Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:56:
[...]

ok goed maar als je spouw ongeïsoleerd is dan toch pur erin?
Ieder zijn hobby, maar PUR zou bij mij mijn laatste optie zijn*. Parels of wol zijn bewezen technieken met minste risico's en daarmee voor mij standaardopties.

* zegt de persoon die afgelopen weken 25+ bussen lijm-, flex- en constructie-PU(R) heeft leeggespoten in zijn woning :X

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 23-11-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
Rukapul schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:59:
[...]

Ieder zijn hobby, maar PUR zou bij mij mijn laatste optie zijn*. Parels of wol zijn bewezen technieken met minste risico's en daarmee voor mij standaardopties.

* zegt de persoon die afgelopen weken 25+ bussen lijm-, flex- en constructie-PU(R) heeft leeggespoten in zijn woning :X
"allerlaatste optie" lees ik in het klein eronder wat anders hahah of was het echt niet anders mogelijk
maar goed pur kan dus voor vocht vasthouden zorgen.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:28:
maar goed pur kan dus voor vocht vasthouden zorgen.
Dat zeg ik niet. Waar komt de obsessie voor vocht vandaan?

gezondheid > bouwkundige veiligheid / omkeerbaarheid > vochtproblematiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:53
PUR isoleert het beste maar er zitten ook veel (potentiële) nadelen aan.
PUR in de spouw is een onomkeerbaar proces. Bij een verkeerde mengverhouding of te snelle verwerking zal dit ernstige problemen opleveren.

Als de vulling wel goed is dan is er niet veel aan de hand maar zoals ik zei, het is wel onomkeerbaar. Dat is bij wol, parels en UF schuim niet het geval. Er zal een moment komen dat de isolatiewaarden van nu niet meer voldoen en dan zit je met ouwe troep in de spouw wat niet vervangen kan worden.

Ook verwacht ik dat PUR vroeg of laat nadelig gaat zijn voor de verkoop van een woning al is dat momenteel nog wel speculeren.

Wij hebben het vroeger veel verkocht maar ik zou het zelf nooit in mijn spouw willen hebben. Dan betaal ik liever een paar euro’s meer aan stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
eigenlijk is een buitengevel isolatie van minimaal 10 cm eigenlijk het beste en laat je die spouw die er al is gewoon ongemoeid niet?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Maxwp Met 10 cm goede isolatie lijkt me dat idd ook OK.

• Maxwp
route99 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:57:
ja dan kan je pir gebruiken zonder je druk te maken of je er ooit nog bij komt omdat het achteraf gezien toch niet zo gezond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Toevallig van die EPS parels laten aanbrengen van NeoPixels. Nou vraag ik me het volgende af: wij hebben een oud huis en ze spuiten dus de parels + lijm naar binnen. We hebben (schijnbaar) nogal wat kieren en dergelijke, want het hele huis staat vol met mist van die lijmdampen wat je in kunt ademen. Ik ben maar even ergens anders gaan werken.

Is/zijn deze dampen/deze mist schadelijk? Er komt blauw spul uit de muur, maar witte nevel. Het bedrijf zegt dat het op waterbasis is en niet schadelijk is, maar ik vind het een beetje creepy en ben bang dat ik de longen vol krijg met lijm/bindmiddel.

Ten tweede: krijg ik niet een laagje lijm op al het interieur nu?

[ Voor 25% gewijzigd door Belecthor op 29-11-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Ventileren kan zeker geen kwaad, zet even alle ramen open. Als de damp naar buiten gaat, zal het niet op je interieur komen.
Het ziet er vast eng uit om dat het zichtbaar is, maar ook verf of nieuwe meubels geven vaak dampen af, die ook niet gezond zijn om jarenlang in te ademen; maar ik veronderstel dat ze geen jaren bezig gaan zijn met je muren te isoleren toch ;-)
Zelfde als mondbescherming tijdens stoffig werk: een enkele keer kan het perfect zonder bescherming, als het maar niet jarenlang dagelijkse kost is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Belecthor schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:51:
We hebben (schijnbaar) nogal wat kieren en dergelijke, want het hele huis staat vol met mist van die lijmdampen wat je in kunt ademen. Ik ben maar even ergens anders gaan werken.

Is/zijn deze dampen/deze mist schadelijk? Er komt blauw spul uit de muur, maar witte nevel. Het bedrijf zegt dat het op waterbasis is en niet schadelijk is, maar ik vind het een beetje creepy en ben bang dat ik de longen vol krijg met lijm/bindmiddel.
Lijkt me de lijmnevel te zin.... het water is geen probleem maar die plak in je longen? Vraag het MSDS en lees welke beschermingsmiddelen je op moet doen als je zou blijven....
Ten tweede: krijg ik niet een laagje lijm op al het interieur nu?
In de zone rondom als het naar binnenkomt is daar een risico. Normaliter wordt bij spuitwerk waar nevels van komen altijd afdekken geadviseerd.... Wat er op komt lijkt me dan lijm....
Hoever de nevel kan komen hangt oa af van de fijnheid van de nevel (de deeltjesgrootte van de druppels in de nevel).

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 29-11-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:57:
10m eps of 10 cm pir?
of 10eps of dan 5cm pir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Maxwp Als je de vrij keuze hebt en je wilt geen PIR of PUR of EPS gebruiken, dan zijn met lambda 0,031 met Knauf TP-432KD hele hoge gunstige waarden te scoren met een Rc van ca 4.7.
Dat zou je met PIR met 10 cm al zeker halen. Maar das een persoonlijk keuze of je die wilt....
https://www.knaufinsulati...knauf-insulation/TP-432KD
nog en prima keuze mogelijk voor een buitengevel isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUbM1aeaSYFk7Cb_8EafRe3Fowc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WKfRFPxLsqlRQ9xGBC5lzKlT.png?f=fotoalbum_large
`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:40:
@Maxwp Als je de vrij keuze hebt en je wilt geen PIR of PUR of EPS gebruiken, dan zijn met lambda 0,031 met Knauf TP-432KD hele hoge gunstige waarden te scoren met een Rc van ca 4.7.
Dat zou je met PIR met 10 cm al zeker halen. Maar das een persoonlijk keuze of je die wilt....
https://www.knaufinsulati...knauf-insulation/TP-432KD
nog en prima keuze mogelijk voor een buitengevel isolatie.

[Afbeelding]
`
12cm van deze wol zou vergelijkbaar zij met 10 cm pir?
dat lijtk me toch niet pir is toch vele malen beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Maxwp Er staat: Dat zou je met PIR met 10 cm al zeker halen.... dus kan ook hoger zijn, ben erg druk, verder kun je dit toch zelf ook nader checken, lukt vast als je het echt nodig hebt?
Als je niet voor PUR kiest zit ik iets te verder uit te rekenen wat je niet gaat gebruiken. Ik moet hier echt keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stafnek
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
Wij hebben een woning uit 1959, de spouw is 5 cm en ergens begin 90 of eind 80 gevuld met PU schuim.
Controle leert dat we nog wel witte stukken zien zitten. maar de binnenmuren zijn heel koud temperatuur beneden met zolder is 5 graden en temperatuur woonkamer met muur is 3 graden. Kopjes in de keuken zijn altijd koud. Nu hebben we diverse bedrijven laten komen en het is of bijvullen met aminotherm of envorifoam. Of leeghalen en vullen met glalswol/supafil. Dat laatste is aanzienlijk duurder. Maar de eerste optie zijn eigenlijk nog geen goede certificaten voor volgens het laatste bouwbesluit, maar alleen geldig bij oudere bouwbesluiten. Kortom wat moeten we nu doen gaan voor de duurdere optie leeghalen en vullen of allen vullen.
De muur is niet geschilderd maar is wel een regengevel zuid/west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:44
De Envorifoam statistieken zien er op papier er goed uit, hoe zich dit houdt zal in de praktijk moeten blijken, zou wel een handige oplossing zijn. Kosten ca 27m2 leeghalen en vullen ca 45m2. Wat je ook kan doen is coaten of Hybroferen wat Route99 ook al voorstelde, ook daar op zich goeie resultaten, nadeel je moet het herhalen hoevaak ligt aan de kwaliteit van het impregneer.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JJmac schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:00:
Wat je ook kan doen is coaten of Hybroferen wat Route99 ook al voorstelde, ook daar op zich goeie resultaten, nadeel je moet het herhalen hoevaak ligt aan de kwaliteit van het impregneer.
Heeft dat met je isolatie te maken? Ik dacht dat je dat (vrijwel ?) altijd moest doen (tenminste aan de regenzijde) wanneer de spouw als ventilatie- / droogsysteem wegvalt voor het buitenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

JJmac schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:00:
De Envorifoam statistieken zien er op papier er goed uit,
Zou je een weblink naar dat rapport willen plaatsen, ben zeer benieuwd naar zoiets. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Hier een standaard verhaal, https://enveriline.com/enverifoam-xd/
Op deze site staan zeer interessante weetjes over spouwmuur isolatie, lees vooral de certificaten op de site.
https://foamconnect.nl/
Hier een stukje over het buiten muur impregneren https://www.isotech.nl/impregneren-van-de-buitenmuur/
Zoals ik er tegen aankijk is de Envorifoam een verbeterde variant van de PUR, nu wel met een langere standhouden en met een verbeterde vocht regulering. Zoals ik al zei op papier ziet het er goed uit, er zijn helaas nog weinig nadelige praktijk voorbeelden voorhanden zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JJmac Het ging me uiteraard om een echt vergelijkend en onafhankelijk onderzoek, dit zijn vnl metingen in opdracht van de fabrikant/leverancier. Zonder vergelijkend materiaal kun je er weinig mee.
Zoals ik er tegen aankijk is de Envorifoam een verbeterde variant van de PUR, nu wel met een langere standhouden en met een verbeterde vocht regulering
Het kan wel een verbeterde variant zijn van de Enverifoam (niet Envorifoam) maar ze voeren er geen enkel bewijs voor aan dat dit werkelijk zo is.
een verbeterde variant van de PUR,
??? Zowel Enverifoam als Enverifoam XD zijn UF-schuim, geen PUR staat op de website die je noemt: https://foamconnect.nl/ met een "Formaldehyde keuring" erbij.

Jammer, ik dacht dat er iets nieuws was, maar zonder een onderbouwing dat het echt beter is, dan ben ik mijn interesse al meteen weer kwijt. Het blijft een UF0-schuim waarvan we pas over een aantal jaren weten of het echt goed was. Die keuze voor isoleren is nu, dus is er behoeft om nu te weten hoe duurzaam en veilig een product op termijn zal zijn.

Bedankt voor je moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
route99 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
@Maxwp Er staat: Dat zou je met PIR met 10 cm al zeker halen.... dus kan ook hoger zijn, ben erg druk, verder kun je dit toch zelf ook nader checken, lukt vast als je het echt nodig hebt?
Als je niet voor PUR kiest zit ik iets te verder uit te rekenen wat je niet gaat gebruiken. Ik moet hier echt keuzes maken.
ik was en ben meer verbaast omdat glaswol rockwool en xps en eps allemaal ongeveer het zelfde zijn maar pir bijna het dubbelen is
dus 12cm glasswol zal ongeveer 8cm pir zijn en vergelijkbaar qua isolatie.
dus 12 cm glaswol en 10cm pir dan heb je al een flink stuk meer dan die 12cm glaswoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je de gangbare glaswol en EPS neemt wel, vaak lambda 0,035 voor wat velen obv prijs kiezen of zelfs 0,037
Maar als je de beste glaswol die ik noemde met lambda 0,031 dan is het verschil er nog steeds maar nooit bijna het dubbelen van dan zou PIR 0,016 moeten zijn en PIR is meestal 0,022 tot 0,025 afh. v/h merk.
Dus tussen en dubbel en werkelijkheid zit een groot gat, het komt uit tussen factor 1,24 en max 1,40.
Lees terug, ik noemde toch ook dat die PIR ook hoger kan zijn.
Nu ben ik toch weer bezig om het te verfijnen. Er is nooit geschreven dat PIR niet beter zou isoleren.

Bij de keuze voor PIR of steen- of glaswol speelt het andere, wil je wel PIR (of PUR) in je huis, een veel grotere rol, zeker als je met de glas- of steenwol ook tevreden bent. En PUR-schuim zou ik al helemaal nooit willen hebben, die discussie kun je zo terugvinden, dus dat PIR-/PUR en PUR-schuim voor-/nadelen verhaal ga ik niet weer herhalen.
Als jij kiest voor PIR is dat je eigen zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 30-05 12:15
In Februari komt een vriendelijke firma bij ons de spouwmuren isoleren, met EPS/grafiet parels. Fair enough, we keken er eigenlijk wel naar uit!

Totdat vrouwlief het volgende RTL Nieuws segment voorbij zag komen.

https://www.rtlnieuws.nl/...solatiemateriaal-stijging

En jawel, de zenuwen slaan toe. Vochtplekken, chemische stank en hoofdpijn, roestende spouwankers en meer? Ja we moeten ventileren, dat staat buiten kijf. Maar toch.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over deze berichtgeving.
"Ons advies aan particuliere woningeigenaren is om altijd in zee te gaan met een isolatiebedrijf dat gecertificeerd is bij Insula Certificatie of SKG IKOB. Alle leden van VENIN dienen gecertificeerd te zijn via een van deze twee certificerende instellingen."
Dat zit in het geval van onze opdrachtnemer wel goed. Plus de voorwaarden hebben het ook netjes over schade-afhandeling enz.

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 27-12-2022 08:49 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Liegebeest schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:46:
In Februari komt een vriendelijke firma bij ons de spouwmuren isoleren, met EPS/grafiet parels. Fair enough, we keken er eigenlijk wel naar uit!

En jawel, de zenuwen slaan toe. Vochtplekken, chemische stank en hoofdpijn, roestende spouwankers en meer? Ja we moeten ventileren, dat staat buiten kijf. Maar toch.

[...]

Dat zit in het geval van onze opdrachtnemer wel goed. Plus de voorwaarden hebben het ook netjes over schade-afhandeling enz.
Dat laatste is natuurlijk voor het grootste deel een marketing lapje. Dat heb je als consument maar beperkt wat aan.

Die draait om risicomanagent:
Stap 1: bepaal je eigen risicobereidheid: financieel, gezondheid, ongemak. Weeg expliciet kansen mee, niet alleen dat iets kan gebeuren.

Stap 2: bepaal de minst risicovolle aanpak. (Niets doen is ook een aanpak.) Om risicos in te schatten kun je algemene bronnen raadplegen (rapporten, onderzoeken, onafhankelijke voorlichting. Let op dat nieuwsartikelen zoals hierboven niet tellen als bron maar hooguit om verder te zoeken.)
Vervolgens maak je de risicoinschatting specifieker: voor spouwmuurisolatie is dat meestal te doen door vergelijkbare huizen in de buurt na te gaan. Vaak zitten daar overeenkomsten in bouwmethode in die bepalend zijn voor de risicos.

Stap 3: zoek een betrouwbare uitvoerder (de minst onbetrouwbare)

Stap 4: weeg de risicos tegen de voordelen

Waarschijnlijk kun je in elk van de stappen een aantal opties al schrappen.

Natuurlijk hoor je op RTLNieuws en co. jankverhalen want dat slaat aan bij de doelgroep, clicks en adverteerders. Sluit ook aan bij de absoluut beroerde risicobeheersing van mensen (wel te hard rijden of zonder licht fietsen maar niet de spouw vullen of een rookmelder ophangen).

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 27-12-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Ozzi

??

Ok, laat ik ook maar mijn situatie in dit topic plaatsen na het advies uit het vloerisolatietopic. Uiteindelijk heb ik meer vertrouwen in de mensen hier dan de verkopers die er rond lopen :P

De situatie van mijn woning is als volgt:
- bouwjaar 1982
- ca 4CM EPS isolatie in de muur
- ca 2.5 (volgens de partij die langsgekomen was voor isolatie, met 1 gat gemeten) tot meer 3CM (zelf een keer opgemeten)
- beperkt oppervlak, ca 14m2 (na de begane grond beting mijn dak namelijk al

Ik kreeg het advies om niets aan te passen aan de spouwmuurisolatie omdat dit het niet waard zou zijn.
Van de betreffende partij heb ik een offerte ontvangen (850 euro voor 14m2 :X) voor het aanbrengen van "isafoam" (mijn vermoeden UF foam, maar staat niet vermeld) en wat ik hier in dit topic zoal ben tegen gekomen is dat nu niet het meest gezonde materiaal.

Mijn vraag is of het voor dit beperkte oppervlak zinnig is om nog een (aantal) andere partij hiernaar te laten kijken? Of is het oppervlak zo klein dat de winst sowieso minimaal is?

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Weet niet precies de ligging van de muur maar dan zou je een impregneer middel kunnen overwegen, bij isoleren als ik het zo inschat zou ik hier niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:14

Rzaan

Altijd zoekende

JJmac schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:36:
Weet niet precies de ligging van de muur maar dan zou je een impregneer middel kunnen overwegen, bij isoleren als ik het zo inschat zou ik hier niks aan doen.
Doet dat impregneer-middel iets aan isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Liegebeest schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:46:

[...]

Ook hier lijkt het weer te gaan om cowboys. Zorg dat je een bedrijf zoekt wat gecertificeerd is voor dat wat ze gaan uitvoeren in jouw huis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Rzaan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:51:
[...]

Doet dat impregneer-middel iets aan isolatie?
Het houdt je buitenmuur droger. Niet persé isolatie, maar wel gerelateerd aan wooncomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Hier staat een stukje over impregneren, https://www.isotech.nl/impregneren-van-de-buitenmuur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01:14

Rzaan

Altijd zoekende

Er staat dit: Bovendien verhoogt het impregneermiddel het isolerend vermogen van de muur, soms tot wel 25 procent!
Zou dat?
Lijkt mij stug, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:03
Inderdaad, lijkt mij ook stug. Tenzij het impregneren er voor zorgt dat het isolatiemateriaal anders vochtig zou worden en daardoor de isolerende werking afneemt.

Hoe dan ook: impregneren is denk ik in veel gevallen goed om te doen. Nadat mijn gevels recentelijk schoongemaakt en volledig opnieuw gevoegd zijn heb ik dat dan ook laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat is dus precies waar die 25% vandaan komt. Een door en door natte baksteen heeft een flink mindere isolatiewaarde dan een droge baksteen. Isolatie moet hydrofoob zijn, dus daar heeft vocht in principe weinig tot geen invloed op. Het is bijvoorbeeld de reden waarom in spouwmuren wel PIR, maar bijvoorbeeld geen Resol platen gebruikt worden. Resol isoleert beter dan PIR, maar kan vocht opnemen en dan z'n isolatiewaarde verliezen

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Doorgaans maakt het buitenspouwblad bij lange na geen 25% van de isolatiewaarde uit. Een (halfsteens) bakstenen muur heeft een Rc van rond de 0.17 als ik dit in Ubakus bereken.
Dan misschien bedoelen ze 25% verhoging van de Rd van het buitenspouwblad, maar niet op het totaal van de gevel (van de Rc dus)?
Of natte buitenspouwblad + natte isolatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Franciesco op 28-12-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik ga er ook vanuit dat ze de isolatie van het buitenspouwblad bedoelen. Of van de totale (lege) muur zonder isolatie wellicht? Ik kan me goed voorstellen dat een natte baksteen richting een Rc van 0,13 gaat ten opzichte van 0,17 als deze droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, wellicht.
Maar die 25% kan nooit slaan op de totale geisoleerde gevel lijkt mij. Laat ik het zo zeggen: het komt wat creatief over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

De crux zit 'm in het woordje "verhoogt". Dat kan niet anders dan feitelijk incorrect zijn. Ik ben geen chemicus, maar het lijkt me dat impregneren van baksteen juist een minieme verlaging van de isolatiewaarde veroorzaakt. Pas als je een doordrenkte baksteen als 0 meting gebruikt en deze afzet tegen een compleet droge baksteen dan kun je van een verhoging spreken. In die beredenering isoleert een droge jas behandeld met Gore-Tex ook vele malen beter dan een zeiknatte jas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Zoals ik het heb begrepen is de 25% haalbaar met een spouwmuur die is geïsoleerd. Weet ook niet hoe ze die 25% berekenen, zou je 10% besparen vindt ik het al een hoop. Verder een beetje lucht door de spouwmuur is ook niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gouwe ouwe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-10-2023
No Hands schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:14:
[...]

Ook hier lijkt het weer te gaan om cowboys. Zorg dat je een bedrijf zoekt wat gecertificeerd is voor dat wat ze gaan uitvoeren in jouw huis.
En informeer jezelf goed, zodat je rekening kan houden wat de effecten of vervolgstappen zijn na spouwmuurisolatie.

Als ik kijk naar mijn geval:

- huis gekocht bouwjaar 1928
- huis was voorzien van spouwmuurisolatie EPS grafietparels door een bekend bedrijf wat is gecertificeerd door het isolatiegilde
- spouw van zo'n oud huis is niet meer dan 4cm (nog los van cementvervuiling / uitstekende voegen)
- spouw kon ik zelf meten aan de bovenzijde v/d gevel

Ik denk dat als:
- je binnen geen ventilatiesysteem hebt
- je een gevel hebt die op de wind / regen staat
- een oude gevel hebt, met mogelijk poreuze stenen of voegen
- een dunne spouw hebt (3 - 4cm)
- veel spouwvervuiling hebt (zou gecontroleerd moeten worden met camera-inspectie voordat de isolatie wordt aangebracht)
je zeker last kan krijgen van meer vocht binnen (vochtdoorslag)

Dus vervolgstappen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn om vochtdoorslag te verminderen:
- impregneren / hydrofoberen van de buitengevel
- goede ventilatie (WTW) installatie binnen
- afwerking van de muur binnenzijde

Ik weet niet of ik het had laten doen als ik de keuze had gehad.
Het geeft denk ik voor- en nadelen.

Had het niet gemoeten bij mijn huis? Dat zou ik nog wel eens willen laten vaststellen door een onafhankelijk persoon.

gr. bram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
gouwe ouwe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:57:
[...]
En informeer jezelf goed, zodat je rekening kan houden wat de effecten of vervolgstappen zijn na spouwmuurisolatie.
Goede punten van jullie allen.

In ons geval is de woning van 1985, met een diepere spouw dan wat jij beschrijft. We hebben mechanische ventilatie 24x7 draaien, hoewel die niet in de woonkamer/keuken uitkomt... daar zou ik nog'ns wat mee willen. Afgezien daarvan is de gevel een jaar geleden gereinigd en geïmpregneerd, dus daar heb ik goede hoop door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@Liegebeest Mee eens.
  • Zou iig altijd hydrofoberen.
  • Ventilatie is erg belangrijk, eigenlijk altijd, maar nog meer als we een kierenjacht en isoleren gaan
  • Denk er ook aan dat als de kruipruimte via de spouw geventileerd wordt er extra gaten naar de kruipruimte bij moeten, wat ook meestal wel goed gedaan wordt.
  • De inschatting vaan wel/niet is op basis van bekende zaken als teveel cementbaarden en of te smalle rest spouwruimte.
  • Nog speciale cases om geen spouw te na isoleren: Met bepaalde stenen en niet dampdoorlatende geverfde muren, kan vorstschade geven.
  • Bij twijfel niet laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 29-12-2022 20:06 ]

• Liegebeest
De firma die bij ons komt bestaat sinds 2008 en heeft alle nodige certificaten en deelnames aan beroepsorganisaties. Ze hebben een schouw/inspectie vooraf gedaan en geen redenen gezien om niet te isoleren: de spouw is netjes en ik hoorde niets over de voegen of stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:01
Wij hebben een huis uit '94 met rondom een Rc van 2,5.

Heeft gevelisolatie nog nut voor ons?

Kreeg vandaag een brief in de bus voor ThermoFoam, dus ging eens een beetje verder lezen.

Dit foam gaat sowieso geen optie worden, maar parels bv wel.
Dus dacht, ga eens algemene offertes opvragen. Maar in een dropdown menu kan ik tot max 1993 bouwjaar kiezen.
Heeft het voor ons dan geen nut meer?

Ik heb toevallig deze week "in de spouw" kunnen kijken, en zag dat er genoeg loze ruimte zat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9zLvckvM/IMG-20221228-123140.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1V32p0Ns/IMG-20221228-163648.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3dc5FqB6/IMG-20221228-163718.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Als ik het zo kan zien is het al goed geïsoleerd, bij de dakgevel zou je zelf nog wel wat kunnen aanpassen.
Hoeveel ruimte heb je nog over tussen de spouwmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 12:51
@NeutraleTeun

[
De eerste stappen bij isoleren zijn het meeste waard en geven sowieso een enorme comfortverhoging én besparing. Daarna loopt de extra besparing steeds harder af.

Deze grafiek laat dat heel duidelijk zien:
Kijk hoe weinig het oplevert als je van Rc=2,5 naar b.v. Rc=4 gaat. Qua kosten en moeite ga je dit nooit goedmaken. Dit doe je alleen als je ambitienivo heeel hoog ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVP77NfVYlBTZTUHqxkadcFXvRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/699O480KfoavGg2MOFIhS4U5.jpg?f=fotoalbum_large
Deze site geeft goede informatie over de zin van meer isolatie: http://www.hollands-ontwe...579c4d9d8b#comment-395672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@JJmac tussen de isolatie en het folie?
Centimeter of 1-2 om het vast te zetten nog.

@0rbje top, als het bijna niks scheelt dan bespaar ik mezelf de moeite wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
@NeutraleTeun Gezien de leeftijd van het huis moet het goed geïsoleerd zijn, of je moet de oude isolatie verwijderen en nieuw aanbrengen, zou ik absoluut niet doen, op de foto ziet het er nog goed uit. De 2,5cm is te krap voor Superfill en Parels betwijfel ik, Pur zou kunnen. Ik zou het zo laten lekker de lucht in de spouwmuur laten geeft ook isolatie en minder kans op vocht. Je zou kunnen kijken naar Hydrofoberen als dat van toepassing is, hoe en wat staat in deze topic. Zoals ik al schreef, de aanhechting van de buitenmuren en het dakgevel zou ik nog aanpassen maar dat kan je prima zelf doen.

[ Voor 11% gewijzigd door JJmac op 30-12-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@JJmac gewoon via deze weg wat meer steenwol erin proppen? Zonder ergens rekening mee te houden verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja zoiets, kijk even bij de bouwmarkt wat de isolatie waarde is en wat eventueel makkelijk verwerkt en doe daar je keuze. Ik denk dat ik PIR platen zou kiezen, makkelijk op maat te zagen en behoeft weinig nawerk. Er zijn ook kant en klare Mastiekschroot te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:57:
@JJmac gewoon via deze weg wat meer steenwol erin proppen? Zonder ergens rekening mee te houden verder?
Leg eens uit wat je bedoelt, heb er geen beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 14:13

The_Scarabial

MTB for life!

Hier ook aan het nagaan wat er zit in de gevels. Opbouw is nu gevelsteen-luchtspouw 60mm-minerale wol 60mm-prefab beton (voorgevel)/kalkzandsteen (zijgevels).
Volgens Ubakus is dit ongeveer Rc waarde van 2,3 m2 K/W
Nu zag ik dat er ook een vulling bestaat van Aerogel, waarmee de Rc-waarde naar 4,9 zou gaan, elke andere korrel/parel kom ik uit op 3,5.

Iemand ervaring met de Aerogel P400? en kan de spouw zomaar gevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 18:38
The_Scarabial schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:39:
Hier ook aan het nagaan wat er zit in de gevels. Opbouw is nu gevelsteen-luchtspouw 60mm-minerale wol 60mm-prefab beton (voorgevel)/kalkzandsteen (zijgevels).
Volgens Ubakus is dit ongeveer Rc waarde van 2,3 m2 K/W
Nu zag ik dat er ook een vulling bestaat van Aerogel, waarmee de Rc-waarde naar 4,9 zou gaan, elke andere korrel/parel kom ik uit op 3,5.

Iemand ervaring met de Aerogel P400? en kan de spouw zomaar gevuld?
Nee, en vermoedelijk neen. Handig als je zelf met wat meer info of links komt.

Zover bekend is dit vooral voor niche oplossingen, en is 'Aerogel' op zijn eigen al kostelijk/duur.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er is erg weinig over te vinden, maar wel deze waarschuwing:
https://bouwgezond.nl/aerogel-isolatie/
Aerogel granulaten
Eenvoudig te verwerken granulaten voor diverse toepassingen

Granulaten in verschillende korrelgroottes, ideaal voor spouwmuur isolatie en tussenvloer isolatie. Geen vormverandering en geen last van vochtdoorslag (volledig hydrofoob) Met een geringe dikte een goede R-waarde.

Let op: de te vullen ruimte moet absoluut dicht zijn. (luchtdicht) Deze luchtdichtheid heeft te maken met het fijnstof gehalte van het granulaat.
Dat laatste kan met een na isolatie bij spouwmuren wel eens lastig zijn. Als dat spul zich door alle kieren rond het kozijn kan komen, kan het ook in huis komen. Lijkt me ongewenst. Tis wrs ook nog flink duur ook nog, heb er verder nog nooit iemand over gehoord zo dat ze het hebben. Een niche markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:35:

Kreeg vandaag een brief in de bus voor ThermoFoam, dus ging eens een beetje verder lezen.

Dit foam gaat sowieso geen optie worden, maar parels bv wel.
Dus dacht, ga eens algemene offertes opvragen. Maar in een dropdown menu kan ik tot max 1993 bouwjaar kiezen.
Heeft het voor ons dan geen nut meer?

Ik heb toevallig deze week "in de spouw" kunnen kijken, en zag dat er genoeg loze ruimte zat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Huizen uit deze bouwperiode hebben een energielabel C of met een beetje mazzel energielabel B. Daarmee zijn ze redelijk geisoleerd maar komt bij lange na niet in de buurt van de isolatie van een nieuwbouwhuis.
Deze spouwmuurisolatie hoort tegen het binnenspouwblad te zitten. Hoeveel luchtspouw heb je tussen je isolatie en je buitenspouwblad? Die breedte bepaalt namelijk de mogelijkheid van naisoleren.
Je hebt bovenin bij de aansluiting van je gevels een behoorlijk warmtelek.
Als je spouwmuren worden volgeblazen met parels of wol dan worden dergelijke openingen automatisch mooi dicht gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
route99 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:59:
Lijkt me ongewenst. Tis wrs ook nog flink duur ook nog, heb er verder nog nooit iemand over gehoord zo dat ze het hebben. Een niche markt?
Een positievere uitleg is het doorlopen van de verschillende fasen van productontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zal morgen nog eens kijken en of wat te meten valt.

Maar de besparing van Rc 2,5 naar 4 of 5 is zeer gering las ik een stuk hierboven. Is het dan nog wel de moeite waard.

En ja, dat warmtelek daar moet iets mee gebeuren.
Ben er alleen nog niet zo over uit hoe precies.
Of een gordijn gaan hangen in de wintermaanden, of toch intern gaan opvullen.
Maar dan moet ik op nog 2 plekken zo'n paneel gaan verwijderen met de bijbehorende "renovatie" en hopen dat er niks tegen zit (ik heb teveel pech met dit soort zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rukapul schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:25:
[...]Een positievere uitleg is het doorlopen van de verschillende fasen van productontwikkeling.
Als je in die wereld bekend bent zijn dit soort zaken open deuren. Al voordat REACH in 2006 officieel gestart was, werd de industrie er al op voorbereid dat het er aankwam en zaken als registratie en de voorwaarden daarvoor al algemeen bekend, om een vliegende start te maken. Ik heb zelf professioneel met de verschillende fasen van productontwikkeling te maken gehad en we werden al vroeg op onze verantwoordelijkheid tav product veiligheid gewezen.
Het was dus geen verrassing dat dit er stond:
Let op: de te vullen ruimte moet absoluut dicht zijn. (luchtdicht) Deze luchtdichtheid heeft te maken met het fijnstof gehalte van het granulaat.
Dat zal uit de MSDS komen, maar die zag ik niet zo snel.
Zo'n product zul je imho niet zo snel in een consumentenwinkel vinden, je moet het nl goed kunnen handelen en daar zijn de meeste consumenten niet voor getraind.
Dus het is positief dat er vermeld staat hoe en wat met dit materiaal (en die MSDS zal er ook zijn) , maar dat verandert niet zo veel er aan dat het wrs een niche markt zxal blijven, ook door de prijs.
Als zal dan eerst een zgn leap frog applicatie verbetering moeten komen om het breder in de markt te kunne zetten, mits het product ook nog een stuk goedkoper kan worden. Schaalgrootte helpt daarbij zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 14:13

The_Scarabial

MTB for life!

[...]

Dat laatste kan met een na isolatie bij spouwmuren wel eens lastig zijn. Als dat spul zich door alle kieren rond het kozijn kan komen, kan het ook in huis komen. Lijkt me ongewenst. Tis wrs ook nog flink duur ook nog, heb er verder nog nooit iemand over gehoord zo dat ze het hebben. Een niche markt?
Thnx, dat gaat hem niet worden dan. Dan maar wat meer betalen voor het gasverbruik, maar mn gezondheid gaat boven alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:28:
Zal morgen nog eens kijken en of wat te meten valt.

Maar de besparing van Rc 2,5 naar 4 of 5 is zeer gering las ik een stuk hierboven. Is het dan nog wel de moeite waard.

En ja, dat warmtelek daar moet iets mee gebeuren.
Ben er alleen nog niet zo over uit hoe precies.
Of een gordijn gaan hangen in de wintermaanden, of toch intern gaan opvullen.
Maar dan moet ik op nog 2 plekken zo'n paneel gaan verwijderen met de bijbehorende "renovatie" en hopen dat er niks tegen zit (ik heb teveel pech met dit soort zaken).
Ik zou dat overzicht met een grote korrel zout nemen. Er klopt in de praktijk geen bal van.

Een gordijn helpt niet tegen een warmtelek. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
nokiaan958GB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Ik zou dat overzicht met een grote korrel zout nemen. Er klopt in de praktijk geen bal van.

Een gordijn helpt niet tegen een warmtelek. Helaas.
helpt wel om beetje de koudeval te doorbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

En (lucht)spouwen worden doorgaans geventileerd.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wat bedoel je precies met doorgaans?

PS: Ik zie hier toch veel spouwmuren (na)geïsoleerd worden mits ze aan de voorwaarden voldoen (zoals geen of heel weinig cementbaarden, niet te smal <3 cm, geen verglaasde of dampdicht geverfde stenen, etc.)
Er is een wettelijke verplichting in het Bouwbesluit om ventilatie gaten naar kruipruimte te maken als er eerst een ventilatieverbinding met de spouw was. Zelfs het aantal gaten per m is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

route99 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:57:
Wat bedoel je precies met doorgaans?

PS: Ik zie hier toch veel spouwmuren (na)geïsoleerd worden mits ze aan de voorwaarden voldoen (zoals geen of heel weinig cementbaarden, niet te smal <3 cm, geen verglaasde of dampdicht geverfde stenen, etc.)
Er is een wettelijke verplichting in het Bouwbesluit om ventilatie gaten naar kruipruimte te maken als er eerst een ventilatieverbinding met de spouw was. Zelfs het aantal gaten per m is vastgelegd.
Als in: ze zijn niet luchtdicht, zoals werd vereist in de voorwaarden die werden geschetst voor dat type na-isolatie.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 20:57
Heeft er iemand een idee of supafil geschikt is voor het isoleren van een woning die aan een spoorweg gelegen is? Bij zwaar goederenvervoer trilt het hele huis en heb wat schrik voor verzakken van de wol.

Zijn parels dan geschikter of lopen deze ook kans op verzakkingen? Pluspunt van wol is dan weer dat het acoustisch beter dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
In de omschrijving van Supafill staat dat het niet verzakt. Ook niet na jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@DenDries Je zou na de plaatsing warmtefoto's kunnen maken, zo zag een kennis bij aankoop dat Supafil dat er ,5 jaar zin zat de dekking toch goed meer was. De garantie was overdraagbaar en het werd netjes gratis aangevuld, hij wil deze winter aanvullende foto's maken en dat voorlopig blijven volgen.
Zij wonen niet aan een spoorweg of drukke weg, dus lijkt het meer kans op onvolledige vulling dan verzakken, 100% zekerheid heb ik niet tav wat ik hier beweer. Dus neem die foto's dan leg je het iig vanaf het begin vast, die foto's had hij niet van de vorige bewoner, gelukkig wel een overdraagbare garantie....

PS: Er wordt wel vaak aangeraden om de muur te hydrofoberen. Dat geeft amper of veel minder risico op vochtdoorslag. Wel elke ca 10 jaar herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 20:57
route99 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:12:
@DenDries Je zou na de plaatsing warmtefoto's kunnen maken, zo zag een kennis bij aankoop dat Supafil dat er ,5 jaar zin zat de dekking toch goed meer was. De garantie was overdraagbaar en het werd netjes gratis aangevuld, hij wil deze winter aanvullende foto's maken en dat voorlopig blijven volgen.
Zij wonen niet aan een spoorweg of drukke weg, dus lijkt het meer kans op onvolledige vulling dan verzakken, 100% zekerheid heb ik niet tav wat ik hier beweer. Dus neem die foto's dan leg je het iig vanaf het begin vast, die foto's had hij niet van de vorige bewoner, gelukkig wel een overdraagbare garantie....

PS: Er wordt wel vaak aangeraden om de muur te hydrofoberen. Dat geeft amper of veel minder risico op vochtdoorslag. Wel elke ca 10 jaar herhalen.
Bedankt! Helaas lijkt Supafil hier in België wel nog maar weinig ingeblazen te worden. De meeste installateurs lijken overgestapt te zijn naar Ursa Pure Floc KD. Bij een bepaalde installateur las ik:
Onze grondstoffenleverancier KnaufInsulation heeft ons bericht dat ze per 31 december 2021 stopt met de verdeling van Supafil Cavity Wall in België.
Ik vermoed wel dat de eigenschappen/garantie van andere inblaaswol vrijwel identiek zullen zijn. Bedankt voor de tip van het hydrofoberen, zal ik zeker laten uitvoeren aan de regenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
DenDries schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Bedankt! Helaas lijkt Supafil hier in België wel nog maar weinig ingeblazen te worden. De meeste installateurs lijken overgestapt te zijn naar Ursa Pure Floc KD. Bij een bepaalde installateur las ik:

[...]

Ik vermoed wel dat de eigenschappen/garantie van andere inblaaswol vrijwel identiek zullen zijn. Bedankt voor de tip van het hydrofoberen, zal ik zeker laten uitvoeren aan de regenkant.
die losse vezels doen mij aan als het nieuwe niet vastgebonden asbest dat vroeger om leidingen e.d. werd gedaan
wie weet wat dit spul over 20 jaar of meer naar voren komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:53
DenDries schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:19:
[...]

[...]

Knauf heeft de keuze gemaakt om haar klantenkring voor Supafil niet uit te breiden. Dit is al jaren het geval. In tijden zoals nu waarin er veel bedrijven bij komen in de verduurzamende sector is het dan ook logisch dat je steeds meer installateurs tegen gaat komen die met een alternatief product werken.

Verwerking van Supafil is wel iets fijner vanwege de vezeldikte. De eigenschappen (isolatiewaarde, dampdiffusie etc) is nagenoeg hetzelfde. Dat maakt voor de woningeigenaar dus weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 18:38
Maxwp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:11:
[...]

die losse vezels doen mij aan als het nieuwe niet vastgebonden asbest dat vroeger om leidingen e.d. werd gedaan
wie weet wat dit spul over 20 jaar of meer naar voren komt?
Glaswol is niets nieuw onder de zon, je opmerking/bedenkingn slaat kant noch wal...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

De stand van zaken lijkt nu dit:
https://duitsisolatie.nl/...inblaaswol_supafil_nl.pdf
De volledige tekst voor alle R-zinnen en gevarenzinnen wordt weergegeven in Sectie 16.

Ingrediënt aantekeningen (1) 650-016-00-2 - Kunstmatige (silicaat) glasvezels met willekeurige oriëntatie en een gehalte aan alkali- en aardalkali-oxiden (Na₂O+K₂O+CaO+MgO+BaO) hoger dan 18 gewichts-% die voldoen aan de vereisten van Nota Q van verordening nr. 1272/2008 en daarom niet zijn ingedeeld als kankerverwekkend.
Er is blijkbaar geen wetenschappelijk bewijs dat het kankerverwekkend zou zijn.
Wel bekend is dat mensen die heel veel met glas- of steenwol werken zicht goed tegen het stof moeten beschermen, er is bij veel stof binnenkrijgen dit tot littekenweefsel (fibrose) kan leiden.
Dus als je goed beschermd isolatiemateriaal aanbrengt en het zit achter de gipslaat, dan is geen verder gevaar, voor materialen die geen schadelijke gassen of schadelijke vluchtige stoffen bevatten.

Vergeet niet:
Onze longen zijn geen stofzuiger zakken.... want wat hier voor glas- & steenwol geldt, geldt voor heel veel stofdeeltjes die je in je longen krijgt! Het is zelfs zo dat stof van hardhout officieel kankerverwekkend is waar dat voor glas- & steenwol niet zo is!
https://www.arboportaal.n...en%20kanker%20veroorzaken.

Ook voor het zagen van PIR en PUR platen is een geschikt/goede gelaatbescherming noodzakelijk. Je zult niet alleen het PIR/PUR stof in je longen krijgen maar bij het zagen kunnen ook wat vluchtige stoffen/drijfgassen vrij komen die bij het productieproces in de fabriek gebruikt worden.

Samengevat:
Kijk voor alle klussen waar je stof of vluchtige stoffen los of vrij komen de veiligheidsbladen (MSDS of SDS) en de ARBO regels na. En bescherm je minimaal op die manier als de SDS of de ARBO regels je aangeven.

Ach het is maar een paar keer....
Dat zou kunnen maar je vergeet dan een ding: Al die onderzoeken zijn op statistiek van de gegevens die bekend gebaseerd.... .je weet dus nooit welk risico je neemt om je niet goed te beschermen... mss was je wel nooit ziek er van geworden... maar mss zit jouw lichaam juist bij de groep die er heel vatbaar voor is om snel de bijbehorende beroepsziekte te krijgen.
Of je ontwikkelt per toeval een hormonale of andere reactie die zo weinig voorkomt dat die nog niet statistisch gezien relevant zouden zijn, dus (nog) niet opgevallen zijn.... zo en n=heel laag komt zelden of niet in de MSDS. Krijg je een kwaal en je vermoedt dat het van een bepaalde stof komt, meldt het RIVM dit, https://www.rivm.nl/risicos-van-stoffen, zij houden zich er mee bezig.

Dus: Doe het werk goed en veilig.
Twijfels: Vraag een deskundige om een mening, bijv een arbeidshygienist of een gekwalificeerde medewerker van een bedrijf of bel zelfs de leverancier of fabrikant op voor meer info hoe veilig te handelen.
Adressen horen op de MSDS of SDS te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 04-01-2023 19:12 . Reden: diverse typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TiezZ_BE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Glaswol is niets nieuw onder de zon, je opmerking/bedenkingn slaat kant noch wal...
dat asbest in landen nog steeds word gebruikt slaat ook kant nog wal en men heeft pas 30 jaar geleden het verboden( dus nog niet overal ) terwijl met het al 10e tallen jaren wist dat het slecht was
dus wat niet is kan nog komen.

edit lees nu bovenstaande
fibrose dus al.
en van asbest zegt men ook vanaf blijven maar moet er toch niks van hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 07-01-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Wellicht is het ook nuttig om/besef te hebben van de risico's van het korte tijd werken met zulke isolatiematerialen af te zetten tegen de andere risico's in het leven.

Vaak zijn het risico's die vaak al heel lang sociaal gezien geaccepteerd zijn, zoals het drinken van alcohol, teveel eten en de laatste jaren wat minder geaccepteerd, het roken. Ze worden ook wel welvaartsziekten genoemd en zijn meestal met een levensstijl die in balans is, te voorkomen. Je hoeft er niet een gelaatsmasker voor op, het goed opletten wat je eet en drinkt is al voldoende, waarbij dat ook nog niet (mee)roken ook bij hoort.

Gemiddeld leef je dus ca 14 jaar langer als je matig drinkt, niet overmatig eet, en niet rookt,, volgens dit onderzoek, wat overeenkomt met eerdere getallen die ik in het wetenschapskatern van de Volkskrant (en vast ook in andere kranten besproken zijn) al jaren voor bij heb zien komen voor onderzoeken die ook in NL plaats gevonden hebben.

En niet alleen 14 jaar langer, maar ook vaker met een hogere kwaliteit van leven: Mensen met welvaartsklachten hebben een sterk verhoogde kans om vaak voor hun 50-igste tegen zaken aan te lopen zoals via Diabetes type II, verhoogde kans op hartklachten en problemen met zoals dat heet "het bewegingsapparaat" (dus problemen hebben met bewegen/ lopen etc. ).

Samengevat: Dus die risico groep levert met hun levensstijl gedurende een langere periode veel kwaliteit van leven in en leeft gemiddeld dan ook nog 14 jaar korter.

Zet dat af tegen verantwoord om gaan met daarop geselecteerde isolatiematerialen die nadat ze eenmaal achter de gipswand zitten geen risico meer vormen en daar mee een duurzame en veilige keuze zijn.

Ik zou dus zelf nooit kiezen voor isolatiematerialen die nog een bepaald tijd een risico hebben van chemische stoffen uitstoot (PUR- en UF-schuim) of waarvan nu nog niet bewezen is dat eerder problemen met de duurzaamheid opgelost zijn (weer UF-schuim).

https://publiekegezondhei...jongeren-met-lage-ses.pdf
PAGINA 14:
Het aannemen van een gezonde leefstijl, daarbij lettend op de
leefstijlfactoren, kan mogelijk de levensverwachting verlengen. Het verhogen van de fysieke
activiteit, niet roken of minder roken wanneer er al gerookt wordt, een gezond dieet, gematigde
alcoholinname, een optimaal gewicht en een goed sociaal netwerk zijn allemaal geassocieerd met
een langere levensverwachting tot wel 14 jaar (Figuur 3). r (Figuur 3) (Li et al., 2018). Dit onderzoek van Li en collega’s (2018) is uitgevoerd in Amerika en de doelgroep bestond uit mannen en vrouwen tussen de 50 en 80 jaar oud
Zoals ik al schreef in NL is de trend ook zo, het aantal mensen dat in de welvaartsziekte problemen komt nog steeds toe neemt.

Kijk hoe het in je eigen omgeving is en vergelijk het met andere gemeentes:
https://www.regiobeeld.nl...=Aalten&regioIndeling=GGD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Uiteraard: Dit is puur informatief bedoeld. Wat iedereen zelf doet, dat moet die persoon zelf weten.
Daar ga ik niet over en ook niet op reageren.

Tja, pech kan iedereen hebben : Je wordt bijv door iemand zeer ernstig of fataal aangereden oid of je krijgt een of andere vreselijke ziekte die niet door "teveel welvaart" veroorzaakt is. Das dan heel erg zuur, heb je in balans geleefd en dan krijg je toch zo'n vreselijke ziekte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 15:23
Goedemorgen,

Ook ik kan wel wat advies gebruiken bij het maken van een juiste keuze voor spouwmuurisolatie. Ik heb eerder al een los topic geopend, maar na de komst van partij 3 vanmorgen merk ik dat ik toch nog wel wat hulp kan gebruiken.

Zoals al benoemd zijn er 3 partijen geweest die een offerte hebben uitgebracht;
Partij 1:
MateriaalEPS Parels
RD-Waarde1.51
Gemeten spouwdiepteOnder raam voor: 3cm. Overig: 5cm
Totaal€ 2286.59 euro obv 83 m2

Partij 2
MateriaalGlaswol
RD-Waarde1.47
Gemeten spouwdiepteOnder raam voor: 3cm. Overig: 5cm
Totaal€ 2474.81 euro obv 81 m2

Partij 3
MateriaalKnauf Supafil
RD-Waarde1.79
Gemeten spouwdiepteOnder raam voor: 2.5cm. Voorgevel: 4cm. Zijgevel: 6cm
Totaal€ 1796.33 euro obv 75 m2

In onze woning zitten 2 uitdagingen;
  • Voor onder het raam zit een spouw van 2,5 - 3cm. Het liefst heb ik deze geisoleerd. Partij 1 doet hier niet moeilijk over. Partij 2 doet dit niet en Partij 3 zegt dat het met wat aangepaste instellingen van de machines wel te doen is, maar kan dan geen garantie geven.
  • We hebben een lichtstraat aan de achterzijde. Partij 1 vind dit te moeilijk en doet dit niet. Partij 2 zegt, ladder en klaar. Partij 3 zegt dat we hem zelf netjes moeten afdekken en beschermen met bijv. een houten plaat en dan kunnen ze er wel bij. Misschien zelfs door op die houten plaat te gaan staan.
Mijn eerdere voorkeur ging uit naar de EPS-parels. Maar door het verhaal van partij 3 neig ik nu toch naar de Supafil. De adviseur geeft aan dat het tussen de Supafil en Parels weinig verschil zit qua RD-waarde. Wel isoleert de Supafil beter tegen geluid en zijn de parels 150 euro duurder op het geheel.

Ik vind uiteindelijk geld het minst belangrijke, wil gewoon goede isolatie en ook overal. Maar merk dat ik het lastig vind kiezen tussen de wol en de parels. Denk vooral door wat ik hoor van partij 2 en 3 over de lijm van de EPS-parels die minder wordt na een jaar of 10. Wie kan hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 30-05 22:08
@Rohem Wat een impact kan hebben is tochtdichtheid; glaswol schijnt beter te zijn in het dichten van kleine kiertjes en zou zo de tochtdichtheid flink verbeteren. En gezien je maar weinig tocht nodig hebt om veel isolatievoordeel teniet te doen, kan dat wel een pluspunt zijn.
Tenzij je nu al heel goed scoort op luchtdichtheid natuurlijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
naftebakje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:16:
@Rohem Wat een impact kan hebben is tochtdichtheid; glaswol schijnt beter te zijn in het dichten van kleine kiertjes en zou zo de tochtdichtheid flink verbeteren. En gezien je maar weinig tocht nodig hebt om veel isolatievoordeel teniet te doen, kan dat wel een pluspunt zijn.
Tenzij je nu al heel goed scoort op luchtdichtheid natuurlijk.
Lucht- / Tochtdichtheid scoren we nog niet zo best, dat is zeker een punt van aandacht op sommige plekken. Dus dat zou dan weer pleiten voor de glaswol.

En een andere vraag waar ik nog even benieuwd naar ben. Er zitten wat minimale cementresten in de spouw. Is dat nog iets om heel erg rekening mee te houden? Gaat glaswol daar eventueel goed omheen / langsheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 19:41
Ik ben mezelf ook aan het orienteren om de spouwmuren te laten naisoleren, vanwege de bouw van ons huis 1989 (met bestaand glaswol) raad firma takkenkamp aan om met aminotherm te isoleren. Nu lees ik daar hier weinig over, kan iemand mij uitleggen of er nog meer opties zijn of dat ik enkel met aminotherm kan isolleren vanwege de bestaande isolatie en of er nog nadelen zijn aan aminotherm.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:53
Bij mij is een poos geleden de spouw volgepompt met hr++ korrels. Vandaag zonnepanelen laten leggen, waardoor er hier en daar dakpannen werden verwijderd. Gevolg is dat nu de hele straat vol met hr++ korrels ligt.

Blijkbaar zijn er aan de bovenkant van spouw veel korrels tussen dakbeschot en pannen terecht gekomen. Niet echt fraai voor het milieu dit.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoffa op 11-01-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Stoffa schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:29:
Bij mij is een poos geleden de spouw volgepompt met hr++ korrels. Vandaag zonnepanelen laten leggen, waardoor er hier en daar dakpannen werden verwijderd. Gevolg is dat nu de hele straat vol met hr++ korrels ligt.

Blijkbaar zijn er aan de bovenkant van spouw veel korrels tussen dakbeschot en pannen terecht gekomen. Niet echt fraai voor het milieu dit.
Balen zeg :( Maar gekke vraag misschien, die parels zouden toch verlijmd moeten zijn waardoor ze juist op de plek moeten blijven? Zelfs als ze tussen dakbeschot en pannen belanden? Tenzij die lijmlaag natuurlijk kapot is door het loshalen van de pannen. Hoe lang geleden heb je de spouw laten doen?

Wel fijn dat je dit deelt.. Want ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen Supafil en de parels. Hoor verschillende verhalen en adviezen hierover. Vooral mbt de lijm en dit soort potentiele problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Rohem schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Balen zeg :( Maar gekke vraag misschien, die parels zouden toch verlijmd moeten zijn waardoor ze juist op de plek moeten blijven? Zelfs als ze tussen dakbeschot en pannen belanden? Tenzij die lijmlaag natuurlijk kapot is door het loshalen van de pannen. Hoe lang geleden heb je de spouw laten doen?

Wel fijn dat je dit deelt.. Want ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen Supafil en de parels. Hoor verschillende verhalen en adviezen hierover. Vooral mbt de lijm en dit soort potentiele problemen
Ze zijn ook verlijmd. Heb ik zelf gezien voordat de boorgaten werden dichtgevoegd. Het lijkt er voor mij op dat die verlijming goed werkt in een krappe ruimte als een spouw om het dan allemaal op zijn plek te houden, maar als er restanten ergens anders terecht komen (zoals tussen dakbeschot en pannen) dan is er teveel ruimte en doet die lijm niet zoveel meer. Ik denk dat het zoiets is.
Hoe het ook zij mijn spouwmuur zit helemaal vol met die balletjes, tot de nok toe. Wat hier over straat waait is overschot. Desalniettemin wel klote voor het milieu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Die lijm komt niet altijd helemaal overal in elk hoekje en gaatje, de mate waarin ze dan wegwaaien is naast de zorgvuldigheid van het isolatiebedrijf ook afhankelijk van de constructiedetails van het huis. Hoewel er bedrijven zijn die beweren dat ze helemaal goed verlijmen, maar dat er echt een 100% verlijmde bolletjes score bestaat waag ik te betwijfelen.

Het is een bekend gegeven dat er nogal eens bolletjes uit hoeken en gaten kunnen komen, die waaien dan zo de omgeving in. Een kleine milieuramp dus. :/ Er zijn biologisch afbreekbare parels die zeggen het probleem minder erg te maken, biofoam heten die volgens mij.

https://www.rtlnieuws.nl/...aag-als-isolatiemateriaal

https://www.epsisolatieparels.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 11-01-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Kak... Waren ze van de week bij ons voor onder-vloerse isolatie (de spouwmuur komt over een paar weken), wisten ze me te melden dat er helemaal geen ventilatiekanalen via de spouw naar de kruipruimte lopen.

Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Cap schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:17:
Die lijm komt niet altijd helemaal overal in elk hoekje en gaatje, de mate waarin ze dan wegwaaien is naast de zorgvuldigheid van het isolatiebedrijf ook afhankelijk van de constructiedetails van het huis. Hoewel er bedrijven zijn die beweren dat ze helemaal goed verlijmen, maar dat er echt een 100% verlijmde bolletjes score bestaat waag ik te betwijfelen.

Het is een bekend gegeven dat er nogal eens bolletjes uit hoeken en gaten kunnen komen, die waaien dan zo de omgeving in. Een kleine milieuramp dus. :/ Er zijn biologisch afbreekbare parels die zeggen het probleem minder erg te maken, biofoam heten die volgens mij.

https://www.rtlnieuws.nl/...aag-als-isolatiemateriaal

https://www.epsisolatieparels.nl
Die tweede link van jou geeft het antwoord op wat ik vandaag dus heb mogen ervaren:

Bij spouwmuurisolatie loopt het materiaal naar de plek van de minste weerstand. Hierdoor komt het op de gekste plekken terecht. Denk daarbij aan: uw kruipruimte, plafond of onder de dakpannen (in het geval van een open spouw). Doordat de lijm alleen werkt wanneer er sprake is van tegendruk zal al dit materiaal los komen te liggen in plaats van stevig met elkaar verlijmd te zijn.

Ik baal er wel van. Denk je milieutechnisch goed bezig te zijn door te isoleren en zonnepanelen te plaatsen is het resultaat dat de hele straat vol plastic ligt. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 11-01-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Stoffa schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Die tweede link van jou geeft het antwoord op wat ik vandaag dus heb mogen ervaren:

Bij spouwmuurisolatie loopt het materiaal naar de plek van de minste weerstand. Hierdoor komt het op de gekste plekken terecht. Denk daarbij aan: uw kruipruimte, plafond of onder de dakpannen (in het geval van een open spouw). Doordat de lijm alleen werkt wanneer er sprake is van tegendruk zal al dit materiaal los komen te liggen in plaats van stevig met elkaar verlijmd te zijn.

Ik baal er wel van. Denk je milieutechnisch goed bezig te zijn door te isoleren en zonnepanelen te plaatsen is het resultaat dat de hele straat vol plastic ligt. 8)7
Heb inderdaad ook de tweede link met volle interesse zitten lezen.

Allemaal prima te verklaren, maar wel flink balen inderdaad |:( . Denk dat wij toch maar voor de Supafil gaan, mede ook vanwege jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:34
Rohem schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Heb inderdaad ook de tweede link met volle interesse zitten lezen.

Allemaal prima te verklaren, maar wel flink balen inderdaad |:( . Denk dat wij toch maar voor de Supafil gaan, mede ook vanwege jouw ervaring.
Ik heb dezelfde ervaring met EPS-bolletjes bij ons vorige huis, dat ik ze wel eens ergens zag liggen op zolder. Alhoewel ik me kan voorstellen dat het met Supafil ook een issue zou kunnen zijn. Want als je bovenaan een open spouw hebt, kan dat materiaal in feite er altijd uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Cap schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:17:
Die lijm komt niet altijd helemaal overal in elk hoekje en gaatje, de mate waarin ze dan wegwaaien is naast de zorgvuldigheid van het isolatiebedrijf ook afhankelijk van de constructiedetails van het huis
Ik vermoed dat dit proces toch echt anders gaat, de lijm gaat niet apart in de spouw om elk hoekje of gaatje te komen, dan zou dat een oorzaak kunnen gaan.

Waar het imho dan mis gaat is het in de lijm/parels mixer dat de lijmbenatting, zoals dat technisch heet, van de parels daar niet homogeen is. Dat wil zeggen dat er parels zijn met geen, weinig, middel, veel en teveel lijm, om zich heen geplakt. Als dan ook nog de algemene menging van lijm en parels inhomogeen is dan heb je dus kans dat het resultaat is dat er groep parels (bijv 100 parels) die geen lijm hebben bij elkaar in de buurt blijven en als die dan op plaatsen komen in de spouw waar ze naar buiten geblazen/gewaaid kunnen worden (zoals wat al genoemd werd, bovenaan de open spouwmuur) dan gaan de parels dus in onze omgeving zwerven, geen goed zaak uiteraard voor het milieu.

Eigenlijk betekent dit dat de certificaten blijkbaar onvoldoende garantie bieden dat die niet kan optreden. Maw: Het mengproces van parels en lijm heeft nog een flinke verbetering nodig. Technisch lijkt me dat geen probleem, het moet alleen wel gerealiseerd worden en dat gaat vast niet vanzelf, de regels moeten op dat punt aangescherpt worden.
Technisch betekent het dat je vooraf beter de lijm en de parels moet mengen. Andere mixer, ander mengvat ontwerp beter je lijm inspuiten.
Maar ik vrees dat er meer als 2 K (2 componenten) gespoten wordt, het linker plaatje (still uit de video). En op het middelste plaatje zie je een deel va de voorbereiding, met de druk instellen dat er in de emmer het vereiste debiet, dus correcte hoeveelheid lijm per minuut komt.
Maar dan ben je er nog niet: De 2 slangen komen dus bij elkaar... en waar is dan de mixer hier.... ?
Zie het rechterplaatje..... de "hele" mixer is maar een kleine metalen behuizing waar alles in een fractie van een seconde moet gebeuren, dan moeten lijm en parels elkaar direct "vinden" (=mengen) en dan moet het ook nog homogeen gebeuren dat alle parels lijm om zich heen hebben.
Ben geen proces technoloog, maar wel in andere vergelijkbare applicatie gebieden bekend... dit lijkt me een flinke uitdaging. Het lijkt me dat hier onderzoek naar gedaan moet worden hoe dit sterk te verbeteren om het wegwaaien van die parels echt te voorkomen.

Edit: Er is nog een 3e slang, een blauwe. Die zorgt voor de perslucht zodat het isolatiemateriaal de spouw in geblazen wordt. Of die perslucht daarbij ook nog veel goed of verkeerde invloed op het verlijmen van de parels heeft? Daar speelt de hele geometrie van de mixer, de plaats van spruitstukken waar de lucht-, de parels- en de lijm slangaansluitingen zitten lijkt me een hele grote rol.

YouTube: Isoleren van spouwmuren dmv EPS parels en een speciale lijm!
YouTube: ETS Isolatie_spouwmuurisolatie_HR++ EPS parels_verhouding lijm testen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APDrj94p52Wg1_SnBz_0IKrBdt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MwSUl9bTOgkJI6gBbZTSTXB0.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHXeP74Czhx1CV4Z72rQiplcuXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ls4P2eQkLsKVmlv72wBu8B7.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-o04i19iUl7tMLe0BNPg9Sp8dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V4aGxHJ6zpYQauBxpOqEILIN.png?f=user_large
Een kleine milieuramp dus. :/ Er zijn biologisch afbreekbare parels die zeggen het probleem minder erg te maken, biofoam heten die volgens mij.
Het is dus nog maar de vraag hoe snel ze dan bio afbreekbaar zijn... komen ze in het milieu en de vogels en andere dieren eten die parels op dat raken hun spijsverteringskanalen verstopt. Op dat moment heb je niks aan die zgn biologisch afbreekbaarheid. Die geeft alleen aan dat het op den duur waarschijnlijk wel door de natuur verteerd gaat worden, maar niet hoe snel dat gaat.

Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht verwacht en de noodzaak om dit proces te verbeteren mag duidelijk zijn.

De bedrijven zouden naast het toepassen van spouwborstels om de parels niet bij de buren moeten krijgen, verplicht moeten worden om overal waar parels zouden kunnen ontsnappen daar ook borstels aan te brengen als extra bovenop een beter proces.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 12-01-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Destralak schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met EPS-bolletjes bij ons vorige huis, dat ik ze wel eens ergens zag liggen op zolder. Alhoewel ik me kan voorstellen dat het met Supafil ook een issue zou kunnen zijn. Want als je bovenaan een open spouw hebt, kan dat materiaal in feite er altijd uit.
Dat is zeker waar, denk ook niet dat iemand de garantie kan geven dat dat nooit gebeurt.

We hebben 3 partijen over de vloer gehad recent. En een daarvan was Pluimers. Die adviseerde bij ons de Glaswol. Toen vroeg ik de adviseur naar de parels. En kreeg als antwoord dat ze dat wel willen doen, maar dan moeten we wel zelf gaan zorgen dat de bovenkant spouw overal dicht is. Zij lijken hier dus echt een ontmoedigingsbeleid te voeren op de parels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rohem schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:56:
[...]... Pluimers. Die adviseerde bij ons de Glaswol. Toen vroeg ik de adviseur naar de parels. En kreeg als antwoord dat ze dat wel willen doen, maar dan moeten we wel zelf gaan zorgen dat de bovenkant spouw overal dicht is. Zij lijken hier dus echt een ontmoedigingsbeleid te voeren op de parels.
Ze hadden het ook mogelijk anders kunnen formuleren, dat het je 200-350 euro meer zou gaan kosten, omdat het best een klus kan zijn. Zou je dat er voor over gehad hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
route99 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Ze hadden het ook mogelijk anders kunnen formuleren, dat het je 200-350 euro meer zou gaan kosten, omdat het best een klus kan zijn. Zou je dat er voor over gehad hebben?
Als hun daarmee zorgen dat de spouw aan de bovenkant helemaal dicht is, ja denk het wel :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fhwstam
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05 23:32
Ik zal ook mijn ervaring delen met eps korrels en het gevolg als het niet goed uitgevoerd wordt. In november 2022 is onze spouw nageïsoleerd met eps korrels. Toen gekozen voor deze partij omdat dit uiteindelijk de enige was die langs wilde komen en bovendien op korte termijn kon leveren. Betreft een 2-1 kap woning uit 1987 waar al (verankerd) steenwol in zit/zat.

Op goed vertrouwen meegegaan in de adviseur om bij te isoleren met korrels omdat dit minder beschikbare ruimte nodig had, alhoewel ikzelf een lichte voorkeur had voor wol. En wol op wol is voor mij logischer dan eps op wol.

Er is slecht gekeken naar de gevelroosters en er is vanuit gegaan dat deze voor de kruipruimte waren (ook hier had ik wellicht zelf beter onderzoek kunnen doen).

Vermoedelijk door de grote vraag naar isolatie van afgelopen winter hebben ze veel slecht personeel aangenomen met weinig ervaring. Uiteindelijk zijn ze hier geweest en is het geïsoleerd, echter kwamen er toen direct al uit de gevelroosters allemaal korrels. Dit is toen tijdelijk dichtgeplakt met ducttape omdat de lijm nog zou moeten uitharden. Na ongeveer een week duct tape eraf en overal losse korrels. Hier uiteraard direct melding van gemaakt en ze zouden langskomen om te controleren want er was volgens hun wel degelijk lijm toegevoegd en zou vast plaatselijk zijn.

Een week later werd hier een airco geplaatst en een gat door de gevel geboord. Gevolg: overal korrels in woonkamer en ook buiten het huis. Ondertussen vond ik de korrels in en om het huis op allerlei plekken. Zoveel mogelijk kieren gedicht in de garage en ook bij de voegen rondom raam en deurkozijnen. Dit omdat er simpelweg geen of zeer slecht lijm was toegevoegd.

Zoals gezegd een 2-1 kap woning en jawel de buren komen op een dag aanbellen. Zij hebben allemaal eps korrels in de achtertuin doordat de korrels van mij uit hun gevelroosters komt. De muur met hun roosters staat haaks op mijn spouw.

Inmiddels zij ze deze week langsgeweest voor de 4e(!) keer waar mij werd verteld dat zij nog de enige korrel ploeg waren en dat alle rotte appels inmiddels uit het bedrijf zijn. Elke keer andere mensen aan de deur gehad en deze waren eindelijk de eerste van het bedrijf die simpelweg zeiden dat er gewoon echt geen lijm bij zit (wat ik telkens al had aangegeven), dat roosters vervangen moeten worden en dat korrels op wol niet de bedoeling kan zijn. Ook was volgens hun de enige oplossing alles eruit halen en niet zoals eerder werd gesteld op een aantal plekken wat bij te spuiten met wat meer lijm.

Ze hebben daarnaast nog een wolploeg. Ze gaan over twee weken alle korrels uitzuigen in de ochtend en de gevelroosters dichtmaken / vervangen voor kruipruimte roosters. In de middag komt dan de wolploeg om supafil glaswol in te spuiten.

Ik hoop dat het dan echt opgelost is.. Een kleine milieuramp rond mijn huis met alle korrels buiten in mijn tuin, in die van de buren en op straat is niet iets waar je vrolijk van wordt. Als het goed verlijmd was geweest en de roosters dichtgemaakt waren was er niks aan de hand geweest. Ik zou dan ook nooit aan iemand korrels adviseren doordat als er iets niet goed gaat je echt een probleem hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0w3smyjbfzESd1vf8O7zDwzTz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7dHtsr268myRBjgMgJaOqTc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efapV3ofOrPVNKlJS51ISNBqnRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdZZNeIMbAXwUg3U578LNNqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCUs-DXjILhAJOBr0YRuVtRjnaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzptWvzXCVuHzwJOogjQyquU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S8A6hoKEcz91y3Y5Ct3PV4oCME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sED9RxAWp67E2tkMj1g0ixzi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCMZoT0CjSOArklpQwv6rDw8r0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k01Gwe6Y0vaiBZPQEtNH0jCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een maand of 3 geleden de muren laten volblazen met parels. De ventilatie naar de kruipruimte die via open voegen in de gevel liep (gewoon de standaard jaren 80 oplossing), is dichtgesmeerd met voegspecie. Er zijn ventilatiekokers geboord als nieuwe ventilatie naar de kruipruimte.

Vandaag had ik een partij 'over de vloer' voor het behandelen van de gevel: reinigen + impregneren. Het viel hem op dat de specie in de oude ventilatievoegen best vochtig oogde. Overigens stond de regen al de hele dag vol op de gevel. Wel had hij gelijk dat het er bij de buren minder vochtig uit zag.

Zijn advies was om een of meerdere van de net dichtgesmeerde voegen weer open te maken. Niet zozeer om de kruipruimte te ventileren (want dat kan natuurlijk niet meer, daarvoor zijn de kokers), maar om het mogelijk te maken dat eventueel vocht uit dat onverhoopt in de spouw komt, er toch ergens uit kan. Zo kan de muur blijven ademen. Blijft alles dicht, dan zoekt het vanzelf een weg naar binnen, met vochtplekken en schimmel tot gevolg. Hij raadde het best vaak aan huiseigenaren aan, omdat hij geregeld zag dat alles werd dichtgemaakt.

Hoe denken jullie er over? Gewoon even 2 of 3 verticale voegen open boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-04 10:17
pekelveld schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:00:
Ik heb een maand of 3 geleden de muren laten volblazen met parels. De ventilatie naar de kruipruimte die via open voegen in de gevel liep (gewoon de standaard jaren 80 oplossing), is dichtgesmeerd met voegspecie. Er zijn ventilatiekokers geboord als nieuwe ventilatie naar de kruipruimte.

Vandaag had ik een partij 'over de vloer' voor het behandelen van de gevel: reinigen + impregneren. Het viel hem op dat de specie in de oude ventilatievoegen best vochtig oogde. Overigens stond de regen al de hele dag vol op de gevel. Wel had hij gelijk dat het er bij de buren minder vochtig uit zag.

Zijn advies was om een of meerdere van de net dichtgesmeerde voegen weer open te maken. Niet zozeer om de kruipruimte te ventileren (want dat kan natuurlijk niet meer, daarvoor zijn de kokers), maar om het mogelijk te maken dat eventueel vocht uit dat onverhoopt in de spouw komt, er toch ergens uit kan. Zo kan de muur blijven ademen. Blijft alles dicht, dan zoekt het vanzelf een weg naar binnen, met vochtplekken en schimmel tot gevolg. Hij raadde het best vaak aan huiseigenaren aan, omdat hij geregeld zag dat alles werd dichtgemaakt.

Hoe denken jullie er over? Gewoon even 2 of 3 verticale voegen open boren?
Bij ons waren de ventilatie kanalen voor de spouw open totdat de gevel reiniger is langs geweest. Naar mijn idee is ventilate nodig om vocht (=schimmel) weg te houden. Een vochtige muur isoleert ook gewoon slechter. Naast het reinigen van de gevel is alles geïmpregneerd, wat een verschil! De waterdruppels blijven nu echt op de muur staan zonder dat het er in kan trekken. Om deze reden maak ik me hier niet meer zorgen over.

Als je vocht in de muren heb zitten zou ik ze zeker open maken, je wilt geen schimmel omgeving maken. En pas impregneren in de zomer als alles kurk droog is :D.

Oh en impregneren is niet voor altijd, dit moet eens in de 10 jaar gebeuren(uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elam
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-01-2023
Ik heb bij wijze van proef dit type steen verzadigd met water en daarna in de vriezer bij -20 bevroren en weer laten ontdooien .
Er beurde niets met de steen, Niet gebarsten of gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:52
As we speak gaan de parels en lijm de spouwmuur in *O*

Wát een herrie _O-

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Van het weekend een Flir camera geleend om te kijken hoe de spouwmuur er na 10 jaar Supafill eruit ziet, ik zie toch wel een mooie egale verdeling in de muur, ook is de isolatie waarde bij de overburen waar de korrels was verzakt en PIR was ingespoten bijna gelijk. Moet nog wel even stoeien met de camera, ga nu in delen de zijwand nog eens beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Liegebeest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:04:
Kak... Waren ze van de week bij ons voor onder-vloerse isolatie (de spouwmuur komt over een paar weken), wisten ze me te melden dat er helemaal geen ventilatiekanalen via de spouw naar de kruipruimte lopen.

Hoe dan?
Maken die lui van de spouwmuurisolatie geen ventilatiekanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@pekelveld Persoonlijk zie ik daar geen nut in, immers zit de hele muur vol, die ventilatie loopt dus nergens heen, heeft dus alleen de naastgelegen steen wat meer oppervlak... Of ik zie ook wat over het hoofd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Elam schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:55:
Ik heb bij wijze van proef dit type steen verzadigd met water en daarna in de vriezer bij -20 bevroren en weer laten ontdooien .Er beurde niets met de steen, Niet gebarsten of gesprongen.
Dat kan... maar zover ik me herinner gaan de echte testen anders. Die gaan over meerdere vries/dooi cycli.
Waarom? Omdat er bij de eerste keren vriezen en dooien er weliswaar micro cracks kunnen ontstaan, die je met het blote oog niet ziet, maar het echt stuk gaan kan pas later optreden.
Je ziet.. er wordt vaak gezegd ... 1 meting is geen meting.. .en dat geldt ook hier.

Vind het wel mooi 8) dat je het etch geprobeerd hebt, _/-\o_ mss kun je de test opzoeken hoe het echt moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:52
Septillion schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Maken die lui van de spouwmuurisolatie geen ventilatiekanalen?
Dat zou wel moeten. Hier stond het wel op de offerte, maar ik blijk al goede roosters (zwanenhals?) te hebben die direct van buiten naar de kruipruimte lopen. Scheelt een paar gaten boren en extra roosters aan de buitenkant van het huis.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste