Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:57
Is er hier iemand in de buurt van Ede die voor mij even een BLTouch mount kan printen? Die van mij is afgebroken en ja kip ei verhaal want kan geen nieuwe printen zonder compleet de firmware weer aan te passen naar zonder auto bed leveling. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wishmaster1986 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:51:
Is er hier iemand in de buurt van Ede die voor mij even een BLTouch mount kan printen? Die van mij is afgebroken en ja kip ei verhaal want kan geen nieuwe printen zonder compleet de firmware weer aan te passen naar zonder auto bed leveling. :9
Al lijm geprobeerd? :*)

Weet iemand trouwens van een betere (niet Octoprint) interface dan Pronterface? Ik vind die terminal niet echt lekker werken... vaak selecteer ik de tekst om te verwijderen en dan valt de selectie weg...

[ Voor 21% gewijzigd door ManIkWeet op 18-04-2019 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
j1p schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:12:
Zoals hierboven al aangehaald ben ik bezig een Hypercube Evolution te bouwen. Nu vroeg ik mij af of iemand een goede leverancier voor geharde stalen assen weet? Zelf heb ik Motedis gevonden, lijkt me betrouwbaar maar zijn aardig prijzig in de verzendkosten. Aangezien ik m'n aluminium profielen al heb, valt er ook niks meer te combineren (die verkopen ze namelijk ook).

Ook was ik benieuwd of hier iemand ervaring met bronzen glijlagers heeft? Ik overweeg om i.p.v. LMxxUU lagers overal bronzen glijlagers in te zetten. Eventueel heb ik op de universiteit (UT) wel beschikking over een draaibank om zelf uit stafmateriaal lagers te draaien, maar het makkelijkst is om ze te bestellen.

In beide gevallen zou het gaan om assen van 8/10/12 mm en lagers met deze binnendiameters.
Ik heb goede ervaringen met aluxprofiel.nl voor ~ 45 euro een AM8-like build, edit: en goed contact gehad met Kennard nadat ik wat zaken zelf verkeerd had besteld en er één profiel miste bij de eerste levering

Bronzen glijlagers geen ervaring mee maar met goedkope Drylin clones geen problemen ervaren, voor weinig op AliExpress en gelijk 10 stuks besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19-04-2019 12:54 . Reden: vermelding goed contact met Aluxprofiel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:37:
[...]

Ik heb goede ervaringen met aluxprofiel.nl voor ~ 45 euro een AM8-like build, edit: en goed contact gehad met Kennard
Kan ik ook bevestigen. Snel en niet duur. :) Aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt iets goedkoper dan bij Motedis (voor een HEVO in ieder geval), voornamelijk met dank aan de verzendkosten en het feit dat je niet moeilijk hoeft te doen met het kopen van vaste lengtes die je zelf kan opdelen (waardoor er dus een restant is, die je ook krijgt).

Ik moet zeggen mijn ervaring met Motedis is tot nu toe niet slecht, ik wilde een wijziging maken en dat was geen probleem. Bestellen schijnt nu onderweg te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:00
jbhc schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:34:
[...]

In China maar dan heeft het op zijn minst een (ja ik weet dat dat niet heel veel zegt) CE keurmerk op.
Probeer maar eens als EU burger een Meanwell LRS voeding te kopen in een webshop. (Ik heb er serieus naar gezocht :) )

Ik heb laatst zelf een foutje gemaakt waarbij er wat ontplofte na het aansluiten op mijn 12V 30A voeding en sinds die tijd zie ik het niet beveiligen van de secundaire kant van de voeding als een ernstige tekortkoming in de veiligheid van het spul :+
Conrad heeft ze wel en bij reichelt zijn ze vaak goedkoper (soms zelfs goedkoper als bij meanwell zelf?!?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

wishmaster1986 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:51:
Kan ik wel voor je printen, ik krijg het vandaag echter niet meer op de post. Ik werk daarentegen in Ede, je zou het dinsdag kunnen komen ophalen.

Een tijdje terug heb ik er ook 1 voor EJSEJS geprint:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/vh4z7r.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BiLo op 19-04-2019 13:53 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
kneusteun schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:11:
[...]

Conrad heeft ze wel en bij reichelt zijn ze vaak goedkoper (soms zelfs goedkoper als bij meanwell zelf?!?!)
Heb je voor mij een linkje naar een lrs-350-12 voeding bij conrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:57
BiLo schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:48:
[...]

Kan ik wel voor je printen, ik krijg het vandaag echter niet meer op de post. Ik werk daarentegen in Ede, je zou het dinsdag kunnen komen ophalen.

Een tijdje terug heb ik er ook 1 voor EJSEJS geprint:

[Afbeelding]
Ophalen is prima, geen haast mee.

Het gaat om onderstaande mount:
https://www.thingiverse.com/thing:2330764
En dan de 44.6 mm versie.

Je zou me een DM kunnen sturen met waar ik dinsdag moet wezen en hoelaat en hoeveel euro's ik eventueel moet meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
500W 24V MeanWell voeding is, ten opzichte van vele andere opties, een stuk prijziger.

Ik snap de veiligheidsaspecten er van, maar ik zou toch graag willen weten of er nog andere "veilig/kwalitatief genoeg" opties zijn. Ik bedoel een MeanWell voeding is al gauw 25% van de totale prijs van een printer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ManIkWeet Als je zo veel load hebt, is het dan geen goed idee om meerdere voedingen te gaan gebruiken? (evt. met aansturing d.m.v. externe mosfets)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:48:
@ManIkWeet Als je zo veel load hebt, is het dan geen goed idee om meerdere voedingen te gaan gebruiken? (evt. met aansturing d.m.v. externe mosfets)
Het merendeel komt van één MK2A hotbed, die nog verzonden moet worden, in theorie dus :)
Maar inderdaad het zou aangestuurd kunnen worden door één 400W voeding, en dan een andere voeding voor de rest...

[ Voor 14% gewijzigd door ManIkWeet op 20-04-2019 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Vorige week heb ik, na een tijdje aanklooien met prittstift op mijn glazen bed, een fles 3DLAC gekocht. Wat een wereld van verschil zeg! Ik heb nu echt moeite om PLA prints van het bed af te krijgen, zelfs na afkoelen. Laat staan dat hij onverwacht los zal laten mid-print. De prittstift werkte ook wel hoor, maar ik kreeg er geen mooi gelijkmatige laag mee, het werd al snel te dik.

Kwam overal wel aanbevelingen tegen voor haarlakken, maar degene die genoemd werden zijn nergens meer te krijgen blijkbaar. Of 'Aquanet' maar dat wordt hier al helemaal niet verkocht.

Heeft iemand ervaring met 3DLAC en kan misschien een haarlak aanraden die het net zo goed doet? Voorlopig hier heel tevreden mee, maar €12 per spuitbus is niet niks voor (waarschijnlijk) veredelde haarlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:47
Blamm schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:52:
Vorige week heb ik, na een tijdje aanklooien met prittstift op mijn glazen bed, een fles 3DLAC gekocht. Wat een wereld van verschil zeg! Ik heb nu echt moeite om PLA prints van het bed af te krijgen, zelfs na afkoelen. Laat staan dat hij onverwacht los zal laten mid-print. De prittstift werkte ook wel hoor, maar ik kreeg er geen mooi gelijkmatige laag mee, het werd al snel te dik.

Kwam overal wel aanbevelingen tegen voor haarlakken, maar degene die genoemd werden zijn nergens meer te krijgen blijkbaar. Of 'Aquanet' maar dat wordt hier al helemaal niet verkocht.

Heeft iemand ervaring met 3DLAC en kan misschien een haarlak aanraden die het net zo goed doet? Voorlopig hier heel tevreden mee, maar €12 per spuitbus is niet niks voor (waarschijnlijk) veredelde haarlak.
Geen ervaring met 3Dlac, maar de Kruidvat Ultra Strong 4 No Perfume werkt hier al tijden prima.
2 euro per bus, dus een stuk voordeliger dan 3dlac :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik al sinds dag één 3DLac. Nooit problemen mee gehad. Hooguit dat het te sterk plakt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Iemand hier met een verwarmde behuizing? Wat voor verwarmingselement heb je toegepast en hoeveel Watt had je nodig om de behuizing op temperatuur te krijgen?

Ik heb nu een 12V kacheltje van 150W, maar daarmee krijg ik de behuizing amper een paar graden warmer. Iemand suggesties? Wegens een reeds ingebouwde voeding moet het wel 12V zijn. (max 30A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Ik zou zeggen dat je dan eerder moet kijken naar een beter geïsoleerde behuizing want 150 watt wat moeilijk weg kan lekken moet een goede kubus van 80×80×80 en een verwarmd bed toch vrij snel behoorlijk warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
150W lijkt mij tamelijk krachtig. Daarmee kan je heel rap en volume van 1 m³ verwarmen, mits de isolatie in orde is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat antwoord van 'betere isolatie' had ik in Resistor in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen" ook al gegeven.
Maar het antwoord van @SuperKris was daar
SuperKris schreef op zondag 21 april 2019 @ 22:19:
[...]

Nah, de isolatie is goed genoeg. De kast is niet klein, maar heel veel kleiner kan hij niet met mijn aangepaste CR-10. De verwarmer is gewoon niet best. Het is een ruiten ontdooi ding van 8 euro bij de action. Ik moet gewoon iets anders hebben :)
Ik weet niet wat iemand onder 'goed genoeg' verstaat, maar bij mij is dat een dubbelwandige kist met steenwol in de wanden (en een stukje flexibele elektriciteitsbuis door het dak (beter ivm de Z beweging) om het filament naar binnen te krijgen. En dan niet een lullig enkel plexiglas deurtje, maar ook weer met een luchtlaag tussen 2 platen (of als je er niet doorheen hoeft te kijken ook weer met steenwol). En dan de voeding buiten de box.

Maar ik heb eigenlijk nog nergens serieus geïsoleerde printerbakken gezien, de meeste zijn met enkelwandig plexiglas, grote kartonnen dozen, foto-tent opstellingen, geen serieuze ovens.

En kijk ook even naar of je ontdooikacheltje niet per ongeluk een thermostaat/beveiliging heeft, een auto hoeft van binnen natuurlijk geen 70°C te worden, kan best zijn dat hij met 25°C ophoudt met verwarmen.

Als verwarming zou je ook naar iets als https://www.conrad.nl/p/v...mm-tru-components-1571801 kunnen kijken, met ventilatortje die er overheen blaast (en zo de lucht circuleert). ook in een 24V uitvoering te koop.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28

thijsco19

KTM 990 SMT

ManIkWeet schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:59:
[...]

Waarom niet?
Je zou op zich prima je oven kunnen gebruiken ;)
Hij bedoelt juist dat ie die nog niet echt gezien heeft. Veelal simpele behuizingen die eigenlijk niet echt geschikt zijn voor behouden van temperatuur.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ocf81 schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:51:
150W lijkt mij tamelijk krachtig. Daarmee kan je heel rap en volume van 1 m³ verwarmen, mits de isolatie in orde is.
De behuizing is gemaakt uit een aluminium frame met kunststof pelen. Deze panelen zijn denk ik een mm of 8 dik en bestaan uit een soorvan hoge dichtheid foam met een massieve laag aan de buitenkant. Ik denk dat ze heel aardig isoleren. 2 zijkanten van de kubus zijn van plexiglas wat een stukje minder isoleert.

De isolatie is denk ik het probleem niet. Als ik de thermostaat instel op 30 graden en de start temperatuur was 24, kost het de 150w heater denk ik 10-20 minuten om de lucht op 30 graden te krijgen. Het afkoelen naar 37,5 duurt dan vervolgens zon 10-15 minuten.

Ik denk dat het gewoon de kwaliteit van de verwarming is. Dat is onderstaand ding dat ik voor een euro of 8 bij de action heb gekocht. Het ding maakt een hoop kabaal, wordt zelf erg heet, en de ventilator loopt geregeld even aan.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/7/2/4/9200000100094275.jpg

Ik denk dat ik deze maar op aliexpress ga bestellen: https://www.aliexpress.co...V-DC-Fan/32967951841.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SuperKris Plexiglas is een matige isolatie. Ziet er leuk uit, maar laat veel warmte door. (Het isoleert slechter dan glas)
Zelf zou ik een houten doos bouwen met glaswol aan de binnenkant.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ocf81 schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:03:
@SuperKris Plexiglas is een matige isolatie. Ziet er leuk uit, maar laat veel warmte door. (Het isoleert slechter dan glas)
Zelf zou ik een houten doos bouwen met glaswol aan de binnenkant.
Thanks, maar de isolatie is echt het probleem niet. Meer de plaatsing van het element en de warmteverplaatsing door de kast. Zonder de verwarming aan komt de temperatuur momenteel op 40+ graden.

De verwarming is vooral voor 's nachts en de koudere dagen. (de printer staat nu in de schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

SuperKris schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:44:
[...]

Thanks, maar de isolatie is echt het probleem niet. Meer de plaatsing van het element en de warmteverplaatsing door de kast. Zonder de verwarming aan komt de temperatuur momenteel op 40+ graden.

De verwarming is vooral voor 's nachts en de koudere dagen. (de printer staat nu in de schuur)
Zeg dat dan meteen. Ik ging er van uit dat je met exotischer materialen dan ABS aan de gang wilde (die een omgevingstemperatuur van zo'n 70°C wel prettig vind)

Paar videootjes:

En wat je natuurlijk ook zou kunnen doen:

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, het is uiteindelijk gewoon natuurkunde. Als alles goed dicht zit, dan is het gewoon input - verlies. En het temperatuurverschil zorgt ook voor een groter verlies omdat de omgeving buiten de kast nog opnamecapaciteit voor die warmte heeft. Natuurlijk is er ook nog convectie om rekening mee te houden binnen de kast. Dit kan eventueel worden geëgaliseerd door luchtcirculatie toe te voegen middels een fan. Ergens in je verhaal gaat wat mank als ik het zo lees.

Aangezien een MK2 bed ook zo'n 150W aan het systeem toevoegt zou een verdubbeling daarvan genoeg moeten zijn om de boel warm te houden, mits de isolatie in orde is. De kleinste kiertjes kunnen al voor veel verlies zorgen. Het afdichten van randen is dus best belangrijk. Plexiglas is een slechte isolator.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 22-04-2019 17:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds een jaar ongeveer een Anet A8 bij ons op kantoor staan. Ik speel er mee wanneer ik even niets te doen heb. Het zijn tot nu toe nog steeds test prints / tweaks aan de printer. Ik erger me er aan dat ik hem niet 100% perfect krijg, maar dit komt meer door een aantal scheve onderdelen waardoor de printer nogal inconsistent is.

Ik ben nu een tijdje bezig met Fusion 360 (daarvoor gebruikte ik altijd sketchup) en nu begint het toch wel heel erg te kriebelen om zelf een printer aan te schaffen voor thuis. Nu houd ik er enorm van om zelf dingen te maken, en volgens mij leent een 3d printer zich daar heel goed voor.

Wat ik me wel af vroeg, wat geniet de voorkeur bij de meeste mensen? Een bed dat op en neer gaat, of de printkop zelf? Aangezien ik nog niet heel veel 3d geprint heb, ben ik benieuwd wat andere mensen hier van vinden.

Het doel is trouwens om er niet al te veel geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falqoon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:46:
Een bed dat op en neer gaat, of de printkop zelf?
Een bed kan redelijk zwaar zijn, zeker met een glasplaat erop.
Printkop daarentegen kan zeer licht zijn (als je bowden setup gebruikt)

Als je heel snel wilt printen dan wil je waarschijnlijk een CoreXY printer.
Als je heel goedkoop wilt printen dan zal het waarschijnlijk een Cartesian printer worden.
Je kan, als je van knutselen houd, er ook zelf eentje bouwen, zoals een Hypercube Evolution ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
ManIkWeet schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:53:
[...]

Een bed kan redelijk zwaar zijn, zeker met een glasplaat erop.
Printkop daarentegen kan zeer licht zijn (als je bowden setup gebruikt)

Als je heel snel wilt printen dan wil je waarschijnlijk een CoreXY printer.
Als je heel goedkoop wilt printen dan zal het waarschijnlijk een Cartesian printer worden.
Je kan, als je van knutselen houd, er ook zelf eentje bouwen, zoals een Hypercube Evolution ;)
Dat is waar, ik denk dat het dan een Cartesian printer word, maar dan zelfbouw. Een die er uit ziet als een ender 3, maar dan met een iets grotere buildplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 15:45
Iemand een idee wat beter zou zijn als led diffuser. Gewoon wit of naturel pla. Komen gekleurde RGB leds onder.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Falqoon Vraag 1: Wat is het budget? Dan kunnen we veel gerichter advies geven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
ocf81 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:34:
@Falqoon Vraag 1: Wat is het budget? Dan kunnen we veel gerichter advies geven.
Lastig zeggen, ik zou zeggen zo goedkoop mogelijk, aangezien ik een beginner ben. Upgraden kan altijd. Ik heb hem niet direct nodig dus ik ben van plan hem over een langere tijd te maken. Misschien maak ik er wel een buildlog van. De printer zelf bouwen en verzamelen moet al een project opzich worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Upgraden kan inderdaad altijd. Maar een nieuw frame is wel een grote ombouw, dat zou ik gelijk goed doen. CoryXY heeft de beste combinatie van volume en snelheid en is makkelijker te kalibreren dan een delta. Helaas is een CoreXY ook minimaal 3x duurder dan een Ender3.

Hoe groot is de gemiddelde print die je wil gaan maken? Als je prints niet al te groot zijn, zijn de nadelen van een Cartesische printer niet zo groot en is het prijsvoordeel aantrekkelijk.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen idee hoe groot de dingen zijn die ik ga printen. Dat zal gekkigheid zijn, kleine onderdeeltjes en dergelijke. Een buildplate als 20x20 zou genoeg zijn, maar ik zou liever voor 30x30 gaan om safe te spelen. Het frame wil ik bouwen van aluminium extrusie profielen, 2020 en 2040.

Ik denk dat dit te bouwen moet zijn voor onder of rond de 200 euro. Ik heb zojuist berekend dat ik ongeveer 40/50 euro aan het frame kwijt ben. (excl. vslot wheels en plates)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falqoon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:23:
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen idee hoe groot de dingen zijn die ik ga printen. Dat zal gekkigheid zijn, kleine onderdeeltjes en dergelijke. Een buildplate als 20x20 zou genoeg zijn, maar ik zou liever voor 30x30 gaan om safe te spelen. Het frame wil ik bouwen van aluminium extrusie profielen, 2020 en 2040.

Ik denk dat dit te bouwen moet zijn voor onder of rond de 200 euro. Ik heb zojuist berekend dat ik ongeveer 40/50 euro aan het frame kwijt ben. (excl. vslot wheels en plates)
€200 is misschien wat ambitieus, afhankelijk van hoe luxe je wilt gaan op elektronica en bouwvolume. Hier zijn mijn voorlopige kosten van een zelfbouw CoreXY:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UNwAUejUHFX38EsZMG96kwQZ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 09:36
SuperKris schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:04:
[...]

De behuizing is gemaakt uit een aluminium frame met kunststof pelen. Deze panelen zijn denk ik een mm of 8 dik en bestaan uit een soorvan hoge dichtheid foam met een massieve laag aan de buitenkant. Ik denk dat ze heel aardig isoleren. 2 zijkanten van de kubus zijn van plexiglas wat een stukje minder isoleert.

De isolatie is denk ik het probleem niet. Als ik de thermostaat instel op 30 graden en de start temperatuur was 24, kost het de 150w heater denk ik 10-20 minuten om de lucht op 30 graden te krijgen. Het afkoelen naar 37,5 duurt dan vervolgens zon 10-15 minuten.

Ik denk dat het gewoon de kwaliteit van de verwarming is. Dat is onderstaand ding dat ik voor een euro of 8 bij de action heb gekocht. Het ding maakt een hoop kabaal, wordt zelf erg heet, en de ventilator loopt geregeld even aan.

[Afbeelding]

Ik denk dat ik deze maar op aliexpress ga bestellen: https://www.aliexpress.co...V-DC-Fan/32967951841.html
Ik heb zelf een kacheltje via Amazon besteld om mn buildkamer op te warmen. Is weliswaar geen 12V maar doordat hij rechtstreeks op 220V gaat zit je ook niet met een voeding die eventueel te licht is.

Met dit kacheltje krijg ik de buildkamer op ongeveer 50ºC. Hoger dan dat gaat hij (af fabriek) niet want de thermische schakelaar in de kachel regelt hier op.

Als je hem wilt kunnen schakelen vanaf je controller kun je er eenvoudig een SSR (Solid State Relais) tussen zetten.

https://www.amazon.de/gp/product/B00OOK8SLK/

Het lijkt nogal een ding op de foto's maar in het echt is ie echt best wel klein :) :

Heater in Buildkamer

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
ManIkWeet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 06:16:
[...]

€200 is misschien wat ambitieus, afhankelijk van hoe luxe je wilt gaan op elektronica en bouwvolume. Hier zijn mijn voorlopige kosten van een zelfbouw CoreXY:
[Afbeelding]
Op werk willen we eigelijk ook iets nieuws, een upgrade. Hier mag meer geld in zitten.

Ik denk dat ik daarom eerst voor op werk een nieuwe ga bouwen en ontwerpen. Dan is een CoreXY wel een goed idee.

Even goed inlezen, het liefst bouw ik iets dat alleen maar werkt met vslot wheels en belts. Ik heb het niet zo op die rods, maar dat komt misschien omdat de rods in onze Anet A8 een beetje krom zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Is de BLV cube niet iets?

Voor het eerst carbon petg geprint. Behoorlijk blij met eerste resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2vAmsIMqwGRa0V18NHn7lUan/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Asp8ZHRzKriRBfzEVZ4sPAiX/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lvm4gBpuI15C0PLFiWZALwMe/thumb.jpg

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zou ook graag een printer compleet zelf willen bouwen maar softwarematig durf ik dat nog niet. Ik kan mijn huidige printer niet eens uitlezen (in arduino IDE bijvoorbeeld) omdat ik simpelweg niet weet hoe het moet en er weinig over kan vinden. Verder vind ik het wel erg gaaf deze (voor mij nieuwe) hobby :D .

@BarryKohne Met welke printer is dit geprint? Ziet er netjes uit imo.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pwillemske Het mooie van software is dat je (doorgaans) fouten kan maken en dat dat geen permanente gevolgen heeft. Er is een kleine kans om te bricken als je vanaf nul begint en helemaal je eigen firmware schrijft, maar daarom gebruiken de meesten bestaande firmwares die ze aanpassen.
Qua hardware is het allemaal wat minder flexibel. Een stuk aluminium laat zich maar één keer zagen. Je moet je een ontwerp goed doordenken voordat je het gaat uitvoeren. Het helpt als je het conceptuele goed met het praktische kan combineren. Ik modelleer daarom altijd mijn ontwerpen en probeer zowel de constructie als het gebruik dan te (mentaal) te visualiseren.
Ik zou eens beginnen met het proberen van het maken van onderdelen voor je printer. Dat is een hele goede leerschool in de manier van denken. Het helpt om je te verdiepen in de natuurkundige principes die hierbij een rol spelen. (hoeft niet heel diepgaand, HAVO 4 niveau zou moeten volstaan)

Qua instellingen: Veel van de instellingen kan je terugvinden via G-Code. Bij marlin heb je bijv. M503 Andere firmwares hebben vergelijkbare features. Sommige dingen staan in configuratie files die bij het builden van de firmware worden gebruikt. Daarvoor heb je enige programmeerkennis nodig, vaak is dat C. Op zich is dat geen heel moeilijke taal om te leren. C++ is een taal die van C afstamt, maar welke over de jaren steeds meer is doorontwikkeld. De basis wordt wel gedeeld met C.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
pwillemske schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:49:
Ik zou ook graag een printer compleet zelf willen bouwen maar softwarematig durf ik dat nog niet. Ik kan mijn huidige printer niet eens uitlezen (in arduino IDE bijvoorbeeld) omdat ik simpelweg niet weet hoe het moet en er weinig over kan vinden. Verder vind ik het wel erg gaaf deze (voor mij nieuwe) hobby :D .

@BarryKohne Met welke printer is dit geprint? Ziet er netjes uit imo.
Geprint met anycubic kossel linear plus ;)

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 00:13
BarryKohne schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:53:
Is de BLV cube niet iets?

Voor het eerst carbon petg geprint. Behoorlijk blij met eerste resultaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice... RVS nozzle gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Frost_Azimov schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:46:
[...]

Nice... RVS nozzle gebruikt?
E3D hardened steel nozzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of de E3D Nozzle X al beschikbaar is in NL?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:35:
@pwillemske Het mooie van software is dat je (doorgaans) fouten kan maken en dat dat geen permanente gevolgen heeft. Er is een kleine kans om te bricken als je vanaf nul begint en helemaal je eigen firmware schrijft, maar daarom gebruiken de meesten bestaande firmwares die ze aanpassen.
Qua hardware is het allemaal wat minder flexibel. Een stuk aluminium laat zich maar één keer zagen. Je moet je een ontwerp goed doordenken voordat je het gaat uitvoeren. Het helpt als je het conceptuele goed met het praktische kan combineren. Ik modelleer daarom altijd mijn ontwerpen en probeer zowel de constructie als het gebruik dan te (mentaal) te visualiseren.
Ik zou eens beginnen met het proberen van het maken van onderdelen voor je printer. Dat is een hele goede leerschool in de manier van denken. Het helpt om je te verdiepen in de natuurkundige principes die hierbij een rol spelen. (hoeft niet heel diepgaand, HAVO 4 niveau zou moeten volstaan)

Qua instellingen: Veel van de instellingen kan je terugvinden via G-Code. Bij marlin heb je bijv. M503 Andere firmwares hebben vergelijkbare features. Sommige dingen staan in configuratie files die bij het builden van de firmware worden gebruikt. Daarvoor heb je enige programmeerkennis nodig, vaak is dat C. Op zich is dat geen heel moeilijke taal om te leren. C++ is een taal die van C afstamt, maar welke over de jaren steeds meer is doorontwikkeld. De basis wordt wel gedeeld met C.
Ja oke, ben bezig met het toevoegen van een 2e Z as, hiervoir teken ik de onderdelen (zover ik kan) zoveel mogelijk in Fusion 360. Lukt aardig tot nu toe. Mijn printer heeft een MKS Gen L (Tevo Tornado), maar hoe kan ik hiervan de code inzien zodat ik stepps per mm aan kan passen voor de Z as? Ik weet dat dit kan in IDE maar nog niet hoe ik de code kan zien en bewerken :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pwillemske schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:55:
[...]

Ja oke, ben bezig met het toevoegen van een 2e Z as, hiervoir teken ik de onderdelen (zover ik kan) zoveel mogelijk in Fusion 360. Lukt aardig tot nu toe. Mijn printer heeft een MKS Gen L (Tevo Tornado), maar hoe kan ik hiervan de code inzien zodat ik stepps per mm aan kan passen voor de Z as? Ik weet dat dit kan in IDE maar nog niet hoe ik de code kan zien en bewerken :P
Steps per mm is gewoon platte wiskunde.
Voor een belt is het (micro)stappen per rotatie / omtrek. (omtrek is bij tandwielen: pitchgrootte × aantal tanden × 2)
Voor een schroef is het vergelijkbaar: (micro)stappen per rotatie / spoed (spoed = verplaatsing per rotatie) van een schroefdraad.
Simple :7

Het uitlezen van code uit je controller is helaas niet zo simpel -O-
Dat zit namelijk zo. Door mensen leesbare computercode is niet gelijk door computers in te zetten. Computers lezen alleen maar binair. Deze omzetting gebeurt door de compiler. Bij het flashen wordt eerst de firmware gecompileerd en dan geupload. Binair is dan ook het enige dat je uit een flash-opslag uitlezen kan.
Het decompilen naar leesbare code van een binaire extractie kan wel, maar daar komt meestal slecht leesbare code uit die vaak weinig te doen heeft met de originele broncode.
Overigens zie je bij gedecompileerde code heel soms nog wel wat hints wat de orignele variabelenamen waren, maar dat is een zeldzaamheid en het ligt echt aan de settings die gebruikt zijn door de compiler bij het builden of je überhaupt iets terugziet.
Om nieuwe firmware weg te schrijven moet je dus uit zien te vogelen welke firmware er gebruikt is en welke opties daarbij gebruikt zijn. Doorgaans is het makkelijker om gewoon from scratch te beginnen met een bestaande firmware waar je van weet dat ie werkt met de controller-chip en drivers op je moederbord.

Als je voor je 2e Z-as nu een splitter kabel of een serieel aangesloten stepper gebruikt, dan is daarvoor niet persé een code wijziging nodig. Dan volstaat het gebruiken van identieke onderdelen. Wellicht is het een goede oefening om eens zelf te bedenken waarom dat zo is. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door ocf81 op 24-04-2019 22:10 . Reden: codedeel vergeten ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien kan het makkelijk, soms heb je een menu voor het aanpassen van steps/mm in je printer zitten, daar kan je dan de huidige waarden lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ManIkWeet Daar heb je M503 voor

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet inderdaad hoe ik de steps kan uitrekenen, maar zie youtubers dit vaak in Arduino IDE aanpassen, maar als ik met een g-code hetzelfde bereik, ook goed :P Ik hoef de code niet binair te zien hoor, dat intereseert me helemaal niks, gewoon de code hetzelfde als je een Arduino programmeerd :) Mijn printer draait op (standaard?) Marlin V1.1.

De 2e Z as stepper wil ik serieel aansluiten, omdat dit veiliger en beter voor de drivers is. De steps/mm wil ik aanpassen omdat ik meteen van TR8/8 naar TR8/2 wil, voor een hogere preciesie :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pwillemske M503 vraagt de settings. M92 zet het aantal stappen. M500 zet het in de EEPROM.
Zie ook: https://www.reprap.org/wiki/G-code

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
ocf81 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:47:
Createshop3d heeft hem op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryKohne schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:07:
[...]

Createshop3d heeft hem op voorraad.
Ok, thnx voor de tip!
Heb jij een URL van die shop? Ik ken deze shop nog niet en in duckduckgo kan ik hem niet terugvinden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
In de beschrijving staat meteen als eerste pre-order nu en we verschepen hem binnen 2-3 weken :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
pwillemske schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:45:
[...]

In de beschrijving staat meteen als eerste pre-order nu en we verschepen hem binnen 2-3 weken :X
Had ik ook gezien maar voorraad status zegt op voorraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 08:15
Voor degenen die filament moeten bestellen. Bij hobbyking is nu 15% korting op (bijna) alles met de code 'KONINGSDAG'. Minimum bestelbedrag is 50 dollar/euro.

[ Voor 14% gewijzigd door geekeep op 26-04-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
geekeep schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:52:
Voor degenen die filament moeten bestellen. Bij hobbyking is nu 15% korting op (bijna) alles met de code 'KONINGSDAG'. Minimum bestelbedrag is 50 dollar/euro.
Top! even een KG rolletje PETG, soldeertin, en mijn eerste rolletje hout filament besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 08:15
SuperKris schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:55:
[...]

Top! even een KG rolletje PETG, soldeertin, en mijn eerste rolletje hout filament besteld!
Jammer dat ik net 2 dagen terug 4 rollen heb besteld. :P Maar eigenlijk ben ik zelf ook zeer benieuwd naar 3d hout printen. Wil je laten weten wat je ervaring is?
Ik zie ook dat HK een grotere nozzle (>0.5mm) adviseert. Waarschijnlijk vanwege de houtvezels en kans op verstopping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 17:31
Heb je een (clone) BLtouch met onnauwkeurige resultaten?
Zie deze link.

Ik ging van 0.4 mm to 0.007 mm in 300 seconden met de BLtouch Z-Probe Repeatability Test.

Of dit dé oplossing is? Daar heb ik jullie hulp voor nodig.
Hoe meer er wordt getest, hoe beter we kunnen inschatten of dit een (langdurige) oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sprk_nl Welke firmware gebruik je hiervoor?

[edit] Oh, zit alleen in Marlin.

[ Voor 32% gewijzigd door ocf81 op 27-04-2019 15:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik kan dit niet verklaren, heb al best wat geprobeerd maar beter dan dit wordt het niet. In de link 2 foto’s van een printje wat ik probeer te printen met FormFutura Easyfil PLA.
https://photos.app.goo.gl/pr5Ycqr7nDu1ifZx8

Main settings:
-190 Nozzle; 200 eerste laag
- 60 Bed
- 45mm/s; 15mm/s eerste laag
- 0,2mm laaghoogte

Weet iemand wat ik kan proberen om die lijnen en bobbels weg te krijgen? Nu is het natuurlijk wel grijs PLA dus je ziet alles, maar ik denk dat mijn printer wel beter kan :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
pwillemske schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:07:
Ik kan dit niet verklaren, heb al best wat geprobeerd maar beter dan dit wordt het niet. In de link 2 foto’s van een printje wat ik probeer te printen met FormFutura Easyfil PLA.

Main settings:
- 60 Bed
- 0,2mm laaghoogte

Weet iemand wat ik kan proberen om die lijnen en bobbels weg te krijgen? Nu is het natuurlijk wel grijs PLA dus je ziet alles, maar ik denk dat mijn printer wel beter kan :P
Printer kan idd beter. Heb je al keer ander PLA geprobeerd van ander merk? Klinkt misschien slecht advies, maar ik heb ook een tijd rare problemen gehad met mijn filament. Toen overgestapt naar merk/kleur en daar had ik de problemen niet. Dit zorgde al voor minder frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:45:
[...]

Printer kan idd beter. Heb je al keer ander PLA geprobeerd van ander merk? Klinkt misschien slecht advies, maar ik heb ook een tijd rare problemen gehad met mijn filament. Toen overgestapt naar merk/kleur en daar had ik de problemen niet. Dit zorgde al voor minder frustratie.
Nope, heb alleen blauw van hetzelfde merk/type, waar ik zo ongeveer dezelfde kwaliteit haal (zover te zien op lichtblauw). Ik kan eens een rolletje 123-3d bestellen, of adviseer je een ander merk?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
pwillemske schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:49:
[...]

Nope, heb alleen blauw van hetzelfde merk/type, waar ik zo ongeveer dezelfde kwaliteit haal (zover te zien op lichtblauw). Ik kan eens een rolletje 123-3d bestellen, of adviseer je een ander merk?
Meestal bestel ik standaard huismerk. En af en toe merk real. Maar merk dat soms een verschil zit in batch/kleur. Als ik met mijn witte real filament print dan merk ik soms dezelfde problemen dan jou. En dan probeer ik allemaal dingen en heb tal van mislukte printjes. Dan denk ik het opgelost te hebben en print later heb ik er weer last van. Dan wissel ik van merk/kleur en heb het probleem opeens niet meer. Dus als je alles al geprobeerd heb dan kun je dit eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaikoBe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 15:07
pwillemske schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:07:

Main settings:
- 60 Bed
- 0,2mm laaghoogte

Deze pagina is vaak een goed begin om een beter idee te krijgen wat er mogelijk gaande is.

Zelf heb ik nog nooit Formfutura gebruikt, maar ik heb er hier op Tweakers wel alleen nog maar goede dingen over gelezen. Het zou al moeten lukken dat beide rollen niet oké zijn.
Ik zou nog wat verder spelen met settings en eventueel wat 'gekende' Cura profiles downloaden en deze eens proberen/bestuderen en kijken of dat betere resultaten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
BarryKohne schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:59:
[...]

Geprint met anycubic kossel linear plus ;)
Nadat ik jouw carbon print gezienhad, heb ook maar eens wat carbon-petg besteld (123-3d huismerk). Maar het lukt me niet echt lekker. Zoals je weet heb ik ook een anycubic kossel, en ik gebruik een glasplaat als base, maar het wil niet echt blijven plakken, ook wat verder in het print process gaat het vaak mis omdat draden loskomen.

ik gebruik 235/90 als temperaturen (nozzle, base). Welke temperaturen had jij gebruikt? Nog speciale settings in het profile gekozen?

Tot nu toe veel ellende hier met die carbon...:-( (mogelijjk toch een ander merk nemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
SaikoBe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:24:
[...]

Deze pagina is vaak een goed begin om een beter idee te krijgen wat er mogelijk gaande is.

Zelf heb ik nog nooit Formfutura gebruikt, maar ik heb er hier op Tweakers wel alleen nog maar goede dingen over gelezen. Het zou al moeten lukken dat beide rollen niet oké zijn.
Ik zou nog wat verder spelen met settings en eventueel wat 'gekende' Cura profiles downloaden en deze eens proberen/bestuderen en kijken of dat betere resultaten oplevert.
Die pagina kende ik al (al best vaak doorgelezen :P ), maar toch bedankt.
Om die reden heb ik voor FormFutura gekozen, zodat ik 'zeker' wist dat ik goed filament had. Ben hem nu in het blauw aan het printen, dus we zullen zien.

Edit:
Nu is de blauwe versie klaar, en die ziet er exact hetzelfde uit als de grijze welke ik hier gepost had (alleen dan in het blauw natuurlijk :+ ). De lelijke puntjes en lijnen zitten op exact dezelfde plaatsen dus kan ik concluderen dat het een printerfout is en niet een filament fout (gelukkig?).

Wat zou ik kunnen proberen (zo ongeveer alle basis instellingen heb ik al veranderd gehad, dus ik weet het niet meer....) om wel mooie prints te krijgen? Of ligt dit gewoon aan de printer zelf? (Tevo Tornado 2018 model)

[ Voor 23% gewijzigd door pwillemske op 27-04-2019 21:20 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
ik heb mijn alfawise u30 binnen die al goed print moet ik zeggen. ik haal er betere resultaten mee als de u20. maar nu is er ook een marlin firmware uit. Ik ben nog geen bl-touch (wel besteld) maar ik vraag mij af of ik hier veel verbetering mee ga ervaren, is er iemand die dit pad al bewandeld heeft?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:40:
[...]

Die pagina kende ik al (al best vaak doorgelezen :P ), maar toch bedankt.
Om die reden heb ik voor FormFutura gekozen, zodat ik 'zeker' wist dat ik goed filament had. Ben hem nu in het blauw aan het printen, dus we zullen zien.

Edit:
Nu is de blauwe versie klaar, en die ziet er exact hetzelfde uit als de grijze welke ik hier gepost had (alleen dan in het blauw natuurlijk :+ ). De lelijke puntjes en lijnen zitten op exact dezelfde plaatsen dus kan ik concluderen dat het een printerfout is en niet een filament fout (gelukkig?).

Wat zou ik kunnen proberen (zo ongeveer alle basis instellingen heb ik al veranderd gehad, dus ik weet het niet meer....) om wel mooie prints te krijgen? Of ligt dit gewoon aan de printer zelf? (Tevo Tornado 2018 model)
Als het identiek is kan je het beste kijken naar hardware problemen... Losse belts, losse pulleys, dingen die aanlopen, plastic tussen je extruder gear etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:36:
[...]

Als het identiek is kan je het beste kijken naar hardware problemen... Losse belts, losse pulleys, dingen die aanlopen, plastic tussen je extruder gear etc etc
De Z leadscrew heeft een wobble (best wel goed zichtbaar) dus daar kan ik denk ik het beste mee beginnen.

De extruder heb ik onlangs gecalibreerd (scheelde zo’n 7mm op 100mm dat ie te weinig extrude). Toen is de kwaliteit wel iets toegenomen heb ik het idee. Riemen staan allemaal lekker strak en zover ik weet loopt er niks aan. Het gekke is dat ie sommige dingen heel mooi print en iets als dit is best belabberd, een benchy print ie heel redelijk zonder rare fratsen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ocf81 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:47:
Kun je die niet gewoon bij E3D bestellen? Ik heb vorig jaar een hotend bij E3D zelf besteld en deze netjes thuisgestuurd gekregen. (UK is voorlopig nog steeds EU :) )

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 27-04-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jbhc Ja dat zou ik ook kunnen doen. Soms spelen wederverkopers een deel van het groothandelsvoordeel door aan de klant, dus kopen bij E3D is niet altijd voordeliger. Shipping kan bij E3D soms ook lang duren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@ocf81 Het was maar een idee hoor. Mijn ervaring met ed3 was in ieder geval positief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jbhc Ja, ik heb ook wel goede ervaring met E3D. De spullen zelf zijn gewoon A+ kwaliteit natuurlijk, daarom koop ik ook gewoon de echte E3D spullen. (eerst kocht ik klonen, maar daar ben ik mee gestopt) Ik ben een ongeduldig persoon die een beetje billig is ingesteld ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Frost_Azimov schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:31:
[...]

Nadat ik jouw carbon print gezienhad, heb ook maar eens wat carbon-petg besteld (123-3d huismerk). Maar het lukt me niet echt lekker. Zoals je weet heb ik ook een anycubic kossel, en ik gebruik een glasplaat als base, maar het wil niet echt blijven plakken, ook wat verder in het print process gaat het vaak mis omdat draden loskomen.

ik gebruik 235/90 als temperaturen (nozzle, base). Welke temperaturen had jij gebruikt? Nog speciale settings in het profile gekozen?

Tot nu toe veel ellende hier met die carbon...:-( (mogelijjk toch een ander merk nemen?)
Op glas mischien 3dlack gebruiken?
Welke slicer gebruik je? Anders kan je mijn profiel wel gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryKohne op 29-04-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
BarryKohne schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:34:
[...]

Op glas mischien 3dlack gebruiken?
Welke slicer gebruik je? Anders kan je mijn profiel wel gebruiken.
Cura 4, (ook met eerder versies en andere settings blijft het maar niet plakken) had jij ook de carbon van 123-3d gebruikt? Ben al wat met haarlak aan het rommelen gegaan, to no avail...de lijmstift ligt klaar.

Wel erg leerzaam allemaal (ik blijf positief)
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:13
Ik mag mij ook wel hier melden, ik loop nog tegen één probleem aan met het printen. Ben al bekend in het Ender 3 topic, maar zou iemand hier weten wat het kan zijn.

Als ik print en dan alleen op de eerste laag heb ik soms kleurverschillen in de kleur zitten.
Kleurverloop
Iemand enig idee wat het is. Gesliced in Cura met een aangepast schema op 0.15mm.
Het is EasyThreed PLA (Wil na deze rol de creality PLA kopen) en print het met 220(van begin tot eind) met een bed van 60. Ben benieuwd wat het kan zijn. Als ik de flow testen draai kom ik wel op de juiste dikte uit van de muurtjes dus ik heb geen idee wat het kan zijn. Toch het PLA. Er wordt geprint op een Tempered glass bed van Creality.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 29-04-2019 22:37 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Dat lijkt meer op oneven bed en ook te vroeg van bed getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
BarryKohne schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:57:
Dat lijkt meer op oneven bed en ook te vroeg van bed getrokken.
Hij was compleet koud. Maar ik ga er snel een 3D Touch opzetten.
Ik weet welk PLA ik wil kopen, maar creality verkoopt geen ABS, welk ABS filament raden jullie aan. Kan ook via Amazon. Bestel ik ook veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 21-09 08:47
Sunlu ABS+ print bij mij erg goed zonder al te veel warping en stank. Vapour smoothing werkt best aardig, dus het is wel echt ABS. Verkrijgbaar bij amazon.de

[ Voor 9% gewijzigd door citruspers op 30-04-2019 11:07 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 10:08
Daniel. schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:36:
Ik mag mij ook wel hier melden, ik loop nog tegen één probleem aan met het printen. Ben al bekend in het Ender 3 topic, maar zou iemand hier weten wat het kan zijn.

Als ik print en dan alleen op de eerste laag heb ik soms kleurverschillen in de kleur zitten.
[Afbeelding: Kleurverloop]
Iemand enig idee wat het is. Gesliced in Cura met een aangepast schema op 0.15mm.
Het is EasyThreed PLA (Wil na deze rol de creality PLA kopen) en print het met 220(van begin tot eind) met een bed van 60. Ben benieuwd wat het kan zijn. Als ik de flow testen draai kom ik wel op de juiste dikte uit van de muurtjes dus ik heb geen idee wat het kan zijn. Toch het PLA. Er wordt geprint op een Tempered glass bed van Creality.
Ik ken de filamentreeks van EasyThreed niet, maar printen op 220c lijkt me vrij warm voor PLA. Als ik dit zo zie lijken de lijntjes niet overal even dicht op elkaar te zitten. Dit wijst naar mijn idee op onregelmatige extrusion. Dit kan komen omdat de rol filament geen consistente breedte heeft en veel afwijk, je bed krom is, of omdat je extruder niet degelijk functioneerd. Ik vermoed dat je hier te maken hebt met het eerste probleem.

Opzich zou je kunnen kijken of je zachtjes met een fohn op de onderzijde kan blazen om de witte waas van je product af te krijgen. Al ben ik van mening dat je ook de daadwerkelijke oorzaak moet aan pakken en niet alleen het symptoom willen bestrijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Sme4gle schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:15:
[...]

Ik ken de filamentreeks van EasyThreed niet, maar printen op 220c lijkt me vrij warm voor PLA. Als ik dit zo zie lijken de lijntjes niet overal even dicht op elkaar te zitten. Dit wijst naar mijn idee op onregelmatige extrusion. Dit kan komen omdat de rol filament geen consistente breedte heeft en veel afwijk, je bed krom is, of omdat je extruder niet degelijk functioneerd. Ik vermoed dat je hier te maken hebt met het eerste probleem.

Opzich zou je kunnen kijken of je zachtjes met een fohn op de onderzijde kan blazen om de witte waas van je product af te krijgen. Al ben ik van mening dat je ook de daadwerkelijke oorzaak moet aan pakken en niet alleen het symptoom willen bestrijden :P
Ik heb het mechanische bed al vervangen door een glazen bed. Lijkt me niet dat het glas krom is. Het is wel apart dat het ook gewoon echt op het midden van het glas gebeurd. 220 is vrij warm, maar werkt prima. Het is iets steviger dan als ik het op 200 doe heb ik het idee. Ik zal er nog mee expirementeren. Met de hitte kubus kwam 220 er prima uit. zelfs 240. Ik kan nog wel een fix maken voor de hotend, zal het filmpje straks posten welke ik bedoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 30-04-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
Daniel. schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:17:
Hij was compleet koud. Maar ik ga er snel een 3D Touch opzetten.
Ik weet welk PLA ik wil kopen, maar creality verkoopt geen ABS, welk ABS filament raden jullie aan. Kan ook via Amazon. Bestel ik ook veel.
Bij 123-3d.nl hebben ze mooi materiaal van realfilament. Da's ook niet al te duur en als je t' vandaag besteld heb je het morgen in huis ;)
Daniel. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:17:
Ik heb het mechanische bed al vervangen door een glazen bed. Lijkt me niet dat het glas krom is. Het is wel apart dat het ook gewoon echt op het midden van het glas gebeurd. 220 is vrij warm, maar werkt prima. Het is iets steviger dan als ik het op 200 doe heb ik het idee. Ik zal er nog mee expirementeren. Met de hitte kubus kwam 220 er prima uit. zelfs 240. Ik kan nog wel een fix maken voor de hotend, zal het filmpje straks posten welke ik bedoel.
Dan lijkt mij de oneven extrusie de enige reden dat dit gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Daniel. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:17:
[...]
Ik heb het mechanische bed al vervangen door een glazen bed. Lijkt me niet dat het glas krom is.
Heb 2 glazen platen van Creality zelf: 1 die bij de printer zat bij aankoop --> zo krom als een hoepel (nouja, getordeerd als een wokkel om precies te zijn). En 1 die ik ter vervanging kreeg --> zo krom als een hoepel (nouja, zo hol als een wokpan om precies te zijn). Dus krom glas: zeker mogelijk ;)

(Print nu op een spiegel, die is wel recht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
phYzar schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:
Heb 2 glazen platen van Creality zelf: 1 die bij de printer zat bij aankoop --> zo krom als een hoepel (nouja, getordeerd als een wokkel om precies te zijn). En 1 die ik ter vervanging kreeg --> zo krom als een hoepel (nouja, zo hol als een wokpan om precies te zijn). Dus krom glas: zeker mogelijk ;)

Welbekend probleem met die Creality bedden. Beste oplossing is inderdaad gewoon spiegels halen bij de gamma of ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
phYzar schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:
[...]

Mm, gek ik heb die tempered glass special daarvoor gehaald. Ik zal de action spiegels binnenkort wel even snijden en gebruiken. Die spiegels zijn wel vrij dun, maar volgens mij zijn ze best prima, wat ik hier en daar lees. Dat magnetische bed was inderdaad bagger bij de Ender 3 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
Klopt heb hier een cr-x waar originele glazen plaat gewoon bol stond. Dit vervangen door spiegel met buildtak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iedereen heeft het opeens over spiegels, snijden jullie die zelf of kopen jullie die in standaard printer maten? (22*22 30*30 etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik koop gewoon boroscilicaat in de juiste maat. Voor mijn eeuwige P3Steel XL zal ik waarschijnlijk wel een 30x20 spiegel kopen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:25

Edd

ManIkWeet schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:24:
Iedereen heeft het opeens over spiegels, snijden jullie die zelf of kopen jullie die in standaard printer maten? (22*22 30*30 etc)
22x22 weet ik niet, maar voor 30x30 kun je simpelweg bij de Gamma terecht. Daar krijg je 4 stuks voor €13.
https://www.gamma.nl/asso...0x30-cm-4-stuks/p/B643132

Ik heb ze ook gebruikt en zijn prima om op te printen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Edd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:52:
[...]

22x22 weet ik niet, maar voor 30x30 kun je simpelweg bij de Gamma terecht. Daar krijg je 4 stuks voor €13.
https://www.gamma.nl/asso...0x30-cm-4-stuks/p/B643132

Ik heb ze ook gebruikt en zijn prima om op te printen.
Action 4 voor 4 euro. Zijn wel erg dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:04:
[...]

Action 4 voor 4 euro. Zijn wel erg dun.
Kan ik zo gauw niet vinden op hun website (in ieder geval geen gangbare printer maten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:39:
[...]

Kan ik zo gauw niet vinden op hun website (in ieder geval geen gangbare printer maten)
Ook 30x30. Ga ze vanavond snijden. Had er geen zin in. Kan me gewoon niet voorstellen dat de standaard glasplaat bol is. Ik heb er een liniaal opgehouden en er zit inderdaad een hele lichte bobbel in. Hoe zou dit dan gaan met de bltouch(ik heb de 3dtouch maar moet nog gemonteerd worden met een petsfang of bullseye. Ben alleen bang dat dat niet echt lekker gaat met PLA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 12:08

eagle00789

Est. November 2005

Ik zoek me op internet een ongeluk, maar weet iemand waar ik de Creality Ender 3 BLTouch (v2) upgrade kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 22:24

Spinez0r

At your service.

eagle00789 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:05:
Ik zoek me op internet een ongeluk, maar weet iemand waar ik de Creality Ender 3 BLTouch (v2) upgrade kan bestellen?
Volgens mij moet je deze zelf installeren.

dus je koopt een losse BLtouch en print een bracket, sluit e.e.a. aan je moederbord aan, en bob's your uncle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Spinez0r schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:59:
[...]

dus je koopt een losse BLtouch en print een bracket, sluit e.e.a. aan je moederbord aan, en bob's your uncle.
Ja er is zelfs een complete set en die zoek ik dus nu: https://www.creality3donl...y3d-ender3-pro_p0135.html maar overal waar ik kijk, is deze dus niet te vinden/uitverkocht. vandaar mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Spinez0r schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:59:
[...]

Je moet toch ook de printsoftware flashen?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

dat wist ik al en die heb ik voorbereid klaar staan. (Ik ga meteen de firmware updaten naar Marlin 1.1.9)
Maar dan nog het vinden van dit pakketje waar ik hem kan bestellen.... *zucht*

We gaan eens een poging wagen met een chinees alternatief waarvan het echt lijkt (inclusief de prijs) aliexpress

[ Voor 46% gewijzigd door eagle00789 op 01-05-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

eagle00789 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:48:
[...]

dat wist ik al en die heb ik voorbereid klaar staan. (Ik ga meteen de firmware updaten naar Marlin 1.1.9)
Maar dan nog het vinden van dit pakketje waar ik hem kan bestellen.... *zucht*

We gaan eens een poging wagen met een chinees alternatief waarvan het echt lijkt (inclusief de prijs) aliexpress
Mocht je hem nog niet besteld hebben, dit is de officiële Creality store:

Creality 3D Original BL Touch Auto Bed Leveling CR-10 Ender 3
https://s.click.aliexpress.com/e/8LblrHU1V

Zelf voor een clone gegaan van Trianglelabs, welke ook prima zijn werk doet
Pagina: 1 ... 152 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.