Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
Zoals ik in Opensource 3D Printing al had vermeld heb ik onlangs de stap gewaagd om een K40 lasercutter/engraver aan te schaffen.

De K40 is feitelijk te goedkoop om een kwaliteit product te zijn, vele mensen vermelden de issues die het apparaat heeft op gebied van veiligheid, kwaliteit en accuraatheid, maar bijna iedereen is het eens over value for money, wat je krijgt voor de ongeveer €300 is lang niet slecht. Er moet echter wel het een en ander gedaan worden en je moet blijkbaar geluk hebben als hij het uit de box überhaupt direct doet.

Wat ik in dit topic wil doen is mijn ervaring delen, mijn upgrades die ik heb gedaan/wil doen tonen en hopelijk delen anderen ook hun ervaringen.

Ik heb de K40 besteld via de Duitse eBay, met als verzendadres Tsjechië wat binnen de EU ligt, dus als het goed gaat geen import heffingen of douane kosten. Uiteindelijk koop je gewoon bij een Chinees met een pakhuis binnen de EU. Besteld op donderdag en op vrijdag had ik al een DHL code. Tot mijn grote verbazing zag ik maandag ochtend op de site dat hij al in Nederland was en in de auto van de bezorger.

Eenmaal thuis van het werk bleek er een behoorlijk forse doos in de gang te staan, die uiteindelijk niet uit Tsjechië bleek te komen maar uit Duitsland. Uiteraard gelijk uitgepakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Qa9C3vl.jpg

Vervolgens eerst maar eens wat zaken controleren voordat ik hem aan zet, er zijn flink wat (oudere) reviews over slecht gemonteerde kabels en stekkers. Ik vond in vergelijk met wat ik heb gezien dat ik een meer dan nette machine heb gehad, het lijkt er op dat men zich het commentaar heeft aangetrokken (er vanuit gaande dat ze allemaal op dezelfde locatie gemaakt worden):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bML25e7l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ihI20Bsl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UMVl4eMl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/REyHSqUl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nz7gi8Cl.jpg

Enige wat echt overal naar boven komt is de fan voor afzuiging, die is echt niet safe en is uiteraard gelijk aangepakt, vastsolderen en isoleren met krimpkous:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l5U6KlOl.jpg

Vervolgens de stekker er maar eens ingedaan en aangezet, de assen bewogen direct en ginnen naar de home positie, it's alive ! Vervolgens de knop voor laser power naar 0 gedraaid en met de dichte kap de laser uitgeprobeerd op een stukje hout. Ook hier in 1 keer raak, de spiegels staan gewoon prima uitgelijnd lijkt het. Al met al was ik geheel niet ontevreden, zeker niet als je de gemiddelde review leest.

Hier nog even een foto van de laserbuis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7FhCvWEl.jpg

Men levert een CD en dongle mee waar de laser mee aangestuurd kan worden. Het gaat hier als het goed is om een min of meer legale versie van CorelDRAW! met een plugin die de kaart aanstuurt via USB. Ik had hier niet zoveel vertrouwen in, dus heb besloten een andere weg te bewandelen. Aangezien er best veel van deze machine in omloop zijn, is er ook al een heel mooi alternatief beschikbaar wat draait op o.a. een Raspberry Pi en wat direct de laser aanstuurt, genaamd K40 Whisperer. Na de nodige zooi installeren komt er een prima interface waar je direct de laser mee kan bewegen en bestanden kan inladen. Ik kon uiteraard niet wachten met een eerste probeersel, had totaal niet op schaal gelet dus ietwat groot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nV1WiRjl.jpg

Maar, hij geeft dus niet alleen licht, hij snijd ook !

Een andere uitdaging is dat het bed waar je voorwerp in rust behoorlijk beperkt is, je word geacht om het voorwerp in te klemmen in deze klem:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hA8zojDl.jpg

Dit zorgt er voor dat je een behoorlijk klein werkvlak over houd, terwijl het bereik van de assen ruim 20x30 cm is. Dus,wegwezen met dat gedrocht en een andere oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZzVugFFm.jpg
Klembeugel verwijdert

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YwouUFNm.jpg
Twee alu U profieltjes er op vastgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bgNRgmd.jpg
En het nieuwe bed met een stuk strekmetaalplaat van de Hornbach

Voor de koeling van de laser heb ik een simpele bak met gedistilleerd water gebruikt. De slangen die aan de laser zitten zijn wat aan de korte kant, dus wat 9mm slangen gehaald en verlengd. De megeleverde aquarium pomp doet zijn werk prima, de uitlaatslang heb ik boven het water niveau laten hangen zodat je het water hoort lopen als de pomp het goed doet.

Ondertussen heb ik redelijk succesvol een aantal probeersels gegraveerd en gesneden. Vanwege de WAF factor :+ het eerste functionele stukje gemaakt, een kwasten/pennenhouder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HvhSbrzl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YsPbQZMl.jpg

De zaken die ik nog wil gaan aanpakken, niet noodzakelijk op volgorde:
  • Controle water temperatuur en flowmeter
  • Vervangen stuurboard voor GRBL, RAMPS of iets anders
  • Verstelbaar bed
  • Ooit eens vervangen van X-Y as en bed uitbreiden naar gehele kast
  • Betere afzuiging
  • Air assist + laser crosshair (staat te printen)
Ik ga proberen hier nog wat links van mensen te vermelden die voor mij nuttige informatie hebben staan op hun site. Daarnaast wil ik af en toe wat dingen die ik heb gemaakt op de K40 tonen. Ieder die vergelijkbare dingen wil tonen of bespreken is meer dan welkom.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
Air assist is een onmisbare toevoeging.

Voor de afzuiging moet je even controleren of de afzuigfan wel daadwerkelijk uit de machine lucht aanzuigt, heb nu 2 K40's omgebouwd en beide hadden fans die niet daadwerkelijk uit de behuizing zogen, de fan hoort lager te zitten dan de geleiding op de behuizing gaat.

Qua stuurborden heb ik ervaring met smoothieboard en laos, laos zou ik afraden, smoothie werkt erg goed.

Zie het niet op je todo list staan, maar de koeling van de buis is af fabriek compleet ruk, een bak water warmt best snel op, optimale temperatuur voor de buis is 15-20 graden water wat uit de buis komt, bij te laag krijg je condens, te hoog is slecht voor de levensduur van de buis.
Zou 'm minstens een temperatuur afschakeling geven op ~25 graden en nadenken over een actieve koeler.

Op je todo list mag ook het beter afschermen van de laserruimte, met iets van een deurschakelaar en openingen waar de laser doorheen kan schijnen (aka alle gaten en kieren) afschermen met iets van metaal of dik plastic.
Je wil niet per ongeluk in het oog van iemand in de buurt laseren...

Afstelling zou ik toch nog 's goed controleren, heb nog geen machine gezien die na vervoer nog steeds goed afgesteld stond, scheelt behoorlijk wat voor hoe diep je door hout komt en hoe consistent hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Leuk project :)

Ik zou wel uitkijken met de dampen, slang eraan en naar buiten blazen? Lijkt mij niet heel gezond om in je werkkamer uit te blazen, helemaal mocht je er ooit eens plastic/piepschuim mee gaan snijden.

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Beide bedankt voor de feedback.

@ThinkPad hij staat in de schuur, met de slang naar buiten. Komt inderdaad soms aardig wat rook/rommel uit en wil er een langere slang aan hangen.

@SA007 Air assist net geprint, maar past helaas niet. Afzuigen doet hij redelijk goed, bij snijden zie je de rook er uit komen en tegelijk weggezogen worden in de kast.

Van de water temp was ik nog niet bewust, meende dat ik gelezen had dat de temp onder de 35 moest blijven, ga ik even verder in verdiepen, bedankt !.

De schakelaar voor de klep is ook zoiets, wil ik tzt mee nemen met electronica aanpassen. Had al een nieuwe potmeter besteld, 10-turn 10k maar nu zie ik dat ik een 1k heb....

Stuurboard moet ik echt nog flink over nadenken, wil er in principe niet te veel geld aan uitgeven :) Smoothieboard is mooi maar niet echt cheap.

Wat afstelling aangaat valt het me echt niet tegen, wat wel apart is wat ik bij andere foto's niet had gezien is dat de spiegels gefixeerd lijken te zijn, misschien dat ze dat in Europa doen ?

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zPslk3um.jpg
Origineel: https://i.imgur.com/zPslk3u.jpg

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je voor je air-assist nog geen pomp hebt kan ik een oude koelkastcompressor aanraden, lekker stil en goedkoop.

1 of 10 turn maakt verrassend weinig uit overigens, heb zelf semi-voorkeur voor 1-turn zodat je een idee hebt hoe hij staat.
10k is trouwens ook prima, bijna al die dingen regelen tussen 0 en 5v, dus hoeveel ohm de potmeter is is niet heel relevant.

Voor de schakelaars hebben de meeste voedingen wel een 'safety cutout' erop zitten. Die zit dan doorverbonden en verbreek je met je schakelaars.

Ipv een smoothieboard kan je ook een mks van aliexpress overwegen, is een kopie van de smoothieboard welke best redelijk is en wel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 17:18
Leuk topic! Zag dit ding laatst ook en met wat mods om hem groter te maken lijkt het mij best een leuk ding! Wat na wat googelen mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is wat je er allemaal mee kan snijden.

Dun alu of staal?
Hout tot welke dikte?
Welke kunststoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Alu en staal compleet niet, de 10600nm golflengte kaatst af op metaal ipv dat het heet wordt*.
Je kan het wel 'graveren' door bijv een oxide (anodisatie) of verflaag eraf te halen.

Hout kan, dikte hangt af van de kwaliteit van je buis en lenzen, bij zo'n machientje zit het limiet op 5ish mm.
Zelfde voor kunststoffen die je kan snijden.

Acryl gaat prima, abs en polyprop ook, polycarbonaat verbrand alleen, laat zich niet snijden.
PVC of aanverwanten is een HEEL erg slecht idee (chloordampen).

Etenswaren gaan vaak ook prima, zolang ze niet nat zijn (koekjes met logo bijv).

* Er zijn co2 lasers die het wel lukt, dan wordt er gas (meestal zuurstof) aan toegevoegd wat verhit wordt door de laser, hierdoor krijg je een soort mini plasmasnijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
@SA007 dat over polycarbonaat, is dat eigen ervaring ?

Ik vraag het omdat ik van een kennis wat reststukken polycarbonaat kan ophalen, maar als dat echt niet gaat werken bespaar ik me de rit.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jup, wordt bruin/zwart, gaat enorm stinken maar je komt er niet doorheen.
Niet dat acryl zo lekker ruikt, maar daar ga je prima doorheen met een mooie snijrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik dacht dat mijn bed niet geheel level was, aan de linker kant van het bed ging snijden prima maar hoe meer naar rechts des te meer niet geheel doorgesneden. Even gemeten en dat bleek allemaal redelijk binnen de marges.

Zojuist even de truuk met de stckit notes gedaan en met de carridge aan de rechter kant inderdaad ongeveer een halve centimeter lager een gaatje dan links.

Ondertussen wat afgesteld en nu overal op exact dezelfde plek. Deze week even wat proberen met ene groter object en kijken of het beter is.

Daarnaast een beetje om leren aan met Inkscape, ben CorelDraw de vroegere versies gewend, is net allemaal op een andere plek maar valt me helemaal niet tegen wat voor functies het allemaal heeft, en dat voor open source software !

Daarnaast wil ik voor de nodige zaken verschillende lagen multiplex of acryl op elkaar gaan maken, ontwerpen in Fusion 360 (kan hier al redelijk mee omgaan) en dan vervolgens de paden omzetten om te snijden. Dat gaat nog een leuke uitdaging worden denk ik :)

Heeft er iemand toevallig een goed en betaalbaar adres voor acrylplaat ? Zie vele zaken die netjes op maat leveren, maar prijzen verschillen enorm valt me op. Hoeft niet perse gegoten te zijn, zeker voor de eerste projecten is ge-extrudeerd goed genoeg.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
de waterpomp voor de koeling van de laserbuis maakt steeds meer geluid, dus maar even contact gezocht met de verkoper. Filmpje sturen en hij vraagt me of ik lokaal een nieuwe pomp kan kopen op zijn kosten. Prima voorstel want dan kan ik een EU pompje kopen ipv de meegeleverde vage afkomst.

Alleen nu komt het, volgens specs zou die pomp 2000L/uur moeten doen, lijkt me wat veel... Met een 5 liter tank getest en ik kom nu aan een whopping 80 liter per uur.

De verkoper even gevraagd of de specs kloppen, het antwoord is ja.

De vraag aan jullie, is de 2000 liter per uur enigszins reëel door een slangetje van 10mm buien doorsnee ? En daarnaast of het uberhaupt nodig is voor de K40 ?

Ik zag al op een site van een andere fanaat een vervangende pomp die hij levert: https://k40laser.se/k40-p...cooling/water-pump-680lh/

Bij de lokale bouwmarkt kan ik een Terts pomp van 300/600 of 1000 liter kopen, mijn onderbuik zegt dat de laatste mee dan genoeg zou moeten zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 12:21

World Citizen

FreeReef.nl

Pixelmagic schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:19:
de waterpomp voor de koeling van de laserbuis maakt steeds meer geluid, dus maar even contact gezocht met de verkoper. Filmpje sturen en hij vraagt me of ik lokaal een nieuwe pomp kan kopen op zijn kosten. Prima voorstel want dan kan ik een EU pompje kopen ipv de meegeleverde vage afkomst.

Alleen nu komt het, volgens specs zou die pomp 2000L/uur moeten doen, lijkt me wat veel... Met een 5 liter tank getest en ik kom nu aan een whopping 80 liter per uur.

De verkoper even gevraagd of de specs kloppen, het antwoord is ja.

De vraag aan jullie, is de 2000 liter per uur enigszins reëel door een slangetje van 10mm buien doorsnee ? En daarnaast of het uberhaupt nodig is voor de K40 ?

Ik zag al op een site van een andere fanaat een vervangende pomp die hij levert: https://k40laser.se/k40-p...cooling/water-pump-680lh/

Bij de lokale bouwmarkt kan ik een Terts pomp van 300/600 of 1000 liter kopen, mijn onderbuik zegt dat de laatste mee dan genoeg zou moeten zijn.
(vanuit de aquarium hoek)

Als je er slangen aan gaat hangen en je hebt ook nog enkele tientale cm opvoerhoogte, dan ga je snel naar 50% rendement.

Dus pak je pomp lekker ruim, en knijp hem evt af met een kogelkraan.

Ik zou voor een EHEIM pomp gaan voor zoet water.
https://www.eheim.com/en_...echnology/pumps/universal (kies even het model wat je wilt)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je wil een redelijk zware pomp, de waterbuisjes door de laser zijn zijn erg dun en erg lang, en je moet toch een ~150w afvoeren terwijl je het water onder de 25-30 graden houdt, hoger wil je echt niet.

Wat heb je verder aan koeling? Alleen een emmer is echt niet afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:46
Even rekenen:
water is 4.2 kJ/°C
150watt = 150J per sec. in een uur 3600*150= 540KJ
Temp verschil koelwater over de lamp is 540/4.2 /80 = 1,2° verschil. Lijkt mij een prima waarde
Temp verhoging in de tank (bij geen afkoeling) na een uur 540 / 4.2 / 5 = 26°C dat moet wel gekoeld worden.
Pompje wat je nu hebt kan het prima doen. Houd er ook rekening mee dat het vermogen van de pomp ook ergens blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, dan lijkt 80l/uur inderdaad prima, leek me wat weinig, hoera voor wis/natuurkunde.

Moet je wel die 80 liter halen met niet alleen de pomp, maar ook de buis en slangen in serie, niet dat je dan opeens maar 10 liter haalt.

Maar een radiator met fan erbij is geen overbodige luxe en het is verstandig de machine af te schakelen als het koelwater boven de 25 graden in je tank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
SA007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:54:
Je wil een redelijk zware pomp, de waterbuisjes door de laser zijn zijn erg dun en erg lang, en je moet toch een ~150w afvoeren terwijl je het water onder de 25-30 graden houdt, hoger wil je echt niet.

Wat heb je verder aan koeling? Alleen een emmer is echt niet afdoende.
Ik wil geen grote pomp, maar de specs zeggen die (onzinnige?) waarde van 2000 liter per uur. Ik ben juist op zoek of dat wel écht nodig is. Mijn gevoel zegt met de huidige 80 liter/uur dat ik moet twijfelen.
Ikke_niet schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:52:
Even rekenen:
water is 4.2 kJ/°C
150watt = 150J per sec. in een uur 3600*150= 540KJ
Temp verschil koelwater over de lamp is 540/4.2 /80 = 1,2° verschil. Lijkt mij een prima waarde
Temp verhoging in de tank (bij geen afkoeling) na een uur 540 / 4.2 / 5 = 26°C dat moet wel gekoeld worden.
Pompje wat je nu hebt kan het prima doen. Houd er ook rekening mee dat het vermogen van de pomp ook ergens blijft.
Met de berekening ben je me kwijt :+ maar als ik je goed begrijp kan ik met een gerust hart een pompje kopen wat 300-600 liter per uur doet en moet dat voldoende zijn.

Ik heb nu een bak met 10 liter gedistilleerd water en dat staat in de schuur. Ik zie op dit moment tijdens gebruik de temp 1-2 graden stijgen en heb voor als het warmer weer word wat koelblokken in de vriezer liggen die dan in het water er bij gaan. Temp meter hangt al in de uitlaat dus zie wat er gebeurd, met alarm voor nu op 25 graden.

Bedankt !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Wat ik moet voorstellen bij die buisjes? Hoeveel zijn er dat, en wat is de binnen diameter ongeveer?

Want "buisjes" klinkt eng dun in relatie tot pomp capaciteit.

EDIT:
Er is een verschil in pompen die veel verplaatsen, of die dat krachtig doen. Wellicht is een andere pomp slimmer.
Pixelmagic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:29:

Met de berekening ben je me kwijt :+ maar als ik je goed begrijp kan ik met een gerust hart een pompje kopen wat 300-600 liter per uur doet en moet dat voldoende zijn.
!Netto!

[ Voor 46% gewijzigd door World Citizen op 02-05-2019 20:03 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@World Citizen
Zitten een aantal dingen in de waterloop (alle waardes zijn binnendiameters):
- De pomp (doh)
- De laserbuis (Entree meestal een 6-ish mm, verschillende brede/smalle stukken erin, maar gemiddeld denk ik 8mm, ongeveer 70cm lang, glas Foto)
- ~1,5m siliconen slang, 8mm meestal.
- Soms een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

SA007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:02:
@World Citizen
Zitten een aantal dingen in de waterloop (alle waardes zijn binnendiameters):
- De pomp (doh)
- De laserbuis (Entree meestal een 6-ish mm, verschillende brede/smalle stukken erin, maar gemiddeld denk ik 8mm, ongeveer 70cm lang, glas Foto)
- ~1,5m siliconen slang, 8mm meestal.
- Soms een radiator.
Volgens mij is dat wel het meest prangende probleem. Ik denk dat je daar op een bepaald moment gewoon niet meer water doorheen gaat krijgen.

Hoe zit de slang op die buis aangesloten, want als je er te veel druk op zet kan dat wel eens een probleem zijn.

Volgens mij is zoals je zegt een radiator een beter plan. Desnoods een van sloop voor een tientje of 2 incl Fan. (schoonmaken!)

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zoals je op de foto ziet, gewoon slang over een barb geschoven, soms zie je er een slangklem op.

Kan inderdaad niet veel druk hebben, maar een liter of 200-300 per uur erdoor kan prima en zoals betekend is 80 meer dan genoeg :)

Radiator is een goed idee, een simpel setje zoals voor een cpu is meer dan genoeg, die heb je al nieuw voor een paar tientjes, hoef je niet voor naar de sloop.

Flow meter is overigens nog een beter idee, je hebt voor een paar euro eentje met een simpele schakeluitgang welke je gewoon hetzelfde aansluit als de beveiligingschakelaars die je op je kleppen hebt gemonteerd (toch...?, zo nee, doen...)

[ Voor 33% gewijzigd door SA007 op 02-05-2019 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
World Citizen schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:08:
[...]

Volgens mij is dat wel het meest prangende probleem. Ik denk dat je daar op een bepaald moment gewoon niet meer water doorheen gaat krijgen.

Hoe zit de slang op die buis aangesloten, want als je er te veel druk op zet kan dat wel eens een probleem zijn.
Dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, als ik nu met de Chinese pomp met een label van 2000l/uur slechts 80liter meet op de uitlaat, wat gebeurd er dan als ik er een échte pomp met de gespecificeerde specs er op zet...
SA007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:16:
Zoals je op de foto ziet, gewoon slang over een barb geschoven, soms zie je er een slangklem op.

Kan inderdaad niet veel druk hebben, maar een liter of 200-300 per uur erdoor kan prima en zoals betekend is 80 meer dan genoeg :)

Radiator is een goed idee, een simpel setje zoals voor een cpu is meer dan genoeg, die heb je al nieuw voor een paar tientjes, hoef je niet voor naar de sloop.

Flow meter is overigens nog een beter idee, je hebt voor een paar euro eentje met een simpele schakeluitgang welke je gewoon hetzelfde aansluit als de beveiligingschakelaars die je op je kleppen hebt gemonteerd (toch...?, zo nee, doen...)
De flow meter ligt hier al klaar, radiator ga ik als optie houden voor als ik in de zomer merk dat de temp te hoog word, goeie tip van jullie beide !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Pixelmagic schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:42:
[...]

Dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, als ik nu met de Chinese pomp met een label van 2000l/uur slechts 80liter meet op de uitlaat, wat gebeurd er dan als ik er een échte pomp met de gespecificeerde specs er op zet...
Slangenklemmetjes zijn je vriend :)

Leuk topic! Heel veel succes met je avontuur met de K40, ik hoor/lees veel online van alle upgrades die mogelijk zijn, en wanneer allemaal uitgevoerd kan het best een decent laser zijn! :D

Let wel alsjeblieft op met welke materialen je gaat laseren en zorg voor dat je bij onbekende materialen deze test doet:

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mortum schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:01:
[...]

Slangenklemmetjes zijn je vriend :)

Leuk topic! Heel veel succes met je avontuur met de K40, ik hoor/lees veel online van alle upgrades die mogelijk zijn, en wanneer allemaal uitgevoerd kan het best een decent laser zijn! :D

Let wel alsjeblieft op met welke materialen je gaat laseren en zorg voor dat je bij onbekende materialen deze test doet:
[YouTube: Beilstein test (prove chlorine in pvc)]
Sterker nog, zonder echte updates (anders dan elektrische verbindingen controleren) is het voor mij al een meer dan decent cutter. Enige wat eigenlijk een must-do was voor mij is het bed er uit halen en iets anders er in doen om de maximale grootte die je kan benutten te vergroten. Ik kan nu 335x230mm benutten.

Verder laat ik op dit moment het materiaal in de bouwmarkt zagen op plaatjes van 30x30cm, die passen precies onder de lucht-afzuiging en dan kan je ze helemaal gebruiken, uiteraard met omdraaien er bij.

Edit: en bedankt voor het filmpje over de materialen, kende hem al maar goed om in het topic te hebben !

Wat recente voorbeeldje, foto's zijn altijd leuk :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j5U7gjXl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nEHMfdml.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aGgrcOMm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P7W0KnKl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7rGpWU9l.jpg

Heb hier een crea-bea zoals te zien is, die is helemaal blij met de lasercutter :P

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 03-05-2019 14:20 . Reden: Aanvulling ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Leuk man! (en dan nu gaat de laser-nerd modus aan)

Dat is allemaal wel vector werk zo te zien, al bezig geweest met raster graveringen?

Mocht je trouwens rond de randen die rookneerslag vervelend vinden dan is afplaktape/transfertape je vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Ziet er goed uit! Welk hout uit de bouwmarkt gebruik je hiervoor? Ik kan me even niet voor de geest halen of de lokale bouwmarkt zoiets heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mortum schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:28:
Leuk man! (en dan nu gaat de laser-nerd modus aan)

Dat is allemaal wel vector werk zo te zien, al bezig geweest met raster graveringen?

Mocht je trouwens rond de randen die rookneerslag vervelend vinden dan is afplaktape/transfertape je vriend ;)
De Griffindor letters zijn raster, maar in één kleur. Moet nog wat leuks zoeken wat ik kan gaan proberen.

Heb al wat geprobeerd met plakband, o.a. de Griffindor maar met kleine stukjes is dat geen fijn werk om er af te halen achteraf. Wil nog een blaasmondje printen voor rondom de lens, want heb ook regelmatig aanslag er op waardoor hij minder snijd. Heb begrepen dat zo een blaasmondje ook voor minder vlammen kan zorgen.
Tip: de brillendoekjes van de Action zijn uitstekend om dit schoon te maken !
foekie01 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:42:
Ziet er goed uit! Welk hout uit de bouwmarkt gebruik je hiervoor? Ik kan me even niet voor de geest halen of de lokale bouwmarkt zoiets heeft
Ik heb het hout wat je ziet bij de Gamma gehaald: Timmerplaat 3mm en met een gamma pas zagen ze het gratis voor je, 8 plaatjes van 30x30 laat ik zagen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Pixelmagic schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:50:
[...]

De Griffindor letters zijn raster, maar in één kleur. Moet nog wat leuks zoeken wat ik kan gaan proberen.
Probeer eens een foto ;)
Heb al wat geprobeerd met plakband, o.a. de Griffindor maar met kleine stukjes is dat geen fijn werk om er af te halen achteraf.
Heel zachtjes met een schuurpapiertje wrijven ;) doet wonderen.
Wil nog een blaasmondje printen voor rondom de lens, want heb ook regelmatig aanslag er op waardoor hij minder snijd. Heb begrepen dat zo een blaasmondje ook voor minder vlammen kan zorgen.
Klopt! soms helpt een sterkere afzuiging ook!
Tip: de brillendoekjes van de Action zijn uitstekend om dit schoon te maken !
Als jij dat wilt prima, maar op mijn lenzen en spiegels maken die krasjes, en dat wil je absoluut niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mortum schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Als jij dat wilt prima, maar op mijn lenzen en spiegels maken die krasjes, en dat wil je absoluut niet!
Ik lees mensen die aceton gebruiken, maar dat klinkt me helemaal fout...

Wat gebruik jij dan ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Pixelmagic schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:25:
[...]

Ik lees mensen die aceton gebruiken, maar dat klinkt me helemaal fout...

Wat gebruik jij dan ?
Wat het exact is weet ik niet, maar ik haal een schoonmaakgoedje bij de fabrikant van mijn laser vandaan.
Dat icm een wattenstaafje gebruik ik om alles direct in de bundel schoon te houden.
De rest van de bak doe ik voor licht werk met Isoprop. Alcohol en zwaardere vervuiling idd met Aceton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik gebruik hier een simpele glassex/allesreiniger en een stukje keukenpapier.
Merk niks van krassen of restanten al zitten er al een tijdje niet meer de originele spiegels in, maar dat lag aan andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Zijn jullie spiegels niet gecoat dan?
(de goud/gele gloed van een dun laagje goudcoating)

Die coating krast al als je er een keer boos naar kijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mortum schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:31:
Zijn jullie spiegels niet gecoat dan?
(de goud/gele gloed van een dun laagje goudcoating)

Die coating krast al als je er een keer boos naar kijkt
Gisteren eens goed naar gekeken, maar geen zichtbare krassen. Is inderdaad gelig van kleur. Ik heb voor de zekerheid na jouw bericht via Ali een reserve lens gekocht voor minder dat een tientje, voor het geval dat ik er last van krijgen.

Dat is denk ik een van de voordelen van een cheap-ass laser, dat de onderdelen dat ook zijn 8)

Overigens dit weekend weer volop aan het snijden geweest, blijft leuk om naar te kijken en in korte tijd bruikbare resultaten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Haha ja, die luxe heb ik dan niet, bij mij kost een spiegelsetje of een lens minimaal het 10 voudige :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
Zo, de volgende upgrade is klaar, de afzuigfan is vervangen door een nieuwe buisventlator met door de laser gemaakte behuizing:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SqCXlthl.jpg

Past ook netjes achter de K40 en voordeel is ook dat de klep van de laserbuis nu open kan zonder de fan te verwijderen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQSfoPHl.jpg

Het enige waar ik nog niet geheel van overtuigd ben is of dat hij voldoende afzuigt, maar de eerste test was niet teleurstellend.

Mocht iemand hem ook willen maken, het ontwerp staat op thingiverse.

De volgende upgrade gaat waarschijnlijk air assist (achtig) zijn, de aquarium lucht pomp is al opgegraven bij een vriend uit de schuur, siliconen slangetje al aanwezig.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 19:40

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik las hierboven ergens dat je 3mm timmerplaat gebruikt om te snijden. Welke waardes gebruik je om te snijden en hoe lang doet hij over een plaat zoals die tandwieltjes?

Zelf ben ik namelijk ook aan het kijken voor een grotere laser cutter naast mijn stepcraft welke ik juist meer voor het normale frezen wil gebruiken. Wel moet ik erbij zeggen dat ik juist aan het kijken ben voor een 80w versie wat natuurlijk ook een flink stuk groter is.

Welke upgrades heb je ondertussen al uitgevoerd of wil je eigenlijk nog gaan doen?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf ben ik mezelf aan het orienteren op een zelfde laser cutter. Heb je al meer ervaring(en) ermee? Mijn vriendin wilt bijvoorbeeld kijken of het leer kan doorsnijden, waardoor ze niet meer zelf hoeft te snijden.
Daarnaast wil ik het gebruiken om acrylaat mee te snijden en veel hobby werkzaamheden.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob1171
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05-2020
Hallo,
Nieuw op deze topic en redelijk nieuw in het gebruik van een co2 laser 40w. Deze inmiddels pas twee maanden in bezit, maar al enig handwerkje mee gemaakt. Vooral foto's branden op hout en silhouetten snijden vind ik erg mooi. Gisteren kwam ik erachter dat het snijden niet meer zo goed gaat. Waar hij in het begin moeiteloos doorheen ging 3mm triplex, moet ik nu vaak met de hand na snijden. Op advies van iemand spiegeltjes en lens schoon gemaakt, maar dat mocht niet baten. Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
@Bob1171 Herkenbaar, die van mij heeft ingepakt in de schuur gestaan deze winter en met een test ging hij ook niet door de 3mm multiplex heen waar dat voorheen als een warm mes door boter ging.

Ik denk dat ik de spiegels opnieuw moet afstellen, begin eerst met schoonmaken van de spiegels en lens. Als dat niet werkt dan met papiertjes controleren of de straal nog wel op dezelfde plek de spiegel raakt bij bewegen van de karretjes.

@Web-Brielle sorry, je bericht gemist. Ik heb leer nog nooit geprobeerd, vrees dat het ook behoorlijk zal stinken áls het gaat. Acrylaat gaat prima, let op dat je geen PVC neemt ivm giftig gas,

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob1171
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05-2020
Bedankt voor je snelle antwoord. Is er ook iemand die in de buurt woont, die me zou willen helpen. Ik heb dit nog nooit gedaan. Omgeving Hoogkarspel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:51
Ik heb 1.5 week geleden ook een k40 gekocht. Wat ik andere nieuwkomers in het laser wereldje in ieder geval zou mee willen geven is dat je het kalibreren niet moet onderschatten. Daar is toch echt een behoorlijke portie geduld voor nodig (Natuurlijk afhankelijk van in welke staat je de laser ontvangt).

Zelf zat ik bijv met het probleem dat de 2e spiegel flink te laag op de as stond, waardoor er altijd een verschil zat tussen veraf en kortbij, ookal had je hem precies in midden afgesteld. Washers erbij duwen volgens internet, maar helaas, na 2 washers pakten de schroeven niet meer, die waren te kort. Dus eerst weer wachten op nieuwe schroeven etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Robbiedobbie schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:16:
Ik heb 1.5 week geleden ook een k40 gekocht. Wat ik andere nieuwkomers in het laser wereldje in ieder geval zou mee willen geven is dat je het kalibreren niet moet onderschatten. Daar is toch echt een behoorlijke portie geduld voor nodig (Natuurlijk afhankelijk van in welke staat je de laser ontvangt).

Zelf zat ik bijv met het probleem dat de 2e spiegel flink te laag op de as stond, waardoor er altijd een verschil zat tussen veraf en kortbij, ookal had je hem precies in midden afgesteld. Washers erbij duwen volgens internet, maar helaas, na 2 washers pakten de schroeven niet meer, die waren te kort. Dus eerst weer wachten op nieuwe schroeven etc, etc.
Zoals een aantal post hierboven aangegeven ben ik zelf ook aan het kijken voor een laser echter wil ik net geen K40 hebben aangezien je teveel moet klooien om deze goed (en veiliger) werkend te krijgen. Ik zit nu naar een 50w examplaar te kijken welke ook diverse extra veiligheden erop heeft zitten zoals de functie op de klep zodat die stopt. Wel weet ik nog niet welke controller hierop zit maar ik hoop dat deze ondersteunt wordt door lasercut.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 23:05
@Yagermeister
Wat voor een doosje heb je het dan over? Ben zelf ook nog steeds wat aan het zoeken wat een beetje fatsoenlijk plexi kan snijden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Yagermeister schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Zoals een aantal post hierboven aangegeven ben ik zelf ook aan het kijken voor een laser echter wil ik net geen K40 hebben aangezien je teveel moet klooien om deze goed (en veiliger) werkend te krijgen. Ik zit nu naar een 50w examplaar te kijken welke ook diverse extra veiligheden erop heeft zitten zoals de functie op de klep zodat die stopt. Wel weet ik nog niet welke controller hierop zit maar ik hoop dat deze ondersteunt wordt door lasercut.
Dat soort veiligheden kan je ook zelf makkelijk maken als je wil, ik heb het niet, bewust bezig zijn er mee is belangrijk merk ik. Er zijn momenten waarop je toch even wilt laseren, bv met afstellen of uitmeten en dan kan je beter bewust zijn dan dat je weer de schakelaar tijdelijk gaat overbruggen.

@Sine acryl snijden met lase gaat erg goed zegt men, nog niet veel ervaring mee. 50 watt is dan erg veel.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Sine schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:07:
@Yagermeister
Wat voor een doosje heb je het dan over? Ben zelf ook nog steeds wat aan het zoeken wat een beetje fatsoenlijk plexi kan snijden.
Ik was aan het kijken vooral naar de maat. Voor een 600x400 krijg je al meteen een 60w die helaas net buiten budget liggen. De 50w versies zitten op 500x300 zoiets wat eigenlijk al voldoende is maar groter is natuurlijk altijd leuker. Samen met de stapcraft heb ik dan alle mogelijkheden om alles te kunnen doen. Ik was in ieder geval nu vooral geinteresseerd in de VEVOR 50w USB CO2 Laser Graviermaschine 300x500mm.

Als ik het goed begrepen heb zou je met een 50w een 8mm hout zonder problemen kunnen snijden. Ik weet even niet of dat ook voor plexi geldt.
Pixelmagic schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:52:
[...]
Dat soort veiligheden kan je ook zelf makkelijk maken als je wil, ik heb het niet, bewust bezig zijn er mee is belangrijk merk ik. Er zijn momenten waarop je toch even wilt laseren, bv met afstellen of uitmeten en dan kan je beter bewust zijn dan dat je weer de schakelaar tijdelijk gaat overbruggen.

@Sine acryl snijden met lase gaat erg goed zegt men, nog niet veel ervaring mee. 50 watt is dan erg veel.
Heb je helemaal gelijk in echter was het ook zo met mijn stepcraft dat toen ik hem kreeg, hij meteen flink gebruikt werd en pas na een half jaar ofzo ben ik gaan kijken welke dingen beter konden (in dit geval was het puur omdat een riem brak). Ik wil dus eigenlijk niet teveel klooien voordat ik hem ga gebruiken anders krijg ik teveel vragen wat ik ermee moet :+

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Yagermeister
Als ik bij ali kijk kom ik dat soort doosjes ook wel tegen:
https://www.aliexpress.com/item/4000623139353.html

Verbeterde .. alles eigenlijk tov een k40, vooral dat het ding een echte lineaire geleider gebruikt staat me wel aan. En als bonus inderdaad een groter werkbed.

Alleen is zo'n ding verzenden uit Chinesië natuurlijk vragen om problemen.

K40laser.se heeft het over de K40D, een upgrade van de K40 met echte rails, maar die lijkt momenteel nergens meer te vinden ...

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 05-05-2020 15:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Sine schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:19:
@Yagermeister
Als ik bij ali kijk kom ik dat soort doosjes ook wel tegen:
https://www.aliexpress.com/item/4000623139353.html

Verbeterde .. alles eigenlijk tov een k40, vooral dat het ding een echte lineaire geleider gebruikt staat me wel aan. En als bonus inderdaad een groter werkbed.

Alleen is zo'n ding verzenden uit Chinesië natuurlijk vragen om problemen.

K40laser.se heeft het over de K40D, een upgrade van de K40 met echte rails, maar die lijkt momenteel nergens meer te vinden ...
Precies dat laatste is waarom ik hem niet via ali laat over komen. et bed van diegene wat ik op oog heb is 500x300. Dat en dan ook nog eens vanuit europa (amazon) en dat vind ik de meerprijs dan wel waard.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Of ik zoek verkeerd, of de meerprijs is richting de 1kE, en dat is toch wel wat veel meerprijs ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

De prijs zit inderdaad rond de 1300 maar dat is het me ook wel waard aangezien amazon ertussen zit. Daarbij als ik via Ali zou bestellen kost die circa een 600 euro en dan is het een verrassing hoeveel btw en toeslag etc erbij zit. Dit zal waarschijnlijk wel niet minder als een 2 a 300 euro zijn dus zoveel verschil is het dan ook niet meer.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Ok, knoop doorgehakt, toch maar een K40 besteld.

300 euro is nog heel wat anders dan 1300 euro voor een machine waar je dan alsnog werk aan hebt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sine schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:08:
Ok, knoop doorgehakt, toch maar een K40 besteld.

300 euro is nog heel wat anders dan 1300 euro voor een machine waar je dan alsnog werk aan hebt.
Welkom bij de club. Niet vergeten als hij binnen is de kabels en verbindingen te controleren, vooral de ventilator even open maken en goed nakijken.

Heb de mijne ondertussen weer afgesteld en de vrouw is dit weekend druk aan het snijden geweest voor opberg kastjes voor haar hobby materiaal. Zonder ook maar één fout uren staan draaien en allemaal prima gesneden door 3mm berken multiplex.

Blijft leuk spul en bijzonder accuraat ook, zeker voor het geld.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Hier ook de knoop doorgehakt en er 1 besteld, hij is al onderweg dus hopelijk voor het weekend binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Web-Brielle schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:03:
Hier ook de knoop doorgehakt en er 1 besteld, hij is al onderweg dus hopelijk voor het weekend binnen!
Ook welkom, gaan we er zo nog het "Grote K40 topic" van maken :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 20:39
Zelf beheer ik nu een paar jaar een 80W CO2 laser cutter. Ook van Chinese makelij, maar door de Nederlandse leverancier aangepast naar de Europese normen. (Heb 'm natuurlijk wel nagelopen, ze hebben heel wat vervangen en toegevoegd).

Mede op basis van posts hierboven een aantal tips:
  • Zodra je kracht verliest is het doorgaans de uitlijning. Check die regelmatig. En inderdaad, uitlijnen is iets waar je tijd voor mag vrijmaken. Werk vanaf de buis naar de lens en neem geen genoegen met 'redelijk'. Precies in het midden of je verliest kracht.
  • Check je focus afstand. Een CO2 laser moet een kerf van 0.15mm/0.20mm kunnen halen als je uitlijning en focus klopt.
  • Die buizen hebben behoorlijk wat koeling nodig om ze lang mee te laten gaan, maar 2000l/hr is overdreven. Wij gebruiken een 600l/hr pomp voor een 80W buis.
  • Let goed op welke buis en voeding je hebt. De levensduur van je buis is heel erg afhankelijk van hoeveel stroom je er doorheen jaagt. Ga je over het maximum voor je buis heen, dan komt er wel iets extra aan kracht uit, maar sloop je 'm heel snel. Helaas willen de stickers op buizen wel eens wat overdrijven en zijn de fabrikanten best bereid bij de kalibratie van je laser wat grote marges te gebruiken... Zo kom je makkelijker door het materiaal heen, maar... Voor zover ik zie heeft een K40 plaats voor een 32W buis (720mm) die 16mA aan kan op 16KV. Maar ga dat zeker zelf na.
  • Blijf heel ver uit de buurt van chloorhoudende materialen. (Technisch gezien: geen materialen waar chloor vrijkomt bij verhitting). Het is niet alleen levensgevaarlijk (letterlijk gebruikt als gifgas) en een milieudelict, maar ook nog is erg corrosief (dus je sloopt ook je machine). Materialen die nooit onder een CO2 laser mogen zijn onder anderen PVC en Neopreen. PVC is redelijk goed te herkennen door een stukje te verbranden. Het verkoolt als je het in een vlam houd, maar dooft direct. Er komt zwarte rook vanaf en de vlam is geel/groen (al zie je dat niet altijd even goed). Doe die test natuurlijk buiten of bij een afzuiger, want... chloor.
  • Bij het snijden van o.a. ABS en epoxy kan waterstofcyanide vrijkomen. De rol van een goede afzuiging naar buiten is daar dus nog belangrijker.
  • PC kun je inderdaad vrijwel niet snijden met een CO2 laser. Je doel is om het materiaal direct onder de laser zo snel op te warmen dat het sublimeert. Dat lukt bij PC enkel als het heel dun is. PC is transparant voor golflengtes binnen het zichtbare spectrum. Maar de golflengte van een CO2 laser valt samen met een piek in de absorptie. De kracht van de laser verspreid zich vrijwel direct waardoor je het materiaal om de snede heen enorm opwarmt. Het gaat smelten (en bubbels vormen). Bovendien oxideert het gesmolten materiaal, wat ook nog is een lelijke verkleuring veroorzaakt.
  • Neem zo snel mogelijk air assist. Al was het maar om te voorkomen dat je lens steeds een coating krijgt van het materiaal wat je aan het snijden bent.
  • Speel met kracht, afstand en snelheid. Er zijn veel parameters die bepalen of je een goede snede maakt. Soms levert dat niet-intuïtieve situaties op. Het verhogen van je snelheid of verlagen van je power kan het snijden soms juist makkelijker maken (al lever je dus minder kracht per mm). Vooral HDPE en PP zijn daarin 'opvallend'.
  • Ik zag al plexi / PMMA langskomen. Niet het goedkoopste, maar wel heel makkelijk om mooie snedes in te maken. Voor de afwerking kun je de ruwe randjes door een vlam halen.
  • Blijf er altijd bij! De vraag is niet of de boel in de fik vliegt, maar wanneer. Sommige materialen zijn gevoeliger dan anderen. Maar in het algemeen: al heb je hetzelfde materiaal met dezelfde instellingen al 100 keer gesneden, de volgende keer kan het alsnog mis gaan. Zie je het op tijd, dan is er niets aan de hand. Doven is meestal makkelijk te doen door het materiaal af te dekken of afzuiging / air assist uit te schakelen. Beetje inschatten en proberen. Maar als je er op tijd bij bent, lukt dat makkelijk. De situatie is heel anders als je bent weggelopen.
  • Qua software zijn wij overgestapt op Lightburn. Ik wil niet meer terug. Als je toch je controller gaat vervangen, zou ik op compatibility daarmee letten.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 06-05-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Nijn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:45:
• Qua software zijn wij overgestapt op Lightburn. Ik wil niet meer terug. Als je toch je controller gaat vervangen, zou ik op compatibility daarmee letten.
[/list]
Zelf zit ik nu al te kijken naar een nieuwe controller (die ook betaalbaar is) voordat ik hem al binnen heb.
Van 3D printen weet ik veel, maar ik heb vroeger (5 jaar geleden) met laser cutters gewerkt maar alleen in het hoge sigment (niets aanpassen, werkt gewoon).
Iemand hier enig idee welke ik moet nemen en hoe te flashen? Zelf dacht ik aan een EleksMaker ManaSE controller (onder de 30 euro) maar er is verder weinig over te vinden.
Ook heb ik nog een creality moederbord over, is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Web-Brielle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Zelf zit ik nu al te kijken naar een nieuwe controller (die ook betaalbaar is) voordat ik hem al binnen heb.
Van 3D printen weet ik veel, maar ik heb vroeger (5 jaar geleden) met laser cutters gewerkt maar alleen in het hoge sigment (niets aanpassen, werkt gewoon).
Iemand hier enig idee welke ik moet nemen en hoe te flashen? Zelf dacht ik aan een EleksMaker ManaSE controller (onder de 30 euro) maar er is verder weinig over te vinden.
Ook heb ik nog een creality moederbord over, is dat een optie?
Dit ligt een beetje eraan welke software je wilt gaan gebruiken (bijv lightburn) en welk soort apparaat het is. Voor de K40 hoor ik veel over k40whisperer maar ik weet niet zeker welke controller daarbij werkt.

Wel hoor ik ook veel goeds over de duet controller maar die is uiteraard wel een stuk prijziger. Welke software daar allemaal mee werkt durf ik wel niet te zeggen maar het ziet eruit alsof je gewoon gcode kan gebruiken.

Voor mijn stepcraft gebruik ik bijv ook gewoon gcode welke uccnc omzet naar iets bruikbaars voor de controller.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Nijn: Ik zou airassist nog hoger op het lijstje plaatsen, is een gigantisch verschil.
Je snijdt dieper je materiaal in (geen rook ertussen), veel minder kans op dingen die in de fik vliegen en en snijrand is stukken netter.
Echt een dag/nacht verschil.

Qua zelf hobby'en ervan, ik heb erg goede ervaringen met een oude koelkastcompressor, olieafscheider erachter stuk siliconenslang naar de kop en dan een nozzle eraan en richten waar je snijdt.
- Trek de koelkastcompessor uit een koelkast (let ff dat de koelkast geen R12/R22 type is, naast dat oude meuk is loos je dan ook freon....
- Haal de thermostaat uit het circuit, dus stekker erin -> pomp aan en klaar.
- Filtertje tegen meuk op de ingang (heb er letterlijk een ~5 lagen keukenpapier voor).
- Olieafscheider erachter, heb ik gemaakt van een 30ml plastic flesje, compressor blaast erin, output weer via een blobje keukenpapier.
- Stuk siliconenslang loopt de laser in, ga naar de kop vie de rechterkant (waar de laser van links komt).
- Heb aan beide kanten van een gantry een lip naar boven gestoken, daar een staaldraadje tussen, siliconenslang daar met een lus omheen, werkt prima.
- Nozzle heb ik gemaakt van hotglue, gewoon hotglue in het einde van de slang gedrukt, ~20s wachten, compressor even aanzetten, geeft een prima nozzle.

Dit draait nu een jaar of 4-5 met alleen een paar keer de olie uit de afscheider terug de compressor in duwen (gewoon door de aanvoer naar binnen laten zuigen), een keertje bijgevuld (had vaccuumpomp olie staan, maar genoeg soorten olie zijn geschikt) en een keer de 'filters' vervangen door nieuw keukenpapier.

Heerlijk stille compressors en vaak wel gratis aan te komen.
Als alternatief heb je olieloze compressor voor aquaria, maar de goedkope daarvan zijn niet bepaald stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Yagermeister schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Dit ligt een beetje eraan welke software je wilt gaan gebruiken (bijv lightburn) en welk soort apparaat het is. Voor de K40 hoor ik veel over k40whisperer maar ik weet niet zeker welke controller daarbij werkt.

Wel hoor ik ook veel goeds over de duet controller maar die is uiteraard wel een stuk prijziger. Welke software daar allemaal mee werkt durf ik wel niet te zeggen maar het ziet eruit alsof je gewoon gcode kan gebruiken.

Voor mijn stepcraft gebruik ik bijv ook gewoon gcode welke uccnc omzet naar iets bruikbaars voor de controller.
Ik wil lightburn gaan gebruiken, maar het standaard M2 bord wat erin zit doet dit niet ondersteunen.
Als je zoekt heeft iedereen het over de C3D, maar ik wil niet 200+ euro uitgeven aan een bordje voor een laser van 400, dus ik zoek een goedkopere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb zelf goede ervaringen met smoothieboard, die lijkt ook supported te zijn door lightburn (gebruik zelf inkscape + visicut).

Je hebt namaak bordjes voor een paar tientjes, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Probeer eerst eens he5 stock boardje met K40-whisperer, werkt verbazend goed en je kan daarna altijd nog een ander boardje kopen wanneer je gaat upgraden.

Hij staat bij mij op dit moment niet meer op mijn lijstje, oude laptop met Linux, Inkscape en K40-whisperer en meer heb ik niet nodig...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik kwam deze tegen, volgens mij ook een k40-achtige
https://www.cncworld.nl/c...ndgraveermodule-p-57.html
(wel even naar beneden scrollen)
Iemand die hier een mening over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
a6racer schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 23:34:
Ik kwam deze tegen, volgens mij ook een k40-achtige
https://www.cncworld.nl/c...ndgraveermodule-p-57.html
(wel even naar beneden scrollen)
Iemand die hier een mening over heeft?
Lijkt mij een k40 in en ander jasje met de nodige upgrades en aandacht voor kalibreren en verpakken, tegen een wat hogere prijs.

Air assist en laser kruisje is mooi uiteraard, kost je 75€ als je het zelf doet. Mogelijkheid tot ronde objecten moet je maar net willen gebruiken.

Ik zou er persoonlijk niet voor gaan maar gewoon via de Duitse ebay een gewone bestellen uit de EU.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Hier was alles netjes gekalibreerd en werkt het super.
Eerste proef stukjes gisteren zijn goed gelukt.
Eerste upgrade: Betere afzuiging & air assist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqzZWRlpPNAnblMkL7fsp70liik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/allLcjJEkfROYLOAVpCG2DPl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Web-Brielle schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:09:
Hier was alles netjes gekalibreerd en werkt het super.
Eerste proef stukjes gisteren zijn goed gelukt.
Eerste upgrade: Betere afzuiging & air assist.
[Afbeelding]
Voor de afzuiging, mocht je mijn ontwerp willen gebruiken dan adviseer ik wel een sterkere fan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Eigen afzuiging direct naar buiten gebracht, motor zelf zuigt opzich wel okee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtFitsDOiXEzkPgYlFQkH74AGOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKhVx1TiWngSQHkHVJcnzyaW.jpg?f=fotoalbum_large
Ook het bed aangepast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEaDRTUT1z_HPrA17qst2s2X1b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgkNGPRLrYMi4tDVfZPLIimP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:51
Dat bed ziet er goed uit! Is die ook in hoogte verstelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:40:
Dat bed ziet er goed uit! Is die ook in hoogte verstelbaar?
Yup, alleen niet fijn. Zit nu al te kijken (na 1 dag) of ik hem niet anders kan maken en ik denk de oplossing gevonden te hebben: https://www.thingiverse.com/thing:2787911

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sine
Hier is het starwars apparaat ook veilig geland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E9WPV5mvQU4nGD5TJtjpByeEEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1WH3e7T9oCEsF6j3IkC6XwX.jpg?f=fotoalbum_large

En 'first light' valt bepaald niet tegen, compleet zonder enige tweaks, gewoon een plaatje plexi rechstreeks op het bed gelegd en 10mA laser stroom ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYcdeuLvyff9qIuVtfiqpHElYOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gTBd0DbrFb3538UwKIMjX8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YISd9m2SXI1KXoZN7Omop3ZCIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZU3pROyvngqEomcObFY5Fzha.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op marktplaats meteen een waterkoeler gescored (zo'n tap die direct op de waterleiding wordt aangesloten) en die heeft een flinke koude buffer, dat moet prima zijn om het water ergens rond de aanbevolen 15 - 20 graden te houden. De laser krijgt een plekje op zolder, dus ik moet actief gaan koelen.
De koeler heb ik al professioneel ontdaan van alles wat niet nodig is (lees: gesloopt ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hkNVk_GHj7l6biBJn21MEoucTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tIZ12nCOuNC2RTdreYTLKab.jpg?f=fotoalbum_large

De todo lijst:
- Bed upgraden naar iets verstelbaars
- Ventilatie upgraden (de meegeleverde fan is ZWAAR onder de maat)
- Het geheel samen met alle periferie op een karretje bouwen en mechanisch wat praktischer in elkaar stelen
- Microswitches op de diverse deksels plaatsen
- Airassist toevoegen
- Nieuw bedieningspaneel maken (dit ding is crusty AF), temp uitlezing, 10-slag pot, degelijke mA meter en fatsoenlijke schakelaars
- Flow switch en thermo switch in de laser interlock opnemen
- Kieren afdichten zodat het strooilicht geen oog uit kan laseren (don't stare into beam with remaining eye enzo)
- Eigen voeding toevoegen voor de controller om de laser PSU te ontlasten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjG6dCc9XiaZhJ8AaS1lI5RqX0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6xzqJ4DvOtZR1ddlRZJjZyY.jpg?f=fotoalbum_large

En waarschijnlijk de controller vervangen door iets beters, maar daar moet ik me nog eens goed voor inlezen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 10:58
Mooi dat ik dit topic vind, ik ben sinds kort ook bezig met het verbouwen van een K40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ4pHfNOc6LAETU6vtP-8RNaCCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbGtDfhoZhuo5ZpKKcUVgTXC.jpg?f=fotoalbum_large

De laser staat op een zelf gebouwd tafeltje, onderin heb ik een Curtec emmer met daarin 15 liter gedestilleerd water als koeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kii1P29xQAmPfc7cX5CSPzGzA6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wKpbdFLNFDapZ6yzbpm0nbV.jpg?f=fotoalbum_large

Als afzuiging gebruik ik een gereviseerde woonhuisafzuiging. Deze heeft lekker veel vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzoRZLZSNkJ2FX9SC-xvkJjxi04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSQzeMjlkjtD6oUcvMC39ily.jpg?f=fotoalbum_large

Is voorzien van air assist, ik gebruik een ACO 318 beluchtingspomp, werkt goed. En het geluid valt mee. De plastic onderdelen komen uit mijn 3d printer. Ik heb ook al een deursensor toegevoegd aan de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxs18FzKVRSs3lt1V9OfbbBdxZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGlLTPivWQgAnwRzlVpxtdfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt ook een z-bed in, zodat ik in de software de hoogte van het materiaal kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCKtHW8H4lmRu-tSjZtOEruonEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzEGq41rQJ4LZLqa1CJGnKWZ.jpg?f=fotoalbum_large

En de controller is momenteel ge-upgraded naar een Duet Ethernet. Deze had ik nog liggen. Helaas weinig software ondersteuning, Laserweb werkt aardig. Maar het beste is de gcode exporteren en uploaden naar de Duet. De duet geeft me de mogelijkheid om de laser fire pin te moduleren via PWM. Hiermee kan ik dus 'grayscale' engraven. En verschillende vermogens instellen per 'lijn'.

En cohesion 3D lijkt het perfecte bord, maar die kost je al snel 300 euro om te importeren. Dat vind ik momenteel teveel voor alleen een controller. Voorlopig test ik verder met de duet, heb al redelijke resultaten. Mocht ik toch voor een andere controller gaan, zou mijn keuze op een namaak smoothieboard vallen.
Een MKS Sbase is rond de 25 euro te verkrijgen, en deze word onder alle software goed ondersteund.

Wat verder nog op de planning staat:
- Actieve water koeling met peltier en CPU koeler.
- Precisie potmeter voor instellen maximale vermogen, de standaard potmeter is waardeloos.
- z-bed aansturen met controller board.
- Air assist schakelen met controller board.
- Flow meter, als extra veiligheid op laser schakeling.
- Volt meter voor vermogensinstelling. (De ampere meter is alleen uit te lezen, wanneer de laser actief is. Dit is lastig instellen.)
- Water temperatuur sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RVlVVLUZmFr8PghKQG9wunUn_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWUksGL0rL2hwUDPLBRIsFVq.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele resultaten tot nu toe.

De tegel links bovenin is gemaakt met de nieuwe PWM aansturing, en de potmeter op de laser stond op 1 vaste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Sine schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:05:

[Afbeelding]

En 'first light' valt bepaald niet tegen, compleet zonder enige tweaks, gewoon een plaatje plexi rechstreeks op het bed gelegd en 10mA laser stroom ingesteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb op marktplaats meteen een waterkoeler gescored (zo'n tap die direct op de waterleiding wordt aangesloten) en die heeft een flinke koude buffer, dat moet prima zijn om het water ergens rond de aanbevolen 15 - 20 graden te houden. De laser krijgt een plekje op zolder, dus ik moet actief gaan koelen.
De koeler heb ik al professioneel ontdaan van alles wat niet nodig is (lees: gesloopt ;) )
[Afbeelding]

De todo lijst:
- Het geheel samen met alle periferie op een karretje bouwen en mechanisch wat praktischer in elkaar stelen
- Airassist toevoegen
- Nieuw bedieningspaneel maken (dit ding is crusty AF), temp uitlezing, 10-slag pot, degelijke mA meter en fatsoenlijke schakelaars
- Kieren afdichten zodat het strooilicht geen oog uit kan laseren (don't stare into beam with remaining eye enzo)

[Afbeelding]

En waarschijnlijk de controller vervangen door iets beters, maar daar moet ik me nog eens goed voor inlezen.
De laatste paar dagen hoor ik veel goede dingen over de cohersion3d. Veel opties en voor de meeste K40 zelfs een drop in replacement.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Yagermeister schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:26:
[...]

De laatste paar dagen hoor ik veel goede dingen over de cohersion3d. Veel opties en voor de meeste K40 zelfs een drop in replacement.
Klopt heeft headers voor verschillende types K40 machines, met ribbon of zonder.
En werkt zeer goed met Lightburn.

En heeft de nieuwste opties voor custer raster engraving.

Maar de prijs is ook wel pittig. 250 dollar met shipping, en dan nog BTW en Invoerrechten.
Dan heb je betere borden die meer kunnen voor dat geld, alleen die zijn totaal niet drop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Cobaltjeh schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Klopt heeft headers voor verschillende types K40 machines, met ribbon of zonder.
En werkt zeer goed met Lightburn.

En heeft de nieuwste opties voor custer raster engraving.

Maar de prijs is ook wel pittig. 250 dollar met shipping, en dan nog BTW en Invoerrechten.
Dan heb je betere borden die meer kunnen voor dat geld, alleen die zijn totaal niet drop in.
Ik heb ergens een site gezien welke gewoon in europa zat. straks even kijken of ik die nog kan vinden. Wel moet ik erbij zeggen dat de prijs uiteraard nog steeds erg hoog is. Zo had ik bijv iemand gevonden die de gehele k40 om heeft gebouwd zodat die nu 600x400 kan laseren en een gehele nieuwe behuizing heeft. Ik gok zelfs dat dit een tweaker is op dit forum alhoewel dat niet geheel duidelijk was op zijn website.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Yagermeister schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb ergens een site gezien welke gewoon in europa zat. straks even kijken of ik die nog kan vinden.
Ik heb alleen deze website kunnen vinden: https://hawklaser.com/
Maar deze webshop is momenteel dicht. Ook is het bord niet meer te vinden in de producten.

Zelf vind ik de keuze van het bord lastig, ik werk zelf veel met Duet3D borden. En bijvoorbeeld de Duet 3 is een prachtig bord. Met enorm veel mogelijkheden in de toekomst zoals een CAN bus, een raspberry PI er aan te koppelen etc. Ook de stepper drivers zijn veel krachtiger.

Maar uiteindelijk is de software erg belangrijk, de jongens bij Duet doen hun uiterste best om CNC en lasers te ondersteunen maar 3d printen is uiteindelijk hun core business.

Uiteindelijk moet je realistisch blijven, en denken een controller van 200+ euro in een machine van 300 euro is gek. Dan is een namaakbordje uit china van 25 euro perfect om te leren. En later als de hobby aan slaat een 'echte' machine te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Drop in is geen vereiste, ik ben niet bang een paar verloopkabeltjes te maken. En zoveel zit er nou ook weer niet in.
Cobaltjeh schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:12:

Als afzuiging gebruik ik een gereviseerde woonhuisafzuiging. Deze heeft lekker veel vermogen.

[Afbeelding]
Verdomd, zo'n ding heb ik enkele jaren geleden weggegooid ... fnurk.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Sine schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:05:

De todo lijst:
- Airassist toevoegen
Ik zou kiezen voor magneetswitches of hall effect. Afhankelijk van welke materialen je snijd komt er verbazingwekkend veel troep in die lasercutter terecht. Microswitches zullen het vast wel een behoorlijke tijd goed doen, zeker als je de machine niet dagelijks gebruikt. Maar als je 't toch nieuw aan 't installeren bent.

Installeer ook een Estop. Kost je nu een paar euro, maar als 't mis gaat ben je blij dat je 'm hebt. Ons heeft ie al een paar keer gered (Al is dat bij ons vooral als de verstelbare tafel besluit te gaan knuffelen met de laserkop). Tuurlijk weet je waar de aan/uit knop zit, of dat je de stekker eruit kunt trekken. Maar als je machine zichzelf staat te slopen is zo'n grote rooie knop toch een stuk sneller te vinden. |:( Wauw, ik zie nu op je foto een mooie rooie knop liggen. Maar 't blijft een goeie tip voor anderen.

De kieren zijn verder niet zo'n enorm issue. In onze machine zaten ook wat kieren bij aflevering. De safety officer van ons laserlab heeft daar toen naar gekeken, maar gaf aan dat ie zich er geen zorgen over maakte. Je moet je beseffen dat die laserstraal heel snel divergeert. Stel je focus maar is een paar mm fout af. Alles wat ie nog doet is verwarmen (Inverse square law). Zelfs in de meest pessimistische situatie zal jouw oog op minstens 10cm van het focuspunt zitten. Dat ga je niet eens meer merken. Kieren afdichten hebben we uiteindelijk wel gedaan, maar juist voor de afzuiging.

[ Voor 17% gewijzigd door Nijn op 12-05-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Nijn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Installeer ook een Estop.

[...]

Tuurlijk weet je waar de aan/uit knop zit, of dat je de stekker eruit kunt trekken.
De stekker of aan/uit knop werkt meestal niet goed, in de voeding zit meestal nog een paar seconden prik.
Dus je wil met de Estop ook de 24v lijn onderbreken. Om de machine meteen te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Cobaltjeh schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:48:
[...]

De stekker of aan/uit knop werkt meestal niet goed, in de voeding zit meestal nog een paar seconden prik.
Dus je wil met de Estop ook de 24v lijn onderbreken. Om de machine meteen te stoppen.
Hmm, kan ik me inderdaad wel goed voorstellen ja. Bij ons zitten daar relais tussen, maar die heb je in de K40 natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je bezig bent beveiligingen te plaatsen, denk ook aan beveiligingen voor de machine zelf.
Zoals 'is er waterstroming', 'werkt de airassist', of als je de afzuigslang nog wel 's loshaalt, daar ook een schakelaar op.

Je komt er bijv veel te laat achter als je buis geen koeling blijkt te hebben en je zit vrij snel in de rook als de afvoer er niet aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Nijn
Die E-stop ligt al klaar :)
Een paar reed contacten heb ik ook nog, maar ik had eigenlijk gehoopt dat de binnenruimte niet ZO vettig zou worden dat de schakelaars niet meer werken. Daar moet je nogal wat voor doen namelijk.

@SA007
Jep, flow temp en whatever er nog meer stuk kan komt er op.
Geen flow is vrij snel het einde van de laserpijp heb ik al gelezen ...

Niet alleen de externe fan is niet veilig overigens, de interne heeft men ook vrolijk ge-draadje-draait samen met de wcd's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLNWGveG2L1mq-nw-i_9dTSNlP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Za8hd6tEU2B3mHwEtPZWE45.jpg?f=user_large

Een van die krimpkousjes lag er al naast.

Progress:
De waterkoeler is weer dicht en heeft nu ook een iwaki pompje in zijn ruime behuizing er bij gebouwd zitten. Het geheel past als gegoten in een oud ikea meubel ding, een ALU plaatje er op en de K40 heeft ook een mooi plekje om te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHl0wp-8wOvCwzoC6Ud-gIJ9pEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jcOWd1wEkEMPLkLQKHE0iaI0.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sine op 12-05-2020 20:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Sine schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:27:
@Nijn
Die E-stop ligt al klaar :)
Een paar reed contacten heb ik ook nog, maar ik had eigenlijk gehoopt dat de binnenruimte niet ZO vettig zou worden dat de schakelaars niet meer werken. Daar moet je nogal wat voor doen namelijk.
Hangt er helemaal vanaf wat je snijd. Zelf ben ik nu veel bezig met HDPE en PET. Dat geeft echter wel enorm veel troep. (PP ook).

Maar de belangrijkste boosdoener zijn houtsoorten met lijm (MDF, Triplex enz). Vooral MDF geeft prachtige resultaten. Maar de lijm gaat overal op zitten. Onze machine krijgt daarom om de paar maanden een flinke schoonmaakbeurt met ethanol.

Nou moet je daar niet bang voor zijn. Zodra je air-assist hebt kan je machine er prima tegen als je 'm af en toe schoonmaakt. (En zonder air-assist ook, maar dan blijf je je lens loshalen).

Die machines worden van binnen vies, dat moet je accepteren. Het snijden werkt door sublimatie: Overgang van vaste naar gastoestand. Onder de laser is het enorm heet, maar alles eromheen blijft koel. Dus als de wanden van je machine in aanraking komen met het gas, kan er wat neerslaan. ('wat' is afhankelijk van de reacties die plaatsvinden). De afzuiging verhelpt dat natuurlijk gedeeltelijk, maar een 100% oplossing is het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Nijn op 12-05-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
@Nijn

Niet alleen de externe fan is niet veilig overigens, de interne heeft men ook vrolijk ge-draadje-draait samen met de wcd's
Bij mij hetzelfde, heb heel de machine opnieuw bedraad, en de wcd's verwijderd.
@Nijn
Progress:
De waterkoeler is weer dicht en heeft nu ook een iwaki pompje in zijn ruime behuizing er bij gebouwd zitten.
Is het een externe pomp? Want een pomp in het water zal het water ook een beetje opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Haha, idem, alles wat netspanning voert ligt er al naast, en die WCD's komen niet terug.
Daarnaast ben ik ook niet zo blij met de kabeldoorvoeringen zo door het plaatwerk heen, helaas kan de anode kabel niet zo makkelijk los anders zette ik overal rubber tules in.

Het pompje is inderdaad extern. (hier in de testopstelling)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnbwNBuFp1BUo1HzxXSB_U7bWL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlctnrtxZrqcvaMF1J9ptU0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:54:
Het pompje is inderdaad extern. (hier in de testopstelling)
Mooie pomp, heb je toevallig een linkje waar deze verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nee, helaas,

Die heb ik jaren geleden van de ijzerboer kunnen redden.

Let op dat deze dingen niet zelden 100V zijn (Japan), ik heb er dan ook een trafo tussen zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Sine op 13-05-2020 11:19 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

hebben jullie ook de bijgeleverde leidingen vervangen? Ik lees dat dit juist van zeer slechte kwaliteit is wat vrij snel bros zou worden?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Bij ons vielen de waterleidingen na een jaartje uit elkaar, ja. Maar volgens mij verschilt dat nogal. Ik ken een K40 die na jaren nog gewoon de originele leidingen heeft, zonder problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Nijn op 13-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Sine schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:54:
[...]
Daarnaast ben ik ook niet zo blij met de kabeldoorvoeringen zo door het plaatwerk heen, helaas kan de anode kabel niet zo makkelijk los anders zette ik overal rubber tules in.
[...]
Tule aan één kant doorsnijden zodat je hem om de kabel kunt krijgen en daarna in de opening in het plaatwerk drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Yagermeister schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:33:
hebben jullie ook de bijgeleverde leidingen vervangen? Ik lees dat dit juist van zeer slechte kwaliteit is wat vrij snel bros zou worden?
Er zitten hier siliconenrubberen slangen aan, zien en voelen degelijk. De enige opmerking die ik erbij heb is dat ze wel ERG dunwandig zijn (knikken makkelijk)

-edit-

Dat neem ik terug, het is gewoon pvc. Bij de buisaansluiting heeft men de slang heet gestookt en over de aansluitingen geforceerd. Dat wordt dus ook vervangen door siliconen slang.
ThinkPadd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:54:
[...]Tule aan één kant doorsnijden
Dat is inderdaad beter dan niets.

De interne 230V fan is van waardeloos rendement en staat de verkeerde kant op te blazen, nog even doorgaan en er is niet veel origineel meer ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Sine op 13-05-2020 17:05 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Cobaltjeh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Mooie pomp, heb je toevallig een linkje waar deze verkrijgbaar is.
Ik heb een paar van deze pompjes, bevallen prima.
https://www.aliexpress.com/item/32820471213.html

12V modelletje, best stil, en prima genoeg flow voor een 40W laser.
Voor aan slangen knopen heb je er wel een aansluiting bij nodig:
https://www.aliexpress.com/item/32949546514.html

In dezelfde 1/2" maat kan je ook prima flowmeters enzo krijgen, kan je er meteen aanknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die zien er inderdaad erg netjes uit.

De 24V versie kun je voeden uit de upgrade 24V voeding die toch al geen slecht idee is om te hebben, en die 24V-er heeft net een beetje meer oomph

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 13-05-2020 21:56 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
In de lasers die ik omgebouwd heb zet ik eigenlijk alles op 12V.

Voornamelijk omdat ik best wat recycled computeronderdelen pak zoals 12V fans, voedingen en stukken ledstrip.
24V kan natuurlijk ook prima, je motors hebben dan wat meer power, maar eigenlijk doe je wat fout als je die nodig hebt (tenzij je een z-as motor hebt, die hebben wel wat power nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
SA007 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:19:

24V kan natuurlijk ook prima,
24 volt geeft de machine wat meer ruimte om in de controller zaken netjes te stoppen als de stoom er vanaf valt. Als je een resume functie of iets in die zin wilt inbouwen dan kan het fijn zijn.

Daarnaast wordt bij een aantal controllers gewoon aangeraden om ze op 24v te draaien, ook al kunnen we werken op 12v.
Bedankt voor de tip ga ik gebruiken.

Update wat betreft het project:

- Een MKS Sbase bordje is besteld, ik ben toch benieuwd hoe dit bord het gaat doen met software ondersteuning. Dan kan ik een vergelijking maken met de Duet.

- Alle onderdelen voor de zelfbouw waterkoeling zijn binnen, dit weekend ga ik hier lekker aan knutselen.

[ Voor 38% gewijzigd door Cobaltjeh op 14-05-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Voor wie ze nog mocht zoeken ... onze Chinese vrienden hebben die Iwaki's natuurlijk ook gecloned ...

https://www.aliexpress.com/item/32617875633.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Progress report ;)

Let op met de geïnstalleerde mA-meter, beste kans dat dat kreng tegen je liegt.
Dit is de mijne met 30.03mA er doorheen:

JUNK!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVUPicjGpN7WLGtIQqBrRLOa8V0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chvFkyy6zViROCPppxfDyCjD.jpg?f=user_large

En ik was toch nog niet happy met met opstelling, dat ikea kastje was net wat te krap, dus een vermeubelde tektronix scope kar en drie meter 25x25 aluminium later ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n09mGVBGbcIPi_nmJzLvwTIof0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeLvPtAuBHudIdRY9fhuYRWH.jpg?f=fotoalbum_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sine schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:10:
Progress report ;)

Let op met de geïnstalleerde mA-meter, beste kans dat dat kreng tegen je liegt.
Dit is de mijne met 30.03mA er doorheen:

JUNK!
[Afbeelding]

En ik was toch nog niet happy met met opstelling, dat ikea kastje was net wat te krap, dus een vermeubelde tektronix scope kar en drie meter 25x25 aluminium later ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Is 30mA niet veel te veel om door de laser te laten lopen ? Meer dan 15mA is echt slecht voor de levensduur van de buis heb ik begrepen, ik probeer zelf onder de 10mA te blijven.

En ik begrijp niet helemaal waar je nu op doelt, de schaal is 30mA met een afwijking van 2,5 (% meen ik) en hij staat over de 30, wat gebeurd er als je er 15mA laat lopen, wat zegt je 2e meter dan ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
@Pixelmagic
Ik heb de meter buiten de laser getest, met een labvoeding en weerstand en een constante stroom van zo dicht ik bij 30mA gefreubeld kreeg (30.03 dus, gemeten met een keithley 199) en dan hangt de naald al tegen de eindstop.
Het ding zou volle schaal inderdaad 2,5% mogen afwijken ... daar gaan we *iets* overheen.
Verder heb ik niet meer de moeite genomen om te testen mv /dev/kliko, ik heb betere meters in de rommeldoos liggen. (die zit er op bovenstaande foto trouwens al in het tijdelijke bedieningspaneel)
Eerst eens kijken wat ik daar precies in wil hebben voordat ik wat nieuws ga laseren daarvoor.

En uiteraard ga je deze buis niet in de buurt van 30mA bedrijven, dat is vragen om een snel maar zeker einde ;)

Overigens valt het me bij echt lage stromen op dat de laser niet ontstoken blijft, dit hoor je duidelijk aan de voeding die gaat fluiten bij die waardes. PWM is wellicht een wat betere vermogensregeling.

Ik kwam nog een interessant idee voor een bed tegen, wellicht met de latjes in de andere richting ivm airflow

http://www.steamworx.net/2018/02/k40-laser-table/

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 18-05-2020 22:56 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Hier ook een update:

Het verstelbare bed zit in de laser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VMmCUGY1gwD5kJBzivd75Va-yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NcIqzZjnARJbGijv8AoV70O.jpg?f=fotoalbum_large

Om de kabels te beschermen zit er een stalen plaatje boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o42PC6NFSVvuxYbDpAv28RU-si0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EcBpsCinIxZCWe52VaVEFUG.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens het geperforeerde bed bovenop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05qmg9jhaodaF2-DxHA028pnjo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JszQ4iC1EEwRbusdRq9BtC1z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een zoektocht gedaan waar ik de betreffende honinggraad plaat kan vinden, maar tot nu toe nog niets gevonden. In china zijn deze als kant en klaar bed te bestellen, helaas alleen net niet in de maat die ik voor mijn bed gekozen heb.

Ook heb ik afgelopen weekend getest met de actieve koeling, met een enkele koeler getest en deze kwam makkelijk tot de 12 graden. Alles is nog niet geïsoleerd, plus ik heb een dubbele setup dus ik vermoed dat ik voorlopig genoeg koelvermogen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lprN75sHIsLNIyVOA3tg9cSDkSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFH4kvxAwssUtlazBfPMU0pF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXU6dmGW9E7KbbuG1fYzuVEVDss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kgMRb61XqMl6Hkx49kazZSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gebruik gemaakt van een cpu koeler geschikt voor een grote cpu, deze is perfect voor het peltier element en het waterkoelingsblok die beide 40x40mm zijn. De peltiers zijn 12v 10ampere (120 watt), en de cpu koeler is geschikt tot 200 watt dit lijkt tot nu toe een zeer goede combinatie te zijn. En ook relatief goedkoop. Maar verdere testen moet ik nog zeker doen.

Ik gebruik nu 10 liter koelvloeistof, misschien moet ik dit nog verlagen naar 5-6 liter, gezien de actieve koeling nu.

Het geheel wordt aangestuurd door een arduino met temperatuurprobe. Hier moet ik alleen nog even een net kastje voor maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat bed geeft ook weer inspiratie om te gaan hobbyen, bij gebrek aan een 3D printer zal ik de hoekjes uit iets van plexi of alu moeten fabrieken ... maar dat moet lukken :)

Nette oplossing voor de koeling, wil je het vermogen naar de peltiers gaan regelen? Ik heb ooit ergens opgevangen dat die niet zo blij zijn met PWM, vraag me even niet meer waar ik dat vandaan heb.
Als dat de bekende chinese waterblokjes zijn, die willen wel eens niet 100% dicht zijn, een dingetje om me op te letten.
Als ik k40laser.se moet geloven zit de optimale watertemp zo ergens tussen de 15 en 20 graden, in zomers Nederland kom je dan niet onder actieve koeling uit.

Heb je nog iets van additieven in het water om ervoor te zorgen dat het geen algenbak wordt? Daar lees ik ook wisselende dingen over.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:46:
Nette oplossing voor de koeling, wil je het vermogen naar de peltiers gaan regelen?
Nee het is een simpele relais sturing die de koeling inschakelt wanneer de ingestelde temperatuur overschreden wordt, en blijft actief tot 1 graden onder de ingestelde temperatuur. Op die manier gaat het niet staan de klapperen met aan/uit.
Als dat de bekende chinese waterblokjes zijn, die willen wel eens niet 100% dicht zijn, een dingetje om me op te letten.
Ik gok dat het inderdaad een chinees waterblok is, ook al komt deze uit een Nederlandse webshop. Maar het blokje kan lekken, er onder zit geen electronica of iets. Maar ik zal het in de gaten houden.
Heb je nog iets van additieven in het water om ervoor te zorgen dat het geen algenbak wordt? Daar lees ik ook wisselende dingen over.
Ik heb een paar druppeltjes van dit er in zitten:
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/2217972/artikel.html

Ik gok redelijk agressief spul, de slangen worden al wat mat in plaats van doorzichtig. Het water zelf voelt ook wat vettig aan, lastig uit te leggen.

Dit was het product wat ergens aangeraden werd, maar in de EU heet het net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Dat bed geeft ook weer inspiratie om te gaan hobbyen, bij gebrek aan een 3D printer zal ik de hoekjes uit iets van plexi of alu moeten fabrieken ... maar dat moet lukken :)

Nette oplossing voor de koeling, wil je het vermogen naar de peltiers gaan regelen? Ik heb ooit ergens opgevangen dat die niet zo blij zijn met PWM, vraag me even niet meer waar ik dat vandaan heb.
Als ik k40laser.se moet geloven zit de optimale watertemp zo ergens tussen de 15 en 20 graden, in zomers Nederland kom je dan niet onder actieve koeling uit.

Ik koel wat minder actief, gewoon bak met gedistilleerd water en een groot koelblok er in wanneer ik aan de gang gaat. Behoorlijk low-tech maar werkt uitstekend.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik heb dit ding voor 15 euro van marktplaats geplukt, bijna zonde om hem dan niet te gebruiken.
Plus het kanon staat op zolder, daar is het toch al wat warmer.

Het waardeloze originele bed is er uit, de limit switches zitten er in en de afzuigkoker is ingekort.

Volgende op de lijst, air assist en een nieuw bed.

[ Voor 33% gewijzigd door Sine op 19-05-2020 22:24 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste