Ik ben zelf ook in de markt om de spouwmuren te laten isoleren.
Situatie:
Huis gebouwd in 1989 voorzien van (bouw)isolatie en daarna niets verder meer aan gedaan op extra dakisolatie na.
Ben dus aan het kijken voor spouwmuur en vloer/bodem isolatie.
Heb 4 bedrijven benaderd. Gisteren de eerste langsgekomen, thermosolutions.
Spouwmuur: Vanuit de bouw geisoleerd met tempex, (overgebleven) ruimte 4cm voor en 4,5 achterkant van het huis. Spouw verder schoon en geen vuilresten. Genoeg om na te isoleren met thermofoam. RD waarde huidig van 0,7 naar ongeveer 2.
Totale oppervlakte 54 m2. kosten € 31 p/m2
Echter aan de achterkant loopt het niet in één lijn omhoog. op het tussenstuk van begane grond naar 1e verdieping ligt een klein stukje schuin dak. (zie afbeelding).
Vanaf 1e verdieping kan er alleen geisoleerd worden met hoogwerker (volgens hun), maar deze past niet achterom.
Dus die oppervlakte niet meegenomen. blijft over 39 m2. Start tarief vanaf 50 m2. 20% meer betalen dus.
Kruipruimte: niet exact opgemeten, maar denk rond 40-50 cm diep. Onderkant vloer/ bovenkant kruipruimte ook geisoleerd met tempex. Zal max 10cm dik zijn. Is vochtig, vanwege de lage ligging van huis. Er ligt geen plas water op de bodem, maar is meer kleiachtig.
Voorstel: Isoleren met eps parels. Kosten 32,50 p/m2. Oppervlakte 52 m2. RD waarde naar 3,7. (ik denk hiervoor 1,2 RD)
Subsidie: 5 p/m2 spouwmuur en 4 p/m2 bodem.
Conclusie: Volgens mij een te hoge prijs.
Heeft iemand tips/advies wat ik bij een volgend bezoek van de isolatie experts kan vragen of mededelen?
Voor Kruipruimte lees ik regelmatig het advies bodemfolie. Maar komt dat juist weer tot zijn recht met de juiste vloerisolatie?