Isolatie betonvloer op zand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeloz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Beste allemaal,

Wij zijn bezig met de verbouwing van ons net gekochte huis uit 1880 welke volledig is gerenoveerd in 1985. De volledige vloer op de begane grond (96m2, aangelegd 1985) gaat eruit ivm de slechte isolatie en de wens om vloerverwarming aan te leggen. De oude vloer ligt zoals hieronder weergegeven direct op zandbed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBVA54Nf_CXcsnoJRQOJrLpfMRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUdnAH5ADHuPz5s7lhD7jLvg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de nieuwe situatie ben ik van plan om 14cm PIR platen te gebruiken (met PE folie onder en bovenop de isolatie) en hierop een gewapende betonvloer te storten van 12cm waarin de vloerverwarming verwerkt zit. Ik zit er aan te denken om deze ruwe betonvloer gewoon te egaliseren met egaline om de afstand tot de vloerverwarming te beperken (ja ik weet dit systeem zal hoe dan ook relatief traag zijn).

Nu zit ik toch te twijfelen tussen XPS en PIR als isolatie, gezien de hoge R waarde van PIR per cm (scheelt weer graven en afvoeren zand) en de hogere druksterkte van XPS (175kPa vs 300kPa). Maar nu is de vraag, is de hoge druksterkte van XPS wel zo noodzakelijk, want anders dan de betonvloer zal een keuken en wat meubels de isolatie niet zoveel belasten?

En zijn er eventueel nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:43

H-W

Voor de toepassing in een woonhuis is PIR voldoende sterk. XPS kies je pas voor in je garagevloer bijvoorbeeld, als je er een auto oid op wil parkeren. Of als je een brandkast in je huis gaat plaatsen :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45
Vloerverwarming in een constructieve vloer vind ik altijd een slecht idee. Als er iets met de verwarming is moet je de constructie slopen. Doe het in de afwerklaag zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Zijn er goeie redenen waarom je niet de gewapende betonlaag legt, dan de isolatie, daarop prik je de vloerverwarming, en daar de dekvloer over? Minder traagheid, steviger en beter isolerend.
Ik dacht dat de enige goeie reden om onder de betonplaat te te isoleren was als je die wil behouden en 'gemakkelijk' via de kruipkelder onder de vloer kan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeloz
D-e-n schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:49:
Vloerverwarming in een constructieve vloer vind ik altijd een slecht idee. Als er iets met de verwarming is moet je de constructie slopen. Doe het in de afwerklaag zou ik zeggen.
De afwerklaag moet je in dat geval toch ook slopen? Is in beide gevallen een drama lijkt me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeloz
naftebakje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:39:
Zijn er goeie redenen waarom je niet de gewapende betonlaag legt, dan de isolatie, daarop prik je de vloerverwarming, en daar de dekvloer over? Minder traagheid, steviger en beter isolerend.
Ik dacht dat de enige goeie reden om onder de betonplaat te te isoleren was als je die wil behouden en 'gemakkelijk' via de kruipkelder onder de vloer kan.
Ik heb liever een stabieler systeem en in mijn geval werkt de betonvloer dan als een buffer, waardoor het misschien langer duurt voordat ie is opgewarmd maar ook langer duurt voordat ie weer afkoelt. Dit is dus ook de rede dat ik onder het beton wil isoleren omdat ik dan geen dekvloer nodig heb. Vvw zal ook middenin het beton liggen dus afstand tot eindvloer valt mee, al moet er idd meer massa opgewarmd worden. Dit was dus een beetje mijn logica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:47
Ik heb jouw setup hier in de berging liggen, 16cm PIR op folie op drek met 12cm beton en vloerverwarming erin. Tussen de halfsteens muur en de betonplaat zit 4cm PIR. Na het storten de randen vlak gesneden en voorzetwand half op de betonvloer gezet.

Bij mij ligt het op 15cm hoh aan het net direct onder de ketel met RTL ventiel, er gaat 40 graden in en komt 20 graden retour, hokje is in no-time warm.

Omdat mijn berging op drek ligt en de vorige betonvloer 1cm per jaar zakte heb ik 6 oude dampalen ingegraven tot op het zand en daar het betongaas op gelegd. Ik heb dus 6 koudebruggen in mijn vloer die jij niet per se hoeft te hebben.

Verder heb ik gekozen voor 15cm hoh omdat de vloer eigenlijk te groot is voor een RTL ventiel, in jouw geval zou ik wel kijken naar 10cm hoh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Mikeloz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:52:
[...]

Ik heb liever een stabieler systeem en in mijn geval werkt de betonvloer dan als een buffer, waardoor het misschien langer duurt voordat ie is opgewarmd maar ook langer duurt voordat ie weer afkoelt.
Dus op een warme dagen/weekend in een koude periode, zoals nu, ben je warmte van buiten aan het binnenhalen alsook van je vloerverwarming (omdat die buffer nog steeds warmte afgeeft omdat je die bijvoorbeeld woensdag hebt afgezet).

Gaat niet echt de bedoeling zijn.. is toch mijn logica ;)
Een buffer hebben is geen synoniem voor energie zuinigere installatie he. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:49:
Wat kan er met vloerverwarming zijn?
Als er gen koppelingen in zitten en je gebruikt goede kwaliteit buis?

Ik heb mijn systeem net als TS alleen dan nog een dikkere betonplaat. Prima systeem. Er is een sjiek woord voor, betonkernativering.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Bij mij zit de isolatie tussen betonplaat en zandcement chape; ook enkel die laag van 5cm geeft voldoende buffer hoor, die stook je ook niet naar 30° op 2 uur.
Zijn er redenen dat je grotere buffer wil? Betonkernactivering is dacht ik voor plaatsen met constante warmtevraag; dus niet geschikt als je overdag gaat werken. 'Gewone' vloerverwarming maakt het mogelijk 's ochtends even de kou uit het huis te halen voor het ontbijt, en dan pas 's avonds als je weer thuis bent weer op temperatuur te komen; tussenin stook je niet (en heb je dus minder warmteverlies, of profiteer je meer van gratis verwarming door zoninstraling).
Je doet wat je wil, maar check toch even of de keuze die je maakt het gewenste gedrag heeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:03
Ik zou nooit vloerverwarming in je constructievloer leggen. Het opwarmen ervan duurt veel langer want je vloer is veel dikker. Veel langer opwarmen = veel hoger verbruik (gas/stroom). Het is veel minder efficient.

Ik zou 10cm beton storten en dan een afwerkvloer (zandcement of andryhiet) vloer van 2,5 a 3cm. In je afwerkvloer je vloerverwarming leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rainesh op 02-11-2022 08:28 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Mikeloz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:44:
[...]

De afwerklaag moet je in dat geval toch ook slopen? Is in beide gevallen een drama lijkt me..
Een betonvloer leg je in principe neer voor decennia of langer. Daar moet je geen afbouw elementen in verwerken die in principe een veel kortere levensduur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 13:41

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Heb hier een gelijke situatie, alles afgegraven, 12 cm EPS en daarop 12cm beton. In de bovenste 5 cm ligt de vloerverwarming. Ene deel betegeld, andere deel PVC geplakt.

Woon er een aantal jaar en vind het heerlijk comfortabel, zou het zo weer doen. Ik vind het nog een snel systeem, de opwarmtijd is een paar uur.
Complete vloer ligt los in de woning, rondom isolatie tegen de gevel aan. Dus qua constructie niets aan de hand.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Persoonlijk zou ik voor de volgende opbouw gaan:

- 40mm cementdek/anhydriet wapeningsnetje/krimpnetje+vloerverwarming afhankelijk van de diameter kan het zijn dat je naar 50mm moet
-100mm betonvloer voorzien van wapeningsnet conform constructeur. zelf heb ik bij mij thuis toen een 8-150 net erin liggen
- isolatie

50mm randstroken hoogwaardige isolatie. je zou ervoor nog kunnen kiezen om de dekvloer zwevend te maken dan heb je het netje niet nodig (mits tackerplaten) en dan warm je ook mindersnel de vloer op. verder kun je de dekvloer strakker afwerken dan een betonvloer wat ook weer fijner is voor PVC/tegels.

mischien nog een besparingstip: door de massa onder de vloer kan je meestal met minder dikke isolatie af ook bij nieuwbouw gaat men uit van een RC van 3.5 wat je al zou kunnen behalen mat 140mm EPS isolatie deze is goedkoper dan PIR van die dikte. meer is natuurlijk altijd beter maar als je kan besparen en ergens anders het bespaarde geld in kunt stoppen is het mischien uiteindelijk een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Splitinfinitive schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:

- 40mm cementdek/anhydriet wapeningsnetje/krimpnetje+vloerverwarming afhankelijk van de diameter kan het zijn dat je naar 50mm moet
Ik teken dit bijna elke week en hou altijd 70mm aan voor een dekvloer met vloerverwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ik teken dit bijna elke week en hou altijd 70mm aan voor een dekvloer met vloerverwarming.
Ik heb in gebouwen vloeren van 50mm dik gezien+ 30 isolatie en 70 dik. Uit mijn hoofd is geven veel vloerensmeerders aan dat er circa 2-2.5cm boven de leidingen moet zitten i.v.m. garanties e.d.

vandaar dat je uit mijn hoofd rond 4/5cm dikke dekvloer zit

bij 1 gebouw hebben wij wel één keer 7cm dikke dekvloer op isolatie toegepast maar dit was voorgeschreven i.v.m. geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Splitinfinitive schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb in gebouwen vloeren van 50mm dik gezien+ 30 isolatie en 70 dik. Uit mijn hoofd is geven veel vloerensmeerders aan dat er circa 2-2.5cm boven de leidingen moet zitten i.v.m. garanties e.d.

vandaar dat je uit mijn hoofd rond 4/5cm dikke dekvloer zit

bij 1 gebouw hebben wij wel één keer 7cm dikke dekvloer op isolatie toegepast maar dit was voorgeschreven i.v.m. geluid.
Als je zeker weet dat er geen 2 leiding over elkaar liggen 20vv + 19elektra + 25 dekking, kan je inderdaad met 50mm wel wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

Splitinfinitive schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:

-100mm betonvloer voorzien van wapeningsnet conform constructeur. zelf heb ik bij mij thuis toen een 8-150 net erin liggen
- isolatie

50mm randstroken hoogwaardige isolatie. je zou ervoor nog kunnen kiezen om de dekvloer zwevend te maken dan heb je het netje niet nodig (mits tackerplaten) en dan warm je ook mindersnel de vloer op. verder kun je de dekvloer strakker afwerken dan een betonvloer wat ook weer fijner is voor PVC/tegels.

mischien nog een besparingstip: door de massa onder de vloer kan je meestal met minder dikke isolatie af ook bij nieuwbouw gaat men uit van een RC van 3.5 wat je al zou kunnen behalen mat 140mm EPS isolatie deze is goedkoper dan PIR van die dikte. meer is natuurlijk altijd beter maar als je kan besparen en ergens anders het bespaarde geld in kunt stoppen is het mischien uiteindelijk een betere oplossing?
Ik zou nog wat isolatie aanbrengen tussen de dekvloer en de betonvloer. Bijv. door EPS platen te gebruiken waar je de buizen op vast kunt maken. Dan warmt de dekvloer sneller op.

- 20mm EPS tackerplaten
- isolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zit een beetje in dezelfde situatie. En aangezien je ook vraagt om andere tips.. Ik lees regelmatig van mensen die het hebben opgelost d.m.v. schuimbeton in combinatie met een losse dekvloer. Heb je dat wel eens overwogen? Mogelijk reageert het wat trager, maar of dat echt een nadeel kun je over discussieren. In ieder geval levert het geen problemen op met belasting en is het relatief eenvoudig aan te brengen. Modern schuimbeton heeft nog maar 20 cm nodig voor een RC waarde van 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

nadeel van schuimbeton is wel dat je sowiso een dekvloer moet aanbrengen voor je afwerklaag deze kan het beste niet direct op de schuimbeton.

en afhankelijk van de dikte kan het zijn dat er een week niet op gewerkt kan worden. beton kun je na een weekend meestal wel over lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:02
Mikeloz schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:04:
Beste allemaal,

Wij zijn bezig met de verbouwing van ons net gekochte huis uit 1880 welke volledig is gerenoveerd in 1985. De volledige vloer op de begane grond (96m2, aangelegd 1985) gaat eruit ivm de slechte isolatie en de wens om vloerverwarming aan te leggen. De oude vloer ligt zoals hieronder weergegeven direct op zandbed.

[Afbeelding]

Voor de nieuwe situatie ben ik van plan om 14cm PIR platen te gebruiken (met PE folie onder en bovenop de isolatie) en hierop een gewapende betonvloer te storten van 12cm waarin de vloerverwarming verwerkt zit. Ik zit er aan te denken om deze ruwe betonvloer gewoon te egaliseren met egaline om de afstand tot de vloerverwarming te beperken (ja ik weet dit systeem zal hoe dan ook relatief traag zijn).

Nu zit ik toch te twijfelen tussen XPS en PIR als isolatie, gezien de hoge R waarde van PIR per cm (scheelt weer graven en afvoeren zand) en de hogere druksterkte van XPS (175kPa vs 300kPa). Maar nu is de vraag, is de hoge druksterkte van XPS wel zo noodzakelijk, want anders dan de betonvloer zal een keuken en wat meubels de isolatie niet zoveel belasten?

En zijn er eventueel nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Je "nieuw" situatie is precies zoals wij het hebben. De 12 cm betonvloer is echter onze uiteindelijk vloer, gevlinderd ;) vloerverwarming ligt hierin, onder de bewapening en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 10:31
Ik heb een huis uit 1840 en ben deze ruimte voor ruimte aan het renoveren.
Ik heb qua vloeren 2 verschillende opbouwen toegepast. van onder naar boven:
1. 12cm constructieve betonvloer, 12cm pir, vloerverwarming noppenfolie (Viega fontera) 7cm dekvloer, lamellenparket.
2. 12cm pir, 12cm beton, traditionele vloerverwarming, 7cm dekvloer, lamellenparket.

situatie 1 is makkelijker aan te brengen, sneller opgewarmd maar ook sneller afgekoeld. dit hebben we in een kleine thuiswerkruimte toegepast waar niet altijd verwarming nodig is en ook snel warm is door de ramen.
situatie 2 hebben we in de woonkamer. hier komen zware stalen taatsdeuren op te staan van 3 meter hoog. ik durfde deze niet op de isolatie te zetten en heb dus voor de traditionele opbouw gekozen.
woonkamer moet altijd lekker zijn qua temperatuur dus massa is dan alleen maar gunstig.

wat ook vaker is benoemd: altijd je VV in de dekvloer leggen en niet in de constructieve vloer. mocht er iets zijn dan is de dekvloer veel makkelijker weg te hakken en laat je je constructie gehandhaafd.

als je perse geen dekvloer wilt dan zou ik de VV infrezen en niet op de wapening leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:08
TheBorg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
[...]

Ik zou nog wat isolatie aanbrengen tussen de dekvloer en de betonvloer. Bijv. door EPS platen te gebruiken waar je de buizen op vast kunt maken. Dan warmt de dekvloer sneller op.

- 20mm EPS tackerplaten
- isolatie
Eens, met folies ertussen op de juiste plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:08
MadMurdock schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:14:
Ik zit een beetje in dezelfde situatie. En aangezien je ook vraagt om andere tips.. Ik lees regelmatig van mensen die het hebben opgelost d.m.v. schuimbeton in combinatie met een losse dekvloer. Heb je dat wel eens overwogen? Mogelijk reageert het wat trager, maar of dat echt een nadeel kun je over discussieren. In ieder geval levert het geen problemen op met belasting en is het relatief eenvoudig aan te brengen. Modern schuimbeton heeft nog maar 20 cm nodig voor een RC waarde van 3.5.
Ik heb beide oplossingen in mijn woning.
1. Schuimbeton 37cm met daarop amhydriet.
2. 16cm PIR, 12cm beton, 2cm XPS, 6cm zandcement.

Optie 2 ben ik nog aan het opbouwen. Optie 2 heeft een veel lagere laagdikte met veel betere isolatie. De vloer zal ook sneller opwarmen wat weer gunstig is voor de efficientie (zeker omdat die ruimte niet altijd verwarmd zal zijn).
Schuimbeton was wel veel sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFons01
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-01 00:01
Ik heb in principe gekozen voor een andere opzet: Ik heb net overal de zandcement vloeren die op puin lagen(en die weer op zand) weg gesloopt( er zaten scheuren in omdat de vorige bewoner muren had verplaatst zonder die op een fundatie te laten rusten). Ook van de gedeeltelijke kruipruimte de planken en balken verwijderd. Het zand onder die vloeren is heel droog en mul. Overal haal ik daarvan ca 20 cm weg.
Volgende week komen ze met een blaas wagen de kruipruimtes vullen vullen met zand en in de overige ruimtes ca 30 cm ophogen. De kruipruimtes en ook de andere ruimtes worden vervolgens aangestampt, uitgevuld en geëgaliseerd.
Op deze zandlaag komen in volgorde :
Folie die bij muren 20 cm omhoog komt, 10cm PIR , zwaluwstaart platen, vv eropgeklikt , en dan een fijnbeton laag van 5 cm. Bovenop nog een afwerklaag (PVC/anhydriet of anders?)
Omdat ik deze constructie van beton in/op zwaluwstaart platen met isolatie en vv hier nog niet had gezien wilde ik dit met jullie delen. Zijn hier van ook negatieve ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@TheFons01
Zwaluwstaartplaten op isolatie op zand? Begrijp ik dat goed?

Zwaluwstaartplaten zijn bedoeld om op bijvoorbeeld een houten balklaag te leggen zodat je er een dun betonvloertje op kan storten voor vloerverwarming en/of tegels, niet als vervanger van een (schuim) betonvloer

Je hebt nu eigenlijk geen constructieve vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 09-11-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:03
D-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:01:
@TheFons01

Zwaluwstaartplaten zijn bedoeld om op bijvoorbeeld een houten balklaag te leggen zodat je er een dun betonvloertje op kan storten voor vloerverwarming en/of tegels, niet als vervanger van een (schuim) betonvloer

Mee eens. Nog nooit gehoord dat er een zwaluwstraatplaat op een zandvloer gelegd wordt.

Dit lijkt mij niet stabiel genoeg en zal op termijn gaan scheuren.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:19
D-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:01:
@TheFons01

Het lijkt me dat dat wel meevalt. OK, het is een wat gekke toepassing.
Maar als het op houten balklaag kan, dan waarom niet op een ondergrond die overal steun geeft? De zwaluwplaat werkt dan als dure wapening.
Rainesh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:25:
Ik zou nooit vloerverwarming in je constructievloer leggen. Het opwarmen ervan duurt veel langer want je vloer is veel dikker. Veel langer opwarmen = veel hoger verbruik (gas/stroom). Het is veel minder efficient.

Ik zou 10cm beton storten en dan een afwerkvloer (zandcement of andryhiet) vloer van 2,5 a 3cm. In je afwerkvloer je vloerverwarming leggen.
Maar als de afwerkvloer dan direct op het beton ligt, is het toch thermisch gekoppeld? Het opwarmen duurt dan nog langer dan zonder die dekvloer.

Ik vind dat er vaak maar moeiljik wordt gedaan over dit soort vloeren.
De vloer wordt overal ondersteunt, dus een dikke vloer is niet nodig. Er staan ook geen muren oid op. De vloer heeft alleen als taak om puntlasten over een groter oppervlak te verdelen.
Wat is er erg aan als er vloerverwarming in de constructieve vloer ligt? Mocht de vloerverwarming ooit vervangen moeten worden, dan kan er alsnog een dekvloer in tenkoste van 2.5 cm hogere vloer.

Tip: Neem beton met vezelwapening. Dan hoef je ook geen (nu erg dure) staalmatten te nemen, en de vloer wordt ook nog sterker (volgens de leverancier tenminste). En als die gaat scheuren, zijn het veel meer kleine onopvallende scheuren, ipv 1 grote.
Je kiest een systeem om de vloeverwamingsbuizen te fixeren, beton met vezels erover, netjes glad afwerken, egaline om het perfect glad te maken en klaar is Klara.
Wel goede vleorverwarmingbuis nemen die tegen een stootje kan (Bv. Uponor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
WackoH schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:53:
[...]

Het lijkt me dat dat wel meevalt. OK, het is een wat gekke toepassing.
Maar als het op houten balklaag kan, dan waarom niet op een ondergrond die overal steun geeft? De zwaluwplaat werkt dan als dure wapening.
Een betonvloer op isolatie spreidt ook de belasting op de isolatie platen. Dit spreidt helemaal niks. Het is alsof je underlayement platen op isolatie legt.
[...]

Maar als de afwerkvloer dan direct op het beton ligt, is het toch thermisch gekoppeld? Het opwarmen duurt dan nog langer dan zonder die dekvloer.
Van het thermische aspect heb ik geen verstand. Ik vind het vooral vanuit de constructie bekeken een slecht idee. Je moet constructie en afbouw bij voorkeur scheiden. Het is alsof je een radiator instort in een betonwand.
Ik vind dat er vaak maar moeiljik wordt gedaan over dit soort vloeren.
Dat heet vakkennis. Dat mensen hier om advies vragen is heel erg leuk (ik doe het zelf ook als ik ergens over twijfel waar ik niet genoeg kennis van heb) maar dan kan het zijn dat de pro's probleempunten herkennen waar de leek niet aan denkt.
De vloer heeft alleen als taak om puntlasten over een groter oppervlak te verdelen.
En daarom moet je vloer aan bepaalde eisen voldoen.
Wat is er erg aan als er vloerverwarming in de constructieve vloer ligt? Mocht de vloerverwarming ooit vervangen moeten worden, dan kan er alsnog een dekvloer in tenkoste van 2.5 cm hogere vloer.
Ga je dan het bovenste deel van je betonvloer er eerst afschrapen om de oude vloerverwarming eruit te halen? Succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29

BCC

Heeft er al iemand schuimbeton geroepen ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
D-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:51:

Van het thermische aspect heb ik geen verstand. Ik vind het vooral vanuit de constructie bekeken een slecht idee. Je moet constructie en afbouw bij voorkeur scheiden. Het is alsof je een radiator instort in een betonwand.
het is alsof je electra, gas of water leidingen in beton gegoten zijn ;)

het kan prima en wordt al jaren gedaan. het wordt een probleem als het samen met ventilatie, electra etc een erg groot aandeel wordt in de vloer, dat is echter niet heel vaak bij de beganegrondvloer.

vanuit bepaalde thermische uitgangspunten is het een goed idee. net zoals het vanuit bepaald esthetisch oogpunt een goed idee is om ventilatiekanalen in te storten.
Pagina: 1