Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 22:05
Snaba schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:20:
[...]

Supafil is ook prima te gebruiken met een boordiameter van 14mm. Ik denk ook dat je niet heel veel rendement op de spouwmuren kan pakken. Zoals TiezZ zegt; 9 cm wol is al een mooie dikte. Bijvullen zou heel misschien een prima optie zijn maar ik zou niet het huidige materiaal plat gaan drukken met schuim.
Alleen de meeste - grote/bekende - leveranciers zullen dat niet zo snel toegeven, want Supafill met 14mm gaat wel...alleen duurt lang...en moeten ze vaak opletten of het wel goed gaat...etc etc.
Oftewel kans op fouten en kost ze teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
s3n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:29:
[...]

Dankje! Ivm de kleine voeg (14mm) kan Takkenkamp enkel dit aanbieden. Ander materiaal kunnen ze niet.
De twijfel is al iets minder en ik overweeg niks te doen
Hier heeft takkenkamp supafil met boordiameter 14 de spouw in geblazen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 21:33
Cw123456 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:39:
Wij hebben via VIC (Vink Isolatie Culemborg) 2 opties gekregen voor het laten isoleren van onze spouw (4.5 cm):

- Knauf Supafil, boorgat 18 MM, 78 m2 - 1280 EUR
- Ecoparel Triple Plus, boorgat 18 MM, 78 M2 - 1320 EUR

Wat zou jullie voorkeur hebben? En is er iemand met ervaring(en) met deze partij?
Goede ervaring met de partij onlangs in februari 2022 de gevel laten vullen met knauf supafill 6cm bijgespoten waar al glas wol in zat .
(hoekwoning , 1994 ,110m2 6 cm knauf supafill 1460incl BTW,actie tarief vanuit gezamenlijke inkoop actie gemeente)

De partij was zeer flexibel om mee te denken over de uitvoer datum wegens aanvraag isde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:34:
Volgens mij heb je geluk deze week, er is zelfs kans op sneeuw :D

Kachel flink opstoken (21°+) en dan ‘s ochtends vroeg even plaatjes maken?
Heb zo goed als het gaat afgelopen weekend foto's proberen te maken, o.a. eenmaal 's ochtends rond 7 uur.
Veel gebruik gemaakt van jouw tips hier: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
(Waarvoor dank (y) )

Of ik erg bruikbare beelden heb gekregen weet ik niet, maar het is in ieder geval iets.
Misschien kan ik de beelden volgend winter vergelijken met beelden van dan.

Vandaag (veel wind) overigens ook binnen rondgelopen om te kijken naar waar de kou binnenkomt en die beelden zijn wel meer bruikbaar.
Dan is wel goed te zien waar je kierdichtheid slecht is (dakplaten onderling, aansluiting van dak op gevel e.d.) en - soort van - koudebruggen (binnenmuren die aansluiten op gevel zijn kouder vlak bij de gevel).

En even iets interessants voor de Tweakers hier die van plan zijn te isoleren, afgelopen zaterdag gepubliceerd:
In de ISDE zal de twee-maatregeleneis worden losgelaten – conform het ‘Manifest nationaal
isolatieprogramma’ – waarbij het vanaf 2023 ook mogelijk is om 15% subsidie te krijgen voor één
maatregel.
https://www.rijksoverheid...tionaal-isolatieprogramma

Als dat zo doorgaat (en de regels van terugwerkende kracht niet veranderen - als het goed is mag je subsidie tot 1 jaar terug aanvragen) kun je dus - mogelijk - straks ook subsidie krijgen als je dit jaar dus alleen spouwmuurisolatie laat doen. (zoals hier).
Wel slechts 15% dus geen enórm bedrag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 23:10
even een vraagje hier:

Ik wil binnenkort mijn spouwmuren laten isoleren.
Bedrijf gevonden waar ik een goed gevoel bij heb en voor een mooi bedrag.

Huis: Bouwjaar 1989
Spouwmuur: Deels gevuld tempex, niet verzakt en nog 5 cm ruimte om verder te isoleren
Isolatie: EPS Parels verlijmd

Nu sprak ik laatst een kennis in de buurt, en hij vertelde mij zelf geen spouwmuurisolatie te doen.
Omdat zijn spouwankers niet van RVS zijn, dit bij volledige isolatie niet kan ventileren en mogelijk roesten tot gevolg de binnenmuur niet meer verankerd te zijn aan de buitenmuur.

Ik ben geen kenner, maar is dit mogelijk? En eventueel ook bij huizen met een bouwjaar van 1989?
Heb zelf nog enkele bouwtekeningen liggen, maar kan zelf nergens vinden of er spouwankers zijn, laat staan van welk materiaal het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
En je gelooft dat spouwankers uit zichzelf niet wegroesten, maar door isolatie plots wel gaan roesten?

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 06-04-2022 15:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
naftebakje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:11:
En je gelooft dat spouwankers uit zichzelf niet wegroesten, maar door isolatie plots wel gaan roesten?
Ik ben geen kenner.
Maar zou het kunnen wanneer er geen luchtcirculatie is dit nog erger kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
Toml83 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:30:
[...]

Ik ben geen kenner.
Maar zou het kunnen wanneer er geen luchtcirculatie is dit nog erger kan worden?
Het meeste vocht wat in de muur komt, zal ook weer via de buitenmuur verdwijnen. Een kleine percentage verdwijnt door luchtcirculatie in de spouw. De meeste isolatiematerialen zijn ook nog eens ademend. De gedachte of angst is niet volledig misplaatst maar is wel extreem uitvergroot want de ankers zullen niet (veel) meer of minder roesten dan dat ze nu al doen.

Met een geslotencellig schuim zou dit in theorie wel sneller kunnen gebeuren maar je moet niet verwachten dat je binnenmuur los komt van de buitenmuur en dat je muur opeens weg valt want PUR heeft in tegenstelling tot ademende materialen juist weer een hechtende eigenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Snaba schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:41:
[...]

Het meeste vocht wat in de muur komt, zal ook weer via de buitenmuur verdwijnen. Een kleine percentage verdwijnt door luchtcirculatie in de spouw. De meeste isolatiematerialen zijn ook nog eens ademend. De gedachte of angst is niet volledig misplaatst maar is wel extreem uitvergroot want de ankers zullen niet (veel) meer of minder roesten dan dat ze nu al doen.

Met een geslotencellig schuim zou dit in theorie wel sneller kunnen gebeuren maar je moet niet verwachten dat je binnenmuur los komt van de buitenmuur en dat je muur opeens weg valt want PUR heeft in tegenstelling tot ademende materialen juist weer een hechtende eigenschap.
bedankt voor de uitleg.
Ik hoef mij dus niet zo druk te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

Nieuwe woning gekocht en vanwege de gasprijs nu direct doorpakken met isoleren, zonnepanelen en WP.

Vandaag een lokaal bedrijf over de vloer gehad. Vrijstaande woning uit 1975, uitberekend op 100m2. Konden niet goed zien wat er momenteel in de muur zat maar vermoeden is wel dat er glaswol zit. Zullen volgende week nog even terugkomen om te bevestigen maar inmiddels offerte opgemaakt obv enverifoam.

- 100m2
- Spouwmuur van 6cm
- Bestaand glaswol
- Enverifoam naisoleren (€24 per m2)
- 4 ventilatieroosters plaatsen
- ~€2100

Ik kijk nog even rond en probeer het onder de €2000 te krijgen, wellicht dat ik nog iemand met Supafil er even naar laat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob37
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-03 16:13
Praktische vraag: ik heb 3 partijen gevraagd voor een offerte.
Partij 1 heeft niet gereageerd
Partij 2 heeft laten weten dat ze vol zitten en dus voorlopig geen tijd hebben
Partij 3 heeft een offerte gemaakt voor 1427 euro voor 41 m2 met HR Isowool (= Supafil volgens mij), de spouw is schoon.

Die 41m2 is voorgevel beneden- en bovenverdieping en achtergevel alleen bovenverdieping. Het is een hoekwoning waarvan de zijkant geen spouw heeft (jaren 50 woning). De benedenverdieping is verbouwd en geïsoleerd aan de achter- en zijkant. Dus beneden wordt alleen de spouw aan de voorkant volgespoten en daarin zitten 2 grote ramen, muur oppervlakte 7,5 m2.

Als ik de prijs vergelijk met wat hier voorbij komt, is die wel erg aan de hoge kant. Op zich wel begrijpelijk omdat iedereen bezig is met isoleren. Bovendien zat ik bij Welkom energie en betaal ik nu de hoofdprijs voor gas... Maar het verschil met de prijzen die ik hier zie is wel hoog en ik betwijfel het effect vanwege het geringe oppervlakte van de benedenverdieping, waar vooral gestookt wordt. Dus ik vraag me af of ik nog even moet wachten tot de gekte voorbij is, of dat het toch voordeliger is om nu gewoon te isoleren?

[ Voor 9% gewijzigd door Rob37 op 10-04-2022 09:32 . Reden: verduidelijken situatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:30
@Rob37 klinkt prijzig voor 1 gevel. Natuurlijk ligt de prijs per m2 hoger voor een kleine hoeveelheid, maar zou toch nog een andere partij aanspreken (voor glaswol of EPS).

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob37
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-03 16:13
@TiezZ_BE heb de omschrijving iets aangepast om te verduidelijken, maar het is idd geen groot oppervlakte. Ik ga kijken voor andere aanbieders, maar vrees dat de kleinere lokale bedrijven vol zitten en grote landelijke jongens dus vrij spel hebben. Of dat je met charlatans te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-09 17:59
Wat zouden jullie doen in mijn geval:

Woning bouwjaar 1935,
spouwdiepte (max) 4 cm (niet gevuld),
voegbreedte 12mm-15mm.

Ik heb een paar jaar geleden offertes uitgevraagd voor knauf supafill en eps parels. Kwamen toen op 1450/1550 voor 90 m2 (drie zijden muren, twee etages).

Toen zijn we afgehaakt omdat het voegwerk te slecht was ( inmiddels alles vernieuwd) en we zijn gaan twijfelen (door tegenstrijdige info van meerdere voegbedrijven).

Heb nu de mogelijkheid om mee te doen aan collectieve inkoop via gemeente voor 16,50/m2 (knauf) of 17/m2 (isoparels), zou dus redelijk rond dezelfde prijs komen (oude bedrag was uit 2017).

Bijkomende info en bron van twijfel: kelderkast tegen buitenmuur heeft bij zware regen of sneeuw vochtdoorslag of optrekkend vocht. Meerdere partijen over de vloer gehad en - hoe kan het ook ander - ene zegt optrekkend vocht, ander doorslaand vocht en nr. drie zegt beide. Ben bang dat fysiek verbinding tussen binnen/ buitenspouw de boel verergerd.
Zouden jullie deze spouw isoleren? Relatief lage investering (800 na aftrek subsidie), op delen krap met boren (12mm is echt minimum), lage winst in isolatiewaarde en (onterechte gedachte?) kans op vochtdoorslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
PVPaneel schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:17:
Wat zouden jullie doen in mijn geval:

Woning bouwjaar 1935,
spouwdiepte (max) 4 cm (niet gevuld),
voegbreedte 12mm-15mm.

Ik heb een paar jaar geleden offertes uitgevraagd voor knauf supafill en eps parels. Kwamen toen op 1450/1550 voor 90 m2 (drie zijden muren, twee etages).

Toen zijn we afgehaakt omdat het voegwerk te slecht was ( inmiddels alles vernieuwd) en we zijn gaan twijfelen (door tegenstrijdige info van meerdere voegbedrijven).

Heb nu de mogelijkheid om mee te doen aan collectieve inkoop via gemeente voor 16,50/m2 (knauf) of 17/m2 (isoparels), zou dus redelijk rond dezelfde prijs komen (oude bedrag was uit 2017).

Bijkomende info en bron van twijfel: kelderkast tegen buitenmuur heeft bij zware regen of sneeuw vochtdoorslag of optrekkend vocht. Meerdere partijen over de vloer gehad en - hoe kan het ook ander - ene zegt optrekkend vocht, ander doorslaand vocht en nr. drie zegt beide. Ben bang dat fysiek verbinding tussen binnen/ buitenspouw de boel verergerd.
Zouden jullie deze spouw isoleren? Relatief lage investering (800 na aftrek subsidie), op delen krap met boren (12mm is echt minimum), lage winst in isolatiewaarde en (onterechte gedachte?) kans op vochtdoorslag?
Ik denk niet dat er een aanbieder te vinden is die Knauf Supafil via een boorgat van 12mm in gaat blazen, voor Supafil is 14mm echt de ondergrens en veel liever hebben ze 16 of 18mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@sidecarracing En eps, kan dat nog net wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Volgens mij niet hoor.
De enige isolatie die ze via 12mm gaten doen is PUR.

EPS kan, net als Supafil, nog net via 14mm boorgat. Maar liever hebben ze groter, want dat scheelt tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
@feye1 spouw lijkt mij iets te duur al heb je wel een grote spouw. Icynene is een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Deef_K schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:52:
@feye1 spouw lijkt mij iets te duur al heb je wel een grote spouw. Icynene is een prima prijs.
Ja leek mij ook vrij duur, maar dat schuim (ivm bestaand glaswol) is wel wat duurder.

Nu dicerse bedrijven over de vloer gehad, komen allemaal om en nabij dezelfde prijs uit. Vrees dat ik het er toch mee moet doen. Een jaar wachten is ook weer een jaar niet extra bespaard. Dat 'kost' ook weer wat..

Nu nog ff keuze maken welk bedrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
@feye1 hier 91m2 laten vullen met schuim tegen €1659 incl btw. Spouw 5cm.

2e offerte was ruim €900 duurder :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Deef_K schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:15:
@feye1 hier 91m2 laten vullen met schuim tegen €1659 incl btw. Spouw 5cm.

2e offerte was ruim €900 duurder :-/
Jep, ik heb wel 8 cm spouw en 15% meer m2. Kom je qua materiaal op 80% meer uit. En de markt is wat gek geworden, drijft de prijs ook op vermoed ik.

Heb 6 offertes. Alles tussen de 2600 en 2900 euro voor de 104 m2 van het huis. Zal allemaal nu wel wat duurder zijn of ik heb gewoon steeds de verkeerde bedrijven over de vloer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
feye1 schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:26:
[...]

Jep, ik heb wel 8 cm spouw en 15% meer m2. Kom je qua materiaal op 80% meer uit. En de markt is wat gek geworden, drijft de prijs ook op vermoed ik.

Heb 6 offertes. Alles tussen de 2600 en 2900 euro voor de 104 m2 van het huis. Zal allemaal nu wel wat duurder zijn of ik heb gewoon steeds de verkeerde bedrijven over de vloer :+
Sommige bedrijven hebben nu ook zeer een korte geldigheidsduur van de offerte's i.v.m. oplopende materiaalprijzen schijnbaar...er zijn ook positieve uitzonderingen...ik heb twee weken terug een offerte gekregen die 60 dagen geldig is...dat is tegenwoordig een uitzondering zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 17:03
Hier de eerst offerte binnen om te isoleren met knauf ,
De airco komen later misschien een stomme vraag maar supafill wordt een dikke deken en kan ik daar zonder veel verliezen inboren of is dit slimmer om dit eerst te doen…
Zit ook nog met het voeg werk wat gedaan moet worden dus zit met een planning.

Mvg martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:40

Quad

Doof

De spouw is inmiddels zo goed als klaar.
Het is dus uiteindelijk 35m² Knauf supafil RC1.82 (incl. 4 ventilatieroosters en spouwborstels) á 900 euro geworden.

Als de upgrade van dubbelglas op de BG naar HR++ is uitgevoerd, ergens komende maanden, krijg ik ca het bedrag van de spouw terug als subsidie is de berekening.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Laatst online: 04:37

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik heb hier nu ook 2 partijen over de vloer gehad. De ene kwam met een offerte van ruim 2500 euro voor knauf suppafil en heeft ongeveer 95m2 berekend en gaat uit van een spouw van 7cm breed.

De andere komt met 2 opties:
De eerste: Vullen met isoplus parels grijs HR++, maar dan alleen bij het leeghalen van mijn muur en opnieuw vullen. Kosten hiervoor zijn 1360.- RD=1.52 m2 K/W (geeft aan 5cm spouw)

De 2e optie is de muur vullen met insufoam isolatieschuim, maar dan alleen met het opnieuw voegen van de muur, reinigen en impregneren. Koster hiervoor zijn 1600 euro excl die extra werkzaamheden. RD=1.11 m2 K/W (geeft aan 5cm spouw)

Ik heb en huis van 1972 en de muur is hier en daar gevuld met een soort schuim wat er ooit als isolatie is ingespoten. Nu vroeg ik mij af. Is het noodzakelijk dat mijn muur leeg gehaald wordt? De kosten hiervoor weet ik nog niet. Mijn keuze gaat sowieso naar de 2e partij. Alleen weet ik niet zo goed wat ik het beste kan doen.

Heeft iemand tips op bovenstaand?

[ Voor 6% gewijzigd door mydogisgone op 14-04-2022 11:17 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@mydogisgone

Vaak is in de jaren 70 PU schuim gebruikt die inmiddels is gedegradeerd en dus afbrokkelt en tot stof vergaat (en nauwelijks isolatie biedt).
Een van de isolatiemethoden is dan het inspuiten van een schuim zoals insufoam (ken het merk niet), met het idee dat deze de oude isolatie zoveel mogelijk tegen het binnenspouwblad wegdrukt doordat het schuim expandeert. Voordeel is dat je dus relatief goed kunt isoleren, zonder je spouw schoon te maken. Nadeel van deze methode is dat je op de delen waar nog het oude materiaal zit iets minder isolatiewaarde haalt. Dat "wegdrukkende" karakter heb ik nog nergens genoemd zien worden voor EPS of glaswol en dat zal dan ook de reden zijn dat daar gevraagd wordt om de boel eerst leeg te halen.
.
Om schuim te injecteren (iig bij PUR) wordt vaak geadviseerd dat het voegwerk in goede orde staat moet zijn, omdat het expanderende schuim anders in het allerergste geval je buitenmuur (deels) kan wegdrukken..

Reinigen en impregneren zijn in deze optioneel. Als je niet laat reinigen, straal je de buitengevel ook niet kapot en hoef je ook niet te impregneren, tenzij je de pech hebt dat je metselwerk uit bijv. strengpers stenen bestaat die kunnen kapotvriezen. Dat laatste is ook de reden van impregneren; zorgen dat de buitengevel die nu kouder wordt in de winter niet zoveel vocht in zich heeft dat de boel kapot kan vriezen.

[EDIT]: Ter aanvulling. Dat leeghalen wordt bepaald door de kwaliteit van de isolatie die er nu is. Als die van zeer slechte kwaliteit is (en dat zou best kunnen met PU schuim uit de jaren '70), dan neemt dat schuim de ruimte in van materiaal dat wel goed isoleert.

[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 19-04-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

PVPaneel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:28:
@mydogisgone

Vaak is in de jaren 70 PU schuim gebruikt die inmiddels is gedegradeerd en dus afbrokkelt en tot stof vergaat (en nauwelijks isolatie biedt).
Een van de isolatiemethoden is dan het inspuiten van een schuim zoals insufoam (ken het merk niet), met het idee dat deze de oude isolatie zoveel mogelijk tegen het binnenspouwblad wegdrukt doordat het schuim expandeert. Voordeel is dat je dus relatief goed kunt isoleren, zonder je spouw schoon te maken. Nadeel van deze methode is dat je op de delen waar nog het oude materiaal zit iets minder isolatiewaarde haalt. Dat "wegdrukkende" karakter heb ik nog nergens genoemd zien worden voor EPS of glaswol en dat zal dan ook de reden zijn dat daar gevraagd wordt om de boel eerst leeg te halen.
.
Om schuim te injecteren (iig bij PUR) wordt vaak geadviseerd dat het voegwerk in goede orde staat moet zijn, omdat het expanderende schuim anders in het allerergste geval je buitenmuur (deels) kan wegdrukken..

Reinigen en impregneren zijn in deze optioneel. Als je niet laat reinigen, straal je de buitengevel ook niet kapot en hoef je ook niet te impregneren, tenzij je de pech hebt dat je metselwerk uit bijv. strengpers stenen bestaat die kunnen kapotvriezen. Dat laatste is ook de reden van impregneren; zorgen dat de buitengevel die nu kouder wordt in de winter niet zoveel vocht in zich heeft dat de boel kapot kan vriezen.

[EDIT]: Ter aanvulling. Dat leeghalen wordt bepaald door de kwaliteit van de isolatie die er nu is. Als die van zeer slechte kwaliteit is (en dat zou best kunnen met PU schuim uit de jaren '70), dan neemt dat schuim de ruimte in van materiaal dat wel goed isoleert.
Dankjewel voor het reageren.

Wat ik vooral heb gezien op de camera dat er hier en daar nog wat isolatie aanwezig is. Dit is in der loop der jaren helemaal naar beneden gevallen en of tot stof vergaan.

Nu heb ik volgens mij geen strengpers stenen. De stenen zijn niet glad om het maar zo te zeggen.
Er zijn een aantal plekken waar die beste man dus zijn zorgen over uitte. En dat is aan de voorkant net boven het raam en zo rond de plek waar de vloer van de 1e verdieping zit. Daar is de voeg niet super netjes meer. Hiervoor wou ik plaatselijk een reparatie laten uitvoeren. Aangezien de rest er nog wel goed uit ziet lijkt mij de gehele gevel overbodig.

Maar zonder leeghalen is dus de schuimoptie de beste optie? Het zal sowieso beter worden dan de huidige isolatie waarde van de muur. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@mydogisgone Tja, dat ligt ook een beetje aan de kosten verbonden aan het leeghalen. Als jij aangeeft dat er een paar reparatieplekken zijn en ze maar op een paar plaatsen restjes moeten wegtikken, dan loont dat misschien toch.
De weg van de minste weerstand is denk ik wel na-isoleren met schuim in dit geval, maar dat is ingegeven door het feit dat je wss. veel meer kosten maakt als je de boel laat leeghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
PVPaneel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:28:
@mydogisgone

Mooi om even op in te haken...ik heb vandaag een 4e (en dat zal de laatste geweest zijn) adviseur/bedrijf op bezoek gaat m.b.t. spouwmuurisolatie. Dit was een wat oudere man die al zo'n 45 jaar in de bouwwereld liep...het eerste wat ie riep nog voordat ie het hek binnen was... 'strengpersstenen!'...hij is de eerste van de vier die dat überhaupt opmerkt (ik wist het zelf ook niet hoor)...
Na opmeten toch even doorgevraagd, ja als standaard advies zou ie eigenlijk wel meegeven om te impregneren (eventueel vooraf gegaan door reinigen), maar eigenlijk was het ook weer niet zo dat heel de gevel moest, vooral de kanten waar de regen op staat. En als je dat nou niet doet vroeg ik...en het gaat nog eens echt hard vriezen (wat al bijna niet meer voorkomt) en er barst een steen kapot...wat dan? Nou ja, uitkappen/slijpen en een nieuwe steen plaatsen...
Dat risico durf ik eigenlijk wel aan :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

PVPaneel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:06:
@mydogisgone Tja, dat ligt ook een beetje aan de kosten verbonden aan het leeghalen. Als jij aangeeft dat er een paar reparatieplekken zijn en ze maar op een paar plaatsen restjes moeten wegtikken, dan loont dat misschien toch.
De weg van de minste weerstand is denk ik wel na-isoleren met schuim in dit geval, maar dat is ingegeven door het feit dat je wss. veel meer kosten maakt als je de boel laat leeghalen.
Dat leeghalen moet nog bekeken worden door een andere partij. Dit bezoek wacht ik nog af.
Maar geen idee of het veel is. Maar goed we gaan het afwachten. :)

Maar idd als ze het leeghalen en de kosten zijn niet zo hoog, dan is de keuze voor parels een beter keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
Wat ik me afvraag bij vullen met schuim: hoe worden de openingen aan de rolluiken gedicht? Bij parels of glaswol stoppen ze er borstels in, maar met schuim lukt dat niet (en het lijkt me niet dat je heel je rolluik vol schuim wil).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:17
Zojuist een offerte gehad voor spouwmuur isolatie parels

Vrijstaand huis uit 1975 spouw van 5,5 cm

192m2 kosten: 4560 euro

In december een ander bedrijf gehad voor een offerte.

214m2 kosten: 3850 euro

Is de prijs nu een stuk hoger geworden of is die eerste best prijzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
naftebakje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:12:
Wat ik me afvraag bij vullen met schuim: hoe worden de openingen aan de rolluiken gedicht? Bij parels of glaswol stoppen ze er borstels in, maar met schuim lukt dat niet (en het lijkt me niet dat je heel je rolluik vol schuim wil).
Vermoedelijk purren ze die openingen eerst handmatig dicht aan de binnenkant van de rolluikbak.
Rickrebr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:44:

Beide beweringen kunnen (samen) van toepassing zijn op je vraag.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing

Ik heb 2 (landelijke) bedrijven aan huis gehad in november vorig jaar voor een offerte, met beide heb ik eind maart weer contact opgenomen - en herziene offertes gekregen per mail
Bedrijf 1 was +18% en bedrijf 2 zelfs +29%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij onze verbouwing hebben we de fout gemaakt om onze oude buitengevels af te werken met een pleister (crepi), zonder eerst langs de buitenkant isolatie te plaatsen.

Nu merken we dat de oude muren en kamers in het oud gedeelte van ons huis toch wel best koud zijn. En zouden we dit graag oplossen door de spouw te isoleren. Er is een firma langs geweest en er is vastgesteld dat we zo'n 6cm spouw hebben. Ze hebben een offerte gemaakt om deze te vullen met supafil.

Dit kunnen ze langs de binnenkant inspuiten, zodat het pleisterwerk niet vol gaten geboord moet worden. Langs binnen zijn er een heel aantal ruimtes waar de muren toch nog bijgewerkt en geschilderd moeten worden, dus dit lijkt ons ok.

Waar we ons wel wat zorgen om maken is of we vochtproblemen gaan krijgen doordat de buitengevel niet dampopen genoeg zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

De pleister op de buitengevel is op siliconenbasis, geen minerale pleister. Zowel voor als na de pleisterwerken hadden we geen vochtproblemen.

We hebben ons laten vertellen dat het grootste risico op problemen zou liggen in de binnenruimtes waar regelmatig vochtige lucht aanwezig is. (badkamer, keuken, wasplaats) Op deze plekken hebben we wel ventilatie. Dampkap naar buiten in de keuken, ventilator met vochtsensor in de badkamer, mogelijkheid tot ventilator in de wasplaats.

Zou het ok zijn om te isoleren, of is dit risicovol?

[ Voor 19% gewijzigd door Ruupje op 22-04-2022 23:14 . Reden: extra info geplaatst ]

blinkycursor.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

mydogisgone schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:24:
[...]

Dat leeghalen moet nog bekeken worden door een andere partij. Dit bezoek wacht ik nog af.
Maar geen idee of het veel is. Maar goed we gaan het afwachten. :)

Maar idd als ze het leeghalen en de kosten zijn niet zo hoog, dan is de keuze voor parels een beter keuze.
Ze zijn geweest en het leeghalen van de spouw gaat 2400 euro kosten. :F
Denk niet dat we dat gaan doen en dat we dus voor de keuze gaan om de muur te laten vullen met schuim, zonder leeg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Heb dus met de FLIR camera foto's gemaakt om en in huis, heb ondertussen 9 Mijia Thermometers (met custom firmware) in diverse ruimtes gezet en wekelijks wordt d.m.v. MinderGas de meterstand bijgehouden.

Denk niet dat ik nu nog veel meer kan doen om voor en na te vergelijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 08:18

Pfoe dat zijn prijzige prijzen haha.
Gisteren is bij mij de spouw gevuld met die foam toepassing, huis is van 78. Sommige stukken hadden dunne isolatie sommige niet. Dus er kon alleen foam in, was wat duurder dan parels en ik ben voor 85m2 1400 euro kwijt. Kun je nagaan de marge bij die gasten bij jou 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 14:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een offerte binnen voor spouwmuurisolatie (huis 1980). Gekeken op een paar plekken en blijkt dat er bestaande isolatie is (3cm), maar dat er niks verzakt is en er ook geen puin in de spouw zit. Is nog ruimte voor 4cm, en we willen graag parels.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kuusj schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:11:
Ik heb een offerte binnen voor spouwmuurisolatie (huis 1980). Gekeken op een paar plekken en blijkt dat er bestaande isolatie is (3cm), maar dat er niks verzakt is en er ook geen puin in de spouw zit. Is nog ruimte voor 4cm, en we willen graag parels.

***members only***
Ik heb in 2006 €1600,- betaald voor 100m2 parels in een 6 cm dikke spouw dus prijs is best oké vind ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:09
Ons gasverbruik (+-2500m3 per jaar) in combinatie met de huidige gasprijzen heeft ons toch laten nadenken om de vloer en spouw te laten isoleren. De woning is een vrijstaande woning uit 1973. Qua isolatie is er alleen in 1985 dubbelglas aangebracht.

Nadat ik dit in eerste instantie niet van plan was hebben zijn we toch om, we gaan de buitengevel en bodem isoleren. Gevel met ursa pure floc (6cm perfect lege spouw) en bodem met EPS parels (kruipruimte is helaas maar 20cm-25cm hoog).

Gevel is 195m2 en de bodem is 67m2.

Exclusief subsidie komen we op 6600. Inclusief op +- 4900. Had misschien wel goedkoper gekund, maar omdat ik in eerste instantie weigerde om te isoleren vanwege vochtproblemen en schimmelvorming, heb ik een bedrijf ingeschakeld die erg goed bekend stond en waar ik een goed gevoel bij had.

Ik ben erg benieuwd naar ons toekomstige verbruik, hoop rond de 1600m3 gas uit te komen zodat ik in de toekomst naar een hybride warmptepomp kan kijken. Zonnepanelen liggen er sinds begin dit jaar al op.

[ Voor 5% gewijzigd door Intruder op 11-05-2022 20:24 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Intruder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:19:
Ons gasverbruik (+-2500m3 per jaar) in combinatie met de huidige gasprijzen heeft ons toch laten nadenken om de vloer en spouw te laten isoleren. De woning is een vrijstaande woning uit 1973. Qua isolatie is er alleen in 1985 dubbelglas aangebracht.

Nadat ik dit in eerste instantie niet van plan was hebben zijn we toch om, we gaan de buitengevel en bodem isoleren. Gevel met ursa pure floc (6cm perfect lege spouw) en bodem met EPS parels (kruipruimte is helaas maar 20cm-25cm hoog).

Gevel is 195m2 en de bodem is 67m2.

Exclusief subsidie komen we op 6600. Inclusief op +- 4900. Had misschien wel goedkoper gekund, maar omdat ik in eerste instantie weigerde om te isoleren vanwege vochtproblemen en schimmelvorming, heb ik een bedrijf ingeschakeld die erg goed bekend stond en waar ik een goed gevoel bij had.

Ik ben erg benieuwd naar ons toekomstige verbruik, hoop rond de 1600m3 gas uit te komen zodat ik in de toekomst naar een hybride warmptepomp kan kijken. Zonnepanelen liggen er sinds begin dit jaar al op.
Je komt uit België...toch? :+
Want dat ursa pure floc schijnt bij de zuiderburen veelvuldig gebruikt te worden, terwijl ik dit in NL eigenlijk nog nooit heb horen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Laatst online: 26-09 15:09
sidecarracing schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Want dat ursa pure floc schijnt bij de zuiderburen veelvuldig gebruikt te worden, terwijl ik dit in NL eigenlijk nog nooit heb horen noemen.
Oh? Nee, ik woon in Nederland. Wordt maar ik zag inderdaad al dat er in Belgie meer over te vinden is. Wordt aangebracht door een bedrijf uit Enter.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
Hier nog steeds twijfel, met name dat ik werkelijk geen idee heb wat de besparing gaat zijn. Het is prima om 2k uit te geven, maar als mij dat maar 50 euro per jaar oplevert dan is het weinig zinnig. De partij die offerte heeft uitgebracht heb ik gevraagd om een globale indicatie, maar dat was 4 weken geleden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
sidecarracing schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Ursa wordt sinds een aantal jaren wel wat vaker gebruikt in NL. Knauf zit redelijk vol qua capaciteit en levert niet aan nieuwe bedrijven. Ursa doet dat wel. Isolatiewaarde is gelijk aan Supafil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:46
Drardollan schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:54:
Hier nog steeds twijfel, met name dat ik werkelijk geen idee heb wat de besparing gaat zijn. Het is prima om 2k uit te geven, maar als mij dat maar 50 euro per jaar oplevert dan is het weinig zinnig. De partij die offerte heeft uitgebracht heb ik gevraagd om een globale indicatie, maar dat was 4 weken geleden.
dat vraag ik me ook af.
denk wel dat het meer zal zijn dan 50 euro per jaar zeker als de gas prijs naar de 3 euro zou gaan.
als het rond de 250 per jaar zou zijn en je hebt 2000 euro aan kosten dan heb je het in minder dan 5 jaar terug verdiend.
moet wel die prijs hoog blijven en dat zal uiteindelijk wel zakken vermoed ik na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04

bjp

Maxwp schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:33:
[...]
dat vraag ik me ook af.
denk wel dat het meer zal zijn dan 50 euro per jaar zeker als de gas prijs naar de 3 euro zou gaan.
als het rond de 250 per jaar zou zijn en je hebt 2000 euro aan kosten dan heb je het in minder dan 5 jaar terug verdiend.
moet wel die prijs hoog blijven en dat zal uiteindelijk wel zakken vermoed ik na een jaar.
als je rekent met 250eur/jaar minder, dan heb je 8 jaar nodig voor 2000eur... of kan ik nu ineens rekenen?

2000 / 250 = 8.

8 jaar wil ook zeggen een rendement van 12.5% (veel meer dan een spaarboekje of de meeste beleggingen!).

ik bespaar meer dan 250eur voorlopig (stookolie), sinds ik mijne spouw heb laten isoleren, rond de 800L/jaar eraf.

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 12-05-2022 22:47 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
....... fout

[ Voor 96% gewijzigd door Maxwp op 12-05-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
klopt je kan nog steeds rekenen :P

had me vergist maar als ik iets doe moet het binenn 5 jaar terug zijn verdiende anders duurt het te lang.
vind dat ook een te groot risico zo lang spreiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Drardollan Zou je dat met de 'Ubakus' tool niet kunnen berekenen? Die tool wordt in
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? en Kruipruimte vloer (na-)isoleren ook veel gebruikt. Hij kan ook een voor/na laten zien en dan volgens mij de besparing in kWh/m2 tonen die de isolatie oplevert. Dat valt wel weer terug te rekenen naar m3 gasbesparing per jaar, het aantal m2 muur weet je immers wel.

Mogelijk kent hij merknamen niet, maar 2s Google leerde mij dat bijv. 'Supafil' op glaswol gebaseerd is. Moet voor andere materialen ook vast te vinden zijn. Het berekenen van een schatting van de te verwachten besparing moet dus wel lukken lijkt mij.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Maxwp schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:33:
[...]
dat vraag ik me ook af.
De berekening is al over gesproken ;)

Ik vind het vooral lastig omdat ik al deels isolatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ThinkPad schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:53:
@Drardollan Zou je dat met de 'Ubakus' tool niet kunnen berekenen? Die tool wordt in
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? en Kruipruimte vloer (na-)isoleren ook veel gebruikt. Hij kan ook een voor/na laten zien en dan volgens mij de besparing in kWh/m2 tonen die de isolatie oplevert. Dat valt wel weer terug te rekenen naar m3 gasbesparing per jaar, het aantal m2 muur weet je immers wel.
Ik heb al naar een soortgelijke tool gekeken, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat de leverancier zoiets moet doen. Ik ga er vanuit dat een leverancier die dagelijks met dit soort zaken bezig is dergelijke informatie relatief eenvoudig moet kunnen oplepelen. Ik vind 2k voor wat isolatie een hoop geld en vind eigenlijk dat een dergelijke berekening daarin hoort te zitten.

Aangezien ik van de leverancier maar geen antwoord krijg ga ik wel een poging wagen om eens te kijken wat er gebeurd als ik het invul :) Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04

bjp

Maxwp schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:24:
klopt je kan nog steeds rekenen :P

had me vergist maar als ik iets doe moet het binenn 5 jaar terug zijn verdiende anders duurt het te lang.
vind dat ook een te groot risico zo lang spreiden
je hebt wel een veel te hoge eis vindt ik. Investeer jij in de beurs of zoiets ook maar met 20% rendement?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
je schrijft het zelf al maar met 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic graag..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vanmorgen zijn hier de muren vol geblazen met parels.
Kwamen we terstond nog te weten dat in de spouwmuur tussen de woning en garage niets zat, dus ook niet de folie zoals in de rest van de muren.
Daar zit een kantoor en die ruimte was praktisch de koudste ruimte in huis (zal ook niet helpen dat die ruimte op het noorden zit). Benieuwd of die ruimte nou ook comfortabeler wordt.
Toilet zit ernaast en was/is ook altijd vrij koud, ook benieuwd.

Wel jammer dat je eigenlijk niet ziet dat er ook maar iets is gedaan. :P
De boorgaten vallen weinig op en je krijgt niet van die schuim rond de kozijnen zoals je bij bijv. pur/aminotherm ziet. Daar zie ik helemaal niets zitten overigens.

Zoals eerder aangegeven (zie hieronder) hou ik via mindergas het gasverbruik al sinds begin dit jaar bij, beelden gemaakt met warmtecamera en Mijia thermometers in verschillende ruimtes.
(Helaas hebben een drietal van die laatste niet goed gewerkt en heb ik bij die 3 dus feitelijk geen logs qua temperatuur)

't is alleen 'jammer' dat je momenteel dus niet heel veel gaat merken dat de muren geïsoleerd zijn.
Daarvoor moeten we tot volgend winter wachten...

De voorgeschiedenis: Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 18:24
Interessant topic!

Vanwege de hoge gasprijzen ook maar eens gaan kijken naar spouwmuurisolatie. Bestaande isolatie is in 3 muren aanwezig in de vorm van noppenfolie bevestigd met spouwankers strak tegen de binnenmuur. Verschillende bedrijven gaven aan dat de noppenfolie heel mooi bevestigd was en daardoor prima na-geïsoleerd kon worden. De vierde muur is niet geïsoleerd.
Inmiddels twee bedrijven over de vloer gehad voor advies en om een offerte te maken. Ene bedrijf raadt foam aan vanwege de aanwezige noppenfolie in 3 van de 4 muren. Het andere bedrijf raadt juist supafil aan vanwege de noppenfolie 😅

Morgen komt bedrijf nummer 3 en na pinksteren komt er nog eentje. Ben benieuwd wat zij gaan adviseren. Ik heb zo'n vermoeden wéér compleet iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
@Metalfreak
Hoi,

Ook ontvang ik de offerte van GreenPowerIsolatie. Kun je wat ervaring met het bedrijf delen? Wat is het materiaal dat ze hebben gebruikt voor uw isolatie? De website en de offerte vermeldden alleen Supearl EPS-parels en Supafils. Maar toen ik de informatie over dit onderwerp las, noemden mensen parels van verschillende merken en verschillende varianten (wit, grijs, HR++, HR, ...). Dus ik weet niet of Supearl EPS-parels goed zijn of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

hainv201 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:36:
@Metalfreak
Hoi,

Ook ontvang ik de offerte van GreenPowerIsolatie. Kun je wat ervaring met het bedrijf delen? Wat is het materiaal dat ze hebben gebruikt voor uw isolatie? De website en de offerte vermeldden alleen Supearl EPS-parels en Supafils. Maar toen ik de informatie over dit onderwerp las, noemden mensen parels van verschillende merken en verschillende varianten (wit, grijs, HR++, HR, ...). Dus ik weet niet of Supearl EPS-parels goed zijn of niet.
Uhh, geen idee. Bij mij hebben ze Knauf Supafil gebruikt omdat er ook al wol in de spouwmuur zat. Is prima gedaan, de mannen werken netjes. Laten het ook weer netjes achter Maar in de offerte stond volgens mij precies wat het was. Bij de overburen zijn ze ook geweest en daar hebben ze schuim erin gespoten. Vorige week hebben ze ook de vloerisolatie aangebracht. Een van die twee mannen die het kwam doen, heeft toen ook de spouwmuurisolatie gedaan. Ik ben verder wel tevreden over het bedrijf.

Als je ze mailt met vragen reageren ze meestal vrij vlot.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Metalfreak schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Uhh, geen idee. Bij mij hebben ze Knauf Supafil gebruikt omdat er ook al wol in de spouwmuur zat. Is prima gedaan, de mannen werken netjes. Laten het ook weer netjes achter Maar in de offerte stond volgens mij precies wat het was. Bij de overburen zijn ze ook geweest en daar hebben ze schuim erin gespoten. Vorige week hebben ze ook de vloerisolatie aangebracht. Een van die twee mannen die het kwam doen, heeft toen ook de spouwmuurisolatie gedaan. Ik ben verder wel tevreden over het bedrijf.

Als je ze mailt met vragen reageren ze meestal vrij vlot.
Oh bedankt. Ik denk dat ik dan de Supearl EPS-parels ga kiezen omdat ik mensen hier goede ervaringen met parels heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Zojuist iemand geweest voor een intake t.b.v. spouwmuur isolatie.

De persoon gaf aan dat dit niet mogelijk was omdat er al wol tussen zat en er nog 3 cm over is, dit was niet genoeg ruimte om isolatie aan te brengen. Ook kreeg ik dan geen subsidie omdat ik de R waarde ofzo niet haalde.

Het gek is dat dezelfde huizen verderop wel spouwmuur isolatie konden krijgen. Klopt dat wel, of moet ik nog een ander laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Het lokale bedrijf wat bij mij is geweest hult zich in volledig in stilzwijgen. Ondanks mijn 2 voicemails en 3 mails. Willen blijkbaar geen zaken doen. Wat een ballentent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Samplex schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:33:
Zojuist iemand geweest voor een intake t.b.v. spouwmuur isolatie.

De persoon gaf aan dat dit niet mogelijk was omdat er al wol tussen zat en er nog 3 cm over is, dit was niet genoeg ruimte om isolatie aan te brengen. Ook kreeg ik dan geen subsidie omdat ik de R waarde ofzo niet haalde.

Het gek is dat dezelfde huizen verderop wel spouwmuur isolatie konden krijgen. Klopt dat wel, of moet ik nog een ander laten komen?
Een ander zal misschien 4 cm meten en dan heb je gewoon recht op subsidie. Bijvullen zal een kleine besparing opleveren op je gasgebruik. Kom je hierbij op je tweede maatregel, en is je eerste maatregel wel een grote besparing op je energierekening, dan zou ik idd een ander laten komen voor een spouwinspectie en offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Snaba Bedankt voor de info. Hij gaf wel aan de kruip ruimte te kunnen isoleren met bolletjes. Weet niet of dat wel zal besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Samplex schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:55:
@Snaba Bedankt voor de info. Hij gaf wel aan de kruip ruimte te kunnen isoleren met bolletjes. Weet niet of dat wel zal besparen?
EPS bodemisolatie is prima bij een houten vloer waar te weinig ruimte is om vloerisolatie aan te brengen. Minder dan 50 cm werkhoogte. De kruipruimte wordt iets droger, koude trek vanuit de bodem wordt ook iets minder, maar veel energie zal je er niet mee besparen. Het is wel wat gunstiger voor het comfort en binnenklimaat. Als je vloer van steen of beton is dan kan je beter voor vloerisolatie gaan. Heb je vloerverwarming dan zal je wel aanzienlijk besparen met vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
De kruip ruimte is 60 cm met veel vocht en we hebben een visgraat vloer die er al in lag (2013) van de vorige bewoners. Geen idee of ze er toen vloer isolatie er tussen hebben gedaan. Vloerverwarming hebben we niet helaas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
Samplex schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:24:
De kruip ruimte is 60 cm met veel vocht en we hebben een visgraat vloer die er al in lag (2013) van de vorige bewoners. Geen idee of ze er toen vloer isolatie er tussen hebben gedaan. Vloerverwarming hebben we niet helaas..
Dan zou ik ervoor kiezen om de onderkant van de vloer te isoleren en geen eps korrels in de kruipruimte te blazen. Vloerisolatie is wel iets duurder dan bodemisolatie maar je haalt er wel meer rendement uit. Ook is de subsidie hoger voor vloerisolatie.
Ik zou het wel aanraden om een bodemfolie aan te laten brengen. i.v.m. Het vocht. Dit wordt eigenlijk alleen aangeboden bij tonzon maar is ook nuttig bij andere vormen van vloerisolatie.
Het is belangrijk om een goed geventileerde kruipruimte te hebben en de luchtvochtigheid moet niet te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb 2 offerte's binnen, als ik de prijzen in dit topic zie dan vraag me af of de prijzen zijn gestegen of dat ze gewoon duur zijn?

Het gaat om ongeveer 25m2 spouww die 5cm dik is (jaren 30 huis met vooral veel ramen)

1e partij raadde parels aan omdat volgens hem wol vocht aan zou trekken bij oude huizen(?), kosten 850 euro
2de partij raadde weer wol aan wat ook enigszins mijn voorkeur heeft omdat het geluid wat meer dempt, maar daar kost het wel meteen 1250 euro

3de partij komt volgende week, ben benieuwd waar die mee komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Rev! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:19:
Het gaat om ongeveer 25m2 spouww die 5cm dik is (jaren 30 huis met vooral veel ramen)
Je hebt natuurlijk altijd al de basiskosten.
Reizen, opstarten, materialen verzamelen.
Die kosten bijna net zo veel bij een kleine klus als bij een grotere klus.
Dus misschien lijkt het daardoor ook duurder geworden.
Of het is natuurlijk gewoon duurder geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 18:24
.joepiedepoepie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:49:
Interessant topic!

Vanwege de hoge gasprijzen ook maar eens gaan kijken naar spouwmuurisolatie. Bestaande isolatie is in 3 muren aanwezig in de vorm van noppenfolie bevestigd met spouwankers strak tegen de binnenmuur. Verschillende bedrijven gaven aan dat de noppenfolie heel mooi bevestigd was en daardoor prima na-geïsoleerd kon worden. De vierde muur is niet geïsoleerd.
Inmiddels twee bedrijven over de vloer gehad voor advies en om een offerte te maken. Ene bedrijf raadt foam aan vanwege de aanwezige noppenfolie in 3 van de 4 muren. Het andere bedrijf raadt juist supafil aan vanwege de noppenfolie 😅

Morgen komt bedrijf nummer 3 en na pinksteren komt er nog eentje. Ben benieuwd wat zij gaan adviseren. Ik heb zo'n vermoeden wéér compleet iets anders.
Even een korte update op bovenstaande. Het vermoeden is werkelijkheid geworden :D Vier bedrijven aan huis gehad en alle vier geven ze een ander advies. Bedrijf 1 komt met Knauf Supafil, bedrijf 2 met foam, bedrijf 3 raadt het af om te isoleren vanwege de noppenfolie en het laatste bedrijf adviseert HR++ parels :+

Misschien dan toch maar puur op gevoel en de totaalprijs af gaan. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@.joepiedepoepie Tja... niet verrassend. :)

Gebaseerd op het feit dat het zo te lezen om een ouder huis gaat met reeds bestaande isolatie zou ik zeggen óf niets, óf de Supafil glaswol vlokken, dus geen piepschuim parels of foam.

Wat je leest is dat de glaswol vlokken de randen en kieren net wat beter opvullen, het toch wat beter zal ademen / vocht doorlaten dan verlijmd piepschuim bolletjes of foam. Logisch als je de 3 materialen vergelijkt, die glaswol vlokken zijn echt net fluffige katoenbolletjes, het andere voelt toch gewoon als piepschuim. Daarnaast dat glaswolvlokken bij problemen gemakkelijker weer te verwijderen zijn (opzuigen) dan verlijmde piepschuimbolletjes of uitgeharde foam. Tot slot heeft glaswol betere brandwerendheid en meer geluidsdemping, en muizen houden niet van glaswol dus zullen er niet in gaan knagen.

De enige echte nadelen van glaswol vlokken zijn voor zover ik weet dat je minimale spouwbreedte groter is en het benodigde boorgat wat groter, toch wel minimaal zo'n 15mm.

Maar dat is gebaseerd op mijn boerenverstand. Just my 2 cts. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 09-06-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 20:28
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Die gemixte reacties van aanbieders is wel herkenbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:15:
@.joepiedepoepie Tja... niet verrassend. :)

Gebaseerd op het feit dat het zo te lezen om een ouder huis gaat met reeds bestaande isolatie zou ik zeggen óf niets, óf de Supafil glaswol vlokken, dus geen piepschuim parels of foam.

Wat je leest is dat de glaswol vlokken de randen en kieren net wat beter opvullen, het toch wat beter zal ademen / vocht doorlaten dan verlijmd piepschuim bolletjes of foam. Logisch als je de 3 materialen vergelijkt, die glaswol vlokken zijn echt net fluffige katoenbolletjes, het andere voelt toch gewoon als piepschuim. Daarnaast dat glaswolvlokken bij problemen gemakkelijker weer te verwijderen zijn (opzuigen) dan verlijmde piepschuimbolletjes of uitgeharde foam. Tot slot heeft glaswol betere brandwerendheid en meer geluidsdemping, en muizen houden niet van glaswol dus zullen er niet in gaan knagen.

De enige echte nadelen van glaswol vlokken zijn voor zover ik weet dat je minimale spouwbreedte groter is en het benodigde boorgat wat groter, toch wel minimaal zo'n 15mm.

Maar dat is gebaseerd op mijn boerenverstand. Just my 2 cts. ;)
Sorry, ik kan je argumentatie niet volgen.
Dat glaswol randen en kieren beter opvult zou kunnen.
Maar waarom zou isolatie vocht moeten doorlaten? Je wilt toch juist geen vochttransport van het binnenspouwblad naar buiten?
Een betere brandwerendheid en geluidsdemping ga je niet merken ben ik bang.
Ik zou in deze situatie juist voor EPS parels gekozen hebben want die nemen nooit vocht op.

Muizen vreten trouwens gewoon door glaswol heen. Bij mijn weten bijven ze van steenwol wel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Sorry het staat er niet goed, ik bedoelde dampdoorlatend, dat is bij oudere constructies in ieder geval geen slecht idee. Het gaat dus niet om vocht in vloeibare toestand en zéker niet het opnemen van vocht. Als het zo vochtig is in je spouw dat je het voor elkaar krijgt de vochtwerende Supafil in een spons te veranderen dan heb je een heel ander probleem waar je eerst naar moet kijken voordat je gaat isoleren. :Y

Beter brandwerend is en blijft beter brandwerend, dat merk je pas als de boel in de hens staat.
Het effect van geluidsdemping kan je zeker merken en is natuurlijk erg afhankelijk van je woonsituatie.
Maar dat zijn i.h.a. natuurlijk punten die mooi meegenomen zijn, niet de essentie waarop je je keuze baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 21:22
technopeuter schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:29:
Bedrijf waar ik de opdracht naar heb gedaan is een andere dan de 'vullers' die waren van Smit Isolatie.
Iemand van het bedrijf waar ik de rekening van kreeg zei langs te komen komende week om te praten. Hij gaf toe dat het absoluut niet mocht.
Wel mooi 30% minder gasverbruik (graaddagen) dan vorige jaren, werkt dus wel
Hoe was jouw ervaring met Smit? Je zei in een eerdere post dat het wel goed isoleerde. Ze hebben hier de scherpste offerte uitgebracht, 61m2 spouw (4cm gezakte glaswol, 2cm leeg) isoleren met "opencellig spouwfoam" voor €1311. Na subsidie dus maar nog €823. Wij wonen hier pas twee manden dus geen idee of het nodig is, maar ik denk dat wij er gewoon voor gaan.

Alle offertes raden alle een soort van schuim aan. Kan er nog een verschil in zitten?

ThermoSolutions: "ThermoFoam LTE"
Bureau voor Verduurzamen: "Herstelschuim Bijblazen HR++"
Smit: "opencellig spouwfoam"

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
@ben2513 Smit, vulde dus verkeerd, vond de medewerkers wel aardig maar ook byzonder (kettingroker)

Alle foams die je hebt lijken op elkaar. 15 jaar geleden is er onderzoek gedaan in Belgie naar deze zut en die was vernietigend. Mkleineman heeft het net ook nageisoleerd hiermee en meet zijn huis continue. als hij degradatie ziet weten we genoeg

kritiek op de foams is dat het uitzet, verhard en dan krimt, uiteindelijk uiteen valt

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Lijken me alledrie UF (Ureumformaldehydeschuim) schuim oftewel opencellig schuim. Gaan voor beste prijs / bedrijf waar je het meeste vertrouwen in hebt.

@technopeuter die kritiek heb ik inderdaad ook gehoord van isolatiebedrijven, volgens mij ben je bij het aanvullen van bestaande isolatie wel beperkt in de mogelijkheden. Misschien is bijblazen met Supafil nog een optie voor @ben2513, het uitgezakte materiaal is immers ook al glaswol?

Ik zou informeren bij een bedrijf dat zowel werkt met opencellig UF ("HR") schuim als met Supafil, die kan je eerlijk adviseren. (Ik ken er wel eentje maar het hangt wellicht af van in welk gebied je woont en ik wil geen reclame maken)

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 17-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Wat ik de laatste tijd steeds meer lees, is problematiek met spouw ankers. Helemaal bij naisolatie en een gevel die in matige conditie is en niet gehydrofobeerd.

Het klinkt als een best aannemelijk behaal dat die spouw ankers na verloop van tijd gaan roesten en dat dit versneld kan worden wanneer je gevel meer vocht vasthoudt.

Zijn er hier mensen die dit te horen hebben gekregen bij spouw inspectie?
En is het vervangen van spouw ankers iets dat je onder normaal onderhoud zou moeten zien?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
spouw ankers vervangen? hele muur afbreken en opnieuw metselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
pentaw1nz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:24:
Wat ik de laatste tijd steeds meer lees, is problematiek met spouw ankers. Helemaal bij naisolatie en een gevel die in matige conditie is en niet gehydrofobeerd.

Het klinkt als een best aannemelijk behaal dat die spouw ankers na verloop van tijd gaan roesten en dat dit versneld kan worden wanneer je gevel meer vocht vasthoudt.

Zijn er hier mensen die dit te horen hebben gekregen bij spouw inspectie?
En is het vervangen van spouw ankers iets dat je onder normaal onderhoud zou moeten zien?
Bron?

Klinkt als broodje aap verhaal. Vervangen doe je niet zomaar. Je kan wel plaatselijk stenen weghalen en spouwhaal vervangen/bijplaatsen. Maar dat doe je niet preventief owv naisolatie!!!

[ Voor 13% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 07:23
Voor wie er wat aan heeft. Ik heb nu 4 bedrijven laten kijken naar evt aanvullende spouwmuur isolatie in onze 2-onder-1 kap uit 1991.
Volgens bouwtekening is er een spouw van 10cm dat (volgens bouwtekening) voor 2/3 gevuld is met isolatiemateriaal.

Bedrijf A & B hebben enkel via de aanwezige stootvoegen gekeken, maten elk zo'n 3cm ruimte, wat volgens hun te weinig was voor aanvullende isolatie
Bedrijf C had ook enkel via stootvoeg gekeken, mat zo'n 4,2 cm wat volgens hem voldoende was om een offerte te maken ( HR++ Isowool € 1895,- (aantal m2 gevel is niet helemaal duidelijk uit de offerte)
Bedrijf D had kijkgaten geboord, mat 2cm spouw en na doordrukken kwam hij tot de conclusie dat er zo'n 9cm glaswol in de spouw van 11cm zit). Was verbaasd toen ik opmerkte dat een ander bedrijf op 4,2 cm uitkwam en een offerte durfde op te maken (om het zacht uit te drukken)

Dus onze spouwmuur lijkt niet nader te kunnen/hoeven worden geïsoleerd

[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 22-06-2022 15:42 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
onze 1980 bijbouw was al voorzien van glaswol of steenwol? isolatie dus lijkt me een 1991 zeker.

maar ze spuiten volgens mij ook nog erin waarbij ze het glaswoll wegdrukken en de isolatie waarde toch flink doen toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Maxwp schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:42:
onze 1980 bijbouw was al voorzien van glaswol of steenwol? isolatie dus lijkt me een 1991 zeker.

maar ze spuiten volgens mij ook nog erin waarbij ze het glaswoll wegdrukken en de isolatie waarde toch flink doen toenemen?
Van dat 'wegdrukken' had ik idd ergens eens gelezen, maar geen van de 4 bedrijven die hier kwamen met zo'n uitleg en 3 bedrijven konden geen offerte opmaken omdat volgens hun de aanwezige luchtspouw te klein is en het glaswol er nog goed uit zag.

Er zouden over 2 weken nog een tweetal landelijke spelers kijken, maar ik vraag me af of ik die afspraken laat staan. Als ze al met een offerte zouden komen, vraag ik me sterk af of ik er iets van zou merken, behalve dan dat ik 2-3k armer ben.

De reden dat ik wel naar spouwmuurisolatie heb laten kijken is omdat talloze sites mbt warmtepompen zeggen dat de buitenmuur isolatie van een begin jaren 90 woning 'matig tot redelijk' is.

[ Voor 10% gewijzigd door Metaalhoofd op 22-06-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
tja omdat glaswoll natuurlijk wat anders is dan nu vaak pir word gebruikt of buitengevel isolatie aangebracht
men wil met een warmte pomp dan ook graag een passief huis verwarmen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Van 9 naar 11 cm is niet echt een grote vooruitgang. Ookal werk je met schuim wat uitzet. Je netto winst zal altijd maar 2 cm zijn. Overigens is meten via stootvoegen niet helemaal een juist methode.
Glaswol of steenwol isoleert minder dan PIR. Vervangen gaat niet en wat extra bijvullen is mogelijk maar je zal toch nooit waardes halen die een nieuwbouw met PIR platen wel heeft. Althans niet door middel van spouwmuurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:27
Ik probeer het hier even, maar als ik verkeerd zit hoor ik het graag.

Een jaren 30 huis met in de voorgevel een knip voeg en in de zijgevels zeer smalle voegen 8-12mm. Stenen behoorlijk poreus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9pGadRmea8ivtuWHyXqnFFoFPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dbF8VDut0OzGDXmE3pNUQbR0.png?f=fotoalbum_large

Diverse leveranciers aan huis gehad, en allemaal wel hun bedenkingen bij die voegbreedte en steen.

Heeft iemand ervaringen of suggesties bij zo’n type muur?

[ Voor 32% gewijzigd door MrMrq op 22-06-2022 20:26 ]

Maktub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Niet doen, gevel word zo vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TiezZ_BE schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:21:
[...]

Bron?

Klinkt als broodje aap verhaal. Vervangen doe je niet zomaar. Je kan wel plaatselijk stenen weghalen en spouwhaal vervangen/bijplaatsen. Maar dat doe je niet preventief owv naisolatie!!!
Pluimers biedt het aan, en er zijn heel veel hits op Google onder de combinatie spouwmuurisolatie en spouwankers verroest.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Maxwp schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:30:
spouw ankers vervangen? hele muur afbreken en opnieuw metselen?
Er zijn dus methodes, zie ook pluimers, waarbij ze door de gevel een draad schroeven van buiten naar binnen spouwblad.

Ik heb er ook nooit van gehoord hoor, maar kwam het toevallig tegen en eenmal googelend kom je al snel in een bubbel met horror verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Even een vraagje voor de mensen hier die ook die ISDE subsidie hebben aangevraagd met Knauf Supafil: ik zie nu in de aanvraagprocedure dat je ook een foto moet meesturen als bewijs. Maar hoe stuur je in godsnaam een foto van een opgevulde spouwmuur mee? Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik heb er niet aan gedacht toen bij de werkzaamheden foto's te gaan maken. Dan laat ik de mensen lekker hun gang gaan zonder ze continu lastig te vallen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
pentaw1nz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Pluimers biedt het aan, en er zijn heel veel hits op Google onder de combinatie spouwmuurisolatie en spouwankers verroest.
Uiteraard zijn/bestaan er muren met verroeste ankers. Maar het ging me om het preventief vervangen van spouwankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 20:16
Metalfreak schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:34:
Even een vraagje voor de mensen hier die ook die ISDE subsidie hebben aangevraagd met Knauf Supafil: ik zie nu in de aanvraagprocedure dat je ook een foto moet meesturen als bewijs. Maar hoe stuur je in godsnaam een foto van een opgevulde spouwmuur mee? Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik heb er niet aan gedacht toen bij de werkzaamheden foto's te gaan maken. Dan laat ik de mensen lekker hun gang gaan zonder ze continu lastig te vallen.
Die krijg je met een beetje geluk via het bedrijf aangeleverd samen met de rekening.
Dat doen ze tegenwoordig vaak zelf vanwege de subsidie aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

D-dark schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Die krijg je met een beetje geluk via het bedrijf aangeleverd samen met de rekening.
Dat doen ze tegenwoordig vaak zelf vanwege de subsidie aanvraag.
Ja, er zit wel een heel stappenplan bij met hoe je de subsidie moet aanvragen, maar die foto ontbreekt maar ik heb dus het bedrijf ook maar even gevraagd of ze een foto ervan kunnen aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In mijn omgeving zie ik steeds meer woningbouw woningen die worden geisoleerd, dit gaat altijd volgens een vast stramien.

Bij pannendak de dakpannen eraf, isolatie erop en (soms nieuwe) pannen er weer op.
Bij platdak isolatie op het bestaande dak en dan afwerken met bituum oid.

De muren worden altijd aan de buitenkant geisoleerd en dan plakken ze steenstrips zodat het op metselwerk lijkt.

Ik heb nog nooit gezien dat de woningbouw gekozen heeft voor spouwmuurisolatie.

Dat doet mij persoonlijk twijfelen of die geinjecteerde materialen wel toekomstbestendig zijn. Zo'n vereniging knapt die woningen natuurlijk op om er weer 50 jaar tegenaan te kunnen. Hoe lang is zo'n Supafill of parel oplossing eigenlijk bruikbaar tot het moet worden opgeruimd, bijgevuld of vernieuwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wolly schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:51:
In mijn omgeving zie ik steeds meer woningbouw woningen die worden geisoleerd, dit gaat altijd volgens een vast stramien.

Bij pannendak de dakpannen eraf, isolatie erop en (soms nieuwe) pannen er weer op.

De muren worden altijd aan de buitenkant geisoleerd en dan plakken ze steenstrips zodat het op metselwerk lijkt.

Dat doet mij persoonlijk twijfelen of die geinjecteerde materialen wel toekomstbestendig zijn. Zo'n vereniging knapt die woningen natuurlijk op om er weer 50 jaar tegenaan te kunnen. Hoe lang is zo'n Supafill of parel oplossing eigenlijk bruikbaar tot het moet worden opgeruimd, bijgevuld of vernieuwd?
Wellicht ook omdat je met spouw isolatie gebonden bent aan iedere 7 a 10 jaar de gevel impregneren. Daarbij ook in veel gevallen geen overbodige luxe om de gevel de restaureren (reinigen, opnieuw voegen)

Dan is buitenlangs isoleren en steenstrips plakken wellicht duurder, maar uiteindelijk minder rompslomp in die 50 jaar die je noemt + het ziet er wel weer als nieuw uit. Uiteindelijk zal dit ook wel weer invloed hebben op de huur mits geen sociale huurwoning.

Ik hen persoonlijk geen geld voor hardboard en steenstrips oplossing. De spouw isolatie kostte me 4 jaar geleden geen drol en heb ik zo terugverdiend. Prima als ik over 10 jaar iets moet laten bijvullen of het zelfs opnieuw moet gebeuren. Of ooit nog eens extra buitenlangs isoleren. Als ik hier dan nog woon...

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 22-06-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba

Gebeurt eigenlijk best wel vaak. Spouwmuurisolatie is ook stukken goedkoper dan gevelisolatie met steenstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Snaba schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Gebeurt eigenlijk best wel vaak. Spouwmuurisolatie is ook stukken goedkoper dan gevelisolatie met steenstrips.
Woningbouwverenigingen doen het, maar die zijn het volgens mij verplicht.
Ik betwijfel of het voor een particulier rendabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom_swinkels
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben druk aan het onderzoeken welk bedrijf ik mijn spouwmuurisolatie wil laten "na" isoleren.

Helaas zegt elk bedrijf iets anders en moet ik het een en ander zelf onderzoeken, je zou verwachten dat dat niet nodig is als je het door een professioneel bedrijf laat uitvoeren.

In 2016 is mijn woning geïsoleerd met steenwol door Smits.

Omdat ik de woning in 2021 gekocht heb en helemaal aan het renoveren ben, heb ik een aantal bedrijven geïnformeerd over of het zin heeft de woning na te isoleren.

Smits zegt dat het onzin is, de woning is in 2016 geïsoleerd en dat is nog niet lang gelden.

Takkenkamp is geweest en zegt dat er maar weinig isolatie in de spouw zit en dat ze steenwol kunnen bij blazen.

Isolatietechniek Brabant zegt weer dat je helemaal geen steenwol kunt bij blazen omdat je dan vocht problemen krijgt, zei zeggen weer de enige optie is foam.

Je snapt wel dat als 3 bedrijven een verschillend verhaal vertellen dat het lastig is om te bepalen wie nu gelijk heeft.

Wellicht iemand hier die er wel verstand van heeft en mij kan adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
tom_swinkels schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:25:
Ik ben druk aan het onderzoeken welk bedrijf ik mijn spouwmuurisolatie wil laten "na" isoleren.

Helaas zegt elk bedrijf iets anders en moet ik het een en ander zelf onderzoeken, je zou verwachten dat dat niet nodig is als je het door een professioneel bedrijf laat uitvoeren.

In 2016 is mijn woning geïsoleerd met steenwol door Smits.

Omdat ik de woning in 2021 gekocht heb en helemaal aan het renoveren ben, heb ik een aantal bedrijven geïnformeerd over of het zin heeft de woning na te isoleren.

Smits zegt dat het onzin is, de woning is in 2016 geïsoleerd en dat is nog niet lang gelden.

Takkenkamp is geweest en zegt dat er maar weinig isolatie in de spouw zit en dat ze steenwol kunnen bij blazen.

Isolatietechniek Brabant zegt weer dat je helemaal geen steenwol kunt bij blazen omdat je dan vocht problemen krijgt, zei zeggen weer de enige optie is foam.

Je snapt wel dat als 3 bedrijven een verschillend verhaal vertellen dat het lastig is om te bepalen wie nu gelijk heeft.

Wellicht iemand hier die er wel verstand van heeft en mij kan adviseren?
Als het in 2016 geïsoleerd is, hoort het nog goed te zijn. Je zou kunnen navragen of garantie mee verhuisd bij verkoop van de woning. Er zit meestal 10 jaar garantie op en dan zouden het kunnen herstellen mocht het inderdaad niet helemaal goed gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

....

Heb dat dit jaar nog gewoon bij ons in de wijk gezien
Pagina: 1 ... 14 ... 25 Laatste