Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:10

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:44:
We zijn daar als groep pas mee bezig, dus nog weinig concreets.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
Oke, ik wordt gek, daarom hier maar informatie vragen.

Heb een huis uit 1958, dus ventilerende lege spouw a 5 a 6 cm.

Ik krijg eerdaags Pluimers isolatie om het glas op te nemen en ook de spouwisolatie te bepalen of dit mogelijk is.

Ik heb geen idee of er water in mijn spouw staat, hoe kom ik hier achter en zo ja, wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Ik was van plan de gevel opnieuw te impregneren, dit is jaren terug, zeg 15 a 20 jaar ook eens gedaan.

Vorig jaar zomer de gevel gereinigd met een biologisch middel (dakshampoo)

Ik zou wel graag wat aan isolatie doen want de muren zijn behoorlijk koud, maar waar doe ik nu goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Deze week een lokaal isolatiebedrijf over de vloer gehad voor het naisoleren van de met glaswol geisoleerde spouw van mijn eind jaren 70 huis.
Ze maakten een goede indruk en hadden geen lulverhalen.
Mijn voorkeur is parels en daar waren ze het wel mee eens.Hun USP is dat computergestuurd lijm wordt toegevoegd zodat nooit zonder lijm kan worden gevuld.
Uit drie steekproeven bleek minimaal 4cm lege spouw aanwezig.

Ik heb een prijsopgave gekregen voor 4cm in 123m2 gevel voor 2800 euro. Is dat een redelijke prijs?
route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:30:
@Rzaan Klopt onder de 4 cm geen certificering meer, maar de metingen geven aan dat die 4 cm geen kritische grens zou kunnen zijn. De koudebruggen blijken vnl afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van zgn cementbaarden, die vaker optreden onder de 4 cm, maar het kan ook erboven optreden!

Dus: De spouw moet dus niet op een paar plaatsen bekeken worden maar methodisch/systematisch helemaal, die methode heb ik een tijdje geleden a gepost, is terug te vinden. Met een rijtje gaatjes en dan in elk gaatje de camera ff laten zakken, zoiets zo uit mijn hoofd.
Dat moet je wel in de offerte zetten dat dit vooraf gebeuren en gerapporteerd moet worden eer en of ze mogen beginnen. En das nog wel een ding.... ze kijken liever even... ach wel Ok en gaan met die banaan. De goede bedrijven doen dat niet
Jammer dat VEH op hun site vermeldt dat vanaf 3cm ruimte parels kunnen worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:07
nokiaan958GB schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:18:
Deze week een lokaal isolatiebedrijf over de vloer gehad voor het naisoleren van de met glaswol geisoleerde spouw van mijn eind jaren 70 huis.
Mijn voorkeur is parels en daar waren ze het wel mee eens.Hun USP is dat computergestuurd lijm wordt toegevoegd zodat nooit zonder lijm kan worden gevuld.
Uit drie steekproeven bleek minimaal 4cm lege spouw aanwezig.

Ik heb een prijsopgave gekregen voor 4cm in 123m2 gevel voor 2800 euro. Is dat een redelijke prijs?

[...]

Jammer dat VEH op hun site vermeldt dat vanaf 3cm ruimte parels kunnen worden gebruikt
Lijkt me vrij duur 2 weken terug offerte gehad van bedrijf voor 180 m² voor spouw van 6cm met uniglue en grijze unipearls voor 3300 euro (subsidiepremie 5 euro per m²) kwam ik op 2500 euro dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Aanvulling/correctie:
Het Insula certificaat heeft het over 3 cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-qQKxMHr2Gi3n_chI6aG9YeS3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qeyxWNmIjFA3MhWP7tupuXac.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://insula-certificat...21-v5-d.d.-02-12-2019.pdf

In een later uitreksel dat een certificaat is staat het niet meer die 30 mm maar vanaf 40 mm als voorbeeld.
Beetje vreemd.... zou daar die 40 mm vandaan komen?
Zal eens verder zoeken als het uitkomt.. maar wees vrij om het ook te doen....(andere cerficaat bedrijf bijv...)
https://gerressenspouwmuu...21-A02-d.d.11-12-2017.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVSdpbSv_L_-qfTtLOauHNfpTsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIeH8ThnLmjpldgUzQwur05G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:22
nokiaan958GB schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:18:Deze week een lokaal isolatiebedrijf over de vloer gehad voor het naisoleren van de met glaswol geisoleerde spouw van mijn eind jaren 70 huis.
Ik zit redelijk goed in de isolatiemarkt en dit is de eerste keer dat ik hoor van computergestuurd lijm met parels. Misschien dat het een nieuwe ontwikkeling is of dat het onbekend is gehouden maar dat lijkt me sterk. Dat zou dan echt wel beter bekend moeten zijn binnen de markt.
Technisch gezien lijkt het me ook lastig en geen toegevoegde waarde. Goed verlijmen is niet moeilijk en daar een computer voor gebruiken lijkt me geen logische investering en ook niet hufterproof. Een goede isoleerder is in mijn ogen meer waard en verreist geen computergestuurd lijm. Daarnaast kan het grafiet van de parels ervoor zorgen dat een machine minder lekker loopt bij gebrekkig onderhoud en er minder volume wordt geblazen per minuut. Dat zou een computer dus moeten meten en de verlijming daar op aan passen. Er zijn een aantal leveranciers van isolatiemachines maar ook daar heb ik nooit wat vernomen van een dergelijk machine.

Misschien zit ik er naast maar ik ga me hier wel in verdiepen want dit klinkt onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Snaba schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Ik zit redelijk goed in de isolatiemarkt en dit is de eerste keer dat ik hoor van computergestuurd lijm met parels. Misschien dat het een nieuwe ontwikkeling is of dat het onbekend is gehouden maar dat lijkt me sterk. Dat zou dan echt wel beter bekend moeten zijn binnen de markt.
Technisch gezien lijkt het me ook lastig en geen toegevoegde waarde. Goed verlijmen is niet moeilijk en daar een computer voor gebruiken lijkt me geen logische investering en ook niet hufterproof. Een goede isoleerder is in mijn ogen meer waard en verreist geen computergestuurd lijm. Daarnaast kan het grafiet van de parels ervoor zorgen dat een machine minder lekker loopt bij gebrekkig onderhoud en er minder volume wordt geblazen per minuut. Dat zou een computer dus moeten meten en de verlijming daar op aan passen. Er zijn een aantal leveranciers van isolatiemachines maar ook daar heb ik nooit wat vernomen van een dergelijk machine.

Misschien zit ik er naast maar ik ga me hier wel in verdiepen want dit klinkt onlogisch.
Zou dit niet een gevalletje goede marketing kunnen zijn? Je kan jezelf zo natuurlijk goed onderscheiden van de concurrentie. In mijn vakgebied gaat alles met AI of machine learning als hete broodjes over de toonbank. Neem je een kijkje onder de motorkap is het vaak een hoog gehalte Excel en oude wijn in nieuwe zakken.

Kan me best voorstellen dat ze de hoeveelheid EPS automatisch wegen of dat een werknemer dit invoert op een UI en vervolgens een 'computer' / automatische dispenser dan de juiste hoeveelheid lijm door de mix gooit.

Zonder verdere uitleg van de potentiële opdrachtnemer is het natuurlijk gissen. Kan iets innovatiefs zijn, maar kan ook marketing truc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dit is 1 methode zoals het in Denemarken gemaakt wordt. Vrij simpel, in de pdf ook een controller ("PC"?) om af-/bijstellingen te doen.
Er zijn vast andere methodes, zoek.... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuDiStAp0kTMxI_MxqmgKY4f08c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMwEYE4GPR0hLtElB7SN6Pn3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Jj2jWaawx2wE66vJTcd7pJ0X28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AXzfaBrLSNBMau6Y5L6Z04KQ.png?f=user_large
Zie verder: https://www.isoleringdanm...x-floc-produktkatalog.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Philtjens schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

Lijkt me vrij duur 2 weken terug offerte gehad van bedrijf voor 180 m² voor spouw van 6cm met uniglue en grijze unipearls voor 3300 euro (subsidiepremie 5 euro per m²) kwam ik op 2500 euro dan
Zou het wellicht kunnen dat het met de bredere spouw makkelijker is?
Dus minder arbeid, minder machine-gebruik?
Dat de parels op zich de kosten niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:07
Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Zou het wellicht kunnen dat het met de bredere spouw makkelijker is?
Dus minder arbeid, minder machine-gebruik?
Dat de parels op zich de kosten niet zijn?
Dat denk ik niet er moeten namelijk net evenveel gaten geboord worden in een smalle als een brede spouw, en minder brede spouw zal ook sneller gevuld zijn. dus hier zal ook minder machine gebruik nodig zijn als minder product en minder lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
route99 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:33:
Dit is 1 methode zoals het in Denemarken gemaakt wordt. Vrij simpel, in de pdf ook een controller ("PC"?) om af-/bijstellingen te doen.
Er zijn vast andere methodes, zoek.... ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Zie verder: https://www.isoleringdanm...x-floc-produktkatalog.pdf
In principe zijn alle wolmachines wel redelijk hetzelfde qua werking. Bovenin malen en onderin opvangen in een sluis en wegblazen. Volume en output varieert wel enorm met verschillende machines en de een heeft iets meer instellingen dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:53
ZeRoC00L schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:56:
Zal ook wel uf schuim zijn, heb je een meldcode ofzo op je offerte? Aan de hand daarvan kun je het materiaal opzoeken in de subsidie lijst.
Prijs is relatief hoog tov de m2, maar je zit waarschijnlijk met een bepaalde opstart kosten.
route99 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]
IS dus gewoon UF-schuim.
Zie eerdere verhalen hier over UF-schuim, je vindt het zo, ga het niet herhalen.
Met 4 cm ruimte kan EPS grijze parels met lijm ook, mits de spouw aan de voorwaarden voldoet en vaak wordt de muur hydrofoberen ook geadviseerd.
Bedankt beide voor jullie antwoord. Ik had er inderdaad nog niet aan gedacht om de meldcode op te zoeken.

Over UF schuim zie ik voornamelijk berichten dat het op een gegeven moment kan gaan scheuren of verpulveren. Dat zou natuurlijk zonde zijn van het geld wat ik er nu aan uit geef. Het bedrijf biedt ook Supearl EPS parels aan, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom die oplossing niet geboden is tijdens het bezoek. Ik lees wel berichten hier op het forum dat het niet verstandig is om die parels te combineren met bestaande isolatie (glaswol in ons geval als ik het goed heb). Wellicht is dat de reden geweest dat er niet over gesproken is. Ik ga is navraag doen bij het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@AlxRoelofs Ik zou ook elders navraag doen en ook checken hoe het verschil van die 2 (of meer) bedrijven is tav de controle vooraf... van de spouw(muur). Zoek ff terug, er is een goede camera procedure voor.

UF-schuim is een uitstervend ras, je beschreef zelf al de nadelen, en als je pecht hebt kan er ook nog een tijd formaldehyde gas (aangemerkt als potentieel kankerverwekkend) in je woning komen.

Kijk zelf....ook terug naar de grijze EPS parels voor- & nadelen, het hydroforen en de checks vooraf. Tis zo vaak voorbij gekomen in het andere topic, gevelisolatie, dat je daar het plaatje mee rond moet kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-10-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
AlxRoelofs schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

[...]

Over UF schuim zie ik voornamelijk berichten dat het op een gegeven moment kan gaan scheuren of verpulveren. Dat zou natuurlijk zonde zijn van het geld wat ik er nu aan uit geef. Het bedrijf biedt ook Supearl EPS parels aan, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom die oplossing niet geboden is tijdens het bezoek. Ik lees wel berichten hier op het forum dat het niet verstandig is om die parels te combineren met bestaande isolatie (glaswol in ons geval als ik het goed heb). Wellicht is dat de reden geweest dat er niet over gesproken is. Ik ga is navraag doen bij het bedrijf.
Bijvullen zullen ze altijd met uf schuim willen doen.
Dacht ook dat dit het enige materiaal is wat daarvoor geschikt is?

[ Voor 6% gewijzigd door ZeRoC00L op 17-10-2022 12:49 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:53
route99 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:18:
@AlxRoelofs Ik zou ook elders navraag doen en ook checken hoe het verschil van die 2 (of meer) bedrijven is tav de controle vooraf... van de spouw(muur). Zoek ff terug, er is een goede camera procedure voor.

UF-schuim is een uitstervend ras, je beschreef zelf al de nadelen, en als je pecht hebt kan er ook nog een tijd formaldehyde gas (aangemerkt als potentieel kankerverwekkend) in je woning komen.

Kijk zelf....ook terug naar de grijze EPS parels voor- & nadelen, het hydroforen en de checks vooraf. Tis zo vaak voorbij gekomen in het andere topic, gevelisolatie, dat je daar het plaatje mee rond moet kunnen krijgen.
Ik heb in totaal 3 partijen aangeschreven. 1 reageert helemaal niet, de andere kan pas eind november komen kijken en de 3de is dus vorige week geweest.

UF schuim word het gewoon niet voor ons. Nu ik er meer over lees zie ik geen grote voordelen die opwegen tegen de kosten. Betreffende EPS parels moet ik in het andere topic even de tijd nemen om het e.e.a. door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:11
@domax doe vooral waar jij je goed bij voelt. Ik houd alles bij op mindergas en de besparing was het eerste jaar rond de 25 %.

Zoals eerder aangeven zelf wel eerst de gevel gereinigd, spouw laten vullen en zelf geïmpregneerd.

Hoe het schuim er over een paar jaar bij staat dat zie ik dan wel weer. Ik heb de kosten er met een jaar of 4/5 uit. Qua gezondheid geen klachten. In mijn omgeving word vanuit het energieloket juist schuim sterk geadviseerd.

Later nog een keer de kruipruimte laten isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Snaba schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Het verhaal was dat er altijd voldoende lijm wordt toegevoegd en bij te weinig lijm er - doordat de computer ingrijpt - geen parels de gevel in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Laatst online: 21:48
Hier heeft Smit Isolatie Groep vanmiddag de spouw bijgevuld met hun isolatie schuim (PUR denk ik; EDIT: ik zat fout, het is UF schuim). Prijs was €1311 voor 61 m2 spouw van 6cm dik (zat al wat glaswol in). In juni getekend. Ik heb de kozijnen binnen wel nog eerst even zelf afgepurred gisteren, uiteindelijk kwam er maar op twee plekken wat schuim door. Ook aan de buitenkant heeft het schuim wat gaten gevuld bij de kozijnen, dat vind ik mooi meegenomen.

Ze hebben ook echt enorm veel gaten geboord. Vriendelijke medewerkers verder. Goeie ervaring. Na subsidie €844. Dat is wel te doen.

Wij wonen hier pas sinds april, dus geen idee wat de besparing zal zijn. Gas stoken doen wij ook niet meer en radiatoren zijn vervangen door vloerverwarming, dus vergelijken wordt moeilijk. Zodra het een paar dagen echt koud is zal ik contact opnemen met de lokale energiebesparingsclub om een warmtebeeldcamera te huren.

De discussie over wel of niet PUR (EDIT: er is UF schuim toegepast) wil ik hier niet aan. De meningen verschillen sterk. Hopen dat het goed is aangebracht en dan komen er ook zeker geen gezondheidsklachten.

[ Voor 3% gewijzigd door ben2513 op 18-10-2022 08:39 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

we willen een vriendelijker got, daar hoort een andere toonzetting bij, waarvoor dank

[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 18-10-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
@ben2513 kijk even naar je meldcode, dan kun je opzoeken of het pur of uf schuim is.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:25:
@ben2513 kijk even naar je meldcode, dan kun je opzoeken of het pur of uf schuim is.
Bedankt. Net de factuur ontvangen, het is dus UF schuim.

Insuplate Foam - InsauRes40 / Insufix | meldcode: KA19729

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hier ook UF schuim op het oog. Vanwege de kierdichtheid en het gemak van vullen van een spouw met al wat oude wol. (En PUR willen we niet.) Maar is het UF schuim wat nu op de markt is allemaal even goed, of zitten er enorme verschillen in? En hoe herken ik dan het 'jaren 70 snel verzakkende spul' t.o.v. wat er nu goed moet zijn, ook qua lambda?

Op zich goede dingen gehoord van Aminotherm, maar bij even googlen en hier lezen meteen vele varianten tegengekomen. Het lijkt alsof er véél fabrikanten zijn van UF schuim, met elk maar een paar dealers.. En in dit topic ook zeer wisselende reacties op de term..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

UF-schuim is een afnemende business, kijk hoe weinig bedrijven er op het certificaat staan (ff zoeken, niet bij de hand) . Wel logisch, je kunt nergens fatsoenlijk vinden dat het zng nieuwe UF-schuim heel veel beter is dan het oude, dus de meeste mensen willen het niet meer. Het lijkt gewoon de oude slechte meuk. Er zijn wijkenergie teams die het niet meer in hun collectieve inkoop doen vanwege de risico's, ook tav mogelijk formaldehyde dat een tijd lang in je huis kan komen, staat officieel als vermoedelijk kankerverwekkend.
Tis vaker op het forum voor gekomen, meer info daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn primaire probleem: kieren dichten die eigenlijk alleen te dichten zijn met schuim vanuit de spouw (rondom kozijnen, aansluiting op dak(balken) e.d. en een flink aantal schoonmetselwerk muren). Wol en parels zijn leuk, maar het vult helaas niet de kieren van een oudere woning op. Daarvoor zie ik keer op keer schuim genoemd worden, (ook) op de min of meer onafhankelijke sites.

Dat het afneemt heb ik eerlijk gezegd dan ook nog niet terug kunnen vinden. Waarop baseer je dat? Als er zo verrekte veel merken zijn, waarvan elk bedrijf er (hooguit) eentje voert, is het toch ook niet zo onlogisch dat er niet zo veel bedrijven per merk schuim zijn gecertificeerd?

(Ik heb trouwens al behoorlijk ver 't forum doorgelezen. Dus mocht je iets specifiek aan willen halen, dan is een specifieke link (of zoektermen) wel fijn :).)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

<knip>We reageren vriendelijk of we reageren niet

Dat er zo weinig bedrijven zijn die UF-schuim gecertificeerd zijn staat dus hier
https://www.komo.nl/richtlijnen/2110-28-103/
Klik op hun naam en je ziet hoelang ze nog een certificaat hebben, de firma Duits bijvoorbeeld tot:
Geldig tot 22-05-2023
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_bfqRBImuck2Wc688s1GPriy38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P7qx1KYMt4qWKTAgj9iVFFWW.png?f=fotoalbum_large

<knip>
Mijn search was super simpel: https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Je moet wel weten dat een deel van de certificaten BRL als code bevatten.
maar als je goed gezocht was je dat ook met UF-schuim erin ook tegen gekomen.
Zo vond ik het eerst met BRL erbij gaat het dan nog sneller.

<knip>

In 2018 was dit al op dit forum bekend dat het net zo best spul is:
BrainCrash in "Spouwmuur isolatie verstandig?"
In die tijd werd nog regelmatig het (goedkope) UF-schuim toegepast, Ureum-Formaldehyde (yup, is net zo gezond als dat het klinkt).
Dat heeft als grote nadeel dat het krimpt na verloop van tijd, en er dus grote scheuren in het isolatiepakket kunnen ontstaan, waardoor je vochtproblemen kunt krijgen. (water kan van buitenmuur door/over een scheur naar binnenmuur sijpelen). Ook schijnt het voor te komen dat door een verkeerde mengverhouding dit materiaal na jaren kan verpulveren en dus "oplost" in de spouw, waardoor je isolatie na vele jaren gewoon weg is...
Het Bouwbesluit schrijft over het giftige formaldehyde dat vrij kan komen dat er een max is in de ruimtes:
https://rijksoverheid.bou...b2012/hfd7/afd7-3/art7-19
2.
De concentratie van formaldehyde in een voor personen toegankelijke ruimte van een bouwwerk is niet groter dan 120 μg/m³, bepaald volgens NEN-EN-ISO 16.000-2.
Als je de certificaten nalees zie je daar geen handhaving genoemd, de certificaten zijn deels een slappe hap.

Gelukkig gaan steeds meer mensen weg van UF-schuim, dus de marketing wordt dan anders, gisteren vond ik UF-schuim naast 2 biobased producten, en dan lijkt het voor de nodige mensen vast, als ze er geen verstand van hebben dat de andere dat ook is... mooi niet Insufoam is een UF-schuim... wat wel lastig te vinden is,ze maken er een groot geheim van, vast niet voor niets... dus de meesten hebben niet eens door dat ze UF-schuim kopen, dat reikt niet prettig. Ze noemen dit (linker) UF-schuim zelfs een innovatief product, maar vertellen niet waarom. Zulke producten bestaan al meer dan 50 jaar...
Bron van dit plaatje: https://www.insuproducts.com/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9gHbyOKCeRfIP8XIOu6lPQ3rIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PZMKYhhWFGZfc035aGr2DCP.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat als je inzicht in deze materie opbouwt je de raadsels op kunt lossen rondom UF-schuim.
Lees je alleen de websites van mensen die schrijven: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend", dan kom je in een heel mistig gebied waar je geen adequate info krijgt.

Je hoeft me echt niet te geloven, maar je kunt iig zien dat ik met traceerbare inhoudelijke info kom en laat nu dat bijna compleet ontbreken voor die UF-schuim producten op de websites van de leveranciers, ook dat riekt niet niet prettig en dan druk ik me heel netjes uit.

[ Voor 62% gewijzigd door Septillion op 21-10-2022 08:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Gwaihir schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:25:
Wol en parels zijn leuk, maar het vult helaas niet de kieren van een oudere woning op.
Er zijn echt andere ervaringen zie Destralak in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Een UF-schuim onderbouwing mist imho nog steeds een stevige basis, dit:
Op zich goede dingen gehoord van Aminotherm
is blijkbaar niet overtuigend genoeg geweest, gezien jouw vraag hier, mag ik dat zo stellen?

Ik heb aardig gezocht maar er is heel weinig technisch onderbouwde info over zulke producten.
Er is geen enkele goede rapportage dat de huidige UF-schuimen zich beter gedragen en duurzaam stabiel zijn, want de oude UF-schuimen kunnen tot poeder vervallen, bizar toch als je denkt een goed product gekocht te hebben?. Zoiets heb ik nog nooit over andere isolatiematerialen gelezen, alleen daarom lijkt het mij een afrader.

