K40 Laser engraver/cutter

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik zie dat er hier een heleboel K40 gebruikers aanwezig zijn en misschien dat iemand mij kan verklaren waarom ik dit uit mijn laser krijg.....twee dots ipv één dot ?
Ik heb op youtube gezien, afstellen spiegeles, dat het één dot moet zijn (?)
(Sorry voor de gebrekkige tekening, maar door mijn TIA kan ik niet zo goed meer tekenen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM_LWv9p7_8xdHgsWYGEYdUkpyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVJkDMSM2OXXcXZbuptXJHBt.jpg?f=fotoalbum_large

BTW, uit de laserkop zelf komt wel één puntje, maar die is volgens mij breder dan dat deze zou moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Reject schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:38:
Ik zie dat er hier een heleboel K40 gebruikers aanwezig zijn en misschien dat iemand mij kan verklaren waarom ik dit uit mijn laser krijg.....twee dots ipv één dot ?
(Sorry voor de gebrekkige tekening, maar door mijn TIA kan ik niet zo goed meer tekenen.)

[Afbeelding]

BTW, uit de laserkop zelf komt wel één puntje, maar die is volgens mij breder dan dat deze zou moeten zijn.
Houd een papiertje tussen de tube en de eerste spiegel. Zelf had ik hier ook last van, de laser weerkaatst dan in de kop waarschijnlijk.
Je zou ze bij de lens kunnen bundelen, mij lukte dit niet. Ook moest ik het vermogen elke keer verhogen en kreeg ik last van dubbele lijnen (ookal stond die zo recht als het maar kon).
Zelf heb ik de tube vervangen door een betere, had ik dit maar direct op dag 1 gedaan!

Mijn conclusie: heel veel lopen afstellen en misschien lukt het je. Advies: nieuwe tube (en niewe spiegels / houders) en je gaat er veel meer plezier aan hebben!

Zelf lekker bezig geweest, bakjes laseren uit timmerplaat 3mm op 20m/s (25%, mA meter is vandaag binnen gekomen dus gaat er morgen in)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgmTKV3Jjli4nfP4b9gFsa1gZYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCdSlMTIfqZFwcgKbaNwrbRM.jpg?f=fotoalbum_large

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Reject schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:38:

[Afbeelding]

Ik heb dit ook gehad (bij testen direct uit de buis, vlak voor de eerste spiegel). Mijn conclusie was dat de buis het had begeven en de verkoper dacht hetzelfde. Ik heb toen een nieuwe buis gekregen (of ja, gekocht op kosten v/d koper), dat loste het probleem op.

Ik weet niet precies wat de vorige buis heeft gekilled, of dat gewoon pech was, een te hoge temperatuur of kortsluiting door niet-gedemineraliseerd water. Mijn PSU maakte overigens ook een erg hoge pieptoon als ik de (defecte) buis gebruikte.

EDIT: als je de technische term wil weten: jouw laser heeft zo te zien nu een TEM01 mode: Wikipedia: Transverse mode

[ Voor 6% gewijzigd door citruspers op 11-07-2020 21:58 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Mijn K40 (Amazon.nl) is nog geen maand oud en hooguit een uurtje gebruikt op ten hoogste 30%.
Ik gebruik vanaf het begin al gedemineraliseerd water en ook de temperatuur is nooit hoger geweest dan ~25 graden.
Op het tekeningetje kan je zien dat er al direct twee puntjes uit de buis komen en dat gaat natuurlijk zo door naar de focus lens.
Het vreemde is dat hij het opeens doet, zette hem vanmiddag aan en zag eerst dat de dot onscherp was en toen zag ik de 4 stipjes met een stukje karton voor de tweede spiegel (voordat de straal de kop in gaat) hing.
Toen ik ook de straal direct uit de buis zo controleerde zag ik dat het dus daar al begon met de ellende.
Aan de buis is niets te zien en een nieuwe buis heb ik al gezien kost minstens de helft van wat ik voor de laser heb betaald.
Is er geen een of andere manier om dit probleem (?) op te lossen zonder direct een nieuwe buis te kopen ?

PS, van de verkoper zal ik denk ik weinig hulp krijgen omdat ik er al een in hoogte verstelbaar bed en er een airsupport op heb gemaakt en, zal dus daar wel de schuldvan krijgen dat de laser "stuk" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik gaf aan Amazon, maar het was Aliexpress met levering uit Tsjechië ivm BTW en invoer.
https://nl.aliexpress.com...010708.0.0.4c614c4dRGlh01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Kan dit het probleem zijn geweest van wat ik nu heb ?
De doos werd nogal bruut door de transporteur uitgeladen.

YouTube: Unload the box by transporter 1
YouTube: Unload the laser by transporter 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
Reject schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:40:
Kan dit het probleem zijn geweest van wat ik nu heb ?
De doos werd nogal bruut door de transporteur uitgeladen.

YouTube: Unload the box by transporter 1
YouTube: Unload the laser by transporter 2
Gewoon contact opnemen met de verkoper, foto's van de dubbele punten erbij en vragen wat er aan de hand is. Ik heb de mijne ook via ebay gekocht, ik dacht ook uit ergens rond Tjechie en werd geleverd vanuit Duitsland. Mijn waterpomp begaf het vrij snel, contact gezocht en nieuw pompje op zijn kosten mogen kopen.

De aanpassingen hoef je niet te noemen, dat bed is toch niet kapot ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Bij mij ging hij ook binnen de eerste 2 weken stuk, misschien gewoon allebei een maandagmorgenbuis gekregen?

25c is trouwens al wel wat aan de warme kant voor je koelwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Via Ali heb ik contact gemaakt met Vevor (de maker van die K40) en hoop dat ze volgende week reageren.
Via deze website kwam ik daar achter dat het water veel te warm werd https://k40.se/watercooli...why-your-laser-tube-dies/
Die 25 graden was uit een emmertje water (~8 liter) en na ~1 uur laseren op ~20%, nu heb ik een 25 liter tank staan en komt het water niet meer boven de 20 graden uit (kamertemperatuur)..

Het bed is niet kapot, het nieuwe bed staat daar waar in de eerste instantie die 4 afstand boutjes stonden en het originele bed staat onder het bureau, dat kan er zo weer in.

Maar even terug komen op die dubbele punt, hoe kan dat.....wordt de lichtstraal niet meer goed gebundeld en hoe gebeurt dat dan ?
Naar ik aan neem wordt het licht door de hoogspanning achterin de buis gemaakt en via het gas naar de uitgang gestuurd, maar waar worden het dan twee punten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Twee foto's met en zonder laserlicht en ik kan zien dat de lichtstraal die messingbuis raakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfCIvupP36fwmS_0EN6Yu1f7z3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeGe51vnjetNXPH75eOAeuG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zBLPoHw7IWao2xhbFi33PbXqkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwI0N0riFuQLcUFRF3zHaA7e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:10:
Via Ali heb ik contact gemaakt met Vevor (de maker van die K40) en hoop dat ze volgende week reageren.
Via deze website kwam ik daar achter dat het water veel te warm werd https://k40.se/watercooli...why-your-laser-tube-dies/
Die 25 graden was uit een emmertje water (~8 liter) en na ~1 uur laseren op ~20%, nu heb ik een 25 liter tank staan en komt het water niet meer boven de 20 graden uit (kamertemperatuur)..

Het bed is niet kapot, het nieuwe bed staat daar waar in de eerste instantie die 4 afstand boutjes stonden en het originele bed staat onder het bureau, dat kan er zo weer in.

Maar even terug komen op die dubbele punt, hoe kan dat.....wordt de lichtstraal niet meer goed gebundeld en hoe gebeurt dat dan ?
Naar ik aan neem wordt het licht door de hoogspanning achterin de buis gemaakt en via het gas naar de uitgang gestuurd, maar waar worden het dan twee punten ?
Zelf hetzelfde probleem gehad (precies dat).
Na uren afstellen, spiegels vervangen, lens vervangen mocht dit allemaal niet helpen, hoe recht die ook uitgelijnd stond. Enige echte oplossing: nieuwe buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:59:
Twee foto's met en zonder laserlicht en ik kan zien dat de lichtstraal die messingbuis raakt.
Is dat trouwens een scheur in de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Reject schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er lijkt ook een scheur in het glas te zitten ?

Edit: spuit 11 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Web-Brielle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:43:
[...]

Zelf hetzelfde probleem gehad (precies dat).
Na uren afstellen, spiegels vervangen, lens vervangen mocht dit allemaal niet helpen, hoe recht die ook uitgelijnd stond. Enige echte oplossing: nieuwe buis.
Wat kost zo'n buis hier uit de EU ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reject
Dat is het draadje van de min wat aan die huls zit, is beslist geen scheur.

Via Amazon.nl 130 euro.
https://www.amazon.nl/VEV...id=pla-860103736220&psc=1

[ Voor 70% gewijzigd door Reject op 12-07-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Pixelmagic schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Wat kost zo'n buis hier uit de EU ?
Zelf heb ik deze (cloudray staat zeer goed aangeschreven) gekocht, samen met hun lens, spiegels en nieuwe houders:
https://a.aliexpress.com/_BfioOqTf

Kost wel 120 euro met 30 euro import, maar kwaliteit is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Deze snap ik even niet, ik heb gedemineraliseerd koelwater en een jerrycan dus dat kan het probleem niet zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=si7VySd86J0
Ook heb ik niet met mijn handen oid aan de buis gezeten dus afbuigen door "iets" is haast onmogelijk.

Daarnaast vind ik dat een buis het na +/- 3 a 4 uur laseren op minimaal (<=35%) vermogen niet stuk mag gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Reject op 12-07-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:26:
Deze snap ik even niet, ik heb gedemineraliseerd koelwater en een jerrycan dus dat kan het probleem niet zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=si7VySd86J0
Ook heb ik niet met mijn handen oid aan de buis gezeten dus afbuigen door "iets" is haast onmogelijk.

Daarnaast vind ik dat een buis het na +/- 3 a 4 uur laseren op minimaal (<=35%) vermogen niet stuk mag gaan.
Klopt, maar als je gaat lezen hebben veel mensen hier last van (hier denk ik 20 uur, 3 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Welk type buis heb je gekocht bij Ali want ze bieden twee typen aan, 70 en 72 cm.
Mocht het zover komen dat ik toch aan een nieuwe buis moet dan wil ik natuurlijk wel een/de goede hebben.
En hoe kom je aan die 30 euro extra, is dat alleen BTW en hoef je geen invoerrechten te betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:42:
Welk type buis heb je gekocht bij Ali want ze bieden twee typen aan, 70 en 72 cm.
Mocht het zover komen dat ik toch aan een nieuwe buis moet dan wil ik natuurlijk wel een/de goede hebben.
En hoe kom je aan die 30 euro extra, is dat alleen BTW en hoef je geen invoerrechten te betalen ?
De 72cm, met de metalen kop.
De kosten voor alles bij elkaar waren als volgt (volgens het UPS factuur):
- 13 euro UPS kosten
- 13.44 omzetbelasting
- 2.73 BTW

Spiegels verder verzonden als 20 dollar, buis als 40, mounting set als 10 (totaal 70 USD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
?????
21% over 78 euro = 16,5 euro BTW
Verzendkosten 37 euro
Totaal zonder omzetbelasting is dat al 50,5 euro, dus buis kost dan 128,5 euro.
Ik ga er van uit dat er geen BTW over de verzendkosten gerekend worden.
Heb je een link waar ik kan zien wat ik zou moeten gaan betalen voor invoer via Ali ?

Hoe ben je in hemelsnaam aan die 40 euro gekomen, zijn die buizen zoveel duurder geworden ?
Ook kan ik helemaal niet (meer) kiezen voor UPS, alleen nog DHL of seller's option.

Een setje extra spiegels en lenzen heb ik gelijk mee besteld toen ik de laser kocht.

Past die extra 2 cm wel achter in die kast van de K40 of heb je een ander type ?
Ik kan nauwelijks mijn vingers achter de buis kwijt en voor de eerste spiegel zit ook niet zoveel plaats meer.

Gevonden, maar ik kom dan op hele andere prijzen.....veel hoger als ik het zo bekijk.

https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopen

Toelichting A
U berekent de btw (omzetbelasting) bij invoer over de waarde van de goederen die u laat invoeren, inclusief commissies, vervoerskosten, eventuele verzekeringskosten tot de plaats van bestemming.

[ Voor 32% gewijzigd door Reject op 13-07-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Vevor vroeg om een video van de buis, nog geen reactie terug.
https://www.youtube.com/watch?v=1Q8vHaTj5z8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Reject schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:00:
Vevor vroeg om een video van de buis, nog geen reactie terug.
https://www.youtube.com/watch?v=1Q8vHaTj5z8
Die video"s van het uitladen zijn wel bizar zeg, wat een hork, en dan snel de pleitvaart nemen.

Je hebt direct het nut van een videocamera voor de deur bewezen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik ben alleen, ook al wat ouder, woon bij een treinstation waarbij de reizigers nog wel eens een fiets komen "lenen" of de schooljeugd naast de wijk rotzooi trappen in de pauzes, dus die camera hangt er niet voor niets en nu kwam het toevallig zo uit dat de transporteur ook op de film stond......zag je die deur nog even openslaan toen hij weg reed ?
Je hoort ook de pakketten in de auto vallen oid want er zit ook een drempel van +/- 15cm hoog waar hij uit rijdt.

Bij het uitpakken heb ik ook direct foto's genomen want de verpakking was beschadigd en de laser zelf zat vol met koelvloeistof, het liep zelfs die stopcontacten achter op de laser uit.
Ik heb hem eerst een week op het bureau gezet met een ventilator om hem droog te blazen.
Van dit alles heb ik Vevor ook direct op de hoogte gesteld met de foto's en wat de gevolgen konden zijn van de mis/be-handeling door de vervoerder en de vloeistof in de laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:17:
?????
21% over 78 euro = 16,5 euro BTW
Verzendkosten 37 euro
Totaal zonder omzetbelasting is dat al 50,5 euro, dus buis kost dan 128,5 euro.
Ik ga er van uit dat er geen BTW over de verzendkosten gerekend worden.
Heb je een link waar ik kan zien wat ik zou moeten gaan betalen voor invoer via Ali ?

Hoe ben je in hemelsnaam aan die 40 euro gekomen, zijn die buizen zoveel duurder geworden ?
Ook kan ik helemaal niet (meer) kiezen voor UPS, alleen nog DHL of seller's option.
Klopt, maar de verzender (cloudray) die verzend alles met een waarde op papier van 10, 20 en 40 dollar. Dus de duane rekend over het bedrag wat op het factuur staat, in dit geval 70 dollar.
DHL kan je kiezen, maar dit werd bij mij UPS.
Reject schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:17:

Past die extra 2 cm wel achter in die kast van de K40 of heb je een ander type ?
Ik kan nauwelijks mijn vingers achter de buis kwijt en voor de eerste spiegel zit ook niet zoveel plaats meer.
Mijn originele buis was ook 72cm, vandaar dat ik het kwijt kon. Even meten zou ik zeggen :)

Mijn filmpjes (die volgens de verzender nog geen bewijs leveren :'( :X )
YouTube: K40 faulty? - YouTube: K40 faulty double dot - YouTube: K40 new tube

[ Voor 10% gewijzigd door Web-Brielle op 14-07-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Bij mij doet hij precies het zelfde, niks onder de 10% en ook het laserlicht is gelijk in mijn buis.

Ik zal eens een duimstok erbij pakken en kijken of mijn buis 70 of 72 cm is, ging er van uit dat het een 70 cm buis was maar jij hebt de zelfde machine als ik hier heb staan.

Dat is netjes van Cloudray, ik heb daar ook mijn reserve spiegels en focuslensjes vandaan.
Mocht Vevor niet reageren, heb nog steeds geen Whatsapp terug gehad, dan bestel ik ook bij Cloudray een nieuwe buis.

Update 12 uur: Vevor vraagt om een nieuwe video want ze kunnen degene die ik heb gestuurd niet openen (MP4).....

[ Voor 10% gewijzigd door Reject op 14-07-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
De buis is inderdaad 72cm.
Vevor heeft vandaag (16-07-2020) terug geappd dat ze contact met de fabriek opnemen.....ze hadden dit nog nooit mee gemaakt (.....).
Als ik de laserpower hoger zet (~30%) krijg ik een streep, snijdt niet) van 1,5 tot 2mm breed bij 50,4mm tussen lens en papier (180 gr/m^2), dus voorlopig ben ik uitgespeeld en gaat de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:46:
De buis is inderdaad 72cm.
Vevor heeft vandaag (16-07-2020) terug geappd dat ze contact met de fabriek opnemen.....ze hadden dit nog nooit mee gemaakt (.....).
Als ik de laserpower hoger zet (~30%) krijg ik een streep, snijdt niet) van 1,5 tot 2mm breed bij 50,4mm tussen lens en papier (180 gr/m^2), dus voorlopig ben ik uitgespeeld en gaat de stekker eruit.
yup, klinkt allemaal heel bekend. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb voor de zekerheid maar net zo'n buis bij Ali besteld als jij hebt want ik heb totaal geen vertrouwen meer in Vevor, ze laten niets meer van zich horen.
Levering helaas een maand als het mee zit, maar Cloudray heeft mij wel gemeld dat ze een lagere prijs op de verpakking zetten.....TOF van ze !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:
Ik heb voor de zekerheid maar net zo'n buis bij Ali besteld als jij hebt want ik heb totaal geen vertrouwen meer in Vevor, ze laten niets meer van zich horen.
Levering helaas een maand als het mee zit, maar Cloudray heeft mij wel gemeld dat ze een lagere prijs op de verpakking zetten.....TOF van ze !
Damn, uitverkocht zeker? Hier ook 40 USD, waardoor de import meeviel :) ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Nee niet uitverkocht want de buis staat al als verzonden, maar dat inklaren duurt hier 2 weken.
Er ligt nog een pakketje voor me al twee weken bij de douane, ambtenaren hè :(

Een 0,125mm lijntje is nu een dikke streep van 1,5 mm geworden en niet meer scherp te stellen.
Snijden door 3 mm plexiglas alleen op >70% en de kunststof druipt er aan de onderkant vanaf.
Buis maakt ook een vreemd geluid, knetteren en piepen.
Ben maar gestopt want ik weet niet of het ook nadelig is voor de spiegels, focuslens en voeding.

Hoe sluit je eigenlijk die hoogspanningskabel aan, moet ik daarvoor de voeding open maken ?

[ Voor 37% gewijzigd door Reject op 22-07-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:57:
Een 0,125mm lijntje is nu een dikke streep van 1,5 mm geworden en niet meer scherp te stellen.
Snijden door 3 mm plexiglas alleen op >70% en de kunststof druipt er aan de onderkant vanaf.

Hoe sluit je eigenlijk die hoogspanningskabel aan, moet ik daarvoor de voeding open maken ?
Zelf heb ik de kabel doorgeknipt en aan elkaar gezet (door middel van een connector). 20 lagen elektrotape eroverheen en de spanningsmeter ziet er geen spanning meer doorheen (goed genoeg geisoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Dat is 20kV, daar wil je met iedere vorm van normale spanningsmeter ver bij uit de buurt blijven.

Ik kreeg een tube siliconenachtige kit bij mijn k40, de chinezen steken een stukje slang over de aansluiting en vullen dit met kit. Dat moet op zich prima werken.
Ik kan nog wel een paar andere methodes bedenken, maar tape kom in geen enkele daarvan voor :r

Over piepen van de buis/voeding gesproken.

Op lage stromen krijg ik hem niet stabiel, onder de 3 a 4mA begint het ding te fluiten, niet dat ik het ding in dat gebied gebruik, maar ik vraag me af of meer mensen dat hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Sine op 22-07-2020 20:07 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Hoeveel bereik heeft die mA-meter, ik heb digitaal en bij mij doet hij het onder de ~10%.

Op de foto van Ali zie ik een connector, dus ik nam aan dat je de hoogspanning uit de voeding moest verwijderen en dan die draad met connector weer aan de voeding zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Reject schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:13:
Hoeveel bereik heeft die mA-meter, ik heb digitaal en bij mij doet hij het onder de ~10%.

Op de foto van Ali zie ik een connector, dus ik nam aan dat je de hoogspanning uit de voeding moest verwijderen en dan die draad met connector weer aan de voeding zetten.
Die procent meter is niet optimaal, hoeveel procent van welke waarde is het ?

Meten van stroom doe je in mA, liefst met een analoge meter die betrouwbaar is (en dus eigenlijk niet die met de K40 meegeleverd word).

Overigens probeer ik op mijn meter niet boven de 10mA te gaan, wat doen jullie ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Normaal is 100% 30mA

Er zijn wat verschillende versies van voedingen, er zijn er inderdaad ook met connector.

Ik heb de (onbetrouwbare) meter vervangen door eentje van 20mA, en ook een weerstand in serie met de pot gezet zodat ik geen stroom hoger dan 20 kan instellen. Het bereik daarboven is toch zinloos en zorgt voor flinke slijtage aan je buis.

Ik gebruik hem inderdaad zelden boven 8mA, eerder rond de 5

[ Voor 60% gewijzigd door Sine op 22-07-2020 20:24 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dus dat piepen en die 3 a 4 mA komt wel overeen met mijn 10%.
Volgens de website die ik hier ergens neer gezet heb zijn die originele buizen ook geen 40W, maar opgevoerde 35W, vandaar dat de afstellingen van die digitale versie dus ook niet klopt.
De vraag is dan geeft hij 35 of 40 Watt af en hoeveel mA loopt er eigenlijk want dat is niet te controleren.
Naar ik aanneem kan zo'n buis maar een beperkt aantal mA's aan en bij 100% is dat ?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Hoe meer stroom je er door jaagt hoe sneller de buis slijt, dit is vooral waar als je hem met hoge stromen gaat bedrijven.
Het gebied 20-30mA (grofweg 65% en hoger) geeft je amper meer optisch vermogen, maar is erg belastend voor de levensduur van je buis. Het zijn inderdaad 35W buizen in de K40's, en de voeding zijn wel uitgelegd voor "echte" 40W buizen.

Het ingangsvermogen is veel groter groter, een goede buis heeft een rendement van zo'n 20%, ik gok dat deze buisjes net wat minder doen.
Dus voor 35W licht moet je er ruim 175W elektrisch in duwen, de rest moet je afvoeren als warmte.

-reality check-
Ik las ergens 15kV uitgangsspanning van die voedingen, dat moet de ontsteekspanning zijn.
Laat ik erg pessimistisch denken en 300W elektrisch nodig hebben voor 40W output.
300W / 30mA = 10kV

Oef, da's toch nog pittig ..

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 22-07-2020 20:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dit is de buis welke er bij mij (digitale versie) in zit, maar die TEM00 is hij allang niet meer (na 2 a 3 uur kortstondig op <30% gebruikt) want ik heb nu 4 dots direct uit de buis.

https://www.vevor.com/pro...os=6&_sid=1199faf15&_ss=r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
10mA moet je probleemloos voor lange tijd kunnen doen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Sine schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:06:
Dat is 20kV, daar wil je met iedere vorm van normale spanningsmeter ver bij uit de buurt blijven.

Ik kreeg een tube siliconenachtige kit bij mijn k40, de chinezen steken een stukje slang over de aansluiting en vullen dit met kit. Dat moet op zich prima werken.
Ik kan nog wel een paar andere methodes bedenken, maar tape kom in geen enkele daarvan voor :r
Als je kijkt naar de aansluiting in plaats van gelijk je eigen mening te ventilerenen en deze gaat rond bazuinen zonder enige research, zie je dat je je connectie in een "veilige" plug moet doen. Hier zitten de kabels dan ook aan elkaar door middel van een krimpconnector Deze plug schroef je dan in elkaar. Deze heb ik alleen als extra met tape afgedicht. https://ae01.alicdn.com/k...ergravure-Snijmachine.jpg
Sine schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:06:
Over piepen van de buis/voeding gesproken.

Op lage stromen krijg ik hem niet stabiel, onder de 3 a 4mA begint het ding te fluiten, niet dat ik het ding in dat gebied gebruik, maar ik vraag me af of meer mensen dat hebben.
Hier ook last van op bepaalde percentages. Dit kan komen door onzuiverheden in het water (je moet gedestileerd water gebruiken) of dat je bord niet de juiste PWM sturing geeft aan je voeding, waardoor het geluid komt. Een nieuw moederbord (met PWM tuning) zou dit moeten oplossen (zelf accepteer ik de piep maar gewoon).

[ Voor 5% gewijzigd door Web-Brielle op 23-07-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Web-Brielle
Ik ben van mening dat tape zo ver mogelijk bij elke vorm van bedrading uit de buurt dient te blijven, en dat geldt niet alleen voor HV aansluitingen.
Ik dacht overigens dat je de buisaansluiting zelf aan het "vertapen" geweest was, dat is nog een slag erger ;)

Die verbinder zou op zich zelf al genoeg isolatie moeten bieden overigens, dus tape zou niet nodig moeten zijn, bij twijfel is een stukje krimpkous een nette oplossing.

Ik heb nog het originele bord er in, dus die heeft amper controle over de laserstroom, het vermogen wordt puur lineair ingesteld (dmv de potmeter) het lijkt alsof de voeding staat te oscilleren bij die kleine vermogens.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Nog even over die plug, daar komt dus de oude en de nieuwe kabel bij elkaar en kan uit elkaar gehaald worden ?
Als straks de nieuwe buis binnenkomt kan ik dus de oude draad laten zitten en door verbinden in die plug aan de nieuwe buis als ik het goed heb begrepen (?)
Doe je dat ook met de min-draad, zit daar ook een soort van plug aan of moet je die wel vanuit de voeding vernieuwen ?
Dat zal nog een aardige klus worden want er zit bij mij van dat spiraal band omheen om de draden bij elkaar te houden.

Dan dat stroommetertje: als ik toch ga vernieuwen/verbouwen lijkt me een stroom metertje er extra inzetten niet zo gek idee.
Moet dat een analoog zijn of kan dat ook een digitale zijn want een digitale heb ik nog liggen van 0-20mA of 0-200mA (jumpertje).
Ik ga er vanuit dat 20 mA het maxium is wat je door de buis moet laten lopen en 30 mA (de zgn 40 Watt) genereert de buis kan beschadigen cq levensduur verkort.

Op hoeveel vermogen werken de meeste van jullie.....dit is voor mij mijn eerste CO2 versie (heb wel al met een 7 Watt diode gewerkt), dus enige ervaring heb ik er niet mee.
Op yuoutube kom ik verschillende filmpjes tegen die elkaar tegen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeka02
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-08-2020
Hallo,
Ik heb even een vraag.
Welke k40 is beter de versie met LCD of analoge meter?
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 10:58
Foeka02 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:25:
Hallo,
Ik heb even een vraag.
Welke k40 is beter de versie met LCD of analoge meter?
Bedankt alvast!
Kwestie van voorkeur, die met LCD is wat nieuwer en some beter afgewerkt. (En met een led balkje als je geluk hebt.) Maar het vermogen van de laser aflezen is altijd eenvoudiger met een analoge meter. Bij het digitale paneel is aflezen van het vermogen redelijk onmogelijk, dus hier is altijd het aanraden om een analoge meter zelf te plaatsen.

Je buis eventjes te hoog aansturen, en je hebt kans dat je een nieuwe kan gaan bestellen. Daar kunnen ze gewoon niet tegen.

Ik zou altijd voor de goedkoopste gaan, een 30ma meter kost je 6 euro op aliexpress voor een goede. En je wil eigenlijk toch bijna alles in de kast vervangen voor iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Is dit een goede want deze worden ook op Ali aangeboden alleen is de bezorgtijd veel langer.

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3GOMX96J0HTII&psc=1

[ Voor 34% gewijzigd door Reject op 25-07-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Je kunt natuurlijk ook een analoge meter in je digitale cutter er bij klussen, dat is niet meer dan een mA meter in de massa(!) leiding van de buis.

@Reject
Dat is de grote versie van het type wat ook in mijn laser zat, en die liegt ...

Dit is bij 30mA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVUPicjGpN7WLGtIQqBrRLOa8V0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chvFkyy6zViROCPppxfDyCjD.jpg?f=user_large

Verder heb ik niet gekeken ... / kliko

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 26-07-2020 02:23 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
OK, dus niet goed....maar wat is wel goed, heb je daar een link van of kan ik beter bij Reigelt bestellen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reject
De buis van Cloudray vandaag ontvangen en ziet er toch heel anders uit dan dat goedkope ding van Vevor.
Alle K40 worden gemaakt door Vevor, dus alle lasers die ook maar enigszins op een K40 lijken komen bij Vevor vandaan.
Bijkomende kosten ware 23,98 euro voor inklaren enz, dus dat viel ontzettend mee.
Nu nog inbouwen want Vevor heeft het tot op heden af laten weten, zelfs na verschillende mails, whatsapp's en via AliExpress, dus persoonlijk raad ik deze firma dan ook niet aan.
Leuk een "goedkope" laser, maar achteraf blijkt het toch duurkoop te zijn als je de buis binnen een paar weken moet vernieuwen.
Ook alle bijkomende dingen zoals pomp voor air assist, focus kop voor air air assist, water flow controle, watertank, andere besturingskaart enz maken het beslist geen goedkope aanschaf.
Je moet echt een hobbybobber zijn wil je deze laser wat langer dan 2 weken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dit is de oude buis en nu weet ik (denk ik) waarom het mis gaat.....de HV-zit niet goed, die bus zit helemaal scheef in de buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SINJDUvenCznlLvo16cYX4kuu44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCCIPHlLaL0pL1CVtrYHWCWC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Reject schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:27:
Je moet echt een hobbybobber zijn wil je deze laser gebruiken.
Ik heb dat even voor je gefixed ;)

En ja, maar daar waren we het al over eens toch?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Nog niet helemaal.....jij wist een betere mA-meter en dat weet ik nog niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik had een 20mA meter in de rommeldoos liggen, die heb ik waarschijnlijk ooit eens ergens uit gesloopt.

Dus een echte goede bron heb ik niet, ik weet alleen dat die Chinese gammel meters niet het het meest geweldige spul zijn. Toegegeven, nu hoef je hier niet op drie cijfers achter de komma de stroom te meten ... maar toch.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Is 20 mA dan genoeg want origineel zit er 30 mA in heb ik gezien.
Niet dat ik voor de volle 30 mA wil gaan, maar ik wil de mogelijkheid open laten.

Ik denk dat ik eerst mijn Fluke er tussen zet om te kijken wat er nu werkelijk gestuurd wordt.
Als ik weet wat er uitgestuurd wordt zal ik eens bij Reichelt gaan kijken wat die hebben.

Voorlopig ben ik eerst zoet om de nieuwe buis erin te priegelen en af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
@Sine Electrische tape heeft een isolatiewaarde van ~200V per laag, dus voor 20kV zou je 100 lagen nodig hebben, ook niet echt efficient :).
D'r is ook extreem veel verschil tussen 'tape' en 'tape'.

Ook rekening houden met temperatuur, als je isolatiespul kapot gaat als die warm wordt is het ook waardeloos, maar siliconen kan een hele hoge temperatuur aan, dus dat lijkt me prima.

Mbt stroom meten, een 20mA meter is opzich genoeg, de meter gaat ook niet kapot als je er even boven gaat.
Controlleer wel 3-dubbel of alles goed contact maakt, het is hoogspanning dus een slecht contact heb je direct een vonk over waar best wat vermogen achter zit en kan je op een deel wat 'massa' hoort te zijn opeens een paar duizend volt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Hey, met mij heb je geen discussie mbt tape ;)
Hoewel heet worden in deze toepassing het minste probleem is, alles aan de buis wat warmte af kan geven zit in de watermantel.

Boven de 20mA wil je dit arme buisje inderdaad niet bedrijven, en ik had een 20mA meter, 1+1=2
Daarnaast heb k het bereik van de potmeter verkleind zodat de volle schaal ook 20mA is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reject
Nieuwe buis van Cloudray geïnstalleerd en wat een verschil !!!!
Was in de eerste instantie wel een klus om de spiegeltjes goed te krijgen, maar met wat 16mm kartonnen schijfjes voor de spiegeltjes ipv schilderstape was het binnen een kwartiertje klaar.

Ik kan nu met 9% door 350 gr/m^2 passepartoutkarton snijden waarbij ik voorheen minimaal 20% moest gebruiken.
Nu nog even met de Fluke de stroom meten en een mA-metertje installeren en dan gaan we van kiet.

O ja, je moet bij het afstellen / testen niet je vinger in de straal houden want dat geeft zwarte plekjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Reject schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:11:
Nieuwe buis van Cloudray geïnstalleerd en wat een verschil !!!!
Was in de eerste instantie wel een klus om de spiegeltjes goed te krijgen, maar met wat 16mm kartonnen schijfjes voor de spiegeltjes ipv schilderstape was het binnen een kwartiertje klaar.

Ik kan nu met 9% door 350 gr/m^2 passepartoutkarton snijden waarbij ik voorheen minimaal 20% moest gebruiken.
Nu nog even met de Fluke de stroom meten en een mA-metertje installeren en dan gaan we van kiet.

O ja, je moet bij het afstellen / testen niet je vinger in de straal houden want dat geeft zwarte plekjes :-)
Netjes! Echt een bizar verschil he!
Ik snij hier nu timmerhout (multiplex 3mm) met 16% op 20mm/s zonder enig probleem, waar voorheen zelfs meerdere passes nodig waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reject
Gewoon krankzinnig hoeveel verschil het maakt......nadeel is dat ik mijn "werkboek" moet gaan herschrijven.
Bij de materialen die ik had besteld en gebruikte had ik telkens de gevonden waarden opgeschreven waarbij het beste resultaat werd behaald en dat is nu waardeloos geworden, maar mij hoor je niet klagen !

Bij 3 mm populieren triplex had ik al snel 40% instelling nodig en 6 mm/s, dan 2x er overheen en dan nog was hier en daar de sneden niet door en door.
Bij 3 mm berken triplex was er niet eens doorheen te komen al ging ik er 4x overheen met 40%, hoger durfde ik niet want dan ging de laserbuis (nog) vreemd(er) doen.
Knetteren, piepen en de laserstraal was bij de HV net een dansende ballerina met een grote dikke pluim aan het uit einde van de buis waardoor dat min-busje geheel pimpelpaars op gloeide.
Het karton wat ik gister even geprobeerd heb snee ik met 9% en 20 mm/s door de midden (voorheen met 25% en 8mm/s) en er ontstond ook niet zo'n dikke zwarte verbrande lijn, de snede was dun, in één keer er doorheen en geen roetwalm op het karton wat me zeer verbaasde.
Voorheen met de oude buis dacht ik dat ik teveel lucht gebruikte die de vlammen aanwakkerde, te weinig lucht die de rook niet genoeg weg blies of aan het karton en niet aan de buis.

Ik ben echt heel blij dat ik hier terecht ben gekomen en dat er genoeg gebruikers waren met ervaring en mij de goede weg hebben gewezen, waarvoor alle mijn dank !

Als ik alle instellingen weer gevonden heb is het volgende project een ijskastcompressor testen, die is vele malen stiller en volgens mijn ervaring meer dan genoeg lucht levert.
Dus de beide herrieschoppers van Hailea (heb een 208 en 318) gaan denk ik in de verkoop en kan ik mijn oordoppen aan de wilgen hangen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Even ter vergelijk, populieren multiplex (van de Gamma) 3mm dik snij ik op 10mA met 12mm/sec en 5mm dik met 8mm/sec met de meegeleverde buis en spiegels.

Mocht ik ooit de buis moeten/willen vervangen dan heb ik een prima tip, thnx!

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb mijn materiaal besteld bij laserbeest (?), dus het is geen waaibomenhout van de Gamma oid.
Alles is netjes afgewerkt en fijn geschuurd, van de DHZ-zaken is het allemaal veel grover en ook veel zachter.
Voor een heleboel dingen goed genoeg, maar voor modelbouw wil je dat materiaal niet gebruiken, je schuurt en plamuurt je eigen een ongeluk.

Hier een meet voorbeeld van de K40 tussen analoog en digitaal.
http://donsthings.blogspo...rol-characterization.html
Waarbij hij het eigenlijk alleen over de PWM heeft en niet over het vermogen, want de originele buis is max 35 Watt die overgedementioneerd wordt naar 40 Watt.
Op veel website lees je dan ook dat je beslist niet boven de 20 mA moet regelen wil de pijp niet voortijdig het loodje leggen.
Met 10 mA zit je al op de helft van de pijp, gezien mijn nieuwe pijp vind ik dat al heel veel.
Ik heb nog weinig ervaring, maar met de reeds opgedane ervaring zie ik mijn oude K40 als een Fiat500 met een Ferrari motor achterin......als je een beetje teveel gas geeft gaat je motor sneller dan je auto :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Ik lees ook veel: max. 15 mA. Daar heb ik mijn K40 op afgesteld als max. power.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reject
Ik denk dat vele hier nog een K40 hebben met alleen een analoge meter erop (?)
Ik heb zo'n digitaal ding en kan dus niet zien hoeveel stroom er door de buis loopt.
Dit gaat veranderen als ik de nieuwe analoge meter in huis heb, dan komt deze tussen de min-draad zodat ik kan zien hoeveel stroom er door de buis loopt.
Dat 0-100% is zo niets zeggend als je niet weet wat 100% is.....is dat 20 mA of is dat 30 mA, de analoge metertjes zijn op de K40 van 0 tot 30 mA, dus ik ga er maar vanuit dat mijn 100% ook 30 mA is (???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Bij mijn K40 (digitaal, later een mA meter ingebouwd) is 70% ongeveer 15 mA. Het schijnt bij elke digitale K40 weer anders te zijn (afhankelijk van de prestatie van de buis waarschijnlijk?).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Vandaag mijn waterflow meter binnen gekregen, van het weekend maar eens inbouwen samen met de mA meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Of van de voeding want daar lees ik ook verschillende dingen over.
Sommige hebben een 35 Watt voeding ander 40 of 50 Watt in de K40 zitten, het lijkt een beetje willekeur te zijn.
Misschien beginnen ze met een 35 Watt en als de laser niet goed genoeg presteert verhogen ze de voeding qua Wattage tot deze wel wat doet of schroeven ze het aantal mA op ??
Die van mij deed bv niets onder de 10% (bij 12% gaf de laser pas wat sjoege) en nu kan ik al met 8% redelijk diep graveren in dat karton.

Zo'n mooi flowmetertje.....wel ontluchting erop gezet anders blijft er lucht in staan en moet je de K40 op z'n kop gaan zetten en schudden met die handel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVyu5qFy5u6J6ot4jc-Wkyv1tBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m81MZGdGJTbZNtHWt1mgQvIF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Reject op 30-07-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Het laseren staat de laatste week op een heel heel heeeeel laag pitje door de temperatuur want het koelwater in mijn 20 liter jerrycan is veel te warm.
Hoe houden jullie het water koel (18-20 graden) genoeg om een paar uurtjes te kunnen werken ?
Ik heb het geprobeerd met koelelementen, maar na 5 minuten is het water alweer op ~22 graden.
Ik heb even op internet gekeken, maar om nu een koeler aan te schaffen van 3 a 400 euro gaat me toch iets te ver en ik vind dat de K40 ook niet waard, ook niet voor waar ik de laser voor gebruik...hobbymatig/spielerei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:48

SA007

Moderator Tweaking
Heb een paar chillers die origineel zijn voor het maken van kopjes koud water als koffieautomaatuitbreiding.
Die had ik voor 25 euro van marktplaats getrokken, hebben een 150W koelvermogen, voor een K40 genoeg.

ik ben bezig zelf een chiller te bouwen van een luchtonvochtiger, maar dat is een wat langetermijn project.
Die heeft een 450ish watt koelvermogen en komt op een zelfbouw 100W lasersnijder.
Dat is wel een wat ambiteus project waarbij ik ook het koelsysteem opnieuw moet gaan vullen, niet iets om 'ff' erbij te doen.

Verder voor een K40 houdt ik zelf aan 'onder de 30 graden' als ik normale luchtkoeling pak, ja dat is slecht voor de levensduur maar die buizen zijn ook niet zo duur dat je betere koeling terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Een chiller.......vertel me meer want als ik daar op zoek kom ik in loge zaakjes terecht met paddenstoelen enz :-)
Voor de jeugd ongetwijfeld een paradijs, maar ik loop al tegen de 70 jaar aan en dan is een jonkie al hemels..
Wat moet ik me er bij voorstellen, een soort peltierelement zoals in een koelbox ?
Bij 12 Volt en 100 Watt moet ik ook minstens een voeding hebben van 10 Amp en een warmtewisselaar.
Zelf had ik meer iets van 220 Volt in gedachten zoals bv een klein (camping) vries/koelkastje, maar dan krijg ik een kist van 50x50x50cm die ik weer ergens kwijt moet en een partij ruimte in die kast die je niet gebruikt.....of ik moet die jerrycan in dat kastje zien te proppen.
Bestaan er geen dompel apparaten die je in het water kan hangen niet zoals waarmee je een emmer water kan verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Reject schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:09:
Het laseren staat de laatste week op een heel heel heeeeel laag pitje door de temperatuur want het koelwater in mijn 20 liter jerrycan is veel te warm.
Hoe houden jullie het water koel (18-20 graden) genoeg om een paar uurtjes te kunnen werken ?
Ik heb het geprobeerd met koelelementen, maar na 5 minuten is het water alweer op ~22 graden.
Ik heb even op internet gekeken, maar om nu een koeler aan te schaffen van 3 a 400 euro gaat me toch iets te ver en ik vind dat de K40 ook niet waard, ook niet voor waar ik de laser voor gebruik...hobbymatig/spielerei.
Het water in een koelbox gooien en daar een paar bevroren koelblokken in misschien een idee ? Andere optie zou kunnen zijn een camping koelkast of zoiets en daar het reservoir in zetten.

De andere kant is, hoe vaak gebeurd dit over het hele jaar gezien....

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 09-08-2020 22:16 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Zelfde truuk als SA007, een koud water tap van marktplaats, Die laat ik zijn buffer vrolijk doorkoelen tot 5 graden oid (standje 4 op zijn originele thermostaat) Een met een temperatuurregelaar stuur ik een tweede pomp die op zijn beurt mijn laser reservoir koelt (15graden setpoint)

Als bonus heb ik het alarmcontact van die temp controller in de interlock van de laser opgenomen, samen met de flowswitch van de laser loop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlirQkDoyZT5AKoDSPBoGvbsVGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTjeGdGYcB3jA1kfR6Oa0TsF.png?f=fotoalbum_large

spelen met inkscape hoort ook bij het leertraject ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Met die vriesblokken heb ik het geprobeerd, maar die waren in 5 minuten louloenen en de jerrycan had ik al in een "soort van" koelbox gezet, jerrycan bekleed met piepschuim.
Nu zag ik bij Bol dit staan voor 100 euro, zou dat wat kunnen zijn ?
https://www.bol.com/nl/p/...064589/?s2a=#productTitle
Ik denk dat ik van de winter juist de K40 ga gebruiken en dan is het in huis ook met de verwarming aan 21 a 22 graden en dan moet je ook koelen....denk ik want ik ga niet in de kou in de schuur staan hobbyen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Dat gaat niet werken vrees ik, de koppeling met het koelcircuit is veel te lossy.

Die chillers hebben een vat waar de verdamper omheen gewikkeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hkNVk_GHj7l6biBJn21MEoucTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tIZ12nCOuNC2RTdreYTLKab.jpg?f=fotoalbum_large
De top aansluitingen zijn de spiraal in het vat waar het tapwater doorheen gaat, en de verdamper is om het vat heen gewikkeld (je kunt nog net een stukje leiding zien) Het vat zelf is gevuld met water met als enige doel iets van een warmte buffer te zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
In mijn normale koelkast zit een plaat achterin die steenkoud wordt.
Als ik daar nu (bij zo'n klein koelkastje) een zacht koperen pijp (8mm) van weet niet hoelang langs leg en de rest van het koelkastje vul met piepschuim dan wordt het water toch ook gekoeld ?
En met een beetje goed wil zaag ik de loze ruimte gewoon van dat kastje af, wordt hij gelijk wat kleiner.
Het zijn maar gedachten spinsels omdat ik pas begin met laseren en tegen allerlei problemen aanloop die andere waarschijnlijk allang opgelost / uitgedacht hebben.

Op MP heb ik chiller ingetyped, maar dan val ik al snel in prijzen boven de 500 euro en meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Probeer "waterkoeler" en je moet inderdaad geluk hebben dat er net wat langs komt, deze was heel duur (15 euro :+ )

Zelf iets fabrieken aan de verdamper kan natuurlijk ook (gewoon in de bak water hangen?) Daar was ik te lui voor, en ik vond dit een nettere oplossing ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
@Sine Het ziet er wel heel ingewikkeld uit wat je daar hebt en ik snap niet helemaal hoe het werkt.....zal de leeftijd wel zijn, sorry.
Als ik een watertank in zo'n koelkastje zet en een paar gaten voor de slangen dan heb ik toch iets dergelijks ?
Koelkastje staat aan en koelt water naar 15 graden en als ik ga laseren dan stroomt dat water door het reservoir wat in het koelkastje staat....of is dat te simpel gedacht ?

Wat ik wel heb gelezen net dat themo elektrische koelkastjes met een peltierelement zijn en die andere met een pomp net zoals mijn grote ijskast en die verbruiken ook een stuk minder energie.

Ik heb waterkoeler, chiller, vrieskastje, biertap, enz gebruikt maar er komt maar weinig te voorschijn op MP.
Ik denk dat het te warm is en veel mensen zelf zo'n ding gebruiken nu ze het nog hebben of meenemen op vakantie.

Uhhhh, dit misschien wat ? https://www.bureaustoel.n...erkoeler-tafelmodel-pr-c/

[ Voor 5% gewijzigd door Reject op 09-08-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dat is inderdaad erg dicht bij zo'n tap die ik gebruikt heb.

De reden voor het extra vaatje is dat ik de temperatuur redelijk constant wil houden, en zo'n koelkastcompressor niet blij is met al te vaak in/uit schakelen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dus wat in de link staat is wel wat om te koelen, dan ga ik hem bestellen.
Sluit ik dan de pomp die in de jerrycan staat aan op dit apparaat ipv de waterleiding en haal het aan / uit knopje voor een kopje water eruit zodat het een doorstroom waterkoeler wordt ?

Volgens de manual van de K40 pomp geeft deze 7 liter/min en dat is 42 liter/uur wat ietsjes minder is dan deze koeler (35 liter/uur) en tot hoeveel koelt zo'n ding ?
Zit er een thermostaat in / aan / op waar je mee kan instellen hoe koud het water wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Dat zal er denk ik aan liggen of er een compressor of een Peltier element in zit. Bij die laatste kan je het schudden: 100W of meer aan warmte van de laser koelen met een Peltier/TEC die zelf minder dan dat verbruikt gaat hem niet worden.

De koelcapaciteit van 35L/uur zou ook wel eens lager kunnen uitvallen als je geen vers, koud kraanwater gebruikt maar hetzelfde water blijft circuleren.

[ Voor 14% gewijzigd door citruspers op 10-08-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Gezien ik bezig ben met een zelfbouw laser met een zwaardere 'echte' 75w buis, heb ik uiteindelijk toch maar gekozen om een CW-5200 aan te schaffen. De machine moet gewoon veilig en goed werken, zonder al te veel ge-hobby.

Ik heb nu een zelfbouw koeling over met peltier elementen en cpu koeliers, werkte prima voor de k40 tijdens redelijke buiten temperaturen tot zeg 28 graden. Maar ik denk dat het vermogen te klein is voor een 2x zo zware buis. Mocht iemand met deze zelfbouw set verder willen hobby-en, stuur me even een PM.

En met dit weer wil eigenlijk niets goed werken, ik heb zelfs gehoord dat een CW5200 in protect kan schieten bij deze temperaturen in combinatie met een zware buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik kwam deze tegen en denk dat als je een rol koperen pijp in het vriesgedeelte legt en een tank water in het koelgedeelte dat eea toch wel moet lukken.
Tijdens het laseren het water door het vriesgedeelte laten stromen in de tank en dan weer naar de buis.
Het koelgedeelte kan je instellen op temperatuur en het vriesgedeelte gebruiken voor extra koeling.
Gebruik je de laser niet dan zet je het ijskastje uit zodat de koperen pijp niet dicht vriest of je maakt een omloop buiten het vries gedeelte om.
Wel zal de deur aangepast moeten worden door deze te vervangen door een vlakke plaat wil je er een reservoir in kunnen zetten.

https://www.lidl-shop.nl/...0voQ5REAQYBSABEgJphPD_BwE

Voor het zelfde geld hebben ze ook een mini vriezer, maar dan is de temperatuur niet te regelen boven de nul graden, dat ding gaat gelijk vriezen.
Voordeel is wel dat je de deur niet hoeft aan te passen en heeft misschien genoeg capaciteit (?) bij doorstroming om je water op bv 18 graden te houden als je er een extra thermostaat in priegelt die zorgt dat je water niet onder de 18 (?) graden komt.

https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

Bijkomend voordeel is dat je hem ook kan gebruiken om je ijsjes koel te houden of je biertjes sneller koud te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Reject schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:37:
Dus wat in de link staat is wel wat om te koelen, dan ga ik hem bestellen.
Sluit ik dan de pomp die in de jerrycan staat aan op dit apparaat ipv de waterleiding en haal het aan / uit knopje voor een kopje water eruit zodat het een doorstroom waterkoeler wordt ?

Volgens de manual van de K40 pomp geeft deze 7 liter/min en dat is 42 liter/uur wat ietsjes minder is dan deze koeler (35 liter/uur) en tot hoeveel koelt zo'n ding ?
Zit er een thermostaat in / aan / op waar je mee kan instellen hoe koud het water wordt ?
Er zit een thermostaat in, maar die is voor temperaturen onder wat je aan de buis wilt voeren (graad of vijf gok ik) Een tweede reden voor een extra pompje is de weerstand van het een en ander, als je dat direct in serie zet met de laserbuis kon je wel eens doorstroming tekort komen.

Dus als je die route gaat moet er een extra pompje en temp regelaar bij. Beide had ik nog liggen, en ge-hobby is een van de redenen om deze k40 uberhaupt aan te schaffen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 10-08-2020 14:29 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Dat hobbyen is juist mijn dagvulling als gepensioneerde meet en regel / automatisering en fijnmetaal technicus, alleen werkte ik bij een energiecentrale waar juist hoe warmer hoe beter de grote de regel was en niet het koelen.
Dus van koelen heb ik totaal geen verstand en zegt me ook niets, wat ik nu aan het bedenken ben is gewoon gokken op een goede afloop....wat zou een ander doen om iets voor elkaar te krijgen zonder vele honderden euro's eraan te spenderen ?
Daarnaast verwacht(e) ik eigenlijk dat meerdere mensen met dit soort problemen kampt en niet die honderden euro's in hun zak hebben zitten om een echte koelmachine te kopen.

Koelelementen zijn niet echt de oplossing heb ik al gelezen omdat die maar een beperkte koelcapaciteit hebben en ook nog maar voor korte duur.
Eerst zal je het water naar (nu 26 graden) die 18 graden moeten brengen en dan als je gaat laseren op die temperatuur moeten kunnen houden, onbegonnen werk en mijn vriezer houdt het niet bij om die blokje in te vriezen :(
Peltierelementen zijn ook niet de oplossing, koelboxen koelen maar minimaal en je moet er een bulk Ampere instoppen.

Ik sta nu werkelijk als een aap in een klokkie te kijken, weet niet echt waar te beginnen en het betaalbaar te houden (AOW en pensioentje hè).
Daarom die 100 euro dingen van de Lidl welke binnen mijn budget passen als ik zelf de rest bij hobby.
Mijn water staat naast de K40 dus ik heb geen opvoerhoogte te overwinnen, de enige versmalling in de slangen is de buis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Reject schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:26:

Koelelementen zijn niet echt de oplossing heb ik al gelezen omdat die maar een beperkte koelcapaciteit hebben en ook nog maar voor korte duur.
Eerst zal je het water naar (nu 26 graden) die 18 graden moeten brengen en dan als je gaat laseren op die temperatuur moeten kunnen houden, onbegonnen werk en mijn vriezer houdt het niet bij om die blokje in te vriezen :(
Valt wel mee hoor, met 4 elementen en een middelgrote bak water kom ik een heel eind. Maar het is geen hands-off oplossing, je moet het wel in de gaten houden en eventueel bijvullen.

Wel ben ik meestal max. een uurtje bezig met lasersnijden, als je de halve dag bezig bent wordt het een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door citruspers op 10-08-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Ik heb het vorige week gedaan omdat ik de nieuwe tube van Cloudray had gemonteerd en toch wel benieuwd was, maar ben gestopt omdat het water niet meer met die koelelementen onder de 24 graden kwam en dat was nog maar afstellen van de spiegels en lens (10% laser power volgens de display).
Ik heb echt grote koelelementen, 4 stuks van 15x15x4cm, maar na 5 a 10 minuten en ze waren net zo warm als het water (24 graden), 20 liter water terug koelen naar 18 graden lijkt mij ondoenlijk met die blokken.

Nieuw idee om op te schieten, ik ben en blijf toch een hobbyist :)
Als ik zo'n klein vrieskastje van de Lidl koop (hogere capaciteit dan dat ijskastje en vlakke deur), de vrieskast op 18 graden in stel (nieuwe thermostaat erop die ik nog heb liggen) en daar een bak water inzet met de pomp, zou ik dan niet wat langer kunnen werken ?
Wanneer ik wil laseren zet ik de vrieskast aan en als deze op ~18 graden is gaan hobbyen, zo heb ik meer tijd om te spelen en het vrieskastje blijft koelen.
Volgens de specs zou ik met dat vrieskastje 2kg (2 liter water) in 24 uur kunnen diepvriezen, dus de koelcapaciteit lijkt mij genoeg om die 10 a 20 liter water onder het kritieke punt te houden tijdens het laseren.

Zo'n chiller blijft natuurlijk leuk, maar mijn knip moet wel zo vol zijn of een tweedehands voorhanden en dat zijn beide niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ah, als je uit de meet en regel hoek komt dan weet je ook waar mijn 20mA meter vandaan komt (Hint, de schaal ging origineel tot 100%)

Als regelaar voor mijn pompje gebruik ik gewoon een aan/uit overigens, als die temperatuur ook een paar tienden op en af gaat maakt ook niets uit.
Een koelkast zou kunnen werken, ik ben alleen bang dat je de verdamper thermisch zult moeten koppelen met het water. Enkel je reservoir in een koude doos zetten kon wel eens niet genoeg zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Aha, nu weet ik waar die niveau meter is gebleven :)
Wij hadden het meeste van Druck, ook bv drie meetbanken om zowel drukken, spanningen, stromen en temperatuur metingen en gevers te kunnen kalibreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOt6EBoGfjt3MbsV9lOhZUAXyp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFIwlKzoyVkoCGptfZsFwVAk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toch de vriezer besteld omdat deze meer koelvermogen heeft.
Bij Xenos en dat soort winkels verkopen ze RVS-bakken en anders is er nog wel ergens een oude frituurbak te scoren welke ik aan het koelgedeelte wil bevestigen of deze in de bak wil hangen.....even afwachten wat ik krijg.
Gebruik ik de laser niet dan zet ik de vriezer gewoon uit, kan zelfs nog met dat extra stopcontact achterop de K40.

Zal een ventilator ergens achterop monteren zodat de warmte beter weg kan en dus (nog) beter koelt, deze heb ik toch nog liggen dus waarom niet gebruiken.
Van Ali heb ik nog een temperatuurregelaartje liggen welke je kan instellen tussen min en max, bv bij 20 graden koelen en bij 18 graden weer uit.

In mijn gedachten is hij al klaar voor gebruik :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Daarnaast verwacht(e) ik eigenlijk dat meerdere mensen met dit soort problemen kampt en niet die honderden euro's in hun zak hebben zitten om een echte koelmachine te kopen.
Ik kijk al een tijdje mee op, en iedereen bouwt meestal een pasieve koeler met pc waterkoelings apparatuur. Met dit weer gebruik je de laser gewoon niet. Andere mensen stoppen grote flessen van 1,5 liter in de vriezer. Maar dat werkt ook eventjes.

Iedereen die serieus aan de hobby begint koopt een CW5000 of CW5200, die zie je ooit nooit 2e hands want niemand verkoopt het ding omdat mensen niet snel stoppen met de hobby na deze flinke investering. En meestal verkoop je hem dan samen met de laser.
Peltierelementen zijn ook niet de oplossing, koelboxen koelen maar minimaal en je moet er een bulk Ampere instoppen.
Koelboxen zijn waardeloos inderdaad, maar mijn peltier setup werkte prima, zet hem aan, laat hem eventjes een half uurtje 250-300 watt verbranden, en je 5 liter vat is al makkelijk 5 graden koeler. Geen oplossing om dagen lang te werken, maar voor dat ene half uurtje prima. Het water maakt eigenlijk bijna direct contact met het element als je vergeet je pomp aan te zetten vriest het spul zelfs vast. Plus ik had nog niets gedaan met isolatie, dus er is denk ik nog veel te verbeteren. Omgevingstemperatuur was toen rond de 25 graden en het water was iets van 20 graden toen ik begon met koelen.

Goedkoopste oplossing is nog steeds een aantal grote flessen water invriezen en die in een bak gooien.
Maar zoals ik al aangaf gaat zelfs een professioneel system de fout in met het huidige weer, dus staar je daar niet al te blind op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Wat me tegen staat met peltier elementen is dat je grote koelblokken en voedingen nodig hebt want je moet toch ergens die warmte kwijt die je verstookt.
Ben hier wel eens op d de werkbank met zo'n elementje bezig geweest en ik kon inderdaad een dekseltje water laten bevriezen, maar 20 liter 1 graad koelen......denk niet dat dat wat gaat worden zonder ontzettend grote (dus dure) elementen te kopen.

Mijn tussen woning is gemiddeld 18 graden, zelfs 's winters zonder verwarming....met dank aan de buren :)
Ik zit dus al snel op de kritische temperatuur van de buis, vandaar het koelen.
Een weekje niet laseren gaan we niet van dood, dus met deze dagen blijft hij gewoon uit maar 's winters wil ik graag wat doen en ook prettig leven qua temperatuur.

Persoonlijk vind ik de laser te goedkoop om er een koeler aan te hangen die meer kost dan de K40 zelf, maar dat is mijn mening.
Zou het voor mij geen speelgoedje zijn dan had ik een echte laser gekocht incl koeling want als ik alles bij elkaar op zou tellen om van een K40 iets professioneels te maken dan moet je er nog zo'n dikke 1000 euro tegenaan pleuren.
Nieuw mainboard, nieuwe software, nieuwe spiegels en lenshouder, koeling, verstelbaar bed, Z-as enz enz.
Dan geef ik liever 3000 (of meer) euro uit en koop waar alles al aan gedaan is, maar dan moet het wel rendabel zijn voor bv je werk of dat je het met je hobby kan besparen door het zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Reject schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:26:
...denk niet dat dat wat gaat worden zonder ontzettend grote (dus dure) elementen te kopen.

Persoonlijk vind ik de laser te goedkoop om er een koeler aan te hangen die meer kost dan de K40 zelf, maar dat is mijn mening.
De k40 is ook eigenlijk te goedkoop, iets er 'echt' aan verbouwen is ook eigenlijk niet heel erg de moeite. De cohesion3d is gewoon te duur voor de machine zelf. Maar als je handig bent is die 20 euro voor een mks-sbase prima, en die werkt ook met lightburn/laserweb. Daarnaast willen de buizen soms nogal heel snel kapot gaan. En dan kom je er achter dat een nieuwe buis de helft van de nieuwprijs van een k40 is.

Voor mij was de k40 eigenlijk een instap, van vind ik de hobby leuk.

Ik ben zelf nu bezig met een zelfbouw met bruikbaar volume van 600x1200mm, en mijn kosten gaan inmiddels naar de 2500 euro. Maar dan heb ik ook niet de goedkoopste componenten gebruikt: Ruida, RECI buis, cw-5200 koeler etc... En dan start ik pas met de machine, zelf kom ik er achter dat de component keuze op een aantal punten beter kan, en dan begin je met upgraden. Dus eigenlijk zal de machine nooit klaar zijn. >:)

De peltier elementen die ik heb zijn 12710 van 10A, 2 van deze tezamen met 2x een Gelid Solutions Phantom CPU koeler werkt perfect. De peltier moet natuurlijk zijn warmte goed kwijt kunnen om goed te presteren. Maar de koeler kan meer vermogen aan volgens de specs. Voor alle componenten inclusief aansturing was ik ongeveer 120 euro kwijt. Maar als je geduld hebt is alles uit china nog veel goedkoper te verkrijgen. Het reservoir had ik ook verlaagd naar 4-5 liter, want als je zo actief koelt heb je minder volume nodig.

Maar neemt niet weg dat ik beter eerst met flessen ijs had kunnen spelen, dan was mijn koeler nu 120 euro 'goedkoper' geweest. :+

Want eerlijk is eerlijk flessen ijs werken bij normaal weer meer dan prima om een avondje te spelen met een k40.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobaltjeh op 10-08-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reject
Aangezien ik klein behuisd ben, kinderen de deur uit zijn en mijn vrouw overleden, ben ik kleiner gaan wonen dus geen grote hobby kamer tot mijn beschikking.
De K40 was voor mij dan ook meer bezigheidstherapie dan een "must have", je moet je dag toch door komen en van vissen houd ik niet.

Na ~1 uur was mijn buis al stuk (max power 30%) en Vedor vergoede de buis niet ondanks dat ik kon aantonen dat het niet mijn schuld was maar van de vervoerder, dus ook al nieuwe buis gekocht (180 euro).
Nu mag een hobby best geld kosten, maar het moet geen rib uit me lijf worden en dat is nu wel het geval al aan het worden vandaar ook dat ik zoek naar een goedkope oplossing voor het koelprobleem.

Met dat vriezertje kan ik twee kanten op, koelen van het laserwater en als ik uitgekeken ben op de laser, of er gaat weer wat stuk, dan kan ik nog altijd mijn diepvriesmaaltijden erin zetten :)
Zou ik met pelteir elementen aan de slag gaan dan heb ik iets wat ik nergens anders voor kan gebruiken en een voeding van 20 - 30 Ampere......daar kan ik helemaal niets voor bedenken.

China kan van mij voorlopig de pot op, A - Vedor met z'n K*T-buis / B - Paypal met z'n zgn kopersbescherming.
Daarnaast moet je nu wel ontiegelijk veel geduld hebben want door die corona duurt het 2x zolang eer er wat geleverd wordt en het was over het algemeen al 3 a 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:51

Stoney3K

Flatsehats!

Sine schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:32:
Zelfde truuk als SA007, een koud water tap van marktplaats, Die laat ik zijn buffer vrolijk doorkoelen tot 5 graden oid (standje 4 op zijn originele thermostaat) Een met een temperatuurregelaar stuur ik een tweede pomp die op zijn beurt mijn laser reservoir koelt (15graden setpoint)
Ik denk dat een oude biertap koeler daarvoor ook nog wel geschikt is?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Die hebben veel meer power, dus dat moet zeker kunnen ja.

Maar die hebben ook een VEEL grotere buffer, dus het kan even duren eer je die op een werkbare temp hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Sine op 10-08-2020 23:42 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramspawn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 20:46
Mooi ding hoor! Volg hem even.
Zou je hier ook zelf io shields op maat mee kunnen snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Als je die uit kunststof (plexi) maakt wel ja, metaal is te heftig voor dit ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4itmwigkyo9KjWS8KMtoAZAm_TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qsom4I6TOilozpKiIjug60Cg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Sine op 14-08-2020 23:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Weer terug van weggeweest, Reject is nu RobAkm want zonnet.nl gooit de gratis mail eruit (of betalen voor die hap) en een ander e-mailadres instellen ging niet.

Afijn, "even" de spiegeltjes afstellen na het plaatsen van een nieuwe buis is toch niet zo makkelijk als men het doet geloven.
Wat draaien aan schroefjes is het dus NIET, er komt toch wat meer bij kijken.
De buis moet horizontaal staan en in line met de eerste spiegel......maar ook met het bed !
Mijn buis stond dus iets schreef tov het bed en dan kan je draaien aan de spiegeltjes wat je wilt, maar je krijgt nooit en ten nimmer in alle voer de hoeken je laser op één punt.
Bij alle filmpjes op youtube en de vele doc's heeft niemand het over het stellen van de buis tov het bed.
Als de buis recht staat tov het bed dan pas kan men beinnen met het spiegeltjes stellen en dan bedoel ik niet alleen aan de drie schroefjes die op elke spiegel zitten, maar ook aan de verstelling van de spiegelhouders en de hoogte van de laserkop.
Het "even" doen heeft toch een halve dag geduurd eer ik alles haaks had uitgelijnd en dat is wat anders dan die 5 minuten fimpjes en dat doen we even.
Afijn, buis staat nu in line met het bed, alle spiegels zowel verticaal als horizontaal haaks en ik heb mijn laser puntje precies in het midden van de air assist.
Met 8% en een zeer korte puls brand ik een gaatje van 0,01mm door 2 mm cartboard (500 gr/m^2), niet slecht en ook de snede ik nu eindelijk kaarsrecht door het materiaal (test in 10mm acryl).

Nu de koeling, ik heb toch voor het vriezertje van Lidl gekozen en een extra themostaat tussen de bestaande thermostaat (deze gaat gelijk naar diepvriezen of snel vriezen) van de vriezer geknutseld.
De digitale thermostaat staat op aan 16 graden en uit 18 graden, werkt perfect.
Bij de DHZ-zaak 2 meter uitgegloeid koper gehaald, het water wordt uit de voorbuffer via de vriezer waar ook een jerrycan in staat met de spiraal terug de laser in gepompt en dat geeft me een mooie constante 18 graden, ook na een paar uurtjes werken.
Vriezertjes slaat af en toe aan, na afloop van het hobbyen zet ik de vriezer weer uit en als ik aan het werk ga zet ik hem een uurtje van te voren aan zodat de jerrycan met water eerst 16 graden wordt.
Voor die 100 euro voor het vriezertje, 10 euro voor de koperen pijp en 6 euro bij ali voor de digitale thermostaat ben ik zeer tevreden met het goedkope koelmachientje en van de winter kan de erwtensoep erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De buis moet horizontaal staan en in line met de eerste spiegel......maar ook met het bed !
Mijn buis stond dus iets schreef tov het bed en dan kan je draaien aan de spiegeltjes wat je wilt, maar je krijgt nooit en ten nimmer in alle voer de hoeken je laser op één punt.
Hmmm ... is dat zo? Zolang je straal maar recht uit je eerste spiegel komt moet dat gewoon kunnen.

Of ik maak een geweldige denkfout ... of het maakt geen donder uit.

Voor het gemak ga ik even uit van het laatste ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
De hoek van instralen is de hoek van uitstralen en een spiegel liegt niet.
De "kop" van de laserbuis kan dan wel een mooi rondje in het midden van het spiegeltje geven, maar dat wil niet zeggen dat het rondje er ook onder 90 graden uit komt.
De kop van de laser staat dicht bij het spiegeltje dus je kan niet zien wat de hoek van instralen is.
Toe ik de buis aan het afstellen was om in line met het bed te komen zag je de laserstraal alle kanten opgaan bij de laserkop tot zelfs ~8cm naast de laserkop !.
Bij Cloudray kan je ook twee houders kopen om de buis zowel in hoogte als links rechts te stellen en dat dingen zitten ook in een "echte" laser.
https://www.cloudraylaser...ions/laser-tube-support-1

Hoe het WEL hoort https://smokeandmirrors.s...aser-beam-alignment-guide

[ Voor 5% gewijzigd door RobAkm op 19-08-2020 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
RobAkm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:18:
De hoek van instralen is de hoek van uitstralen en een spiegel liegt niet.
De "kop" van de laserbuis kan dan wel een mooi rondje in het midden van het spiegeltje geven, maar dat wil niet zeggen dat het rondje er ook onder 90 graden uit komt.
Dat klopt, daarom kun je die spiegel ook in twee assen verstellen, als de laser de spiegel (ongeveer) in het midden raakt heb je bewegingsruimte genoeg om hem haaks en parallel te stellen, al staat de buis onder een hoek van 10o

Is dat optimaal? Vast niet, maar het moet wel goed te krijgen zijn, als de hoogte waarop de spiegel geraakt wordt niet klopt heb je een groter probleem, maar de hoek is niet heel spannend.

Repareren doe je zo.

• Cobaltjeh
[b]RobAkm schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:51
Voor die 100 euro voor het vriezertje, 10 euro voor de koperen pijp en 6 euro bij ali voor de digitale thermostaat ben ik zeer tevreden met het goedkope koelmachientje en van de winter kan de erwtensoep erin :)
Mooi dat het werkt, slim van die extra thermostaat. Te koud moet je inderdaad voor uitkijken condens op je buis kan voor nare problemen zorgen.

Hier is vorige week de S&A CW5200 ontvangen, 500 euro totaal tot nu toe. Misschien valt er nog factuur voor de invoerrechten binnen, want aan de deur heb ik niets hoeven te betalen. Via UPS verzonden in China, bezorger stond woensdag voor de deur, dus dat ging heel rap.

Het is wel een prachtig gebouwd apparaat, niet goedkoop maar je krijg wel enorm veel kwaliteit. Way overkill voor een k40 denk ik. Mooie filters voor de luchtingang, binnenin alles geïsoleerd. Er zit een alarm relais in wat je kunt gebruiken op je laser voeding. Bij geen flow, of verkeerde temperatuur schakelt het relais. Heb hem even getest met 5 liter gedestilleerd water. In nog geen 30 seconden was de temperatuur van 24 naar de 18 graden. Maakt wel een berg lawaai, maar vermogen ga ik zeker niet te kort komen. Maar aangezien ik ook een compressor ga gebruiken voor de air assist, en 2 afzuigventilatoren heb heb ik de strijd voor een stille machine al lang verloren.

De siliconen slang is gisteren ook binnen gekomen, dus ik hoop dit weekend de buis te kunnen testen. :*)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste