MerijnP97 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:30:
Hoi mensen!
Voor mijn eind jaren 60 twee onder één kap woning ben ik op het moment flink aan het oriënteren over spouwmuurisolatie. Uiteraard heb ik dit topic ook al globaal doorgenomen maar toch zou ik graag advies van jullie kant willen hebben over mijn situatie.
Soort huis: twee onder één kap
Bouwjaar: 1968
Te isoleren oppervlakte: ca 85m2
Spouw breedte: 6cm
Spouw conditie: Schoon op wat spinnenwebben na, spouwankers nog in prima staat. (visuele check van 2 verschillende adviseurs)
Overig: Geen kruipruimte aanwezig, geen ventilatie naar kruipruimte nodig dus.
Deze week heb ik 2 verschillende bedrijven over de vloer gehad (morgen komt een 3e) voor een adviesgesprek, beide bedrijven isoleren zowel met EPS parels, supafil als met een foam/schuim.
Firma 1:
Oppervlakte:
85m2 6cm spouw
Voorgestelde isolatiemateriaal:
Centrapearl spouwparels (Rd van 1,88)
Reden:
glaswol/supafil kan nog wel eens gaan zakken in de loop der jaren. Schuim wordt vooral geadviseerd wanneer er al isolatie aanwezig is in de spouw.
Kosten: €1500,- incl btw (excl subsidie)
Firma 2:
Oppervlakte:
85m2, 6cm spouw
Voorgestelde isolatiemateriaal:
Enverifoam/Aminofoam (weet zo niet meer welke, 1 van de twee is een vervanger van de ander) (Rd van 1,88)
Reden:
Het schuim vult goed alle gaatjes en kieren in de spouwmuur, zo ook rond het kozijn dus je hebt de beste vulling voor de spouwmuur. EPS was een tweede optie maar is kwa kosten niet veel goedkoper en foam is beter. Supafil werd afgeraden. Schijnt dat dieren als muizen dit lekker vinden en dus een gang door je isolatie kunnen vreten.
Het voorgestelde schuim gaat ook zo'n 50 jaar mee.
Kosten:
€2350,- incl btw (excl subsidie)
(EPS kwam uit op zo'n €2000,-)
Nu ben ik dus zelf op internet en vooral in dit topic tegengekomen dat schuim inderdaad veel wordt toegepast bij spouwmuren waar al isolatie in zit en dus niet zo snel bij een lege spouwmuur. Ook dat de levensduur van dit schuim mogelijk maar zo'n 20 jaar is.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het advies (vooral 2) dat ik neb gekregen! Morgen komt er een 3e partij over de vloer, daarvan weet ik dat deze enkel met Supafil glaswol werken. Ik ben benieuwd wat zijn verhaal is!