Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05 16:47
Tijgert schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:54:
[...]

Ik had parels voor 175m2, 8cm spouw en dat koste me toen 2100 ex btw bij Van de Bunt een jaar of 4 terug, dus 6K lijkt mij belachelijk tenzij er iets heel erg veranderd is. Zelfs de parel prijs van jou lijkt me zwaar aan de prijs.
Ik zou verder kijken.
Dat bedrag ga je nu echt niet meer redden...reken er maar zo'n 750 euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31

Metalfreak

Hoije woh!

sidecarracing schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Mag ik vragen bij wie dat was?
Green Power isolatie in Weert, ik weet niet of ze landelijk werken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:06
sander817 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

En met evirofoam of aanverwanten?
De 1 zegt prima, de andere leverancier zegt niet aan beginnen
Ik ben er geen groot fan van. Bestaande isolatie wat aan de kant gedrukt wordt zal zijn isolatiewaarde verliezen. Het wordt vaak wat mooier gebracht dan dat het in werkelijkheid is; X cm wol + X cm schuim = een hogere isolatiewaarde. In het praktijk zit dat toch iets anders. Steen- en glaswol verliezen hun waarde wanneer je het plat drukt omdat er dan geen stil staande lucht meer inzit. Je zit dan met een gedeelte isolatie wat wel effect heeft en een gedeelte isolatie wat niks meer doet. Dit wil niet zeggen dat het compleet nutteloos is maar de terugverdientijd gaat wel flink omhoog en dit is een afweging die je zelf moet maken.
Koensan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:19:
Als ik dit lees worden mijn zorgen over die EPS parels alleen maar groter. Ik geloof best dat ze het lijmprobleem inmiddels opgelost hebben. Maar hoelang gaat die lijm mee... De kans lijkt mij groot dat je over 10?, 20?, 30? jaar weer je tuin mag afgraven. Glaswolvlokken lijkt mij vooralsnog de veiligste oplossing. Alleen heeft nog geen enkele partij mij dat aanbevolen...
Dit probleem doet zich vooral voor wanneer je openingen hebt in de spouw. Vaak zie je dat in de nok als de spouw open ligt aan de bovenkant. Parels onder de pannen en parels in de dakgoot. Dit in combinatie met een slechte verlijming zal wel voor rommel zorgen.
Als de spouw overal goed dicht zit en er geen problemen zijn met de verlijming, zal je er niet veel last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koensan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Snaba schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:50:

Dit probleem doet zich vooral voor wanneer je openingen hebt in de spouw. Vaak zie je dat in de nok als de spouw open ligt aan de bovenkant. Parels onder de pannen en parels in de dakgoot. Dit in combinatie met een slechte verlijming zal wel voor rommel zorgen.
Als de spouw overal goed dicht zit en er geen problemen zijn met de verlijming, zal je er niet veel last van hebben.
Goeie tip. Ik zal eens onder de pannen kijken of de spouw bovenin open is.
Denk je dat die EPS parels de aanwezige alkreflex folie aan de kant gaan drukken?
Supafil lijkt mij met bij verre het meest verantwoorde isolatiemateriaal, maar daar is onze spouw te smal voor. EPS misschien, als het voldoende vult met de aanwezige alkreflex folie en alleen in de spouw terecht komt en blijft. Andere opties zijn PUR schuim of een van die fancy klinkende UF schuimen. Maar ik weet niet welke van deze 2 qua gezondheid en milieu het minst schadelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22

bjp

vermijd PUR en UF schuimen (verpulveren met de tijd). Bij smallere spouw blijft enkel EPS over. Glaswol hebben ze idd meer plaats nodig.

EPS is heel goed, wordt vaak gebruikt, en tegenwoordig zijn de lijmen best goed. Wel goed kijken dat de spouw niet open is boven, of rond ramen/rolluiken.

Ik heb geen last van parels in de tuin.

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 10-01-2022 23:35 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
bjp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:34:
vermijd PUR en UF schuimen (verpulveren met de tijd). Bij smallere spouw blijft enkel EPS over. Glaswol hebben ze idd meer plaats nodig.

EPS is heel goed, wordt vaak gebruikt, en tegenwoordig zijn de lijmen best goed. Wel goed kijken dat de spouw niet open is boven, of rond ramen/rolluiken.

Ik heb geen last van parels in de tuin.
Maar PUR en UF kan weer alleen als al glaswol in zit. Als er al glaswol inzat kan je niet bijspuiten of parels spuiten. (zeg 4cm glaswol en 4cm leeg)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:01
water_escape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Maar PUR en UF kan weer alleen als al glaswol in zit. Als er al glaswol inzat kan je niet bijspuiten of parels spuiten. (zeg 4cm glaswol en 4cm leeg)
Waarom zou dat niet gaan (mits spouw voor de rest 'zuiver' is)???

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:54

Theo

moederbord

bukkum schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:06:
Hier ook meerdere bedrijven langs geweest. Allemaal een ander verhaal. Huis is van 1987 en heeft bestaande (glas/steen) wol. Blijft een spouw over van 4cm. De een zegt bijvullen met supafil wol vlokken. Andere zegt dat dit niet kan en alleen uf schuim kan. Weer een andere zegt dat bijvullen met parels ook prima kan. Nou dan weet je als consument echt niet meer wat je moet doen. Dat schuim lijkt me niks omdat dit weer vergaat. Wol vlokken supafil lijkt me de meest logische keus maar dan lees ik weer dat je minimaal 5cm ruimte nodig hebt. Iemand die dit heeft gedaan icm met bestaande isolatie en hier iets zinnigs over kan zeggen?
Hier een 6cm spouw die al met 3 cm PIR was gevuld in de aanbouw waardoor er 3cm aan lucht zat. De gehele spouw is volgespoten met EPS parels 5 jaar geleden zonder enig probleem, dus zowel het huis zelf (6cm luchtspouw) als de aanbouw (3cm luchtspouw) zitten nu vol.

Ik zou wel gaan voor parels of evt vlokken, en expliciet geen schuim omdat dit niet dampdicht is, en dit kan mogelijk fout gaan met je huidige isolatie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TiezZ_BE schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Waarom zou dat niet gaan (mits spouw voor de rest 'zuiver' is)???
dat zeggen de partijen ....

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Theo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Hier een 6cm spouw die al met 3 cm PIR was gevuld in de aanbouw waardoor er 3cm aan lucht zat. De gehele spouw is volgespoten met EPS parels 5 jaar geleden zonder enig probleem, dus zowel het huis zelf (6cm luchtspouw) als de aanbouw (3cm luchtspouw) zitten nu vol.

Ik zou wel gaan voor parels of evt vlokken, en expliciet geen schuim omdat dit niet dampdicht is, en dit kan mogelijk fout gaan met je huidige isolatie.
je wil toch niet damn dicht hebben? Je wil dat het vocht nog naar beneden / buiten kan. Alleen niet naar binnen :)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
De partijen die geen EPS aanbieden zullen dat zeker zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

water_escape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:01:
[...]

je wil toch niet damn dicht hebben? Je wil dat het vocht nog naar beneden / buiten kan. Alleen niet naar binnen :)
Daarom ook expliciet geen foam,maar wel parels of vlokken omdat deze niet dampdicht zijn :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koensan
  • Laatst online: 11-07-2024
Iemand ervaring met EPS parels in combinatie met alkreflex folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Iemand hier ervaring met gebarsten verf na spouwmuurisolatie? Had vanochtend dus iemand over de vloer (Bameco) om onze spouw eens te checken. Blijk dat we geen spouw van 4cm maar eentje van 6,5cm hebben (8-)). Bijna geen zooi onderin, prima te isoleren met EPS dus.

Enige nadeel: we hebben geverfde muren, die er al ~30jaar ofzo op zit en nog altijd prima is. Hij wist me uit te leggen dat wanneer je dan EPS pakt, de verf mogelijk kan barsten als het vriest.

Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe vaak komt zoiets nou voor?

Waarschijnlijk zit er toch geen andere optie op dan dat, want met wol isoleren heb je weer andere uitdagingen. Vocht doorslag, maar ook verzakkingen (althans, dat gaf hij aan) van het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

De_Bastaard schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:
Iemand hier ervaring met gebarsten verf na spouwmuurisolatie? Had vanochtend dus iemand over de vloer (Bameco) om onze spouw eens te checken. Blijk dat we geen spouw van 4cm maar eentje van 6,5cm hebben (8-)). Bijna geen zooi onderin, prima te isoleren met EPS dus.

Enige nadeel: we hebben geverfde muren, die er al ~30jaar ofzo op zit en nog altijd prima is. Hij wist me uit te leggen dat wanneer je dan EPS pakt, de verf mogelijk kan barsten als het vriest.

Waarschijnlijk zit er toch geen andere optie op dan dat, want met wol isoleren heb je weer andere uitdagingen. Vocht doorslag, maar ook verzakkingen (althans, dat gaf hij aan) van het materiaal.
Zie Kan een wit geverfde muur geïsoleerd worden? 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ja klopt dat het "kan" heb ik her en der al gelezen/gehoord. Echter lees ik meer verhalen van mensen waarbij een geverfde muur geisoleerd is en die jaren later nog 0 problemen gehad dan dat ik überhaupt maar een ervaring heb gevonden van iemand die zegt "ja bij mij is de verf gebarsten".

Vandaar dat ik hier vroeg of iemand er daadwerkelijk ervaring mee had ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

De_Bastaard schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:37:
[...]
Ja klopt dat het "kan" heb ik her en der al gelezen/gehoord. Echter lees ik meer verhalen van mensen waarbij een geverfde muur geisoleerd is en die jaren later nog 0 problemen gehad dan dat ik überhaupt maar een ervaring heb gevonden van iemand die zegt "ja bij mij is de verf gebarsten".

Vandaar dat ik hier vroeg of iemand er daadwerkelijk ervaring mee had ;-)
Als ze 10 jaar garantie moeten geven, dan kan ik me voorstellen dat ze dat risico ff niet willen nemen.

In een vorig - wit geschilderd - huis is supafill gebruikt en daar de 1ste jaren geen problemen gehad. Hoe het nu is geen idee: ik woon daar al een tijd niet meer 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Het zit hem in de eventuele dampdichtheid van de verf. Bij dampdicht zou het vocht niet meer uit de stenen kunnen dampen en dus bevriezen. Bij een dampopen verf / coating is dat geen probleem.
Overigens is "verf gebarsten" dan niet je probleem, maar gebarsten stenen waardoor de verf barst. Toch wel een risico om rekening mee te houden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
blissard schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:00:
Het zit hem in de eventuele dampdichtheid van de verf. Bij dampdicht zou het vocht niet meer uit de stenen kunnen dampen en dus bevriezen. Bij een dampopen verf / coating is dat geen probleem.
Overigens is "verf gebarsten" dan niet je probleem, maar gebarsten stenen waardoor de verf barst. Toch wel een risico om rekening mee te houden denk ik.
Ja uiteraard, ik was daarom ook benieuwd wanneer dit nu voorkomt maar heb nog geen gevallen gevonden.

Overigens geeft de isolatieboer niet aan dat het risico is dat stenen scheuren, maar verf/stuc/etc. Zie onderstaande foto van die clausule waar je dus voor moet tekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cm9pm_tf-nKVfKu4vQK5qwu7d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUafxjdJScG8dmlrTxUAsVJN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
De_Bastaard schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:

Dat laatste is echt onzin en is niet eens te wijten aan gebrekkige kennis maar is ronduit een leugen voor eigen bestwil. Dit zie je (helaas) vaak gebeuren bij bedrijven met een beperkt assortiment/aanbod. Zelf bieden ze de beste producten aan en producten van concurrenten zijn slecht en onder de maat. Jammer, want hierdoor heb je veel tegenstrijdige verhalen en adviezen binnen de isolatiemarkt en dat zorgt voor een hoop verwarring bij woningeigenaren.

Wat betreft de geverfde muren; muren die geverfd zijn met een niet-dampdoorlatende verf kunnen vocht niet kwijt raken aan de buitenkant van de buitenmuur en zijn daardoor afhankelijk van spouwventilatie. Ditzelfde geldt voor stenen met bijvoorbeeld een glazuurlaag. Normale bakstenen kunnen vocht kwijt raken aan de buitenkant en daardoor kan het geen kwaad om de spouw vol te drukken.

Je zou jezelf kunnen afvragen hoe groot de kans is dat er vocht in de muur komt en aan de hand daar van zou je het risico kunnen nemen om de muren te laten isoleren waarbij je geen garantie krijgt op de verflaag.
Als de woning op vochtige grond staat of als je oude dakgoten en pannen hebt waardoor er veel vocht in de buitenmuur komt dan is het wel vragen om problemen. verf kan bladeren en de stenen kunnen kapot knappen bij vorst.
In dat geval kan je alsnog isoleren maar dan moet je er rekening mee houden dat de muur gezandstraald moet worden om de verflaag te verwijderen zodat de muur weer kan ademen.
Staat je huis op hoge grond, Arnhem bijvoorbeeld, en heb je nergens problemen waardoor er vocht in de buitenmuur komt, dan kan je naar mijn mening prima isoleren omdat de kans klein is dat je er problemen mee krijgt al kan je hier nooit 100% zekerheid over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Snaba schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Dat laatste is echt onzin en is niet eens te wijten aan gebrekkige kennis maar is ronduit een leugen voor eigen bestwil. Dit zie je (helaas) vaak gebeuren bij bedrijven met een beperkt assortiment/aanbod. Zelf bieden ze de beste producten aan en producten van concurrenten zijn slecht en onder de maat. Jammer, want hierdoor heb je veel tegenstrijdige verhalen en adviezen binnen de isolatiemarkt en dat zorgt voor een hoop verwarring bij woningeigenaren.

Wat betreft de geverfde muren; muren die geverfd zijn met een niet-dampdoorlatende verf kunnen vocht niet kwijt raken aan de buitenkant van de buitenmuur en zijn daardoor afhankelijk van spouwventilatie. Ditzelfde geldt voor stenen met bijvoorbeeld een glazuurlaag. Normale bakstenen kunnen vocht kwijt raken aan de buitenkant en daardoor kan het geen kwaad om de spouw vol te drukken.

Je zou jezelf kunnen afvragen hoe groot de kans is dat er vocht in de muur komt en aan de hand daar van zou je het risico kunnen nemen om de muren te laten isoleren waarbij je geen garantie krijgt op de verflaag.
Als de woning op vochtige grond staat of als je oude dakgoten en pannen hebt waardoor er veel vocht in de buitenmuur komt dan is het wel vragen om problemen. verf kan bladeren en de stenen kunnen kapot knappen bij vorst.
In dat geval kan je alsnog isoleren maar dan moet je er rekening mee houden dat de muur gezandstraald moet worden om de verflaag te verwijderen zodat de muur weer kan ademen.
Staat je huis op hoge grond, Arnhem bijvoorbeeld, en heb je nergens problemen waardoor er vocht in de buitenmuur komt, dan kan je naar mijn mening prima isoleren omdat de kans klein is dat je er problemen mee krijgt al kan je hier nooit 100% zekerheid over geven.
toon volledige bericht
Dank voor je uitleg, dit klinkt wel logisch inderdaad.

We hebben sinds 2020 een nieuw dak erop, dakgoten zijn allemaal goed in orde. Het verbaast me overigens dat de verflaag op de stenen nog zo goed is, die is inmiddels ook al 20+ jaar oud.

Voor wat betreft de hoogte van het huis, doel je hiermee op hoogte ten opzichte van NAP? We wonen net over de grens bij Sittard, Zuid Limburg. Dat is ten opzichte van NAP vrij hoog.

Ik denk dat we (volgend jaar dan) waarschijnlijk gewoon het risico nemen. De lokale isolatieboer was zonder te kijken al zo van "joh ik heb al een aantal huizen gedaan waarvan we niet weten wat voor verf het is, #yolo". Ik wilde wat meer info dus vandaar dat die ene club (Bameco) langs is geweest. Blijkt nu dus alleen dat ze ook niet helemaal een goed verhaal hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 14-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
De_Bastaard schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Dank voor je uitleg, dit klinkt wel logisch inderdaad.

We hebben sinds 2020 een nieuw dak erop, dakgoten zijn allemaal goed in orde. Het verbaast me overigens dat de verflaag op de stenen nog zo goed is, die is inmiddels ook al 20+ jaar oud.

Voor wat betreft de hoogte van het huis, doel je hiermee op hoogte ten opzichte van NAP? We wonen net over de grens bij Sittard, Zuid Limburg. Dat is ten opzichte van NAP vrij hoog.

Ik denk dat we (volgend jaar dan) waarschijnlijk gewoon het risico nemen. De lokale isolatieboer was zonder te kijken al zo van "joh ik heb al een aantal huizen gedaan waarvan we niet weten wat voor verf het is, #yolo". Ik wilde wat meer info dus vandaar dat die ene club (Bameco) langs is geweest. Blijkt nu dus alleen dat ze ook niet helemaal een goed verhaal hebben.
Ja ik denk dat je dat wel zo kan stellen ten opzichte van NAP. Het is wel advies wat volgens mij niet beschreven staat in de richtlijnen maar weet wel dat dit in de praktijk prima toe te passen is.
Hoog gelegen gebieden waarbij de grond altijd droog is, nooit vocht in de kruipruimte of kelder, zou ik niet snel bang zijn voor natte muren. Condens ben ik ook niet bang voor tenzij er vervuiling in de muur zit maar dit geldt voor alle soorten steen en staat hier los van.
Woningen in laag gelegen gebieden of gebieden waar veel water is, meerdere woningen in de straat of wijk met donkere natte randen onderaan de woning, vind ik wel een te hoge risico om spouwmuren te isoleren als er een dampdichte laag op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Weet je zeker dat je PIR isolatie had?
Ik ben het namelijk in deze dikte nog nooit in de spouw tegengekomen.

Wat is het bouwjaar van jouw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

nokiaan958GB schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Weet je zeker dat je PIR isolatie had?
Ik ben het namelijk in deze dikte nog nooit in de spouw tegengekomen.

Wat is het bouwjaar van jouw huis?
De uitbouw waar de platen in zitten die komt uit 2000. Het kan mogelijk ook een ander materiaal zijn, maar het zijn iig vaste en harde platen isolatiemateriaal die in de spouw zitten en die tegen de binnenmuur geplaatst zijn. Spouw is in de uitbouw 6 cm dik, 3 cm is gevuld met deze harde platen die er met de bouw zijn geplaatst, en de overige 3 cm is een aantal jaren geleden opgevuld met parels.

Of de harde platen exact PIR zijn dat weet ik niet exact; ik woon er pas sinds 2015, dus mogelijk zou het ook een ander materiaal kunnen zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22

bjp

Theo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:04:
[...]

De uitbouw waar de platen in zitten die komt uit 2000. Het kan mogelijk ook een ander materiaal zijn, maar het zijn iig vaste en harde platen isolatiemateriaal die in de spouw zitten en die tegen de binnenmuur geplaatst zijn. Spouw is in de uitbouw 6 cm dik, 3 cm is gevuld met deze harde platen die er met de bouw zijn geplaatst, en de overige 3 cm is een aantal jaren geleden opgevuld met parels.

Of de harde platen exact PIR zijn dat weet ik niet exact; ik woon er pas sinds 2015, dus mogelijk zou het ook een ander materiaal kunnen zijn.
kans is heel groot, gezien de dikte en beschrijving, dat het witte of blauwe piepschuim platen zijn.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een eerste offerte binnen voor het naisoleren van de spouw:
Spouw heeft reeds glaswolplaten, 6 cm, 4 cm ruimte over.
1ste offerte: naisoleren met eps plus parel: 122m2 voor €2200,00 = €18,00 per m2

Aangezien dit de eerste offerte is, geen idee of dit en redelijke prijs is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:53

Quad

Doof

Vandaag een offerte gekregen voor het isoleren van de woning. Er zou geen isolatie aanwezig zijn dus is er 6cm ruimte om te vullen.
Het is echter een tussenwoning met heel veel glas aan de voor en achterkant, daardoor is het totale oppervlak om te isoleren maar 35M².

Het bedrijf raadt aan om gebruik te maken van Foamconnect ipv EPS parels, iets duurder maar doordat de ruimte aan de voor en achterkant richting buren doorloopt moeten er op de erfgrens soort barricades worden gemaakt bij gebruik van parels, wat die prijs opdrijft.

FoamConnect ca. 06cm spouw Rc 1,96 m2 K/W / Rd 1,87 m2 K/W
35 m2 21,43 incl 4 ventilatieroosters kruipruimte komt uit op 1025 euro incl btw.
De EPS parels zijn 250 euro duurder en hebben volgens de adviseur een iets lagere isolatiewaarde.

Ik hoeverre is het de meerprijs van EPS parels waard om niet voor die foam optie te gaan?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Quad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:04:
Vandaag een offerte gekregen voor het isoleren van de woning. Er zou geen isolatie aanwezig zijn dus is er 6cm ruimte om te vullen.
Het is echter een tussenwoning met heel veel glas aan de voor en achterkant, daardoor is het totale oppervlak om te isoleren maar 35M².

Het bedrijf raadt aan om gebruik te maken van Foamconnect ipv EPS parels, iets duurder maar doordat de ruimte aan de voor en achterkant richting buren doorloopt moeten er op de erfgrens soort barricades worden gemaakt bij gebruik van parels, wat die prijs opdrijft.

35 m2 21,43 incl 4 ventilatieroosters kruipruimte komt uit op 1025 euro incl btw.
De EPS parels zijn 250 euro duurder en hebben volgens de adviseur een iets lagere isolatiewaarde.

Ik hoeverre is het de meerprijs van EPS parels waard om niet voor die foam optie te gaan?
UF-schuim heeft over het algemeen een lager isolatiewaarde dan EPS of wol dus ik ben wel benieuwd naar de gedeclareerde isolatiewaarde door een onafhankelijke instantie zoals Insula of IKOB. Dit soort schuim moet je toepassen als het de enige oplossing is, wanneer er al isolatie aanwezig is en wol of EPS geen optie is, niet in een lege spouwmuur naar mijn mening.
Het verhaal van spouwafscheiders met EPS klopt maar dan vraag ik me toch echt af met wat voor technieken ze werken als dat met het gebruik van schuim niet nodig is. Hoe zorg je er met een vloeibaar product voor dat het niet naar de buren loopt, zonder gebruik te maken van spouwafscheiders/borstels?
Over bedragen wil ik uit principe niet veel kwijt op een forum maar een aantal offertes met elkaar vergelijken kan geen kwaad.

Edit: Hebben de buren al isolatie in de muren? Want dan klopt het dat er geen afscheiders nodig zijn. Dit geldt dan voor elk type product en niet alleen voor schuim.

[ Voor 4% gewijzigd door Snaba op 21-01-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Snaba ik neig persoonlijk naar eps parels, zie daar heel veel goede ervaringen mee. Het foam hoeven ze dus niet met afscheiding te werken omdat dit direct uithard, dat is z'n verhaal.

Parels wel, omdat het halve minuut? duurt om uit te harden en dus eerst naar buiten uitweidt. Foamconnect is een nieuw product volgens hem met een hogere isolatiewaarde.

Maar ik laat een 2e partij komen, kan ik even afwachten en aanhoren wat wijsheid is.

Een tweede nadeel, ons huis beneden bestaat voor 75% uit glas, standaard dubbelglas. Daar valt ook veel op te halen, maar de kosten zullen vele malen hoger worden.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Quad schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:19:
@Snaba ik neig persoonlijk naar eps parels, zie daar heel veel goede ervaringen mee. Het foam hoeven ze dus niet met afscheiding te werken omdat dit direct uithard, dat is z'n verhaal.

Parels wel, omdat het halve minuut? duurt om uit te harden en dus eerst naar buiten uitweidt. Foamconnect is een nieuw product volgens hem met een hogere isolatiewaarde.

Maar ik laat een 2e partij komen, kan ik even afwachten en aanhoren wat wijsheid is.

Een tweede nadeel, ons huis beneden bestaat voor 75% uit glas, standaard dubbelglas. Daar valt ook veel op te halen, maar de kosten zullen vele malen hoger worden.
Ik heb net gezocht naar wat documenten want vind dit echt een slecht verhaal. Dat schuim zou binnen 20 tot 30 seconden uitharden volgens de verwerkingsrichtlijnen. Dus niet direct na het vullen.
Isolatiewaarden zijn misleidend naar mijn mening want er wordt geschreven over Rc waarden in plaats van Rd.
Rd = (Isolatie)materiaal en Rc = Isolatiemateriaal + de gehele constructie. Rc kan je gebruiken bij nieuwbouw maar bij na-isolatie in bestaande bouw reken je eigenlijk alleen de Rd waarde van het isolatiemateriaal.
Supafil en EPS zitten rond de 1.76 Rd bij een spouw van 6 cm. Foamconnect zit op 1.69 Rc bij een spouw van 6 cm. Dit is dus inclusief de binnen en buitenmuren.
Rd waarde van het foam kan ik uiteraard niet vinden. Ik vind wel hele pagina's aan berekeningen en daar wordt van alles bijgehaald maar zo moeilijk hoeft dat allemaal niet te zijn. Ik wil gewoon enkel de Lambdawaarde of Rd waarde vinden, zo kan je namelijk ook gaan vergelijken met andere materialen, je constructie verander je namelijk toch niks aan. Maar daar zal wel een reden voor zijn dat je dat niet zomaar kan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Snaba rd staat in de offerte en ook in m'n oorspronkelijke post vermeld.

Verder is jouw verhaal vrij logisch en laat het in elk geval mijn gevoel wat versterken dat het bekendere eps parels wellicht betere optie is. Sowieso dus niet verkeerd om verder te kijken en niet afgaan op 1 aanbieding, ondanks dat ze m'n kruipruimte al hebben gedaan 4 jaar geleden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Snaba schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:27:
Ik wil gewoon enkel de Lambdawaarde of Rd waarde vinden,
De gedeclareerde waarde voor de warmtegeleidingscoëfficiënt van FoamConnect+ bedraagt 0,032 W m K.

https://foamconnect.nl/up...MUREN-MET-FOAMCONNECT.pdf

Pagina 23.

Zo ver ik mij kan herinneren is dat bij ander-merk UF-schuimen allemaal ongeveer hetzelfde. En ook al scheelt het een beetje tussen verschillende methodes / producten, een verschil tussen 1,76 en 1,69 gaat niemand merken bij deze beperkte diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
_Arthur schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:32:
[...]

De gedeclareerde waarde voor de warmtegeleidingscoëfficiënt van FoamConnect+ bedraagt 0,032 W m K.

https://foamconnect.nl/up...MUREN-MET-FOAMCONNECT.pdf

Pagina 23.

Zo ver ik mij kan herinneren is dat bij ander-merk UF-schuimen allemaal ongeveer hetzelfde. En ook al scheelt het een beetje tussen verschillende methodes / producten, een verschil tussen 1,76 en 1,69 gaat niemand merken bij deze beperkte diktes.
Dat je kleine verschillen niet gaat merken ben ik het wel mee eens maar de meeste woningeigenaren zullen dat niet weten. Overigens is het verschil wel groter want het één is Rd en het ander Rc. Maar los daar van, als je op offertes de waarden net iets hoger zet dan wat het werkelijk is en daarbij verteld dat het beter isoleert dan andere producten, terwijl het juist net wat minder is, dan ben je niet oké bezig. Als woningeigenaar denk je dat je het beste product krijgt qua isolatiewaarde en dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:17
Iemand nog bedrijven die aan te raden zijn regio Delft/Den Haag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
In januari de spouwmuren van mijn jaren '50 woning in het noorden laten isoleren met parels. Zeer tevreden met het geleverde werk, direct merkbaar resultaat qua gevoel en verbruik. Enige nadeel is dat de buitenmuren geverfd zijn dus er geen garantie is op het verfwerk, maar vorige eigenaar beweert dat het dampopen verf is en de woning moest toch echt worden geïsoleerd... er was overigens nog geen spouwmuurisolatie en de buren (2-onder-1-kap) hadden ook geen isolatie, dus daar moesten borstels ofzo tussen.

Factuur indien iemand vergelijkingsmateriaal zoekt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(ventilatieroosters waren niet van toepassing omdat de houten ondervloer er binnenkort uitgaat en de kruipruimte wordt gevuld met schuimbeton etc. maar dat was nog niet definitief toen het adviesgesprek in december plaatsvond)

Heb overigens ook mijn dak door hetzelfde bedrijf laten isoleren, ook zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vijv
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:57
Sinds een jaartje ben ik eigenaar en bewoner van een oud pand uit 1540. Op wat lichte jaren 70 isolatie van de daken na is er nog weinig gedaan aan isoleren en het is dus een koud huis.

Uiteraard heeft dit huis geen spouwmuren, maar dikke massieve muren. Wel is zo goed als heel de woning in de jaren 70 voorzien van voorzetwanden.

Ik ben me al een tijd aan het inlezen met het plan om binnenkort eens een paar bedrijven langs te laten komen voor het maken van een offerte.
Mijn plan is om tussen de voorzetwanden en de muren van binnenuit Supafil te laten storten.

Mijn vraag hier is of er Tweakers zijn die eerder van binnenuit hebben laten isoleren en of er mensen zijn die een voorzetwand voor een dikke steenmuur (niet geipregneerd) vol hebben laten storten. Ik ben vooral bang voor de vochthuishouding van buitenaf. Impregneren is geen optie, de woning is net vers geschilderd voor ik er in kwam en helemaal kaal laten halen kost meer dan ik ooit aan gas zal kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:06
vijv schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:35:
Sinds een jaartje ben ik eigenaar en bewoner van een oud pand uit 1540. Op wat lichte jaren 70 isolatie van de daken na is er nog weinig gedaan aan isoleren en het is dus een koud huis.

Uiteraard heeft dit huis geen spouwmuren, maar dikke massieve muren. Wel is zo goed als heel de woning in de jaren 70 voorzien van voorzetwanden.

Ik ben me al een tijd aan het inlezen met het plan om binnenkort eens een paar bedrijven langs te laten komen voor het maken van een offerte.
Mijn plan is om tussen de voorzetwanden en de muren van binnenuit Supafil te laten storten.

Mijn vraag hier is of er Tweakers zijn die eerder van binnenuit hebben laten isoleren en of er mensen zijn die een voorzetwand voor een dikke steenmuur (niet geipregneerd) vol hebben laten storten. Ik ben vooral bang voor de vochthuishouding van buitenaf. Impregneren is geen optie, de woning is net vers geschilderd voor ik er in kwam en helemaal kaal laten halen kost meer dan ik ooit aan gas zal kunnen besparen.
Wanneer je de binnenzijde isoleert zal de buitenmuur veel verder afkoelen dan nu. Warme binnenlucht kan in aanraking komen met de buitenmuur waardoor condensatie optreedt en kan de isolatie op den duur een natte schimmelzooi worden.
Om dit te voorkomen moet je zo'n voorzetwand eigenlijk heel nauwkeurig luchtdicht afwerken met een dampdoorlatende folie.
Qua kosten, tsja, het gaat ook om een stuk comfort natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 07-02-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard

Vriend van me heeft PUR laten spuiten en daarna voorzetwanden gemaakt. Net een iets andere volgorde dan jij wilt, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:10

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

In de storm aan informatie van aanbieders ben ik op zoek naar objectieve informatie/tool over de mogelijke besparing die isolatie ons kan opleveren. Terugkijkende in het topic zie ik dit hier ook niet terug, heeft iemand een gepaste bron?

Onze situatie; Onze spouwmuur is na-geisoleerd met UF schuim, dit is inmiddels grotendeels vergaan en biedt nog weinig isolatie op de 59m2 gevel. De voorgestelde oplossing is het schoonmaken van de spouw (1000,-) en vervangen voor EPS parels (1300,-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32

Wol kun je niet storten, dat moet ingeblazen worden. Ik zou een jaren 70 wandje niet hergebruiken. Ik zou het allemaal opnieuw doen met de kennis, materialen en diktes van nu. Dan weet je wat er is en kom je achteraf niet voor verassingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@vijv , ik zou ook niet zomaar aandurven om dat wandje te hergebruiken; nu wordt je muur warm (dus droog) gehouden door het warmteverlies, en vriest ie niet kapot.
Ik heb zelf buitenmuren die met zavel gemetst zijn, en dan laat ik me vertellen dat je niet zomaar kan isoleren; omdat er teveel vocht in de voegen kruipt wat bij vrieskou zonder de warmteverliezen de muur snel beschadigd.
Wellicht zijn bij schilderen de buitenmuren netjes gezet, maar als je het binnenwandje afbreekt kan je meteen de voegen checken en zien in welke staat deze zijn. Gezien het bouwjaar; is er grote kans dat er ook optrekkend vocht is, dus ook weer risico op vorstschade. Je kan in principe perfect zelf de onderkant van de muur impregneren (elke x cm gaatje boren, vullen met spul, en weer dichtsmeren met wat cement; hebben wij laten doen door een oom die aannemer is). Mijn schoonvader vertelde dat hij vroeger de voegen steen per steen open kapte, waterkering in steken (met teer behandeld papier), en weer dichten; maar dat lijkt me heel tijdrovend en risicovol.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Nou, vanmorgen zijn ze hier begonnen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Geeft overigens wel een behoorlijke pokkeherrie met het boren, dus echt even lekker thuiswerken is er niet echt bij.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Metalfreak schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:07:
Nou, vanmorgen zijn ze hier begonnen. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Geeft overigens wel een behoorlijke pokkeherrie met het boren, dus echt even lekker thuiswerken is er niet echt bij.
We lezen graag je ervaringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Nou, alleen al voor het comfort is het aan te raden. :)

Om 8:00 's ochtends ongeveer zijn ze begonnen en om 16:00 reden ze weer weg na eerst alles netjes opgeruimd te hebben. Het was bij mijn huis vooral wat klimwerk omdat er door de jaren heen aan diverse kanten wat aanbouwen zijn gemaakt. Vooral bij de hoek (heb een hoekhuis) grenzend aan de woonkamer kon er veel bijgespoten worden gaven ze al aan. Dat kon ook kloppen met mijn ervaring dat het in die hoek wel eens wat koud aan kon voelen.

Resultaat: ik heb echt meteen een merkbaar lager gasverbruik (exacte cijfers kan ik na die paar dagen nog niet helemaal geven), het huis blijft echt veel beter op temperatuur en als het moet opgewarmd worden is het ook sneller warm. Zo is het nu gemiddeld al 2 graden warmer op de bovenverdieping zonder verder iets aan te passen. Mijn werkkamer boven de garage werd vaak ook erg moeizaam warm (verwarming met airco) als ik 'ochtends begon met werken, dat gaat nu een heel stuk sneller en is het al snel aangenaam.

Maar vooral het comfort van minder temperatuurschommelingen en een aangenamere gevoelstemperatuur maakt het al de moeite waard :) Ik ben er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:46:
Hier toch wat ontgoocheld.

***members only***
Vandaag is er een ander bedrijf geweest.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Takkenkamp zal ergens rond de 16,- a 17,- / m2 zitten met aminotherm.

_Arthur in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

[ Voor 37% gewijzigd door _Arthur op 14-02-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Van een 2e partij een nieuwe offerte gekregen.
Knauf supafil, 35m² á 900 euro incl. 4 ventilatieroosters. Veel goedkoper ga ik het niet krijgen, nadeel aan 'starttarieven' en de beperkte aantal m²'s.

Van de week ga ik nog even bij een direct aangrenzende buurman langs, omdat het voor ons beiden een tussenwoning betreft, dan wordt het ineens 70m² en dan kan het voordeliger uitvallen. Adviseur denkt dat het dan richting 750-800 euro incl. BTW gaat per woning, investering wordt dan netto een stukje voordeliger als we ook nog een 2e maatregel gaan toepassen (11M² dubbelglas -> HR++).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:17
Quad schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:41:
Van een 2e partij een nieuwe offerte gekregen.
Knauf supafil, 35m² á 900 euro incl. 4 ventilatieroosters. Veel goedkoper ga ik het niet krijgen, nadeel aan 'starttarieven' en de beperkte aantal m²'s.

Van de week ga ik nog even bij een direct aangrenzende buurman langs, omdat het voor ons beiden een tussenwoning betreft, dan wordt het ineens 70m² en dan kan het voordeliger uitvallen. Adviseur denkt dat het dan richting 750-800 euro incl. BTW gaat per woning, investering wordt dan netto een stukje voordeliger als we ook nog een 2e maatregel gaan toepassen (11M² dubbelglas -> HR++).
Wie is die partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Profijt Isolatie uit Rijssen, andere partij is Alpine Isolatie uit Enter, de tweede heeft destijds mijn vloer naar tevredenheid gedaan.
Pluimers Isolatie komt bij mij niet binnen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 09-06 21:17
Quad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:04:
Die barricades (spouwborstels) hoeven alleen als de buren geen materiaal in hun spouw willen. Mijn buurman vond het prima dat zijn spouw voor een paar centimeter gratis mee geïsoleerd zou worden.

[ Voor 33% gewijzigd door frickY op 15-02-2022 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Laatst online: 04-06 14:19
Goedemorgen,

ik wil ook graag spouwmuurisolatie laten doen. Hoekhuis, bouwjaar 1982, oppervlakte 102m². Er zit al wat glaswol in. Ik heb 6 cm ruimte die gevuld kan worden.

Bedrijf 1 zegt na-isoleren met i-foam (RD 1,82) € 2000,-
Bedrijf 2 zegt na-isoleren met supafil (RC 1,47) € 1750,-

Een geeft RD aan, de ander RC waardes..

Heeft iemand hier ervaring met i-foam? Mijn voorkeur gaat uit naar supafil omdat ik ifoam niet ken.
Is een RC van 1,47 bij supafil een goede waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
henry84 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:23:
Goedemorgen,

ik wil ook graag spouwmuurisolatie laten doen. Hoekhuis, bouwjaar 1982, oppervlakte 102m². Er zit al wat glaswol in. Ik heb 6 cm ruimte die gevuld kan worden.

Bedrijf 1 zegt na-isoleren met i-foam (RD 1,82) € 2000,-
Bedrijf 2 zegt na-isoleren met supafil (RC 1,47) € 1750,-

Een geeft RD aan, de ander RC waardes..

Heeft iemand hier ervaring met i-foam? Mijn voorkeur gaat uit naar supafil omdat ik ifoam niet ken.
Is een RC van 1,47 bij supafil een goede waarde?
Supafil heeft met 6 cm een Rd-waarde van 1,76. Supafil isoleert beter dan UF-schuim dus waarschijnlijk rekenen ze met met het schuim meer dan 6 cm? Omdat het oude materiaal plat gedrukt wordt en er dan meer dan 6 cm ruimte is met het schuim.
Rc-waarde is een optelsom van Rd-waarden. Dus het oude + het nieuwe materiaal. Waarom ze met Supafil een Rc van 1,47 op papier zetten terwijl de Rd waarde al meer is, is raar naar mijn mening. Dan doen ze zichzelf toch te kort op papier?

Ik zou alleen schuim gebruiken als er geen andere optie is. Die is er in jouw geval wel en is ook nog eens goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Snaba schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Supafil heeft met 6 cm een Rd-waarde van 1,76. Supafil isoleert beter dan UF-schuim dus waarschijnlijk rekenen ze met met het schuim meer dan 6 cm? Omdat het oude materiaal plat gedrukt wordt en er dan meer dan 6 cm ruimte is met het schuim.
Rc-waarde is een optelsom van Rd-waarden. Dus het oude + het nieuwe materiaal. Waarom ze met Supafil een Rc van 1,47 op papier zetten terwijl de Rd waarde al meer is, is raar naar mijn mening. Dan doen ze zichzelf toch te kort op papier?

Ik zou alleen schuim gebruiken als er geen andere optie is. Die is er in jouw geval wel en is ook nog eens goedkoper.
Op 6 cm materiaal scheelt het allemaal niet zo veel hoor. Dan praat je over een Rd verschil van 0,051 in het voordeel van Supafil en HR++ parels. Met 10 cm materiaal zit dat verschil op 0,084.

Lambda waarde van Supafil en HR++ parels is 0,034 W/m.K. Lambda-waarde Aminotherm : 0,035 W/m.K

Op 10cm materiaal kom je uit op: Rd = 1/0,034 * 0,1 = 2,941 voor Supafil en HR++ parels. En Rd = 1/0,035 * 0,1 2,857 voor Aminotherm.
Met 6 cm materiaal toevoeging: Rd = 1/0,034 * 0,06 = 1,765 voor Supafil en HR++ parels. En Rd = 1/0,035 * 0,06 1,714 voor Aminotherm.

Dit is dus zonder het reeds bestaande materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Het is van twee verschillende bedrijven, vandaar de een met rd en de ander met rc. Maar dan ga ik denk ik toch voor Supafil want inderdaad ook nog eens goedkoper. Ik krijg nog drie bedrijven over de vloer. Benieuwd wat hun zeggen..
Snaba schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 17:00

Osxy

Holy crap on a cracker

Heb inmiddels 3 partijen over vloer gehad, 2 van de grote landelijke partijen en 1 lokale partij.

Spouwmuur +-5cm. Kreeg 1x supafil en 2x neopixels geadviseerd.
Beide landelijke partijen hadden geen vervuiling gezien, lokale partij op 2 plekken wel. Bij 1 had ik het kunnen verwachten (tijdens verbouwing een raam verwijderd) andere niet maar die was kwa plek vrij logisch (tussen de 2 woningen in).

Bedrijf 1 (Pluimers) - supafil: 2.154,56 (74m2)
Bedrijf 2 (Isolatiespecialist.nl) - neopixels: € 1.639,00 (82m2)
Bedrijf 3 - neopixels: € 1.895,012 (87m2)

Nu kan ik me voor de domme houden, landelijke partij (scheelt zonder schoonmaken 10%) het laten doen en als er dan problemen optreden ze onder garantie het komen laten fixen maar dit geeft geen vertrouwen natuurlijk. Verstandigste zal zijn het netjes schoon te laten maken, kost wel aardig wat geld schatting kwam op 300 euro per plek.

Snap niet hoe men zo "roekeloos" de offertes maakt, ze hadden ook veel minder inspectiepunten open geboord dan de lokale partij. Ik heb geen idee hoe men om gaat met garantie als het gaan om door hun gemiste vervuiling.

[ Voor 21% gewijzigd door Osxy op 22-02-2022 10:29 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:47
Om het comfort in huis omhoog te krijgen ben ik ook aan het kijken naar spouwmuurisolatie. Ik weet er echter te weinig van om iets te zeggen over de kosten en nut. Wellicht dat iemand met meer kennis eens naar onderstaande kan kijken?

Ik woon in een hoekwoning uit 1989. Bij het bekijken van de spouwmuur is geconstateerd dat deze schoon is en op dit moment isolatie bevat. Isolatie bestaat uit tempex platen. Er is nog ongeveer 6cm ruimte nodig. Advies is om dit te vullen met parels (merk CentraPearl). De totale oppervlakte is 110m2, ze boren op 16mm en de RD waarde is 1.82.

Aanbod: € 2000 in de BTW, inclusief ventilatieroosters en spouwscheiders (wat dat dan ook moge zijn).

We verbruiken ongeveer 1100m3 gas per jaar. Verwachte besparing na isolatie tussen de 400 en 500 euro per jaar.

Ik heb 2 vragen, allereerst of de prijs redelijk is (ik hoef geen bodemprijs, dit is een lokale ondernemer die ik wel iets gun) en als tweede of de aangegeven besparing realistisch is?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik vind het altijd zo grappig dat het verbruik in m³ genoemd wordt en de besparing in euro. Ik zou ze gewoon vragen hoeveel procent gas je gaat besparen met deze maatregel. Dat zegt een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cap schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:49:
Ik vind het altijd zo grappig dat het verbruik in m³ genoemd wordt en de besparing in euro. Ik zou ze gewoon vragen hoeveel procent gas je gaat besparen met deze maatregel. Dat zegt een stuk meer.
Daar komt geen antwoord op, iets met stookgedrag etc. Maar dat geldt uiteraard ook voor iets in euro’s noemen, maar dat is veel makkelijker te verdoezelen met wisselende gasprijzen.

Ik weet er te weinig vanaf, ik neem aan dat de RD waarde iets zegt over de isolatiewaarde. Maar ik heb geen idee hoe het te interpreteren verder, hoop dat iemand hier dat wel kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

De Rd waarde is de warmteweerstand en het omgekeerde van de warmtedoorgangscoëfficiënt U die je bij glas tegenkomt. Dus hoe hoger de R-waarde des te beter. Wil je bij benadering bepalen hoeveel een maatregel verbetert aan je energieverlies dan kan je het beste de voor en na situatie door een rekentool halen.

Met onderstaande tool kan je een warmteverliesberekening maken voor je huis obv de kenmerken. Isolatiemateriaal, locatie ervan en oppervlak spelen natuurlijk een grote rol.

Als uitkomst wordt een warmtevraag voor de woning in kWh gegeven. Dat kan je omrekenen naar m³ gas dmv een omrekenfactor (google even op gas calorische waarde kWh)

Hoe zorgvuldiger en completer je het invult, des te beter wordt je beeld.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 23-02-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:01:
Takkenkamp zal ergens rond de 16,- a 17,- / m2 zitten met aminotherm.

_Arthur in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Hier ook even op hun website formulier ingevuld.

Takkenkamp heeft vandaag contact met ouders gehad.
Die wilden niet eens een offerte maken want raden isolatie af.
Bestaande folie zou mogelijk kunnen verzakken en we konden vochtproblemen krijgen.

Resume:
Vrijstaande woning met zadeldak uit 1979, ~ 120m2 spouwmuur.
Huidige isolatie is noppenfolie dat met ankers aan binnenspouw zit (zou dus niet in het midden van de spouw hangen).
Er is nog zo'n 4-5cm. spouw over.
Members only:

Nadat vorig jaar Pluimers was langs geweest met hun uitslag waren mijn ouder snel van genezen om iets aan isolatie te doen.
Nu toch nog maar eens achteraan gegaan en na korte gesprek (hooguit half uurtje) thuis, aardig enthousiast geworden. (vanwege de véél lagere prijs en door BVO voorgespiegelde besparing).
Nu vanwege opmerkingen van Takkenkamp toch weer wat getemperd.

Als consument weet je het soms echt niet meer zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Piet91 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Hier ook even op hun website formulier ingevuld.

Takkenkamp heeft vandaag contact met ouders gehad.
Die wilden niet eens een offerte maken want raden isolatie af.
Bestaande folie zou mogelijk kunnen verzakken en we konden vochtproblemen krijgen.

Resume:
Vrijstaande woning met zadeldak uit 1979, ~ 120m2 spouwmuur.
Huidige isolatie is noppenfolie dat met ankers aan binnenspouw zit (zou dus niet in het midden van de spouw hangen).
Er is nog zo'n 4-5cm. spouw over.

***members only***

Nadat vorig jaar Pluimers was langs geweest met hun uitslag waren mijn ouder snel van genezen om iets aan isolatie te doen.
Nu toch nog maar eens achteraan gegaan en na korte gesprek (hooguit half uurtje) thuis, aardig enthousiast geworden. (vanwege de véél lagere prijs en door BVO voorgespiegelde besparing).
Nu vanwege opmerkingen van Takkenkamp toch weer wat getemperd.

Als consument weet je het soms echt niet meer zeg...
toon volledige bericht
Ik heb nog nooit gezien dat noppenfolie jaren lang goed op z’n plek blijft zitten en dat het na het isoleren opeens inzakt en voor vochtproblemen zorgt. Lijkt me zowel in theorie als in de praktijk zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
Drardollan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:38:
Om het comfort in huis omhoog te krijgen ben ik ook aan het kijken naar spouwmuurisolatie. Ik weet er echter te weinig van om iets te zeggen over de kosten en nut. Wellicht dat iemand met meer kennis eens naar onderstaande kan kijken?

Ik woon in een hoekwoning uit 1989. Bij het bekijken van de spouwmuur is geconstateerd dat deze schoon is en op dit moment isolatie bevat. Isolatie bestaat uit tempex platen. Er is nog ongeveer 6cm ruimte nodig. Advies is om dit te vullen met parels (merk CentraPearl). De totale oppervlakte is 110m2, ze boren op 16mm en de RD waarde is 1.82.

Aanbod: € 2000 in de BTW, inclusief ventilatieroosters en spouwscheiders (wat dat dan ook moge zijn).

We verbruiken ongeveer 1100m3 gas per jaar. Verwachte besparing na isolatie tussen de 400 en 500 euro per jaar.

Ik heb 2 vragen, allereerst of de prijs redelijk is (ik hoef geen bodemprijs, dit is een lokale ondernemer die ik wel iets gun) en als tweede of de aangegeven besparing realistisch is?
die prijs is alleszins heel erg redelijk, je lokale ondernemer is volgens mij heel concurrerend t.o.v. landelijke opererende bedrijven. 110m2 met roosters en scheiders voor 2000 incl. BTW is een hele scherpe prijs...denk ik tenminste

• Drardollan
sidecarracing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:11:
[...]

die prijs is alleszins heel erg redelijk, je lokale ondernemer is volgens mij heel concurrerend t.o.v. landelijke opererende bedrijven. 110m2 met roosters en scheiders voor 2000 incl. BTW is een hele scherpe prijs...denk ik tenminste
Thanks, dat voelt goed.

Heb jij een idee wat die scheiders doen? Is dat om te zorgen dat de parels niet bij de buren komen? De roosters snap ik, de ventilatie van de kruipruimte moet op orde blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
Ja, scheiders zijn inderdaad om een afscherming naar de buren te verkrijgen.

• Piet91
  • Niet online
Snaba schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:32:
Ik heb nog nooit gezien dat noppenfolie jaren lang goed op z’n plek blijft zitten en dat het na het isoleren opeens inzakt en voor vochtproblemen zorgt. Lijkt me zowel in theorie als in de praktijk zeer onwaarschijnlijk.
Lijkt mij ook raar. 2 bedrijven hebben de spouw bekeken (weliswaar beide maar met 1 gat) en gaven beiden aan dat de folie nog goed hing.
Maar ja; als Takkenkamp bij voorbaat dus al niet eens aan wil beginnen heeft het bij hun dus ook geen zin om om een offerte o.i.d. te gaan vragen.

Valt mij vies tegen, ik had van hen verwacht dat ze ook wel met korrels of foam zouden komen.

Maar van 3 gevraagde bedrijven geven nu dus 2 aan dat na isoleren dus eigenlijk niet verstandig is.
Terwijl in dit topic en natuurlijk overal elders juist wordt aangegeven dat het verstandig is.

Je zou zeggen dat zoiets prima overkoepelend/onafhankelijk onderzocht kon zijn; de verschillende bouw- en isolatiemethoden en hun mogelijke na-isolatie methoden en de voor- en nadelen van elk.
Maar in plaats daarvan ben je uitgeleverd aan de cowboy bedrijven die allemaal wat anders zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Piet91 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Lijkt mij ook raar. 2 bedrijven hebben de spouw bekeken (weliswaar beide maar met 1 gat) en gaven beiden aan dat de folie nog goed hing.
Maar ja; als Takkenkamp bij voorbaat dus al niet eens aan wil beginnen heeft het bij hun dus ook geen zin om om een offerte o.i.d. te gaan vragen.

Valt mij vies tegen, ik had van hen verwacht dat ze ook wel met korrels of foam zouden komen.

Maar van 3 gevraagde bedrijven geven nu dus 2 aan dat na isoleren dus eigenlijk niet verstandig is.
Terwijl in dit topic en natuurlijk overal elders juist wordt aangegeven dat het verstandig is.

Je zou zeggen dat zoiets prima overkoepelend/onafhankelijk onderzocht kon zijn; de verschillende bouw- en isolatiemethoden en hun mogelijke na-isolatie methoden en de voor- en nadelen van elk.
Maar in plaats daarvan ben je uitgeleverd aan de cowboy bedrijven die allemaal wat anders zeggen.
Onafhankelijk onderzoek is vaak (niet altijd) een wassen neus. Er zit bijna altijd wel eigen belang achter. In drukke periodes zoals nu, zijn er genoeg woningen die niet interessant genoeg zijn maar die in rustige tijden wel graag aangenomen wordt. Je zal uiteraard niet te horen krijgen dat de woning te lastig is, niet interessant genoeg of dat ze beter naar een concurrent kunnen gaan. Verschillende bedrijven met verschillende adviezen is wel van alle tijden. Je zou altijd contact op kunnen nemen met de certificeringinstanties om te vragen wat wel waar is of wat niet waar is. Dat zal een goede filter zijn om er achter te komen welke verhalen je kan negeren. Uiteraard kan dit ook op Tweakers maar ik snap dat anonieme mensen met een nickname minder vertrouwen wekken dan wanneer je contact legt IKOB of Insula.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
Drardollan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Thanks, dat voelt goed.

Heb jij een idee wat die scheiders doen? Is dat om te zorgen dat de parels niet bij de buren komen? De roosters snap ik, de ventilatie van de kruipruimte moet op orde blijven.
Welke regio zit dat bedrijf eigenlijk? Mag ook per pb, heb zelf nog niet de knoop doorgehakt.
Als het engizins in de buurt is wil ik daar ook wel een offerte aanvragen.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb bij mijn ouders recent Ratering Isolaties laten komen. Zij hebben in de spouw gekeken en mij mee laten kijken, daarna aangegeven dat de spouw er prima gevuld uit zag met jaren80 Rockwool.

Bijvullen was overbodig, alles zat nog netjes. Nette partij, eerlijk advies, prima offerte/prijs gemaakt voor de vloerisolatie. (Dit kan bij hen pas nadat wat oud leidingwerk vervangen is.. )

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25
Atomic2005 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:23:
Ik heb bij mijn ouders recent Ratering Isolaties laten komen. Zij hebben in de spouw gekeken en mij mee laten kijken, daarna aangegeven dat de spouw er prima gevuld uit zag met jaren80 Rockwool.

Bijvullen was overbodig, alles zat nog netjes. Nette partij, eerlijk advies, prima offerte/prijs gemaakt voor de vloerisolatie. (Dit kan bij hen pas nadat wat oud leidingwerk vervangen is.. )
Ik zie dat ze veel met PUR isolatie werken, dat zou ik voor een vloer niet aanraden.
Zoek maar eens op Youtube naar Niels van den Broek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snaba
Freestuff schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Ik zie dat ze veel met PUR isolatie werken, dat zou ik voor een vloer niet aanraden.
Wat hij vooral doet is PUR afkraken omdat zijn product veel beter is. Zijn technische kennis en ervaring is prima maar het probleem is dat hij fout gespoten vloeren uitkiest om zijn verhaal te bevestigen dat PUR in z’n geheel slecht is en dat zijn product de oplossing is. Vloeren waar alle ventilatie dicht is gespoten en geen nieuwe geplaatst en Niels laat zien hoe veel vocht er onder hangt… ja dat heb je met een vochtige kruipruimte zonder ventilatie. Zo zijn er wel meerdere filmpjes waar wat over te zeggen is over de uitvoering. Elk verkeerd aangebracht product kan problemen opleveren. Dat zegt vooral iets over de installateurs en niet perse over het product. Dit geldt ook voor het product wat hij verkoopt. Dat wordt ook massaal verwijderd om het te vervangen voor PUR. Omdat montage onder sommige vloeren lastig kan zijn en het onder de maat aangebracht wordt.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Freestuff schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Ze hebben het over open cel en dichte/gesloten cel pur die zij (wel)gebruiken. Die schijnt harder te zijn, en beter te isoleren en geen/nauwelijks vocht op te nemen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25
Atomic2005 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Ze hebben het over open cel en dichte/gesloten cel pur die zij (wel)gebruiken. Die schijnt harder te zijn, en beter te isoleren en geen/nauwelijks vocht op te nemen.
Ik snap het verhaal van wij van WC eend, ikzelf heb mijn houten vloeren jaren geleden mijn vloer zelf geïsoleerd met steenwol (Rockwool) en niet gekozen voor Tonzon (had ik ook geen vertrouwen in). De muur laten isoleren met Knauf Spupafil.
Wel heb ik toen extra ventilatierooster laten plaatsen.2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant van het huis.
Ventilatie is altijd belangrijk.

Nu wil ik alleen nog op de bodem een folie leggen, heb een rol gehad van een collega welke hij over had.
Zand in de kruipruimte is droog (duinzand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Atomic2005 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Dat klopt. Gesloten cellige schuim isoleert beter en neemt weinig vocht op. Het laat ook weinig vocht. Dit is vooral een aandachtspunt bij het isoleren van houten vloeren als ze vochtig zijn. Gesloten cellige schuim isoleert minder goed en wordt daarom ook vaak wat dikker gespoten. Als een kruipruimte heel vochtig is zou je een bodemfolie moeten plaatsen omdat er condens in het materiaal kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salasander_
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-05-2022
Even door het forum gegaan en veel interessante informatie gekregen.

Ik heb hier 3 bedrijven over de vloer gehad en zeer veel tegenstrijdige informatie gekregen. Wij wonen tegenover een industriegebied waar ze containers verplaatsen waar we af en toe wel last van hebben. Om deze reden willen we doorheen de jaren zoveel mogelijk isoleren en ons ook richten op geluidsisolatie. Ik kom er niet echt aan uit welke isolatie we het best nemen.

Open bebouwing uit 1953, met een spouw van 6cm. Totale oppervlakte 188m2.

Bedrijf 1: Rockwool inblaaswol: €2756
Bedrijf 2: Ursa Floc KD 0.032 w/m.k: €2816
Bedrijf 3: EPS parels HR++: €2535

Voor ons zijn de parels het minst interessant omdat wol geluidswerend is. Iemand ervaring met Ursa Floc en/of Rockwool? Wat zouden jullie aanraden?

En doet spouwmuurisolatie, in combinatie met nieuwe ramen, effectief iets af aan het geluid of is dit eerder miniem te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Na de wisselende adviezen en offertes hebben m'n ouders hun ok gegeven voor isolatie met parels.
Zal wel zo rond eind mei/begin juni plaats vinden.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik ben me aan het oriënteren op gevelisolatie. Ik heb her en der door dit topic gelezen, en kan wel wat advies gebruiken van ervaringsdeskundigen. :)

Ik heb een oud huis uit 1907. Opvallend genoeg is de achtergevel desondanks een spouwmuur. Ik heb de spouw gemeten door een paar gaten te boren en dan met een peilstokje de diepte te meten en de dikte van de steen er vanaf te trekken, ik kom dan op 5 cm spouw (stenen zijn waaltjes, muur incl stuucwerk binnenzijde in totaal 27 cm dik).

Uiteraard met kanttekening dat er waarschijnlijk wel wat cementbaarden in zullen zitten (waar niet? zeker bij een oude woning) en mogelijk vervuiling, met een endoscoop cameraatje kon ik er weinig van zien, het geeft nul overzicht dus ik zag wat ruimte omgeven door zwart, of stenen met wat voeg. Ga ik maar uit van wat cementbaarden dan reken ik op 4 cm effectief.

Vervuiling is een ander verhaal, het gaat namelijk om een muur op de 1e verdieping, de verdieping op de begane grond (van de buren) loopt namelijk verder door, dus daar is deze muur een binnenmuur. Dus bij vervuiling verwacht ik die eigenlijk op de begane grond en niet op de 1e en 2e verdieping. Ik heb begrepen dat met behulp van borstels in de spouw de isolatie begrenst kan worden, zodat de begane grond niet meegenomen wordt.

Mijn vragen aan de kenners en ervaringsdeskundigen met oude spouwmuren:
  1. Kan deze spouwmuur überhaupt geïsoleerd worden? Er wordt nogal wat tegengestelds beweerd. De muur moet ook gevoegd en het ene bedrijf zegt "niet aan beginnen, de moeite niet", de ander zegt dat het wel kan. Natuurlijn voegers geen (of niet altijd) isolatiemannen maar ik vermoed afgaande op dit topic dat daar ook de verhalen en aanbevelingen verschillend zullen zijn.
  2. Welk isolatiemateriaal is sowieso geschikt en aan te bevelen? PUR schijnt niet geliefd te zijn wegens gassen en niet ademen. Is Foamtec Quadfoam 500 gewone PUR? Supafill is geliefd maar ik lees dat deze minimaal 5 cm spouw nodig heeft. Over EPS parels hoor ik verhalen over eruit waaiende korrels ondanks de lijm, dat moet ik niet hebben ivm de buren. PU-foam zou ondanks de verhalen weinig anders zijn dan PUR. Volgens mij vallen daar Aminotherm, Thermofoam, Enverifoam, E-foam, Isoplus UF etc hieronder? Airofill zou het beste isoleren maar is nog experimenteel?
  3. Eventueel: welk isolatiebedrijf kunnen jullie aanbevelen voor dit isolatiemateriaal?
  4. Moet bij het voegen de muur geïmpregneerd worden of juist niet? De voegbedrijven zeggen juist van wel om vocht van buitenaf te voorkomen. Elders lees je weer dat de muur moet "ademen" dus niet impregneren. Let wel dit gaat niet om optrekkend vocht want het betreft hoger gelegen verdiepingen (3,5 meter boven de grond en hoger), de muur is nu niet vochtig. Ik neig naar juist geen water van buitenaf, dus wel impregneren en dan natuurlijk goed ventileren ivm het binnen de woning geproduceerde vocht. Hierbij moet ik opmerken dat de woning totaal niet vochtig is. Zelfs bij de niet gestookte ruimtes komt in de winter komt de luchtvochtigheid nooit boven de 60%, uitgezonderd de badkamer als er net gedoucht is. Er zijn ook nergens vocht/schimmelplekken. En dat wil ik natuurlijk wel zo houden. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
IVM 4: als er vocht in de muur komt door regen, en het vriest, dan breekt je muur. Het gebrek aan isolatie houdt je buitenmuur warm en voorkomt bevriezen.
Dus zou wel impregneren voor het isoleren.
Voor de rest ben ik wel benieuwd, want heb ook oude buitenmuren die nog met zavel gemetst zijn en dus vorstgevoelig, durf het nu nog niet aan te isoleren (en moet nog FF sparen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
Salasander_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:12:

Ik heb hier 3 bedrijven over de vloer gehad en zeer veel tegenstrijdige informatie gekregen. Wij wonen tegenover een industriegebied waar ze containers verplaatsen waar we af en toe wel last van hebben. Om deze reden willen we doorheen de jaren zoveel mogelijk isoleren en ons ook richten op geluidsisolatie. Ik kom er niet echt aan uit welke isolatie we het best nemen.

Voor ons zijn de parels het minst interessant omdat wol geluidswerend is. Iemand ervaring met Ursa Floc en/of Rockwool? Wat zouden jullie aanraden?

En doet spouwmuurisolatie, in combinatie met nieuwe ramen, effectief iets af aan het geluid of is dit eerder miniem te noemen?
toon volledige bericht
Zijn die prijzen exc. of incl. de BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb hier 3 bedrijven over de vloer gehad en zeer veel tegenstrijdige informatie gekregen.
Dus dat.

Hier 2 bedrijven gehad.
1: spauw van 6cm (gemeten via ventilatie opening), glaswol/supafill in de muur, impregneren ivm poreuze steen aan te raden. Advies was glaswol vanwege de vochtregulatie, wat bij parels niet zo goed zou zijn, parels doen ze overigens ook.
Schuim spuiten tegen de onderkant van de vloer.
Geen scheidingsborstels nodig naar de buren. Want de gevel heeft een soort uitsteeksel gemetseld op de erfgrens. Maar of de spauw daar ook echt stopt weet ik niet. Want ik hoor veel geluiden die via de spauw lijken te gaan.

2: spauw 4 a 5cm, gemeten via 2 proefboringen..
Lijmparels, en bodemisolatie dmv vlokken op de grond.
Borstels plaatsen tussen ons en de buren, want spauw zou inderdaad doorlopen.

Prijzen niet enorm verschillend,
Members only:
Maar uitvoering en advies dus compleet anders. Wat dus wel wat twijfel geeft.

Edit: zelf nog even nagemeten via die 2 proefgaten en kom op 5cm uit.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 03-03-2022 07:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

_ferry_ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:24:
en bodemisolatie dmv vlokken op de grond.
Dat levert echt 0,0 op. Dus daar kan je al op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salasander_
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-05-2022
sidecarracing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Zijn die prijzen exc. of incl. de BTW?
Inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing

toon volledige bericht
Geen ervaring met Rockwool...maar bij 7cm spouw heeft het een Rd-waarde van 1,85, bij zelfde spouw is Knauf Supafil toch een tandje beter met een Rd van 2,05. Dat verschil zal er dan ook zijn bij 6cm spouw.
o.a. v.d. Bunt en Takkenkamp gebruiken Knauf Supafil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Over Spouwmuurisolatie:
Het is een hoekhuis uit 1982, waarvan uit de bouw al glaswoldekens in zitten.

Er zijn 4 partijen geweest:
1. meet 106 m2, ruimte in spouw voor isolatie 6cm, wil isoleren met foam wat uitzet. (Hierdoor wordt de oude glaswol mooi tegen het binnenblad aangedrukt, schuim kan ademen)

2. meet 104m2, ruimte in spouw voor isolatie 7cm, wil isoleren met Knauf Supafil

3. meet 100m2, ruimte in spouw voor isolatie 6cm, wil isoleren met foam wat uitzet (zelfde principe als nummer 1)

4. meet niks, kijkt met camera en zegt dat er al glaswol in zit, ruimte in spouw is 4cm. Hij is SKG-IKOB gecertificeerd dus er mag aan een spouw met bestaande isolatie met 4cm of minder ruimte niets bij geïsoleerd worden. Hij zegt stop dat geld lekker in je zak en ga voor zonnepanelen en elektrisch verwarmen, heb je meer aan.

Ze hebben allemaal gaten geboord en met camera's gekeken, een zegt resten van beton in de spouw te zien, ander zegt dat is glaswol wat verzakt is, derde zegt alles zit er nog goed tegen aan.

Schiet mij maar lek..

SKG certificatie is leuk, maar hier heb ik toch helemaal niets aan?
Waar doe ik nou goed aan?

Nr. 4 leek mij een betrouwbare en serieuze man, de andere 3 hadden wel een mooi praatje..

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@henry84 . Herkenbaar. Bij mij zit op sommige plekken al wat glaswol, maar verder niks in een spouw van 6-7cm.

De meesten die zijn komen kijken adviseerden om die reden Supafill: dat past het beste bij de glaswol die in delen van de spouw zit.

Lijkt dus op advies 2.

Maar aan de andere kant hebben mensen hier in de straat ook ongeveer alle soorten adviezen gekregen. Net als jij. Dus geen peil op te trekken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
@Mars Warrior en wat ga jij laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Op dit moment nog ff niks. Wil wat dingen combineren zodat ik nog wat terugkrijg aan subsidies.

Maar los daarvan heb ik voorkeur voor supafill. Als het misgaat is dit spul er nog makkelijk uit te halen (ze kunnen het eruit zuigen gaven ze aan, en daarna opnieuw vullen).

Het huis is uit 195x, heeft een open spouw onder het dak, dus ik wil zo min mogelijk risico lopen. Niet zoals een stukje verder in de straat jarenlang van die bolletjes in de tuin, en dan erachter komen dat het er aan de bovenkant uitwaait 8)

Maar of dat nu een goede onderbouwing is om een keuze te rechtvaardigen weet ik niet :X

Prijzen en mate van isolatie maakt niet echt veel uit als ik de verschillende aanbieders vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cw123456
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:40
Wij hebben via VIC (Vink Isolatie Culemborg) 2 opties gekregen voor het laten isoleren van onze spouw (4.5 cm):

- Knauf Supafil, boorgat 18 MM, 78 m2 - 1280 EUR
- Ecoparel Triple Plus, boorgat 18 MM, 78 M2 - 1320 EUR

Wat zou jullie voorkeur hebben? En is er iemand met ervaring(en) met deze partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:18:
Na de wisselende adviezen en offertes hebben m'n ouders hun ok gegeven voor isolatie met parels.
Zal wel zo rond eind mei/begin juni plaats vinden.

Ben benieuwd...
Daarop inhakend, zijn eigenlijk nog interessante/leuke zaken die ik nu van te voren nog kan meten/bekijken om achteraf te vergelijken?

Ik heb al een tijdje een aantal Xiaomi Mija Thermometers in de hal/woonkamer/kruipruimte hangen.
Daarop staat custom firmware dus daar kan ik temperatuur/vochtigheid vergelijken.

Ik heb ook een FLIR warmtecamera en heb daar in het verleden wel eens wat mee rond/in huis mee gefotografeerd.
We gaan het voor eind mei ook niet meer écht koud krijgen dus buiten met de FLIR het huis vastleggen heeft niet zoveel zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Zojuist een isolatiebedrijf over de vloer gehad.

De spouwmuur die ik heb heeft een bestaande isolatie van glaswol. Deze zit er behoorlijk golvend (dus niet strak) in. Heb meegekeken op de camera en dat kan ik inderdaad bevestigen. Adviseur zei dat vlokken / parels in dit geval afvielen en er voor een schuim-oplossing gekozen moest worden. Deze schuim drukt het glaswol dan als het ware plat tegen de binnenmuur.

Spouw = 8 cm
Glaswol = 3 cm, maar wordt platgedrukt

Offerte incl. vloerisolatie ontvangen. Dit is incl, btw, excl. subsidie.
Er zit voor 442 euro op de spouwmuur aan m2, die NIET onder de subsidie vallen (aparte ruimte).

Anders kom je op 2704 euro voor de spouw met 104m2.

Is dit duur? Is dit nodig om het met het schuim te doen?
Komt voor mijn gevoel niet heel veel voorbij, want parels hebben vaak de voorkeur omdat ze ook relatief goedkoop zijn.

RD waarde schuim in spouw: 2.35
RD waarde schuim onder vloer: 3.68

Lijkt me prijzig toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tMwQhxzU4_JAahg3xmOfC00B1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3qEBp0qrxhdTtX9XuhnTPaRL.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door feye1 op 15-03-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
feye1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:30:
Zojuist een isolatiebedrijf over de vloer gehad.

De spouwmuur die ik heb heeft een bestaande isolatie van glaswol. Deze zit er behoorlijk golvend (dus niet strak) in. Heb meegekeken op de camera en dat kan ik inderdaad bevestigen. Adviseur zei dat vlokken / parels in dit geval afvielen en er voor een schuim-oplossing gekozen moest worden. Deze schuim drukt het glaswol dan als het ware plat tegen de binnenmuur.

Spouw = 8 cm
Glaswol = 3 cm, maar wordt platgedrukt

Offerte incl. vloerisolatie ontvangen. Dit is incl, btw, excl. subsidie.
Er zit voor 442 euro op de spouwmuur aan m2, die NIET onder de subsidie vallen (aparte ruimte).

Anders kom je op 2704 euro voor de spouw met 104m2.

Is dit duur? Is dit nodig om het met het schuim te doen?
Komt voor mijn gevoel niet heel veel voorbij, want parels hebben vaak de voorkeur omdat ze ook relatief goedkoop zijn.

RD waarde schuim in spouw: 2.35
RD waarde schuim onder vloer: 3.68

Lijkt me prijzig toch?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb eigenlijk geen idee of het advies ten aanzien van de muurisolatie logisch is. Gevoelsmatig heb ik mijn twijfels. Wees je ervan bewust dat er bedrijven zijn die graag bepaalde producten verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing

toon volledige bericht
Ik stuur je even een PB, hopelijk kun je mij antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:23
Een vraagje voor degenen die Pluimers over de vloer hebben gehad en een offerte voor isolatie met HR Isoplus 35 hebben gekregen: hoe verhield dit zich prijs- en kwaliteitsgewijs met andere aanbieders van specifiek PUR-schuim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Raymon89 Dat is het beroerde wat wij hadden; 3 aanbieders/bedrijven met 3 verschillende meningen.
Pluimers vond vanwege het feit dat hier noppenfolie(isolatie) tegen binnenspouwblad zit alleen hun opencel PUR geschikt was (korrels of wol zouden niet 'hechten' aan de folie) en vroeg €5800 voor 140 m2.
Pluimers raadde het na isoleren af vanwege de hoge kosten, lange terugverdientijd (vanwege geringe extra isolatie)
Lees ook de reacties van Tweakers na mijn post over Pluimers:
Piet91 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

(Gek genoeg vonden Tweakers toen de prijs van €41/m2 niet hoog om een maand later een prijs €37/m2 veel te hoog te vinden 8)7 )

Takkenkamp wilde niet eens langskomen of offerte maken; vond dat na-isoleren in onze situatie niet kon/verstandig was.

BEVO zei makkelijk te kunnen isoleren met parels voor €2150 voor 120 m2.
Was enthousiast, spouw was prima te isoleren, snelle terugverdientijd.

TLDR: eind mei komt BEVO hier de spouwmuur met korrels volblazen.

[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 30-03-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat is een redelijke m2 prijs voor EPS plus parel?
Ik heb 122m2 met 4cm ruimte voor €18,00 per m2

ik heb het idee, omdat het maar 4cm is, dat het vrij kostbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Piet91 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:40:
[...]

We gaan het voor eind mei ook niet meer écht koud krijgen dus buiten met de FLIR het huis vastleggen heeft niet zoveel zin meer.
Volgens mij heb je geluk deze week, er is zelfs kans op sneeuw :D

Kachel flink opstoken (21°+) en dan ‘s ochtends vroeg even plaatjes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Raymon89 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:26:
Een vraagje voor degenen die Pluimers over de vloer hebben gehad en een offerte voor isolatie met HR Isoplus 35 hebben gekregen: hoe verhield dit zich prijs- en kwaliteitsgewijs met andere aanbieders van specifiek PUR-schuim?
Kwaliteit kan ik niks over zeggen. Prijstechnisch zitten ze aan de dure kant. Houdt rekening met 200% duurder dan de gemiddelde aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 12:50

s3n

Mag ik jullie mening horen?
Ik heb een hoekwoningwoning uit 1997 met een +- 14CM spouw, gevuld met +- 9CM glaswol. Takkenkamp heeft een offerte gemaakt om er 4CM Aminotherm bij te stoppen.

Mijn gasverbruik is maar 700m3 per jaar waarvan ongeveer 200m3 voor water. Heel veel is er niet te besparen. Qua comfort ga ik er misschien wel op vooruit. De buitengevel staat in de volle wind. Maar is dit verschil goed merkbaar?

Kosten zijn vrij hoog. 2700,- voor 110m2. Is extra prijzig omdat de voeg tussen de stenen klein is (meer gaten/langzamer), en er een steiger nodig is voor de zijgevel. RD waarde gaat 1,11 omhoog. Takkenkamp zelf was ook wat terughoudend ivm de beperkte winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
s3n schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:57:
Mag ik jullie mening horen?
Ik heb een hoekwoningwoning uit 1997 met een +- 14CM spouw, gevuld met +- 9CM glaswol. Takkenkamp heeft een offerte gemaakt om er 4CM Aminotherm bij te stoppen.

Mijn gasverbruik is maar 700m3 per jaar waarvan ongeveer 200m3 voor water. Heel veel is er niet te besparen. Qua comfort ga ik er misschien wel op vooruit. De buitengevel staat in de volle wind. Maar is dit verschil goed merkbaar?

Kosten zijn vrij hoog. 2700,- voor 110m2. Is extra prijzig omdat de voeg tussen de stenen klein is (meer gaten/langzamer), en er een steiger nodig is voor de zijgevel. RD waarde gaat 1,11 omhoog. Takkenkamp zelf was ook wat terughoudend ivm de beperkte winst.
Reeds 9cm glaswol aanwezig, om dan te laten volspuiten en de glaswol gedeeltelijk platdrukken met aminotherm (waardoor die 9 cm weer een deel van zijn warmteweerstand verliest)?? Je zou wel gek zijn, is mijn mening....

9cm glaswol in de spouw is al een mooie dikte :Y)

Als je er al iets in zou laten spuiten, en enkel indien huidige isolatie nog netjes in de spouw hangt (tegen binnenspouwblad), eventueel glaswol (supafill of varianten) of EPS laten bijspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 12:50

s3n

TiezZ_BE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Reeds 9cm glaswol aanwezig, om dan te laten volspuiten en de glaswol gedeeltelijk platdrukken met aminotherm (waardoor die 9 cm weer een deel van zijn warmteweerstand verliest)?? Je zou wel gek zijn, is mijn mening....

9cm glaswol in de spouw is al een mooie dikte :Y)

Als je er al iets in zou laten spuiten, en enkel indien huidige isolatie nog netjes in de spouw hangt (tegen binnenspouwblad), eventueel glaswol (supafill of varianten) of EPS laten bijspuiten.
Dankje! Ivm de kleine voeg (14mm) kan Takkenkamp enkel dit aanbieden. Ander materiaal kunnen ze niet.
De twijfel is al iets minder en ik overweeg niks te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
s3n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:29:
[...]

Dankje! Ivm de kleine voeg (14mm) kan Takkenkamp enkel dit aanbieden. Ander materiaal kunnen ze niet.
De twijfel is al iets minder en ik overweeg niks te doen
Supafil is ook prima te gebruiken met een boordiameter van 14mm. Ik denk ook dat je niet heel veel rendement op de spouwmuren kan pakken. Zoals TiezZ zegt; 9 cm wol is al een mooie dikte. Bijvullen zou heel misschien een prima optie zijn maar ik zou niet het huidige materiaal plat gaan drukken met schuim.
Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste