Cap schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:17:
Die lijm komt niet altijd helemaal overal in elk hoekje en gaatje, de mate waarin ze dan wegwaaien is naast de zorgvuldigheid van het isolatiebedrijf ook afhankelijk van de constructiedetails van het huis
Ik vermoed dat dit proces toch echt anders gaat, de lijm gaat niet apart in de spouw om elk hoekje of gaatje te komen, dan zou dat een oorzaak kunnen gaan.
Waar het imho dan mis gaat is het in de lijm/parels mixer dat de lijmbenatting, zoals dat technisch heet, van de parels daar niet homogeen is. Dat wil zeggen dat er parels zijn met geen, weinig, middel, veel en teveel lijm, om zich heen geplakt. Als dan ook nog de algemene menging van lijm en parels inhomogeen is dan heb je dus kans dat het resultaat is dat er groep parels (bijv 100 parels) die geen lijm hebben bij elkaar in de buurt blijven en als die dan op plaatsen komen in de spouw waar ze naar buiten geblazen/gewaaid kunnen worden (zoals wat al genoemd werd, bovenaan de open spouwmuur) dan gaan de parels dus in onze omgeving zwerven, geen goed zaak uiteraard voor het milieu.
Eigenlijk betekent dit dat de certificaten blijkbaar onvoldoende garantie bieden dat die niet kan optreden. Maw: Het mengproces van parels en lijm heeft nog een flinke verbetering nodig. Technisch lijkt me dat geen probleem, het moet alleen wel gerealiseerd worden en dat gaat vast niet vanzelf, de regels moeten op dat punt aangescherpt worden.
Technisch betekent het dat je vooraf beter de lijm en de parels moet mengen. Andere mixer, ander mengvat ontwerp beter je lijm inspuiten.
Maar ik vrees dat er meer als 2 K (2 componenten) gespoten wordt, het linker plaatje (still uit de video). En op het middelste plaatje zie je een deel va de voorbereiding, met de druk instellen dat er in de emmer het vereiste debiet, dus correcte hoeveelheid lijm per minuut komt.
Maar dan ben je er nog niet: De 2 slangen komen dus bij elkaar... en waar is dan de mixer hier.... ?
Zie het rechterplaatje..... de "hele" mixer is maar een kleine metalen behuizing waar alles in een fractie van een seconde moet gebeuren, dan moeten lijm en parels elkaar direct "vinden" (=mengen) en dan moet het ook nog homogeen gebeuren dat alle parels lijm om zich heen hebben.
Ben geen proces technoloog, maar wel in andere vergelijkbare applicatie gebieden bekend... dit lijkt me een flinke uitdaging. Het lijkt me dat hier onderzoek naar gedaan moet worden hoe dit sterk te verbeteren om het wegwaaien van die parels echt te voorkomen.
Edit: Er is nog een 3e slang, een blauwe. Die zorgt voor de perslucht zodat het isolatiemateriaal de spouw in geblazen wordt. Of die perslucht daarbij ook nog veel goed of verkeerde invloed op het verlijmen van de parels heeft? Daar speelt de hele geometrie van de mixer, de plaats van spruitstukken waar de lucht-, de parels- en de lijm slangaansluitingen zitten lijkt me een hele grote rol.
YouTube: Isoleren van spouwmuren dmv EPS parels en een speciale lijm!
YouTube: ETS Isolatie_spouwmuurisolatie_HR++ EPS parels_verhouding lijm testen
:fill(white):strip_exif()/f/image/MwSUl9bTOgkJI6gBbZTSTXB0.png?f=user_large)
/f/image/1Ls4P2eQkLsKVmlv72wBu8B7.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/V4aGxHJ6zpYQauBxpOqEILIN.png?f=user_large)
Een kleine milieuramp dus.

Er zijn biologisch afbreekbare parels die zeggen het probleem minder erg te maken, biofoam heten die volgens mij.
Het is dus nog maar de vraag hoe snel ze dan bio afbreekbaar zijn... komen ze in het milieu en de vogels en andere dieren eten die parels op dat raken hun spijsverteringskanalen verstopt. Op dat moment heb je niks aan die zgn biologisch afbreekbaarheid. Die geeft alleen aan dat het op den duur waarschijnlijk wel door de natuur verteerd gaat worden, maar niet hoe snel dat gaat.
Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht verwacht en de noodzaak om dit proces te verbeteren mag duidelijk zijn.
De bedrijven zouden naast het toepassen van spouwborstels om de parels niet bij de buren moeten krijgen, verplicht moeten worden om overal waar parels zouden kunnen ontsnappen daar ook borstels aan te brengen als extra bovenop een beter proces.
[
Voor 4% gewijzigd door
route99 op 12-01-2023 12:46
]