Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:13
BarryKohne schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:20:
Klopt heb hier een cr-x waar originele glazen plaat gewoon bol stond. Dit vervangen door spiegel met buildtak.
Je hebt gelijk. Gisteravond en vanochtend wat wezen printen op de spiegel van de action en het is perfect! Heb wel het idee dat het moeilijker blijft sticken aan de spiegel dan aan het glas. Vooralsnog ziet het er nu perfect uit. Wel zonde want die plaat van creality is wel een mooie plaat en mooi dik. Ik kan erbij ieder geval 4 snijden en die spiegels zijn niet duur dus kan hem eraf tillen en meteen weer doorgaan. Post vanavond wel even naast elkaar goed het verschil te zien. Wel met het stuk dat ik nu heb geprint zie ik dat die bij de eerste later een hoekje overlast. Zal wel door cursus komen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Je hebt gelijk. Gisteravond en vanochtend wat wezen printen op de spiegel van de action en het is perfect! Heb wel het idee dat het moeilijker blijft sticken aan de spiegel dan aan het glas. Vooralsnog ziet het er nu perfect uit. Wel zonde want die plaat van creality is wel een mooie plaat en mooi dik. Ik kan erbij ieder geval 4 snijden en die spiegels zijn niet duur dus kan hem eraf tillen en meteen weer doorgaan. Post vanavond wel even naast elkaar goed het verschil te zien. Wel met het stuk dat ik nu heb geprint zie ik dat die bij de eerste later een hoekje overlast. Zal wel door cursus komen.
Een dikkere glasplaat is als je het mij vraagt niet beter, in welke situatie dan ook:
Glas is relatief slecht in het geleiden van warmte: er gaat dus meer verloren via de zijkanten.
Dikker glas is zwaarder: op een cartesian printer moet de motor van het bed meer moeite doen wat kwaliteit/snelheid kost.
Minder z-hoogte, al zal je die ene mm niet zo snel gebruiken.
Moeilijker voor inductive probe (als ie überhaupt werkt door een glasplaat heen).

Ik ben wel heel benieuwd naar die fotos! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Gaat er nog iemand naar de reprapworld pizza avond? is altijd eerste donderdagavond van de maand.

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
ManIkWeet schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:22:
[...]

Een dikkere glasplaat is als je het mij vraagt niet beter, in welke situatie dan ook:
Glas is relatief slecht in het geleiden van warmte: er gaat dus meer verloren via de zijkanten.
Dikker glas is zwaarder: op een cartesian printer moet de motor van het bed meer moeite doen wat kwaliteit/snelheid kost.
Moeilijker voor inductive probe (als ie überhaupt werkt door een glasplaat heen).

YouTube: Testing 5 different heated beds!

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BarryKohne Leuk als je in de buurt van Den Haag woont, maar ik ga er geen uur voor in de trein zitten :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Vroeger heb ik een hoop aan casemodding gedaan, de meest uitgebreide en gedetailleerde buildlogs waren overal te vinden. Echter zie ik niet van deze mooie uitgebreide buildlogs van 3d printers, terwijl de "scene" vrij groot is.

Zie ik ze over het hoofd, of word hier gewoon minder tijd aan besteed? Aangezien ik mijn eigen printer ga maken vind ik het interessant om door dit soort buildlogs te scrollen om te zien hoe andere dit process hebben aangepakt. Je kunt hier een hoop van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falqoon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:29:
Vroeger heb ik een hoop aan casemodding gedaan, de meest uitgebreide en gedetailleerde buildlogs waren overal te vinden. Echter zie ik niet van deze mooie uitgebreide buildlogs van 3d printers, terwijl de "scene" vrij groot is.

Zie ik ze over het hoofd, of word hier gewoon minder tijd aan besteed? Aangezien ik mijn eigen printer ga maken vind ik het interessant om door dit soort buildlogs te scrollen om te zien hoe andere dit process hebben aangepakt. Je kunt hier een hoop van leren.
Het ligt een beetje aan de printer die je bouwt, Hypercube (Evolution) is bijvoorbeeld best veel van te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

BarryKohne schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:29:
Gaat er nog iemand naar de reprapworld pizza avond? is altijd eerste donderdagavond van de maand.
Ik werk in Den Haag, waar en hoe laat is dat precies?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Shapeshifter schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Ik werk in Den Haag, waar en hoe laat is dat precies?
Is na 5 uur in hun shop in Nootdorp. https://reprapworld.nl/contact/
Duurt meestal tot laat in de avond dus je kunt altijd binnen stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
De 3D printer draait na heel lang stofhappen weer! Nu in de schuur ipv de eetkamertafel en in een mooie behuizing.

- Frame is van een oude beurs stand.
- Panelen zijn een soorvan harde foam platen die met een goed scherp mes zij te snijden.
- Plexiglas panelen: Tip: Koop deze op maat, en haal niet een oude plaat van markplaats!
- Wat oude RGB ledstrips die ik nog had liggen met een RF controller van Aliexpress
- 480W 12V voeding die ik nog had liggen voor kastverwarming, LEDs, etc.
- Blitzwolf schakelbare sockets met stroomverbruik meting
- Goedkoop auto kacheltje van de action. Echt een rotding, moet ik nog vervangen.
- Verwarm/koel controller van aliexpress.
- Xiaomi beveiligings camera

Na de vakantie ga ik weer verder met mijn nieuwe klipper/octroprint besturing waar ik een mooie behuizing met touchscreen voor aan het ontwerpen ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IiXTT4oRs8QyzLBivcYNbogp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GbpEENghzb68HgFRY4DxZixc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NIVo9FOQwsme46bRhDvrthgQ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn hotbed is binnen, weerstand is 1.5-1.6ohm, hoeveel W voeding kan ik mee weg komen?

500W schiet mij als eerste binnen, aangezien diezelfde voeding ook motoren en de hotend moet voorzien.
En dan, waar kan ik er eentje vinden? Ik zag op reichelt wel een interessante, is dit een goede?

Of is er ergens anders iets dat goedkoper is voor vergelijkbare kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:18
1.5 Ohm bij 24V is 384W. Dan lijkt een 500W voeding me ruim voldoende, en Meanwell is een heel goed merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:22:
[...]

Bij deze de foto's. Het is heel duidelijk te zien en heb er ook foto's van het bed gemaakt. Het is dankzij de liniaal een beetje te zien maar anders valt het echt niet op. In ieder geval bedankt voor de tip en de spiegel van de action is top en ook te zien in de foto's.

