Ondertussen ook met Isoprofs contact gehad, hun geven weer aan dat ze alleen isoleren als de spouw helemaal leeg is en willen dus huidige eerst verwijderen.tom_swinkels schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:25:
Ik ben druk aan het onderzoeken welk bedrijf ik mijn spouwmuurisolatie wil laten "na" isoleren.
Helaas zegt elk bedrijf iets anders en moet ik het een en ander zelf onderzoeken, je zou verwachten dat dat niet nodig is als je het door een professioneel bedrijf laat uitvoeren.
In 2016 is mijn woning geïsoleerd met steenwol door Smits.
Omdat ik de woning in 2021 gekocht heb en helemaal aan het renoveren ben, heb ik een aantal bedrijven geïnformeerd over of het zin heeft de woning na te isoleren.
Smits zegt dat het onzin is, de woning is in 2016 geïsoleerd en dat is nog niet lang gelden.
Takkenkamp is geweest en zegt dat er maar weinig isolatie in de spouw zit en dat ze steenwol kunnen bij blazen.
Isolatietechniek Brabant zegt weer dat je helemaal geen steenwol kunt bij blazen omdat je dan vocht problemen krijgt, zei zeggen weer de enige optie is foam.
Je snapt wel dat als 3 bedrijven een verschillend verhaal vertellen dat het lastig is om te bepalen wie nu gelijk heeft.
Wellicht iemand hier die er wel verstand van heeft en mij kan adviseren?
vraag me ook af als je een 10cm spouw hebt hoeveel meerwaarde het volspuiten dan heeftMetaalhoofd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:10:
[...]
Woningbouwverenigingen doen het, maar die zijn het volgens mij verplicht.
Ik betwijfel of het voor een particulier rendabel is.
natuuurlijk als de prijzen stijgen is elk % steeds groter en meegenomen
maar merk er niet veel van heb huis met deel wel en deel geen glaswoll deel met is van 1980 deel zonder van 1950.
merk geen verschil
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
zuigen ze de glaswol er dan uit?tom_swinkels schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Ondertussen ook met Isoprofs contact gehad, hun geven weer aan dat ze alleen isoleren als de spouw helemaal leeg is en willen dus huidige eerst verwijderen.
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Misschien dat je het 'op gevoel' niet goed genoeg kunt merken?Maxwp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:30:
[...]
vraag me ook af als je een 10cm spouw hebt hoeveel meerwaarde het volspuiten dan heeft
natuuurlijk als de prijzen stijgen is elk % steeds groter en meegenomen
maar merk er niet veel van heb huis met deel wel en deel geen glaswoll deel met is van 1980 deel zonder van 1950.
merk geen verschil
Maar als je een meting zou doen, zou je misschien wel 10% verschil kunnen zien. (Ik noem zomaar een percentage)
Man man man, wat een deja vu als ik dit allemaal lees...
Ik had een eigen topic geplaatst;
"Er waren wel enkele bedrijven die herstelschuim HR++; "een gesloten cellig PUR schuim wat tussen de gesloten cellen wel ademt" (Spreekt elkaar een beetje tegen toch). Het klinkt leuk, maar ik kan zelf niet tot de conclusie komen of dit wel verstandig is of niet. De beste man gaf aan dat PUR schuim van jaren terug inderdaad niet geschikt bleek te zijn voor de spouwmuren en nu ook veel vochtproblemen zorgen. Dit huidige herstelschuim veroorzaakt echter geen vochtproblemen (zegt hij).
Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen of die mij beter kan uitleggen waarom PUR schuim in de spouwmuur wel werkt? Dank alvast!"
Maar ik heb inmiddels al een paar antwoorden op mijn vragen. Herstelschuim valt iig definitief af, dat vertrouw ik niet.
Gek genoeg heeft niemand bij mij bijspuiten van glaswol geadviseerd ondanks dat er nu 2-3 cm glaswol zit bij een spouwmuur van 6-7 cm (tussenwoning uit 1985). Daar ga ik eens goed naar vragen gezien mijn voorkeur hier wel naar uit gaat. EPS-parels werden wel aangeboden voor de €20/m2.
Zijn er mensen die recent glaswol hebben laten bijspuiten die tevreden zijn met het totaalplaatje? Zo ja, wie heeft het bij jullie gedaan?
EDIT:
Ik sprak net de onafhankelijke adviseur (wat dat nou precies mag betekenen) van Bureau voor Verduurzamen. Die waren ook bij mij thuis geweest.
Geven aan geen supafil te adviseren gezien er maar 4 cm over is in de spouwmuur en dat de machine dan te vroeg afslaat en dus spouwmuur onvoldoende zou vullen. Mensen hier ervaring mee?
Ik had een eigen topic geplaatst;
"Er waren wel enkele bedrijven die herstelschuim HR++; "een gesloten cellig PUR schuim wat tussen de gesloten cellen wel ademt" (Spreekt elkaar een beetje tegen toch). Het klinkt leuk, maar ik kan zelf niet tot de conclusie komen of dit wel verstandig is of niet. De beste man gaf aan dat PUR schuim van jaren terug inderdaad niet geschikt bleek te zijn voor de spouwmuren en nu ook veel vochtproblemen zorgen. Dit huidige herstelschuim veroorzaakt echter geen vochtproblemen (zegt hij).
Zijn er mensen met goede/slechte ervaringen of die mij beter kan uitleggen waarom PUR schuim in de spouwmuur wel werkt? Dank alvast!"
Maar ik heb inmiddels al een paar antwoorden op mijn vragen. Herstelschuim valt iig definitief af, dat vertrouw ik niet.
Gek genoeg heeft niemand bij mij bijspuiten van glaswol geadviseerd ondanks dat er nu 2-3 cm glaswol zit bij een spouwmuur van 6-7 cm (tussenwoning uit 1985). Daar ga ik eens goed naar vragen gezien mijn voorkeur hier wel naar uit gaat. EPS-parels werden wel aangeboden voor de €20/m2.
Zijn er mensen die recent glaswol hebben laten bijspuiten die tevreden zijn met het totaalplaatje? Zo ja, wie heeft het bij jullie gedaan?
EDIT:
Ik sprak net de onafhankelijke adviseur (wat dat nou precies mag betekenen) van Bureau voor Verduurzamen. Die waren ook bij mij thuis geweest.
Geven aan geen supafil te adviseren gezien er maar 4 cm over is in de spouwmuur en dat de machine dan te vroeg afslaat en dus spouwmuur onvoldoende zou vullen. Mensen hier ervaring mee?
[ Voor 11% gewijzigd door doktorsson op 07-07-2022 14:45 ]
Verkopers adviseren natuurlijk eigen product(en). En liefst die waar de meeste marge op zit (als ze meerdere in het gamma hebben zitten)
ja er wordt wel vaak gezegd: glaswol inspuiten vanaf spouw van 5cm. Het kan met minder, maar dan moeten ze veel meer gaten boren en dat doen ze vaak niet graag.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Zijn er mensen die hun eigen spouw betrouwbaar hebben gemeten zonder zo'n camera? ze zeggen namelijk ook allemaal wat anders...
Inmiddels goed op weg met het verduurzamen van onze woning; een vrijstaande woning uit 1975, 146m2 oppervlak en ~90m2 aan spouwmuur met een spouw van 60mm.
Er was geen bestaande spouwmuurisolatie aanwezig (afgezien van 1 plaatje glaswol onder kozijnen die eind jaren 90 geplaatst zijn). Wij hebben gekozen voor Enverifoam wat ons €1730 kostte incl btw excl subsidies.
Ik ben minder geinteresseerd in tvt en meer het energieneutraal en nul-op-de-meter maken van de woning (met natuurlijk de verbetering van het energielabel van D naar A+++).
Vanwege comfort, klimaat en het voorkomen van eventuele vochtproblemen gaan wij ook balansventilatie laten plaatsen. Een woning moet kunnen ademen, maar ik wil weten én regelen hoe en waar dat gebeurt.
Er was geen bestaande spouwmuurisolatie aanwezig (afgezien van 1 plaatje glaswol onder kozijnen die eind jaren 90 geplaatst zijn). Wij hebben gekozen voor Enverifoam wat ons €1730 kostte incl btw excl subsidies.
Ik ben minder geinteresseerd in tvt en meer het energieneutraal en nul-op-de-meter maken van de woning (met natuurlijk de verbetering van het energielabel van D naar A+++).
Vanwege comfort, klimaat en het voorkomen van eventuele vochtproblemen gaan wij ook balansventilatie laten plaatsen. Een woning moet kunnen ademen, maar ik wil weten én regelen hoe en waar dat gebeurt.
Vraag, wij hebben onze gehele benedenverdieping verbouwd. Schuimbeton erin, vloerverwarming etc. Nu wil ik de spouwmuur laten isoleren, moeten er dan nog ventilatie roosters geplaatst worden eigenlijk ?
Zijn die ventilatieroosters meestal bedoeld voor je kruipruimte te ventileren ?
Zo heb ik het ook begrepen, dat de kruipruimte ventileert via de spouw.knights16 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:10:
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Waarom schuim als je een lege spouw hebt? Bewuste keuze of was dat het advies?Sparta schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:13:
Inmiddels goed op weg met het verduurzamen van onze woning; een vrijstaande woning uit 1975, 146m2 oppervlak en ~90m2 aan spouwmuur met een spouw van 60mm.
Als ik een ISDE subsidie aanvraag, kan ik 15% subsidie krijgen op 1 maatregel. Ik ben al van plan nieuwe kozijnen te plaatsen. Dat gaat naar schatting zo'n € 25000 kosten. Daar zou ik dus 15% subsidie op kunnen krijgen.
Nou zit ik ook na te denken over vervanging van de spouwisolatie. Stel dat me dit zo'n € 2000 kost, is het dan zo dat ik vervolgens 30% subsidie kan krijgen omdat ik nu ineens 2 maatregelen heb?
Dan is die spouwmuur dus eigenlijk ineens zo goed als 'gratis'. Of zie ik dit nou niet goed?
Nou zit ik ook na te denken over vervanging van de spouwisolatie. Stel dat me dit zo'n € 2000 kost, is het dan zo dat ik vervolgens 30% subsidie kan krijgen omdat ik nu ineens 2 maatregelen heb?
Dan is die spouwmuur dus eigenlijk ineens zo goed als 'gratis'. Of zie ik dit nou niet goed?
... en gaat over tot de orde van de dag
Je MOET twee maatregelen nemen om überhaupt subsidie te krijgen.P_Tingen schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:20:
Als ik een ISDE subsidie aanvraag, kan ik 15% subsidie krijgen op 1 maatregel. Ik ben al van plan nieuwe kozijnen te plaatsen. Dat gaat naar schatting zo'n € 25000 kosten. Daar zou ik dus 15% subsidie op kunnen krijgen.
Niet meer...feye1 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:31:
[...]
Je MOET twee maatregelen nemen om überhaupt subsidie te krijgen.
Met ingang van 2023 - en waarschijnlijk al met terugwerkende kracht vanaf dit jaar - krijg je ook subsidie als je 1 maatregel neemt. Maar 15% dus.
Hier wordt ik ook niet goed van de adviseurs. De een zegt dat het kan de ander raad het ten strengste af. Met 800m3 aan gasstook per jaar incl warm water is er nog wel wat te behalen maar waar doe je goed aan…
Ha, 800m3 per jaar, voorlopig kan ik daar alleen nog maar over dromen.Boinkie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:48:
Hier wordt ik ook niet goed van de adviseurs. De een zegt dat het kan de ander raad het ten strengste af. Met 800m3 aan gasstook per jaar incl warm water is er nog wel wat te behalen maar waar doe je goed aan…
Misschien een interessant artikel over spouwmuur isolatie,
Onderzoek van Nathan Van Den Bossche, doctor ingenieur-architect en professor aan de UGent
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/muurisolatie/47900/isolatieprof-spouwmuurisolatie-voldoet-op-lange-termijn-niet-meer/?authId=0f0d7191-0443-45b8-b2d2-5b2ff306a6f9&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
EPS schijnt dus minder goed met vocht te werken dan PUR of minerale wol
Onderzoek van Nathan Van Den Bossche, doctor ingenieur-architect en professor aan de UGent
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/muurisolatie/47900/isolatieprof-spouwmuurisolatie-voldoet-op-lange-termijn-niet-meer/?authId=0f0d7191-0443-45b8-b2d2-5b2ff306a6f9&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Grappig, ik lees:“Bij EPS-parels bestaat er wel een kans op waterdoordringing als je naar zeer kleine spouwdiktes gaat. ...... Bij een spouw vanaf 5 cm is er echter geen probleem: een beetje water zal terug verdampen, zoals dat ook gebeurt in een spouw zonder isolatie.”LDriessen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:01:
Misschien een interessant artikel over spouwmuur isolatie,
Ik zie het nu ook staan.. En er voor staat weer geschreven: "Ongeveer hetzelfde gebeurt bij EPS-parels. En dat tot een isolatiedikte van 5 à 7 cm." Hier doelen ze op het vochtprobleem.nokiaan958GB schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Grappig, ik lees:“Bij EPS-parels bestaat er wel een kans op waterdoordringing als je naar zeer kleine spouwdiktes gaat. ...... Bij een spouw vanaf 5 cm is er echter geen probleem: een beetje water zal terug verdampen, zoals dat ook gebeurt in een spouw zonder isolatie.”
Dus daar hebben ze het weer over dat dit ook bij 5 tot 7 cm voor komt.. Dus het lijkt elkaar een beetje tegen te spreken.
Mijn spouwmuur heeft circa 1,5 meter onder het maaiveld pas de funderingsplaat.
Bij deze diepte zou het mij niet verbazen dat er onderin de spouw in de winter water staat.
Wat gebeurt er als er isolatiemateriaal in zit? Wat gebeurt er met wol als dit langdurig onder water staat?
Is bij jullie al eens iemand van de een bedrijf bij een advies of een offerte op dit mogelijke probleem in gegaan?
Bij deze diepte zou het mij niet verbazen dat er onderin de spouw in de winter water staat.
Wat gebeurt er als er isolatiemateriaal in zit? Wat gebeurt er met wol als dit langdurig onder water staat?
Is bij jullie al eens iemand van de een bedrijf bij een advies of een offerte op dit mogelijke probleem in gegaan?
ja hoe zit dat danP_Tingen schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:20:
15% per maat regel of 30% als je 2 maatregelen neemt
30% totale kosten, zie https://www.isde.nl/Maxwp schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:02:
[...]
ja hoe zit dat dan
15% per maat regel of 30% als je 2 maatregelen neemt
Idd, aldus isde.nl
Update 1-5-2022: Na 2 april 2022 één isolatiemaatregel geïnstalleerd? Let op:
Vanaf volgend jaar is het voor u als eigenaar-bewoner ook mogelijk om een subsidieaanvraag in te dienen als u na 2 april 2022 één isolatiemaatregel gerealiseerd heeft. In dat geval krijgt u tot 15% van de kosten als subsidie terug, mits uw aanvraag voldoet aan de verder geldende voorwaarden.
Combineert u een isolatiemaatregel met een tweede isolatiemaatregel of een investering in een warmtepomp, zonneboiler of warmtenetaansluiting? Dan krijgt u net als nu tot 30% van de totale kosten als subsidie terug. Het loont nu dus al de moeite om te checken wat u nog kunt doen en of u kiest voor één of meerdere verbeteringen aan uw huis.
Update 1-5-2022: Na 2 april 2022 één isolatiemaatregel geïnstalleerd? Let op:
Vanaf volgend jaar is het voor u als eigenaar-bewoner ook mogelijk om een subsidieaanvraag in te dienen als u na 2 april 2022 één isolatiemaatregel gerealiseerd heeft. In dat geval krijgt u tot 15% van de kosten als subsidie terug, mits uw aanvraag voldoet aan de verder geldende voorwaarden.
Combineert u een isolatiemaatregel met een tweede isolatiemaatregel of een investering in een warmtepomp, zonneboiler of warmtenetaansluiting? Dan krijgt u net als nu tot 30% van de totale kosten als subsidie terug. Het loont nu dus al de moeite om te checken wat u nog kunt doen en of u kiest voor één of meerdere verbeteringen aan uw huis.
Normaal zit er een waterkering (tegenwoordig 2 lagen DPC folie, vroeger papier in teer ingesmeerd), die je binnenshuis net achter de plinten vind (dus buiten enkele centimeters boven de grond).nokiaan958GB schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:50:
Mijn spouwmuur heeft circa 1,5 meter onder het maaiveld pas de funderingsplaat.
Als die waterkering ontbreekt, dan heb je last van optrekkend vocht en valt de pleister zo van de muur af, staat er schimmel op de muren, stinkt het muf in huis en ben je vast vaak ziek.
Ik hoop met je mee dat die waterkering er wel zit
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Beste allen,
Zoals zo'n beetje half Nederland bezig is met isoleren zijn wij ook begonnen met zoeken van spouwmuurisolatie voor ons nieuwe huis.
Het huis is gebouwd in 1984 en is destijds geïsoleerd met steen- of glaswol, maar dit blijkt tijdens inspectie deels verzakt te zijn of staat bol. Tijd voor nieuwe isolatie dus.
Het eerste bedrijf dat we langs hebben gehad, is Thermosolutions. Zij bieden Thermofoam aan als isolatie. Bij schuim, PUR of welke naam ze er ook aan geven, krijg ik een slecht gevoel wegens ervaringen die je hier over leest. Over Thermofoam specifiek is echter weinig te vinden... heeft iemand hier ervaring met Thermosolutions of Thermofoam?
Offerte van Thermosolutions kwam overigens neer op €1600 voor 50m2, spouw is 8/9 cm dik. Het klinkt mij als duur, maar wellicht denken jullie er anders over.
Alvast bedankt voor jullie hulp, we zijn helaas een beetje een leek in dit soort zaken.
EDIT: Thermosolutions adviseerde geen parels of ander materiaal te gebruiken, omdat de parels door de verzakkingen niet gegarandeerd op alle plekken zouden komen. Oprecht advies of verkooppraatje?
Zoals zo'n beetje half Nederland bezig is met isoleren zijn wij ook begonnen met zoeken van spouwmuurisolatie voor ons nieuwe huis.
Het huis is gebouwd in 1984 en is destijds geïsoleerd met steen- of glaswol, maar dit blijkt tijdens inspectie deels verzakt te zijn of staat bol. Tijd voor nieuwe isolatie dus.
Het eerste bedrijf dat we langs hebben gehad, is Thermosolutions. Zij bieden Thermofoam aan als isolatie. Bij schuim, PUR of welke naam ze er ook aan geven, krijg ik een slecht gevoel wegens ervaringen die je hier over leest. Over Thermofoam specifiek is echter weinig te vinden... heeft iemand hier ervaring met Thermosolutions of Thermofoam?
Offerte van Thermosolutions kwam overigens neer op €1600 voor 50m2, spouw is 8/9 cm dik. Het klinkt mij als duur, maar wellicht denken jullie er anders over.
Alvast bedankt voor jullie hulp, we zijn helaas een beetje een leek in dit soort zaken.
EDIT: Thermosolutions adviseerde geen parels of ander materiaal te gebruiken, omdat de parels door de verzakkingen niet gegarandeerd op alle plekken zouden komen. Oprecht advies of verkooppraatje?
[ Voor 9% gewijzigd door IBTL op 11-08-2022 10:55 ]
Even in dit topic zoeken, staan genoeg zaken omtrent Thermofoam.IBTL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:53:
Thermosolutions gaat dan foam erbij in blazen, begrijp ik dat goed? De bestaande isolatie blijft gewoon zitten neem ik aan. Dan is 1600 euro voor 50m2 wel flink aan de prijs ja.IBTL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:53:
Beste allen,
Ze gaan er inderdaad foam bij in spuiten en dat verdrukt de oude isolatie.sidecarracing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:05:
[...]
Thermosolutions gaat dan foam erbij in blazen, begrijp ik dat goed? De bestaande isolatie blijft gewoon zitten neem ik aan. Dan is 1600 euro voor 50m2 wel flink aan de prijs ja.
Volgens mij bestaan voor hetzelfde soort foam verschillende merknamen.IBTL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:23:
[...]
Ze gaan er inderdaad foam bij in spuiten en dat verdrukt de oude isolatie.
Komen in dit topic ook allemaal voorbij zag ik.
Dus wellicht ook even naar de verschillende foam-aanbieders kijken.
Zie wel vaker staan bij Thermofoam dat het te duur is in de categorie foam.
Goedenavond!
Voor ons nieuwe klushuis staan allerlei klussen gepland en isoleren kan natuurlijk niet ontbreken.
Het is een hoekhuis en gebouwd in de jaren ‘60 en heeft rondom een spouwmuur. Door vorige eigenaar is de vloer al geïsoleerd en zijn er voorzetramengeplaatst.
Zoals gezegd een klushuis waar we het liefst alles meepakken, denk aan:
- nieuwe kozijnen;
- nieuwe HR++ ramen (al hoorde ik ook over vacuüm ramen wat helemaal awesome zou zijn?);
- dakisolatie;
- isolatie buitenmuren.
Dit topic al aandachtig doorgelezen wat betreft de spouwmuur isolatie maar nu had ik nog enkele vragen.
Als ik het goed begrijp maken de verschillende materialen (minerale wol, EPS parel en UF schuim) qua isolatie waarde niet zoveel uit. De dikte van de spouw is van belang (dunner eerder parels) net als de vochtigheid van je muur (vochtiger eerder schuim). Verder komt t op mij over dat als dat geen belemmeringen geeft voor het een of ander, persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Zo komen wij qua voorkeur uit op minerale wol i.v.m. geen parels in de tuin willen (milieu argument dus) en best brandwerend.
Aangezien we qua isolatie het zo goed mogelijk willen doen, zitten we ook aan voorzetmuren te denken ter plaatse van de buitenmuren. Is dit nog extra effectief in combinatie met een spouwmuurisolatie of zou alleen spouwmuurisolatie de grootste klap zijn en voegen voorzetmuren niet zoveel extra toe? Ik kan me voorstellen dat de dikte en kwaliteit van de spouw nog wat uitmaakt hiervoor (beiden nu nog geen zicht op)? Overigens wel de notie dat de muur ‘van de hoek’ naar mijn inschatting lastig te voorzien is van voorzetmuren als gevolg van de trappen.
Tot slot - wat zou een handige volgorde zijn? Ik denk zelf aan:
- dakisolatie zolder (doen we zelf);
- evt voorzetmuren
- ramen en kozijnen;
- spouwmuurisolatie.
Heb ik zo een en ander goed op een rijtje (ben graag goed ingelezen voordat ik met bedrijven ga praten) of zie ik dingen over het hoofd?
Voor ons nieuwe klushuis staan allerlei klussen gepland en isoleren kan natuurlijk niet ontbreken.
Het is een hoekhuis en gebouwd in de jaren ‘60 en heeft rondom een spouwmuur. Door vorige eigenaar is de vloer al geïsoleerd en zijn er voorzetramengeplaatst.
- nieuwe kozijnen;
- nieuwe HR++ ramen (al hoorde ik ook over vacuüm ramen wat helemaal awesome zou zijn?);
- dakisolatie;
- isolatie buitenmuren.
Dit topic al aandachtig doorgelezen wat betreft de spouwmuur isolatie maar nu had ik nog enkele vragen.
Als ik het goed begrijp maken de verschillende materialen (minerale wol, EPS parel en UF schuim) qua isolatie waarde niet zoveel uit. De dikte van de spouw is van belang (dunner eerder parels) net als de vochtigheid van je muur (vochtiger eerder schuim). Verder komt t op mij over dat als dat geen belemmeringen geeft voor het een of ander, persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Zo komen wij qua voorkeur uit op minerale wol i.v.m. geen parels in de tuin willen (milieu argument dus) en best brandwerend.
Aangezien we qua isolatie het zo goed mogelijk willen doen, zitten we ook aan voorzetmuren te denken ter plaatse van de buitenmuren. Is dit nog extra effectief in combinatie met een spouwmuurisolatie of zou alleen spouwmuurisolatie de grootste klap zijn en voegen voorzetmuren niet zoveel extra toe? Ik kan me voorstellen dat de dikte en kwaliteit van de spouw nog wat uitmaakt hiervoor (beiden nu nog geen zicht op)? Overigens wel de notie dat de muur ‘van de hoek’ naar mijn inschatting lastig te voorzien is van voorzetmuren als gevolg van de trappen.
- evt voorzetmuren
- ramen en kozijnen;
- spouwmuurisolatie.
Heb ik zo een en ander goed op een rijtje (ben graag goed ingelezen voordat ik met bedrijven ga praten) of zie ik dingen over het hoofd?
@gms007
Er zijn in dit forum verschillende topics over de onderdelen die je noemt.
Het beste is om alles in de betreffende forums te plaatsen.
Want nu loop je het 'risico' dat mensen die best wel kennis hebben over bijvoorbeeld de handigste volgorde, dit nooit lezen.
Omdat spouwmuurisolatie ze niets boeit bijvoorbeeld, en ze hier niet lezen.
Al vast over vacuumglas.
Dat is inderdaad geweldig, maar ook geweldig duur.
HR+++ (dus 3+) isoleert al stukken beter dan HR++ en je krijgt er meer subsidie op.
Er zijn in dit forum verschillende topics over de onderdelen die je noemt.
Het beste is om alles in de betreffende forums te plaatsen.
Want nu loop je het 'risico' dat mensen die best wel kennis hebben over bijvoorbeeld de handigste volgorde, dit nooit lezen.
Omdat spouwmuurisolatie ze niets boeit bijvoorbeeld, en ze hier niet lezen.
Al vast over vacuumglas.
Dat is inderdaad geweldig, maar ook geweldig duur.
HR+++ (dus 3+) isoleert al stukken beter dan HR++ en je krijgt er meer subsidie op.
Een voorzetwand voegt zeker wel wat extra’s eraan toe maar je levert ook ruimte in. Ligt er ook aan wat je wil en wat je te besteden hebt. Als je gasloos wil met een warmtepomp dan is dat wel handig maar dan kan je ook het beste over gaan op vloerverwarming. Er vanuitgaande dat je een houten vloer hebt, zal je dat ook het beste kunnen verwijderen en dan volstorten met schuimbeton.gms007 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:30:
Goedenavond!
- nieuwe kozijnen;
- dakisolatie;
- isolatie buitenmuren.
- evt voorzetmuren
- ramen en kozijnen;
- spouwmuurisolatie.
De spouwmuren isoleren zal al veel helpen maar als je alles af hebt na een verbouwing en je wil daarna toch een hogere Isolatiewaarde halen, dan zal je niet snel opnieuw beginnen met verbouwen. Als je niet gasloos gaat dan zou ik dat niet zo snel aanraden. Ook zit je dan met gipswandjes rondom ipv stenen muren.
Dakisolatie zou ik wel uitbesteden omdat je 30 euro per vierkante meter terug krijgt aan subsidie. Met een scherpe offerte zal je onderaan de streep misschien het zelfde kwijt zijn dan wanneer je het zelf doet maar dan heb je wel garantie en scheelt je manuren.
Qua volgorde zou ik wel aanraden om eerst kozijnen te plaatsen en pas daarna de spouwmuren isoleren. Dakisolatie heeft geen invloed op de overige werkzaamheden. Voor subsidie is het wel belangrijk om alles binnen een jaar van elkaar te realiseren. Dan kan je denk ik het beste beginnen met kozijnen omdat de levertijden enorm oplopen en de rest daar omheen plannen.
@gms007 Bekijk eens goed de staat van de buitenmuren en de dikte van de spouw; en neem even in overweging de buitenmuur af te breken, isolatie te plaatsen (zo dik je maar wil) en nieuwe buitengevel te voorzien. Is een optie die nu realistisch in te plannen is, na nieuwe ramen plaatsen ga je dat niet meer doen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wil mijn huis uit 88 laten isoleren.
9 cm spouw
4 cm tempex
dus nog 5 te vullen
Pearls zouden niet passen, dus suggesties Enveriform.
145m x 25,50 afgerond prijs incl btw 3475.
1. Is de prijs goed?
Nu mijn probleem met rolluiken die binnengeplaatst zijn, deze hebben we beneden 8 (waarvan 4 automatisch) en boven 4 (handmatig). Na het openmaken blijkt dit dus een open bak te zijn tegen de buitenmuur, bij het openmaken voelde ik de buitenwind al. De bak is van binnen wel met wat tempex geisoleerd, maar matig.
2. Met enveriform spuiten wat zou de beste oplossing zijn? Eerst de bak dichtmaken? Dat zijn aardig wat kosten en dan is het isoleren van de muur het me misschien niet waard? Of lukt het om er goed omheen te spuiten door de persoon die isoleert? Iemand hier ervaring mee?
Uiteraard ben ik me bewust dat ik zoiezo moet kijken hoe dit beter te isoleren....
:strip_exif()/f/image/ZC8GKA5LkZEoGYi1s8vKmb5I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YY2R7ciAxZEBkh347W5KNmHO.jpg?f=fotoalbum_large)
9 cm spouw
4 cm tempex
dus nog 5 te vullen
1. Is de prijs goed?
Nu mijn probleem met rolluiken die binnengeplaatst zijn, deze hebben we beneden 8 (waarvan 4 automatisch) en boven 4 (handmatig). Na het openmaken blijkt dit dus een open bak te zijn tegen de buitenmuur, bij het openmaken voelde ik de buitenwind al. De bak is van binnen wel met wat tempex geisoleerd, maar matig.
2. Met enveriform spuiten wat zou de beste oplossing zijn? Eerst de bak dichtmaken? Dat zijn aardig wat kosten en dan is het isoleren van de muur het me misschien niet waard? Of lukt het om er goed omheen te spuiten door de persoon die isoleert? Iemand hier ervaring mee?
Uiteraard ben ik me bewust dat ik zoiezo moet kijken hoe dit beter te isoleren....
:strip_exif()/f/image/ZC8GKA5LkZEoGYi1s8vKmb5I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YY2R7ciAxZEBkh347W5KNmHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xZ2hOHbuYaurKUtbFUP4DqkA.jpg?f=fotoalbum_large)
Thermosolutions was bij mij tov takkenkamp €900 duurder.IBTL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:53:
Beste allen,
Uitvoering takkenkamp April 2021, 91m2 spouw 5,5 cm €1660 incl. Btw.
Edit:
De jaarafrekening hebben we inmiddels ook ontvangen. Ondanks alle verhogingen toch meer centen terug dan vorig jaar.
2020-2021: 1179m3
2021-2022: 791m3
[ Voor 5% gewijzigd door Deef_K op 19-08-2022 23:16 ]
Parels kan vanaf 3 cm en wol vanaf 4. Met rolluiken in de spouw zou ik juist adviseren om geen schuim te gebruiken. Je moet ze sowieso rondom afsluiten om problemen te voorkomen maar je kan je voorstellen dat dat extra aandacht vereist voor een materiaal dat (semi) vloeibaar in de spouw gespoten wordt. Ook is 25,5 euro per m2 duur op een woning van 145 m2.The Source schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:55:
9 cm spouw
4 cm tempex
dus nog 5 te vullen
1. Is de prijs goed?
Pearls zouden niet passen volgens de foam verkoper?The Source schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:55:
9 cm spouw
4 cm tempex
dus nog 5 te vullen
1. Is de prijs goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben de offerte van Takkenkamp inmiddels binnen: ruim €300 duurder dan Thermosolutions. De prijzen schieten alle kanten op hahaDeef_K schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
Thermosolutions was bij mij tov takkenkamp €900 duurder.
Uitvoering takkenkamp April 2021, 91m2 spouw 5,5 cm €1660 incl. Btw.
Edit:
De jaarafrekening hebben we inmiddels ook ontvangen. Ondanks alle verhogingen toch meer centen terug dan vorig jaar.
2020-2021: 1179m3
2021-2022: 791m3
Hij doet ook parels.TiezZ_BE schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Pearls zouden niet passen volgens de foam verkoper?
maar vertelde me dat hij er niet genoeg in zou krijgen om het goed te isoleren.
Klinkt helaas alsof hij meer (eigen) marge heeft op de foam.
Als je 5 cm vrij ruimte hebt in de spouw, en geen overdreven cementbaarden (of andere 'verontreiniging') kunnen die parels nooit een probleem zijn...
Als je 5 cm vrij ruimte hebt in de spouw, en geen overdreven cementbaarden (of andere 'verontreiniging') kunnen die parels nooit een probleem zijn...
Hier oudere post over eerste offerte: The Source in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"TiezZ_BE schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:06:
Klinkt helaas alsof hij meer (eigen) marge heeft op de foam.
Ondertussen een 2de bedrijf langs gehad, zij kwamen voor de spouwmuur en zolder isolatie, offerte volgt nog.
Hij heeft niet geboord maar door ventilatie gaten naar de spouw gekeken en vertelde me dat de huidige waarde een RD had van 2.06 door een combinatie van tempex en glaswol, hij was een beetje verbaasd door de glaswol. Het eerste bedrijf heeft dat niet gezien opgemerkt naar ventilatie gaten en boren. Hij adviseerde om het niet de spouw te isoleren, want:
- die 2.06 kon naar 2.5 maar was het geld niet waard en het huis was reeds redelijk geisoleerd
- zij gebruikte soort mineraal wol wat ingespoten werd en hij betwijfelde of hij er genoeg inkreeg dat het echt hielp.
De rolluiken moesten allemaal open aan de binnenkant en de rand dicht maken voordat er geisoleerd kon worden.
Beetje tegenstrijfdig advies tussen bedrijf 1 (met enveriform) en bedrijf 2 (niet doen, kosten verdien je niet terug, beter enkel zolder). Maar ik neig toch om de muren niet te isoleren, want denken jullie?
[ Voor 6% gewijzigd door The Source op 20-08-2022 18:52 ]
Ik heb een tussenwoning uit de jaren '70 (1975-1976 ergens) waar volgens mij al glaswol in de spouw zit. De buurman had iemand er bij gehad en gaf aan dat dit niet zonder veel moeite na-geïsoleerd kon worden. Is dit ook een correcte opmerking, of bestaan daar wel mogelijkheden voor? Mijn woning is ongeveer 6 breed en 5.30 hoog. Dit is bijna 32 m2. Echter bestaat de voorgevel voor bijna 60% uit andere zaken dan gevel (voordeur, raampartijen en funderingsbalk voor gevel 1e verdieping. Aan de achterkant is dit ook het globale beeld, daar is een groot deel ook geen gevel. Heeft het nog nut om dit na te laten isoleren als dit veel moeite (en geld?) gaat kosten? Of is de besparing vrij gering?
Edit: deze warmtefoto is gemaakt vanuit de gemeente vorig jaar (15 februari).
:fill(white):strip_exif()/f/image/RRSeKs1ZZuGgtcd6LgIhspsh.png?f=user_large)
Klopt het dat de gevel nu meer warmte verliest dan de beglazing (dit is HR++ U1.1)?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RRSeKs1ZZuGgtcd6LgIhspsh.png?f=user_large)
Klopt het dat de gevel nu meer warmte verliest dan de beglazing (dit is HR++ U1.1)?
[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 22-08-2022 13:50 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
De vreemdste zaken:The Source schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:50:Beetje tegenstrijfdig advies tussen bedrijf 1 (met enveriform) en bedrijf 2 (niet doen, kosten verdien je niet terug, beter enkel zolder). Maar ik neig toch om de muren niet te isoleren, want denken jullie?
enveriform die geen EPS parels in een spouw van 5 cm kan krijgen... ze hebben wrs andere belangen zoals reeds opgemerkt werd.
Het verschil in de spouw schouw: Onacceptabel, want zo kom je nergens.
Want of je het wel of niet terug verdient hangt daar van af. Maar heeft het al enige zin om te isoleren met zulke gasprijzen als nu en ze zullen voorlopig of helemaal nooit meer zover zakken als voor de huidige crisis, dan kan het altijd uit.
Leen anders een endoscopische camera of koop er een met een zij-camera. Zo duur zijn ze ook niet.
Kijk met iemand samen, dan weet je meer dan alleen....
Met deze betaalbare kun je de beelden opnemen en daarmee terugkijken.
https://www.google.nl/sea...tps%3A%2F%2Fwww.amazon.de
Hier wat extra info: route99 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Of... vraag eens of je een energiecoach via de gemeente of oid kunt aanvragen, vaak tegen redelijke prijzen.
Een aantal van hen kan ook endoscopie doen, geef dat van tevoren aan dat je zo iemand zoekt.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 22-08-2022 13:15 ]
Je gevel verliest idd meer warmte dan je ramen.NoepZor schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
Ik heb een tussenwoning uit de jaren '70 (1975-1976 ergens) waar volgens mij al glaswol in de spouw zit. De buurman had iemand er bij gehad en gaf aan dat dit niet zonder veel moeite na-geïsoleerd kon worden. Is dit ook een correcte opmerking, of bestaan daar wel mogelijkheden voor? Mijn woning is ongeveer 6 breed en 5.30 hoog. Dit is bijna 32 m2. Echter bestaat de voorgevel voor bijna 60% uit andere zaken dan gevel (voordeur, raampartijen en funderingsbalk voor gevel 1e verdieping. Aan de achterkant is dit ook het globale beeld, daar is een groot deel ook geen gevel. Heeft het nog nut om dit na te laten isoleren als dit veel moeite (en geld?) gaat kosten? Of is de besparing vrij gering?
[Afbeelding]
Ik heb er geen verstand van... paar ideeen van een noob;
- hangt boven bij die heatspot een radiator? Dan folie achter de radiator aanbrengen, wellicht wordt dan meer hitte de kamer ingestraald dan richting muur.
- Ik weet niet of het mogelijk is maar onder de raam zou je een paar vierkante meter kunnen proberen te laten isoleren. Ik weet niet of het altijd de gehele woning moet zijn. Op dit plek verlies is warmte en dat zou je kunnen verminderen, dan weet je tegen geringe kosten of het iets uitmaakt.
- Ook je voordeur verliest iets,misschien een strip aanbrengen dat het beter afsluit.
Ook hier iemand die door de vaagheid van de adviezen het bos niet meer kan zien 
De buren twee huizen verder gaan de spouw met EPS parels laten isoleren, dus ik heb dezelfde (lokale) firma laten komen om onze spouw te inspecteren; enkele gaten geboord en de huidige situatie:
Eindwoning uit '84
Voor- en achterzijde van het huis heeft vooral glas (normaal dubbelglas), en de muren zijn isolatieplaat -> glaswol (5-6cm) -> lege spouw (2-3cm) -> metselwerk.
Kopse kant: beton -> glaswol (5-6cm) -> lege spouw (4-5cm) -> metselwerk
Totale kosten voor 96m2: 2700 euro (of, indien buurman het tegelijk laat doen; 2300) incl btw. Met enkele maatregel ISDE regeling blijft daar nog 2300 danwel 1900 van over.
Ik vind het behoorlijk aan de kosten, zeker aangezien de buurman zonder extra maatregelen al op een gasverbruik van 800m3 zit -- die heeft zijn lucht/tochtverlies en opwarm-gedrag beter geoptimaliseerd dan ik, dus daar ga ik sowieso aan werken; zit zelf op gemiddeld 1100m3 in de afgelopen 4 jaar.
Nu zitten we beiden met de vraag; is dit het wel waard? Uiteraard een vraag die de adviseur niet wilde/wist te beantwoorden
Zelfs met een fictieve gasprijs van 2,50 per m3 de komende 5 jaar, zouden we 150-200m3 (oftewel 15-20%) moeten besparen om het in 5 jaar terug te verdienen. Is dat realistisch voor een spouw die al voor de helft vol zit met glaswol van halverwege de jaren 80?
Ik kan het geld goed gebruiken om over een aantal jaar, als de dakpannen aan de beurt zijn, het dak grondig aan te pakken.

De buren twee huizen verder gaan de spouw met EPS parels laten isoleren, dus ik heb dezelfde (lokale) firma laten komen om onze spouw te inspecteren; enkele gaten geboord en de huidige situatie:
Eindwoning uit '84
Voor- en achterzijde van het huis heeft vooral glas (normaal dubbelglas), en de muren zijn isolatieplaat -> glaswol (5-6cm) -> lege spouw (2-3cm) -> metselwerk.
Kopse kant: beton -> glaswol (5-6cm) -> lege spouw (4-5cm) -> metselwerk
Totale kosten voor 96m2: 2700 euro (of, indien buurman het tegelijk laat doen; 2300) incl btw. Met enkele maatregel ISDE regeling blijft daar nog 2300 danwel 1900 van over.
Ik vind het behoorlijk aan de kosten, zeker aangezien de buurman zonder extra maatregelen al op een gasverbruik van 800m3 zit -- die heeft zijn lucht/tochtverlies en opwarm-gedrag beter geoptimaliseerd dan ik, dus daar ga ik sowieso aan werken; zit zelf op gemiddeld 1100m3 in de afgelopen 4 jaar.
Nu zitten we beiden met de vraag; is dit het wel waard? Uiteraard een vraag die de adviseur niet wilde/wist te beantwoorden
Ik kan het geld goed gebruiken om over een aantal jaar, als de dakpannen aan de beurt zijn, het dak grondig aan te pakken.
Glas is een beetje lastig te meten met een warmtebeeld camera, waarschijnlijk is dit ook een deel reflextie die je ziet. Maar u1.1 is best netjes dus kan best dat je gevel meer verliest.NoepZor schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
[Afbeelding]
U=1:RC dus je glas heeft een R waarde van 0,9 ongeveer. 3cm glaswol heeft een R waarde van 0.9 ook.
Met de vraag of het kan of niet, de spouw bij ons (woning 1978) is 7-8 cm, en had 2-3 cm niet (muv 1 plek) verzakte glaswol.
Was een kwestie van die ene plek (waar ook wat puin zat) even leegmaken. En is daarna zonder problemen aangevuld met supafil.
Of het het waard is, dat is een businesscase vraag met tvt, financieel en kwalitatief / milieutechnisch (en toekomstige gasprijzen)
[ Voor 5% gewijzigd door mjjveldt op 25-08-2022 10:04 ]
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Ik heb er iemand bij gehad en er zat uiteindelijk niets in de spouwmuur. Er is ongeveer 5~5,5 cm ruimte aanwezig. Spouw zag er verder mooi schoon uit qua metselwerk. Voorstel was om er Knauf Supafil in te blazen, ze hanteren hier een minimumtarief voor van 995 euro. Is dit het waard? Gaat om ongeveer 30 m2 oppervlakte (voor+achter samen).
Als je het minimum tarief moet betalen, zou ik proberen om het samen met je buren te doen.
Hier uiteindelijk 650,- euro betaald voor 26m2. Anders zaten wij ook aan de 1000,- euro.
Hier uiteindelijk 650,- euro betaald voor 26m2. Anders zaten wij ook aan de 1000,- euro.
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Het is het zeker waard lijkt me, het gas kost best veel..... Welk bedrijf is het die zo'n minimum tarief hanteert en op welke gronden zou je met hen in zee wille gaan? (handig voor tips in onze werkgroep voor aan onze wijkbewoners...)NoepZor schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:04:Spouw zag er verder mooi schoon uit qua metselwerk. Voorstel was om er Knauf Supafil in te blazen, ze hanteren hier een minimumtarief voor van 995 euro. Is dit het waard?.
helaas, ik lees weer een fabeltje, dat krijg je er gewoon dus niet uit, jammer.MrBarBarian schreef op zondag 7 juli 2013 @ 21:58:
Zonder het topic te willen kapen.. Ik heb veel gelezen over spouwmuur-isolatie. Het is ongeveer 50-50 voor-tegen. Meest gelezen tegenargument is inderdaad vochtproblemen. Hierdoor ben ik geneigd het toch niet te doen en voor voorzetwanden te gaan (en daarmee dus 15cm ruimte te verliezen).
mbt vochtproblemen, de meeste die na de isolatie vochtproblemen hadden, hadden dat vooraf ook al, vaak alleen in mindere mate, door de open spouw kon dat vocht dus weg, met een geisoleerde spouw is dat dus minder, en zal het vochtproblem dus erger worden. Waarom je vochtproblemen hebt is zo verschillend en zal door een bouwkundige ter plekke beoordeeld moeten worden.
overigens je vermeld niet wat je spouwbreedte is, dat is mede bepaalend welke isolatie je kunt toepassen.
heb je nu geen vochtprobleem, zul je dat waarschijnlijk na een spouwmuurisolatie ook niet krijgen, mits je huis niet van een verflaag (niet dampdoorlatend) is voorzien.
vlokken hebben na een aantal jaren helaas wel de neiging om in te zakken, dat is ook zeker met wol (een veel hoger gewicht (sm)) zo, de nieuwe HR++ parels zijn voorzien van een lijm, mits juist aangebacht zijn deze nog steeds dampdoorlatend en vormen eigenlijk na uitharding een vaste plaat, deze zullen dus ook na jaren niet inzakken.
ga je een buitenmuurisolatie uitvoeren, deze zal een heel stuk duurder uitvallen omdat je dus na het isoleren ook weer een buitenmuur moet opbouwen, dat kan steen, hout of iets anders zijn. ook een heel groot nadeel is dat je hiervoor een bouwvergunning nodig hebt, waarschijnlijk zelf de welstandskommissie, los van de behoorlijke kosten ben je waarschijnlijk ook nog een hele lange tijd voor de vergunning bezig. Overigens geld dat ook voor je verbouwing, deze is niet vergunningsvrij.
mbt de optie PUR, sluit ik me aan op de opmerkingen die al gedaan zijn, echter mis ik eigenlijk de belangrijkste en eigenlijk ook direct de NO-GO uitkomst van PUR, PUR is een prima isolatie voor oa koel en vrieshuizen, echter voor woonhuizen is dit geheel ongeschikt door de toxische eigenschappen die tijdens de applicatie vrij komen, zeker in een gesloten spouw kunnen deze toxische dampen noch na jaren ook in het huis vrijkomen, dit zal zeker lijden tot klachten en zelfs in het ergste geval tot onbewoonbaarheid van de woning leiden. De enige remedie is dan sloop van het huis, ik betwijfel of je verzekering dit betaald. Dus gewoon niet doen. Mogelijk komt er binnen enkele jaren ook een verbod van dergelijke PUR isolatie via het bouwbesluit, helaas heeft dit op dit moment op het ministerie geen spoed, ze hebben op dit moment daar andere problemen.
prima dat het onder controle is, maar wat was de oorzaak? Als je dat weet kun je ook een betere afweging mbt de isolatie nemen.Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de vochtproblemen een hardnekkig probleem is geweest in het verleden, dat nu redelijk onder controle lijkt te zijn.
Wat zijn de meningen hier?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb een tweetal lokale isolatiebedrijven benaderd. Volgende week komt er ook een. Die partij van gisteren isoleert de vloer met Tonzon folie (incl. bodemfolie). Die andere partij doet voornamelijk met PUR dacht ik. In ieder geval hebben we meer zaken die we willen aanpassen (kunststof kozijnen, zonwering, zonnepanelen, airco en dan isolatie). Het wordt me een beetje te gek om overal 4-7 partijen voor aan te schrijvenroute99 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Het is het zeker waard lijkt me, het gas kost best veel..... Welk bedrijf is het die zo'n minimum tarief hanteert en op welke gronden zou je met hen in zee wille gaan? (handig voor tips in onze werkgroep voor aan onze wijkbewoners...)
zie mijn vorige comentaar mbt tot PUR, gewoon niet doen, PUR aanbrengen in een spouw is eigenlijk niet goed te doen, met vrijwel 100% op hinder en gezondheidsklachten voor de bewoners, ook noch na jaren. Voorbeelden genoeg. Men is overigens bezig om deze toepassing te verbieden.NoepZor schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Ik heb een tweetal lokale isolatiebedrijven benaderd. Volgende week komt er ook een. Die partij van gisteren isoleert de vloer met Tonzon folie (incl. bodemfolie). Die andere partij doet voornamelijk met PUR dacht ik. In ieder geval hebben we meer zaken die we willen aanpassen (kunststof kozijnen, zonwering, zonnepanelen, airco en dan isolatie). Het wordt me een beetje te gek om overal 4-7 partijen voor aan te schrijvenDus vrij lokaal gehouden.
Tonzon folie kan prima werken, de vraag is heb je vocht in de kruipruimte (mn in de winter)? anders zou je ook nog een optie hebben om de kruipruimte met HR++ EPS te vullen.
mbt de kunststoff kozijnen, ga je dan ook direct voor HR+++ glas + kozijnen of laat je het bij HR++. het kan als je toch de kozijnen ook wilt vervangen interesant zijn om HR+++ te kiezen, je krijgt namelijk dan ook subsidie op de kozijnen.
m.b.t. de volgorde, isolatie kost vaak het minst en levert vaak ook het meeste op. Heb je al spouwmuurisolatie? anders zou ik hier zeker aan denken, dat is met je ramen en dak het grootste warmteverlies in je woning.
Ook al gedacht aan een warmtepomp, een airco is eigenlijk ook een warmtepomp.
opm; "de wijzen komen uit het oosten" toevoeging "de onnozelen ook"
PUR zal dan gaan om de vloer met name en is lichtelijk off-topic
, maar ik vind het in basis vieze troep. Voor de spouw wil ik gaan voor een inblaaswol of eventueel dan parels. Mijn gevel is vrij laag over het algemeen en bevat in het midden ter hoogte van de verdiepingsvloer een betonnen latei. Ik verwacht niet dat de isolatie heel veel kan zakken. Er zit een deel van zeg 1,5 meter breed waar de gevel de volledige verdieping hoog is. Dit geldt zowel voor als achter.
Het glas in de bestaande kozijnen is nu al HR++, maar de kozijnen worden wat slechter en moeten aan de achterkant om het jaar geschilderd worden (verf bladert er zo weer af door de zon). Voordeur sluit niet heel fantastisch, achterdeur is kromgetrokken etc. Daarnaast moeten de ramen aangepast worden ivm zonwering. Vandaar de keuze om dan maar alles te vervangen. HR+++ wordt tot nu toe eigenlijk niet geadviseerd door de kozijnenbedrijven. Heb er wel naar gevraagd. De ene gaf advies om niet te doen, andere tegen meerprijs van 3K (subsidie is minimaal even hoog).
Kruipruimte is niet zeiknat in de winter (geen plassen), maar grond is wel wat vochtig. Ik ben er in maart nog onder geweest. Met de Tonzon wordt er direct een bodemfolie aangebracht, dit trekt mij wel.
Wat betreft warmtepomp vind ik het voor nu wel even goed
Ik heb nu een 1 fase elektra-aansluiting. Mocht ik naar warmtepomp gaan dan komen daar uiteraard ook allemaal nog kosten bij kijken. Voornaamste streven nu is om een en ander goed te isoleren en met de airco / zonnepanelen het klimaat binnen lekker te houden (er komt ook nog een kleine aan).
Het glas in de bestaande kozijnen is nu al HR++, maar de kozijnen worden wat slechter en moeten aan de achterkant om het jaar geschilderd worden (verf bladert er zo weer af door de zon). Voordeur sluit niet heel fantastisch, achterdeur is kromgetrokken etc. Daarnaast moeten de ramen aangepast worden ivm zonwering. Vandaar de keuze om dan maar alles te vervangen. HR+++ wordt tot nu toe eigenlijk niet geadviseerd door de kozijnenbedrijven. Heb er wel naar gevraagd. De ene gaf advies om niet te doen, andere tegen meerprijs van 3K (subsidie is minimaal even hoog).
Kruipruimte is niet zeiknat in de winter (geen plassen), maar grond is wel wat vochtig. Ik ben er in maart nog onder geweest. Met de Tonzon wordt er direct een bodemfolie aangebracht, dit trekt mij wel.
Wat betreft warmtepomp vind ik het voor nu wel even goed
in principe loopt je spouw gewoon door, de vloer rust op de binnenmuur en ook een latei sluit normaal gezien de spouw niet af, maar uit isolatiezicht wil je gewoon niet dat de isolatie inzakt, bij losingeblassen wol (glaswol of steenwol) zal na een tijd dit gewoon gaan gebeuren, bij glaswol zal het wel enkele jaren duren voor dat het optreed, maar dat het optreed is vrijwel zeker. daar ga je dus weer warmte verliezen, wat je in principe niet wilt. kies een goed merk EPS parel met Grafiet (dat zijn de zwarte of grijze parels) (wel eentje kiezen waar het grafiet door en door zit), qua prijs is dat prima te doen en zeker vergelijkbaar met glaswol.NoepZor schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:57:
PUR zal dan gaan om de vloer met name en is lichtelijk off-topic, maar ik vind het in basis vieze troep. Voor de spouw wil ik gaan voor een inblaaswol of eventueel dan parels. Mijn gevel is vrij laag over het algemeen en bevat in het midden ter hoogte van de verdiepingsvloer een betonnen latei. Ik verwacht niet dat de isolatie heel veel kan zakken. Er zit een deel van zeg 1,5 meter breed waar de gevel de volledige verdieping hoog is. Dit geldt zowel voor als achter.
vreemd, je zou zeggen dat ze dat nu wel zouden moeten weten, het probleem is dat je voor HR+++ ook speciale kozijnen (met eigen meldcode) nodig hebt, omdat deze direct ook isoleerend zijn. een "simpele"kozijnenboer heeft dat waarschijnlijk niet. je zou met HR+++ wel een stuk hogere isolatiewaarde krijgen, heeft echter alleen zin als je ook de spouwmuur isoleerd, anders is het zonde van het geld.Het glas in de bestaande kozijnen is nu al HR++, maar de kozijnen worden wat slechter en moeten aan de achterkant om het jaar geschilderd worden (verf bladert er zo weer af door de zon). Voordeur sluit niet heel fantastisch, achterdeur is kromgetrokken etc. Daarnaast moeten de ramen aangepast worden ivm zonwering. Vandaar de keuze om dan maar alles te vervangen. HR+++ wordt tot nu toe eigenlijk niet geadviseerd door de kozijnenbedrijven. Heb er wel naar gevraagd. De ene gaf advies om niet te doen, andere tegen meerprijs van 3K (subsidie is minimaal even hoog).
gefeliciteerd alsvast, voor een wamtepomp kijk een hier in een ander Forum Ervaringen met Quatt? Quatt, zij bieden een warmtepomp (hybride) voor een klein prijsje aan.Kruipruimte is niet zeiknat in de winter (geen plassen), maar grond is wel wat vochtig. Ik ben er in maart nog onder geweest. Met de Tonzon wordt er direct een bodemfolie aangebracht, dit trekt mij wel.
Wat betreft warmtepomp vind ik het voor nu wel even goedIk heb nu een 1 fase elektra-aansluiting. Mocht ik naar warmtepomp gaan dan komen daar uiteraard ook allemaal nog kosten bij kijken. Voornaamste streven nu is om een en ander goed te isoleren en met de airco / zonnepanelen het klimaat binnen lekker te houden (er komt ook nog een kleine aan).
Yep en die EPS zakt niet uit omdat er een beetje lijm bij het inblaasrecept zit... dus de bolletjes zitten wat aan elkaar geplakt. Mooi systeem.MacD007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:41:......... kies een goed merk EPS parel met Grafiet (dat zijn de zwarte of grijze parels) (wel eentje kiezen waar het grafiet door en door zit), qua prijs is dat prima te doen en zeker vergelijkbaar met glaswol.
Het wordt dan wel geadviseerd om de buitengevel bij EPS-vulling te hydrofoberen om vochtdoorslag te voorkomen. (Zal het onderzoek z.s.m. opzoeken met een weblink)
Eigenlijk zou dat voor heel veel muren wat er ook in zit goed zijn. Het water loopt van de muur af en de rest blijft droog, een droge muur verliest imho veel meer warmte dan een natte muur. Wel elke ca 10 jaar herhalen, maar kan me echt voorstellen dat het uit kan.
Familie van mij heeft inblaaswol van Knauf, daar geven ze uitzak garantie op en dat zakte idd wat, Pluimers heeft kosteloos bijgevuld, zoals de garantie ook beschreef. Ze wonen er niet zo lang dus geen verhaal over verschillen voor en na de spouw vulling mogelijk.
Zoals met alles hangt het ook af van de partij die het inblaast. Ik heb ervaring met beide EPS en Supafil. Ben in principe met beide tevreden, alhoewel de lijm wel echt heel goed gedoseerd met de EPS moet worden vermengd, anders vind je nog losse bolletjes.route99 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Yep en die EPS zakt niet uit omdat er een beetje lijm bij het inblaasrecept zit... dus de bolletjes zitten wat aan elkaar geplakt. Mooi systeem.
Het wordt dan wel geadviseerd om de buitengevel bij EPS-vulling te hydrofoberen om vochtdoorslag te voorkomen. (Zal het onderzoek z.s.m. opzoeken met een weblink)
Eigenlijk zou dat voor heel veel muren wat er ook in zit goed zijn. Het water loopt van de muur af en de rest blijft droog, een droge muur verliest imho veel meer warmte dan een natte muur. Wel elke ca 10 jaar herhalen, maar kan me echt voorstellen dat het uit kan.
Familie van mij heeft inblaaswol van Knauf, daar geven ze uitzak garantie op en dat zakte idd wat, Pluimers heeft kosteloos bijgevuld, zoals de garantie ook beschreef. Ze wonen er niet zo lang dus geen verhaal over verschillen voor en na de spouw vulling mogelijk.
Supafil heb ik nog niet zien verzakken, ook niet bij projecten waar het 10 jaar geleden is ingeblazen. Hangt veel af van de druk; dus wanneer het apparaat afslaat.
@Destralak (zo kort kan het als het antwoord er net boven staat..)
Wat dat betreft geldt een goed recept eigenlijk voor alles. Bij PUR- en UF-schuim kan een afwijking zelfs tot een vervelende, soms giftige uitstoot van chemische stoffen leiden. Ook te hoge verwerkingstemperaturen kunnen tot schadelijke afbraakstoffen leiden.
Wat dat betreft geldt een goed recept eigenlijk voor alles. Bij PUR- en UF-schuim kan een afwijking zelfs tot een vervelende, soms giftige uitstoot van chemische stoffen leiden. Ook te hoge verwerkingstemperaturen kunnen tot schadelijke afbraakstoffen leiden.
Bij mij komen ze eind oktober om Supafil in te blazen...nu ben ik wel benieuwd of we een richtwaarde kunnen hangen aan die druk waarbij het apparaat afslaat...? Dan kan ik dat mooi in de gaten houdenDestralak schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
Zoals met alles hangt het ook af van de partij die het inblaast. Ik heb ervaring met beide EPS en Supafil. Ben in principe met beide tevreden, alhoewel de lijm wel echt heel goed gedoseerd met de EPS moet worden vermengd, anders vind je nog losse bolletjes.
Supafil heb ik nog niet zien verzakken, ook niet bij projecten waar het 10 jaar geleden is ingeblazen. Hangt veel af van de druk; dus wanneer het apparaat afslaat.
@sidecarracing E.e.a. is te vinden in het KOMO attest van Supafil Cavity; https://pim.knaufinsulati...l_cavity_komo_ikb1910.pdf - daar staat:
Van wat ik begreep van mijn aannemer zou elke verwerker "eigenlijk" ook een soort van testbox moeten hebben om het volgende uit te voeren (zie ook hoofdstuk 5.2.5 hierboven). Voor Supafil/Supafil XL is het volgende bekend;
Dan kom je hier op uit, details bij hoofdstuk 5: https://skgikob.nl/images...8-102_d.d._20-01-2017.pdfVerwerking dient te worden uitgevoerd conform URL 28-102.
Van wat ik begreep van mijn aannemer zou elke verwerker "eigenlijk" ook een soort van testbox moeten hebben om het volgende uit te voeren (zie ook hoofdstuk 5.2.5 hierboven). Voor Supafil/Supafil XL is het volgende bekend;
Maar dat heb ik tot nu toe nog nooit iemand zien doenSupafil:
Instellingen van de machine bepalen met de testbox. Het ingeblazen gewicht van de wol dient in circa 30-50 seconden (18, 20 en 22 mm inblaasmond) of circa 50-60 seconden (14 mm inblaasmond) tussen de 950 – 1100 gram te zijn. Wordt hier niet aan voldaan, dan dienen de machine-instellingen te worden aangepast en de testbox controle opnieuw te worden uitgevoerd, totdat het klopt.
Supafil XL:
Instellingen van de machine bepalen met de testbox. Het ingeblazen gewicht van de wol dient in circa 25 seconden tussen de 1800 – 2000 gram te zijn. Wordt hier niet aan voldaan, dan dienen de machine-instellingen te worden aangepast en de testbox controle opnieuw te worden uitgevoerd, totdat het klopt.
[ Voor 54% gewijzigd door Destralak op 25-08-2022 15:00 ]
De meesten zullen de overdruk beveiliging uit zetten dus de machine zal dan niet af slaan. Zo kan je doorwerken zonder de machine voor ieder gat opnieuw aan te zetten.sidecarracing schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
Bij mij komen ze eind oktober om Supafil in te blazen...nu ben ik wel benieuwd of we een richtwaarde kunnen hangen aan die druk waarbij het apparaat afslaat...? Dan kan ik dat mooi in de gaten houden
Belangrijkste is de dichtheid van het materiaal en dit staat los van een automatische afslag.
Rond de 2 bar (afhankelijk van de slanglengte) waarbij de testbox tussen de 950 en 1100 gram moet wegen.
Hier een offerte van Smit Isolatie geaccepteerd, dat was twee maanden geleden. 61m2 spouwmuur van 6cm dikte voor €1350. Waarmee? Hun spouwfoam.
Inmiddels ben ik eigenlijk een beetje van gedachtes veranderd, want de verhalen over PUR schuim zijn niet per se positief. Natuurlijk zijn er dan ook weer duizenden huizen die het wel hebben en geen problemen ervaren.
Ik zie ook niet echt een alternatief. Volgens ThermoSolutions is de spouw 6cm dik met 4cm glaswol. Maar die glaswol is hier en daar verzakt, hebben ze met een camera bekeken. Smit was blij dat Thermo was gaan kijken, dus ze hebben dat zelf niet gedaan. De heer kwam dus eigenlijk gewoon langs voor een koffie, haha. In ieder geval is er dus maar nog 2cm ruimte, soms meer want verzakt, en daarmee kan men weinig. PUR kan dus blijkbaar wel.
Eventueel is er iemand met een vergelijkbare spouw?
Inmiddels ben ik eigenlijk een beetje van gedachtes veranderd, want de verhalen over PUR schuim zijn niet per se positief. Natuurlijk zijn er dan ook weer duizenden huizen die het wel hebben en geen problemen ervaren.
Ik zie ook niet echt een alternatief. Volgens ThermoSolutions is de spouw 6cm dik met 4cm glaswol. Maar die glaswol is hier en daar verzakt, hebben ze met een camera bekeken. Smit was blij dat Thermo was gaan kijken, dus ze hebben dat zelf niet gedaan. De heer kwam dus eigenlijk gewoon langs voor een koffie, haha. In ieder geval is er dus maar nog 2cm ruimte, soms meer want verzakt, en daarmee kan men weinig. PUR kan dus blijkbaar wel.
Eventueel is er iemand met een vergelijkbare spouw?
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Raar, waarom zou HR+++ glas geen zin hebben als je je spouw (nog) niet isoleert?MacD007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:41:
...
[...]
vreemd, je zou zeggen dat ze dat nu wel zouden moeten weten, het probleem is dat je voor HR+++ ook speciale kozijnen (met eigen meldcode) nodig hebt, omdat deze direct ook isoleerend zijn. een "simpele"kozijnenboer heeft dat waarschijnlijk niet. je zou met HR+++ wel een stuk hogere isolatiewaarde krijgen, heeft echter alleen zin als je ook de spouwmuur isoleerd, anders is het zonde van het geld.
...
Vindt je dan ook dat het isoleren van de vloer geen zin heeft als het dak (nog) niet geisoleerd is?
Vloer, gevels, glas en dak zijn allemaal onderdelen van dezelfde thermische schil.
HR+++ glas is gezien de kosten en de besparing een nobrainer als je nieuwe kozijnen neemt.
Veel van die foam spuiters mijden zelfs de materiaalnaam, dan gaat het vaak om UF-schuim, als dat is wat ze werkelijke spuiten.....Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:26:
[...]Volgens mij bestaan voor hetzelfde soort foam verschillende merknamen.
Komen in dit topic ook allemaal voorbij zag ik.
Dus wellicht ook even naar de verschillende foam-aanbieders kijken.
Daar moet ik toch mijn wenkbrauwen even fronzen....waarom daar niks over vermelden? Zijn ze bang vanwege de niet zo geweldige reputatie van de naam UF-schuim om het dan maar de vermelding wat het is te verzwijgen?
Dan hebben zulke bedrijven wel pech.. .want in de ISDN lijst staat gewoon erbij of het UF- of PU-schuim is..... zie voorbeeld onder voor spouwmuurisolatie,
https://www.rvo.nl/subsid...egelen#maatregelenlijsten
Zo weinig transparantie riekt niet prettig....ISDE - Maatregelenlijst isolatie 10 juni 2022
PDF document | 855.38 KB
Uit de ISDE lijst van April'22 als voorbeeld:
/f/image/QqGtkocN0RLH3qMKx1rHvjDQ.png?f=fotoalbum_large)
Welke zou je moeten hebben, wil je het optimaal doen?route99 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:22:
[...]
Veel van die foam spuiters mijden zelfs de materiaalnaam, dan gaat het vaak om UF-schuim, als dat is wat ze werkelijke spuiten.....
Daar moet ik toch mijn wenkbrauwen even fronzen....waarom daar niks over vermelden? Zijn ze bang vanwege de niet zo geweldige reputatie van de naam UF-schuim om het dan maar de vermelding wat het is te verzwijgen?
Dan hebben zulke bedrijven wel pech.. .want in de ISDN lijst staat gewoon erbij of het UF- of PU-schuim is.....
PU-schuim?
@Rzaan Als niks je verder tegen zit kan PUR-schuim een van de betere zijn.
Wat ik zelf bloedlink vind, er gaat af en toe wat mis bij dat PUR-spuiten en dan zit je met een volle spouw en dan? Tis op diverse thema's al voorbij gekomen wat er mis kan gaan, gezien mijn tijd ga ik dit niet herschrijven.
Samengevat: Technisch mis gaan en qua gezondheidsrisico. Zou zelf iig nooit Icynene nemen.
Het hangt ook van de gevel af, komt er altijd veel regen op? Dan is het vaak nodig om de muur te hydrofobiseren. En dan heb je nog het type muur, van niet alle muren mag je de spouw vullen... en ook de kwaliteit van het metsel werk is erg belangrijk! Daar is PUR, mits 100% goed aangebracht, de betere.
Lees de rapporten van oa Nathan, die kwam eerder voorbij L+R:
https://www.google.com/se...IWT-project+RenoFase-D3-1
EPS (grijze/zwarte} parels kan, geeft een zeer goede vulling, maar de muur moet zeker gehydrofobeerd worden. Zie ook werk van oa Nathan, uni Gent.
Op afstand advies geven kan echt niet. Je zult lokaal de puzzel met de vergaarde kennis moeten oplossen, vraag eventueel een expert van/via de gemeente erbij. zulke energie adviseur werken vaak tegen acceptabele prijzen. Pas op voor de bedrijven, heel veel "Wij van WC-een adviseren WC-eend" adviezen.
Met gerichte vragen kun je ook aanvullende info hier vast opdoen, maar check het voor je eigen situatie, ook die info van mij! Het is echt maatwerk!
Wat ik zelf bloedlink vind, er gaat af en toe wat mis bij dat PUR-spuiten en dan zit je met een volle spouw en dan? Tis op diverse thema's al voorbij gekomen wat er mis kan gaan, gezien mijn tijd ga ik dit niet herschrijven.
Samengevat: Technisch mis gaan en qua gezondheidsrisico. Zou zelf iig nooit Icynene nemen.
Het hangt ook van de gevel af, komt er altijd veel regen op? Dan is het vaak nodig om de muur te hydrofobiseren. En dan heb je nog het type muur, van niet alle muren mag je de spouw vullen... en ook de kwaliteit van het metsel werk is erg belangrijk! Daar is PUR, mits 100% goed aangebracht, de betere.
Lees de rapporten van oa Nathan, die kwam eerder voorbij L+R:
https://www.google.com/se...IWT-project+RenoFase-D3-1
EPS (grijze/zwarte} parels kan, geeft een zeer goede vulling, maar de muur moet zeker gehydrofobeerd worden. Zie ook werk van oa Nathan, uni Gent.
Op afstand advies geven kan echt niet. Je zult lokaal de puzzel met de vergaarde kennis moeten oplossen, vraag eventueel een expert van/via de gemeente erbij. zulke energie adviseur werken vaak tegen acceptabele prijzen. Pas op voor de bedrijven, heel veel "Wij van WC-een adviseren WC-eend" adviezen.
Met gerichte vragen kun je ook aanvullende info hier vast opdoen, maar check het voor je eigen situatie, ook die info van mij! Het is echt maatwerk!
Ga ik zeker doen, want ik wil als mijn verbouwing klaar is, laten onderzoeken of extra spouwmuurisolatie voor mij zin heeft.
Mijn huis is uit 1980, dus toen was alles nog niet top, maar ook niet helemaal ruk.
Mijn huis is uit 1980, dus toen was alles nog niet top, maar ook niet helemaal ruk.
Hier ook bezig. Inmiddels twee offertes op tafel liggen. Vanmiddag komt nog een derde partij. Gaat om ongeveer 145m2 muur die volgespoten moet worden. Huis is van begin jaren 30, spouw is gelukkig mooi schoon.
Van Orsouw - €3.500
Qubiqs - €4.300
Aanzienlijk prijsverschil. Van Orsouw heeft alleen de hr++ grafiet parels. Waarbij Qubiqs ook hr++ glaswol gebruikt en deze ook adviseerde. Zelfde prijs, zelfde isolatiewaarde. Voordeel van glaswol is dat deze ook geluiddempend is en brandveiliger is. Qubiqs hersteld ook de knipvoegen die ik heb in de voorgevel.
Mij is door bekenden verteld dat het risico met parels is de hoeveelheid lijm die ze gebruiken. Hier kunnen ze mee sjoemelen om de prijs te drukken en je muur zit dan vol met een slechter werkend product.
Benieuwd waar de derde partij mee op de proppen komt.
Derde offerte van Isolatietechniek Brabant. €2500 voor Parels en €3400 voor I-Foam. Van dat laatste had ik nog nooit gehoord.
Van Orsouw - €3.500
Qubiqs - €4.300
Aanzienlijk prijsverschil. Van Orsouw heeft alleen de hr++ grafiet parels. Waarbij Qubiqs ook hr++ glaswol gebruikt en deze ook adviseerde. Zelfde prijs, zelfde isolatiewaarde. Voordeel van glaswol is dat deze ook geluiddempend is en brandveiliger is. Qubiqs hersteld ook de knipvoegen die ik heb in de voorgevel.
Mij is door bekenden verteld dat het risico met parels is de hoeveelheid lijm die ze gebruiken. Hier kunnen ze mee sjoemelen om de prijs te drukken en je muur zit dan vol met een slechter werkend product.
Derde offerte van Isolatietechniek Brabant. €2500 voor Parels en €3400 voor I-Foam. Van dat laatste had ik nog nooit gehoord.
[ Voor 11% gewijzigd door sjufke op 31-08-2022 12:35 ]
PSN: bollsie
Heb je wel eens van de isolatie subsidie gehoord?sjufke schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:55:
Dan vind je alles over wat iets is in de ISDE pdf.
/f/image/UzSBJDAblPSzpqlIyH5zEqIJ.png?f=fotoalbum_large)
Het is dus UF-schuim...
Of je dat wilt? Tis vaak voorbij gekomen.
Ik ben dan wel benieuwd of ze alle drie op zo'n beetje dezelfde m2 uitkomen...bij mij zaten er grote verschillen in het aantal m2 waar de een of de ander op uit kwam (had in totaal 4 offertes).sjufke schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:55:
Hier ook bezig. Inmiddels twee offertes op tafel liggen. Vanmiddag komt nog een derde partij. Gaat om ongeveer 145m2 muur die volgespoten moet worden. Huis is van begin jaren 30, spouw is gelukkig mooi schoon.
Van Orsouw - €3.500
Qubiqs - €4.300
Rommel dus. Had sowieso al geen goed gevoel bij dat bedrijf. Vertegenwoordiger was nog geen 5 min binnen. Hij heeft de offerte gebaseerd op de meting die ik zelf heb gedaan.route99 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Heb je wel eens van de isolatie subsidie gehoord?
Dan vind je alles over wat iets is in de ISDE pdf.
[Afbeelding]
Het is dus UF-schuim...
Of je dat wilt? Tis vaak voorbij gekomen.
Dat klopte wel aardig. Heb zelf een meting gedaan en de eerste twee bedrijven hebben nog nagemeten. Verschil was nog geen 3m2.sidecarracing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd of ze alle drie op zo'n beetje dezelfde m2 uitkomen...bij mij zaten er grote verschillen in het aantal m2 waar de een of de ander op uit kwam (had in totaal 4 offertes).
PSN: bollsie
Ik heb een spouwmuur en volgens een tekening zit daar Lapinus Rockwool in van 5 cm.
Ik ben er al achter dat Lapinus een merk is.
Dan neem ik aan dat de spouw iets van 9 - 10 cm is.
Tenminste, als ik meet van binnenmuur t/m buitenmuur.
Zou ik deze spouw nog extra kunnen laten isoleren met schuim of korrels of parels?
Het schuim Rockwool zit er 42 jaar in.
Zou ik deze spouw nog extra kunnen laten isoleren met schuim of korrels of parels?
Het schuim Rockwool zit er 42 jaar in.
Indien je reeds vochtproblemen hebt zal het inderdaad verergen... Let er wel op indien je met voorzetwanden gaat werken, dat je het voordeel van je opgewarmde massa niet hebt en je mogelijk grotere temperatuurschommelingen ondervind...MrBarBarian schreef op zondag 7 juli 2013 @ 21:58:
Zonder het topic te willen kapen.. Ik heb veel gelezen over spouwmuur-isolatie. Het is ongeveer 50-50 voor-tegen. Meest gelezen tegenargument is inderdaad vochtproblemen. Hierdoor ben ik geneigd het toch niet te doen en voor voorzetwanden te gaan (en daarmee dus 15cm ruimte te verliezen).
Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de vochtproblemen een hardnekkig probleem is geweest in het verleden, dat nu redelijk onder controle lijkt te zijn.
Wat zijn de meningen hier?
Ik had aan één buitenmuur vochtproblemen, heb alle muren geinjecteerd en 2 jaar later laten vullen met supafill.
4 jaar later binnenmuren nog steeds goed.
BTW, indien je wat minder hinder wilt van het straatverkeer zal supafill een grotere demping van het geluid hebben tegenover de isomo parels.
Als er goed gehydrofobeerd wordt kun je ook EPS (met lijm) gebruiken. Zie eerder aangehaalde onderzoeken van Nathan (uni van Gent). De vullingsgraad was bij EPS ook erg goed.
Exact ditKenwood960 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:37:
[...]
Indien je reeds vochtproblemen hebt zal het inderdaad verergen... Let er wel op indien je met voorzetwanden gaat werken, dat je het voordeel van je opgewarmde massa niet hebt en je mogelijk grotere temperatuurschommelingen ondervind...
Ik had aan één buitenmuur vochtproblemen, heb alle muren geinjecteerd en 2 jaar later laten vullen met supafill.
4 jaar later binnenmuren nog steeds goed.
BTW, indien je wat minder hinder wilt van het straatverkeer zal supafill een grotere demping van het geluid hebben tegenover de isomo parels.
Edit: dat was een bericht uit 2013

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 01-09-2022 20:43 ]
Als je een vervuilde spouw hebt, hoe gaat dat dan in zn werk om dat te reinigen? Iemand praktijk ervaring?
In mijn geval met grote stappen snel thuis: de zaag ging in mijn gevel om een groot blok eruit te halen, het puin werd er met de hand en vegertje uitgeveegd en het blok werd er terug 'ingelijmd' en afgesmeerd. Zal geen 10 minuten zijn geweest voor een metertje.Kees85 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:11:
Als je een vervuilde spouw hebt, hoe gaat dat dan in zn werk om dat te reinigen? Iemand praktijk ervaring?
Wel goed om te weten dat er een bloembak aan de woning gemetseld zat, zelf ter plaatse leeggeschept en in principe dus uit zicht.
Ik ben een beetje verbaasd over het volgende:
ik heb twee bedrijven laten langskomen voor een offerte voor spouwmuur isolatie. Het gaat om een 60mm spouwmuur van 100m2 (hoekhuis uit 1969) met al ongeveer 4 mm isolatie. Grote buitenmuur zit op het noorden en wordt door de wind die meestal uit het zuidwesten komt zelden nat.
De twee bedrijven waren Pluimers en Takkenkamp. De eerste vond na-isoleren niet zinnig, Takkenkamp offreert het volgende: Spouwmuurisolatie Supafil - spouw 60 mm - bd 18 mm Rc 1,69 -
rd-waarde: 1,33
Ik probeer uit te vinden of het nuttig is daar bruto € 2.500,- aan uit te geven.
ik heb twee bedrijven laten langskomen voor een offerte voor spouwmuur isolatie. Het gaat om een 60mm spouwmuur van 100m2 (hoekhuis uit 1969) met al ongeveer 4 mm isolatie. Grote buitenmuur zit op het noorden en wordt door de wind die meestal uit het zuidwesten komt zelden nat.
De twee bedrijven waren Pluimers en Takkenkamp. De eerste vond na-isoleren niet zinnig, Takkenkamp offreert het volgende: Spouwmuurisolatie Supafil - spouw 60 mm - bd 18 mm Rc 1,69 -
Ik probeer uit te vinden of het nuttig is daar bruto € 2.500,- aan uit te geven.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
Een buitenspouwblad dient typisch geen significant constructief doel nog los van het punt dat er een kleine tijdelijke uitsnede wordt gemaakt.Kees85 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:43:
@Rukapul Dat lijkt me niet dat dit een gangbare methode is.
Je maakt de constructie zwak, en deze blijft zwak.
Alternatief is om individuele bakstenen los te maken en weer in te metselen, maar dat kost meer tijd.
Houd er rekening mee dat dit een wereldje is van lompe werklui, grove werkmethoden en makkelijk geld verdienen danwel race to the bottom. Wil je dat niet dan is zelf doen een alternatief (helaas kun je niet zelf spuiten, maar dat zou je wel willen al was het maar om je nieuwe kozijnen niet onder de lijm te spuiten, fatsoenlijk af te vullen, etc., etc.).
[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 01-09-2022 22:56 ]
Als er wol inzit en je hebt nog minimaal 4cm loze ruimte kan er gewoon wol bij. Volgens de verwerkingsvoorschriften is dat ook het enige wat je erbij kan doen en moet willen.Rzaan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:12:
Ik heb een spouwmuur en volgens een tekening zit daar Lapinus Rockwool in van 5 cm.
Het schuim zit er 42 jaar in.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Meten is weten, op meerdere plaatsen en als je een endoscopische camera te pakken kunt kijken ook op meerdere plaatsen hoe de spouw er uit ziet, heel mooi mee genomen. Je bent dan echt voorbereid op de leverancier.Rzaan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:12:
.............
Is er dan iets met die steenwol gebeurt?Het schuim zit er 42 jaar in.
Muur ook hydrofoberen? Check altijd wel of het mag, zie de randvoorwaarden ook om een spouw helemaal vol te isoleren afh v/d type muur, de spouw etc, is imho diverse malen langs geweest, anders makkelijk teug te vinden op internet.
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 02-09-2022 09:02 ]
Hoe krijg je er extra wol in?No Hands schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:10:
[...]
Als er wol inzit en je hebt nog minimaal 4cm loze ruimte kan er gewoon wol bij. Volgens de verwerkingsvoorschriften is dat ook het enige wat je erbij kan doen en moet willen.
Of blazen ze dan losse vezels naar binnen?
Inderdaad, er worden gaatje geboord in je voegen daardoor worden vlokken ingeblazen.Rzaan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:34:
[...]
Hoe krijg je er extra wol in?
Of blazen ze dan losse vezels naar binnen?
Alle spouwmuur na isolatie wordt op die manier ingebracht.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hier wat meer info:
https://pim.knaufinsulati...uf_insulation.nov2017.pdf
https://www.knaufinsulati...ty-wall-spouwmuurisolatie
Ze verwijzen ook naar:
https://www.milieucentraa...sparen/spouwmuurisolatie/
https://pim.knaufinsulati...uf_insulation.nov2017.pdf
https://www.knaufinsulati...ty-wall-spouwmuurisolatie
Ze verwijzen ook naar:
https://www.milieucentraa...sparen/spouwmuurisolatie/
[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 02-09-2022 09:38 ]
Ik schreef per ongeluk 'schuim' ipv 'Rockwool', maar heb het verbeterd.route99 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:58:
Is er dan iets met die steenwol gebeurt?
Muur ook hydrofoberen? Check altijd wel of het mag, zie de randvoorwaarden ook om een spouw helemaal vol te isoleren afh v/d type muur, de spouw etc, is imho diverse malen langs geweest, anders makkelijk teug te vinden op internet.
Zou de muur - indien mogelijk - zo goed mogelijk willen isoleren.
Moeten de kosten wel opwegen tegen minder energie en meer comfort.
Hoe kom ik erachter wat voor type muur ik heb?
Ik bedoel: Zijn gewoon gemetselde stenen. Zitten daar ook nog type-verschillen tussen?
Ja, met korrels en schuim wist ik wel.No Hands schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:37:
[...]
Inderdaad, er worden gaatje geboord in je voegen daardoor worden vlokken ingeblazen.
Alle spouwmuur na isolatie wordt op die manier ingebracht.
Heb ik hier in de buurt ook gezien.
Maar vlokken wist ik niet.
Weer wat geleerd deze morgen.
Dit zijn richtlijnen, kun je zelf ook toch eenvoudig vinden via Google:Rzaan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:38:
[...]Hoe kom ik erachter wat voor type muur ik heb?
Ik bedoel: Zijn gewoon gemetselde stenen. Zitten daar ook nog type-verschillen tussen?
https://www.interieurdesi...waarden-spouwmuurisolatie
Lees wat meerdere sites via https://www.google.com/se...buitenmuur+spouw+isoleren
Dan heb je zeker een compleet beeld. Te veel om hier neer te zetten.
Kijk ook nog naar die Milieucentraal pagina van hierboven.
Soort steen? Bestek nakijken? Of zet een foto hier neer of vraag een vakman in de buurt....
Jezelf inlezen op een bepaald thema is wel iets wat op dit forum handig is. eigenlijk ook wel gewenst. Type eens je vraag in Google en je komt een heel eind, wat je dan nog niet snapt of mist kun je uiteraard hier vragen met de vermelding wat je al gedaan hebt.
Wij doen vaak niet anders... als we het niet weten...
[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 02-09-2022 09:47 ]
Ik ben echt wel van het inlezen.route99 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:43:
[...]
Dit zijn richtlijnen, kun je zelf ook toch eenvoudig vinden via Google:
https://www.interieurdesi...waarden-spouwmuurisolatie
Lees wat meerdere sites via https://www.google.com/se...buitenmuur+spouw+isoleren
Dan heb je zeker een compleet beeld. Te veel om hier neer te zetten.
Kijk ook nog naar die Milieucentraal pagina van hierboven.
Soort steen? Bestek nakijken? Of zet een foto hier neer of vraag een vakman in de buurt....
Jezelf inlezen op een bepaald thema is wel iets wat op dit forum handig is. eigenlijk ook wel gewenst. Type eens je vraag in Google en je komt een heel eind, wat je dan nog niet snapt of mist kun je uiteraard hier vragen met de vermelding wat je al gedaan hebt.
Wij doen vaak niet anders... als we het niet weten...
Maar ik wist niet eens dat het zo uitgebreid was.
Vandaar mijn vraag die direct bij me opkwam.
Je moet niet vergeten dat als je een materie zelf beheerst dat dan vaak vele vragen als niet relevant of soms zelf wel dommig lijken.
Heb ik in mijn vakgebied ook. Of over een onderwerp waar ik door (schade en schande) veel van te weten ben gekomen.
@Rzaan Snap ik deels, maar het is dan handig om dan de door jouw gebruikte link hier neer te zetten en dat je aangeeft wat je daar niet aan snapt of mist. "Wij" kunnen dan beter in schatten waar het extra aan info dan mogelijk nog nodig is. Nu is het een groot gat voor ons, wat mis je nu exact, want de zaken die je aangaf waren zo algemeen die kun je imho echt heel eenvoudig zelf vinden.
Door er wat meer structuur voor jezelf in te brengen is imho de meer opbrengst voor jezelf ook veel groter, want je kunt veel meer inzicht in de materie krijgen.
Ik heb geen opleiding in isoleren gehad, maar weet wel obv achtergrond er structuur in te krijgen, ik begin met een nieuw thema dus eerst door de basis goed te lezen (via Google te vinden) en als ik daar iets tegen wat ik niet snap/weet zoek ik weer verder obv het geen ik intussen al weer aan kennis heb opgedaan.
Pas als ik er dan het niet weet ga ik vragen.
Websites als Vereniging Eigen Huis en Milieucentraal daar vind je eigenlijk vaak al veel van de basis met antwoorden op jouw vragen.
En wat ook heb is, zoek specifiek op pdf documenten over een thema, bijvoorbeeld het na-isoleren van een spouw.
Dat zoek ik dan zo op:
https://www.google.com/se...a-isoleren+filetype%3Apdf
Daar vind ik op de 1e resultaat pagina al diverse interessante pdf-jes met een schat aan info. Zulke artikelen/rapporten staat ook vaak een uitleg in en wat de voorwaarde zijn.
Een paar best interessante:
https://www.joostdevree.n...ert_jeroen_%20meeusen.pdf
https://energierijkhouten.../RdB-20-februari-2019.pdf
https://www.renofase.be/w...atie-en-dunne-spouwen.pdf
https://adoc.pub/bekeken-vanuit-de-praktijk.html
Een aantal kende ik als maar diagonaal gekeken lijken ook de rest wel aardig te passen bij jouw basis vragen.
Door er wat meer structuur voor jezelf in te brengen is imho de meer opbrengst voor jezelf ook veel groter, want je kunt veel meer inzicht in de materie krijgen.
Ik heb geen opleiding in isoleren gehad, maar weet wel obv achtergrond er structuur in te krijgen, ik begin met een nieuw thema dus eerst door de basis goed te lezen (via Google te vinden) en als ik daar iets tegen wat ik niet snap/weet zoek ik weer verder obv het geen ik intussen al weer aan kennis heb opgedaan.
Pas als ik er dan het niet weet ga ik vragen.
Websites als Vereniging Eigen Huis en Milieucentraal daar vind je eigenlijk vaak al veel van de basis met antwoorden op jouw vragen.
En wat ook heb is, zoek specifiek op pdf documenten over een thema, bijvoorbeeld het na-isoleren van een spouw.
Dat zoek ik dan zo op:
https://www.google.com/se...a-isoleren+filetype%3Apdf
Daar vind ik op de 1e resultaat pagina al diverse interessante pdf-jes met een schat aan info. Zulke artikelen/rapporten staat ook vaak een uitleg in en wat de voorwaarde zijn.
Een paar best interessante:
https://www.joostdevree.n...ert_jeroen_%20meeusen.pdf
https://energierijkhouten.../RdB-20-februari-2019.pdf
https://www.renofase.be/w...atie-en-dunne-spouwen.pdf
https://adoc.pub/bekeken-vanuit-de-praktijk.html
Een aantal kende ik als maar diagonaal gekeken lijken ook de rest wel aardig te passen bij jouw basis vragen.
Daar heb ik ook last van en ik ben vast niet de enige op dit forum.... en zeker als ik nog niet ingelezen ben op dat thema waar dit gebeurt... dan moet ik echt relatief veel tijd steken in het lezen, ik denk niet dat iemand voor mij even een samenvatting in het forum gaat zetten. Ik zou het iig niet durven te vragen... Wat ik echt niet zou snappen, ook na extra zoekwerk zou ik wel (durven te) vragen.Maar ik wist niet eens dat het zo uitgebreid was.
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 02-09-2022 13:01 ]
Ondertussen 4 bedrijven laten kijken naar de spouwmuur isolatie en een paar daarvan ook naar mijn schuine dak isolatie.
Normaals mijn situatie:
Huis uit 88
9cm spouw
5cm tempex (+ 1 van de 4 bedrijven claimt ook een beetje glaswol).
Bedrijf 1: 4 cm te kleine voor parels, dus foam, 145m2, incl btw 3475
Bedrijf 2: zou ik niet isoleren, niet nodig en ga je nooit terug verdienen. Zij zouden glaswol inspuiten.
Hierna dacht ik... nog wat bedrijven vragen.
Bedrijf 3: wij gaan parels doen, 118m2, incl btw 2520
Bedrijf 4: zou ik niet isoleren, na het noemen dat ik full electric WP wilde, ok dan wel, geen m2 wel prijs van 3200 voor foam.
Na die gesprekken ook wat truukjes en risicos ondekt.
- Sommige rekenen de ramen gewoon mee in de m2. Als je belt voor betere prijs dan trekken ze die eraf.
- Materiaal prijs is niet in kost gestegen, vooral personeel. Ook moeilijk mensen die vinden die met foam willen werken, smerig spul, personeel doet liever parels.
- Foam gaat overal inzitten, risico met parels dat je lege plekken krijgt dus dat het niet goed opvult omdat in mijn geval de tempex isolatie op sommige punten losgeraakt kan zijn en dus minder ruimte heeft. Dus dan ontstaan er lege plekken in de spouw en helpt het niet zoals het moet.
Zelf zit ik met een dilemma:
- Als ik spouw ga isoleren moet ik 12 binnenpandige rolluiken uit elkaar halen en dicht purren, die zitten tegen buitenkant aan. Geen leuke job. Als ik niet isoleer moet ik dat toch ooit doen.
- Als ik spouw isoleer dan moet ik eigenlijk ook goede warmte terug win ventilatie laten aanbrengen, wat ook weer 4 - 5k kost en ik weet niet wat voor ingrijpen in mijn huis gaat hebben...
- Als ik spouw niet isoleeer dan kan ik nu toch een (grotere) warmte pomp aanschaffen en later altijd isoleren dat hij minder hard moet werken.
- Heb nog voor 2 jaar een goed energie contract (24 cent + 79 cent) maar ben bang dat het opengebroken gaat worden in winter als het serieus probleem wordt, of bedrijf falliet of extra toeslag, etc.
- Maar terug verdienen van isoleren / warmte pomp gaat nu enorm snel, mits je geen vast contract hebt.
Normaals mijn situatie:
Huis uit 88
9cm spouw
Bedrijf 2: zou ik niet isoleren, niet nodig en ga je nooit terug verdienen. Zij zouden glaswol inspuiten.
Bedrijf 4: zou ik niet isoleren, na het noemen dat ik full electric WP wilde, ok dan wel, geen m2 wel prijs van 3200 voor foam.
- Sommige rekenen de ramen gewoon mee in de m2. Als je belt voor betere prijs dan trekken ze die eraf.
- Materiaal prijs is niet in kost gestegen, vooral personeel. Ook moeilijk mensen die vinden die met foam willen werken, smerig spul, personeel doet liever parels.
- Foam gaat overal inzitten, risico met parels dat je lege plekken krijgt dus dat het niet goed opvult omdat in mijn geval de tempex isolatie op sommige punten losgeraakt kan zijn en dus minder ruimte heeft. Dus dan ontstaan er lege plekken in de spouw en helpt het niet zoals het moet.
- Als ik spouw ga isoleren moet ik 12 binnenpandige rolluiken uit elkaar halen en dicht purren, die zitten tegen buitenkant aan. Geen leuke job. Als ik niet isoleer moet ik dat toch ooit doen.
- Als ik spouw isoleer dan moet ik eigenlijk ook goede warmte terug win ventilatie laten aanbrengen, wat ook weer 4 - 5k kost en ik weet niet wat voor ingrijpen in mijn huis gaat hebben...
- Als ik spouw niet isoleeer dan kan ik nu toch een (grotere) warmte pomp aanschaffen en later altijd isoleren dat hij minder hard moet werken.
- Heb nog voor 2 jaar een goed energie contract (24 cent + 79 cent) maar ben bang dat het opengebroken gaat worden in winter als het serieus probleem wordt, of bedrijf falliet of extra toeslag, etc.
- Maar terug verdienen van isoleren / warmte pomp gaat nu enorm snel, mits je geen vast contract hebt.
Wat bedrijf 1 zegt over de parels, klopt niet. Waarschijnlijk om hun eigen product beter uit de verf te laten komen. Bedrijf 3 lijkt me wel een redelijke keuze. Tempex platen opvullen met EPS, nagenoeg hetzelfde product is prima. Belangrijk is wel dat de tempex platen goed tegen de binnenmuur zit en dat ze niet naar voren zijn gevallen tegen de buitenmuur. Je kan dan inderdaad lege plekken houden. Met foam heb je overigens ook geen garantie dat de platen naar achteren worden gedrukt tijdens het isoleren.The Source schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:07:
Ondertussen 4 bedrijven laten kijken naar de spouwmuur isolatie en een paar daarvan ook naar mijn schuine dak isolatie.
Normaals mijn situatie:
Huis uit 88
9cm spouw
Rolluiken in de spouw moeten idd goed dicht gezet worden. Vooral met EPS omdat ze door kleine openingen komen en met foam vereist dat nog iets meer aandacht om ervoor te zorgen dat ze volledig afgesloten zijn.
Je schrijft dat er nu 4 millimeter isolatie in je spouw zit. Is dit een typefout?Creep schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:53:
Ik ben een beetje verbaasd over het volgende:
Ik vind die dikte namelijk heel bijzonder. Eigenlijk zou ik verwachten dat een huis van dat bouwjaar geen of volledige naisolatie van de spouw heeft.
Hallo,
Graag wil ik sowiezo mijn garage/berging 19,2m2 willen gaan/laten isoleren met Supafil of parels.
Onderstaand een foto van mijn woning.
De woonsituatie is een 2-kapper. Links zitten we vast aan de andere kap. Rechts aan de buitenkant van de berging kan ik niet bij ivm buren welke weer heen garage dicht tegen onze garage aan hebben gebouwd.
Deze ruimte is nagenoeg niet geisoleerd. Een spouw van ca. 3 a 4 cm met geen isolatie en de vloer in mijn optiek ook niet.
Dak is me niet bekend.
Feit is dat het hier swinters 12 graden is en zomers 28 graden.
Situatie:
- buitenmuur gemetseld
- luchtspouw 3-4 cm
- Kalkzandsteenblokken
Vloer zit geen verwarming in. Geen idee of deze geïsoleerd is, weet niet hoe ik dit kan ontdekken.
Ook geen idee of het platdak hier is geïsoleerd en hoe ik dit zou kunnen ontdekken.
/f/image/kPsXuaaDlRPuuAn8EcuSN4Yv.png?f=fotoalbum_large)
Graag wil ik sowiezo mijn garage/berging 19,2m2 willen gaan/laten isoleren met Supafil of parels.
De woonsituatie is een 2-kapper. Links zitten we vast aan de andere kap. Rechts aan de buitenkant van de berging kan ik niet bij ivm buren welke weer heen garage dicht tegen onze garage aan hebben gebouwd.
Deze ruimte is nagenoeg niet geisoleerd. Een spouw van ca. 3 a 4 cm met geen isolatie en de vloer in mijn optiek ook niet.
Dak is me niet bekend.
Situatie:
- buitenmuur gemetseld
- luchtspouw 3-4 cm
- Kalkzandsteenblokken
Vloer zit geen verwarming in. Geen idee of deze geïsoleerd is, weet niet hoe ik dit kan ontdekken.
Ook geen idee of het platdak hier is geïsoleerd en hoe ik dit zou kunnen ontdekken.
/f/image/kPsXuaaDlRPuuAn8EcuSN4Yv.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ePF7WkqkLlc8GseJZyAa2ZzV.jpg?f=user_large)
Op de tekening lijkt het alsof de garage een steensmuur is en geen spouwmuur?BaBoK schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:04:
Hallo,
Dak is me niet bekend.
Situatie:
- buitenmuur gemetseld
- luchtspouw 3-4 cm
- Kalkzandsteenblokken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er wel een spouwmuur is dan zou het vanaf de binnenkant geïsoleerd kunnen worden.
Of de vloer van de garage geïsoleerd is kan je achter komen door in de kruipruimte te kijken. Kans is groot dat er geen kruipruimte onder de garage zit en ook niet geïsoleerd is, tenzij de vorige bewoners schuimbeton hebben laten storten. Een platdak durf ik zo niet te zeggen hoe je het kan controleren zonder het dakleer te beschadigen. Maar dit kan je ook vanaf de binnenkant (extra) isoleren. Dan hoeft het dakleer er ook niet af. Dampdoorlatende folie aan de koude kant, isolatiedekens tussen de balken drukken en daarna afwerken met dampremmende folie.
Allebei de aanbieders hebben proefgaten gemaakt en een van de aanbieders heeft waarschijnlijk een gok gedaan over de dikte. Er zit zeker isolatie in, maar ik weet zelf niet hoe veel. Zou ik dat nog kunnen nameten?nokiaan958GB schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:34:
[...]
Je schrijft dat er nu 4 millimeter isolatie in je spouw zit. Is dit een typefout?
Ik vind die dikte namelijk heel bijzonder. Eigenlijk zou ik verwachten dat een huis van dat bouwjaar geen of volledige naisolatie van de spouw heeft.
Ik vind het sowieso raar dat 2 grote aanbieders een totaal ander advies geven en ik betrijfel of 2cm na-isolatie wel gaat uitmaken.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
Als het dakleer dampdicht is en je sluit onderaan af met dampremmend? Gaat dat goed?Snaba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:00: Dan hoeft het dakleer er ook niet af. Dampdoorlatende folie aan de koude kant, isolatiedekens tussen de balken drukken en daarna afwerken met dampremmende folie.
Platte daken worden in de zomer bloedheet en daaronder is het vast ook niet koud... de warmte die daar tussen zit kan dan veel vocht bevatten maar het kan er erg lastig uit. Stel er komt ergens een mini-lek in het dakleer te weinig om op te merken... dan lijken me rapen helemaal gaar...
Hmmm ik zou ene paar dak experts vragen wat je hier mee aan moet.
Mss adviseren ze klimaatfolie ipv dampremmend? Dampdicht is echt uitgesloten, dat schreef je ook niet.
Van bovenaf isoleren blijft bij zoiets altijd het best, maar dat doe je alleen als het dakleer "op" is... dan moet toch alles eraf.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 07-09-2022 19:14 ]
Grootste risico zit hem in leefvocht wat ontstaat door alles wat er in je huis gebeurt incl. ademen, zweten koken, douchen etc. Dit condenseert op het dauwpunt wat vaak halverwege het isolatiemateriaal of dakconstructie zit. Vooral in de winter en wanneer er slecht geventileerd wordt is dit een issue. Vandaar (bij voorkeur) een isolatiemateriaal met open structuur wat kan ademen zoals glas of steenwol, ook al isoleert het iets minder goed dan een gesloten materiaal zoals PIR. Maar altijd afwerken met een dampremmende folie of klimaatfolie. Het klopt wel wat je zegt of een kleine lekkage in het dakleer die je niet ontdekt. Je zou dan in theorie wel beter af moeten zijn met een klimaatfolie maar ook dit heeft een maximum toelaatbaarheid. Een lekkage zal je altijd minder snel ontdekken met een geïsoleerd en afgewerkte constructie ten opzichte van een zichtbaar dakbeschot.route99 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:11:
[...]
Als het dakleer dampdicht is en je sluit onderaan af met dampremmend? Gaat dat goed?
Platte daken worden in de zomer bloedheet en daaronder is het vast ook niet koud... de warmte die daar tussen zit kan dan veel vocht bevatten maar het kan er erg lastig uit. Stel er komt ergens een mini-lek in het dakleer te weinig om op te merken... dan lijken me rapen helemaal gaar...
Hmmm ik zou ene paar dak experts vragen wat je hier mee aan moet.
Mss adviseren ze klimaatfolie ipv dampremmend? Dampdicht is echt uitgesloten, dat schreef je ook niet.
Van bovenaf isoleren blijft bij zoiets altijd het best, maar dat doe je alleen als het dakleer "op" is... dan moet toch alles eraf.