Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 16:17
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om schuim wat aangebracht is in de jaren 70/80 te vergelijken met schuim van nu..

Ik heb vrij zicht voor mijn woning met de de wind uit het oosten er vol op, het koelt dus vrij snel af in huis en voelt rondom de ramen vrij koud aan in de winter, je voelt ook een soort tocht zeg maar.

Zijn er hier mensen die schuim hebben laten aanbrengen in de spouw?

[ Voor 38% gewijzigd door GabrielZ op 13-04-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:17:
[...]

Die 5% is een schatting.
Er zijn diverse gaten geboord en geïnspecteerd met camera, daarop was alleen onderin de spouw nog wat oud schuim te zien.
Takkenkamp was ook van mening dat Aminofoam de enige optie is omdat supafil niet de kracht heeft om het aanwezige oude materiaal te verpulveren zegmaar, dat zou met minder kracht de spouw ingaan.
Als het echt alleen onderin zit en ook nog maar ca 5% op het geheel is , dan moet dat toch relatief goedkoop te verwijderen zijn zou je zeggen. Ik snap dan niet waar die €5k vandaan komt. Ontmoedigingsbeleid?
Zo ja, dan vraag ik me af of het niet goedkoper kan door zelf een scope te huren/kopen voor de plaatsbepaling en een metselaar oid in te huren die op de benodigde plekken de gevel open maakt zodat het oude schuim te verwijderen is. Of denk ik dan te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

GabrielZ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:53:
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om schuim wat aangebracht is in de jaren 70/80 te vergelijken met schuim van nu..
?? De leverancier zelf zegt dat het maar 10-15 jaar meegaat....
radeoxx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:10:
[...]Zojuist heb ik nog een andere persoon over de vloer gehad.
Die kon en wil wel Supafil doen, maar adviseert ten zeerste het aminofoam schuim ............. En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Er zijn imho niet zoveel leveranciers die zo eerlijk zijn, das wel positief....
Maar dat je over 10-15 jaar weer de knip moet trekken omdat het weer stuk is, .... tja dat moet iedereen zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Vandaag een familielid geholpen met het slopen van de houten vloer (komt schuimbeton in met daarbovenop vloerverwarming).

Interessante ontdekking gedaan toen de vloerplanken eraf gingen :P Dit gebeurt er dus als de spouw niet goed dicht is :P Het isolatiemateriaal is aminofoam geloof ik. Soort 'opgedroogd scheerschuim'. Heel licht en verpulvert gelijk in je handen als je het oppakt. Ze gaan het bedrijf nog terug laten komen om de muur bij te laten vullen nadat deze openingen zijn gedicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuY1UvsKCgSW41pd_ttfpr-swrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnUMPgYf9T2qGyvfDgDWyzCw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ThinkPad Over aminofoam is het hier de laatste tijd al vaker gegaan…

Maaruh, zo te zien hadden ze al (heel plaatselijk) vloerverwarming met een hele korte hoh afstand. :+ Of waren die buizen geisoleerd?

Niet echt on topic, maar gewoon uit interesse: hoeveel cm schuimbeton komt er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ThinkPad schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:15:
Interessante ontdekking gedaan toen de vloerplanken eraf gingen :P Dit gebeurt er dus als de spouw niet goed dicht is :P Het isolatiemateriaal is aminofoam geloof ik. Soort 'opgedroogd scheerschuim'. Heel licht en verpulvert gelijk in je handen als je het oppakt.
Tnx voor het delen van deze ervaring over aminofoam, iig een UF-schuim zo te lezen/zien.
Als het nu al zo bros is dat het zo gemakkelijk verpulverd, is het niet vreemd dat binnen 10-15 jaar al helemaal spontaan gebeurt, iets dat onlangs voorbij kwam en de leverancier ook toegang....

Tis over ~10 jaar dan wel de vraag welke van de huidige bedrijven bestaan nog om je beklagen dat het al zo snel uit elkaar valt. Ik weet niet welke garantie erop zit, anders ga je die ook nog missen.... kun je weer die knip trekken voor dezelfde gevel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Franciesco Volgens mij komt er iets van 50cm schuimbeton in.

@route99 Ik weet niet zeker of het aminofoam is hoor, maar afgaande aan wat ik erover kon vinden op internet leek dat het beste overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Ik heb het spul ca 1 jaar geleden gezien en ook zelf vast gehad. Jouw beschrijving matcht icm de foto daar compleet met mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:02

Rzaan

Altijd zoekende

ThinkPad schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:01:
@Franciesco Volgens mij komt er iets van 50cm schuimbeton in.
Wordt de totale vloer 50 cm, of alleen het schuimbeton?
Met dat laatste heb je echt heel goede isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:52:
[...]

Wordt de totale vloer 50 cm, of alleen het schuimbeton?
Met dat laatste heb je echt heel goede isolatie.
offtopic:
Geen idee van de precieze afmetingen (ik woon er zelf niet :D ), maar i.i.g. het merendeel schuimbeton en dan nog een dekvloer van >=5cm erop. Denk zeker wel 40cm schuimbeton.

Maar laten we weer ontopic gaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Met 40 cm haal je standaard net de Rd=3,5 norm, Ok maar niet bijzonder .
https://www.fabercomfortvloer.nl/schuimbeton/

HET nadeel van deze methode is dat je het nooit meer van onderaf een hogere waarde kunt geven.
Met andere isolatie materialen kun je sneller 5 of meer halen...
Als er vloerverwarming op komt lijkt me dat een heel groot nadeel (in de toekomst als dat toch zou gaan spelen). Dan wil je toch wel graag 5 of zelfs hoger....

Edit: Vloerverwarming... het speelt al. Tis een keuze, had dus veel beter gekund. @ThinkPad Het was uiteraard niet jouw keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 16-04-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:48:
Met 40 cm haal je standaard net de Rd=3,5 norm, Ok maar niet bijzonder .
https://www.fabercomfortvloer.nl/schuimbeton/
Met 40 cm schuimbeton haal je 4.24 volgens de link van Faber.
Off topic, ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Rzaan Een paar zaken op een rij zettende:
  • Ik noemde de standaard vloer daar met dito naam voor 3.5
  • Toen ik op de offerte link klikte staat daar ook halverwege: Isolatiewaarde (rc-waarde) = 3.50
  • En voor de standaardwaarden betaal je, nog niet alles inbegrepen, lees daar wat niet.... € 8.112,45 incl. BTW
  • Wat ik bizar vind is dat de link van die offerte precies onder "Nieuw: Extra dun, extra isolerend Isolite 75 schuimbeton" staat dan lijkt dat de offerte er ook over gaat... wat niet blijkt te kloppen
  • Tja was is nu de prijs als de offerte over Isolite 75 gaat? Heb gegoogled maar nog niks. Wel vreemd....als het zo goed zou zijn?
Dus ik voel me ook een beetje, mogelijk ongelukkig gebeurd/onbedoeld op het verkeerde pad gezet.

En dit blijft staan:
"HET nadeel van deze methode is dat je het nooit meer van onderaf een hogere waarde kunt geven."
Voor een vloerverwarming wil je een toekomstbestendige hele hoge Rd, je doet het maar 1x doe het meteen goed. En een ander nadeel van schuim beton is al veel vaker langs gekomen: Kun je alle overige leidingen wel elders kwijt? In het beton kom je er heel veel lastiger bij. En weet je zeker dat je er nooit meer wilt zijn onder die vloer? Je cancelt een complete optie als je bijv 20 jaar later nog iets ingrijpends wil veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:14:
@Rzaan Een paar zaken op een rij zettende:
[list]
• Ik noemde de standaard vloer daar met dito naam voor 3.5
• Toen ik op de offerte link klikte staat daar ook halverwege: Isolatiewaarde (rc-waarde) = 3.50
In de 2de regel kun je de diepte van de kruipruimte aangeven.
Die staat standaard op 33 cm en dan is rc = 3.50
Maar verhoog je regel 2 naar 40 cm, dan verandert rc naar 4.24
• Wat ik bizar vind is dat de link van die offerte precies onder "Nieuw: Extra dun, extra isolerend Isolite 75 schuimbeton" staat dan lijkt dat de offerte er ook over gaat... wat niet blijkt te kloppen
• Tja was is nu de prijs als de offerte over Isolite 75 gaat? Heb gegoogled maar nog niks. Wel vreemd....als het zo goed zou zijn?
Volgens mij betreft die online offerte Isolite 75.
Want bij dit product staat "Bij slechts 33 cm schuimbeton al recht op subsidie"
En een dikte van 33 cm geeft een rc van 3.5 aan, en dat is dacht ik de subsidienorm.
En dit blijft staan:
"HET nadeel van deze methode is dat je het nooit meer van onderaf een hogere waarde kunt geven."
Voor een vloerverwarming wil je een toekomstbestendige hele hoge Rd, je doet het maar 1x doe het meteen goed. En een ander nadeel van schuim beton is al veel vaker langs gekomen: Kun je alle overige leidingen wel elders kwijt? In het beton kom je er heel veel lastiger bij. En weet je zeker dat je er nooit meer wilt zijn onder die vloer? Je cancelt een complete optie als je bijv 20 jaar later nog iets ingrijpends wil veranderen.
Ik heb geen kruipruimte.
De betonvloer die er nu zit ligt op het zand.
Dus ik zou nu ook niet weten hoe ik mijn leidingen kwijt zou moeten als ik nog iets bij wil leggen.

Ik ga ook voor een schuimbeton en laat wat meer afgraven.
Kost iets meer, maar als ze eenmaal bezig zijn, zitten daar de kosten niet in.
Kost ook meer schuimbeton natuurlijk, maar ook daar zitten de kosten niet in.
(niet bijna gratis, maar ik bedoel in verhouding tot het totaalbedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@route99 er zijn toch ook heel veel woningen zonder kruipruimte? Dus waar het beton (al dan niet geisoleerd) direct op het zand ligt. Dan kun je achteraf ook heel lastig naisoleren en extra leidingen plaatsen of leidingen verleggen. Een paar extra loze leidingen of mantelbuizen leggen kan wat meer flexibiliteit geven.
Dus dit is niet uniek voor schuimbeton, maar wel een keuze waar over nagedacht moet worden.

Ook nieuwbouwwoningen worden trouwens nog steeds regelmatig gebouwd zonder enige vorm van kruipruimte.

Overigens zie ik een hele hoge Rc waarde (5) icm vloerverwarming als mooi indien het kan, maar niet als een noodzaak. Natuurlijk: een hogere isolatiewaarde is beter, maar een vloerisolatie met een Rd vanaf ca 3,5, een reflecterende folie er bovenop en dan de vloerverwarming en afwerkvloer is zeker geen matige situatie naar mijn mening.
De huidige eis voor een vloer bij een nieuwbouwwoning is overigens Rc 3,7 (en een paar jaar terug nog 3,5).

Schuimbeton heeft als één van de voordelen dat het maar beperkt de bestaande fundering extra belast. Bij een broodjesvloer waar de liggers in de muren gezet worden is dat wel anders. En met voldoende diepte kun je indien gewenst een hele hoe isolatiewaarde bereiken.
Ik snap de keuze voor schuimbeton wel, heb hem zelf wat jaren terug ook gemaakt dus wellicht ben ik wat bevooroordeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:58:
[...]IMaar verhoog je regel 2 naar 40 cm, dan verandert rc naar 4.24
Ik had het anders/blijkbaar niet goed gelezen. Ik zou een vinkje maken voor welk type je kiest, is veel transparanter.
En een dikte van 33 cm geeft een rc van 3.5 aan, en dat is dacht ik de subsidienorm.
Dat klopt.
Ik heb geen kruipruimte.
De betonvloer die er nu zit ligt op het zand.
Dus ik zou nu ook niet weten hoe ik mijn leidingen kwijt zou moeten als ik nog iets bij wil leggen.
En dan toch meegaan in dat schuimbeton? Tis imho toch vervelend als er bij gebrek aan kennis wat de toekomst brengt toch voor zo'n vloer vast zit aan zo'n grote beperking. Dus als je er opzich bewust van bent om een vloer te kiezen met flexibiliteit tav de genoemde zaken, ervaar ik dat als een heel sterk pluspunt.
In mijn huis ervaar ik nu ook beperkingen van zaken die toen nog niet speelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:07:
@route99 er zijn toch ook heel veel woningen zonder kruipruimte?...............
Ook nieuwbouwwoningen worden trouwAens nog steeds regelmatig gebouwd zonder enige vorm van kruipruimte.
En die bestaande hebben echt een probleem om de vloer te kunnen isoleren.
Dan kan wel maar het is erg duur.... kan alleen bij een blok huizen om het betaalbaar te houden.....
https://www.atriensis.nl/...oeren-op-zand-in-aantocht
Als n=1 particuliere woning nog niet beschikbaar. Heb het voor een energiegroep aangegeven, maar het komt bij hen te weinig voor.

Dat men bij nieuw toch geen kruipruimte neemt zal imho vooral financieel gedreven zijn om huizen goedkoperte kunnen bouwen, maar bouwtechnisch qua uitbreidingsmogelijkheden hoeft echt niet goed te zijn. Dus als iemand zelf de touwtjes in handen heeft.... hoeven dit geen argumenten te zijn. Je hebt toch je eigen criteria, waarom zou je je beperken? Ik zie daar geen brood in.
Overigens zie ik een hele hoge Rc waarde (5) icm vloerverwarming als mooi indien het kan, maar niet als een noodzaak.....................De huidige eis voor een vloer bij een nieuwbouwwoning is overigens Rc 3,7 (en een paar jaar terug nog 3,5).
Als je nog de flexibiliteit en de ruimte hebt dan is een keuze voor een veel dikkere isolatie een hele logische, immers het werk is vrijwel hetzelfde en als men met 2 of 3 mensen komt telt daar de euro teller veel harder door dan wat meer dikte vd isolatie.
Die Rc 3,7 wordt eigenlijk gezien als een minimum waar je aan voldoet en eigenlijk is het bijna altijd beter om veel meer te nemen. Maar als men de lat op Rc=5 legt vallen er teveel huizen af ..... en dan is Rc 3,7 altijd beter dan niet isoleren, want dan kan die eis van Rc=5 wel een een onoverbrugbare waarde worden, simpel omdat het niet kan en dan krijgt die grote groep geen subsidie.

Imho kan er dus ook zo naar gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:22:

En dan toch meegaan in dat schuimbeton? Tis imho toch vervelend als er bij gebrek aan kennis wat de toekomst brengt toch voor zo'n vloer vast zit aan zo'n grote beperking. Dus als je er opzich bewust van bent om een vloer te kiezen met flexibiliteit tav de genoemde zaken, ervaar ik dat als een heel sterk pluspunt.
In mijn huis ervaar ik nu ook beperkingen van zaken die toen nog niet speelden.
Anders zou ik moeten gaan voor PIR oid op de zandlaag en daar dan beton bovenop.
Dan kan ik ook geen kant meer op zonder te breken.
Daarnaast is de dikke schuimbetonlaag een prima buffer voor mijn WP.

Nu gaan we wel heel erg off-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28
Ik zou nooit voor schuimbeton gaan. Regelmatig moeten daarna de binnenmuren geimpregneerd worden wegens optrekkend vocht.

Ik vraag mij serieus af wat dat op de lange termijn met de fundering doet. Die kan immers niet meer ademen.

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 16-04-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jbhc schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:51:
Ik zou nooit voor schuimbeton gaan. Regelmatig moeten daarna de binnenmuren geimpregneerd worden wegens optrekkend vocht.

Ik vraag mij serieus af wat dat op de lange termijn met de fundering doet. Die kan immers niet meer ademen.
In zandgrond kan een fundering ook niet ademenen.
Nog nooit gehoord dat iemand daarom de binnenmuren moet impregneren.
Jij bent overigens de eerste die ik hier over hoor mbt schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Rzaan Ik zou voor de R-tekening gaan op zand met PIR maar zonder beton met verwarming maar met het Warp systeem.

Dan komt het er zo uit te zien
  • Warpsysteem
  • PIR-laag-1
  • PIR-laag-2 kruislings op laag 1 ivm de naden.
  • Dampdichte folie.
  • Vlak gemaakt zand
https://www.warp-systems.nl

Dit kun je ook in heel veel huizen doen met een lage kruipruimte of dus direct op het zand.
Uiteraard kan het ook bij een normale kruipruimte met een betonnen vloer die vanonder goed geïsoleerd wordt. Kennissen van mij hebben dat, stoken in een jaren 70 huis 400m3 gas per jaar ... hij werkt veel thuis

PS: De warmtebuffer van deze Warp-systemen is veel kleiner dat wat jij schreef, maar waarom zou je ... een Warp .systeem is snel door de lage massa met opwarmen en je verliest dus vrijwel geen warmte die in veel massa zou zitten als je slaapt... .want die massa is er immers niet. Die grote massa kan dan wel een stabiele T geven maar je moet hem ook niet teveel af laten koelen, want dan heb je het nadeel van een traag systeem, dat speelt bij Warp totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Rzaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:55:
[...]

In zandgrond kan een fundering ook niet ademenen.
Nog nooit gehoord dat iemand daarom de binnenmuren moet impregneren.
Jij bent overigens de eerste die ik hier over hoor mbt schuimbeton.
Ik zag dat het laatste stukje ging over schuimbeton :)

In de zandgrond kan de fundering inderdaad zelf niet echt ademen maar kan het zijn vocht wel afgeven in de kruipruimte. Als je de kruipruimte weghaalt met schuimbeton en vervolgens de muren impregneerd omdat het vocht er dan via de muren "boven gronds" uit komt kan het vocht nergens meer heen.

Ik heb al bij meerdere mensen gezien dat er achteraf geimpregneerd moet worden.

Ik doe regelmatig klusjes bij andere mensen omdat ik helaas handig ben en ik zie steeds meer isolerende maatregelen voorbij komen waar ik als ik mijn boeren verstand gebruik toch wel ernstige twijfels over heb.

Van spouwmuurisolatie tot en met schuimbeton. Het zijn allemaal twijfelachtige oplossingen welke vaak door goede verkopers aan mensen verkocht worden die zelf geen enkel technisch inzicht hebben en nog steeds denken dat bedrijven het beste met ze voor hebben.

Achteraf isoleren doe je IMHO het beste door de spouw te laten voor wat het is en de binnenmuren te verwijderen, daar een fatsoenlijk dampscherm en isolatie aan te brengen.

In plaats van schuimbeton zou ik altijd gaan voor een fatsoenlijk opgebouwde betonvloer.

Mijn gevoel zegt dat er over een jaar of 25 bijzonder veel huizen zullen zijn met ernstige problemen en dat de bedrijven die daar nu verantwoordelijk voor zijn dan al lang niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@jbhc Goed punt, schuimbeton zit nog niet in onze wijkisolatie systemen veel jaren 70/80 huizen hier met standaard betonvloeren met 50-75 cm kruipruimte.

Maar inmiddels heb ik via hier al heel wat zaken gelezen en daar vooral een mening mee opgebouwd die hierboven genoemd zijn. Daar het dus niet in het 1e keuze rijtje staat had ik me verder er nog niet in verdiept, maar dat vochtprobleem zou wel eens echt een serieus punt kunnen worden.
Heb nu andere prios, maar er staat een vlag bij.... tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@jbhc jouw verhaal heb ik ook nog nooit eerder gehoord. De vraag is misschien ook wel of er initieel niet al een vochtprobleem was die nu extra naar voren kwam. Net zoals dat veel vaker het geval is wanneer er extra geisoleerd en onvoldoende geventileerd wordt. Vochtproblemen ontstaan doorgaans op de overgangen van warm naar koud. Met een geisoleerde vloer, maar nog geen geisoleerde muren kan ik me voorstellen dat dat dan plek wordt waar het vocht ontstaat. Zeker als het dampdicht (geverfde) gevels zijn. En dan zou dat ook gebeurt kunnen zijn met een ander type geisoleerde vloer.
Maar ik ken de specifieke situatie uiteraard niet.

Impregneren doe je meestal om een materiaal waterkerend maar dampopen te maken/te houden. Dus ik snap je verhaal op dat punt eigenlijk ook niet.
Als je iets dampdicht maakt, dan moet je zeker weten dat de damp via een andere (gewenste) route alsnog weg kan. Anders is het vooral het verplaatsen van het probleem.

@route99 die zeer beperkte buffer van een WARP systeem zou ik liever niet willen icm een l/w warmtepomp. Vooral vanwege de defrosts waarbij de vloer dan nog maar beperkt als buffer kan werken. Een wp draait doorgaans 24h omdat dat het meest efficient is, dus een traag systeem is dan geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Franciesco Ben geen WP expert, maar kan me inleven het punt dat je inbrengt.
Maar imho moeten we verder ontwikkelen, dus ook tav de mogelijke beperkingen die een combi van WARP-WP nu hebben.
Want in feite laten we in de combi van schuimbeton-WP dus onnodig veel warmte weglekken als intrinsieke eigenschap van dat systeem wat veel warmte bevat, om doe WP volgens de huidige inzichten goed te laten draaien tav bijvoorbeeld de defrosts.
De winst naar een veel lager energie bevattende WARP-WP systeem lijkt me zo significant dat er een oplossing met komen voor wat jij beschreef. Zou je bijv. al helpen als je een redelijk goed geïsoleerd watervat in het WARP-WP systeem zet? Das veel minder warmteverlies oppervlak dan een schuimbeton en het water kan veel efficiënter ingezet worden het heeft een veel grotere warmt inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

code:
1
LET OP CHATGPT-modus

Vraag: Kun je me uitleggen welke combinatie van begane grond vloer met een warmtepomp het beste is: een schuimbetonnen vloer in combinatie met een warmtepomp of een WARP-verwarmingssysteem in combinatie met met een warmtepomp ?

Antwoord:
Het is moeilijk om te zeggen welke combinatie het beste is tussen een schuimbetonnen vloer en een WARP-verwarmingssysteem in combinatie met een warmtepomp, omdat dit afhankelijk is van verschillende factoren. Hieronder zijn enkele overwegingen voor beide opties:
Schuimbetonnen vloer: Een schuimbetonnen vloer is een lichtgewicht en goed geïsoleerde vloer die geschikt is voor gebruik met vloerverwarming. Het biedt uitstekende isolerende eigenschappen, waardoor de warmteverliezen worden geminimaliseerd en de efficiëntie van de warmtepomp wordt gemaximaliseerd. Bovendien kan het relatief snel worden geïnstalleerd, waardoor de installatiekosten enigszins worden verminderd.
WARP-verwarmingssysteem: Een WARP-verwarmingssysteem is een nieuw type verwarmingssysteem dat werkt met stralingspanelen die direct in de plafonds en wanden zijn ingebouwd. Dit systeem is geschikt voor nieuwbouw en renovatieprojecten en biedt verschillende voordelen, zoals snelle opwarming van de ruimte, gelijkmatige warmteverdeling en energiebesparing. Het kan ook goed samenwerken met een warmtepomp, omdat het systeem kan worden ontworpen om te werken bij lage temperaturen, wat de efficiëntie van de warmtepomp verhoogt
Welke combinatie het beste is, hangt af van de specifieke omstandigheden van jouw situatie, zoals de grootte van het gebouw, de isolatie, het klimaat, het beschikbare budget en de persoonlijke voorkeuren. Het is aan te raden om een professionele installateur te raadplegen om advies op maat te krijgen over welke combinatie het beste is voor jouw situatie.
code:
1
EINDE CHATGPT-modus

PS: Dat antwoord had ik in ca 30 seconden...
Te verifiëren: Klopt het wat CHATGPT over WARP-WP schrijft?
Het is een big data antwoord via AI en geen bewijs dat het 100% waar is (of voor 70 of 80 of... % en dan ook nog op welke aspecten klopt het wel en niet...)

Toelichting: stralingspanelen ... bij de vloer waar de AI voor WARP eigenlijk niks.... over schrijft zijn dat de dunne aluminium heat spreaders en in het midden ervan zit een ronde gleuf waar het buizensysteem met water v/d WARP verwarming door heen loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 16-04-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jbhc schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:06:
[...]

Ik zag dat het laatste stukje ging over schuimbeton :)

In de zandgrond kan de fundering inderdaad zelf niet echt ademen maar kan het zijn vocht wel afgeven in de kruipruimte. Als je de kruipruimte weghaalt met schuimbeton en vervolgens de muren impregneerd omdat het vocht er dan via de muren "boven gronds" uit komt kan het vocht nergens meer heen.
Incorrect.
Op zandgrond, zoals in veel delen van Brabant bijvoorbeeld, hebben veel huizen helemaal geen kruipruimte.
Ik ook niet.
Als je hier de betonvloer wegbreekt, zit je direct op het zand.
Dus de fundering kan nergens 'ademenen'.

Het enige wat je doet, is het zand weggraven tot een bepaalde diepte, en dit vervang je door schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:38:
@Franciesco Ben geen WP expert, maar kan me inleven het punt dat je inbrengt.
Maar imho moeten we verder ontwikkelen, dus ook tav de mogelijke beperkingen die een combi van WARP-WP nu hebben.
Want in feite laten we in de combi van schuimbeton-WP dus onnodig veel warmte weglekken als intrinsieke eigenschap van dat systeem wat veel warmte bevat, om doe WP volgens de huidige inzichten goed te laten draaien tav bijvoorbeeld de defrosts.
De winst naar een veel lager energie bevattende WARP-WP systeem lijkt me zo significant dat er een oplossing met komen voor wat jij beschreef. Zou je bijv. al helpen als je een redelijk goed geïsoleerd watervat in het WARP-WP systeem zet? Das veel minder warmteverlies oppervlak dan een schuimbeton en het water kan veel efficiënter ingezet worden het heeft een veel grotere warmt inhoud?
Een dikke betonnen vloer, of dit nu met PIR is of met schuimbeton is juist een uitstekende buffer.
Het maakt heel dat gedoe met een buffervat overbodig.
Dat is het pluspunt van een WP.
De vloer houdt de warmte goed vast en je hoeft steeds maar minimaal warmte toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Rzaan Alleen die dikke betonnen vloer vind ik niet passen bij het WARP concept..... en daar zag @Franciesco hobbels icm de WP. Andere afslag dan jij nu neemt. Van mij hoeft dat watervat niet als de combi WARP-WP goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:06:
@Rzaan Alleen die dikke betonnen vloer vind ik niet passen bij het WARP concept..... en daar zag @Franciesco hobbels icm de WP. Andere afslag dan jij nu neemt. Van mij hoeft dat watervat niet als de combi WARP-WP goed werkt.
Warp is volgens mij gewoon een merknaam van een VV-systeem.
Voor de rest niet veel bijzonders aan.
Misschien dat de diameter van de buizen 1 of 2 mm kleiner is.

@Franciesco geeft aan dat je een dikke vloer moet hebben, omdat je een buffer nodig hebt.
Er zit in welk VV-systeem dan ook, nooit voldoende water om als buffer te kunnen dienen.
Dus zegt hij - net als ik - dikke vloer.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 16-04-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ik zie niet in waarom er met een schumbetonvloer significant meer warmte weglekt icm vloerverwarming dan met een andere type geisoleerde vloer. Uiteraard afhankelijk van de isolerende dikte.

De buffer met een nat aangelegd vvw systeem icm schuimbeton is vooral de (vaak anhydriet) dekvloer + een beetje het schuimbeton. Want de schuimbetonlaag zal immers de warmte isoleren en dus maar beperkt doorgeven naar beneden. Met b.v. een broodjesvloer is de bufferende werking van de betonvloer nog groter want de isolatie zit immers onder de betonvloer. Dus richting de grond komt de verwarmingsslang dan eerst de betonvloer tegen en dan pas het isolatiemateriaal. En bovenop de slangen dan de afwerkvloer.

Zo'n WARP systeem kan zeker mooi zijn als je om wat voor reden dan ook de vloer niet (volledig) kan/wilt wegbreken e.d. of als wand en plafondverwarming. Bij dit laatste zul je dan denk ik wel er voor moeten zorgen dat de plafondverwarming geen vloerverwarming van de bovenverdieping wordt. ;)
Maar meest ideaal voor een WP (dus los van bouwtechnische of financiele zaken) zie ik nog altijd een nat aangelegd vvw systeem met een broodjesgeisoleerde vloer of soortgelijk en als tweede met schuimbeton.
Meer massa is minder temperatuurschommelingen, zowel in de winter als de zomer.

Maar misschien moeten we het hierbij laten, want dit topic gaat over spouwmuur isolatie.:).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:53:
Maar misschien moeten we het hierbij laten, want dit topic gaat over spouwmuur isolatie.:).
Heb al een connectie gemaakt met het vloerisolatie topic, het blijft nl wel interessante stof voor discussie, hoe zit het nu precies voor die 2 benaderingen. Wat speelt er wel en niet bij beiden, de dikke schuimbeton achtige systemen versus de dunne WARP-achtige systemen.

@Franciesco Tijdens het schrijven van die overgang, plus een thuis-intermezzo over waterafvoer in de tuin, had je al weer input gegeven, die je die daar heen kunnen copyen, dan gaan we daar verder als iemand dat wil doen. Tnx.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 17-04-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Franciesco Ik kom voornamelijk in noord-holland en verwacht eerlijk gezegd dat de bodem hier een stuk vochtiger is dan in Brabant. Hier je je veel dat oudere huizen "op staal" zijn gebouwd Wikipedia: Fundering op staal en mensen de houten vloer verwijderen om dat vervolgens te vervangen door schuimbeton omdat dat een relatief goedkope oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook verschillende lui over de vloer gehad, de een beweerde dat glaswol niet meer mag want gevaarlijk etcetc en dat schuim de allerbeste methode zou zijn en de ander beweerde weer dat parels de beste isolatie geeft. Vermoeiend al die tegenstrijdige informatie tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:21:
Ook verschillende lui over de vloer gehad, de een beweerde dat glaswol niet meer mag want gevaarlijk etcetc en dat schuim de allerbeste methode zou zijn en de ander beweerde weer dat parels de beste isolatie geeft. Vermoeiend al die tegenstrijdige informatie tegenwoordig.
Krijg er deze week twee over de vloer om een lege spouw te vullen. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Verwijderd
Das toch net zo als bij veel andere producten zo?
Daar zitten ook veel mensen die als verdienmodel proberen jou zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen en zonder een spier te vertrekken beweren dat hun product het beste is en dat product van de concurrent veel slechter is.

Op basis van dit forum kun je best wel terugvinden dat er heel veel mensen van de schuimen vinden, vooral PUR- en UF-schuim.
En ook van glas- en steenwol en parels.
Dus vorm daarop je mening.
Ook websites als Milieu Centraal kunnen je nog aanvullen.
Moet helaas zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:19
Gisteren was er een uitzending op waardoor spouwmuur isolatie niet gerealiseerd kon worden wegens vleermuizen. Misschien een aandachtspunt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
JJmac schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:06:
Gisteren was er een uitzending op waardoor spouwmuur isolatie niet gerealiseerd kon worden wegens vleermuizen. Misschien een aandachtspunt.
Ook een item op NOS.nl (met video), Link: Beschermde vleermuis frustreert ambitieuze isolatieplannen kabinet

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Hier is sinds een paar dagen de lege spouw (5cm) van de voorgevel ook geisoleerd met inblaaswol (Supafill). Dat was ook het enige materiaal wat ik er in wilde hebben. Voornamelijk omdat dit voor de beste vochthuishouding zorgt (zie o.a. het eerder hier geposte Belgische onderzoek). En er geen kans is op een foute verlijming zoals bij EPS parels soms wel eens voorkomt. Daarnaast is het eventueel relatief gemakkelijk aan te vullen en te verwijderen mocht dat ooit onverhoopt nodig zijn.

Overigens is alleen de voorgevel in spouw uitgevoerd en waren er in het verleden binnen al rondom voorzetwanden met glaswol isolatie geplaatst. De voorgevel heeft dus nu een gevulde spouw en een geisoleerde voorzetwand. De rest van de gevels alleen een geisoleerde voorzetwand.
Alle gevels zijn ook geimpregneerd.

Ik ben benieuwd naar de toekomstige (winter)ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eerste offerte binnen. Muur is 2,80x5,60 ongeveer. Spouw 20-21cm...

Offerte is -hou je vast- 1500 euro...

Auw... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Met zo'n dikke spouw is het ook wel een hoop materiaal, dat is mijn spouwdiepte x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MikeyMan is dat een volledig lege spouw? 20-21cm spouw is vast geen “normale” spouw.

In mijn ervaring hanteren diverse bedrijven een starttarief van al gauw 30m2. Dat zou nadelig kunnen werken voor jou, al is de inhoud van jouw spouw wel heel fors (ook met “slechts” ca 16m2).

Sowieso is het goed om meerdere offertes aan te vragen wat er zit veel verschil in qua prijs. In mijn geval was b.v. Pluimers veruit de duurste.
Welk isolatiemateriaal is er geoffreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Cap @Franciesco dat spul zal toch minder kosten dan de arbeid?

Tis inderdaad een volledig lege muur. Was de muur van de carport, maar dat wordt nu garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@MikeyMan Hoe en met welk materiaal wilden ze dat doen?
Zit er ventilatieroosters oid in die muur en is ie van boven open of dicht?
Als ie helemaal dicht is en de berekeningen met Ubakus zijn ok, heb je dan wel eens overwogen om die spouw zelf met grijze EPS parels te vullen? Wat zou dat kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:33:
@Cap @Franciesco dat spul zal toch minder kosten dan de arbeid?

Tis inderdaad een volledig lege muur. Was de muur van de carport, maar dat wordt nu garage.
Zeker, maar het is wel net zoveel materiaal als mijn 4x grotere muur met 5.5 cm spouw. En het vullen zal ook langer duren, dus ook de arbeid zal wat duurder zijn. Bovendien wat hierboven aangehaald wordt is er een minimumbedrag waar ze vanuit gaan, dat zal nu wel boven de 1000 euro liggen. Ik was 2 jaar geleden 1000 euro kwijt, dat was toen ook het minimum bij de 2 aanbieders waartussen ik wilde kiezen (de anderen waren duurder / hadden geen zin offerte te maken / kwamen aan met parels of schuim, wat ik niet wilde).

PS Zit even een beetje te rekenen aan die materiaalkosten. Supafil Cavity Wall staat gespecificeerd op een "volumieke massa van de verdichte vlokken van 30 tot 40 kg/m3". 1 zak is 16.6 kg, dus dat zijn 2 zakken per m³. Zo'n zak is al snel 50 euro, dus aan materiaal zit je op zo'n 100 euro per m³. Jij zit aan 3.3 kuub, toch al snel 300 euro materiaal, voor de vuist weg.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 31-05-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

route99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:45:
@MikeyMan Hoe en met welk materiaal wilden ze dat doen?
Zit er ventilatieroosters oid in die muur en is ie van boven open of dicht?
Als ie helemaal dicht is en de berekeningen met Ubakus zijn ok, heb je dan wel eens overwogen om die spouw zelf met grijze EPS parels te vullen? Wat zou dat kosten?
Ventilatieroosters zitten er aan de buitenzijde wel in. En tevens her en der open stootvoegen.

Heb 'Ursa Glaswol HR++' geoffreerd gekregen. Geen idee of dat heel anders is dan supafil.

Zelf vullen lijkt me lastig worden zonder de hele bovenkant eraf te halen. En das nogal een constructie is met een zinken afdekking van 8 meter lang en 40 cm breed.

Misschien wel iets om te overwegen. Als de bovenkant eraf is, is het een kwestie van zak omkeren en klaar. Dan zijn ze alleen niet verlijmd.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het was maar een gedachte, waarbij je wel zeker ervan moet zijn dat het lukt, oa ivm die verlijming.
Heb je een link naar de specs van dat type Ursa?
Je ziet Ursa zover ik weet veel meer in Belgie dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MikeyMan & @route99 waarschijnlijk is dat de onderstaande.

https://ursa.be/producto/pure-floc-kd/

Met een Lamba van 0,034 W/(m.K) is die iets minder isolerend dan de Knauf Supafil variant: 0,033 W/(m.K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Franciesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:02:
@MikeyMan & @route99 waarschijnlijk is dat de onderstaande.

https://ursa.be/producto/pure-floc-kd/

Met een Lamba van 0,034 W/(m.K) is die iets minder isolerend dan de Knauf Supafil variant: 0,033 W/(m.K).
Die lambda zie ik idd terug in de bijlage bij de offerte. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 aanbieders over de vloer gehad, laatste aanbieder gaf aan dat de spouwmuur al voldoende geisolleerd zou zijn. Terwijl de rest dit niet aangaf, best bizar.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:52:
5 aanbieders over de vloer gehad, laatste aanbieder gaf aan dat de spouwmuur al voldoende geisolleerd zou zijn. Terwijl de rest dit niet aangaf, best bizar.
Ik zou mijn geld (als in €0) hier gek genoeg zetten op degene die niet snel geld wil verdienen.

Raadpleeg anders een bouwfysicus, als je er één kent, voor de zekerheid.

‘Voldoende’ kan zijn conform achterhaalde normen (bouwbesluit), terwijl we nu hogere waarden hanteren. Als je een ruim gedimensioneerde spouw + isolatie hebt, kan er vermoedelijk nog wel isolatie bij - hogere waarde is altijd beter.

Bedenk dat de meeste bouw stipt de normen van dat moment volgt en zelden meer doet dan de norm.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Verwijderd Uit nieuwsgierigheid: heb je jouw situatie in dit topic ergens beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Ik zou mijn geld (als in €0) hier gek genoeg zetten op degene die niet snel geld wil verdienen.

Raadpleeg anders een bouwfysicus, als je er één kent, voor de zekerheid.

‘Voldoende’ kan zijn conform achterhaalde normen (bouwbesluit), terwijl we nu hogere waarden hanteren. Als je een ruim gedimensioneerde spouw + isolatie hebt, kan er vermoedelijk nog wel isolatie bij - hogere waarde is altijd beter.

Bedenk dat de meeste bouw stipt de normen van dat moment volgt en zelden meer doet dan de norm.
Ik heb het ook echt gezien, lui hiervoor pakte dus een stukje waar iets van isolatie miste maar laatste aanbieder liet dit dus zien maar toen schoof hij op en kwam ik ook ech te zien dat er voldoende wol inzat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnP97
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-07 14:10
Hoi mensen!

Voor mijn eind jaren 60 twee onder één kap woning ben ik op het moment flink aan het oriënteren over spouwmuurisolatie. Uiteraard heb ik dit topic ook al globaal doorgenomen maar toch zou ik graag advies van jullie kant willen hebben over mijn situatie.

Soort huis: twee onder één kap
Bouwjaar: 1968
Te isoleren oppervlakte: ca 85m2
Spouw breedte: 6cm
Spouw conditie: Schoon op wat spinnenwebben na, spouwankers nog in prima staat. (visuele check van 2 verschillende adviseurs)
Overig: Geen kruipruimte aanwezig, geen ventilatie naar kruipruimte nodig dus.

Deze week heb ik 2 verschillende bedrijven over de vloer gehad (morgen komt een 3e) voor een adviesgesprek, beide bedrijven isoleren zowel met EPS parels, supafil als met een foam/schuim.

Firma 1:

Oppervlakte:
85m2 6cm spouw

Voorgestelde isolatiemateriaal:
Centrapearl spouwparels (Rd van 1,88)

Reden:
glaswol/supafil kan nog wel eens gaan zakken in de loop der jaren. Schuim wordt vooral geadviseerd wanneer er al isolatie aanwezig is in de spouw.

Kosten: €1500,- incl btw (excl subsidie)

Firma 2:

Oppervlakte:
85m2, 6cm spouw

Enverifoam/Aminofoam (weet zo niet meer welke, 1 van de twee is een vervanger van de ander) (Rd van 1,88)

Reden:
Het schuim vult goed alle gaatjes en kieren in de spouwmuur, zo ook rond het kozijn dus je hebt de beste vulling voor de spouwmuur. EPS was een tweede optie maar is kwa kosten niet veel goedkoper en foam is beter. Supafil werd afgeraden. Schijnt dat dieren als muizen dit lekker vinden en dus een gang door je isolatie kunnen vreten.
Het voorgestelde schuim gaat ook zo'n 50 jaar mee.

Kosten:
€2350,- incl btw (excl subsidie)
(EPS kwam uit op zo'n €2000,-)

Nu ben ik dus zelf op internet en vooral in dit topic tegengekomen dat schuim inderdaad veel wordt toegepast bij spouwmuren waar al isolatie in zit en dus niet zo snel bij een lege spouwmuur. Ook dat de levensduur van dit schuim mogelijk maar zo'n 20 jaar is.

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het advies (vooral 2) dat ik neb gekregen! Morgen komt er een 3e partij over de vloer, daarvan weet ik dat deze enkel met Supafil glaswol werken. Ik ben benieuwd wat zijn verhaal is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Supafil zakt juist niet met de jaren, dit kunt u overal lezen. Dat ongedierte hier van houdt? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik denk zonder kruipruimte dat Supafil een prima keuze is en verder goede akoestische statistieken en brandklasse 1.
Pur zijn we hier niet zo wild van, giftige procedure en gaat maar 15 jaar mee, Parels is vergelijkbaar met Supafil.
Supafil inblaaswol…

..is geluiddempend
…is betaalbaar (meer hier over onder kopje ‘Wat kost Supafil?‘)
…is vochtwerend en ademend. Hierdoor krijg je geen last van rot, bacteriën en schimmels.
…hoog smeltpunt (het behoort tot Euro brandklasse A1).
…bevat geen chemicaliën (beter voor het milieu én voor je gezondheid).
…is recyclebaar.
…inzakken wordt voorkomen door de hoge densiteit. Zo wordt gaten in de isolatielaag en vochtproblemen in toekomst voorkomen.
…Licht van gewicht en geeft dus minder druk op de binnen- en buitenmuur.
…is gemakkelijk aan te brengen (binnen één dag klaar).
…irriteert niet, waardoor je er zonder beschermende kleding mee kan werken (in tegenstelling tot andere glaswolvarianten).

Ben benieuwd wat de derde firma te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Had zelf ook even een vraag, wil het dak simpel en snel wat isoleren en kwam dit tegen bij de Praxis.
https://www.praxis.nl/bou...tiepakket-isoeasy/5093323
Hebben jullie hier ervaring mee, dat het goedkoper kan dat weet ik maar dit is een kant en klaar product met een redelijke Rd waarde, iemand nog andere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MerijnP97 net als @JJmac heb ik nog niet eerder gehoord dat muizen aan Supafill zouden knagen. Dat zouden ze dan doen aan ook andere soorten glaswol doen?

Verder ook eens met @JJmac. Enverifoam en Aminotherm (ik neem aan dat je dat bedoeld) is beide UF schuim. Net zoals dat vaker hier benoemd is, zou ik dat niet in mijn spouw (of kruipruimte) willen hebben.

Een potentieel extra voordeel van Supafill is ook dat mocht het inzakken (wat tegenwoordig bijna niet meer gebeurt volgens mij) dat je dat weer kan bijvullen. Dat kan niet met verlijmde parels.
Daarnaast heeft Supafill de beste vochthuishouding van de drie soorten (inblaaswol, parels en schuim). Zie ook het hier eerder geposte Belgische rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
JJmac schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:10:
Had zelf ook even een vraag, wil het dak simpel en snel wat isoleren en kwam dit tegen bij de Praxis.
https://www.praxis.nl/bou...tiepakket-isoeasy/5093323
Hebben jullie hier ervaring mee, dat het goedkoper kan dat weet ik maar dit is een kant en klaar product met een redelijke Rd waarde, iemand nog andere suggesties.
Niet echt on topic, maar zomaar PIR isolatieplaten wel/niet adviseren zonder de huidige dakopbouw te weten is niet verstandig. Met name vanwege de vochthuishouding in jouw specifieke dakconstructie.
Het beste kun je in het zolder isolatie topic een bericht zetten en daarbij ook zoveel mogelijk info geven over je huidige dakopbouw en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Gaan we doen, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:06
Ik heb laatst ook spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Jaren '30 rijtjeshuis met een spouw van ±5 a 6 cm breed. Voor EPS parels gekozen. Ik was tevreden over de uitvoering, maar het viel me op dat ze met één inblaasopening wel erg lang bezig waren met vullen. Toen ik een aantal dagen laten onder de vloer keek zag ik één grote berg met parels liggen. Deze zijn door het oude ventilatiegat naar binnen gekomen. Volgens mij had dat gewoon dicht gemaakt moeten worden. Iemand een idee of dit vaker zo gebeurt en of ik het bedrijf kan vragen dit weg te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tinypic.host/images/2023/06/25/photo_5819144434099534924_y.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@peperthee Dat parels uit bepaalde openingen komen lees je hier wel vaker. Vaak ook uit bv de bovenkant van de spouw. En bij een familielid bleek er een opening in de meterkast te zitten waardoor daar een boel parels naar binnen kwamen.
Dus ja, het komt vaker voor.

Je kunt het bedrijf zeker vragen het weg te halen en het gat te dichten, al is dat zelf lijkt me ook prima te doen. Dat is aan jou.
Wel zou ik nu ook controleren hoe de verlijming van de parels is: zitten ze goed aan elkaar geplakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Bij nader inzien lijkt het een flinke berg van iets van 2 meter breed? Dan zou ik het ze denk ik laten weghalen/ophalen. Want dat is wel heel veel afval, even aangenomen dat ze goed verlijmd zijn en dus niet goed herbruikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

@peperthee als dat jouw kruipruimte is, lekker laten zitten?

Weghalen betekent dat de opening weer vrijkomt en er wellicht meer uit gaat verzakken.

Melden zou ik zeker doen, misschien hebben ze een oplossing die je nog niet zelf bedacht.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:46
Vraagje met dit warme weer!
Merken jullie naast de betere isolatie in de winter ook dat jullie huis koeler blijft in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja en nee. Het duurt langer voordat het binnen warmer wordt, maar als het is opgewarmd krijg je het er ook weer moeilijker uit.
Maar we koelen nu wel, en dat is dan een voordeel je hebt ook minder koelvermogen nodig. De WP staat de hele dag op een laag pitje (dat is bij on 3 kW) te koelen en dan hebben we het hele huis lekker koel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peperthee
Franciesco schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:36:
Bij nader inzien lijkt het een flinke berg van iets van 2 meter breed? Dan zou ik het ze denk ik laten weghalen/ophalen. Want dat is wel heel veel afval, even aangenomen dat ze goed verlijmd zijn en dus niet goed herbruikbaar zijn.
Klopt, het is best een hoop. Ik heb op een andere plek zelf al wat opgeruimd, dat waren ongeveer 5 vuilniszakken vol. Dit een stuk meer, en ik kan er met de stofzuigerslang ook niet bij. Neem aan dat het niet direct kwaad kan, maar het is ook niet zoals het hoort. Ga het isolatiebedrijf toch maar vragen om hulp vragen hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@peperthee uit nieuwsgierigheid: hoe is de verlijming van de parels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, in het verleden gebruikte ze wel hars, tegenwoordig hoorde ik iets in de trend van aardappel zetmeel, vandaar denk ik dat je ook eps parels ook overal terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

JJmac schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:17:
tegenwoordig hoorde ik iets in de trend van aardappel zetmeel
Das haast vergelijkbaar met behangplaksel.
Lijkt me wel een risico als het wat vochtig blijft (schimmel), tenzij het (flink) gehydrofobiseerd is... (het zgn modified CMC), maar in die toepassing heb ik zelf weinig of geen ervaring.
Ik vraag me wel af of het klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 25-06-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Kreeg adviseurs over de deur ivm Warmtenet als ik daar aan voldeed die vertelde mij dit verhaal, weet ook niet precies wat er van waar is maar dat je meer verhalen hoort dat er Parels uit de spouwmuur verdwijnt is wel aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
JJmac schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:17:
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, in het verleden gebruikte ze wel hars, tegenwoordig hoorde ik iets in de trend van aardappel zetmeel, vandaar denk ik dat je ook eps parels ook overal terug ziet.
Opzich redelijk OK verlijmd, de berg zelf is deels losse parels, deels stukken die verlijmd zijn. Een stuk dat verlijmd is knijp je overigens wel makkelijk weer fijn tot losse parels. Het is ook niet zo dat deze parels uit de spouw gerold zijn. Ze hebben de spouw volgeblazen, maar aangezien het oude ventilatie kanaal niet gedicht was zijn ze daar eerst doorheen gerold tot ze bepaalde houvast vonden aan die opgebouwde berg. Ik heb niet het idee dat de parels in de spouw verzakken of er uitrollen wanneer die berg wordt weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJmac
Zou het even in de gaten houden, zelf zou ik het gat dichten. De losse parels verwacht ik dat het zich gaat verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnP97
MerijnP97 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:30:
Firma 1:

Oppervlakte:
85m2 6cm spouw

Reden:
glaswol/supafil kan nog wel eens gaan zakken in de loop der jaren. Schuim wordt vooral geadviseerd wanneer er al isolatie aanwezig is in de spouw.

Firma 2:

Oppervlakte:
85m2, 6cm spouw

Enverifoam/Aminofoam (weet zo niet meer welke, 1 van de twee is een vervanger van de ander) (Rd van 1,88)

Reden:
Het schuim vult goed alle gaatjes en kieren in de spouwmuur, zo ook rond het kozijn dus je hebt de beste vulling voor de spouwmuur. EPS was een tweede optie maar is kwa kosten niet veel goedkoper en foam is beter. Supafil werd afgeraden. Schijnt dat dieren als muizen dit lekker vinden en dus een gang door je isolatie kunnen vreten.

Kosten:
Inmiddels een 3e firma over de vloer gehad die ook zowel parels als supafil als met schuim isoleren. Ook deze adviseur stelde voor om of voor parels of voor supafil te gaan, had geen voorkeur. Schuim in een lege spouw is niet gebruikelijk.
Wel kwam hij er tijdens de inspectie achter dat mijn gevel geperforeerde bakstenen heeft. Hierbij raadde hij het dus aan om de gevel naderhand te impregneren. Maar om de gevel te impregneren zou deze eerst gereinigd moeten worden en is de vraag of de voegen dit houden. Met een beetje pech zou alles dus ook nog opnieuw gevoegd moeten worden.. Al met al zou dat zo'n 8000 kosten.
Kwa isoleren was deze partij ook wel iets aan een duurdere kant, €2600 voor 90m2 parels of supafil.

Heeft iemand toevallig ervaring met het zelf hydrofoberen van de gevel? Welk middel is hier het best voor geschikt, en wat is de voorkeur, met de kwast of spuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@MerijnP97 Om überhaupt de spouw te "mogen" isoleren wordt dit aangeraden:
https://www.milieucentraa...sparen/spouwmuurisolatie/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9uoQPn91CuWXjACbdMabBzCMJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kM6tZsilUpeZ3pT0pbpgNVTt.png?f=user_large
Om te voorkomen dat er regenwater in de spouw komt, moeten het voegwerk, de waterkering rond de kozijnen, het dak en de goten in orde zijn. Want regenwater in de spouw kan niet weg en zorgt voor problemen, zoals vochtoverlast in huis.
Is dat niet in orde... dan is spouwmuurisolatie een echte afrader.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 27-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:31

wmc

peperthee schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:51:
Ik heb laatst ook spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Jaren '30 rijtjeshuis met een spouw van ±5 a 6 cm breed. Voor EPS parels gekozen. Ik was tevreden over de uitvoering, maar het viel me op dat ze met één inblaasopening wel erg lang bezig waren met vullen. Toen ik een aantal dagen laten onder de vloer keek zag ik één grote berg met parels liggen. Deze zijn door het oude ventilatiegat naar binnen gekomen. Volgens mij had dat gewoon dicht gemaakt moeten worden. Iemand een idee of dit vaker zo gebeurt en of ik het bedrijf kan vragen dit weg te halen?

[Afbeelding]
Kun je het niet meer verspreiden door de kruipruimte als isolatie? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
MerijnP97 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:30:
Hoi mensen!

Voor mijn eind jaren 60 twee onder één kap woning ben ik op het moment flink aan het oriënteren over spouwmuurisolatie. Uiteraard heb ik dit topic ook al globaal doorgenomen maar toch zou ik graag advies van jullie kant willen hebben over mijn situatie.

Soort huis: twee onder één kap
Bouwjaar: 1968
Te isoleren oppervlakte: ca 85m2
Spouw breedte: 6cm
Spouw conditie: Schoon op wat spinnenwebben na, spouwankers nog in prima staat. (visuele check van 2 verschillende adviseurs)
Overig: Geen kruipruimte aanwezig, geen ventilatie naar kruipruimte nodig dus.

Deze week heb ik 2 verschillende bedrijven over de vloer gehad (morgen komt een 3e) voor een adviesgesprek, beide bedrijven isoleren zowel met EPS parels, supafil als met een foam/schuim.

Firma 1:

Oppervlakte:
85m2 6cm spouw

Reden:

Firma 2:

Oppervlakte:
85m2, 6cm spouw

Reden:

Kosten:

Nu ben ik dus zelf op internet en vooral in dit topic tegengekomen dat schuim inderdaad veel wordt toegepast bij spouwmuren waar al isolatie in zit en dus niet zo snel bij een lege spouwmuur. Ook dat de levensduur van dit schuim mogelijk maar zo'n 20 jaar is.

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het advies (vooral 2) dat ik neb gekregen! Morgen komt er een 3e partij over de vloer, daarvan weet ik dat deze enkel met Supafil glaswol werken. Ik ben benieuwd wat zijn verhaal is!
Schuim in een lege spouw, wol wat inzakt en waar muizen in gaan zitten.

Ik zie het al. Je hebt beunhazen over de vloer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MerijnP97 impregneren van gevels wordt doorgaans met een drukspuit met lans gedaan. Een kwast lijkt mij niet geschikt omdat het goed nat aangebracht moet worden. Zo'n drukspuit kost iets van 4 tientjes en zal ook veel sneller werken.
Het is hierbij wel handig om ramen/kozijnen ed goed af te schermen om een hoop schoonmaak werk achteraf te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnP97
Oke. Ik zit er inderdaad wel aan te denken om dat zelf te doen met een drukspuit. Iemand enig ervaring met merken als Ventosil, Remmers, HR of Wykamol impregneermiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tis meer sproeien dan spuiten met druk dan vernevel je teveel, lees deze applicatie van een Sikkens product (heb er zelf geen ervaring mee, tis dus een applicatie advies geen product advies...):
Sproeien/spuiten
Bij grote gevelvlakken maakt men gebruik van sproei- of spuitapparatuur. Van belang daarbij is, dat de verwerkingsdruk gering is. Dit voorkomt te sterke verneveling. Het sproeien of spuiten dient als het ware in gieten over te gaan. De sproei- of spuitmethode geeft de beste resultaten omdat daarmee een gelijkmatige, diepe impregnering van het gehele oppervlak wordt verkregen. Evenals bij de verwerking met de kwast is het, om een maximale indringing van het impregneermiddel te verkrijgen, ook bij sproeien of spuiten van belang om het middel van onder naar boven overvloedig aan te brengen. De sproei- of spuitkop dient ongeveer 10 cm vanaf de gevel gehouden te worden, zodanig dat de vloeistof rechtstandig in de ondergrond kan dringen. Het sproeien voortzetten tot de ondergrond geen impregneermiddel meer opneemt en er 10-20 cm lange 'lopers' ontstaan. Het is aan te bevelen om sterk zuigende ondergronden twee- of driemaal 'nat-in-nat' te impregneren. Slecht zuigende, dichte ondergronden, zoals prefab-beton, worden daarentegen slechts éénmaal behandeld. Om te voorkomen dat zich bij regen de 'aanzetten' gaan aftekenen, moet de behandeling zonder onderbrekingen plaatsvinden.
Lees daarin ook het stuk over de muur schoonmaken en het mogelijk repareren van de muur, vooral de voegen als dat noodzakelijk is. Dan ben je eerst nog wel even zoet er mee, eer je sproeien mag....

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 28-06-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Ik heb laatst URSA Pure Floc KD in de spouw gekregen ipv supafil (slecht leverbaar?). Is dat vergelijkbaar spul? Vergelijkbare isolatie en akoestische waardes? Jullie ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@NEOeo Heb je de correcte KA meldcode erbij gekregen als je subsidie wilt aanvragen?
De meeste getallen van Ursa kun je verder zelf gewoon op hun homepage vinden.
En heb je hier op het forum al ervaringen teruggelezen? :?

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 28-06-2023 11:30 . Reden: Weblink Ursa aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
-

[ Voor 100% gewijzigd door NEOeo op 28-06-2023 11:44 . Reden: overbodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
NEOeo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:14:
Ik heb laatst URSA Pure Floc KD in de spouw gekregen ipv supafil (slecht leverbaar?). Is dat vergelijkbaar spul? Vergelijkbare isolatie en akoestische waardes? Jullie ervaring mee?
Het is niet slecht leverbaar. Het wordt gewoon niet aan Jan en Alleman geleverd. Hierdoor kan/mag niet iedereen met Supafil werken.
Verwerking van Ursa is iets minder fijn dan Supafil. Maar dat is voor de installateur, als klant merk je daar niks van. De technische eigenschappen zijn hetzelfde dus het betekend niet dat je een minder product hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
In 2016 zijn er hier van de zwarte parels in de spouwmuur gespoten. Vandaag kwam ik thuis en zag ik een hele berg in de tuin liggen. Via het klepje op het ventilatierooster van de afzuigkap die drie jaar geleden is verwijdert is dus een hele berg parels uit de spouwmuur gevallen. De klep maar even met ducktape dicht gezet.

Zou dit voor de algehele isolatie veel negatief effect hebben? Denk dat ik een redelijke vuilniszak aan parels heb opgeruimd, op totaal 110 meter geïsoleerde muur.

En heeft iemand de gouden tip om de muur dicht te zetten. Als ik de klep van het ventilatierooster open zet dan regent het parels :-) dus even rustig het rooster weghalen en een nieuwe dichte variant monteren wordt een uitdaging .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Franciesco schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:04:
@MerijnP97 net als @JJmac heb ik nog niet eerder gehoord dat muizen aan Supafill zouden knagen. Dat zouden ze dan doen aan ook andere soorten glaswol doen?

Verder ook eens met @JJmac. Enverifoam en Aminotherm (ik neem aan dat je dat bedoeld) is beide UF schuim. Net zoals dat vaker hier benoemd is, zou ik dat niet in mijn spouw (of kruipruimte) willen hebben.

Een potentieel extra voordeel van Supafill is ook dat mocht het inzakken (wat tegenwoordig bijna niet meer gebeurt volgens mij) dat je dat weer kan bijvullen. Dat kan niet met verlijmde parels.
Daarnaast heeft Supafill de beste vochthuishouding van de drie soorten (inblaaswol, parels en schuim). Zie ook het hier eerder geposte Belgische rapport.
Toen ik vorig jaar de vensterbank weghaalde, liepen de muizentunnels wel degelijk door de supafill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
koentjuh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:32:
In 2016 zijn er hier van de zwarte parels in de spouwmuur gespoten. Vandaag kwam ik thuis en zag ik een hele berg in de tuin liggen. Via het klepje op het ventilatierooster van de afzuigkap die drie jaar geleden is verwijdert is dus een hele berg parels uit de spouwmuur gevallen. De klep maar even met ducktape dicht gezet.

Zou dit voor de algehele isolatie veel negatief effect hebben? Denk dat ik een redelijke vuilniszak aan parels heb opgeruimd, op totaal 110 meter geïsoleerde muur.

En heeft iemand de gouden tip om de muur dicht te zetten. Als ik de klep van het ventilatierooster open zet dan regent het parels :-) dus even rustig het rooster weghalen en een nieuwe dichte variant monteren wordt een uitdaging .
2016 zeg je, dan zou je nog garantie moeten hebben, vraag het bedrijf eens en laat je door hun eens informeren, zou ik ook even kijken als je boven een open spouw hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
JJmac schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:40:
[...]

2016 zeg je, dan zou je nog garantie moeten hebben, vraag het bedrijf eens en laat je door hun eens informeren, zou ik ook even kijken als je boven een open spouw hebt.
Vandaag isolatiebedrijf gesproken, zij willen uit coulance nog de isolatieschil herstellen nadat de muur weer dicht is. Dus even opzoek naar iemand die dat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peperthee
koentjuh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:32:

Normaal gesproken zou er een buis moeten zitten in de spouw die de lucht naar buiten stuurt ipv de spouw in. Deze zit er niet begrijp ik? Als je een buis in het gat naar buiten plaatst en daarop het ventilatierooster monteert zouden de parels moeten blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
peperthee schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:46:
[...]

Normaal gesproken zou er een buis moeten zitten in de spouw die de lucht naar buiten stuurt ipv de spouw in. Deze zit er niet begrijp ik? Als je een buis in het gat naar buiten plaatst en daarop het ventilatierooster monteert zouden de parels moeten blijven zitten.
Klopt, maar drie jaar terug is de afzuigkap weggehaald en daarmee ook de buis in de spouw, aangezien van binnen de muur dicht gezet is en netjes gestuct. Toen is er denk ik onvoldoende gerealiseerd dat hierdoor op termijn de isolatie kon gaan zakken en via het rooster aan de buitenkant in de tuin terecht kwam :+

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 30-06-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
koentjuh schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:52:
[...]

Vandaag isolatiebedrijf gesproken, zij willen uit coulance nog de isolatieschil herstellen nadat de muur weer dicht is. Dus even opzoek naar iemand die dat kan doen.
Nou dat is toch een mooie service, nu zorgen dat alles ook dicht is, dus een extra rondje zolder - vliering en de kruipruimte. Bedenk net heb zelf een warmte camera geleend om te kijken hoe de spouw er uit zag, misschien is dat ook nog een optie kunnen ze het direct alles in één keer bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:40
De afgelopen weken hebben wij vier partijen over de vloer gehad voor vloerisolatie en het na-isoleren van de spouwmuur en ik heb een vraag over de spouwmuurisolatie. Het betreft een vrijstaande woning uit 1984. De spouwbreedte is ongeveer 10cm welke voor ongeveer de helft gevuld is met glaswol (zit nog goed op zijn plek, spouwankers in goede staat). Partij A valt af vanwege de prijs, partij B gebruikt PUR (geen voorstander van) en valt ook af. Partij C en D leveren beide Supafil en zijn beide aangesloten bij Insula Certificatie. Beide hebben de spouwmuur visueel geïnspecteerd en nagemeten. Partij C meet 5 cm vrije ruimte in de spouw en stelt voor om na te isoleren. Partij D meet 3.5-4 cm en raadt na-isoleren sterk af i.v.m. met mogelijke vochtproblemen. Hij waarschuwt ook voor partijen die het wel zouden willen doen. Op dit moment hebben we geen vochtproblemen in huis.

Ik loop vast in het nemen van een beslissing en ben op zoek naar soortgelijke ervaringen/ adviezen. Ik neig ernaar om af te zien van de na-isolatie van de spouwmuur op basis van het advies van partij D (klinkt betrouwbaar, omdat hij hiermee ook niks kan verdienen), maar baal ervan dat ik hiermee niet het comfort kan verbeteren en de energierekening kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Normaal gesproken ben ik niet zo bang met Supafil als het om vocht gaat, de plekken waar het eventueel nodig is misschien bijvullen, aan de andere kant een beetje lucht in de spouw kan ook geen kwaad.
Hoe lang is het geleden dat je spouwmuur isolatie hebt laten vullen? Met vloer isolatie pak je ook al een flinke winst en vergeet het dak niet dat schijnt ook een 30% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Het risico is dat als er te weinig ruimte is om de spouw optimaal te vullen, er via de Supafil vochtoverdracht naar het oude wol kan plaatsvinden. Het vocht rolt als het ware over de Supafil naar het oude wol toe.
Oude wol wat er nu in zit is niet vochtwerend dus het is belangrijk dat dat niet in contact komt met vocht.
Dat hou je alleen droog met een luchtspouw of een optimale en voldoende vulling van de Supafil.

Ik zou het met 5 cm vrije ruimte ook wel aanbieden, desnoods i.c.m. gevelimpregneer. Met 3,5 cm of onzekerheid of de oude wol overal goed op z’n plek zit, zou ik het ook afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 20:40
JJmac schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:32:
Normaal gesproken ben ik niet zo bang met Supafil als het om vocht gaat, de plekken waar het eventueel nodig is misschien bijvullen, aan de andere kant een beetje lucht in de spouw kan ook geen kwaad.
Hoe lang is het geleden dat je spouwmuur isolatie hebt laten vullen? Met vloer isolatie pak je ook al een flinke winst en vergeet het dak niet dat schijnt ook een 30% schelen.
Ik heb de spouw nog niet eerder laten vullen en bij mijn weten is dit in het verleden ook nooit eerder gedaan. De genoemde glaswol zit er in vanaf de bouw. Vloer wordt volgende week gedaan en met het dak ga ik waarschijnlijk zelf aan de slag.
Snaba schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:25:
Het risico is dat als er te weinig ruimte is om de spouw optimaal te vullen, er via de Supafil vochtoverdracht naar het oude wol kan plaatsvinden. Het vocht rolt als het ware over de Supafil naar het oude wol toe.
Oude wol wat er nu in zit is niet vochtwerend dus het is belangrijk dat dat niet in contact komt met vocht.
Dat hou je alleen droog met een luchtspouw of een optimale en voldoende vulling van de Supafil.

Ik zou het met 5 cm vrije ruimte ook wel aanbieden, desnoods i.c.m. gevelimpregneer. Met 3,5 cm of onzekerheid of de oude wol overal goed op z’n plek zit, zou ik het ook afraden.
Duidelijk verhaal, en dit komt overeen met de adviezen die ik heb gekregen, het verschil zit hem dan in het meten van de vrije ruimte. De 3.5-4 cm is gemeten met een duimstok vanaf het moment dat het glaswol geraakt wordt (hij heeft mij dit zelf ook laten voelen). Bij die anderen heb ik zelf niet gemeten/gevoeld, maar er is wel gezegd dat het glaswol nog wel een beetje weggeduwd wordt en dan kom je blijkbaar wel op 5 cm (één van de partijen kwam zelfs tot 6 cm). Wat is de juiste methode voor het bepalen van de spouwbreedte?

In de beoordelingsrichtlijn (BRL 2115 van Insula Certificatie) staat onder de bepaling van de spouwbreedte enkele het type meetinstrument beschreven, geen meetinstructie met betrekking tot reeds aanwezige isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
6 cm vrije ruimte heb ik zelden meegemaakt bij een jaren 80 woning. Het gebeurt regelmatig dat ze met de boormachine doorschieten in de bestaande isolatie waardoor er tijdens het meten meer vrije ruimte gemeten wordt dan wat er daadwerkelijk is. De duimstok iets aandrukken om wat meer cm’s te meten gebeurt helaas ook. Daarom doe je er ook goed aan om meerdere offertes op te vragen.
Sommigen zullen namelijk altijd offertes uitschrijven, ongeacht wat ze tegen komen tijdens een opname. Supafil zal het oude materiaal niet aandrukken.

Voor een juiste opname is het belangrijk om de gaten te boren zonder de bestaande isolatie te raken. Tijdens het meten moet er geen druk worden uitgeoefend tegen de bestaande isolatie.
Alleen zo meet je de werkelijke beschikbare ruimte. Ook is het belangrijk dat de bestaande isolatie goed tegen de binnenmuur zit. Als de isolatieplaten er los in liggen en op sommige plekken naar voor zijn gekanteld, dus tegen de buitenmuur leunen, dan zal je holtes aan de achterkant hebben en niet kunnen opvullen met isolatie.
Als je stootvoegen hebt dan is het belangrijk om niet via de stootvoegen te meten. Dat wil nog wel eens aangevreten zijn door ongedierte. Dan meet je ook meer vrije ruimte dan wat er werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eigenlijk moet je boven in de muur om de max 1 m voorzichtig een gat maken en daarvan dus elke keer de "vrijeruimte" opmeten en vervolgens via elk gat er een dunne endoscoop camera er in laten zakken om een echt goed beeld van die spouw te krijgen. Ik hoort heel veel verhalen dat er maar een paar gaten geboord worden. Dan kan een verkeerd beeld geven.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 12-07-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Snaba Als ik jouw verhaal lees, dan kan je bijna in geen enkele woning van voor 1985 eigenlijk nog extra isolatie toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Rzaan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:19:
@Snaba Als ik jouw verhaal lees, dan kan je bijna in geen enkele woning van voor 1985 eigenlijk nog extra isolatie toepassen.
Ná. Niet voor. Maar ja, de meeste woningen van en ná de jaren 80 zijn niet geschikt voor spouwmuurisolatie. Althans niet met EPS en wol. UF is soms nog wel een optie maar dat is een andere discussie of je dat moet willen. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Snaba schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:47:
Ná. Niet voor. Maar ja, de meeste woningen van en ná de jaren 80 zijn niet geschikt voor spouwmuurisolatie. Althans niet met EPS en wol. UF is soms nog wel een optie maar dat is een andere discussie of je dat moet willen. Daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik heb een huis uit 1980 en heb veel van de twijfels door jou genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Uit het lijst EPS, "blaaswol en UF-schuim:
Wat UF-ervaringen:
Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Heel concreet voor hoe lang UF-schuim dan mee gaat:
radeoxx in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
En dat is wel heel kort, andere materialen gaan in verhouding daarmee, mits goed aangebracht, extreem lang mee.
Imho is UF-schuim nog steeds geen aanrader, ook mbt andere aspecten die ik al eerder naar voren bracht, maar het is zo slecht duurzaam dan hoef ik die andere factoren hier niet eens meer expliciet te herhalen.
Het blijft maatwerk wat in welke situatie kan en bij twijfel als er al wat isolatie in zit zou ik er niets bij doen.

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 13-07-2023 09:34 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste