Voor een beginner beginner... zou ik PETG niet aanraden. Zorg maar eerst dat je mooie en strakke resultaten haalt met PLA, dan is de volgende stap PETG printen aangezien je met PETG echt een goed afgestelde/ geoptimaliseerde printer moet hebben. PETG print je met een hogere temperatuur en veel langzamere snelheid! Stringing is trouwens dan ook meer regel dan uitzondering. Maar laat je hierdoor niet bangmaken want je krijgt met PETG uiteindelijk ook mooie prints.pwillemske schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:46:
Oke daar kan ik wel wat mee, had niet verwacht dat PETG ook prima geschikt is voor een beginnerWil filament bestellen bij FormFutura, 750 gram per rol dus een mooie hoeveelheid. Zit wel te twijfelen welke kleuren, simpel zwart/grijs of toch een fancy kleurtje, of allebei?
Ik wilde sowieso gewoon met PLA beginnen aangezien ik eerst kennis wil op doen met de printer en de printer begrijpen, voordat ik moeilijkere materialen/modellen ga printen
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Wellicht heb je in de basis ergens wel gelijk, maar ik ben eigenlijk al na ca. één rol PLA overgestapt op PETG, en dat had ik razendsnel onder de knie. (afgezien van de smeltende PTFE geleiders in mijn hotend, daar kwam ik pas later achter)vwtune schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:51:
[...]
Voor een beginner beginner... zou ik PETG niet aanraden. Zorg maar eerst dat je mooie en strakke resultaten haalt met PLA, dan is de volgende stap PETG printen aangezien je met PETG echt een goed afgestelde/ geoptimaliseerde printer moet hebben. PETG print je met een hogere temperatuur en veel langzamere snelheid! Stringing is trouwens dan ook meer regel dan uitzondering. Maar laat je hierdoor niet bangmaken want je krijgt met PETG uiteindelijk ook mooie prints.
Omdat alle materialen anders reageren maar de basisbeginselen hetzelfde blijven is het wat mij betreft helemaal geen slecht idee om gelijk met PETG te beginnen. Oké, het plakt als een malle, dus hechting van de eerste laag leer je er wat minder goed van (overigens toont dat zich vanzelf in de kwaliteit van de bodems van je prints, dus het is niet onzichtbaar), maar de rest kan je net zo goed oppikken met PETG als met PLA.
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 27-02-2019 11:25 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Oke bedankt, daar kan ik wel wat mee.Eddye schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 07:04:
Volgens deze site tussen de 40 en 45 graden.
https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/
@pwillemske , qua kleuren... scholen enzo hebben vaak grijs filament, die kleur komt ook standaard met de prusa i3 mk3. Vraag me af waarom eigenlijk?
Toch zou ik wel voor grijs gaan, blauw en groen heb ik ook maar dat ziet er toch wat speelgoedachtig uit ofzo.
Als je veel 'mooie' dingen wil printen, figuurtjes ofzo dan zou ik voor groen/blauw gaan.
Als je prototypes/modelletjes/functionele dingen (de dingen die ik veelal print) wil gaan printen is grijs naar mijn idee de beste keuze.
[ Voor 52% gewijzigd door Jampot007 op 27-02-2019 13:50 ]
Ik heb zojuist een makerbox ontvangen van jan en feb samen. Daar zitten best wel vette filaments samples in waaronder carbon/copperfill en flexibel.
Als iemand foto's wilt laat maar even weten.
-Te huur
Ik weet niet of meer mensen dit ervaren maar persoonlijk vind ik de donkergrijs van 123-3d een van de fijnst printende PLA soorten die ik tot nu toe heb gebruikt. Het pigment dat toegevoegd wordt aan het plastic schijnt behoorlijk invloed te hebben op de printkwaliteiten.Jampot007 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:38:
[...]
Oke bedankt, daar kan ik wel wat mee.
@pwillemske , qua kleuren... scholen enzo hebben vaak grijs filament, die kleur komt ook standaard met de prusa i3 mk3. Vraag me af waarom eigenlijk?
Toch zou ik wel voor grijs gaan, blauw en groen heb ik ook maar dat ziet er toch wat speelgoedachtig uit ofzo.
Als je veel 'mooie' dingen wil printen, figuurtjes ofzo dan zou ik voor groen/blauw gaan.
Als je prototypes/modelletjes/functionele dingen (de dingen die ik veelal print) wil gaan printen is grijs naar mijn idee de beste keuze.
Misschien is grijs dus wel een kleur die vrij eenvoudig groed printbaar te maken is.
Wat ik heb begrepen is dat het pigment voornamelijk effect heeft op de smelttemperatuur. Maar inderdaad 123-3d grijs print best goed.jbhc schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:33:
[...]
Ik weet niet of meer mensen dit ervaren maar persoonlijk vind ik de donkergrijs van 123-3d een van de fijnst printende PLA soorten die ik tot nu toe heb gebruikt. Het pigment dat toegevoegd wordt aan het plastic schijnt behoorlijk invloed te hebben op de printkwaliteiten.
Misschien is grijs dus wel een kleur die vrij eenvoudig groed printbaar te maken is.
Sinds 3 dagen weer lekker aan het printen, had in januari veel last van extruder skippen.
Uiteindelijk extruder tandwiel vervangen, meteen verholpen.
Toen werd het eindelijk tijd om knopen te printen voor een aantal carnavalspakken.
Had koper filament besteld, om hiermee te printen.
Gelukkig had ik 2 rolletjes samples besteld want wat een vervelend spul.
Al redelijk snel geen mooie extrusie meer, nozzle daarna gereinigd.
Maar dit was van korte duur. leek wel alsof er een smeermiddel in het filament zat.
Wat zich bij het afkoelen overal aan ging hechten.
Heb uiteindelijk het heaterblock, Heatbreak en nozzle vervangen.
En nu loopt "bijna" alles op rolletjes.
Printen van PLA en NGen gaat prima en voorlopig hou ik het hier ook maar bij.
Heb alleen een probleem met de connectie met octoprint.
Wanneer ik inlog op de laptop gaat dit prima, maar na een periode (half uur) kan ik niet meer verbinden met de laptop. Op mijn smartphone heb ik dit nooit.
Wanneer ik de laptop opnieuw opstart werkt het weer gewoon.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Toen werd het eindelijk tijd om knopen te printen voor een aantal carnavalspakken.
Maar dit was van korte duur. leek wel alsof er een smeermiddel in het filament zat.
Wanneer ik inlog op de laptop gaat dit prima, maar na een periode (half uur) kan ik niet meer verbinden met de laptop. Op mijn smartphone heb ik dit nooit.
Probeer eens om te verbinden op IP?MartijnV03 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:57:
Sinds 3 dagen weer lekker aan het printen, had in januari veel last van extruder skippen.
@MartijnV03 Een energie-besparende instelling op je laptop kan de boosdoener zijn. Iets wat je netwerkkaart uitschakelt of in een bespaarstand zet?
Een andere optie: Is de laptop verbonden met het netwerk via wifi? Ik heb het meer dan eens meegemaakt dat een wifi op langere termijn onstabiel bleek en kuren ging vertonen. Zal wel een hardware dingetje zijn, ik ben er nooit precies achter gekomen waar het aan lag. Wat ik wel weet is dat een bedraad netwerk vaak veel stabieler is. Valt misschien te proberen?
Een andere optie: Is de laptop verbonden met het netwerk via wifi? Ik heb het meer dan eens meegemaakt dat een wifi op langere termijn onstabiel bleek en kuren ging vertonen. Zal wel een hardware dingetje zijn, ik ben er nooit precies achter gekomen waar het aan lag. Wat ik wel weet is dat een bedraad netwerk vaak veel stabieler is. Valt misschien te proberen?
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Ik zoek een manier om eigen gcode te plaatsen tussen verschillende processen in S3D. Deze lijkt daarvoor alleen geen optie te hebben. Heeft iemand daarvoor tips? Ik moet nu steeds opzoek in de gcode naar de juiste plek en daar de code in plakken. Beetje irritant werk....
Laatst hier heb dankzij dit topic ik uitgevonden dat je meerdere processen kunt maken om zo per ding een apart process te kunnen maken. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om elk process eigen code te geven of is dat niet wat je wilt?Tadango schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:39:
Ik zoek een manier om eigen gcode te plaatsen tussen verschillende processen in S3D. Deze lijkt daarvoor alleen geen optie te hebben. Heeft iemand daarvoor tips? Ik moet nu steeds opzoek in de gcode naar de juiste plek en daar de code in plakken. Beetje irritant werk....
-Te huur
Het gaat juist om extra code (M600) tussen de processen.
Daar kan je Prusa Colorprint voor gebruiken.Tadango schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:39:
Eindelijk er aan toe gekomen om een rolletje PETG te kopen. Nu een testprintje aan het maken (een filament clip, altijd makkelijk).
Zijn er hier Prusa eigenaren die hun MK3S upgrade kit al binnen hebben?
Ik heb het idee dat de bestelling die ik via Alie heb gedaan eerder binnen gaat komen dan de bestelling van Prusa.com...
We gaan het meemaken
Ik heb het idee dat de bestelling die ik via Alie heb gedaan eerder binnen gaat komen dan de bestelling van Prusa.com...
We gaan het meemaken
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Ik heb de kit afgelopen week binnen gekregen maar ik heb nog geen zin/tijd gehad om hem te installeren.DylanE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:55:
We gaan het meemaken
-Te huur
Had jij hem zelf los besteld? of gratis t.b.v. de MMU?Yagermeister schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:48:
[...]
Ik heb de kit afgelopen week binnen gekregen maar ik heb nog geen zin/tijd gehad om hem te installeren.
Ik heb hem gratis gekregen omdat ik de MK3 upgrade ongeveer een week ervoor ook gekregen had.DylanE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:41:
[...]
Had jij hem zelf los besteld? of gratis t.b.v. de MMU?
-Te huur
Er wordt hier gesteld dat PETG lastig is, maar ik heb laatst PETG-orange van Hobby King besteld en dat print erg goed, je moet wel even je printer heel netjes afstellen (hoogte printkop).
Ik druk daarmee gewoon de eerste laag op 220 graden en de rest op 210 graden af, en de printplaat op 80 graden.
Terwijl er op de rol staat dat je op 230-250 graden moet met je printkop.
Eerst geprobeerd met de koeler erbij, maar dat werd niks, nu zonder koeler print ie heeel netjes.
Dit op een Wanhao Duplicator i3 (versie 1) met een bowden en J-head.
[edit] O, en geen last van stringing waar iedereen zo'n last van schijnt te hebben...
Ik druk daarmee gewoon de eerste laag op 220 graden en de rest op 210 graden af, en de printplaat op 80 graden.
Eerst geprobeerd met de koeler erbij, maar dat werd niks, nu zonder koeler print ie heeel netjes.
[edit] O, en geen last van stringing waar iedereen zo'n last van schijnt te hebben...
[ Voor 22% gewijzigd door roches op 04-03-2019 17:27 ]
De koeler kan inderdaad heel laag of uit, behalve bij overbruggingen of hele korte laagtijden, dan moet je de koeling omhoog gooien.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
ja zit ook beetje te twijfelen, of 6.5 euro chinees of 27 euro origineel.DylanE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:55:
We gaan het meemaken
Vind het fijne van mijn Mk3 dat ik er op kan rekenen, dus gok toch toch de originele..
PetG stringt erg dat is een eigenschap van petG. Al kan door doorontwikkeling van de samenstelling dat bij bepaalde soorten minder zijn. Maar kan ook betekenen dat je te koel print.roches schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:17:
Er wordt hier gesteld dat PETG lastig is, maar ik heb laatst PETG-orange van Hobby King besteld en dat print erg goed, je moet wel even je printer heel netjes afstellen (hoogte printkop).
Je krijgt dan mooie print. Als dat je primaire goal is. Voor sterkte kan beetje stringing betekenen dat de layer fuzing optimaler is en dus de print wat lelijke stringing hebben maar wel sterkere fuzing tussen de layers.
Symply3D kan de stringing reduceren door overbruggingen zo veel mogelijk inwendig te doen
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Hier de 22e besteld, nog niet verzondenDylanE schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:55:
We gaan het meemaken
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik heb 2 Prusa's, ik heb 1 echte kit gekocht en 1 van Alie.lennertvdkort schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:30:
[...]
ja zit ook beetje te twijfelen, of 6.5 euro chinees of 27 euro origineel.
Vind het fijne van mijn Mk3 dat ik er op kan rekenen, dus gok toch toch de originele..
Gezien de simpliciteit van de nieuwe sensor durf ik de gok wel aan. Mijn tweede prusa is ook gemaakt van allemaal 'fake' onderdelen (inclusief een na-maak einsyboard van Alie)
Ik heb die van mij de 14de besteld
Ja graag!Yagermeister schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:30:
Ik heb zojuist een makerbox ontvangen van jan en feb samen. Daar zitten best wel vette filaments samples in waaronder carbon/copperfill en flexibel.
Zit al een tijdje te kijken naar die carbon namelijk
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Ik zal vanavond even foto's maken van alle rolletjes.Droxz schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:55:
[...]
Ja graag!
-Te huur
Verwijderd
Morgen komt mijn CR10S met wat zwarte PLA. Die gaat mooi gebruikt worden aan doosjes voor m'n esp8266/relays e.d. Nu zat ik ook te denken om zelf buitenlampen te printen, mooie compacte fittingen gevonden op Ebay en alvast besteld. Als materiaal zit ik te denken aan transparant PETG die ik spuit (behalve voor het deel waar het licht doorheen moet vallen). Zou PETG hier een handige keuze voor zijn? Denk dat ik het geheel met eiglans blanke lak behandel.
In geval van lakken is PETG niet zo'n goede optie denk ik. PETG is zover ik weet meestal hydrofobisch, dat maakt het lastig om de lak mooi aan te brengen. Ik denk dat ABS een betere keuze zal ijn.Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:49:
Morgen komt mijn CR10S met wat zwarte PLA. Die gaat mooi gebruikt worden aan doosjes voor m'n esp8266/relays e.d. Nu zat ik ook te denken om zelf buitenlampen te printen, mooie compacte fittingen gevonden op Ebay en alvast besteld. Als materiaal zit ik te denken aan transparant PETG die ik spuit (behalve voor het deel waar het licht doorheen moet vallen). Zou PETG hier een handige keuze voor zijn? Denk dat ik het geheel met eiglans blanke lak behandel.
Nooit gedaan met PETG, toch maar eens proberen:Sme4gle schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:12:
[...]
In geval van lakken is PETG niet zo'n goede optie denk ik. PETG is zover ik weet meestal hydrofobisch, dat maakt het lastig om de lak mooi aan te brengen. Ik denk dat ABS een betere keuze zal ijn.
How To: Post-Processing PETG 3D Filament
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Dat is echt geen probleem hoor. ik verkoop vrij veel dingen die naderhand nog (professioneel/diy) gespoten worden. Het helpt natuurlijk wel om een goede primer te gebruiken. Vaak spuit ik het eerst met Motip Filler en dan de lak. Die filler dient dan als primer, maar zonder zou eventueel ook kunnen. Echter is dit niet zo mooi aangezien je de filler gewoon perfect glad kunt schuren (stuk makkelijker dan je print zelf) en zo zelfs mooi hoogglans lakken kunt aanbrengen.Sme4gle schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:12:
[...]
In geval van lakken is PETG niet zo'n goede optie denk ik. PETG is zover ik weet meestal hydrofobisch, dat maakt het lastig om de lak mooi aan te brengen. Ik denk dat ABS een betere keuze zal ijn.
De hechting is dan prima. Misschien hoef je bij ABS geen primer te gebruiken (print zelf niet tot nawelijks met ABS), maar volgens mij is het altijd aan te raden. Mijn motor onderdelen (injection molded abs) worden bij de spuiter ook gewoon eerst in de grondverf gezet.
Zo, mn filament is binnen, nu de printer nog...maar die ligt nog steeds in Duitsland te wachten op shipment. De 26e besteld, zou 7 tot 19 dagen duren, dus zal nog even geduld moeten hebben. Filament heb ik van FormFutura
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik zou het niet vervelend vinden wat voor en na de behandeling foto’s te zienzynex schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:52:
[...]
Dat is echt geen probleem hoor. ik verkoop vrij veel dingen die naderhand nog (professioneel/diy) gespoten worden. Het helpt natuurlijk wel om een goede primer te gebruiken. Vaak spuit ik het eerst met Motip Filler en dan de lak. Die filler dient dan als primer, maar zonder zou eventueel ook kunnen. Echter is dit niet zo mooi aangezien je de filler gewoon perfect glad kunt schuren (stuk makkelijker dan je print zelf) en zo zelfs mooi hoogglans lakken kunt aanbrengen.
De hechting is dan prima. Misschien hoef je bij ABS geen primer te gebruiken (print zelf niet tot nawelijks met ABS), maar volgens mij is het altijd aan te raden. Mijn motor onderdelen (injection molded abs) worden bij de spuiter ook gewoon eerst in de grondverf gezet.
Droxz schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:55:
[...]
Ja graag!

Hoppa, de laatste 2 foto's zijn van het carbon. Deze heeft een beetje een matte afwerking zodat die niet glimt. Die pneumatic is wel vet aangezien dat extreem flex is. De copperfill is heel zwaar en mooi donker bruin. De andere zijn een beetje standaard kleuren eigenlijk.
-Te huur
Dat is ook zo, ik weet van die mk3 sensor dat ze zelfs wel eens in de brand willen vliegen ookal heb je hem uit staan(alleen de eerste versies zonder een extra zekering geloof ik, laat ik nou net een oude sensor hebben).DylanE schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:56:
[...]
Ik heb 2 Prusa's, ik heb 1 echte kit gekocht en 1 van Alie.
Gezien de simpliciteit van de nieuwe sensor durf ik de gok wel aan. Mijn tweede prusa is ook gemaakt van allemaal 'fake' onderdelen (inclusief een na-maak einsyboard van Alie)
Ga de gok wel wagen, word het niks kan ik alsnog een originele kopen..
Verwijderd
Okay m'n eerste 3D print stapjes gaan nog niet helemaal goed. CR10S ontvangen en in elkaar gezet, niet moeilijk allemaal. Filament ingevoerd en de test gcode van de SD-kaart geprobeerd te printen. Het doorvoeren van het filament gaat alleen niet goed tijdens een print, hij hikt en knarst wat, maar er komt weinig uit de nozzle. Voer ik handmatig rustig door, dan gaat het wel goed. Ik heb een videootje maar icloud werkt uiteraard niet mee; iemand enig idee?
Staat ie dan niet te strak afgesteld? Meen ergens gelezen te hebben dat het tandwiel wat het filament door moet duwen dan te strak staat, probeer hem eens wat losser te zetten
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Verwijderd
Hmm juist de andere kant op, als ik de klem met de hand strakker dicht duw, dan gaat het beter. Eens zien hoe ik dit aan kan passen...
Ik wacht ook nog op mijn eerste printer, dus kan je alleen maar wat vertellen over wat ik gelezen heb, helaas. Ik hoop dat het je lukt, en de oplossing wil delen. Maar als ik jou zo hoor lijkt het wel of het tandwiel overslaat, kun je dit ook fysiek zien dat het filament dan stil staat zodra ie hikt?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
https://3dprinting.stacke...ion-and-filament-grindingVerwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:18:
Okay m'n eerste 3D print stapjes gaan nog niet helemaal goed. CR10S ontvangen en in elkaar gezet, niet moeilijk allemaal. Filament ingevoerd en de test gcode van de SD-kaart geprobeerd te printen. Het doorvoeren van het filament gaat alleen niet goed tijdens een print, hij hikt en knarst wat, maar er komt weinig uit de nozzle. Voer ik handmatig rustig door, dan gaat het wel goed. Ik heb een videootje maar icloud werkt uiteraard niet mee; iemand enig idee?
Lijkt op jou probleem. Misschien staat hier de oplossing bij.
Verwijderd
Okay, het gaat nu wat beter, ben nu bezig met het verplichte uiltje. Gedaan:
https://www.thingiverse.com/thing:2805774
Uitgeprint op 102%; door meer druk te zetten met de hand op de hendel. Dit zit nu tussen de veer waardoor de druk op het rolwieltje groter is. Bed nog een keer gekalibreerd, was inmiddels te krap geworden, waardoor de nozzle wat verstopt is geraakt (vermoed ik).
Ik zal straks wel een foto van de uil maken (215 graden voor PLA, 60 graden bed, 40mm/s, 0.15mm layer. Ben nog wat aan het klungelen om alles te begrijpen
Hoop voornamelijk dat het doorlopen van de PLA nu wel goed blijft gaan, dit was wat frustrerend 
*ware het niet dat de uil net van het bed los kwam. Poging twee met meer haarlak en 70 graden bed
https://www.thingiverse.com/thing:2805774
Uitgeprint op 102%; door meer druk te zetten met de hand op de hendel. Dit zit nu tussen de veer waardoor de druk op het rolwieltje groter is. Bed nog een keer gekalibreerd, was inmiddels te krap geworden, waardoor de nozzle wat verstopt is geraakt (vermoed ik).
Ik zal straks wel een foto van de uil maken (215 graden voor PLA, 60 graden bed, 40mm/s, 0.15mm layer. Ben nog wat aan het klungelen om alles te begrijpen
*ware het niet dat de uil net van het bed los kwam. Poging twee met meer haarlak en 70 graden bed
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2019 23:38 ]
70 graden voor PLA is een beetje teveel van het goede. Ik denk dat je last heb van tocht (of een te grote delta temp) of je bed is niet schoon genoeg.*ware het niet dat de uil net van het bed los kwam. Poging twee met meer haarlak en 70 graden bed
Of slechte haarlak. Lang niet elke werkt goed.
Verwijderd
Moet zeggen dat het met 70 graden wel goed ging nu, maar hij staat wel midden in de keuken nabij ramen, kan best zijn dat dat invloed heeft. Hij loopt in ieder geval netjes nu en de print bleef plakken
Vanavond nog maar eens wat proberen, eens zien of ik een houder kan ontwerpen voor de bladblazer
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2019 14:01 ]
Tocht of koude omgeving wil in mijn ervaring wel eens (negatief) bijdragen aan warping (met als gevolg los komen van het bed). Het zou dus best kunnen, zeker als je bij je keukenraam nog een veltilatiesleuf hebt zitten.Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:00:
Moet zeggen dat het met 70 graden wel goed ging nu, maar hij staat wel midden in de keuken nabij ramen, kan best zijn dat dat invloed heeft.
Gisteren onverwacht de printer (Tevo Tornado) binnen gekregen, nou mooi, lekker rustig alles gebouwd, gecontroleerd en aangezet. Alles werkt goed maar mijn prints blijven niet plakken. Ongeveer 5x het bed geleveld met een a4'tje welke er wat stroefjes onder door gaat, wat dus goed is.
Ik probeer de kalibratiekubus te printen, en al veel instellingen veranderd, maar maakt geen verschil. Is het normaal dat het filament gaat lopen wanneer de nozzle opgewarmd wordt? Want dat heeft tot nu toe wel wat printjes laten mislukken.
Het valt me ook op dat de fan niet draait (wel die van de nozzle, maar de radiale fan doet niks).
Meestal trekken de hoeken wat omhoog na een paar lagen en ineens is het printje los. Dit alles met Formfutura PLA. Wil het vanavond eens met PETG proberen, omdat het een glazen bed is, wat schijnbaar toch wat moeilijk is met pla, ook heb ik al geprobeerd met polijsttape op het bed te printen, maar met hetzelfde resultaat.
Zal vanavond wat foto's plaatsen als dat helpt met advies
Ik probeer de kalibratiekubus te printen, en al veel instellingen veranderd, maar maakt geen verschil. Is het normaal dat het filament gaat lopen wanneer de nozzle opgewarmd wordt? Want dat heeft tot nu toe wel wat printjes laten mislukken.
Het valt me ook op dat de fan niet draait (wel die van de nozzle, maar de radiale fan doet niks).
Meestal trekken de hoeken wat omhoog na een paar lagen en ineens is het printje los. Dit alles met Formfutura PLA. Wil het vanavond eens met PETG proberen, omdat het een glazen bed is, wat schijnbaar toch wat moeilijk is met pla, ook heb ik al geprobeerd met polijsttape op het bed te printen, maar met hetzelfde resultaat.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Wat is de temperatuur van je hotbed? Met een glasplaat moet je meestal een stuk hoger zitten. Probeer ook eens first-layer speed te verlagen, dat wilt ook nog wel eens helpen.pwillemske schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:58:
Gisteren onverwacht de printer (Tevo Tornado) binnen gekregen, nou mooi, lekker rustig alles gebouwd, gecontroleerd en aangezet. Alles werkt goed maar mijn prints blijven niet plakken. Ongeveer 5x het bed geleveld met een a4'tje welke er wat stroefjes onder door gaat, wat dus goed is.
@ManIkWeet Ik heb de temperatuur van 200 tot 220 geprobeerd, en bed van 50 tot 70, zag wel iets verschil maar niet genoeg
. Ik gebruik Cura als slicer, maar kon geen optie vinden om snelheid te verlagen voor de eerste laag, wel de algehele printsnelheid, welke op 60mm/s staat.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
@pwillemske Ja je filament gaat meestal al wat lopen van te voren omdat de nozzle sneller op de juiste temperatuur is als je verwarmde printbed. Als het een lang draadje word kan je dat er gewoon met de hand afpakken toch? al zou het inprincipe geen problemen moeten veroorzaken.
Dat je fan niet gaat draaien is raar, doet die het wel? kan je vaak via het menu van de printer handmatig aanzetten.
Ik zou eens proberen je nozzle ietsjes dichter bij je bed te brengen, dan hecht de eerste laag hopelijk wat beter.
Tijdens het assembleren heb je waarschijnlijk je bed in je vette handen gehad, heb je het bed wel schoongemaakt?
Bij mijn prusa merk je dat gelijk(maar dat is geen glas), schoonmaken met isopropanol en hij plakt weer prima
Dat je fan niet gaat draaien is raar, doet die het wel? kan je vaak via het menu van de printer handmatig aanzetten.
Ik zou eens proberen je nozzle ietsjes dichter bij je bed te brengen, dan hecht de eerste laag hopelijk wat beter.
Tijdens het assembleren heb je waarschijnlijk je bed in je vette handen gehad, heb je het bed wel schoongemaakt?
Bij mijn prusa merk je dat gelijk(maar dat is geen glas), schoonmaken met isopropanol en hij plakt weer prima
Het filament krult meestal omhoog als er niet veel uit komt, en dus zit alles onder het plastic. Fan heb ik niet gecontroleerd of deze daadwerkelijk werkt, zal ik eens kijken of ik dat kan testen. Het bed maak ik schoon met Gyeon Prep, een ontvettingsmiddel voor glascoatings van auto's. Isopropanol heb ik zo niet liggen, remmenreiniger misschien?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik weet niet wat je het beste kan gebruiken, ik heb geen glazen bed
Gyeon prep is isopropanol, alleen niet zo sterk geconcentreerdpwillemske schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:29:
Het filament krult meestal omhoog als er niet veel uit komt, en dus zit alles onder het plastic. Fan heb ik niet gecontroleerd of deze daadwerkelijk werkt, zal ik eens kijken of ik dat kan testen. Het bed maak ik schoon met Gyeon Prep, een ontvettingsmiddel voor glascoatings van auto's. Isopropanol heb ik zo niet liggen, remmenreiniger misschien?
Anders even een flesje alcohol ketotanus bij de drogist halen, dat werkt sowieso.
Qua extra adhesie werkt bij mij de Kruidvat Ultra Strong 4 No perfume erg goed.
Net de kubus geprint, door de leveling schroeven een halve slag strakker te zetten, blijft het nu wel redelijk plakken en wordt het filament ook lekker platgedrukt. Net een ander klein printje willen doen, maar kwam halverwege los, dus nu met een brim aan het printen.
Valt mij echter wel op dat de prints wat "uitzakken". Er komt een randje aan de onderkant en de hoeken trekken wat krom (naar boven).
Valt mij echter wel op dat de prints wat "uitzakken". Er komt een randje aan de onderkant en de hoeken trekken wat krom (naar boven).
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Fijn dat het al wat geholpen heeft.
Dat de print kromtrekt en daardoor de hoekjes naar boven komen word warping genoemd. https://rigid.ink/blogs/n...ens-and-how-to-prevent-it
Bij PLA heb je er normaal geen last van, in dit artikel word genoemd dat het bij pla kan komen door een te hoge temperatuur(extruder).
en dat je prints loskomen komt ook grotendeels door het kromtrekken
Dat de print kromtrekt en daardoor de hoekjes naar boven komen word warping genoemd. https://rigid.ink/blogs/n...ens-and-how-to-prevent-it
Bij PLA heb je er normaal geen last van, in dit artikel word genoemd dat het bij pla kan komen door een te hoge temperatuur(extruder).
en dat je prints loskomen komt ook grotendeels door het kromtrekken
[ Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 07-03-2019 20:01 ]
Oh dat kan dan komen omdat ik de extruder op 220 had gezet, het maximale wat mijn filament aan kan. Heb hem nu op 200 gezet om te kijken of dat beter wordt
Lord-The-Gamer (L-T-G)
ik zou niet teveel waarde hechten aan de getalletjes op de rol. PLA print tussen 180-220 en wat het beste werkt moet je zelf uitvinden
Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een AM8-achtige printer. Momenteel heb ik al een zo'n printer in gebruik. Nu kom ik er vorige week tijdens een hoge print achter dat ze Z-as niet helemaal haaks is terwijl ik zeker weet dat dit tijdens de bouw wel zo was.
Kennelijk is de constructie niet zo stevig als iedereen denkt. Ik denk ondertussen wel een mooie mod te hebben verzonnen die dat probleem aanpakt.
Kennelijk is de constructie niet zo stevig als iedereen denkt. Ik denk ondertussen wel een mooie mod te hebben verzonnen die dat probleem aanpakt.
Gisteravond nog een paar printjes gedaan met 0,2mm layer hoogte. Eerst op 200 toen op 190 met allebei een brim. Ze blijven goed plakken alleen is de onderste laag nog wat uitgezakt. Zal dit kunnen komen omdat het bed dan te dicht bij de nozzle staat? Prints komen er wel erg mooi uit moet ik zeggen
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dan ben ik benieuwd wat je hebt verzonnen, heb je foto's?jbhc schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:07:
Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een AM8-achtige printer. Momenteel heb ik al een zo'n printer in gebruik. Nu kom ik er vorige week tijdens een hoge print achter dat ze Z-as niet helemaal haaks is terwijl ik zeker weet dat dit tijdens de bouw wel zo was.
@pwillemske Als je prints uitzakken over tijd staat je bed te warm. Wat je kan doen is de temperatuur na de eerste/tweede laag iets omlaag doen. (bijv. van 60°C naar 57°C) Dan blijft het wel goed plakken maar krijg je dit niet zo snel.
[edit]
2 handige guides om beter te begrijpen wat de meest voorkomende problemen zijn en mogelijke fixes ervoor:
https://all3dp.com/1/comm...ooting-3d-printer-issues/
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
* ocf81 denkt dat deze links in de startpost onder een kopje beginners een plekje zouden moeten hebben
[edit]
2 handige guides om beter te begrijpen wat de meest voorkomende problemen zijn en mogelijke fixes ervoor:
https://all3dp.com/1/comm...ooting-3d-printer-issues/
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
* ocf81 denkt dat deze links in de startpost onder een kopje beginners een plekje zouden moeten hebben
[ Voor 50% gewijzigd door ocf81 op 08-03-2019 10:26 ]
© ocf81 1981-infinity
In principe niks spannends. Gewoon een kleine constructie met een aluminium profiel van 15*15mm wat een 3hoek aan de achterkant creëert. Iets waarvan ik me zo wie zo al een tijdje afvraag waarom dat er niet zit.Niekserr schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:13:
[...]
Dan ben ik benieuwd wat je hebt verzonnen, heb je foto's?
Als het af is zal ik de foto's posten en de mod op thingiverse zetten.
Alright, de fan van de hotend is naar de gallemiezen....blad afgebroken. Nu wil ik deze dan meteen upgraden naar een noctua variant, maar die gaan tot 12V terwijl mijn printer 24V is (Tevo Tornado). Hoe kan ik deze het beste aansluiten? Een convertertje er tussen of rechtstreeks op het bord? Het bord betreft een MKS Gen L V1.0.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
@pwillemske Check vooral goed dat de vervangende fan wel voldoende flow kan genereren vergeleken bij de originele fan. Ik ben helemaal niet thuis in de airflow-wereld maar heb wel gezien dat de ene fan de andere niet is qua statische druk etc. Dus wellicht is er een beter alternatief op 24V die ook meer druk kan genereren en toch ook stil is. Is er geen Tevo Tornado-community (wellicht op Thingiverse) die dit al eens onderzocht heeft?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb voor nu de gewone fan besteld, samen met een Nozzle onderhoudssetje, dan kan ik weer printen en verder met de basisRoom42 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 00:02:
@pwillemske Check vooral goed dat de vervangende fan wel voldoende flow kan genereren vergeleken bij de originele fan. Ik ben helemaal niet thuis in de airflow-wereld maar heb wel gezien dat de ene fan de andere niet is qua statische druk etc. Dus wellicht is er een beter alternatief op 24V die ook meer druk kan genereren en toch ook stil is. Is er geen Tevo Tornado-community (wellicht op Thingiverse) die dit al eens onderzocht heeft?

Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik heb (voor mijn Ender 3) er ook een MKS Gen L in gegooid, en omdat ik ook aan het kijken was of ik de hotend fan kan vervangen door een 12V heb ik wat zitten zoeken. Voor zover ik kon zien kan je geen 12V aansluiten als de input 24V is. Ik heb voor de mainboard fan een converter tussen gestopt.pwillemske schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:34:
Alright, de fan van de hotend is naar de gallemiezen....blad afgebroken. Nu wil ik deze dan meteen upgraden naar een noctua variant, maar die gaan tot 12V terwijl mijn printer 24V is (Tevo Tornado). Hoe kan ik deze het beste aansluiten? Een convertertje er tussen of rechtstreeks op het bord? Het bord betreft een MKS Gen L V1.0.
Eergisteren begonnen aan een grote print (heeft er 20 uur over gedaan) met een verse rol groene Real filament. Toen hij klaar was viel de kwaliteit erg tegen, de lagen niet mooi samegesmolten, ruw enz.
Met wat settings zitten spelen, geen resultaat, zelfs kleine printjes mislukt. Nozzle vervangen (wellicht een beetje verstopt) ook niet. Toen het filament vervangen, gelijk weer prima printjes.......
Het was een nieuwe rol filament uit het seal uit de gesealde doos.
Nu is het filament op die bewuste spoel erg ruw. Het voelt anders aan als anders en je ziet ook dat het ruw en mat is, ipv glad en glimmend. Ook heb ik een eind afgewikkeld om te zien of het alleen de buitenlaag was, maar het was voor zover ik kon beoordelen de hele rol.
Vochtigheid in die ruimte is rond de 50% en meestal zo tussen de 18 en 22 graden naar gelang het raam open staat en/of de kachel aan.
Eerlijkheid gebied me vertellen dat ik soms rook in die kamer, maar andere rollen Real die al weken daar hangen zijn nog mooi glad en glimmend en printen prima, dus het lijken me geen invloeden uit de kamer te zijn. Ik kan me niet herinneren of dit al was toen ik de rol openbrak en installeerde (in ieder geval niets vreemds opgevallen toen)
Iemand een idee wat er met de spoel aan de hand kan zijn?
Met wat settings zitten spelen, geen resultaat, zelfs kleine printjes mislukt. Nozzle vervangen (wellicht een beetje verstopt) ook niet. Toen het filament vervangen, gelijk weer prima printjes.......
Het was een nieuwe rol filament uit het seal uit de gesealde doos.
Nu is het filament op die bewuste spoel erg ruw. Het voelt anders aan als anders en je ziet ook dat het ruw en mat is, ipv glad en glimmend. Ook heb ik een eind afgewikkeld om te zien of het alleen de buitenlaag was, maar het was voor zover ik kon beoordelen de hele rol.
Vochtigheid in die ruimte is rond de 50% en meestal zo tussen de 18 en 22 graden naar gelang het raam open staat en/of de kachel aan.
Eerlijkheid gebied me vertellen dat ik soms rook in die kamer, maar andere rollen Real die al weken daar hangen zijn nog mooi glad en glimmend en printen prima, dus het lijken me geen invloeden uit de kamer te zijn. Ik kan me niet herinneren of dit al was toen ik de rol openbrak en installeerde (in ieder geval niets vreemds opgevallen toen)
Iemand een idee wat er met de spoel aan de hand kan zijn?
Zoals beloofd de foto.jbhc schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:48:
[...]
In principe niks spannends. Gewoon een kleine constructie met een aluminium profiel van 15*15mm wat een 3hoek aan de achterkant creëert. Iets waarvan ik me zo wie zo al een tijdje afvraag waarom dat er niet zit.
Als het af is zal ik de foto's posten en de mod op thingiverse zetten.
Ik vraag me al een tijdje af waarom de Z-as van de AM8 niet verstevigd is. Dit is in mijn ogen in het orginele ontwerp een zwakke plek. Helemaal nu ik er laatst achter kwam dat de Z-as van mijn reeds bestaande AM8 niet meer helemaal haaks is wilde ik dit voor mijn AM8-M alvast netjes oplossen.
Ik denk dat dit wel een aardige oplossing is.
Klikken voor hoge resolutie

Eindelijk heb ik vanavond even de tijd gehad om de platen op maat te snijden en te bevestigen.Edd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:24:
Vanmiddag heb ik bij de Praxis wat Polystyreen platen gekocht. Deze wil ik gebruiken voor het dicht bouwen van de printer. Wel op een dusdanige manier dat ik ze er eventueel allemaal vanaf kan halen, als ik PLA wil printen, maar ook makkelijk kan plaatsen voor ABS.
Nu is origineel dat alleen de voorste plaat verwijderd kan worden, maar dezelfde clips waar deze mee vast zit kun je ook gebruiken voor de zijpanelen. Voor de bovenste plaat zal ik nog even moeten kijken of dat ook zo kan.
Mijn Voron is nu dus een gelosten printer

Ik moet alleen nog de klemmen voor de bovenste plaat printen.
Het op maat maken van de platen was goed te doen. Eerst met een scherp stanley-mes een aantal keer in de plaat kerven, zodat er breuklijn ontstond. Daarna de plaat tussen de tafel (met de breuklijn op de rand) en een balk plaatsen en heel voorzichtig wat kracht zetten. Toen brak deze netjes doormidden.
De wat kleinere stukken heb ik met een tang kunnen afbreken.
Het komt wel goed uit dat deze nu dicht is, want dan kan ik ABS ermee gaan printen. Nu moet ik nog wat onderdelen (onderste skirt) printen en die passen niet op 200x200..
-
Heeft iemand tips voor een buildplate van een Tevo Tornado 2018, want ik durf niet met PETG te gaan printen met het glazen bed aangezien dat schijnbaar extreem vast kan gaan zitten
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Wat ik altijd doe met printen op glas is een laagje 3DLac er op. (Die haarlak van de Action kan ook) Dat maakt de hechting goed, maar het is ook een laagje dat onder de kraan oplost, waardoor je dus met enig geduld ook de print er weer af kan spoelen zonder dat je de plaat stuk trekt.pwillemske schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:06:
Heeft iemand tips voor een buildplate van een Tevo Tornado 2018, want ik durf niet met PETG te gaan printen met het glazen bed aangezien dat schijnbaar extreem vast kan gaan zitten
© ocf81 1981-infinity
Oke maar dan koop ik denk ik een anycube plaat, aangezien deze afneembaar is. Anders moet ik elke keer het bed los schroeven, stekker er uit trekken en iedere keer levelen. Jij print ook met PETG begrijp ik?ocf81 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Wat ik altijd doe met printen op glas is een laagje 3DLac er op. (Die haarlak van de Action kan ook) Dat maakt de hechting goed, maar het is ook een laagje dat onder de kraan oplost, waardoor je dus met enig geduld ook de print er weer af kan spoelen zonder dat je de plaat stuk trekt.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Prittstift op glas werkt ook erg goed. Ik heb mn bed dan wel op 70 graden staan.
Schijnt dat die nog wel eens kapot kan gaan door PETG, zelf niet geprobeerd.pwillemske schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:41:
[...]
Oke maar dan koop ik denk ik een anycube plaat, aangezien deze afneembaar is. Anders moet ik elke keer het bed los schroeven, stekker er uit trekken en iedere keer levelen. Jij print ook met PETG begrijp ik?
Ja daar ben ik dus bang voor, maar lees dat tape tussen de glasplaat en de print enorm scheelt, maar ook weer dat tape en een verwarmd bed niet samengaanManIkWeet schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:13:
[...]
Schijnt dat die nog wel eens kapot kan gaan door PETG, zelf niet geprobeerd.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bubbels worden wat groter door de warmte, dat kan je terug zien in je print.pwillemske schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:19:
[...]
Ja daar ben ik dus bang voor, maar lees dat tape tussen de glasplaat en de print enorm scheelt, maar ook weer dat tape en een verwarmd bed niet samengaan
Weet iemand een adres waar ik lokaal SLA (randstad) hobby printjes kan laten maken ?
Iemand met een Form2 of zo, 3DHubs is geen optie meer
@pwillemske Ik heb inderdaad een afneembare plaat. Als je die niet hebt zou ik een andere optie overwegen. Direct printen op alu werkt ook wel goed met wat 3DLac.
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 12-03-2019 21:58 ]
© ocf81 1981-infinity
Heeft iemand hier ervaring met 4010 radiale fans? Ik heb geen idee over hoe krachtig deze fans doorgaans zijn. Ik heb alleen ervaring met 5015 en 5020 fans. (en die blazen als een tierelier)
Ik ben bezig met het ontwerpen van een half direct extruder voor een chimera en voor de koeling wil ik graag een 4010 gebruiken omdat deze wat compacter zijn waardoor ik deze makkelijker kwijt kan naast de hot end. Kunnen deze genoeg airflow genereren voor het koelen van een chimera?
Ik ben bezig met het ontwerpen van een half direct extruder voor een chimera en voor de koeling wil ik graag een 4010 gebruiken omdat deze wat compacter zijn waardoor ik deze makkelijker kwijt kan naast de hot end. Kunnen deze genoeg airflow genereren voor het koelen van een chimera?
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 13-03-2019 00:06 ]
© ocf81 1981-infinity
ik kan dat..absrnd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:58:
Weet iemand een adres waar ik lokaal SLA (randstad) hobby printjes kan laten maken ?
maar waarom is 3dhubs geen optie meer?
60 TB can not be enough
Het lijkt erop dat Aliexpress heeft gewonnen van Prusa.
Mijn MK3S upgrade van Prusa is er nog steeds niet, maar die van Alie ligt als het goed is in de brievenbus
Ik heb alle nieuwe R4 onderdelen reeds geprint met Cololrfabb XT. Van het weekend maar is gaan knutselen.
Mijn MK3S upgrade van Prusa is er nog steeds niet, maar die van Alie ligt als het goed is in de brievenbus
Ik heb alle nieuwe R4 onderdelen reeds geprint met Cololrfabb XT. Van het weekend maar is gaan knutselen.
3dhubs doet alleen nog maar b2b (Business 2 Business)KorneelB schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:27:
[...]
ik kan dat..
maar waarom is 3dhubs geen optie meer?
nieuws: 3D Hubs laat particulieren met 3d-printer niet meer toe
[ Voor 27% gewijzigd door Spinez0r op 13-03-2019 15:03 ]
B2B betekend niet wat je denkt dat het betekend..Spinez0r schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:03:
[...]
3dhubs doet alleen nog maar b2b (Business 2 Business)
nieuws: 3D Hubs laat particulieren met 3d-printer niet meer toe
particulieren mogen idd geen oneerlijke concurrentie cq belastingontduikende concurrentie voeren met geregistreerde bedrijven bij het aanbieden van printers.
maar nergens staat daar dat particulieren niet gewoon printjes kunnen laten uitvoeren..
ik heb meerdere dagelijkse bestellingen van consumenten daar hoor..
dus om terug te komen op de orginele vraag, waarom kan je geen printjes meer doen op 3d hubs dan?
60 TB can not be enough
Ik wil proberen wat hogere snelheden te halen met mijn ANET A6...
50mm/s klinkt haalbaar maar ik merk dat mijn printer dan niet echt accuraat meer is, ook is er veel ghosting/ringing.
Uiteraard denk ik dan aan het vervangen van de shitty belts, rubber met staal, voor betere belts.
Ook wel handig lijkt mij het vervangen/aanpassen van de idlerpulleys met (geprinte) tanden
Zijn dit goede ideeën?
50mm/s klinkt haalbaar maar ik merk dat mijn printer dan niet echt accuraat meer is, ook is er veel ghosting/ringing.
Uiteraard denk ik dan aan het vervangen van de shitty belts, rubber met staal, voor betere belts.
Ook wel handig lijkt mij het vervangen/aanpassen van de idlerpulleys met (geprinte) tanden
Zijn dit goede ideeën?
Opzich zijn je ideeën goed.ManIkWeet schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:53:
Ik wil proberen wat hogere snelheden te halen met mijn ANET A6...
Zijn dit goede ideeën?
Belts is sowieso een goed idee, de standaard belts hebben aardig wat rek.
Het grootste probleem daarentegen zijn niet de belts etc. maar toch echt het frame.
De A6 is geen super stevige printer die met hoge snelheden kan printen.
Als je hem ombouwt naar bijvoorbeeld een AM8, of de nieuwe BLV printer (https://www.thingiverse.com/thing:3382718) dan zal je een stuk betere resultaten behalen.
Let wel op dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen, maarja...dat is het risico van de hobby
Als ik inderdaad aluminium ombouw ga doen, dan denk ik dat ik een 300x300 HEVO bouw, of is de BLV in alle opzichten beter?Spinez0r schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:34:
[...]
Opzich zijn je ideeën goed.
Belts is sowieso een goed idee, de standaard belts hebben aardig wat rek.
Het grootste probleem daarentegen zijn niet de belts etc. maar toch echt het frame.
De A6 is geen super stevige printer die met hoge snelheden kan printen.
Als je hem ombouwt naar bijvoorbeeld een AM8, of de nieuwe BLV printer (https://www.thingiverse.com/thing:3382718) dan zal je een stuk betere resultaten behalen.
Let wel op dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen, maarja...dat is het risico van de hobby
Maar inderdaad, ik heb wat rare steps/mm staan met mijn huidige belts. Dan ga ik wat nieuwe bestellen!
Als je kijkt naar het ontwerk van de A6, wat zou dan een realistische snelheid/kwaliteit zijn?
Ik heb zelf altijd toen m'n A6 nog origineel was ongeveer met 40 á 50 mm/s geprint, maar ik vind kwaliteit belangrijker dan snelheid.ManIkWeet schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:59:
[...]
Als ik inderdaad aluminium ombouw ga doen, dan denk ik dat ik een 300x300 HEVO bouw, of is de BLV in alle opzichten beter?
Maar inderdaad, ik heb wat rare steps/mm staan met mijn huidige belts. Dan ga ik wat nieuwe bestellen!
Als je kijkt naar het ontwerk van de A6, wat zou dan een realistische snelheid/kwaliteit zijn?
Ook nu ik 'm heb omgebouwd naar een AM6 print ik nog steeds de outer perimeters met 50 mm/s en de infill met 70 mm/s
Dit geeft mij hele consistente kwaliteit waar ik zeer tevreden mee ben.
Moet daarbij wel vermelden dat ik een direct extrusion systeem geruik (Titan) dus ik kan ook niet zo makkelijk sneller i.v.m. de massa van de printkop.
[ Voor 9% gewijzigd door Spinez0r op 15-03-2019 11:03 ]
Recent heb ik op mijn Ender 3 een inductieve sensor gemonteerd met een detectie afstand van 8mm. Nu heb ik het probleem dat deze te laat word getriggered door het alu. bed onder mijn glasplaat. (Mijn glasplaat is dus eigenlijk te dik?) Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Want ik print wel het liefste op glas.
@ManIkWeet Die BLV ziet er leuk uit, maar de balk aan de voorkant mist, waardoor ik een vraagteken zet bij de stijfheid van dat ontwerp.
Sowieso is het bij het ombouwen van een printer verstandig om te kunnen beschikken over een 2e printer. (bijv. een printer van een vriend)
@Sme4gle Kan de sensor nog wat lager? Zolang die niet onder je printkop uitsteekt is het goed, Nikkelfolie schijnt ook wel aardig te werken om de response van de sensor te verhogen, maar ik weet niet waar je dat kan krijgen.
@de rest nogmaals de vraag of iemand mij kan vertellen hoeveel slechter een 4010 fan presteert t.o.v. een 5015? Ik kan nergens specs vinden qua airflow of static pressue.
Sowieso is het bij het ombouwen van een printer verstandig om te kunnen beschikken over een 2e printer. (bijv. een printer van een vriend)
@Sme4gle Kan de sensor nog wat lager? Zolang die niet onder je printkop uitsteekt is het goed, Nikkelfolie schijnt ook wel aardig te werken om de response van de sensor te verhogen, maar ik weet niet waar je dat kan krijgen.
@de rest nogmaals de vraag of iemand mij kan vertellen hoeveel slechter een 4010 fan presteert t.o.v. een 5015? Ik kan nergens specs vinden qua airflow of static pressue.
© ocf81 1981-infinity
Nee, de sensor staat al veel lager als de nozzle voor test purposes. Maar de sensor crashed dus op de glasplaat omdat hij het alu bed niet optijd detecteerd. Nickel folie zoeken it is dus.@Sme4gle Kan de sensor nog wat lager? Zolang die niet onder je printkop uitsteekt is het goed, Nikkelfolie schijnt ook wel aardig te werken om de response van de sensor te verhogen, maar ik weet niet waar je dat kan krijgen.
@Sme4gle Als nikkelfolie meer dan een paar tientjes kost kan je je afvragen of een BLTouch kloon niet een goed alternatief is (kost €26)
© ocf81 1981-infinity
@Sme4gleocf81 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:49:
@Sme4gle Als nikkelfolie meer dan een paar tientjes kost kan je je afvragen of een BLTouch kloon niet een goed alternatief is (kost €26)
Of kloon uit China van Trianglelabs voor $14.85
Daar zat ik ook naar de kijken, het lijkt er wel op dat de extrusies aan de zijkant breder zijn (40x20)ocf81 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:34:
@ManIkWeet Die BLV ziet er leuk uit, maar de balk aan de voorkant mist, waardoor ik een vraagteken zet bij de stijfheid van dat ontwerp.
Zonder de dwarsbalk ga je gewoon aan stijfheid inleveren. Als je dat wil compenseren dan is het opschalen van een 2020 naar een 2040 in een richting die haaks op de kracht staat die je wil verstevigen niet geheel afdoende. In hoeverre de panelen dan meer stijfheid bieden is dan weer onduidelijk, maar ik kan mij goed voorstellen dat dit toch wat vibraties op gaat leveren die je liever niet wil, met name wanneer de printkop aan de voorkant komt.ManIkWeet schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:56:
[...]
Daar zat ik ook naar de kijken, het lijkt er wel op dat de extrusies aan de zijkant breder zijn (40x20)
[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 15-03-2019 12:51 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik heb een probleem met mijn hypercube evolution (Duet 2 wifi bordje)
Hij staat helemaal klaar en ingesteld om mijn eerste test print te gaan maken.
Maar het lijkt wel of dat die een loop blijft uitvoeren van mijn start.g bestand in de duet.
Er zit een pauze in om mijn glasplaat er op te kunnen leggen, maar na dat ik op resume klik begint hij weer met homen en bed levelen
instellingen:
CURA 3.6.0
Start g code:
M98 Pstart.g
Duet 2 wifi
start.g
M83 ; extruder relative mode
M140 S70 ; set bed temp
M104 S210 ; set extruder temp
M190 S70 ; wait for bed temp
M109 S210 ; wait for extruder temp
G32 ; Bed leveling (compensate) hier zit ook de home fuctie vooraf al in
G1 Z10 X150 Y150 ; Move Z
M226 ; Pauze voor glasplaat te monteren (heb ook M25 geprobeerd maar geeft het zelfde resultaat)
M190 S70 ; Wait for bed to reheat
G92 E0 ; Reset extruder length to zero
G1 F200 E10 ; Extrude 10mm at 200mm/min
Eerste stukje code van de STL file:
;FLAVOR:RepRap
;TIME:7992
;Filament used: 11.2566m, 0m
;Layer height: 0.2
;Generated with Cura_SteamEngine 3.6.0
T0
M190 S60
M104 S200
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode
M98 Pstart.g
M83 ;relative extrusion mode
G1 F1500 E-6.5
;LAYER_COUNT:488
;LAYER:0
M107
G0 F3600 X117.091 Y128.041 Z0.3
;TYPE:SKIRT
G1 F1500 E6.5
G1 F1800 X117.691 Y127.527 E0.03942
G1 X118.339 Y127.076 E0.03939
G1 X119.029 Y126.693 E0.03937
G1 X119.755 Y126.382 E0.0394
G1 X120.508 Y126.145 E0.03938
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of verkeerd heb toe gepast?
EDIT: is niet echt een loop maar doet het 2x dus na de 2x resume begint de print. Ook als de pauze er uit is doet die 2x home all en bed levelen.
Hij staat helemaal klaar en ingesteld om mijn eerste test print te gaan maken.
Maar het lijkt wel of dat die een loop blijft uitvoeren van mijn start.g bestand in de duet.
Er zit een pauze in om mijn glasplaat er op te kunnen leggen, maar na dat ik op resume klik begint hij weer met homen en bed levelen
instellingen:
CURA 3.6.0
Start g code:
M98 Pstart.g
Duet 2 wifi
start.g
M83 ; extruder relative mode
M140 S70 ; set bed temp
M104 S210 ; set extruder temp
M190 S70 ; wait for bed temp
M109 S210 ; wait for extruder temp
G32 ; Bed leveling (compensate) hier zit ook de home fuctie vooraf al in
G1 Z10 X150 Y150 ; Move Z
M226 ; Pauze voor glasplaat te monteren (heb ook M25 geprobeerd maar geeft het zelfde resultaat)
M190 S70 ; Wait for bed to reheat
G1 F200 E10 ; Extrude 10mm at 200mm/min
Eerste stukje code van de STL file:
;FLAVOR:RepRap
;TIME:7992
;Filament used: 11.2566m, 0m
;Layer height: 0.2
;Generated with Cura_SteamEngine 3.6.0
T0
M190 S60
M104 S200
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode
M98 Pstart.g
M83 ;relative extrusion mode
G1 F1500 E-6.5
;LAYER_COUNT:488
;LAYER:0
M107
G0 F3600 X117.091 Y128.041 Z0.3
;TYPE:SKIRT
G1 F1500 E6.5
G1 F1800 X117.691 Y127.527 E0.03942
G1 X118.339 Y127.076 E0.03939
G1 X119.029 Y126.693 E0.03937
G1 X119.755 Y126.382 E0.0394
G1 X120.508 Y126.145 E0.03938
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of verkeerd heb toe gepast?
EDIT: is niet echt een loop maar doet het 2x dus na de 2x resume begint de print. Ook als de pauze er uit is doet die 2x home all en bed levelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pjotter87 op 15-03-2019 16:07 ]
Gister eindelijk de fans binnengekregen (40x40 24v). Vanochtend dus geïnstalleerd en het bed geleveld aan de hand van deze video:
YouTube: Best method for 3D printer bed levelling
Werkt nu erg goed moet ik zeggen. Bed ontvet met Alcohol ketonatus 96 van de Kruidvat. Toen de vierkantjes geprint en vrijwel meteen goed afgesteld, ben nu de Strain Relief aan het printen voor mijn Tornado
Straks denk ik wat dempers bestellen samen met een connector assortiment voor kleine elektronica. Heeft iemand nog tips hiervoor?
YouTube: Best method for 3D printer bed levelling
Werkt nu erg goed moet ik zeggen. Bed ontvet met Alcohol ketonatus 96 van de Kruidvat. Toen de vierkantjes geprint en vrijwel meteen goed afgesteld, ben nu de Strain Relief aan het printen voor mijn Tornado
Straks denk ik wat dempers bestellen samen met een connector assortiment voor kleine elektronica. Heeft iemand nog tips hiervoor?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
@Pjotter87 Kan het zijn dat jouw start.g nog ergens anders wordt aangeroepen?
© ocf81 1981-infinity
wil graag nieuwe grotere printer, met 300x300 minimaal.
weet iemand een goedkope goeie?
tegenwoordig zoveel van die dingen, merken waar ik nog nooit van gehoord heb etc.
zit te denken rond de 350ish euro ofzo.
dus als iemand ervaring heeft met een van deze dingen, zou ik het graag horen
tegenwoordig zoveel van die dingen, merken waar ik nog nooit van gehoord heb etc.
Zou dan de CR-10 Series aanraden. Dan zit je op 300*300*400 met het basismodel. Heb ik zelf ook en heeft een hele grote community. Goedkoop te upgraden en in de basis al heel goed. Eigenlijk de grote broer van de Ender 3 Series.DamianSixSixSix schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:06:
wil graag nieuwe grotere printer, met 300x300 minimaal.
Ik kwam van een Anet A8 en het was een hele verbetering.
Uit China heb je als je een beetje kijkt naar goede dealtjes een CR-10 wel voor ~ 250.
[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 17-03-2019 12:15 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.