Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
dat is zeker wel een goeie ja, makkelijk om firmware upgrade te doen?

of is dat niet nodig? ik had ook anet a8, daar moest je wel xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 21:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

DamianSixSixSix schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:20:
dat is zeker wel een goeie ja, makkelijk om firmware upgrade te doen?

of is dat niet nodig? ik had ook anet a8, daar moest je wel xD
Op het creality moederbord staat by default geen bootloader, maar met een Arduino, Raspberry Pi of USB programmer is dat heel simpel op te lossen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianSixSixSix
oooh, die heb ik wel :)

daar ga ik eens even naar kijken dan, bedankt mannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DamianSixSixSix Als je al een printer hebt kan je ook overwegen om er zelf een te bouwen. Heb je daar al eens aan gedacht?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:26:
@DamianSixSixSix Als je al een printer hebt kan je ook overwegen om er zelf een te bouwen. Heb je daar al eens aan gedacht?
Als je aan zo'n project begint, wat kan je dan qua kosten verwachten als Nederlander?

Als je: alle mechanische onderdelen koopt
Of als je: je oude printer zo veel mogelijk recycled

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een bouwvolume van 30cm x 30cm x 30+cm is het toch wel het overwegen waard om een snellere printer te bouwen dan een cartesische printer.

Dat zou dan wel meer dan de €350 kosten die Damian in gedachten heeft. Zo'n CR-10 moet standaard ook weer aangepast worden om een écht goede printer te worden. Het frame is denk ik wel redelijk in orde, maar de controller moet worden vervangen en je moet er nog auto-leveling op bouwen om het een makkelijk bruikbare printer te maken. Die kost dus ook zo'n €400 als je hem in orde gaat maken.

Maar voor zo weinig kan je geen goede printer maken. Al helemaal geen goede printer die ook een beetje rap is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ManIkWeet schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:28:
[...]

Als je aan zo'n project begint, wat kan je dan qua kosten verwachten als Nederlander?

Als je: alle mechanische onderdelen koopt
Of als je: je oude printer zo veel mogelijk recycled
Ik ben zelf bezig met een Voron 2.1 te bouwen. Afgaande op de prijzen op Aliexpress ga ik uit van zo'n 4-500 euro, maar van wat ik zo hoor is 800 een realistischere schatting. We gaan het zien.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianSixSixSix
ja, ik heb er over nagedacht, maar ja... tijd he …

en aanpassen van een redelijke printer is wat beter te behappen qua tijd en geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:53
Waarvoor heb je zo'n grote bouwplaat nodig? Is het niet mogelijk in meerdere onderdelen te printen?
@DamianSixSixSix

[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 17-03-2019 19:30 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:25

Edd

citruspers schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:27:
[...]

Ik ben zelf bezig met een Voron 2.1 te bouwen. Afgaande op de prijzen op Aliexpress ga ik uit van zo'n 4-500 euro, maar van wat ik zo hoor is 800 een realistischere schatting. We gaan het zien.
Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met bijhouden ;)
Een printer bouwen moet je niet doen om geld uit te sparen, dan kun je (mijn inziens) beter een kit kopen en deze aanpassen/uitbreiden.
Daarnaast moet je het leuk vinden om te troubleshooten en gaat er een hoop tijd in zitten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamianSixSixSix
tuurlijk, maar wil gewoon wat groter zonder teveel gedoe xD

YouTube: Artillery Sidewinder X1 Live Assembly and Test - First CR-10S Pro Co...

jullie dat al gezien? lijkt me ook wel wat :)

edit: wel wat duurder...

[ Voor 3% gewijzigd door DamianSixSixSix op 17-03-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
De vraag is wat word meer gedoe, als je het hele volume gebruikt zit je vaak op n 24h+ print, één layer shift en je kan alles weggooien.

Makers Muse deed deze week ook n review over n printer met extra groot volume, heb je die al gezien? Op YouTube

YouTube: This is an i3 KIT you'll want to check out - B2X300 Review

[ Voor 18% gewijzigd door Jampot007 op 17-03-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds ik mijn aandrijfriemen heb op de juiste spanning heb zijn layer shifts tamelijk zeldzaam geworden. Dat gebeurt eigenlijk alleen nog als er een aandrijfriem stuk gaat, wat toch wel aardig zeldzaam is.
Mijn grootste probleem is toch wel nozzles die verstopt raken.

BTW, heeft iemand al eens met BVOH geprint en weet iemand waar je dit type filament zou kunnen krijgen?

Tevens nog eens de vraag hoe een 4010 centrifugale fan zich verhoudt tot een 5015 centrifugale fan qua luchtverplaatsing en statische druk.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat vaags, ben bezig in Sketchup om defacto een simpele cilinder met bodem te tekenen. Cura trekt alleen telkens de bodem er onder uit in het midden terwijl 'ie in Sketchup toch echt 2mm dik is.

https://download.neofoto.nl/open/dump/USB.skp

Wat doe ik fout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd De fout zit in sketchup. Dat is geen geschikt programma voor dingen die je met een 3D printer wil printen. De reden daarvoor is dat sketchup niet controleert of een model gesloten is.
Een gesloten model is een model waar het hele model bestaat voor naburige polygons gedeelde vertices voor de edges gebruikt. Losse vertices/edges = losse polygonen en daarmee komen dus de problemen.

FreeCAD, OpenSCAD, Fusion360, Blender 2.8 zijn geschikter. Die laatste heeft nog steeds potentieel het probleem met het niet gesloten model, maar in blender kan je daarvoor geloof ik een controle uitvoeren. TinkerCAD schijnt ook nog wel geschikt te zijn, maar is wat basic.

Tevens nog een interessante video:

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2019 01:10 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Sketchup heeft daar ook wel tools voor hoor. Je kan in je model dit soort fouten er prima uit halen. Wel ga je inderdaad bij Sketchup tegen grenzen aanlopen. Ik zou aanraden om Fusion360 eens te proberen als je meer wil doen met 3D tekenen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:01

DON PAPA

Tweaker-fan

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:56:
Ik heb wat vaags, ben bezig in Sketchup om defacto een simpele cilinder met bodem te tekenen. Cura trekt alleen telkens de bodem er onder uit in het midden terwijl 'ie in Sketchup toch echt 2mm dik is.

https://download.neofoto.nl/open/dump/USB.skp

Wat doe ik fout? :)
Open de cilinder in Sketchup klik (rechter muisknop) met de aanwijzer de bodem in de cilinder aan en kies in het menu voor "Reverse Faces"

Ik zag trouwens ook dat één van de kleine rechthoekjes in de cilinder niet dicht is aan de zijkant, en bij het andere rechthoekje moet je ook alle wanden "Reverse Faces" bij doen. Je kan dit heel makkelijk aan de kleur van de vlakke zien.

Nog een tip: Cirkels die je in sketchup tekent zijn vaak niet mooi vloeiend. Hoe groter de cirkelgrootte hoe meer dat is, je kunt dit enigzins oplossen door nadat je het cirkel commando hebt geactiveerd zie je in waarde box onderin sides 24 verschijnen, type hier een groter getal in gevolgd door een enter, en teken vervolgens je cirkel.

En de plugin "Solid inspector2" is wel handig om je model te controleren

Succes ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 19-03-2019 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixie100
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 21:40
Wat leuk! Kan het nu dus ook in het Nederlands doen.

Ben in het bezit van een Ender 3 Pro sinds 1 week nu.
Al vele prints gemaakt, en zeer tevreden over de printer.
Enigste stoorpuntje is het geluid.

Hebben jullie goede ervaringen met steppermotor dempers?
Deze: https://nl.aliexpress.com...040&device=c&gclsrc=aw.ds

Nog een andere vraag, Het klopt dat deze zouden passen op de motoren?
helemaal wijs wordt ik er niet van op Reddit.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Mixie100 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:06:
Wat leuk! Kan het nu dus ook in het Nederlands doen.

Ben in het bezit van een Ender 3 Pro sinds 1 week nu.
Al vele prints gemaakt, en zeer tevreden over de printer.
Enigste stoorpuntje is het geluid.

Hebben jullie goede ervaringen met steppermotor dempers?
Deze: https://nl.aliexpress.com...040&device=c&gclsrc=aw.ds

Nog een andere vraag, Het klopt dat deze zouden passen op de motoren?
helemaal wijs wordt ik er niet van op Reddit.. 8)7
Deze dempers zorgden bij mijn normale Ender 3 voor een behoorlijke demping in geluid. Bij de X-as had ik wel het probleem dat deze tegen de demper aan liep. Ik heb hier voor de eindschakelaar iets verplaatst en toen was het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixie100
foekie01 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:17:
[...]

Deze dempers zorgden bij mijn normale Ender 3 voor een behoorlijke demping in geluid. Bij de X-as had ik wel het probleem dat deze tegen de demper aan liep. Ik heb hier voor de eindschakelaar iets verplaatst en toen was het prima.
Ik ga ze gewoon bestellen en ga het ervaren. Bedankt dan houd ik daar rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Mixie100 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Ik ga ze gewoon bestellen en ga het ervaren. Bedankt dan houd ik daar rekening mee.
Houd jouw vinger op de aan/uit schakelaar bij inschakelen. Kan zijn dus dat de X-as aan loopt. Dan moet je even snel afschakelen en dan de eindschakelaar verplaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Die en alle varianten er op zorgen idd vooral bij metalen frames voor een flinke verlaging in geluid. Bij MDF of acryl frames heeft het weinig nut.
Let wel zorgen dat je steppers een heel klein beetje kunnen bewegen. Zorg dus dat je belts mooi strak staan om geen afname in printkwaliteit te krijgen bij snellere bewegingen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixie100
Spike_wolf schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:01:
Die en alle varianten er op zorgen idd vooral bij metalen frames voor een flinke verlaging in geluid. Bij MDF of acryl frames heeft het weinig nut.
Let wel zorgen dat je steppers een heel klein beetje kunnen bewegen. Zorg dus dat je belts mooi strak staan om geen afname in printkwaliteit te krijgen bij snellere bewegingen.
Bedankt voor de tip. Heb van die leuke spanners geprint dat ik met een grote moer me belts kan aanspannen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe uh... hoe moet je die belts eigenlijk spannen?

Kan natuurlijk te strak en te los...

Ik hoorde wel iets van "als een gitaar draad" maarja zonder referentie heb ik dat niet zo veel aan...

Ik snap dat het afhangt van de lengte van je belt... dus is lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Als je frame kromtrekt staan ze te strak :+

Ik heb ze zelf niet zo strak als gitaarsnaren, dat lijkt me echt niet goed voor de stappenmotoren. Wel heb ik die wasknijper spannertjes er uit gehaald en de band goed strak gezet, en daarna nog 1 a 2 golfvormige ge3dpeinte spannertjes er op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Je ziet het losse frutseltje filament dat uit de extruder liep tijdens het opwarmen precies lopen haha

https://imgur.com/5AnIezv

[ Voor 8% gewijzigd door Jampot007 op 18-03-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een goede truc om dit tegen te gaan is eerst je bed verwarmen (en je leveling te doen) en dan pas je extruder, kan ie gelijk gaan dus minder tijd voor ooze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
De Prusa mk3 levelt het bed uit zichzelf, kan je dat ook aanpassen in de gcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02
ManIkWeet schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:06:
Een goede truc om dit tegen te gaan is eerst je bed verwarmen (en je leveling te doen) en dan pas je extruder, kan ie gelijk gaan dus minder tijd voor ooze
Je kan in de Gcode ook altijd een 'wipe/wipe area' toevoegen. Net als de prusa. Net voordat ie gaat printen, extrude de nozzle wat filament op een stukje buiten je print gebied. Zelf vind ik dit een erg handige functie die ik naast de Prusa ook op mijn hypercube gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixie100
ManIkWeet schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:41:
Hoe uh... hoe moet je die belts eigenlijk spannen?

Kan natuurlijk te strak en te los...

Ik hoorde wel iets van "als een gitaar draad" maarja zonder referentie heb ik dat niet zo veel aan...

Ik snap dat het afhangt van de lengte van je belt... dus is lastig?
Vind het lastig om uit te leggen maar ga het toch proberen.

Wanneer je de belt optilt en weer loslaat moet er een hoorbaar geluid afkomen

Zoals hier: https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=04m27s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mixie100 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Komt misschien omdat ik slechthorend ben, maar ik hoor niet zo'n geluid als ik dat doe :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mixie100 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:59:
[...]

_O- _O- Troll })

@ManIkWeet Span ze gewoon lekker strak. Je moet de belt nog 7-10 mm kunnen bewegen zonder kracht te zetten. De kop moet in ieder geval niet kunnen bewegen als je de motor aan hebt staan. Er zijn vast guides op internet die dit beter uitleggen dan ik nu doe ;) Maar die had je vast al gevonden...

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 10:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
Sme4gle schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:27:
Recent heb ik op mijn Ender 3 een inductieve sensor gemonteerd met een detectie afstand van 8mm. Nu heb ik het probleem dat deze te laat word getriggered door het alu. bed onder mijn glasplaat. (Mijn glasplaat is dus eigenlijk te dik?) Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Want ik print wel het liefste op glas.
Ik heb zojuist dit probleem kunnen oplossen door er een 1mm dik stalen plaatje op te leggen! dat maakt mijn printbed een stukje zwaarder, maar tot nu toe ervaar ik er verder geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb al een tijdje last van een ticking/ skipping extruder. Je kent het wel, wanneer er lange lijnen of iets ingevuld moet worden dat ie, soms vaak achter elkaar en soms in mindere mate, gaat tikken.
Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen;
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
Nieuwe nozzle geplaatst (uitsluiten dat de oude een clog had)
Bed meerdere malen opnieuw geleveld.
ptfe tube is helemaal schoon en vrij...
Ik heb al niet meer de standaard koppelingen.
Het probleem is bij verschillende soorten/ merken filament.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen? (gaat om een Ender 3 Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:55:
Ik heb al een tijdje last van een ticking/ skipping extruder. Je kent het wel, wanneer er lange lijnen of iets ingevuld moet worden dat ie, soms vaak achter elkaar en soms in mindere mate, gaat tikken.
Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen;
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
Nieuwe nozzle geplaatst (uitsluiten dat de oude een clog had)
Bed meerdere malen opnieuw geleveld.
ptfe tube is helemaal schoon en vrij...
Ik heb al niet meer de standaard koppelingen.
Het probleem is bij verschillende soorten/ merken filament.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen? (gaat om een Ender 3 Pro)
Weet je of je extrusion multiplier niet gewoon te hoog staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ManIkWeet schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:32:
[...]

Weet je of je extrusion multiplier niet gewoon te hoog staat?
@vwtune Dit ^^^ of wellicht de z-offset te laag staan. Dan drukt ie te hard op de vorige layer. Is de 1e laag wel goed?
vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:55:
Dit maakt bovenstaande namelijk verdacht. Je wilt niet meer druk zetten, want je motor kan de druk al niet aan ;)

Een derde ding kan nog zijn dat je niet genoeg V zet op de motor, waardoor hij niet krachtig genoeg is. Wat optimaal is, moet je even Googlen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 21:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Room42 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:38:
[...]

@vwtune Dit ^^^ of wellicht de z-offset te laag staan. Dan drukt ie te hard op de vorige layer. Is de 1e laag wel goed?

[...]

Dit maakt bovenstaande namelijk verdacht. Je wilt niet meer druk zetten, want je motor kan de druk al niet aan ;)

Een derde ding kan nog zijn dat je niet genoeg V zet op de motor, waardoor hij niet krachtig genoeg is. Wat optimaal is, moet je even Googlen ;)
Hij heeft het eigenlijk altijd goed gedaan en sinds een maand doet ie dit eigenlijk. Verder niets veranderd qua settings/ instellingen. Hoe kan ik erachter komen of mijn z-offset te laag staat of extrusion multiplier niet te hoog staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:53:
[...] Hoe kan ik erachter komen of mijn z-offset te laag staat of extrusion multiplier niet te hoog staat?
Nou, daar kom je wel uit, toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Room42 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:26:
[...]

Nou, daar kom je wel uit, toch? :?
Opnieuw bed levelen dus? maar dan iets lager (minder dicht op de nozzle) afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:29:
[...]

Opnieuw bed levelen dus? maar dan iets lager (minder dicht op de nozzle) afstellen?
Nee, dat heb ik al een paar keer herhaald in dit topic: Bed levelen heeft niks met de z-offset te maken. Met het papiertje ertussen zorg je dat beide onderdelen (bed en nozzle) niet beschadigen. Het levelen is enkel om het bed parallel aan de nozzle te maken. Daarna ga je met de Z-offset in de slicer of in de firmware van de printer) de optimale afstand van de nozzle bepalen. Wat die is, is ook al honderdmiljoenmiljard keer behandeld op websites, Youtube en dit forum. :P

Je extrusion multiplier is ook geen rocket science. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 19-03-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de gamma kan je voor iets van €7 een feeler gauge krijgen. (kan de nederlandse term even niet vinden) Dat is een hele handige tool om de afstand tussen de nozzle en het bed te meten wanneer de Z-as gehomed is.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2019 22:48 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:01

DON PAPA

Tweaker-fan

ocf81 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:37:
Bij de gamma kan je voor iets van €7 een feeler gauge krijgen. (kan de nederlandse term even niet vinden) Dat is een hele handige tool om de afstand tussen de nozzle en het bed te meten wanneer de Z-as gehomed is.
Nederlandse term is voelermaat.
https://www.gamma.nl/asso...rmaat-0-05-1-mm/p/B401200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001

Edd

@ocf81 bedoelt deze.

Misschien dat ik er zelf ook maar eens eentje haal, want dat geklooi met die papiertjes begin ik ook wel zat te worden.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Of je 3dprint een voelermaatje met de juiste maat 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EJSEJS & @Edd hebben inderdaad de juiste link. De truck is om zo plat mogelijk in te steken, zodat je niks optilt. Daarnaast moet je goed kijken of er nog licht tussen de nozzle en de feeler. Als de feeler het bed indrukt is ie te dik. Als je de dikte hebt die je als afstand wil hebben, dan moet je dus omhoog met de nozzle. Dat indrukken is echt een miniem klein effect. Je moet echt goed opletten.

@Jampot007 Dat werkt alleen met een extreem goed gecalibreerde printer. Je moet namelijk ook kunnen inschatten hoeveel te veel of te weinig je er naast zit, dus je moet heel precies een fractie van een laagdikte kunnen aangeven. Daarnaast slijt plastic extreem snel in de context van een voelermaat.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 20-03-2019 11:44 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Gewoon iets te groot en met je schuifmaat bij de hand even schuren tot die goed is eh 😛 . Beetje diwhyeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry maar ik geloof er niet zo in dat dat gaat werken. De stijfheid mist gewoon. Het is te makkelijk om een braam te creëren. En dat schuren? LOL, schei uit man!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@ocf81 ik denk dat @Jampot007 zijn suggestie vooral grappig bedoelde ;)
Kortom, take it easy :z

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 20-03-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Room42 Uhm, ja zou kunnen inderdaad. :o

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 20-03-2019 11:54 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:17
Mijn verjaardag komt eraan en dan krijg ik weer de bekende vraag: Wat wil je voor je verjaardag?
Nu zou ik voor mijn 3d printer (Anet A8) wel een bed level sensor willen natuurlijk.
De enige (goede) review die ik heb kunnen vinden voor deze dingen, is een review van Thomas Sanladerer. Deze review is alleen alweer 2 jaar oud: YouTube: Autoleveling on 3D printers: 9 myths and 12 sensors tested!

Zijn er nieuwere die beter zijn of is de review van Thomas nog steeds relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Daarom ook diWHY haha.

@ge-flopt is het nog waard te investeren in je Anet a8? Want die is aardig geflopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:17
Investeren is misschien een groot woord, maar voor een paar tientjes heeft mijn dochter een leuk kado en kan ik gewoon printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ge-flopt Die guide is nog steeds representatief.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cura 4.0 schijnt uit te zijn. Heeft iemand hem al geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Een klasgenoot van mij had nog nooit met n 3d printer gewerkt en k wou ff wat uitleggen, zie ik opeens die versie van Cura. Dacht wat voor versie heb jij nou weer gedownload. Maar t bleek de nieuwste te zijn Hahaha.

Dus ik ben er achter ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Jampot007 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:38:
Daarom ook diWHY haha.

@ge-flopt is het nog waard te investeren in je Anet a8? Want die is aardig geflopt.
Voor mij was de A8 anders geen flop?
Sterker nog, hij kan nog steeds prima printjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
De eerste reactie op het artikel van de frontpage is niet echt geweldig, zelf heb ik nog geen profielen gemaakt, maar mijn printer is momenteel bezig dus update ik hem nog niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hem zojuist toch maar geïnstalleerd, ondanks enige twijfel. Ik vind de nieuwe interface wel aardig. Helaas werkt alles zo traag als als een slak in deze versie. (eerste indruk)

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 20-03-2019 19:28 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips mbt het model dat ik postte, ik ben inderdaad maar Fusion 360 aan het leren. Moet er wel even aan wennen, ik vind Sketchup intuitiever, maar het lukt. Langzaamaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Volgensmij werkt fusion 360 ongeveer hetzelfde als solidworks, ik raad je aan wel wat tutorials te kijken en niet gelijk zelf te gaan kliederen. Als je een onderdeel op de juiste manier opbouwt is het daarna veel makkelijker aan te passen, daar kan je veel tijd mee besparen. gebruik van centerlines, vanaf het midden opbouwen met een plane, revolve ipv extrudes, mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Makers Muse op youtube heeft als ik me niet vergis wel een paar goede F360 tutorials, zeker een aanrader als je net begint.
Het pakket zelf is wel echt een draak, soms werkt het perfect zoals je denkt, en soms precies het tegenovergestelde (of nog erger, zit een feature er nog niet in, of krijg je een error bij het toepassen).

