Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokke3D
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-05-2021
Iemand enig idee waar je een veilige, gecertificeerde veiligheidsbril kan kopen? Ik zie op amazon en aanverwanten enkel chinese namaak en mijn ogen zijn me toch net iets te dierbaar om het risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:14
Jokke3D schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
Iemand enig idee waar je een veilige, gecertificeerde veiligheidsbril kan kopen? Ik zie op amazon en aanverwanten enkel chinese namaak en mijn ogen zijn me toch net iets te dierbaar om het risico te nemen.
Ik heb zelf een Cloudray OD4+ bril van amazon. Die was niet duur en Cloudray is een vrij groot Chinees merk voor laserzaken.

Het grote voordeel is dat het best wel lastig is om een bril te maken waar 10600nm wel doorheen komt, de meeste gangbare materialen voor brilletjes houden dit van zichzelf al tegen. Op laserfora zie je dan ook redelijk wat mensen met simpele bouwmarktbrilletjes werken.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 18:34
Jokke3D schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:54:
Ik heb deze:

https://www.amazon.de/gp/...mbc?ie=UTF8&condition=new

Komt met een certificaat van philips, kan nog steeds een namaak zijn. Maar ziet er redelijk echt uit.

Ik heb ergens gelezen dat een normale polycarbonaat bril voor dit soort lasers eigenlijk al genoeg bescherming bied. Het UV licht wordt door polycarbonaat geabsorbeerd. En normaal gezien ga je niet met je hoofd in de laser hangen, dus je bent eigenlijk alleen een oplossing aan het vinden voor reflecties van de laser. Dit geld overigens niet alle lasers,voor sommige heb je wel een extreem goede bril nodig!

Disclaimer! Ik ben geen expert op dit gebied, dus bovenstaande kan compleet verkeerd zijn!

Ik merk alleen aan mijn bril dat hij bijna exact op een normale veiligheidsbril lijkt. Wat wel fijn is dat deze over een normale bril past, gezien ik zelf een bril draag, ook zijn de pootjes verstelbaar wat fijn is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobaltjeh op 20-05-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokke3D
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-05-2021
Cobaltjeh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Ik heb deze:

Komt met een certificaat van philips, kan nog steeds een namaak zijn. Maar ziet er redelijk echt uit.

Ik heb ergens gelezen dat een normale polycarbonaat bril voor dit soort lasers eigenlijk al genoeg bescherming bied. Het UV licht wordt door polycarbonaat geabsorbeerd. En normaal gezien ga je niet met je hoofd in de laser hangen, dus je bent eigenlijk alleen een oplossing aan het vinden voor reflecties van de laser. Dit geld overigens niet alle lasers,voor sommige heb je wel een extreem goede bril nodig!

Disclaimer! Ik ben geen expert op dit gebied, dus bovenstaande kan compleet verkeerd zijn!

Ik merk alleen aan mijn bril dat hij bijna exact op een normale veiligheidsbril lijkt. Wat wel fijn is dat deze over een normale bril past, gezien ik zelf een bril draag, ook zijn de pootjes verstelbaar wat fijn is.
Deze ziet er inderdaad wel betrouwbaar uit, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15
Cobaltjeh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Ik heb deze:

Ik gebruik een polycarbonaat bril van Toolstation, precies gebaseerd op de argumenten die je aanhaalt en aardig wat onderzoek bij anderen. Bakken geld weggooien is geen kunst vind ik, je verstand gebruiken en alert blijven is meer garantie dan redeneren dat iets wat duur is wel goed en veilig zal zijn.
Tenslotte word bijna alles in China gemaakt....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Weer een update, de koeling lijkt prima te werken. Water is lekker stabiel rond de 17 graden.
Dit is in een klein schuurtje waar momenteel de zon flink staat te bakken, en de omgevingstemperatuur rond de 24 graden is. Ook tijdens snijden blijft het water lekker koel.

Verder heb ik een nieuw controlepaneel gemaakt, het ontwerp heb ik op thingiverse gevonden.
https://www.thingiverse.com/thing:3596189

Hierin zit een betere potmeter die veel nauwkeuriger in te stellen is. Daarnaast zit er een voltmeter over de potmeter, zodat je altijd een indicatie hebt van de instelling zelfs als de laser niet actief is.

Er komen ook nog nieuwe knopjes in om het een en ander te schakelen, maar deze zijn momenteel helaas nog niet binnen. Ook komt er nog een tweede temperatuur display in zodat ik ook op de machine de temperatuur kan aflezen.

De knop voor air-assist ga ik waarschijnlijk niet gebruiken, aangezien ik deze aan ga sturen via de Duet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwUT05aipybQgb-0ZAsni4Posao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG71eZDFRSgs1K2bqiowIlZq.jpg?f=fotoalbum_large

Wat software betreft krijg ik momenteel de beste resultaten via LaserWeb. De gcode van lightburn werkt ook op de duet, maar de graveringen gaat daar gewoon niet lekker en zijn wazig.
Ik ben er nog niet uit waarom, het enige verschil wat ik kan zien is dat LaserWeb werkt met Absolute posities en LightBurn met relatieve posities in de gcode (Maar dit zou geen verschil moeten uitmaken lijkt mij). Ook gebuikt LaserWeb G0 codes voor bewegingen. Terwijl LightBurn werkt met een G1 met vermogen op 0.

Gcode in LaserWeb die goed werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
; Pass 0 Path 1
G0 X40.18 Y4.49
G1 X39.07 Y4.49 S0.40 F10000

; Pass 0 Path 2
G0 X39.07 Y4.59
G1 X40.18 Y4.59 S0.40 F10000

Gcode in LightBurn (geen strakke lijnen, wazige start/eind van lijn)

code:
1
2
3
4
G1X13.92F10000S0.4
G1Y0.1S0
G1X-13.92S0.4
G1Y0.1S0

Misschien heeft iemand nog een tip voor me, ik zou erg graag met Lightburn willen werken, LaserWeb is een prima programma, maar LightBurn werkt net even iets fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 10:19
Die voltmeter is een beetje dubbel, de pot heeft ook al een schaal die je zo kunt aflezen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Het lasert weer ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1E6OWIZWi-PXdQgOIcbg0tjRxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdbAWjq0uKQUSUhC6ajiRf1H.jpg?f=fotoalbum_large

Verbazend genoeg .. zonder opnieuw af te stellen, nadat eigenlijk het hele ding uit elkaar geweest is (XY-tafel er uit, tweede spiegel er af)

Conclusie van vandaag: heeft belangrijk meer zuig nodig, maar eens op zoek naar zo'n ventilatiebox.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:44:
Die voltmeter is een beetje dubbel, de pot heeft ook al een schaal die je zo kunt aflezen.
Klopt maar ik vind de voltmeter net wat handiger werken en onthouden. De potmeter kan in theorie net wat anders aflezen wanneer je deze opnieuw monteert. Plus de volts kan je onderling vergelijken een stand op een potmeter wat lastiger, mocht je meerdere apparaten hebben.
Sine schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:48:

Conclusie van vandaag: heeft belangrijk meer zuig nodig, maar eens op zoek naar zo'n ventilatiebox.
Die van mij komt hier vandaan, ik ben er heel tevreden mee.
https://ventilatieservice...l?sort=ps.price&order=ASC

Alleen ik ga nog kijken of ik het gat in de achterkant kan aanpassen, de vierkante sleuf is gewoon niet geweldig voor de afzuiging. Alle rook wordt netjes afgevoerd, maar er blijft toch een rook luchtje in de schuur hangen.

Ik ben vandaag ook bezig geweest met een projectje, na heel de dag in Fusion 360 bezig te zijn geweest kwam er uiteindelijk toch iets moois uit de laser. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8xz7JyPJ3wJ0xJ2jI3s8YxgzA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkaLlADcdM9H3WYm7LYlItVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaiynAejD4Xz1sRk_3Ut67NYeRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJIwiXeFTg6oH0GgMwrVa49l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Cobaltjeh op 22-05-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Cobaltjeh schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Klopt maar ik vind de voltmeter net wat handiger werken en onthouden. De potmeter kan in theorie net wat anders aflezen wanneer je deze opnieuw monteert. Plus de volts kan je onderling vergelijken een stand op een potmeter wat lastiger, mocht je meerdere apparaten hebben.

[...]

Die van mij komt hier vandaan, ik ben er heel tevreden mee.
https://ventilatieservice...l?sort=ps.price&order=ASC

Alleen ik ga nog kijken of ik het gat in de achterkant kan aanpassen, de vierkante sleuf is gewoon niet geweldig voor de afzuiging. Alle rook wordt netjes afgevoerd, maar er blijft toch een rook luchtje in de schuur hangen.

Ik ben vandaag ook bezig geweest met een projectje, na heel de dag in Fusion 360 bezig te zijn geweest kwam er uiteindelijk toch iets moois uit de laser. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er wel heel vet uit.

Wat ik me overigens afvraag, op youtube bij sommige gasten met lasers zie ik dat hun folie of iets over de plaat doen om zo geen brand randen te krijgen. Doen jullie dat ook of schuren jullie het na om alles weg te krijgen?

Zelf doe ik het namelijk naschuren omdat de stepcraft daar op dit moment echt te belabberd voor is. Ik heb overigens nog eens rond gekeken en ik denk dat ik toch voor een K40 variant ga. Deze wordt wel volledig omgebouwd zodat ik 600x400 zoiets kan laseren. Hopelijk binnen een paar weken kan ik alles bestellen en dan gaan we ons ook maar wat vaker in dit topic ophouden.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Yagermeister schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:43:
[...]
Dat ziet er wel heel vet uit.
Thx ik ben ook erg blij met het resultaat. :)

Wat ik me overigens afvraag, op youtube bij sommige gasten met lasers zie ik dat hun folie of iets over de plaat doen om zo geen brand randen te krijgen. Doen jullie dat ook of schuren jullie het na om alles weg te krijgen?
Eerlijk gezegd ben ik hier nog niet echt achter wat de beste oplossing is, de randen zitten soms vol met plakkende smurrie, deze veeg ik eerst af op een droge doek. Daarna schuur ik de boven en onderkant iets op.

Veel bordspel inserts komen altijd super netjes en schoon aan, ik heb nog geen idee hoe deze bedrijven dit doen. Ook de randen zijn daar mooi schoon.

Ook is mijn bed nog niet perfect, de stalen plaat met perforatie werkt niet lekker, deze is na 1 plaatje enorm vies, en laat dikke sporen aan de achterkant aan. Dus ik ga toch eens kijken of ik ergens een honingraad achtig iets kan vinden.

Misschien gebruiken ze wel berken multiplex met een andere lijmlaag, een die beter geschikt is om te laseren??

en ik denk dat ik toch voor een K40 variant ga. Deze wordt wel volledig omgebouwd zodat ik 600x400 zoiets kan laseren.
Ik heb inmiddels alles zowat vervangen in de k40, als je ook de behuizing niet gaat gebruiken waarom dan een k40 kopen, dan houd je werkelijk niets over behalve de buis.

De duurdere machines van rond de 1200-1500 lijken me dan misschien een beter instap. Ik heb ook al mooie gezien met gelagerde rails. De prijs lijkt misschien veel, maar ondertussen heb ik al meer besteed aan componenten dan de K40 zelf. En de motoren de geleiders en alles is echt super cheapo rommel uit china. Maar het werkt wel perfect! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Cobaltjeh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:50:
[...]

Thx ik ben ook erg blij met het resultaat. :)

[...]

Eerlijk gezegd ben ik hier nog niet echt achter wat de beste oplossing is, de randen zitten soms vol met plakkende smurrie, deze veeg ik eerst af op een droge doek. Daarna schuur ik de boven en onderkant iets op.

Veel bordspel inserts komen altijd super netjes en schoon aan, ik heb nog geen idee hoe deze bedrijven dit doen. Ook de randen zijn daar mooi schoon.

Ook is mijn bed nog niet perfect, de stalen plaat met perforatie werkt niet lekker, deze is na 1 plaatje enorm vies, en laat dikke sporen aan de achterkant aan. Dus ik ga toch eens kijken of ik ergens een honingraad achtig iets kan vinden.

Misschien gebruiken ze wel berken multiplex met een andere lijmlaag, een die beter geschikt is om te laseren??

[...]

Ik heb inmiddels alles zowat vervangen in de k40, als je ook de behuizing niet gaat gebruiken waarom dan een k40 kopen, dan houd je werkelijk niets over behalve de buis.

De duurdere machines van rond de 1200-1500 lijken me dan misschien een beter instap. Ik heb ook al mooie gezien met gelagerde rails. De prijs lijkt misschien veel, maar ondertussen heb ik al meer besteed aan componenten dan de K40 zelf. En de motoren de geleiders en alles is echt super cheapo rommel uit china. Maar het werkt wel perfect! :+
Ik heb al bij diverse filmpjes gezien dat ze een soort plakfolie erop doen puur om dus geen smurrie of iets aan de bovenkant te hebben. Wat voor soort folie zou niet mogen uitmaken als hij maar een beetje plakt uiteraard.

De K40 die ik wil bestellen is eigenlijk al helemaal omgebouwd. Tenminste dat staat bij de beschrijving erbij van de machine. Voor zover bekend is hier vrijwel niks meer van de K40 aanwezig alhoewel ze wel die naam gebruiken nog. Hopelijk komende week heb ik meer informatie en dan zal ik dit ook posten.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Yagermeister schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:17:
Ik heb al bij diverse filmpjes gezien dat ze een soort plakfolie erop doen puur om dus geen smurrie of iets aan de bovenkant te hebben. Wat voor soort folie zou niet mogen uitmaken als hij maar een beetje plakt uiteraard.
Ik gebruik zelf de cheapass cremekleurige schilderstape van de Action, samen met de air assist vermindert dat die bruinige "neerslag" van het laseren of graveren met zo'n 90%.

Bij vectorgraveringen is het wel vervelend om al die kleine stukjes die niet zijn weggebrand er af te peuteren, maar je kan niet alles hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
citruspers schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Ik gebruik zelf de cheapass cremekleurige schilderstape van de Action, samen met de air assist vermindert dat die bruinige "neerslag" van het laseren of graveren met zo'n 90%.
Ik had ook een filmpje gezien waar ze gewoon eerst een blanke lak met een spuitbus aanbrengen, dan laseren. Afvegen met een doek, en naschuren voor een glad resultaat.

Eerlijk gezegd vind ik de aanslag bovenop geen probleem, deze is zo weg met wat schuren. Dat de zijkanten zwarte plakkende roet afgeven vind ik lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Cobaltjeh schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:45:
Eerlijk gezegd vind ik de aanslag bovenop geen probleem, deze is zo weg met wat schuren. Dat de zijkanten zwarte plakkende roet afgeven vind ik lastiger.
Het probleem is een beetje dat je, hoe je het ook wend of keert, het hout met een laserstraal weg aan het branden bent. Door je power settings, air assist, bodemplaat en snelheid goed te gebruiken kan je de "char" een stuk minder krijgen zodat je randen van zwart en verkoold naar bruin en hard gaan, maar helemaal voorkomen doe je het volgens mij nooit.

Die plakkerige rand verschilt volgens mij echt per houtsoort, ik heb nog niet zo veel verschillende dingen gesneden maar plakkerige randen heb ik niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Heeft trouwens iemand ervaring met Hawklaser.com? Ik zie dat zij veel aanbieden voor de lasers maar als ik dan de trustpilot reviews lees is het alleen maar ellende. Zij bieden namelijk ook een conversie kit aan voor de k40 dus daar heb ik eigenlijk wel een beetje interesse in.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Yagermeister schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:10:
Heeft trouwens iemand ervaring met Hawklaser.com? Ik zie dat zij veel aanbieden voor de lasers maar als ik dan de trustpilot reviews lees is het alleen maar ellende. Zij bieden namelijk ook een conversie kit aan voor de k40 dus daar heb ik eigenlijk wel een beetje interesse in.
Geen ervaring, maar je komt ze wel op meerder websites tegen. De conversiekit ziet er mooi uit, maar bestaat uit wat standaard verkrijgbare alu profielen en 3d geprinte onderdelen.

Dat moet heel simpel ook zelf te maken zijn, ik weet alleen niet of je dan heel veel goedkoper uit bent. In tijd zeker niet.

Voorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:4267245

[ Voor 4% gewijzigd door Cobaltjeh op 28-05-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Cobaltjeh schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Geen ervaring, maar je komt ze wel op meerder websites tegen. De conversiekit ziet er mooi uit, maar bestaat uit wat standaard verkrijgbare alu profielen en 3d geprinte onderdelen.

Dat moet heel simpel ook zelf te maken zijn, ik weet alleen niet of je dan heel veel goedkoper uit bent. In tijd zeker niet.

Voorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:4267245
Ik denk eigenlijk niet dat je echt veel goedkoper uit zal zijn. Wel zie ik bij hun een volle kit voor 800 wat wel weer erg interessant is. Met een beetje geluk gaan ze morgen open en dan maar eens kijken wat daar allemaal bij zit.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Squ1zZy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:18:
De K40 is toch wel een out-of-the-box oplossing?
_O-

De K40 staat er juist om bekend dat je er een boel aan moet doen voordat hij veilig en goed bruikbaar is. Voor out-of-the-box kom je al gauw uit bij machines zoals de Glowforge. Helaas wel met bijbehorend prijskaartje.
Ik vind de K40 een leuke machine, maar het is wel echt een "projectje", niet zomaar een stuk gereedschap wat het gewoon "doet". Afstellen hangt een beetje af van de verkoper (de mijne was standaard vrij redelijk afgesteld), maar dit ligt echt aan de verkoper (en verzendmethode).

Let ook goed op of het foam wat je wil snijden wel geschikt is voor de lasersnijder en niet (bijvoorbeeld) blauwzuur of chloorgas produceert als je het snijd.

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 31-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 98% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Graag gedaan! Ik heb geen spijt van mijn K40 maar het is wel heel duidelijk dat je naast de aanschafprijs door blijft betalen met upgrades, vervangende onderdelen en natuurlijk een heleboel (leer)tijd en ervaring.

We gaan wel een beetje offtopic, maar kijk ook eens naar makerspaces/fablabs bij jou in de buurt. Sommigen hebben lasersnijders waar je tijd op kan huren en enkelen bieden zelfs cursusjes aan (zoals Tinkerinq in Houten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
citruspers schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:58:
Graag gedaan! Ik heb geen spijt van mijn K40 maar het is wel heel duidelijk dat je naast de aanschafprijs door blijft betalen met upgrades, vervangende onderdelen en natuurlijk een heleboel (leer)tijd en ervaring.

We gaan wel een beetje offtopic, maar kijk ook eens naar makerspaces/fablabs bij jou in de buurt. Sommigen hebben lasersnijders waar je tijd op kan huren en enkelen bieden zelfs cursusjes aan (zoals Tinkerinq in Houten).
Ik vind het off-topic wel meevallen :+

Wat mij aangaat hoeft het zeker niet alleen over de K40 te gaan, zou juist mooi zijn als we wat vergelijk hebben met andere modellen zodat mensen de juiste keuze voor zichzelf kunnen maken.

Anyhow, gisteren de cutter weer even aangehad voor wat kleine dingetjes te snijden voor in de tuin, blijft toch rete handig om multiplex exact op de maat en vorm die je nodig hebt te kunnen snijden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Welke software gebruik jij om te ontwerpen Pixelmagic? Ik gebruik nu Inkscape, maar dat werkt nog niet echt fantastisch (al ken ik het programma nauwelijks). De DXF export van Fusion360 is helaas ook nogal gelimiteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik gebruik vcarve (die heb ik vanwege de cnc) welke ik eigenlijk ook hoop te gaan gebruiken voor de laser. 1 nadeel is dat die best prijzig is maar er zitten wel veel opties in.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
citruspers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:54:
Welke software gebruik jij om te ontwerpen Pixelmagic? Ik gebruik nu Inkscape, maar dat werkt nog niet echt fantastisch (al ken ik het programma nauwelijks). De DXF export van Fusion360 is helaas ook nogal gelimiteerd...
Voor 2D gebruik ik CorelDRAW! en voor 3D Fusion360.

Met Fusion moet je de juiste volgorde aanhouden heb ik geleerd, gewoon eerst echt alles in 3d afmaken, dan de faces die je wilt gaan laseren selecteren en daar een nieuwe sketch van maken. Deze sketch sla je direct op als dxf en dat doe je voor elke face. Vervolgens laad ik de dxf in Inkscape en geef de lijnen de juiste kleur en herschaal ik het werkblad. Opslaan en dan laden in K40 Whisperer in mijn geval.

Werkt voor mij perfect op deze manier, alles past dan ook netjes in elkaar waar dat moet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
citruspers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:54:
Ik gebruikt Fusion 360 en exporteer de losse panelen met de plugin van Shaper, deze kan SVG exporteren. Deze zijn dan weer perfect te importeren in Inkscape, daar pas ik de positie en kleuren aan om vervolgens LaserWeb de gcode te laten genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Squ1zZy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:38:
[...]

De Glowforge basic heb je voor $2500. Veel geld, maar als dat wel een out-of-the-box oplossing is en de K40 niet, dan ga ik toch even nadenken of ik niet iets als een Glowforge wil kopen :*)

Bedank voor de tip!
Houd er ook rekening mee dat de Glowforge Basic alleen werkt binnen een bepaalde ruimtetemperatuur. Het is een makkelijk maar ook beperkt apparaat.
The Basic and Plus models have to be operated in a temperature range between 65 - 75 degrees Fahrenheit. (18.3 -23.9°C) The Pro models can be run up to 81 degrees Fahrenheit. (27.2° C)
Als je en kant en klare oplossing wilt zou ik zelf naar deze machine kijken:

https://lasergraaf.nl/pro...-school-laser-nastja-pro/

Komt inclusief goede actieve koeling, goede afzuiging en air assist. Je krijgt een cursus om hem ook snel te kunnen gebruiken. Het bedrag is flink, maar vergeet niet dat de actieve koeling ook al snel 800 euro kost. En ik denk dat de Glowforge ook not flink duurder gaat worden met verzending en invoerrechten zeker in deze tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:43
Wat voor foam precies?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 94% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Squ1zZy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor je reply.

Ik zocht eerst naar een zelfbouw van 200-300 euro. Ik wilde een out-of-the-box oplossing en kwam toen uit op de K40, maar dit blijkt ook niet echt een out-of-the-box oplossing te zijn.

De glowforge kost je al snel 2500 euro wat al fors meer is, maar misschien nog iets om over na te denken. De lasergraaf is bijna 5000 (met koeling). Waar houdt het op? :D

Ik wil foam snijden van max 1CM dik. Ik hoop toch niet dat daar een apparaat van 5 ruggen voor nodig is.
De realiteit is dat een CO2 laser voor 300 euro eigenlijk niet kan. De k40 is werkelijk een waardeloos instabiel en onveilig apparaat. Maar wel een die kan werken voor die prijs. Ik zou niemand aanraden dit apparaat te gebruiken in de staat dat hij geleverd wordt, ding is zo onveilig. Echt doe het niet!!

Zelf heb ik het apparaat voor 330 euro gekocht, een erg lage prijs. Want vaak gaan ze richting de 400 euro. Daarnaast heb ik tot nu toe al zeker voor 400-500 euro aan componenten vervangen in de k40. En nu begint het eindelijk een redelijk apparaat te worden.

Maar ik heb nog steeds een klein werkvolume, een zelfbouw koeling die nogal erg niet efficient is. En een werkblad wat momenteel nog ongeschikt is gezien de brandvlekken aan de onderkant.

Als je het grotere broertje van de k40 (zeflde formaat als de lasergraaf) koopt in china zit je op 1200 tot 1500 euro, en dan kan je waarschijnlijk ook nog de controller vervangen en wat dingen aanpassen. Dus de prijs van 5k vind ik niet raar als totaalpakket met alles compleet (+ koeling) met 'Nederlandse' garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Squ1zZy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:18:
[...]

De K40 gaat hem dan niet worden. Is de Glowforge niet iets dan? 2500 euro. Ook veel geld, maar beter dan 5000 euro :)
Ik heb zelf een tijdje naar de glowforge zitten te kijken maar ben er uiteindelijk toch niet mee verder gegaan omdat de basic variant iets te bekrompen was naar mijn gevoel. Daarbij zit je nog steeds aan hun software vast zonder dat je kan uitbreiden of aanpassen.

Zelf kies ik op dit moment voor een aangepaste versie van de K40 welke wel rond de 800 zit maar als het goed is, hoef ik er vrijwel niets meer aan te veranderen om deze goed werkend te krijgen.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 112% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Squ1zZy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:44:
[...]

800 euro vind ik prima te doen. Ik wil zoiets snijden:

https://www.office-deals....2n6wvgEAQYBCABEgJO8PD_BwE

Ik heb er 2000 euro voor over, maar 5000 euro gaat mij echt te ver. Er zit toch nog wel iets tussen 200 euro van Ali en 2000 euro? Ik kom toch vaak uit op de K40 vanwege de prijs.

Offtopic: Misschien kan ik wel af met een foam cutter?

https://www.banggood.com/...62814107&cur_warehouse=CN
Heet draad kan ook idd maar dat is niet geautomatiseerd.... mes kan ook :p. CNC met drag knife kan ook.

Omdat je alleen specifiek foam gaat snijden neem ik aan bedrijfsmatig? Ik zou eerst is zo basic mogelijk beginnen en als het een beetje loopt in een professionele lasersnijder investeren (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 97% gewijzigd door Squ1zZy op 08-11-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

[...]

Ik heb er 2000 euro voor over, maar 5000 euro gaat mij echt te ver. Er zit toch nog wel iets tussen 200 euro van Ali en 2000 euro? Ik kom toch vaak uit op de K40 vanwege de prijs.

Zelf ben ik aan het kijken naar https://hawklaser.com/k40...nes/k40x-the-diy-monster/. Hier is echter nog vrij weinig over bekend. Wat ik zo uit de informatie kan halen is deze wel van de grond op opnieuw opgebouwd.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Cobaltjeh schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:01:
[...]

De realiteit is dat een CO2 laser voor 300 euro eigenlijk niet kan. De k40 is werkelijk een waardeloos instabiel en onveilig apparaat. Maar wel een die kan werken voor die prijs. Ik zou niemand aanraden dit apparaat te gebruiken in de staat dat hij geleverd wordt, ding is zo onveilig. Echt doe het niet!!
Vind je zelf ook niet dat je nu heel erg kort door de bocht bent ?

Ja, hij is goedkoop, ja je kan betere onderdelen gebruiken, ja je kan hem beter in elkaar zetten. Maar tegelijk als het om value for money gaat kan je hem niet vergelijken met apparaten die duizenden euros kosten. dan heb je gewoon enorm veel bang voor je buck(s).

Tegelijk zie ik dat er vele soorten van de k40 zijn, jij hebt blijkbaar een hele slechte gehad, ik en genoeg anderen met mij hebben een redelijke tot goede gehad. Ik herken de slechte aansluitingen (anders dan de ventilator) totaal niet. Bij mij zat alles prima aangesloten en werkte hij direct uit de verpakking nauwkeurig als genoeg andere en veel duurdere.

Of ik een onbekende of een kind met het apparaat zou laten werken ? Nee, natuurlijk niet, maar dat geld net zo goed voor een 3d printer of een cirkelzaag.

Dus zeker als je niet helemaal zeker weet of lasercutten iets voor je is, kan je met relatief weinig geld prima een verkentocht doen. En dan is een vergelijk met iets van €2500 of zelfs het dubbele appelen met houtskool vergelijken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

Heb je ergens de samenstelling van die foam kunnen vinden ? Ik zou hier erg voorzichtig mee zijn, stel dat er chloor in verwerkt zit dan kan je zomaar chloorgas maken, dat wil je waarschijnlijk niet in je schuurtje..

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Pixelmagic schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Nee, nee dat denk ik niet.

Als ik zie wat voor een problemen het ding zo uit de doos al heeft kun je daar een leek niet veilig mee laten werken.

Voor ons is dat prima, en ik wist ook dat het een freubel project zou worden toen ik hem kocht. Dus ik heb daar geen problemen mee.
Maar voor een eindgebruiker die "plug and laser" wilt doen? Hell no!

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Pixelmagic schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Nee op de vraag dat iemand op zoek is naar een plug en play oplossing sta ik 100% achter mijn reactie.

En ja het is prachtig apparaat voor een geweldige prijs/value. En 90% van mijn aanpassingen kan ook veel goedkoper en simpeler. Maar ik wist 100% waar ik aan begon, en heb ook juist gekozen voor de meest goedkope versie. (Oud model met analoge meter.) Omdat ik toch wist dat ik heel het ding ging verbouwen.

(Bij mij waren alle 230v draden in de machine ook in elkaar gedraaid. Met een niet correct aangesloten randaarde van de kast. Dit is voor een apparaat echt levensgevaarlijk.)

Daarnaast zijn de aansluitpennen van de mAh meter niet afgeschermd, en daar staat zover ik het weet genoeg volt om ook levensbedreigend te kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobaltjeh op 02-06-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie veel gepraat over andere soorten lasersnijders, mag ik mensen erop wijzen dat hiervoor het topic Het laser- graveer- en snijhoekje is, graag proberen hier on-topic te houden over de vele varianten en modificaties van de K40's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Cobaltjeh
Ik heb ook die oude(re) versie, en die komt door geen enkele keuring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLNWGveG2L1mq-nw-i_9dTSNlP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Za8hd6tEU2B3mHwEtPZWE45.jpg?f=user_large

Die mA h meter hang gewoon aan massa overigens, daar valt enkele mV's over, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het wordt wel (letterlijk) spannend als er een van die draden los komt van de meter, dan staan daar kV's te springen om een pad naar massa,

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 02-06-2020 23:38 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Zo, coreldraw de deur uit geschopt.
K40 whisperer en inkscape werkt verbazend goed.

Die combo meteen ook voor het eerste "echte" onderdelen eens aan het werk gezet.

Het namaken van een bestaande montageplaat. Die eerst onder de scanner gegooid en overgetrokken met inkscape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guq9upBgFIbYe9r11Jj7MAvFHxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ufnf8Nf3DONsIdt5aay45in2.jpg?f=user_large

De extra montage en verloop plaatjes daar weer bovenop getekend, (een layer per onderdeel) en dat geheel gelasered.
3mm/s op 6mA maakt een nette snede tot een 5mm PMMA

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmtK0BVxS8KgKmg5fG8HU5OVv_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYuKiXfAZLMVyzDgZTcprVLl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet ontevreden ;) Het enige mechanische werk wat ik er zelf aan had was M3 draad snijden in de gelaserde gaatjes.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Een net plaatje geworden!

Zelf ben ik ongeduldig aan het wachten op de MKS Sbase. De Duet controller doet alles perfect, maar de Laserweb software is het gewoon net niet. Op complexe ontwerpen staat hij een kwartier te berekenen, en de gehele werkwijze is gewoon niet soepel genoeg. Ik wil heel graag naar Lightburn, helaas wil alle lightburn gcode gewoon niet werken op de Duet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

@Sine Dat ziet er inderdaad heel mooi uit. ga je ook meer in het panel zetten of houdt je het standaard?

@Cobaltjeh Heb je al eens gekeken naar https://forum.lightburnso...-duet-wifi-support/8230/4? Daar staat dat het met andere code wel zou moeten werken.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sine schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:52:
Zo, coreldraw de deur uit geschopt.
K40 whisperer en inkscape werkt verbazend goed.

Die combo meteen ook voor het eerste "echte" onderdelen eens aan het werk gezet.

Het namaken van een bestaande montageplaat. Die eerst onder de scanner gegooid en overgetrokken met inkscape.

[Afbeelding]

De extra montage en verloop plaatjes daar weer bovenop getekend, (een layer per onderdeel) en dat geheel gelasered.
3mm/s op 6mA maakt een nette snede tot een 5mm PMMA

Het resultaat:

[Afbeelding]

Ik ben niet ontevreden ;) Het enige mechanische werk wat ik er zelf aan had was M3 draad snijden in de gelaserde gaatjes.
Ziet er prima uit, mis ik de nieuwe voorkant nu of niet ?

Waar heb je het materiaal vandaan als kk vragen mag, ben nog op zoek naar een goede en betaalbare leverancier van plexi.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Pixelmagic schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Waar heb je het materiaal vandaan als kk vragen mag, ben nog op zoek naar een goede en betaalbare leverancier van plexi.
https://www.totalshopdisp...las-3mm-helder-400x400mm/

Disclaimer: ik heb er pas 1 keer besteld. Maar die keer was alles in orde :). Afmetingen zijn ook vrij nauwkeurig.

[ Voor 20% gewijzigd door Jampot007 op 09-06-2020 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
@Stan
Alles wat je ziet in zwart en transparant (op de onderdelen na) is nieuw.
Ik heb ooit (10 jaar geleden?) een setje klokjes gemaakt van vliegtuig instrumenten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCl09rK-uzFawLcJ868bWrG7lA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eV2tKbRJp12Ddo37nKS3F6Hg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb van vier stuks destijds drie klokken gemaakt (het 4e en 5e display waren iets anders dan 0-9)
Geen idee waar de vierde frontplaat gebleven is ... maar die heb ik niet meer. Dus die moest er nieuw komen om met andere displays een 4e te maken.
TLDR;
Plaatje foetsie, plaatje nieuw.

Bij bouwplastics kon je (voordat ze samen gegaan zijn met een andere kunststof bedrijf) rest stukken plexi kopen voor een prikkie. Dat heb ik toen niet nagelaten ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Pixelmagic schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:06:
[...]

Ik haal het zelf bij https://www.pyrasied.nl/. Als je op maat bestelt dan is het ook echt perfect op maat.
Ze hebben momenteel een iets langere levertijd, iets met COVID-19, maar dat is nog steeds "maar" 5 dagen.

Blijf weg bij van die plexiglas stunt bedrijven die schreeuwen dat ze de beste en goedkoopste zijn, Kans op ellende is daar zeer sterk aanwezig.. Been there. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Vertel ...

Ik heb al eens PMMA buis uit China laten komen, daar was niets mis mee.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Yagermeister schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:10:

@Cobaltjeh Heb je al eens gekeken naar https://forum.lightburnso...-duet-wifi-support/8230/4? Daar staat dat het met andere code wel zou moeten werken.
Daar heb ik al veel gekeken, maar korte samenvatting. De duet borden zijn mega flexibel, ze accepteren ook alle Gcode van de verschillende profielen in LightBurn. Dus bijna alle gcode werkt, sommige commando's snapt de Duet niet, maar je kan custom gcode commando's programmeren in de Duet met macro's. Dus dat is allemaal prima werkend te krijgen.

Maar zoals hier aangegeven:
https://gathering.tweaker...message/62483626#62483626

Lijntjes en snijden gaat helemaal prima zonder problemen. Maar het gaat mis bij een fill. Bij laserweb zijn deze echt super strak. Bij de gcode in lightburn worden de randen wat vaag en soms kartelig.

Ik gebruik verder exact dezelfde settings voor snelheid, en vermogen. Het kan zijn dat ik gewoon nog meer in lightburn moet duiken. Er zijn redelijk veel instellingen betreffende ramp en overscan. Het kan zijn dat daar ergens de oplossing zit. Helaas is mijn trail momenteel verlopen. De prijs van de software vind ik geen enkel probleem, maar dan moet ik het wel kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobaltjeh op 10-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Na meerdere "fouten" de oorzaak gevonden.. De lens is kapot :/
Bij geeft een dubbele lijn met het uitsnijden, heel raar.
Machine voor niets opnieuw lopen afstellen, dat is wel echt een bummer.

Helaas in NL alleen te krijgen voor 75+ euro, op Amazon 1 gevonden voor 26 euro (van Cloudray), deze zou maandag binnen moeten komen. Gelijk 5 nieuwe erbij besteld op Ali, deze zullen een keer binnen komen.
Heb deze hele week al geen laser nu.. Waarom moeten mensen in NL zo achterlijk veel vragen voor basis onderdelen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxhdj-7eJH8EEOwJLbwraPgsrS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElVDReJxh8MvRXk10YuCbAL6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1W3BTLQxjBQ0RzHwiC07CpmwJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jPuANhgUxj1O57EcVrEiA7J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDD91tfsZKEZ9LNZRzvo4eWuDLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MoiTTcFbKKtYr2yQ0g6K3vn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Web-Brielle op 12-06-2020 14:10 ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Heel vervelend, is deze defect door het te hard aandraaien? Of door het vele gebruik? Ik zou denken dat een lens niet zomaar kapot gaat...

Wel een goede tip, ik moet nog een setje spiegels en een lens bestellen. Altijd handig om reserve te hebben.

De prijzen in Nederland zijn redelijk eerlijk, alles uit china is zonder btw en invoerrechten. Een webshop die ze in Nederland op voorraad moet leggen moet garantie leveren, huur voor opslag betalen, btw rekenen en invoerrechten betalen. En waarschijnlijk hebben ze net iets betere kwaliteit. En natuurlijk willen ze ook nog iets verdienen.. Blijft natuurlijk wel een redelijk gestoorde prijs als het hele apparaat 330 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Heel vervelend, is deze defect door het te hard aandraaien? Of door het vele gebruik? Ik zou denken dat een lens niet zomaar kapot gaat...

Wel een goede tip, ik moet nog een setje spiegels en een lens bestellen. Altijd handig om reserve te hebben.

De prijzen in Nederland zijn redelijk eerlijk, alles uit china is zonder btw en invoerrechten. Een webshop die ze in Nederland op voorraad moet leggen moet garantie leveren, huur voor opslag betalen, btw rekenen en invoerrechten betalen. En waarschijnlijk hebben ze net iets betere kwaliteit. En natuurlijk willen ze ook nog iets verdienen.. Blijft natuurlijk wel een redelijk gestoorde prijs als het hele apparaat 330 euro kost.
Lens draai ik express niet hard aan, is gewoon goedkope "zooi". Maar het werkt.. Heb de laser een maand, zou nog lang niet kapot mogen zijn.

De prijs in China is 10 euro voor dezelfde lens.. Eerlijke prijzen okee, maar dan 75 euro vragen voor hetzelfde product(zelfde merk+type)? Nee sorry, dan ga je te ver.. keer 2-3 snap ik compleet, zeker. Daarom nu ook gekocht op Amazon voor 26 euro, die prijs snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Web-Brielle schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Lens draai ik express niet hard aan, is gewoon goedkope "zooi". Maar het werkt.. Heb de laser een maand, zou nog lang niet kapot mogen zijn.
Ik dacht dat ik ook gekeken had voor een betere vervangende lens, bij die 'cloudray ali' verkoper, en dacht toch dat de lens richting de 20 euro ging. (Wel een betere kwaliteit.) Op veel sites lees je ook dat de standaard lens en spiegels gewoon waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Ik dacht dat ik ook gekeken had voor een betere vervangende lens, bij die 'cloudray ali' verkoper, en dacht toch dat de lens richting de 20 euro ging. (Wel een betere kwaliteit.) Op veel sites lees je ook dat de standaard lens en spiegels gewoon waardeloos zijn.
Gelukkig heeft de verkoper ook nog eens een nieuwe lens opgestuurd. Maar een maand zonder? Nee dankjewel. Zometeen genoeg op voorraad, dus mocht iemand (over een maand ofzo) echt zonder zitten, ik heb dan de goedkope zooi hier liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:30
[...]

De prijs in China is 10 euro voor dezelfde lens.. Eerlijke prijzen okee, maar dan 75 euro vragen voor hetzelfde product(zelfde merk+type)? Nee sorry, dan ga je te ver.. keer 2-3 snap ik compleet, zeker. Daarom nu ook gekocht op Amazon voor 26 euro, die prijs snap ik.
Ik betwijfel of die lenzen uit China voor die prijs dezelde kwaliteit hebben dan de duurdere lenzen die je in NL/EU koopt.
Toecallig gisteren een nieuwe lens en een set SI spiegels besteld via Amazon (waardoor ik dit topic ontdekte) voor mijn K40.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:14
[...]

Volgens mij heb je geen idee wat er allemaal komt kijken bij het (fatsoenlijk) produceren van lenzen. Daarnaast pakken goedkope Chinezen dit totaal anders aan dan Westerse bedrijven. Westerse bedrijven zoals bijvoorbeeld Thorlabs, Edmund Optics en OptoSigma produceren op bestelling, hebben weinig op voorraad, zorgen ervoor dat het lenssubstraat en de afwerking ervan aan bepaalde normen voldoet (weinig inclusions zoals bijvoorbeeld luchtbellen en verontreinigingen, wel zo belangrijk bij echte high-power lasers, geen spanning in het substraat, dus annealing, een bepaalde gegarandeerde scratch/dig-verhouding en kleine toleranties op de lens-radii) en leveren dus kwaliteit. Dat zie je dan ook terug in de prijzen:
https://www.optosigma.com...-for-co2-lasers-SLZS.html
https://www.edmundoptics....lano-convex-lenses/39481/
https://www.thorlabs.com/...9.cfm?objectgroup_id=4311

Chinezen die voor 10 euro een ZnSe-lens leveren produceren in grote aantallen tegelijk, doen er zeer waarschijnlijk geen coating op, hebben lak aan annealing en maatvoering en dat zie je terug in de kwaliteit.

Zo'n goedkope K40-lasermachine heeft natuurlijk niet zo'n dure lens nodig, omdat het bereik klein is, de laser niet echt krachtig is en je er geen materialen mee zult snijden die een zeer kleine spot-size nodig hebben, maar als je zelf een laserengraver gaat maken met een groot bereik, een echte high-power laser, en metaal wilt snijden, ontkom je niet aan fatsoenlijke lenzen. Voor spiegels geldt hetzelfde. Dan heb je toch echt nauwkeurig geslepen spiegels met een coating van goud nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
En aangezien we het hier wél over de K40 hebben en niet over (tien) duizenden kostende lasers, voldoet die simpele, onder de maat zijnde, prutsend in elkaar geflanste lens van 10€ (ik betaalde slechts €8 voor een reserve) prima voor het doel.

Mensen, stop aub met het vergelijk maken tussen onze K40 van net €300 met semi-pro machines en geniet van wat de K40 wél kan doen. Ik heb er in ieder geval veel plezier van, ik heb blijkbaar ook mazzel gehad met de bouw kwaliteit en het lukt me redelijk goed hem af te stellen wanneer nodig.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Heeft iemand enig idee waar ik dit materiaal ergens kan vinden?

Betreft het aluminium honinggraad plaatmateriaal wat in duurdere lasers als bed gebruikt wordt.

In de US volop te vinden maar hier...

Voorbeeld: https://www.amazon.com/Al...d-Core-Cell/dp/B00WF7DHJC

Ik ben ook de volgende website tegen gekomen waarbij ze de k40 ombouwen naar een groter formaat.
Dit klinkt erg interessant, en dan heb ik meteen een betere kwaliteit rails.In materiaal vallen de kosten redelijk mee.

http://replicantfx.com/k40-laser-cutter-rebuild-12x24in-2/

Alle electronica er naast in een los kastje is ook erg interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Cobaltjeh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:

Betreft het aluminium honinggraad plaatmateriaal wat in duurdere lasers als bed gebruikt wordt.

Ik ben ook de volgende website tegen gekomen waarbij ze de k40 ombouwen naar een groter formaat.
Dit klinkt erg interessant, en dan heb ik meteen een betere kwaliteit rails.In materiaal vallen de kosten redelijk mee.

http://replicantfx.com/k40-laser-cutter-rebuild-12x24in-2/

Alle electronica er naast in een los kastje is ook erg interessant.
Die honingraat is erg lastig heb ik ook gemerkt, ik ben voor flink wat dunner gaas gegaan, ook honingraat vorm, werkt goed en draagvermogen heb ik niet echt nodig.

De ombouw die hij heeft gedaan is erg netjes, had hem eerder gezien en zou ik zeker overwegen als ik er vaker achter kom dat ik niet voldoende ruimte heb, tot op heden nog niet genoeg. Ga er voor zou ik zeggen, maak er ook een mooi verslag van en je leermomenten 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Honingraat blijft je verdampte materiaal in achter, hoe minder gevuld oppervlak hoe beter.

Ik heb nog geen "echt" bed, ik heb de bestaande afstandsbussen onder een plaatje geperforeerd alu geschroefd, en het te snijden materiaal leg ik er met een paar stukjes 3mm afval materiaal er tussen bovenop. Zo blijft de onderkant vrij en slaat de damp niet meteen op je werkstuk neer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foekie01
Cobaltjeh schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:

Aluminium honingraat kun je als losse platen kopen in Engeland, eventueel op maat gezaagd.
Bij deze firma heb ik in het verleden gekocht: https://corex-honeycomb.co.uk/

Ik heb nog wat liggen mocht je interesse hebben.

Als het niet aluminium moet zijn, dan kun je nog in nederland kopen. Dit is wel een compleet bed met mooie zijkanten. Deze is gemaakt van staal en is dus zwaarder. Hele grote voordeel is dat je magneten kunt gebruiken. Link: https://metaquip.nl/product/honeycomb-bed-voor-co2-laser/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Gisteren de spiegels en lens vervangen en de spiegels uitgelijnd. Vandaag een eerste proefje. Wat een verschil, ben er helemaal blij mee.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:17:
Honingraat blijft je verdampte materiaal in achter, hoe minder gevuld oppervlak hoe beter.
Ik gebruik nu een stalen plaat met gaten, deze moet ik na ieder gebruik schoonmaken omdat het afval er op blijft plakken. Dat het materiaal er in gaat zitten lijkt mij juist ideaal.
foekie01 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:05:
[...]

Aluminium honingraat kun je als losse platen kopen in Engeland, eventueel op maat gezaagd.
Bij deze firma heb ik in het verleden gekocht: https://corex-honeycomb.co.uk/

Ik heb nog wat liggen mocht je interesse hebben.
Enorm bedankt voor deze tips, daar ga ik zeker gebruik van maken. Maar voorlopig ga ik eerst beslissen of ik de machine ga ombouwen naar een groter formaat. Daarna weet ik pas welk formaat bed ik nodig heb.

Staal is idd. wel beter, want het berken multiplex wat ik voornamelijk gebruik wil redelijk vaak een beetje krom zijn.

Ik vind het laseren zo enorm leuk dat ik sterk twijfel om naar een stevigere en betere kast te kijken. Inmiddels heb ik al ongeveer 500 euro verbouwd aan de huidige machine.
En de kast is gewoon niet praktisch, en handig. Zeker als je hem volledig gaat vullen, dan kan je echt nergens fatsoenlijk meer bij. Lastige keuzes allemaal, want de duurdere machines uit china starten bij 1300 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobaltjeh op 17-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Cobaltjeh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:23:

Enorm bedankt voor deze tips, daar ga ik zeker gebruik van maken. Maar voorlopig ga ik eerst beslissen of ik de machine ga ombouwen naar een groter formaat. Daarna weet ik pas welk formaat bed ik nodig heb.

Staal is idd. wel beter, want het berken multiplex wat ik voornamelijk gebruik wil redelijk vaak een beetje krom zijn.
Ja daarom haalde ik het stalen bed aan. Die dingen zijn soms behoorlijk krom en een magneet is dan echt ideaal. Als je geen beweegbaar bed hebt is staal een veel betere keuze. Heb je wel een beweegbaar bed, dan moet je, zoals ik nu, flink upgraden voor wat betreft geleidingen, motoren en (kogelomloop)spindels vanwege het additionele gewicht. Volgens mij zit mijn bed rond de 30 kilo nu (1200*600).
Ik vind het laseren zo enorm leuk dat ik sterk twijfel om naar een stevigere en betere kast te kijken. Inmiddels heb ik al ongeveer 500 euro verbouwd aan de huidige machine.
En de kast is gewoon niet praktisch, en handig. Zeker als je hem volledig gaat vullen, dan kan je echt nergens fatsoenlijk meer bij. Lastige keuzes allemaal, want de duurdere machines uit china starten bij 1300 euro.
1300 euro is vrij laag als het mij vraagt. Je krijgt het wellicht wel voor die prijs, maar wat krijg je dan? Let vooral heel erg op het merk van de buis, de laser voeding en geleidingen. Daar besparen ze namelijk altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
foekie01 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:59:
1300 euro is vrij laag als het mij vraagt. Je krijgt het wellicht wel voor die prijs, maar wat krijg je dan? Let vooral heel erg op het merk van de buis, de laser voeding en geleidingen. Daar besparen ze namelijk altijd op.
Klopt misschien is het beter om volledig zelfbouw te gaan dan. Voor 1300 euro heb je genoeg budget om een technisch geweldig machine te bouwen. Echter is bij zelfbouw de behuizing meestal minder praktisch. En een open frame wil ik wegens veiligheid niet.
foekie01 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:59:

Ja daarom haalde ik het stalen bed aan. Die dingen zijn soms behoorlijk krom en een magneet is dan echt ideaal. Als je geen beweegbaar bed hebt is staal een veel betere keuze. Heb je wel een beweegbaar bed, dan moet je, zoals ik nu, flink upgraden voor wat betreft geleidingen, motoren en (kogelomloop)spindels vanwege het additionele gewicht. Volgens mij zit mijn bed rond de 30 kilo nu (1200*600).
Pff. dat bed is wel flink zwaar. Dat gaat mijn huidige zelfbouw bed niet omhoog krijgen. Dan ga je meer naar een aantal motoren met daarop meteen een as.

Heb je toevallig wat meer informatie over jouw project, is dit van oorsprong ook een k40, andere kast of een complete zelfbouw?

[ Voor 30% gewijzigd door Cobaltjeh op 17-06-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
[...]

Ik gebruik nu een stalen plaat met gaten, deze moet ik na ieder gebruik schoonmaken omdat het afval er op blijft plakken. Dat het materiaal er in gaat zitten lijkt mij juist ideaal.
Dat is ideaal om vroeg of laat een keer in de fik te zetten ... geen goed plan.

YouTube: RDWorks Learning Lab 164 Honeycomb Alert

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 17-06-2020 17:26 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Dat is ideaal om vroeg of laat een keer in de fik te zetten ... geen goed plan.

YouTube: RDWorks Learning Lab 164 Honeycomb Alert
Heel interessant filmpje, maar ik denk heel afhankelijk van het materiaal. In het filmpje zeggen ze duidelijk plexiglas in combinatie met het bed. En de uiteindelijke tip is blijf er altijd bij! En een honeycomb is een gebruiksvoorwerp wanneer deze erg vies is moet je deze vervangen.

Bij multiplex praat je over een ander materiaal, gebruik je een air assist, dus de dampen blijven niet hangen. En gezien het krom trekken wil je dat materiaal wil je het beter vast zetten.

Ik zie ook enorm veel verschillende oplossingen op internet, metalen latjes, kleine puntjes, veer systemen, honeycomb etc. Dus ik denk dat het een combinatie is van wat iemand handig vind, en wat handig is per type materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Het beetje ervaring wat ik nu met het ding heb ... hoe minder fysieke support hoe beter.

Snij 'meuk' van multiplex is minstens zo erg als plexi, dat zou ik eens niet onderschatten.
Ik denk zelf dat ik uiteindelijk voor een in hoogte verstelbare latjes constructie ga, waarbij ik de latjes van voor naar achteren er in ga leggen, en op zo'n manier dat ik ze er los uit kan pakken en alleen de latjes er in leg die noodzakelijk zijn voor support.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik heb vandaag nog wat verder onderzoek gedaan naar het ombouwen van de k40. Ik ben uiteindelijk bij dit youtube kanaal uitgekomen:

https://www.youtube.com/watch?v=7gnD6F0yBH0

En heb uiteindelijk zijn 3d model + handleiding en BOM gekocht. Alles is zeer netjes uitgewerkt en actueel.

Gezien ik de buis + voeding en electronica kan hergebruiken kan ik de kosten wat lager houden. Het frame + behuizing schat ik op ongeveer 500 euro. Daarvoor krijg ik terug een bed van 600x400 op een zeer stevig frame, alles eenvoudig te verstellen en wat betere mounts voor de spiegels.

Ik zal alleen zelf nog iets moeten verzinnen voor het bed. De air assist, afzuiging en koeling kan ik hergebruiken uit mijn huidige build.

Dit lijkt tot nu toe een van de betere oplossingen, en natuurlijk het leukte zelf bouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:28:
Ik heb vandaag nog wat verder onderzoek gedaan naar het ombouwen van de k40. Ik ben uiteindelijk bij dit youtube kanaal uitgekomen:

https://www.youtube.com/watch?v=7gnD6F0yBH0

En heb uiteindelijk zijn 3d model + handleiding en BOM gekocht. Alles is zeer netjes uitgewerkt en actueel.

Gezien ik de buis + voeding en electronica kan hergebruiken kan ik de kosten wat lager houden. Het frame + behuizing schat ik op ongeveer 500 euro. Daarvoor krijg ik terug een bed van 600x400 op een zeer stevig frame, alles eenvoudig te verstellen en wat betere mounts voor de spiegels.

Ik zal alleen zelf nog iets moeten verzinnen voor het bed. De air assist, afzuiging en koeling kan ik hergebruiken uit mijn huidige build.

Dit lijkt tot nu toe een van de betere oplossingen, en natuurlijk het leukte zelf bouwen. ;)
Ziet er zeker geweldig uit! Helaas te groot om kwijt te kunnen.
Zelf wil ik deze gaan kopen als de shop eind deze maand weer open gaat: https://hawklaser.com/k40...ad/k40-expansion-diy-kit/.

Dezelfde mounts en spiegelset (en nieuwe tube) zouden vrijdag moeten binnen komen, die kunnen dan al in de huidige machine (die nu niet lekker werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Web-Brielle schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Ziet er zeker geweldig uit! Helaas te groot om kwijt te kunnen.
Het formaat kan je aanpassen naar eigen wens. Er zit een mooie fusion 360 step file bij. Ik zit ook nog te twijfelen over het uiteindelijke formaat. Hun grotere kan met platen werken van 1200x600. Maar ik vees dat ik dat apparaat niet kwijt kan in mijn kleine berging.

Maar de kit van hawklaser ziet er ook goed uit. En 250 euro is niet veel geld als dit een complete kit is.

[ Voor 10% gewijzigd door Cobaltjeh op 18-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saido
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 18:30
Kan zon k40 ook op een hobby kamer mits safety goed geregeld wordt?
Hoeveel moet je trouwens van electronica weten? (kan mijzelf altijd bijscholen).
Zelf heb ik wel al ervaring met 3d printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Saido schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:52:
Dat is waar ik de mijne momenteel heb staan, maar ondanks dat ik er (nog) geen klachten over heb gehad van de buren vind ik de (hout)rook productie dusdanig dat ik hem naar de schuur ga verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Het kan ik maar zou het zeer afraden, de stank is flink. En het apparaat is aan alle kanten open, en de bijgeleverde afzuiging is slecht. Daarnaast geld dat je er altijd bij moet zijn omdat je werkstuk in brand kan vliegen.
Hoeveel moet je trouwens van electronica weten? (kan mijzelf altijd bijscholen).
Sommige k40 modellen zijn slecht bedraad en enorm onveilig. In het apparaat zitten enorm dodelijke spanningen. Voor iemand zonder de juiste kennis raad ik het apparaat af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Het kan ik maar zou het zeer afraden, de stank is flink. En het apparaat is aan alle kanten open, en de bijgeleverde afzuiging is slecht. Daarnaast geld dat je er altijd bij moet zijn omdat je werkstuk in brand kan vliegen.
Niet helemaal mee eens. Hier heb ik de afzuiging open gemaakt en deze is gewoon netjes. Ook de zuigkracht is voldoende voor hout graveren en snijden. Uiteraard kan het beter, maar tot die tijd heb ik geen klachten.

[...]
Cobaltjeh schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:41:
[...]
Sommige k40 modellen zijn slecht bedraad en enorm onveilig. In het apparaat zitten enorm dodelijke spanningen. Voor iemand zonder de juiste kennis raad ik het apparaat af.
Ik ben blij dat ik het "nieuwe" model heb. Zelf nog alleen een analoge meter erin, want ik wil ook graag die waardes zeker weten (met een multi meter al wel nagemeten zodat ik niet boven de max uit kom van de buis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
Genoeg voorbeelden te vinden van K40's met slechte aarding, slechte bedrading, losse contacten etc etc. Als je er een koopt is het verstandig om alle mogelijke problemen na te lopen. Bij mij kon ik de bedrading van de afzuiger zo los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Cobaltjeh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:22:

Klopt misschien is het beter om volledig zelfbouw te gaan dan. Voor 1300 euro heb je genoeg budget om een technisch geweldig machine te bouwen. Echter is bij zelfbouw de behuizing meestal minder praktisch. En een open frame wil ik wegens veiligheid niet.
Voor 1300 euro kun je veel maken, maar vergeet ook zeker de kosten van een machine niet. Geleidingen, buis en voeding zijn de duurste dingen (en natuurlijk stukje veilgheid), daarom dat ik ook zeg dat je voor 1300 euro goed op moet letten wat je voor dat geld krijgt. Want ze besparen op de duurste dingen, logisch ook.
Cobaltjeh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:22:
Pff. dat bed is wel flink zwaar. Dat gaat mijn huidige zelfbouw bed niet omhoog krijgen. Dan ga je meer naar een aantal motoren met daarop meteen een as.

Heb je toevallig wat meer informatie over jouw project, is dit van oorsprong ook een k40, andere kast of een complete zelfbouw?
Mijn project is zelfbouw en geen K40. Ik ben wel ooit met een K40 begonnen. Die heb ik toen helemaal omgebouwd naar 1300 * 900. Nu iets kleinere laser (1200 * 600 bed), maar wel alles high end. Dit is dan ook ver boven de 1300 euro. 8)7
hansvk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:14:
Genoeg voorbeelden te vinden van K40's met slechte aarding, slechte bedrading, losse contacten etc etc. Als je er een koopt is het verstandig om alle mogelijke problemen na te lopen. Bij mij kon ik de bedrading van de afzuiger zo los trekken.
Helemaal mee eens. De K40 is op zich een hele nette machine voor de prijs. Maar ook hier geldt: ze moeten ergens op besparen voor die prijs. En dat zie je met name in de bekabeling terug. Bij mij was de kast niet voldoende geaard en waren 230V kabels gewoon in elkaar gedraaid met een stukje tape er omheen. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door foekie01 op 19-06-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Ik heb mijn K40 via een Nederlandse importeur gekocht. Wel wat duurder maar dan heb je een machine die is nagekeken en afgesteld (en getest). Bij mij was de aarding prima en alle bedrading goed aangesloten. En uiteraard door de afstelling door de importeur uit de krat direct te gebruiken.

Ik heb er ondertussen wel een en ander aan verbouwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Aarding was op zich niet zo slecht, daar heb ik enkel een draadje naar de deksel van de buis aan toegevoegd. De 230V bekabeling was ronduit misdadig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
foekie01 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Voor 1300 euro kun je veel maken, maar vergeet ook zeker de kosten van een machine niet.
Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en ga ook voor een zelfbouw. Ik heb gisteren alle geleiders en klein materiaal gekocht. Komende week het uiteindelijke formaat bepalen wat ik wil en dan de alu profielen bestellen.

Het gaat het ontwerp van further fabrication worden. Dit is een mooie mix van kwaliteit en betaalbaarheid. De X is een linair rail voor snelle engravings. En de Y loopt op tslots met rollers. Voor het verstelbare bed zit er een nema 23 in, en dat moet voldoende vermogen hebben.

Echter hergebruik ik voorlopig de buis en voeding uit de k40. Ook kies ik voor een zelfbouw controller want de Ruida is me iets te duur. En ik heb het gevoel dat ik niet alles kan met die controller.

Je hebt zeker gelijk over de kosten, ik had geschat voor de kast rond de 500 euro te zitten. Ik ben er nu achter hoe duur de t-nuts en hoekjes zijn, en de 500 gaan we niet meer halen. :+

Als er interesse is kan ik hier wat updates van het bouwen plaatsen, maar heel veel k40 is het straks niet meer vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:17:
[...]

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en ga ook voor een zelfbouw. Ik heb gisteren alle geleiders en klein materiaal gekocht. Komende week het uiteindelijke formaat bepalen wat ik wil en dan de alu profielen bestellen.

...

Als er interesse is kan ik hier wat updates van het bouwen plaatsen, maar heel veel k40 is het straks niet meer vrees ik.
Ik ben best benieuwd naar een kleine build-log :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ali gooit je dood met alu verbinders, is daar niets voor een leuke(re) prijs te vinden?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Sine schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:45:
Ali gooit je dood met alu verbinders, is daar niets voor een leuke(re) prijs te vinden?
Ook daar zijn 500 t-nuts 30-40 euro. (Ik wil de stevige 'inschuif' variant, de andere types die je er in klikt of draait vind ik gewoon erg onhandig.)

Een stuk beter dan 125 euro bij een webshop in NL.
En hetzelfde verhaal voor de hoekstukken die heb ik ook 200 nodig. Dus het tikt vrij snel door.

Maar gelukkig werkt het profiel erg fijn. Ik heb er vaker mee gewerkt op mijn werk. Alleen daar gebruiken we een leverancier die nog veel duurder is. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Cobaltjeh op 19-06-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Cobaltjeh schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Ook daar zijn 500 t-nuts 30-40 euro. (Ik wil de stevige 'inschuif' variant, de andere types die je er in klikt of draait vind ik gewoon erg onhandig.)

Een stuk beter dan 125 euro bij een webshop in NL.
En hetzelfde verhaal voor de hoekstukken die heb ik ook 200 nodig. Dus het tikt vrij snel door.

Maar gelukkig werkt het profiel erg fijn. Ik heb er vaker mee gewerkt op mijn werk. Alleen daar gebruiken we een leverancier die nog veel duurder is. :+
200 hoekstukkwn?? Wat een monnikenwerk, dat moet toch met minder kunnen lijkt me.

Voor Alu profiel vind ik dit wel een fijne leverancier: https://www.aluxprofiel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Jampot007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:04:
[...]

200 hoekstukkwn?? Wat een monnikenwerk, dat moet toch met minder kunnen lijkt me.

Voor Alu profiel vind ik dit wel een fijne leverancier: https://www.aluxprofiel.nl/
Dat is ook de website waar ik waarschijnlijk ga bestellen, helaas hebben ze alleen geen v-slot profiel. Dat is nogal lastig te vinden bij een leverancier in NL.

Het kan met minder door gaten te boren en tappen. Maar je gebruikt juist de profielen zodat je later nog kunt aanpassen / recht zetten.

Het ontwerp gebruikt een los binnen frame met daarin een verstelbaar bed. Vervolgens zit er een losse kast omheen. Dus het gaat snel met hoekstukken.

Deze foto staat ook op de Facebook pagina dus ik gok dat ik hem mag delen hier: (Betreft wel het grote model.)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/82215214_501348893847265_6073061787786280960_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=825194&_nc_ohc=Ckee9rhnwCsAX-TGFNO&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=9db83f8a70de5e817bcad2c14667d144&oe=5F12DD01

[ Voor 7% gewijzigd door Cobaltjeh op 19-06-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Ik hoop dat ik dit zo mag antwoorden. Technisch gezien geen K40, maar wel handig voor jouw build.

Ik kocht voorheen mijn v-slot bij ooznest in Engeland:
https://ooznest.co.uk/pro...rail-20x20mm-cut-to-size/

Ik heb zelfs nog wat liggen. Hoeveel heb je nodig?

De further build is best wel goed. Ik heb deze ook gebruikt als inspiratie voor mijn laser. De binnenkant en buitenkant zitten lekker compact in elkaar. Je hebt inderdaad een hele berg aan hoekjes, glijmoeren en boutjes nodig.

De further heeft wel, als je het mij vraagt, een aantal punten van aandacht:
  • Losse motor voor de linker- en rechter kant van de Y-as - kans op verloop
  • Onhandige manier van riemspanning aanpassen
  • V-slot - ik heb inmiddels redelijk wat ervaring met V-slot en lineaire geleidingen. V-slot is leuk, maar je krijgt hier wel te maken met wat verminderde nauwkeurigheid en slijtage (en daarmee weer verminderde nauwkeurigheid)
  • Het bed is enkel geschikt voor lichte bedden. Ook hier puntje van aandacht betreffende slijtage. De kunststof houders met schroefdraad voor de spindel zijn van kunststof en eigenlijk wil je dat niet
Hou rekening met lange levertijd betreffende het plexiglas. Momenteel is een iets met COVID-19 en spatschermen. Dat spul is goed als nergens te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
foekie01 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:32:

Ik heb zelfs nog wat liggen. Hoeveel heb je nodig?
Ik zal je een PM sturen. :)

• Losse motor voor de linker- en rechter kant van de Y-as - kans op verloop
Klopt 2 motoren op 1 stepper is redelijk onhandig.
Dit ga ik oplossen door beide motoren een eigen homing sensor te geven. En dan onafhankelijk aan te sturen. Dit heb ik vaker gedaan, en lost dit probleem op.

• Onhandige manier van riemspanning aanpassen
Dit zou ik moeten bekijken, de 3d geprinte onderdelen zijn er best doordacht en handig uit.

• V-slot - ik heb inmiddels redelijk wat ervaring met V-slot en lineaire geleidingen. V-slot is leuk, maar je krijgt hier wel te maken met wat verminderde nauwkeurigheid en slijtage (en daarmee weer verminderde nauwkeurigheid)
Als ik naar mijn 3d printers kijk, en wat voor nauwkeurigheid ik daar krijg. Vraag ik met af of vslot te beperkend is. Misschien als je op hele hoge snelheden draait...Natuurijk is het ontwerp redelijk makkelijk aan te passen naar lineaire rais. Alleen gaan de kosten dan ook flink omhoog. Op de diverse facebook groepen zie ik veel voorbij komen.

• Het bed is enkel geschikt voor lichte bedden. Ook hier puntje van aandacht betreffende slijtage. De kunststof houders met schroefdraad voor de spindel zijn van kunststof en eigenlijk wil je dat niet
[/list]
Ik heb de onderdelen nog niet binnen, dus kan het niet echt beoordelen. Al zie ik dat plastic op metaal vaak gebruikt word omdat metaal op metaal altijd gesmeerd moet worden en dus meer onderhoud nodig heeft.
Wat het bed betreft, dat is nog een lange zoektocht naar wat het uiteindelijk gaat worden.

Hou rekening met lange levertijd betreffende het plexiglas. Momenteel is een iets met COVID-19 en spatschermen. Dat spul is goed als nergens te krijgen.
Dat was al iets waar ik bang voor was. Voorlopig dan maar een dichte metalen kast denk ik...

Bedankt voor de feedback, genoeg dingen om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ de Man
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-06-2020
Hoi,

Ik ben op zoek naar een tweedehands goedwerkende k40 laser. Heeft iemand er een te koop?

Modbreak:Er is V&A, daar plaats je een vraag voor iets, niet op het forum.

[ Voor 33% gewijzigd door SA007 op 28-06-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Niet iets wat ik 2ehands zou kopen, als de buis aan het einde is dan ben je al ongeveer de helft van de nieuwprijs kwijt voor een nieuwe.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Sine schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:02:
Niet iets wat ik 2ehands zou kopen, als de buis aan het einde is dan ben je al ongeveer de helft van de nieuwprijs kwijt voor een nieuwe.
Ligt eraan wat iemand er voor vraagt. Onder de 75 euro neem ik hem zo over, ookal zit er geen tube in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een kwart van de nieuwprijs,

Ligt er aan, als het ding goed gebruikt is dan kun je meteen ook voor nieuwe spiegels en lenzen

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik heb binnenkort een 'frame + gantry' over. ;)

Heb zojuist alle profielen besteld, daarmee is bijna alles in bestelling voor het bouwen van de Y1200 van Further Fabrication.

Over 2 weken heb ik vakantie, en dan hoop ik te starten met de build. Ik zal rond die tijd een los topic maken van de build, want het hoort dan niet echt meer onder de categorie k40.

Overigens moet ik mijn eerste inschatting van 500 euro enorm bijstellen. Ik zit inmiddels al boven de 1000 euro aan componenten. Maar ik heb uiteindelijk ook gekozen voor het grote model met bed van 1200x600. Wellicht overkill, maar de meerprijs was maar een paar 100 euro ten opzichte van het model van 600x400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Cobaltjeh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:13:
Ik heb binnenkort een 'frame + gantry' over. ;)

Heb zojuist alle profielen besteld, daarmee is bijna alles in bestelling voor het bouwen van de Y1200 van Further Fabrication.

Over 2 weken heb ik vakantie, en dan hoop ik te starten met de build. Ik zal rond die tijd een los topic maken van de build, want het hoort dan niet echt meer onder de categorie k40.

Overigens moet ik mijn eerste inschatting van 500 euro enorm bijstellen. Ik zit inmiddels al boven de 1000 euro aan componenten. Maar ik heb uiteindelijk ook gekozen voor het grote model met bed van 1200x600. Wellicht overkill, maar de meerprijs was maar een paar 100 euro ten opzichte van het model van 600x400.
Ben heel benieuwd! Zelf wil ik voor het 60x40 (of 70x40) bed gaan zodra Hawklaser weer gaat verzenden.
Ik zou de K40 Gantry gewoon online zetten, wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Gisteren kwam het ventilatieboxje binnen (35 euro via MP)

Ik had nog een ongebruikte schoorsteen, dus daar kan het ding met 125mm pijp direct het dak uit. Binnen ruik ik helemaal niets als ik plexi aan het verdampen ben.
Dus wat dat betreft, missie geslaagd ;)

Het enige wat ik heb aangepast is een paar rubber voetjes onder de deksel geplakt zodat die een paar mm open staat en er lucht over het werkstuk getrokken kan worden, en de ventilator in het elektronica compartiment losgekoppeld.

Die laatste is ook helemaal niet nodig, de HS voeding heeft zelf een orkaan van een ventilator, en verder wordt er niets warm.Ik heb hem nog eens omgedraaid en naar binnen laten blazen, maar ook dan duwt hij toch nog ergens lucht naar buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 09-07-2020 20:30 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
SA007 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:12:
Alu en staal compleet niet, de 10600nm golflengte kaatst af op metaal ipv dat het heet wordt*.
Je kan het wel 'graveren' door bijv een oxide (anodisatie) of verflaag eraf te halen.

Hout kan, dikte hangt af van de kwaliteit van je buis en lenzen, bij zo'n machientje zit het limiet op 5ish mm.
Zelfde voor kunststoffen die je kan snijden.

Acryl gaat prima, abs en polyprop ook, polycarbonaat verbrand alleen, laat zich niet snijden.
PVC of aanverwanten is een HEEL erg slecht idee (chloordampen).

Etenswaren gaan vaak ook prima, zolang ze niet nat zijn (koekjes met logo bijv).

* Er zijn co2 lasers die het wel lukt, dan wordt er gas (meestal zuurstof) aan toegevoegd wat verhit wordt door de laser, hierdoor krijg je een soort mini plasmasnijder.
Zit er verschil in het typen hout multiplex, hardhout soorten en zou je ook 10mm kunnen snijden door er meerdere keren overheen te gaan met de laser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12

SA007

Moderator Tweaking
Of je materiaal weg kan snijden hangt eigenlijk alleen af of je genoeg laservermogen op de juiste plek kan krijgen op je materiaal.
Dus hoe dik hout je kan snijden hangt af van de kwaliteit van de buis (hoe nette bundel licht komt eruit) en hoe goed is je optica en niet zozeer hoeveel vermogen het is.

Als je optica goed uitgelijnd is en je hebt een geschikte lens kan je 10mm snijden, ik heb 6mm gedaan met een k40 zonder al teveel problemen.
Maar je zit bijvoorbeeld dat je brandpunt in een fabrieks-k40 niet instelbaar is, dus je materiaal ligt nooit op de juiste hoogte, en de uitlijning maakt nogal veel uit.

Onmogelijk is het niet, simpel ook absoluut niet.

Voor een redelijk-standaard k40 zou ik 4mm als reële grens zien ivm de meegeleverde optica.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste