@Drardollan Zou netjes zijn ja. Maar als het er nu al niet zit hoeft het op zich niet, ze maken immers niets dicht. Maar je wilt het uiteindelijk wel hebben. Gezien het erg standaard is bij spouwmuur zou ik de offerte even checken en anders vragen of ze het als nog willen doen.
Poeh, wat een slechte verhalen over korrels...
Ik heb hier supafil in laten spuiten. Paar maanden later het hele dak er afgehad en renenoveerd, de spouw aan de kopse kanten is.open, dus ook wel wat wol onder de pannen tegen gekomen. Maar voordeel aan wol.is dat t aardig blijft zitten in de open spouw. Het waait niet gelijk rond, dus wat stroken steenwol er achteraan gedrukt en verder nergens last van gehad. Dat was met parels anders gegaan als ik t zo lees...
Ik heb hier supafil in laten spuiten. Paar maanden later het hele dak er afgehad en renenoveerd, de spouw aan de kopse kanten is.open, dus ook wel wat wol onder de pannen tegen gekomen. Maar voordeel aan wol.is dat t aardig blijft zitten in de open spouw. Het waait niet gelijk rond, dus wat stroken steenwol er achteraan gedrukt en verder nergens last van gehad. Dat was met parels anders gegaan als ik t zo lees...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb zojuist akkoord gegeven op de offerte om Supafil in onze spouw te laten spuiten. Beste man gaf aan dat het wel april wordt voor ze tijd hebben, was ons ook al bekend. Ervaring zal ik hier tzt delen.
Klinkt mij niet heel logisch, hier zag ik duidelijk dat de parels tot in de stootvoegen kwamen. Er is geen enkele open ruimte meer. Ik zou zelf niet weten wat open maken zou helpen met de ventilatie om ze open te maken.Paranoid_Flake schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Bij ons waren de ventilatie kanalen voor de spouw open totdat de gevel reiniger is langs geweest. Naar mijn idee is ventilate nodig om vocht (=schimmel) weg te houden. Een vochtige muur isoleert ook gewoon slechter. Naast het reinigen van de gevel is alles geïmpregneerd, wat een verschil! De waterdruppels blijven nu echt op de muur staan zonder dat het er in kan trekken. Om deze reden maak ik me hier niet meer zorgen over.
Als je vocht in de muren heb zitten zou ik ze zeker open maken, je wilt geen schimmel omgeving maken.
Neem aan dat je spouw aan de bovenzijde nog open is, mocht er om wat voor reden dan ook vocht in zitten dan zou het via die weg eruit moeten kunnen. Maar beter is nog om er geen vocht in te krijgen zoals je aangeeft, indien nodig is impregneren dan mogelijk een goede optie.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Het is bij alle bedrijven gigantisch druk voor mijn gevoel, april is wel realistisch denk ik. Wel jammer dat je dan al net na deze winter zit, gelukkig was hij vooralsnog niet heel koud. En voor volgend jaar ziet het er dan goed uit!Rohem schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:52:
Ik heb zojuist akkoord gegeven op de offerte om Supafil in onze spouw te laten spuiten. Beste man gaf aan dat het wel april wordt voor ze tijd hebben, was ons ook al bekend. Ervaring zal ik hier tzt delen.
Wij vullen begin mei onze spouw (7cm) op met insulsafe plus van Isover.
Die zag ik hier nog niet echt voorbij komen dus wilde hem even droppen.
https://www.isover.nl/doc...sulsafe-plus-brochure.pdf
Vroeger ook altijd al goeie ervaringen gehad met Isover isolatie om onze daken en plafonds te isoleren.
Buurvrouw heeft begin van deze winter dit werk uitgevoerd en tijdens die werken met de uitvoerder gesproken en heb wel vertrouwen erin. Na het vertrek is ook niets te zien aan de gevel van de geboorde gaten wat ook een plus is natuurlijk.
Vroeger ook altijd al goeie ervaringen gehad met Isover isolatie om onze daken en plafonds te isoleren.
Buurvrouw heeft begin van deze winter dit werk uitgevoerd en tijdens die werken met de uitvoerder gesproken en heb wel vertrouwen erin. Na het vertrek is ook niets te zien aan de gevel van de geboorde gaten wat ook een plus is natuurlijk.
Daar gaan ze inderdaad naar kijken, ja. Dat hebben we netjes afgekaart.Septillion schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:15:
[...]
Maken die lui van de spouwmuurisolatie geen ventilatiekanalen?
Liege, liege, liegebeest!
Hebben ze hier ook gedaan, op de offerte stond het als stelpost (gratis, dat wel) dat er eventueel roosters geplaatst zouden moeten worden. Aangezien ik al roosters heb die vanaf buiten naar de kruipruimte lopen (had ik zelf toevallig laatst gezien toen ik mijn lamp uitdeed toen ik in de kruipruimte was) was het hier niet nodig. Maar anders boren ze een aantal gaten, is niet zoveel werk verder begreep ik.Liegebeest schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Daar gaan ze inderdaad naar kijken, ja. Dat hebben we netjes afgekaart.
Ja zeker waar, die wachttijden hoor je overal. Heb drie partijen over de vloer gehad en ze gaven allemaal dezelde termijn.Drardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:58:
[...]
Het is bij alle bedrijven gigantisch druk voor mijn gevoel, april is wel realistisch denk ik. Wel jammer dat je dan al net na deze winter zit, gelukkig was hij vooralsnog niet heel koud. En voor volgend jaar ziet het er dan goed uit!
Winter was gelukkig niet koud, maar desondanks was het wel goed merkbaar
Herkenbaar, ik zou eigenlijk al in december aan de beurt zijn. Was het precies die week dat we konden schaatsenRohem schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:49:
[...]
Ja zeker waar, die wachttijden hoor je overal. Heb drie partijen over de vloer gehad en ze gaven allemaal dezelde termijn.
Winter was gelukkig niet koud, maar desondanks was het wel goed merkbaarDe voorzijde van de woning ligt precies op de hoek waar de kou vandaan komt. Ben heel benieuwd naar de eindresultaten!
Hier heb ik ook maar gelijk de ISDE 2023 aanvraag de deur uit gedaan. Benieuwd hoe lang het duurt voor die verwerkt wordt.
't geinige is: ik heb ze volgens mij ook in de muur zitten, maar toen ze onder het huis bezig waren beweerden ze geen enkele in/uit laat te vinden.Drardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:34:
[...]
Hebben ze hier ook gedaan, op de offerte stond het als stelpost (gratis, dat wel) dat er eventueel roosters geplaatst zouden moeten worden. Aangezien ik al roosters heb die vanaf buiten naar de kruipruimte lopen (had ik zelf toevallig laatst gezien toen ik mijn lamp uitdeed toen ik in de kruipruimte was) was het hier niet nodig. Maar anders boren ze een aantal gaten, is niet zoveel werk verder begreep ik.
Oeehhh met die ISDE moet je geduld hebben. Na een verbouwing in 2021 ook een aanvraag gedaan. 1x uitstel gehad over de 8-weken tijd die ze sowieso hebben en daarna nog zelf er achteraan gemoetenDrardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:54:
[...]
Herkenbaar, ik zou eigenlijk al in december aan de beurt zijn. Was het precies die week dat we konden schaatsen![]()
Hier heb ik ook maar gelijk de ISDE 2023 aanvraag de deur uit gedaan. Benieuwd hoe lang het duurt voor die verwerkt wordt.

Spannend. Gelukkig gaat het om een relatief klein bedrag (<500) en hoef ik niet op droge takjes te knagen in de tussentijdRohem schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:11:
[...]
Oeehhh met die ISDE moet je geduld hebben. Na een verbouwing in 2021 ook een aanvraag gedaan. 1x uitstel gehad over de 8-weken tijd die ze sowieso hebben en daarna nog zelf er achteraan gemoetenUiteindelijk ruim 3 mnd gewacht voor alles (na wat aanpassingen) goed was..
De meneer van de offerte heeft het niet gezien (en het denk ik gewoon meegenomen in de offerte). Maar de 3 mannen die kwamen werken vandaag merkten het als eerste op toen ze aankwamenLiegebeest schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:07:
[...]
't geinige is: ik heb ze volgens mij ook in de muur zitten, maar toen ze onder het huis bezig waren beweerden ze geen enkele in/uit laat te vinden.
Zit hier ook een beetje in te lezen na een akkefietje met een paar kapotte stenen. Bleek te komen door een paar roestige ankers voor de spouwmuur-afdekking. Dit zou komen door optrekkend vocht. Op zich een plausibel verhaal als je de muur bekijkt.
Tip van de metselaars die het hersteld hebben is om de muren te reinigen en impregneren, dat zal allicht al wat schelen in het stoken ook. Gok dat de spouw ruim genoeg is om de binnenmuur droog te houden. Binnen verder ook geen vochtproblemen.
Maar op basis hiervan toch ook eens zitten kijken naar spouwmuur isolatie. Ik kan alleen nogal weinig voorbeelden vinden van huizen van vergelijkbare leeftijd. Ons huis is uit 2007. Vrijstaand, 220m2 ongeveer. Komen van 1500-1600m3. Nu een warmtepomp die op basis van de eerste prognoses rond de 2800kWh uit gaat komen. Zwakke plek is vooral dat de hele Noord en zuidkant volledig van glas zijn. Voor sommige kamers is dit wat uitdagend om de boel makkelijk warm te krijgen. Tripel glas kan op zich, maar kosten/baten zijn vanaf HR++ wat rottig. Zou dus vooral een comfort ding zijn.
Zijn er hier toevallig mensen met een vergelijkbare woning met ervaring met additionele spouwmuurisolatie in een huis van rond 2007? Moeite van het verdere onderzoek waard?
Tip van de metselaars die het hersteld hebben is om de muren te reinigen en impregneren, dat zal allicht al wat schelen in het stoken ook. Gok dat de spouw ruim genoeg is om de binnenmuur droog te houden. Binnen verder ook geen vochtproblemen.
Maar op basis hiervan toch ook eens zitten kijken naar spouwmuur isolatie. Ik kan alleen nogal weinig voorbeelden vinden van huizen van vergelijkbare leeftijd. Ons huis is uit 2007. Vrijstaand, 220m2 ongeveer. Komen van 1500-1600m3. Nu een warmtepomp die op basis van de eerste prognoses rond de 2800kWh uit gaat komen. Zwakke plek is vooral dat de hele Noord en zuidkant volledig van glas zijn. Voor sommige kamers is dit wat uitdagend om de boel makkelijk warm te krijgen. Tripel glas kan op zich, maar kosten/baten zijn vanaf HR++ wat rottig. Zou dus vooral een comfort ding zijn.
Zijn er hier toevallig mensen met een vergelijkbare woning met ervaring met additionele spouwmuurisolatie in een huis van rond 2007? Moeite van het verdere onderzoek waard?
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2023 19:48 ]
Roestende ankers, daar had ik een paar weken geleden ook een artikel of twee over geplaatst hier. Schijnbaar komt het niet vaak voor, maar is het ook niet ongewoon.MikeyMan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:48:
Zit hier ook een beetje in te lezen na een akkefietje met een paar kapotte stenen. Bleek te komen door een paar roestige ankers voor de spouwmuur-afdekking. Dit zou komen door optrekkend vocht. Op zich een plausibel verhaal als je de muur bekijkt.
Belangrijkste maatregel om het te voorkomen: impregneren van de gevel, met enige regelmaat.
Staan hier 12 gelijke huizen en ze hebben het allemaal. Komt denk ik ook deels doordat het zink maar een cm of 8 over de muur heen valt. En ons huis vangt de meeste wind als eerste in het blok.Liegebeest schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:56:
[...]
Roestende ankers, daar had ik een paar weken geleden ook een artikel of twee over geplaatst hier. Schijnbaar komt het niet vaak voor, maar is het ook niet ongewoon.
Belangrijkste maatregel om het te voorkomen: impregneren van de gevel, met enige regelmaat.
Maargoed, de oplossing daarvoor is inderdaad helder. Doch kostbaar voor 250m2+. Vraag is of het gelijk ook handig is om iets aan de algehele isolatie te doen voor een dergelijk huis.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2023 20:13 ]
Wij hebben dit spul in ons eind jaren '60 huis (wel spouw, geen isolatie). Geplaatst door de vorige bewoners in 2020. Heb het platdak vervangen en kon goed in de spouw kijken: zat er goed in, niet verzakt. In de muren zie je de boorgaten, als je ze echt gaat zoeken.DriesLec schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:27:
Wij vullen begin mei onze spouw (7cm) op met insulsafe plus van Isover.
Ik kan je niets vertellen over warmte, omdat we deze winter bezig zijn met een warmtepomp.
Wij hebben vorig jaar in april gekocht en zijn sinds juli alles aan het renoveren en verduurzamen, alleen ja moet je alles wat op volgorde doen en wachttijden zijn lang. Voor de spouw zo'n 5 maanden in mijn geval, ramen 7 maanden, warmtepompboiler 8 maanden, kan wel nog even door gaan 😁BiLLY_daKid schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:26:
[...]
Wij hebben dit spul in ons eind jaren '60 huis (wel spouw, geen isolatie). Geplaatst door de vorige bewoners in 2020. Heb het platdak vervangen en kon goed in de spouw kijken: zat er goed in, niet verzakt. In de muren zie je de boorgaten, als je ze echt gaat zoeken.
Ik kan je niets vertellen over warmte, omdat we deze winter bezig zijn met een warmtepomp.
Gelukkig konden we onze lucht lucht warmtepompen vrij vlot kunnen laten plaatsen op twee maanden tijd. Beetje harde winter maar goed we preppen ons voor de volgende.
fhwstam schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:52:
Ik zal ook mijn ervaring delen met eps korrels en het gevolg als het niet goed uitgevoerd wordt. In november 2022 is onze spouw nageïsoleerd met eps korrels. Toen gekozen voor deze partij omdat dit uiteindelijk de enige was die langs wilde komen en bovendien op korte termijn kon leveren. Betreft een 2-1 kap woning uit 1987 waar al (verankerd) steenwol in zit/zat.
Op goed vertrouwen meegegaan in de adviseur om bij te isoleren met korrels omdat dit minder beschikbare ruimte nodig had, alhoewel ikzelf een lichte voorkeur had voor wol. En wol op wol is voor mij logischer dan eps op wol.
Er is slecht gekeken naar de gevelroosters en er is vanuit gegaan dat deze voor de kruipruimte waren (ook hier had ik wellicht zelf beter onderzoek kunnen doen).
Vermoedelijk door de grote vraag naar isolatie van afgelopen winter hebben ze veel slecht personeel aangenomen met weinig ervaring. Uiteindelijk zijn ze hier geweest en is het geïsoleerd, echter kwamen er toen direct al uit de gevelroosters allemaal korrels. Dit is toen tijdelijk dichtgeplakt met ducttape omdat de lijm nog zou moeten uitharden. Na ongeveer een week duct tape eraf en overal losse korrels. Hier uiteraard direct melding van gemaakt en ze zouden langskomen om te controleren want er was volgens hun wel degelijk lijm toegevoegd en zou vast plaatselijk zijn.
Een week later werd hier een airco geplaatst en een gat door de gevel geboord. Gevolg: overal korrels in woonkamer en ook buiten het huis. Ondertussen vond ik de korrels in en om het huis op allerlei plekken. Zoveel mogelijk kieren gedicht in de garage en ook bij de voegen rondom raam en deurkozijnen. Dit omdat er simpelweg geen of zeer slecht lijm was toegevoegd.
Zoals gezegd een 2-1 kap woning en jawel de buren komen op een dag aanbellen. Zij hebben allemaal eps korrels in de achtertuin doordat de korrels van mij uit hun gevelroosters komt. De muur met hun roosters staat haaks op mijn spouw.
Inmiddels zij ze deze week langsgeweest voor de 4e(!) keer waar mij werd verteld dat zij nog de enige korrel ploeg waren en dat alle rotte appels inmiddels uit het bedrijf zijn. Elke keer andere mensen aan de deur gehad en deze waren eindelijk de eerste van het bedrijf die simpelweg zeiden dat er gewoon echt geen lijm bij zit (wat ik telkens al had aangegeven), dat roosters vervangen moeten worden en dat korrels op wol niet de bedoeling kan zijn. Ook was volgens hun de enige oplossing alles eruit halen en niet zoals eerder werd gesteld op een aantal plekken wat bij te spuiten met wat meer lijm.
Ze hebben daarnaast nog een wolploeg. Ze gaan over twee weken alle korrels uitzuigen in de ochtend en de gevelroosters dichtmaken / vervangen voor kruipruimte roosters. In de middag komt dan de wolploeg om supafil glaswol in te spuiten.
Ik hoop dat het dan echt opgelost is.. Een kleine milieuramp rond mijn huis met alle korrels buiten in mijn tuin, in die van de buren en op straat is niet iets waar je vrolijk van wordt. Als het goed verlijmd was geweest en de roosters dichtgemaakt waren was er niks aan de hand geweest. Ik zou dan ook nooit aan iemand korrels adviseren doordat als er iets niet goed gaat je echt een probleem hebt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier na het isoleren de nodige doorvoeren gemaakt. Dan valt er een propje pareltjes uit. Stuk of 20 aaneen, en nog 4 losse bij wijze van.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Klopt gewoon zeer slecht uitgevoerd. Na nogmaals materiaalpech zijn ze afgelopen week 2x langsgeweest. Ik schat in dat zo'n 80% uitgezogen is. In overleg zijn deze parels in de kruipruimte gestort als bodemisolatie. Vervolgens is de spouw aangevuld met supafil. Daarnaast op mijn aandringen 4 renovatiekokers geplaatst voor kruipruimte ventilatie.paQ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:00:
[...]
. nee dat is gewoon niet verlijmd. Ik heb dezelfde korreltjes, maar zitten aaneen vast met een roze lijm. Echt een heel dun laagje zodat ze net aan elkaar blijven zitten.
Hier na het isoleren de nodige doorvoeren gemaakt. Dan valt er een propje pareltjes uit. Stuk of 20 aaneen, en nog 4 losse bij wijze van.
In eerste instantie gaven ze aan dat de bestaande gevelroosters de kruipruimte via de spouw zouden ventileren maar gelukkig kunnen overtuigen dat dit echt niet het geval is en dat ik überhaupt geen kruipruimte ventilatie had. Er waren ook geen openingen zichtbaar in de kruipruimte en juist uit de bestaande gevelroosters kwamen de losse parels. Ik heb altijd veel water in de kruipruimte staan dus ben blij nu eindelijk ventilatie te hebben.
Dure grap geweest voor dat bedrijf, leeghalen is ook niet gebruikelijk en behoorlijk intensief.
Is dat wel goed gedaan volgens jou?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij een woning uit 2007 is geen additionele spouwmuurisolatie mogelijk. Die muren zijn vol.MikeyMan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:48:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hmm... Ook als de kantjes er vanaf gelopen zijn?No Hands schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:16:
[...]
Bij een woning uit 2007 is geen additionele spouwmuurisolatie mogelijk. Die muren zijn vol.
Of door verloop van tijd gezakt te zijn ofzo?
Dacht dat er met steenwol altijd wel een spouw aangehouden werd.
Maar misschien dat impregneren al de nodige verbetering brengt dan.
Er is altijd wel iets van een loze ruimte, op je bouwtekeningen kun je zien hoeveel. Maar als er steenwol inzit wil je het liefst ook met minerale wol bijblazen, daar heb je al een cm of 4 voor nodig. Dat is er normaal niet bij dit bouwjaar.MikeyMan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:20:
[...]
Hmm... Ook als de kantjes er vanaf gelopen zijn?
Of door verloop van tijd gezakt te zijn ofzo?
Dacht dat er met steenwol altijd wel een spouw aangehouden werd.
Maar misschien dat impregneren al de nodige verbetering brengt dan.
Hoe weet je dat er kantjes afgelopen zijn? Infraroodopnames gemaakt?
Impregneren houdt water tegen, verder niks.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Nou, de bouwer is tijdens het project failliet gegaan destijds. Mijn huis is nog wel afgebouwd. Maar er zijn wat shortcuts genomen her en der.No Hands schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:24:
[...]
Er is altijd wel iets van een loze ruimte, op je bouwtekeningen kun je zien hoeveel. Maar als er steenwol inzit wil je het liefst ook met minerale wol bijblazen, daar heb je al een cm of 4 voor nodig. Dat is er normaal niet bij dit bouwjaar.
Hoe weet je dat er kantjes afgelopen zijn? Infraroodopnames gemaakt?
Impregneren houdt water tegen, verder niks.
Heb een flir one waar ik op zich weinig geks op zie. Maar de resolutie daarvan is wellicht te beperkt voor grotere afstanden.
Heb je al overwogen om als het water weg is (vanzelf of met even wegpompen) om dan direct dampdichte folie op bubbeltjes folie te leggen, ook tegen de muren op.fhwstam schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:05:
[...]k heb altijd veel water in de kruipruimte staan dus ben blij nu eindelijk ventilatie te hebben.
Is vaak voorbij gekomen, gebruik de zoekfunctie effe, je heb het zo.
Dan gaat je rel-LV wrs een stuk naar beneden, minder risico tav zeker na het isoleren en zo wie zo minder kans op dat er ook vocht het huis in komt.
Wij hebben ook grondwater met name in de winter/herfst (bij buren nagevraagd). Mijn kruipruimte is gestabiliseerd, dat is 10cm zand gemengd met cement, dus in feite hard en niet erg doorlatend.
Wat ik her en der lees: eerst een paar lagen bubbeltjesfolie voor het drijven en dan de bodemfolie. Zelf twijfel ik er aan om een dompelpomp met vlotter in te graven..
Wat ik her en der lees: eerst een paar lagen bubbeltjesfolie voor het drijven en dan de bodemfolie. Zelf twijfel ik er aan om een dompelpomp met vlotter in te graven..
intressant heb je daar eventueel beelden bij>?JJmac schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:04:
Van het weekend een Flir camera geleend om te kijken hoe de spouwmuur er na 10 jaar Supafill eruit ziet, ik zie toch wel een mooie egale verdeling in de muur, ook is de isolatie waarde bij de overburen waar de korrels was verzakt en PIR was ingespoten bijna gelijk. Moet nog wel even stoeien met de camera, ga nu in delen de zijwand nog eens beoordelen.
:strip_exif()/f/image/TS7T8zNsTon44yplEu4FW9j0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9lYr2YxdliEEiMQoLpLL4Uoe.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto 1 is van mij, zit nog wel een schutting tussen, foto 2 is van de overburen waar afgelopen zomer PIR is ingespoten.
[ Voor 7% gewijzigd door JJmac op 04-02-2023 21:56 ]
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Financieel gezien ben je voor de aanschaf van een dompelpomp die in dit soort omstandigheden jarenlang betrouwbaar werkt meer kwijt dan goede bodemfolie + bubbelfolie. Mocht je één van de volgende boxjes tikken zou ik grondwater wegpompen sowieso niet overwegen: 1) huis is op houten palen gefundeerd. 2) je huis is op staal gefundeerd. 3) je woont in een gebied met veel veen in de bodemBiLLY_daKid schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:04:
Wij hebben ook grondwater met name in de winter/herfst (bij buren nagevraagd). Mijn kruipruimte is gestabiliseerd, dat is 10cm zand gemengd met cement, dus in feite hard en niet erg doorlatend.
Werp anders is een blik op het "Kruipruimte vloer (na)isoleren" topic. Hier delen veel mensen hun ervaringen met bodemfolie. Indien goed aangebracht heb je hiermee een oplossing waar je nooit meer naar om hoeft te kijken. Zelf ook gedaan, geen spijt van.
Zijn hier ook zzpers aanwezig die werken via een insula certificaat? Ik zou daar graag wat meer over willen weten
Wat was de buitentemperatuur tijdens de metingen? Droog weer? Tnx ook voor de foto'sJJmac schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:55:
[Afbeelding][Afbeelding]
Foto 1 is van mij, zit nog wel een schutting tussen, foto 2 is van de overburen waar afgelopen zomer PIR is ingespoten.
Even mijn licht opsteken hier.
Wij hebben onze garage verbouwd tot tijdelijke woonruimte voor onze kinderen. Deels nageïsoleerd, maar ik wil het nog wat beter op orde maken (verbruik van de airco tbv verwarming valt toch wel erg tegen...). Nu dacht ik om zelf isolatiekorrels in het spouw te "gieten" - dakpannen lichten, gat in het dakbeschot zodat het spouw toegankelijk is. Volgieten met parels oid, gat dichtmaken, een meter verderop herhalen, enz.
Zou dit 1) voldoende resultaat opleveren, en 2) geen problemen opleveren met vocht of verstrooiing van de parels? (Ik zorg uiteraard dat alle ventilatiegaten gedicht worden met roosters voordat ik aan de gang ga).
Voor de duidelijkheid: dit betreft een tijdelijke bewoning. Ik vind het dus ook niet erg als het spul over een jaar of 5-10 ingezakt zou zijn. Daarom dacht ik het zelf te kunnen doen - geen verlijming nodig.
Wij hebben onze garage verbouwd tot tijdelijke woonruimte voor onze kinderen. Deels nageïsoleerd, maar ik wil het nog wat beter op orde maken (verbruik van de airco tbv verwarming valt toch wel erg tegen...). Nu dacht ik om zelf isolatiekorrels in het spouw te "gieten" - dakpannen lichten, gat in het dakbeschot zodat het spouw toegankelijk is. Volgieten met parels oid, gat dichtmaken, een meter verderop herhalen, enz.
Zou dit 1) voldoende resultaat opleveren, en 2) geen problemen opleveren met vocht of verstrooiing van de parels? (Ik zorg uiteraard dat alle ventilatiegaten gedicht worden met roosters voordat ik aan de gang ga).
Voor de duidelijkheid: dit betreft een tijdelijke bewoning. Ik vind het dus ook niet erg als het spul over een jaar of 5-10 ingezakt zou zijn. Daarom dacht ik het zelf te kunnen doen - geen verlijming nodig.
Nomen nescio
Foto is genomen op 27 januari en het was koud, later iets meer aan de instellingen kunnen doen zodat je nog een beter beeld krijgt, bij de buren kon je vanaf binnen zien waar eventueel een koude brug zat, daar was ook al lichte vocht verkleuringen te zien, zal de foto sturen, ook duidelijk te zien dat de deur niet goed sluit en een plankje boven de deur?? Belachelijk dat het zo wordt gerenoveerd. Links boven in de hoek zie je vermoedelijke kouden brug.route99 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:05:
[...]
Wat was de buitentemperatuur tijdens de metingen? Droog weer? Tnx ook voor de foto's
:strip_exif()/f/image/IBZouQ33PeGOgoV4fQVlvhyg.jpg?f=fotoalbum_large)
@JJmac Bovenin lijkt idd een koudebrug. De naden langs de deur: Zitten daar wel fatsoenlijke tochtstrip?
De XL strips van Ellen, zijn we zeer tevreden over, iets voor de buum ,als de kier niet te groot is...?
O.a. bij https://www.toolstation.nl/ellen-inbouwprofiel-6mm/p16188
De deur: Het hout blijft bij deuren van 38-61 mm vaak een zwak punt, te weinig dikte (zeker bij 38 mm) om daar een isolatievulling er bij in te krijgen en dan ook nog de constructie OK te houden.
Zelf opdikken? Met isolatie + alu-folie (tegen vocht)
De XL strips van Ellen, zijn we zeer tevreden over, iets voor de buum ,als de kier niet te groot is...?
O.a. bij https://www.toolstation.nl/ellen-inbouwprofiel-6mm/p16188
De deur: Het hout blijft bij deuren van 38-61 mm vaak een zwak punt, te weinig dikte (zeker bij 38 mm) om daar een isolatievulling er bij in te krijgen en dan ook nog de constructie OK te houden.
Zelf opdikken? Met isolatie + alu-folie (tegen vocht)
ik zie dat naambord en lantaarn paal ook goed isolerenJJmac schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@route99 De kieren bij de deur mag zeker beter geïsoleerd worden, kijk anders eens net boven de deur, een triplex plankje van 18mm en daarboven een rooster, ondanks de zonnepanelen en HR++ beglazing incl de PIR isolatie laat het hier en daar de renovatie te wensen over. De vochtvlek was ook de aanleiding om er even een foto van te maken om alsnog even met de woningbouw te overleggen, je ziet ook na wat betere instellingen een temperatuur verschil van bijna 9 Graden.
Door het slechte weer afgelopen week te weinig tijd gekregen om er even lekker mee te stoeien, later maar weer even een camera huren want het is leuk speelgoed.
Door het slechte weer afgelopen week te weinig tijd gekregen om er even lekker mee te stoeien, later maar weer even een camera huren want het is leuk speelgoed.
Ik heb even informatie nodig , ik heb een woning van 1972, met een spouwmuur van 6 cm dikte, ik hoor iedereen war roepen.
Technische gegevens spouwmuur:
Oppervlakte: 37 m2
Voorgevel: 23 m2, spouwdiepte: 60 mm
Achtergevel: 14 m2, spouwdiepte: 60 mm
Zijgevel links/rechts: 0 m2, spouwdiepte: 0 mm
Boordiameter: 16 mm
Spouwvervuiling: 1 m
Materiaal: EPS Spouw
Bouwkundige staat:
Type vloer: Beton
Kruipruimte hoogte: 64 cm
Water aanwezig in kruipruimte: Ja / bij hoog water / veel regenval
Schimmel en dierenuitwerpselen aanwezig: Nee
Vloerconstructie in goede staat, geen beton-/houtrot of asbest aanwezig
Leidingen aanwezig, in goede staat
Ventilatie voldoende aanwezig
Kruipluik aanwezig ja, niet alle compartimenten toegankelijk
Hoogste punt gevels: 6 m.
Dus ja dat is alle informatie. Nu krijg ik offertes met een R-waarde van 1,8 tot 2,06 voor de spouwmuur. Volgens de aannemers is dat de maximaal haalbare norm in bestaande bouw. Klopt dat een beetje met deze gegevens?
Technische gegevens spouwmuur:
Oppervlakte: 37 m2
Voorgevel: 23 m2, spouwdiepte: 60 mm
Achtergevel: 14 m2, spouwdiepte: 60 mm
Zijgevel links/rechts: 0 m2, spouwdiepte: 0 mm
Boordiameter: 16 mm
Spouwvervuiling: 1 m
Materiaal: EPS Spouw
Bouwkundige staat:
Type vloer: Beton
Kruipruimte hoogte: 64 cm
Water aanwezig in kruipruimte: Ja / bij hoog water / veel regenval
Schimmel en dierenuitwerpselen aanwezig: Nee
Vloerconstructie in goede staat, geen beton-/houtrot of asbest aanwezig
Leidingen aanwezig, in goede staat
Ventilatie voldoende aanwezig
Kruipluik aanwezig ja, niet alle compartimenten toegankelijk
Hoogste punt gevels: 6 m.
Dus ja dat is alle informatie. Nu krijg ik offertes met een R-waarde van 1,8 tot 2,06 voor de spouwmuur. Volgens de aannemers is dat de maximaal haalbare norm in bestaande bouw. Klopt dat een beetje met deze gegevens?
Nee geen eps aanwezig niksJJmac schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:53:
Begrijp ik dat er al eps in de spouwmuur zit.
Klopt aardig zie Ubakus met 60 mm EPS met lambda=0.045 tussen 2 bakstenen muren.supayoshi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:05:
Nu krijg ik offertes met een R-waarde van 1,8 tot 2,06 voor de spouwmuur.
Met PUR-schuim, waar ik geen voorstander van ben, wordt het nog maar steeds 2,4 dus je maakt geen klapper, dus niet doen.
/f/image/zjanZakhfhJynsdy9eCdxtRl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xl7Q0wHOdal2yOZtPZ5ZNvg8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 06-02-2023 21:35 ]
Je moet wel rekening houden met je natte kruipruimte, goed ventileren is een vereiste, hierdoor zou ik voor Supafill gaan, haal je ca 1,8 maar wel goedkoper.
@JJmac Je hele vochthuishouding moet je voor het isoleren zo goed als kan in orde hebben.
Dus je hele huis schouwen, maatregelen nemen/ onderhoud, etc dan pas bodemfolie en als dan er een prima stabiele situatie is pas gaan isoleren.
Dus je hele huis schouwen, maatregelen nemen/ onderhoud, etc dan pas bodemfolie en als dan er een prima stabiele situatie is pas gaan isoleren.
Helemaal mee eens, eerst de vloer aanpakken, is ook beter voor de gezondheid. Daarna kun je kijken naar de spouwmuur isolatie.
Ik moet zeggen dat ik echt erg onder de indruk ben van het effect van mijn spouwmuurisolatie. Daar waar de woonkamer voorheen in de nacht makkelijk afkoelde naar 16 graden merk ik dat het nu niet meer onder de 18,5 graad komt. Warmte blijft ook in de avond langer hangen en de ketel draait dus effectief veel minder tijd. Een extra plus zijn de recent aangebrachte ventilatoren op de radiatoren, warmte wordt nu veel sneller de woonkamer ingebracht en de radiator geeft al zijn warmte effectief af in plaats van enkel warm te blijven in een ombouw.
Op de slaapkamers merk ik het ook aan de sensoren in de airco's. Dit zitten zo ongeveer tegen de muur aan en voor de isolatie hadden die een meting van een graad of 7. Nu de isolatie is aangebracht meet ik rond de 15 graden. Echt een groot verschil. Tevens is het in de slaapkamer nu geen 13 graden meer bij het naar bed gaan maar een fijnde16,5.
Een zorgenkind kan natuurlijk de vochtigheid in huis zijn. Deze meet ik 24/7 en is niet significant veranderd. In de nacht loopt de luchtvochtigheid terug naar 43 tot 45% en gaandeweg de dag loopt deze naar 49% met een uitschieter naar 51% als we gaan koken. Ligt dus prima tussen de algemeen aangeraden 40-60%. Dat is denk ik het voordeel met een mechanische ventilatie die 24/7 loopt en het altijd (gedeeltelijk) open hebben van minstens 1 rooster per kamer.
Al met al erg tevreden, resultaat meer dan boven verwachting. Benieuwd wat dit op jaarbasis gaat betekenen, al was en is voor mij de drijfveer niet financieel. Mijn drijfveer is om zinloos verbruik van fossiele brandstoffen terug te dringen, elke kuub gas of elke kWh die niet gebruikt wordt om de buitenlucht te verwarmen is winst voor mij. Dat het vervolgens financieel iets opbrengt is uiteraard leuk, het is niet dat het geld tegen de plinten klotst
Op de slaapkamers merk ik het ook aan de sensoren in de airco's. Dit zitten zo ongeveer tegen de muur aan en voor de isolatie hadden die een meting van een graad of 7. Nu de isolatie is aangebracht meet ik rond de 15 graden. Echt een groot verschil. Tevens is het in de slaapkamer nu geen 13 graden meer bij het naar bed gaan maar een fijnde16,5.
Een zorgenkind kan natuurlijk de vochtigheid in huis zijn. Deze meet ik 24/7 en is niet significant veranderd. In de nacht loopt de luchtvochtigheid terug naar 43 tot 45% en gaandeweg de dag loopt deze naar 49% met een uitschieter naar 51% als we gaan koken. Ligt dus prima tussen de algemeen aangeraden 40-60%. Dat is denk ik het voordeel met een mechanische ventilatie die 24/7 loopt en het altijd (gedeeltelijk) open hebben van minstens 1 rooster per kamer.
Al met al erg tevreden, resultaat meer dan boven verwachting. Benieuwd wat dit op jaarbasis gaat betekenen, al was en is voor mij de drijfveer niet financieel. Mijn drijfveer is om zinloos verbruik van fossiele brandstoffen terug te dringen, elke kuub gas of elke kWh die niet gebruikt wordt om de buitenlucht te verwarmen is winst voor mij. Dat het vervolgens financieel iets opbrengt is uiteraard leuk, het is niet dat het geld tegen de plinten klotst
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 07-02-2023 13:29 ]
Klinkt goed, hier een zelfde situatie, rooster mogen gewoon open en je zult zien wat het doet, mits de volle wind er op staat. De mechanische ventilatie kreeg ik als tip om een gelijkstroom motor te nemen ipv een wisselstroom motor, scheelde ook veel energie.
Kun je iets meer vertellen?Drardollan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:28:
Ik moet zeggen dat ik echt erg onder de indruk ben van het effect van mijn spouwmuurisolatie.
Bijvoorbeeld over de ouderdom van je huis?
Hoe was de situatie voor isolatie (breedte spouw, reeds aanwezige isolatie)?
Waarmee is het geïsoleerd, en door wie?
Dat kan ik zeker.Rzaan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Kun je iets meer vertellen?
Bijvoorbeeld over de ouderdom van je huis?
Hoe was de situatie voor isolatie (breedte spouw, reeds aanwezige isolatie)?
Waarmee is het geïsoleerd, en door wie?
Mijn huis is uit 1989. Vanuit de bouw was er al isolatie aanwezig, platen met piepschuim. Deze zaten nog behoorlijk goed op hun plek overigens. De spouw is 10cm breed en de platen zijn ongeveer 4cm. De overige 6cm is nu opgevuld met gelijmde EPS parels door Isolatie Centraal.
Door deze EPS parels zitten de piepschuim platen nu weer strak tegen het huis aan. Voor EPS parels heb je minstens 4cm vrije en schone spouw nodig zover ik weet, meer is wel beter.
In mijn geval zijn de stootvoegen net boven de grond dichtgemaakt omdat deze niet meer nodig zijn. De stootvoegen tegen de nok aan zijn open gelaten en de spouw is helemaal bovenaan ook open. Mocht er dus onverhoopt vocht in de spouw komen dan kan dat wel gewoon naar buiten. Deze stootvoegen en de geboorde gaten zijn netjes met de juiste kleur dichtgemaakt, je ziet het nog wel iets maar ik verwacht dat je over een jaar er niks meer van ziet.
Ben dus erg tevreden, de gemorste EPS parels (en dat waren er niet veel) zijn netjes met bezem en stoffer en blik opgeveegd. Ik ga niet beweren dat ze elke parel te pakken hadden, er zal ongetwijfeld een enkeling weggewaaid zijn, maar gezien eerdere horrorverhalen met parels die overal en nergens lagen en heen waaiden heb ik geen last gehad. Erg schoon gewerkt en ze hebben constant gecontroleerd of de parels niet naar buiten kwamen ergens en of er een voldoende lijmlaag meeging de spouw in.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het isoleren van dunne spouwmuren (jaren 30)? Ik heb zelf een jaren 30 woning waarbij een bedrijf is wezen kijken en aangaf het af te raden om het te doen vanwege de smalle spouw. Nu kom ik bij mensen over de vloer die ook een jaren 30 woning hebben en sommige hebben die spouw wel geisoleerd.
Wat is dun? Bij mijn jaren 30 woning heb ik 5.5cm spouw en letterlijk alles kon erin, uiteindelijk voor wol gekozen.
Voor EPS heb je minimaal 3 cm nodig en voor wol 4 cm. 6 cm spouw is gebruikelijk voor wat nieuwere woningen. Jaren 30 woningen hebben regelmatig een wat smallere spouw zoals bij Rev!. Prima te isoleren als je rond de 5 cm zit.Sunri5e schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:55:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het isoleren van dunne spouwmuren (jaren 30)? Ik heb zelf een jaren 30 woning waarbij een bedrijf is wezen kijken en aangaf het af te raden om het te doen vanwege de smalle spouw. Nu kom ik bij mensen over de vloer die ook een jaren 30 woning hebben en sommige hebben die spouw wel geisoleerd.
Zit je rond de 3 cm en heb je veel specieresten dan zou ik ook aanraden om het niet te doen.
De isolatiemarkt is de laatste tijd flink gegroeid. Ik hoor regelmatig dat minder interessante opdrachten worden afgeketst. Ook zijn er veel adviseurs bij gekomen die slechts de basiskennis beheersen en geen "lastige" klussen kunnen/mogen aannemen.
Nodig nog een aantal bedrijven uit voor advies en een offerte. Mocht je tegenstrijdige berichten horen, stap hiermee naar Insula of IKOB en zij zullen je opheldering geven en feiten van fictie scheiden.
3 cm wordt wel krap, je hebt dan kans dat er niet egaal de isolatie kan worden ingeblazen, dit is dan vragen om moeilijkheden met vocht. Je kan ook eens kijken naar Bluedec, is er ook in mortel. Aerogel kan je ook nog aan denken, dit zijn vaak niet de goedkoopste oplossingen, je kan nog kijken naar het Hydrogeren, impregneren van de buitenmuur en aan de binnenkant een isolerende muurverf. Zoals al gezegd nodig er een paar uit en maak daarvan een keuze.
Aerogel isolatie: beste (en duurste?) ter wereld
Aerogel isolatie: beste (en duurste?) ter wereld
[ Voor 7% gewijzigd door JJmac op 07-02-2023 19:50 ]
en welke isoaltie heb je uiteindelijk gekozenDrardollan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:28:
Ik moet zeggen dat ik echt erg onder de indruk ben van het effect van mijn spouwmuurisolatie. Daar waar de woonkamer voorheen in de nacht makkelijk afkoelde naar 16 graden merk ik dat het nu niet meer onder de 18,5 graad komt. Warmte blijft ook in de avond langer hangen en de ketel draait dus effectief veel minder tijd. Een extra plus zijn de recent aangebrachte ventilatoren op de radiatoren, warmte wordt nu veel sneller de woonkamer ingebracht en de radiator geeft al zijn warmte effectief af in plaats van enkel warm te blijven in een ombouw.
Drardollan in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"Maxwp schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:12:
[...]
en welke isoaltie heb je uiteindelijk gekozen
Oke, maar ik dacht dat ze geen PUR schuim meer gebruikte? Maar ik heb dus gehoord over Hurefoam, dat is een PIR isolatieschuim? Is dat gewoon een mooi woord voor PUR?route99 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:31:
[...]
Klopt aardig zie Ubakus met 60 mm EPS met lambda=0.045 tussen 2 bakstenen muren.
Met PUR-schuim, waar ik geen voorstander van ben, wordt het nog maar steeds 2,4 dus je maakt geen klapper, dus niet doen.
[Afbeelding][Afbeelding]

@supayoshi Hurefoam is UF schuim (Ureumformaldehydeschuim) en niet hetzelfde als PUR (Polyurethaan) of PIR (Polyisocyanuraat).
Maar beide schuimsoorten zouden niet mijn voorkeur hebben vanwege o.a. de mogelijke giftige dampen.
Heb je geen offertes gekregen voor het inblazen van wol? Je spouw is toch nog leeg?
Maar beide schuimsoorten zouden niet mijn voorkeur hebben vanwege o.a. de mogelijke giftige dampen.
Heb je geen offertes gekregen voor het inblazen van wol? Je spouw is toch nog leeg?
Zijn die dampen niet maar tijdelijk?Franciesco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:29:
@supayoshi Hurefoam is UF schuim (Ureumformaldehydeschuim) en niet hetzelfde als PUR (Polyurethaan) of PIR (Polyisocyanuraat).
Het blijft toch niet dampen?
De verhalen verschillen daar volgens mij wat over, maar de dampen schijnen wel vooral vrij te komen bij de verwerking en het drogingsproces. De droging kan afhankelijk van de situatie een aantal weken duren, dus "even" uit huis gaan tijdens het inspuiten heeft maar beperkt effect.
Zelf ook zo een bedrijfje over de vloer gehad, na wat resource bleek dus dat ze elke x aantal jaar een nieuwe bedrijfsnaam aannamen. De verkoper was ook hard aan het pushen, was ik snel klaar mee.Franciesco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:29:
De derde adviseur die bij mij over de vloer kwam die raadde het opnieuw isoleren van de spouwmuur direct af i.v.m. bestaande isolatie en de situatie van mijn huis. Dak isolatie raadde hij wel aan, dit heeft mijn gas verbruik van 1200m2 naar 800m2 gebracht gelijk aan een gemiddeld appartement
Ja en heb je gekozen voor EPS parels? Dat is beter denk ikZackito schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Zelf ook zo een bedrijfje over de vloer gehad, na wat resource bleek dus dat ze elke x aantal jaar een nieuwe bedrijfsnaam aannamen. De verkoper was ook hard aan het pushen, was ik snel klaar mee.
De derde adviseur die bij mij over de vloer kwam die raadde het opnieuw isoleren van de spouwmuur direct af i.v.m. bestaande isolatie en de situatie van mijn huis. Dak isolatie raadde hij wel aan, dit heeft mijn gas verbruik van 1200m2 naar 800m2 gebracht gelijk aan een gemiddeld appartement
Nee, niet (extra) geisoleerd i.v.m. mogelijke vochtproblemen door bestaande isolatie. Advies was om de gehele spuw leeg te maken maar dit is nu een duur geintje, afwachten of dit in de toekomst beter en goedkoper kan en dan opnieuw isoleren.supayoshi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Ja en heb je gekozen voor EPS parels? Dat is beter denk ik
Ja spouw hier is nog helemala leeg, vandaag mijn kleine onderzoek naar de beste oplossingZackito schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Nee, niet (extra) geisoleerd i.v.m. mogelijke vochtproblemen door bestaande isolatie. Advies was om de gehele spuw leeg te maken maar dit is nu een duur geintje, afwachten of dit in de toekomst beter en goedkoper kan en dan opnieuw isoleren.

Er lopen daar een aantal zaken door elkaar.Franciesco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:51:
De verhalen verschillen daar volgens mij wat over, maar de dampen schijnen wel vooral vrij te komen bij de verwerking en het drogingsproces. De droging kan afhankelijk van de situatie een aantal weken duren, dus "even" uit huis gaan tijdens het inspuiten heeft maar beperkt effect.
Het complete gebrek aan transparantie in die sectoren voor de diverse schuimen en hun risico's. Er zijn zelfs merken die op hun site niet eens vermelden dat het om UF-schuim gaat en das niet transparant. Immers via de ISDE meldcode lijst is voor de meeste isolatie materialen heel simpel te achter halen wat het is, zie plaatje van Google...Hurefoam is UF-schuim en hoe @supayoshi aan PIR komt mag door hem/haar (?) zelf verteld worden. Zie Google search voor Hurefoam:
/f/image/EtSdJkSWy0EJen7qswHXlGOj.png?f=fotoalbum_large)
Bij UF-schuim is er per land een verschillend beleid hoelang er geadviseerd wordt om te luchten, in NL meerdere dagen terwijl het in België meerdere weken kan zijn. Er zijn landen, oa Canada, waar UF-schuim gewoon verboden is. Reminder: Het formaldehyde dat er uit kan komen is in NL officieel benoemd als vermoedelijk kankerverwekkend. Dat is de reden om te luchten. Er is een maximale blootstellingswaarde voor het formaldehyde gas in huis, staat in het Bouwbesluit, maar als je de certificaten lest lees je nergens dat het gemeten wordt!
Het UF-schuim was altijd materiaal dat bij verouderen bros werd en uit elkaar viel en dus (groten)deels onderin de spouw kwam te liggen. Het ontbreekt totaal aan onderbouwd info dat het zgn.... nieuwe UF-schuim dat probleem niet zou hebben. O.b.v. wat je wel kunt vinden lijkt het hetzelfde, maar de echte chemische gegevens krijg je vast niet te zien, maar ook geen technische rapporten om het duurzaamheidsverschil, wel of niet meer bros worden van het huidige material te onderbouwen.
PUR-schuim: Een ongrijpbaar probleem is of je voor isocyanaat of bij producten dat mogelijk bij het spuiten/het reageren in huis kan komen, latent allergisch bent of zo wie zo allergisch er voor bent.
Zeer complexe materie die nog niet tot een wettelijke regeling geleid heeft.
Meer info:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
En nog overlap/aanvulling hiermee wat ik in een overleg met een energie coach hem nog gestuurd heb: :
Bij PUR-schuim is het dan ook nog zaak om heel goed te letten op open en gesloten-cellig schuim, die een enorm verschil hebben in waterdampdichtheid. Zie in dit verhaal de consequenties van een verkeerde keuze in de UK: route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"https://www.tbv-online.nl...et-is-niet-wat-het-lijkt/
Na de RTL uitzending dat er een HASKoningDHV rapport op stapel staat (voor de minister..) regende het klachten bij het PUR-meldpunt.
Bron: https://www.meldpuntpursl...gen-nav-de-rtl-uitzending
Mogelijk is dit nu pas een start van wat al meer dan 10 jaar speelt.
En ozonvriendelijke gespoten PUR dan?
Tja, eigenlijk zou ik al om bovengenoemde reden voor PUR-schuim afhaken.
Tav ozonvriendelijke drijfgassen: Hoe je het ook wendt of keert, het blijven organische drijfgassen/oplosmiddelen, we willen toch zo wie zo daar van af? Het gaat toch de lucht in? .
En t.a.v. het ozonvriendelijk zijn van het drijfgas/oplosmiddel : En wat als later blijkt door meer inzichten dat het ozonvriendelijke toch minder zou zijn dan nu lijkt? En water gedragen (gebaseerde) PUR-schuim systemen? Het blijven isocyanaat bevattende systemen en vallen dus onder het bovenstaande verhaal. Er is nog veel te weinig bekend dat dit type wel veilig zou zijn, voor mijzelf een no-go.
Edit: Bouwafval dat met PUR-schuim vervuild is moet apart afgevoerd worden als chemisch afval.
De rechter heeft een bewoner gedwongen om daar aan mee te betalen.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOVE:2021:1012
Aan het einde van een stukje op het forum uit 2021 kwam dit afval thema al eerder ter sprake.
Ik ga hier dus niets verbieden, alleen maar informeren wat er over die schuim thema's te vinden is. Ik heb wel een relevante professionele chemische achtergrond, zowel theoretisch als praktisch op isocyanaat en UF-grondstoffen gebied, ben ARBO/risico getraind in dit veld, maar ik ben geen arbeidshygiënist of toxicoloog maar kan door mijn professionele achtergrond relevante zaken ervan begrijpen en toepassen. Waar er zaken niet duidelijk waren was er op op hoog, global niveau, contact met de HSE/veiligheidsdeskundige om daar waar de procedures nog niet duidelijk genoeg waren deze aan te scherpen zodat er altijd veilig met deze materialen gewerkt werd. Als meewerkend projectleider had ik binnen de door mij geleide projecten mijn eigen verantwoording, die (meen ik zelfs nog) in mijn functieomschrijving stond om voor het bedrijf en haar klanten veilige producten te ontwikkelen.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 09-02-2023 13:39 ]
Dat is moeilijk te achterhalen maar dit is ook niet waar het over het algemeen fout gaat. Slecht tot niet verlijmde parels is een kwestie van verwerking en niet van het type lijm wat gebruikt wordt.supayoshi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]
Ja spouw hier is nog helemala leeg, vandaag mijn kleine onderzoek naar de beste oplossingLijken toch zeker de parels te worden... hoe controleer ik wie er goede lijm gebruikt?
Voordat de werkzaamheden beginnen moet er eerst gekalibreerd worden. Ook tijdens het vullen is het handig om te blijven controleren of er genoeg lijm mee komt.
Leveranciers van parels verkopen ook lijm wat voor hun product gemaakt en dit wordt door de meeste bedrijven ook bij 1 leverancier ingekocht. Jaarlijkse bedrijfsaudits door de certificeringsinstantie controleren ook op het type product en de opslag ervan.
Ik zou zeker eerst naar de natte vloer kijken om dat op te lossen. En dan gaan meten wat de vocht waardes zijn, parels kan minder met vocht omgaan dan Supafill en is goedkoper.supayoshi schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]
Ja spouw hier is nog helemala leeg, vandaag mijn kleine onderzoek naar de beste oplossingLijken toch zeker de parels te worden... hoe controleer ik wie er goede lijm gebruikt?
Hier ook het voornemen om de gevel te isoleren met de gasprijzen. De keus is gevallen op EPS parels vanwege het feit dat deze eventueel nog op een later moment enigzins te verwijderen zijn bij issues. Dat, en het bedrijf wat hier in de regio de meeste gevels isoleert heeft er goeie ervaringen mee en van wat ik heb begrepen het merendeel van hun klanten ook.
Desalniettemin zie ik hier en daar toch wat huizen met gevels aan de voorkant die her en der.. Nattig ogen. De wijk bestaat uit huizen allemaal gebouwd in de half jaren jaren 70, gebouwd op zandgrond en dus ook zonder kruipruimte.
Dit topic al enigzins doorgenomen hebbende, zijn er nog zaken waar ik vooraf rekening mee moet maken? Het bedrijf wat gaat isoleren is langs geweest om de spouwdiepte te meten e.d., maar naar mijn weten is er niet gekeken om er baarden danwel rommel onderin de spouw ligt. Ik las her en der op andere plaatsen dat het toegevoegde waarde kan hebben vooraf zelf nog even te kijken met een goedkope scope o.i.d. is dat iets wat nuttig is?
Desalniettemin zie ik hier en daar toch wat huizen met gevels aan de voorkant die her en der.. Nattig ogen. De wijk bestaat uit huizen allemaal gebouwd in de half jaren jaren 70, gebouwd op zandgrond en dus ook zonder kruipruimte.
Dit topic al enigzins doorgenomen hebbende, zijn er nog zaken waar ik vooraf rekening mee moet maken? Het bedrijf wat gaat isoleren is langs geweest om de spouwdiepte te meten e.d., maar naar mijn weten is er niet gekeken om er baarden danwel rommel onderin de spouw ligt. Ik las her en der op andere plaatsen dat het toegevoegde waarde kan hebben vooraf zelf nog even te kijken met een goedkope scope o.i.d. is dat iets wat nuttig is?
@route99
Dank voor je heldere uiteenzetting.
Du moment dat wij gaan isoleren (als dat überhaupt kan met onze spouw) ga ik dit nogmaals lezen.
Daarnaast zal ik je om advies vragen.
Dank voor je heldere uiteenzetting.
Du moment dat wij gaan isoleren (als dat überhaupt kan met onze spouw) ga ik dit nogmaals lezen.
Daarnaast zal ik je om advies vragen.
@xxxneoxxx gewoon zorgen dat het goed op papier staat, zei gaan kijken en beoordelen, en betaal achter af.
En goed laten kijken naar de natte muren, anders een andere oplossing zoeken.
Of... je zoekt (andere) bedrijven, die je vooraf meer info bezorgen en dat ook goed communiceren.. .zodat je een betere afweging kunt maken wat je definitieve keuze zal worden.
Bij mij liever zoveel mogelijk vooraf en niet achteraf ook al staat het zwart op wit. Dat laatste blijft altijd een aanrader.
Bij mij liever zoveel mogelijk vooraf en niet achteraf ook al staat het zwart op wit. Dat laatste blijft altijd een aanrader.
Ik ben zelf soms een beetje laks in 'zwart op wit'.route99 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:43:
Of... je zoekt (andere) bedrijven, die je vooraf meer info bezorgen en dat ook goed communiceren.. .zodat je een betere afweging kunt maken wat je definitieve keuze zal worden.
Ben ook conflictvermijdend.
Dus voor mij is het 't fijnste als ik alles helder voor ogen heb.
Dat bereik ik meestal door mezelf overal bij manisch in te verdiepen.
Ik weet meer van keukens bijvoorbeeld dan menig keukenverkoper.
ja, dat was sowieso het plan.JJmac schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:40:
@xxxneoxxx gewoon zorgen dat het goed op papier staat, zei gaan kijken en beoordelen, en betaal achter af.
@xxxneoxxx ingeblazen wol is achteraf ook te verwijderen heb ik begrepen. Mocht dat onverhoopt nodig zijn. Dus die eigenschap lijkt me niet bepalend om perse voor EPS parels te moeten gaan.
Zelf heb ik inmiddels 4 offertes en schouwingen gehad. Op 1 na hebben ze allemaal in de spouw gekeken met een camera en kwamen ze tot dezelfde conclusie dat de spouw geschikt/schoon genoeg is voor naisolatie.
De 4de wilde overigens ook in de spouw kijken maar heb ik afgehouden omdat tijdens het gesprek ter plaatse al bleek dat het financieel niet interessant zou zijn om met hen in zee te gaan: het offertebedrag zou ca 50% hoger liggen dan de goedkoopste (met hetzelfde isolatiemateriaal namelijk Knauf Supafil). Dat zinloze extra boorgat (of misschien wel gaten) in mijn pas volledig opnieuw gevoegde en geïmpregneerde gevel kon ik daarmee voorkomen.
Ik heb trouwens voor de offerte aanvragen expres voor de grotere jongens in de isolatiewereld gekozen: Pluimers, Takkenkamp, Plus isolatie en Nederland isoleert. Daar had ik qua ervaring en garantie toch een beter gevoel bij. Maar dat is uiteraard aan ieder persoonlijk.
Of het e.e.a. goed uitpakt moet ik nog gaan beleven.
Zelf heb ik inmiddels 4 offertes en schouwingen gehad. Op 1 na hebben ze allemaal in de spouw gekeken met een camera en kwamen ze tot dezelfde conclusie dat de spouw geschikt/schoon genoeg is voor naisolatie.
De 4de wilde overigens ook in de spouw kijken maar heb ik afgehouden omdat tijdens het gesprek ter plaatse al bleek dat het financieel niet interessant zou zijn om met hen in zee te gaan: het offertebedrag zou ca 50% hoger liggen dan de goedkoopste (met hetzelfde isolatiemateriaal namelijk Knauf Supafil). Dat zinloze extra boorgat (of misschien wel gaten) in mijn pas volledig opnieuw gevoegde en geïmpregneerde gevel kon ik daarmee voorkomen.
Ik heb trouwens voor de offerte aanvragen expres voor de grotere jongens in de isolatiewereld gekozen: Pluimers, Takkenkamp, Plus isolatie en Nederland isoleert. Daar had ik qua ervaring en garantie toch een beter gevoel bij. Maar dat is uiteraard aan ieder persoonlijk.
Of het e.e.a. goed uitpakt moet ik nog gaan beleven.
Wij hebben een soortgelijke spouw maar dan met steenwol platen van 4-5cm. Je resultaten klinken erg goed, mag ik vragen wat je kwijt was?Drardollan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:52:
[...]
Dat kan ik zeker.
Mijn huis is uit 1989. Vanuit de bouw was er al isolatie aanwezig, platen met piepschuim. Deze zaten nog behoorlijk goed op hun plek overigens. De spouw is 10cm breed en de platen zijn ongeveer 4cm. De overige 6cm is nu opgevuld met gelijmde EPS parels door Isolatie Centraal.
Door deze EPS parels zitten de piepschuim platen nu weer strak tegen het huis aan. Voor EPS parels heb je minstens 4cm vrije en schone spouw nodig zover ik weet, meer is wel beter.
In mijn geval zijn de stootvoegen net boven de grond dichtgemaakt omdat deze niet meer nodig zijn. De stootvoegen tegen de nok aan zijn open gelaten en de spouw is helemaal bovenaan ook open. Mocht er dus onverhoopt vocht in de spouw komen dan kan dat wel gewoon naar buiten. Deze stootvoegen en de geboorde gaten zijn netjes met de juiste kleur dichtgemaakt, je ziet het nog wel iets maar ik verwacht dat je over een jaar er niks meer van ziet.
Ben dus erg tevreden, de gemorste EPS parels (en dat waren er niet veel) zijn netjes met bezem en stoffer en blik opgeveegd. Ik ga niet beweren dat ze elke parel te pakken hadden, er zal ongetwijfeld een enkeling weggewaaid zijn, maar gezien eerdere horrorverhalen met parels die overal en nergens lagen en heen waaiden heb ik geen last gehad. Erg schoon gewerkt en ze hebben constant gecontroleerd of de parels niet naar buiten kwamen ergens en of er een voldoende lijmlaag meeging de spouw in.
Bescheiden kickje.Bra-Jo schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:59:
Even mijn licht opsteken hier.
Nomen nescio
@Bra-Jo Wordt imho amper gedaan, dus je zult ff moeten googelen en daar zijn wisselende resultaten/meningen:
https://www.google.com/se...langs+boven+vol+te+gieten
https://www.google.com/se...langs+boven+vol+te+gieten
@Bra-Jo Kun je niet beter een (al dan niet tijdelijke) voorzetwand met isolatie plaatsen? Of is dat erg bewerkelijk i.v.m. ramen etc?
Gevoelsmatig zie ik dit alleen werken bij een erg brede spouw en beperkte hoogte. Als je al iets van een lange trillnaald had om de boel goed te verdichten zou ik er al iets meer vertrouwen in hebben.
Bovendien gaat dat nooit lukken icm lijm waarmee je dus bij wijzigingen ooit het vrijkomen in de omgeving riskeert met bijbehorende negatieve milieugevolgen.
Tnx voor jullie reacties!
@route99 Al gedaan, inderdaad weinig van gevonden, daarom hoopte ik dat er hier misschien iemand met ervaring was.
@Franciesco Voorzetwand hebben we aan twee kanten gedaan (lange muur). Aan de andere kanten zitten de deur, een groot raam, is binnenkant al afgewerkt met toilet en douche, etc. Dus daar helaas niet haalbaar.
@johanPo Spouw is ca 6cm, hoogte 2m10 ongeveer, dus dat zou redelijk moeten gaan. En milieu? Na mij de zondvloed.
Nee zonder gekheid, goed punt. We hebben geen wijzingsplannen, maar iemand anders over 20, 30 jaar misschien wel. Ik wil er eigenlijk niet verantwoordelijk voor zijn dat er tzt een vrachtwagen zitzakken opengetrokken wordt. 
Denk dat ik toch maar ga informeren bij isolatiebedrijven, hopelijk blijven de kosten een beetje binnen de perken en zijn we voor het nieuwe stookseizoen aan de beurt.
@route99 Al gedaan, inderdaad weinig van gevonden, daarom hoopte ik dat er hier misschien iemand met ervaring was.
@Franciesco Voorzetwand hebben we aan twee kanten gedaan (lange muur). Aan de andere kanten zitten de deur, een groot raam, is binnenkant al afgewerkt met toilet en douche, etc. Dus daar helaas niet haalbaar.
@johanPo Spouw is ca 6cm, hoogte 2m10 ongeveer, dus dat zou redelijk moeten gaan. En milieu? Na mij de zondvloed.

Denk dat ik toch maar ga informeren bij isolatiebedrijven, hopelijk blijven de kosten een beetje binnen de perken en zijn we voor het nieuwe stookseizoen aan de beurt.
Nomen nescio
@Bra-Jo Om hoeveel oppervlakte (muur minus ramen en deuren) gaat het? Aan de hand daarvan kan er wellicht een prijsindicatie gegeven worden in dit topic voor recente vergelijkbare offertes.
@Franciesco Zal zo'n 36 m2 zijn.
Edit: welke van die vier was bij jou zoveel duurder dan de rest? Dan kan ik die in ieder geval overslaan...
Edit: welke van die vier was bij jou zoveel duurder dan de rest? Dan kan ik die in ieder geval overslaan...
[ Voor 62% gewijzigd door Bra-Jo op 10-02-2023 14:19 ]
Nomen nescio
@Bra-Jo ok, dat is redelijk vergelijkbaar met mijn voorgevel van ca 30m2 (muuroppervlak minus ramen). Zeker met de diverse starttarieven in aanmerking genomen.
Ter indicatie (allen met 5cm Knauf Supafil):
- Offerte uit oktober 2022 van Plus isolatie (waar het starttarief 40m2 was): ca €1050 incl BTW. De prijzen schijnen per 2023 behoorlijk gestegen te zijn, dus ik verwacht al gauw +€100 anno 2023.
- Offerte Pluimers januari 2023 (waar het starttarief 40 of 50m2 was): ca €1500 incl BTW
- Offerte Takkenkamp januari 2023 (waar het starttarief 30m2 was): ca €1050 incl BTW
- Nederland Isoleert december 2022 (starttarief kan ik me niet meer herinneren): ca €1200 incl BTW. Hier zal anno 2023 vast ook rond de €100 bij komen
Tnx!Franciesco schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:28:
@Bra-Jo ok, dat is redelijk vergelijkbaar met mijn voorgevel van ca 30m2 (muuroppervlak minus ramen). Zeker met de diverse starttarieven in aanmerking genomen.
- Offerte uit oktober 2022 van Plus isolatie (waar het starttarief 40m2 was): ca €1050 incl BTW. De prijzen schijnen per 2023 behoorlijk gestegen te zijn, dus ik verwacht al gauw +€100 anno 2023.
- Offerte Pluimers januari 2023 (waar het starttarief 40 of 50m2 was): ca €1500 incl BTW
- Offerte Takkenkamp januari 2023 (waar het starttarief 30m2 was): ca €1050 incl BTW
- Nederland Isoleert december 2022 (starttarief kan ik me niet meer herinneren): ca €1200 incl BTW. Hier zal anno 2023 vast ook rond de €100 bij komen
Iets meer dan ik gehoopt had, maar nog wel te doen, zeker als het dan 100% zeker goed gebeurt. Ik ga ze allevier even aanschrijven, en nog een paar hier in de regio zoeken, en dan gaan we het zien.
Nomen nescio
Zat even te denken, kun je iets met chips isolatie, normaal veel gebruikt in kruipruimtes de zakken kosten ca 35 euro en je kan een blazer huren voor 130 euro.
https://www.drowa.nl/product/drowa-chips-500-liter/
https://www.drowa.nl/product/drowa-chips-500-liter/
@JJmac Weet je dat wel zeker, vergelijk ze eens op de foto's en probeer dan maar een een Drowa chip fatsoenlijk in de spouw te krijgen.... het zijn wrs niet voor niets kleine parels om een goede vulling te krijgen?
De tekst onder de foto is ook van mij.
De tekst onder de foto is ook van mij.
/f/image/QqKJAWE40iKGTCqM9tKiKMJV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 10-02-2023 19:44 ]
Die chips zijn er diverse soorten en maten, wel groter dan de parels, het idee was meer dat je met een blazer de isolatie zelf in kan spuiten wat hij zelf suggereert. En het was maar een idee, suggestie.
De clean sweep technologie is inmiddels vrij gebruikelijk.ZeRoC00L schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:13:
Dure grap geweest voor dat bedrijf, leeghalen is ook niet gebruikelijk en behoorlijk intensief.
https://www.google.com/search?q=spouw+sweep
Tis vast niet goedkoop, lees wel eens wat over €1000 of meer. Er moet immers wel een speciale vrachtauto komen (inhuren?), en dan nog 1-2 personen v/h isolatie bedrijf...
Dat nemen zij dus nu voor hun rekening.....
De afgelopen weken zijn er 2 bedrijven over de vloer geweest voor het maken van een offerte voor het vullen van de spouw. Mijn persoonlijke voorkeur ging daarbij uit naar Supafil (of soortgelijks).
Het eerste bedrijf (Plus Isolatie) haakte af nadat de spouw was bekeken. Hoewel die schoon was bleek ook dat de spouw erg smal is. Omdat dat bedrijf enkel met glaswol werkt hadden zij een spouw nodig van minimaal 4,5 cm. De adviseur van Plus zei daarbij dat als een ander bedrijf deze spouw wel zou willen isoleren het cowboys zijn. Met dat idee heb ik de twee bedrijven die nog langs zouden komen afgebeld. Eén van die bedrijven zei ook dat zij een dergelijke spouw niet willen isoleren.
Pluimers wilde echter alsnog langskomen om de situatie zelf te beoordelen. Naar eigen zeggen omdat zij het enige bedrijf zijn di een spouw van 3 cm kunnen isoleren. De adviseur van Pluimers zei direct dat Supafil of parels geen optie zijn i.v.m. de breedte van de spouw. De enige optie was HR-IsoPlus 35. Daarbij direct de kanttekening dat dit het duurste materiaal is dat zei aanbieden. Wel zou dit materiaal het voordeel hebben dat eventuele cementbaarden of ander vuil minder risico vormen omdat Pur vloeibaar is.
De offerte is in totaal € 3.700 voor 66m2. Dit is inclusief drie ventilatieroosters en het kitten van de raamkozijnen (zitten open kieren naar de spouw). Daarnaast moeten ze werken met een 12mm boor vanwege de smalle knipvoeg die wij hebben.
Situatie huis:
- Jaren 30
- Hoekwoning
- De spouw is tussen de 33 en 35 millimeter breed
Vooraf was ik uitgegaan van +- €2.500. De prijs viel dus fors tegen. Ook kom ik niet in aanmerking voor subsidie omdat de spouw minder dan 4cm breed is. Wel krijg ik een deel vergoed van mijn werkgever waardoor het bedrag dat ik betaal ongeveer €2.700 is.
Nu blijf ik toch met wat vragen zitten:
- Waarom is er maar één partij (weliswaar met een goede reputatie) die dit wil doen?
- Is het niet veel te duur?
- Waarom kan ik zo weinig over HR-Isoplus 35 vinden?
Waar ik nu op uit kom is:
+ Er is enige spouwmuurisolatie dus minder stoken.
+ Binnenklimaat zal vermoedelijk prettiger zijn/minder koude muren.
+ De waarde van de woning bij verkoop ligt iets hoger.
- Forse prijs.
- Hoeveel scheelt 3cm isolatie nou echt?
- De duurzaamheid van pur.
Is er iets dat ik over het hoofd zie? En hoe zien jullie het aanbod?
Het eerste bedrijf (Plus Isolatie) haakte af nadat de spouw was bekeken. Hoewel die schoon was bleek ook dat de spouw erg smal is. Omdat dat bedrijf enkel met glaswol werkt hadden zij een spouw nodig van minimaal 4,5 cm. De adviseur van Plus zei daarbij dat als een ander bedrijf deze spouw wel zou willen isoleren het cowboys zijn. Met dat idee heb ik de twee bedrijven die nog langs zouden komen afgebeld. Eén van die bedrijven zei ook dat zij een dergelijke spouw niet willen isoleren.
Pluimers wilde echter alsnog langskomen om de situatie zelf te beoordelen. Naar eigen zeggen omdat zij het enige bedrijf zijn di een spouw van 3 cm kunnen isoleren. De adviseur van Pluimers zei direct dat Supafil of parels geen optie zijn i.v.m. de breedte van de spouw. De enige optie was HR-IsoPlus 35. Daarbij direct de kanttekening dat dit het duurste materiaal is dat zei aanbieden. Wel zou dit materiaal het voordeel hebben dat eventuele cementbaarden of ander vuil minder risico vormen omdat Pur vloeibaar is.
De offerte is in totaal € 3.700 voor 66m2. Dit is inclusief drie ventilatieroosters en het kitten van de raamkozijnen (zitten open kieren naar de spouw). Daarnaast moeten ze werken met een 12mm boor vanwege de smalle knipvoeg die wij hebben.
Situatie huis:
- Jaren 30
- Hoekwoning
- De spouw is tussen de 33 en 35 millimeter breed
Vooraf was ik uitgegaan van +- €2.500. De prijs viel dus fors tegen. Ook kom ik niet in aanmerking voor subsidie omdat de spouw minder dan 4cm breed is. Wel krijg ik een deel vergoed van mijn werkgever waardoor het bedrag dat ik betaal ongeveer €2.700 is.
Nu blijf ik toch met wat vragen zitten:
- Waarom is er maar één partij (weliswaar met een goede reputatie) die dit wil doen?
- Is het niet veel te duur?
- Waarom kan ik zo weinig over HR-Isoplus 35 vinden?
Waar ik nu op uit kom is:
+ Er is enige spouwmuurisolatie dus minder stoken.
+ Binnenklimaat zal vermoedelijk prettiger zijn/minder koude muren.
+ De waarde van de woning bij verkoop ligt iets hoger.
- Forse prijs.
- Hoeveel scheelt 3cm isolatie nou echt?
- De duurzaamheid van pur.
Is er iets dat ik over het hoofd zie? En hoe zien jullie het aanbod?
Fujifilm XT-20 / fujiflm xc 15-45 / Dell Inspiron 27 7775 All-in-One
@NDJ88 Iets..... https://www.pluimers.nl/w...07/HR-IsoPlus-35-2021.pdf
Het is dus een 2 componenten Pur-schuim, opencellig. De voordelen zijn voor de merken als BASF en zo. redelijk verglijkbaar, maar de nadelen ook.....
HET probleem van PuR- schuim nemen is dat voor een aantal nadelen de voorspelbaarheid slecht is. De nadelen kun je zo hier terug vinden.
EPS parels kan ook van 3 cm https://www.google.com/se...spouwmuur++minimale+dikte
Het is vaak een aanrader om de muur te hydrofoberen, in de praktijk is dat niet altijd nodig, heb een probleemloos huis uit 1918 gezien zonder die extra actie. Al 3 jaar EPS, geen probleem.
De afweging blijft altijd iets van jezelf.
Ja... het is duur die PUR....
PS: Is isoleren van binnenuit een optie? Een PIR plaat isoleert ca 1,7 beter dan die PUR van Pluimers...
Dus met 20 mm PIR plaat doe je net zoveel als met die PUR-schuim als je 35 mm daarvan hebt.
Kun je binnen meer dan 20 mm PIR kwijt, bijv 40 mm dan ben je 2x zo goed als spouwmuur isolatie... oef...
Als je die 40 mm PIR platen zelf doet ca 12 euro/m2 (excl rachels en gipsplaten) ipv €60/m2 van Pluimers....en dan ook nog 2x beter qua Rd
Prijsvoorbeeld: https://www.isolatiemater...40mm-rd180-9plpak-2592-m2
Het is dus een 2 componenten Pur-schuim, opencellig. De voordelen zijn voor de merken als BASF en zo. redelijk verglijkbaar, maar de nadelen ook.....
HET probleem van PuR- schuim nemen is dat voor een aantal nadelen de voorspelbaarheid slecht is. De nadelen kun je zo hier terug vinden.
EPS parels kan ook van 3 cm https://www.google.com/se...spouwmuur++minimale+dikte
Het is vaak een aanrader om de muur te hydrofoberen, in de praktijk is dat niet altijd nodig, heb een probleemloos huis uit 1918 gezien zonder die extra actie. Al 3 jaar EPS, geen probleem.
De afweging blijft altijd iets van jezelf.
Ja... het is duur die PUR....
PS: Is isoleren van binnenuit een optie? Een PIR plaat isoleert ca 1,7 beter dan die PUR van Pluimers...
Dus met 20 mm PIR plaat doe je net zoveel als met die PUR-schuim als je 35 mm daarvan hebt.
Kun je binnen meer dan 20 mm PIR kwijt, bijv 40 mm dan ben je 2x zo goed als spouwmuur isolatie... oef...
Als je die 40 mm PIR platen zelf doet ca 12 euro/m2 (excl rachels en gipsplaten) ipv €60/m2 van Pluimers....en dan ook nog 2x beter qua Rd
Prijsvoorbeeld: https://www.isolatiemater...40mm-rd180-9plpak-2592-m2
[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 12-02-2023 13:03 ]
@NDJ88 In mijn ervaring (met offertes) is Pluimers duurder dan diverse andere aanbieders. Wellicht is dat ook (deels) de reden dat de offerte hoog uit valt. Al heb je in jouw situatie vanwege de smalle spouw misschien weinig keuze.
Met een spouw van 35mm gevuld met HR-IsoPlus 35 haal je een Rc (dus incl stenen buiten- en binnenmuur) van ca 1,3. Dat is weinig. Aan de andere kant: een gevel met een lege sterk geventileerde spouw heeft een Rc van slechts 0,15. Als de spouw van diezelfde gevel niet geventileerd is, is de Rc rond de 0,45. Allen gebaseerd op berekeningen in Ubakus. Met andere woorden: ook al is een nageisoleerde gevel met een Rc van ca 1,3 laag, het is wel een duidelijke verbetering. Bovendien zal je kierdichtheid waarschijnlijk ook verbeteren wat nog wat winst oplevert.
Ik sluit me aan bij @route99: is gevelisolatie mogelijk via voorzetwanden? Of via een nieuwe buitengevel, maar dat zal gezien de hoekwoning waarschijnlijk niet kunnen? Beide zijn natuurlijk veel ingrijpender en afhankelijk van de keuze kostbaarder dan spouwisolatie, maar daarmee kan je wel een veel hogere isolatiewaarde bereiken.
De vraag of je tevreden kunt zijn met een Rc van ca 1,3 is denk ik ook belangrijk.
Met een spouw van 35mm gevuld met HR-IsoPlus 35 haal je een Rc (dus incl stenen buiten- en binnenmuur) van ca 1,3. Dat is weinig. Aan de andere kant: een gevel met een lege sterk geventileerde spouw heeft een Rc van slechts 0,15. Als de spouw van diezelfde gevel niet geventileerd is, is de Rc rond de 0,45. Allen gebaseerd op berekeningen in Ubakus. Met andere woorden: ook al is een nageisoleerde gevel met een Rc van ca 1,3 laag, het is wel een duidelijke verbetering. Bovendien zal je kierdichtheid waarschijnlijk ook verbeteren wat nog wat winst oplevert.
Ik sluit me aan bij @route99: is gevelisolatie mogelijk via voorzetwanden? Of via een nieuwe buitengevel, maar dat zal gezien de hoekwoning waarschijnlijk niet kunnen? Beide zijn natuurlijk veel ingrijpender en afhankelijk van de keuze kostbaarder dan spouwisolatie, maar daarmee kan je wel een veel hogere isolatiewaarde bereiken.
De vraag of je tevreden kunt zijn met een Rc van ca 1,3 is denk ik ook belangrijk.
@Franciesco Dat voordeel zouden EPS parels ook grotendeels hebben. Een vd 2 is iig beter dan niks doen, maar binnen wat doen gaat veel effectiever en kost een fractie (ca 1/4 tov Pluimers, die idd als prijzig te boek staan).
@route99 EPS parels zullen de kierdichtheid vast ook verbeteren ja. Mijn opmerking was in zijn algemeenheid met spouwisolatie bedoeld.
Of voorzetwanden goedkoper zullen zijn dan spouwmuurisolatie betwijfel ik: er is immers (wat je zelf ook al aangeeft) veel meer nodig dan alleen wat PIR platen: houten regelwerk/metalstuds oid, gipsplaten, wcd’s die verplaatst moeten worden, afwerking rondom kozijnen, vensterbanken die wellicht niet meer passen, radiatoren die verplaatst moeten worden, afwerking van de voorzetwanden zelf etc. etc.
En aangenomen dat @NDJ88 dit zelf kan doen.
Of voorzetwanden goedkoper zullen zijn dan spouwmuurisolatie betwijfel ik: er is immers (wat je zelf ook al aangeeft) veel meer nodig dan alleen wat PIR platen: houten regelwerk/metalstuds oid, gipsplaten, wcd’s die verplaatst moeten worden, afwerking rondom kozijnen, vensterbanken die wellicht niet meer passen, radiatoren die verplaatst moeten worden, afwerking van de voorzetwanden zelf etc. etc.
En aangenomen dat @NDJ88 dit zelf kan doen.
@Franciesco Het ging me in 1e instantie gewoon om de offset dat 2cm binnen al gelijk of beter dan die PUR spouw schuim. Als het technisch binnen kan dan kun je wrs voor die bijna 4000 euro binnen wel 40 mm compleet laten zetten, maar das dus afhankelijk of het technisch goed kan, als er teveel mitsen en maren zijn kan het zo wie zo niet gedaan worden, een reden om voor mij het eerder nog niet verder te benoemen water mogelijk wel nog bij moet komen, het rijtje dat je noemde.
@Franciesco en @route99 dank voor jullie antwoorden. Daar word ik wijzer van.
Aan een voorzetwand had ik nog niet gedacht. Dat is iets wat ik, met wat hulp van familie, zelf zou kunnen. Een behoorlijke klus, dat wel. Echter ontstaat er wel direct een probleem met het deurkozijn. Die is niet diep genoeg voor 40mm. En de vensterbanken zitten nagenoeg (+-1cm) vlak op de muren. Dus dat wordt een lastige... Ga ik nog eens naar kijken.
Het isoleren via een nieuwe buitengevel zie ik niet zitten. De steeg is al vrij smal.
Verder zal ik me nog eens in de voor- en nadelen van pur verdiepen.
Wellicht nog relevant. Ons gasverbruik is, ten opzichte van wat ik vaak hoor niet erg hoog. Over de afgelopen 3 jaar is het gemiddeld 850m3 waarvan 200m3 voor warmwater.
Aan een voorzetwand had ik nog niet gedacht. Dat is iets wat ik, met wat hulp van familie, zelf zou kunnen. Een behoorlijke klus, dat wel. Echter ontstaat er wel direct een probleem met het deurkozijn. Die is niet diep genoeg voor 40mm. En de vensterbanken zitten nagenoeg (+-1cm) vlak op de muren. Dus dat wordt een lastige... Ga ik nog eens naar kijken.
Het isoleren via een nieuwe buitengevel zie ik niet zitten. De steeg is al vrij smal.
Dat wist ik niet. Ik zal wat bedrijven na gaan bellen hoe die hiernaar kijken.EPS parels kan ook van 3 cm https://www.google.com/se...spouwmuur++minimale+dikte
Verder zal ik me nog eens in de voor- en nadelen van pur verdiepen.
Dank voor de berekening. Dat maakt het geheel wat beter te vergelijken.35mm gevuld met HR-IsoPlus 35 haal je een Rc (dus incl stenen buiten- en binnenmuur) van ca 1,3
Wellicht nog relevant. Ons gasverbruik is, ten opzichte van wat ik vaak hoor niet erg hoog. Over de afgelopen 3 jaar is het gemiddeld 850m3 waarvan 200m3 voor warmwater.
Fujifilm XT-20 / fujiflm xc 15-45 / Dell Inspiron 27 7775 All-in-One
@NDJ88

PUR versus EPS qua isolatiekracht?
lambda 0,037 versus 0,034 , dus EPS kan beter zijn, lager is beter (merk afhankelijk)
Succes met je uitdagingen.
Teamwork....Aan een voorzetwand had ik nog niet gedacht. Dat is iets wat ik, met wat hulp van familie, zelf zou kunnen. Een behoorlijke klus, dat wel....
Met een sierlijstje afwerken? Dat werd vroeger wel vaker gedaan om eea te verbergen..... Echter ontstaat er wel direct een probleem met het deurkozijn. Die is niet diep genoeg voor 40mm.
Kijk/zoek eens rond hoe anderen dan doen.En de vensterbanken zitten nagenoeg (+-1cm) vlak op de muren
PUR versus EPS qua isolatiekracht?
lambda 0,037 versus 0,034 , dus EPS kan beter zijn, lager is beter (merk afhankelijk)
Netjes. Maar denk ook aan comfort voor die muur. Als je de hobbels op kunt lossen.... kun je zelf voor die bijna 4000 euro heel veel meer doen, 2x zoveel beter dan de spouw alleen....Ons gasverbruik is,..... niet erg hoog. ...... gemiddeld 850m3 waarvan 200m3 voor warmwater.
Succes met je uitdagingen.
Bedrijf even bellen wat er is gebeurd en hoe het op te lossen, straks heb je de hele buurt op je dak, zeker in deze tijd.