[ Voor 45% gewijzigd door citruspers op 22-03-2019 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook wel dat soort irritaties met FeeCAD. Goed leren ontwerpen is echt iets waar veel inspanning voor nodig is.

FreeCAD is echter wel het meest capabele vrije en gratis pakket dat ik ben tegengekomen. Bij Fusion360 betaal je met je data. Daar ben ik faliekant tegen, dus ik weiger dat te gebruiken. Het is wel jammer dat de ontwikkelcommunity achter dat pakket zo klein is. Helaas is er geen pakket voor consumenten dat een goed parametrisch ontwerp op kan leveren welke betaalbaar is en goede support heeft.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17
ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:53:
Bij Fusion360 betaal je met je data. Daar ben ik faliekant tegen, dus ik weiger dat te gebruiken.
Ik ben even oprecht benieuwd waar je probleem precies ligt met Fusion 360? Ja, je “deelt” je designs met de fabrikant, maar alleen met anderen als je er bewust voor kiest, zelfs per design. Maak je zulke baanbrekende designs dat je bang bent dat Autodesk er mee aan de haal gaat ? Dan ben je waarschijnlijk ook tegen Thingiverse, Google, Facebook en wat al niet meer.

Ik ben persoonlijk erg blij dat een pakket met zulke mogelijkheden mag gebruiken, uiteraard in ruil voor het opslaan in hun cloud én het delen van programma data als het eens crashed. Ik vind dat persoonlijk absolute peanuts voor wat ik er voor terug krijg, ik zou de daadwerkelijke prijs namelijk nooit willen/kunnen betalen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Pixelmagic Je deelt sowieso je NAW en email bij het registreren. Daarnaast ga je akkoord met het delen van data. Het delen van designs komt daar nog boven op.

Ik ben inderdaad ook geen fan van Thingiverse omdat ze een aantal clausules in de ToS hebben staan waardoor ze heel makkelijk het IP van je werk kunnen overnemen.
Google, FB, etc. gebruik ik al jaren niet meer. Ik gebruik TOR, duckduckgo en zo veel mogelijk vrije software.
De enige reden dat ik nog Windows gebruik is dat het praktisch onmogelijk is om fatsoenlijk te gamen onder linux. Het laatste jaar is het wel iets verbeterd, maar het is nog niet goed genoeg.

Ik wil best ergens voor betalen, maar dan wel met geld. Op die manier zijn de kosten transparant en heb je meer controle over wat je nu precies vrijgeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 22-03-2019 20:06 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In de plaats van thingieverse kun je beter overstappen op grabcad ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@ocf81 Ik ben juist helemaal over op Linux, inclusief gamen (hoewel ik geen die-hard ben). De enige reden dat ik nog een Windows virtuele machine heb draaien, is Fusion 360 :P Het gamen is met Steam Proton (Play on Linux) echt sterk in de stroomversnelling gekomen.

Ik heb mezelf juist 'net' Fusion 360 zo ver geleerd dat ik er nu aardig mee kan lezen en schrijven. En dan blijkt het behoorlijk moeilijk om opeens over te schakelen naar FreeCAD. Dat vind ik wel jammer, want dan had ik 100% Linux kunnen draaien... Nu zit ik nog met die VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic Tja, die site doet ook een niet-intrekbare licentie. Het woordje "non-revokable" is voor mij de drempel. Ik zou liever een andere restrictie zien die ze, zolang ik lid ben, het recht geeft mijn werk te delen. Dat zou wel meer haken en ogen geven, maar het is wel eerlijker tegenover de deelnemers. De huidige licentie is te genereus naar Stratasys.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Room42 Fusion360 loopt toch via wine :D je moet wel even een python script laten lopen want de installer kut wat aan https://www.reddit.com/r/...0t7ha/fusion_360_in_wine/

@ocf81 tja zet dan zelf een nieuwe dienst op :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Damic Ik zit er wel aan te denken om via mijn eigen webspace zaken te gaan delen, zodat ik de licentie zelf kan vormgeven.

@Room42 Waarschijnlijk zit Fusion360 wel beter in elkaar. Het is jammer dat er niet iets is dat niet je vrijheid te grabbel gooit zonder een godsvermogen te kosten.

[ Voor 43% gewijzigd door ocf81 op 22-03-2019 20:48 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:50

thijsco19

KTM 990 SMT

Jampot007 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:17:
Volgensmij werkt fusion 360 ongeveer hetzelfde als solidworks.
Met mijn beperkte ervaring en kennis ben ik hier niet mee eens. :9

Ik begon het 3d tekenen in Solidworks en recent begonnen met fusion 360. Ik vind het toch best anders. Ik zou het niet zo snel kunnen maken in fusion360 als in Solidworks.

Ik heb verder geen ervaring met andere programma's dus mogelijk lijken fusion360 en Solidworks meer op elkaar vergeleken met andere programma's.

Ik vind fusion360 wel een fijn programma, maar persoonlijk vind ik Solidworks wel makkelijker. Kwestie van wennen en veel werken met een bepaald programma.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17
ocf81 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:58:
@Pixelmagic Je deelt sowieso je NAW en email bij het registreren. Daarnaast ga je akkoord met het delen van data. Het delen van designs komt daar nog boven op.

Ik ben inderdaad ook geen fan van Thingiverse omdat ze een aantal clausules in de ToS hebben staan waardoor ze heel makkelijk het IP van je werk kunnen overnemen.
Google, FB, etc. gebruik ik al jaren niet meer. Ik gebruik TOR, duckduckgo en zo veel mogelijk vrije software.
De enige reden dat ik nog Windows gebruik is dat het praktisch onmogelijk is om fatsoenlijk te gamen onder linux. Het laatste jaar is het wel iets verbeterd, maar het is nog niet goed genoeg.

Ik wil best ergens voor betalen, maar dan wel met geld. Op die manier zijn de kosten transparant en heb je meer controle over wat je nu precies vrijgeeft.
Toch even nagekeken, het enige wat Autodesk verplicht van mij heeft is mijn email adres, dus NAW is niet van toepassing (je kán het wel ingeven, niet verplicht). Daarnaast ben ik ook nog benieuwd wat je bedoeld met delen van data, zoals je aangeeft buiten de designs. Ik snap je daar niet helemaal namelijk.

En je gebruikt nog wel windows zie ik én speelt (online?) games, dus je data gaat toch wel in de grabbelbak.

Ik zou me er persoonlijk niet al te druk om maken, zeker als het in het geval van Fusion 360 vs FreeCad ook nog eens een tig keer betere gebruikerservaring én gemak oplevert.

Begrijp me goed hé, ik heb ook bewust geen facebook en andere social media, gebruik overal PiHole en VPN om zooi buiten te houden en heb junk email adressen voor eenmalige zaken. Ik hou ook van mijn privacy, maar probeer wel een bewuste keuze te maken en tegelijk niets te hoeven missen. Dat heeft geresulteerd dat er nog maar 1 Windows machine is, veel linux en wat Apple zaken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pixelmagic Ik doe het maximale wat ik kan om dataverzameling tegen te gaan. Ik kijk sowieso altijd even door de ToS en PS heen voordat ik gebruik ga maken van een product of dienst. Er zijn bepaalde uitgevers waarvan ik nu de spellen niet meer speel omdat ze geen goede opt-out aanbieden. (Ubisoft, Paradox, 2K/TakeTwo, ik doe al sinds 2008 geen zaken met EA omdat ze de data over je profiel niet op prive willen zetten) Voor windows strip ik ook zo veel mogelijk dataverzameling.

Mijns inziens mag Autodesk veel opener zijn over hoe ze de verzamelde data precies gebruiken (een uitputtende lijst met beperkingen op de doeleinden waarvoor het gebruikt wordt) en zou ik graag een opt-out zien. Op dat moment wordt het voor mij interessant om het te overwegen. Het zou ze sieren als ze een hobbyisten tarief zouden aanbieden waar ik er een financiële beslissing tegenover zou kunnen zetten.
Er is overigens een negatief aspect aan advertentie/tracking gebaseerde/gefinancierde producten dat een er immorele factor aan geeft. Het zorgt voor een valse weergave van de kosten en vertekent daarmee de waarde van het werk waar je gebruik van maakt. Zonder een besef van de waarde is het heel makkelijk om de waarde van de inspanning van anderen te veronachtzamen. Het besef dat iets waarde heeft en of die waarde de prijs waard is wordt door een financiële handeling veel duidelijker dan wanneer je een data transactie op de achtergrond uitvoert.

[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 23-03-2019 14:01 . Reden: IP is bij autodesk toch anders geregeld dan ik had onthouden ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Goed, dit gaat nu alleen wat van het topic af, dus misschien een goed idee om het in een privacy-gericht topic voort te zetten. Niet dat ik je mening niet deel, trouwens, @ocf81 ;)

Ik moet aan mijn Prusa MK3 gaan sleutelen! :'( De magneten zijn onder het bed uit gevallen. De lijm heeft losgelaten. Ik heb nu nieuwe lijm gekocht die tot 120 graden bestand zou moeten zijn. Hoop dat het niet teveel werk is om dat bed los te schroeven... ik heb niet voor niks de assembled kit gekocht :o
Hebben andere Prusa-eigenaren hier al ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 23-03-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Room42 Ja, het is wel wat off-topic. Maar tegelijkertijd is het wel iets dat ook bij 3D printen steeds meer om de hoek komt kijken. Niet alleen bij Fusion, ook bij path.io en Cura. (gelukkig kan je het bij Cura uitzetten)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02
Room42 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:50:
Goed, dit gaat nu alleen wat van het topic af, dus misschien een goed idee om het in een privacy-gericht topic voort te zetten. Niet dat ik je mening niet deel, trouwens, @ocf81 ;)

Ik moet aan mijn Prusa MK3 gaan sleutelen! :'( De magneten zijn onder het bed uit gevallen. De lijm heeft losgelaten. Ik heb nu nieuwe lijm gekocht die tot 120 graden bestand zou moeten zijn. Hoop dat het niet teveel werk is om dat bed los te schroeven... ik heb niet voor niks de assembled kit gekocht :o
Hebben andere Prusa-eigenaren hier al ervaring mee?
Valt gelukkig wel mee. Het is alleen vrij vervelend om die spacers weer netjes tussen de schroef, bed en de y as te krijgen, maar met een beetje priegelen lukt dat ook. Enige is wel dat je weer de leveling setup opnieuw moet uitvoeren meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Momenteel ben ik al wat prints verder (kleine en wat grotere) en met pritt blijven kleine objecten goed zitten op het glazen bed van mijn Tevo Tornado. Vandaag een wat grotere print gestart (20cm lang) en het valt mij op dat de hoekjes wat krom trekken en er langs de lange randen, de print 'omhoog' komt, de printer gaat gewoon verder zonder problemen, maar net het randje van de print komt omhoog. Dit is met PLA.

Settings:

Temp: 200/190
Bed: 60/60
Printsnelheid: 30/60mms
Laaghoogte: 0.18/0.20
Retraction: aan (6mm)
Bed level: a4'tje lichte weerstand (anders wordt de nozzle omhoog geduwt, vanwege de enkele Z leadscrew)

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik gebruik FormFutura PLA.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:46:
Momenteel ben ik al wat prints verder (kleine en wat grotere) en met pritt blijven kleine objecten goed zitten op het glazen bed van mijn Tevo Tornado. Vandaag een wat grotere print gestart (20cm lang) en het valt mij op dat de hoekjes wat krom trekken en er langs de lange randen, de print 'omhoog' komt, de printer gaat gewoon verder zonder problemen, maar net het randje van de print komt omhoog. Dit is met PLA.

Settings:

Temp: 200/190
Bed: 60/60
Printsnelheid: 30/60mms
Laaghoogte: 0.18/0.20
Retraction: aan (6mm)
Bed level: a4'tje lichte weerstand (anders wordt de nozzle omhoog geduwt, vanwege de enkele Z leadscrew)

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik gebruik FormFutura PLA.
Je kan proberen wat langzamer te gaan op de first layer (ik doe persoonlijk 10-15mm/s)
Lange dingen zijn sowieso moeilijker om te printen zonder krom te trekken, het enige wat je daartegen kan doen is de fan uit of zelfs een enclosure... Maarja dan gaan je bridges/overhangs weer minder goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet De print van vandaag had ik geprint zonder pritt, met pritt blijft ie vermoedelijk wel goed plakken (ik probeer zoveel mogelijk zonder extra’s te printen, puur om de effecten te proberen te snappen). Ik zou de fan natuurlijk op 50% kunnen zetten, dat heb ik nooit geprobeerd. Bridges e.d. heeft deze print niet dus dat is geen probleem.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Wat gebruiken jullie bij petg? Prusa MK3 met magnetisch bed, niet pei maar die andere. lees lijmstick of helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik lijmstick (pritt) omdat het bij mij niet blijft plakken op glas. Het lukt mij overigens niet om mooie prints te krijgen, dus ben nog druk lerende :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jampot007 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:06:
Wat gebruiken jullie bij petg? Prusa MK3 met magnetisch bed, niet pei maar die andere. lees lijmstick of helemaal niks?
Welke andere? Bedoel je het powder coated bed? :9~ Ik heb de gladde PEI en daar gebruik ik niks op. Nooit nodig gehad. Op het powder coaten bed kan ik me voorstellen dat het moeilijker los te halen is. Maar als het goed is, heb je een Pritt-achtige stick meegeleverd gekregen bij de printer. Dit adviseren ze bij Prusa, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
A ja ik heb dezelfde, gladde inderdaad. Even in de war met de benamingen... Voor pla prints maak ik m wel af en toe schoon, maar las dat petg soms te goed vast gaat zitten. Zal wel eens beginnen met een lijmstick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jampot007 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:00:
A ja ik heb dezelfde, gladde inderdaad. Even in de war met de benamingen... Voor pla prints maak ik m wel af en toe schoon, maar las dat petg soms te goed vast gaat zitten. Zal wel eens beginnen met een lijmstick
Ik heb nergens last van. Krijg PETG altijd goed los. En ik maak het bed regelmatig schoon met alcohol voordat ik begin met printen.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:54
Ik heb sinds kort een Velleman Vertex K8400. Dit is mijn eerste 3d printer dus moet alles nog uitzoeken etc. Hij staat nu in elkaar maar de calibratie laat nog wel te wensen over. Ik heb op Thingiverse al wat gevonden wat het afstellen wat makkelijker zou maken. Momenteel durf ik namelijk (nog) niet te printen met de printer omdat hij nogal veel herrie maakt. Ik wilde dus onderstaande ergens 3d laten printen, zodat ik mijn eigen printer hopelijk wat zorgvuldiger kan afstellen.

https://www.thingiverse.com/thing:606083

Heeft iemand van jullie enig idee waar je binnen redelijk korte tijd een afname van één 3d print kunt plaatsen? O.a. Conrad heeft een 3d print service waar je één exemplaar kunt bestellen, echter duurt het minimaal twee weken voordat je het dan hebt. Bij veel andere services heb je een minimaal orderbedrag etc.

Als iemand het hier zou willen printen (tegen vergoeding uiteraard) houd ik me ook aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
CrystalViriS schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:18:
Ik heb sinds kort een Velleman Vertex K8400. Dit is mijn eerste 3d printer dus moet alles nog uitzoeken etc. Hij staat nu in elkaar maar de calibratie laat nog wel te wensen over. Ik heb op Thingiverse al wat gevonden wat het afstellen wat makkelijker zou maken. Momenteel durf ik namelijk (nog) niet te printen met de printer omdat hij nogal veel herrie maakt. Ik wilde dus onderstaande ergens 3d laten printen, zodat ik mijn eigen printer hopelijk wat zorgvuldiger kan afstellen.

https://www.thingiverse.com/thing:606083

Heeft iemand van jullie enig idee waar je binnen redelijk korte tijd een afname van één 3d print kunt plaatsen? O.a. Conrad heeft een 3d print service waar je één exemplaar kunt bestellen, echter duurt het minimaal twee weken voordat je het dan hebt. Bij veel andere services heb je een minimaal orderbedrag etc.

Als iemand het hier zou willen printen (tegen vergoeding uiteraard) houd ik me ook aanbevolen.
Misschien dat je je (ruwe) locatie nog wil toevoegen, plastic kost niet zo veel maar verzending wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@CrystalViriS @citruspers Verzending kost ook geen drol, dit past gewoon door de brievenbus :) Dus voor mij ook geen probleem (binnen Nederland, welteverstaan). Maar ik vraag me af of dit wel het probleem oplost. Je zegt dat ie veel geluid maakt. Waar komt dit door? Kun je daar misschien eens een filmpje van maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-03-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
eens met evanescent, als het zou helpen wil ik het ook wel printen. is het niet makkelijker om even 2 stukjes hout tegen elkaar te plakken zoals je ziet op thingiverse :p. Dit is gewoon extraluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, aangezien het mij niet lukt om fatsoenlijke prints te krijgen...

Hieronder een klein album van een Raspberry Pi case welke ik geprobeerd heb te printen:
https://photos.app.goo.gl/gu2iahEeHvKp3ZLAA

Dat was op deze settings (eerste getal geldt voor de eerste laag):

Nozzle hoogte: 0.18 / 0.2
Nozzle temp: 200 / 190
Bed temp: 60 / 60
Extrusion: 100% (ik heb de extruder ook gekalibreerd een paar dagen terug)
100% infill
Snelheid: 15/60

Geprint op het glazen bed van een Tevo Tornado 2018.

Na deze print heb ik de snelheid verlaagt (naar 45mms), maar dat ging alleen maar slechter, de print begon te warpen maar bleef wel plakken. Tevens is de kwaliteit slechter.

Printer is volledig origineel.

Als je nog nuttige informatie mist, of een andere foto wilt zien, hoor ik het wel!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
100% infill is bijna nooit nodig, raad aan om zo'n onderdeel met 10-20% te printen om de printtijd te verlagen. Al zal het bij een dun onderdeel zoals deze niet heel veel uitmaken.

Print vind ik er opzich redelijk uitzien alleen wat gedeeltes met underextrusion. Heb je al een hogere temperatuur geprobeerd? En flow verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
printtijd tussen 20 en 100% infill is hetzelfde, dus maakt voor dit model niks uit. Ik zal de flow eens verhogen naar 110, en daarna de temp naar 200. De nozzle is overigens schoon (heb zo’n borensetje met alle maten, en 0,4 ging er goed in dus de nozzle is open).

Zal het helpen om op 0,15 laaghoogte te printen?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
0.15 of 0.2 zou niks uit mogen maken

Met hoeveel perimeters print je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Die op de afbeelding 3, maar de laatste print 5, aangezien het ‘muurtje’ 2mm dik is. Maar dit had geen effect...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dat zou ik kunnen proberen, olijfolie hebben we hier staan.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Oké succes. Ik gebruik meestal 2 perimeters trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 13:18
Al een aardig poosje geleden zag ik een artikel langs komen van iemand die een flexibele as gebruikte of wilde gebruiken voor het aandrijven van zijn/haar extruder. Misschien was dat zelfs wel hier op Tweakers. Ik kan er nu alleen niets meer over terugvinden.

Iemand enig idee wat er met dat experiment gebeurd is? Het lijkt mij een interessante optie: een ideale tussenoplossing tussen bowden en direct drive...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@NaliXL Zoiets als een Zesty Nimble?

Overigens zag ik vandaag nog een interessant filmpje:

Vooral het deel over modifier meshes (vanaf ~9m20s) is wel interessant, dat kende ik nog niet.

[ Voor 62% gewijzigd door ocf81 op 26-03-2019 20:23 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
NaliXL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:01:
Al een aardig poosje geleden zag ik een artikel langs komen van iemand die een flexibele as gebruikte of wilde gebruiken voor het aandrijven van zijn/haar extruder. Misschien was dat zelfs wel hier op Tweakers. Ik kan er nu alleen niets meer over terugvinden.

Iemand enig idee wat er met dat experiment gebeurd is? Het lijkt mij een interessante optie: een ideale tussenoplossing tussen bowden en direct drive...
Bedoel je deze? YouTube: DIY-ing a Cable Drive Onto a Genuine E3D Titan Extruder - It's a lit...
Volgens mij had ie nog meer video's hierover maar dan moet je even tussen zijn video's kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:53
ocf81 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:05:
@NaliXL Zoiets als een Zesty Nimble?

Overigens zag ik vandaag nog een interessant filmpje:
[YouTube: Threaded Inserts in 3D Prints - How strong are they?]
Vooral het deel over modifier meshes (vanaf ~9m20s) is wel interessant, dat kende ik nog niet.
Uitermate interessant ! Alleen spijtig dat hij geen 100% infill getest heeft, als je (bijna) holle voorwerpen test is het misschien wel logisch dat hiet niet bij de inserts gaat breken.

Weet er iemand toevallig een goede bron om deze te bestellen ? redelijk van prijs, en niet te lange levertijd ? (geen amazon - wel aliexpress of andere ) ? ik zoek vooral m3 / m4

(ik behelp me voorlopig met inlijmen van een moer - maar inserts lijken me toch beter te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sugarcube Helaas heeft rvspaleis ze niet in een vorm die voor 3D printen geschikt zou zijn. Maar in de omschrijving van de video staan al 2 doosjes met inserts gelinkt.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 150 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.