Flex kan ik begrijpen, want met flex "snijdt" de extruder gear dieper in het filament waardoor het effectieve diameter van de extruder gear afneemt. Voor andere materialen heb ik daar nooit iets van gezien. Allen laten ongeveer hetzelfde patroon achter. Alleen carbon filament was iets minder ver ingedrukt, maar dan nog zou dat effect minimaal zijn.
Hmm, misschien is dat waarom ik opeens een multiplier van 1.31 moest toepassen...Tadango schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:34:
Flex kan ik begrijpen, want met flex "snijdt" de extruder gear dieper in het filament waardoor het effectieve diameter van de extruder gear afneemt. Voor andere materialen heb ik daar nooit iets van gezien. Allen laten ongeveer hetzelfde patroon achter. Alleen carbon filament was iets minder ver ingedrukt, maar dan nog zou dat effect minimaal zijn.
Maar ik gebruik PLA...
Ik zie wel duidelijk waar de tanden in het plastic bijten als ik het eruit haal.
Misschien mijn veer iets losser zetten... maar tegelijkertijd geen last van skipping, dus...
Beter strakker dan losser. Bij PLA zou het verschil in veer sterkte niet heel groot moeten zijn voor de effectieve diameter. Als hij iets slipt omdat je wat koud print door een lange bowden kan het wel zijn dat hij het PLA te weinig doorvoert, maar dat zou je moeten kunnen zien op het patroon in de PLA. Ik test altijd met een warmte extruder (220C) tov een feed zonder hotend en dat zou weinig verschil moeten opleveren.
1.31 is wel heel erg veel voor PLA. Voor FLEX aardig normaal aangezien dat ook nog meer zakt en trekt, zeker over infill.
1.31 is wel heel erg veel voor PLA. Voor FLEX aardig normaal aangezien dat ook nog meer zakt en trekt, zeker over infill.
Ik denk dat ik het dit weekend gewoon ga proberen. Het kan nooit kwaad natuurlijk aangezien het gewoon ook weer te resetten is.
Het zal toch een reden hebben dat ze dit aangeven om te doen in o/a de prusa omschrijving.
Het zal toch een reden hebben dat ze dit aangeven om te doen in o/a de prusa omschrijving.
-Te huur
Van de week een aantal dingen geupgrade waaronder een behuizing om de printer en een upgrade naar de UltraBase die ik al een tijdje geleden besteld had.

Helemaal happy. Tot vanochtend, na mijn eerste ‘grote’ ABS print. De parts waren na het afkoelen kennelijk al losgekomen van de ultrabase en hebben een aantal stukken van de ultrabase meegenomen
. Volgens mij hecht de ultrabase iets te goed...

Maar weer op zoek naar een andere build surface dus. Dit word hem ook niet zo. Iemand tips?

Helemaal happy. Tot vanochtend, na mijn eerste ‘grote’ ABS print. De parts waren na het afkoelen kennelijk al losgekomen van de ultrabase en hebben een aantal stukken van de ultrabase meegenomen

Maar weer op zoek naar een andere build surface dus. Dit word hem ook niet zo. Iemand tips?
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
@DustMan4u de build plate voldoende laten afkoelen?
Jup. Print was om ongeveer 1 uur vanacht klaar en zo trof ik hem vanochtend rond 7 uur aan... al losgekomen van de buildplate met stukjes ultrabase aan de print...azerty schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:53:
@DustMan4u de build plate voldoende laten afkoelen?
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
@DustMan4u Het positieve is dat je geen last had van warping 
Overigens stellen ze hier: http://www.anycubic3d.com/products/show/1060.html dat je hem ook kunt gebruiken voor ABS. Ik zou denk ik gewoon garantie claimen. Het zou zomaar een productiefout kunnen zijn.

Overigens stellen ze hier: http://www.anycubic3d.com/products/show/1060.html dat je hem ook kunt gebruiken voor ABS. Ik zou denk ik gewoon garantie claimen. Het zou zomaar een productiefout kunnen zijn.
[ Voor 61% gewijzigd door jbhc op 17-02-2019 10:17 ]
Je kan de garantie voor de UltraBase op z'n minst proberen ja, nooit geschoten is altijd mis.
Iemand anders hier een Prusa Mk3 met octoprint?
Heb een raspberry pi 3 B, met octoprint 1.3.10.
Maar heb ontzettende moeite om via usb verbinding te krijgen.
Meerdere kabels geprobeerd(ook andere usb port) en de timeouts te verhogen van de autodetection en baudrate maar zonder succes.
Alles staat op auto, als ik op connect druk start mijn Mk3 ook opnieuw op, maar blijft hij in octoprint staan op Detecting baudrate.
Tot ik de volgende Error krijg :Offline (Error: No more baudrates to test, and no suitable baudrate found.)
Meerdere kabels geprobeerd(ook andere usb port) en de timeouts te verhogen van de autodetection en baudrate maar zonder succes.
Alles staat op auto, als ik op connect druk start mijn Mk3 ook opnieuw op, maar blijft hij in octoprint staan op Detecting baudrate.
Tot ik de volgende Error krijg :Offline (Error: No more baudrates to test, and no suitable baudrate found.)
Ik gebruik alleen maar octoprint. In dit geval met de MK2/MK2S en nu de MK3. Alles staat gewoon op auto als ik connectie maak. Dat die de prusa opnieuw start is normaal volgens mij. Daarom zal ik nooit gaan kloten met octoprint omdat die anders de print onderbreektlennertvdkort schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:16:
Welke instellingen gebruik je voor connectie te maken (buiten het auto gebeuren).
Er is trouwens een nieuwe versie van octo nu. 1.16 of zoiets.
Linkje : https://octoprint.org/blo...oprint&utm_content=1.3.10
[ Voor 6% gewijzigd door Yagermeister op 17-02-2019 20:52 . Reden: toevoeging ]
-Te huur
Haha ja inderdaad, zero warping. Nu alleen die stukken ultrabase nog van mn print af zien te krijgenjbhc schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:13:
@DustMan4u Het positieve is dat je geen last had van warping

Garantie claimen ga ik zeker proberen. Heb de verkoper al een bericht gestuurd. Afwachten maar.
Welke bed temperatuur heb je gebruikt voor het printen met ABS? Wil in de toekomst met m'n ultrabase ook eens abs printen proberen, dus ben erg benieuwd.DustMan4u schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:23:
[...]
Haha ja inderdaad, zero warping. Nu alleen die stukken ultrabase nog van mn print af zien te krijgen
Garantie claimen ga ik zeker proberen. Heb de verkoper al een bericht gestuurd. Afwachten maar.
Deze print was op 100ºC. Succes met het printen (en hopelijk niet slopen van jouw ultrabasePetersNL schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:01:
[...]
Welke bed temperatuur heb je gebruikt voor het printen met ABS? Wil in de toekomst met m'n ultrabase ook eens abs printen proberen, dus ben erg benieuwd.

Voor degene met een Prusa:
Prusa MK3S upgrade
De upgrade kitjes staan inmiddels ook al op Aliexpress
Prusa MK3S upgrade
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Voor een paar euro meer heb je de originele waar je ook nog eens meer krijgt. Ik denk niet dat het zo'n goede deal is ten opzichte van het origineel.DylanE schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:53:
Voor degene met een Prusa:
Prusa MK3S upgrade
IR filament sensor + cable
PTFE tube
Fan-shroud-black (factory printed from ABS)
Bolts & fasteners, steel ball, magnets
Textile sleeve
300g Black PETG for self-printed parts
[ Voor 10% gewijzigd door Yagermeister op 18-02-2019 09:14 . Reden: Toevoeging ]
-Te huur
Het origineel heb ik ook in bestelling staan, dat kost je € 30.Yagermeister schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:13:
[...]
Voor een paar euro meer heb je de originele waar je ook nog eens meer krijgt. Ik denk niet dat het zo'n goede deal is ten opzichte van het origineel.
IR filament sensor + cable
PTFE tube
Fan-shroud-black (factory printed from ABS)
Bolts & fasteners, steel ball, magnets
Textile sleeve
300g Black PETG for self-printed parts
Hier krijg je alles bij behalve 300gr. PETG
[ Voor 4% gewijzigd door BiLo op 18-02-2019 09:42 ]
De shroud krijg je ook nog erbij. Dan nog vindt ik 20 euro meer voor het origineel niet echt veel meer. Voor 40 als ik me niet vergis krijg je het zelfs geprint. Daarbij heb je het waarschijnlijk nog sneller ook aangezien die van Ali pas in maart begint met shippen.DylanE schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:22:
[...]
Het origineel heb ik ook in bestelling staan, dat kost je € 30.
Hier krijg je alles bij behalve 300gr. PETG
-Te huur
Ja, daar zit wat in. De onderdelen print je natuurlijk gewoon met je eigen Prusa, je zou gek zijn daarvoor te betalen gezien ze daar ook met een Prusa worden gerpintYagermeister schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:45:
[...]
De shroud krijg je ook nog erbij. Dan nog vindt ik 20 euro meer voor het origineel niet echt veel meer. Voor 40 als ik me niet vergis krijg je het zelfs geprint. Daarbij heb je het waarschijnlijk nog sneller ook aangezien die van Ali pas in maart begint met shippen.
Ik heb die van mij sinds donderdag in bestelling staan (bij Prusa) maar helaas nog geen verzendbevestiging.
Moet je wel ABS hebben en willen printen.DylanE schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:49:
[...]
Ja, daar zit wat in. De onderdelen print je natuurlijk gewoon met je eigen Prusa, je zou gek zijn daarvoor te betalen gezien ze daar ook met een Prusa worden gerpint
Heb gister na 3 uur proberen eindelijk mn gratis MMU2S upgradesetje besteld. De site lag plat doordat iedereen tegelijk zn voucher kreeg denk ik.
Alleen de nieuwe fan shroud wordt in ABS geleverd. Alle andere onderdelen van de Prusa zijn PETG.CyBeRSPiN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:55:
[...]
Moet je wel ABS hebben en willen printen.
Heb gister na 3 uur proberen eindelijk mn gratis MMU2S upgradesetje besteld. De site lag plat doordat iedereen tegelijk zn voucher kreeg denk ik.
Ik denk dat deze in ABS wordt geprint omdat ie een stuk kleiner lijkt te zijn dan zijn voorganger waardoor deze dichter bij de heater block zit.
Nu heb ik gisteren een hele mooie laptop stand geprint van thingieverse in mahonie hout filament van 123-3d. Kom ik er nu achter dat die niet werkt omdat de laptop een schuine kant heeft waardoor die eraf glijdt 
Kan ik die weer gaan remixen en opnieuw printen. De print zelf was overigens heel goed gegaan op een 2-tal kleine foutjes bij de eerste laag.
.
Mijne heb ik in ieder geval zaterdag meteen besteld en aangezien het toch factory printed is doen we dat maar ineens. Ben ik blij dat ik de bear extruder of skele extruder nog niet geprint heb. Alhoewel ik hier natuurlijk weer over twijfel vanwege de betere mogelijkheid om aan de achterkant bij de gt2 belt te komen.
Kan ik die weer gaan remixen en opnieuw printen. De print zelf was overigens heel goed gegaan op een 2-tal kleine foutjes bij de eerste laag.
Ik heb zaterdag contact gehad met de support omdat ik nog geen gekregen had. Ze hadden deze op de vrijdag per email verstuurd dus dat zou wat raar zijn dat die natuurlijk net allemaal tegelijk op de site aan het horken warenCyBeRSPiN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:55:
[...]
Moet je wel ABS hebben en willen printen.
Mijne heb ik in ieder geval zaterdag meteen besteld en aangezien het toch factory printed is doen we dat maar ineens. Ben ik blij dat ik de bear extruder of skele extruder nog niet geprint heb. Alhoewel ik hier natuurlijk weer over twijfel vanwege de betere mogelijkheid om aan de achterkant bij de gt2 belt te komen.
[ Voor 54% gewijzigd door Yagermeister op 18-02-2019 11:05 . Reden: Alweer toevoeging ]
-Te huur
Maakie wel contact als je alleen via usb voed en de psu uitlaat?lennertvdkort schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:16:
Hangt af van je moederbord denk ik...period! schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:37:
[...]
Maakie wel contact als je alleen via usb voed en de psu uitlaat?
Een Arduino draait prima op USB, maar ik kan me voorstellen andere niet.
Zijn er hier mensen die al eens met de pathio slicer hebben gewerkt?
Deze slicer probeert sterkere prints te krijgen door gedeeltelijk af te stappen van het gelaagde 2D concept dat slicers tot nu toe hebben gebruikt. De ontwiklkeling wordt ondersteund door PrusaE3D. Het lijkt mij zeker een slicer om in de gaten te houden.
Deze slicer probeert sterkere prints te krijgen door gedeeltelijk af te stappen van het gelaagde 2D concept dat slicers tot nu toe hebben gebruikt. De ontwiklkeling wordt ondersteund door PrusaE3D. Het lijkt mij zeker een slicer om in de gaten te houden.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Zag het net ook voorbij komen. Interessante ontwikkeling. Slicer is van de grond af aan opnieuw ontwikkeld.ocf81 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:18:
Deze slicer probeert sterkere prints te krijgen door gedeeltelijk af te stappen van het gelaagde 2D concept dat slicers tot nu toe hebben gebruikt. De ontwiklkeling wordt ondersteund door Prusa. Het lijkt mij zeker een slicer om in de gaten te houden.
Even de beta gedownload en ziet er goed uit. Echter nog wel heel erg buggy en beperkt in instelmogelijkheden en eigenlijk de titel beta niet waardig.
Thomas Sanladerer heeft er vandaag een youtube-review aan gewijd: YouTube: E3D are making a slicer - and it will compete with Simplify3D!
Volgens mij is het trouwens niet Prusa maar E3D die de ontwikkeling trekt, of ik moet iets gemist hebben.
@DustMan4u je hebt gelijk, ik heb het verkeerd onthouden.
Ik kom er nu achter dat je perse een account moet aanmaken, dus ik ben alweer afgehaakt. Ik ga mijn data niet delen om te slicen. Maar hopelijk komt straks een vergelijkbare pathing ook naar cura of een andere open source slicer.
Ik kom er nu achter dat je perse een account moet aanmaken, dus ik ben alweer afgehaakt. Ik ga mijn data niet delen om te slicen. Maar hopelijk komt straks een vergelijkbare pathing ook naar cura of een andere open source slicer.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb de 'oplossing' gevonden, als ik mijn filament sensor aanzet kan ik zonder moeite verbinding krijgen.
Maar ik heb hem uit staan omdat die sensor niet heel erg betrouwbaar is.
Zal eens op de fb groep vragen hoe of wat..
@Yagermeister Klopt van de nieuwe versie van octopi, maar mijn octoprint is iig de huidige versie.
@jbhc
Baudrate test retry #1
Send: N0 M110 N0*125
Baudrate test retry #2
zo gaat ie door tot:
Changing monitoring state from "Detecting baudrate" to "Error: No more baudrates to test, and no suitable baudrate found.
@period! hij doet niks als ik dat doe.
Maar ik heb hem uit staan omdat die sensor niet heel erg betrouwbaar is.
Zal eens op de fb groep vragen hoe of wat..
@Yagermeister Klopt van de nieuwe versie van octopi, maar mijn octoprint is iig de huidige versie.
@jbhc
Baudrate test retry #1
Baudrate test retry #2
zo gaat ie door tot:
Changing monitoring state from "Detecting baudrate" to "Error: No more baudrates to test, and no suitable baudrate found.
@period! hij doet niks als ik dat doe.
Gisteren is een driver op het Anet bord overleden, dus op zoek naar vervanging. Ik dacht er even snel een te bestellen, maar die is niet meer op voorraad. Met die levertijd kan ik net zo goed een A4988 chipje in china bestellen.
Nu hebben jullie vast wel goede suggesties voor een nieuw bord, om snel weer te gaan printen.
Eisen voor het vervangende bord, Marlin, twee Z drivers, compatibel met octoprint.
Nu hebben jullie vast wel goede suggesties voor een nieuw bord, om snel weer te gaan printen.
Eisen voor het vervangende bord, Marlin, twee Z drivers, compatibel met octoprint.
@zekerpixels Ramps 1.4 met TMC2208 drivers. "Goedkoop" en veel stiller dan een stock board. Alleen de boel wel voorzien van minimaal 1 mosfet (Voor het heated bed) en een ventilator.
@jbhc, Inderdaad daar kan ik gelijk die TMC drivers op zetten of later vervangen, nog niet aan gedacht.
Ik vindt nu alleen de TMC2100 en TMC2130, nog eens kijken naar het verschil.
(ja, china. ik wacht nog op een aantal pakketjes van november)
Voordeel van de ramps 1.4 is natuurlijk, dat deze overal te vinden is en veel informatie.
Maar is er inmiddels niet iets nieuwers beschikbaar?
Mosfets voor hotend en heatbed zijn er al, een fan was nu ook al.
Ik vindt nu alleen de TMC2100 en TMC2130, nog eens kijken naar het verschil.
(ja, china. ik wacht nog op een aantal pakketjes van november)
Voordeel van de ramps 1.4 is natuurlijk, dat deze overal te vinden is en veel informatie.
Maar is er inmiddels niet iets nieuwers beschikbaar?
Mosfets voor hotend en heatbed zijn er al, een fan was nu ook al.
Neem dan gelijk de 1.6 versie van Ramps, heeft weer een aantal verbeteringen tov de 1.4.jbhc schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:19:
@zekerpixels Ramps 1.4 met TMC2208 drivers. "Goedkoop" en veel stiller dan een stock board. Alleen de boel wel voorzien van minimaal 1 mosfet (Voor het heated bed) en een ventilator.
Alleen is de 1.6 dan niet officieel open source, maar voor het geld hoef je dat verschil niet te voelen.
@Pixelmagic De Ramps 1.6 zou inderdaad ook kunnen. Alleen noem ik die bewust niet vanwege de door je zelf aangehaalde punten.
@zekerpixels Dit soort drivers heb ik gewoon op AliExpress besteld:
https://www.aliexpress.co...83-49ab-bed9-3571f2ba798e
Hier hebben ze ook gewoon de TMC2208
De 2208 hebben als voordeel dat je ze als je dat wil als drop in replacement kunt gebruiken voor de A4988 of DRV8825 en als je dat wil ook via een 1draads UART verbinding van wat extra features gebruik kunt maken.
@zekerpixels Dit soort drivers heb ik gewoon op AliExpress besteld:
https://www.aliexpress.co...83-49ab-bed9-3571f2ba798e
Hier hebben ze ook gewoon de TMC2208
De 2208 hebben als voordeel dat je ze als je dat wil als drop in replacement kunt gebruiken voor de A4988 of DRV8825 en als je dat wil ook via een 1draads UART verbinding van wat extra features gebruik kunt maken.
[ Voor 12% gewijzigd door jbhc op 18-02-2019 19:26 ]
@lennertvdkort Ik zou gewoon even contact zoeken met Prusa. Om een of andere reden werk je USB poort niet naar behoren. Voor zover ik begrijp hebben ze een erg nette afthersales.
@zekerpixels Blijf alsjeblieft met je poten van de RAMPS 1.4 af. De polyfuses op dat ding kan je eigenlijk niet vertrouwen voor een printer met een bed groter dan 10x10cm. Een 1.5 of 1.6 zou nog kunnen, daar zitten andere zekeringen op.
Ik zou niet voor de RAMPS gaan maar voor de RUMBA plus 1.5 (die met de bladzekeringen)
Beter bord en compatible met de 2130/2208. Kost wel iets meer, maar dat is het wel waard.
Mocht je het nog iets uitgebreider willen, dan kan je ook eens kijken naar Klipper i.c.m. een RAMPS 1.5 of 1.6, dat begint langzaamaan wat volwassener te geraken.
Andere alternatieven zijn bijv. Megatronics 3.1 of MKS Gen L. Helaas is het aansluiten van een scherm op de Megatronics niet zo makkelijk, de pinout is anders dan bij (nagenoeg alle) andere borden.
Ik zou niet voor de RAMPS gaan maar voor de RUMBA plus 1.5 (die met de bladzekeringen)
Beter bord en compatible met de 2130/2208. Kost wel iets meer, maar dat is het wel waard.
Mocht je het nog iets uitgebreider willen, dan kan je ook eens kijken naar Klipper i.c.m. een RAMPS 1.5 of 1.6, dat begint langzaamaan wat volwassener te geraken.
Andere alternatieven zijn bijv. Megatronics 3.1 of MKS Gen L. Helaas is het aansluiten van een scherm op de Megatronics niet zo makkelijk, de pinout is anders dan bij (nagenoeg alle) andere borden.
[ Voor 66% gewijzigd door ocf81 op 18-02-2019 20:18 ]
© ocf81 1981-infinity
Wat een taalgebruik. Met de Ramps 1.4 is niet zoveel mis hoor en helemaal als je een mosfet voor je heated bed gebruik,t zoals ik eerder al zij, is er niks aan de hand.ocf81 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:58:
@zekerpixels Blijf alsjeblieft met je poten van de RAMPS 1.4 af. De polyfuses op dat ding kan je eigenlijk niet vertrouwen voor een printer met een bed groter dan 10x10cm. Een 1.5 of 1.6 zou nog kunnen, daar zitten andere zekeringen op.
@ocf81, zo te zien is een van de weinige verschillen tussen een ramps 1.4 en 1.5 de zekeringen, geen polyfuses meer en de packge vorm van de mosfet. (die zekeringen kan ik zo te zien binnen enkele minuten vervangen mocht dat nodig zijn) ramps 1.6 heeft zo weer betere connectoren en een heatsink voor de mosfets, ik heb al extra mosfets voor het heatbed en hotend dus die connectoren hebben het niet zo zwaar.
Ik heb mijn Anet A6 nu op een MKS Gen L draaien met TMC2130 drivers, werkt erg lekker.ocf81 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:58:
@zekerpixels
Wat het scherm betreft; je kunt de draden van het scherm 'omwisselen' bijv mbv wat dupont kabeltjes.
Zie https://www.thingiverse.c...pic:27555#comment-1791018 voor wat instructies. Ik heb ze gevolgd en zo uitgevoerd.

Alternatief is in Marlin de pin definities aanpassen
https://www.instructables...s-Display-on-a-MKS-Gen-1/
@jbhc, Zoals je al eerder gehoor heb heb ik plannen voor een am8 build, daarbij heb ik een idee hoe het eruit komt te zien. Nu is een Mega + Ramps met drivers en heatsink natuurlijk niet zo plat als het anet board, weet je toevallig hoe hoog deze constructie is?
@jbhc Ja, dat zou in principe moeten kloppen. Er zijn echter ook genoeg 1.4 klonen waar wel meer mis mee is. Ik heb onderhand als mod op reddit genoeg slechte dingen met 1.4's langs zien komen dat ik dat ding gewoon in de categorie brandhout heb geplaatst in mijn hoofd. Geen haar beter dan een Anet controller. Je weet niet wat je koopt wanneer je een chinese 1.4 kloon koopt, en daarmee haal je een hoop risico op de hals.
© ocf81 1981-infinity
Ik wilde eerst een arduino mega met RAMPS 1.4 bestellen, niet dat het Anet board geweldig is, maar het voelt niet als een upgrade.
Ik ben toch wat verder gaan zoeken, daarbij lijkt mij een Re-ARM, RAMPS 1,6+ met TMC2130 een leuke combo om met te gaan sleutelen. Als ik dat niet aan de gang krijg, hang ik er een arduino mega onder.
YouTube: How to make your 3D printer smart and silent with the TMC2130!
Eerst nog wat beter uitzoeken, maar ik verheug me niet echt op weer een maand of twee op onderdelen wachten, dat stond niet op de planning.
Ik ben toch wat verder gaan zoeken, daarbij lijkt mij een Re-ARM, RAMPS 1,6+ met TMC2130 een leuke combo om met te gaan sleutelen. Als ik dat niet aan de gang krijg, hang ik er een arduino mega onder.
Eerst nog wat beter uitzoeken, maar ik verheug me niet echt op weer een maand of twee op onderdelen wachten, dat stond niet op de planning.
[ Voor 71% gewijzigd door zekerpixels op 18-02-2019 23:06 ]
Ik heb deze met 2208 drivers er op: https://nl.aliexpress.com...-DRV8825/32919533439.htmlzekerpixels schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:51:
Ik wilde eerst een arduino mega met RAMPS 1.4 bestellen, niet dat het Anet board geweldig is, maar het voelt niet als een upgrade.
Erg net boardje, goed afgewerkt.
Heb de 2208s apart besteld btw, wilde niet boven de 22€ komen ivm mogelijke import heffing.
@Pixelmagic, Ik bestel wel vaker bij die store op AX en de kwaliteit is er wel hoger dan de standaard china rommel, beter nog exact die staat al in de winkelwagen.
Ik heb gisteren even naar de review gekeken maar er zitten toch best flink nog wat haken en ogen aan deze software. Als ik het goed begrepen heb zou dit zelfs mogelijk een betaalde versie worden alhoewel ze dit nog niet zeker weten.ocf81 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:18:
Dat nog niet alle opties erin zitten laat ik nog even weg aangezien het een beta is. Wel ben ik zoals andere ook niet zo fan om me aan te melden maar ook dat snap ik wel daar zij die data kunnen gebruiken om het product beter te maken.
Wat ik eigenlijk mis in Simplify3D (of andere) is eigenlijk de mogelijkheid om voor elk object een andere infill of perimeter op te geven. Ik weet dat het mogelijk is om dit per laag te doen maar ik wil bij 1 object printen met 4 perimeters en de andere met 3. Dat de laaghoogte hetzelfde moet zijn lijkt dan wel duidelijk te zijn.
-Te huur
@Yagermeister Juist bij S3D is dat heel erg eenvoudig. Per object maak je een process aan met alle instellingen die je wilt.
Verschillende laag hoogtes, temperaturen, fan flows en alles is mogelijk
Weer wat geleerd. Dit wist ik niet eens. Vanavond nog maar eens kijken hoe ik dat kan misbruiken.Tadango schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:03:
@Yagermeister Juist bij S3D is dat heel erg eenvoudig. Per object maak je een process aan met alle instellingen die je wilt.
-Te huur
Ik heb persoonlijk gewoon een RAMPS kit op amazon.de besteld, kost weinig snel geleverd en werkt prima met een externe mosfet (of twee).zekerpixels schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:51:
https://www.amazon.de/gp/product/B06XPST1SY/
Misschien even een heel duf idee maar waarom niet zoiets als een duet maestro of zelfs de wifi versie. Dit schijnt veel fijner te zijn met instellen etc alhoewel dit wel een stuk duurder is als een simpel ramps board.zekerpixels schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:51:
Schijnt ook zelfs mee te vallen:
https://nl.aliexpress.com...-4007-ba69-205df039dbb0-1
34 dollar voor duet maestro met lcd erbij zelfs.
[ Voor 24% gewijzigd door Yagermeister op 19-02-2019 16:19 . Reden: Toevoeging ]
-Te huur
Lijkt me dat dat alleen een LCD is.... Wat is anders de SET optie?Yagermeister schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:13:
[...]
Misschien even een heel duf idee maar waarom niet zoiets als een duet maestro of zelfs de wifi versie. Dit schijnt veel fijner te zijn met instellen etc alhoewel dit wel een stuk duurder is als een simpel ramps board.
Schijnt ook zelfs mee te vallen:
https://nl.aliexpress.com...-4007-ba69-205df039dbb0-1
34 dollar voor duet maestro met lcd erbij zelfs.
Btw, hoe verhoudt zo'n bord zich tov een Octoprint setup?
Dat dacht ik eerst ook aangezien iedereen rond de 75 dollar zit wat nog steeds laag is. Bij bovenstaande link staat echter:Tadango schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:31:
[...]
Lijkt me dat dat alleen een LCD is.... Wat is anders de SET optie?
Btw, hoe verhoudt zo'n bord zich tov een Octoprint setup?
Pakket Lijst:
1 pc Clone Duet 2 Maestro Board,
1 pc PanelDue aangesloten board (mening),
1 pc PanelDue Scherm (mening),
1 pc Kabel,
10 pcs jumper,
Dus dat zou betekenen dat het toch echt board en scherm is.
Wat ik van de duets weet is dat deze ruimschoots boven octoprint staan aangezien dit eigenlijk al in de firmware zit en ook vrij makkelijk uit te breiden is. Zelf heb ik erheen zitten te kijken voor de prusa maar aangezien ik daar al duur genoeg uitkwam met alles heb ik het niet gedaan.
-Te huur
Klopt, maar het is echt alleen een LCD zonder de set. Maar bestel gerust, ik hoor het wel
Je hebt gelijkTadango schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:35:
Klopt, maar het is echt alleen een LCD zonder de set. Maar bestel gerust, ik hoor het wel
-Te huur
Vanwege al het floating point werk is bij een delta een 32-bits chip wel echt relevant, maar verder is 8-bits genoeg voor het meeste wat je met een printer wil doen. Het is vooral de snelheid van 8-bits chips die ze nekt. Als je een 8-bits atmega met een snelheid van 100MHz zou hebben, dan zou dat zelfs de hogere microsteppings voldoende rap kunnen aansturen.
© ocf81 1981-infinity
Nu de discussie over de bordjes weer eens oplaait...
Hoe zijn de ervaringen met klipper hier?
Verwijderd
Vriend van me heeft een Anycubic i3 mega gekocht, leuk spul, nu voor 230 euro incl. 3kg PLA te krijgen bij Aliexpress. Ik ben nog wat aan het lezen over alternatieven, maar ik vind het wat ondoorzichtig; je komt dan de JGAurora A5 tegen die 300x300x300 kan printen ipv de 200x200x200. Kosten ongeveer 330 euro met een kilo PLA. De Anycubic lijkt wel meer te worden gebruikt.
Wat is wijsheid..
Tips voor deze beginner zijn welkom
Bedoeling is met name om voorlopig wat doosjes voor domoticastuff te kunnen printen en misschien wat beugels om spullen te kunnen bevestigen aan de motor e.d.
Wat is wijsheid..
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2019 21:46 ]
Ik heb voor weinig een A4988 besteld, als die binnenkomt eens zien hoe ik met een reworkstation overweg kan. (50 cent voor een oefenprojectje is ook niet veel)
Ik moet nog uitzoeken hoe het werkt met twee z motoren op een ramps (of iets anders), want die hangen dan achter 1 driver. Geen idee of dat bij het anet board ook zo was.
@Yagermeister, Ik heb de Duet ook voorbij zien komen, sommigen lijken er erg enthousiast over te zijn. Maar vindt ik eigenlijk wat aan de dure kant, voor een clone.
@ocf81, Dat 32-bit beter is voor delta en xy zie ik wel vaker voorbij komen, maar ga je daar met een cartesian iets van merken, kan je bijvoorbeeld sneller of mooier?
@Verwijderd, Ik dacht direct aan deze review YouTube: What is this 3D Printer supposed to be? JGAurora A5 Review Heb al een paar keer gezien dat er wordt geadverteerd met wifi, wat er standaard niet op zit.
Ik moet nog uitzoeken hoe het werkt met twee z motoren op een ramps (of iets anders), want die hangen dan achter 1 driver. Geen idee of dat bij het anet board ook zo was.
@Yagermeister, Ik heb de Duet ook voorbij zien komen, sommigen lijken er erg enthousiast over te zijn. Maar vindt ik eigenlijk wat aan de dure kant, voor een clone.
@ocf81, Dat 32-bit beter is voor delta en xy zie ik wel vaker voorbij komen, maar ga je daar met een cartesian iets van merken, kan je bijvoorbeeld sneller of mooier?
@Verwijderd, Ik dacht direct aan deze review YouTube: What is this 3D Printer supposed to be? JGAurora A5 Review Heb al een paar keer gezien dat er wordt geadverteerd met wifi, wat er standaard niet op zit.
[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 19-02-2019 22:04 ]
Je hebt helemaal gelijk. Succes ermee! Ik ben wel benieuwd hoe dat verlooptzekerpixels schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:59:
Ik heb voor weinig een A4988 besteld, als die binnenkomt eens zien hoe ik met een reworkstation overweg kan. (50 cent voor een oefenprojectje is ook niet veel)
Er zijn splitter kabels voor. Op de anet zitten er 2 aansluitingen achter dezelfde driver. De splitter zit in het bord verwerkt.zekerpixels schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:59:
Het is inderdaad een leuk bord. Zitten veel aansluitingen op en je kan er ook een leuk scherm op aansluiten.zekerpixels schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:59:
Zoals ik al zei, met een Cartesische printer is het nut beperkt. Het enige nut wat ik mij kan bedenken zijn niet-rekenkundige features zoals de grotere hoeveelheid opslag voor programmacode, uitvoeringsgeheugen of aantal pinnen die een andere chip mogelijkerwijs zou kunnen hebben, maar in ieder geval niet de mogelijkheid om langere getallen te verwerken.zekerpixels schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:59:
...
© ocf81 1981-infinity
Paar weken geleden geupgrade naar klipper hier.SuperKris schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:16:
Nu de discussie over de bordjes weer eens oplaait...
Had toch al een Raspberry Pi achter mn printer hangen dus dacht waarom niet eens proberen.
Mijn configuratie is een Raspberry Pi B3+ met het stock Anet (A6) moederbord.
Klipper bied erg veel voordelen, maar het is nog wel wat buggy. Als je eenmaal weet hoe je goed hieromheen configureert werkt het naar mijn idee wel erg fijn.
Een aantal pluspunten:
- Je kunt de configuratie heel eenvoudig aanpassen. Gewoon de config file op de pi aanpassen en via de gcode terminal van Octoprint het commando 'RESTART' geven is voldoende. Geen opnieuw compilen en flashen meer.
- Klipper kan veel hogere snelheden halen dan Marlin en stuurt naar mijn idee de steppers ook beter aan waardoor je betere vormen krijgt.
- Klipper kan zo snel printen dat Octoprint het niet bij kan houden, hierdoor 'freezed' de printer regelmatig op complexe bewegingen (cirkels bijvoorbeeld), met een blob en slechte finish tot gevolg. Oplossing hiervoor is printen vanaf 'Virtual SD' om de (te trage) Octoprint interpretatie er tussenuit te halen. Nadeel hiervan is dat je een hoop van de mooie Octoprint features niet meer kunt gebruiken (Cancel objects, gcode preview etc...)
- Klipper gaat niet goed om met 'sticky gcode' (move/extrusie commando's waarbij niet allen assen worden gespecificeerd) en kan hierdoor de print halverwege gewoon afbreken met de error 'Move exceeds maximum extrusion'. Gelukkig kun je hier goed omheen werken door sticky gcode uit te zetten. (Maar voordat je er achter bent dat dit de oorzaak is van deze error...)
Al met al zeker tevreden met de upgrade. Betere en snellere prints en eenvoudiger te configureren, al moet je wel even leren omgaan met wat ongemakkelijkheden...
Tja, ik merk nu dat de snelheids limiet vooral zit in het materiaal en niet in de aansturing. Ook snelle cirkels met veel instructies gaan nu mooi vloeiend en goed met de TH3D firmware. Sneller printen kan niet omdat het materiaal gewoon niet sneller vloeit. Hogere nozzle temp geeft teveel extrusie verschillen (tussen langzame en snelle stukken) en is het niet waard. Met 100mm/s heeft mijn 8 bit bordje geen probleem nu, en dat is echt te snel voor de meeste prints
Ik had ergens gelezen dat de maximale snelheid voor 8bit 65mm/s was, maar jij geeft nu aan dat je 100mm/s haalt.Tadango schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:34:
Tja, ik merk nu dat de snelheids limiet vooral zit in het materiaal en niet in de aansturing. Ook snelle cirkels met veel instructies gaan nu mooi vloeiend en goed met de TH3D firmware. Sneller printen kan niet omdat het materiaal gewoon niet sneller vloeit. Hogere nozzle temp geeft teveel extrusie verschillen (tussen langzame en snelle stukken) en is het niet waard. Met 100mm/s heeft mijn 8 bit bordje geen probleem nu, en dat is echt te snel voor de meeste prints
Ik vraag me af of iemand hier een goede bron over heeft? Die in detail gaat over de snelheidslimiet van 8bit? Ik kan me voorstellen dat sommige bewegingen sneller kunnen dan anderen, misschien zelfs dat het aan firmware ligt...
Het ligt aan de limieten in de firmware denk ik. Er zal een theoretisch limiet zijn aan het aantal stappen wat per seconde gedaan kan worden door een 16Mhz 8bit atmega, maar 65 lijkt me wel traag. Wellicht is dat een limiet om aan te houden om problemen te voorkomen? Ik heb de 100 nooit na gemeten uiteraard.
De Prusa MK3 kan tot 200mm/s printen dus dat zou raar zijn als 65 het limiet is. Ik denk eerder dat de artifacten vanaf 65 zichtbaar beginnen te worden.ManIkWeet schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:04:
[...]
Ik had ergens gelezen dat de maximale snelheid voor 8bit 65mm/s was, maar jij geeft nu aan dat je 100mm/s haalt.
Ik vraag me af of iemand hier een goede bron over heeft? Die in detail gaat over de snelheidslimiet van 8bit? Ik kan me voorstellen dat sommige bewegingen sneller kunnen dan anderen, misschien zelfs dat het aan firmware ligt...
Ik ben nu bezig om standaard op 80mm te printen en ik heb er vrijwel geen last van met de MK3.
-Te huur
Nee de theoretische snelheid ligt zo hoog dat gaan we niet halen zonder dat je printer uit elkaar schud . Voor een snelheid van 100mm/s moet je printer al behoorlijk sturdy zijn. Stiekem zit er ergens een setting in Marlin (tenminste jaar of 3 geleden) waarbij je de max snelheid kan aangeven die staat standaard op 80 mm/s. dus zelfs al wil je harder wordt het stiekem tegengehouden in de firmware.ManIkWeet schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:04:
[...]
Ik had ergens gelezen dat de maximale snelheid voor 8bit 65mm/s was, maar jij geeft nu aan dat je 100mm/s haalt.
in een oud filmpje kun je zien wat echt 100mm/s doorspoelen naar 1:50 voor de 2e laag
Op een gegeven moment in een ander shot kun je zien hoe deze mendel90 ook al behoorlijk begint te bokken, en de mendel90 is denk ik wel een van de meest stevige printer ontwerpen van de laatste 10 jaar.
dit is destijds wel nagemeten met een uitleg ergens op een reprap forum (kon he tniet meer vinden)
Je kan dus wel zien aan dat filmpje dat dit wel een behoorlijk statement is van mr prusa, eentje die zijn printer niet na kan komen denk ikYagermeister schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:28:
[...]
De Prusa MK3 kan tot 200mm/s printen
[ Voor 19% gewijzigd door WeeDzi op 20-02-2019 12:50 ]
We hebben het ook nergens erover gehad dat de print dan ook goed isWeeDzi schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:43:
[...]
Nee de theoretische snelheid ligt zo hoog dat gaan we niet halen zonder dat je printer uit elkaar schud . Voor een snelheid van 100mm/s moet je printer al behoorlijk sturdy zijn. Stiekem zit er ergens een setting in Marlin (tenminste jaar of 3 geleden) waarbij je de max snelheid kan aangeven die staat standaard op 80 mm/s. dus zelfs al wil je harder wordt het stiekem tegengehouden in de firmware.
in een oud filmpje kun je zien wat echt 100mm/s doorspoelen naar 1:50 voor de 2e laag
Op een gegeven moment in een ander shot kun je zien hoe deze mendel90 ook al behoorlijk begint te bokken, en de mendel90 is denk ik wel een van de meest stevige printer ontwerpen van de laatste 10 jaar.
[YouTube: mendel90 0,3 mm 100 mm/sec] dit is destijds wel nagemeten met een uitleg ergens op een reprap forum (kon he tniet meer vinden)
[...]
Je kan dus wel zien aan dat filmpje dat dit wel een behoorlijk statement is van mr prusa, eentje die zijn printer niet na kan komen denk ik
Met klipper zie je dat overigens wel vaker in de videos op youtube. Laatst een delta gezien die 450mm/s liep. Dat ding had wel 2 volcano's erachter die filamant naar binnen aan het drukken waren. Dat liep geweldig en op zich was de kwaliteit van de print niet eens zo heel slecht als je de snelheid bedenkt waarop het liep.
-Te huur
Ik zie in de comments staan dat hij 1/8 microstepping deed, wat de helft van de pulsjes nodig tov het gangbare 1/16 microstepping, misschien dat dat ook helpt met maximale snelheid?WeeDzi schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:43:
[...]
Nee de theoretische snelheid ligt zo hoog dat gaan we niet halen zonder dat je printer uit elkaar schud . Voor een snelheid van 100mm/s moet je printer al behoorlijk sturdy zijn. Stiekem zit er ergens een setting in Marlin (tenminste jaar of 3 geleden) waarbij je de max snelheid kan aangeven die staat standaard op 80 mm/s. dus zelfs al wil je harder wordt het stiekem tegengehouden in de firmware.
[YouTube: mendel90 0,3 mm 100 mm/sec] dit is destijds wel nagemeten met een uitleg ergens op een reprap forum (kon he tniet meer vinden)
[...]
Je kan dus wel zien aan dat filmpje dat dit wel een behoorlijk statement is van mr prusa, eentje die zijn printer niet na kan komen denk ik
Een linkje zou wel stoer zijnYagermeister schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:43:
[...]
We hebben het ook nergens erover gehad dat de print dan ook goed is![]()
Met klipper zie je dat overigens wel vaker in de videos op youtube. Laatst een delta gezien die 450mm/s liep. Dat ding had wel 2 volcano's erachter die filamant naar binnen aan het drukken waren. Dat liep geweldig en op zich was de kwaliteit van de print niet eens zo heel slecht als je de snelheid bedenkt waarop het liep.
Kan die zeker wel, afhankelijk van de grootte van het object en of hij de acceleratie kan halen op een laag. Het is zelfs een standaard instelling voor infill van de MK3WeeDzi schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:43:
[...]
[...]
Voor perimeters is het een ander verhaal, dan ga je in de natuurkunde wereld terecht komen. Dan heb je namelijk kans op zulke snelheden kans dat het filament 'uit de bocht vliegt', dat helpt niet voor het resultaat.
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
Ik denk dat meneer Prusa wel weet waar hij het over heeftWeeDzi schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:43:
[...]
[...]
Een ander voorbeeld van high speed printing:
Railcore!
YouTube: Railcore II at 150mm/s
[ Voor 65% gewijzigd door BiLo op 20-02-2019 16:09 ]
U vraagt en wij draaien. YouTube: Raspberry Pi3 Touch screen 3D Printer better than OctoPrint!ManIkWeet schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:19:
[...]
Ik zie in de comments staan dat hij 1/8 microstepping deed, wat de helft van de pulsjes nodig tov het gangbare 1/16 microstepping, misschien dat dat ook helpt met maximale snelheid?
[...]
Een linkje zou wel stoer zijn
Ik zie overigens dat het om repetier software draait maar hij legt de snelheid ook uit. Hij zegt ergens iets van 450mm/s. Anders is dit alsnog niet het goede filmpje
-Te huur
Heb je daar een filmpje vanYagermeister schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:43:
[...]
We hebben het ook nergens erover gehad dat de print dan ook goed is![]()
Helaas is dat nooit 150mm/s naar mijn mening vergelijk em maar eens met dat filmpje dat ik heb gepost, deze zou dan nog een keer zo snel moeten zijn.DylanE schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:51:
[...]
Ik denk dat meneer Prusa wel weet waar hij het over heeft![]()
Een ander voorbeeld van high speed printing:
Railcore!
YouTube: Railcore II at 150mm/s
Precies wat je zegt technisch kan alles. Je kan van alles instellen natuurlijk maar waarschijnlijk gaat hij die snelheid nooit echt halen omdat je tijd nodig hebt om op die snelheid te komen en weer tijd en afstand nodig hebt om af te remmen voor de volgende regel code....JoostvWillegen schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:03:
[...]
Kan die zeker wel, afhankelijk van de grootte van het object en of hij de acceleratie kan halen op een laag. Het is zelfs een standaard instelling voor infill van de MK3![]()
Voor perimeters is het een ander verhaal, dan ga je in de natuurkunde wereld terecht komen. Dan heb je namelijk kans op zulke snelheden kans dat het filament 'uit de bocht vliegt', dat helpt niet voor het resultaat.
Das het zelfde als zeggen ik heb een auto die 600km per uur haalt alleen er is geen weg lang genoeg waar ik het kan halen. Kan je auto dan 600km/u rijden of niet?? ik vind dan van niet
[ Voor 50% gewijzigd door WeeDzi op 20-02-2019 17:05 ]
Ik vraag me ook af of je een aandrijfsysteem kan maken dat op die snelheid nog voldoende precisie kan behalen om er een goede print uit te halen. In dat filmpje zie je de banden af en toe ook flink uitslaan.
© ocf81 1981-infinity
Nouja er is natuurlijk dit filmpje...ocf81 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:51:
Ik vraag me ook af of je een aandrijfsysteem kan maken dat op die snelheid nog voldoende precisie kan behalen om er een goede print uit te halen. In dat filmpje zie je de banden af en toe ook flink uitslaan.
Edit:
En artikel...
[ Voor 12% gewijzigd door ManIkWeet op 20-02-2019 19:00 ]
@ManIkWeet Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar het lijkt me geen makkelijke opgave qua ontwerp.
© ocf81 1981-infinity
Neem een kijkje naar een pick and place machine. Die behalen hele hoge snelheden met zeer grote precisie.
Ik heb het al eens eerder benoemd, grote snelheid en precisie is (imo) het best mogelijk met ball screws en lineaire rails. (Is het kosteneffectief? Waarschijnlijk niet
)
Of je moet hoge kwaliteit riemen nemen die stuk breder zijn dan die smalle riemen die we nu gebruiken.
Belangrijkste is natuurlijk een stevig frame en dat zal ook niet makkelijk zijn.
Ik heb het al eens eerder benoemd, grote snelheid en precisie is (imo) het best mogelijk met ball screws en lineaire rails. (Is het kosteneffectief? Waarschijnlijk niet
Of je moet hoge kwaliteit riemen nemen die stuk breder zijn dan die smalle riemen die we nu gebruiken.
Belangrijkste is natuurlijk een stevig frame en dat zal ook niet makkelijk zijn.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Kogelomloopspindel en lineaire rails moet je dan inderdaad hebbenthijsco19 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:38:
Neem een kijkje naar een pick and place machine. Die behalen hele hoge snelheden met zeer grote precisie.
Ik heb het al eens eerder benoemd, grote snelheid en precisie is (imo) het best mogelijk met ball screws en lineaire rails. (Is het kosteneffectief? Waarschijnlijk niet)
[ Voor 0% gewijzigd door foekie01 op 21-02-2019 08:55 . Reden: typo ]
Yagermeister schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:13:
[...]
U vraagt en wij draaien. YouTube: Raspberry Pi3 Touch screen 3D Printer better than OctoPrint!
Ik zie overigens dat het om repetier software draait maar hij legt de snelheid ook uit. Hij zegt ergens iets van 450mm/s. Anders is dit alsnog niet het goede filmpje
Zie bovenstaande linkjeWeeDzi schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:58:
[...]
Heb je daar een filmpje vanben wel benieuwd naar 450mm/s
-Te huur
Zo.. Na heel lang prutsen, klooien en frustraties is het eindelijk gelukt om de Voron een beetje naar mijn zin te laten printen. Nadat ik deze in elkaar had gezet liep in namelijk tegen een aantal problemen aan.
Van simpele dingen als riemen die niet genoeg waren gespannen tot een hardnekkige stringing en riemen die eigenlijk werden opgegeten.
Het strining kwam doordat de hotend fan te weinig airflow gaf en hierdoor het filament te zacht bleef in de hotend. Na het vervangen van de fan door een betere, kon ik teminste weer iets met retraction lengte en snelheid. Hiervoor leek het namelijk niet uit te maken hoe veel of snel/langzaam de retraction stond. Ik had altijd wel last van iets van stringing.
Het opeten van de riemen heb ik ondervangen door een m5 ring tussen de lagers te plaatsen. Het lijkt dat 2 lagers met flens op elkaar te weinig ruimte laat voor marges. Hierdoor wilde de riem op de flens kruipen en uiteindelijk vastlopen tussen de lager en idlers.
Het enige waar ik nog wel naar wil kijken is of ik iets aan de part cooling moet doen. Die lijkt niet altijd voldoende te zijn.
[YouTube: VORON 2.1 Printing]
Vanmiddag heb ik bij de Praxis wat Polystyreen platen gekocht. Deze wil ik gebruiken voor het dicht bouwen van de printer. Wel op een dusdanige manier dat ik ze er eventueel allemaal vanaf kan halen, als ik PLA wil printen, maar ook makkelijk kan plaatsen voor ABS.
Nu is origineel dat alleen de voorste plaat verwijderd kan worden, maar dezelfde clips waar deze mee vast zit kun je ook gebruiken voor de zijpanelen. Voor de bovenste plaat zal ik nog even moeten kijken of dat ook zo kan.
Van simpele dingen als riemen die niet genoeg waren gespannen tot een hardnekkige stringing en riemen die eigenlijk werden opgegeten.
Het strining kwam doordat de hotend fan te weinig airflow gaf en hierdoor het filament te zacht bleef in de hotend. Na het vervangen van de fan door een betere, kon ik teminste weer iets met retraction lengte en snelheid. Hiervoor leek het namelijk niet uit te maken hoe veel of snel/langzaam de retraction stond. Ik had altijd wel last van iets van stringing.
Het opeten van de riemen heb ik ondervangen door een m5 ring tussen de lagers te plaatsen. Het lijkt dat 2 lagers met flens op elkaar te weinig ruimte laat voor marges. Hierdoor wilde de riem op de flens kruipen en uiteindelijk vastlopen tussen de lager en idlers.
Het enige waar ik nog wel naar wil kijken is of ik iets aan de part cooling moet doen. Die lijkt niet altijd voldoende te zijn.
Vanmiddag heb ik bij de Praxis wat Polystyreen platen gekocht. Deze wil ik gebruiken voor het dicht bouwen van de printer. Wel op een dusdanige manier dat ik ze er eventueel allemaal vanaf kan halen, als ik PLA wil printen, maar ook makkelijk kan plaatsen voor ABS.
Nu is origineel dat alleen de voorste plaat verwijderd kan worden, maar dezelfde clips waar deze mee vast zit kun je ook gebruiken voor de zijpanelen. Voor de bovenste plaat zal ik nog even moeten kijken of dat ook zo kan.
-
Wtf? ik heb eindelijk mijn koets van bedrading voorzien, wil ik alles op 0 zetten gaat de koets de verkeerde kant op. Hu hoe kan dat nu, de vorige keer ging ie de juiste kant op 
Edit: Ha m500 werkt blijkbaar niet op de M569 param

Edit: Ha m500 werkt blijkbaar niet op de M569 param

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 24-02-2019 19:39 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
@Damic Wat is een koets? 
Is dat misschien een Belgische vertaling van iets uit het Engels?
Is dat misschien een Belgische vertaling van iets uit het Engels?
offtopic:
Het is trouwens "klinkt bekend", in je signature
Het is trouwens "klinkt bekend", in je signature

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 24-02-2019 20:11 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Carriage
rijtuig/koets
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik denk dat het makkelijker is, voor iedereen, om de Engelse terminologie aan te houden...
Motor, Stepper Driver, Hotend, part cooling, XYZ carriage, enclosure etc. etc.
Ik ben dat niet met je eens en probeer eigenlijk, voor zover ze bestaan en ik ze ken, zoveel mogenlijk de nederlandse termen aan te houden.ManIkWeet schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:15:
Ik denk dat het makkelijker is, voor iedereen, om de Engelse terminologie aan te houden...
Het is hier tenslotte een Nederlands forum
(En ja, ik heb ook een harde schijf, een toetsenbord en een muis
Het deftige nederlandse woord voor een Carriage in dit geval is een slede/slee. Niet alle engelse woorden moet je 1 op 1 vertalen.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Heeft er iemand ervaring met vocht in het filament? Een tijdje geleden heb ik mijn natte filament gedroogd in een oven waarna ik weer perfect printte. Nu heb ik alleen het idee dat er alweer vocht in zit. Zou het kunnen dat er na een keer drogen het vocht sneller in het filament trekt? Het gaat om PLA.
Heb zelf een DIY filament box gemaakt, maar heb de rol iets van 1,5 week op de printer gelaten
.
Heb zelf een DIY filament box gemaakt, maar heb de rol iets van 1,5 week op de printer gelaten
Ik heb hetzelfde gehad maar dan met Petg. Nadat ik die heb laten drogen in een drybox waren de prints veel beter.Niekserr schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:24:
Heeft er iemand ervaring met vocht in het filament? Een tijdje geleden heb ik mijn natte filament gedroogd in een oven waarna ik weer perfect printte. Nu heb ik alleen het idee dat er alweer vocht in zit. Zou het kunnen dat er na een keer drogen het vocht sneller in het filament trekt? Het gaat om PLA.
Heb zelf een DIY filament box gemaakt, maar heb de rol iets van 1,5 week op de printer gelaten.
PLA heeft geloof ik hetzelfde probleem.
-Te huur
Welke leveranciers heb jij gebruikt voor de Voron? De aankooplijst is grotendeels Aliexpress, maar Misumi onderdelen zijn in NL wat lastiger te vinden. Idem voor de buildplate.Edd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:24:
Zo.. Na heel lang prutsen, klooien en frustraties is het eindelijk gelukt om de Voron een beetje naar mijn zin te laten printen. Nadat ik deze in elkaar had gezet liep in namelijk tegen een aantal problemen aan.
(Ik vraag dit omdat ik er ook een wil gaan bouwen)
Heel veel AliExpress..citruspers schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:05:
[...]
Welke leveranciers heb jij gebruikt voor de Voron? De aankooplijst is grotendeels Aliexpress, maar Misumi onderdelen zijn in NL wat lastiger te vinden. Idem voor de buildplate.
(Ik vraag dit omdat ik er ook een wil gaan bouwen)
Dan voornamelijk TriangleLabs of de andere wat betere shops. De rails komen bijvoorbeeld bij de CNA Mechinical store vandaan.
De extrusions had ik al voor de Voron 1.0 gekocht bij Motedis.
De buildplate heb ik via eBay gekocht. Niet goedkoop, maar wel mooi vlak.
https://www.ebay.nl/itm/200991862811
Misschien nog wel een tip om naar te kijken, is om boutjes en moertjes bij rvspaleis.nl te halen. Ik had nog een hele zwik nodig en in 1x besteld daar. Qua prijzen viel het mij alle zins mee en je zit niet 2 weken te wachten
Een goed begin voor de wat linkjes zou deze Spreadsheet zijn:
https://docs.google.com/s...vVkYCENYao/htmlview#gid=0
Ik moet zeker nog iets doen aan mijn part cooling. Er is eens een draadje afgebroken van een fan en die heb ik opnieuw gesoldeerd. Maar doordat het priegelwerk is, kan het weleens niet helemaal goed zijn.
Gelukkig heb ik nog 2 fans liggen, dus ga ik beiden maar gewoon vervangen.
-
Dank, daar kan ik wat mee! De spreadsheet had ik al gevonden maar was (toen in ieder geval) alleen nog maar gevuld met Ali & Amerikaanse winkels.Edd schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:46:
[...]
Heel veel AliExpress..
Dan voornamelijk TriangleLabs of de andere wat betere shops. De rails komen bijvoorbeeld bij de CNA Mechinical store vandaan.
De extrusions had ik al voor de Voron 1.0 gekocht bij Motedis.
De buildplate heb ik via eBay gekocht. Niet goedkoop, maar wel mooi vlak.
https://www.ebay.nl/itm/200991862811
Misschien nog wel een tip om naar te kijken, is om boutjes en moertjes bij rvspaleis.nl te halen. Ik had nog een hele zwik nodig en in 1x besteld daar. Qua prijzen viel het mij alle zins mee en je zit niet 2 weken te wachten
Een goed begin voor de wat linkjes zou deze Spreadsheet zijn:
https://docs.google.com/s...vVkYCENYao/htmlview#gid=0
Ik moet zeker nog iets doen aan mijn part cooling. Er is eens een draadje afgebroken van een fan en die heb ik opnieuw gesoldeerd. Maar doordat het priegelwerk is, kan het weleens niet helemaal goed zijn.
Gelukkig heb ik nog 2 fans liggen, dus ga ik beiden maar gewoon vervangen.
Welke RAMPS bordjes (aangenomen dat je de reference design hebt) heb je gekocht? Goedkope Ali dingen met een Omron SSR voor de heated bed, of een andere leverancier?
Ik maak gebruik van 2x MKS Gen-L bordjes. Persoonlijk hou ik meer van een all-in-1 oplossing dan een Arduino + shield. Ik had hier zelf brackets voor ontworpen, maar kwam van de week ook al een versie in de Github source control tegen (in de mods folder).citruspers schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:06:
Welke RAMPS bordjes (aangenomen dat je de reference design hebt) heb je gekocht? Goedkope Ali dingen met een Omron SSR voor de heated bed, of een andere leverancier?
Verder heb ik een Keenovo heater en gebruik een no-name SSR, welke ik nog had liggen, van AliEx.
Om het af te maken heb ik wel de aanbevolen Mean Well PSU gekocht.
-
Inderdaad! Het gekke is dat het eerst maanden duurde voor ik er last van had en dat ik het nu, anderhalve week na het drogen alweer behoorlijk begon te merken. Misschien maar gewoon eens wat duurder/beter filament halen of nog een keertje in de oven...Yagermeister schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:14:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad maar dan met Petg. Nadat ik die heb laten drogen in een drybox waren de prints veel beter.
PLA heeft geloof ik hetzelfde probleem.
Ik denk dat elk filament daar wel last van zal hebben. Het zal meer een kwestie zijn van goed opbergen steeds. Zelf heb ik me een drybox van Polybox gehaald hiervoor. De andere wat wel elektrisch was had een te lange levertijd waardoor ik deze maar gepakt heb. Wel ben ik er zeer tevreden over.Niekserr schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:33:
[...]
Inderdaad! Het gekke is dat het eerst maanden duurde voor ik er last van had en dat ik het nu, anderhalve week na het drogen alweer behoorlijk begon te merken. Misschien maar gewoon eens wat duurder/beter filament halen of nog een keertje in de oven...
-Te huur
Na gekeken te hebben naar een Ender 3 Pro, en in het topic daar wat vragen gesteld te hebben, denk ik dat een Tevo Tornado mijn voorkeur heeft.
Wie bezit hier een Tornado, en hoe bevalt ie? Ik kan hem op Bol.com bestellen voor €375,- en op Ali voor €293 uit duitsland, is de kans aanwezig dat de printer van ali een mindere kwaliteit heeft, of omdat ie toch uit Duitsland geleverd wordt maakt dat allemaal niks uit? Is overigens bij de Officiële Tevo store
Wie bezit hier een Tornado, en hoe bevalt ie? Ik kan hem op Bol.com bestellen voor €375,- en op Ali voor €293 uit duitsland, is de kans aanwezig dat de printer van ali een mindere kwaliteit heeft, of omdat ie toch uit Duitsland geleverd wordt maakt dat allemaal niks uit? Is overigens bij de Officiële Tevo store
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Vanuit Duitsland is de BTW reeds omzeild, dat was het enige risico wat je anders nog zou hebben. Ik zou voor die bijna 100 euro minder lekker voor AliExpress gaan. Die van Bol.com zijn niet opeens in Urk geproduceerd of iets dergelijks.pwillemske schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:34:
Na gekeken te hebben naar een Ender 3 Pro, en in het topic daar wat vragen gesteld te hebben, denk ik dat een Tevo Tornado mijn voorkeur heeft.
Vergeet ook niet de diverse cashbacksites, krijg je nog weer enkele procenten van je order: Ervaringen met cashback-sites
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
@MsG Top, dat is inderdaad waar. Voor de levertijd hoef ik het niet te doen aangezien die van bol ook tot 10 dagen kan duren, en kan voor die 80 euro verschil weer wat filament of upgrades kopen
Bedankt voor de link m.b.t. cashback!
Edit: Knoop doorgehakt en de Tevo Tornado besteld! Nu nog wat filament en wachten maar
Edit: Knoop doorgehakt en de Tevo Tornado besteld! Nu nog wat filament en wachten maar
[ Voor 16% gewijzigd door pwillemske op 26-02-2019 13:13 ]
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bestel niet te veel filament gelijk, 1 kilo doe je langer mee dan je van te voren zal denken
Mijn PLA print ook niet zo lekker meer, maar dat drogen in de oven, hoelang en hoe heet?
Mijn PLA print ook niet zo lekker meer, maar dat drogen in de oven, hoelang en hoe heet?
Volgens deze site tussen de 40 en 45 graden.
https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/
https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/
Het is inderdaad vooral in het begin goed om maar 1 max 2 rollen te pakken aangezien je nooit weet wat je allemaal gaat doen.Jampot007 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:25:
Bestel niet te veel filament gelijk, 1 kilo doe je langer mee dan je van te voren zal denken
Wel zou ik PLA en PETG pakken. Bij de meeste kun je dan een halve kilo rol pakken ipv meteen een hele kilo.
-Te huur
Oke daar kan ik wel wat mee, had niet verwacht dat PETG ook prima geschikt is voor een beginner
Wil filament bestellen bij FormFutura, 750 gram per rol dus een mooie hoeveelheid. Zit wel te twijfelen welke kleuren, simpel zwart/grijs of toch een fancy kleurtje, of allebei?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.