3D Printer
Foto's
876
543
12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een motor met een threaded rod erin gekocht en hij heeft een kleine wobble. Het lijkt erop dat de rod zelf recht is maar dat deze scheef in de motor zit... Anders dan een poging tot Chinese garantie, is er nog iets dat ik eraan kan doen?

Ik ga geen 5 sterren met geven voordat ik de goederen getest heb iig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Gisteravond mijn eerste miniature voor Dungeons & Dragons geprint. Best tevreden met het resultaat, ik had ook wat overdreven settings gebruikt:
  • 25mm/s
  • 100% infill
  • 0,06mm resolutie
  • 0.4mm nozzle
  • 15% support density
  • 2 uur 50 minuten
De top temperature/speed was te hoog/laag waardoor hij een beetje verkleurd en aan het deformen/smelten was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yxMsbufLywEQrw6j5imdtNLK/full.jpg
28mm miniature
28mm miniature support28mm miniature clean28mm miniature clean

Ik ga vanavond een andere miniature printen met iets andere settings en hoop in ongeveer een uur te kunnen printen zonder al te veel onder te doen in kwaliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 03-05-2019 10:01 . Reden: volgorde images ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
@GewoonWatSpulle: Ik ben ook al een tijdje aan het proberen DnD mini's te printen, maar zo'n goed resultaat heb ik nog nooit kunnen bereiken :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:55:
Gisteravond mijn eerste miniature voor Dungeons & Dragons geprint. Best tevreden met het resultaat, ik had ook wat overdreven settings gebruikt:
  • 25mm/s
  • 100% infill
  • 0,06mm resolutie
  • 0.4mm nozzle
  • 15% support density
  • 2 uur 50 minuten
De top temperature/speed was te hoog/laag waardoor hij een beetje verkleurd en aan het deformen/smelten was.

[Afbeelding]
28mm miniature
[Afbeelding: 28mm miniature support][Afbeelding: 28mm miniature clean][Afbeelding: 28mm miniature clean]

Ik ga vanavond een andere miniature printen met iets andere settings en hoop in ongeveer een uur te kunnen printen zonder al te veel onder te doen in kwaliteit.
Ziet er goed uit! Maar je gebruikt wel een relatief grote nozzle voor zo'n lage resolutie. Waarschijnlijk krijg je een stuk betere resultaten als je een 0.2mm nozzle installeert. Hiermee kun je gedetailleerder printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EpPVZNgyZNSVkdftL7RjJ8cD/medium.png

Hier een closeup foto van een wat grotere opdracht van laatst. Niet het meest mooie plaatje zo en het is misschien moeilijk om de grote in te schatten, maar het 'hoofdje' (cirkel) heeft een diameter van 2.5mm. En in dit ontwerp zitten nog meer zeer kleine details zoals de 'handjes'. Daardoor was het enkel mogelijk met een 0.2mm nozzle, omdat de perimeters van een 0.4mm nozzle te dik werden waardoor ze wegvielen en je dus minder detail overhield.

Tegenwoordig wissel ik dan ook steeds vaker van nozzle. Waar ik voorheen consequent een 0.4mm nozzle voor alles gebruikte, gebruik ik die nu steeds minder. 0.2mm gebruik ik voor gedetailleerde prints en voor snelle stevige prints waarbij resolutie niet zoveel uitmaakt, prefereer ik steeds vaker een 0.5/0.6mm nozzle. Vooral met wat grovere filamenten, zoals hout filamenten, maar ook carbon filamenten werkt dit een stuk beter en mijn printtijd is significant korter zonder dat je er direct iets van ziet in het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik heb inmiddels mijn eerste hout prints gemaakt met het hout filament van hobbyking.

Het print enorm makkelijk al had ik bij mijn 3e print mijn eerste clog ooit te pakken. Misschien ook niet zo'n gek gevolg als je met een 0.4mm nozzle print.

De kleur van het filament is vrij donker en heel erg uniform. Het resultaat lijkt dan ook vooral of van dat ouderwetse softboard. Ik ben nu een beetje aan het experimenter met beits, maar ik krijg het nog niet zo mooi als alle voorbeelden die ik heb gezien.

Wat zijn jullie ervaringen met hout beits, en is het daarbij opgevallen dat er grote verschillen zitten in welke beits je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
ik heb een print die ik wil gebruiken in veelvuldig contact met voedsel. Nu zit ik dus te kijken naar bv een epoxy coating en ik vroeg me af of iemand hier daar al ervaring mee heeft?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
zynex schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:11:
[...]
Ziet er goed uit! Maar je gebruikt wel een relatief grote nozzle voor zo'n lage resolutie. Waarschijnlijk krijg je een stuk betere resultaten als je een 0.2mm nozzle installeert. Hiermee kun je gedetailleerder printen.
Zeker maar ik verbaas mij er al over dat op een nauwelijk gecalibreerde Anet A8 Plus dit al het resultaat is! Je kan het op de foto's niet heel goed zien want focus-distance maar je kan je vingers tellen.. :|

Ik ga denk nog wel een 0.2mm nozzle proberen icm. 0.1mm layer height ik denk dat de layer lines dan ook onzichtbaar genoeg zijn om te schilderen maar sommige fijne details en randen er nog beter uitkomen, I'll keep you posted!

@Opifex ik kan je de gcode sturen van deze dwarf barbarian, moet te doen zijn op bijna iedere printer mits je temp. stabiliteit goed is en je langzaam genoeg print voor je printer/stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:03:
[...]

Zeker maar ik verbaas mij er al over dat op een nauwelijk gecalibreerde Anet A8 Plus dit al het resultaat is! Je kan het op de foto's niet heel goed zien want focus-distance maar je kan je vingers tellen.. :|

Ik ga denk nog wel een 0.2mm nozzle proberen icm. 0.1mm layer height ik denk dat de layer lines dan ook onzichtbaar genoeg zijn om te schilderen maar sommige fijne details en randen er nog beter uitkomen, I'll keep you posted!

@Opifex ik kan je de gcode sturen van deze dwarf barbarian, moet te doen zijn op bijna iedere printer mits je temp. stabiliteit goed is en je langzaam genoeg print voor je printer/stabiliteit.
Je kan ook printen met ABS en dan nog even bewerken met aceton, max 15 min om details goed te houden? Dan krijg je denk ik hele mooie prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
@GewoonWatSpulle: Neuh, is heel vriendelijk maar hoeft niet :) Ik probeer voornamelijk modellen te printen die spelers in mijn campaign kunnen gebruiken :)

Heb vooral last met kleine stukken, zoals staffs van wizards. Die willen maar niet lukken =/

Heb jij veel trial en error doorlopen? Wat waren je bevindingen? Wat is er belangrijk om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Opifex schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:03:
@GewoonWatSpulle: Neuh, is heel vriendelijk maar hoeft niet :) Ik probeer voornamelijk modellen te printen die spelers in mijn campaign kunnen gebruiken :)

Heb vooral last met kleine stukken, zoals staffs van wizards. Die willen maar niet lukken =/

Heb jij veel trial en error doorlopen? Wat waren je bevindingen? Wat is er belangrijk om op te letten?
Dit was poging twee, de eerste vroeg ineens om een filament change op layer 3, was ik nog vergeten van mijn vorige print.. het geen waar ik tijdens de print nog wel mee getweakt heb is print snelheid, bed temperatuur en vooral de eind temperatuur snel bijgesteld om previous layer melting te voorkomen wat niet helemaal gelukt was. Wat ook belangrijk is met fijne details en kwetsbare elementen is jerk en travel speed, want als je print met 30mm/s maar je tussentijdse movement probeert nog steeds 1000mm/s te halen.

Waar ik volgende keer wel meer op ga letten is support density want dit was mij toch vrij dense en een beetje overkill, ik vermoed dan 7-10% prima is, waar ik 15% gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:17
Weer even bezig geweest met de Hypercube :D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GTVN6tt8ZMjbJtMkFAhjDXXh/thumb.jpg

De tmc2130 in SPI gezet en draadjes gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H33dXAU6f74KQCrpH10F7phA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
wolter. schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:25:
Weer even bezig geweest met de Hypercube :D.
[Afbeelding]

De tmc2130 in SPI gezet en draadjes gemaakt
[Afbeelding]
Ik ben ook even met de mijne bezig geweest, 12mm staal voor de Z rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Yes de eerste stukken zijn bijna geprint *O* eens meten hoe accuraat de gaten zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ooit gaat mijn P3Steel af komen. (dit project beland om de haverklap op de lange baan, ik heb te veel dingen die ik ook leuk vind)

Vandaag in ieder geval de (dubbele) fan duct van mijn semi directe extruder ontwerp voor een Chimera afgemaakt. hier zag ik nogal tegen op, maar ik heb besloten om maar een heel simpel ontwerp te maken zonder ducting die een path volgt.

Nu alleen nog de basisplaat voor de extruder (het rode deel) afmaken en dan is de slede voor de X-as klaar :)

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/P3Steel%20Semi-Direct%20Exploded.png
Voorkant rechtsboven geëxplodeerd - (incl motor en chimera hotend)

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/P3Steel%20Semi-Direct%20constructed%20bottom%20right.png
Voorkant rechtsonder (incl motor en chimera)

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/P3Steel%20Semi-Direct%20constructed%20core%20right.png
Rechteraanzicht (kaal)

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/tweakers/GoT/1556417/P3Steel%20Semi-Direct%20constructed%20core.png
Voorkant rechtsboven (kaal)

[ Voor 0% gewijzigd door SA007 op 06-05-2019 20:45 . Reden: grote plaatjes zijn groot ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryKohne
Zo eerste print met wood filament gemaakt. Super happy met eerste resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w7z9KdeSvTOPEIWT5xtMiwgx/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:08

SG

SG surft naar info hardewaren

Prusa MMU2S kit binnen. MK3 wordt daarmee een MK3S met MM2S.

Extruding blok wordt ook gemodificeerd dus moet die dis assembleren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 17:03

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Weet iemand misschien een adresje voor T2.5 timing belts 6mm breed en 1380 (gesloten) lang? Ik heb al overal gezocht maar ik kan niks vinden in die gesloten lengte.

Helaas is vandaag namelijk mijn belt naar de filantropen gegaan van mijn stepcraft :(

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

Rmg

Yagermeister schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:02:
Weet iemand misschien een adresje voor T2.5 timing belts 6mm breed en 1380 (gesloten) lang? Ik heb al overal gezocht maar ik kan niks vinden in die gesloten lengte.

Helaas is vandaag namelijk mijn belt naar de filantropen gegaan van mijn stepcraft :(
https://shop.stepcraft-systems.com/navi.php?qs=Belt

Stepcraft zelf, of fraxeon, nederlandse stepcraft dealer.

https://www.fraxeon.com/s...-1/onderdelen/aandrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Die had ik ook al gevonden maar die zijn best prijzig :P . Ik had gehoopt dat iemand misschien een goedkoper adresje had hiervoor.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BarryKohne schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:01:
Zo eerste print met wood filament gemaakt. Super happy met eerste resultaat.

[Afbeelding]
Vanwaar komt het design?

* Damic is ook vollenbak aan't printen en aan't testen hoe snel ie kan gaan :+ na het waterpas debacle :( (iets water pas zetten en achter af 5 mm verschil hebben :? = waterpas voor de vuilbak

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 05-05-2019 22:02 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
Damic schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:01:
[...]
Vanwaar komt het design?

* Damic is ook vollenbak aan't printen en aan't testen hoe snel ie kan gaan :+ na het waterpas debacle :( (iets water pas zetten en achter af 5 mm verschil hebben :? = waterpas voor de vuilbak
https://www.thingiverse.com/thing:3576952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:29:
[...]

Bij deze de foto's. Het is heel duidelijk te zien en heb er ook foto's van het bed gemaakt. Het is dankzij de liniaal een beetje te zien maar anders valt het echt niet op. In ieder geval bedankt voor de tip en de spiegel van de action is top en ook te zien in de foto's.

3D Printer
Foto's
[Afbeelding: 8][Afbeelding: 7][Afbeelding: 6]
[Afbeelding: 5][Afbeelding: 4][Afbeelding: 3]
[Afbeelding: 1][Afbeelding: 2]
Ik quote mijzelf even maar het is onbegonnen werk. Volgensmij is het vrij duidelijk te zien op de foto's, maar de verkoper vind hem super recht zoals hij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zoek advies over een nieuwe printer.
Momenteel heb ik een 3 jaar oude Anet A8 met een paar mods, welke best okee print.
Maar ik zoek toch iets stevigers. In plaats van zelf bouwen, zat ik te denken aan een Anycubic Mega-S.

Een gesloten plug-and-play zou ik ook wel fijn vinden (Zoals de Flashforge Adventurer 3.)

Eigenlijk zoek ik net een laatste bevestiging wat nou beter is (of welke andere printer).

Eisenlijstje:
- Minimaal 20x20x20 printen
- Heated bed
- Niet zelf hoeven assembleren (>30min).

Wensenlijstje:
- Ook Flex kunnen printen
- Gesloten printer
- Auto bed leveling, zoals de nieuwe prusa

[ Voor 13% gewijzigd door Web-Brielle op 06-05-2019 15:52 . Reden: eisen/wensen ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Web-Brielle schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:49:
Ik zoek advies over een nieuwe printer.
Momenteel heb ik een 3 jaar oude Anet A8 met een paar mods, welke best okee print.
Maar ik zoek toch iets stevigers. In plaats van zelf bouwen, zat ik te denken aan een Anycubic Mega-S.

Een gesloten plug-and-play zou ik ook wel fijn vinden (Zoals de Flashforge Adventurer 3.)

Eigenlijk zoek ik net een laatste bevestiging wat nou beter is (of welke andere printer, max zo'n 350 euro).
Misschien iets in de trant van een Ender 3/5 of CR-20? Deze hebben prima reviews en is zover ik weet ook voor die prijs uit te halen. Behuizing zou ik zelf gewoon maken. De meeste met een groot oppervlakte zijn vrij prijzig als je die wilt hebben.

Zelf ben ik nog steeds niet eraan toe gekomen om mijn MK3 te upgraden naar de MK3S :X Misschien toch maar eens inplannen. Kan misschien ook komen doordat ik teveel met de stepcraft bezig ben. Heb daar nu de upgrade kit voor besteld zodat ik geen timing belts meer nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Yagermeister op 06-05-2019 15:55 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Yagermeister schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:52:
[...]

Misschien iets in de trant van een Ender 3? Deze heeft prima reviews en is zover ik weet ook voor die prijs uit te halen.

Zelf ben ik nog steeds niet eraan toe gekomen om mijn MK3 te upgraden naar de MK3S :X Misschien toch maar eens inplannen. Kan misschien ook komen doordat ik teveel met de stepcraft bezig ben. Heb daar nu de upgrade kit voor besteld zodat ik geen timing belts meer nodig heb.
Ik vind de Ender 3 eigenlijk hetzelfde als een prusa/anet etc alleen dan van metaal.. Wil naar iets stevigers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Web-Brielle schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Ik vind de Ender 3 eigenlijk hetzelfde als een prusa/anet etc alleen dan van metaal.. Wil naar iets stevigers?
Sorry ik was nog aan het editen. Als je iets stevigers wilt dan is de 5 misschien iets. Dat is een Core XY (als ik het goed zeg) wat steviger is dan de gemiddelde cartisan printer zoals de 3.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 12:29
ocf81 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:46:
Ooit gaat mijn P3Steel af komen. (dit project beland om de haverklap op de lange baan, ik heb te veel dingen die ik ook leuk vind)

Vandaag in ieder geval de (dubbele) fan duct van mijn semi directe extruder ontwerp voor een Chimera afgemaakt. hier zag ik nogal tegen op, maar ik heb besloten om maar een heel simpel ontwerp te maken zonder ducting die een path volgt.
Ziet er mooi uit! Is dit FreeCAD? Ik zoek nog een leuk open source CAD pakket voor op Linux. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@r6turboextreme Dank je! Dit is inderdaad FreeCAD (0.18.1). Het werkt op zich oké, maar het is wat minder intuïtief in het gebruik, en soms wat omslachtig. Als je een foutje maakt in de hiërarchie kost het soms veel tijd om dat te fixen. Tegelijkertijd is er niks beters dat echt gratis is.

@Web-Brielle Hoe duur mag het worden?

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 06-05-2019 17:25 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ocf81 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:39:
Tegelijkertijd is er niks beters dat echt gratis is.
Autodesk Inventor met Student license :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
jobr schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:10:
[...]

Of Fusion 360 :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jobr schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:10:
[...]

Je moet student zijn en je data wordt opgeslagen. Dat noem ik betalen niet gratis. Sowieso kom ik niet in aanmerking.
Je betaalt met data, dat is absoluut niet gratis te noemen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Ik vind 300 voor het mooie al een max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Web-Brielle Dan ontkom je er niet aan om aan het klussen te gaan. Voor €300 ken ik geen printer gemaakt van extrusies met een direct drive en levelling sensor. Maar die prijs kan je wel een AM8 maken met direct drive en levelling sensor. Ik weet niet of je voor die prijs een HEVO in elkaar kan draaien.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Spike_wolf schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:18:
[...]

Hier de 22e besteld, nog niet verzonden :)
Krijg net bericht dat ze de bestelling (Original Prusa i3 MK3 to MK3S upgrade kit) eindelijk verzonden hebben.
En ik heb de extruder net gisteren zonder die sensor op m'n printer gezet :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Net toch de Anycubic besteld, ik zal mijn bevindingen hier delen zodra alles staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Heeft iemand ervaringen met stepper drivers van ali? Heb interesse in de TMC2100 maar die zijn hier zo'n 15 euro per stuk, en daar 25 euro voor 5 stuks :P

Lijkt me een relatief simpele maar toch effectieve upgrade :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12
ocf81 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:39:
@r6turboextreme Dank je! Dit is inderdaad FreeCAD (0.18.1). Het werkt op zich oké, ...
Weet iemand of er een vergelijking te vinden is Fusion360 versus FreeCad (of een review of zo ). Of heeft hier iemand op het forum sterke opinies hierover ?

Na jaartje openscad ben ik iets complexer /handiger aan het zoeken, en kijk dus naar die 2 mogelijke pakketten.

Ik heb intussen beide even geprobeerd, en paar tutorials doorgelopen. Zijn lijken beide vrij krachtig te zijn.
Wat me tegenviel in Fusion360 is dat het "cloud" is : modellen staan online - niet op pc. en ook steeds online connectie nodig.
Freecad iets minder intuitief, en nog wat bugs hier en daar. (maar toch veel beter dan wat ik jaartje geleden probeerde).

Weet iemand of er specifieke nadelen zijn aan FreeCAD ? Is het bruikbaar voor "productie" ?

Is Fusion360 in de praktijk effectief veel gemakkelijker en productiever ? En zijn er bepaalde functies in fusion waardoor bepaalde dingen in Freecad gewoon niet kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17
sugarcube schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:02:
[...]

[...]

Weet iemand of er een vergelijking te vinden is Fusion360 versus FreeCad (of een review of zo ). Of heeft hier iemand op het forum sterke opinies hierover ?

Na jaartje openscad ben ik iets complexer /handiger aan het zoeken, en kijk dus naar die 2 mogelijke pakketten.

Ik heb intussen beide even geprobeerd, en paar tutorials doorgelopen. Zijn lijken beide vrij krachtig te zijn.
Wat me tegenviel in Fusion360 is dat het "cloud" is : modellen staan online - niet op pc. en ook steeds online connectie nodig.
Freecad iets minder intuitief, en nog wat bugs hier en daar. (maar toch veel beter dan wat ik jaartje geleden probeerde).

Weet iemand of er specifieke nadelen zijn aan FreeCAD ? Is het bruikbaar voor "productie" ?

Is Fusion360 in de praktijk effectief veel gemakkelijker en productiever ? En zijn er bepaalde functies in fusion waardoor bepaalde dingen in Freecad gewoon niet kunnen ?
Ik kan niets over Freecad zeggen, wel over Fusion, ik vind het een bijzonder prettig en veelzijdig programma en kan er ondertussen redelijk mee overweg. Ik gebruik het vooral voor mijn 3d printer maar sinds kort ook voor de laser kastjes en zo te maken, werkt ook erg goed. Je kan veel soorten bestanden importeren.

Het is inderdaad cloud based maar je kan je bestanden ook offline beschikbaar zetten en lokaal opslaan. Er zijn mensen die daar een onoverkomelijk probleem mee hebben, dat is uiteraard een overweging om een ander pakket te kiezen. Ik vind het geen probleem, de modellen die je maakt staan standaard alleen beschikbaar voor jezelf (ja, en de ontwikkelaar van Fusion) en je kan er voor kiezen om ze ook beschikbaar te stellen voor anderen, als read only of ook te downloaden.

Zoals gezegd, ik heb er voor gekozen om Fusion te gebruiken, met de data-deel wetenschap, ik vind dat voor de dingen die ik maak geen enkel probleem. Maak je regelmatig écht bijzondere dingen die je niet (gratis) wilt delen met anderen dan kies je wat anders.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben bijna bij de juiste afmetingen nu moet ik 0.2 mm in x/y (z) as recht zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
pwillemske schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:01:
Heeft iemand ervaringen met stepper drivers van ali? Heb interesse in de TMC2100 maar die zijn hier zo'n 15 euro per stuk, en daar 25 euro voor 5 stuks :P

Lijkt me een relatief simpele maar toch effectieve upgrade :)
Ik heb TMC2130's van Ali, werken fantastisch (nu op een SKR v1.3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Welk board gebruik je? Ik gebruik nu nog RAMPS, maar wil straks ook TMC's en dan ook gelijk goed microstopping etc. Ben even op zoek naar een board die gewoon qua prijs leuk blijft voor m'n HyperCube.

[ Voor 12% gewijzigd door xoniq op 07-05-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
xoniq schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:39:
[...]

Welk board gebruik je? Ik gebruik nu nog RAMPS, maar wil straks ook TMC's en dan ook gelijk goed microstopping etc. Ben even op zoek naar een board die gewoon qua prijs leuk blijft voor m'n HyperCube.
Deze MKS Gen L (https://www.aliexpress.co...-DRV8825/32890185949.html, met TMC2130 SPI). Werkt erg goed.

Nu overgestapt op een SKR V1.3. Dan is het installeren van TMC's via SPI helemaal makkelijk (geen extra kabeltjes nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:25

Edd

Bevalt dit board een beetje? Ik zit er namelijk aan te denken deze te gebruiken als 32-bits upgrade icm Marlin 2.0 voor mijn AnyCubic Kossel.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Edd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:54:
[...]

Bevalt dit board een beetje? Ik zit er namelijk aan te denken deze te gebruiken als 32-bits upgrade icm Marlin 2.0 voor mijn AnyCubic Kossel.
Ik wil precies dezelfde hebben voor de ender 3. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Edd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:54:
[...]

Ja zeker. Werkt zonder problemen. Aantal i/o op het bordje is beperkt, maar heb daar zelf geen hinder van. Prestatieverschillen tov 8 bit nog niet opgemerkt, maar er ook nog geen aandacht aan geschonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01
Wat is nu het verschil tussen de gen L en 1.3. kom er met google niet echt achter.
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:53:
[...]

Deze MKS Gen L (https://www.aliexpress.co...-DRV8825/32890185949.html, met TMC2130 SPI). Werkt erg goed.

Nu overgestapt op een SKR V1.3. Dan is het installeren van TMC's via SPI helemaal makkelijk (geen extra kabeltjes nodig).

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Hoe lang duurde het voordat jouw SKRv1.3 aan kwam?
Ik heb die van mij 10 april besteld, schijnt 18 april verzonden te zijn maar tot nu toe niks ontvangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Btje schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:25:
Wat is nu het verschil tussen de gen L en 1.3. kom er met google niet echt achter.

[...]
Een andere processor als basis. De MKS heeft een 8bit chip, de SKR een 32bit. Tot nu toe zijn de meeste bordjes 8bit geweest, dus daar is Marlin al die tijd op ontwikkeld ook. Met versie 2 van Marlin worden ook 32bits ondersteund

[ Voor 21% gewijzigd door Blamm op 08-05-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
ManIkWeet schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Hoe lang duurde het voordat jouw SKRv1.3 aan kwam?
Ik heb die van mij 10 april besteld, schijnt 18 april verzonden te zijn maar tot nu toe niks ontvangen :(
Had hem via amazon.de besteld net na de release. Was er vrij vlot, zeg 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Blamm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:23:
[...]

Een andere processor als basis. De MKS heeft een 8bit chip, de SKR een 32bit. Tot nu toe zijn de meeste bordjes 8bit geweest, dus daar is Marlin al die tijd op ontwikkeld ook. Met versie 2 van Marlin worden ook 32bits ondersteund
Ik denk toch dat ik voor de skr ga. Je hebt ook nog de duet, maar vind het wel fijn als ik mijn raspberry pi met octoprint er ook bij kan gebruiken. Heb het idee dat je dan net iets meer vrijheid hebt.

Nu nog alleen de controllers erbij voor de ender 3. Is SPI aan te raden? Is wel makkelijker instellen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:53:
[...]

Die SKR V1.3 ziet er goed uit. Ga ik ook even bestellen, zag 'm voor gemiddeld 15 euro voorbij komen, eens kijken of 't wat is. Dan nog ff kijken waar ik 't goedkoopste de TMC's kan vinden.

Zag de SKR ook voorbij komen voor 30 euro met touch LCD. Ook interessant, maar zag ook dat de SKR overweg kan met de gewone LCD bordjes met knob, ben benieuwd of de touch LCD een beetje soepel is in gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door xoniq op 08-05-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:28:
[...]

Ik quote mijzelf even maar het is onbegonnen werk. Volgensmij is het vrij duidelijk te zien op de foto's, maar de verkoper vind hem super recht zoals hij beschrijft.
Laatste quote van mijzelf. Ik heb het laten escaleren door AliExpress. Gewoon niet voor de gestelde datum eruit komen en ik krijg mijn geld terug. Inmiddels heb ik 3 van de 4 spiegels van de action goed kunnen snijden en dat print prima. Ondanks dat ik het tempered glass bed van Creality mooi vond en ook heel mooi hechte denk ik niet. Tenzij andere hier wel echt een rechte hebben gekregen om hem weer te kopen.

En de SKR. Ik ga hem morgen gewoon kopen met touchscreen (omdat het mooi is) en dan kijken welke drivers en dan heb ik een mooie setup i.c.m. de raspberry pi met touchscreen.

Deze € 34,04 6%OFF | BIGTREETECH SKR V1.3 Smoothieboard 32 Bit + TFT35 V1.2 Touch Screen + BLtouch + TMC2130 3D Printer Delen Reprap MKS GEN L
https://s.click.aliexpress.com/e/5iMGzUSd9 met de 2130 en even kijken welke voor de extruder want een andere was slimmer en dan kan het nieuwe project beginnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Daniel. op 08-05-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop dat mijn SKR1.3 snel binnenkomt... als één van jullie via AliExpress besteld en hem eerder binnen krijgt ga ik een dispute openen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:39:
Ik hoop dat mijn SKR1.3 snel binnenkomt... als één van jullie via AliExpress besteld en hem eerder binnen krijgt ga ik een dispute openen :/
Heb je wel een eurootje extra betaald voor de 2 weken zending. Ik heb hem zonet bij de hierboven genoemde gekocht met de TMC 2130 en touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Heb je wel een eurootje extra betaald voor de 2 weken zending. Ik heb hem zonet bij de hierboven genoemde gekocht met de TMC 2130 en touchscreen.
Huh, ik heb gemist dat dat een optie was... Achter had ik dat wel gedaan. Maar goed nog ~2 weken te wachten voor mij...

Edit: Speak of the devil, vandaag mijn SKR1.3 ontvangen :D

[ Voor 8% gewijzigd door ManIkWeet op 09-05-2019 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Spike_wolf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:34:
[...]

Krijg net bericht dat ze de bestelling (Original Prusa i3 MK3 to MK3S upgrade kit) eindelijk verzonden hebben.
En ik heb de extruder net gisteren zonder die sensor op m'n printer gezet :P
Het duurde even (besteld op 22 februari :P ), maar daar is de Original Prusa i3 MK3 to MK3S upgrade kit dan eindelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z6Raq1dwOEe8MC94raAcMHms/full.jpg

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Huh, ik heb gemist dat dat een optie was... Achter had ik dat wel gedaan. Maar goed nog ~2 weken te wachten voor mij...

Edit: Speak of the devil, vandaag mijn SKR1.3 ontvangen :D
@Spike_wolf dat duurde lang!

Laat maar weten of we ergens rekening mee moeten houden met het installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 09-05-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:51:
Laat maar weten of we ergens rekening mee moeten houden met het installeren.
Eerste indruk wel positief...

Ik had niet de DIY TMC2130 moeten bestellen... die verbindingen zijn een STUK kleiner dan ik dacht... en mijn soldeerpunt (nouja de bout) zit niet goed vast meer dus dat wordt een leuke uitdaging...

TFT35 scherm is mooi en goed formaat, verder nog niet zo naar de functies gekeken. Achterop het board staat hoe de draden moeten.

Eens kijken hoe goed ik kan solderen... met een telefoon als vergrootglas... en een losse soldeerbout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik zit ook al een tijdje te kijken om mijn elektronica + drivers te upgraden. Momenteel draai ik nog een RAMPS 1.4 van gadget3d met bijbehorende drivers (variant van de A4988 drivertjes) op mijn zelfbouw prusa i3. Ik ben vooral geinteresseerd in de detectie van lost steps. Die SKR1.3 ziet er heel interessant uit; vooral de prijs. Deze zou ik dan ook aanschaffen samen met de TMC2130 drivers.

Echter lees ik op veel plekken dat de TMC2130 drivers een groot aantal problemen hebben als je 12v gebruikt voor je motoren, omdat deze een lagere stroom aankunnen dan de oude drivertjes (Of bijv de TMC2660). Is het wel verstandig om in dit geval naar TMC2130 drivers te switchen, of kan ik beter investeren in een duet bordje (of clone) zodat ik de TMC2660 drivers heb.

Verder is me ook niet duidelijk of de SKR1.3 support heeft om (eventueel via een extern bordje, zoals ik nu bij de RAMPS ook heb) een thermocouple (type K) aan te sluiten.

Wat denken jullie dat in dit geval de verstandigste keuze is? De wifi of ethernet van de duet zou ik toch niet gebruiken, omdat ik een raspberry pi zero met octoprint ernaast wil gaan leggen (Aangezien de netwerk features veel stabieler zijn bij een raspberry pi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik heb intussen de SKR1.3 besteld met display, echter het volgende; wat is nu eigenlijk de beste stepper driver qua prijs en kwaliteit verhouding?

Op mijn huidige RAMPS heb ik enkel DRV8825's.

Ik kom er ff niet uit wat het verschil is tussen bijv de TMC2100, TMC2130 en TMC2208.

(Op het moment heb ik enkel 12v, wil op termijn nog een 24v voeding erbij hebben)

[ Voor 13% gewijzigd door xoniq op 10-05-2019 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:
Ik heb intussen de SKR1.3 besteld met display, echter het volgende; wat is nu eigenlijk de beste stepper driver qua prijs en kwaliteit verhouding?

Ik kom er ff niet uit wat het verschil is tussen bijv de TMC2100, TMC2130 en TMC2208.

(Op het moment heb ik enkel 12v, wil op termijn nog een 24v voeding erbij hebben)
Asjeblieft, 3x 20 minuten uitleg :D
Je kunt er wel wat doorheen skippen aangezien het grootste deel over afstellen op een Ender 3 / MKS Gen L gaat hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Blamm op 10-05-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:33:
Ik zit ook al een tijdje te kijken om mijn elektronica + drivers te upgraden. Momenteel draai ik nog een RAMPS 1.4 van gadget3d met bijbehorende drivers (variant van de A4988 drivertjes) op mijn zelfbouw prusa i3. Ik ben vooral geinteresseerd in de detectie van lost steps. Die SKR1.3 ziet er heel interessant uit; vooral de prijs. Deze zou ik dan ook aanschaffen samen met de TMC2130 drivers.

Echter lees ik op veel plekken dat de TMC2130 drivers een groot aantal problemen hebben als je 12v gebruikt voor je motoren, omdat deze een lagere stroom aankunnen dan de oude drivertjes (Of bijv de TMC2660). Is het wel verstandig om in dit geval naar TMC2130 drivers te switchen, of kan ik beter investeren in een duet bordje (of clone) zodat ik de TMC2660 drivers heb.

Verder is me ook niet duidelijk of de SKR1.3 support heeft om (eventueel via een extern bordje, zoals ik nu bij de RAMPS ook heb) een thermocouple (type K) aan te sluiten.

Wat denken jullie dat in dit geval de verstandigste keuze is? De wifi of ethernet van de duet zou ik toch niet gebruiken, omdat ik een raspberry pi zero met octoprint ernaast wil gaan leggen (Aangezien de netwerk features veel stabieler zijn bij een raspberry pi).
Ik denk dat de hoofdreden voor het gebruik van TMC2130 de StallGuard is, dus sensorless homing (en filament jam). Ik had ook begrepen dat 12V niet zo lekker werkt met deze stepper drivers (zonder active koeling zeker niet)

Maar goed een duet(of clone) is wel veel prijziger :+
Voor een zelfbouw Prusa I3 zou ik het persoonlijk onverantwoord vinden om een €150 moederbord te gebruiken.
Voor de steppers kan je beter voor wat anders dan 2130 gaan als je geen interesse hebt in StallGuard

Weet trouwens dat StallGuard en SilentStep niet tegelijk kunnen werken!
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:

Ik denk dat je beter kan vragen om prijs/features verhouding, alle drivers zijn van Trinamic dus de kwaliteit is ongeveer hetzelfde (naast Chinese clones die het moederbord verkeerd hebben waardoor de koeling verminderd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:22:

[...]

Ik denk dat je beter kan vragen om prijs/features verhouding, alle drivers zijn van Trinamic dus de kwaliteit is ongeveer hetzelfde (naast Chinese clones die het moederbord verkeerd hebben waardoor de koeling verminderd is)
Ik wil sowieso een grote stille fan hebben boven het moederbord om de stepper drivers actief te koelen bovenop de passive blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
[...]
Maar goed een duet(of clone) is wel veel prijziger :+
Voor een zelfbouw Prusa I3 zou ik het persoonlijk onverantwoord vinden om een €150 moederbord te gebruiken.
Voor de steppers kan je beter voor wat anders dan 2130 gaan als je geen interesse hebt in StallGuard

Weet trouwens dat StallGuard en SilentStep niet tegelijk kunnen werken!
De grootste reden voor upgraden is juist stallguard ;) Het probleem is echter dat ik op meerdere plekken lees dat 12v aansturing niet lekker gaat met de 2130. Ga ik echter voor een 24v voeding, dan moet ik een nieuwe voeding, nieuwe heater, nieuw heatbed, en verschillende nieuwe fans, en dan lopen de kosten ook aardig op (In welk geval een duet clone opeens nauwelijks duurder is). (Weet niet of de nema motors ook gewijzigd moeten worden bij 24v? Heb de NEMA17 42BYGHW811 motoren)

Aangezien de documentatie van de skr1.3 erg matig is; Weet iemand toevallig of hier een thermocouple op aan te sluiten is, en zo ja, hoe?

[ Voor 4% gewijzigd door Robbiedobbie op 10-05-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:32:
[...]

De grootste reden voor upgraden is juist stallguard ;) Het probleem is echter dat ik op meerdere plekken lees dat 12v aansturing niet lekker gaat met de 2130. Ga ik echter voor een 24v voeding, dan moet ik een nieuwe voeding, nieuwe heater, nieuw heatbed, en verschillende nieuwe fans, en dan lopen de kosten ook aardig op (In welk geval een duet clone opeens nauwelijks duurder is). (Weet niet of de nema motors ook gewijzigd moeten worden bij 24v? Heb de NEMA17 42BYGHW811 motoren)

Aangezien de documentatie van de skr1.3 erg matig is; Weet iemand toevallig of hier een thermocouple op aan te sluiten is, en zo ja, hoe?
Je zou ook 2 voedingen kunnen gebruiken, 1 op 12v voor wat je al hebt, en 1 op 24v voor hetgeen wat met 24v overweg kan, dat ga ik tenminste doen, o.a. voor het heatbed. (Gewoon 1 stekkerdoos met 2 stekkers erin van de voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Je zou ook 2 voedingen kunnen gebruiken, 1 op 12v voor wat je al hebt, en 1 op 24v voor hetgeen wat met 24v overweg kan, dat ga ik tenminste doen, o.a. voor het heatbed. (Gewoon 1 stekkerdoos met 2 stekkers erin van de voedingen.
Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben op het bordje. Anders zul je ook weer zelf een bordje met mosfet ertussen moeten hangen om heatbed te schakelen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:19:
[...]

Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben op het bordje. Anders zul je ook weer zelf een bordje met mosfet ertussen moeten hangen om heatbed te schakelen bijv.
Mosfet gebruik ik uberhaubt al bij het heatbed, vind ik veel veiliger voor het mainboard. Deze geeft dan enkel alleen maar een 1 of 0 naar de mosfet van aan of uit, en de mosfet trekt dan de stroom. Het is een veiligere optie, ook voor je bord, en redelijk goedkoop. Dan heb je zowel de mosfet als heatbed dus op een aparte voeding, waardoor die ook geen limiet heeft qua capacity, dus vind het wel een prettige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Dan moet je wel een externe mosfet module voor je hotbed en je hotend hebben

(tenzij je iets tricky doet met de nuldraad van de voedingen combineren, aangezien mosfets de nuldraad schakelen; je sluit de +12v dan niet aan op je moederbord maar op je andere voeding (Google voor de zekerheid ik ben niet al te bekend hiermee))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Dan moet je wel een externe mosfet module voor je hotbed en je hotend hebben

(tenzij je iets tricky doet met de nuldraad van de voedingen combineren, aangezien mosfets de nuldraad schakelen; je sluit de +12v dan niet aan op je moederbord maar op je andere voeding (Google voor de zekerheid ik ben niet al te bekend hiermee))
Zie mijn vorige reactie.

Mosfet bordje kost geen drol, en is sowieso veel veiliger tegenover het voeden vanuit het mainboard. Voor de hotend vind ik het niet nuttig, die trekt tegenover het heatbed amper stroom. Dus het heatbed achter een mosfet plaatsen was al iets wat ik bewust had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Zie mijn vorige reactie.

Mosfet bordje kost geen drol, en is sowieso veel veiliger tegenover het voeden vanuit het mainboard. Voor de hotend vind ik het niet nuttig, die trekt tegenover het heatbed amper stroom. Dus het heatbed achter een mosfet plaatsen was al iets wat ik bewust had gedaan.
Als ik kijk bij 123-3d zie ik €15, kost geen drol?
Als ik kijk naar puur de onderdelen erop... dan is de marge behoorlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Als ik kijk bij 123-3d zie ik €15, kost geen drol?
Als ik kijk naar puur de onderdelen erop... dan is de marge behoorlijk
Ja, oke, zulke dingen koop ik niet bij 123-3d. Koop daar maar eens nieuwe nozzles. Ben je 10x zo duur uit als een set van 20 nozzles uit china. Zulke bordjes kan je gewoon prima uit china halen, ja je moet even wachten, maar ben je voor enkele euro's klaar.

(Elektronica uit china ben ik huiverig voor, maar zo'n bordje kan je niet veel aan verkloten, de chinezen ook niet.)

Deze gebruik ik trouwens inmiddels 2 jaar zonder problemen:

https://nl.aliexpress.com...et-A8-A6/32885472674.html

(Met een reden, want ik had al 1 RAMPS gesloopt omdat het bed teveel stroom trok, en er iets niet in orde was met de RAMPS waarom deze daardoor kapot ging.

[ Voor 22% gewijzigd door xoniq op 10-05-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Ja, oke, zulke dingen koop ik niet bij 123-3d. Koop daar maar eens nieuwe nozzles. Ben je 10x zo duur uit als een set van 20 nozzles uit china. Zulke bordjes kan je gewoon prima uit china halen, ja je moet even wachten, maar ben je voor enkele euro's klaar.

(Elektronica uit china ben ik huiverig voor, maar zo'n bordje kan je niet veel aan verkloten, de chinezen ook niet.)

Deze gebruik ik trouwens inmiddels 2 jaar zonder problemen:

https://nl.aliexpress.com...et-A8-A6/32885472674.html

(Met een reden, want ik had al 1 RAMPS gesloopt omdat het bed teveel stroom trok, en er iets niet in orde was met de RAMPS waarom deze daardoor kapot ging.
Behalve dan dat je een thermal runaway kan krijgen wanneer de mosfet faalt in een always on manier. Afhankelijk van hoeveel vermogen je kan verstoken in je heatbed kan dit best wel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:31:
[...]

Behalve dan dat je een thermal runaway kan krijgen wanneer de mosfet faalt in een always on manier. Afhankelijk van hoeveel vermogen je kan verstoken in je heatbed kan dit best wel problemen geven.
Gebeurt ook met de MOSFET op je (Chinese) moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Gebeurt ook met de MOSFET op je (Chinese) moederbord...
I know, daarom zou ik de printer nooit aanlaten als ik er niet bij ben. Ik ging er alleen op in omdat xoniq aangeeft dat je op zo'n bordje niet veel kan verkloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21-09 10:22
[...]

Het beste is om een voeding te nemen die je controller volledig uit kan zetten wanneer die thermal runaway detecteert, duet heeft daar sowieso functies voor en ga er vanuit dat chinezen controllers dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultjepower
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 09:08
Hallo,

Ik ben een complete newby in 3D Printing,en heb nu ongeveer een weekje een Ender 3 in huis,
heb me goed verdiept in het in elkaar zetten en bed levelen,wat erg belangrijk is ben ik ook achter gekomen,maar verder gaat het eigenlijk prima.
Heb geen mods,behalve een zelf geprinte filament geleider en het gaat tot dusver nog prima.
Nu wil ik wel graag een assortimentje nozzles bestellen met verschillende diameters,maar wat kan ik het beste nemen,stalen of messing...of maakt het niet veel verschil?
Verder ben ik van plan morgen of komende week naar lay3rs in Eindhoven te rijden voor wat filament te halen,gewoon PLA waarschijnlijk,heb geen ervaring met de rest dus dat komt wel een keer.
Heb al een paar supermooie kleuren gezien op hun site dus ben benieuwd.
Ook hier,iemand ervaring met de Lay3rs PLA,of misschien andere aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

Heb je ergens de illusie dat 123 die boardjes niet op precies dezelfde plek haalt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
[...]
[...]

Misschien een wat rare vraag, maar hoe kan ik controleren of het een clone is of wel een echte? Prijs?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Pixelmagic schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:13:
[...]

Heb je ergens de illusie dat 123 die boardjes niet op precies dezelfde plek haalt ?
Nee hoor. Alles merkloos zal gewoon uit China gehaald zijn en met flinke marges verkocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:13:
[...]

"Maar Nederlandse wetgeving/garantie"
¯\_(ツ)_/¯

Hmm ik heb met succes de DIY TMC2130 gesoldeerd (denk ik, wat een kut werk :D)... kom er nu achter dat je er ook 2 extra pinnen op moet solderen... die ik niet heb...

Ach goed, er zijn nog wat andere dingen die ik moet kopen dus er zit niets anders op dan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
[...]

"Maar Nederlandse wetgeving/garantie"
¯\_(ツ)_/¯
Precies wat je zegt, blijkbaar vinden zaken als 123 het betrouwbaar genoeg om het risico van je huis affakkelen door een gevaarlijk product wat ze verkocht hebben te durven dragen....

Edit: _/-\o_ voor je ASCII art 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 10-05-2019 20:36 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Zojuist de E3d V6 hotend besteld, ben benieuwd :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Vraag: wat is het footprint van een Ender 5? (incl lcd/ spoel)
(ik wil het misschien een Ikea LACK erbij kopen als een enclosure).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh x en y verschillen 0.2mm maar in een corexy is dat nogal raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic Hoe heb je jouw print op het bed gezet? Als ik het goed heb onthouden dan zorgt de beweging van één motor terwijl de andere stilstaat voor een beweging van de kop langs een 45° gedraaide lijn t.o.v. de X as.

Afbeeldingslocatie: https://corexy.com/reference.png

Welk verschil krijg je als je de print 45° diagonaal gedraaid in het XY vlak op het bed zet? (dan zijn de zijaanzichten parallel met de bewegingsrichting van de motoren)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 hoe dat ie moet staan, x op x en y op y. zal dat een volgende print eens proberen

Eerst de huidige kubus en bltouch houder verder printen, vorige bltouch houder was verkeerd getekend :F

Pagina: 1 ... 153 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.