Heb ik iets fout gedaan en wat is V&A ?
Vraag en Aanbod, daar kan je tweedehands producten aanbieden.
En ook ik ga dit 'draadje' volgen en ben reeds begonnen met het doorspitten... Heb nog wel even nodig.
Ik heb ervaring met een grote 100W lasersnijder met AutoCad. Als materiaal vooral (grijs) karton to 4-5 mm.
Dit is bij een commercieel bedrijf, maar overweeg sterk om thuis ook wat te doen.
Wellicht staat dit al ergens in dit draadje maar bestaat er ook een soort van handleiding voor het opzetten van de K40 vanaf uit de doos? Stapsgewijs alle startproblemen af gaan. Welke upgrades zijn echt nodig?
Een voor Dummies... ;-)
En hoe werkt de K40 met karton e.d.? Zie wel vaak dat er hout/triplex gebruikt wordt.
Alvast dank!
Ik heb ervaring met een grote 100W lasersnijder met AutoCad. Als materiaal vooral (grijs) karton to 4-5 mm.
Dit is bij een commercieel bedrijf, maar overweeg sterk om thuis ook wat te doen.
Wellicht staat dit al ergens in dit draadje maar bestaat er ook een soort van handleiding voor het opzetten van de K40 vanaf uit de doos? Stapsgewijs alle startproblemen af gaan. Welke upgrades zijn echt nodig?
Een voor Dummies... ;-)
En hoe werkt de K40 met karton e.d.? Zie wel vaak dat er hout/triplex gebruikt wordt.
Alvast dank!
Karton en karton....dat is een wereld van verschil, maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen.
Zgn grijs karton is een drama, dat vliegt gelijk in de fik en smeult lang na.
Dubbel geperst "kalk" karton of cardboard (ansichtkaarten) is nog wel te doen met een standaard K40, maar je zal wel eerst air assist moeten installeren wil de K40 niet na 5 minuten in de hens staan.
Daarnaast is voor karton ook een meniscus lens of dual lens een betere optie dan de standaard 12mm plano.
Zgn grijs karton is een drama, dat vliegt gelijk in de fik en smeult lang na.
Dubbel geperst "kalk" karton of cardboard (ansichtkaarten) is nog wel te doen met een standaard K40, maar je zal wel eerst air assist moeten installeren wil de K40 niet na 5 minuten in de hens staan.
Daarnaast is voor karton ook een meniscus lens of dual lens een betere optie dan de standaard 12mm plano.
En voor de rest even dit draadje doorlezen, daar staan de verschilllende tips en versies aardig beschreven.
Wil je er zelf niet te veel aan hoeven hobbyen ga dan niet voor de 300 euro instapper.
Wil je er zelf niet te veel aan hoeven hobbyen ga dan niet voor de 300 euro instapper.
Vandaag de knoop doorgehakt en een andere laser gekocht (groter) met een CW-5000 koeler erbij.
Nu het wachten tot die binnenkomt! De K40 gaat V&A op morgen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ijZW89IgGccVWwACaUj8abv.jpg?f=user_large)
https://www.amazon.nl/gp/product/B086V9W828
Nu het wachten tot die binnenkomt! De K40 gaat V&A op morgen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ijZW89IgGccVWwACaUj8abv.jpg?f=user_large)
https://www.amazon.nl/gp/product/B086V9W828
[ Voor 31% gewijzigd door Web-Brielle op 26-11-2020 20:45 ]
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Ben dit topic aan het doorspitten, maar heb alvast wat vragen;
Wie heeft ervaring met het snijden van 'plukschuim'(weet niet wat de juiste term is, maar ik bedoel het schuim voor bijvoorbeeld fototassen binnenwerk.
is een zeg maar NL versie zoals: https://www.cncworld.nl/c...ndgraveermodule-p-57.html
de meerprijs waard tov zelf in China oid bestellen.
Beertenders, hebben die genoeg koelcapaciteit voor dit soort lasers?
Wie heeft ervaring met het snijden van 'plukschuim'(weet niet wat de juiste term is, maar ik bedoel het schuim voor bijvoorbeeld fototassen binnenwerk.
is een zeg maar NL versie zoals: https://www.cncworld.nl/c...ndgraveermodule-p-57.html
de meerprijs waard tov zelf in China oid bestellen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Open cell foam?Tens schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:15:
Ben dit topic aan het doorspitten, maar heb alvast wat vragen;
Nee.Tens schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:15:
Een beertender heeft peltierkoeling, dat is genoeg om iets op temperatuur te houden, maar actief koelen is redelijk zinloos.
Heb het geprobeerd met 10 peltiers en dat werkte nog steeds niet...
Wel geschilte hack-kandidaten:
- Een normale koelkast of vriezer (met een redelijk watervolume, niet krachtig genoeg om zonder buffer te gebruiken.
- Een waterkoeler, is ongeveer 2x zo krachtig meestal.
- Een compressor luchtontvochtiger (wel flink meer werk om aan te passen).
- Een mobiele of vensterbank airco. (al zijn die weer overdreven krachtig).
ok, thx. Met de juiste benaming is het een stuk makkelijker zoeken.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
op aanraden van @Pixelmagic post ik ook hier het volgende verzoek:
Ik heb een paint stand gekocht (https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4do1hEKO) alleen ben ik zo blond geweest om niet even te checken wat nou de maten van m'n verpotjes is.. en deze gaten zijn ietsjes te groot..
Nu heb ik een nieuw ontwerp gemaakt voor 2 nieuwe plankjes maar ik heb zelf geen laser cutter oid om 3mm triplex te snijden. Heeft 1 van jullie toevallig de mogelijkheid om dit te doen? Ik betaal er uiteraard voor. Dit hoort in V&A.
maten zijn 419,5mm bij 212mm en de 2de is de helft groter. Ik kan ze in verschillende cad formaten leveren. STL, IPT, wat handig is.
Ik heb een paint stand gekocht (https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4do1hEKO) alleen ben ik zo blond geweest om niet even te checken wat nou de maten van m'n verpotjes is.. en deze gaten zijn ietsjes te groot..

Nu heb ik een nieuw ontwerp gemaakt voor 2 nieuwe plankjes maar ik heb zelf geen laser cutter oid om 3mm triplex te snijden. Heeft 1 van jullie toevallig de mogelijkheid om dit te doen? Ik betaal er uiteraard voor. Dit hoort in V&A.
maten zijn 419,5mm bij 212mm en de 2de is de helft groter. Ik kan ze in verschillende cad formaten leveren. STL, IPT, wat handig is.
[ Voor 2% gewijzigd door SA007 op 02-02-2021 10:16 ]
blup
Wat leuk, jij ook hierBezulba schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:22:
Nu heb ik een nieuw ontwerp gemaakt voor 2 nieuwe plankjes maar ik heb zelf geen laser cutter oid om 3mm triplex te snijden. Heeft 1 van jullie toevallig de mogelijkheid om dit te doen? Ik betaal er uiteraard voor.
Ik kan maximaal 30 breed snijden, dus zou het opgedeeld moeten worden. Aanleveren is het handigst in svg of dxf, de andere formaten zijn voor 3d en dus niet nodig of handig.
Mocht het dus op te delen zijn (bv zwaluwstaart verbinding of zo) en je hebt geen haast dan wil ik je best helpen.
Ik heb een 60x40cm machine, ik heb je een PB gestuurd.Bezulba schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:22:
Nu heb ik een nieuw ontwerp gemaakt voor 2 nieuwe plankjes maar ik heb zelf geen laser cutter oid om 3mm triplex te snijden. Heeft 1 van jullie toevallig de mogelijkheid om dit te doen? Ik betaal er uiteraard voor.
held!Web-Brielle schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:06:
[...]
Ik heb een 60x40cm machine, ik heb je een PB gestuurd.
dank je wel
blup
leuk om zo veel mensen te zien die ook zon ding hebben gekocht in nederland. Ik heb dus ook paar weken geleden een aangeschaft. super ding al aantal van de aangeraden upgrades uitgevoerd.
Heb ook een hoop acrylaat winkels gevonden online en dat heb ik dus allemaal liggen maar voor het hout heb ik nog niet echt een winkel kunnen vinden die dat verkoopt. de paar plaatjes hout uit de bouwmarkt werkte niet goed bij mij (misschien dat ik geen goede heb gekocht iemand die misschien een linkje naar een bouwmarkt heeft?) heb al wel paar stukjes hout gekocht bij iemand die zelf een lasercut/engrave bedrijf heeft waar je dus ook materiaal apart kunt kopen (mdf triplex enzo) maar nu wil ik hier meer van kopen toch beetje zonde om hier extra hoge prijs voor te betalen omdat ze ook zelf graferen en lasercutten.
weet iemand dus waar ik houten platen zoals mdf, multiplex die ze bijvoorbeeld bij laserbeest aanbieden direct kunt kopen?
Heb ook een hoop acrylaat winkels gevonden online en dat heb ik dus allemaal liggen maar voor het hout heb ik nog niet echt een winkel kunnen vinden die dat verkoopt. de paar plaatjes hout uit de bouwmarkt werkte niet goed bij mij (misschien dat ik geen goede heb gekocht iemand die misschien een linkje naar een bouwmarkt heeft?) heb al wel paar stukjes hout gekocht bij iemand die zelf een lasercut/engrave bedrijf heeft waar je dus ook materiaal apart kunt kopen (mdf triplex enzo) maar nu wil ik hier meer van kopen toch beetje zonde om hier extra hoge prijs voor te betalen omdat ze ook zelf graferen en lasercutten.
weet iemand dus waar ik houten platen zoals mdf, multiplex die ze bijvoorbeeld bij laserbeest aanbieden direct kunt kopen?
Ik heb toen bij deze winkel plaatjes op maat laten zagen voor de k40. (Niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur, en erg gemakkelijk.)Snietse schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:09:
https://www.greenbasic.nl/
Tegenwoordig koop ik gewoon 1/4 platen bij de bouwmarkt gezien mijn laser nu iets groter is. (1200x600mm)
Vooral de "timmerplaat" van de gamma werkt goed en is echt goedkoop. Wel ook niet sterk, en zeker niet geschikt voor structureel sterke dingen. Ik maak er inserts van voor bordspellen, daarvoor prima geschikt.
goededag
iemand die mij kan en wil helpen ik heb sinds 2 dagen een k40 nu is mijn vraag ik heb de programmas
k 40 wishperer e inktscape erbij nu ben ik er al achter hoe ik een afbeelding of tekst moet maken en naar de k40 whisperer moet doen maar dan komt het wie kan me uitleggen hoe dan verder
welke optie moet ik kiezen voor graven
welke optie moet ik kiezen voor snijden
en kan iemand me ook zeggen wat
er dan in de display laser power display moet staan om hier goed uit te komen
bvd louise
iemand die mij kan en wil helpen ik heb sinds 2 dagen een k40 nu is mijn vraag ik heb de programmas
k 40 wishperer e inktscape erbij nu ben ik er al achter hoe ik een afbeelding of tekst moet maken en naar de k40 whisperer moet doen maar dan komt het wie kan me uitleggen hoe dan verder
welke optie moet ik kiezen voor graven
welke optie moet ik kiezen voor snijden
en kan iemand me ook zeggen wat
er dan in de display laser power display moet staan om hier goed uit te komen
bvd louise
K40 Whisperer kent maar 3 kleuren, ROOD = snijden, BLAUW = vector graveren, ZWART = raster graveren.
Je hebt dus 3 keuzes die je kan maken en die staan links onder in beeld.
Dither is eigenlijk grijs tinten maken, je slaat telkens een dot over, dus 300 DPI wordt 150 DPI.
Verander je je DPI dan moet je ook je scanline aanpassen.
Je hebt dus 3 keuzes die je kan maken en die staan links onder in beeld.
Dither is eigenlijk grijs tinten maken, je slaat telkens een dot over, dus 300 DPI wordt 150 DPI.
Verander je je DPI dan moet je ook je scanline aanpassen.
[ Voor 12% gewijzigd door RobAkm op 01-02-2021 21:53 ]
Hoeveel power je nodig hebt hangt helemaal af van de laser zelf, de afstelling van de lasersnijder en het materiaal, je moet gewoon gaan proberen.
De k40 is een cheapo-crappy laser, dus de verschillen tussen de modellen zijn gigantsch, dus hoeveel power voor welk materiaal nodig is is experimenteren.
Verder is het de bedoeling dat je wel handleidingen/tutorials leest/bekijkt voor je vragen stelt, over k40 whisperer is een hoop te vinden, dit is geen helpdesk.
De k40 is een cheapo-crappy laser, dus de verschillen tussen de modellen zijn gigantsch, dus hoeveel power voor welk materiaal nodig is is experimenteren.
Verder is het de bedoeling dat je wel handleidingen/tutorials leest/bekijkt voor je vragen stelt, over k40 whisperer is een hoop te vinden, dit is geen helpdesk.
Is dit nou ook een K40, hij lijkt er wel heel erg op.
https://www.ebay.de/itm/P...4bc1dc:g:gz8AAOSwVItdcGc-
https://www.ebay.de/itm/P...4bc1dc:g:gz8AAOSwVItdcGc-
Dat is een mini K40 en is GEEN 40 Watt.
Behuizing moet minimaal 80cm lang zijn anders past de 70cm 40W buis er niet in.
Behuizing moet minimaal 80cm lang zijn anders past de 70cm 40W buis er niet in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0GuqkzX44bhYsX53ikQE4D2D.jpg?f=user_large)
@harolda1980
Ja, dat is een K40-achtige ('DE' K40 bestaat niet)
Ik zou zelf niet gaan voor de variant met het digitale panel, een gewone pot en een directe mA meter is veel handiger.
@RobAkm
Dat tabelletje verschilt per fabrikant, maar dat de k40 geen echte 40W-er is dat is al lang bekend. Ik stook mijn buis dan ook maximaal met 20mA in plaats van de 30 die er origineel beschikbaar is.
Ik heb ook versies gezien waarbij men bij het vervangen van de buis wel voor een echte 40W laserpijp gaat en men de restlengte uit de kast laat steken.
https://forum.makerforums.info/t/upgraded-laser-tube/79940
Ja, dat is een K40-achtige ('DE' K40 bestaat niet)
Ik zou zelf niet gaan voor de variant met het digitale panel, een gewone pot en een directe mA meter is veel handiger.
@RobAkm
Dat tabelletje verschilt per fabrikant, maar dat de k40 geen echte 40W-er is dat is al lang bekend. Ik stook mijn buis dan ook maximaal met 20mA in plaats van de 30 die er origineel beschikbaar is.
Ik heb ook versies gezien waarbij men bij het vervangen van de buis wel voor een echte 40W laserpijp gaat en men de restlengte uit de kast laat steken.
https://forum.makerforums.info/t/upgraded-laser-tube/79940
[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 12-02-2021 20:11 ]
De mini's die je koopt zijn allemaal 30W / 60cm, er is geen buis te koop van welk merk dan ook die meer geeft.
Zet je op zo'n buis meer dan 15mA zet dan ben je aan de beurt om diep in de buidel te tasten want die buizen zijn zelfs nog duurder dan de 70 / 72cm buizen.
Ik heb zelf een 80cm "K40", maar wel met een 72cm merk buis welke een werkstroom heeft van 22mA, 30mA max.....staat ook op de buis terwijl op de goedkope China buizen niks staat en als er al wat op staat liegen ze dat ze zwart (geel) zien :-)
Zet je op zo'n buis meer dan 15mA zet dan ben je aan de beurt om diep in de buidel te tasten want die buizen zijn zelfs nog duurder dan de 70 / 72cm buizen.
Ik heb zelf een 80cm "K40", maar wel met een 72cm merk buis welke een werkstroom heeft van 22mA, 30mA max.....staat ook op de buis terwijl op de goedkope China buizen niks staat en als er al wat op staat liegen ze dat ze zwart (geel) zien :-)
Op Ali liep de aankoop niet gesmeerd. Maar nu kwam er eentje voorbij op Amazon!
Is dit ondanks zijn kleur een echte 40watt machine. gezien de afmeting wel.
https://www.amazon.nl/gp/product/B085NSGHFL/ref=pe_26924151_568255841_em_1p_0_lm
https://www.amazon.nl/gp/product/B085NSGHFL/ref=pe_26924151_568255841_em_1p_0_lm
Ojee....aanbevolen reserve onderdelen, zo iets doet me al huiveren om te kopen.
Ja die heb ik al vaker voor zien komen. ook op Ali. Zijn wel de slijtage gevoelige onderdelen.
Maar is het in theorie een K40 zeg maar?
Lijkt er wel op, al is er geen foto waarin je de maat van de buis ziet (sowieso vreemd set foto's, waarom geen foto van de werkruimte ofzo? Is de laservoeding en de megaruimte eromheen intressanter dan het deel waar je werkt?)
Zou wel meteen die wielen eraf gooien en een degelijke vaste plek geven, dit ziet er niet uit als een veel-degelijker-dan-normaal behuizing dus als je 'm goed afgesteld wil houden wil je 'm toch op een degelijke ondergrond hebben.
Zou wel meteen die wielen eraf gooien en een degelijke vaste plek geven, dit ziet er niet uit als een veel-degelijker-dan-normaal behuizing dus als je 'm goed afgesteld wil houden wil je 'm toch op een degelijke ondergrond hebben.
Ze hadden blijkbaar geen blauwe verf meerharolda1980 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:55:
Ja die heb ik al vaker voor zien komen. ook op Ali. Zijn wel de slijtage gevoelige onderdelen.
Ziet er vrijwel hetzelfde uit, maar zoals altijd net wat kleine andere zaken, afhankelijk wat er op voorraad is lijkt het wel.
Reserve onderdelen heb je voor veel dingen nodig, slijtage heb je altijd. Ik heb tot op heden alleen een andere lens erin gedaan.
Dat is inderdaad een K40, geen 40W dusharolda1980 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:21:
Op Ali liep de aankoop niet gesmeerd. Maar nu kwam er eentje voorbij op Amazon!
Kleine aanpassingen aan de afzuiging (die voor snijwerk waarschijnlijk niet toereikend is) maar verder compleet het zelfde als mijn versie.
[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 18-02-2021 20:49 ]
[ Voor 82% gewijzigd door SA007 op 21-02-2021 19:11 ]
Mag ik vragen welke 80w je hebt en waar je die hebt gekocht? Ik ben nl. ook op zoek naar eem 80w versie. Hadden zelf al de vevor rood/zwart gevonden op ebay.Nijn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:45:
Zelf beheer ik nu een paar jaar een 80W CO2 laser cutter. Ook van Chinese makelij, maar door de Nederlandse leverancier aangepast naar de Europese normen. (Heb 'm natuurlijk wel nagelopen, ze hebben heel wat vervangen en toegevoegd).
Mede op basis van posts hierboven een aantal tips:
- Zodra je kracht verliest is het doorgaans de uitlijning. Check die regelmatig. En inderdaad, uitlijnen is iets waar je tijd voor mag vrijmaken. Werk vanaf de buis naar de lens en neem geen genoegen met 'redelijk'. Precies in het midden of je verliest kracht.
- Check je focus afstand. Een CO2 laser moet een kerf van 0.15mm/0.20mm kunnen halen als je uitlijning en focus klopt.
- Die buizen hebben behoorlijk wat koeling nodig om ze lang mee te laten gaan, maar 2000l/hr is overdreven. Wij gebruiken een 600l/hr pomp voor een 80W buis.
- Let goed op welke buis en voeding je hebt. De levensduur van je buis is heel erg afhankelijk van hoeveel stroom je er doorheen jaagt. Ga je over het maximum voor je buis heen, dan komt er wel iets extra aan kracht uit, maar sloop je 'm heel snel. Helaas willen de stickers op buizen wel eens wat overdrijven en zijn de fabrikanten best bereid bij de kalibratie van je laser wat grote marges te gebruiken... Zo kom je makkelijker door het materiaal heen, maar... Voor zover ik zie heeft een K40 plaats voor een 32W buis (720mm) die 16mA aan kan op 16KV. Maar ga dat zeker zelf na.
- Blijf heel ver uit de buurt van chloorhoudende materialen. (Technisch gezien: geen materialen waar chloor vrijkomt bij verhitting). Het is niet alleen levensgevaarlijk (letterlijk gebruikt als gifgas) en een milieudelict, maar ook nog is erg corrosief (dus je sloopt ook je machine). Materialen die nooit onder een CO2 laser mogen zijn onder anderen PVC en Neopreen. PVC is redelijk goed te herkennen door een stukje te verbranden. Het verkoolt als je het in een vlam houd, maar dooft direct. Er komt zwarte rook vanaf en de vlam is geel/groen (al zie je dat niet altijd even goed). Doe die test natuurlijk buiten of bij een afzuiger, want... chloor.
- Bij het snijden van o.a. ABS en epoxy kan waterstofcyanide vrijkomen. De rol van een goede afzuiging naar buiten is daar dus nog belangrijker.
- PC kun je inderdaad vrijwel niet snijden met een CO2 laser. Je doel is om het materiaal direct onder de laser zo snel op te warmen dat het sublimeert. Dat lukt bij PC enkel als het heel dun is. PC is transparant voor golflengtes binnen het zichtbare spectrum. Maar de golflengte van een CO2 laser valt samen met een piek in de absorptie. De kracht van de laser verspreid zich vrijwel direct waardoor je het materiaal om de snede heen enorm opwarmt. Het gaat smelten (en bubbels vormen). Bovendien oxideert het gesmolten materiaal, wat ook nog is een lelijke verkleuring veroorzaakt.
- Neem zo snel mogelijk air assist. Al was het maar om te voorkomen dat je lens steeds een coating krijgt van het materiaal wat je aan het snijden bent.
- Speel met kracht, afstand en snelheid. Er zijn veel parameters die bepalen of je een goede snede maakt. Soms levert dat niet-intuïtieve situaties op. Het verhogen van je snelheid of verlagen van je power kan het snijden soms juist makkelijker maken (al lever je dus minder kracht per mm). Vooral HDPE en PP zijn daarin 'opvallend'.
- Ik zag al plexi / PMMA langskomen. Niet het goedkoopste, maar wel heel makkelijk om mooie snedes in te maken. Voor de afwerking kun je de ruwe randjes door een vlam halen.
- Blijf er altijd bij! De vraag is niet of de boel in de fik vliegt, maar wanneer. Sommige materialen zijn gevoeliger dan anderen. Maar in het algemeen: al heb je hetzelfde materiaal met dezelfde instellingen al 100 keer gesneden, de volgende keer kan het alsnog mis gaan. Zie je het op tijd, dan is er niets aan de hand. Doven is meestal makkelijk te doen door het materiaal af te dekken of afzuiging / air assist uit te schakelen. Beetje inschatten en proberen. Maar als je er op tijd bij bent, lukt dat makkelijk. De situatie is heel anders als je bent weggelopen.
- Qua software zijn wij overgestapt op Lightburn. Ik wil niet meer terug. Als je toch je controller gaat vervangen, zou ik op compatibility daarmee letten.
Ik ga er niet verder op in, maar zoek eens op reviews van Vevor.
Onze 80W komt uit China maar is aangepast door de Nederlandse importeur. Voor zover ik kan zien gaat daar nogal wat werk in zitten. Elektronisch is volgens mij enkel de Ruida controller overgebleven. Mechanisch ook wat aanpassingen. De meerprijs vind ik redelijk (al zie ik dat de prijs wel stevig omhoog is gegaan), maar ga je niet blij van worden als je het met ebay prijzen vergelijkt.powerboat schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:08:
[...]
Mag ik vragen welke 80w je hebt en waar je die hebt gekocht? Ik ben nl. ook op zoek naar eem 80w versie. Hadden zelf al de vevor rood/zwart gevonden op ebay.
In ieder geval, het is een BRM 4060.
[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 24-02-2021 07:46 ]
Hallo allemaal,
Ik wil even beginnen dat ik dit een heerlijk topic vind! Veel kennis en ervaring, precies wat ik zoek.
Ik ben mijn opties aan het overwegen binnen CO2 lasers, om productie te starten voor een bepaald product. Dit wordt gesneden uit 9mm populieren multiplex. Geneigd een 130w laser van https://www.cncworld.nl/ te halen. Na een boel reviews te lezen, toch besloten dit niet te doen. Nu wordt het dus of een dure Nederlandse laser van bijv https://lasergraaf.nl/, een laser huren (bij een bepaalde geprobeerd, eerst gelukt, later niet meer terwijl het een 100W laser was) of een betaalbare laser proberen waarmee de productie slomer gaat. Dat het slomer gaat is nog geen probleem, dus vandaar mijn bericht hier.
Nu heb ik geen ervaring met een 40W laser. Kan deze door 9mm multiplex heen? zo ja, met hoeveel passes en zijn de randen een beetje mooi? oftewel niet compleet zwart? Gaat een 40W eigenlijk niet, hoeveel wattage wordt er dan aangeraden?
Ik heb een aardig stuk van dit topic gelezen en gezien dat de K40 lasers voor pak hem beet 300 te krijgen zijn, maar ze zelf niet voor die prijs (in europa) kunnen vinden. Zou ik een link hiervan kunnen krijgen?
Eerder gaf ik aan dat een laser huren ook een optie is. Ik woon in Eindhoven, iemand die er een heeft staan en hem wilt verhuren? of mij alleen al wat erover bij wilt leren? Ik wil er graag mee gaan werken, maar heb voor mijn gevoel nog te weinig kennis/ervaring om er juiste aankoop keus te maken.
Allemaal in ieder geval een hele fijne dag gewenst!
Edit: Ik zie op de duitse Ebay ook 130W lasers van ongeveer 3.500 ,-. https://www.ebay.de/itm/1...0ae077:g:mdsAAOSwrz1fRiET Enig idee of zo iets betrouwbaar is? Of is het een kwestie van bestellen, hopen dat het oke is en anders zelf gaan fixen?
Ik wil even beginnen dat ik dit een heerlijk topic vind! Veel kennis en ervaring, precies wat ik zoek.
Ik ben mijn opties aan het overwegen binnen CO2 lasers, om productie te starten voor een bepaald product. Dit wordt gesneden uit 9mm populieren multiplex. Geneigd een 130w laser van https://www.cncworld.nl/ te halen. Na een boel reviews te lezen, toch besloten dit niet te doen. Nu wordt het dus of een dure Nederlandse laser van bijv https://lasergraaf.nl/, een laser huren (bij een bepaalde geprobeerd, eerst gelukt, later niet meer terwijl het een 100W laser was) of een betaalbare laser proberen waarmee de productie slomer gaat. Dat het slomer gaat is nog geen probleem, dus vandaar mijn bericht hier.
Nu heb ik geen ervaring met een 40W laser. Kan deze door 9mm multiplex heen? zo ja, met hoeveel passes en zijn de randen een beetje mooi? oftewel niet compleet zwart? Gaat een 40W eigenlijk niet, hoeveel wattage wordt er dan aangeraden?
Ik heb een aardig stuk van dit topic gelezen en gezien dat de K40 lasers voor pak hem beet 300 te krijgen zijn, maar ze zelf niet voor die prijs (in europa) kunnen vinden. Zou ik een link hiervan kunnen krijgen?
Eerder gaf ik aan dat een laser huren ook een optie is. Ik woon in Eindhoven, iemand die er een heeft staan en hem wilt verhuren? of mij alleen al wat erover bij wilt leren? Ik wil er graag mee gaan werken, maar heb voor mijn gevoel nog te weinig kennis/ervaring om er juiste aankoop keus te maken.
Allemaal in ieder geval een hele fijne dag gewenst!
Edit: Ik zie op de duitse Ebay ook 130W lasers van ongeveer 3.500 ,-. https://www.ebay.de/itm/1...0ae077:g:mdsAAOSwrz1fRiET Enig idee of zo iets betrouwbaar is? Of is het een kwestie van bestellen, hopen dat het oke is en anders zelf gaan fixen?
[ Voor 10% gewijzigd door Mvanbeek1 op 27-02-2021 12:23 . Reden: toevoeging ]
Om door 9mm te snijden heb je een langere focusafstand nodig.
De k40 heeft een 50,8mm en dat is net genoeg voor 3mm om geen schuine randen te krijgen.
:strip_exif()/f/image/sDHlrkeKEtzjJrQZnVnYupC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een focuspunt van 101,6mm is je "rechte" bandlijn nog maar 5mm, dus je zal dan minstens 3 passes moeten doen.
Eea is wel enigszins op te lossen met een dual focus of meniscus lens, maar het blijft behelpen met een K40.....het is een echte hobbybob machine.
De k40 heeft een 50,8mm en dat is net genoeg voor 3mm om geen schuine randen te krijgen.
:strip_exif()/f/image/sDHlrkeKEtzjJrQZnVnYupC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een focuspunt van 101,6mm is je "rechte" bandlijn nog maar 5mm, dus je zal dan minstens 3 passes moeten doen.
Eea is wel enigszins op te lossen met een dual focus of meniscus lens, maar het blijft behelpen met een K40.....het is een echte hobbybob machine.
Aah dat is handig om te weten. Ook wel logisch. Nu zit ik toch te denken, wat als je het focus punt na elke pass, de hoeveelheid dat hij snijdt (ongeveer) naar beneden verplaatst? zou dat werken?
Met de dual focus bedoel je denk ik 2 lenzen over elkaar zodat je met dezelfde afstand het focuspunt van 1 lens met een langere afstand creëert? Ik voorzie hiermee inderdaad wel wat gepiel en gekloot voordat je de precies goed hebt, laat staan behoudt.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Met de dual focus bedoel je denk ik 2 lenzen over elkaar zodat je met dezelfde afstand het focuspunt van 1 lens met een langere afstand creëert? Ik voorzie hiermee inderdaad wel wat gepiel en gekloot voordat je de precies goed hebt, laat staan behoudt.
In ieder geval bedankt voor je reactie
Nee dat gaat niet werken omdat je dan weer in het schuine deel van je laserbeam komt en dus zal dat weer resulteren in een schuine rand.
Je blijft een brandpunt houden, al dan niet wat langer of korter, maar alles wat daar boven of onder zit wordt schuin gesneden.
Dual focus zijn inderdaad twee lenzen boven elkaar en meniscus is één lens welke zowel onder als boven geslepen zijn (hol en bol), normale lenzen zijn plano (onderkant plat, bovenkant bol).
Met dualfocus en meniscus wordt je brandpunt ongeveer 1,5x langer dan met een plano lens.
Plano 3mm - dualfocus of meniscus 4,5mm.
Het Wattage maakt niet zoveel uit, je blijft met het focuspunt zitten.
Je blijft een brandpunt houden, al dan niet wat langer of korter, maar alles wat daar boven of onder zit wordt schuin gesneden.
Dual focus zijn inderdaad twee lenzen boven elkaar en meniscus is één lens welke zowel onder als boven geslepen zijn (hol en bol), normale lenzen zijn plano (onderkant plat, bovenkant bol).
Met dualfocus en meniscus wordt je brandpunt ongeveer 1,5x langer dan met een plano lens.
Plano 3mm - dualfocus of meniscus 4,5mm.
Het Wattage maakt niet zoveel uit, je blijft met het focuspunt zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door RobAkm op 27-02-2021 13:15 ]
Ah ja natuurlijk. Ik snap m. Ik moet dus zoeken naar een laser met een hogere werkruimte zodat de laser zo gefocust wordt, dat hij recht snijdt over 9 mm dik. Dus een afstand van 7-8 inch?
Is een CNC niet een makkelijke optie? Heb je ook niet de brandranden maar is alles schoon.
In de meeste duurdere lasers zit een in hoogte verstelbaar bed, maar de lenzen zullen eerder een probleem worden.
Er zijn lenzen te koop met een focuspunt van ~190mm, maar dan val je wel in de professionele klasse lasers en die zijn echt "iets" duurder dan 4000€.
Er zijn lenzen te koop met een focuspunt van ~190mm, maar dan val je wel in de professionele klasse lasers en die zijn echt "iets" duurder dan 4000€.
Een CNC freesmachine bedoel je denk ik? Hier heb ik geen ervaring mee en eerlijkgezegd ook geen idee wat zo iets kost. Misschien wel iets om naar de kijken inderdaad.Web-Brielle schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:25:
Is een CNC niet een makkelijke optie? Heb je ook niet de brandranden maar is alles schoon.
https://www.banggood.com/...THWGpddGFP-MaArGcEALw_wcBRobAkm schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:27:
In de meeste duurdere lasers zit een in hoogte verstelbaar bed, maar de lenzen zullen eerder een probleem worden.
Zou dit werken? Kost wat midner dan 4000 euro, maar wel chinees natuurlijk. Ligt natuurlijk ook aan of het de juiste diameter is. Anders is lasersnijden misschien niet de beste optie voor ons, als het niet anders kan dan alleen al een lens van 4000 kopen.
Stel we gebruiken een ander focuspunt, dan krijg je dus schuine randen toch? verschillen deze veel in breedte afstand tot het middelpunt? Zo niet, is dit niet heel erg.
[ Voor 1% gewijzigd door Mvanbeek1 op 27-02-2021 13:37 . Reden: toevoeging ]
Bij deze lenzen hoort ook een ander laserkop waar je de lens in moet monteren.
De standaard K40 lenshouder is 12mm, een "opgevoerde" versie is 18 of 20mm, dus ook hier weer ga je in de prijzen vallen.
Persoonlijk zou ik ook voor een cnc cutter gaan als je deze diktes wilt snijden.
Een cnc frees werkt ongeveer gelijk als een lasermachine, je tekent wat je uit wilt snijden maar je moet alleen rekening houden met de dikte van je frees (eigenlijk net zoals bij lasers).
Lasers hebben een snij breedte van +/- 0,2mm, bij een frees kan dat verschillen van 0,5 tot 10mm of meer eea afhankelijk van de dikte van het materiaal.
Je kan moeilijk met een freesje van 0,5mm door een plank van 10mm frezen, daar heb je minstens een frees van 6mm voor nodig en je zal dan ook wat meer passes moeten maken.
Maar dat is in te stellen in het gebruikte programma, net zoals bij een laser.
De standaard K40 lenshouder is 12mm, een "opgevoerde" versie is 18 of 20mm, dus ook hier weer ga je in de prijzen vallen.
Persoonlijk zou ik ook voor een cnc cutter gaan als je deze diktes wilt snijden.
Een cnc frees werkt ongeveer gelijk als een lasermachine, je tekent wat je uit wilt snijden maar je moet alleen rekening houden met de dikte van je frees (eigenlijk net zoals bij lasers).
Lasers hebben een snij breedte van +/- 0,2mm, bij een frees kan dat verschillen van 0,5 tot 10mm of meer eea afhankelijk van de dikte van het materiaal.
Je kan moeilijk met een freesje van 0,5mm door een plank van 10mm frezen, daar heb je minstens een frees van 6mm voor nodig en je zal dan ook wat meer passes moeten maken.
Wat je kiest ligt ook aan de oplage, CNC frees werkt prima maar is een stuk trager.
Met een laser door deze dikte snijden (verschillende passes) vergt ook wat meer tijd, dus het is lood om oud ijzer wat je kiest.
Ja het probleem met een CNC frees wordt hierboven onderbouwd. Het moet door 9mm dik multiplex, waar gleuven in zitten. Die gleuven zijn uit mijn hoofd tot 1 mm dik. Dan zou het dus niet kunnen lees ik hieruit. Een 1mm dikke boorkop die door 9mm dik multiplex moet. Het zal dan toch gewoon een dure laser setup moeten worden denk ik. Tenzij er uiteraard toch een frees optie voor is met zo een dunne boor maar ik denk van niet. Enig idee of de specifieke lens waar je het over hebt Rob, bij geleverd wordt bij bepaalde merken/apparaten?RobAkm schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:50:
Bij deze lenzen hoort ook een ander laserkop waar je de lens in moet monteren.
Ik gok van niet maar je weet maar nooit.
Alvast erg bedankt voor de hulp die ik tot nu toe gekregen heb
Voor het maken van demospellen ben ik op zoek naar een K 40 lasercutter. Ik heb het hier een beetje door gelezen en denk dat dit een goede aanvulling kan zijn. Ik heb al een beetje rondgekeken waar ik een K 40 lasercutter zou kunnen kopen maar kom toch veel uit op "China" of allerlei andere onduidelijke routes.
[ Voor 162% gewijzigd door SA007 op 28-02-2021 15:07 ]
Ik zie meer heil in een straalmachine, hierbij wordt bv met een hele fijne zandstraal onder hogedruk de plaat gesneden......maar dan moet je toch al snel denken aan een 30.000€ of meer en ik weet niet of je dat voor ogen had.Mvanbeek1 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:50:
[...]
Ja het probleem met een CNC frees wordt hierboven onderbouwd. Het moet door 9mm dik multiplex, waar gleuven in zitten. Die gleuven zijn uit mijn hoofd tot 1 mm dik. Dan zou het dus niet kunnen lees ik hieruit. Een 1mm dikke boorkop die door 9mm dik multiplex moet. Het zal dan toch gewoon een dure laser setup moeten worden denk ik. Tenzij er uiteraard toch een frees optie voor is met zo een dunne boor maar ik denk van niet. Enig idee of de specifieke lens waar je het over hebt Rob, bij geleverd wordt bij bepaalde merken/apparaten?
Voor de specifieke lenzen kom je ook in het professionele segment uit waarbij ze gas gebruiken om de vlam van de laser te vermijden en dan is 4 a 5000€ echt geen optie om wat knaps te kopen, tel dan ook maar 30.000€ of meer neer.
Het ligt aan wat je ermee wilt doen en of je die kosten in bv een jaar eruit kan halen, dan is er over na te denken.
Je moet beginnen met op youtube te zoeken naar K40 laser en dan uitzoeken of de voorbeelden die je vindt van toepassing kunnen zijn op wat jullie voor ogen hadden.EllisHendriksen schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:14:
Voor het maken van demospellen ben ik op zoek naar een K 40 lasercutter. Ik heb het hier een beetje door gelezen en denk dat dit een goede aanvulling kan zijn. Ik heb al een beetje rondgekeken waar ik een K 40 lasercutter zou kunnen kopen maar kom toch veel uit op "China" of allerlei andere onduidelijke routes.
Is er hier iemand die ons ( wij zijn twee spellen bedenkers) zou willen helpen met het aanschaffen en evt in elkaar zetten ( tegen vergoeding uiteraard) van deze lasercutter.
Voor degene die dit wil doen, zou je me willen mailen op henmargames@gmail.com. Als je daar dan je telefoon nummer in zet en een datum en tijdstip waarop ik je kan bellen dan hebben we in ieder geval het eerste contact gelegd.
Voor wat achtergrond informatie www.henmargames.eu
Ik hoop tot snel met iemand van dit forum ;-)
Grtzz
Ellis
Maar onthoudt een K40 is een hobbybob ding, een instapper waaraan je een hoop moet verbouwen eer je bepaalde dingen kan doen.
Een K40 koop je voor ~350€, maar er komt nog minstens ~350€ bij eer hij een beetje kan wat je zou willen doen.
Het begint met air assist, meestal binnen een paar maanden een nieuwe laserbuis, nieuw moederbord, andere software, chiller en een hoop tijd erin steken.
Geen enkele K40 werkt out of the box, daarom kan je soms ook van andere voor 100 of 200€ zo'n ding kopen omdat ze het zat zijn om de K40 te laten doen wat ze er van verwachten.
Laat maar
[ Voor 98% gewijzigd door Pixelmagic op 27-02-2021 23:13 . Reden: Do not feed the .... ]
@RobAkm
Het is ook hoe je het ding behandeld, ik heb mijn amazon K40 nu bijna een jaar, en die heeft nog steeds de originele buis. Wel heb ik het ding begrensd op 20mA en de buis temperatuur houdt ik op zo'n 15 graden.
Bord is nog het zelfde, software ook (meteen begonnen met k40 whisperer)
@EllisHendriksen
Dingen die je echt moet doen is:
- Een fatsoenlijke afzuiging (ventilatieboxje van marktplaats werkt perfect)
- De constructie rond de 230V controleren en zo nodig fixen
- Het bestaande frame er uit slopen en er iets van een bed in maken
- Wellicht na transport het ding opnieuw afstellen (die van mij was wonderwel aardig bruikbaar af fabriek)
Voor demo dingetjes voor spellen is de standaard kwaliteit meer dan voldoende, een van de eerste test printjes die ik ermee gemaakt heb was de "nosey puzzle"
:strip_exif()/f/image/wqhayhXm1UpA3AAxRSOzAdW7.png?f=user_large)
Daarvoor heb ik buiten het bed mechanisch en optisch niets aangepast.
Het is ook hoe je het ding behandeld, ik heb mijn amazon K40 nu bijna een jaar, en die heeft nog steeds de originele buis. Wel heb ik het ding begrensd op 20mA en de buis temperatuur houdt ik op zo'n 15 graden.
Bord is nog het zelfde, software ook (meteen begonnen met k40 whisperer)
@EllisHendriksen
Dingen die je echt moet doen is:
- Een fatsoenlijke afzuiging (ventilatieboxje van marktplaats werkt perfect)
- De constructie rond de 230V controleren en zo nodig fixen
- Het bestaande frame er uit slopen en er iets van een bed in maken
- Wellicht na transport het ding opnieuw afstellen (die van mij was wonderwel aardig bruikbaar af fabriek)
Voor demo dingetjes voor spellen is de standaard kwaliteit meer dan voldoende, een van de eerste test printjes die ik ermee gemaakt heb was de "nosey puzzle"
:strip_exif()/f/image/wqhayhXm1UpA3AAxRSOzAdW7.png?f=user_large)
Daarvoor heb ik buiten het bed mechanisch en optisch niets aangepast.
Als hij zo wordt uitgeladen kan je wel begrijpen dat er ook het inladen niet zo netjes is gegaan.
Na 2 uur was de buis stuk bij testen met ~5mA, kosten 180€ zonder dat ik er iets zinnigs mee had gedaan.
Vevor de filmpjes laten zien, maar geen refund of een nieuwe buis.
Het bed heb ik na het vernieuwen van de buis er meteen uit gesloopt want daar was geen werken mee, net als die achterlijke ventilator.
De chiller heb ik er in de zomer in gezet omdat bij temperaturen boven de 20 graden niet zo heel lang, zeg maar heel kort, mee gewerkt kan worden.....en zo stapelen de kosten zich langzaam maar zeker op.
YouTube: Unload the box by transporter 1
YouTube: Unload the laser by transporter 2
Na 2 uur was de buis stuk bij testen met ~5mA, kosten 180€ zonder dat ik er iets zinnigs mee had gedaan.
Vevor de filmpjes laten zien, maar geen refund of een nieuwe buis.
Het bed heb ik na het vernieuwen van de buis er meteen uit gesloopt want daar was geen werken mee, net als die achterlijke ventilator.
De chiller heb ik er in de zomer in gezet omdat bij temperaturen boven de 20 graden niet zo heel lang, zeg maar heel kort, mee gewerkt kan worden.....en zo stapelen de kosten zich langzaam maar zeker op.
YouTube: Unload the box by transporter 1
YouTube: Unload the laser by transporter 2
Zo ik heb mijn K40 3020 binnen... En hij is netjes aangekomen. Hij werkte goed wel dient hij afgesteld te worden. Daar ben ik dan maar mee begonnen nadat ik het een en ander gecontroleerd had op veiligheid.En de wielen eraf gehaald zodat hij keurig op het speciaal gebouwde stukje werkbank staat.
Na een paar dagen afstellen is dit het resultaat uit de standaard machine zonder enige aanpassingen.
Museumkarton 0,5mm

Nu ben ik druk doende de volgende upgrades toe te voegen, daarvoor zijn diverse onderdelen besteld
Air assist
Beweegbaar bed
afzuiging
Na een paar dagen afstellen is dit het resultaat uit de standaard machine zonder enige aanpassingen.
Museumkarton 0,5mm

Nu ben ik druk doende de volgende upgrades toe te voegen, daarvoor zijn diverse onderdelen besteld
Air assist
Beweegbaar bed
afzuiging
Dat beweegbare bed toch niet in de vorm van een hefplateau hè want dat gaat niet werken, dat wiebelt aan alle kanten en je bed staat nooit in alle hoeken op de juiste focus afstand.
Mijn beste upgrades waren nieuwe spiegels en een nieuwe lens. Genoeg over te vinden op het www. Verschil in resultaat was aanmerkelijk (ZnSe focuslens en SI spiegels).harolda1980 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:36:
Zo ik heb mijn K40 3020 binnen... En hij is netjes aangekomen. Hij werkte goed wel dient hij afgesteld te worden. Daar ben ik dan maar mee begonnen nadat ik het een en ander gecontroleerd had op veiligheid.En de wielen eraf gehaald zodat hij keurig op het speciaal gebouwde stukje werkbank staat.
Museumkarton 0,5mm
[Afbeelding]
Nu ben ik druk doende de volgende upgrades toe te voegen, daarvoor zijn diverse onderdelen besteld![]()
Air assist
Beweegbaar bed
afzuiging
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Nee het word wel keurig een bed met op alle 4 hoeken ondersteuning.. Ik zag die schaardingen al en vond dat zelf al niet erg stabiel.
Ja een focus lens is al onderweg. Al naar gelang ik verder ga komen zullen de spiegels ook vervangen worden.
Maar als alles nu lukt wil ik de afzuiging eerst regelen. want het stinkt behoorlijk in de garage.
Ja een focus lens is al onderweg. Al naar gelang ik verder ga komen zullen de spiegels ook vervangen worden.
Maar als alles nu lukt wil ik de afzuiging eerst regelen. want het stinkt behoorlijk in de garage.
Ik heb zelf een CNC freesmachine en ik gebruik vrijwel altijd 2mm om mee te freezen en ik ga tot ongeveer een 2cm diep. Met een 1mm doe ik ook wel frezen maar dat is zelden en ik heb het tot max 3mm multiplex geprobeerd.Mvanbeek1 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:50:
[...]
Ja het probleem met een CNC frees wordt hierboven onderbouwd. Het moet door 9mm dik multiplex, waar gleuven in zitten. Die gleuven zijn uit mijn hoofd tot 1 mm dik. Dan zou het dus niet kunnen lees ik hieruit. Een 1mm dikke boorkop die door 9mm dik multiplex moet. Het zal dan toch gewoon een dure laser setup moeten worden denk ik. Tenzij er uiteraard toch een frees optie voor is met zo een dunne boor maar ik denk van niet. Enig idee of de specifieke lens waar je het over hebt Rob, bij geleverd wordt bij bepaalde merken/apparaten?
Ik kan ze snel even niet zien wat je ermee wilt doen maar wellicht kan ik je wel van tips etc voorzien. Zelf heb ik een Stepcraft D840 met een aantal extra's welke rond de 2k zit voor het zelfbouw set. Dit is dan wel meteen een flink groter model dan een k40 kan doen. Als je dezelfde grootte wilt aanhouden kun je voor max 1,5 denk ik wel klaar zijn.
-Te huur
Even ter controle, lensje is 12mm toch? Ik zie ook te kijken naar een reserve setje..hansvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:49:
[...]
Mijn beste upgrades waren nieuwe spiegels en een nieuwe lens. Genoeg over te vinden op het www. Verschil in resultaat was aanmerkelijk (ZnSe focuslens en SI spiegels).
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Ja, bij mijn K40 is de lens 12 mm doorsnede.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zo ongeveer een week of 2 verder en ik merk dat de machine duidelijk voortgang aan het boeken is.
Deze week ontving ik een Cohesion 3d Controller. Je merkt meteen een groot verschil in de aansturing van je stappen motoren en in de de werking van de machine. Veel rustiger en na goed instellen krijg je meteen strakker resultaat. Ik had even wat oriëntatie problemen! Nu nog wat configuratie aanpassen. Zodat de travel tussen tekenen aangepast kan worden in snelheid.
Hieronder een eerste ontwerpje
Correct gelaserd by Harold Content, on Flickr
Vanmiddag dan toch maar even die afzuiging regelen ne dan de stappenmotoren eiken.
Zodat een vierkant van 100x100mm ook exact die afmeting heeft.
Deze week ontving ik een Cohesion 3d Controller. Je merkt meteen een groot verschil in de aansturing van je stappen motoren en in de de werking van de machine. Veel rustiger en na goed instellen krijg je meteen strakker resultaat. Ik had even wat oriëntatie problemen! Nu nog wat configuratie aanpassen. Zodat de travel tussen tekenen aangepast kan worden in snelheid.

Vanmiddag dan toch maar even die afzuiging regelen ne dan de stappenmotoren eiken.
Ik ken de controller niet maar als ik het goed zie is het relatief gezien een behoorlijk prijzige (tov de K40). Goed om te zien dat het resultaat beter is, maar dat mag dan ook wel voor ruim de helft van de rest van de laser.harolda1980 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:19:
Zo ongeveer een week of 2 verder en ik merk dat de machine duidelijk voortgang aan het boeken is.
[Afbeelding]Correct gelaserd by Harold Content, on Flickr
Het lijkt dat je een groter bed hebt, wil je misschien delen wat je precies hebt gedaan ? Ik speel zelf nog met de gedachte het bed groter te maken dan ik nu heb, ongeveer 25x30 cm.
Ja de controller is prijzig, maar er zitten een aantal voordelen aan.
Je kan extra eindstops installeren, een Z bed aansluiten. En het aller belangrijkste is hij controleert je power van de laser. Via de kleuren in een tekening kun je lagen definiëren. en per laag de snelheid en power meegeven. En de volgorde definiëren. De software waar je mee werkt is Lightburn. Via Lightburn kun je ook de manier van snijden aangeven welke kant van de lijn hij pak. En je gehele manier van snijden optimaliseren. Zodat je in mijn geval van binnen naar buiten gaan snijden om fijner te kunnen werken.
Nee aan mijn bed is nog niks gewijzigd! ik heb alleen die irritante afzuiging weggezaagd. Moet nu nog eens even meten wat dat aan effectieve ruimte gaat opleveren. Vanmiddag als ik bezig ben zal ik eens meten wat dat oplevert!
Je kan extra eindstops installeren, een Z bed aansluiten. En het aller belangrijkste is hij controleert je power van de laser. Via de kleuren in een tekening kun je lagen definiëren. en per laag de snelheid en power meegeven. En de volgorde definiëren. De software waar je mee werkt is Lightburn. Via Lightburn kun je ook de manier van snijden aangeven welke kant van de lijn hij pak. En je gehele manier van snijden optimaliseren. Zodat je in mijn geval van binnen naar buiten gaan snijden om fijner te kunnen werken.
Nee aan mijn bed is nog niks gewijzigd! ik heb alleen die irritante afzuiging weggezaagd. Moet nu nog eens even meten wat dat aan effectieve ruimte gaat opleveren. Vanmiddag als ik bezig ben zal ik eens meten wat dat oplevert!
Als ik groter zou gaan dan wordt het zelfbouw want dan kom je zo'n beetje op het zelfde bedrag uit als dat je de K40 gaat ombouwen en je kan veel onderdelen van de K40 hergebruiken, maar het is maar net waar je de machine voor wilt gebruiken.
Harold doet aan H0 modelbouw en dan is de K40 groot zat, maar als ik er een geweerkolf in wil stoppen om te graveren kom ik toch zeker 40cm te kort.
Zo ook met het controlerbord, wat wil je gaan doen, bij modelbouw vraagt het op precisie en als je planken gaat snijden of graveren is dat helemaal niet nodig.
Harold doet aan H0 modelbouw en dan is de K40 groot zat, maar als ik er een geweerkolf in wil stoppen om te graveren kom ik toch zeker 40cm te kort.
Zo ook met het controlerbord, wat wil je gaan doen, bij modelbouw vraagt het op precisie en als je planken gaat snijden of graveren is dat helemaal niet nodig.
De K40 is hier al een poosje aanwezig, ik heb dit topic gestartRobAkm schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
Als ik groter zou gaan dan wordt het zelfbouw want dan kom je zo'n beetje op het zelfde bedrag uit als dat je de K40 gaat ombouwen en je kan veel onderdelen van de K40 hergebruiken, maar het is maar net waar je de machine voor wilt gebruiken.
Bijzonder dat er nog endstops nodig zijn, met de nieuwe generatie controllers/drivers kan je veelal zonder, zoals bij mijn Prusa mk3s.harolda1980 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
Ja de controller is prijzig, maar er zitten een aantal voordelen aan.
Voor mijn werk voldoet het standaard bord op dit moment, samen met k40whisperer, al zou ik graveren zoals je aanhaalt wel beter willen doen. Voorlopig staat hij op zolder totdat de schuur weer vorstvrij is, dan zie ik wel weer even verder wat ik ga uitbreiden.
De grotere Gantry is gewoon kant en klaar te koop! Kwestie via het tussenschot eruit halen. En alle electronica in een kast er naast plaatsen.
https://hawklaser.com/k40...it/k40-expansion-diy-kit/
Bij zelfbouw zou ik hem verticaal bouwen, dan staat hij het minst in de weg.
Daarnaast kan je een bed maken zo hoog en lang als de muur toelaat.
Stevige prijs voor een paar profielen, plus dat ik zelf iets maken een stuk leuker vind.harolda1980 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:22:
De grotere Gantry is gewoon kant en klaar te koop! Kwestie via het tussenschot eruit halen. En alle electronica in een kast er naast plaatsen.
Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen als ik eerlijk ben, en tegelijk meer uitdagingen dan voordelen. Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden daar over.RobAkm schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:34:
Bij zelfbouw zou ik hem verticaal bouwen, dan staat hij het minst in de weg.
Volgens mij is het meer dan een paar profielen.
Je krijgt een complete nieuwe Gantry inclusief motoren belts etc.
Je krijgt een complete nieuwe Gantry inclusief motoren belts etc.
Leuk concept, maar volgens mij is dit niet helemaal houdbaar. Volgens mij heb je bij de ontlading van de buis microscopische deeltjes die naar beneden 'zakken'. Als je daar een spiegel hebt, gaat deze vervuilen aan de binnenkant.
Je hebt altijd iets van verlies van vermogen, maar zo gaat het helemaal snel. Het scheelt wel een hoop ruimte, dat is waar. Het zelfde concept krijg je volgens mij ook wel werkend met de buis boven of onderop, en dan met spiegels gaan werken.
Sowieso vind ik de beslissing om zowel de buis als de PSU aan de gantry te hangen een hele....bijzondere.
Dan heb je zowel de power om lekker snel te graveren, als de mogelijkheid om de gantry zo licht mogelijk te houden door er alleen een paar spiegels op te monteren, en dan hang je er vervolgens een buis vol met water en een voeding aan. het enige voordeel wat ik zie is dat de uitlijning (iets) makkelijker wordt.
Dan heb je zowel de power om lekker snel te graveren, als de mogelijkheid om de gantry zo licht mogelijk te houden door er alleen een paar spiegels op te monteren, en dan hang je er vervolgens een buis vol met water en een voeding aan. het enige voordeel wat ik zie is dat de uitlijning (iets) makkelijker wordt.
Klopt. Je hebt maar 1 spiegel meer nodig om de buis statisch te krijgen. Wel iets meer uitlijn werk, maar het scheelt wel een hoop massa op je gantry.citruspers schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:53:
Sowieso vind ik de beslissing om zowel de buis als de PSU aan de gantry te hangen een hele....bijzondere.
Kans op gescheurde waterleidingen is trouwens ook een ding met dit ontwerp. Zal misschien wel meevallen, maar toch.. Alles beweegt. Hele ding is van MDF dus tegen de tijd dat het opvalt is de helft nat...
De afwijking op die afstand is ook iets om rekening mee te houden, als er iemand tegen het ding hoest waggel je al een have cm met je spot heen en weer.
Het kan aan mij liggen maar die verticale opstelling lijkt mij heel slecht voor de laser tube, ding wordt als een malle heen en weer geslingerd.
Ik zou hem juist boven of onder het werkopervlak monteren in een apart compartiment in een conventionele opstelling. Zelfs verticaal er naast zou een simpele optie zijn. De tube zelf is niet eens zo zeer het onderdeel wat ruimte kost, juist als je hem op de gantry zet slokt deze vierkante meters op.
Ik zou hem juist boven of onder het werkopervlak monteren in een apart compartiment in een conventionele opstelling. Zelfs verticaal er naast zou een simpele optie zijn. De tube zelf is niet eens zo zeer het onderdeel wat ruimte kost, juist als je hem op de gantry zet slokt deze vierkante meters op.
De X-as is meestal de as met de minst bruuske bewegingen.
De glowforge lasertjes hebben ook de buis op de gantry, die snap ik dan weer niet helemaal, want die zijn niet veel groter dan een K40
De glowforge lasertjes hebben ook de buis op de gantry, die snap ik dan weer niet helemaal, want die zijn niet veel groter dan een K40
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali. Kijk maar eens op https://github.com/ajvdw/K40-GRBLcntrlr. Hij is voorzien van een ESP32 MCU, een SD card slot voor offline printen. Je kunt hem besturen via je een webinterface (WIFI/BT).
:strip_exif()/f/image/R06UfmCjpXTr8oDQRajoWXoC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door aj_vdw op 19-07-2021 06:59 ]
Wow, dat ziet er goed uit !aj_vdw schreef op maandag 19 juli 2021 @ 06:58:
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali. Kijk maar eens op https://github.com/ajvdw/K40-GRBLcntrlr. Hij is voorzien van een ESP32 MCU, een SD card slot voor offline printen. Je kunt hem besturen via je een webinterface (WIFI/BT).
[Afbeelding]
Kan je misschien wat meer specs geven over functionaliteit tov de standaard hardware, kan je bv beter rasteren of vermogen regelen. Ik gebruik nog steeds K40whisperer, wat zou er met dit aan die setup veranderen ?
Deze controller kan dus met behulp van PWM de kracht van de laser regelen. Dat betekent dat je er inderdaad grijstinten mee kan laseren. Voor mij was de belangrijkste reden dat Lightburn niet met K40Whisperer uit de voeten kon... In mijn K40 was het een kwestie van stekkers overzetten (de gaatjes van de PCB zitten ook op dezelfde plek).
Ziet er echt super uit zeg, als ik hem nog had had ik dit zeker direct gekocht!
Netjes ... voor het spannendere werk is k40 whisperer icm de originele controller toch wat (te) beperkt.aj_vdw schreef op maandag 19 juli 2021 @ 06:58:
Ik heb een GRBL controller ontworpen voor de K40 op basis van modules die je zo kunt bestellen bij Ali.
Waarom overigens een fork van de firmware? Was het niet makkelijker om een nieuwe definitie toe te voegen aan het bestaande project?
Ik was van plan wat meer te wijzigen. Uiteindelijk heb zelf wat meer zaken uitgezet (via defines) die ik niet nodig had (die niet via de machine definitie werd geregeld)....Sine schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:50:
[...]
Netjes ... voor het spannendere werk is k40 whisperer icm de originele controller toch wat (te) beperkt.
Waarom overigens een fork van de firmware? Was het niet makkelijker om een nieuwe definitie toe te voegen aan het bestaande project?
Leuk zo'n controller!
Zoals ik al eerder vertelde heb ik mijn K40 een mooie upgrade gegeven, met een Cohesion controller.
Welke echt het geld meer dan waard was. Maar bij mij bleven de beperkingen van de buis en de oppervlakte mij tegen staan. Door veel geleerd te hebben inzake afstellen en alles aanpassen ben ik in het diepe gesprongen. En heb ik via internet een bouwplan gekocht voor de Y400(600x400) tevens is er ook nog een Y1200(1200x600) maar dit vond ik toch wat groot.
Inmiddels is de machine gebouwd, het binnenframe staat, elektronica zit erin. En hij werkt, zoals het nu eruit ziet zijn alle grote fouten eruit. En is hij afgesteld! Mijn K40 heb ik kunnen verkopen voor dezelfde prijs als kosten die ik eraan gehad heb..
Binnenframe by Harold Content, on Flickr
Electronica van de Y400 by Harold Content, on Flickr
Zoals ik al eerder vertelde heb ik mijn K40 een mooie upgrade gegeven, met een Cohesion controller.
Welke echt het geld meer dan waard was. Maar bij mij bleven de beperkingen van de buis en de oppervlakte mij tegen staan. Door veel geleerd te hebben inzake afstellen en alles aanpassen ben ik in het diepe gesprongen. En heb ik via internet een bouwplan gekocht voor de Y400(600x400) tevens is er ook nog een Y1200(1200x600) maar dit vond ik toch wat groot.
Inmiddels is de machine gebouwd, het binnenframe staat, elektronica zit erin. En hij werkt, zoals het nu eruit ziet zijn alle grote fouten eruit. En is hij afgesteld! Mijn K40 heb ik kunnen verkopen voor dezelfde prijs als kosten die ik eraan gehad heb..

Ik moest er even over nadenken, maar je mag die van mij ook bouwen als je klaar bent ;-)
Houd ons op de hoogte aub!harolda1980 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:14:
Leuk zo'n controller!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na lang twijfelen ook de knoop doorgehakt en besloten de Y400 te gaan bouwen, gezien de beperkingen van de K40. Het word m'n eerste lasercutter, maar heb al wel ervaring met het tweaken van 3d printers dus de materie is niet geheel onbekend. De eerste onderdelen zijn in ieder geval besteld (profielen, schroeven, moeren, bouten etc.) en nu verder rest van de onderdelen bij elkaar zoeken.
De Y400 is een mooi bouwsel, ben nu zo’n 3 maanden onderweg. Alles is goed verkrijgbaar via Alie en Amazon. Bij Alie was ik erg blij de laserbuis via Cloudray besteld te hebben. 1x gebroken en toen via ups verzonden. Keurig opgelost.
Mijn machine werkt inmiddels en zit nu te wachten op de onderdelen van behuizing om zo ook de afzuiging te realiseren.
Mijn machine werkt inmiddels en zit nu te wachten op de onderdelen van behuizing om zo ook de afzuiging te realiseren.
Ik hoop dat onderstaande mag en ik niet verwezen word naar V&A, maar ik ga het toch proberen…..
Morgen is na 2 maal uitstel eindelijk onze grote dag! En vandaag zijn we dus bezig met alles bij elkaar aan het leggen. Een van de dingen die we vandaag pas weer onder een berg stof vandaan toverde was ons gastenboek wat we hadden laten maken, hier op zit een hart met onze namen en…… je raad het al, de verkeerde datum… 😩
Ik ben dan ook op zoek naar iemand in de regio helmond e.o. Wie mij vandaag nog aan een nieuw hart kan helpen.
Wie o wie kan me daarmee helpen? Alvast bedankt!
Het gaat om het volgende hart:
:strip_exif()/f/image/DKxccfGJCVemdP9V584Eens4.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dan uiteraard met de datum 23 oktober 2021 😇
Morgen is na 2 maal uitstel eindelijk onze grote dag! En vandaag zijn we dus bezig met alles bij elkaar aan het leggen. Een van de dingen die we vandaag pas weer onder een berg stof vandaan toverde was ons gastenboek wat we hadden laten maken, hier op zit een hart met onze namen en…… je raad het al, de verkeerde datum… 😩
Ik ben dan ook op zoek naar iemand in de regio helmond e.o. Wie mij vandaag nog aan een nieuw hart kan helpen.
:strip_exif()/f/image/DKxccfGJCVemdP9V584Eens4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit absoluut niet in de regio, maar wel wat advies: Maak een foto van het hart op een stuk wit papier recht van boven.ironleg schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:41:
Ik hoop dat onderstaande mag en ik niet verwezen word naar V&A, maar ik ga het toch proberen…..
[Afbeelding]
Typ de namen even uit en geef eventueel een font op, want zo één op één gaat heel moeilijk worden.
Ik zal jullie eens even bijpraten! de Y400 is af en draait als een malle, vooral in de modelbouwwereld waarin ik actief namelijk H0, en nee dan heb ik het niet over het max programma..
Daarmee is het nu al mogelijkheden details van 0,2/0,3mm te snijden in speciaal laser materiaal.
Y400 by Harold Content, on Flickr
Daarmee is het nu al mogelijkheden details van 0,2/0,3mm te snijden in speciaal laser materiaal.

Facebook is een betere plek hiervoor, daar zitten genoeg mensen die dit direct willen maken voor je (groepen zoals: laser graveren nederland). Succes!ironleg schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:41:
[Afbeelding]
Ik heb me er ook maar aan gewaagd en een K4 gekocht. Via Vevor, die er dan ook zijn eigen naam op plakt. Bewust voor de 'oude' analoge versie gekozen want ik had hier al een en ander over gelezen.
Het apparaat kwam na een weekje binnen en natuurlijk gelijk uitgepakt. Ik had minder mazzel, de X-as lag al gebroken boven op de bijgeleverde spullen (Buis, tas met rommel etc.). Bij de motor afgebroken t.p.v. de schroefgaten. De rest lijkt Ok, buis is fysiek in één stuk en ook de kast lijkt Ok.Geen schade aan de doos gezien dus ik vermoed dat dit tijdens inpakken al is gebeurt (Weer een bewijs dat er geen sprake is van QC). Of misschien iemand die hem verneukt heeft en hem heeft terug gestuurd.
Er is ook erg veel hotglue gebruikt bij de connectors en ook op de aansluitingen op de voeding, mooi is anders.
Afijn, Vevor gemaild en die reageerde snel met het aanbod een compleet nieuwe X en Y-as assembly op te sturen waarmee ik akkoord ben gegaan. Ze boden ook nog een kleine financiële vergoeding aan voor het ongemak, netjes. Nog netter was geweest het apparaat grondig te controleren voor verzending maar goed, het kan nog minder zullen we maar zeggen
;-) Het gaat nu echter 12-15 dagen duren voordat de onderdelen binnen zijn dus tijd genoeg om nog wat zaken voor te bereiden.
Vraag:
Ik wil vrijwel direct air-assist inbouwen. Lucht haal ik van mijn compressor. Ik heb een losse drukregelaar liggen die ik op de K40 ga monteren met een luchtaansluiting zodat de K40 altijd de juiste druk krijgt. Ik wil de lucht met een soepele siliconen slang door een (horinzontale) cable chain naar de nozzle brengen. Welke slangmaat (in en uitwendig) en welke cable chain maat kan ik daar het beste voor gebruiken? 8x5 of is dat te groot?
Het apparaat kwam na een weekje binnen en natuurlijk gelijk uitgepakt. Ik had minder mazzel, de X-as lag al gebroken boven op de bijgeleverde spullen (Buis, tas met rommel etc.). Bij de motor afgebroken t.p.v. de schroefgaten. De rest lijkt Ok, buis is fysiek in één stuk en ook de kast lijkt Ok.Geen schade aan de doos gezien dus ik vermoed dat dit tijdens inpakken al is gebeurt (Weer een bewijs dat er geen sprake is van QC). Of misschien iemand die hem verneukt heeft en hem heeft terug gestuurd.
Er is ook erg veel hotglue gebruikt bij de connectors en ook op de aansluitingen op de voeding, mooi is anders.
Afijn, Vevor gemaild en die reageerde snel met het aanbod een compleet nieuwe X en Y-as assembly op te sturen waarmee ik akkoord ben gegaan. Ze boden ook nog een kleine financiële vergoeding aan voor het ongemak, netjes. Nog netter was geweest het apparaat grondig te controleren voor verzending maar goed, het kan nog minder zullen we maar zeggen

Vraag:
Ik wil vrijwel direct air-assist inbouwen. Lucht haal ik van mijn compressor. Ik heb een losse drukregelaar liggen die ik op de K40 ga monteren met een luchtaansluiting zodat de K40 altijd de juiste druk krijgt. Ik wil de lucht met een soepele siliconen slang door een (horinzontale) cable chain naar de nozzle brengen. Welke slangmaat (in en uitwendig) en welke cable chain maat kan ik daar het beste voor gebruiken? 8x5 of is dat te groot?
Slang kan heel erg dun zijn, heb bij mijn zelfbouw er dacht ik een 5mm buitenmaat siliconen slang lopen, met daarop een nozzle van 2ish mm.
Je mikt op een luchtstroming vergelijkbaar met rustig blazen, weinig reden voor meer power dan dat, blaas je alleen kleine dingen mee weg.
Je mikt op een luchtstroming vergelijkbaar met rustig blazen, weinig reden voor meer power dan dat, blaas je alleen kleine dingen mee weg.
Ok, ik bestel een slang 5x3 en 8x6, kan ik een beetje experimenteren!
Ik heb aan mijn machine een luchtpomp van 120-140liter perm minuut hangen. Dat is meer dan rustig blazen. Ik snij meteen een stuk strakker schoner en dieper.
Persoonlijk ga je machine leren kennen, leren afstellen. Dan ga je verbouwen. Straks heb je aanpassingen gedaan maar krijg je gedrag uit je laser wat je niet herkent. Goed afstellen van de gehele machine is wel de basis om vanuit verder te werken. Gr Harold
Persoonlijk ga je machine leren kennen, leren afstellen. Dan ga je verbouwen. Straks heb je aanpassingen gedaan maar krijg je gedrag uit je laser wat je niet herkent. Goed afstellen van de gehele machine is wel de basis om vanuit verder te werken. Gr Harold
Ik zelf heb een 8x6 gebruikt omdat ik die slang al had liggen. achter af zou een kleiner het ook makkelijk kunnen. Mijn slang was te groot voor de cable chain (10x10) die ik heb maar de slang boven op de cable chain werkt ook goed.
Hallo,
Kun je de K40 in de schuur zetten of is het beter om hem binnen, bijvoorbeeld op zolder te zetten? In een schuur kan het natuurlijk erg koud worden, kan dit kwaad? Bevriezen van het water?
Dank alvast.
Kun je de K40 in de schuur zetten of is het beter om hem binnen, bijvoorbeeld op zolder te zetten? In een schuur kan het natuurlijk erg koud worden, kan dit kwaad? Bevriezen van het water?
Dank alvast.
Mist je goeie afzuiging hebt kan hij op zolder staan. Maar met brandgevaar enzo zou ik hem altijd in de schuur zetten. Bij mij heeft hij ook altijd in de schuur gestaan. Nu is ie geïsoleerd en heb ik een petroleum kachel erbij staan. Maar voor 90% van de dagen gaat het goed. Wordt het echte koud dan haal je je emmer of bak met water weg, dan loopt de buis leeg en gebeurd er niks.
En binnen met laseren van bepaalde materialen dat ga je echt ruiken want de standaard afzuiging is daar niet voldoende voor.
Inmiddels ben ik aan mijn derde machines toe.
, met veel laseren en sparen. En ben ik wel blij dat het niet in huis staat.
Groet Harold
En binnen met laseren van bepaalde materialen dat ga je echt ruiken want de standaard afzuiging is daar niet voldoende voor.
Inmiddels ben ik aan mijn derde machines toe.
, met veel laseren en sparen. En ben ik wel blij dat het niet in huis staat.
Groet Harold
Zo, weer tijd voor een upgrade, mijn buis begon duidelijk lui te worden ... ondanks dat het ding maar 60 snij-uren op de klok heeft.
Altijd gebruikt met een chiller, en de voeding begrensd op 20mA.
Begrensd op 20mA gezien de buizen op een goede dag eigenlijk niet veel meer kunnen doen dan 30W, ga je hoger dan is het snel afgelopen met ze.
Met dat in het achterhoofd ben ik eens gaan rond shoppen voor een buis met net wat meer power. En ik ben daarbij geland op een cloudray CR45 met metalen spiegel houder en een katalyserende buis.
Ook weer besteld via Amazon ivm levertijd en garantie bij eventueel gedoe. Direct uit China kan ook (via Ali) en dat is een paar tientjes goedkoper.
Dat buisje is 80+cm lang in plaats van de 70cm pijp die origineel in mijn k40 zat. Dus er moest een gaatje in de kast.
:strip_exif()/f/image/xu1Cr9TvulvjwXwfYQrsbi1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een stukje pijp er achter om het geheel een beetje af te schermen.
:strip_exif()/f/image/V2Dp1mJJRPe4MObOzqhzGcnC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bzvaEXgRi7jqE47XwbmoONNe.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al geen al te spannende ombouw dus.
Voeding en aansturing zijn nog steeds de originele die met deze K40 geleverd werden.
:strip_exif()/f/image/CblqlHioeJdxmQwEaQRIB55v.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik had wel verdacht dat het een beetje power winst zou geven (zoals gezegd, het buisje werd lui) maar dit verschil is gigantisch.
Ik kon 8mm plex niet meer in 1 pass doen, daar waren twee passes aan 2mm/s op bijna vol vermogen voor nodig om er doorheen te komen.
Nu knetter ik er op 20mA in 7mm/s in 1x doorheen
De originele buis is hier nooit bij in de buurt gekomen.
De minimale stroom om een niet sputterende beam te houden is met 4mA nog steeds even laag als de oude buis.
Mechanisch is op deze manier een nog langere buis geen probleem, maar dan kom je waarschijnlijk in de problemen met je voeding, die brandspanning wordt behoorlijk hoger met toenemende lengte.
/f/image/K2EC1XiAtsu6AHxOLWaBai2T.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de specs zou de spot groter moeten zijn, deze is inderdaad iets van 4mm, de oude pijp maakte een minstens zo grote spot, dus wat dat betreft is er amper verschil. Als er al iets is dan heeft de nieuwe een kleinere spot.
Altijd gebruikt met een chiller, en de voeding begrensd op 20mA.
Begrensd op 20mA gezien de buizen op een goede dag eigenlijk niet veel meer kunnen doen dan 30W, ga je hoger dan is het snel afgelopen met ze.
Met dat in het achterhoofd ben ik eens gaan rond shoppen voor een buis met net wat meer power. En ik ben daarbij geland op een cloudray CR45 met metalen spiegel houder en een katalyserende buis.
Ook weer besteld via Amazon ivm levertijd en garantie bij eventueel gedoe. Direct uit China kan ook (via Ali) en dat is een paar tientjes goedkoper.
Dat buisje is 80+cm lang in plaats van de 70cm pijp die origineel in mijn k40 zat. Dus er moest een gaatje in de kast.
:strip_exif()/f/image/xu1Cr9TvulvjwXwfYQrsbi1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een stukje pijp er achter om het geheel een beetje af te schermen.
:strip_exif()/f/image/V2Dp1mJJRPe4MObOzqhzGcnC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bzvaEXgRi7jqE47XwbmoONNe.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al geen al te spannende ombouw dus.
Voeding en aansturing zijn nog steeds de originele die met deze K40 geleverd werden.
:strip_exif()/f/image/CblqlHioeJdxmQwEaQRIB55v.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik had wel verdacht dat het een beetje power winst zou geven (zoals gezegd, het buisje werd lui) maar dit verschil is gigantisch.
Ik kon 8mm plex niet meer in 1 pass doen, daar waren twee passes aan 2mm/s op bijna vol vermogen voor nodig om er doorheen te komen.
Nu knetter ik er op 20mA in 7mm/s in 1x doorheen
De minimale stroom om een niet sputterende beam te houden is met 4mA nog steeds even laag als de oude buis.
Mechanisch is op deze manier een nog langere buis geen probleem, maar dan kom je waarschijnlijk in de problemen met je voeding, die brandspanning wordt behoorlijk hoger met toenemende lengte.
/f/image/K2EC1XiAtsu6AHxOLWaBai2T.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de specs zou de spot groter moeten zijn, deze is inderdaad iets van 4mm, de oude pijp maakte een minstens zo grote spot, dus wat dat betreft is er amper verschil. Als er al iets is dan heeft de nieuwe een kleinere spot.
[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 15-09-2023 18:30 ]
hallo
ik heb een cineese k40 en heb een monport kaart er in gedaan
maar nu doet mijn displaay het niet meer
wat moet ik doen om hem weer te laten werken
mvg jvd
ik heb een cineese k40 en heb een monport kaart er in gedaan
maar nu doet mijn displaay het niet meer
wat moet ik doen om hem weer te laten werken
mvg jvd
Ik ken monport niet maar de controller/display is in de regel altijd een combinatie, die vervang je samen.
Je zal dus vrijwel zeker ook een monport display moeten hebben ipv alleen de controller.
Je zal dus vrijwel zeker ook een monport display moeten hebben ipv alleen de controller.