dat is zeker wel een goeie ja, makkelijk om firmware upgrade te doen?
of is dat niet nodig? ik had ook anet a8, daar moest je wel xD
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Op het creality moederbord staat by default geen bootloader, maar met een Arduino, Raspberry Pi of USB programmer is dat heel simpel op te lossen.DamianSixSixSix schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:20:
dat is zeker wel een goeie ja, makkelijk om firmware upgrade te doen?
Android developer & dürüm-liefhebber
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Als je aan zo'n project begint, wat kan je dan qua kosten verwachten als Nederlander?ocf81 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:26:
@DamianSixSixSix Als je al een printer hebt kan je ook overwegen om er zelf een te bouwen. Heb je daar al eens aan gedacht?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik ben zelf bezig met een Voron 2.1 te bouwen. Afgaande op de prijzen op Aliexpress ga ik uit van zo'n 4-500 euro, maar van wat ik zo hoor is 800 een realistischere schatting. We gaan het zien.ManIkWeet schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:28:
[...]
Als je aan zo'n project begint, wat kan je dan qua kosten verwachten als Nederlander?
Als je: alle mechanische onderdelen koopt
Of als je: je oude printer zo veel mogelijk recycled
[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 17-03-2019 19:30 ]
Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met bijhoudencitruspers schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:27:
[...]
Ik ben zelf bezig met een Voron 2.1 te bouwen. Afgaande op de prijzen op Aliexpress ga ik uit van zo'n 4-500 euro, maar van wat ik zo hoor is 800 een realistischere schatting. We gaan het zien.
-
[ Voor 3% gewijzigd door DamianSixSixSix op 17-03-2019 21:17 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Jampot007 op 17-03-2019 21:53 ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2019 01:10 ]
© ocf81 1981-infinity
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Open de cilinder in Sketchup klik (rechter muisknop) met de aanwijzer de bodem in de cilinder aan en kies in het menu voor "Reverse Faces"Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:56:
Ik heb wat vaags, ben bezig in Sketchup om defacto een simpele cilinder met bodem te tekenen. Cura trekt alleen telkens de bodem er onder uit in het midden terwijl 'ie in Sketchup toch echt 2mm dik is.
https://download.neofoto.nl/open/dump/USB.skp
Wat doe ik fout?
[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2019 01:05 ]
Deze dempers zorgden bij mijn normale Ender 3 voor een behoorlijke demping in geluid. Bij de X-as had ik wel het probleem dat deze tegen de demper aan liep. Ik heb hier voor de eindschakelaar iets verplaatst en toen was het prima.Mixie100 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:06:
Wat leuk! Kan het nu dus ook in het Nederlands doen.
Ben in het bezit van een Ender 3 Pro sinds 1 week nu.
Al vele prints gemaakt, en zeer tevreden over de printer.
Enigste stoorpuntje is het geluid.
Hebben jullie goede ervaringen met steppermotor dempers?
Deze: https://nl.aliexpress.com...040&device=c&gclsrc=aw.ds
Nog een andere vraag, Het klopt dat deze zouden passen op de motoren?
helemaal wijs wordt ik er niet van op Reddit..
Ik ga ze gewoon bestellen en ga het ervaren. Bedankt dan houd ik daar rekening mee.foekie01 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:17:
[...]
Deze dempers zorgden bij mijn normale Ender 3 voor een behoorlijke demping in geluid. Bij de X-as had ik wel het probleem dat deze tegen de demper aan liep. Ik heb hier voor de eindschakelaar iets verplaatst en toen was het prima.
Houd jouw vinger op de aan/uit schakelaar bij inschakelen. Kan zijn dus dat de X-as aan loopt. Dan moet je even snel afschakelen en dan de eindschakelaar verplaatsenMixie100 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:28:
[...]
Ik ga ze gewoon bestellen en ga het ervaren. Bedankt dan houd ik daar rekening mee.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Bedankt voor de tip. Heb van die leuke spanners geprint dat ik met een grote moer me belts kan aanspannenSpike_wolf schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:01:
Die en alle varianten er op zorgen idd vooral bij metalen frames voor een flinke verlaging in geluid. Bij MDF of acryl frames heeft het weinig nut.
Let wel zorgen dat je steppers een heel klein beetje kunnen bewegen. Zorg dus dat je belts mooi strak staan om geen afname in printkwaliteit te krijgen bij snellere bewegingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Jampot007 op 18-03-2019 18:40 ]
Je kan in de Gcode ook altijd een 'wipe/wipe area' toevoegen. Net als de prusa. Net voordat ie gaat printen, extrude de nozzle wat filament op een stukje buiten je print gebied. Zelf vind ik dit een erg handige functie die ik naast de Prusa ook op mijn hypercube gebruik.ManIkWeet schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:06:
Een goede truc om dit tegen te gaan is eerst je bed verwarmen (en je leveling te doen) en dan pas je extruder, kan ie gelijk gaan dus minder tijd voor ooze
Vind het lastig om uit te leggen maar ga het toch proberen.ManIkWeet schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:41:
Hoe uh... hoe moet je die belts eigenlijk spannen?
Kan natuurlijk te strak en te los...
Ik hoorde wel iets van "als een gitaar draad" maarja zonder referentie heb ik dat niet zo veel aan...
Ik snap dat het afhangt van de lengte van je belt... dus is lastig?
Komt misschien omdat ik slechthorend ben, maar ik hoor niet zo'n geluid als ik dat doeMixie100 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Vind het lastig om uit te leggen maar ga het toch proberen.
Wanneer je de belt optilt en weer loslaat moet er een hoorbaar geluid afkomen
Zoals hier: https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=04m27s
Mixie100 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Vind het lastig om uit te leggen maar ga het toch proberen.
Wanneer je de belt optilt en weer loslaat moet er een hoorbaar geluid afkomen
Zoals hier: https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=04m27s
[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 10:38 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb zojuist dit probleem kunnen oplossen door er een 1mm dik stalen plaatje op te leggen! dat maakt mijn printbed een stukje zwaarder, maar tot nu toe ervaar ik er verder geen problemen mee.Sme4gle schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:27:
Recent heb ik op mijn Ender 3 een inductieve sensor gemonteerd met een detectie afstand van 8mm. Nu heb ik het probleem dat deze te laat word getriggered door het alu. bed onder mijn glasplaat. (Mijn glasplaat is dus eigenlijk te dik?) Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Want ik print wel het liefste op glas.
Weet je of je extrusion multiplier niet gewoon te hoog staat?vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:55:
Ik heb al een tijdje last van een ticking/ skipping extruder. Je kent het wel, wanneer er lange lijnen of iets ingevuld moet worden dat ie, soms vaak achter elkaar en soms in mindere mate, gaat tikken.
Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen;
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
Nieuwe nozzle geplaatst (uitsluiten dat de oude een clog had)
Bed meerdere malen opnieuw geleveld.
ptfe tube is helemaal schoon en vrij...
Ik heb al niet meer de standaard koppelingen.
Het probleem is bij verschillende soorten/ merken filament.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen? (gaat om een Ender 3 Pro)
@vwtune Dit ^^^ of wellicht de z-offset te laag staan. Dan drukt ie te hard op de vorige layer. Is de 1e laag wel goed?ManIkWeet schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:32:
[...]
Weet je of je extrusion multiplier niet gewoon te hoog staat?
Dit maakt bovenstaande namelijk verdacht. Je wilt niet meer druk zetten, want je motor kan de druk al niet aanvwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:55:
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 21:41 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Hij heeft het eigenlijk altijd goed gedaan en sinds een maand doet ie dit eigenlijk. Verder niets veranderd qua settings/ instellingen. Hoe kan ik erachter komen of mijn z-offset te laag staat of extrusion multiplier niet te hoog staat?Room42 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:38:
[...]
@vwtune Dit ^^^ of wellicht de z-offset te laag staan. Dan drukt ie te hard op de vorige layer. Is de 1e laag wel goed?
[...]
Dit maakt bovenstaande namelijk verdacht. Je wilt niet meer druk zetten, want je motor kan de druk al niet aan
Een derde ding kan nog zijn dat je niet genoeg V zet op de motor, waardoor hij niet krachtig genoeg is. Wat optimaal is, moet je even Googlen
Nou, daar kom je wel uit, toch?vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:53:
[...] Hoe kan ik erachter komen of mijn z-offset te laag staat of extrusion multiplier niet te hoog staat?
Opnieuw bed levelen dus? maar dan iets lager (minder dicht op de nozzle) afstellen?
Nee, dat heb ik al een paar keer herhaald in dit topic: Bed levelen heeft niks met de z-offset te maken. Met het papiertje ertussen zorg je dat beide onderdelen (bed en nozzle) niet beschadigen. Het levelen is enkel om het bed parallel aan de nozzle te maken. Daarna ga je met de Z-offset in de slicer of in de firmware van de printer) de optimale afstand van de nozzle bepalen. Wat die is, is ook al honderdmiljoenmiljard keer behandeld op websites, Youtube en dit forum.vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:29:
[...]
Opnieuw bed levelen dus? maar dan iets lager (minder dicht op de nozzle) afstellen?
[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 22:37 ]
[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2019 22:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Nederlandse term is voelermaat.ocf81 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:37:
Bij de gamma kan je voor iets van €7 een feeler gauge krijgen. (kan de nederlandse term even niet vinden) Dat is een hele handige tool om de afstand tussen de nozzle en het bed te meten wanneer de Z-as gehomed is.
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 20-03-2019 11:44 ]
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Voor mij was de A8 anders geen flop?Jampot007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:38:
Daarom ook diWHY haha.
@ge-flopt is het nog waard te investeren in je Anet a8? Want die is aardig geflopt.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 20-03-2019 19:28 ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
[ Voor 45% gewijzigd door citruspers op 22-03-2019 15:11 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik ben even oprecht benieuwd waar je probleem precies ligt met Fusion 360? Ja, je “deelt” je designs met de fabrikant, maar alleen met anderen als je er bewust voor kiest, zelfs per design. Maak je zulke baanbrekende designs dat je bang bent dat Autodesk er mee aan de haal gaat ? Dan ben je waarschijnlijk ook tegen Thingiverse, Google, Facebook en wat al niet meer.ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:53:
Bij Fusion360 betaal je met je data. Daar ben ik faliekant tegen, dus ik weiger dat te gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 22-03-2019 20:06 ]
© ocf81 1981-infinity
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
© ocf81 1981-infinity
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
[ Voor 43% gewijzigd door ocf81 op 22-03-2019 20:48 ]
© ocf81 1981-infinity
Met mijn beperkte ervaring en kennis ben ik hier niet mee eens.Jampot007 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:17:
Volgensmij werkt fusion 360 ongeveer hetzelfde als solidworks.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Toch even nagekeken, het enige wat Autodesk verplicht van mij heeft is mijn email adres, dus NAW is niet van toepassing (je kán het wel ingeven, niet verplicht). Daarnaast ben ik ook nog benieuwd wat je bedoeld met delen van data, zoals je aangeeft buiten de designs. Ik snap je daar niet helemaal namelijk.ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:58:
@Pixelmagic Je deelt sowieso je NAW en email bij het registreren. Daarnaast ga je akkoord met het delen van data. Het delen van designs komt daar nog boven op.
Ik ben inderdaad ook geen fan van Thingiverse omdat ze een aantal clausules in de ToS hebben staan waardoor ze heel makkelijk het IP van je werk kunnen overnemen.
Google, FB, etc. gebruik ik al jaren niet meer. Ik gebruik TOR, duckduckgo en zo veel mogelijk vrije software.
De enige reden dat ik nog Windows gebruik is dat het praktisch onmogelijk is om fatsoenlijk te gamen onder linux. Het laatste jaar is het wel iets verbeterd, maar het is nog niet goed genoeg.
Ik wil best ergens voor betalen, maar dan wel met geld. Op die manier zijn de kosten transparant en heb je meer controle over wat je nu precies vrijgeeft.
[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 23-03-2019 14:01 . Reden: IP is bij autodesk toch anders geregeld dan ik had onthouden ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 23-03-2019 13:52 ]
© ocf81 1981-infinity
Valt gelukkig wel mee. Het is alleen vrij vervelend om die spacers weer netjes tussen de schroef, bed en de y as te krijgen, maar met een beetje priegelen lukt dat ook. Enige is wel dat je weer de leveling setup opnieuw moet uitvoeren meestal.Room42 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:50:
Goed, dit gaat nu alleen wat van het topic af, dus misschien een goed idee om het in een privacy-gericht topic voort te zetten. Niet dat ik je mening niet deel, trouwens, @ocf81
Ik moet aan mijn Prusa MK3 gaan sleutelen!De magneten zijn onder het bed uit gevallen. De lijm heeft losgelaten. Ik heb nu nieuwe lijm gekocht die tot 120 graden bestand zou moeten zijn. Hoop dat het niet teveel werk is om dat bed los te schroeven... ik heb niet voor niks de assembled kit gekocht
Hebben andere Prusa-eigenaren hier al ervaring mee?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Je kan proberen wat langzamer te gaan op de first layer (ik doe persoonlijk 10-15mm/s)pwillemske schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:46:
Momenteel ben ik al wat prints verder (kleine en wat grotere) en met pritt blijven kleine objecten goed zitten op het glazen bed van mijn Tevo Tornado. Vandaag een wat grotere print gestart (20cm lang) en het valt mij op dat de hoekjes wat krom trekken en er langs de lange randen, de print 'omhoog' komt, de printer gaat gewoon verder zonder problemen, maar net het randje van de print komt omhoog. Dit is met PLA.
Settings:
Temp: 200/190
Bed: 60/60
Printsnelheid: 30/60mms
Laaghoogte: 0.18/0.20
Retraction: aan (6mm)
Bed level: a4'tje lichte weerstand (anders wordt de nozzle omhoog geduwt, vanwege de enkele Z leadscrew)
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik gebruik FormFutura PLA.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Welke andere? Bedoel je het powder coated bed?Jampot007 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:06:
Wat gebruiken jullie bij petg? Prusa MK3 met magnetisch bed, niet pei maar die andere. lees lijmstick of helemaal niks?
Ik heb nergens last van. Krijg PETG altijd goed los. En ik maak het bed regelmatig schoon met alcohol voordat ik begin met printen.Jampot007 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:00:
A ja ik heb dezelfde, gladde inderdaad. Even in de war met de benamingen... Voor pla prints maak ik m wel af en toe schoon, maar las dat petg soms te goed vast gaat zitten. Zal wel eens beginnen met een lijmstick
[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 16:16 ]
Misschien dat je je (ruwe) locatie nog wil toevoegen, plastic kost niet zo veel maar verzending welCrystalViriS schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:18:
Ik heb sinds kort een Velleman Vertex K8400. Dit is mijn eerste 3d printer dus moet alles nog uitzoeken etc. Hij staat nu in elkaar maar de calibratie laat nog wel te wensen over. Ik heb op Thingiverse al wat gevonden wat het afstellen wat makkelijker zou maken. Momenteel durf ik namelijk (nog) niet te printen met de printer omdat hij nogal veel herrie maakt. Ik wilde dus onderstaande ergens 3d laten printen, zodat ik mijn eigen printer hopelijk wat zorgvuldiger kan afstellen.
https://www.thingiverse.com/thing:606083
Heeft iemand van jullie enig idee waar je binnen redelijk korte tijd een afname van één 3d print kunt plaatsen? O.a. Conrad heeft een 3d print service waar je één exemplaar kunt bestellen, echter duurt het minimaal twee weken voordat je het dan hebt. Bij veel andere services heb je een minimaal orderbedrag etc.
Als iemand het hier zou willen printen (tegen vergoeding uiteraard) houd ik me ook aanbevolen.
[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 21:40 ]
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
[ Voor 62% gewijzigd door ocf81 op 26-03-2019 20:23 ]
© ocf81 1981-infinity
Bedoel je deze? YouTube: DIY-ing a Cable Drive Onto a Genuine E3D Titan Extruder - It's a lit...NaliXL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:01:
Al een aardig poosje geleden zag ik een artikel langs komen van iemand die een flexibele as gebruikte of wilde gebruiken voor het aandrijven van zijn/haar extruder. Misschien was dat zelfs wel hier op Tweakers. Ik kan er nu alleen niets meer over terugvinden.
Iemand enig idee wat er met dat experiment gebeurd is? Het lijkt mij een interessante optie: een ideale tussenoplossing tussen bowden en direct drive...
Uitermate interessant ! Alleen spijtig dat hij geen 100% infill getest heeft, als je (bijna) holle voorwerpen test is het misschien wel logisch dat hiet niet bij de inserts gaat breken.ocf81 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:05:
@NaliXL Zoiets als een Zesty Nimble?
Overigens zag ik vandaag nog een interessant filmpje:
[YouTube: Threaded Inserts in 3D Prints - How strong are they?]
Vooral het deel over modifier meshes (vanaf ~9m20s) is wel interessant, dat kende ik nog niet.
© ocf81 1981-infinity
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq