Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
jbhc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Wat een but opmerking is dit zeg :thumbdown
Omdat ik zeg dat je gewoon beide moet proberen en dan je mening opmaken ? :?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 19:46:
[...]

Omdat ik zeg dat je gewoon beide moet proberen en dan je mening opmaken ? :?
Nee, omdat je ocf81 er indirect van beticht paranoide te zijn.

Ik denk dat het niet meer dan terect is dat ocf81 zijn bedenkingen heeft bij het zogenaamd gratis zijn van Fusion360.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
jbhc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Ik denk dat het niet meer dan terect is dat ocf81 zijn bedenkingen heeft bij het zogenaamd gratis zijn van Fusion360.
Jemig mensen, kunnen we aub eens ophouden met dit geneuzel, indirect, onder water en wat al niet meer. Ik had toch gehoopt dat GoT nog net wat meer niveau had als de frontpage reacties maar dat lijkt helaas ook dezelfde kant op te gaan.

Ik probeer alleen mensen een advies te geven om wat leuks met hun 3d printer te kunnen maken, en laten we reëel wezen, met een freecad of wat dan ook gaat de gemiddelde gebruiker zijn 3d printer binnen korte tijd op een stoffige zolder zetten. De leercurve is meer dan pittig en gebruikersvriendelijkheid niet optimaal, waarbij je met software als Sketchup, Fusion en Solidworks wél snel iets kunt maken wat in je hoofd zir.

Tegelijk geeft de gemiddelde internetgebruiker ziel en zaligheid weg via de facebooks, snapchat, instagrams en wat al niet meer. In vergelijk daarmee is Autodesk een beduidend nettere partij én krijg je tastbaar iets terug. Ik snap het niet helemaal, maar zal wel aan mij liggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:43:
[...]
Jemig mensen, kunnen we aub eens ophouden met dit geneuzel, indirect, onder water en wat al niet meer. Ik had toch gehoopt dat GoT nog net wat meer niveau had als de frontpage reacties maar dat lijkt helaas ook dezelfde kant op te gaan.
Nu doe je het weer. Je noemt de zorgen die mensen hebben over privacy en intellectueel eigendom "geneuzel" en vind dat getuigen van een laag nivo.

Juist op GoT zou je denken dat mensen hier net wat meer over nadenken. Je zal maar een uniek idee hebben, dit uitwerken in Fusion en dit vervolgens een jaar later in de winkel zien liggen.
Ik zeg niet dat dat zal gebeuren maar het zijn weldegelijk dingen die je in je achterhoofd moet houden.
Ik probeer alleen mensen een advies te geven om wat leuks met hun 3d printer te kunnen maken, en laten we reëel wezen, met een freecad of wat dan ook gaat de gemiddelde gebruiker zijn 3d printer binnen korte tijd op een stoffige zolder zetten. De leercurve is meer dan pittig en gebruikersvriendelijkheid niet optimaal, waarbij je met software als Sketchup, Fusion en Solidworks wél snel iets kunt maken wat in je hoofd zir.
Prima toch, gewoon blijven doen. Ik begrijp de voordelen maar al te goed. Laat alleen mensen in hun waarde als ze een iets andere kijk op de wereld hebben dan jij.

Overigens denk ik dat voor een deel van de mensen die aan 3d printen begint de lol er snel vanaf is. Het blijft toch, zeker met de goedkope printers, een soort van "zwarte magie" 8)
Tegelijk geeft de gemiddelde internetgebruiker ziel en zaligheid weg via de facebooks, snapchat, instagrams en wat al niet meer. In vergelijk daarmee is Autodesk een beduidend nettere partij én krijg je tastbaar iets terug. Ik snap het niet helemaal, maar zal wel aan mij liggen.
Ik ga er vanuit dat hier niet de gemiddelde internetgebruiker voorbij komt, we zitten hiet op Gathering of Tweakers, niet op goeievraag.nl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16

Rmg

jbhc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Dan moet ocf81 ook niet impliceren dat je je rechten over je IP kwijtraakt, dat is namelijk niet zo. Het excuus "ik kan het niet lezen met mn tor proxy" is een vrij slecht excuus om FUD te verspreiden.
2. CONTENT.

2.1 Your Content is Yours. You maintain ownership of and responsibility for Your Content and responsibility for Your conduct while using the Service Offering. You agree that Your Content and Your (and Your Authorized Users) conduct in using the Service Offering will comply with all applicable laws, rules and regulations, the Rules of Conduct and all other Policies. By creating, submitting, posting or otherwise making Your Content available to Autodesk and/or others, You acknowledge and agree that: (1) You will evaluate and bear all risks associated with Your Content; and (2) under no circumstances will Autodesk Parties be liable in any way for Your Content as You upload or submit it, including, but not limited to any errors or omissions. Without taking away from Autodesk’s obligation to provide the Services as described in Your Entitlements, You are encouraged to practice effective content retention practices, to maintain copies on Your own computer or local network, to use the latest encryption and other security technology to protect Your Content and to back up and protect the security and confidentiality of Your Content, as applicable to the Service. Autodesk personnel will not access Your Content except (a) as part of providing, maintaining, securing or modifying Services, (b) at Your request or with Your consent as part of addressing or preventing a service, support or technical issue, or (c) in connection with legal obligations or proceedings in accordance with Section 2.4 below. Use of Your Personal Information will be as set forth in the Privacy Statement. Autodesk does not own Your Content. You acknowledge that provision of the Service necessarily involves technical access, processing and transmission of Your Content and Metrics related to use of the Service.
Er zijn een aantal terechte kritieken. Maar ook een helehoop FUD die verspreid word.

1. Je kan niet offline werken -> Je kan 2 weken lang in off line mode voor je 1x online moet. een keertje internetstoring legt je niet plat.
2. Je raakt je rechten kwijt over je modellen -> dan moet je echt eens de terms of service lezen.
3. Alles is publiekelijk -> Je kan public projects maken, default is dit gewoon uit.
4. Je kan niet lokaal opslaan -> Er zijn tig export opties, o.a f3d file format wat een Fusion 360 Archive format is.

Waar je wel tegenaan kan lopen is dat een hobby license alleen voor non-commercial use is. En daar hebben ze ook een oplossing voor, de startup license.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Rmg

Ik zou hier nog verder op in kunnen gaan maar het lijkt mij dat het wel erg off topic wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik had gisteren een nieuwe RAMPS 1.5 geplaatst in m’n zelfbouw prusa clone. De voorgaande ramps was de smd fuse van doorgebrand.

Alles netjes aangesloten, sensoren getest. Ik doe pre-heat en ik hoor geknetter en kwam een flinke rookwolk uit de electronica :7
Mogelijk had ik een slechte RAMPS te pakken. Helaas was dat mijn laatste spare part en heb geen idee wat er nu nog meer stuk is. Zou niets verbazen dat er een driver nu ook stuk is.

Nu maar gelijk een SKR 1.3 besteld, denk dat ik even alles vanaf scratch ga opbouwen mbt de electronica. Mooie gelegenheid om over te stappen naar TMC2208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Psycho_Mantis schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:55:
Ik had gisteren een nieuwe RAMPS 1.5 geplaatst in m’n zelfbouw prusa clone. De voorgaande ramps was de smd fuse van doorgebrand.

Alles netjes aangesloten, sensoren getest. Ik doe pre-heat en ik hoor geknetter en kwam een flinke rookwolk uit de electronica :7
Mogelijk had ik een slechte RAMPS te pakken. Helaas was dat mijn laatste spare part en heb geen idee wat er nu nog meer stuk is. Zou niets verbazen dat er een driver nu ook stuk is.

Nu maar gelijk een SKR 1.3 besteld, denk dat ik even alles vanaf scratch ga opbouwen mbt de electronica. Mooie gelegenheid om over te stappen naar TMC2208
Ik zou als ik jou was eerst de heaters en kabels een goed nakijken, mogelijk dat die te veel stroom trekken, want twee boardjes doorbranden is niet logisch. Eventueel voor de volgende gelijk losse mosfet boardjes er tussen zetten ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 11:00
Freecad (en ook openscad).

Jaar geleden freeecad geprobeerd, was toen nogal buggy, en echt niet eenvoudig. Dus heb ik een jaartje met openscad gewerkt. Sommige dingen zijn echter moeilijk in openscad (fillets, splines,...)

onlangs fusion360 gedownload, geprobeerd, tutorial gevolgd. Best wel krachtig en gemakkelijk in gebruik. Maar toen ik merkte dat het een 'online' applicatie is, toch terug even freecad geprobeerd. De laatste versie van freecad is enorm verbeterd, en de klassieke commentaren zijn toch minder van toepassing. Het is inderdaad nog moeilijk in gebruik, en nog beetje buggy, maar nu valt er eigenlijk heel vlot mee te werken. En is vrij feature compleet (denk ik, ik kan niet echt vergelijken). Misschien switch ik binnenkort wel terug naar f360, zeker gemakkelijk te gebruiken en krachtig pakket, maar voorlopig voldoet freecad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Zijn er al mensen die Prusa Slicer 2.0 in gebruik hebben ?

Zag gisteren toevallig een filmpje voorbij komen van de release (
) en ziet er allemaal erg netjes uit, vond persoonlijk vooral het support blocking een mooie toevoeging waar ik al even naar zocht.

Zojuist even geïnstalleerd en hij "praat" direct met mijn Octoprint, config voor mijn Hephestos aangemaakt en hij staat nu wat te printen. Moet wel opmerken dat ik Slic3r al gebruikte (via Repetier Host).

Je kan nu ook per laag meer detail toewijzen, heb dat net met gedaan met de top van een nozzle voor air assist voor mijn K40 laser, ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Pixelmagic op 26-05-2019 10:45 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
jbhc schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:07:
@Rmg

Ik zou hier nog verder op in kunnen gaan maar het lijkt mij dat het wel erg off topic wordt. :)
waarom?
iemand reageert op FUD en weerlegt uitspraken van je, en dan is t ineens offtopic?

anyway zelf ook een fervent fusion 360 gebruiker. Ik heb een pluralsight account en daar staan ook lekkere tutorials bij voor fusion 360 en in combinatie met de 3dconnexxion enterprise mouse is dat gewoon lekker werken..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Pixelmagic schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Ik zou als ik jou was eerst de heaters en kabels een goed nakijken, mogelijk dat die te veel stroom trekken, want twee boardjes doorbranden is niet logisch. Eventueel voor de volgende gelijk losse mosfet boardjes er tussen zetten ?
Ik heb zojuist de 2de defecte ramps even goed bekeken, de transistor van het heatbed is gesmolten.
Je zou zeggen dat er dan iets mis is met het heatbed. Ik meet nog steeds netjes 1,4 Ohm op het heatbed, wat het naar mijn weten ook moet zijn. (Andere die ik nog heb liggen is 1,5 Ohm)

Beetje vreemd dus... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:47
Psycho_Mantis schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:46:
[...]

Ik heb zojuist de 2de defecte ramps even goed bekeken, de transistor van het heatbed is gesmolten.
Je zou zeggen dat er dan iets mis is met het heatbed. Ik meet nog steeds netjes 1,4 Ohm op het heatbed, wat het naar mijn weten ook moet zijn. (Andere die ik nog heb liggen is 1,5 Ohm)

Kan het zijn dat er iets uitzet en kortsluit bij het verwarmen van het bed? Of bij een beweging van de printer.

[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 26-05-2019 12:08 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

citruspers schreef op zondag 26 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Kan het zijn dat er iets uitzet en kortsluit bij het verwarmen van het bed? Of bij een beweging van de printer.
Misschien dat de weerstand door het verwarmen omlaag gaat. Het heatbed is al 2 jaar oud en flink gebruikt. Dan zou er in de printplaat zelf iets mis moeten zijn. Gelukkig kosten die dingen niet zo veel, dus ik denk dat ik maar gewoon een nieuw heatbed erop zet. De kans dat er nog een 3de print doorfikt is groot als ik deze blijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Pixelmagic schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:44:
Zijn er al mensen die Prusa Slicer 2.0 in gebruik hebben ?

Zag gisteren toevallig een filmpje voorbij komen van de release ( [YouTube: PrusaSlicer 2.0 release!] ) en ziet er allemaal erg netjes uit, vond persoonlijk vooral het support blocking een mooie toevoeging waar ik al even naar zocht.

Zojuist even geïnstalleerd en hij "praat" direct met mijn Octoprint, config voor mijn Hephestos aangemaakt en hij staat nu wat te printen. Moet wel opmerken dat ik Slic3r al gebruikte (via Repetier Host).

Je kan nu ook per laag meer detail toewijzen, heb dat net met gedaan met de top van een nozzle voor air assist voor mijn K40 laser, ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Interface is een stuk gemakkelijker te gebruiken, maar op de support blocking na zie ik eigenlijk geen hele grote verbeteringen. De interface is mooi voor nieuwe gebruikers, maar voegt verder voor bestaande gebruikers niet direct heel veel toe.

Ook dat detail toewijzen per laag vind ik maar erg onhandig werken. Je moet klikken en dan verschuift het lijntje een beetje, maar je weet eigenlijk nog steeds niet wat je exact verandert.

Al met al werkt het prima hoor en is het een goede update, maar ik blijf toch nog steeds bij Simplify3d, totdat prusaslicer ook een betere manier heeft om een model op te splitsen in verschillende processen met verschillende settings. In het begin is dat wennen, maar ik gebruik het nu non-stop. Het is zo fijn om rechte stukken met 0.3mm layer height te kunnen doen en wat meer gedetailleerde stukken met 0.2mm bijvoorbeeld. Of het aantal perimeters aanpassen op plekken waar dat nodig is. Voor mij loopt simplify3d dus nog steeds ruim voor op de rest en dat zegt wat aangezien ze hun software niet tot nauwelijks updaten. (En dat is ook iets waar ik kritiek op heb, voor het geld dat je betaalt.)

(slic3r pe/prusaslicer heeft natuurlijk ook variable layer height, maar dat werkt toch minder intuïtief en beperkt zich puur tot layer height en niet andere settings. Dat is meer waar ik op doelde. En die grafiek weergave is niet echt fijn)

[ Voor 5% gewijzigd door zynex op 26-05-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of het mogelijk is om Marlin filament runout ondersteuning te hebben terwijl je print via OctoPi?

Ik heb een tijdje zitten rommelen in de configs maar ik krijg het niet voor elkaar...
Printer gaat vrolijk door als ik het filament (een los stukje) uit mijn switch trek...
Als ik een endstop check doe dan staat de switch er netjes tussen, maar hij doet er dus niks mee...

Marlin 1.1.9, niet de bugfix branch.

Ik snap dat ik die sensor ook op mijn OctoPi kan aansluiten... dan moet ik weer een nieuwe draad maken dus liever niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Psycho_Mantis schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:46:
[...]

Sluit het bed eens aan op de voeding met een ampere meter er tussen, dan kan je echt hem warm laten worden en kijken wat hij trekt.

Ik heb op dit moment een relais er tussen staan, omdat naar mijn idee een heatbed te veel trekt voor zo een ramps printje, hij staat zeker in de preheat fase erg lang op een hoog vermogen. Mijn 24 volt 20*20 trekt al rond de 5 amp als ik me niet vergis.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Toch jammer dat je blijft doorhameren met informatie die je zelf blijkbaar niet eens nagekeken hebt en dus mogelijk anders in elkaar zit als je aanneemt.

Geef eens één voorbeeld waarbij men bij Fusion 360 aantoonbaar zaken hebben weggegooid, ik daag je uit.

Dat je je data online deelt is alleen als je dat toestaat, niet default bij mij in ieder geval. Je kan wel degelijk je designs downloaden en lokaal opslaan als je dat wil. Je kan ze zelfs (gratis) exporteren naar andere formaten.

Zoals eerder vermeld, ik ben ook gaan fan van veel data delen, maar als ik daar een fan-tas-tisch product voor mag gebruiken én ik ben geen 'vreemde' dingen aan het maken (zoals wapens?) dan vind IK het een hele fijne deal, Autodesk ziet mijn (amateuristische) ontwerpen en ik mag de software gebruiken.

Als je niet paranoïde bent, raad ik je gewoon aan Fusion te proberen, installeer daarne een willekeurig open-source cad product, vergelijk de twee en maak je keuze. Ik denk dat ik het antwoord wel weet 8)
Aangezien ik niet eerder in staat was te reageren, nu alsnog een reactie.

Ik kijk naar de voorwaarden, en daar staat gewoon letterlijk wat ik gisteren in het lijstje heb gezet. Diezelfde voorwaarden geven mij genoeg reden om het niet uit te willen proberen, want dan zou ik dus rechten moeten weggeven die ik niet wil weggeven.

Ik heb al heel vaak gezien dat juridische ruimte in voorwaarden ook echt gebruikt wordt zonder dat dit aan de grote klok wordt gehangen. Erger nog, die ruimte wordt regelmatig pas later juridisch bijgesteld in de voorwaarden omdat de ontwikkelaars iets te enthousiast waren.
Op zich is er ook een marge voor de what ifs, maar die voorwaarden zeggen mij dat men hier gewoon puur voor het eigen belang gaat. Als klant heb je het nakijken.

Tegenwoordig geef je niet langer je IP weg, dat is een verbetering t.o.v. eerder. Nog steeds heb ik er geen goed gevoel bij.

Bedrijven nemen veel te veel ruimte, en dat accepteren is gewoon niet goed. Het is tijd dat mensen hier tegen gaan verzetten. Voor mij is die keuze heel duidelijk en ik laat dat ook aan iedereen weten.

Jij stelt nu doodleuk dat je alles uit kan zetten, maar ondertussen ben je wel doodleuk met die voorwaarden in. Het gemak waarmee jij mensen aanzet tot de een keuze die hun rechten gewoon verkwanselt is gewoon schrikbarend. Daar kan ik je alleen maar op aanspreken, en dat doe ik dus ook.

Eerst een tu-quoque m.b.t. het gebruik en vervolgens op de man spelen door mij als paranoïde weg te zetten gewoon beneden alle peil.

@Psycho_Mantis Zoek eens op de TMC5160, die combineert een aantal van de functionaliteiten van de 2130 en 2208 als het gaat om stealthchop, sensorless homing.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 26-05-2019 19:46 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 22:24

Spinez0r

At your service.

Misschien een brutale vraag, maar is er iemand hier die een SKR 1.3 te koop heeft? Mijn RAMPS heeft het begeven, en ik wil graag snel weer gaan printen (voorbereiding hypercube), maar wil niet opnieuw een RAMPS kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Naar aanleiding van mijn vraag recent over een nieuwe 3d printer die ik wil gaan bouwen, heb ik nog eens zitten nadenken, en denk ik toch dat ik een eigen ontwerp ga maken, zodat ik voor ieder onderdeel zelf kan overwegen kwa kosten/baten. Ik zit nu wel te kijken naar een linear rail voor de x/y as, maar ik zie veel verschillende ontwerpen maar raak er niet over uit welke beter is.

Is het het handigst om de carriage bovenop de rails (mgn12) te laten lopen, of heeft het zijwaarts of ondersteboven bevestigen voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Grappig om deze 2 post van jou na elkaar telezen, je moet mijn toer niet op gaan he :+
Spinez0r schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:27:
[...]

Ik denk dat je bordje doorgefikt is :(
Spinez0r schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:23:
Misschien een brutale vraag, maar is er iemand hier die een SKR 1.3 te koop heeft? Mijn RAMPS heeft het begeven, en ik wil graag snel weer gaan printen (voorbereiding hypercube), maar wil niet opnieuw een RAMPS kopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn E3D V6 hotend geïnstalleerd samen met deze fan duct:
https://www.thingiverse.com/thing:2494642
Nou past dat allemaal heel goed, maar ik heb de fans vervangen voor 3x Noctua, voor de part cooling fans heb ik een bracket ontworpen welke op de 5015 aansluiting past. Nu wil ik een Benchy printen maar kom er toch achter dat de part cooling niet voldoende is, ondanks 2x noctua 40x40x20 FLX fans. Deze zouden meer dan genoeg air flow moeten genereren.

Heeft iemand tips voor stille 5015 fans? 12 of 24V mag allebei. Ik vind het wel gek dat de gemiddelde 5015 fan (veel) minder CFM heeft dan de Noctua's...wel balen want het is heerlijk stil zo (printer staat op mijn slaapkamer; woon nog thuis ;) .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:50:
Naar aanleiding van mijn vraag recent over een nieuwe 3d printer die ik wil gaan bouwen, heb ik nog eens zitten nadenken, en denk ik toch dat ik een eigen ontwerp ga maken, zodat ik voor ieder onderdeel zelf kan overwegen kwa kosten/baten. Ik zit nu wel te kijken naar een linear rail voor de x/y as, maar ik zie veel verschillende ontwerpen maar raak er niet over uit welke beter is.

Is het het handigst om de carriage bovenop de rails (mgn12) te laten lopen, of heeft het zijwaarts of ondersteboven bevestigen voordelen?
Waarom wil je zelf een printer ontwerpen als je niet bereid bent om "simpele dingen" uit te proberen :+
pwillemske schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:03:
Ik heb gisteren mijn E3D V6 hotend geïnstalleerd samen met deze fan duct:
https://www.thingiverse.com/thing:2494642
Nou past dat allemaal heel goed, maar ik heb de fans vervangen voor 3x Noctua, voor de part cooling fans heb ik een bracket ontworpen welke op de 5015 aansluiting past. Nu wil ik een Benchy printen maar kom er toch achter dat de part cooling niet voldoende is, ondanks 2x noctua 40x40x20 FLX fans. Deze zouden meer dan genoeg air flow moeten genereren.

Heeft iemand tips voor stille 5015 fans? 12 of 24V mag allebei. Ik vind het wel gek dat de gemiddelde 5015 fan (veel) minder CFM heeft dan de Noctua's...wel balen want het is heerlijk stil zo (printer staat op mijn slaapkamer; woon nog thuis ;) .
De reden dat de prestaties van je fans niet zo goed zijn als je verwacht, is waarschijnlijk omdat de fans niet genoeg static pressure hebben. Je perst je lucht door een vrij kleine opening, dus static pressure is belangrijker dan CFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb het getest door alleen de part cooling fans aan te zetten, en voelen hoeveel er bij de nozzle komt, en dat is niet veel :+ . De fans hebben los veel flow, maar "beneden" komt er niks aan :P Nu dus 1 of 2 5015 fans bestellen en maar weer een custom fan duct gaan ontwerpen, omdat ik toch wel verliefd ben op de Noctua's...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

pwillemske schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:19:
Ik heb het getest door alleen de part cooling fans aan te zetten, en voelen hoeveel er bij de nozzle komt, en dat is niet veel :+ . De fans hebben los veel flow, maar "beneden" komt er niks aan :P Nu dus 1 of 2 5015 fans bestellen en maar weer een custom fan duct gaan ontwerpen, omdat ik toch wel verliefd ben op de Noctua's...
Huhu gewone fans hebben soms wel veel flow maar met een beetje tegendruk is het ineens een pak minder flow

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Gebruik nu sunon fans op al mijn printers, maken een heel klein beetje meer geluid dan noctua maar verplaatsen een berg meer lucht.

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Psycho_Mantis
Je zou ook een ramps met externe mosfet kunnen overwegen. Dat werkt bij mij al een hele tijd prima bij 2 printers.

De mosfets op de ramps zouden mits het orginele ontwerp gevolg wordt best veel stroom moeten kunnen leveren. Een en ander is overigens ook afhankelijk van de PWM frequentie. Meer schakelen betekend meer hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
ManIkWeet schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Waarom wil je zelf een printer ontwerpen als je niet bereid bent om "simpele dingen" uit te proberen :+
Dat is het probleem ook niet. Echter heb ik die onderdelen voorlopig nog niet in huis, want ik moet ze nog gaan bestellen. Voordat ik ze ga bestellen wil ik al zoveel mogelijk een ontwerp hebben staan, en daarom dat ik zit te denken over hoe de rails het beste georiënteerd kan worden.

Als ik nu alle onderdelen al had liggen zou ik het zeker gewoon uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbiedobbie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Dat is het probleem ook niet. Echter heb ik die onderdelen voorlopig nog niet in huis, want ik moet ze nog gaan bestellen. Voordat ik ze ga bestellen wil ik al zoveel mogelijk een ontwerp hebben staan, en daarom dat ik zit te denken over hoe de rails het beste georiënteerd kan worden.

Als ik nu alle onderdelen al had liggen zou ik het zeker gewoon uitproberen ;)
Gewoon allebei ontwerpen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik krijg vandaag als het goed is 2x5015 blower binnen, en over een week of 2 5xTMC2208 stepper drivers. Zat te twijfelen tussen de 2130 in spi mode of de 2208, maar aangezien ik de spi mode waarschijnlijk nooit ga benuttigen gekozen voor de 2208. Voor 2 tientjes kon ik het niet laten :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jbhc schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:21:
@Psycho_Mantis
Je zou ook een ramps met externe mosfet kunnen overwegen. Dat werkt bij mij al een hele tijd prima bij 2 printers.

De mosfets op de ramps zouden mits het orginele ontwerp gevolg wordt best veel stroom moeten kunnen leveren. Een en ander is overigens ook afhankelijk van de PWM frequentie. Meer schakelen betekend meer hitte.
Ik zeg nu de ramps geheel gedag. Ramps is heel mooi en goedkoop, maar ik denk dat het zijn beste tijd heeft gehad. Nu met de MKS GEN en de SKR op de markt zie ik geen reden meer om een ramps te nemen. Ramps is totaal niet handig met de TMC drivers. Er zit immers al genoeg bedrading op een 3d printer.

Ik heb een MK52 clone, 24v voeding en SKR boardje besteld. Dus ik ga even moderniseren. :P
TMC drivers doe ik niet direct, die ga ik pas erop zetten als ik de basics weer aan de gang heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:06
Gisteren mijn SKR 1.3 en TFT35 binnen gekregen. Nu nog even uitvechten met de verkoper ivm. de bij bestelde TMC2130 drivers. Ipv. 2 drivers heb ik 2 springs gekregen :+.

Wel intussen Marlin 2.0 alvast op het board gezet en de TFT35 getest, en vanavond deze in de printer monteren met m'n 'oude' DRV steppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
123-3d heeft 10% korting op parts....

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15
BarryKohne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:05:
123-3d heeft 10% korting op parts....
En dan zijn ze nog vrij duur..heb daar ook een mailtje over gekregen maar schrok van de prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
vincent_1971 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:15:
[...]

En dan zijn ze nog vrij duur..heb daar ook een mailtje over gekregen maar schrok van de prijzen
Daarom komt bij mij gewoon alles uit China. Bij de SKR 1.3 en de TFT35 koos ik ervoor om 1 euro nogwat bij te betalen voor levering, waardoor het na anderhalve week al binnen was. Hier in NL betaal je voor zulke materialen al gelijk het 4 dubbele. Ik bestel ook geregeld extra dingen die ik nog lang niet nodig heb, voor nop:

Nozzles (8 voor een euro ofzo), riemen (mijn riem begint een beetje te rafelen voordat dit tegen een onderdeel aan schuurde, gelijk maar extra besteld), extra PTFE tube, extra heat throats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

vincent_1971 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:15:
[...]

Het hangt een beetje vanaf hoe snel je onderdelen nodig hebt. Ik probeer een voorraad te houden van onderdelen die stuk kunnen gaan, maar dat lukt ook niet altijd.

Goedkoopste is Ali, Maarja dat kan wel eens 2 maanden duren als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:40:
[...]

Het hangt een beetje vanaf hoe snel je onderdelen nodig hebt. Ik probeer een voorraad te houden van onderdelen die stuk kunnen gaan, maar dat lukt ook niet altijd.

Goedkoopste is Ali, Maarja dat kan wel eens 2 maanden duren als je pech hebt.
Ik leg zelfs zo'n grote voorraad aan voor weinig, dat ik bijna wel een winkeltje in 3D printer materialen kan beginnen :+ binnenkort eens kijken of ik genoeg heb om een 2e printer te bouwen, voor m'n vader ofzo.

Nog 6 motors in doos, threaded rod 8mm, nog een lading 8mm steel rods, lading endstops, nog 2 ramps boards (1 volledig geassembleerd die wordt vervangen door mijn SKR 1.3 board vanavond, heb nog een extra hotend (V6 clone), nog een extruder (stock MK8 extruder), genoeg lagers (van die Igus glijlagers)

Nog even metaal bestellen voor een frame, dan kom ik al een heel eind. Spul wat ik ff niet heb is in bestelling @ Ali, dus binnenkort weer klussen :+

[ Voor 28% gewijzigd door xoniq op 28-05-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
amazon.de is soms ook goedkoper dan 123-3d... alleen jammer dat hun Amazon Basics PLA niet meer bestaat...

Ik had recent zelfs met een "flash deal" een adereindhulzen set gekocht (tang+hulzen) voor hetzelfde geld als ik op Ali kwijt zou zijn...

En nog een rolletje geeetech filament erbij zodat ik geen verzendkosten had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

xoniq schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Ik leg zelfs zo'n grote voorraad aan voor weinig, dat ik bijna wel een winkeltje in 3D printer materialen kan beginnen :+ binnenkort eens kijken of ik genoeg heb om een 2e printer te bouwen, voor m'n vader ofzo.

Nog 6 motors in doos, threaded rod 8mm, nog een lading 8mm steel rods, lading endstops, nog 2 ramps boards (1 volledig geassembleerd die wordt vervangen door mijn SKR 1.3 board vanavond, heb nog een extra hotend (V6 clone), nog een extruder (stock MK8 extruder), genoeg lagers (van die Igus glijlagers)

Nog even metaal bestellen voor een frame, dan kom ik al een heel eind. Spul wat ik ff niet heb is in bestelling @ Ali, dus binnenkort weer klussen :+
Dat heb ik dus een paar maanden geleden gedaan. Heb een 2de printer voor m'n broer gebouwd. Had echt alles dubbel, zelfs de voeding en steppers. Moest enkel nog een frame hebben.

Maar nu heb ik dus vrijwel niks meer reserve, dus moet weer even een nieuwe voorraad bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Dat heb ik dus een paar maanden geleden gedaan. Heb een 2de printer voor m'n broer gebouwd. Had echt alles dubbel, zelfs de voeding en steppers. Moest enkel nog een frame hebben.

Maar nu heb ik dus vrijwel niks meer reserve, dus moet weer even een nieuwe voorraad bouwen.
Mja, heb van die 6 stepper motors maar 4 nodig, dus houdt ik er alsnog 2 over, ga nog wel even een extra V6 clone bestellen voor een paar euro, bevalt me prima, en ga mijn reserve dus gebruiken voor een extra printer. En dus inderdaad nog een extra frame maken. Heb sowieso alweer tientallen dingen in bestelling staan. Alleen het SKR board een anderhalve euro extra betaald voor snellere verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Heeft iemand dit probleem toevallig ook ervaren met de SKR 1.3? Als ik het scherm aansluit zie ik gewoon de boot afbeelding van Marlin, halverwege begint ie te piepen, en zodra deze geladen is flatlined ie en gooit ie er een onterechte max bed temp uit.

[YouTube: Marlin 2 on SKR 1.3 issues]

Ik heb intussen echt alles geprobeerd, ben de hele dag al aan het compileer, en zonder scherm zie ik niet of ie dan wel of niet werkt.

- SD support aan / uit
- Thermal protection aan / uit (grappig; in de actuele versie staat dat uit, toch geeft ie dat als foutmelding)
- BLTouch support aan / uit

etc. etc.

Sta op t punt deze weg te doen en mijn RAMPS te blijven gebruiken, die werkt gewoon zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 28-05-2019 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

xoniq schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:05:
Heeft iemand dit probleem toevallig ook ervaren met de SKR 1.3? Als ik het scherm aansluit zie ik gewoon de boot afbeelding van Marlin, halverwege begint ie te piepen, en zodra deze geladen is flatlined ie en gooit ie er een onterechte max bed temp uit.

[YouTube: Marlin 2 on SKR 1.3 issues]

Ik heb intussen echt alles geprobeerd, ben de hele dag al aan het compileer, en zonder scherm zie ik niet of ie dan wel of niet werkt.

- SD support aan / uit
- Thermal protection aan / uit (grappig; in de actuele versie staat dat uit, toch geeft ie dat als foutmelding)
- BLTouch support aan / uit

etc. etc.

Sta op t punt deze weg te doen en mijn RAMPS te blijven gebruiken, die werkt gewoon zonder problemen.
Is het een idee om terug te gaan naar de basis? dus hele simpele stepper drivers erin en geen randapparatuur aansluiten, slechts endstops en thermistors, dit ook in Marlin configureren en dan langzaam opbouwen qua componenten en kijken waar het mis gaat?

Je weet ook zeker dat je de juiste thermistortype hebt geconfigureerd?

Ook kan je nog proberen de bugfix build van Marlin 2.0 te compileren?

Succes! >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Spinez0r op 28-05-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:08:
[...]

Is het een idee om terug te gaan naar de basis? dus hele simpele stepper drivers erin en geen randapparatuur aansluiten, slechts endstops en thermistors, dit ook in Marlin configureren en dan langzaam opbouwen qua componenten en kijken waar het mis gaat?

Je weet ook zeker dat je de juiste thermistortype hebt geconfigureerd?

Ook kan je nog proberen de bugfix build van Marlin 2.0 te compileren?

Succes! >:)
Dit is de bug fix build. Ik heb er nu helemaal niks op aangesloten. Alleen het bord en het display. Ook geen steppers. Thermistors wel al aangesloten gehad, veranderd niks.

Volgens mij moet ie gewoon werken zonder steppers lijkt me. In ieder geval opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

xoniq schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:10:
[...]

Dit is de bug fix build. Ik heb er nu helemaal niks op aangesloten. Alleen het bord en het display. Ook geen steppers. Thermistors wel al aangesloten gehad, veranderd niks.

Volgens mij moet ie gewoon werken zonder steppers lijkt me. In ieder geval opstarten.
Misschien domme vraag, heb je de juiste pin-layout gekozen? (Dus het board type)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:11:
[...]

Misschien domme vraag, heb je de juiste pin-layout gekozen? (Dus het board type)?
Yes. BOARD_BIGTREE_SKR_V1_3.
Ben ook niet onbekend met Marlin configuratie, heb echt alles geprobeerd.
Nu zelfs steppers erin geplaatst, XYZ en E0, en weer bij het boot scherm begint ie te piepen. Snap er geen kloot meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

xoniq schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Yes. BOARD_BIGTREE_SKR_V1_3.
Ben ook niet onbekend met Marlin configuratie, heb echt alles geprobeerd.
Nu zelfs steppers erin geplaatst, XYZ en E0, en weer bij het boot scherm begint ie te piepen. Snap er geen kloot meer van.
Als je het scherm niet aankoppeld, en met USB verbind (pronterface bijvoorbeeld), stuurt hij dan ook het KILL() commando na een tijdje? m.a.w. kan je na bijv. 10 seconden nog zien hoe warm/koud the thermistors zijn?

Het zou een defect LCD scherm en/of SKR 1.3 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:28:
[...]

Als je het scherm niet aankoppeld, en met USB verbind (pronterface bijvoorbeeld), stuurt hij dan ook het KILL() commando na een tijdje? m.a.w. kan je na bijv. 10 seconden nog zien hoe warm/koud the thermistors zijn?

Het zou een defect LCD scherm en/of SKR 1.3 kunnen zijn.
Dan kan ik überhaupt niet verbinden. De USB poort verschijnt heel even in Slic3r, maar kan niet verbinden. Pak ik m'n volledig kaal getrokken RAMPS erbij, USB stekker erin, verbind, en klaar, instant verbonden.

De SKR kan gewoon niet opstarten met Marlin lijkt t wel, dus het scherm werkt wel, maar Marlin crashed.

// EDIT //

De storing lijkt opgelost. Ik weet niet waarom, maar hij start nu op zonder te piepen, en geeft netjes de temperatuur waardes. Zal nu eens de motors eraan koppelen, en kijken of dit ook allemaal goed gaat. Heb nu wel even een backup gemaakt van mn FW in git, en volgende stappen netjes bijhouden binnen git.

[ Voor 18% gewijzigd door xoniq op 28-05-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05

Edd

@xoniq Ik ben afgelopen weekend begonnen met het inbouwen van de SKR in een Kossel. In eerste instantie ook gewoon met de basis begonnen, dus enkel en alleen het scherm.
Hierbij had ik deze problemen niet, alhoewel het verschil wel is dat ik een Smart Controller heb en geen Full Graphics.

Toen je zonder LCD probeerde, heb je daarbij ook deze in de config uitgezet?
Misschien iets heel stoms, aangezien ik ook niet weet welke editor je gebruikt, maar heb je de configuration.h/adv_configuration.h wel bewaard voordat je build?
Misschien eventueel een andere MicroSD-kaart proberen in de SKR, omdat deze eventueel corrupt is?

Zomaar wat ideeën die je kunt proberen ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Edd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:19:
@xoniq Ik ben afgelopen weekend begonnen met het inbouwen van de SKR in een Kossel. In eerste instantie ook gewoon met de basis begonnen, dus enkel en alleen het scherm.
Hierbij had ik deze problemen niet, alhoewel het verschil wel is dat ik een Smart Controller heb en geen Full Graphics.

Toen je zonder LCD probeerde, heb je daarbij ook deze in de config uitgezet?
Misschien iets heel stoms, aangezien ik ook niet weet welke editor je gebruikt, maar heb je de configuration.h/adv_configuration.h wel bewaard voordat je build?
Misschien eventueel een andere MicroSD-kaart proberen in de SKR, omdat deze eventueel corrupt is?

Zomaar wat ideeën die je kunt proberen ;)
Het is intussen al werkend.

Ik weet niet meer wat ik heb gedaan, maar het is nu werkend. Ook temperaturen worden goed uitgelezen enz. Zojuist ook even de motors geprobeerd (steps namelijk verhoogd van 16 naar 32), en gaat allemaal goed. Echter als ik 'm flash met Marlin met BLTouch enabled, dan faalt ie, dit zou goed kunnen komen doordat mijn temperaturen ineens fluctueren en onjuist zijn indien er geen BLTouch gekoppeld is. Doe nu stapje voor stapje alles aan, tot ie weer crashed. Next up: SD support, nu aan het compilen. Elke stap push ik naar git, zodat ik gemakkelijker een stap terug kan.

Dit werkt nu allemaal trouwens met beide LCD's gekoppeld. (RepRap Smart LCD met draai knop, en TFT35 touchscreen).

Kan met beide de assen besturen, homen, voorwarmen etc,

[ Voor 6% gewijzigd door xoniq op 28-05-2019 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

xoniq schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:49:
[...]

Het is intussen al werkend.

Ik weet niet meer wat ik heb gedaan, maar het is nu werkend. Ook temperaturen worden goed uitgelezen enz. Zojuist ook even de motors geprobeerd (steps namelijk verhoogd van 16 naar 32), en gaat allemaal goed. Echter als ik 'm flash met Marlin met BLTouch enabled, dan faalt ie, dit zou goed kunnen komen doordat mijn temperaturen ineens fluctueren en onjuist zijn indien er geen BLTouch gekoppeld is. Doe nu stapje voor stapje alles aan, tot ie weer crashed. Next up: SD support, nu aan het compilen. Elke stap push ik naar git, zodat ik gemakkelijker een stap terug kan.

Dit werkt nu allemaal trouwens met beide LCD's gekoppeld. (RepRap Smart LCD met draai knop, en TFT35 touchscreen).

Kan met beide de assen besturen, homen, voorwarmen etc,
Klinkt eigenlijk alsof je pinconfiguratie niet goed staat als hij faalt met de BL-Touch gekoppeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Klinkt eigenlijk alsof je pinconfiguratie niet goed staat als hij faalt met de BL-Touch gekoppeld...
Het lijkt na een hele avond 20 versies compilen niet aan BLTouch ligt, maar aan SD support.
Zodra ik SDSUPPORT uit zet bij compilen in configuration.h, start ie gewoon op.

Dus het lijkt erop dat ik het moet doen zonder SD ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:54:
[...]

Het lijkt na een hele avond 20 versies compilen niet aan BLTouch ligt, maar aan SD support.
Zodra ik SDSUPPORT uit zet bij compilen in configuration.h, start ie gewoon op.

Dus het lijkt erop dat ik het moet doen zonder SD ondersteuning.
Heb je ook niet nodig als je TFT35 scherm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Ik dacht dat Marlin dan wel uberhaubt 'SDSUPPORT' moet hebben. Zal dat vanavond wel eens proberen via de TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

ManIkWeet schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Hoe gaat de data van de SD kaart dan naar het bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Ik dacht dat Marlin dan wel uberhaubt 'SDSUPPORT' moet hebben. Zal dat vanavond wel eens proberen via de TFT.
@Spinez0r
De TFT35 (van BIQU iig) werkt op dezelfde manier als bijvoorbeeld Pronterface, stuurt gewoon gcode commands via serial interface.
Daarom kan je ook niet zo veel met zo'n TFT35 als met een full graphics smart controller :+

Dat is ook waarom je in de configuratie twee serial ports moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:22:
[...]

Hoe gaat de data van de SD kaart dan naar het bord?
Ik denk dat de TFT dan het als GCODE doorstuurt. het bord heeft een eigen 'OS', en alle knoppen op het touchscreen doen ook niks anders dan commando's serieel doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

@xoniq @ManIkWeet aaah dat wist ik niet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Na veel zwoegen, pijn, frustratie en geld heb ik eindelijk, EINDELIJK, m'n volledige prusa i3 MK3s kloon aan de gang. Met Einsy Rambo board, 24v meuk etc etc etc.

Gisteravond m'n eerste goede print gemaakt, ging prima, daarna gelijk over gestapt naar PETG om een hoop onderdelen opnieuw uit te printen (ik heb de bear upgrade, werkt niet geweldig als je geen 2040 gebruikt maar 2020 aan elkaar geschroefd) kom ik vanmorgen bij de printer zijn de lagen echt compleet niet met elkaar versmolten. Te lage temperatuur... en bij het er af halen kwam ik er achter dat de Z iets te laag zat, plakte wel HEEL goed aan het bedje.. dus maar gelijk de sticker eraf gehaald. Vanavond maar lekker verder prutsen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 19:35
Mogelijk heeft iemand hier een suggestie, ik heb sinds kort mijn Tevo Tornado geheel werkend met PETG. Ik heb een Bondtech BMG extruder kloon in mijn printer zitten en deze heeft meerdere 3-8 uur lange prints zonder problemen voltooid.

Opeens kreeg ik last van een tikkende extruder halverwege een print en was het filament gejammed, na controle bleek het tandwiel(waar het filament in geklemd wordt) op de as in de bondtech extruder niet goed vastgeschroeft te zitten waardoor deze vrij liep. Dus dit aangedraaid en de printer ging weer verder.

Jammer genoeg te vroeg gejuicht, elke keer als ik een platte deksel print met 80-100% infill jammed de printer na enkele uren. De jam komt niet door de nozzle, als ik handmatig filament voer loopt deze gewoon door.

In de BMG kloon zie ik echter dat het filament na het tandwiel niet door het gaatje gepushed kan worden naar de extruder toe. Na het doorknippen en opmeten blijkt het filament hier op dat moment ipv 1.75mm +/- 2.5mm dik te zijn. Logisch dat het blokkeert.

Ik snap alleen totaal niet waarom dit pas na enkele uren printen optreed. Ik heb de stappenmotor hierna actief gekoeld omdat mijn vermoeden was dat de as zo heet werd dat het plastic in de bondtech zacht wordt en gaat vervormen/tot dit resultaat leidt na enkele uren.

Ook met actieve koeling komt dit probleem na enkele uren weer voor. De stappenmotor is op dat moment koud genoeg om comfortabel met de hand vast te houden.

Ik draai de bondtech in een Bowden setup en heb hem "omgekeerd" in gebruik, wat volgens het boekje kan. Dit ivm een slechte PTFE coupler die voorheen tijdens het printen de tube eruit drukte waardoor de prints mislukten.

zie onderstaand plaatje, pijlen zijn feed direction. De rode streep is waar het filament vastloopt en +/- 2.5mm dik is (net na het tandwiel). Op de plek waar de hotend zit in dit plaatje heb ik een aluminium blokje zitten met hierin een PTFE coupler.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TPtJzYQ/bondtech.png

edit:

Ik gebruik het REAL PETG (zwart) filament en kan op de rol zelf geen vreemde verdikkingen vinden die tot 2.5mm dikte leiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bloodhoundje op 29-05-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@Bloodhoundje Als je een stappenmotor actief moet koelen, dan is dat niet best. Dat houdt in dat hij te veel vermogen krijgt. En hitte heeft uiteraard invloed op de werking. Probeer je driver wat terug te schroeven.

Gebruik je trouwens een E3D v6 clone of iets wat er op lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:06:
@Bloodhoundje Als je een stappenmotor actief moet koelen, dan is dat niet best. Dat houdt in dat hij te veel vermogen krijgt. En hitte heeft uiteraard invloed op de werking. Probeer je driver wat terug te schroeven.

Gebruik je trouwens een E3D v6 clone of iets wat er op lijkt?
Actief koelen heeft niet gehoeven en heeft ook geen verschil gemaakt met voorgaande situatie, de motor werd hierbij wel warm maar niet zo heet dat je je vingers verbrandt. (Ik heb de stepperdrivers allemaal keurig afgesteld op iets onder het max amperage dat de stappenmotors mogen hebben :) ). De reden dat ik actieve koeling heb toegevoegd is alleen maar vanwege de twijfel of de warmte misschien invloed had hierop.

Ik gebruik de originele E3D V6 @ 24v met een 40mm fan om hem te koelen, koelpasta zoals instructies aangaven netjes in gebruik voor de thermal barrier etc. Nozzle is een .4mm.

De gehele printer zit in een gesloten behuizing die +/- 35-40 graden wordt met lange prints, dit is voor het gebruik met ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bloodhoundje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Actief koelen heeft niet gehoeven en heeft ook geen verschil gemaakt met voorgaande situatie, de motor werd hierbij wel warm maar niet zo heet dat je je vingers verbrandt. (Ik heb de stepperdrivers allemaal keurig afgesteld op iets onder het max amperage dat de stappenmotors mogen hebben :) ). De reden dat ik actieve koeling heb toegevoegd is alleen maar vanwege de twijfel of de warmte misschien invloed had hierop.

Ik gebruik de originele E3D V6 @ 24v met een 40mm fan om hem te koelen, koelpasta zoals instructies aangaven netjes in gebruik voor de thermal barrier etc. Nozzle is een .4mm.

De gehele printer zit in een gesloten behuizing die +/- 35-40 graden wordt met lange prints, dit is voor het gebruik met ABS.
Ik heb zelf alleen ervaring met E3D clones. Weet niet hoe het met de orginele zit, maar is die full-metal? Zo niet kan het zijn dat de PTFE tube in de hotend zelf vervormd is.
Zelfs met full-metal kunnen die heatbreaks ook wel eens vervelend gaan doen volgens mij, maar bij een echte E3D zou dat niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Ik heb zelf alleen ervaring met E3D clones. Weet niet hoe het met de orginele zit, maar is die full-metal? Zo niet kan het zijn dat de PTFE tube in de hotend zelf vervormd is.
Zelfs met full-metal kunnen die heatbreaks ook wel eens vervelend gaan doen volgens mij, maar bij een echte E3D zou dat niet mogen.
Ondanks dat het all-metal wordt genoemd zit er volgens mij altijd een PTFE tube in...

https://e3d-online.com/v6-all-metal-hotend

"The PTFE filament guide inside the V6 HotEnd is never subjected to high temperatures, so there is no risk of damage through overheating. For more information about the maximum temperature recommendation please visit this documentation page"

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Als dat de situatie is, waarom is de verstopping dan niet in de nozzle maar alleen in de gears van de BMG extruder? Ik zou dan verwachten dat als ik handmatig feed na het "vastlopen" dat dit ook niet zo gaan. Echter is dat dus geen enkel probleem nadat ik bij de extruder gear het verdikte stukje plastic heb weggeknipt.

Het verdikken van de PETG net na de gears is wat ik probeer te begrijpen/oplossen op het moment :) .

edit:

Ik zal vanavond even een foto posten ter verduidelijking d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Bloodhoundje op 29-05-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bloodhoundje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Als dat de situatie is, waarom is de verstopping dan niet in de nozzle maar alleen in de gears van de BMG extruder? Ik zou dan verwachten dat als ik handmatig feed na het "vastlopen" dat dit ook niet zo gaan. Echter is dat dus geen enkel probleem nadat ik bij de extruder gear het verdikte stukje plastic heb weggeknipt.

Het verdikken van de PETG net na de gears is wat ik probeer te begrijpen/oplossen op het moment :) .

edit:

Als je oververhitting van je motor wilt uitsluiten, zou je een print kunnen starten waarbij je filament niet naar je hotend maar naar een andere lege spoel gaat via de extruder. Als je dan nog steeds het probleem hebt weet je waar je moet zoeken...

Hoewel ik niet weet of de belasting van je motor dan hetzelfde is... dus misschien iemand met een beter idee :P
(of gewoon een gcode maken waar je extruder 8 uur lang draait :+ )

Maarja plastic vervormd normaal gesproken niet, tenzij het TPU is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bloodhoundje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:12:
[...]

edit:

Ik begin je verhaal al wat beter te begrijpen.
Je filament smelt dus eigenlijk al voor je hotend.

Het kan geen kwaad denk ik om je E3D even goed te bekijken, want daar is blijkbaar toch veel weerstand. En mogelijk wordt je motor toch wel te heet. Je geeft aan dat je de motor niet te veel voeding geeft, maar het warm worden lijkt mij toch niet helemaal goed. De current van de stepper ietjes omlaag?

Misschien ondanks dat je de motor zelf wel koelt, dat de as nog wel heet wordt?

Dit kan makkelijk een combinatie zijn van meerdere factoren. Meer weerstand van je extruder -> motor wordt warmer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
Bloodhoundje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:59:

Ik snap alleen totaal niet waarom dit pas na enkele uren printen optreed. Ik heb de stappenmotor hierna actief gekoeld omdat mijn vermoeden was dat de as zo heet werd dat het plastic in de bondtech zacht wordt en gaat vervormen/tot dit resultaat leidt na enkele uren.

Ook met actieve koeling komt dit probleem na enkele uren weer voor. De stappenmotor is op dat moment koud genoeg om comfortabel met de hand vast te houden.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Het kan geen kwaad denk ik om je E3D even goed te bekijken, want daar is blijkbaar toch veel weerstand. En mogelijk wordt je motor toch wel te heet. Je geeft aan dat je de motor niet te veel voeding geeft, maar het warm worden lijkt mij toch niet helemaal goed. De current van de stepper ietjes omlaag?
er -> motor wordt warmer
Ik denk dat hier iets teveel aandacht wordt besteed aan het koelen van de motor. Dit is echt niet noodzakelijk en het warm worden van steppermotors is al helemaal geen probleem. Ze zijn vaak gerate voor temperaturen tot 100 graden celcius en een stepeprmotor zal eigenlijk nooit stappen verliezen door hitte.

Je verliest stappen doordat er ergens teveel weerstand zit of in de meeste gevallen: doordat de stepper driver te heet wordt/niet functioneert. Het is dus wel belangrijk om de drivers te koelen als deze te heet worden (door te veel current bijvoorbeeld), maar het heeft echt geen zin om een fan/heatsink op een stappenmotor te plaatsen. Misschien voor je gevoel, maar die dingen kunnen prima honderden uren blijven draaien op vrij hete temperaturen.

Je moet het dus echt ergens anders zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door zynex op 29-05-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@zynex Ik ben het geheel met je eens dat voor functioneren van de stappenmotor zelf niks uitmaakt. Maar dat de warmte mogelijk invloed heeft op het filament is wel een dingetje. Overigens zou PETG daar minder gevoelig voor moeten zijn dan PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Psycho_Mantis schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:12:
@zynex Ik ben het geheel met je eens dat voor functioneren van de stappenmotor zelf niks uitmaakt. Maar dat de warmte mogelijk invloed heeft op het filament is wel een dingetje. Overigens zou PETG daar minder gevoelig voor moeten zijn dan PLA.
Daar heb je een goed punt. Het kan die as zijn, maar dan moet die wel heel heet worden om het filament daar al te laten vervormen en dat betwijfel ik.

@Bloodhoundje geeft ook aan dat het filament daar dikker is. Persoonlijk denk ik dat dit door teveel druk komt in de tube. Die extruder is best krachtig en als je dan een te grote hoeveelheid filament ergens doorheen probeert te persen (terwijl de omgevingtemperatuur door de motor/as eventueel wel iets warmer is) krijg je inderdaad het geval dat filament dikker wordt door samenpersing.

En dit lijkt mij helemaal het geval doordat hij aangeeft dat het voornamelijk komt bij 80/100% infill. Die nozzle kan gewoon niet zoveel filament afvoeren (infill wordt meestal ook nog op vrij hoge snelheid geprint). Ik durf er wel een paar euro op te wedden dat het probleem weggaat als hij een grotere nozzle installeert of nog beter: zijn snelheid daar significant omlaag gooit. 8) ;)

(ohja, en een direct extruder setup blijft sowieso een stuk fijner. :+ )

edit: En je hoeft niet 8/10 uur te printen om dit te testen. Print iets met een groot vlak oppervlak (dus hele lange infill) met dezelfde hoge infill settings en hij zal na 10/20 minuten ook wel weer vastlopen. Zo lang duurt het namelijk niet voordat die boel opgewarmd is. Waarschijnlijk heb je er nu in het begin geen last van omdat bottom/top solid layers vaak door de slicer al een stuk langzamer gedaan worden. Ga maar eens een grote hoge infill printen op volledige snelheid en kom dan terug.

[ Voor 17% gewijzigd door zynex op 29-05-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus ik ben al een paar maanden bezig met onderdelen verzamelen voor een HyperCube Evolution, in mijn lijst stond dat ik GT2 timing pulleys gekocht had en dat ze alleen nog geleverd moesten worden.

Nu kijk ik in de geschiedenis van AliExpress en blijkt dat ik ze nooit besteld heb :(
(of AliExpress heeft de bestelling verwijderd maar dat betwijfel ik)
Kan ik weer twee weken toevoegen aan mijn wachttijd :(

Edit:
En dan in mijn haast de verkeerde (6mm bore) bestellen :( :(
(Iemand ervaring met het annuleren van bestellingen via AliExpress? Hoe krijg je je geld terug?)

[ Voor 17% gewijzigd door ManIkWeet op 29-05-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
ManIkWeet schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:31:
Dus ik ben al een paar maanden bezig met onderdelen verzamelen voor een HyperCube Evolution, in mijn lijst stond dat ik GT2 timing pulleys gekocht had en dat ze alleen nog geleverd moesten worden.

Nu kijk ik in de geschiedenis van AliExpress en blijkt dat ik ze nooit besteld heb :(
(of AliExpress heeft de bestelling verwijderd maar dat betwijfel ik)
Kan ik weer twee weken toevoegen aan mijn wachttijd :(

Edit:
En dan in mijn haast de verkeerde (6mm bore) bestellen :( :(
(Iemand ervaring met het annuleren van bestellingen via AliExpress? Hoe krijg je je geld terug?)
Als je zelf de verkeerde maat hebt besteld krijg je je geld denk ik niet terug, maar als zij de verkeerde hebben gestuurd kun je gewoon een dispute openen en krijg je meestal vrij snel een refund.

Ik weet niet hoeveel pulleys je nodig hebt en welke exact, maar ik heb er nog wel een paar over van mijn Hypercube evolution build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik heb een BLV mgn12 mod for Anet build overgenomen. Ik ben deze aan het afmaken nu maar de rails van het bed gaan echt veeeel stroever als ze gekoppeld worden met elkaar via de bed-carrier. Wat kan dat zijn? Zouden er een slechte mgn/slede combinatie zijn?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:22
wowly schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:45:
Ik heb een BLV mgn12 mod for Anet build overgenomen. Ik ben deze aan het afmaken nu maar de rails van het bed gaan echt veeeel stroever als ze gekoppeld worden met elkaar via de bed-carrier. Wat kan dat zijn? Zouden er een slechte mgn/slede combinatie zijn?
Als het alleen voorkomt als beide vast zitten dan zijn ze gewoon niet goed uitgelijnd, als dat niet zo is kan je voorzichtig(!!!) kijken of er vuil in de carriages zit, de chinese (namaak) mgn rails komen standaard met nogal wat vuil op het oppervlakte, wat ook stroefheid kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik heb ze al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Vervelend genoeg zater er twee verschillende soorten rails in: een met ietsiepietsie dikkere balletjes dan anderen. Vraag me niet hoe ik dat weet.... en hoeveel er zijn weggesprongen en ik heb moeten bijbestellen....

Het vreemde is dat ze belachelijk makkelijk glijden, maar zo snel als ik "wagentjes" aan elkaar koppel gaat het rete stroef :(

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zynex schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:14:
[...]

Als je zelf de verkeerde maat hebt besteld krijg je je geld denk ik niet terug, maar als zij de verkeerde hebben gestuurd kun je gewoon een dispute openen en krijg je meestal vrij snel een refund.

Ik weet niet hoeveel pulleys je nodig hebt en welke exact, maar ik heb er nog wel een paar over van mijn Hypercube evolution build.
Ik heb direct na betaling een cancel gedaan, ook een bericht neergezet, even afwachten wat de verkoper doet...

Ik heb 2 pulleys nodig, 20T 6mm breed en 5mm schacht, voor montage op mijn xy stappenmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
zynex schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:27:
[...]

Daar heb je een goed punt. Het kan die as zijn, maar dan moet die wel heel heet worden om het filament daar al te laten vervormen en dat betwijfel ik.

@Bloodhoundje geeft ook aan dat het filament daar dikker is. Persoonlijk denk ik dat dit door teveel druk komt in de tube. Die extruder is best krachtig en als je dan een te grote hoeveelheid filament ergens doorheen probeert te persen (terwijl de omgevingtemperatuur door de motor/as eventueel wel iets warmer is) krijg je inderdaad het geval dat filament dikker wordt door samenpersing.

En dit lijkt mij helemaal het geval doordat hij aangeeft dat het voornamelijk komt bij 80/100% infill. Die nozzle kan gewoon niet zoveel filament afvoeren (infill wordt meestal ook nog op vrij hoge snelheid geprint). Ik durf er wel een paar euro op te wedden dat het probleem weggaat als hij een grotere nozzle installeert of nog beter: zijn snelheid daar significant omlaag gooit. 8) ;)

(ohja, en een direct extruder setup blijft sowieso een stuk fijner. :+ )

edit: En je hoeft niet 8/10 uur te printen om dit te testen. Print iets met een groot vlak oppervlak (dus hele lange infill) met dezelfde hoge infill settings en hij zal na 10/20 minuten ook wel weer vastlopen. Zo lang duurt het namelijk niet voordat die boel opgewarmd is. Waarschijnlijk heb je er nu in het begin geen last van omdat bottom/top solid layers vaak door de slicer al een stuk langzamer gedaan worden. Ga maar eens een grote hoge infill printen op volledige snelheid en kom dan terug.
Dank voor de goede tip! Ik ga straks eens testen hoe dit verloopt. Een andere optie is dat ik ook kan proberen een iets lagere feedrate in te stellen in Marlin. Ik ga morgen jouw tip eens proberen om te zien wat de effecten hiervan zijn :7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryKohne
MK2S upgrade gegeven naar zaribo frame en mk2.5S. En mmu2s eraan gehangen die ik al even had liggen. Eerste print gaat tot nu toe lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/esHBDVavi1aeaNBksaNTq7pP/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reactie van AliExpress: order geannuleerd, krijg me geld terug in 3-15 werk!dagen...

@zynex Ik heb 2 pulleys nodig, 20T 6mm breed en 5mm schacht, voor montage op mijn xy stappenmotoren. Ik ben bereid een passende vergoeding te betalen, stuur een pb/pm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Bloodhoundje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Dank voor de goede tip! Ik ga straks eens testen hoe dit verloopt. Een andere optie is dat ik ook kan proberen een iets lagere feedrate in te stellen in Marlin. Ik ga morgen jouw tip eens proberen om te zien wat de effecten hiervan zijn :7 .
@zynex
Zojuist weer een goede print gedraaid, het probleem zat in een onverwachte hoek :o . De GCODE van CURA was niet juist, deze probeerde meermaals dezelfde layerheight te printen rond de helft van de print. Hierdoor kon de kop geen materiaal neerleggen en perste dit uiteindelijk bij de bondtech het materiaal te hard op elkaar tot dit verstopte 8)7 .

Ik heb vanmorgen Simplify3d aangeschaft en hier hetzelfde deel opnieuw geprint, dit ging direct vlekkeloos :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
Bloodhoundje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:16:
[...]

@zynex
Zojuist weer een goede print gedraaid, het probleem zat in een onverwachte hoek :o . De GCODE van CURA was niet juist, deze probeerde meermaals dezelfde layerheight te printen rond de helft van de print. Hierdoor kon de kop geen materiaal neerleggen en perste dit uiteindelijk bij de bondtech het materiaal te hard op elkaar tot dit verstopte 8)7 .

Ik heb vanmorgen Simplify3d aangeschaft en hier hetzelfde deel opnieuw geprint, dit ging direct vlekkeloos :) .
Haha, dus toch het probleem dat de extruder het filament niet door je nozzle kon afvoeren. O-) :+
Maar fijn dat je het gevonden hebt. En Simplify3d is ook een erg fijne slicer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 17:22
zynex schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:18:
[...]

Haha, dus toch het probleem dat de extruder het filament niet door je nozzle kon afvoeren. O-) :+
Maar fijn dat je het gevonden hebt. En Simplify3d is ook een erg fijne slicer.
Ik heb ook dezelfde ervaring. Met Simplify3D krijg ik ook mooiere prints eruit ondanks dat ik op een hogere snelheid print. Een print met cura van 1.5u en met simplify3D 50 minuten ziet er dan toch ook mooier uit. Alleen jammer dat de prijs nogal hoog ligt maar het print echt veel fijner

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Dubbelpost. Weet niet wat er gebeurde.

[ Voor 92% gewijzigd door Daniel. op 30-05-2019 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Daniel. schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Ik heb ook dezelfde ervaring. Met Simplify3D krijg ik ook mooiere prints eruit ondanks dat ik op een hogere snelheid print. Een print met cura van 1.5u en met simplify3D 50 minuten ziet er dan toch ook mooier uit. Alleen jammer dat de prijs nogal hoog ligt maar het print echt veel fijner
Printtijd was hier ook van +/- 6.5 uur terug naar 3 uur door te slicen met Simplify3d, Kwaliteit is verder inderdaad keurig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bizar dat het zoveel kan uitmaken. En hoe is de verhouding met Prusa slicer vs Simplify3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Voor de glas gebruikers op 't heatbed, welk glas gebruiken jullie en waar bestellen jullie dit? Ik gebruik spiegels van de Action die precies 220 x 220 waren, maar hebben ze niet meer en die van mij is stuk door nozzle crash.

Wil gelijk ff voor dikker glas gaan, maar ga daar geen 30 euro voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
xoniq schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:35:
Voor de glas gebruikers op 't heatbed, welk glas gebruiken jullie en waar bestellen jullie dit? Ik gebruik spiegels van de Action die precies 220 x 220 waren, maar hebben ze niet meer en die van mij is stuk door nozzle crash.

Wil gelijk ff voor dikker glas gaan, maar ga daar geen 30 euro voor betalen.
Ik heb de plakspiegels van de action 30x30 en snij ze zelf op maat met een glassnijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ouderwets voor boroscilicaat gegaan, maar spiegels van de action of gamma schijnen net zo goed te werken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Daniel. schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:19:
[...]

Ik heb de plakspiegels van de action 30x30 en snij ze zelf op maat met een glassnijder.
Ik heb nu 20x20 gevonden bij de action. Met van die geplakte diamant gevalletje erop, die eraf gesneden, dus even kijken of dat wat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
xoniq schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:45:
[...]

Ik heb nu 20x20 gevonden bij de action. Met van die geplakte diamant gevalletje erop, die eraf gesneden, dus even kijken of dat wat wil.
Ik gebruik 30x30 spiegels van de Karwei. Volgens mij hebben ze ook 20x20. Ze werken in ieder geval al jaren erg goed en ze kwamen in een set van 4. dit is af en toe wel makkelijk met wisselen als ik te lui ben om op dat moment de plaat schoon te maken. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
zynex schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Ik gebruik 30x30 spiegels van de Karwei. Volgens mij hebben ze ook 20x20. Ze werken in ieder geval al jaren erg goed en ze kwamen in een set van 4. dit is af en toe wel makkelijk met wisselen als ik te lui ben om op dat moment de plaat schoon te maken. :p
Ik zat al even te kijken bij o.a. Karwei, voor een set. 20x20 is net te klein, en 30x30 verkleinen heb ik een glas snijder nodig. Zal eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
zynex schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Zojuist even bij de gamma 30x30 tegels gehaald, en een glas snijder, netto 16 euro. Valt me nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
xoniq schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:31:
[...]

Zojuist even bij de gamma 30x30 tegels gehaald, en een glas snijder, netto 16 euro. Valt me nog mee.
Mooi! Hopelijk werken ze voor jou ook goed. Ze zijn in ieder geval erg vlak en de prints hechten er bij mij goed aan. Ik heb ze nooit geprobeerd op maat te snijden, maar met 4 stuks heb je ruimte voor oefening. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
zynex schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:16:
[...]

Mooi! Hopelijk werken ze voor jou ook goed. Ze zijn in ieder geval erg vlak en de prints hechten er bij mij goed aan. Ik heb ze nooit geprobeerd op maat te snijden, maar met 4 stuks heb je ruimte voor oefening. :P
Snijden is gelukt. Eerste strook was ietsjes mis, maar bij de tweede kant snijden ging dit recht en kon ik dat gare stukje meenemen als snij afval.

Dus ging eigenlijk prima, dus nu 3 hele reserve spiegels over. Thanks voor de tip, is nu dus helemaal op maat, en een stuk dikker dan zo'n decoratie spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Heeft iemand ervaring met tpu ?

Ik ben dit nu aan het uitproberen, en erg veel last van oozing/stringing.

stock ender3, hobbyking tpu98 op 235 ( of 225 graden), min of meer standaard settings (30mm/sec, .2 mm layers, 2/3 walls, retract 5mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
sugarcube schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:34:
Heeft iemand ervaring met tpu ?

Ik ben dit nu aan het uitproberen, en erg veel last van oozing/stringing.

stock ender3, hobbyking tpu98 op 235 ( of 225 graden), min of meer standaard settings (30mm/sec, .2 mm layers, 2/3 walls, retract 5mm)
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met Flexifil van Formfutura (dit is TPE, maar de eigenschappen zijn vergelijkbaar.) De temperatuur maakte bij mij heel veel uit en daarom kan het voor zulke filamenten fijn zijn om bijvoorbeeld een temperature tower te printen.

Verder is het met oozing/strining meestal handig om nog meer te spelen met je retraction en coasting distance. Echter heeft die Ender 3 voor zover ik weet een bowden extruder en dat is gewoon niet optimaal voor flexibele filamenten aangezien je dan wat 'slop' in je bowden tube hebt zitten waardoor retraction minder goed werkt/nog hoger moet. Je kunt hier een beetje mee spelen door niet alleen je retraction verder te verhogen, maar net zo belangrijk: ook je retraction speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Probleem: under extrusion halverwege de print.
Ik hoor de extruder tikken ,meestal na lange stukken of vanwege retracting.
Ik heb de snelheid van 80mm/s naar 40 gezet maar dit helpt niet.
Temperatuur gewisseld tussen 205 en 215.
Retracting gewisseld tussen 5 en 2 mm .
Dit heeft verder geen effect.
Als ik het tikken hoor en zet de print op pauze, trek ik het filament uit het hotend (dit is dan al gekarteld van het overslaan)knip er een stuk af en dan print alles weer goed.
Waar moet ik dit probleem zoeken?
Printer is een hypercube evo.
Filament PLA van real.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:00:
Als ik het tikken hoor en zet de print op pauze, trek ik het filament uit het hotend (dit is dan al gekarteld van het overslaan)knip er een stuk af en dan print alles weer goed.
Filament PLA van real.
Elke keer op dezelfde plek in dezelfde print? Misschien een GCODE probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zit er een direct drive extruder op die printer? Of is dat een Bowden?
Op google vindt ik verschillende types op die printer namelijk.

Als je directdrive hebt, dan is 2mm - 5mm retraction erg veel. Hier staat hij op 0.7mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
zynex schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:45:
[...]
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met Flexifil van Formfutura (dit is TPE, maar de eigenschappen zijn vergelijkbaar.) De temperatuur maakte bij mij heel veel uit en daarom kan het voor zulke filamenten fijn zijn om bijvoorbeeld een temperature tower te printen.

Verder is het met oozing/strining meestal handig om nog meer te spelen met je retraction en coasting distance.
mm, ik dacht dat ik al gereageerd had maar de post is precies verdwenen.

ik ga dan maar wat test prints doen om uit te zoeken.

als ik echter 3 retractions, 3 speeds, 2/3 coasting, 5 temps moet testen, zullen heel wat test prints worden (27 temp towers ?) .

Tips welkom, wat doen jullie ? at random hier en daar op goed geluk ? ik kan me niet inbeelden dat iemand tientallen test prints doet.

edit - ik ga al eens beginnen met 2 uitersten, misschien geeft dat al wat.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarcube op 02-06-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

19roland70 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:00:
Filament PLA van real.
de klemkracht op je extruder te hoog staan misschien?
Pagina: 1 ... 155 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.