Ze komen kijken. Vandaar mijn vraag had hier een kleefmiddel gebruikt moeten worden ( ruimte van 2M3 ) of is dit alleen noodzakelijk bij spouwmuren.JJmac schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:20:
Bedrijf even bellen wat er is gebeurd en hoe het op te lossen, straks heb je de hele buurt op je dak, zeker in deze tijd.
Dat durf ik niet te zeggen, ben ook niet zo van de parels.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Ik zou durven stellen dat lijm nodig is bij alle holtes die niet 100% winddicht zijn, ongeacht het volume.Bertus717 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:23:
Ze komen kijken. Vandaar mijn vraag had hier een kleefmiddel gebruikt moeten worden ( ruimte van 2M3 ) of is dit alleen noodzakelijk bij spouwmuren.
Als de wind er vrij spel in krijgt... dan krijg je wat jij nu ook ondervindt.
Ik kwam op LinkedIn een voorbeeld tegen van (vermoedelijk totaal verkeerd geanalyseerde en daarna verkeerd uitgevoerde) na-isolatie waar het wel heel erg mis is gegaan...
Enorme vochtdoorbloeding van een kopgevel.

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Laat een gedegen (totale) analyse van de situatie, van spouw, kruipruimte, etc. uitvoeren, zodat je niet met de gebakken peren zit achteraf.
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Laat een gedegen (totale) analyse van de situatie, van spouw, kruipruimte, etc. uitvoeren, zodat je niet met de gebakken peren zit achteraf.
[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 28-02-2023 10:16 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Vleermuizen verhaal in de spouwmuur, vandaag in het AD en de regiokranten onder dezelfde paraplu
https://www.gelderlander....at-we-dat-weten~a5e426c3/
Het is wel een Premium artikel voor abonnees als je het compleet wilt lezen.
Maar: De strekking ervan staat ook wel in andere eerdere artikelen, elders.
Het staat bij ons in de wijk wel onder de aandachtspunten bij het isoleren vd spouw.
https://www.nu.nl/klimaat...ermuis-juist-dakloos.html
https://www.gelderlander....at-we-dat-weten~a5e426c3/
Het is wel een Premium artikel voor abonnees als je het compleet wilt lezen.
Maar: De strekking ervan staat ook wel in andere eerdere artikelen, elders.
Het staat bij ons in de wijk wel onder de aandachtspunten bij het isoleren vd spouw.
https://www.nu.nl/klimaat...ermuis-juist-dakloos.html
Jemig, dat zou mijn gevel kunnen zijn. Ik ga'm de komende weken/maanden in de gaten houden, ze zijn net gisteren geweest. Vooral niet te bang laten maken.Ramzzz schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:02:
Ik kwam op LinkedIn een voorbeeld tegen van (vermoedelijk totaal verkeerd geanalyseerde en daarna verkeerd uitgevoerde) na-isolatie waar het wel heel erg mis is gegaan...
Liege, liege, liegebeest!
Komende maand krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning, ben aan het kijken of het een optie is om de spouwmuur na te laten isoleren.
Het gaat om een hoekhuis uit 1975, alleen de zijkant van de woning kan geïsoleerd worden, dat is zo'n 75m2.
Vorige week een adviseur langs gehad om wat advies te krijgen over mogelijke opties.
De spouw is bij de bouw geïsoleerd met een dunne laag wol, waar inmiddels niet veel meer van over is.
De spouw blijkt ook vrij nauw te zijn ~3cm, hij gaf aan dat deze alleen met herstelschuim kon worden bijgevuld.
Na het lezen van dit topic zit ik nog een beetje in twijfel of vullen met herstelschuim een goed idee is.
Of misschien beter wachten tot ik de sleutel heb en dan nog een paar bedrijven laten langs komen?
Eventueel een jaar wachten en kijken waar gas verbruik op uit komt is ook een optie.
Ben opzich niet heel veel thuis en heb verwarming ook niet hoog staan, maar wou het deels ook gebruiken als 2de isolatie maatregel.
Eerste maatregel zijn nieuwe kunstofkozijnen met HR++ glas.
Het gaat om een hoekhuis uit 1975, alleen de zijkant van de woning kan geïsoleerd worden, dat is zo'n 75m2.
Vorige week een adviseur langs gehad om wat advies te krijgen over mogelijke opties.
De spouw is bij de bouw geïsoleerd met een dunne laag wol, waar inmiddels niet veel meer van over is.
De spouw blijkt ook vrij nauw te zijn ~3cm, hij gaf aan dat deze alleen met herstelschuim kon worden bijgevuld.
Na het lezen van dit topic zit ik nog een beetje in twijfel of vullen met herstelschuim een goed idee is.
Of misschien beter wachten tot ik de sleutel heb en dan nog een paar bedrijven laten langs komen?
Eventueel een jaar wachten en kijken waar gas verbruik op uit komt is ook een optie.
Ben opzich niet heel veel thuis en heb verwarming ook niet hoog staan, maar wou het deels ook gebruiken als 2de isolatie maatregel.
3 cm met nog oude troep erin is zo weinig, de kosten voor het verwijderen en vervolgens 3 cm isolatiemiddel in krijgen, als dat al lukt, haal je er volgens mij nooit uit. Overweeg de binnenzijde te isoleren met bijv PIR platen oid? Dan haal je veel meer isolatie met relatief geringe dikte.
Dat is vrijwel zeker UF-schuim. Durven ze dat niet te zeggen..... .bekend verhaalSamoht93 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:05:
UF-schuim=ureum formaldehyde schuim.
De redenen waarom ik er blij van wordt zijn vaker voorbij gekomen. vind je zo (ben met iets anders bezig)
Dat laatste kan. Spouwmuurisolatie wordt wel vaak gezien als iets dat wel uit kan.Of misschien beter wachten tot ik de sleutel heb en dan nog een paar bedrijven laten langs komen?
Lees ook de verhalen over vocht terug en ook het hydrofoberen zker van de regenzijde v/h huis en hoe schoon de spouwmuur moet zijn.....(oa cementbaarden)
Er is nog een optie als de wol echt slecht is om alles eruit te zuigen, het begint bij ca 1000 euro..... en hoe veel het kan wrden bij jou?
En dan komen de isolatie kosten er nog bij.
Das dan 15 of 30%.... goed om alles eerst op een rij te hebben.Ben opzich niet heel veel thuis en heb verwarming ook niet hoog staan, maar wou het deels ook gebruiken als 2de isolatie maatregel.
Bij twijfel... .de spouw niet doen. Er moet goed en aantoonbaar gekeken zijn met een camera en graag niet op 1 plaats en ook niet op 2 of 3.... Er moet een gedegen beeld zijn hoe het er uit ziet
Succes.
Vanavond in Radar, NPO2 om 20:30 uur.Tuin bezaaid met isolatiebolletjes uit de spouwmuur
Isoleren is hot. Zeker nu de energieprijzen hoog zijn, is het isoleren van je huis aantrekkelijk. Spouwmuurisolatie is dan een van de meest rendabele en snelle opties. Hans liet zijn spouwmuur isoleren met kleine piepschuimpareltjes, EPS-parels. Totdat het ging waaien en zijn tuin bezaaid lag met het isolatiemateriaal. Ergens zit een lek, maar het isolatiebedrijf schuift de verantwoordelijkheid van zich af. Bij wie moet je dan aankloppen? En hoe goed wordt de consument voorgelicht door de isolatiebedrijven? Radar zoekt uit.
https://radar.avrotros.nl...-wie-is-verantwoordelijk/
[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 06-03-2023 17:28 ]
Voor de geïnteresseerden rondom eventuele subsidies. Dit proces liep hier lekker door.
30 januari is de isolatie gedaan en heb ik de aanvraag in de avond ingediend, netjes met foto's en de benodigde documenten. Vorige week vrijdag, 3 maart, kreeg ik bericht dat mijn aanvraag is goedgekeurd en het bedrag binnen 7 dagen op mijn rekening zou staan. Vanmorgen stond het bedrag op mijn rekening.
Totale doorlooptijd dus nog geen 6 weken. Ik hield rekening met veel langer en ben content dat het allemaal zo snel is gegaan.
30 januari is de isolatie gedaan en heb ik de aanvraag in de avond ingediend, netjes met foto's en de benodigde documenten. Vorige week vrijdag, 3 maart, kreeg ik bericht dat mijn aanvraag is goedgekeurd en het bedrag binnen 7 dagen op mijn rekening zou staan. Vanmorgen stond het bedrag op mijn rekening.
Totale doorlooptijd dus nog geen 6 weken. Ik hield rekening met veel langer en ben content dat het allemaal zo snel is gegaan.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Gisteren de aflevering van Radar gezien.
https://tvblik.nl/radar/6-maart-2023
Zeer interessant wat er gezegd werd, en dan vooral over de wettelijke informatie-plicht en het zich niet kunnen verschuilen achter kleine lettertjes in de Algemene Voorwaarden.
Het betrof hier vooral korrels die door de open spouw onder het dak naar buiten kwamen.
https://tvblik.nl/radar/6-maart-2023
Zeer interessant wat er gezegd werd, en dan vooral over de wettelijke informatie-plicht en het zich niet kunnen verschuilen achter kleine lettertjes in de Algemene Voorwaarden.
Het betrof hier vooral korrels die door de open spouw onder het dak naar buiten kwamen.
Na het doorscrollen van dit topic kijk ik ook naar Supafil ivm de geluidsreductie. Wij hebben een deels geschilderde buitenmuur, maakt dat nog uit qua vocht risico's welk type isolatie je kiest?
@NEOeo Ff op mijn mobiel… eris een checklist wanneer er geen naisolatie gedaan mag worden. O .a. Als een buitenmuur met waterdampdichte verf geschilderd is, dan kan er nl grote vorstschade ontstaan. Vraag aan een vakman wat je hebt als je dit zelf niet zeker weet.
@route99 Bedankt. Ik ken inmiddels een aantal mensen die al jaren geïsoleerde spouwmuur hebben met geschilderde buitenmuur. Dus ik vraag me af wat de risico's in de praktijk zijn en of supafil dan een geschikt materiaal is.
Dit schrijft de isolatie info, Vochtwerendheid
Supafil isolatie is waterafstotend. Schimmels, rot, bacteriën, het inzakken van het isolatiemateriaal, … krijgen daardoor geen kans. Het isolatiemateriaal is vochtwerend maar blijft wel ademen. Dat betekent dat opgenomen vocht dat zich in de muren bevindt toch kan ontsnappen. Op die manier worden vochtproblemen voorkomen.
En toch is het belangrijk als de verf waterdampdicht is omdat te weten, je zou het aan kunnen geven wat zij ervan vinden, misschien moet er dan wel een extra lucht circulatie aangemaakt worden.
Supafil isolatie is waterafstotend. Schimmels, rot, bacteriën, het inzakken van het isolatiemateriaal, … krijgen daardoor geen kans. Het isolatiemateriaal is vochtwerend maar blijft wel ademen. Dat betekent dat opgenomen vocht dat zich in de muren bevindt toch kan ontsnappen. Op die manier worden vochtproblemen voorkomen.
En toch is het belangrijk als de verf waterdampdicht is omdat te weten, je zou het aan kunnen geven wat zij ervan vinden, misschien moet er dan wel een extra lucht circulatie aangemaakt worden.
@NEOeo de ene geverfde gevel is de andere niet: het gaat er m.n. om wat voor verf er gebruikt is. Als dat een dampdichte of (sterk) dampremmende verf is, dan is het onverstandig de spouw na te isoleren.
Dat is ook wat @route99 aangeeft.
Als je het zelf niet weet, dan zou je de verf (en eventuele onderlagen) moeten laten onderzoeken om uitsluitsel te krijgen. Visueel is het voor zover ik weet niet (betrouwbaar) vast te stellen,
Wat vochtregulering betreft schijnt wol (zoals Knauf Supafil) de beste optie te zijn. Zie ook het Belgische rapport wat hier eerder besproken is.
Dat is ook wat @route99 aangeeft.
Als je het zelf niet weet, dan zou je de verf (en eventuele onderlagen) moeten laten onderzoeken om uitsluitsel te krijgen. Visueel is het voor zover ik weet niet (betrouwbaar) vast te stellen,
Wat vochtregulering betreft schijnt wol (zoals Knauf Supafil) de beste optie te zijn. Zie ook het Belgische rapport wat hier eerder besproken is.
Mijn huis moet (na)geïsoleerd worden.
Voorafgezegd, ik ben geen complete leek op het gebied van bouwkunde, noch bouwfysica.
Maar ik ben wel behoorlijk verrast (een beetje tegen beten weten in misschien) door het verschil in benadering en (uitingen van) expertise tussen aanbieders van isolatiemaatregelen.
Huis uit 1967. Drive-inwoning, veel gevel, weinig metselwerk, ook weinig meters beschikbare gevel voor ventilatiesleuven. Recentelijk opgetopt met een nieuw dak, daar geen zorgen over, goed geïsoleerd. Afgelopen herfst nieuwe vloer + vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond (de oude voldeed niet meer).
Vloer/kruipruimte:
Kruipruimte:
Kruipruimte/beganegrondvloer: Beste isolatiewaarde met een niet-dampopen laag
Zucht.
De aanbieder van de (aan de vloer opgehangen, recyclebare, verwijderbare) folies + grondfolie levert ook glaswolvlokken, en ik denk dat dat hem maar gaat worden.
Niet de goedkoopste, niet de duurste, maar de beste isolatiewaarde. Al met al een fikse rekening, maar het is het alleszins waard.
En dan doorrrrrr met (zeker 11) PV-panelen op het dak.
Voorafgezegd, ik ben geen complete leek op het gebied van bouwkunde, noch bouwfysica.
Maar ik ben wel behoorlijk verrast (een beetje tegen beten weten in misschien) door het verschil in benadering en (uitingen van) expertise tussen aanbieders van isolatiemaatregelen.
Huis uit 1967. Drive-inwoning, veel gevel, weinig metselwerk, ook weinig meters beschikbare gevel voor ventilatiesleuven. Recentelijk opgetopt met een nieuw dak, daar geen zorgen over, goed geïsoleerd. Afgelopen herfst nieuwe vloer + vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond (de oude voldeed niet meer).
Vloer/kruipruimte:
- Kwaaitaalvloer
- Vochtige kruipruimte, voldoende ruimte voor een flink isolatiepakket
- Lastig te ventileren, weinig plek voor noodzakelijke ventilatiesleuven
- Metselwerk
- 60 mm droge luchtspouw
- Geen vochtkerende folie
Kruipruimte:
- PUR- of andere schuim ('Icynene') spuitlaag tegen begane grondvloer, tegen de funderingsmuren
- Folie/isolatiepakket, opgehangen aan de Kwaaitaalvloer, tegen de funderingsmuren, vochtkerende grondfolie
- EPS-parels op de vochtige kruipruimteondergrond (verder niets) i.v.m. vocht
- Volblazen met PUR / ander schuim
- EPS-parels
- Steen- of glaswolvlokken
Kruipruimte/beganegrondvloer: Beste isolatiewaarde met een niet-dampopen laag
- PUR of ander ('Icynene') schuim sluit vocht volledig in en is zeker niet duurzaam, noch verstandig (mengverhouding en druifgas-gedoe: geen zin in).
- Vaste isolatielaag die recylebaar en verwijderbaar is, folies, heeft tevens de beste isolatiewaarde, is niet problematisch bij lichte vochtigheidsgraad, i.c.m. grondfolie
- Parels op de grond isoleren mijn beganegrondvloer niet, keren wel enigszins het vocht en houden de koude enigszins buiten, slechtste isolatiewaarde.
- Glaswolvlokken (Supafill) kan in ons geval, bij een spouw vanaf 50 mm zal het dauwpunt geen problemen geven.
- Steenwol is iets minder geschikt.
- EPS-parels zijn prima, iets mindere isolatiewaarde.
- PUR of ander schuim wil ik gewoon niet, i.v.m. potentieel vochtprobleem, PUR of ander 'Icynene' schuim is niet dampopen.
Zucht.
De aanbieder van de (aan de vloer opgehangen, recyclebare, verwijderbare) folies + grondfolie levert ook glaswolvlokken, en ik denk dat dat hem maar gaat worden.
Niet de goedkoopste, niet de duurste, maar de beste isolatiewaarde. Al met al een fikse rekening, maar het is het alleszins waard.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Wat betreft je vloer: kwaaitaalvloeren staan bekend om roestend staal. Is je vloer nog in goede conditie? Als dit gemonitord moet kunnen worden iig geen pur laten spuiten.Ramzzz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:53:
Mijn huis moet (na)geïsoleerd worden.
Vloer/kruipruimte:Gevels:
- Kwaaitaalvloer
- Vochtige kruipruimte, voldoende ruimte voor een flink isolatiepakket
- Lastig te ventileren, weinig plek voor noodzakelijke ventilatiesleuven
Het advies ging alle kanten op.
- Metselwerk
- 60 mm droge luchtspouw
- Geen vochtkerende folie
Kruipruimte:Spouwmuur:
- PUR- of andere schuim ('Icynene') spuitlaag tegen begane grondvloer, tegen de funderingsmuren
- Folie/isolatiepakket, opgehangen aan de Kwaaitaalvloer, tegen de funderingsmuren, vochtkerende grondfolie
- EPS-parels op de vochtige kruipruimteondergrond (verder niets) i.v.m. vocht
Ik wil gewoon de beste oplossing voor het specifieke geval, maar ze spreken elkaar gewoon tegen.
- Volblazen met PUR / ander schuim
- EPS-parels
- Steen- of glaswolvlokken
Kruipruimte/beganegrondvloer: Beste isolatiewaarde met een niet-dampopen laagSpouw: Het isolatiemateriaal zal dus sowieso dampopen moeten zijn:
- PUR of ander ('Icynene') schuim sluit vocht volledig in en is zeker niet duurzaam, noch verstandig (mengverhouding en druifgas-gedoe: geen zin in).
- Vaste isolatielaag die recylebaar en verwijderbaar is, folies, heeft tevens de beste isolatiewaarde, is niet problematisch bij lichte vochtigheidsgraad, i.c.m. grondfolie
- Parels op de grond isoleren mijn beganegrondvloer niet, keren wel enigszins het vocht en houden de koude enigszins buiten, slechtste isolatiewaarde.
Bedrijven die gewoon een 'open en eerlijke' analyse maken en de beste optie bieden lijken er amper te zijn, wel 'kiloknallers' en ook bedrijf dat (nota bene) door Eneco is doorverwezen dat dus met PUR/ 'Icynene' schuim aan de slag willen, maar allerlei horrorverhalen die ook bij hun zelf vandaan komen, ondanks tegensputteren. Genoeg over te vinden.
- Glaswolvlokken (Supafill) kan in ons geval, bij een spouw vanaf 50 mm zal het dauwpunt geen problemen geven.
- Steenwol is iets minder geschikt.
- EPS-parels zijn prima, iets mindere isolatiewaarde.
- PUR of ander schuim wil ik gewoon niet, i.v.m. potentieel vochtprobleem, PUR of ander 'Icynene' schuim is niet dampopen.
Zucht.
Even kort en zonder context (zie forum kruipruimte isoleren voor meer uitleg: isolatie op de bodem (parels, etc. ) Werkt niet goed, voor 2 belangrijke redenen. Wordt wel aangeboden, is natuurlijk makkelijk geld verdienen.
Als je geen permanente plassen in de kruipruimte hebt wil je een folie op de bodem, dan ben je van je vochtprobleem af.
Pur wordt vanuit milieu en gezondheidsoverwegingen, en inconsistenties in isolatiedikte niet geadviseerd op dat forum. Wat je veelal ziet is PIR platen (goed te doen als doe t zelver), PIF of Tonzon als je het laat doen.
Ik zou denk ik ook folie op de vloer, geen pur of parels ivm vocht omdat je aangeeft niet goed kan ventileren. Ik zou dan voor de Supafill gaan.
Slecht uitgevoerde Kwaaitaalvloeren.johanPo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:30:
[...]
Wat betreft je vloer: kwaaitaalvloeren staan bekend om roestend staal. Is je vloer nog in goede conditie? Als dit gemonitord moet kunnen worden iig geen pur laten spuiten.
Even kort en zonder context (zie forum kruipruimte isoleren voor meer uitleg: isolatie op de bodem (parels, etc. ) Werkt niet goed, voor 2 belangrijke redenen. Wordt wel aangeboden, is natuurlijk makkelijk geld verdienen.
Als je geen permanente plassen in de kruipruimte hebt wil je een folie op de bodem, dan ben je van je vochtprobleem af.
Pur wordt vanuit milieu en gezondheidsoverwegingen, en inconsistenties in isolatiedikte niet geadviseerd op dat forum. Wat je veelal ziet is PIR platen (goed te doen als doe t zelver), PIF of Tonzon als je het laat doen.
Die van ons is in goede conditie.
PUR of ander schuim heb ik niet overwogen, en zeker niet voor in de spouw.
Die ‘EPS parels in je kruipruimte blazen’-ellende is gewoon een ‘met weinig moeite snel geld verdienen’-optie voor bedrijven die niet eerlijk handelen. Misschien wel een optie als je een houten vloer hebt.
Maar ik ben vooral nogal verbolgen over slecht advies, zo’n figuur komt nota bene langs om de situatie te bekijken en trekt dan alsnog de verkeerde conclusies.

Je frustratie kan ik me wel voorstellen @Ramzzz. “Helaas” is het met veel, zo niet alles, verstandig om je zelf goed in te lezen op fora zoals dit. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om isolatie, een warmtepomp, zonnepanelen of iets heel anders zoals de aanschaf van een auto.
En dat is dan niet perse om een expert te worden, maar wel om beslagen ten ijs te komen wanneer je in gesprek gaat met een adviseur of verkoper.
Ik schreef expres “helaas” tussen aanhalingstekens omdat ik het zelf in veel gevallen interessante materie vind en het daarom ook leuk vind me te verdiepen. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen en je zou eigenlijk moeten kunnen vertrouwen op de vakman/vakvrouw.
En dat is dan niet perse om een expert te worden, maar wel om beslagen ten ijs te komen wanneer je in gesprek gaat met een adviseur of verkoper.
Ik schreef expres “helaas” tussen aanhalingstekens omdat ik het zelf in veel gevallen interessante materie vind en het daarom ook leuk vind me te verdiepen. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen en je zou eigenlijk moeten kunnen vertrouwen op de vakman/vakvrouw.
We hebben geluk gehadRohem schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:52:
Ik heb zojuist akkoord gegeven op de offerte om Supafil in onze spouw te laten spuiten. Beste man gaf aan dat het wel april wordt voor ze tijd hebben, was ons ook al bekend. Ervaring zal ik hier tzt delen.
De eerste ploeg was er om kwart voor 1, iets later dan gepland omdat hun vorige klus uitliep. 10 minuten later was er een tweede ploeg om te helpen
@Ramzzz Zo heb ik een collega die net komt binnenstappen in de huizenmarkt. Net zo naïef als ik 12 jaar geleden, misschien nog wel een slag erger. Vraagt 1 offerte op voor zonnepanelen, die gast zegt moet zo hij zal het wel weten, handtekening en voor goud geld 6 zonnepanelen met micro omvormers op een dakvlak zonder schaduw.
Spouwmuur, gewoon de eerste beste offerte tekenen.
Vloer, een vloertje van 14m2 laat ie zitten, rest wordt schuimbeton. Het stuk van 14m2 heeft ie uitgegraven zodat ze dat met icynene (nee is echt geen pur hoor) kunnen isoleren. Mijn advies om ook bodemfolie te leggen: onzin, icynene heeft geen last van vocht...
En na het isoleren van zijn hele huis en plaatsen van vloerverwarming gaat er een nieuwe cv ketel komen, want "warmtepompen vreten stroom" en "maak ik er later wel hybride van"
Niks zelf onderzoeken, gewoon napraten wat adviseurs zeggen en de praktijkervaring negeren. Die warmtepomp dan weer wel, want adviseurs maken daar ook een potje van.
Spouwmuur, gewoon de eerste beste offerte tekenen.
Vloer, een vloertje van 14m2 laat ie zitten, rest wordt schuimbeton. Het stuk van 14m2 heeft ie uitgegraven zodat ze dat met icynene (nee is echt geen pur hoor) kunnen isoleren. Mijn advies om ook bodemfolie te leggen: onzin, icynene heeft geen last van vocht...
En na het isoleren van zijn hele huis en plaatsen van vloerverwarming gaat er een nieuwe cv ketel komen, want "warmtepompen vreten stroom" en "maak ik er later wel hybride van"
Niks zelf onderzoeken, gewoon napraten wat adviseurs zeggen en de praktijkervaring negeren. Die warmtepomp dan weer wel, want adviseurs maken daar ook een potje van.
Wordt Supafil los in de spouw gespoten? Ik wil namelijk ook een kozijn vervangen. Blijft de supafil dan op z’n plek zitten?
Wordt zonder bindmiddel ingespoten voor zover ik kan vinden. Wat je kozijnen betreft, de spouwlatten blijven zitten tijdens het vervangen, daarachter zit je isolatie.
Vandaag weer iemand langs gehad, was fel tegen parels en groot fan van Supafil. Wat ons ook goed klinkt gezien het geluiddempende effect. Hij verwacht echter wel grote vocht- en schimmelproblemen door de geschilderde buitenmuur. Nu kan ik alleen nergens voorbeelden vinden van mensen die ook echt problemen hebben gehad. Kennen jullie praktijkvoorbeelden?
En hoe kan ik weten of ik damp-open of damp-dichte verf op mijn muur heb?
Wij zitten in een oud huis (ca 1910) met spouwmuur voorzien van supafil, en een stukje van de muur bij een terras is geschilderd met een buitenlatex. Geen problemen. Terras zit alleen wel op de 1e dus dat scheelt, en het is niet de complete muur die geschilderd is.
[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 30-03-2023 18:34 ]
@NEOeo volgens mij is labonderzoek de enige methode om zeker te weten of de verf dampopen of dampdicht is.
Gaf hij dat het bij damp-open verf geen probleem zou zijn om Supafil te gebruiken?NEOeo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
Vandaag weer iemand langs gehad, was fel tegen parels en groot fan van Supafil. Wat ons ook goed klinkt gezien het geluiddempende effect. Hij verwacht echter wel grote vocht- en schimmelproblemen door de geschilderde buitenmuur. Nu kan ik alleen nergens voorbeelden vinden van mensen die ook echt problemen hebben gehad. Kennen jullie praktijkvoorbeelden?
Op welke kant zit je muur? Als de muur op het oosten zit, dan zou ik het wel aandurven. De regen staat daar toch niet op. Heb je een open spouw? Dan kan de muur ook nog via de bovenzijde ventileren.NEOeo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Na een tijdje mee te hebben gelezen in dit topic wil ik jullie mede-tweakers om advies vragen.
Situatie:
- Hoekwoning bouwjaar 1991
- Uitbouw bouwjaar 2001
Huidige Rc waarden:
"Oude" muur (1991) huidige situatie:
/f/image/qq1UwQvFXd3yT8PQHzLCmH9t.png?f=fotoalbum_large)
"Oude" muur (1991) mogelijk nieuwe situatie bij opvullen spouw
/f/image/Zj8ucqRMTPlO39w8HcJ0CvS7.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw huidig:
/f/image/XSEYPIX4kCGe9yqlH72NjbYP.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw na eventueel opvullen spouw:
/f/image/Tg12uzhNRLu6s0teNMVhX7we.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
- Moet ik bij een woning van 1991 kiezen voor 'baksteen oud metselwerk steensmuur' aan de binnenzijde? Die heeft namelijk een slechtere waarde dan "massieve baksteen 2000kg/m3 DIN 105".
- Wat zouden jullie doen? Wel of niet laten na-isoleren? En indien wel: met welk materiaal?
- De gevel van de hoekzijde is gesitueerd op het Westen.
- Ik weet niet of de luchtspouw geventileerd is of niet. Ik vermoed van wel? Er zitten wel van die ventilatiegaten in de muur. Welke optie moet ik dan selecteren in Ubakus.de?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z1ILxV1FDq58XYtbT4GJ0agD.png?f=user_large)
Maandag komt de firma Lammertink Isolatie de boel bekijken en inspecteren. Maar ik zou wel graag goed voorbereid willen zijn zodat ze me geen onzin kunnen verkopen. En ik weet dat er hier op Tweakers enorm veel kennis aanwezig is, en je moet gewoon echt je research zelf doen tegenwoordig doen.
Situatie:
- Uitbouw bouwjaar 2001
Huidige Rc waarden:
"Oude" muur (1991) huidige situatie:
/f/image/qq1UwQvFXd3yT8PQHzLCmH9t.png?f=fotoalbum_large)
"Oude" muur (1991) mogelijk nieuwe situatie bij opvullen spouw
/f/image/Zj8ucqRMTPlO39w8HcJ0CvS7.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw huidig:
/f/image/XSEYPIX4kCGe9yqlH72NjbYP.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw na eventueel opvullen spouw:
/f/image/Tg12uzhNRLu6s0teNMVhX7we.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
- Moet ik bij een woning van 1991 kiezen voor 'baksteen oud metselwerk steensmuur' aan de binnenzijde? Die heeft namelijk een slechtere waarde dan "massieve baksteen 2000kg/m3 DIN 105".
- Wat zouden jullie doen? Wel of niet laten na-isoleren? En indien wel: met welk materiaal?
- Ik weet niet of de luchtspouw geventileerd is of niet. Ik vermoed van wel? Er zitten wel van die ventilatiegaten in de muur. Welke optie moet ik dan selecteren in Ubakus.de?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z1ILxV1FDq58XYtbT4GJ0agD.png?f=user_large)
Maandag komt de firma Lammertink Isolatie de boel bekijken en inspecteren. Maar ik zou wel graag goed voorbereid willen zijn zodat ze me geen onzin kunnen verkopen. En ik weet dat er hier op Tweakers enorm veel kennis aanwezig is, en je moet gewoon echt je research zelf doen tegenwoordig doen.
[ Voor 14% gewijzigd door radeoxx op 31-03-2023 16:49 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Werp het balletje een volgende keer iets eerder op.... dan nemen we elkaar wat eerder mee in het proces dan een paar dagen voor een bedrijf komt....radeoxx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:45:
Na een tijdje mee te hebben gelezen in dit topic wil ik jullie mede-tweakers om advies vragen.
..............
Dat geeft je meer tijd om over de zaken die voorbij komt na te denken, want het handigste is dat je toch zelf inzicht krijgt in wat je exact ziet/hebt. Een paar foto's en je verhaaltje zijn een mooi begin, maar vaak blijkt dat maar een deel van het verhaal als wij door gaan vragen. En dat doorvragen kost nu eenmaal tijd.... en die is nu beperkt....
Alvast een begin: Het belangrijkste van die steen is dat ie niet waterdampdicht geverfd of geglazuurd mag zijn.
Heb je de voorwaarden van gevel na-isolatie al opgezocht bij je research?
Lees dit eens door:
https://www.milieucentraa...sparen/spouwmuurisolatie/
Edit:
Vraag: Het hoofdgebouw heeft een buitenmuur van beton en binnen van stenen... is dat echt zo of toch andersom?
[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 31-03-2023 17:40 ]
Dankje voor je reactieroute99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:34:
[...]
Werp het balletje een volgende keer iets eerder op.... dan nemen we elkaar wat eerder mee in het proces dan een paar dagen voor een bedrijf komt....
Dat geeft je meer tijd om over de zaken die voorbij komt na te denken, want het handigste is dat je toch zelf inzicht krijgt in wat je exact ziet/hebt. Een paar foto's en je verhaaltje zijn een mooi begin, maar vaak blijkt dat maar een deel van het verhaal als wij door gaan vragen. En dat doorvragen kost nu eenmaal tijd.... en die is nu beperkt....
Alvast een begin: Het belangrijkste van die steen is dat ie niet waterdampdicht geverfd of geglazuurd mag zijn.
Heb je de voorwaarden van gevel na-isolatie al opgezocht bij je research?
Lees dit eens door:
https://www.milieucentraa...sparen/spouwmuurisolatie/
Edit:
Vraag: Het hoofdgebouw heeft een buitenmuur van beton en binnen van stenen... is dat echt zo of toch andersom?
Maandag komen ze idd kijken, maar ik hoef dan natuurlijk nog geen knoop door te hakken. Ik hoor gewoon aan wat ze te zeggen hebben en kan hun voorstel dan mooi erbij zetten in dit topic. Maar ik ben het wel met je eens hoor, ik had dit natuurlijk ook een week eerder al kunnen posten. Dankje voor de tip.
Tja de steen. Het is zoals op bovenstaande foto. Lijkt me niet geverfd of geglazuurd toch? Hoe kan ik dat als leek ontdekken? Of is het gewoon zoals ik denk dat het is, het is niet geverfd en het voelt niet alsof er een glazuurlaag op zit? Maar ik zou niet precies weten hoe je dit ontdekt.
Ik heb inderdaad de site van milieucentraal doorgenomen. Er zal rekening gehouden moeten worden met ventilatie van de kruipruimte, daarvoor zullen er dus voorzieningen moeten worden aangebracht. Verder lijken de voorwaarden in orde - maar moet het bedrijf even checken of de spouw niet vervuild is, en of er dus genoeg ruimte is.
Overigens vind ik het wel bijzonder dat ze aangeven dat je bij een Rc waarde van 2,5 niet verder hoeft te isoleren.
En inderdaad, de buitenmuur is inderdaad steen en de binnenbuur beton. Scherp gezien!
Wat zal nu een handige vervolgstap zijn. Kunnen bovenstaande waarden die ik in de tool heb ingevoerd kloppen? Het is in ieder geval een 20cm gewapend betonnen muur, maar ik weet verder niet of het de 1 of 2% wapening is. Scheelt ook weer wat in de Rc. En qua bakstenen weet ik ook niet welke het dus precies zijn.
@radeoxx de buitenmuur van 10mm? Dat zal een foutje zijn. En een luchtspouw van 14cm?
Het lijkt me handig om nieuwe Ubakus tekeningen te maken waarbij dan ook meteen de buitenkant in Ubakus ook daadwerkelijk de buitenkant is.
Het lijkt me handig om nieuwe Ubakus tekeningen te maken waarbij dan ook meteen de buitenkant in Ubakus ook daadwerkelijk de buitenkant is.
Buitenmuur 100mm (kalkstandzeen). De binnenmuur (van de uitbouw) loopt gelijk aan de binnenmuur van de rest v/d woonkamer. Buitenmuur loopt ook gelijk. Het is ook alleen een stukje uitbouw van de begane grond die op die kalkstandzeen buitenmuur rust.Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:24:
@radeoxx de buitenmuur van 10mm? Dat zal een foutje zijn. En een luchtspouw van 14cm?
Maar ik zal de Ubakus tekeningen opnieuw maken, maar het is dus alleen omgedraaid, de rest klopt. Rc-waarden veranderen ook niet geloof ik.
Dunne steenstrips .. ?Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:24:
@radeoxx de buitenmuur van 10mm? Dat zal een foutje zijn.

@radeoxx Type steen en beton maakt iets uit, maar marginaal op het totaal.
Zoek in je bestek op welke steen je hebt..... of vraag het op. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.... wij moeten het met een foto doen waarvan ik denk het is geen probleem... maar dat vind ik geen correctie manier van werken. Het gaat bij dit soort zaken om feiten, stel het is wel verkeerd dan zijn de poppen aan het dansen als het mis gaat... dat wil je niet, dus neem je verantwoordelijkheid en zoek het goed uit op basis van onze input.. bijv in het bestek van het huis?
Van een Rc 2,5 maar 3 of iet meer is maar weinig, klopt. Het is voor huizen na 1990 altijd veel lastiger om een grote slag te maken in isolatie dan voor een huis van 1970 waar geen isolatie in zit.
Om bij 2,5 een significant effect te krijgen zou je toch minimaal naar 4 of 5 willen gaan. Tuurlijk zijn alle kleine beetjes ook mee genomen, maar in verhouding kost dat meer en levert minder op. Soms kan het net genoeg zijn om het comfort net naar een iets prettiger niveau te tillen zonder meten de verwarming aan te hoeven zetten.
Wil je voor het hoofdgebouw een hele grote klapper maken is van binnenuit isoleren een andere optie, maar dat gaat wel ten koste van ruimte verlies. Tis wel een voordeel: Je kunt het vaak zelf doen... mits je weet hoe het moet.
@radeoxx in je Ubakus tekening staat 10mm baksteen, niet 100mm. Dat is ook duidelijk aan de verhoudingen te zien: die kloppen niet.
Het type baksteen is wel geschikt voor spouwmuurisolatie. Toch raad ik het vrijwel altijd af om spouwmuurisolatie toe te passen bij een jaren 90 woning. Er zit al isolatie in en in de meeste gevallen heb je ongeveer 2 cm luchtspouw over. Dit betekent dat er maar 1 type materiaal geschikt is en dat is UF schuim. Dit wordt overigens verkocht onder verschillende namen, afhankelijk van de fabrikant.radeoxx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:45:
Situatie:
- Uitbouw bouwjaar 2001
....
Vragen
...
2cm UF schuim doet niet veel met je energiebesparing, ook heb je minimaal 5cm nodig om in aanmerking te komen voor subsidie. Er wordt vaak gezegd dat alles 100% lucht- en tochtdicht wordt maar dat klopt niet helemaal. UF schuim heeft namelijk altijd enige vorm van krimp.
Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken of de kosten opwegen tegen de geringe besparing en dat is een keuze die niemand voor jou kan maken behalve jijzelf.
Een aantal zaken waar je voor moet waken/opletten tijdens de inspectie:
1. Er worden gaten in het voegwerk van de muur geboord om de spouwbreedte op te meten. De duimstok gaat in de muur tot er weerstand is. Daar trek je dan 10cm vanaf want dat is de muurdikte. De overige cm's geven de spouwbreedte aan. Helaas gebeurt het vaak dat ze net iets te ver doorschieten met de boor zodat de duimstok er verder in gaat en er meer vrije ruimte wordt gemeten dan dat het werkelijk is.
2. Soms gaat de duimstok in de bestaande opening die ook zichtbaar zijn op de foto die je plaatste. Dit is geen correcte manier om de spouwbreedte te meten omdat het bestaande materiaal rondom de opening aangevreten is. Hierdoor meet je ook meer vrije ruimte dan wat er daadwerkelijk zit.
3. Laat je niet wijs maken dat UF schuim je bestaande wol weg drukt en je daardoor 4 tot 6 cm winst behaalt. UF schuim heeft nagenoeg dezelfde waarde als je bestaande isolatie. Je effectieve winst zal daardoor nooit meer zijn de enkele cm's die beschikbaar zijn.
Ene kant is zuidoost andere kant noordwest. Beide kanten is de bovenverdieping geschilderd.Noutie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Op welke kant zit je muur? Als de muur op het oosten zit, dan zou ik het wel aandurven. De regen staat daar toch niet op. Heb je een open spouw? Dan kan de muur ook nog via de bovenzijde ventileren.
Een open spouw? Wat is dat? Hoe kan ik daarachter komen?
@Rzaan dampopen verf zou geen probleem vormen volgens de verkopers.
Na dit stukje komt dit:Snaba schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:56:
[...]
Het type baksteen is wel geschikt voor spouwmuurisolatie. Toch raad ik het vrijwel altijd af om spouwmuurisolatie toe te passen bij een jaren 90 woning. Er zit al isolatie in en in de meeste gevallen heb je ongeveer 2 cm luchtspouw over. Dit betekent dat er maar 1 type materiaal geschikt is en dat is UF schuim. Dit wordt overigens verkocht onder verschillende namen, afhankelijk van de fabrikant.
2cm UF schuim doet niet veel met je energiebesparing, ook heb je minimaal 5cm nodig om in aanmerking te komen voor subsidie. Er wordt vaak gezegd dat alles 100% lucht- en tochtdicht wordt maar dat klopt niet helemaal. UF schuim heeft namelijk altijd enige vorm van krimp.
bij mij binnen dat het dus ook niet geschikt is.....Dit betekent dat er maar 1 type materiaal geschikt is en dat is UF schuim.
En dan hoeven we het ook niet meer te hebben over de andere problemen van UF-schuim die al eerder in dit forum besproken zijn: Het risico op vrijkomen van een niet toegestaan niveau formaldehyde gas (officieel verdacht kankerverwekkend) en naast de krimp dat het ook nog zo bros kan worden dat na tijd verpulverd, inzakt of zelfs onder in de de spouw terecht komt.
UF-schuim verdwijnt gelukkig meer en meer, maar pas op onder diverse fantasie namen duikt het op en op die websites staan meestal niet dat het om UF-schuim gaat... bizar als je zelf trots op je product zou zijn....
Gelukkig is er voor de subsidie de ISDE-lijst en kun je met weinig moeite de meesten van dat soort merken ontmaskeren en zien dat het UF-schuim betreft....
Bizar dat ze niet verplicht zijn om dit in hun technisch blad en op hun website te vermelden.
[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 31-03-2023 22:33 ]
100% mee eens.route99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Na dit stukje komt dit:
[...]
bij mij binnen dat het dus ook niet geschikt is.....
En dan hoeven we het ook niet meer te hebben over de andere problemen van UF-schuim die al eerder in dit forum besproken zijn: Het risico op vrijkomen van een niet toegestaan niveau formaldehyde gas (officieel verdacht kankerverwekkend) en naast de krimp dat het ook nog zo bros kan worden dat na tijd verpulverd, inzakt of zelfs onder in de de spouw terecht komt.
UF-schuim verdwijnt gelukkig meer en meer, maar pas op onder diverse fantasie namen duikt het op en op die websites staan meestal niet dat het om UF-schuim gaat... bizar als je zelf trots op je product zou zijn....
Gelukkig is er voor de subsidie de ISDE-lijst en kun je met weinig moeite de meesten van dat soort merken ontmaskeren en zien dat het UF-schuim betreft....
Bizar dat ze niet verplicht zijn om dit in hun technisch blad en op hun website te vermelden.
Wat betreft geschiktheid, lees toepasbaar. UF schuim is het enige product wat toepasbaar is bij een spouw van 2cm.
@Snaba Als het niet geschikt is... dan zou ik het toch echt niet.... toepassen....
Alles overziende zie ik geen enkele reden om zo'n verhaal om te draaien, dat wekt verwarring bij mensen die geen inzicht hebben in de technische kant van UF-schuim.
Voor gebieden waar ik geen verstand van heb, zou ik dan iig mijn wenkbrauwen fronsen.... waarom die twee ledigheid? Ik zou het dan zelf al niet kiezen bij zo'n onenigheid. Waar rook is, is wrs ook vuur en waarom is er dan een rookgordijn?
Richting de consument moeten de voor- en nadelen van isolatie systemen transparant geformuleerd worden. Vervolgens kan die consument dan een afweging maken en/of nog hulp vragen als de essentie van die voor- en nadelen niet begrepen wordt. Juist aan die transparantie van die informatie ontbreekt het regelmatig.
Recent nog over die Radar-uitzending over EPS parels die uit de spouw waaiden, waar helaas vnl naar het open zijn van de spouwmuur aan de bovenzijde gewezen werd. Ik vond dat erg eenzijdig, die EPS parels leken mij teveel los in de spouw te liggen waardoor ze weg konden waaien.....
Ik kan me niet herinneren dat er over een gebrek aan lijm gesproken werd, toch?
Als die parels goed verlijmd waren geweest zou het imho geen probleem moeten zijn.
In de voorbeeldbrief staat er over een gebrekkige verlijming geen woord!
https://radar.avrotros.nl...atieparels-uit-spouwmuur/
Heb de uitzending samen met mijn energie-maat nog een keer bekeken, hij is bouwkundige (en energie coach vrijwilliger bij de gemeente) hij vond dat onafhankelijk ook.
Dat de betrokken isolatie bedrijven dus de verantwoording van dit "open spouwmuur" bij de klant neerlegden zie ik dan vooral als een afleidingsmanoeuvre zodat het gebrek aan een goede verlijming van de EPS bolletjes door die bedrijven mooi ondergesneeuwd raakt...
En: Ze moeten dan maar mooi hun schouw procedure naast het bekijken van de spouw en de muren uitbreiden door ff een aantal dakpannen op te tillen of er daar een probleem kan zijn voor hun toepassing (je wilt immers alleen die verlijmde parels in de spouwmuur en niet dat een deel onder de dakpannen komt waar het door het weer mss wel kan afbreken tot stukjes die weg kunnen waaien.
Alles overziende zie ik geen enkele reden om zo'n verhaal om te draaien, dat wekt verwarring bij mensen die geen inzicht hebben in de technische kant van UF-schuim.
Voor gebieden waar ik geen verstand van heb, zou ik dan iig mijn wenkbrauwen fronsen.... waarom die twee ledigheid? Ik zou het dan zelf al niet kiezen bij zo'n onenigheid. Waar rook is, is wrs ook vuur en waarom is er dan een rookgordijn?
Richting de consument moeten de voor- en nadelen van isolatie systemen transparant geformuleerd worden. Vervolgens kan die consument dan een afweging maken en/of nog hulp vragen als de essentie van die voor- en nadelen niet begrepen wordt. Juist aan die transparantie van die informatie ontbreekt het regelmatig.
Recent nog over die Radar-uitzending over EPS parels die uit de spouw waaiden, waar helaas vnl naar het open zijn van de spouwmuur aan de bovenzijde gewezen werd. Ik vond dat erg eenzijdig, die EPS parels leken mij teveel los in de spouw te liggen waardoor ze weg konden waaien.....
Ik kan me niet herinneren dat er over een gebrek aan lijm gesproken werd, toch?
Als die parels goed verlijmd waren geweest zou het imho geen probleem moeten zijn.
In de voorbeeldbrief staat er over een gebrekkige verlijming geen woord!
https://radar.avrotros.nl...atieparels-uit-spouwmuur/
Heb de uitzending samen met mijn energie-maat nog een keer bekeken, hij is bouwkundige (en energie coach vrijwilliger bij de gemeente) hij vond dat onafhankelijk ook.
Dat de betrokken isolatie bedrijven dus de verantwoording van dit "open spouwmuur" bij de klant neerlegden zie ik dan vooral als een afleidingsmanoeuvre zodat het gebrek aan een goede verlijming van de EPS bolletjes door die bedrijven mooi ondergesneeuwd raakt...
En: Ze moeten dan maar mooi hun schouw procedure naast het bekijken van de spouw en de muren uitbreiden door ff een aantal dakpannen op te tillen of er daar een probleem kan zijn voor hun toepassing (je wilt immers alleen die verlijmde parels in de spouwmuur en niet dat een deel onder de dakpannen komt waar het door het weer mss wel kan afbreken tot stukjes die weg kunnen waaien.
[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 01-04-2023 10:23 . Reden: typos ]
Dat jij en ik (en heel veel andere mensen, ook collega’s in de isolatiebranche) het een slecht product vinden, staat los van het feit dat UF schuim wel een gecertificeerd product is en dat het technisch gezien wel toepasbaar is bij woningen met een bouwjaar uit de jaren 80 en 90.route99 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:14:
@Snaba Als het niet geschikt is... dan zou ik het toch echt niet.... toepassen....
Als mensen op de hoogte zijn van de voor- en nadelen en vervolgens beslissen om UF schuim in de spouw te laten spuiten, dan is een isolatiebedrijf daar vrij in om dat toe te passen.
“Geschiktheid” kan hierin een breed begrip hebben maar ik denk niet dat wij veel in mening verschillen wat betreft UF schuim.
@Snaba Daarmee geef je inderdaad goed aan dat ook een slecht product gecertificeerd kan zijn, immers het certificaat gaat vnl. over de technische uitvoering van het isoleren, niet over de voor- en nadelen ervan.
Heel veel mensen hebben imho bij het gecertificeerd zijn van zo een product een ander beeld, dat ze nl een goed, betrouwbaar product kopen!
Probeer hier maar eens het woord "UF-schuim" te vinden, formaldehyde zul je er dan al helemaal niet vinden. Zo weinig transparantie over een product dat zich afficheert met
We zijn het hier inderdaad wel over eens:
Heel veel mensen hebben imho bij het gecertificeerd zijn van zo een product een ander beeld, dat ze nl een goed, betrouwbaar product kopen!
Probeer hier maar eens het woord "UF-schuim" te vinden, formaldehyde zul je er dan al helemaal niet vinden. Zo weinig transparantie over een product dat zich afficheert met
komt bij mij als misleidend binnen over wat er over deze technologie aan nadelen bekend is.De ultieme upgrade voor oude of verzakte spouwmuurisolatie
We zijn het hier inderdaad wel over eens:
jij en ik (en heel veel andere mensen, ook collega’s in de isolatiebranche) het een slecht product vinden,
Zo’n beetje alle oudere huizen hebben een open spouw. Dat zie je als je een pannetje boven de spouwmuur optilt.NEOeo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:05:
[...]
Ene kant is zuidoost andere kant noordwest. Beide kanten is de bovenverdieping geschilderd.
Een open spouw? Wat is dat? Hoe kan ik daarachter komen?
@Rzaan dampopen verf zou geen probleem vormen volgens de verkopers.
Noordwest is wel enigzins nat. Overheersende windrichting in NL is ZW.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Correct. Aangepast. Dank voor de oplettendheid.Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:24:
Dank.route99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Dunne steenstrips .. ?![]()
@radeoxx Type steen en beton maakt iets uit, maar marginaal op het totaal.
Zoek in je bestek op welke steen je hebt..... of vraag het op. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.... wij moeten het met een foto doen waarvan ik denk het is geen probleem... maar dat vind ik geen correctie manier van werken. Het gaat bij dit soort zaken om feiten, stel het is wel verkeerd dan zijn de poppen aan het dansen als het mis gaat... dat wil je niet, dus neem je verantwoordelijkheid en zoek het goed uit op basis van onze input.. bijv in het bestek van het huis?
Van een Rc 2,5 maar 3 of iet meer is maar weinig, klopt. Het is voor huizen na 1990 altijd veel lastiger om een grote slag te maken in isolatie dan voor een huis van 1970 waar geen isolatie in zit.
Om bij 2,5 een significant effect te krijgen zou je toch minimaal naar 4 of 5 willen gaan. Tuurlijk zijn alle kleine beetjes ook mee genomen, maar in verhouding kost dat meer en levert minder op. Soms kan het net genoeg zijn om het comfort net naar een iets prettiger niveau te tillen zonder meten de verwarming aan te hoeven zetten.
Wil je voor het hoofdgebouw een hele grote klapper maken is van binnenuit isoleren een andere optie, maar dat gaat wel ten koste van ruimte verlies. Tis wel een voordeel: Je kunt het vaak zelf doen... mits je weet hoe het moet.
Dank. Ik ga er op letten!Snaba schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:56:
[...]
Het type baksteen is wel geschikt voor spouwmuurisolatie. Toch raad ik het vrijwel altijd af om spouwmuurisolatie toe te passen bij een jaren 90 woning. Er zit al isolatie in en in de meeste gevallen heb je ongeveer 2 cm luchtspouw over. Dit betekent dat er maar 1 type materiaal geschikt is en dat is UF schuim. Dit wordt overigens verkocht onder verschillende namen, afhankelijk van de fabrikant.
Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken of de kosten opwegen tegen de geringe besparing en dat is een keuze die niemand voor jou kan maken behalve jijzelf.
Een aantal zaken waar je voor moet waken/opletten tijdens de inspectie:
1. Er worden gaten in het voegwerk van de muur geboord om de spouwbreedte op te meten. De duimstok gaat in de muur tot er weerstand is. Daar trek je dan 10cm vanaf want dat is de muurdikte. De overige cm's geven de spouwbreedte aan. Helaas gebeurt het vaak dat ze net iets te ver doorschieten met de boor zodat de duimstok er verder in gaat en er meer vrije ruimte wordt gemeten dan dat het werkelijk is.
2. Soms gaat de duimstok in de bestaande opening die ook zichtbaar zijn op de foto die je plaatste. Dit is geen correcte manier om de spouwbreedte te meten omdat het bestaande materiaal rondom de opening aangevreten is. Hierdoor meet je ook meer vrije ruimte dan wat er daadwerkelijk zit.
3. Laat je niet wijs maken dat UF schuim je bestaande wol weg drukt en je daardoor 4 tot 6 cm winst behaalt. UF schuim heeft nagenoeg dezelfde waarde als je bestaande isolatie. Je effectieve winst zal daardoor nooit meer zijn de enkele cm's die beschikbaar zijn.
--------------------------------------
Hierbij de nieuwe tekeningen in Ubakus.
Hoofdbouw huidig
/f/image/1jjfj3UOhyFxnrcYJe0aS8r2.png?f=fotoalbum_large)
Hoofdbouw na eventuele opvullen spouw
/f/image/CI4LaRkpsbeb20M8SDo3YAzY.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw huidig
/f/image/CVNnFWWzr1QmSAliNLgq6g8C.png?f=fotoalbum_large)
Uitbouw na opvullen volledige spouw (waarschijnlijk niet echt realistisch, maar is wel alleen BGG 2 muren)
/f/image/8XHA9tEsldNmbpvJYAhqsAl4.png?f=fotoalbum_large)
De muren lopen dus gelijk aan zowel de binnenzijde en buitenzijde. In de uitbouw (2001) is er kalkzandsteen gebruikt. Volgens de tekeningen maar 100mm. Vandaar dat er meer spouw aanwezig is. Tot wel 14cm lijkt het zelfs. Het is ook maar alleen de begane grond.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Ik lees nu dat ik beter niet kan ingaan op UF schuim. Maar ik heb toch 4cm + 14cm beschikbaar? Is dat niet voldoende voor andere typen evt? Er hoeft geen leeg stuk over te blijven toch? Ik lees dat ventilatie niet nodig is bij het correct toepassen van de spouwmuurisolatie.Snaba schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:32:
[...]
100% mee eens.
Wat betreft geschiktheid, lees toepasbaar. UF schuim is het enige product wat toepasbaar is bij een spouw van 2cm.
[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 03-04-2023 12:31 ]
Update
Lammertink Isolatie is geweest voor een offerte
Zij komen uit op 90m2 isolatie, totaal EUR 3.400 inclusief BTW.
- Aminofoam isolatie
- 4cm
- Rc 1,14 m2 k/W
Ze hebben een endoscopisch onderzoek uitgevoerd, gekeken naar de ventilatie van de kruipruimte, de isolatie gemeten op verschillende plekken. De 4cm beschikbare ruimte komt ook overeen met de bouwtekening van de hoofdbouw. Bij de uitbouw is geen 14cm ruimte beschikbaar, het lijkt er op dat die al beter geïsoleerd is, of dat er gewoon 200mm kalksteenzand is gebruikt ipv 100mm zoals in de bouwtekening.
Muur is verder niet geverfd en niet geglazuurd. Het is een muur op het Westen waarbij het onderste deel v/d muur, door andere bouw, nooit in de zon staat en wel wat vochtiger aanvoelt.
Ik vraag me wel af of EUR 3.400 -/- 720 euro subsidie het waard is om een upgrade te doen van ~2,4 Rc naar ~3,5 Rc (volgens Ubakus)
Wat jullie?
Lammertink Isolatie is geweest voor een offerte
Zij komen uit op 90m2 isolatie, totaal EUR 3.400 inclusief BTW.
- Aminofoam isolatie
- 4cm
- Rc 1,14 m2 k/W
Ze hebben een endoscopisch onderzoek uitgevoerd, gekeken naar de ventilatie van de kruipruimte, de isolatie gemeten op verschillende plekken. De 4cm beschikbare ruimte komt ook overeen met de bouwtekening van de hoofdbouw. Bij de uitbouw is geen 14cm ruimte beschikbaar, het lijkt er op dat die al beter geïsoleerd is, of dat er gewoon 200mm kalksteenzand is gebruikt ipv 100mm zoals in de bouwtekening.
Muur is verder niet geverfd en niet geglazuurd. Het is een muur op het Westen waarbij het onderste deel v/d muur, door andere bouw, nooit in de zon staat en wel wat vochtiger aanvoelt.
Ik vraag me wel af of EUR 3.400 -/- 720 euro subsidie het waard is om een upgrade te doen van ~2,4 Rc naar ~3,5 Rc (volgens Ubakus)
Wat jullie?
Heb niet zo veel ervaring met Aminofoam, als ik kijk naar de prijs zie gemiddeld 30 euro m2 staan dat zou inhouden ca 2700 euro, vraag hier en daar eens naar de prijzen, hier zit wel veel verschil in, en niet teveel met de subsidie bezig zijn, bij ons was het potje net weer op.
@radeoxx Bedoel je dat van zowel de uitbouw als de hoofdbouw de luchtspouw 4cm is? Dat is me niet helemaal duidelijk.
14cm spouw klonk mij ook al wel onwaarschijnlijk in de oren.
Persoonlijk zou ik in principe best wat geld over hebben om van Rc 2,4 naar 3,5 te gaan. Maar omdat het in dit geval om UF schuim gaat denk ik niet dat ik dat zou willen. En dat ik dus de huidige Rc van 2,4 maar zou accepteren. Of extra isoleren vanuit binnen als dat mogelijk is.
Overigens krijg je volgens mij pas subsidie vanaf 5cm UF schuim. Misschien even controleren?
Persoonlijk zou ik in principe best wat geld over hebben om van Rc 2,4 naar 3,5 te gaan. Maar omdat het in dit geval om UF schuim gaat denk ik niet dat ik dat zou willen. En dat ik dus de huidige Rc van 2,4 maar zou accepteren. Of extra isoleren vanuit binnen als dat mogelijk is.
Overigens krijg je volgens mij pas subsidie vanaf 5cm UF schuim. Misschien even controleren?
Ja, het is idd zo dat de spouw zowel in de hoofd- als uitbouw 4cm is.Franciesco schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:19:
@radeoxx Bedoel je dat van zowel de uitbouw als de hoofdbouw de luchtspouw 4cm is? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Tja, ik denk dat 2500 euro veel geld is. Wat niet snel terugverdiend kan worden.
Stel ik zou 10% thermische energie besparen. Redelijke aanname?
Met onze warmtepomp reken ik op een verbruik van circa 2500 kWh aan energie. En ik bespaar dus 250 kWh per jaar. Dat kost zo'n 75 euro per jaar. Dan heb je het over een veel te lange terugverdientijd.
Stel ik zou 20% besparen. Dan hebben we het over 150 euro per jaar. Ook veel te lange terugverdientijd. Eens?
Kun je bijna beter nog voor die 2500 euro een aantal panelen er bij leggen, stel op een ongunstige/inefficiente (Noord) ligging doen ze 0,5 kWh per wp en 2 euro per wattpiek. Heb je het ook al gauw over 625 kWh per jaar. Da's dus meer besparing.
Of maak ik hier een denkfout?
Ik kijk naar een manier om een huis uit 1918 duurzamer te maken. Spouwmuur isolatie is een van de opties die we onderzoeken.
Muur is (binnen naar buiten):
Was benieuwd of er onder de Tweakers hier nog suggesties zijn voor goede oplossingen voor deze situatie.
Muur is (binnen naar buiten):
- Dubbelsteens baksteen
- Spouw 7cm (waarschijnlijk met de nodige cementresten erin)
- steens baksteen
- pleister, wit geschilderd
Was benieuwd of er onder de Tweakers hier nog suggesties zijn voor goede oplossingen voor deze situatie.
@HectorMalot
Als je wtw aanlegt zul je veel minder last hebben van vocht, in ieder geval binnenshuis.
Er zijn retrofitachtige wtw oplossingen in buisvorm die per ruimte werken. Ik weet niet of dat ook helpt tegen vocht.
Als je wtw aanlegt zul je veel minder last hebben van vocht, in ieder geval binnenshuis.
Er zijn retrofitachtige wtw oplossingen in buisvorm die per ruimte werken. Ik weet niet of dat ook helpt tegen vocht.
@radeoxx een percentuele besparing inschatten is heel lastig. Erg afhankelijk van de woning (vrijstaand, tussenwoning, ligging etc), maar over het algemeen wordt het warmteverlies via de gevels op zo'n beetje op 20-25% geraamd. Maar aangezien je die niet naar 0% kan brengen en je ook al gevelisolatie (Rc2,4) hebt, zal de winst van extra gevelsiolatie een stuk kleiner zijn. Zie ook onderstaande afbeeldingen (gebaseerd op het totale gasverbruik van 2.000 á 2.300 m³ gas).
Als je op 5%-10% extra besparing komt denk ik dat je het wel gehad hebt. Tenzij de extra isolatie ook voor een veel betere kierdichting zorgt, dan zou het percentage wat hoger kunnen uitvallen.
En zoals gezegd: check de subsidie eisen voor het materiaal nog eens, want volgens mij krijg je pas vanaf 5cm subsidie bij UF schuim. En dat zou het financiele plaatje verslechteren (mocht dat van groot belang zijn).

Edit: @radeoxx heb het percentage iets aangepast nadat ik de grafieken wat nauwkeuriger bekeken heb. Al blijft het lastig.
Als je op 5%-10% extra besparing komt denk ik dat je het wel gehad hebt. Tenzij de extra isolatie ook voor een veel betere kierdichting zorgt, dan zou het percentage wat hoger kunnen uitvallen.
En zoals gezegd: check de subsidie eisen voor het materiaal nog eens, want volgens mij krijg je pas vanaf 5cm subsidie bij UF schuim. En dat zou het financiele plaatje verslechteren (mocht dat van groot belang zijn).

Edit: @radeoxx heb het percentage iets aangepast nadat ik de grafieken wat nauwkeuriger bekeken heb. Al blijft het lastig.
[ Voor 9% gewijzigd door Franciesco op 04-04-2023 09:32 ]
Dankjewel voor het meedenken!Franciesco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:24:
@radeoxx een percentuele besparing inschatten is heel lastig. Erg afhankelijk van de woning (vrijstaand, tussenwoning, ligging etc), maar over het algemeen wordt het warmteverlies via de gevels op zo'n beetje op 20-25% geraamd. Maar aangezien je die niet naar 0% kan brengen en je ook al gevelisolatie (Rc2,4) hebt, zal de winst van extra gevelsiolatie een stuk kleiner zijn. Zie ook onderstaande afbeeldingen (gebaseerd op het totale gasverbruik van 2.000 á 2.300 m³ gas).
Als je op 5% extra bespraing komt denk ik dat je het wel gehad hebt. Tenzij de extra isolatie ook voor een veel betere kierdichting zorgt, dan zou het percentage wat hoger kunnen uitvallen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie inderdaad dat voor UF het minimaal 5cm moet zijn en Rd 1,1 moet hebben.
Tja, 5% besparing is niet echt veel. Zelfs met 10% krijg ik het niet rondgerekend. Lijkt me dus niet snel zinvol, tenzij het bijv. ook niet-financiele zaken zoals comfort kan verbeteren. Maar er zijn hier geen comfortklachten.
[ Voor 25% gewijzigd door radeoxx op 04-04-2023 09:33 ]
Mee eens, ik zou geen risioc nemen met Aminofoam =UF-schuim.Franciesco schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:19:
@radeoxx Persoonlijk zou ik in principe best wat geld over hebben om van Rc 2,4 naar 3,5 te gaan. Maar omdat het in dit geval om UF schuim gaat denk ik niet dat ik dat zou willen.
Van binnenuit mits ruimte kan snel meer opleveren.En dat ik dus de huidige Rc van 2,4 maar zou accepteren. Of extra isoleren vanuit binnen als dat mogelijk is.
@radeoxx Kijk anders eens naar Supafil. Vraag daar eens offertes aan.
@HectorMalot Oplossingen in de zin van de verflaag(lagen) verwijderen? Of vanuit binnen isoleren?
Van extra ventilatie zoals @mrmrmr oppert zou ik geen wonderen verwachten. Ik denk dat je heel voorzichtg moet zijn met gevels die (wellicht) dampdicht zijn aan de buitenkant.
Van extra ventilatie zoals @mrmrmr oppert zou ik geen wonderen verwachten. Ik denk dat je heel voorzichtg moet zijn met gevels die (wellicht) dampdicht zijn aan de buitenkant.
In welke maand van welk jaar speelde dat? Wel iets om rekening mee te houden als het wel er toe doet.JJmac schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:14:
.... niet teveel met de subsidie bezig zijn, bij ons was het potje net weer op.
Voor wat het waard is: moderne woningen met wtw hebben binnen de muren vaak een laag vochtigheidspercentage. Maar dat gaat over de lucht binnen, niet over de lucht in de spouw of de muren.Franciesco schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:36:
@HectorMalot Oplossingen in de zin van de verflaag(lagen) verwijderen? Of vanuit binnen isoleren?
Het gaat hier niet zozeer om het extra ventileren, maar op de wijze waarop.
Er zullen best users zijn op dit forum met terzake doende kennis, maar ik zou in alle gevallen een expert de situatie ter plaatse laten inspecteren.
Uiteraard zijn experts het ook regelmatig niet met elkaar eens, met name ten aanzien van details, maar je hebt er nog steeds meer aan dan aan de mening van (betrekkelijke) leken.
Op het moment dat ik mijn (online) aanvraag om advies deed, kwamen bedrijven binnen een dag met hordes op mij af om me van informatie en advies te voorzien (uiteraard met commerciële belangen), maar dat heeft in elk geval als resultaat dat je te zien krijgt wat de experts er van vinden.
Dat advies kun je wegen, en ook naast je neerleggen. Het kostte mij vooralsnog niets, en ik heb een gedegen overweging en keuze kunnen maken uit een flink aantal diverse leveranciers, waar ik ook nog een vorm van antecedentenonderzoek naar heb gedaan - altijd handig om een jarenlange parktijk beoordeeld te zien.
Uiteraard zijn experts het ook regelmatig niet met elkaar eens, met name ten aanzien van details, maar je hebt er nog steeds meer aan dan aan de mening van (betrekkelijke) leken.
Op het moment dat ik mijn (online) aanvraag om advies deed, kwamen bedrijven binnen een dag met hordes op mij af om me van informatie en advies te voorzien (uiteraard met commerciële belangen), maar dat heeft in elk geval als resultaat dat je te zien krijgt wat de experts er van vinden.
Dat advies kun je wegen, en ook naast je neerleggen. Het kostte mij vooralsnog niets, en ik heb een gedegen overweging en keuze kunnen maken uit een flink aantal diverse leveranciers, waar ik ook nog een vorm van antecedentenonderzoek naar heb gedaan - altijd handig om een jarenlange parktijk beoordeeld te zien.
HET probleem, zeker voor de (betrekkelijke) leken zelf... is het beoordelen of een expert wel een expert is, want hoe doe je dat als (betrekkelijke) leek....?Ramzzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:45:
Leg mij uit hoe jij dat bijvoorbeeld doet, meer dan alleen het kiezen/wikken en wegen en het antecedentenonderzoek. Dus de echte fact checking, hoe doe je die?
In hoeverre ben je zelf een expert, behalve in het vak waar je werkt, is die kennis echt relevant voor wat hier speelt?
Tnx.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 04-04-2023 12:59 ]
Het begint met rustig je eigen situatie beoordelen, 'in wat voor huis woon ik eigenlijk'. Bijzonderheden, eigenaardigheden met betrekking tot de bouw.route99 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:48:
[...]
HET probleem, zeker voor de (betrekkelijke) leken zelf... is het beoordelen of een expert wel een expert is, want hoe doe je dat als (betrekkelijke) leek....?Ook binnen 1 bedrijf kunnen de verschillen nl groot zijn.
Leg mij uit hoe jij dat bijvoorbeeld doet, meer dan alleen het kiezen/wikken en wegen en het antecedentenonderzoek. Dus de echte fact checking, hoe doe je die?
In hoeverre ben je zelf een expert, behalve in het vak waar je werkt, is die kennis echt relevant voor wat hier speelt?
Tnx.
Lees je in over je eigen huis, welke bouwwijze, gebruikte materialen, jaartal, wie bouwde het (waar mogelijk), raadpleeg eventuele kennisdragers in je omgeving, als die er zijn. raadpleeg waar mogelijk eventueel buren die al werk hebben late doen.
Verder, ga bijvoorbeeld niet in zee met een bedrijf dat niet lang teruggaat. Expertise, ervaring en klantenervaringen zijn er bij bedrijven ook niet op dag 1, Google is je vriend. Bedrijven betalen ook leergeld. Veel cowboys proberen snel geld te verdienen, hebben niet per se jouw belang vooropgesteld.
Lees en luister naar wat ze over zichzelf vertellen, houd je bullshit alarm in de buurt (nuchter zelf nadenken), en ga waar mogelijk altijd voor 2nd en 3rd opinions.
Beslis dus vooral niet te snel.
Dat soort dingen. Ook een leek kan zorgen dat hij goed beslagen ten ijs komt.
Doorgaans wordt geadviseerd om de RLV tussen de 40 en 60% te houden. Als je daar nu vaak boven zit, dan zal extra ventilatie (liefst uitgerust met WTW) helpen om dat wat om laag te brengen (zelfs met een enthalpiewisselaar). Maar ik ik denk dat je daar niet op kan vertrouwen voor de beslissing spouwisolatie wel/niet te doen bij dampdichte gevels.mrmrmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:01:
[...]
Voor wat het waard is: moderne woningen met wtw hebben binnen de muren vaak een laag vochtigheidspercentage. Maar dat gaat over de lucht binnen, niet over de lucht in de spouw of de muren.
Het gaat hier niet zozeer om het extra ventileren, maar op de wijze waarop.
Ik zie goede ventilatie, net als het impregneren van de gevels, i.c.m. spouwisolatie als extra's om een situatie die an sich OK lijkt nog wat te verbeteren. Maar uiteraard mogen we daar van mening over verschillen. :-)
Je doet heel wat.Ramzzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:36:
[...]Lees en luister naar wat ze over zichzelf vertellen, houd je bullshit alarm in de buurt (nuchter zelf nadenken), en ga waar mogelijk altijd voor 2nd en 3rd opinions.
Beslis dus vooral niet te snel.
Dat soort dingen. Ook een leek kan zorgen dat hij goed beslagen ten ijs komt.
Ben zelf chemie/fysica/materiaal expert (op veel vlakken daarvan, nooit alle..) mijn bouwkunde hiaat vul ik op met vragen hier en kort bij huis bij mij bouwkundige energie-maat.
Maar ik laat ook mijn mening over materialen hier toetsen, want toegepast in omstandigheden waar ik minder in thuis ben valt er dan best e.e.a. op te steken. De context van een uitdaging of een probleem overzien/begrijpen incl consequenties van gemaakt of te maken keuzes lijken me belangrijkste zaken op duurzaamheidsgebied. Om eerlijk te zijn, zonder mijn professionele achtergrond zou dat imho toch echt wel een stuk lastiger zijn om er een inschatting van te maken. Soms heb je echt zelf die kennis nodig, dat leg je iemand niet even uit... in algemene zin wel, maar om er vervolgens echt mee aan de slag te gaan? Daar zit nog best wel een risico in. Dat geldt dus voor mij ook, maar dan op een ander gebied.
@Ramzzz Persoonlijk denk ik dat vrijwel iedereen het wel eens is met de strekking van je verhaal over inlezen, laten beoordelen door ervaringsdeskundigen, niet belanghebbende personen en belanghebbende bedrijven met een goede track record etc.
Het punt is vooral dat het lastig kan zijn feiten van meningen te onderscheiden. En wanneer is het beoordelen hiervan zelf geen inschatting meer?
Fact checking is misschien wel een expertise te noemen.
Het punt is vooral dat het lastig kan zijn feiten van meningen te onderscheiden. En wanneer is het beoordelen hiervan zelf geen inschatting meer?
Fact checking is misschien wel een expertise te noemen.
@Franciesco 28% komt uit eigen ervaring voor bij wtw in nieuwbouw (volledig apparaat met 4 kanalen). Er zijn talloze teksten over te lezen op internet.
De meningen zijn sowieso verdeeld omdat iedereen er anders over lijkt of leek te denken, in ieder geval toen dat nog relatief nieuw was. Feit is wel dat de luchtvochtigheid bijzonder laag kan worden bij nieuwbouw met wtw. Verder heb ik geen mening over de toepasselijkheid voor jouw geval bij een huis uit 1918. Dat laat ik over aan jou om uit te zoeken.
Overigens, 1918 was misschien nog een tijd van schaarste. Nederland had een miljoen Belgen op bezoek. Sowieso eens een deskundig bouwkundig onderzoek laten uitvoeren.
De meningen zijn sowieso verdeeld omdat iedereen er anders over lijkt of leek te denken, in ieder geval toen dat nog relatief nieuw was. Feit is wel dat de luchtvochtigheid bijzonder laag kan worden bij nieuwbouw met wtw. Verder heb ik geen mening over de toepasselijkheid voor jouw geval bij een huis uit 1918. Dat laat ik over aan jou om uit te zoeken.
Overigens, 1918 was misschien nog een tijd van schaarste. Nederland had een miljoen Belgen op bezoek. Sowieso eens een deskundig bouwkundig onderzoek laten uitvoeren.
@mrmrmr dat een lage RLV van b.v. <30% voorkomt bij gebruik van wtw units (zonder enthalpiewisselaar) heb ik ook vaker gelezen. Maar is dat binnenshuis wenselijk voor de persoonlijke gezondheid/het welzijn? Ik denk van niet. Daarom worden losse luchtbevochtigers of een enthalpiewisselaar in de wtw unit in dergelijke situaties regelmatig toegepast.
En zie ik dat dus ook niet als (betrouwbare) oplossing bij een gevel die, waar @HectorMalot vanuit gaat, dampdicht is. Maar goed, dat is niet op basis van eigen ervaringen (ik heb geen dampdicht geverfde gevels), maar puur op hetgeen ik geleerd heb in mijn zoektocht naar isolatiemogelijkheden.
Overigens is een lage luchtvochtigheid ook niet erg best voor diverse meubels en planten.
En zie ik dat dus ook niet als (betrouwbare) oplossing bij een gevel die, waar @HectorMalot vanuit gaat, dampdicht is. Maar goed, dat is niet op basis van eigen ervaringen (ik heb geen dampdicht geverfde gevels), maar puur op hetgeen ik geleerd heb in mijn zoektocht naar isolatiemogelijkheden.
Overigens is een lage luchtvochtigheid ook niet erg best voor diverse meubels en planten.
Ja waar ik over zit te denken:
1. Parels: misschien dat door de structuur nog wat ventilatie mogelijk is in de zomer. Is een installateur langs geweest die zegt dat dat kan, maar afsloot met “als het pleisterwerk er over 2 jaar af komt vallen moet je niet bij mij zijn”, dus dat gaf weinig hoop.
2. Spouw laten wat het is. Voorzetwanden binnen op warmste kamers. Niet gemakkelijk ivm de details in het gipsplafond (ronde hoeken o.a.)
1. Parels: misschien dat door de structuur nog wat ventilatie mogelijk is in de zomer. Is een installateur langs geweest die zegt dat dat kan, maar afsloot met “als het pleisterwerk er over 2 jaar af komt vallen moet je niet bij mij zijn”, dus dat gaf weinig hoop.
2. Spouw laten wat het is. Voorzetwanden binnen op warmste kamers. Niet gemakkelijk ivm de details in het gipsplafond (ronde hoeken o.a.)
Of verf verwijderen, en dan isoleren. Maar das wel heel drastisch.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
@HectorMalot die “mogelijke” ventilatie met parels kan alleen gebeuren met een open spouw want andere plekken naar buiten zijn er niet als de gevel verder dampdicht is.
Maar of dat genoeg is? Ik zou er mijn geld niet op willen verwedden… en dan zoals eerder aangegeven kiezen voor niet naisoleren, naisoleren met voorzetwanden of de verflaag(/lagen) verwijderen.
Maar of dat genoeg is? Ik zou er mijn geld niet op willen verwedden… en dan zoals eerder aangegeven kiezen voor niet naisoleren, naisoleren met voorzetwanden of de verflaag(/lagen) verwijderen.
Vanaf €16.= / m2...Franciesco schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:48:
f de verflaag(/lagen) verwijderen.
https://www.gevelreinigingwijzer.nl/kosten-verf-verwijderen/
https://www.dejongbv.nl/gevel-reiniging/#kosten
Ze zullen vast eerst een test doen om de definitieve prijs vast te stellen en dat kan alleen maar meer worden dan wat hier al staat....
Zojuist heb ik nog een andere persoon over de vloer gehad.route99 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:35:
[...]
Mee eens, ik zou geen risioc nemen met Aminofoam =UF-schuim.
[...]
Van binnenuit mits ruimte kan snel meer opleveren.
@radeoxx Kijk anders eens naar Supafil. Vraag daar eens offertes aan.
Die kon en wil wel Supafil doen, maar adviseert ten zeerste het aminofoam schuim Hij is overtuigd dat dit een betere oplossing is, want met Supafil kom je niet overal goed, omdat het huidige glaswol niet meer overal hetzelfde zit in de spouw.
Ook zei hij dat je dan misschien juist vochtproblemen krijgt of doorlaatplekken omdat je dus delen van de gevel niet helemaal kunt isoleren. Met het schuim heb je wel de garantie dat het overal komt. En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Tja ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Dat schuim. Is dat echt not-done? Hij gaf wel toe dat er vroeger problemen mee waren, maar met het schuim van tegenwoordig, in de juiste mengverhouding door de juiste personen aangebracht is het volgens hem probleemloos.
Schuim hecht zich, hoe wil je daar iets aan veranderen (hoe haal je het er weer uit) als het ‘maar’ 10-15 jaar meegaat?radeoxx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]
Zojuist heb ik nog een andere persoon over de vloer gehad.
Die kon en wil wel Supafil doen, maar adviseert ten zeerste het aminofoam schuim Hij is overtuigd dat dit een betere oplossing is, want met Supafil kom je niet overal goed, omdat het huidige glaswol niet meer overal hetzelfde zit in de spouw.
Ook zei hij dat je dan misschien juist vochtproblemen krijgt of doorlaatplekken omdat je dus delen van de gevel niet helemaal kunt isoleren. Met het schuim heb je wel de garantie dat het overal komt. En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Tja ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Dat schuim. Is dat echt not-done? Hij gaf wel toe dat er vroeger problemen mee waren, maar met het schuim van tegenwoordig, in de juiste mengverhouding door de juiste personen aangebracht is het volgens hem probleemloos.
Vraag ‘t eens…
Schuim hoort niet in een spouw waar al ander materiaal inzit. Schuimt heeft krimp, scheuren, alle mogelijkheden voor toekomstige ellende. Schuim hoort alleen in een lege spouw.radeoxx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]
Zojuist heb ik nog een andere persoon over de vloer gehad.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Precies @Ramzzz! Een levensduur va 10-15 jaar is erbarmelijk slecht voor een dergelijke oplossing vind ik.
Ik heb echt niks technisch meer aan dat UF-schuim meer toe te voegen.radeoxx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...] Dat schuim. Is dat echt not-done? Hij gaf wel toe dat er vroeger problemen mee waren, maar met het schuim van tegenwoordig, in de juiste mengverhouding door de juiste personen aangebracht is het volgens hem probleemloos.
Voor een leek klinkt die laatste zin OK, "met juiste mengverhouding door de juiste personen" maar dat maakt van slechte chemie geen nog steeds geen goed product. Het UF-schuim is echt de onderkant van de markt, met spotgoedkope grondstoffen (een ureum/formaldehyde hars, eventueel nog een beetje andere goedkope hars erbij en water en wat zeep om het schuim te maken en een beetje goedkope katalysator voor de uitharding ) waarmee men nog iets probeert te fabrieken maar wat het echt niet is.
En dat zegt hij in principe zelf ook:
Dus het wordt dus toch weer bros en verpulvert en kan uitzakken. Als het al bij 10 jaar zo kan zijn... hoe goed is de isolatie werking dan nog bij 5 of 7 jaar? Is dat 75% en 50% ?En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Dus dan moet je nu de portemonnee trekken en over 10 jaar weer.. lijkt me toch te gek voor woorden.
De meeste isolatiematerialen gaan levenslang mee en heel goed aangebracht net zolang als het huis nog staat.
Een kennis van me kocht een jaren 60 huis waar ook Supafil inzat . Bij de aankoop hebben ze infrarood foto's gemaakt en ze zagen ook dat het niet goed gevuld was. De garantie van 10 jaar was overdraagbaar en de firma P. uit het plaatsje R. heeft het netjes onder garantie aangevuld, ze doen dat wel pas als ze een klus in die omgeving hebben, vanwege de lagere kosten die zijn dan hebben met het vervoer.
Ik ben geen op afstand expert van huizen dus ook niet die van jou, dus ik kan op afstand nooit adviseren wat iemand moet doen. Alleen maar transparant maken welke kennis er is, die jezelf ook begrijpt en kunt (laten) controleren en daar mee zulk je dan toch bedrijven uit moeten nodigen die aan dat profiel voldoen.
Dat laatste bedrijf komt er bij mij met zo'n verhaal niet in... met zo'n UF-schuim klus en hun Supafil verhaal is niet compleet, ik heb je een voorbeeld gegeven.
Vocht risico's kun je kleiner maken door de muren aan de regenkant ca 1x 10 jaar te behandeling met een hydrofoberingsmiddel. Lees terug er is al van diverse mensen input hierover geweest.
Maar het blijft maatwerk, ook de controle van de spouw is erg belangrijk, zijn er erg veel cementbaarden dan is de kans op vochtdoorslag ook heel veel groter dan als je ze niet hebt.
Succes om je eigen verhaal op de rit te krijgen en vraag nog meer als dat nodig is. Beter later isoleren dan verkeerd isoleren. De druk op de markt is nu erg groot, het is mogelijk dat ook de angst bij bewoners heerst de boot nog langer te missen om te isoleren en uiteraard i.v.m. de veel hogere energiekosten dan vroeger.
Onder druk bezwijkt er veel meer dan normaal, mensen zien door de bomen het bos niet meer, dat komt zo'n bedrijf heel goed uit, die onzekerheid ........... dus het is oppassen dat je zaken gaat accepteren die je in een rustigere tijd nooit zou accepteren. Dus nu ook niet doen. Zorg dat je verhaal checkbaar klopt.
Succes.
[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 13-04-2023 12:20 . Reden: typos plus kleine aanvullingen ]
Offerte ontvangen voor de 6cm spouw vullen met aminofoam hr++ 6cm.
Het is een 2 onder 1kap uit eind 70 met een 6cm spouw, in die tijd gevuld met uv schuim.
Het schuim is nu niks meer van over en de stukken waar nog schuim zit zal helemaal poreus zijn.
Ze hebben de spouw bekeken en gaven aan dat dit prima aan te vullen was met aminofoam, dat het foam de stukken oud schuim wel weg zou duwen zegmaar.
Het gaat om 74m2 en ze kwamen met een in mijn ogen vrij scherpe offerte van 18.34pm2
Aminofoam HR++ 6 cm
Isolatie waarde rd-1,76/rc-1,82
Hebben jullie nog aanvullingen of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ervaringen met aminofoam??
Alvast bedankt!!
Het is een 2 onder 1kap uit eind 70 met een 6cm spouw, in die tijd gevuld met uv schuim.
Het schuim is nu niks meer van over en de stukken waar nog schuim zit zal helemaal poreus zijn.
Ze hebben de spouw bekeken en gaven aan dat dit prima aan te vullen was met aminofoam, dat het foam de stukken oud schuim wel weg zou duwen zegmaar.
Het gaat om 74m2 en ze kwamen met een in mijn ogen vrij scherpe offerte van 18.34pm2
Aminofoam HR++ 6 cm
Isolatie waarde rd-1,76/rc-1,82
Hebben jullie nog aanvullingen of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ervaringen met aminofoam??
Alvast bedankt!!
[ Voor 4% gewijzigd door GabrielZ op 13-04-2023 12:38 ]
aminofoam=UF-schuim
Zie de reacties op o.a. : radeoxx in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Kan je in mijn situatie aanvullen met supafil ipv aminofoam (uv schuim)??route99 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:38:
aminofoam=UF-schuim
Uv schuim gaat dus maar zo'n 10 jaar mee begrijp ik?
Wat is UV-schuim, nooit van gehoord.GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:48:
[...]uv schuim??
Of is het een naam door iemand "bedacht" die een klok en klepel verhaal heeft?
Wat ik van aminofoam (=UF-schuim) vind, staat hierboven, heb er niks meer aan toe te voegen.
Is er een mol op het forum actief.... er komt zoveel binnen over UF-schuim.....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 13-04-2023 12:53 ]
Het is gewoon onwijs lastig. Wat is nou wijsheid?route99 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:51:
[...]
Wat is UV-schuim, nooit van gehoord.
Of is het een naam door iemand "bedacht" die een klok en klepel verhaal heeft?
Wat ik van aminofoam (=UF-schuim) vind, staat hierboven, heb er niks meer aan toe te voegen.
Is er een mol op het forum actief.... er komt zoveel binnen over UF-schuim.....
Het gaat om de spouw van de woning dus je wilt het wel graag goed hebben, niet dat er over 10 a 15 jaar niks meer over is van de aangebrachte isolatie.
De oude isolatie (PU schuim) compleet verwijderen is geen optie : 5k eu terwijl er bijna niks meer in zit
Wat is wijsheid??
Aanvullen met korrels was geen optie zei de beste man van Isocoat.
Aminofoam was wat ze wilden gebruiken.
Supafil?? Heb ik ze niet over gehoord.
@GabrielZ als het (UF?) schuim is slechte staat is, dan kun je naar mijn idee beter eens informeren naar de mogelijkheid de spouw volledig leeg te halen. Dat schijnt te kunnen met UF schuim. Zie b.v. de websites van Plus isolatie enTakkenkamp.
Indien dat inderdaad mogelijk is, dan kun je de spouw daarna laten vullen met b.v. inblaaswol zoals Knauf Supafil.
https://www.plusisolatie.nl/uf-schuim-in-uw-spouwmuur.html
https://www.takkenkamp.com/kennisbank/spuitisolatie
Indien dat inderdaad mogelijk is, dan kun je de spouw daarna laten vullen met b.v. inblaaswol zoals Knauf Supafil.
Het is PU schuim wat er nu in zit , de woning is uit 1972.Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:14:
@GabrielZ als het (UF?) schuim is slechte staat is, dan kun je naar mijn idee beter eens informeren naar de mogelijkheid de spouw volledig leeg te halen. Dat schijnt te kunnen met UF schuim. Zie b.v. de websites van Plus isolatie enTakkenkamp.
De spouw volledig leeg halen voor die 5% van het PU schuim wat er nog in zit is gewoon niet te doen kwa kosten.
Het moet echt aangevuld worden..
Zo'n clean sweep zoals het heet kost minimaal al 800-1000 euro eea ah. v/d situatie en de aantallen m2.
Oef das wel heel veel meer....5k eu terwijl er bijna niks meer in zit
[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 13-04-2023 13:50 ]
@Ramzzz als er al isolatie is aangebracht is een beetje lucht in de spouw prima, als je wel wil isoleren zou ik zelf met Supafill aanvullen, goede eigenschappen en niet het duurste middel, van de week een stuk gelezen van Radar over het isoleren en de kosten daarvan.
https://radar.avrotros.nl...houdens-niet-hoe-zit-dat/
Je kunt toch zelf ook lezen en wegstrepen, zie :GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:13:
[...]Het is gewoon onwijs lastig. Wat is nou wijsheid?
Het gaat om de spouw van de woning dus je wilt het wel graag goed hebben, niet dat er over 10 a 15 jaar niks meer over is van de aangebrachte isolatie.
Wat is wijsheid??
............Aminofoam was wat ze wilden gebruiken....
radeoxx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]
, maar adviseert ten zeerste het aminofoam schuim Hij is overtuigd dat dit een betere oplossing is, want met Supafil kom je niet overal goed, omdat het huidige glaswol niet meer overal hetzelfde zit in de spouw.
................ Met het schuim heb je wel de garantie dat het overal komt. En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Dat besluit had ik inderdaad ook al genomen.JJmac schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:46:
@Ramzzz als er al isolatie is aangebracht is een beetje lucht in de spouw prima, als je wel wil isoleren zou ik zelf met Supafill aanvullen, goede eigenschappen en niet het duurste middel, van de week een stuk gelezen van Radar over het isoleren en de kosten daarvan.
Is het zeker dat er nog maar 5% van de schuim aanwezig is? Want dat klinkt als erg weinig. En als dat klopt, dan zou het me niet verbazen als inblaaswol ook gewoon kan.GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:21:
[...]
Het is PU schuim wat er nu in zit , de woning is uit 1972.
De spouw volledig leeg halen voor die 5% van het PU schuim wat er nog in zit is gewoon niet te doen kwa kosten.
Het moet echt aangevuld worden..
Heb je al meerdere inspecties/gesprekken gehad? Ik zou iig ook advies inwinnen bij de gerenommeerde namen zoals Takkenkamp en Pluimers.
Eh… Pluimers wilde ook ‘gewoon’ mijn spouwen en begane grondvloer (kruipruimte) volblaffen met PU-schuim.Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:54:
[...]
Is het zeker dat er nog maar 5% van de schuim aanwezig is? Want dat klinkt als erg weinig. En als dat klopt, dan zou het me niet verbazen als inblaaswol ook gewoon kan.
Heb je al meerdere inspecties/gesprekken gehad? Ik zou iig ook advies inwinnen bij de gerenommeerde namen zoals Takkenkamp en Pluimers.

@Franciesco
Ik zie/hoor dat woningbouwverenigingen nog steeds grote klanten zijn van minimaal 1 van die 2 bedrijven....
Ben ruim 1 maand geleden bij een familielid op bezoek geweest in zo'n woningbouwhuis. Die woningbouwvereniging had er ruim 40k euro aan verbeterd, jaren 80 huis: Dak verhoogd (isolatie buiten dus), WTW CO2 gestuurd, 6 of 8 zonnepanelen, nieuwe HR CV, nieuwe achterdeur, overal triple glas, muurisolatie en vloerisolatie, PUR dus.... Energierekening een paar tientjes/maand...
De PUR "stonk"wel vertelde ze.... het bedrijf had alleen gewaarschuwd dat ze er een bepaalde tijd uit moet. daar moet je het dan als leek mee doen.
Bij een "goede" PUR blijft vooral het risico of je (latent) allergisch bent voor wat er aan uitstoot komt nadat je er in mag. Ik zou het dan om die reden zelf al niet nemen, maar ook vanwege dat alles onder zit met PUR.
Ik zou zelf bij een spouwmuur voor Supafil gaan en als dat niet gaat ga ik de verlijmde grijze EPS parels bekijken of dat mogelijk is. En bij beiden zou ik hydrofoberen en als er niks bij komt ook.
..... Ze zitten nu eenmaal met mogelijk tonnen aan investeringen en bijbehorende contracten met iets dat een aantal jaren geleden nog hosanna leek? Als er geen wet is dat je moet stoppen, dan gaan ze door? Zo werkt dat vast.Gerenommeerde namen zoals Takkenkamp en Pluimers
Ik zie/hoor dat woningbouwverenigingen nog steeds grote klanten zijn van minimaal 1 van die 2 bedrijven....
Ben ruim 1 maand geleden bij een familielid op bezoek geweest in zo'n woningbouwhuis. Die woningbouwvereniging had er ruim 40k euro aan verbeterd, jaren 80 huis: Dak verhoogd (isolatie buiten dus), WTW CO2 gestuurd, 6 of 8 zonnepanelen, nieuwe HR CV, nieuwe achterdeur, overal triple glas, muurisolatie en vloerisolatie, PUR dus.... Energierekening een paar tientjes/maand...
De PUR "stonk"wel vertelde ze.... het bedrijf had alleen gewaarschuwd dat ze er een bepaalde tijd uit moet. daar moet je het dan als leek mee doen.
Bij een "goede" PUR blijft vooral het risico of je (latent) allergisch bent voor wat er aan uitstoot komt nadat je er in mag. Ik zou het dan om die reden zelf al niet nemen, maar ook vanwege dat alles onder zit met PUR.
Ik zou zelf bij een spouwmuur voor Supafil gaan en als dat niet gaat ga ik de verlijmde grijze EPS parels bekijken of dat mogelijk is. En bij beiden zou ik hydrofoberen en als er niks bij komt ook.
[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 13-04-2023 14:51 . Reden: contacten = contracten ]
Ik zeg niet dat de genoemde namen altijd hetgeen aanbieden wat past bij hetgeen jij wil, maar heb je ook gevraagd of inblaaswol kan in jouw situatie?Ramzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:02:
[...]
Eh… Pluimers wilde ook ‘gewoon’ mijn spouwen en begane grondvloer (kruipruimte) volblaffen met PU-schuim.
En hoe is die 5% vulling van de bestaande schuim vastgesteld?
Daar ben ik het helemaal mee eens.route99 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:15:
@Franciesco
[...]
..... Ze zitten nu eenmaal met mogelijk tonnen aan investeringen en bijbehorende contacten met iets dat een aantal jaren geleden nog hosanna leek? Als er geen wet is dat je moet stoppen, dan gaan ze door? Zo werkt dat vast.
Nogmaals: wat een bedrijf (als eerste) aanbiedt hoeft niet altijd hetgeen te zijn wat je zelf ook wilt. Maar vragen naar hun kijk op andere opties kan altijd.
Dat is door minimaal 4 verschillende aanbieders bevestigd.Franciesco schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:27:
[...]
Ik zeg niet dat de genoemde namen altijd hetgeen aanbieden wat past bij hetgeen jij wil, maar heb je ook gevraagd of inblaaswol kan in jouw situatie?
Dat was ik niet, vrees ik...En hoe is die 5% vulling van de bestaande schuim vastgesteld?
Sorry @Ramzzz , ik dacht met beide vragen te reageren op @GabrielZ Die vragen waren dus eigenlijk voor hem. 
Maar het staat wat mij betreft buiten kijf dat je altijd ook zelf onderzoek etc moet doen en niet zomaar mee moet gaan in het advies van een aanbieder. Wie dat ook mag zijn (groot/klein/gerenommeerd of niet).
Maar het staat wat mij betreft buiten kijf dat je altijd ook zelf onderzoek etc moet doen en niet zomaar mee moet gaan in het advies van een aanbieder. Wie dat ook mag zijn (groot/klein/gerenommeerd of niet).
Die 5% is een schatting.Ramzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:52:
[...]
Dat is door minimaal 4 verschillende aanbieders bevestigd.
[...]
Dat was ik niet, vrees ik...
Er zijn diverse gaten geboord en geïnspecteerd met camera, daarop was alleen onderin de spouw nog wat oud schuim te zien.
Takkenkamp was ook van mening dat Aminofoam de enige optie is omdat supafil niet de kracht heeft om het aanwezige oude materiaal te verpulveren zegmaar, dat zou met minder kracht de spouw ingaan.
Van de zomer is er hier bij de huurhuizen ook een soort PUR in gespoten nadat er korrels waren verzakt.
Takkenkamp heeft de PUR in gespoten, bij de overburen waar ik goed contact mee heb hebben er geen last van gehad door reuk of iets dergelijks, kan zelf ook niet iets herinneren van gaat dit goed komen. Ben geen voorstander van PUR, liever wat lucht in de spouw.
Takkenkamp heeft de PUR in gespoten, bij de overburen waar ik goed contact mee heb hebben er geen last van gehad door reuk of iets dergelijks, kan zelf ook niet iets herinneren van gaat dit goed komen. Ben geen voorstander van PUR, liever wat lucht in de spouw.
Zo slecht was dus het oude UF-schuim.....GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:17:
[...]Die 5% is een schatting.
Er zijn diverse gaten geboord en geïnspecteerd met camera, daarop was alleen onderin de spouw nog wat oud schuim te zien.
En dan wordt het weer gevuld met net zo slecht spul, UF-schuim...Takkenkamp was ook van mening dat Aminofoam de enige optie is
Dat heeft niks met kracht te maken, het schuim is tijdens het spuiten zo vloeibaar dat het langs het stukke oude schuim kan gaan, je maakt het oude schuim dus niet stuk.omdat supafil niet de kracht heeft om het aanwezige oude materiaal te verpulveren zeg maar, dat zou met minder kracht de spouw ingaan.
Je krijgt dus in het nieuwe schuim dus zwakke plekken waar het oude schuim zit. Je kunt op het schuim zelf niet goed druk zetten, tis meer op de lucht van het schuim en dan kruipt het schuim mee daar waar de lucht ook heen gaat. Het gaat om vrij lage drukken, zeker geen 5 bar of zo, eerder cc 1,5 max 2 bar meen ik me te herinneren.
Supafil heeft meer last van de zgn schaduwwerking van een obstakel in de spouw. Dus zit er een kleine cementbaard dan kruipt het schuim er om heen en dat doet Supafil wat minder goed. In het Belgische onderzoek vonden ze dat op het totale beeld wel meevallen voor Supafil, immers als je veel cementbaarden zou hebben zou je er bij Supafil veel last van hebben.... jammer dan ... .bij veel cementbaarden wordt er geadviseerd de spouw helemaal, niet te isoleren ivm vochtdoorslag.... dus ook geen PUR-schuim of iets anders.