EPS parels en Supafil wol vullen de spouw uitstekend, ben het daar ook niet met jouw (niet onderbouwde ) opmerking mee eens:
https://www.energiebewust...ij-na-isolatie-spouwmuur/
Je moet wel de muur hydrofoberen om risico op regendoorslag te voorkomen, lees het artikel.
Bij minerale wol werd een beperkte waterinfiltratie gemeten in de spouw. Waar er lokaal problemen zijn met de vullingsgraad verhoogt het risico op infiltraties. Die infiltraties zijn echter vergelijkbaar, en zelfs iets kleiner, dan de bevochtiging van het binnenspouwblad als er geen isolatie aanwezig is.

Fig.5. Met behulp van kleurstoffen werden infiltraties bij minerale wol in detail onderzocht. Als er
Uit de simulaties blijkt dan ook dat het risico op vochtschade niet toeneemt. In de winter is het vochtgehalte van het binnenspouwblad lager in vergelijking met een niet- geïsoleerde muur. Door de aanwezigheid van isolatie is er minder regendoorslag, en zal het binnenspouwblad ook iets warmer hebben, wat ook de droging bevordert. Bij spouwen van 3cm of breder blijken er geen bijkomende risico’s te ontstaan. In de zomer zal het effect van solar driven moisture iets groter zijn door het hoger vochtgehalte van het buitenspouwblad (en mogelijks hogere temperatuur), maar dit veroorzaakt geen problemen.
Fig.6. Verloop van het vochtgehalte van een spouwmuur na-geïsoleerd met EPS, PUR, minerale wol, en z
Bij na-isolatie met EPS-parels in een dunne spouw van 3cm en een permeabel buitenspouwblad werd er bij de metingen een behoorlijk grote infiltratie vastgesteld. Wanneer deze infiltratie in rekening werd gebracht in de simulaties liepen de vochtgehaltes van het binnenspouwblad zeer hoog op. Hierdoor ontstaat een risico op schimmelvorming, en door het hoge vochtgehalte neemt ook de λ-waarde van het binnenspouwblad duidelijk toe. Uit bijkomende metingen bleek dat de diepte van indringing in het isolatiemateriaal afneemt bij een dikte van 5 tot 7cm. Vandaag wordt EPS toegepast in spouwen tot minimaal 5cm breedte en zijn er voor zover geweten geen systematische problemen met regendoorslag. Op basis van de resultaten lijkt het aangewezen om geen dunnere spouwen op te vullen als het buitenspouwblad niet waterdicht is.
Conclusies
Hoewel we in België een lange traditie hebben van spouwmuren, was het hygrothermisch gedrag ervan vaak minder gekend. Uiteraard zorgt de spouw voor drainage en droging door verluchting, dus terecht worden vraagtekens gezet bij het hygrothermisch gedrag van die wand als we de spouw opvullen met isolatie. Vooral het risico op regendoorslag is daarbij …“doorslaggevend”. Als de spouw gevuld wordt met PU of minerale wol, dan komt er minder water tot op het binnenspouwblad, en is het hygrothermsich gedrag van de wand probleemloos voor spouwen van 30mm of breder. Bij EPS is er echter meer regendoorslag, en bij spouwen van minder dan 50mm kunnen er problemen ontstaan (vochtplekken, schimmelvorming, verhoogde warmteverliezen). In die gevallen is het nodig om het buitenspouwblad te behandelen zodat dit reeds waterdicht is.
Het zou erg prettig zijn als je zelf ook zo zaken onderbouwd ipv alleen maar het van horen zeggen te schrijven, daar kan door anderen nl amper inhoudelijk op gereageerd worden.

Even dit "horen van/heb gehoord" van 2 verschillende kanten belichten:
  • Begin eens met iets heel simpels: Je hoort iets van mensen zoals je schreef, maar dan ben je er zelf toch bij? Vraag die mensen dan eens door waarom ze het zo goed/fantastisch vinden, dan heb je uit de 1e bron.
  • Mocht je het "horen van" via-via-via-via gehoord hebben, wat kan... ken je nog van de school de in de kring doorvertelrondje, naar je buurman/-vrouw in de kring en die weer naar zijn/haar buurman/-vrouw... wat was ook alweer de uitkomst dat het een aantal keren was door verteld en de vergelijking met het oorspronkelijke bericht? Ik herinner me zelf dit: Klopte de kern van de laatste uitkomst met die van het oorspronkelijke verhaal, bijna altijd was het :N
Isolatie is bepaald niet gratis, in mijn beleving wil ik dan toch dat zaken die op de een of andere manier naar buiten komen, goed te verifiëren zijn, eer dat ik mijn geld daar aan uitgeef, ik vind dit geen unieke of bijzondere kwaliteit, je kunt je geld nl maar een keer uitgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 21-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:05
@Gwaihir Zou nooit UF schuim in mijn spouw laten blazen.

Een beter betoog als hierboven kan ik niet geven, maar het komt over alsof je goedkeuring zoekt voor een reeds vastgelegd besluit...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:33
Mijn oude woning is wat jaren terug reeds nageisoleerd, maar toch ben ik aan het kijken of de isolatie verder verbeterd kan worden. Alle muren zijn al voorzien van voorzetwanden met glaswol. Maar in tegenstelling tot de andere muren is de voorgevel van mijn woning in spouw uitgevoerd. En kan deze 5cm brede spouw wellicht gevuld worden. Ik kijk dan met name naar Knauf Supafil.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de constructie eens ingevoerd in Ubakus, en daarin scoort de condenswater hoeveelheid niet goed. Hij voldoet op dit punt ook niet aan DIN 68800-2 (huidige versie) ter plaatse van de Knauf Supafil met 0,755kg/m2 en 0,987kg/m2 totaal over de 2 isolatielagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHZzCr-7LSJF9t0oNNn3jspXgG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDwoMo4ywQSuF3bpw9xT4deZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1nOvKB_Clv8p8bMXZdSdhWeU5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDn1Dt0EybwZY7SJyQijX7lx.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken ik echter een fictieve maar wel erg standaard constructie met nagevulde spouw en geen voorzetwanden, dan voldoet dit qua hoeveelheid condenswater ook niet aan DIN 68800-2 (huidige versie) met zelfs 1,349kg/m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xsw70xmsuF-WClFwg2ZKP-06iNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf9MFo6uGVAIVAjfsxx5qF3e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpeRrBPZ-ELhtK94jT5foFycM6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msZ0As0Xq6knShVw9y4kHSk7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me dan ook af ik de uitkomst van mijn eigen constructie met nagevulde spouw zorgelijk is of niet. Want de standaard constructie met nagevulde spouw die toch erg veel voorkomt lijkt niet beter op het genoemde punt. Of zie ik dat verkeerd? Of bereken ik het niet goed?

Misschien kan iemand zijn licht hier eens over laten schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

TiezZ_BE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:58:
@Gwaihir Zou nooit UF schuim in mijn spouw laten blazen.
Een beter betoog als hierboven kan ik niet geven, maar het komt over alsof je goedkeuring zoekt voor een reeds vastgelegd besluit...
Waar het uiteindelijk om gaat is transparantie over het veilig en technisch correct gebruik van een isolatiemateriaal in de gegeven situatie.

Zet dat op een rij en maak voor je zelf de balans van de voor en tegens op die specifieke situatie.
EPS parels zijn in bepaalde situaties ook niet geschikt om te gebruiken, daar wordt door de meeste leveranciers wel voor gewaarschuwd.

Dit geldt ook voor glas- en steenwol, daar waar vocht toch een probleem kan zijn. Als er permanent teveel vocht daaarin zit zodat er schimmels kunnen groeien en die komen ook je huis binnen is ook niet goed voor de gezondheid. Ook tav de verwerking van die twee wol materialen zijn vragen over de veiligheid van stof, zeer zeker voor de mensen die er dagelijks mee bezig zijn en bijv sloopwerk ervan doen, voor doe-het-zelvers die maar een paar keer bezig zijn? Daar is amper info over, het is dus raadzaam om beschermd te zijn.

Platen PIR lijken dan veilig maar als je vervolgens in de kruipruimte met een spuitbus PUR-schuim onbeschermd de naden gaat dicht maken zonder adequate persoonlijk bescherming, dat lijkt me ook een slecht plan t.a.v. je gezondheid.

En voor PU- en UF-schuim? Zet de voor- en nadelen op een rij, maar daarvoor moet je ze wel kennen en dat kan voor veel mensen een probleem zijn. Het kan lastig zijn om vooral aan de nadelen van zulke producten te komen, generiek zijn ze wel bekend, maar toch meer bij de mensen die een adequate achtergrond hebben dan bij de andere consumenten. Voor die situatie is het vervolgens aan de consument zelf om het laatste woord ja/nee of hij/zij kiest voor de dan bekende voor-/nadelen balans.

In bestaande bouw moet je daarom toch vaker een compromis sluiten dan je bij nieuwbouw zou kunnen doen. De nadelen van het maken van PIR uit niet herwinbare grondstoffen kunnen bij bestaande huizen opwegen tegen de voordelen dat je in lastige situaties nog behoorlijk veel energie kunt besparen gedurende de leven cyclus van het PIR. Bij nieuwe huizen zijn andere materialen mogelijk, er zou dan voor dikker materiaal gekozen kunnen worden, als voor de bewoner liever herwinbare grondstoffen wil gebruiken.

Natuurlijke materialen? Dat kan, maar ook dan moet je weten wat de voor- en nadelen zijn.

Dus: Wat je ook kiest er is altijd zaak om de voor-/nadelen voor die situatie in kaart te brengen, zodat er een veilig en werkzaam isolatiesysteem komt. En daarom is dus die transparantie van de informatie over de materialen en de toepassing ervan zo belangrijk.

Ik ken geen dak-/gevel-/vloer isolatiemateriaal zonder nadelen! Die boodschap heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05 16:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFiVCuhIiEGPeCUPAe-9bCR01yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVjhF5pD4lSN3akgUvn3iBS8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Minerale wol en een brede spouw (in mijn persoonlijke geval 70 tot 80mm) zouden weinig tot geen problemen moeten geven, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@sidecarracing Mocht ik voor het navullen van de spouw gaan, dan heeft dit Belgische rapport bij mij het extra zetje gegeven om voor wol (Knauf Supafil) te gaan ipv EPS parels (pur en schuim wil ik sowieso niet).

Van wat ik gelezen heb zijn onderstaand de belangrijkste voorwaarden om succesvol een spouw te kunnen naisoleren:
  • De spouw is schoon en zonder cementbaarden (of kan schoon gemaakt worden)
  • De spouw is voldoende breed (afhankelijk van het soort isolatiemateriaal minimaal 3-5cm)
  • Er is geen sprake van dampdichte verf of geglazuurde bakstenen aan de buitenkant
  • De voegen en gevel in zijn algemeen zijn in goede staat
Als jouw muren voldoen aan deze criteria, dan zou ik geen vochtproblemen verwachten. Eventueel kun je nog overwegen de gevels te laten impregneren waardoor ze vochtwerend maar wel dampopen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reacties en info, @route99. Vooral ook bedankt voor de vriendelijker toon van gister, dan de eerste post had. We (jij, ik, anderen) kunnen het er toch gewoon vriendelijk, constructief over hebben? :).

Inderdaad geen isolatiemateriaal zonder nadelen. Ik heb niets tegen Supafil of parels en bestrijdt ook niet dat ze een spouw goed vullend isoleren (dus ook geen bronnen die iets anders beweren). Maar dit zijn geen isolatiematerialen die bedoeld zijn voor kierdichting en het daarmee aanzienlijk vergroten van de luchtdichtheid van de woning. (Ik heb in elk geval geen bronnen gevonden die dit wel beweren, waar het bij schuim juist op elke site vermeldt staat.) En zoals ik aangaf, is het ons daar juist om te doen. Dat zal ik dan maar 'ns nader toelichten.

Het betreft een woning van eind jaren 70. Volgens de bouwtekening 7 cm spouw en daarin het voor die periode gebruikelijke wolletje. Luchtdicht is dit huis allerminst. Dat hadden we als bewoners (sinds alwaar bijna 7 jaar) al gemerkt bij winderig weer (tocht) en windstil weer (ineens ventilatie nodig, merkbaar en volgens de CO2-meter). Met uitgebreide thermografie onder overdruk (blowerdoor) is e.e.a. nader in kaart gebracht. Daarbij zien we dat de spouw mooi schoon is en het wolletje er nog goed in zit. Dat past ook bij de degelijke wijze waarop het geheel gebouwd is. Op zich dus terecht dat 'n Pluimers 5 jaar terug aanraadde helemaal niets met de spouw te doen; qua isolatiewaarde is er wel iets, maar niet zo gek veel te winnen.

Maar we zien ook dat het kiert op zo'n beetje alle naden van spouw naar iets anders (kozijnen, dak(balken)). En we hebben veel schoonmetselwerk. Een bakstenen buitenmuur krijgt z'n luchtdichtheid traditioneel van het stucwerk dat binnen erop zit, dus schoonmetselwerk is door en door poreus. En gezamenlijk lekt dat véél. Ik heb de eindmeting niet bij de hand, maar ook na het sluiten van twee vergeten pijpjes, moest die overdrukventilator nog echt véél harder aan de bak dan je zou wensen. We streven naar een (bijna) passiefhuis renovatie en daarbij hoort luchtdichtheid. Afijn, het belang daarvan wordt gestaag algemener bekend, zit ook flink in de BENG, en speelt als al genoemd ook een duidelijke rol voor ons qua comfort. En dat zit 'm bij ons dus in heel veel kiertjes overal, niet een paar overduidelijke die je met kit en / of tape te lijf gaat. En dan komt dus het vullen van de spouw met schuim om de hoek (o.a. aldus de neutrale adviseur passiefhuisrenovatie).

Daar hoef ik geen goedkeuring voor, @TiezZ_BE, maar het klopt wel dat ik inderdaad een reeds voor de hand liggen oplossingsroute kom verifiëren. Over PUR zullen we het maar niet hebben en met parels e.d. valt, voor zover ik kan nagaan, in onze situatie onvoldoende voordeel te behalen om het interessant te maken. Dus ja, mijn zoektocht draait op dit moment vooral om hoe groot de nadelen van 'modern' UF schuim nu eigenlijk zijn, of dat nu wel of niet bestaat, dat modernere spul, kwalitatief beter dan in de jaren 70, en hoe ik het dan onderscheid van het (nog) mindere spul. (Een alternatief is zeker nog wel welkom, maar let wel: een echt goed kierdichtend alternatief.)

Over de formaldehyde maak ik me niet zo druk. Dat bouwmaterialen onprettige stofjes afgeven is helaas (nog altijd) een gegeven, zoals de radon uit beton en de formaldehyde die o.a. in ruime mate uit spaanplaat komt. Goed dat hier regels voor zijn. En we zullen zorgen dat de balansventilatie éérst operationeel is. Maar we gaan niet afwachten of hier nog ooit een goed alternatief voor komt. (Laat staan specifiek bio based, want man, wat is dat ook nog een circus. Schapenwol is t.z.t. nog nader te bestuderen voor de dakisolatie. Maar van je doorsnee merk (b)lijkt dat bijkans chemisch afval eer je het in je dak / muur stopt :(.)
route99 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:40:
de marketing wordt dan anders, gisteren vond ik UF-schuim naast 2 biobased producten,
[..]
Lees je alleen de websites van mensen die schrijven: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend", dan kom je in een heel mistig gebied waar je geen adequate info krijgt.
Dergelijke problematiek is wat mij ook vragen op een forum doet stellen ;). Maar toch, Wij van WC-eend is in deze dan vooral een fabrikant die zwaar in dat schuim zit. Zie ik dan zo'n rijtje van drie naast elkaar, zoals ook de schuim spuitende isoleerders ze naast elkaar op hun site hebben staan, dan vermoed ik dat er voor sommige toepassingen (helaas) nog geen goed alternatief is. Ik ben nl. nog geen isoleerder tegengekomen die alléén schuim aanbiedt. En zo lang ze ook tenminste Supafil of parels in het assortiment hebben, maakt dat hun advies al weer ietsje neutraler.

Bedankt overigens voor het vinden van dat Isufoam, want met iets doorklikken blijkt het wel degelijk z'n best te doen milieuvriendelijker te zijn: geen aardolie, maar biogas om de hars mee te maken. Geen idee natuurlijk wat de kwaliteit van het eindproduct dan is, maar innovatief mogen ze het wat mij betreft dan toch terecht wel noemen.

En dan blijft over deze van harte met je gedeelde frustratie:
route99 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:21:
Ik heb aardig gezocht maar er is heel weinig technisch onderbouwde info over zulke producten.
Er is geen enkele goede rapportage dat de huidige UF-schuimen zich beter gedragen en duurzaam stabiel zijn
Inderdaad. De kreten 'innovatief' vliegen me om de oren, maar het is (vrijwel) allemaal marketing tekst. Niets wat me helpt kaf en koren te scheiden. En met alle respect 'bestaat al 50 jaar' is ook geen argument dat innovatie tegenspreekt. De CV-ketel bestaat ook al 50 jaar, is langzamerhand toch echt fors verbeterd, ook bedolven onder marketing BS ('107% rendement'), en nu ook alleen nog maar voor niches trouwens.

Afijn, zal weldra een aantal isoleerders benaderen en heb ik in elk geval wat pertinente vragen hierover te stellen nu. Vermoed evenwel dat ze 't op hun bedrijfsreputatie e.d. gaan gooien. Zou blij verrast zijn als er iets 'hards' tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@sidecarracing
Van wie is die conclusie in je bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
https://www.airofill.nl/airofill-innovative-wall-insulation/

En wat is het commentaar hierop, trouwens? Lijkt ook weldra op schaal beschikbaar, lambda van 0,025 of lager..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gebaseerd op aerogel wat goed bekend staat om de hoge isolatiewaarde maar heel duur is. Een afgeleide product voor de spouw is dus zeker interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja.. laat ik m'n vrouw en mezelf maar voorhouden dat ons huis toch al 'n hoog afwerkingsniveau heeft en we dat graag zo houden.

[Ja ja.. tuurlijk heb ik wel van een zeker iemand goedkeuring nodig ;).]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier een 2-onder-1-kapwoning uit 1979 met (helaas slechts) 5 cm spouw. We hebben een grote buitenmuur aan de oostkant, waar verder ook geen buren meer zitten. In de winter met oostenwind kan dit dus behoorlijk koud worden. In de huidige spouw is een soort aluminium bubbeltjesfolie aanwezig (Alkreflex?). Helaas is er ook niet héél netjes gemetseld en zitten er her en der wel wat cementbaarden.

Nu hebben we twee bedrijfjes langs gehad, waarvan één er niet aan wilde beginnen en de ander geen wol maar wel EPS parels wil doen. Nu is de werking van die folie ook gebaseerd op reflectie, dus vraag ik mij af hoeveel zin het heeft als de beperkte ruimte opgevuld wordt, maar tegelijkertijd de folie tegen de binnenmuur gedrukt wordt.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik zie in dit topic één post met soortgelijke spouw, maar daar is gekozen voor binnenisolatie. Wat kan ik het best doen? Prijs maakt me iets minder uit, want ik heb nog één maatregel genomen dus zoek eigenlijk een 2e die nog dit jaar uitgevoerd kan worden :).

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Winnetou schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:11:
Nu is de werking van die folie ook gebaseerd op reflectie, dus vraag ik mij af hoeveel zin het heeft als de beperkte ruimte opgevuld wordt, maar tegelijkertijd de folie tegen de binnenmuur gedrukt wordt.
Dat er tussen binnenblad en folie een stukkie lucht zit, zal de isolatiewerking vast wat verbeteren t.o.v. strak tegen het binnenblad, al zal dat toch niet zo mooi stilstaande lucht zijn. Hoe dan ook: die ruimte aan 'echte' isolatie opofferen kan denk ik alleen maar verbetering geven.

Voor zoverre het op reflectie gebaseerd is, werkt dat dacht ik alleen maar beter naarmate het dichter bij binnen zit.

Dat het ook een damp remmende folie is, is waarschijnlijk belangrijker? Geeft misschien extra mogelijkheden, dat je dan al 'n dampremmer netjes aan de warmte kant hebt? Of zit hij er toch niet zo netjes in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gwaihir schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:35:
https://www.airofill.nl/airofill-innovative-wall-insulation/ En wat is het commentaar hierop, trouwens? Lijkt ook weldra op schaal beschikbaar, lambda van 0,025 of lager..
en
Rukapul schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:42:
Gebaseerd op aerogel wat goed bekend staat om de hoge isolatiewaarde maar heel duur is. Een afgeleide product voor de spouw is dus zeker interessant.
Inderdaad.
Meer info via:
Video: https://www.airofill.nl/airofill-innovative-wall-insulation/
  • Tis voor de zakelijke markt, letterlijk te horen in de video nu nog ca €185.= per m2, volume prijzen verwacht iets boven de €100.= per m2, dus vnl voorwoningbouwverenigingen en grote huizen investeerders. Daarna pas de consument
  • Patent voor wie geïnteresseerd is:
    EN: https://patents.google.com/patent/NL2025711B1/en
    NL: https://patentimages.stor...8505d4966/NL2025711B1.pdf
  • Ca > 70% aerogel en breed qua bindmiddel samenstelling die de zaak bij elkaar moet houden,
  • Nog geen MSDS te vinden, komt vast nog.
  • De suggestie van presentator dat het vooral Sahara zand is, vind ik aardig kantje boord ....een mogelijke vertekening van de realiteit, immers er kan tot 30% bindmiddel inzitten en de samenstelling daarvan doet er ook toe tav de veiligheid v/h product. Een gemiste kans... zeker als het wel goed zit, om daar helemaal niks over te zeggen. Zit het niet zo goed met het bindmiddel, dan heb je later wat uit te leggen...
@Gwaihir Als ik jouw berichten nu zo zie snap ik echt jouw benadering niet van de eerdere bericht na de laatste dagen, vreemd dat je voor zo'n bizarre vorm kiest terwijl jouw uitgebreide reactie van vandaag er compleet tegenovergesteld uitziet, zonder direct op de inhoud in te gaan. Juist in topics al deze zijn zaken als traceerbaarheid, verifieerbaarheid, twijfels laten horen maar wel aangeven waarom en exact waar tegen, bijdragen aan elkaars kennis zodat we samen verder kunnen komen, zaken die imho hoog in het vaandel zouden moeten staan, waar je vandaag dat blijkt dat je daar prima aan bij kunt dragen, of ik het mee eens ben of niet maakt niet uit, waren de eerdere reacties bizar anders, daar kon ik niks van bakken en daar ontsproot mijn eerdere reactie ook vandaan, mss begrijp je dat nu beter??

Mijn agenda zit echt bomvol. Ik ga nog reageren op jouw lange inbreng, maar dat kan echt dagen, mss eind komende week pas, helaas. Mijn 5 van 6 Velux ramen zit er in, nog 1 te gaan plaus alle afwerking en ik heb nog veel rapportage te doen op energiegebied, moet 31/10 af zijn en wordt dinsdag al deels voorbesproken ... Never a dull moment zullen we maar zeggen. en de family heeft hier ook aandacht nodig.
Het komt maar niet nu....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
Rzaan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:45:
@sidecarracing
Van wie is die conclusie in je bericht?
dat is de conclusie van deze link die door route99 was gepost in 1 van zijn berichten:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22
@Winnetou als er teveel baarden in de spouw zit dan kun je beter voor parels kiezen, Supafill heeft daar wat moeite mee om goed te vullen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
JJmac schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:26:
@Winnetou als er teveel baarden in de spouw zit dan kun je beter voor parels kiezen, Supafill heeft daar wat moeite mee om goed te vullen.
Ah oké, dat verhaal zou dus kunnen kloppen. Of het er (te) veel zijn weet ik niet, er is maar op twee plekken geboord, maar daar waren wel twee flinke baarden zichtbaar tot bijna tegen het huidige folie aan. Kan me voorstellen dat het voor de Supafil moeilijker is, maar voor mijn gevoel zou schuim wellicht nog beter kunnen zijn.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Winnetou Heb je van schuim dan ook alle voordelen maar vooral alle nadelen daarvan op een rij, er is echt meer dan alleen maar "vullen"?
Weeg dat af tegen de voor/nadelen van de parels die @JJmac voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ben aan het kijken voor foam, en nu zegt 1 van de leverancier dat ze dit alleen in de warmere maanden doen, vanaf April . In hoeverre is de buitentemperatuur belangrijk voor het aanbrengen van foam? Wat zijn de temperaturen die acceptabel zijn?

Als je deze wintermaanden nog meepakt is dat uiteraard pure winst bij deze gasprijzen, maar als het maar als temp een issue is..

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@leuk_he Zo te zien heb je niet het certificaat gelezen of niet eens gekregen, althans als het om Insula en UF-schuim gaat.
https://insula-certificat...60-v1-d.d.-13-12-2019.pdf
Op p30:
Een goede mengverhouding en een juiste temperatuur van de componenten is van cruciaal
belang voor een goede kwaliteit van het schuim. Daarom dienen de voorschriften van de
producent c.q. leverancier strikt te worden gevolgd.
Dus als het kouder is moeten ze die vaten waarin de 2 componenten apart zitten, zie certificaat, dus opwarmen en dat kost met de huidige energie prijzen wrs teveel geld en het kost ook tijd en er is zoveel vraag naar andere en betere isolatie dat UF-schuim daardoor steeds minder interessant wordt. Is pas voorbij gekomen hoe weinig isolatiebedrijven nog UF-schuim verwerken.

Dit temperatuur verhaal geldt ook voor PUR 2 componenten systemen, die vaten moeten ook eerst vaak op een bepaalde temperatuur gebracht worden des te kouder het is des te langer het duurt eer ze beginnen kunnen en daarmee wordt wrs ook PUR schuim spuiten in de koudere periode minder interessant.

Supafil en die grijze parels hoeven niet opgewarmd te worden, ze moeten wel vorstvrij gespoten worden, zoek dat zelf eventueel uit/op, kan zijn dat men daar 5 graden C aanhoudt als ondergrens, net als bij verven buiten.

Verder is er zoveel negatieve publicatie rondom de schuimen t.a.v. de gezondheidsrisico's, zoek op het forum je vindt het wel. Meer en meer collectieve inkopen van bewoners in wijken die bijv via een lokale energiegroep georganiseerd zijn, bieden de UF- en PUR-schuimen niet aan, er zijn alternatieven, die allen hun voor- en nadelen hebben, maar meestal is er een oplossing en anders neem je een andere die wel past bij dat huis.

PS:Ga nu weer verder met mijn eigen isolatieklus... was toevallig ff online en ff een boterham verwerken.... zien dat we de klus (HR++ plaatsen) klaar krijgen voor het donker is.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 27-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJmac
Als het om de temperatuur gaat dan is er deze week geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd.. super weer, helaas qua klimaatgedachte hmmm, dat niet vergeten.
Nr 6 dus, GGL808. de 4e/4 grootste, voorlopig de laatste zit er in van totaal 6.
Zal dat Velux renovatie topic zo weer updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Morgen gaat het bij mij gebeuren, Vink Isolatie komt Supafill inblazen.
Zijn er nog tips waar ik op moet letten?
Veel foto's maken voor de subsidieaanvraag begreep ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
sidecarracing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:09:
Morgen gaat het bij mij gebeuren, Vink Isolatie komt Supafill inblazen.
Zijn er nog tips waar ik op moet letten?
Veel foto's maken voor de subsidieaanvraag begreep ik?
- Gevel vrij van obstakels.
- Plek voor de woning vrij om te parkeren.
- Stroom puntje.
- Koffie.
- Aansluiting voor een tuinslang voor het boren van roosters.
1 foto is voldoende voor de subsidieaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vertelt Vink Isolatie bij de offerte/voorbespreking dan niet wat er van je verwacht wordt,
afgezien van mss de koffie... _O- ????

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 30-10-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:10

Metalfreak

Hoije woh!

Snaba schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

1 foto is voldoende voor de subsidieaanvraag.
Uiteindelijk hebben ze bij mij ook de foto goedgekeurd waarin je nog net de dichtgesmeerde gaten zag waar ik dan pijlen bij had gezet, dus heel veel hoeft dat ook niet te zijn. Een foto waar ze bezig zijn met het inspuiten is misschien wel iets makkelijker ja.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Een factuur moet ook genoeg zijn toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
JJmac schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:38:
Een factuur moet ook genoeg zijn toch?
Nee alleen een factuur is niet voldoende.
Aan het einde van een subsidieaanvraag moet je de volgende documenten uploaden:
- factuur
- betaalbewijs
- foto van de uitvoering

Dit moet per maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Bij ons is spouwmuurisolatie aangebracht. Over het materiaal wil ik niets kwijt, anders krijg ik weer boze reacties ;-) Maar ik zit met het volgende probleem:

Het isolatiebedrijf gaf een isolatiewaarde van 1,89 Rd aan maar op de factuur staat nu slechts 1,69. Andere fabrikanten van soortgelijk spul zijn beter wat isolatiewaardes betreft, maar dat is dus niet wat ze hebben toegepast. Het bedrijf zegt "oepsie" en wil gratis extra ventilatiekanalen boren naar de kruipruimte toe, maar dit is mij al eerder beloofd en hoort natuurlijk ook bij de goede werking van spouwmuurisolatie. Ze moeten het immers netjes achterlaten.

Wat zouden jullie doen? Ze hebben net pas na 2 weken gereageerd, dus ik zal onder voorbehoud betalen denk ik. De termijn verloopt vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Het kan zijn dat er in de praktijk minder isolatie is aangebracht dan was voorspeld, normaal gesproken worden er gemiddeld 4 gaten geboord voor ventilatie, meer gaten heeft denk ik geen zin.
Belangrijkste is om te weten te komen waarom en minder waarde of isolatie is aangebracht.
Je kan een mail sturen en dan een deelbetaling gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
JJmac schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:15:
Het kan zijn dat er in de praktijk minder isolatie is aangebracht dan was voorspeld, normaal gesproken worden er gemiddeld 4 gaten geboord voor ventilatie, meer gaten heeft denk ik geen zin.
Belangrijkste is om te weten te komen waarom en minder waarde of isolatie is aangebracht.
Je kan een mail sturen en dan een deelbetaling gaan doen.
In beide gevallen gaat het om 6cm toegepaste isolatie. Op de offerte stond de hogere waarde maar uiteindelijk dus ook 6cm op de factuur maar met een lagere isolatiewaarde. Vind ik niet netjes.

In de spouw zijn vanaf de bouw op beide zijden (tussenwoning) elk twee z-ventilatiekanalen aangebracht. Één van deze kanalen heeft zich tijdens het isoleren van de spouw gevuld. De andere drie lijken in orde.

Ik stuur al twee weken lang mailtjes. Vandaag opnieuw en dan kwam de reactie dat ze graag het ventilatieprobleem willen oplossen uit coulance. Omdat ze anders nooit gratis ventilatiekanalen boren. Dat vind ik gewoon geen goed argument, en toen ik de afspraak inplande was er ook geen sprake van kosten.

Een reden waarom ik voor deze partij heb gekozen was de opgegeven isolatiewaarde. Raar dus dat ze nu iets anders hebben toegepast. Maar dat is dus hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:08
14 december komen ze hier de spouw vullen met parels *O*

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
@ben2513 stuur dan een mail dat het niet klopt wat er is besproken en dat het nog niet functioneert naar behoren, graag in overleg spoedig oplossen zodat de betaling conform afspraken geregeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
ben2513 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:01:
[...]
Een reden waarom ik voor deze partij heb gekozen was de opgegeven isolatiewaarde. Raar dus dat ze nu iets anders hebben toegepast. Maar dat is dus hun probleem.
Dat zie ik helaas wel vaker gebeuren. Incorrecte en te hoge waardes op offertes om zo een voorsprong te krijgen op de concurrent.
Wat er op de factuur staat komt overeen met een spouw van 6 cm.

De waardes op de factuur te hoog zetten zal geen meerwaarde opleveren. Ook niet bij een aanvraag voor een energielabel. Die kijken enkel naar de spouwbreedte en eventueel een prestatieverklaring als je die kan overhandigen. Wat een bedrijf als isolatiewaarde opschrijft/verzint zal daar geen invloed op hebben.

Extra roosters heb je niks aan als je al genoeg ventilatie hebt. 4 roosters op een vloer van rond de 50m2 is voldoende. Daar hoeft niks extra’s bij.

Het resultaat hoeft er niet minder om te zijn maar de werkwijze om je handtekening op de offerte te krijgen is discutabel. Op je strepen staan, lastig doen en wellicht wat korting eruit persen.

Mag ik vragen wat voor materiaal het is? Dan zal ik je een link sturen van de gedeclareerde isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
@Snaba De in de factuur genoemde waarde klopt inderdaad. Dat staat zo ook in de ISDE lijst én in de database van die keuringsorganisatie voor het energielabel. Het bedrijf blijft volhouden dat ze niet weten hoe het is gebeurd, etc. Herstellen is niet goed mogelijk, dus maar een kleine korting afgedwongen. €150 op een totaalbedrag van €1311 voor 61 m2. Wel meer dan 10% korting, dus eigenlijk niet verkeerd. Ze hebben beloofd dat ze toekomstige offertes aanpassen. Het is voor mij ook vooral een principiële kwestie. Gelukkig zijn ze wel de goedkoopste partij geweest, ook al beloofden de andere partijen minder isolatiewaarde. Maar geen van die partijen zat op de 1,69 Rd voor 6cm (schuim ;-)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

ben2513 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:01:
[...]
In beide gevallen gaat het om 6cm toegepaste isolatie. Op de offerte stond de hogere waarde maar uiteindelijk dus ook 6cm op de factuur maar met een lagere isolatiewaarde. Vind ik niet netjes.
Das 1 optie wat het geweest kan zijn. We zijn zelf er in onze werkgroep er achter gekomen dat sommige bedrijven in de offerte eigenlijk de Rc zetten en niet de Rd van het materiaal waar je voor zou willen betalen....
Zelfs iemand met audit ervaring voor energiebeheer kreeg het pas in de gaten toen ik er een opmerking over maakt dat je zo ook nog deels betaalt voor je eigen al aanwezige isolatie... die betaal je bij een Rc in de offerte dus dubbel voor dat deel..... bizar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
route99 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:58:
[...]
Das 1 optie wat het geweest kan zijn. We zijn zelf er in onze werkgroep er achter gekomen dat sommige bedrijven in de offerte eigenlijk de Rc zetten en niet de Rd van het materiaal waar je voor zou willen betalen....
Zelfs iemand met audit ervaring voor energiebeheer kreeg het pas in de gaten toen ik er een opmerking over maakt dat je zo ook nog deels betaalt voor je eigen al aanwezige isolatie... die betaal je bij een Rc in de offerte dus dubbel voor dat deel..... bizar....
Grappig genoeg staat in de offerte duidelijk 'Rd 1,81' maar in de factuur dan weer 'Rc 1,69', haha. Ik denk ook dat ze dat niet heel erg goed snappen. Als 'Rc 1,69' klopt dan is de Rd nog lager. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ben2513 Ja... en betaal je dus (mss zelf veel) teveel voor die lagere Rd.... das snel "verdiend"...

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 04-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
@ben2513 nog wel even zorgen voor dat je het geld overmaakt dat de 4e ventilatie kanaal werkzaam is.
Verder goed opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Gwaihir schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:41:
.....Ik heb niets tegen Supafil of parels en bestrijdt ook niet dat ze een spouw goed vullend isoleren (dus ook geen bronnen die iets anders beweren). Maar dit zijn geen isolatiematerialen die bedoeld zijn voor kierdichting en het daarmee aanzienlijk vergroten van de luchtdichtheid van de woning. (Ik heb in elk geval geen bronnen gevonden die dit wel beweren, waar het bij schuim juist op elke site vermeldt staat.)
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 en dan https://onafhankelijkisol...upafil-spouwmuurisolatie/
https://www.google.com/search?q=glaswol+kierdichting+Supafil
Doordat Knauf Supafil onder een bepaalde pakking in de spouw geblazen wordt, heeft dit product een zeer goede kierafdichting. Door deze goede kierafdichting is het mogelijk om goed luchtdicht te isoleren wat bijdraagt aan een effectief hoge isolatiewaarde.
Als je de 1e Google resultaten doorheen loopt zie je dat vaak glas- & steenwol genoemd worden voor kierenvulling, Supafil valt in dat soort klassen, dus meteen als Supafil aan de zoekactie toegevoegd wordt een relevante hit, maar je kunt het veel vaker vinden.

https://www.google.com/se...=2008&client=opera&hs=Te3
EPS parels zullen wat minder zijn tav specifieke kierdichting, toch is de spouw & randen vulling volgens Belgisch onderzoek v/d universiteit Gent in praktijk situaties overal verrassend hoog. Zie de foto's uit de link. De uitgebreide samenvatting van het Renofase onderzoek: https://www.renofase.be/w...atie-en-dunne-spouwen.pdf
Je moet zonder PUR de muur altijd hydrofoberen, iets dat ik standaard zou doen, niet alleen voor mogelijk vochtdoorslag: Een droge(re) muur verliest altijd minder warmte dan een natte.
Het betreft een woning van eind jaren 70. Volgens de bouwtekening 7 cm spouw en daarin het voor die periode gebruikelijke wolletje. Luchtdicht is dit huis allerminst. ...............
Maar we zien ook dat het kiert op zo'n beetje alle naden van spouw naar iets anders (kozijnen, dak(balken)). ..... We streven naar een (bijna) passiefhuis renovatie en daarbij hoort luchtdichtheid. Afijn, het belang daarvan wordt gestaag algemener bekend, zit ook flink in de BENG, en speelt als al genoemd ook een duidelijke rol voor ons qua comfort. En dat zit 'm bij ons dus in heel veel kiertjes overal, niet een paar overduidelijke die je met kit en / of tape te lijf gaat. En dan komt dus het vullen van de spouw met schuim om de hoek (o.a. aldus de neutrale adviseur passiefhuisrenovatie).
Supafil zou passen? Jullie streven "naar passief" lijkt me prima.
...
Dus ja, mijn zoektocht draait op dit moment vooral om hoe groot de nadelen van 'modern' UF schuim nu eigenlijk zijn, of dat nu wel of niet bestaat, dat modernere spul, kwalitatief beter dan in de jaren 70, en hoe ik het dan onderscheid van het (nog) mindere spul.
Als je dus naar een duurzaam passief huis streeft vind ik de keuze voor "modern" UF-schuim bepaald geen gelukkige. Je wilt toch normaal al, maar dan al helemaal 100% zekerheid van het spul na 15-20 jaar al uit elkaar begint te vallen? Het ontbreekt totaal bij de UF-sector aan onderbouwing dat het "moderne" UF-schuim die nadelen niet heeft. Dus: My 2 cents dus.. nooit UF-schuim. Maar ik had het al afgeschoten vanwege de formaldehyde risico's.
(Een alternatief is zeker nog wel welkom, maar let wel: een echt goed kierdichtend alternatief.)
Duik toch zelf eens beter in Supafil. Ga eens de boer op om het ergens te zien of zo. Zoek aanvullende info/voorlichting bij Kenniscentra of wijk/stad energie werkgroepen, mail ze, heb ik zelf ook al gedaan en ze ook nog persoonlijk gesproken om visies door te nemen of het klopt wat mijn percepties zijn. Alleen is maar alleen en met zulke contacten is het veel intensiever dan hier.
Zo'n stuk schrijven als dit dat doe je niet even, het kwam mij super slecht uit ivm ander werk, dus nu toch wat tijd ervoor. Het mag duidelijk zijn dat niet iedereen zo bediend kan worden door mensen als ondergetekende. Het is op Tweakers daarom ook zaak zelf nog meer onderzoek te doen en op punten kun je dat hiet wel bespreken, het totale plaatje moet je toch zelf het inzicht opbouwen, net als wij, de feedbackgevers ook doen. Het verifiëren van info is waar de meeste tijd in gaat zitten, maar als we een fout maken door een veel te opportunistische input van wie dan ook, dan kun je echt een probleem hebben, of het werkt niet optimaal of je krijgt zelfs grote problemen (bijv vocht) en dan zijn de rapen gaar.
Advies is zo situationeel, daar moet je zelf dus echt inzicht in krijgen, op afstand maar zeer beperkt in algemene lijnen te doen, soms met goede foto's icm goee beschrijvingen ook voor details, maar gevels kunnen best complex zijn, dus mogelijk zijn er meer problemen dat de ene die mooi opgelost werd .
Over de formaldehyde maak ik me niet zo druk. Dat bouwmaterialen onprettige stofjes afgeven is helaas (nog altijd) een gegeven, zoals de radon uit beton en de formaldehyde die o.a. in ruime mate uit spaanplaat komt. Goed dat hier regels voor zijn.
Tis een eigen keuze, ik kom uit een professionele chemie hoek en maak daar een andere risico inschatting en als dan ook nog blijft dat er geen kennis over de lange termijn stabiliteit van UF-schuim, ben ik er helemaal klaar mee.
.... Maar we gaan niet afwachten of hier nog ooit een goed alternatief voor komt. (Laat staan specifiek bio based, want man, wat is dat ook nog een circus. Schapenwol is t.z.t. nog nader te bestuderen voor de dakisolatie. Maar van je doorsnee merk (b)lijkt dat bijkans chemisch afval eer je het in je dak / muur stopt :(.)
Biobased is deels een mode woord, mooi praktijk voorbeeld is die bamboo kleding, vast (bijna) 100% biobased, maar het viscose proces is wel obv CS2 wat zelf geen lekker spul is, zie voorbeeld van veiligheidsblad, en het is ook nog in een zeer vervuilend proces, zeer oud en blijkbaar "zo aantrekkelijk en relatief goedkoop? " dat het nog steeds toegepast wordt?
............... Wij van WC-eend is in deze dan vooral een fabrikant die zwaar in dat schuim zit. Zie ik dan zo'n rijtje van drie naast elkaar, zoals ook de schuim spuitende isoleerders ze naast elkaar op hun site hebben staan, dan vermoed ik dat er voor sommige toepassingen (helaas) nog geen goed alternatief is. Ik ben nl. nog geen isoleerder tegengekomen die alléén schuim aanbiedt. En zo lang ze ook tenminste Supafil of parels in het assortiment hebben, maakt dat hun advies al weer ietsje neutraler.
Laten we iig die WC-eend met onderbouwing de nek omdraaien...
Tja, dat zulke bedrijven ook andere zaken hebben: De schoorsteen moet wel blijven roken en met de tanende belangstelling voor UF- en PUR-schuim wordt dat voor hen steeds belangrijker, zeer begrijpelijk.
Bedankt overigens voor het vinden van dat Isufoam, want met iets doorklikken blijkt het wel degelijk z'n best te doen milieuvriendelijker te zijn: geen aardolie, maar biogas om de hars mee te maken. Geen idee natuurlijk wat de kwaliteit van het eindproduct dan is, maar innovatief mogen ze het wat mij betreft dan toch terecht wel noemen.
Ik zie zeker wat over het hoofd, ik ga het niet nog een keer uitzoeken, zonder een onderbouwde link dat ik ernaast zit.
En dan blijft over deze van harte met je gedeelde frustratie:Inderdaad. De kreten 'innovatief' vliegen me om de oren, maar het is (vrijwel) allemaal marketing tekst. Niets wat me helpt kaf en koren te scheiden. En met alle respect 'bestaat al 50 jaar' is ook geen argument dat innovatie tegenspreekt. De CV-ketel bestaat ook al 50 jaar, is langzamerhand toch echt fors verbeterd, ook bedolven onder marketing BS ('107% rendement'), en nu ook alleen nog maar voor niches trouwens.
Doe net al velen hier doen, ik schaar me er ook onder, hard werken om de relevante info bij elkaar te krijgen om zo je beslissingen te onderbouwen. Die marketing verhalen... ze zullen er altijd blijven, maar vaak geven de veiligheidsbladen al aanleiding genoeg aan of het wel of niet innovatief is. En houdt men er een rookgordijn over heen, dus gebrek aan transparantie voor de consument, dan laat ik die WC-eend mooi aan mijn deur voorbij gaan..
Afijn, zal weldra een aantal isoleerders benaderen en heb ik in elk geval wat pertinente vragen hierover te stellen nu. Vermoed evenwel dat ze 't op hun bedrijfsreputatie e.d. gaan gooien. Zou blij verrast zijn als er iets 'hards' tevoorschijn komt.
Geef je weinig kans zo, doe zelf onderzoek zoals velen (?) van ons doen, en vertrouw niet alleen op de blauwe ogen van de bedrijven. Kom vooral ook op het forum voor specifiek zaken en geef duidelijk aan wat je niet begrijpt of nog mist. maar wel erbij wat je er zelf al aan gedaan hebt.
Succes/sterkte er mee
R99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zijn er hier mensen die bij 1 en dezelfde gevel zowel spouwmuurisolatie als een voorzetwand met isolatie toegepast hebben?
Ik overweeg namelijk de 5cm spouw van mijn voorgevel, die reeds geisoleerd is d.m.v. een voorzetwand, te laten volblazen met Knauf Supafil. Maar ik twijfel of de vochthuishouding een probleem gaat geven.
Zie ook mijn eerder bericht waar, no offence, geen reactie op gekomen is.

https://gathering.tweaker...message/73207514#73207514

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Met Superfill verwacht ik geen vocht problemen althans daar staat het niet om bekend, je zou de leverancier ook kunnen vragen die moet de garantie afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik neig er meer en meer naar om bij alle spouwmuur isolatie types altijd te het hydrofoberen van de buiten gevel uit te (laten) voeren, al helemaal aan de regenzijde.
Het heeft imho altijd voordelen, een natte muur verliest agv een betere warmte geleiding meer warmte.
En zit er dan ook nog isolatie in, dan werkt die isolatie altijd beter als die droog is dan nat, waarbij er nog niet eens problemen op hoeven te treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

_Arthur

blub

Franciesco schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:06:
Zijn er hier mensen die bij 1 en dezelfde gevel zowel spouwmuurisolatie als een voorzetwand met isolatie toegepast hebben?
Ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztNe9DJ9eMfPv6E_Q19L6Ssh-CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCUOMfFY9Q2SQVnNELiiiK5i.png?f=fotoalbum_large

Gewoon je eigen situatie met Ubakus berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
route99 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:40:
Ik zie zeker wat over het hoofd, ik ga het niet nog een keer uitzoeken, zonder een onderbouwde link dat ik ernaast zit.
Je quote de link en de samenvatting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@_Arthur Mooi dat het bij jou goed gaat.
Onderstaand mijn opbouw inclusief de beoogde vulling van de spouw (zie ook het eerder gelinkte bericht). Er is (destijds) geen folie toegepast aan de warme zijde van de isolatie in de voorzetwanden. En de vochthuishouding incl spouwvulling lijkt dus niet best. Vandaar mijn twijfels. Maar anderzijds heb ik gezien dat de resultaten ook niet erg goed zijn zonder voorzetwand isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kN60cRR1Omq3T6oEzDLPXAU1VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfBmwRueuKDJMYRC7Ro65ueX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 Nadat redelijk recentelijk bij mij de gevels zijn gezandstraald en alle voegen opnieuw gedaan zijn, zijn de gevels ook geïmpregneerd. Ik zag daar eigenlijk ook alleen maar voordelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:47:@_Arthur Mooi dat het bij jou goed gaat.Onderstaand mijn opbouw inclusief de beoogde vulling van de spouw (zie ook het eerder gelinkte bericht). Er is (destijds) geen folie toegepast aan de warme zijde van de isolatie in de voorzetwanden. En de vochthuishouding incl spouwvulling lijkt dus niet best. Vandaar mijn twijfels. Maar anderzijds heb ik gezien dat de resultaten ook niet erg goed zijn zonder voorzetwand isolatie.
Het inzicht van folie gebruik was vroeger veel duidelijk algemeen bekend, je bent vast niet de enige die dat toen nog niet optimaal gedaan heeft. Ik heb me vroeger er ook niet in verdiept, ons gasverbruik was nooit echt hoog, heb alleen vloerisolatie gaan midden jaren 80, maar daar was geen folie nodig, maar door de veranderende grondwaterstanden in het verlengde van de uiterwaarden tov meer bemaling vroeger heb ik een paar jaar geleden wel een dampdichte bodemfolie gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik heb de voorzetwand dan ook zelf gemaakt en met de spouwmuurvulling tesamen berekend in Ubakus voordat ik er mee begon.

[ Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 15-11-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@_ArthurEen stuk binnenruimte missen was blijkbaar geen probleem, dan zeker een prima oplossing.
Nette Rc ~4,7.
Over Aminotherm: Ben benieuwd hoe duurzaam die blijkt, eerder vielen deze schuimen na een bepaalde (langere) tijd door brosheid uit elkaar.
Heb je daar een langere termijn garantie op? UF-schuimen waren er vroeger berucht om dat dit gebeuren kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 & @_Arthur de voorzetwanden (gasbeton en glaswol isolatie) zijn niet door mij geplaatst, dat is destijds door een aannemer gedaan.
Hoe dan ook, ik kan daar niet veel meer aan veranderen en vraag me dus af of de spouwisolatie wel of niet verstandig is. Vandaar mijn vraag hier naar vergelijkbare ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

route99 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:33:
@_ArthurEen stuk binnenruimte missen was blijkbaar geen probleem, dan zeker een prima oplossing.
Nette Rc ~4,7.
Of een kamer nu 4x4 of 4x3,9 is, maakt bij mij niet zo veel uit nee.
Over Aminotherm: Ben benieuwd hoe duurzaam die blijkt, eerder vielen deze schuimen na een bepaalde (langere) tijd door brosheid uit elkaar.
Heb je daar een langere termijn garantie op? UF-schuimen waren er vroeger berucht om dat dit gebeuren kon.
We gaan het zien. Ik meldt mij wel weer over 30 jaar ;)

@Franciesco wat is het plaatje in Ubakus mbt de huidige situatie? En dan graag ook van beide situaties even een screenshot van de "vochtigheid" (links in het menu van Ubakus).

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 15-11-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@_Arthur Onderstaand de screenshots van beide constructies. Zie de naam links bovenin de screenshots of dit de huidige situatie betreft (= Gevel (voorzijde)) of de eventuele toekomstige situatie (=Gevel voorzijde (incl spouwmuur isolatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Are9HHlJuzKUfZ0hakK87toLeQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1YI8Co7A9pthDAWYLaCXs9UD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezp6cldNww6jZ8jmX5xQQcQu4SQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qO61t6Cfe0typfQjYqvgtUxV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az64N6bhBuSZ23rrEMFFIggOZBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PMqGVTVJ4WD83p61c4AqIHyc.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ92YNuAqjIDa_kMocwVb_9DMYk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WpdmeXVlUI06wNpxfjhuGe6P.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWQ9V4ZjuY0bp5TS4PFInB8bVhw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Daij24gvynAcS1kCCsqYpOMd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsjYPDViy4LjeUJvX_0T3zZZCeQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oxfSGSASibr7ijeCXU7DoXVP.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Hoeveel extra m3 gas of kWh energie ga je besparen met die stap van Rc~3,1 naar ~4,6?
Als je totale gasverbruik nu bijv 750 m3 gas is waarvan ook nog een deel koken/warm water, dan zou ik er eerst voor kiezen om alle transmissies op een rij te zetten
Je zit/zat(?) voor het dak op RC~2,4 als je daar naar minimaal 5 kunt?
Franciesco in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Wat zijn dan de ratios en wat is het totale te verwachte gasverbruik nog?
Zijn er dan nog andere punten (oud dubbel glas?) waar je nog op scoren kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Franciesco schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:57:
@_Arthur Onderstaand de screenshots van beide constructies.
Zit wel een beetje in dezelfde kant als @route99. Qua Rc waarde ziet dit er nog niet heel erg slecht uit (bouwbesluit 2015 is Rc 4.5 voor buitenmuren).

Ook de 2x mogelijkheid tot condensatie in de constructie staat mij persoonlijk niet geheel aan.

Stel (hypothetisch), je voegt aan de binnenzijde een demprem toe; hoe zit het dan met de condensatie?

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 16-11-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

_Arthur schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:09:
[...]Stel (hypothetisch), je voegt aan de binnenzijde een demprem toe; hoe zit het dan met de condensatie?
Niet alleen hypothetisch.. ik had er in mijn vorige reactie voordat ik op versturen klikte dat erin staan of @Franciesco nog een aantal cm's kon missen incl zo'n folie... maar das wel weer rachelen met folie en dan weer met gipsplaten afdekken en afwerken en dan zit je ook met alles wat uit de muur komt (stopcontacten) die moet je dan ook "vocht bestendig" maken anders fiets op die plaats het vocht er door... krijg je drijf natte plekken daar achter.... dus maar weer weggehaald net voor het versturen, met de gedachte dat het voor hem zo voor de hand zou liggen om het iig te overwegen....

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:46
Vandaag kwam een tweede bedrijf langs voor een offerte. De beste man zei dat onze muur ongeschikt is voor spouwmuurisolatie omdat de voegen niet overal even breed zijn en, belangrijker, sommige voegen dunner dan 16cm zijn (sommigen 12 of 14). Derhalve raadde hij spouwmuurisolatie in het geheel af ivm waarschijnlijke beschadiging van de stenen.

Nu heeft het vorige bedrijf hier niks over gezegd. Dus komt de vraag bij mij naar boven: wie heeft gelijk?

Rondje Google geeft aan dat de man van vanochtend zeker een punt heeft en we het daarom beter niet kunnen doen. Bij twijfel doe ik het ook liever niet. Zijn hier echter nog ervaringen / meningen over bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Vanaf 12 mm (denk dat je dat bedoelt) is er pur mogelijk, de parels en Superfill ca 14 tot 16 mm.

• Franciesco
@route99 & @_Arthur Dank voor jullie reacties.
Slecht is de huidige muurisolatie inderdaad niet, ik ben puur aan het kijken of ik het kan verbeteren. Idem voor de dakisolatie (momenteel ca Rc2,6 wat meer potentie voor besparing geeft dan extra gevelisolatie). Glas is reeds HR++.

Geen idee hoeveel kWh (warmtepomp) ik met de spouwmuurisolatie kan besparen. Het is de gevel die doorgaans het meeste in de wind ligt. En met de spouwmuurisolatie hoopte ik ook de afdichting rondom de kozijnen wat te verbeteren.
De kosten zouden rond de €1000 liggen (minus een beetje subsidie). Op zich hoef ik de investering niet snel terug te verdienen, maar de investering (geld & tijd) moeten natuurlijk wel enigszins in verhouding staan tot wat het oplevert.

Een extra voorzetwand/gipsplaat met (klimaat)folie er achter heb ik overwogen en in Ubakus gezet. Dan ziet de vochthuishouding er prima uit. Maar is erg lastig te plaatsen met alle kozijnen, stopcontacten etc in die muur. Dus dan kom ik terug op de investering "tijd", en daar ben ik nog niet uit. Maar het is een optie als ik toch erg graag die extra isolatie wil toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
Bij mij is de spouwmuur geïsoleerd met eps parels. Na het volgen van dit topic had ik geen sterke voorkeur voor supafil of parels, maar ik had goede verhalen gehoord over het bedrijf dat het nu uitgevoerd heeft, zij hadden alleen parels en ik kreeg een goede offerte, dus dat gaf de doorslag.
Bij supafil was ik een beetje banger dat wanneer er een beetje vocht door de gevel zou komen, het zijn isolatiewaarde zou verliezen. Ik was ook een beetje bang voor verzakken in de loop der jaren, maar zou achteraf toch voor supafil gegaan zijn.

Dit met name omdat het hier nu overal eps-parels liggen. Hele hopen van dat spul, zie foto's. Bij een binnenmuurtje waar ik er van boven bij kan heb ik eens gevoeld, maar ik voel ook gewoon losse bolletjes en geen verlijmd geheel. Lijkt me niet goed uitgevoerd. Wat denken jullie?
Ik woon in een rijtjeshuis, dus denk dat ook de helft van het isolatiemateriaal nu bij de buren in de spouw beland is en ik straks met leeggestroomde plekken zit. Door de temperatuursverschillen zou dat ook nog wel eens tot condensatie kunnen leiden vrees ik. Gelukkig nog niet betaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aT6f1EwK4sVDOjdwTEilNDtj_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFIOyUL86mc6LGrRvGKLPM3o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHzfUsiU5CIbAH0T3Q_dQVhTqqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQkrHovQYtYWtoVqPuD06yTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzinDfxnQ4Ffb47v5vzGAOeY9Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa9VUufAvkoQWFG0Ru6mjiGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex4JCrw1ov9_n3PpB5BrlBp5TfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmAiYV40uwnG8nkcHJCuHxsz.jpg?f=fotoalbum_large

• route99

route99

@Alicanto Welk bedrijf heeft dit werk uitgevoerd? Ik zou iig hen vragen dit probleem op te lossen, garantie op het werk. Wel bizar hoor, vroeger toen het niet verlijmd werd was dit risico groot, maar met een correcte/ ratio en verder correct technisch uitgevoerde lijm/parels dosering, mag dit niet gebeuren. Daar lijkt me het probleem te zitten, spreek ze dus op die verantwoording van een correcte uitvoering aan.
Zie plaatje en pagina 48 uit Insula certificaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgr8p8FEIGBfYde5oqo55DnQa3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbbyrQPPWNmpFSMDYNe1wHDE.png?f=fotoalbum_large

Tips voor wie dit voorkomen wil:
Als wij het laten doen met EPS parels met lijm hebben we minimaal 3 eisen tav het gebruik van de parels zelf:
Het gebruik van iig:Een van de certificaten met veel info:
https://insula-certificat...21-v5-d.d.-02-12-2019.pdf

[ Voor 73% gewijzigd door route99 op 18-11-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Alicanto schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:01:
Bij mij is de spouwmuur geïsoleerd met eps parels. Na het volgen van dit topic had ik geen sterke voorkeur voor supafil of parels, maar ik had goede verhalen gehoord over het bedrijf dat het nu uitgevoerd heeft, zij hadden alleen parels en ik kreeg een goede offerte, dus dat gaf de doorslag.
Bij supafil was ik een beetje banger dat wanneer er een beetje vocht door de gevel zou komen, het zijn isolatiewaarde zou verliezen. Ik was ook een beetje bang voor verzakken in de loop der jaren, maar zou achteraf toch voor supafil gegaan zijn.

Dit met name omdat het hier nu overal eps-parels liggen. Hele hopen van dat spul, zie foto's. Bij een binnenmuurtje waar ik er van boven bij kan heb ik eens gevoeld, maar ik voel ook gewoon losse bolletjes en geen verlijmd geheel. Lijkt me niet goed uitgevoerd. Wat denken jullie?
Ik woon in een rijtjeshuis, dus denk dat ook de helft van het isolatiemateriaal nu bij de buren in de spouw beland is en ik straks met leeggestroomde plekken zit. Door de temperatuursverschillen zou dat ook nog wel eens tot condensatie kunnen leiden vrees ik. Gelukkig nog niet betaald.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat stapeltje in de kruipruimte biedt je een mooie kans om te controleren of het verlijmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
@route99
Ik heb ze inderdaad gemaild om te vragen wat zij als oplossing zien. Ze hadden overigens een eigen checklist, niet die uit het Insula certificaat. Er staat: "Is de verhouding lijm vs. parels vooraf gecontroleerd" -> Ja
Bedoelen ze in het geel gemarkeerde stukje uit het certificaat dat ik akkoord had moet geven of 'de ploeg'?
Ze hadden wel van die spouwborstels bij zich. Ik wist niet dat je die via zo'n gaatje in de voeg kon aanbrengen, maar ga er dan wel vanuit dat dat gebeurd is. Kost ze anders immers ook meer parels.

Bedankt voor het linkje naar de pdf! Ze gaven wel aan volgens BRL-2121 te werken, maar lopen volgens mij de kantjes er vanaf. Zo zijn er ook maar twee ventilatieroosters geplaatst, terwijl mijn kruipruimte volgens mij zo'n 40m2 is. Zal nog eens narekenen. De originele ventilatievoegen in het keuken-compartiment zijn overigens nog wel open, dus misschien dat het met de bijdrage daarvan nog net voldoet.
Verder staan er wel verhoudingen lijmstof / parels in het document, maar ik kan dat onmogelijk controleren. Maar goed, het is dus niet normaal dat er zulke hoeveelheden losse bolletjes buiten rondzwerven en er is dus bijna zeker te weinig of geen bindmiddel gebruikt.

@Snaba Klopt, daar was ik even met de hand doorheen gegaan. Zijn gewoon losse korrels.

Misschien kan ik binnenkort eens een warmtebeeldcamera van mijn werk lenen. Wel benieuwd hoe het er nu uit ziet. Vooraf helaas niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
De parels noemde hier ook iemand als nadeel dat er stiekem toch wel veel in de natuur terechtkomen.
Als ik de foto's hier zo zie is dat geen gelogen feit... helaas.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:08
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:00:
De parels noemde hier ook iemand als nadeel dat er stiekem toch wel veel in de natuur terechtkomen.
Tegenwoordig worden ze verlijmd en is die kans nihil. In geval van bovenstaande foto's lijkt er simpelweg iets fout gegaan te zijn, zonder enige kennis van zaken zou ik zeggen dat de lijm om een of andere reden niet goed doorgestroomd heeft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Alicanto schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:56:
[~route99Bedoelen ze in het geel gemarkeerde stukje uit het certificaat dat ik akkoord had moet geven of 'de ploeg'?
Zij moeten het controleren en invullen. Zodat jij het later kunt teruglezen. "Het probleem" bij dit soort zaken is of het werkelijk ook zo gedaan is of... er is na die tijd een storing opgetreden en klopte de verhouding al rap niet meer. In het technische deel waar ik deel vanuit maakte, was het zo dat je ook tussentijdse controles deed, want anders kon je opnieuw beginnen. Als dat zgn waarnemen/surveilleren in je systeem zit is het amper werk.... afwijkingen werden altijd genoteerd in een verslag en de pomp werd bijgesteld.
Ze hadden wel van die spouwborstels bij zich. Ik wist niet dat je die via zo'n gaatje in de voeg kon aanbrengen, maar ga er dan wel vanuit dat dat gebeurd is. Kost ze anders immers ook meer parels.
ja, maar er zijn altijd wel spouwbreedte variaties en dus weet je na 10% niet of het 8 of 12% geweest had moeten zijn en volg je het (de EPS en de lijm ieder) dan kun je er geen harde conclusies aan verbinden en wordst achteraf mogelijk al snel gezegd... de gemiddelde spouwbreedte was wrs toch meer dan verwacht... zeker als ze niet zo nauwkeurig dit vooraf meten... wat hier aannemelijk lijkt?
Ze gaven wel aan volgens BRL-2121 te werken, maar lopen volgens mij de kantjes er vanaf. Zo zijn er ook ....
Hmmm :( :?
Verder staan er wel verhoudingen lijmstof / parels in het document, maar ik kan dat onmogelijk controleren.
Vraag 2 waarden van ieder: De begin en eind hoeveelheid van EPS en lijm... ze moeten in jouw geval heel wat lijm overgehouden hebben... tenzij het lijmvat lek was maar dan moet er ergens een plas lijm staan...
Maar goed, het is dus niet normaal dat er zulke hoeveelheden losse bolletjes buiten rondzwerven en er is dus bijna zeker te weinig of geen bindmiddel gebruikt.
Echt: Nee, niet normaal. Bindmiddel:Zie vorige opmerking.
Misschien kan ik binnenkort eens een warmtebeeldcamera van mijn werk lenen. Wel benieuwd hoe het er nu uit ziet. Vooraf helaas niet gedaan.
Das idd jammer. Succes verder en dank voor het delen van de ervaring/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:02
is er nu eigenlijk al een consensus over welke spouwmuur vulling het beste is om te voorkomen dat je vocht in de spouw krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:27:
is er nu eigenlijk al een consensus over welke spouwmuur vulling het beste is om te voorkomen dat je vocht in de spouw krijgt.
Eigenlijk is dat de verkeerde vraag.

Het beste is meestal hydrofoberen om vocht van buiten te weren en goed ventileren en verwarmen om vocht van binnen te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Afgelopen week een grote partij langs laten komen voor mogelijkheden van naisolatie van de spouw.

Woning uit 1993 met steenwol en volgens bouwtekening 39mm vrije ruimte wat ik ook op ngeveer kon meten bij een muurdoorvoer. Partij zou in dit geval alleen navullen met PUR (jazeker, er werd niet omheen gepraat) indien mogelijk.

Helaas werd bij het eerste boorgat al duidelijk dat de ruimte daar erg beperkt was en de spouw vervuild was met cementbaarden. Het was me van boven al opgevallen dat niet alles strak tegen het binnenspouwblad zat.

Het zal dus bij R=2.5 blijven. Als het dat al haalt trouwens want het valt me op hoe slordig er tijdens de bouw met isolatie is omgegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Jammer dat extra isoleren van de spouw niet mogelijk en/of verstandig is @Rukapul!

@Maxwp Zie ook het onderstaande Belgische rapport welke hier eerder voorbij is gekomen. Op basis van dat rapport en overige info die ik gelezen heb gaat mijn voorkeur uit naar wol (Knauf Supafil).
Zoals al opgemerkt is hydrofoberen en goed ventileren verstandig. Daarnaast een goede staat van het metsel- en voegwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Franciesco schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:57:
@_Arthur Onderstaand de screenshots van beide constructies. Zie de naam links bovenin de screenshots of dit de huidige situatie betreft (= Gevel (voorzijde)) of de eventuele toekomstige situatie (=Gevel voorzijde (incl spouwmuur isolatie).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
sorry hoe heet deze website ook weer kan het helaas niet uit de screenshots halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:24
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:00:
Dit is inderdaad de reden dat ik voor Supafil gegaan ben. Hier ligt de tuin vol met grijze bolletjes van de verschillende buren. Deze huizen hebben een open spouw aan de bovenzijde, bij een beetje wind ligt het vol met bolletjes. Die lijm werkt volgens mij maar tijdelijk.

Hiernaast: bolletjes zijn op basis van aardolie en Supafil is op basis van glas.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:50:
[...]

sorry hoe heet deze website ook weer kan het helaas niet uit de screenshots halen
Ubakus

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:25:
Afgelopen week een grote partij langs laten komen voor mogelijkheden van naisolatie van de spouw.

Woning uit 1993 met steenwol en volgens bouwtekening 39mm vrije ruimte wat ik ook op ngeveer kon meten bij een muurdoorvoer. Partij zou in dit geval alleen navullen met PUR (jazeker, er werd niet omheen gepraat) indien mogelijk.

Helaas werd bij het eerste boorgat al duidelijk dat de ruimte daar erg beperkt was en de spouw vervuild was met cementbaarden. Het was me van boven al opgevallen dat niet alles strak tegen het binnenspouwblad zat.

Het zal dus bij R=2.5 blijven. Als het dat al haalt trouwens want het valt me op hoe slordig er tijdens de bouw met isolatie is omgegaan.
ok goed maar als je spouw ongeïsoleerd is dan toch pur erin?
Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste