K40 Laser engraver/cutter

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harolda1980
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-11-2024
De grotere Gantry is gewoon kant en klaar te koop! Kwestie via het tussenschot eruit halen. En alle electronica in een kast er naast plaatsen.

https://hawklaser.com/k40...it/k40-expansion-diy-kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Bij zelfbouw zou ik hem verticaal bouwen, dan staat hij het minst in de weg.
Daarnaast kan je een bed maken zo hoog en lang als de muur toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
harolda1980 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:22:
De grotere Gantry is gewoon kant en klaar te koop! Kwestie via het tussenschot eruit halen. En alle electronica in een kast er naast plaatsen.

https://hawklaser.com/k40...it/k40-expansion-diy-kit/
Stevige prijs voor een paar profielen, plus dat ik zelf iets maken een stuk leuker vind.
RobAkm schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:34:
Bij zelfbouw zou ik hem verticaal bouwen, dan staat hij het minst in de weg.
Daarnaast kan je een bed maken zo hoog en lang als de muur toelaat.
Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen als ik eerlijk ben, en tegelijk meer uitdagingen dan voordelen. Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden daar over.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harolda1980
Volgens mij is het meer dan een paar profielen.
Je krijgt een complete nieuwe Gantry inclusief motoren belts etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 12:18
Leuk concept, maar volgens mij is dit niet helemaal houdbaar. Volgens mij heb je bij de ontlading van de buis microscopische deeltjes die naar beneden 'zakken'. Als je daar een spiegel hebt, gaat deze vervuilen aan de binnenkant.

Je hebt altijd iets van verlies van vermogen, maar zo gaat het helemaal snel. Het scheelt wel een hoop ruimte, dat is waar. Het zelfde concept krijg je volgens mij ook wel werkend met de buis boven of onderop, en dan met spiegels gaan werken.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Sowieso vind ik de beslissing om zowel de buis als de PSU aan de gantry te hangen een hele....bijzondere.

Dan heb je zowel de power om lekker snel te graveren, als de mogelijkheid om de gantry zo licht mogelijk te houden door er alleen een paar spiegels op te monteren, en dan hang je er vervolgens een buis vol met water en een voeding aan. het enige voordeel wat ik zie is dat de uitlijning (iets) makkelijker wordt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
citruspers schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:53:
Sowieso vind ik de beslissing om zowel de buis als de PSU aan de gantry te hangen een hele....bijzondere.

Dan heb je zowel de power om lekker snel te graveren, als de mogelijkheid om de gantry zo licht mogelijk te houden door er alleen een paar spiegels op te monteren, en dan hang je er vervolgens een buis vol met water en een voeding aan. het enige voordeel wat ik zie is dat de uitlijning (iets) makkelijker wordt.
Klopt. Je hebt maar 1 spiegel meer nodig om de buis statisch te krijgen. Wel iets meer uitlijn werk, maar het scheelt wel een hoop massa op je gantry.

Kans op gescheurde waterleidingen is trouwens ook een ding met dit ontwerp. Zal misschien wel meevallen, maar toch.. Alles beweegt. Hele ding is van MDF dus tegen de tijd dat het opvalt is de helft nat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 12:53
De afwijking op die afstand is ook iets om rekening mee te houden, als er iemand tegen het ding hoest waggel je al een have cm met je spot heen en weer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Het kan aan mij liggen maar die verticale opstelling lijkt mij heel slecht voor de laser tube, ding wordt als een malle heen en weer geslingerd.

Ik zou hem juist boven of onder het werkopervlak monteren in een apart compartiment in een conventionele opstelling. Zelfs verticaal er naast zou een simpele optie zijn. De tube zelf is niet eens zo zeer het onderdeel wat ruimte kost, juist als je hem op de gantry zet slokt deze vierkante meters op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De X-as is meestal de as met de minst bruuske bewegingen.

De glowforge lasertjes hebben ook de buis op de gantry, die snap ik dan weer niet helemaal, want die zijn niet veel groter dan een K40

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-06 13:51
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali. Kijk maar eens op https://github.com/ajvdw/K40-GRBLcntrlr. Hij is voorzien van een ESP32 MCU, een SD card slot voor offline printen. Je kunt hem besturen via je een webinterface (WIFI/BT).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyVSCqn-iWl9Kh2I9rYdt6ZtK0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R06UfmCjpXTr8oDQRajoWXoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door aj_vdw op 19-07-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
aj_vdw schreef op maandag 19 juli 2021 @ 06:58:
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali. Kijk maar eens op https://github.com/ajvdw/K40-GRBLcntrlr. Hij is voorzien van een ESP32 MCU, een SD card slot voor offline printen. Je kunt hem besturen via je een webinterface (WIFI/BT).

[Afbeelding]
Wow, dat ziet er goed uit !

Kan je misschien wat meer specs geven over functionaliteit tov de standaard hardware, kan je bv beter rasteren of vermogen regelen. Ik gebruik nog steeds K40whisperer, wat zou er met dit aan die setup veranderen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
Deze controller kan dus met behulp van PWM de kracht van de laser regelen. Dat betekent dat je er inderdaad grijstinten mee kan laseren. Voor mij was de belangrijkste reden dat Lightburn niet met K40Whisperer uit de voeten kon... In mijn K40 was het een kwestie van stekkers overzetten (de gaatjes van de PCB zitten ook op dezelfde plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ziet er echt super uit zeg, als ik hem nog had had ik dit zeker direct gekocht!

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
aj_vdw schreef op maandag 19 juli 2021 @ 06:58:
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali.
Netjes ... voor het spannendere werk is k40 whisperer icm de originele controller toch wat (te) beperkt.

Waarom overigens een fork van de firmware? Was het niet makkelijker om een nieuwe definitie toe te voegen aan het bestaande project?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
Sine schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Netjes ... voor het spannendere werk is k40 whisperer icm de originele controller toch wat (te) beperkt.

Waarom overigens een fork van de firmware? Was het niet makkelijker om een nieuwe definitie toe te voegen aan het bestaande project?
Ik was van plan wat meer te wijzigen. Uiteindelijk heb zelf wat meer zaken uitgezet (via defines) die ik niet nodig had (die niet via de machine definitie werd geregeld)....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harolda1980
Leuk zo'n controller!

Zoals ik al eerder vertelde heb ik mijn K40 een mooie upgrade gegeven, met een Cohesion controller.
Welke echt het geld meer dan waard was. Maar bij mij bleven de beperkingen van de buis en de oppervlakte mij tegen staan. Door veel geleerd te hebben inzake afstellen en alles aanpassen ben ik in het diepe gesprongen. En heb ik via internet een bouwplan gekocht voor de Y400(600x400) tevens is er ook nog een Y1200(1200x600) maar dit vond ik toch wat groot.

Inmiddels is de machine gebouwd, het binnenframe staat, elektronica zit erin. En hij werkt, zoals het nu eruit ziet zijn alle grote fouten eruit. En is hij afgesteld! Mijn K40 heb ik kunnen verkopen voor dezelfde prijs als kosten die ik eraan gehad heb..

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51322177771_a0206575e9.jpg
Binnenframe by Harold Content, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51322877852_99288453a0.jpg
Electronica van de Y400 by Harold Content, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik moest er even over nadenken, maar je mag die van mij ook bouwen als je klaar bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:25
harolda1980 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:14:
Leuk zo'n controller!

Zoals ik al eerder vertelde heb ik mijn K40 een mooie upgrade gegeven, met een Cohesion controller.
Welke echt het geld meer dan waard was. Maar bij mij bleven de beperkingen van de buis en de oppervlakte mij tegen staan. Door veel geleerd te hebben inzake afstellen en alles aanpassen ben ik in het diepe gesprongen. En heb ik via internet een bouwplan gekocht voor de Y400(600x400) tevens is er ook nog een Y1200(1200x600) maar dit vond ik toch wat groot.

Inmiddels is de machine gebouwd, het binnenframe staat, elektronica zit erin. En hij werkt, zoals het nu eruit ziet zijn alle grote fouten eruit. En is hij afgesteld! Mijn K40 heb ik kunnen verkopen voor dezelfde prijs als kosten die ik eraan gehad heb..

[Afbeelding]
Binnenframe by Harold Content, on Flickr

[Afbeelding]
Electronica van de Y400 by Harold Content, on Flickr
Houd ons op de hoogte aub! :)

Na lang twijfelen ook de knoop doorgehakt en besloten de Y400 te gaan bouwen, gezien de beperkingen van de K40. Het word m'n eerste lasercutter, maar heb al wel ervaring met het tweaken van 3d printers dus de materie is niet geheel onbekend. De eerste onderdelen zijn in ieder geval besteld (profielen, schroeven, moeren, bouten etc.) en nu verder rest van de onderdelen bij elkaar zoeken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harolda1980
De Y400 is een mooi bouwsel, ben nu zo’n 3 maanden onderweg. Alles is goed verkrijgbaar via Alie en Amazon. Bij Alie was ik erg blij de laserbuis via Cloudray besteld te hebben. 1x gebroken en toen via ups verzonden. Keurig opgelost.

Mijn machine werkt inmiddels en zit nu te wachten op de onderdelen van behuizing om zo ook de afzuiging te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik hoop dat onderstaande mag en ik niet verwezen word naar V&A, maar ik ga het toch proberen…..

Morgen is na 2 maal uitstel eindelijk onze grote dag! En vandaag zijn we dus bezig met alles bij elkaar aan het leggen. Een van de dingen die we vandaag pas weer onder een berg stof vandaan toverde was ons gastenboek wat we hadden laten maken, hier op zit een hart met onze namen en…… je raad het al, de verkeerde datum… 😩

Ik ben dan ook op zoek naar iemand in de regio helmond e.o. Wie mij vandaag nog aan een nieuw hart kan helpen.

Wie o wie kan me daarmee helpen? Alvast bedankt!

Het gaat om het volgende hart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPRa4kYh0b6aJXiSbk3qu8gts24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKxccfGJCVemdP9V584Eens4.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan uiteraard met de datum 23 oktober 2021 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
ironleg schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:41:
Ik hoop dat onderstaande mag en ik niet verwezen word naar V&A, maar ik ga het toch proberen…..

Morgen is na 2 maal uitstel eindelijk onze grote dag! En vandaag zijn we dus bezig met alles bij elkaar aan het leggen. Een van de dingen die we vandaag pas weer onder een berg stof vandaan toverde was ons gastenboek wat we hadden laten maken, hier op zit een hart met onze namen en…… je raad het al, de verkeerde datum… 😩

Ik ben dan ook op zoek naar iemand in de regio helmond e.o. Wie mij vandaag nog aan een nieuw hart kan helpen.

[Afbeelding]

Ik zit absoluut niet in de regio, maar wel wat advies: Maak een foto van het hart op een stuk wit papier recht van boven.

Typ de namen even uit en geef eventueel een font op, want zo één op één gaat heel moeilijk worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harolda1980
Ik zal jullie eens even bijpraten! de Y400 is af en draait als een malle, vooral in de modelbouwwereld waarin ik actief namelijk H0, en nee dan heb ik het niet over het max programma..
Daarmee is het nu al mogelijkheden details van 0,2/0,3mm te snijden in speciaal laser materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51616378292_babd7a205f_c.jpgY400 by Harold Content, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
ironleg schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:41:

[Afbeelding]

Facebook is een betere plek hiervoor, daar zitten genoeg mensen die dit direct willen maken voor je (groepen zoals: laser graveren nederland). Succes!

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Dank je voor de tips! Intussen heb ik iemand gevonden die het heeft kunnen maken!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04

klaaz

it's me!

Ik heb me er ook maar aan gewaagd en een K4 gekocht. Via Vevor, die er dan ook zijn eigen naam op plakt. Bewust voor de 'oude' analoge versie gekozen want ik had hier al een en ander over gelezen.

Het apparaat kwam na een weekje binnen en natuurlijk gelijk uitgepakt. Ik had minder mazzel, de X-as lag al gebroken boven op de bijgeleverde spullen (Buis, tas met rommel etc.). Bij de motor afgebroken t.p.v. de schroefgaten. De rest lijkt Ok, buis is fysiek in één stuk en ook de kast lijkt Ok.Geen schade aan de doos gezien dus ik vermoed dat dit tijdens inpakken al is gebeurt (Weer een bewijs dat er geen sprake is van QC). Of misschien iemand die hem verneukt heeft en hem heeft terug gestuurd.

Er is ook erg veel hotglue gebruikt bij de connectors en ook op de aansluitingen op de voeding, mooi is anders.

Afijn, Vevor gemaild en die reageerde snel met het aanbod een compleet nieuwe X en Y-as assembly op te sturen waarmee ik akkoord ben gegaan. Ze boden ook nog een kleine financiële vergoeding aan voor het ongemak, netjes. Nog netter was geweest het apparaat grondig te controleren voor verzending maar goed, het kan nog minder zullen we maar zeggen 8)7 ;-) Het gaat nu echter 12-15 dagen duren voordat de onderdelen binnen zijn dus tijd genoeg om nog wat zaken voor te bereiden.

Vraag:

Ik wil vrijwel direct air-assist inbouwen. Lucht haal ik van mijn compressor. Ik heb een losse drukregelaar liggen die ik op de K40 ga monteren met een luchtaansluiting zodat de K40 altijd de juiste druk krijgt. Ik wil de lucht met een soepele siliconen slang door een (horinzontale) cable chain naar de nozzle brengen. Welke slangmaat (in en uitwendig) en welke cable chain maat kan ik daar het beste voor gebruiken? 8x5 of is dat te groot? >:)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Slang kan heel erg dun zijn, heb bij mijn zelfbouw er dacht ik een 5mm buitenmaat siliconen slang lopen, met daarop een nozzle van 2ish mm.

Je mikt op een luchtstroming vergelijkbaar met rustig blazen, weinig reden voor meer power dan dat, blaas je alleen kleine dingen mee weg.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04

klaaz

it's me!

Ok, ik bestel een slang 5x3 en 8x6, kan ik een beetje experimenteren!

• harolda1980
Ik heb aan mijn machine een luchtpomp van 120-140liter perm minuut hangen. Dat is meer dan rustig blazen. Ik snij meteen een stuk strakker schoner en dieper.

Persoonlijk ga je machine leren kennen, leren afstellen. Dan ga je verbouwen. Straks heb je aanpassingen gedaan maar krijg je gedrag uit je laser wat je niet herkent. Goed afstellen van de gehele machine is wel de basis om vanuit verder te werken. Gr Harold

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
Ik zelf heb een 8x6 gebruikt omdat ik die slang al had liggen. achter af zou een kleiner het ook makkelijk kunnen. Mijn slang was te groot voor de cable chain (10x10) die ik heb maar de slang boven op de cable chain werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbara123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-04-2023
Hallo,

Kun je de K40 in de schuur zetten of is het beter om hem binnen, bijvoorbeeld op zolder te zetten? In een schuur kan het natuurlijk erg koud worden, kan dit kwaad? Bevriezen van het water?
Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harolda1980
Mist je goeie afzuiging hebt kan hij op zolder staan. Maar met brandgevaar enzo zou ik hem altijd in de schuur zetten. Bij mij heeft hij ook altijd in de schuur gestaan. Nu is ie geïsoleerd en heb ik een petroleum kachel erbij staan. Maar voor 90% van de dagen gaat het goed. Wordt het echte koud dan haal je je emmer of bak met water weg, dan loopt de buis leeg en gebeurd er niks.

En binnen met laseren van bepaalde materialen dat ga je echt ruiken want de standaard afzuiging is daar niet voldoende voor.

Inmiddels ben ik aan mijn derde machines toe.
, met veel laseren en sparen. En ben ik wel blij dat het niet in huis staat.
Groet Harold

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sine
Zo, weer tijd voor een upgrade, mijn buis begon duidelijk lui te worden ... ondanks dat het ding maar 60 snij-uren op de klok heeft.
Altijd gebruikt met een chiller, en de voeding begrensd op 20mA.

Begrensd op 20mA gezien de buizen op een goede dag eigenlijk niet veel meer kunnen doen dan 30W, ga je hoger dan is het snel afgelopen met ze.
Met dat in het achterhoofd ben ik eens gaan rond shoppen voor een buis met net wat meer power. En ik ben daarbij geland op een cloudray CR45 met metalen spiegel houder en een katalyserende buis.
Ook weer besteld via Amazon ivm levertijd en garantie bij eventueel gedoe. Direct uit China kan ook (via Ali) en dat is een paar tientjes goedkoper.

Dat buisje is 80+cm lang in plaats van de 70cm pijp die origineel in mijn k40 zat. Dus er moest een gaatje in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNgOMlvzzALbtAWwBT9N4swxC-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu1Cr9TvulvjwXwfYQrsbi1m.jpg?f=fotoalbum_large

Met een stukje pijp er achter om het geheel een beetje af te schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwA1bf6-Ec6BT0T-TwjnfKzw4IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2Dp1mJJRPe4MObOzqhzGcnC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQqLmk9Q9mbCr9iKTpLj3SfQuLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzvaEXgRi7jqE47XwbmoONNe.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al geen al te spannende ombouw dus.

Voeding en aansturing zijn nog steeds de originele die met deze K40 geleverd werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiMEhRZ9eXQ2EpIErc55J0Ygq28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CblqlHioeJdxmQwEaQRIB55v.jpg?f=fotoalbum_large

En ik had wel verdacht dat het een beetje power winst zou geven (zoals gezegd, het buisje werd lui) maar dit verschil is gigantisch.

Ik kon 8mm plex niet meer in 1 pass doen, daar waren twee passes aan 2mm/s op bijna vol vermogen voor nodig om er doorheen te komen.

Nu knetter ik er op 20mA in 7mm/s in 1x doorheen :o De originele buis is hier nooit bij in de buurt gekomen.
De minimale stroom om een niet sputterende beam te houden is met 4mA nog steeds even laag als de oude buis.

Mechanisch is op deze manier een nog langere buis geen probleem, maar dan kom je waarschijnlijk in de problemen met je voeding, die brandspanning wordt behoorlijk hoger met toenemende lengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-arwXWc_YiufvT2jWetgHAyRu8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2EC1XiAtsu6AHxOLWaBai2T.png?f=fotoalbum_large

Volgens de specs zou de spot groter moeten zijn, deze is inderdaad iets van 4mm, de oude pijp maakte een minstens zo grote spot, dus wat dat betreft is er amper verschil. Als er al iets is dan heeft de nieuwe een kleinere spot.

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 15-09-2023 18:30 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasergraver
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-06 14:59
hallo

ik heb een cineese k40 en heb een monport kaart er in gedaan
maar nu doet mijn displaay het niet meer
wat moet ik doen om hem weer te laten werken

mvg jvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Ik ken monport niet maar de controller/display is in de regel altijd een combinatie, die vervang je samen.
Je zal dus vrijwel zeker ook een monport display moeten hebben ipv alleen de controller.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste