Zo, weer tijd voor een upgrade, mijn buis begon duidelijk lui te worden ... ondanks dat het ding maar 60 snij-uren op de klok heeft.
Altijd gebruikt met een chiller, en de voeding begrensd op 20mA.
Begrensd op 20mA gezien de buizen op een goede dag eigenlijk niet veel meer kunnen doen dan 30W, ga je hoger dan is het snel afgelopen met ze.
Met dat in het achterhoofd ben ik eens gaan rond shoppen voor een buis met net wat meer power. En ik ben daarbij geland op een cloudray CR45 met metalen spiegel houder en een katalyserende buis.
Ook weer besteld via Amazon ivm levertijd en garantie bij eventueel gedoe. Direct uit China kan ook (via Ali) en dat is een paar tientjes goedkoper.
Dat buisje is 80+cm lang in plaats van de 70cm pijp die origineel in mijn k40 zat. Dus er moest een gaatje in de kast.
Met een stukje pijp er achter om het geheel een beetje af te schermen.
Al met al geen al te spannende ombouw dus.
Voeding en aansturing zijn nog steeds de originele die met deze K40 geleverd werden.
En ik had wel verdacht dat het een beetje power winst zou geven (zoals gezegd, het buisje werd lui) maar dit verschil is gigantisch.
Ik kon 8mm plex niet meer in 1 pass doen, daar waren twee passes aan 2mm/s op bijna vol vermogen voor nodig om er doorheen te komen.
Nu knetter ik er op 20mA in 7mm/s in 1x doorheen

De originele buis is hier nooit bij in de buurt gekomen.
De minimale stroom om een niet sputterende beam te houden is met 4mA nog steeds even laag als de oude buis.
Mechanisch is op deze manier een nog langere buis geen probleem, maar dan kom je waarschijnlijk in de problemen met je voeding, die brandspanning wordt behoorlijk hoger met toenemende lengte.
Volgens de specs zou de spot groter moeten zijn, deze is inderdaad iets van 4mm, de oude pijp maakte een minstens zo grote spot, dus wat dat betreft is er amper verschil. Als er al iets is dan heeft de nieuwe een kleinere spot.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sine op 15-09-2023 18:30
]