Bij Ali ruim te vinden. Zoek op insert (hoe makkelijk kan het zijn?). €2 voor 100 stuks. Wel even wachten, of betaal wat meer voor rappere bezorging!
Weet iemand of je met een standaard RAMPS1.4 opstelling nog een pin over hebt voor PWM?
Ik heb een 80mm computer fan (4 pins) over en ik wil die graag gebruiken als case-fan.
Ik gebruik op dit moment een Raspberry Pi hiervoor maar ik wil graag een printer kunnen draaien zonder afhankelijkheid van RPI.
Ik weet dat ik een fan expander bord kan kopen... maarja da's kopen
Ik heb een 80mm computer fan (4 pins) over en ik wil die graag gebruiken als case-fan.
Ik gebruik op dit moment een Raspberry Pi hiervoor maar ik wil graag een printer kunnen draaien zonder afhankelijkheid van RPI.
Ik weet dat ik een fan expander bord kan kopen... maarja da's kopen
@ManIkWeet Bij de meeste printers werkt PWM anders dan bij PC fans. PC fans hebben een losse signaal en V+, terwijl de V+ zelf bij printers gebruikt wordt om PWM te doen. Ik weet niet of je die fan überhaupt wel kunt gebruiken.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik snap dat het normaal gesproken via een mosfet gaat, maar die heeft zo'n 4pin CPU fan al zelf ingebouwd.ocf81 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:52:
@ManIkWeet Bij de meeste printers werkt PWM anders dan bij PC fans. PC fans hebben een losse signaal en V+, terwijl de V+ zelf bij printers gebruikt wordt om PWM te doen. Ik weet niet of je die fan überhaupt wel kunt gebruiken.
Het enige dat ik nodig heb om de snelheid aan te passen is een PWM signaal van ~25khz
@ManIkWeet Dan zou je op de AUX pinnen wellicht een PWM zelf een signaal kunnen genereren. Er is geen dedicated aansluiting met PWM die niet al in gebruik is AFAIK.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Hoe dik is de scherpe kant van jullie plamuurmessen?
Ik heb er zonet eentje ontvangen en de "scherpe" kant van het plamuurmes is 0.68mm dik... Hiermee ga ik geen print loskrijgen
Ik heb er zonet eentje ontvangen en de "scherpe" kant van het plamuurmes is 0.68mm dik... Hiermee ga ik geen print loskrijgen

Nee, ik zou inderdaad een scherpere zoeken. Hebben ze vast wel in de lokale doe-het-zelfwinkel.ManIkWeet schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:42:
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik gebruik dit mesje.ManIkWeet schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:42:
Meestal plopt de print wel los. Soms een klein beetje helpen langs het randje met dit mesje.
Ook makkelijk om wat bij te werken/schaven.
Ik laat mijn prints gewoon afkoelen en dan kan ik ze meestal zo van de plaat plukken. Maar als dat om de een of andere manier niet lukt is het meestal een kwestie van het op de juiste plaats druk toepassen, niet zo zeer het gebruiken van het scherpste plamuurmes. (Toegegeven, ook niet bot)
© ocf81 1981-infinity
Hangt een beetje af welke timer nog beschikbaar is, zo uit m'n hoofd is dat timer5ManIkWeet schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:55:
[...]
Het enige dat ik nodig heb om de snelheid aan te passen is een PWM signaal van ~25khz
Dat werkt zo met een glasplaat, maar ik ben voorlopig van mijn Ultrabase afgestapt. Nu weer terug op een sticker uit China en tot nu toe scheelt het een hoop frustratieocf81 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:53:
Ik laat mijn prints gewoon afkoelen en dan kan ik ze meestal zo van de plaat plukken. Maar als dat om de een of andere manier niet lukt is het meestal een kwestie van het op de juiste plaats druk toepassen, niet zo zeer het gebruiken van het scherpste plamuurmes. (Toegegeven, ook niet bot)
Behalve dan enige moeite met het verwijderen van de print, maar liever te sterk vast dan warping.
Die ga ik zeker bestellen! Lijkt me inderdaad handig voor wat afwerking ook.jobr schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:46:
[...]
Ik gebruik dit mesje.
Meestal plopt de print wel los. Soms een klein beetje helpen langs het randje met dit mesje.
Ook makkelijk om wat bij te werken/schaven.
Die plamuurmes had ik besteld bij 123-3d trouwens, raad ik dus af.
Ik had support gevraagd of het normaal was, die vertelden dat er vroeger klachten waren dat de plamuurmessen te scherp waren en daarmee de print beschadigde...
Ik kan altijd zelf het plamuurmes slijpen

Zijn er hier ook mensen met een laser cutter/engraver ? Ik heb sinds maandag de bekende chinese k40 bak hier staan, al even gezocht naar een “eigen” topic maar niet gevonden.
Ben van plan de nodige upgrades te gaan doen, maar in vergelijk met sommige ervaringen van andere mensen heb ik blijkbaar mazzel gehad, vrijwel alle (elektronica) problemen die anderen hebben zijn bij dit exemplaar netjes gedaan. Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen op tweakblog.
Ben van plan de nodige upgrades te gaan doen, maar in vergelijk met sommige ervaringen van andere mensen heb ik blijkbaar mazzel gehad, vrijwel alle (elektronica) problemen die anderen hebben zijn bij dit exemplaar netjes gedaan. Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen op tweakblog.
Gaaf, zelf heb ik momenteel een EleksLaser-A3 Pro en ben ik naar het kijken naar een k40. Ik ben erg benieuwd naar je tweakblog
Ik ben ook wel benieuwd, waar heb je die gekocht? Zit al een tijdje te twijfelen om er een lasersnijder of CNC bij te halen (Shapeoko 3 XXL lijkt me wel wat)...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik heb een stepcraft CNC met daarbij ook de laser module. Op zich ben ik er zeer tevreden mee alhoewel ik nog veel moet proberen om deze goed in te stellen.Pixelmagic schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:08:
Zijn er hier ook mensen met een laser cutter/engraver ? Ik heb sinds maandag de bekende chinese k40 bak hier staan, al even gezocht naar een “eigen” topic maar niet gevonden.
De reden waarom ik voor deze gekozen heb is vooral dat de laser module een dropin replacement is voor de spindle. Dit maakt het veel makkelijker om even snel te wisselen tussen de cnc en laser modules. Tevens hebben zij een goede uitleg van de aanpassingen die nodig zijn in de uccnc software om zo de laser te gebruiken.
Vanavond nog maar weer eens mijn prusa aanzwengelen. Een paar dagen geleden waren beide geprinte onderdelen van mijn velux raam kapot gegaan

-Te huur
Als een lasersnijder steeds gelijk doet wat je wil is het geweldig. Anders kan je net zogoed een figuurzaag erbij pakken 😂
Eerst staat die hoogte van de kop verkeerd. dan heeft er iemand voor je karton gesneden
(EEN RECHT STUK KARTON WAT JE MET EEN MES EN EEN LINIAAL IN 10 SECONDEN SNIJD) en staan de instellingen verkeerd en je hebt het niet door. Dan is de lens vies en snijd die niet helemaal door.
Om het nog maar niet over de software te hebben.
Disclaimer: dit is slechts mijn persoonlijke ervaring. Als je lasersnijder niet misbruikt word door een eindeloze stroom verschillende studenten zal het misschien best prima zijn.
Eerst staat die hoogte van de kop verkeerd. dan heeft er iemand voor je karton gesneden
(EEN RECHT STUK KARTON WAT JE MET EEN MES EN EEN LINIAAL IN 10 SECONDEN SNIJD) en staan de instellingen verkeerd en je hebt het niet door. Dan is de lens vies en snijd die niet helemaal door.
Disclaimer: dit is slechts mijn persoonlijke ervaring. Als je lasersnijder niet misbruikt word door een eindeloze stroom verschillende studenten zal het misschien best prima zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 04-04-2019 18:02 ]
Tja, als je geen geduld hebt en geen moeite wil nemen om iets te leren moet je niet gaan knutselen maar kant-en-klaar kopen.Jampot007 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:59:
Als een lasersnijder steeds gelijk doet wat je wil is het geweldig. Anders kan je net zogoed een figuurzaag erbij pakken 😂
Volgens mij zijn we in dit topic allemaal mensen die graag iets doen met hun handen en hersenen en weten dst alles niet in één keer werkt en áls het eenmaal werkt geeft het geen garantie voor de volgende keer.
Dit is dus precies waarom ik voor de stepcraft gekozen heb. Hier zit een sensor op die de kop goed afstelt. Ik meen ergens gezien te hebben dat dit een 3mm is van het materiaal. Als je dat gedaan hebt kun je eventueel de sensor instellen zodat die in de goede hoek staat van het materiaal.Jampot007 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:59:
Op de laser zit nog eens een borstel waardoor er eigenlijk geen licht uit komt dus het is daarmee ook nog eens een extra veiligheid (je krijgt ook een bril). Als laatste zit op de losse module van de laser een aparte nood knop en moet je de laser aanzetten door middel van een sleutel die je omdraait.
Voor de software is er Winpc en uccnc en ik heb in dit geval voor de laatste gekozen omdat die het uitgebreidste is met bijv ondersteuning van profielen zoals de spindel maar ook de laser.
-Te huur
Dit klinkt meer als een rant richting bepaalde mensen dan een reactie op mijn commentPixelmagic schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:28:
[...]
Tja, als je geen geduld hebt en geen moeite wil nemen om iets te leren moet je niet gaan knutselen maar kant-en-klaar kopen.
Volgens mij zijn we in dit topic allemaal mensen die graag iets doen met hun handen en hersenen en weten dst alles niet in één keer werkt en áls het eenmaal werkt geeft het geen garantie voor de volgende keer.

Zo was het niet bedoeld, maar als ik wil kan ik jouw bericht ook als een rant lezenJampot007 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:53:
[...]
Dit klinkt meer als een rant richting bepaalde mensen dan een reactie op mijn comment
Maar ik bedoelde dus dat een “zelfbouw” of “budget” machine, wat voor dan ook potentieel meer werk op kan leveren dan een proffesionele machine. Als je niet bereid bent zaken af te stellen of calibreren dan moet je meestal een bak meer geld uit geven.
Als voorbeeld, ik heb een Hephestos en heb daar sinds ik hem heb altijd het bed geleveld voor elke print. Pas snds een aantal weken heb ik dat eindelijk zo goed voor elkaar (dankzij mensen in dit topic!) dat ik de afgelopen ~25 prints in één keer kon starten zonder adhesie problemen.
Zelfde geld nu voor de laser cutter, kostte geen drol (in verhouding), voor €315,- inclusief verzenden in de gang afgeleverd door DHL. Ik weet dat de laser het doet, de assen bewegen op commando maar verder gaat de huidige vorm van de laser waarschijnlijk flink op de schop. Er zijnv ele mensen met nuttige en minder nuttige updates, ik ga uitzoeken wat ik van belang vind.
@Shapeshifter ik heb hem via de Duitse ebay gekocht, levering vanuit Tjechie maar kwam vanuit Duitsland, donderdag besteld, maandag aan de deur: https://www.ebay.nl/itm/4...ving-USB-Pro/132087872099
ik ben ook blond bezig...
Eerst krijg ik een nieuwe heatbed binnen, snij ik het plastic weg, raak ik de sensor kabel. Is niet door, klein sneetje in de mantel, lijkt niet de kabel zelf geraakt te hebben maar is wel weer een mooie Bezulba actie..
Bestel ik daarna een stel plexiglas platen, heb ik de verkeerde maat doorgegeven.... want als je een dubbel deurtje in je Lack wil, moet je natuurlijk niet 2 platen hebben met de exacte maten van de afstand tussen de poten maar de helft...
Goed, misschien nog maar een nieuwe plaat bestellen en dan wel goed doen. Bedrijf zit gelukkig om de hoek en was niet duur..
Eerst krijg ik een nieuwe heatbed binnen, snij ik het plastic weg, raak ik de sensor kabel. Is niet door, klein sneetje in de mantel, lijkt niet de kabel zelf geraakt te hebben maar is wel weer een mooie Bezulba actie..
Bestel ik daarna een stel plexiglas platen, heb ik de verkeerde maat doorgegeven.... want als je een dubbel deurtje in je Lack wil, moet je natuurlijk niet 2 platen hebben met de exacte maten van de afstand tussen de poten maar de helft...
Goed, misschien nog maar een nieuwe plaat bestellen en dan wel goed doen. Bedrijf zit gelukkig om de hoek en was niet duur..
blup
Je kan ook zo'n plaat zelf in tweeën breken
Dat kan.
Ik ken mijn eigen snij/zaagkunsten, dan is het weer flink scheef en dat vind ik zelf lelijq.
Dus dan maar 14 eurootjes weer overmaken en ophalen.
Gebruik die andere 2 panelen wel aan de zijkanten, een tochtstripje er tussen (hij is net wat kleiner aangezien deurtjes wel moeten kunnen bewegen) en het is weer prima.
blup
Gisteren bij reprapworld presentatie gezien over Luban. Leuke tool die grote prints in mootjes hakt die op jou printbed passen. Al dan niet met geïntegreerde dowels.
| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Wow.BarryKohne schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:15:
Gisteren bij reprapworld presentatie gezien over Luban. Leuke tool die grote prints in mootjes hakt die op jou printbed passen. Al dan niet met geïntegreerde dowels.
Dat ziet er echt netjes uit! Krijg gelijk ideeën voor dingen die ik niet zelf helemaal opnieuw wou modelen
blup
Dat kan ook met Meshmixer:BarryKohne schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:15:
https://www.prusaprinters...ls-3d-printing-meshmixer/
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Klopt maar dit programma kan dit ook voor lasercutters enz.BiLo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:51:
[...]
Dat kan ook met Meshmixer:
https://www.prusaprinters...ls-3d-printing-meshmixer/
| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Het Nederlandse woord voor dowels is deuvels 
Wel een cool programma, ik vraag me af hoe complex de modellen kunnen zijn.
Wel een cool programma, ik vraag me af hoe complex de modellen kunnen zijn.
Vandaag de "Nylock Bed Leveling" mod uitgevoerd op mijn Prusa.
https://www.reddit.com/r/...d_leveling_howto_video_i/
Je moet er even de tijd voor nemen, maar het geeft (bij mij) wel resultaat. Een nagenoeg vlak heated bed.
Mochten er mensen zijn die dit ook willen proberen:
de instructies staan hier: https://github.com/PrusaO...ling_without_Wave_Springs
In de instructies heeft men het over een firmware tweak, die heb je niet nodig (dat staat ook in het stuk). Wanneer je via terminal een meshlevel uitvoerd (g80) kan je de g81 uitvoer kopieren in deze calculator:
https://pcboy.github.io/g81_relative/
Je moet er even de tijd voor nemen, maar het geeft (bij mij) wel resultaat. Een nagenoeg vlak heated bed.
de instructies staan hier: https://github.com/PrusaO...ling_without_Wave_Springs
In de instructies heeft men het over een firmware tweak, die heb je niet nodig (dat staat ook in het stuk). Wanneer je via terminal een meshlevel uitvoerd (g80) kan je de g81 uitvoer kopieren in deze calculator:
Mijn bezigheidstherapie voor vanavondEddye schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:57:
Dit sluit daar mooi op aan.
Een tijdje terug kwam hier een link voorbij naar een Duet Maestro voor een goede prijs, op Aliexpress. De theorie was dat dat alleen het display was, maar ik had de gok maar gewaagd.
Spoilers: Het was niet alleen de display, maar de display en het controlebord...
...voor de display
Toen maar doorgebeten en ook het controlebord zelf aangeschaft en gisteren geinstalleerd. Zeker geen spijt van, de drivers zijn lekker stil en de webinterface werkt als een tierelier.
Spoilers: Het was niet alleen de display, maar de display en het controlebord...
...voor de display
Toen maar doorgebeten en ook het controlebord zelf aangeschaft en gisteren geinstalleerd. Zeker geen spijt van, de drivers zijn lekker stil en de webinterface werkt als een tierelier.
Ik snap je niet helemaal geloof ik, maar wat was je nu totaal kwijt, incl douane kosten ?citruspers schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:27:
Een tijdje terug kwam hier een link voorbij naar een Duet Maestro voor een goede prijs, op Aliexpress. De theorie was dat dat alleen het display was, maar ik had de gok maar gewaagd.
...voor de display
Op Ali een setje nozzles bestelt met alle maten tussen 0.2 en 1.0 en nu ontvangen, maar zijn enkel 0.3 en 0.4 geleverd...
Die had ik juist al 😅
Die had ik juist al 😅
Geen douanekosten (mazzel!). De display + display controller was 32 euro, de duet maestro 65.
Leuk spul, heb nu al een poosje een maestro op mijn anycubic delta zitten. Welke firmware/webserver draai je nu?
Ik meld mij hier ook maar eens, sinds afgelopen woensdag in het bezit van de "nieuwe" Anet A8 Plus om mijn gestrandde project van een Anet A8 aluminium frame conversie te bespoedigen, maar eigenlijk is de Anet A8 Plus ongeveer wat ik voor ogen had.
Maar goed de makkelijkste manier om twee keer zo snel te printen is een tweede printer.
Maar goed de makkelijkste manier om twee keer zo snel te printen is een tweede printer.
Geinig, ik heb hem ook op een Anycubic Delta zitten. Ik zit op de meest recente reprapfirmware (die van Duet) icm Duet webcontrol.BarryKohne schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:01:
Leuk spul, heb nu al een poosje een maestro op mijn anycubic delta zitten. Welke firmware/webserver draai je nu?
En jij?

Is het een groot verschil om de Anicubic Delta te gebruiken met een Duet? Wat is er beter?citruspers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:54:
[...]
Geinig, ik heb hem ook op een Anycubic Delta zitten. Ik zit op de meest recente reprapfirmware (die van Duet) icm Duet webcontrol.
En jij?
Betere aansturing voornamelijk. Er wordt vaak gezegd dat een 8-bit controller niet genoeg capaciteit heeft om een Delta goed aan te sturen, maar in hoeverre dat in de praktijk verschil maakt weet ik niet. De drivers op de Maestro maken wel een hoop verschil qua kwaliteit (microstepping) en vooral geluid. Daarnaast is de webinterface erg fijn.
Merkte vooral dat printer netter print na installeren van duet. Trigorrila heeft moeite om delta en orgineel beeldscherm aan te sturen. Ik wilde er zelf een 12864 scherm aan hangen en dat ging helemaal mis. Dat was teveel van het goede. En zoals citruspers omschrijft de webinterface is een verademing. Je kunt je bestanden zo via de interface uploaden. En ook je configuratie online aanpassen. Dus geen gehannes met sd-cards meer.citruspers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:23:
Betere aansturing voornamelijk. Er wordt vaak gezegd dat een 8-bit controller niet genoeg capaciteit heeft om een Delta goed aan te sturen, maar in hoeverre dat in de praktijk verschil maakt weet ik niet. De drivers op de Maestro maken wel een hoop verschil qua kwaliteit (microstepping) en vooral geluid. Daarnaast is de webinterface erg fijn.
Het lijkt me we leuk als project dit (ooit ;-) eens op te pakken, ik zag https://www.aliexpress.co...With-4-3/32922144952.html deze combi; heb ik daar voldoende aan?
Ik zag overigens ook nog deze leuke link: http://danalspub.com/2018...ar-plus-to-duet3d-part-1/ waar een ombouw van delta wordt beschreven. Is te doen lijkt me.
Nu gebruik ik octopi al, en die webinterface bevalt me best, met SD kaartjes heb ik het hele ding nooit gebruikt. Maar streven naar een betere print is altijd leuk!
Gebruiken jullie ook de fillament sensor? (https://www.aliexpress.co...Filament/32959023042.html)
Ik zag overigens ook nog deze leuke link: http://danalspub.com/2018...ar-plus-to-duet3d-part-1/ waar een ombouw van delta wordt beschreven. Is te doen lijkt me.
Nu gebruik ik octopi al, en die webinterface bevalt me best, met SD kaartjes heb ik het hele ding nooit gebruikt. Maar streven naar een betere print is altijd leuk!
Gebruiken jullie ook de fillament sensor? (https://www.aliexpress.co...Filament/32959023042.html)
Dat ziet er gaaf uit! Ik zit naar een vergelijkbaar verhaal te kijken voor de Prusa:Frost_Azimov schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:59:
Het lijkt me we leuk als project dit (ooit ;-) eens op te pakken, ik zag https://www.aliexpress.co...With-4-3/32922144952.html deze combi; heb ik daar voldoende aan?
https://duet3d.dozuki.com...to_RepRapFirmware_on_Duet
Aan het einde van de dag vind ik het sleutelen tweaken aan de printer misschien wel leuker dan het printen op zich

haha.. herkenbaar...;-)BiLo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:06:
[...]
Aan het einde van de dag vind ik het sleutelen tweaken aan de printer misschien wel leuker dan het printen op zich
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een mislukte iDeal betaling op Aliexpress?
Uiteraard is mijn geld verdwenen en staat er op Aliexpress "Awaiting Payment"
Ik ben op het moment bezig met een Ironman helm (hopelijk past ie ook ^^ )
Maar ik wil die uiteindelijk natuurlijk schuren / verven enzo ..
Ik zie natuurlijk veel videos met spullen die ze op amazon bestellen (spot putty , xtc360 enzo)
Maar wat zijn nu de spullen die je het beste kan halen gewoon bij de gamma ?
Ik zie natuurlijk veel videos met spullen die ze op amazon bestellen (spot putty , xtc360 enzo)
Ali heeft toch ook een NL helpdesk? ff bellen/mail en je kan aantonen dat je betaald hebt.ManIkWeet schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:39:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een mislukte iDeal betaling op Aliexpress?
Ik hoop dat je een screenshot hebt genomen van de mislukte betaling... en dan contact opnemen met ali
Frost_Azimov schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:59:
Hier heb je inderdaad voldoende aan
Dat is een nette omschrijving/uitleg!!
Nee die gebruik ik niet.
Nee dat niet (ik weet ook niet of er een code stond), wel een bevestigingsmail van mijn bank waar de nodige identificatie in staat. Ik probeer op dit moment een reactie te krijgen van de Nederlandse AliExpress support (is slechts één persoon dus ik kan me voorstellen dat het even duurt)Jampot007 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:51:
Ik hoop dat je een screenshot hebt genomen van de mislukte betaling... en dan contact opnemen met ali
Wat noem jij "mislukt" ? Bij mij "mislukt" de terugkoppeling naar Aliexpress.com (als je op de ideal site zit zeg maar) ALTIJD en krijg je een error pagina te zien.. Maar ~1 dag later is de payment wel verwerkt.ManIkWeet schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:39:
Mislukt als in een foutmelding die ik niet eerder heb gehad en het feit dat er bij de orders stond dat er geen betaling was. Maar goed net 6 mails ontvangen dat alles doorgevoerd isBastiaanCM schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:54:
[...]
Wat noem jij "mislukt" ? Bij mij "mislukt" de terugkoppeling naar Aliexpress.com (als je op de ideal site zit zeg maar) ALTIJD en krijg je een error pagina te zien.. Maar ~1 dag later is de payment wel verwerkt.
Misschien dat een modelbouw winkel je hierbij het best kan adviseren, al zullen die niet goedkoop zijnSolid Seal schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:40:
Ik ben op het moment bezig met een Ironman helm (hopelijk past ie ook ^^ )
Wat een vervelend klusje was dat zeg! Ik ben tot 0,147 gekomen, toen had ik geen tijd meer. Ik wil toch wel graag in de buurt van de 0,02 komen zoals de man in het filmpje.Eddye schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:57:
Voor dat ik er aan begon was de afwijking 0,98 mm! Met een buildplate vol was dat soms ook wel goed te zien, sommige objecten met een perfecte smooth 1st layer en dan andere objecten waarbij je de lijnen kon tellen.
@BiLo Inderdaad een vervelend klusje. Zeker als je, net als ik, niet de moeite neemt om het bed af te koppelen, dan heb je net wat minder bewegingsvrijheid
Ik ben toe aan mijn eerste "echte" upgrade van mijn Tevo Tornado 2018. Ik wil een dubbele Z-as voor meer stabiliteit, omdat ik denk dat het niet stabiel genoeg is. Mocht ik geen gelijk hebben, let me know maar die dubbele Z-as komt er toch
Nou zijn een aantal dingen mij onduidelijk hoe ik deze het beste kan aanpakken.
1) Ik wil gebruik maken van een dubbele stappenmotor, dus niet zo'n upgrade waar je met wat riemen de 2 leadscrews aan elkaar verbindt. Zover ik kan lezen sluiten de meeste personen deze parallel aan op dezelfde driver, met als gevolg dat deze 2x zoveel amperes moet leveren + mocht er eentje uitvallen gaat alles naar de kl*te.
Naar mijn idee kan ik ze dus het beste in serie aansluiten, aangezien volgens sommigen het voltage dan nog steeds hoog genoeg is ondanks dat deze gehalveerd wordt. Kunnen mijn stepperdrivers dit wel aan? Of kan ik ze beter meteen upgraden (zitten nu a4988 drivers in) naar TMC2100?
2) De leadscrews wil ik een upgrade geven naar T8x2 ipv T8x8 wat ik nu heb, hierdoor wordt ie preciezer in de Z-as want 4x meer rotaties per 8mm. Kan ik dit gewoon aanpassen in het menu'tje van de printer (het aantal steps gewoon x4 doen of zie ik dit te simpel?
3) Welke couplers kan ik het beste kopen? Of gewoon printen?
4) Hebben jullie ervaringen met leadscrews van ali/bangood oid? Ik wil eigenlijk 600mm lengte hebben maar zijn moeilijk te verkrijgen, plus het prijsverschil. Of beter gewoon bij een "betrouwbare" webshop bestellen in de hoop dat ze daar zeker recht zijn?
Bij vragen van jullie kant hoor ik het wel
1) Ik wil gebruik maken van een dubbele stappenmotor, dus niet zo'n upgrade waar je met wat riemen de 2 leadscrews aan elkaar verbindt. Zover ik kan lezen sluiten de meeste personen deze parallel aan op dezelfde driver, met als gevolg dat deze 2x zoveel amperes moet leveren + mocht er eentje uitvallen gaat alles naar de kl*te.
Naar mijn idee kan ik ze dus het beste in serie aansluiten, aangezien volgens sommigen het voltage dan nog steeds hoog genoeg is ondanks dat deze gehalveerd wordt. Kunnen mijn stepperdrivers dit wel aan? Of kan ik ze beter meteen upgraden (zitten nu a4988 drivers in) naar TMC2100?
2) De leadscrews wil ik een upgrade geven naar T8x2 ipv T8x8 wat ik nu heb, hierdoor wordt ie preciezer in de Z-as want 4x meer rotaties per 8mm. Kan ik dit gewoon aanpassen in het menu'tje van de printer (het aantal steps gewoon x4 doen of zie ik dit te simpel?
3) Welke couplers kan ik het beste kopen? Of gewoon printen?
4) Hebben jullie ervaringen met leadscrews van ali/bangood oid? Ik wil eigenlijk 600mm lengte hebben maar zijn moeilijk te verkrijgen, plus het prijsverschil. Of beter gewoon bij een "betrouwbare" webshop bestellen in de hoop dat ze daar zeker recht zijn?
Bij vragen van jullie kant hoor ik het wel
Lord-The-Gamer (L-T-G)
1: Je schijnt meer torque te hebben als je de motoren in series doet bij lage RPM, iets wat voor de z-as praktisch altijd het geval is
2: Ik weet niet of het in het menu kan, of dat je moet flashen, ook niet al te moeilijk
3: Geen idee
4: Als je geen kromme leadscrews wilt hebben van zo'n lengte kan je misschien beter naar een winkel in Nederland gaan
@ManIkWeet Wat betreft punt 1: dat ligt ook een beetje aan de gebruikte motoren. uitleg
@pwillemske Welke firmware draai je? Afhankelijk van de firmware kan je de steps per mm veranderen door:
te flashen, in een menu wat aan te passen, een G/M code te sturen om het aan te passen en dit vervolgens in het EEPROM op te slaan (maar de codes verschillen per firmware IIRC)
Qua koppelstukken is een vast koppelstuk het beste, maar de koppelstukken met een veer erin werken ook wel goed. Je kan ze ook zelf printen, de krachten die op een koppelstuk komen te staan zijn niet supergroot. Ik zou wel een metalen stelschroef gebruiken.
@pwillemske Welke firmware draai je? Afhankelijk van de firmware kan je de steps per mm veranderen door:
te flashen, in een menu wat aan te passen, een G/M code te sturen om het aan te passen en dit vervolgens in het EEPROM op te slaan (maar de codes verschillen per firmware IIRC)
Qua koppelstukken is een vast koppelstuk het beste, maar de koppelstukken met een veer erin werken ook wel goed. Je kan ze ook zelf printen, de krachten die op een koppelstuk komen te staan zijn niet supergroot. Ik zou wel een metalen stelschroef gebruiken.
[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 12-04-2019 20:29 ]
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 Ik draai Marlin versie 1.1 uit mn hoofd, ik kan de steps per mm veranderen in een menu, heb dit ook gedaan met het kalibreren van de extruder
Ik zal dat linkje ff doorlezen, bedankt!
Edit: zojuist gekeken en is V1.1, gewoon de software af fabriek
Edit: zojuist gekeken en is V1.1, gewoon de software af fabriek
[ Voor 15% gewijzigd door pwillemske op 13-04-2019 10:28 ]
Lord-The-Gamer (L-T-G)
In marlin is er een menu optie en er is de optie om het via G code te doen:
uitleg: M92 en M500
Tegenwoordig geef ik steeds vaker de voorkeur voor G code omdat het een stuk directer is.
code:
1
2
| M92 Z1600 //set for TR8×2 with 16µstep M500 //store in EEPROM |
uitleg: M92 en M500
Tegenwoordig geef ik steeds vaker de voorkeur voor G code omdat het een stuk directer is.
© ocf81 1981-infinity
Voor de mensen die interesse hebben in de K40 of welke andere laser cutter/engraver dan ook, ik heb een nieuw topic gestart met mijn ervaringen tot op heden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1918108Pixelmagic schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:18:
[...]
@Shapeshifter ik heb hem via de Duitse ebay gekocht, levering vanuit Tjechie maar kwam vanuit Duitsland, donderdag besteld, maandag aan de deur: https://www.ebay.nl/itm/4...ving-USB-Pro/132087872099
Dan houden we het hier zuiver over 3D printen, waar overigens nu de nozzle staat te printen:

Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor een 300x300x370 HyperCube Evo, maar ik zit op dit moment met het heatbed...
Ik wil 24v, dus lijkt een MK2A heatbed een goede keuze.
Ik weet alleen niet hoeveel stroom zo'n heatbed vraagt, ik kon niks vinden op het internet.
Waar het dus op neer komt: is een 400w 24v voeding genoeg of kan ik beter een hoger wattage voeding kopen?
Ik weet alleen niet hoeveel stroom zo'n heatbed vraagt, ik kon niks vinden op het internet.
Waar het dus op neer komt: is een 400w 24v voeding genoeg of kan ik beter een hoger wattage voeding kopen?
@ManIkWeet Dat weet je pas als je de weerstand van het bed weet.
Met de wet van Ohm kan je de stroom uitrekenen:U (Spanning in Voltage/V) = I (Stroom in Ampere/A) × R (Weerstand in Ohm/Ω) ⇒ I = U/R.
Deze uitkomst gebruik je vervolgens als input voor je verekening van het vermogen: P (Vermogen in Watt/Q) = U × I
[edit] het kan ook wat directer: P = U2 / R
Jammer dat GoT geen support heeft voor MathML o.i.d.
Met de wet van Ohm kan je de stroom uitrekenen:U (Spanning in Voltage/V) = I (Stroom in Ampere/A) × R (Weerstand in Ohm/Ω) ⇒ I = U/R.
Deze uitkomst gebruik je vervolgens als input voor je verekening van het vermogen: P (Vermogen in Watt/Q) = U × I
[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 14-04-2019 16:24 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb hier een MK3 (??) versie van 30x30 op 24v, nog niet operationeel maar net even voor je aangesloten en gemeten, hij trekt hier 10.7A op de multimeter, weerstand meet ik 2 ohm maar weet niet hoe betrouwbaar dat is.ManIkWeet schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:37:
Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor een 300x300x370 HyperCube Evo, maar ik zit op dit moment met het heatbed...
Ik heb deze van 3mm dik aluminium
Oh ja, en ik zie net dat mijn voeding 8.4A is, dus daar moet ik ook nog wat mee
[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 14-04-2019 21:28 . Reden: Link aangepast, nu correct ]
Hmm, ik moet eerst een bed hebben dan om de weerstand te metenocf81 schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:49:
@ManIkWeet Dat weet je pas als je de weerstand van het bed weet.

Op zich wel te doen, betekend alleen wat langer wachten afhankelijk van waar ik de voeding koop.
Dank je voor deze informatie! (de link lijkt trouwens geen 24v 300x300 te zijn)Pixelmagic schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:16:
[...]
Ik heb hier een MK3 (??) versie van 30x30 op 24v, nog niet operationeel maar net even voor je aangesloten en gemeten, hij trekt hier 10.7A op de multimeter, weerstand meet ik 2 ohm maar weet niet hoe betrouwbaar dat is.
Ik heb deze van 3mm dik aluminium
Oh ja, en ik zie net dat mijn voeding 8.4A is, dus daar moet ik ook nog wat mee
Er stonden genoeg sleutelwoorden in voor mij om een hele berg andere hotbeds te vinden op aliexpress, waaronder een aantal van 300x300 24v zoals jij hebt! Zeer interessant hoe je af en toe vast komt te zitten op basis van eerste suggestie
Toevallig ben ik ook langzaam maar gestaag een HyperCube Evo bij elkaar aan het verzamelen. Ik heb dit 300x300 mm heatbed besteld. Even de multimeter erop zegt dat hij 1,8 Ω is, wat op 24 V een stroom van 13,33 A en een vermogen van 320 W geeft. Nu valt de nauwkeurigheid van de multimeter te betwisten, evenals de fabrieksopgave van het heatbed. Deze zou 1,3 Ω moeten zijn, wat dan op 24 V een vermogen van ruim 440 W geeft.ManIkWeet schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:37:
Ik denk dat ik die ook ga bestellen, ziet er goed uit!j1p schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:36:
[...]
Toevallig ben ik ook langzaam maar gestaag een HyperCube Evo bij elkaar aan het verzamelen. Ik heb dit 300x300 mm heatbed besteld. Even de multimeter erop zegt dat hij 1,8 Ω is, wat op 24 V een stroom van 13,33 A en een vermogen van 320 W geeft. Nu valt de nauwkeurigheid van de multimeter te betwisten, evenals de fabrieksopgave van het heatbed. Deze zou 1,3 Ω moeten zijn, wat dan op 24 V een vermogen van ruim 440 W geeft.
Hoe lang deden ze erover om te verzenden? Ik heb een paar dagen geleden een SKR1.3 bij die store besteld maar dat is tot nu toe nog niet verzonden
Welke mosfet gebruiken jullie? Kunnen die dingen gewoon op 24v aangesloten worden?
Ik had inderdaad de verkeerde link er in gezet, excuus. De juiste staat er nu en is dus deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dZDU8ivManIkWeet schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:33:
[...]
Hmm, ik moet eerst een bed hebben dan om de weerstand te meten
Op zich wel te doen, betekend alleen wat langer wachten afhankelijk van waar ik de voeding koop.
[...]
Dank je voor deze informatie! (de link lijkt trouwens geen 24v 300x300 te zijn)
Er stonden genoeg sleutelwoorden in voor mij om een hele berg andere hotbeds te vinden op aliexpress, waaronder een aantal van 300x300 24v zoals jij hebt! Zeer interessant hoe je af en toe vast komt te zitten op basis van eerste suggestie
@ManIkWeet als je alie verzending neemt normaal met twee weken in huis
[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 14-04-2019 21:30 ]
@ManIkWeet Het heatbed was er vrij snel, ik geloof binnen twee weken.
Ik was van plan een Duet 2 WiFi als controller te gebruiken, deze kan tot 18 A aan het heatbed leveren maar is gezekerd op 15 A. In mijn geval kan het heatbed direct aangesloten worden (ik wil de weerstand nog checken met een nauwkeuriger multimeter, voor de zekerheid). Als de weerstand dichter bij de 1,3 Ω is moet de 15 A zekering vervangen worden voor een 20 A exemplaar, of een mosfet geplaatst worden.
Ik was van plan een Duet 2 WiFi als controller te gebruiken, deze kan tot 18 A aan het heatbed leveren maar is gezekerd op 15 A. In mijn geval kan het heatbed direct aangesloten worden (ik wil de weerstand nog checken met een nauwkeuriger multimeter, voor de zekerheid). Als de weerstand dichter bij de 1,3 Ω is moet de 15 A zekering vervangen worden voor een 20 A exemplaar, of een mosfet geplaatst worden.
Geinig, wist niet dat er vernieuwde versies van de Anet series bestonden. Wat heeft deze weer tevenover een Ender 3? Als ik de productfoto's bekijk lijkt het alsnog wel veel gebruik van acryl?GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:36:
Ik meld mij hier ook maar eens, sinds afgelopen woensdag in het bezit van de "nieuwe" Anet A8 Plus om mijn gestrandde project van een Anet A8 aluminium frame conversie te bespoedigen, maar eigenlijk is de Anet A8 Plus ongeveer wat ik voor ogen had.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Nu bij Ibood is er een 3d XYZ davinci Nano printer te koop. zou 12x12x12 moeten printen met een (1) filament voor EUR 137 (incl verzendkosten)
https://www.ibood.com/ext...inci-nano-3d-printer.html
Maar ik kan er maar weinig over vinden en al helemaal geen link op tweakers. Iemand hier een menig over?
Ding lust dus alleen maar de eigen cartidges, dus de bestelling geanuleerd helaas. Leuk ding als je je eigen filament erin kon stoppen. Maar nee dus. Ik koop geen 3D printer waarvan ik niet weet of ik over 2 jaar nog filament kan kopen en vooraf de prijs niet weet.
https://www.ibood.com/ext...inci-nano-3d-printer.html
Maar ik kan er maar weinig over vinden en al helemaal geen link op tweakers. Iemand hier een menig over?
Ding lust dus alleen maar de eigen cartidges, dus de bestelling geanuleerd helaas. Leuk ding als je je eigen filament erin kon stoppen. Maar nee dus. Ik koop geen 3D printer waarvan ik niet weet of ik over 2 jaar nog filament kan kopen en vooraf de prijs niet weet.
[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 15-04-2019 01:45 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zijn dat soort systemen in het verleden wel eens gekraakt?franssie schreef op maandag 15 april 2019 @ 01:06:
Ding lust dus alleen maar de eigen cartidges
Bijvoorbeeld door simpelweg een lege spool van hun erop te hangen en dan gewoon je eigen spool ernaast?
Volgens mij heb je de verkeerde product foto's want het is allemaal metaal! Ten opzichte van de Ender build volume, namelijk 300×300×350! Vergelijkbaar met een CR10 die tenminste het dubbele zo niet 3-voudige kost!MsG schreef op zondag 14 april 2019 @ 23:31:
[...]
Geinig, wist niet dat er vernieuwde versies van de Anet series bestonden. Wat heeft deze weer tevenover een Ender 3? Als ik de productfoto's bekijk lijkt het alsnog wel veel gebruik van acryl?
Ik zal vanavond eens wat foto's maken en mijn gestrande AM8-like conversie er naast zetten.
Op de frontpage staat dat er voor de Prusa i3 nieuwe firmware beschikbaar is met 7x7 mesh levelling.
De firmware is te vinden op https://www.prusa3d.com/drivers/
Ja, die nieuwe Anet A8 Plus is inderdaad een metalen ding. Het is ook geen kit, voor zover ik kan terugvinden op de site. Ze hebben sinds kort ook een harsprinter, de N4 en een soort uitvergrootte A3, de A5.
© ocf81 1981-infinity
Ik heb de firmware al draaiende op beide printers. De 7x7 leveling dien je wel zelf in te schakelenEddye schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:29:
Op de frontpage staat dat er voor de Prusa i3 nieuwe firmware beschikbaar is met 7x7 mesh levelling.
Ik vraag me af waarom ze ervoor gekozen hebben om 't ding nog steeds Anet A8 te noemen, gezien de negativiteit eromheen.
Tegelijkertijd heeft dat ding ook wel heel veel mods en community...
Ik heb hem wel als kit gekocht, je kan het ook al preassembled kopen dan zit de verticale constructie plat in de doos en ben je met een kleine 30 min. up & running. De kit kostte me een uurtje of 4 wat al een vooruitgang is t.o.v. van de Anet A8 waar ik zonder enige 3D printer kennis ruim 12 uur mee bezig was.ocf81 schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:58:
Ja, die nieuwe Anet A8 Plus is inderdaad een metalen ding. Het is ook geen kit, voor zover ik kan terugvinden op de site. Ze hebben sinds kort ook een harsprinter, de N4 en een soort uitvergrootte A3, de A5.
Ook voor het eerst PETG besteld bij 123-3d, ben benieuwd zijn er hier nog tips m.b.t. 123-3d PETG?
Dat is mij ook onduidelijk, het negatieve deel ik overigens niet bij mij is alles perfect gegaan 2 jaar lang, maar het is wel moeilijk irritant als je iets op wilt zoeken specifiek voor de "Anet A8 Plus" want je komt eerst 100.000 Anet A8 posts tegen en zelfs A6 voordat je iets vind, zelf met zoekdatum op minder dan een jaar oudManIkWeet schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:50:
Ik vraag me af waarom ze ervoor gekozen hebben om 't ding nog steeds Anet A8 te noemen, gezien de negativiteit eromheen.

[ Voor 30% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 15-04-2019 14:08 . Reden: extra quote + reactie ]
In zekere zin is de A8 Plus meer een E10 v2, met het verschil dat deze unit geen aparte control box heeft. Ik vraag me af of het ook maar iets uitmaakt. Na enige tijd zullen zoekmachines het verschil wel gaan maken, aangezien er dan ook meer resultaten zijn die dat onderscheid maken en de gebruikers dan op die links gaan klikken.
Meer in het algemeen over Anet: Er is binnen de printerwereld een kliekje dat vorig jaar heeft besloten dan Anet het bokje moest zijn voor alles dat mis was met goedkope Chinese printers. Youtubers zoals Thomas Sanladerer en Joel vna 3DPrintingNerd gingen opeens te keer. Enerzijds vanwege het misbruik van open source, anderzijds vanwege veiligheid. Een ander goed voorbeeld is /r/3DPrinting, waar de hetze begon nadat bepaalde gebruikers, welke overduidelijk baat hebben bij het verdwijnen van Chinese printers, tot mod waren gebombardeerd.
Op de een of andere manier heeft Crealty zich daarvan weten los te weken. Dat vind ik persoonlijk enigszins verdacht, maar ik kan niks bewijzen als het gaat om omkoping/astroturfing o.i.d.
Overigens nog een interessant apparaatje:
Meer in het algemeen over Anet: Er is binnen de printerwereld een kliekje dat vorig jaar heeft besloten dan Anet het bokje moest zijn voor alles dat mis was met goedkope Chinese printers. Youtubers zoals Thomas Sanladerer en Joel vna 3DPrintingNerd gingen opeens te keer. Enerzijds vanwege het misbruik van open source, anderzijds vanwege veiligheid. Een ander goed voorbeeld is /r/3DPrinting, waar de hetze begon nadat bepaalde gebruikers, welke overduidelijk baat hebben bij het verdwijnen van Chinese printers, tot mod waren gebombardeerd.
Op de een of andere manier heeft Crealty zich daarvan weten los te weken. Dat vind ik persoonlijk enigszins verdacht, maar ik kan niks bewijzen als het gaat om omkoping/astroturfing o.i.d.
Overigens nog een interessant apparaatje:
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 15-04-2019 17:22 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat ik hem tegenover de CR10 zette is ook niet helemaal correct want geen bowden extruder maar ik keek alleen even snel naar build volume. De E10 is de "echte" CR10 tegenhanger.
Zie hier onder het gestrande project waarin de Anet A8 Plus de redding moet vormen die momenteel op de operatie tafel met z'n kabels losjes ligt. Want die kabels krijgen ook een MDPC-X sleeving behandeling
die ik nog had liggen van een heel oud case mod project en ik had het ook bij de Anet A8 toegepast.
Verder heb ik nog een isolatie laag voor het heated bed besteld en overweeg een TriangleLabs BMG Direct Drive + J-head upgrade.
Verder krijg ik morgen ook een sample pakket met TPU en PETG binnen ben benieuwd hoe de printer zich daar vanaf gaat brengen!
Anet A8 naar Anet AM8-like conversie
Anet A8 Plus
Zie hier onder het gestrande project waarin de Anet A8 Plus de redding moet vormen die momenteel op de operatie tafel met z'n kabels losjes ligt. Want die kabels krijgen ook een MDPC-X sleeving behandeling
Verder heb ik nog een isolatie laag voor het heated bed besteld en overweeg een TriangleLabs BMG Direct Drive + J-head upgrade.
Verder krijg ik morgen ook een sample pakket met TPU en PETG binnen ben benieuwd hoe de printer zich daar vanaf gaat brengen!
Anet A8 naar Anet AM8-like conversie
![]() | ![]() |
Anet A8 Plus
![]() | ![]() |
@ocf81 De Anet A8 had/heeft een gevaarlijke firmware, waardoor brandgevaar ontstond. Dat is de (in mijn ogen terechte) reden dat deze een slechte naam heeft gekregen.
Wat ik meer heb zien gebeuren, en wat m.i. meer de reden is van de slechte naam van chinese 3D printers onder bekende reviewers, is dat de chinezen keer op keer een "beta" product stuurden. Men gebruikte als het ware de consument als beta-testers. Degenen die het eerste model kochten hadden pech. De fouten in de eerste serie werden vervolgens in een tweede serie weer rechtgezet. Zo waren er steeds meerdere versies van het product in omloop en was een review die voor de ene consument relevant was, niet relevant voor de andere die hetzelfde product had gekocht.
De reden dat creality zich daar iets van heeft losgeweekt is m.i. puur te danken aan Naomi Wu (sexycyborg), die als tussenpersoon optrad en best wel het één en ander heeft rechtgezet betreffende de verhoudingen tussen creality en de Amerikaanse en Europese markt.
Wat ik meer heb zien gebeuren, en wat m.i. meer de reden is van de slechte naam van chinese 3D printers onder bekende reviewers, is dat de chinezen keer op keer een "beta" product stuurden. Men gebruikte als het ware de consument als beta-testers. Degenen die het eerste model kochten hadden pech. De fouten in de eerste serie werden vervolgens in een tweede serie weer rechtgezet. Zo waren er steeds meerdere versies van het product in omloop en was een review die voor de ene consument relevant was, niet relevant voor de andere die hetzelfde product had gekocht.
De reden dat creality zich daar iets van heeft losgeweekt is m.i. puur te danken aan Naomi Wu (sexycyborg), die als tussenpersoon optrad en best wel het één en ander heeft rechtgezet betreffende de verhoudingen tussen creality en de Amerikaanse en Europese markt.
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Qua veiligheid is de ender met oa zijn naar het schijnt waardeloze connectors ook geen vooruitgang op de anet a8.
Als je je printer snachts wilt laten draaien is het verstandig om een rookmelder boven je printer te hangen of koop een betrouwbare printer met een hoger prijskaartje zoals een Ultimaker, Originele Prusa of Lulzbot
Als je je printer snachts wilt laten draaien is het verstandig om een rookmelder boven je printer te hangen of koop een betrouwbare printer met een hoger prijskaartje zoals een Ultimaker, Originele Prusa of Lulzbot
Een rookmelder is zowiezo een aanrader. Prusa's kinnen ook in de fik vliegen.Jampot007 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:58:
Qua veiligheid is de ender met oa zijn naar het schijnt waardeloze connectors ook geen vooruitgang op de anet a8.
@NaliXL Ik heb geen zin om mijn reddit identiteit te koppelen aan mijn t.net identiteit (i.v.m. vindbaarheid door zoekmachines), dus ik laat in het midden welke naam ik daar heb. Maar ik kan je zeggen dat ik het verhaal binnenstebuiten ken. Dit is wat ik er over te zeggen heb:
Ik ben me bewust van de beperkingen c.q. gevaren van de Chinese printers met Acryl frame. Wat mij echter erg stoort is dat Anet tot voorbeeld wordt gemaakt. Bedrijven zoals bijv. TronXY en Geeetech en in het begin ook Crealty waren net zo goed fout bezig, maar worden niet genoemd. Tevens moet ik constateren dat de hetze tegen Anet begonnen is met een aantal gebruikers op /r/3DPrinting met wie ik het sinds begin 2017 over de tijd van een jaar of anderhalf aan de stok heb gehad. Dit speelt een jaar voor de printer fire scare van vorig jaar. Maar wat erg opvallend is, is dat sinds het moment de meest vocale van deze gebruikers moderator van /r/3DPrinting is, er opeens een actie is opgezet en dat in zijn kielzog zijn vriendjes nu ook mod zijn gemaakt. Opeens gingen op dat moment ook Youtubers er veel aandacht aan besteden en tegelijkertijd verstomd de kritiek op Crealty. Te toevallig.
Dat betekent niet dat er niks van waar is, maar er is te selectief richting Anet geageerd en door mensen die dat al langer heel specifiek alleen tegen Anet deden. Die printer fire scare is een georganiseerde hetze.
Ik ben me bewust van de beperkingen c.q. gevaren van de Chinese printers met Acryl frame. Wat mij echter erg stoort is dat Anet tot voorbeeld wordt gemaakt. Bedrijven zoals bijv. TronXY en Geeetech en in het begin ook Crealty waren net zo goed fout bezig, maar worden niet genoemd. Tevens moet ik constateren dat de hetze tegen Anet begonnen is met een aantal gebruikers op /r/3DPrinting met wie ik het sinds begin 2017 over de tijd van een jaar of anderhalf aan de stok heb gehad. Dit speelt een jaar voor de printer fire scare van vorig jaar. Maar wat erg opvallend is, is dat sinds het moment de meest vocale van deze gebruikers moderator van /r/3DPrinting is, er opeens een actie is opgezet en dat in zijn kielzog zijn vriendjes nu ook mod zijn gemaakt. Opeens gingen op dat moment ook Youtubers er veel aandacht aan besteden en tegelijkertijd verstomd de kritiek op Crealty. Te toevallig.
Dat betekent niet dat er niks van waar is, maar er is te selectief richting Anet geageerd en door mensen die dat al langer heel specifiek alleen tegen Anet deden. Die printer fire scare is een georganiseerde hetze.
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 De "printer fire scare" is geen hetze.
Ik denk alleen dat de meeste 3d printers een electrisch ontwerp hebben wat onveilig is. De electronica is secundair volgens mij nooit afgezekerd.
Een beetje voeding kan met gemak 10@12v leveren. Daar kun je een mooi vuurtje mee stoken.
Als er in je controller kortsluiting ontstaat is dat gewoon gevaarlijk.
Ik denk alleen dat de meeste 3d printers een electrisch ontwerp hebben wat onveilig is. De electronica is secundair volgens mij nooit afgezekerd.
Een beetje voeding kan met gemak 10@12v leveren. Daar kun je een mooi vuurtje mee stoken.
Als er in je controller kortsluiting ontstaat is dat gewoon gevaarlijk.
@jbhc Je hebt gelijk dat printers gevaarlijk kunnen zijn en dat Chinese printers vaker gevaarlijk zijn gebleken. Echter is het vooral een hetze tegen Anet gebleken. Daar blijf ik bij. De timing en de personen die erbij betrokken zijn geven mij weinig twijfel daarover.
© ocf81 1981-infinity
Ik heb trouwens niks tegen anet hoor. Heb zelf nog steeds een zwaar gemodificeerde A8. Voor de hobby en het geld een top ding.
Chinees spul wat je zelf importeert is overigens bijna altijd minder veilig dan spul wat je hier in de winkel koopt.
Chinees spul wat je zelf importeert is overigens bijna altijd minder veilig dan spul wat je hier in de winkel koopt.
[ Voor 32% gewijzigd door jbhc op 16-04-2019 21:53 ]
En waar dacht je dat het spul hier in de winkel is gemaakt....
Ja niet altijd zijn de E ontwerpen even slim of veilig maar dat geld soms ook voor ontwerpen in de EU gemaakt. Als er op kosten bespaard moet worden worden er soms vage keuzes gemaakt.
Ja niet altijd zijn de E ontwerpen even slim of veilig maar dat geld soms ook voor ontwerpen in de EU gemaakt. Als er op kosten bespaard moet worden worden er soms vage keuzes gemaakt.
jbhc schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:51:
Ik heb trouwens niks tegen anet hoor. Heb zelf nog steeds een zwaar gemodificeerde A8. Voor de hobby en het geld een top ding.
Xiaomi 13T Pro
In China maar dan heeft het op zijn minst een (ja ik weet dat dat niet heel veel zegt) CE keurmerk op.Btje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:16:
En waar dacht je dat het spul hier in de winkel is gemaakt....
[...]
Probeer maar eens als EU burger een Meanwell LRS voeding te kopen in een webshop. (Ik heb er serieus naar gezocht
Ik heb laatst zelf een foutje gemaakt waarbij er wat ontplofte na het aansluiten op mijn 12V 30A voeding en sinds die tijd zie ik het niet beveiligen van de secundaire kant van de voeding als een ernstige tekortkoming in de veiligheid van het spul
Met wat sample materiaal Ninjaflex mijn eerste serieus flexibele printje gemaakt en buiten wat temperatuur aanpassingen en snelheid niks hoeven in te stellen voor het onderstaande resultaat. Alleen is het wel extreem adhesive dus een beetje gehavend van het glazen bed af gekomen, ligt ook aan het formaat van de details aangezien ik hem in een uur wilde printen en dus 50% schaal geprint had.

Weet je zeker dat je dan niet de volgende hebt aangetroffen:jbhc schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:34:
Probeer maar eens als EU burger een Meanwell LRS voeding te kopen in een webshop. (Ik heb er serieus naar gezocht)
- ledstripkoning.nl LRS-350-24 uiteraard 24v
- reichelt.nl RSP-320-12 alternatief voor 12v
Ah, toch niet helemaal goed gezocht. Overigens, volgens de documentatie van meanwell zelf heeft dat ding geen CE keurmerk en mag je hem hier niet zondermeer toepassen.GewoonWatSpulle schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:16:
[...]
Weet je zeker dat je dan niet de volgende hebt aangetroffen:
- ledstripkoning.nl LRS-350-24 uiteraard 24v
- reichelt.nl RSP-320-12 alternatief voor 12v
[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 17-04-2019 00:30 ]
Volgens mij heeft Anet een slechte naam gekregen om dat specifiek hun printers in de fik gevlogen zijn.
Creality had een slechte connector, maar voor zover ik weet was het enige resultaat daarvan een bruine vlek...
Verder weet ik geen verhalen van andere printers die in de fik zijn gegaan...
Het is inderdaad niet makkelijk om een Meanwell te krijgen, zeker als je >450w 24v wilt... Er is wel wat betaalbaars te vinden maar dan heb je ook nog €20 verzendkosten
Creality had een slechte connector, maar voor zover ik weet was het enige resultaat daarvan een bruine vlek...
Het is inderdaad niet makkelijk om een Meanwell te krijgen, zeker als je >450w 24v wilt... Er is wel wat betaalbaars te vinden maar dan heb je ook nog €20 verzendkosten

Zoals hierboven al aangehaald ben ik bezig een Hypercube Evolution te bouwen. Nu vroeg ik mij af of iemand een goede leverancier voor geharde stalen assen weet? Zelf heb ik Motedis gevonden, lijkt me betrouwbaar maar zijn aardig prijzig in de verzendkosten. Aangezien ik m'n aluminium profielen al heb, valt er ook niks meer te combineren (die verkopen ze namelijk ook).
Ook was ik benieuwd of hier iemand ervaring met bronzen glijlagers heeft? Ik overweeg om i.p.v. LMxxUU lagers overal bronzen glijlagers in te zetten. Eventueel heb ik op de universiteit (UT) wel beschikking over een draaibank om zelf uit stafmateriaal lagers te draaien, maar het makkelijkst is om ze te bestellen.
In beide gevallen zou het gaan om assen van 8/10/12 mm en lagers met deze binnendiameters.
Ook was ik benieuwd of hier iemand ervaring met bronzen glijlagers heeft? Ik overweeg om i.p.v. LMxxUU lagers overal bronzen glijlagers in te zetten. Eventueel heb ik op de universiteit (UT) wel beschikking over een draaibank om zelf uit stafmateriaal lagers te draaien, maar het makkelijkst is om ze te bestellen.
In beide gevallen zou het gaan om assen van 8/10/12 mm en lagers met deze binnendiameters.
123-3d heeft ook geharde assen maar zijn behoorlijk aan de prijs, Banggood heeft ook assen als je meer geduld hebt.j1p schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:12:
Zoals hierboven al aangehaald ben ik bezig een Hypercube Evolution te bouwen. Nu vroeg ik mij af of iemand een goede leverancier voor geharde stalen assen weet? Zelf heb ik Motedis gevonden, lijkt me betrouwbaar maar zijn aardig prijzig in de verzendkosten. Aangezien ik m'n aluminium profielen al heb, valt er ook niks meer te combineren (die verkopen ze namelijk ook).
Motedis is zeker betrouwbaar en levert prima spullen met mijn persoonlijke ervaring. De porto is helaas wel een minpunt...j1p schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:12:
Mocht je bij hen bestellen laat dan ook een rolletje Devil Design petg meekomen zou ik zeggen, heel erg prettig spul en print uitstekend, en zeer betaalbaar!
Dat beeld is ten onrechte enkel op Anet afgeschoven. Er zijn ook andere printers in de fik gevlogen, waaronder de Wanhao Duplicator i3 V2/Monoprice Maker Select V2, notabene de printer die altijd als 'veilig' werd aangemerkt door de posters die afgaven op de Anet printers (voorbeeld) Wel is het zo dat de ergere ongelukken met Anet printers zijn gebeurd. Dit is echter vervolgens enorm onder een vergrootglas gelegd door degenen die Anet de grond in wilden boren. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat Anet printers veilig zijn, dat zijn ze niet. Ik wil echter wel even het beeld dat gecreëerd is dat het enkel om Anet printers gaat bijstellen.ManIkWeet schreef op woensdag 17 april 2019 @ 07:38:
Volgens mij heeft Anet een slechte naam gekregen om dat specifiek hun printers in de fik gevlogen zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 17-04-2019 11:56 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb ruim 2 jaar geleden mijn Anet A8 gekocht.
Ik heb deze toen gekocht omdat deze het goedkoopste was en redelijk makkelijk te upgraden was na een redelijke printer.
Volgens mij is het gewoon als je een chinese printer koopt je altijd de standaard dingen aan moet passen om hem een beetje betrouwbaar te krijgen.
Voeding vervangen.
Heatbed van het mainboard halen om het bordje niet te veel te belasten
connectors controleren en eventueel cruciale vervangen of solderen.
Ik heb dat bij die van mij gedaan voor ik langere prints ging doen en nog nooit problemen gehad.
Het is tegenwoordig toch zo dat als 1 iemand iets roept (die zogenaamd veel te zeggen heeft of overal verstand van heeft) de rest het maar gewoon klakkeloos over neemt. Zonder het even te controleren.
Hierdoor worden sommige dingen toch al snel afgespiegeld als slecht of 10x beter dan ...
en ja de A8 heeft gebreken maar die hebben een hoop printers. Het is maar hoe je het brengt.
Ik heb deze toen gekocht omdat deze het goedkoopste was en redelijk makkelijk te upgraden was na een redelijke printer.
Volgens mij is het gewoon als je een chinese printer koopt je altijd de standaard dingen aan moet passen om hem een beetje betrouwbaar te krijgen.
Voeding vervangen.
Heatbed van het mainboard halen om het bordje niet te veel te belasten
connectors controleren en eventueel cruciale vervangen of solderen.
Ik heb dat bij die van mij gedaan voor ik langere prints ging doen en nog nooit problemen gehad.
Het is tegenwoordig toch zo dat als 1 iemand iets roept (die zogenaamd veel te zeggen heeft of overal verstand van heeft) de rest het maar gewoon klakkeloos over neemt. Zonder het even te controleren.
Hierdoor worden sommige dingen toch al snel afgespiegeld als slecht of 10x beter dan ...
en ja de A8 heeft gebreken maar die hebben een hoop printers. Het is maar hoe je het brengt.
Nooit geweten dat ze dit ook hadden bij Motedis en niet iets wat in een zoekactie snel naar boven komt!Pixelmagic schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:36:
Motedis ... bij hen bestellen laat dan ook een rolletje Devil Design petg meekomen zou ik zeggen, heel erg prettig spul en print uitstekend, en zeer betaalbaar!
Zelfs 5 KG verpakkingen onder de 100 euro!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.