische printer, voor zover ik kan beoodelen. (Cartesisch gestoeld op het ultimaker ontwerp, dus geen bewegend bed) De uitzondering is waneer je naar een ander kinematisch paradigma wil overstappen. (CoreXY of Delta bijv.)

@Robbiedobbie Voor mij is het voordeel van een vast bed dat je bij een printer met een printvolume van 60cm x 60cm x 60cm geen supersterke motoren nodig hebt om het gewicht van een print te dragen. Voor kleinere printers kan je wellicht nog wel af met een printer die lichter is uitgevoerd.
Je hebt gelijk dat je veel ontwerpzaken kan overnemen van andere printers. Waarschijnlijk is een CoreXY met geleidestangen ook wel goed te krijgen en een stukje goedkoper. Uiteindelijk is een CoreXY met zijn kubusframe nog altijd een stukje duurder dan een cartesische printer met boogontwerp omdat je nu eenmaal meer extrusies nodig hebt bij een kubusframe. Er zijn nog altijd hacks zoals de smartcore/smartrapcore, welke houten platen gebruikt om een frame te construreren, maar ik denk dat ik liever een ontwerp op basis van extusies gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 17-05-2019 17:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:03:

Ik heb mijn Anet A6 ook omgebouwd met 2020 profielen. https://www.thingiverse.com/make:589800
Ben eigenlijk super tevreden met de kwaliteit, stuk stabieler / steviger.
In welk opzicht haal je niet de kwaliteit die je zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

jj85 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Ik heb mijn Anet A6 ook omgebouwd met 2020 profielen. https://www.thingiverse.com/make:589800
Ben eigenlijk super tevreden met de kwaliteit, stuk stabieler / steviger.
In welk opzicht haal je niet de kwaliteit die je zou willen?
Ja ok, dat is ook een Cube priner, ik heb het BLV model aangehouden.

De dingen waar ik tegenaan loop is dat ik veel ghosting heb op mijn X as, terwijl ik Lineare Guides gebruik.

Het cube ontwerp wat jij laat zien is wel interessant, misschien ga ik die wel maken >:)

Nu ik even op Thingiverse aan het kijken ben, dit lijkt me ook wel vet:

https://www.thingiverse.com/thing:2254103

[ Voor 8% gewijzigd door Spinez0r op 17-05-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben gisteren begonnen met het configureren van Marlin2.0 voor mijn SKR V1.3, ik loop tegen een probleem aan voor de Z-As...

Zie video.

Heeft iemand van jullie een idee of dit een configuratieprobleem is? Of misschien iets met de bedrading?

Ik heb wat continuiteitschecks gedaan, de 4 draden van de motor zijn goed aangesloten op de stepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:56:
[...]

Ja ok, dat is ook een Cube priner, ik heb het BLV model aangehouden.

De dingen waar ik tegenaan loop is dat ik veel ghosting heb op mijn X as, terwijl ik Lineare Guides gebruik.

Het cube ontwerp wat jij laat zien is wel interessant, misschien ga ik die wel maken >:)

Nu ik even op Thingiverse aan het kijken ben, dit lijkt me ook wel vet:

https://www.thingiverse.com/thing:2254103
*kuch* [3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen *kuch* :+

on another note: ik gaan eens zien hoe ik die bltouch aan de praat krijg

Greéat juist 12V op het 5V circuit gezet en 3V3 geeft nu ook 5V via de 7.5A zekering van de drives ow ens scherm start ook niet meer op :(

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 18-05-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Damic schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:37:
[...]
*kuch* [3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen *kuch* :+

on another note: ik gaan eens zien hoe ik die bltouch aan de praat krijg

Greéat juist 12V op het 5V circuit gezet en 3V3 geeft nu ook 5V via de 7.5A zekering van de drives ow ens scherm start ook niet meer op :(
Ik denk dat je bordje doorgefikt is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic R.I.P voor je bordje. Balen man.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:37:
Mocht je een nieuwe zoeken, de BIQU SKR V1.3 is niet verkeer voor z'n prijs.

Aantal dingetjes die ik wil delen voor de SKR V1.3:

Mijn motor probleem is waarschijnlijk configuratie, ik heb de feedrate verlaagd naar 100mm/min en de motor draaide veel te lang, maar wel soepel :)

Schijnt dat het mogelijk is om je TMC2130 steppers door te branden met foute/oude firmware. Ik raad aan eerst een Marlin versie te bouwen en op de SD-kaart te zetten alvorens er überhaupt stroom op te gooien. Ook niet met USB (mij overkwam voor zover ik weet niets)

Als je de firmware op je scherm wilt updaten dan moet je een grote SD-kaart (adapter) hebben.

Standaard configuratie van Marlin lijkt iets raars te hebben met steps/mm of microstepping op de Z-as, dus als je motor raar doet kan het zoiets zijn.

Onderop de SKR1.3 staat voor de meeste pins wat de functie ervan is. Handig om te zien waar je de +5V van het scherm oid moet aansluiten. Ja bovenop had nog handiger geweest...

Even een ander vraagje:
Ik heb 3 HANPOSE stepper motoren gekocht, het lijkt erop dat de middelste twee pins omgewisseld zijn ten opzichte van al mijn andere motoren (gaf uiteraard problemen). Zit hier een bepaalde standaard in of is dat willekeurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meh loemp geboren he :|

Gisteren avond nog aan't zien geweest wat 2cpu's en een hoop LDO's kost. Nog geen 20€ ik hoop alleen dat de scherm controller niet defect is.

Edit: ik hoop ook dat de netwerk controller (W5500) het heeft overleefd die vind ik niet apart.Mouser heeft hem

[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 21-05-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kwam naar aanleiding van de dev update op de frontpage weer eens in de prijsdalingen terecht en ik zag dat de velleman K8600 (dat kleine cantilever printertje) in de ramsj is bij Reichelt: pricewatch: Velleman Vertex Nano K8600

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wow ik ben hyped! Ik ben fanatiek Slic3r PE-gebruiker vanwege de perfecte compatibiliteit met de Prusa MK3 maar de interface was eigenlijk erg slecht en onhandig... Dit heeft Prusa nu aangepakt met PrusaSlicer 2.0, wat een naamwijziging is van Slic3r PE. Wat ze in deze video laten zien ziet er werkelijk fantastisch uit! oOo

Ik heb hem nog niet getest, maar hier word ik wel warm van. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iemand geïnteresseerd in 1 of meerdere ATSAM4E16E? Ik heb er 10 over, collega heeft zich ergens vergist met een 1 voor de 2 :F

Ik ga ze natuurlijk netjes op V&A plaatsen, niet aanbieden via het forum natuurlijk...

[ Voor 39% gewijzigd door SA007 op 22-05-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

@Room42
Ik heb van het weekend een Release Candidate van PrusaSlicer 2.0 gedownload en even geprobeerd. Eerste indruk is positief. Aan de ene kant toch wel een soort van herkenning, aangezien ik Slic3r al kende, maar ook genoeg verbetering om het fijner te laten werken.

Ik moet alleen even uitzoeken hoe het zit met snelheden, aangezien de Z-as van mijn VORON te snel werd aangestuurd en daardoor stappen mistte. Ik heb alleen nog geen tijd hiervoor gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door Edd op 21-05-2019 19:50 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:07
Damic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:23:
Iemand geïnteresseerd in 1 of meerdere ATSAM4E16E? Ik heb er 10 over, collega heeft zich ergens vergist met een 1 voor de 2 :F
Is dat specifiek voor een printer? Anders kun je het in de De EL-kroeg - Deel 4 vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@azerty Nee want zit geen programma in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:53
Damic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:23:
Zuiver de IC? Of een development board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:22
SuperKris schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:04:
[...]

De behuizing is gemaakt uit een aluminium frame met kunststof pelen. Deze panelen zijn denk ik een mm of 8 dik en bestaan uit een soorvan hoge dichtheid foam met een massieve laag aan de buitenkant. Ik denk dat ze heel aardig isoleren. 2 zijkanten van de kubus zijn van plexiglas wat een stukje minder isoleert.

De isolatie is denk ik het probleem niet. Als ik de thermostaat instel op 30 graden en de start temperatuur was 24, kost het de 150w heater denk ik 10-20 minuten om de lucht op 30 graden te krijgen. Het afkoelen naar 37,5 duurt dan vervolgens zon 10-15 minuten.

Ik denk dat het gewoon de kwaliteit van de verwarming is. Dat is onderstaand ding dat ik voor een euro of 8 bij de action heb gekocht. Het ding maakt een hoop kabaal, wordt zelf erg heet, en de ventilator loopt geregeld even aan.

[Afbeelding]

Ik denk dat ik deze maar op aliexpress ga bestellen: https://www.aliexpress.co...V-DC-Fan/32967951841.html
Ben benieuwd of dit bevalt. Ben van plan om dit in mijn ender 3 kast IKEA lack te bouwen voor als ik abs print of als het de algehele print kwaliteit verbeterd altijd te gebruiken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Opifex schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:40:
[...]

Zuiver de IC? Of een development board?
Chip alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De heatbed fuse is zojuist doorgefikt op m'n RAMPS 1.5.

Gebruik eigenlijk al jaren RAMPS, maar dit is nu de 2de waarvan die zekeringen stuk gaan. Natuurlijk kan ik gewoon weer een nieuwe erin hangen en weer vrolijk verder printen, want opzicht werkt het prima. Maar heb een beetje het gevoel dat ik onder een steen lig in 3D print land, is er al een mooie vervanger voor dit bordje?

Lees wel wat over de SKR 1.3, maar dan ga ik dus naar Marlin 2.0 en werkt dat dan ook nog met een Ramps 2004 LCD Smart Controller? (Anders past het niet op mijn namaak Prusa mk2 :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij kan mijn duet (SKR1.3 lijkt hetzelfde) met een "oud" type scherm overweg, je zult het wel moeten instellen over het net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 09:36
Damic schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:35:
Volgens mij kan mijn duet (SKR1.3 lijkt hetzelfde) met een "oud" type scherm overweg, je zult het wel moeten instellen over het net :)
De Duet Maestro kan overweg met standaard schermen, maar voor zover ik weet alleen met de 12864 displays en niet met de 2004 displays. De andere Duet’s kunnen alleen overweg met de PanelDue’s.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:16:

Lees wel wat over de SKR 1.3, maar dan ga ik dus naar Marlin 2.0 en werkt dat dan ook nog met een Ramps 2004 LCD Smart Controller? (Anders past het niet op mijn namaak Prusa mk2 :+)
Ja dat kan zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flastic
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik dacht dat ik YouTube uit had, maar heb nu de 3d-print filmpjes ontdekt en ik denk dat ik weer een tijdje zoet ben :D

De afgelopen weken heb ik mijn man al subtiel geprobeerd te overtuigen van het nut van een 3d-printer. Kapje van de zaagtafel kapot? Hadden we nou maar een 3d printer... Haakje voor de blik en veger eigenlijk net te kort? Kunnen we makkelijk 3d-printen... Etc.

Hij is denk ik bijna om, en ik moet natuurlijk een plan klaar hebben voor als hij straks zegt: "Misschien is dat toch inderdaad wel handig ja" O-)

Ik heb rondgekeken op de pagina's in de openingspost / een deel van de 600 pagina's van van deze thread / oudere forum topics met aanschaf tips voor beginners, etc. Ik kom er nog niet helemaal uit wat voor mij een goede start zou zijn. Misschien dat jullie tips hebben?

Qa printer is het voor mij denk ik beter om te beginnen met een instapklaar systeem, een systeem dat redelijk recht door zee is voor een beginner, maar waar je misschien wel e.e.a. in aan kan passen als je er meer plezier in krijgt / langzaam aan meer wilt modificeren.

Qua software is mijn kennis super beperkt, ik kan helemaal niet programmeren (het enige "programmeren" dat ik doe is in R statistische modellen draaien) maar ik heb wel het idee dat ik dingen kan leren als er goeie resources beschikbaar zijn voor beginners (voor iemand zonder programmeer kennis had R ook best een stijle leercurve). Ook hierbij zou dus een instap klaar begin waar je wel zelf op termijn aanpassingen in kunt maken ideaal zijn. Ik zou daarbij wel de voorkeur hebben voor iets open source met een grote community waar je vragen kunt stellen (zoals bij R).

Ik heb nog niet een specifiek prijsklasse in gedachten, ik heb nog te weinig zicht op de voor- en nadelen van de diverse systemen om daar een keuze in te maken (maar uiteraard liever goedkoper).

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie advies. Andere tips voor een beginner zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Een ender 3 (pro) is een van de goedkoopste goede printers, maar recht door zee is geen een printer. De eerste weken met de printer zijn best lastig (ik heb als eerste printer een Tevo Tornado, omdat ik graag een groter printbed wilde hebben). Kijk eens in het Ender 3 topic, en op aliexpress waar je deze uit Duitsland kan bestellen :) . Wil je een groot printbed, kun je kijken naar een Tevo Tornado, CR10 etc.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flastic
...ik heb als eerste printer een Tevo Tornado, omdat ik graag een groter printbed wilde hebben...
Waarom wilde jij een groter printbed / voor welk soort printjes gebruik je m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flastic schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Waarom wilde jij een groter printbed / voor welk soort printjes gebruik je m?
Voordelen:
Meer prints tegelijkertijd
Grotere prints

Nadelen:
Meer energiegebruik
Zwaarder dus minder kwaliteit/snelheid voor "standaard" printer met bewegend bed
Opwarmtijd, afhankelijk van het vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Omdat ik ook grotere dingen wil (gaan) printen :) Ik heb nog niks geprint wat een Ender 3 niet zou kunnen, maar ik wilde 'safe' spelen. Een grote printer kan kleine dingen printen, maar andersom (natuurlijk) niet ;) .

De Tevo Tornado heeft een AC printbed, dus krijgt deze 'rechtstreeks' vanuit het stopcontact zijn stroom, en is deze bijna net zo snel opgewarmd als mijn hotend :)

Verder ben ik het 100% eens met @ManIkWeet

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Flastic Met een Creality Ender 3 met BL Touch ABL upgrade heb je een leuk begin. De BLTouch zorgt voor een zorgelozer printervaring, dus die zou ik er gelijk bij kopen. Als je gelijk iets groters wil, dan is een Creality CR-10S wel een goede start.
Kant en klaar is denk ik de Prusa MK3S wel een goede printer. Deze is uitgerust met betere stappermotordrivers en heeft reeds in het ontwerp een filament runout sensor en een ABL sensor.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Prusa is heeft iets nieuws: https://www.prusaprinters.org/world (ook voor non prusa printer)

The best 3D model database and community hangout is here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17
icegodd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:01:
Prusa is heeft iets nieuws: https://www.prusaprinters.org/world (ook voor non prusa printer)

The best 3D model database and community hangout is here!

[YouTube: New PrusaPrinters: The best 3D model database and Prusa community hangout is here!]
Joepie, nog een plaats om je modellen te plaatsen, nog meer versplintering.

Ik snap dat elke plaats eigen voorwaarden en regels heeft maar word er niet vrolijk van. Vooral omdat je ook alleen gcode kan uploaden ipv stl, dan zit je naar mijn idee toch redelijk vast aan de settings die iemand anders heeft gekozen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:14:
[...]

Joepie, nog een plaats om je modellen te plaatsen, nog meer versplintering.

Ik snap dat elke plaats eigen voorwaarden en regels heeft maar word er niet vrolijk van. Vooral omdat je ook alleen gcode kan uploaden ipv stl, dan zit je naar mijn idee toch redelijk vast aan de settings die iemand anders heeft gekozen ?
Volgens mij kan je gewoon stl uploaden (en 3mf).

Ja het is versplintering, maar tegelijkertijd wel nodige competitie (thingiverse draait echt slecht, bugs, constant uitloggen etc)

Vanuit een business perspectief logisch dat Prusa dit doet, zelfde redenen als dat Makerbot thingiverse kocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Ja het is versplintering, maar tegelijkertijd wel nodige competitie (thingiverse draait echt slecht, bugs, constant uitloggen etc)

Vanuit een business perspectief logisch dat Prusa dit doet, zelfde redenen als dat Makerbot thingiverse kocht...
Thingiverse is een drama met dat lazy loading systeem, klik je op een model, doe je vorige, dikke kans dat het systeem niet meer weet waar je was. Leuk als je dan ergens op pagina 7 ofzo zit.
ManIkWeet schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Supported files:
.gcode, .stl .3mf .obj .amf, .scad, .dwg, .dxf, .stp, .step, .3ds, .blend, .svg, .skp, .jpg, .png, .gif, .tiff

[ Voor 20% gewijzigd door xoniq op 24-05-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:56:
Thingiverse is een drama met dat lazy loading systeem, klik je op een model, doe je vorige, dikke kans dat het systeem niet meer weet waar je was. Leuk als je dan ergens op pagina 7 ofzo zit.
Je kan in de instellingen van je account selecteren dat je pagina weergave wilt in plaats van oneindig scrollen... Een redelijke oplossing voor dat specifieke probleem.

Dit betekend wel weer dat je ingelogd moet zijn, wat thingiverse met behoorlijke regelmaat vergeet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flastic
Gisteren de hele dag gelezen / gekeken / geluisterd naar informatie over de Ender 3, gaat m duidelijk worden!

Voordat het zo ver is wil ik alvast wat gaan prutsen met software.
Ik lees qua slicing software vooral veel over cura, qua design software vooral over fusion 360.

Zouden dit ook jullie aanraders zijn? Ik hoor/lees overal dat fusion 360 gratis zou zijn voor hobbyisten, maar als ik nu naar de site ga is het alleen gratis voor educators aan een qualified educational institution.
Nu ben ik toevallig UD op een universiteit dus ik kan wel een account maken, maar het staat me een beetje tegen dat het toch niet helemaal open lijkt te zijn. Is dat een recente ontwikkeling? Is er een beter alternatief?

Ik wil het liefst gebruik maken van software die volledig vrij beschikbaar is en ook een grote community heeft (niet een obscuur specialisten ding zeg maar :-) ).

Wat zou jullie advies zijn voor design & slicing software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Flastic schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:08:
Zouden dit ook jullie aanraders zijn? Ik hoor/lees overal dat fusion 360 gratis zou zijn voor hobbyisten, maar als ik nu naar de site ga is het alleen gratis voor educators aan een qualified educational institution.
Fusion 360 is free for startups generating less than $100k/year in total revenue or wholly non-commercial hobbyist users
https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists
Helemaal gratis dus voor hobbyisten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flastic Als je freenium wil, dan schijnt Fusion360 wel goed te zijn. Je betaalt met je data en rechten over de dingen die je maakt. Als je Open Source wil, dan is er ook nog FreeCAD. Dat is echter wel nog erg onvolwassen en de ontwikkeling ervan gaat wat traag.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flastic
Wat gebruiken jullie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Freecad maar dat is niet helemaal eerlijk want ik doe dat ook omdat ik Linux als OS gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Gewoon Fusion uitproberen

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Solid Works O-)

On another note: heb het opgegeven, de PanelDue doet het niet goed of scherm controller is defect, mischien 12V op de IO gekregen.
Dan maar verlies bekennen en een nieuwe bestellen met een Panel i7 (7" met geïntegreerde paneldue controller), het wachten kan weer beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreeCAD, omdat ik mijn data en de rechten over mijn werk niet wil afstaan.

[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 25-05-2019 10:57 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:55:
FreeCAD, omdat ik mijn data en de rechten over mijn werk niet wil afstaan.
Had je dat vijf postings geleden ook al niet gezegd ? :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:01:
[...]

Had je dat vijf postings geleden ook al niet gezegd ? :+
Als er gevraagd wordt wat ik gebruik, in plaats van wat er allemaal is, dan kan ik daar ook de motivatie bij zetten.
Maar aangezien jij zo makkelijk mensen aanzet tot het weggeven van hun data dacht ik dat een tegengeluid wel op zijn plaats was.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Solidworks, wel een fijn programma vind ik. Maar als je het zelf moet kopen is het waarschijnlijk zijn geld niet waard. Nooit met Fusion gewerkt maar word vaak aangeraden.

Maar @ocf81 wat voor data krijgt Fusion 360 dan van je?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jampot007 Je registratiegegevens, je metatada over gebruik. Op de site staat het volende lijstje in de privacy statement:
System Information and Usage Data
Social Networking Data
Error data (daar kan ik nog wel mee leven, mits ik deze kan redigeren voor verzenden)
Automatic updates.

Doeleinden:
Marketing
Sales
Consulting
Communications
Software Maintenance & Support
Social Media
Market Research
License Compliance
Security
Localization

Fusion draait voor een deel on-line en die privacy statement is dus ook van toepasing op de applicatie.
je kan geloof ik wel dingen niet delen, maar omdat delen van de site zijn afgeschermd voor TOR-gebruikers kan ik dat niet nagaan.

Deze datahonger in combinatie met het toe-eigenen van IP is gewoon geen goede combo. Iets wat een bepaalde partij tegenstaat -> Weggejorisd. In potentie een te hoog thinigverse gehalte. (bijv. het ontwerpen van wapens, waar overheden steeds een stokje voor willen steken)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:37:
@Jampot007 Je registratiegegevens, je metatada over gebruik. Op de site staat het volende lijstje in de privacy statement:
System Information and Usage Data
Social Networking Data
Error data (daar kan ik nog wel mee leven, mits ik deze kan redigeren voor verzenden)
Automatic updates.

Doeleinden:
Marketing
Sales
Consulting
Communications
Software Maintenance & Support
Social Media
Market Research
License Compliance
Security
Localization

Fusion draait voor een deel on-line en die privacy statement is dus ook van toepasing op de applicatie.
je kan geloof ik wel dingen niet delen, maar omdat delen van de site zijn afgeschermd voor TOR-gebruikers kan ik dat niet nagaan.

Deze datahonger in combinatie met het toe-eigenen van IP is gewoon geen goede combo. Iets wat een bepaalde partij tegenstaat -> Weggejorisd. In potentie een te hoog thinigverse gehalte. (bijv. het ontwerpen van wapens, waar overheden steeds een stokje voor willen steken)
Toch jammer dat je blijft doorhameren met informatie die je zelf blijkbaar niet eens nagekeken hebt en dus mogelijk anders in elkaar zit als je aanneemt.

Geef eens één voorbeeld waarbij men bij Fusion 360 aantoonbaar zaken hebben weggegooid, ik daag je uit.

Dat je je data online deelt is alleen als je dat toestaat, niet default bij mij in ieder geval. Je kan wel degelijk je designs downloaden en lokaal opslaan als je dat wil. Je kan ze zelfs (gratis) exporteren naar andere formaten.

Zoals eerder vermeld, ik ben ook gaan fan van veel data delen, maar als ik daar een fan-tas-tisch product voor mag gebruiken én ik ben geen 'vreemde' dingen aan het maken (zoals wapens?) dan vind IK het een hele fijne deal, Autodesk ziet mijn (amateuristische) ontwerpen en ik mag de software gebruiken.

Als je niet paranoïde bent, raad ik je gewoon aan Fusion te proberen, installeer daarne een willekeurig open-source cad product, vergelijk de twee en maak je keuze. Ik denk dat ik het antwoord wel weet 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Als je niet paranoïde bent, raad ik je gewoon aan Fusion te proberen, installeer daarne een willekeurig open-source cad product, vergelijk de twee en maak je keuze. Ik denk dat ik het antwoord wel weet 8)
Wat een but opmerking is dit zeg :thumbdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Het klinkt mij niet heel schokkend in de oren, wees blij dat ze zeggen wat ze doen en niet achter je rug om al je data verzamelen wat ook vaak zat zal gebeuren :p.

Maar het is goed dat je het zegt, misschien zijn er anderen die hier wel heel bewust mee bezig zijn.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je moet echt je best doen om je informatie veilig te houden tegenwoordig.

Daarbij, als je het een probleem vind dat F360 je modellen kan gebruiken, dan zit je waarschijnlijk in een positie om een licentie af te nemen zodat dat niet gebeurd...
Pagina: 1 ... 154 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.