Toon posts:

Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:42

route99

just passionately curious...

@Snaba Juist bij zo'n plat dak zijn de extremen in temperatuur dus ook in absolute hoeveelheden vocht veel groter! Dat kan al op een hete dag zelf zijn, zeker als het vochtig erbij is, dan kan er ontzettend veel vocht in die nog hetere tussenlaag onder het dakleer dan er normaal in huis. Maar dan.... het koelt die avond ontzettend af met een heldere hemel, de temperatuur zakt enorm ook van het dak en er onder... waar blijft al dat vocht dat kan dan haast zeker tot een dauwpunt leiden, en dat gaat wrs de constructie in.....

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:43
Snaba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:00:
[...]

Op de tekening lijkt het alsof de garage een steensmuur is en geen spouwmuur?

Als er wel een spouwmuur is dan zou het vanaf de binnenkant geïsoleerd kunnen worden.
Of de vloer van de garage geïsoleerd is kan je achter komen door in de kruipruimte te kijken. Kans is groot dat er geen kruipruimte onder de garage zit en ook niet geïsoleerd is, tenzij de vorige bewoners schuimbeton hebben laten storten. Een platdak durf ik zo niet te zeggen hoe je het kan controleren zonder het dakleer te beschadigen. Maar dit kan je ook vanaf de binnenkant (extra) isoleren. Dan hoeft het dakleer er ook niet af. Dampdoorlatende folie aan de koude kant, isolatiedekens tussen de balken drukken en daarna afwerken met dampremmende folie.
Voorop gesteld, bedankt voor de reactie!

Klopt inderdaad, op de tekening staat het inderdaad als een steensmuur.
Ik heb echter een deel van de wandbekleding weggehaald en een deel van de binnenmuur ook op meerdere plekken en dan kom ik tot het volgende.
Situatie:
- buitenmuur gemetseld
- luchtspouw 3-4 cm
- Binnemuur Kalkzandsteenblokken

Wellicht dat dit in vroegere staat zo was en er later een binnenmuur is geplaatst van kalkzandsteenblokken?

"Als er wel een spouwmuur is dan zou het vanaf de binnenkant geïsoleerd kunnen worden" bedoel je dit met Supafil/parels of op een andere manier?

Nergens in het huis heb ik kruipruimte, ook niet in de garage.

• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
Ik wil op korte termijn onze spouwmuur isoleren, komende week komt er iemand langs voor een offerte.
Ik heb al twee offertes uit 2017, maar toen hebben wij het werk nog niet laten uitvoeren.

Situatie:
Jaren '30 hoekwoning, ca. 85 m2 te isoleren spouw, 6 cm spouwbreedte, mogelijk nog vervuiling aanwezig.
Het huis heeft hier in in 1944 onder water gestaan, met dank aan onze Oosterburen, waardoor we een 'waterhuis' hebben er in de buitengevel ook nog zichtbaar zout in de muur zit. Ook is het voegwerk rondom, maar zeker aan de kopgevel, aan vervanging toe (op korte termijn).
Aan de voorgevel zitten twee serieuze scheuren in de gevel.

Met het oog op de hogere gasprijzen en het comfort in huis willen wij dus graag zsm onze spouwmuur isoleren. Omdat wij een open haard hebben, die wij doorgaans een handvol keren per winter stoken, adviseert Thermecon geen EPS parels maar Supafill, ivm de onbrandbaarheid.
Tegelijk geeft hij ook aan dat de EPS parels geen probleem hoeven te zijn, want eer dat deze gaan branden, is het huis ook al vergaan. EPS parels zouden dan weer beter om gaan met eventuele achtergebleven vervuiling in de spouw en met eventuele vocht die (zolang het voegwerk nog niet gerenoveerd is) binnenkomt door regen.

Wat zouden jullie adviseren? EPS parels, of Supafill?
Kan de spouw eerst geïsoleerd worden, en naderhand het voegwerk hersteld en de scheuren in de gevel?

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:36
Heb net alles even nagekeken, in 2011 hebben wij voor Supafill gekozen, heeft minimaal 5 cm spouwmuur nodig, brandwerend en het zakt niet in, moet een huis leven mee gaan? Vochtregulerend en geluidwerend. Vanwege de hoge isolatie waarde meer dan EPS parels een goedkopere oplossing, PUR is zeer geschikt voor ondiep spouwmuur en heeft ook een hoge isolatie norm.
Wij hebben voor 80m2 1200 euro betaald incl 4 nieuwe gaten met roosters.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-02 13:54
JJmac schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:00:
Heb net alles even nagekeken, in 2011 hebben wij voor Supafill gekozen, heeft minimaal 5 cm spouwmuur nodig, brandwerend en het zakt niet in, moet een huis leven mee gaan? Vochtregulerend en geluidwerend. Vanwege de hoge isolatie waarde meer dan EPS parels een goedkopere oplossing, PUR is zeer geschikt voor ondiep spouwmuur en heeft ook een hoge isolatie norm.
Wij hebben voor 80m2 1200 euro betaald incl 4 nieuwe gaten met roosters.
2011...? of 2021?
Maakt ook eigenlijk niet uit want door de inflatie en de oorlog zijn de prijzen de afgelopen 9 maanden zo hard gestegen dat vergelijken met een jaar eerder geen zin meer heeft.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sidecarracing schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:13:
[...]

2011...? of 2021?
Maakt ook eigenlijk niet uit want door de inflatie en de oorlog zijn de prijzen de afgelopen 9 maanden zo hard gestegen dat vergelijken met een jaar eerder geen zin meer heeft.
Eigenlijk zijn sinds COVID zijn intrede deed de prijzen al enorm gestegen, de oorlog heeft het natuurlijk nog een stap erger gemaakt.

• route99

route99

JJmac schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:00:
Heb net alles even nagekeken, in 2011 hebben wij voor Supafill gekozen,en.......Vanwege de hoge isolatie waarde meer dan EPS parels een goedkopere oplossing,
Ook de isolatiewaarden van 2011?
De huidige grijze EPS parels halen een lambda van 0,0033. Waar zat je in 2011 op?
Er zijn meer types Supafil, moet ze nakijken verwacht ze tussen 0,035 en ca 0,040 zeker niet beter dan 0,033.
Met die hoge gasprijzen wordt het up-to-date weergeven van dit soort info wel heel erg belangrijk voor elkaar.
De pc staat uit zal in de loop van de dag ff opduiken wat de supafils voor waarden hebben.

Update
https://www.woonwijzerwin...ctblad-EPS-parels-V-2.pdf
EPS (zwarte parels) 0,033 W/m.K

Supafil: Lambda waarde 0.034 W/mk
Bronnen: https://www.google.com/search?q=Supafil+lambda+site%3Anl
Het was iets beter dan 0,035 maar niet beter dan EPS (zwarte parels) met 0,033 W/m.K.
De waarden uit 2011 ken ik niet.

[Voor 19% gewijzigd door route99 op 13-09-2022 01:39]

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:15
EPS varieert tussen 0,033 en 0,035.
0,001 meer of minder ga je niet merken met een dikte van 4 tot 6 cm.

• Cap
  • Niet online
De warmteisolatiewaarden van het materiaal zijn idd volkomen vergelijkbaar dus dat is geen issue.

Waar het om gaat is de juiste verwerking van de materialen, dwz of het betreffende isolatiemateriaal wel geschikt is voor de specifieke spouw, of het gelijkmatig aangebracht wordt en ook alle hoekjes en gaten goed opgevuld worden (ook rond de kozijnen) en of het materiaal goed op zijn plek blijft.

Inzakken (van bijv onder te lage druk ingeblazen wol), wegwaaien (van bijv slecht gelijmde EPS bolletjes), vergaan van de lijm (bij gebruik van verkeerde lijm voor de bolletjes) is uit den boze.

Geluidsisolatie is beter bij wol en het brandt iets minder goed, maar dat is meestal niet doorslaggevend bij een isolatieproject. :)

PS ik betaalde een halfjaar geleden 1000 euro voor het inblazen van supafil in een kleine 40 m² (excl kozijnen) 6cm spouw. Meestal is 800 a 1000 euro de minimumprijs waarvoor ze tegenwoordig nog willen komen, dus dan kost 10 m² hetzelfde als 40 m². Was wel een spouw waar het moeilijker werken was ivm de toegankelijkheid van de muur en veel lastige hoekjes. De goedkoopste aanbieder vroeg 960 euro maar daar had ik net even wat minder vertrouwen in.

[Voor 24% gewijzigd door Cap op 13-09-2022 13:57]

• route99

route99

Snaba schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:17:EPS varieert tussen 0,033 en 0,035.0,001 meer of minder ga je niet merken met een dikte van 4 tot 6 cm.
je noemt die 0,001 absoluut, niet relatief dan is het 1 op 33... das dus ruim 3%...
Als we die 1 overal wel besparen (op papier bezien) kan er dus 1 op de 33 centrales dicht....
Dat merken we echt wel....
Veel kleine maken immers toch een grote....

• Cap
  • Niet online
Ik blijf erbij, de juiste verwerking / toepassing in de juiste spouw is veel belangrijker dan die c.a. 1 op 33 verschil in intrensieke isolatiewaarde. :)

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 13-09-2022 15:06]

• route99

route99

Ja, we moeten toch er van uitgaan dat eea goed gemonteerd wordt om het te kunnen vergelijken?

Dat het in de praktijk soms anders uitpakt is een andere zaak. Tja, dat andere wat laten liggen is jammer maar daarmee is 1 op 33 die maximaal haalbaar is niet fout. Het is dus zaak om bij isoleren netjes te werken, er wordt niet voor niets gewaarschuwd voor kieren die goed afgedicht moeten worden. Hiermee slordig daar verlies je mee.

• JJmac
Het was in 2011, de waarde is 0,034, was toen ietsje beter dan de parels (0,031). Superfill was toen de tijd goedkoper, ook hoor ik hier en daar over vocht problemen met parels.
In totaal was het goedkoper, waarde was iets hoger, geluid was minder, brandwerend en glas is duurzamer, in 2011 gekozen toen voor Superfill.

Lees ik net dat Superfill niet inzakt en een huis leven mee moet gaan. Voor wat het waard is.

[Voor 14% gewijzigd door JJmac op 13-09-2022 15:36]

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Snaba
route99 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:20:
[...]
je noemt die 0,001 absoluut, niet relatief dan is het 1 op 33... das dus ruim 3%...
Als we die 1 overal wel besparen (op papier bezien) kan er dus 1 op de 33 centrales dicht....
Dat merken we echt wel....
Veel kleine maken immers toch een grote....
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Tijdens het bepalen van een isolatiewaarde van een product spelen verschillende variabelen mee. Vandaar dat er op een attest tussen verschillende instanties ook een andere waarde uit kan komen op hetzelfde product.
Supafil moet bijvoorbeeld geblazen worden met een bepaalde densiteit. Ook dit is een variabel.

Je keuze op een product baseren om een verschil van 0,001 W/mK is mooi als je met diktes werkt van 20 cm of meer. Op een spouw van 6 cm is het verwaarloosbaar.

• route99

route99

Het gaat puur om het idee, dat met testen weet ik allemaal al. En zelfs met die testen kun je je afvragen ze de werkelijkheid wel voldoende simuleren, tis maar net welke parameter je nog niet goed kent waarvan 10 jaar later bleek dat ie belangrijker was dan men dacht....
Verwaarloosbaar is maar een relatief begrip..... dat werd ook gedacht van het toepassen van de standby stand, met vaak nog maar 0,5W op 50W is dat nog minder dan die 1 op 33......, nl 1 op 100, en toch als je alle apparaten in NL optelt is dat per dag best heel veel energie de verloren gaat agv een slechte "isolatie" (vaak geen echte aan/uitknop), imho zou je het zo beter kunnen beschrijven. Ook daar zijn variaties en zijn er ook mensen die de stekker eruit trekken of een hardware schakelaar gebruiken waardoor de 0,5/50 ook niet klopt.... maar tis een soort max waar je naar kunt verwijzen.

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-09-2022 19:17]

• JJmac
Ik kwam hier op terug om weer even de informatie terug te lezen, hier tegen over bij de sociale huurwoningen is Takkenkamp bezig met PUR in de spouwmuur, dit moest namelijk opnieuw, in het verleden is er korrels ingeblazen en dat voldeed niet meer, ook waren er vocht problemen, ik dacht laten ze hier ook maar wat inspuiten, nu gelezen te hebben dat het bij Suprafill niet nodig was.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• route99

route99

JJmac schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:31:
Het was in 2011, de waarde is 0,034, was toen ietsje beter dan de parels (0,031). ...........Lees ik net dat Superfill niet inzakt en een huis leven mee moet gaan. Voor wat het waard is.
Ik heb uitgebreid gegoogled, ook historisch, maar ben voor EPS parels nog nooit 0,031 tegengekomen. Das wel erg laag.
Heb je daar nog documentatie van want ben dan toch benieuw of het iets anders/bijzonders zou zijn geweest of dat ze het naar die 0,033 0f 0,034 bijstellen moesten nadat het gecertificeerd werd,,,

• route99

route99

@JJmac Zonder een exacte kennis te hebben van het toegepaste type "korrels" (zeer vaag) en de staat van de spouw zelf, de staat van de stenen en de voegen, het type stenen, wel of geen geverfde stenen aan de buitenkant.... bespaar het je ook maar iets van waarde te hechten of de vochtproblemen alleen door de isolatie veroorzaakt werd. :S
Was het maar zo simpel.... _/-\o_

• JJmac
Ik dook in deze materie omdat ze aan de overkant bezig waren, het zijn gewone gemetselde muren en de spouwen zijn toen de tijd uitvoerig bekeken, dat gebeurde bij mij ook toen de tijd ook overigs, ze hebben onderin stenen verwijderd om de vocht problemen op te lossen. Wat voor korrels er toen in zijn gegaan dat weet ik niet, bij inspectie vorig jaar naar aanleiding woning verbetering is gebleken dat de korrels waren verzakt.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-03 09:43
Goedemorgen,

Ik lees overal dat er met de spouwmuurisolatie een aantal ventilatiekokers moeten worden geplaatst in de kruipruimte.

Nu hebben wij geen kruipruimte en alleen een kelder, kunnen deze kokers ook nog op een andere plek geplaatst worden?

• JJmac
Tja, normaal gesproken was de ventilatie nodig in de kruipruimte omdat er vaak een houten vloer vroeger aanwezig was. Ik zou de bestaande roosters die in de buitenmuur aanwezig zijn behouden om de vocht tussen de spouw te laten ademen.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10
wooshx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:16:
Goedemorgen,

Ik lees overal dat er met de spouwmuurisolatie een aantal ventilatiekokers moeten worden geplaatst in de kruipruimte.

Nu hebben wij geen kruipruimte en alleen een kelder, kunnen deze kokers ook nog op een andere plek geplaatst worden?
Ventilatiekokers zijn alleen noodzakelijk als bestaande ventilatie via de spouw loopt en belemmerd wordt door de isolatie.

Als je dus roosters hebt in je kelder naar de spouw en roostertjes in je buitenmuur naar de spouw dan moet je even verder kijken. In mijn geval liep er door de spouw een Z-koker die voor de ventilatie naar de kruipruimte liep - deze was vanuit de kruipruimte goed te herkennen. Hierdoor waren geen ventilatiekokers nodig (in tegenstelling tot bewering van een onnozele NUON isolatie-'adviseur' 10 jaar daarvoor).

• route99

route99

JJmac schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:31:
Lees ik net dat Superfill niet inzakt en een huis leven mee moet gaan. Voor wat het waard is.
Yep want ik heb gezien dat het wel inzakken kan, maar die firma heeft het netjes bijgevuld.

Waarom het ingezakt is?
De vorige eigenaar heeft de spouwmuur laten vullen. Er is daarvan, behalve de garantie papieren geen track record van die persoon ("bejaard" en vertrokken) hoe dat zou kunnen zijn ontstaan. Na de aankoop heeft de nieuwe eigenaar Thermografie laten doen (IR-foto's dus) en de muur zag er vlekkerig uit. Het isolatie bedrijf is super netjes de garantie nagekomen, tis al weer bijgevuld.

Dus je kunt je eigen track record opstellen op het wel/niet optreedt. Je weet nu hoe dat moet...
Teken aan verder alle bijzonderheden, oa de staat hoe de spouw eruit zag voor de vulling, metselbaarden etc, staat vd voegen, dat verhaal wat ik al schreef. Eigenlijk zou je dat laatste deel al moeten hebben.... die had de leverancier vd supafil je zwart op wit moeten rapporteren voor de definitieve offerte...
Het is dus zaak dat soort afspraken vooraf dus heel goed vast te leggen, dat daar geen misverstand over is.
Voor het bedrijf is het ook makkelijk om een transparante klant te hebben, van wie ze weten dat ie echt alleen maar komt als er iets mis met wat ze afgesproken is. Het biedt hen ook duidelijkheid.

Die Takkenkamp case aan de overkant: Vergeet het ... elke situatie is anders, je kunt er niet zo maar een puntje daar uit halen en dat toepassen op je eigen huis. Het KAN per toeval een oplossing zijn, maar vaak niet. Het was ook zo vaag, we kunnen er vanaf hier ook echt niks zinnigs over zeggen bij zoveel onzekerheden van dat huis.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:52:
[...]
Yep want ik heb gezien dat het wel inzakken kan, maar die firma heeft het netjes bijgevuld.
Welke firma heeft het bij jouw gedaan?

• route99

route99

Bij mij is er niks gebeurt... lees boven.

PS: Om helemaal correct te zijn. Er is daar dus bijgevuld, maar of het zgn uitzakken werkelijk uitzakken is weet ik formeel niet. er is "gewoon" bijgespoten. Het kan ook nog een inhomogeniteit vd 1e keer kunnen zijn. Daarvoor kunnen weer andere redenen zijn, lees de onderzoeksgevelwerken van Jeroen Meeusen (scriptie 2006) en later die van Nathan Van Den Bossche en van anderen ook hun scripties (Uni Gent) en je krijgt meer gevoel voor de complexiteit. Ze zijn imho voorbij gekomen.
.

[Voor 85% gewijzigd door route99 op 14-09-2022 14:39]

• PieterRichard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 13:51
Ik heb inmiddels dit forum volledig doorgespit, en ben wel vergelijkbare situaties tegengekomen maar het antwoord dat ik zoek zit er niet tussen.

Hoekwoning 1981, spouw van ~7cm, zit nu zo'n 3cm wolplaat in. Zijn tot nu toe 2 firma's geweest.
Nr1 heeft in één wand geboord, 2x, op beide plaatsen 4cm ruimte, dus een offerte gemaakt voor SupaFill. Hij zei dat als het net iets minder is dan 4cm ze het er ook nog wel in krijgen, maar dan kost het iets meer tijd.
Nr2 heeft diezelfde gaten bekeken en ook nog in de andere 2 wanden geboord. Juist in die wanden blijkt dat de vrije ruimte de 4cm (net) niet haalt. Hij zij dat de isolatie er goed in zit, ziet er zeer goed uit voor het bouwjaar. En adviseerd om niet te isoleren.
Er komt maandag een 3e partij langs.

Nu heb ik dus een spouw met 3-4cm vrije ruimte, SupaFill gaat net-wel/net-niet.
Bij 3cm zijn EPS parels een optie, maar dan combineer ik twee soorten isolatie in één spouw. Daar komt de informatie over het doorwerken van vocht (U Gent etc.) bij met EPS bij een dunne spouw, dat geeft me geen goed gevoel over EPS na-isolatie naast de wolplaten. Dan zou dat vocht gewoon door die 3cm heen kunnen en tussen je EPS en wolplaten inkomen...? Of zie ik iets over het hoofd.

De grote vraag is nu dus of ik partij 1 toch met pijn en moeite alle wanden laat isoleren, ook daar waar het net geen 4cm is. Of EPS of niet isoleren?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Is er iemand die ervaring heeft met met zavel gemetselde muren na te isoleren?

Ik lees dat het eigenlijk afgeraden wordt i.v.m. de zavel die teveelvocht aantrekt en kapot vriest wanneer er isolatie geplaatst wordt (doordat de muur niet meer verwarmd wordt van binnenuit). Anderen beweren dat het geen probleem is wanneer de muren niet teveel vocht opnemen. Maar dat gaat ook allemaal over totaal ongeisoleerde spouwmuren.

Er is bij het bouwen van mijn huis al 4cm XPS in de spouw aangebracht, en ik overweeg nu om -na het heropvoegen en hydrofoberen van de buitenmuren- wol in te laten blazen. Maar zou graag échte ervaringen horen van mensen die het hebben gedaan. De verkoopspraatjes lopen ver uit elkaar en lijken allemaal theoretisch :/

[Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 16-09-2022 15:06]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
PieterRichard schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:10:
Ik heb inmiddels dit forum volledig doorgespit, en ben wel vergelijkbare situaties tegengekomen maar het antwoord dat ik zoek zit er niet tussen.

Hoekwoning 1981, spouw van ~7cm, zit nu zo'n 3cm wolplaat in. Zijn tot nu toe 2 firma's geweest.
Nr1 heeft in één wand geboord, 2x, op beide plaatsen 4cm ruimte, dus een offerte gemaakt voor SupaFill. Hij zei dat als het net iets minder is dan 4cm ze het er ook nog wel in krijgen, maar dan kost het iets meer tijd.
Nr2 heeft diezelfde gaten bekeken en ook nog in de andere 2 wanden geboord. Juist in die wanden blijkt dat de vrije ruimte de 4cm (net) niet haalt. Hij zij dat de isolatie er goed in zit, ziet er zeer goed uit voor het bouwjaar. En adviseerd om niet te isoleren.

Bij 3cm zijn EPS parels een optie, maar dan combineer ik twee soorten isolatie in één spouw. Daar komt de informatie over het doorwerken van vocht (U Gent etc.) bij met EPS bij een dunne spouw, dat geeft me geen goed gevoel over EPS na-isolatie naast de wolplaten. Dan zou dat vocht gewoon door die 3cm heen kunnen en tussen je EPS en wolplaten inkomen...? Of zie ik iets over het hoofd.

De grote vraag is nu dus of ik partij 1 toch met pijn en moeite alle wanden laat isoleren, ook daar waar het net geen 4cm is. Of EPS of niet isoleren?
Hier exact dezelfde situatie met een huis uit 1977.

Inmiddels twee bedrijven hebben mij als reactie op mijn offerteaanvraag laten weten dat 3 a 4 cm open spouw te weinig is om EPS parels in te brengen.
Supafil heeft ik geen positieve verwachtingen van vanwege vocht en inzakken.

Op de site van VEH staat dat het wel moet kunnen.

Heb inmiddels twee andere bedrijven benaderd.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:27
Bij ons worden binnenkort wat gevelstenen vervangen. Hopelijk gaat dat goed met de parels. Volgens de leverancier moet het kunnen (per mail nagevraagd).

Zo'n warmtescan is wel goed om te doen. Ik zie bedragen vanaf 150 euro tot aan 400 euro voor een "uitgebreide rapportage".

Zijn er wel Tweakers in regio Twente die dit aanbieden , of zelf een warmtebeeldcamera hebben?
Mocht iemand dat hier willen doen voor een vergoeding dan verneem ik dat graag.

Voor 130 kun je er een bij Boels huren.
Ook een optie. Als iemand dat samen wil doen vind ik dat ook prima.

[Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2022 21:14]

• Tijgertje
  • Laatst online: 17-03 06:07

Heb zelf ook een hoekhuis, bouwjaar 1960 en in 2020 laten isoleren. Dit was 114 m2 totaal, waarvan een gedeelte een uitbouw uit 1994 is. Bij de uitbouw zat al iets van een isolatieplaat tegen de binnenzijde aan, maar wel nog zo'n 3cm aan vrije ruimte. Rest van de spouwmuren was zo'n 5cm.

Uiteindelijk alles gewoon vol laten spuiten met Supafil en tot op heden nog geen problemen gehad.

• JJmac
Maw dat is vreemd, ik hoor en lees het net anders om. Tevens heb je bij Supafill een spouw nodig van minimaal 5 cm en dat is met Parels minder.

3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik vraag mij vooral af welke Rc waarde je nu hebt en welke waarde dat zou zijn bij eender welke na-isolatie?

Nieuwbouw zit op een Rc van 4,7.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:25
@PieterRichard
Is van binnenuit een optie? Bij twijfel zou ik het met een spouw niet doen, trek je er niet zomaar uit zeg maar.

@Wolly
Lambda parels en mineraalplaat a 7cm met baksteen muur en kalksteen binnenmuur is op een goede dag ~RC 2,5.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@PieterRichard en @nokiaan958GB
Wij zijn bij onze verbouwing nog niet bij het na-isoleren aangekomen.
Maar we hebben een soortgelijke situatie bij ons huis uit 1980
In de spouw zit al 5 cm isolatie.
De vrije ruimte is nu nog een gok.
Maar zal ergens tussen de 3 en 5 cm zijn.

Ik ga jullie bevindingen met aandacht volgen!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij ons (1980 vrijstaand) hebben we een half jaar geleden parels laten vullen, er zat 4cm glaswolplaten en er was nog 3cm over. Spouw was wel helemaal schoon en de oude platen zaten nog perfect. Bij de buren zat losse glaswol en die kregen een offerte van 34,50 per m2, wij hebben iets van 16.50,- per m2 betaald geloof ik.
pentaw1nz schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:
Bij ons worden binnenkort wat gevelstenen vervangen. Hopelijk gaat dat goed met de parels. Volgens de leverancier moet het kunnen (per mail nagevraagd).

Zo'n warmtescan is wel goed om te doen. Ik zie bedragen vanaf 150 euro tot aan 400 euro voor een "uitgebreide rapportage".

Zijn er wel Tweakers in regio Twente die dit aanbieden , of zelf een warmtebeeldcamera hebben?

Ik heb zo'n Flir camera, maar ik heb nog niet duidelijke hotspots kunnen identificeren. Vraag mij ook af hoe goed dat zal gaan. Dan moet het eigenlijk binnen 20 graden zijn en buiten -10 voor een zo groot mogelijk contrast. Ik woon helaas niet bij je in de buurt.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Snaba
pentaw1nz schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:09:

Mag ik vragen waar in Twente?

We maken elke winter foto’s om isolatiewerkzaamheden te beoordelen. Als het op de route ligt wil ik je wel kosteloos een paar foto’s maken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kuusj schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:31:
Ik heb zo'n Flir camera, maar ik heb nog niet duidelijke hotspots kunnen identificeren. Vraag mij ook af hoe goed dat zal gaan. Dan moet het eigenlijk binnen 20 graden zijn en buiten -10 voor een zo groot mogelijk contrast. Ik woon helaas niet bij je in de buurt.
Dat zijn godvergeten dure dingen.
Weet niet waar je woont, maar als het niet ver van regio Eindhoven is nodig ik je tzt uit voor een lunch... :)

Wij gaan pas in maart-april-mei verbouwen. Als dat allemaal achter de rug is, willen we pas gaan kijken naar de muurisolatie.
Wanneer zou dan het juiste moment zijn voor zo'n warmte-opname?
Deze winter al, mocht het flink koud worden?

• PieterRichard
Tijgertje schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:11:
[...]

Heb zelf ook een hoekhuis, bouwjaar 1960 en in 2020 laten isoleren. Dit was 114 m2 totaal, waarvan een gedeelte een uitbouw uit 1994 is. Bij de uitbouw zat al iets van een isolatieplaat tegen de binnenzijde aan, maar wel nog zo'n 3cm aan vrije ruimte. Rest van de spouwmuren was zo'n 5cm.

Uiteindelijk alles gewoon vol laten spuiten met Supafil en tot op heden nog geen problemen gehad.
Dus ook in de ~3cm spouw. Dat is positief, alleen haal je dan de "isolatiewaarde" niet. Wie heeft dat gedaan?

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

PieterRichard schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:09:
[...]

Dus ook in de ~3cm spouw. Dat is positief, alleen haal je dan de "isolatiewaarde" niet. Wie heeft dat gedaan?
Iedere isolatie uiteindelijk beter dan geen isolatie :P
Hier ook Knauf Supafill in een niet extreem diepe spouw. Vorig jaar laten doen en nog steeds heel tevreden. De uiteindelijke gasbesparing heb ik nog niet duidelijk in kaart, maar ik verwacht dat het toch wel een paar honderd kuub gaat schelen (vrijstaand huis), het is sowieso een heel stuk comfortabeler in huis en afgelopen winter is de temperatuur 's nachts nooit beneden de 18,5 graden gekomen (CV schakelt om 22:00 uit, TADO thermostaat ingesteld op 20 graden).

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• PieterRichard
Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ik vraag mij vooral af welke Rc waarde je nu hebt en welke waarde dat zou zijn bij eender welke na-isolatie?

Nieuwbouw zit op een Rc van 4,7.
Geen idee wat de huidige waarde is van de bestaande spouw met isolatie.
Bij 4cm supafill kom je op een Rd waarde van 1.18. Bij 3cm nog maar 0.88, dat is natuurlijk niet veel.

Dus je komt bij lange na niet aan de waarden voor nieuwbouw!

• PieterRichard
-tom-562 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:17:
[...]

Iedere isolatie uiteindelijk beter dan geen isolatie :P
Hier ook Knauf Supafill in een niet extreem diepe spouw. Vorig jaar laten doen en nog steeds heel tevreden. De uiteindelijke gasbesparing heb ik nog niet duidelijk in kaart, maar ik verwacht dat het toch wel een paar honderd kuub gaat schelen (vrijstaand huis), het is sowieso een heel stuk comfortabeler in huis en afgelopen winter is de temperatuur 's nachts nooit beneden de 18,5 graden gekomen (CV schakelt om 22:00 uit, TADO thermostaat ingesteld op 20 graden).
Ja natuurlijk, maar ik bedoel dat je de waarde die eigenlijk nodig is om subsidie te krijgen niet haalt.
Wie heeft bij jullie die niet al te diepe spouw gevuld met Supafill?

• PieterRichard
Amtelode schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:13:
@PieterRichard
Is van binnenuit een optie? Bij twijfel zou ik het met een spouw niet doen, trek je er niet zomaar uit zeg maar.
Van binnenuit kan natuurlijk altijd, maar kost een boel ruimte, dat is beneden mogelijk nog wel te doen (behalve bij de keuken...) maar op de slaapkamers is het wel funest voor de ruimte...

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

PieterRichard schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:
[...]

Ja natuurlijk, maar ik bedoel dat je de waarde die eigenlijk nodig is om subsidie te krijgen niet haalt.
Wie heeft bij jullie die niet al te diepe spouw gevuld met Supafill?
Plus Isolatie, voor subisidie kwam ik toch niet in aanmerking :P (alles is al dubbel glas, dak en vloer geïsoleerd etc.)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• PieterRichard
nokiaan958GB schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:52:
[...]

Hier exact dezelfde situatie met een huis uit 1977.

Inmiddels twee bedrijven hebben mij als reactie op mijn offerteaanvraag laten weten dat 3 a 4 cm open spouw te weinig is om EPS parels in te brengen.

Op de site van VEH staat dat het wel moet kunnen.

Heb inmiddels twee andere bedrijven benaderd.
Ik zou gezien de vochtverhalen juist kiezen voor Supafil navullen in een spouw waar al wol in zit, en niet voor EPS erbij. Toch lees je her en der dat het wel gedaan wordt. Ik ben vooral benieuwd of er al voldoende ervaring mee is.

• PieterRichard
-tom-562 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:22:
[...]

Plus Isolatie, voor subisidie kwam ik toch niet in aanmerking :P (alles is al dubbel glas, dak en vloer geïsoleerd etc.)
Dan ga ik die straks maar even aan de tand voelen, ze komen langs ;)

• Tijgertje
PieterRichard schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:09:
[...]

Voor mij was het heel simpel, had het huis net gekocht en de eerste maanden waren de winter en had een gigantisch gasverbruik van 350m3 + per maand terwijl 't niet kouder dan 0 graden geweest was.

Zoals hieronder ook al gezegd door Tom, ieder beetje helpt. De 5cm gaf een RD waarde van 1.47 en de 3cm niet bekend, zal een stukje minder wezen, maar toch iets. Nu heb ik op de factuur deze 3cm ook gewoon als 5cm laten zetten om in aanmerking te komen voor de volle subsidie. Als je wil weten welk bedrijf dit was stuur maar een even een berichtje.

Gevolg van al het glas en de spouwmuur vol is nu met vergelijkbare temperaturen zo'n 125 - 150 m3 per maand. Klein aandeel hierin zal de 3cm spouw geweest zijn.

• PieterRichard
Tijgertje schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:41:
[...]

Voor mij was het heel simpel, had het huis net gekocht en de eerste maanden waren de winter en had een gigantisch gasverbruik van 350m3 + per maand terwijl 't niet kouder dan 0 graden geweest was.

Zoals hieronder ook al gezegd door Tom, ieder beetje helpt. De 5cm gaf een RD waarde van 1.47 en de 3cm niet bekend, zal een stukje minder wezen, maar toch iets. Nu heb ik op de factuur deze 3cm ook gewoon als 5cm laten zetten om in aanmerking te komen voor de volle subsidie. Als je wil weten welk bedrijf dit was stuur maar een even een berichtje.

Gevolg van al het glas en de spouwmuur vol is nu met vergelijkbare temperaturen zo'n 125 - 150 m3 per maand. Klein aandeel hierin zal de 3cm spouw geweest zijn.
Ik heb je een PM gestuurd.

Wat betreft de isolatie, helemaal mee eens, bij die 1.47 komt dan zo'n, 0.9 bij, dit je toch op ~2.4, dat is al heel mooi. Perfect wordt het nooit (je zou maar een jaren 30 huis hebben zonder dat dit alles mogelijk is, daar gaat vadertje staat nog een grote slag moeten slaan om dat allemaal duurzaam te krijgen).

• route99

route99

8)
maar ik heb nog niet duidelijke hotspots kunnen identificeren. Vraag mij ook af hoe goed dat zal gaan. Dan moet het eigenlijk binnen 20 graden zijn en buiten -10 voor een zo groot mogelijk contrast.
Dat zijn pracht waarden als ze stabiel zijn (zie onder) ... maar de minimum eis om te zinvol te meten zijn:
Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten moet minimum 15 °C bedragen om een voldoend nauwkeurige Uwaarde te bepalen.
En als randvoorwaarden om zinvol te vergelijken:
De binnen- en buitentemperatuur mogen maximum 1 °C per uur wijzigen om nog één uur te kunnen doormeten. Voor thermisch zware wanden zoals de massieve wand met binnenisolatie mag de temperatuurgradiënt slechts 2 °Cbedragen.
Dus snel (maar goed) meten kan helpen als dit gevaar op de loer ligt.

Bron: https://www.erfgoedenergi...er-van-de-gebouwschil.pdf

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:27
Snaba schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen waar in Twente?

We maken elke winter foto’s om isolatiewerkzaamheden te beoordelen. Als het op de route ligt wil ik je wel kosteloos een paar foto’s maken.
In Losser!

• Kuusj

Kuusj

Rzaan schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:07:
[...]

Dat zijn godvergeten dure dingen.
Weet niet waar je woont, maar als het niet ver van regio Eindhoven is nodig ik je tzt uit voor een lunch... :)

Wij gaan pas in maart-april-mei verbouwen. Als dat allemaal achter de rug is, willen we pas gaan kijken naar de muurisolatie.
Wanneer zou dan het juiste moment zijn voor zo'n warmte-opname?
Deze winter al, mocht het flink koud worden?
Het is zo'n Flir One Pro, die is ook erg duur (vind ik dan haha) maar geen duizenden euro's.
Ik woon overigens echt in het uiterste zuiden van het land.

Ik heb voor rest echt geen idee wanneer je dat het beste kan doen, ik heb het apparaat heel eerlijk gezegd eigenlijk gewoon gekocht omdat ik zoiets altijd al wilde hebben en er een mooie aanbieding langs kwam. Toevallig heb ik gisteren eens buiten het huis gelopen. Ik vind het lastig te meten, omdat als je een stukje hemel in het shot hebt het apparaat min-zoveel graden celcius aangeeft. Misschien vanavond als het donker is eens proberen.

Het lijkt mij verstandig dat te doen als de delta tussen buiten en binnen het grootst is (edit: @route99 maar ik lees net je toevoeging. Zo zie je maar, ik heb me daar nog helemaal niet in verdiept). Ik heb toen het nog warm was 2 weken geleden eens op zolder gekeken, daar viel wel duidelijk op dat onze zwakste schakel nu het dak is qua isolatie. Hier een foto:

Grappig ook dat de nagels meer warmte transporteren. Logisch eigenlijk. En je ziet bij de doorvoer van de kabels van de zonnepanelen een warmtebrug. Dat kan nu ook eens interessant zijn om te bekijken.

Overigens is de temperatuur in huis stabiel en buiten ook erg stabiel, dus nu is wel een mooi moment.

[Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 19-09-2022 13:04]

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Stomme vraag wellicht, ik loop nog steeds achter de feiten aan omdat mijn mogelijke leverancier niet thuis geeft.

Stel dat ik de boel laat vullen met parels zoals voorgesteld en dit zorgt voor problemen. Kan mij niet voorstellen, maar stel dat. Dat er dan dus vocht in huis blijft oid. Is zoiets dan weer te verwijderen door de leverancier? Of is het eenmaal ingespoten bij problemen voor altijd ellende?

• route99

route99

@Kuusj Buiten-T 3ºC, binnen-T 20ºC, dus "maar"17 graden verschil, maar wel aan de 15 graden eis voldaan.

De spijkers op de schuine wand zijn bij ons ook zeer goed zichtbaar zie foto:

• Snaba
Drardollan schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:17:
Stomme vraag wellicht, ik loop nog steeds achter de feiten aan omdat mijn mogelijke leverancier niet thuis geeft.

Stel dat ik de boel laat vullen met parels zoals voorgesteld en dit zorgt voor problemen. Kan mij niet voorstellen, maar stel dat. Dat er dan dus vocht in huis blijft oid. Is zoiets dan weer te verwijderen door de leverancier? Of is het eenmaal ingespoten bij problemen voor altijd ellende?
Je kan vragen naar de garantievoorwaarden.

Stel je hebt rommel in de spouw en dit gaat problemen opleveren in de winter en zorgt voor vochtdoorslag aan de binnenkant. Dan is het wel mogelijk om een steen te verwijderen, rommel eruit, steen terug plaatsen en vervolgens de holle ruimte weer opvullen met isolatie.

Daarna zit je wel met een vochtplek wat na het opdrogen weer weggewerkt moet worden. Een deugdelijk isolatiebedrijf geeft hier garantie op en is hier ook voor verzekerd.

Ook is het mogelijk om EPS, wol en UF volledig te verwijderen. Alleen PUR is permanent.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Dan moet je je huis beter ventileren, dan is er niets aan de hand.
maar eruit halen kan ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Bijna 500 euro, niet heel duur _O-

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Je moet altijd ventileren. Als je bang bent voor vocht/schimmel op de muren, dan is het belangrijk om uit te zoeken of je spouwmuur goed schoon is. Bij ons lag er op sommige plekken ruim 30 cm puin boven vloer hoogte. Dan krijg je dus optrekkend vocht en vochtproblemen in huis.
Bij ons hebben ze toen op een aantal plekken wat stenen weg gehaald en het puin/zand weggehaald (8 volle emmers)

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:14
Kuusj schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:01:
[...]

Het is zo'n Flir One Pro, die is ook erg duur (vind ik dan haha) maar geen duizenden euro's.
Ik woon overigens echt in het uiterste zuiden van het land.

Ik heb voor rest echt geen idee wanneer je dat het beste kan doen, ik heb het apparaat heel eerlijk gezegd eigenlijk gewoon gekocht omdat ik zoiets altijd al wilde hebben en er een mooie aanbieding langs kwam. Toevallig heb ik gisteren eens buiten het huis gelopen. Ik vind het lastig te meten, omdat als je een stukje hemel in het shot hebt het apparaat min-zoveel graden celcius aangeeft. Misschien vanavond als het donker is eens proberen.

Het lijkt mij verstandig dat te doen als de delta tussen buiten en binnen het grootst is (edit: @route99 maar ik lees net je toevoeging. Zo zie je maar, ik heb me daar nog helemaal niet in verdiept). Ik heb toen het nog warm was 2 weken geleden eens op zolder gekeken, daar viel wel duidelijk op dat onze zwakste schakel nu het dak is qua isolatie. Hier een foto:
[Afbeelding]
Grappig ook dat de nagels meer warmte transporteren. Logisch eigenlijk. En je ziet bij de doorvoer van de kabels van de zonnepanelen een warmtebrug. Dat kan nu ook eens interessant zijn om te bekijken.

Overigens is de temperatuur in huis stabiel en buiten ook erg stabiel, dus nu is wel een mooi moment.
Enige tijd toevallig (uit interesse) gelezen dat je voor zo'n thermografisch onderzoek van je bouwschil inderdaad best doet op een moment dat Delta T groot is (dus in de winter in de avond is ideaal). En dat je daarbij best alle woonvertrekken/verwarmde ruimten verwarmt naar dezelfde temperatuur

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:34:
[...]

Dan moet je je huis beter ventileren, dan is er niets aan de hand.
maar eruit halen kan ook.
Ik ventileer prima, ik heb nu geen last van vocht. Maar als ik verlijmde parels laat aanbrengen en ik krijg wel vocht dan moet daar iets tegen gedaan worden. Vandaar de vraag of het er helemaal uit te halen is.

Begrijp van jou en @Snaba van wel, dus kan ik het meenemen in de vraag voor garantie :)

• Tijgertje
route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:19:
@Kuusj Buiten-T 3ºC, binnen-T 20ºC, dus "maar"17 graden verschil, maar wel aan de 15 graden eis voldaan.

De spijkers op de schuine wand zijn bij ons ook zeer goed zichtbaar zie foto:

[Afbeelding]
Met welk apparaat is deze foto genomen? Is wel heel erg duidelijk zo waar het euvel precies zit.

• route99

route99

@Tijgertje Met een FLIR met zo'n handgreep. Welk type stond helaas niet in de rapportage van 2018 & 2019.
Vast een voorganger van dit type.
Paar meer foto's.
Niet zo groot maar wel aanwezig, koudebrug van de betonnen BG-vloer naar buiten te stralend, bij een van de buren om de hoek was het zwaar rood:
Als we geen luiken hadden dan zou ik meteen het glas vervangen. Het oude dubbel glas kleurt aardig rood. In de koude period met de luiken dicht meet ik binnen ca 17,5ºC terwijl het met open hooguit 13ºC is. De combi gedraagt zich als HR++ en das voor 2/3 van de dag. De kozijnen zijn niet rood maar ook niet blauw, nu ik ze weer zie ga ik er nog eens over nadenken, na-isoleren met HR++ glas of rigoureus glas + kozijnen en dan dus HR+++ glas. We zitten onder de 900m3 gas en het laatste jaar ~750m3 gasverbruik, met zo weinig extra isoleren nog. Tis nu toch een gekte qua verkrijgbaarheid/leverzekerheid op veel plaatsen, ik ga eerst wat ik zelf kan doen nog afmaken en dat geeft me extra denktijd.

Hij, de energie adviseur van ELMG, vond een 40 jaar jong dak niet slecht... ( 3 cm PUR Unilin dakpaneel), ook rondom de oude Velux ramen valt het best mee. Ben bezig om daar HR++ glas in te zetten. De rechter 2 ramen zijn van ons.

De meetomstandigheden op 9 januari 2019 8.30 uur :
Temp 3°C, geheel onbewolkt, Wind NNW 21 km/u, 8.30-10.30 u, De woning is gestookt door CV 20°C

[Voor 31% gewijzigd door route99 op 19-09-2022 16:14]

• Kuusj

Kuusj

route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:18:
@Tijgertje Met een FLIR met zo'n handgreep. Welk type stond helaas niet in de rapportage van 2018 & 2019.
Vast een voorganger van dit type.
Paar meer foto's.
Niet zo groot maar wel aanwezig, koudebrug van de betonnen BG-vloer naar buiten te stralend, bij een van de buren om de hoek was het zwaar rood:
Als we geen luiken hadden dan zou ik meteen het glas vervangen. Het oude dubbel glas kleurt aardig rood. In de koude period met de luiken dicht meet ik binnen ca 17,5ºC terwijl het met open hooguit 13ºC is. De combi gedraagt zich als HR++ en das voor 2/3 van de dag. De kozijnen zijn niet rood maar ook niet blauw, nu ik ze weer zie ga ik er nog eens over nadenken, na-isoleren met HR++ glas of rigoureus glas + kozijnen en dan dus HR+++ glas. We zitten onder de 900m3 gas en het laatste jaar ~750m3 gasverbruik, met zo weinig extra isoleren nog. Tis nu toch een gekte qua verkrijgbaarheid/leverzekerheid op veel plaatsen, ik ga eerst wat ik zelf kan doen nog afmaken en dat geeft me extra denktijd.
[Afbeelding]
Hij, de energie adviseur van ELMG, vond een 40 jaar jong dak niet slecht... ( 3 cm PUR Unilin dakpaneel), ook rondom de oude Velux ramen valt het best mee. Ben bezig om daar HR++ glas in te zetten. De rechter 2 ramen zijn van ons.
[Afbeelding]

De meetomstandigheden op 9 januari 2019 8.30 uur :

[...]
Dat ziet er toch wel weer net iets gedetailleerder uit dan mijn Flir’retje. Het meetbereik is ongeveer hetzelfde maar de resolutie is 2x zo hoog. Maar goed. Ook een prijsverschilletje haha.

Wel interessant dat je dat over je vloer zegt. Ik meen dat dus wel bij mij gezien te hebben. Maar ik vraag me wel af wat je daar aan zou kunnen doen?

• route99

route99

@Kuusj Zo is het korter en netter dan de hele quote.. .die staat hier net boven, ik weet wat je schreef... PS:Tipje daarover..heel selectief quoten of weglaten? Tbv de leesbaarheid v/h forum.

De vloer/koudebrug: Kijk bij @mkleinman op zijn blog. EPS "ingraven" tegen de fundering en van binnenuit ook. Daarmee blokkeer je die koudebrug
https://www.familie-klein...leerd/nggallery/slideshow

FLIR: Je hebt er iig een... mss als ik eens een voor een aantrekkelijke prijs zie...?

[Voor 15% gewijzigd door route99 op 19-09-2022 18:46]

• nokiaan958GB
  • Niet online
PieterRichard schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:23:
[...]

Ik zou gezien de vochtverhalen juist kiezen voor Supafil navullen in een spouw waar al wol in zit, en niet voor EPS erbij. Toch lees je her en der dat het wel gedaan wordt. Ik ben vooral benieuwd of er al voldoende ervaring mee is.
Ik ben nog niet door je argumenten overtuigd :+

Onze woonwijk staat in een dal beneden NAP en de spouw onder het maaiveld is circa 150cm hoog. We hebben in de winter ook water onder de vloer.
Dan vermoed en verwacht ik dat er in de winter water onder in de spouw staat. Dan heb ik toch liever parels onder water staan dan wol O-)

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:05
Mijn excuses als deze vraag al vaker voorbij is gekomen, maar ik stel hem toch :-p

Spouwdiepte ong 5cm, huis uit 1979 reeds geïsoleerd met glaswol dekens van ong 2cm.

3 bedrijven over de vloer gehad voor spuwmuur isolatie:

Bedrijf 1, meet 75m2 aan spouw en wil deze opvullen met een HF schuin, geen voorstander van schuim dus deze valt af.

Bedrijf 2, meet 104m2 en wil ze opvullen met Neopixels kosten bij a 2700 euro.

Bedrijf 3, meet 75m2 en wil opvullen met EPS parels, zegt dat het verschil van Neopixels en gewone EPS ( ook met grafiet coating ) nihil is. Vraagt hier 1600 euro voor.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

• PieterRichard
Even een update:
Inmiddels is partij 3 ook langs geweest.

Zoals zovelen met mij nu 3 adviezen die allemaal niet overeen komen.
Nr 3 (+ isolatie) zegt alleen UF schuim te kunnen doen. Dat dus in tegenstelling tot de ervaring van medetweakers. Laat ook een dubieus filmpje zien waarin ze een "namaakspouw" met wol proberen te vullen met supafill. Dat gaat dan uiteraard heel slecht... die wol zit er slecht in. Daarna een filmpje met dat schuim, daar doen ze beter hun best etc en dat werkt wel...
Wat ik heb meegekregen van partij 1 en 2 is dat het er juist mooi in zit bij mij.
Nr 3 wil geen garantie geven op supafill...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Samenvatting: nr 1 supafill, nr 2 niets doen, nr 3 UF schuim (en vooral geen supafill).

Wat me ook is opgevallen dat nr 1 en nr 3 het glasoppervlak gewoon meetellen in de offerte.

• Rukapul
Al die EPS bolletjes producten zijn praktisch gelijk, zeker wat betreft isolatiewaarde.

Ik heb gisteren ook eens 2 isolatieboeren gebeld, maar een (Takkenkamp) komt voor een huis uit '93 niet eens meer langs. * Rukapul is benieuwd of er nog vrije ruimte is (spouw gevuld met 75mm Isover R=2.5)

• PieterRichard
Sjoerd_r schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:48:
Mijn excuses als deze vraag al vaker voorbij is gekomen, maar ik stel hem toch :-p

Spouwdiepte ong 5cm, huis uit 1979 reeds geïsoleerd met glaswol dekens van ong 2cm.

3 bedrijven over de vloer gehad voor spuwmuur isolatie:

Bedrijf 1, meet 75m2 aan spouw en wil deze opvullen met een HF schuin, geen voorstander van schuim dus deze valt af.

Bedrijf 2, meet 104m2 en wil ze opvullen met Neopixels kosten bij a 2700 euro.

Bedrijf 3, meet 75m2 en wil opvullen met EPS parels, zegt dat het verschil van Neopixels en gewone EPS ( ook met grafiet coating ) nihil is. Vraagt hier 1600 euro voor.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
We hebben dezelfde vraag. Ik ben ook geen voorstander van die UF foam. Ze geven zelf ook al aan dat dit op termijn gewoon weer degradeerd... en dan zit je dus met wol en een kapot schuim in je spouw. Dat kan je op termijn nooit meer vervangen.
Parels bij wol heb ik nog steeds m'n bedenkingen over ivm vocht doorslag (lees de verhalen van U Gent, van de Bossche bij eps in een dunne spouw).

• PieterRichard
nokiaan958GB schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:08:
[...]

Ik ben nog niet door je argumenten overtuigd :+

Onze woonwijk staat in een dal beneden NAP en de spouw onder het maaiveld is circa 150cm hoog. We hebben in de winter ook water onder de vloer.
Dan vermoed en verwacht ik dat er in de winter water onder in de spouw staat. Dan heb ik toch liever parels onder water staan dan wol O-)
Ja, hier kan ik niet persé iets tegenin brengen. Maar als in die bestaande spouw nu ook al wol zit onder maaiveld, dan staat dat toch ook al onder water?
Dat kan je dan bijvullen met EPS, dat heeft geen capilaire werking naar boven. Ik bedoel zelf met name het doorslag effect van regen.

• route99

route99

Ben onlangs bij 2 huizen geweest:
1x EPS-grijze parels met lijm, oud huis (voor 1930), lege spouw, dus 1e keer isoleren: Geen vocht problemen
1x Supafil wol er in geblazen, huis van 1960 zonder isolatie. Het moest wel nagevuld worden (na eigenaar wisseling, was de oude eigenaar nog iet opgevallen..: Geen vocht problemen

Het is wel iets (vocht!) om inderdaad goed bewust van te zijn. Het speelt imho vooral aan de regenzijde van een huis.
Er wordt veel geïmpregneerd waardoor het water wegloopt ipv de stenen in gaat..
PUR heeft daar veel minder last van volgens het B-onderzoek, maar PUR heeft weer andere (bekende) nadelen.
De wolsoorten die gespoten worden zijn zover ik ze gelezen heb (vast niet alles) gehydrofobeerd en
Het Insula certificaat meldt over vocht bij wol inblazen:
Bron: https://insula-certificat...15-v5-d.d.-02-12-2019.pdf

Zoek nog zelf ff het certificaat op van die EPS-types. Moet nu ff wat anders regelen..

• Rukapul
Als voorzorgsmaatregel kun je ook je gevel hydrofoberen. Dat is vrij eenvoudig en goedkoop om te doen. Wel een smerig goedje.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:01:
Als voorzorgsmaatregel kun je ook je gevel hydrofoberen. Dat is vrij eenvoudig en goedkoop om te doen. Wel een smerig goedje.
Dat moet je toch elke paar jaar herhalen (plus de gevel eerst professioneel laten reinigen)?

[Voor 8% gewijzigd door Wolly op 20-09-2022 12:09]

• Rukapul
Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:09:
[...]

Dat moet je toch elke paar jaar herhalen (plus de gevel eerst professioneel laten reinigen)?
10 jaar

Weet niet of het in eerste instantie professioneel gereinigd moet worden of dat ook minder rigoreus kan. Dat maakt het minder interessant. Ik ben in elk geval iets minder enthousiast geworden over zandstralen.

• route99

route99

@Rukapul Nooit "standaard" zandstralen, waarom zou je?
Je haalt de zgn sliklaag van de stenen is harder en die heeft echt beschermingsfunctie
https://www.eigenhuis.nl/...ten/gevel-en-metselwerk#/
Vaak wordt een hogedrukspuit gebruikt om de gevel te reinigen, maar voorzichtigheid is geboden: bakstenen bijvoorbeeld, zijn aan de buitenzijde harder dan in de kern. De kans is groot dat je die harde laag eraf spuit. Het gevolg is een schoon, maar poreuzer oppervlak dat sneller vuil wordt. Je kunt het oppervlak met een waterafstotend product behandelen tegen versnelde vervuiling.
Heb je een professionele weblink naar de voorbereiding voor dat er met dat product gehydrofobeerd kan worden?

[Voor 8% gewijzigd door route99 op 20-09-2022 12:22]

• Rukapul
https://www.remmers-impre...-merkblad-funcosil-as.pdf

Kan dus variëren van afspuiten / borstelen tot professioneel reinigen.

• route99

route99

Tnx.

Tis wat je verwacht... schoonmaken zonder de ondergrond te beschadigen. Wie dat doet maakt niet uit als het maar schoon is en dus niet beschadigd wordt.
Ik zou er niet graag van die snelle jongens, rauwdouwers op zetten, juist dan kan het mis gaan.

[Voor 16% gewijzigd door route99 op 20-09-2022 12:39]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:07
@route99 ook kan er optrekkend vocht zijn vanuit een natte kruipruimte. Daar hebben veel gevels in mijn omgeving last van met een hoge waterstand. De stenen zuigen het water omhoog en door een isolatielaag tussen de spouwmuren kan het vocht alleen maar aan de woonkamer zijde uit de muur dampen, stuc en verfwerk valt dan van de muur en een gele waas vormt zich net boven de aansluiting wand/vloer.

Voordat er geïsoleerd werd dit niet ervaren.

Ik heb mij laten vertellen dat woninging voor 1975? geen waterkerende laag hebben en dat dit bij woningen daarna niet meer voor zou moeten kunnen komen.

Ik heb zelf nu Dryrod in mijn muur aangebracht, hopelijk zorgt dit voor een laag geïmpregneerde stenen.

[Voor 22% gewijzigd door Cobb op 20-09-2022 12:51]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• route99

route99

@Cobb Heel goed punt.
Imho mag je nooit de spouw isoleren als je kruipruimte dat probleem (al) heeft.
Dan moet je dat eerst oplossen.

Waarom?
Ten eerste: Als je dat niet doet wordt het nog moeilijker om een oorzaak van het vochtprobleem vat te stellen.
En als de kruipruimte de ventilatie is voor de spouw dan begin je al heel slecht... als je gaat isoleren. Immers meestal worden er gaten bij geboord naar de kruipruimte, maar als die al problemen heeft...

Het optrekkend vocht kun je deels ok blokkeren door de fundering minder een koudebrug te laten zijn, dus isoleren en nog mooier, zet er eerst met shell fix kit dampdicht folie tegen de fundering aan, dan ben je iig grotendeels het zijdelingse water inzuigen kwijt.

BTW: Dit zijn allemaal punten die op een checklist horen te staan voordat je aan spouwmuurisolatie überhaupt begint. Als het goed is hoor je deze problemen dan tegen te komen.
ik heb hier zelf al en aantekening staan om ook nacontrole op vocht te doen omdat je bij isoleren dit kunt verwachten! de kans is groot dat je al zonder dat je het weet kort bij het dauwpunt zat te werken. Heb dan hier (vooral bij vloerisolatie) ook al getipt: Volg voor je gaat isoleren eerst je vochthuishouding, at kost nu een redelijk LV-meter in verhouding tot wat je wel aan ellende voorkomen kunt.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
@route99 ondertussen wordt hier spouw na spouw volgeblazen door isolatieboeren....

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• route99

route99

@Cobb Kweethet.... vaak een "wij van wc-eend adviseren wc-eend".... verhaal.

Ik zie het hier om me heen ook, ben druk bezig om het beeld compleet te krijgen, jullie input houdt me scherp (y) Ook om onze wijkbewoners tips te geven via een vrijwilligerswerkgroep.

HET probleem is dat het meestal situationeel is, een een wijk kun je nog wel een een rij of een blok van gelijke bouw hebben, maar ook daar moet je nog steeds oppassen, de oriëntatie van het huis, denk aan de slagregen zijde...., kan anders zijn, maar ook de op papier gelijke afwerking hoeft echt niet hetzelfde te zijn. hoor ik ook van mensen uit de bouw.

Dus altijd : Checken!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:39
Wij willen ook spourmuurisolatie en wonen in een jaren 30 tussenwoning. Onze spouw is 6cm en helemaal schoon. Drie bedrijven langs gehad, alle drie raadden ze schuim af. Één bedrijf was er helemaal mee gestopt nadat aluminium kozijnen kromtrokken en soms schade aan de gevel veroorzaakte. Een ander bedrijf deed het alleen nog maar als er al een vorm van isolatie in zat.

Isolatie waardes voor EPS parels en Supafil zijn nagenoeg gelijk, maar alle drie de bedrijven hebben een voorkeur voor Supafil. Bij sommige was de voorkeur iets groter dan bij de ander. Belangrijkste reden die zij aangaven waren dat EPS parels er uit kunnen waaien en dat de lijm zorgt voor minder goede ventilatie in de spouw waardoor er eerder vocht kan ontstaan.

Wat betreft het verzakken van het Supafil zeiden ze alle drie dat dit een fabeltje is met de huidige generatie Supafil met de voorwaarde dat het onder de juiste druk wordt aangebracht. De reden dat het vroeger verzakte was de manier van aanbrengen en het materiaal. Toendertijd was het materiaal niet water afstotend. Dus zodra het vochtig werd, wordt het zwaarder en zakt het naar beneden. Blijkbaar is de huidige generate Supafil volledig waterafstotend, neemt het geen water op en verzakt het daarom ook niet.

Ik ben zelf geen expert maar dit is mij in ieder geval verteld en de verhalen kwamen redelijk overeen tussen de verschillende bedrijven.

Uiteindelijk voor 30m2 Supafil, twee offertes van €900 en één van €1300 (voornamelijk van min afname van 40m2)

Edit: behandeling van gevel was niet nodig omdat onze type bakstenen nauwelijks vocht op nemen. Dit schijnt een groter probleem te zijn met recentere bakstenen.

[Voor 5% gewijzigd door gekkehenkie123 op 21-09-2022 15:25]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:18:
....Als we geen luiken hadden dan zou ik meteen het glas vervangen. Het oude dubbel glas kleurt aardig rood. ...
Let op, een FLIR meet op basis van infrarood licht, dat geeft problemen op glas (gaat er door) en spiegelende oppervlakken (je meet temperatuur van wat gereflecteerd wordt, op een blinkend metaaloppervlak kan je je koorts opmeten, of hoe warm je FLIR is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• route99

route99

@naftebakje Er bestaat nog iets heel simpels als een dun niet transparant plakbandje op het glas te plakken om die effecten te vermijden, als controle. Die metingen kan ik met een IR-thermometer ook nog aanvullend checken. Daarvan kan ik ook nog de emissie waarde van dat plakband oppervlak mee instellen.
Dank voor je waarschuwing maar mijn achtergrond neemt ook een aantal zaken professioneel meten met zich mee en echter wel meer dan een voltmeter....

PS: Vooral in stedelijke bebouwingen kan dit tot grote problemen leiden, een reflecterende buis die ga je echt wel herkennen in het FLIR beeld.
Dit boekje schoot me te binnen, wat ik pas aangehaald had, kijkt er op een vergelijkbare manier naar.
Tja, een beetje meetgeweten is altijd wel "handig"... (zo noemen wij dat in ons onderzoekscentrum...)

https://www.erfgoedenergi...er-van-de-gebouwschil.pdf
Zie p109 e.v.

• nokiaan958GB
  • Niet online
route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:51:
@Kuusj Zo is het korter en netter dan de hele quote.. .die staat hier net boven, ik weet wat je schreef... PS:Tipje daarover..heel selectief quoten of weglaten? Tbv de leesbaarheid v/h forum.

De vloer/koudebrug: Kijk bij @mkleinman op zijn blog. EPS "ingraven" tegen de fundering en van binnenuit ook. Daarmee blokkeer je die koudebrug
https://www.familie-klein...leerd/nggallery/slideshow

FLIR: Je hebt er iig een... mss als ik eens een voor een aantrekkelijke prijs zie...?
Je kunt ook net als mij een Cat S62 smartphone kopen ;) O-)

• route99

route99

@nokiaan958GB Maar ik heb nog een prima Iphone SE... nu switchen is te vroeg.
De FLIR is een aantal punten toch beter. Voor die prijs zou ik hem echter nu nog te weinig gebruiken, vandaar die aantrekkelijke prijs... nu te hoog ook voor die FLIR one uit deze link.
https://www.tequipment.net/FLIR-ONE-Pro-vs-Cat-S60/

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Beetje off topic, maar las een interessant artikel over muurisolatie aan de buitenzijde

https://gathering.tweaker...message/72905250#72905250

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-03 20:21
Tweaking_Deejay schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 18:44:
[...]

Mijn gevel is 93 m2 (2 onder 1 kap). Ik heb in mei 1594 euro betaald, en daarna 300 euro van de provincie Overijssel terug gekregen :)

Een collega heeft het een jaar of 5 geleden laten doen bij zijn vrij staande huis, hij bespaart nu ongeveer 30% gas per jaar.
Mag ik eens weten wie dit heeft gedaan ?

• domax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-03 21:58
Deef_K schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Thermosolutions was bij mij tov takkenkamp €900 duurder.

Uitvoering takkenkamp April 2021, 91m2 spouw 5,5 cm €1660 incl. Btw.

Edit:

De jaarafrekening hebben we inmiddels ook ontvangen. Ondanks alle verhogingen toch meer centen terug dan vorig jaar.
2020-2021: 1179m3
2021-2022: 791m3
begrijp ik goed dat je deze grote besparing hebt gehaald door de spouw na te isoleren, want dan loont 't wel? of heb je nog meer maatregelen gedaan die tot de besparing hebben kunnen leiden?

Ik overweeg nl ook 93 m2 thermofoam in de spouw (waar al glaswol aanwezig is in de spouw) van mijn hoekwoning bouwjaar 1988 te laten spuiten, inmiddels ook een offerte van 3859 euro. De besparing kan als ik naar de cijfers van Deef_K kijk wel aardig oplopen, vooral vermoedelijk bij een hoekwoning zoals de mijne gezien het grote oppervlak bij te isoleren spouw..

Maar, bij mij slaat wel de twijfel toe of het wijs is om uberhaupt de spouw na te isoleren. Het is giftig/kankerverwekkend lees ik. Maar kan ook tot vochtproblemen leiden in de woning.
Schrok o.a. van de negatieve verhalen over o.a. thermofoam zie: https://community.consume...lutions-17514/index2.html

Kwam ook dit tegen: https://www.eigenhuis.nl/...-ventileren/na-isolatie#/

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?
Vereniging Eigen Huis raadt het isoleren van een eerder geïsoleerde spouwmuur af. Het is verstandiger om het oud isolatiemateriaal te verwijderen en te vervangen door modern isolatiemateriaal. Het kost wel extra geld maar levert een beter eindresultaat op, waardoor je weer jaren vooruit kunt. Daarnaast levert de investering in andere isolatiemaatregelen meer rendement. Bijvoorbeeld door de kieren tussen de kozijnen en de muur goed af te dichten, of het isoleren van andere plekken in de woning zoals het dak, ramen en deuren en de vloer.

• route99

route99

Meer en meer wijk energie groepen met vrijwilligers, zoals deze grote groep, zoeken die gevelisolatie ook uit en nemen geen PUR- en al helemaal geen UF-schuim meer, wat thermofoam ook is, zie de ISDE lijst, daar staat het door het RVI zo ingeschaald.https://tweakers.net/i/Uu3DWLYcdJy-Vw1gSGPdoyadhHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Es7J80lt07F2atfGEaCESRnG.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.rvo.nl/sites/...tie-27-september-2022.pdf

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

domax schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:30:

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?
Vereniging Eigen Huis raadt het isoleren van een eerder geïsoleerde spouwmuur af. Het is verstandiger om het oud isolatiemateriaal te verwijderen en te vervangen door modern isolatiemateriaal. Het kost wel extra geld maar levert een beter eindresultaat op, waardoor je weer jaren vooruit kunt.
Dan zou ik graag ook van de VEH de methode horen om isolatieplaten die in de jaren 70 en 80 in de spouwen werden geplaatst, er uit te halen.
Volgens mij kan dit alleen door de buiten- of binnenmuur grotendeels te verwijderen.

• route99

route99

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze onderin de buitenmuur stukje voor stukje een deel muur uitzagen/uit tillen en vervolgens de bovenliggende muur schoon maken en dan het stuk weer terug en vast zetten. En zo geleidelijk aan de rest van de muur doen. Ik zou zelf eerst met een architect gaan praten wat die ervan vindt om zo de steun van die muur te onderbreken en hoe lang je moet wachten tot je weer een meter (?) opschuift en het volgende stuk zo doet. Het zal zeker niet goedkoop zijn.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:08
Heeft iemand ervaring met de A+ Foam oplossing van isolatie.com?

Een adviseur van dit bedrijf is bij ons langs geweest voor vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Vloerisolatie is verder in orde en geheel duidelijk voor ons, maar de spouwmuurisolatie vind ik persoonlijk erg aan de prijs. De adviseur kwam op 7cm spouw waar reeds 3cm isolatie in zit. Ze zouden het restant dus op kunnen vullen met A+ Foam. Ik kan verder niets bijzonder over A+ Foam vinden op het internet (is het misschien een mooiere naam voor een ander type schuimisolatie?).

Een 2de maatregel is interessant voor de subsidie die we dan op de vloerisolatie kunnen krijgen. Wij wonen in een rijtjeshuis waardoor de adviseur voor de spouwmuurisolatie op 19m2 aan muur is gekomen waar dus 7cm isolatie in moet. Ze vragen hiervoor echter €1250 en dat vind ik, als ik verhalen van anderen hoor en een beetje op Google kijk, redelijk aan de prijs.

Wat vinden jullie van deze prijs? Is er iemand met ervaring met die A+ Foam oplossing van isolatie.com?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Zal ook wel uf schuim zijn, heb je een meldcode ofzo op je offerte? Aan de hand daarvan kun je het materiaal opzoeken in de subsidie lijst.
Prijs is relatief hoog tov de m2, maar je zit waarschijnlijk met een bepaalde opstart kosten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• route99

route99

https://tweakers.net/i/qyw30Ix3yDC0N-QCMkyQnYlVOgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7gUmTJXqu1bliZU4RfQkgbE.png?f=fotoalbum_large
IS dus gewoon UF-schuim.
Zie eerdere verhalen hier over UF-schuim, je vindt het zo, ga het niet herhalen.
Met 4 cm ruimte kan EPS grijze parels met lijm ook, mits de spouw aan de voorwaarden voldoet en vaak wordt de muur hydrofoberen ook geadviseerd.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]
IS dus gewoon UF-schuim.
Zie eerdere verhalen hier over UF-schuim, je vindt het zo, ga het niet herhalen.
Met 4 cm ruimte kan EPS grijze parels met lijm ook, mits de spouw aan de voorwaarden voldoet en vaak wordt de muur hydrofoberen ook geadviseerd.
Op de Verbouwbeurs in de Jaabeurs (vandaag laatste dag) stond een isoleerbedrijf en die gaven inderdaad ook aan dat ze onder de 4 cm overgebleven spouwruimte niet gaan isoleren

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:58
gekkehenkie123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:

Edit: behandeling van gevel was niet nodig omdat onze type bakstenen nauwelijks vocht op nemen. Dit schijnt een groter probleem te zijn met recentere bakstenen.
Interessant... Kun je daar iets meer over vertellen? Ik heb ook een jaren dertig huis. In combinatie met verf lees ik verontrustende verhalen. Misschien word ik hiervan iets blijer!

• route99

route99

@Rzaan Die 4 cm met EPS/grijs/lijm is in België (uni Gent) uitgebreid getest, ook met praktijkmuren die ze openbraken om te zien EN meten.... Tot zelfs 3 cm ging het goed en tot 2,5 cm was er zelf een continue laag maar wel met wat dikte veriaties. Daar kun je wel wat bij voorstellen, rond die dikte wordt het vullen steeds lastiger, maar dat er geen bij 2,5 cm geen enkel open gat gevonden werd geeft aan dat die EPS best te doen zijn.
Rapporten kwamen hier al voorbij, zoek ze op.

Een zorg was wel: De waterdoorslag op de regenkant van het huis. Daarom moet de spouw ook goed gecheckt worden van te voren. en dus ook hydrofoberen. Laat het dus echt goed checken!

Heb een paar mensen gesproken die dat systeem hebben en die hadden geen vochtdoorslag.
Een had zelfs niet de muur gehydrofobeerd en na 3 jaar nog geen enkel vochtprobleem.
Hij heeft wel een ouder huis (1924) en heeft de fundering en iets erboven met PIR platen geïsoleerd en afgewerkt met zwarte laag, wat je bij oude boerderijen al vaker ziet, ook zonder isolatie.

[Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-10-2022 12:28]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@route99
Ze gaven aan dat het wel kon (bij minder dan 4 cm) maar dat het dan niet meer gecertificeerd was.
En dat je meer kans op koudebruggen krijgt.

Ik zeg alleen maar na wat zei vertelden.

Dat hydrofoberen gaven ze ook aan.

• route99

route99

@Rzaan Klopt onder de 4 cm geen certificering meer, maar de metingen geven aan dat die 4 cm geen kritische grens zou kunnen zijn. De koudebruggen blijken vnl afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van zgn cementbaarden, die vaker optreden onder de 4 cm, maar het kan ook erboven optreden!

Dus: De spouw moet dus niet op een paar plaatsen bekeken worden maar methodisch/systematisch helemaal, die methode heb ik een tijdje geleden a gepost, is terug te vinden. Met een rijtje gaatjes en dan in elk gaatje de camera ff laten zakken, zoiets zo uit mijn hoofd.
Dat moet je wel in de offerte zetten dat dit vooraf gebeuren en gerapporteerd moet worden eer en of ze mogen beginnen. En das nog wel een ding.... ze kijken liever even... ach wel Ok en gaan met die banaan. De goede bedrijven doen dat niet

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:30:
@Rzaan Klopt onder de 4 cm geen certificering meer, maar de metingen geven aan dat die 4 cm geen kritische grens zou kunnen zijn. De koudebruggen blijken vnl afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van zgn cementbaarden, die vaker optreden onder de 4 cm, maar het kan ook erboven optreden!

Dus: De spouw moet dus niet op een paar plaatsen bekeken worden maar methodisch/systematisch helemaal, die methode heb ik een tijdje geleden a gepost, is terug te vinden. Met een rijtje gaatjes en dan in elk gaatje de camera ff laten zakken, zoiets zo uit mijn hoofd.
Dat moet je wel in de offerte zetten dat dit vooraf gebeuren en gerapporteerd moet worden eer en of ze mogen beginnen. En das nog wel een ding.... ze kijken liever even... ach wel Ok en gaan met die banaan. De goede bedrijven doen dat niet
Dank voor deze samenvatting van goede tips.

Weet je ook van bedrijven die dit goed uitvoeren?
Wij wonen in de regio Eindhoven.

• route99

route99

We zijn daar als groep pas mee bezig, dus nog weinig concreets.

Waar ik wel een voorstander van ben, ga in zee met een gevelbedrijf die historie in gevels heeft, de plus en de minnen dus goed zou moeten kennen en inmiddels ook een aantal jaren in de gevel isolatie zitten en daar ook al een track record opgebouwd hebben.
Zij kunnen ook makkelijk een gevel repareren voordat er geïsoleerd kan worden als dat nodig is.

Neem je een bedrijf die vanuit het niets gevelisolatie is gaan doen, die hebben dus een straatlengte achterstand in gevelkennis en kunnen maar weinig of niets vooraf repareren en je kunt bij zo weinig kennis v/d gevel ook afvragen wat de kwaliteit van hun advies is.

Check ook reputaties van bedrijven, er zijn ook slechte gevelbedrijven..... !
Reviews online, trustpilot, hier en andere forums, netwerken via wijkenergiegroepen, etc

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee