Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• josienvh
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-08-2021
Hallo allemaal,

Al veel gelezen hier. Maar mijn vraag kan ik niet vinden.

Wij hebben een huis uit 1980 ''geïsoleerd' met alkreflex. Spouw van 6 cm breed.
Dit willen wij graag laten volspuiten met EPS parels. Hier zijn ook al 2 bedrijven voor langs geweest.

Maar willen wij bijna alle kozijnen nog vervangen.
Het ene bedrijf zegt dit moet je eerst doen en dan pas isoleren, het andere bedrijf zegt dat het niet uit maakt omdat de parels toch op zijn plek blijven zitten i.v.m. verlijming.

Wat denken jullie? of heeft iemand hier ervaring mee met het later vervangen van de kozijnen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:44
Ik kan je niet direct adviseren, maar mijn voorkeur zou eerst het vervangen van kozijnen zijn. In dat geval kun je namelijk ook makkelijk in de spouw kijken, en zien of er bij het vullen met na-isolatie problemen te verwachten zijn, en eventuele troep uit de spouw halen. Plus, je loopt sowieso niet het risico dat de nieuwe isolatie er alsnog uit komt zetten.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

bjp

indien je toch van plan bent om de ramen te vervangen, dan zou ik daarmee ook beginnen. De opvulling zal beter aansluiten.

Dat was de vraag bij elke spouwmuurisolatiebedrijf dat hier een offerte maakte.

Normaal gezien bij EPS, indien goede installateur, zijn deze gelijmd en maken ze een soort "plaat" in de muur. Het kan zijn dat er wat afbrokkelt bij vervanging van de ramen later, maar helemaal leeglopen mag ook niet, dat beetje kan je bij het afdichten van de ramen met PUR opspuiten. Een van de installateurs stelde zelf voor om eens terug te komen om nog eens goed te vullen na vervanging van de ramen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3Stone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 20:14
marvel27 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:59:
Weet iemand hoe het staat met de ontwikkeling van Airofill? Wordt dit al toegepast? Zou een goede optie zijn voor huizen met een dunne spouw (3-4cm).
Is nu commercieel beschikbaar. Wel erg stevig aan de prijs met 185,- / m2 ex btw…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

ondertussen in mijn spouw gevuld geraakt, mooi proper werk moet ik zeggen!

netjes afgewerkt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-06 12:03
Interessant topic! :)
Had een poos terug al een topic geopend mbt na-isoleren met aminotherm (hoekhuis, 92 m2, 7 cm spouw met 4-5 cm glaswol platen, €2150), maar de knoop nog steeds niet doorgehakt. Voornaamste twijfelpunt is of het me genoeg op gaat leveren.

Maar met de alsmaar stijgende gasprijzen, een gedeelte van de spouw die compleet ongeisoleerd (en dus steenkoud) is, en €800 ISDE subsidie ga ik het toch maar laten doen.
€1350 voor een volledig na-geisoleerd en kierdicht huis lijkt me best prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

ik heb het gedaan, extra isolatie in een spouw van 7cm, waar al 3cm XPS was (dus 4cm erbij van isolatie).

Mijn berekening in België, zonder premie (omdat spouw niet leeg is), voor 140m2 muren, was een terugverdientijd van 4-5 jaar. Dit wel met stookolieketel (dus niet al te efficiënt, waardoor iets snellere terugverdientijd). Ik ken weinig investeringen dat 20% rendement opleveren :D

Mijn uiteindelijke factuur is wel ~17eur/m2. 2150eur/92m2 = 23eur/m2.

edit: prijzen per m2 zijn niet ideaal te vergelijken, er is een deel 'vaste kosten' -> vervoer, werf opzetten, ...

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 07-10-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:06
Basfr schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:15:
Interessant topic! :)
Had een poos terug al een topic geopend mbt na-isoleren met aminotherm (hoekhuis, 92 m2, 7 cm spouw met 4-5 cm glaswol platen, €2150), maar de knoop nog steeds niet doorgehakt. Voornaamste twijfelpunt is of het me genoeg op gaat leveren.

Maar met de alsmaar stijgende gasprijzen, een gedeelte van de spouw die compleet ongeisoleerd (en dus steenkoud) is, en €800 ISDE subsidie ga ik het toch maar laten doen.
€1350 voor een volledig na-geisoleerd en kierdicht huis lijkt me best prima.
Daarbij heb je wel een tweede maatregel nodig om recht te hebben op subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-06 12:03
Klopt, heb in maart nieuwe kozijnen met 10m2 HR++ glas laten zetten (dus 10x€35 subsidie).
Plus 92x€5 = €810 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb net iemand over de vloer gehad om onze spouwmuur te laten isoleren. In het verleden ook al 3 bedrijven laten kijken. Bedrijf 1 wilde er niet aan beginnen (EPS parels), want de spouw was te smal volgens hem (40mm). Bedrijf 2 laten komen, die deden aminothermschuim, die wilde er niet aan beginnen vanwege vervuiling in de spouw. Bedrijf 3 kwam kijken via een grote gemeentelijke samenkoop actie, was dus een adviseur, niet perse van een bedrijf (zie url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66360874#66360874]deze post[/url]. Die konden vullen met EPS parels, maar wel met de kanttekening dat er mogelijk kans was op vochtdoorslag.
Vanochtend dus bedrijf 4, die meerdere oplossingen aanbieden. Paar gaten geboord, spouw bij 1 muur 60mm, andere muren rond de 50mm. Wel zat er een hoop vervuiling onderin de spouw van 2 muren (muren zijn ook vochtig aan de onderkant), hij heeft mij ook even laten kijken. Uiteindelijk dus op de volgend offerte uitgekomen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind de basisprijs redelijk scherp, het schoonmaken van de spouw maakt het prijzig. Gezien de huidige gasprijzen lijkt het mij eigenlijk een nobrainer, ik kom zo gauw (bierviltjes berekening) uit op een terugverdientijd uit van nog geen 5 jaar (we zitten rond de 1800 m3 aan gasverbruik per jaar :X vrijstaand huis). Lijkt mij best ok toch?

Ik kom helaas niet in aanmerking voor subsidie :(, de rest van het huis is namelijk al wel volledig geïsoleerd (dak, vloer, spouwmuur van uitbouw, overal HR++ glas)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

ja dat uitkuisen is een probleem, ze moeten letterlijk wat bakstenen verwijderen, rommel uithalen, en terug bakstenen plaatsen. Ik vind 750eur nog meevallen voor het werk (2 hele muren!).

Terugverdientijd is ok, 5 jaar -> 20% rendement per jaar, dat krijg je niet bij de bank ;)

Ben wel wat bang met glaswol in een vochtige muur... glaswol verlies snel isolatiewaarde wanneer nat. 60 en 50mm zijn wel prima te doen met EPS parels, het vocht gaat niet dieper dan 40mm in EPS (daarom dat ze met 40mm bang waren).

normaal gezien maken ze de glaswol waterwerrend. Dus valt nog te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 12-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Die €750 is ca 2 mandagen werk. Hangt dus af van de muren hoeveel ze moeten openmaken of dit duur is of een correcte prijs voor de hoeveelheid werk.

Supafill is bewerkt tegen vochtopname, al heb ik begrepen van anderen dat het na 10 jaar wel eens mis kan gaan. Voordeel dan van Supafill is dat je het plaatselijk via gaten kunt uitzuigen, en weer nieuw spul in de muur kunt blazen.

Met parels oid is dat een stuk lastiger.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@-tom-562
Zou je willen laten weten welk bedrijf bij je is geweest ?

Ik heb ook wel interesse, maar ook wat puin en op zich al gevulde muren met oud aminothermschuim.
Bedrijven die wat extra's willen doen zijn schaars, dus heb zeker interesse.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

bjp schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:41:
ja dat uitkuisen is een probleem, ze moeten letterlijk wat bakstenen verwijderen, rommel uithalen, en terug bakstenen plaatsen. Ik vind 750eur nog meevallen voor het werk (2 hele muren!).

Terugverdientijd is ok, 5 jaar -> 20% rendement per jaar, dat krijg je niet bij de bank ;)

Ben wel wat bang met glaswol in een vochtige muur... glaswol verlies snel isolatiewaarde wanneer nat. 60 en 50mm zijn wel prima te doen met EPS parels, het vocht gaat niet dieper dan 40mm in EPS (daarom dat ze met 40mm bang waren).

normaal gezien maken ze de glaswol waterwerrend. Dus valt nog te zien.
Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt, het is €700,- :P
Het denk ik om ongeveer 10 meter muur (bij elkaar, verdeeld over 2 muren).
Wat ik begreep krijgt het Supafill een siliconenlaagje mee wat beschermt tegen vocht. Er zit iig 10 jaar garantie op (op de gebruikte materialen, dat wel).
Mars Warrior schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
Die €750 is ca 2 mandagen werk. Hangt dus af van de muren hoeveel ze moeten openmaken of dit duur is of een correcte prijs voor de hoeveelheid werk.

Supafill is bewerkt tegen vochtopname, al heb ik begrepen van anderen dat het na 10 jaar wel eens mis kan gaan. Voordeel dan van Supafill is dat je het plaatselijk via gaten kunt uitzuigen, en weer nieuw spul in de muur kunt blazen.

Met parels oid is dat een stuk lastiger.
2 mandagen, zoiets zou je wel zeggen, een ochtendje met 2 man lijkt mij realistisch ja.
ZeRoC00L schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:20:
@-tom-562
Zou je willen laten weten welk bedrijf bij je is geweest ?

Ik heb ook wel interesse, maar ook wat puin en op zich al gevulde muren met oud aminothermschuim.
Bedrijven die wat extra's willen doen zijn schaars, dus heb zeker interesse.
Ja hoor, gaat om
Members only:
. Afhankelijk van de hoeveelheid muren die open moeten, doen ze het zelf of laten ze het door externen doen (maar maakt voor de prijs volgens mij niks uit).

Ik ben iig blij dat ik voor een 2nd opinion ben gegaan. In het voorjaar dus een "energie consulent" laten langskomen, ik had bijna akkoord gegeven op die offerte, maar twijfelde uiteindelijk toch. Die had de vervuilde spouw wel opgemerkt, maar dat was geen probleem volgens hem :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
-tom-562 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:36:
Ik ben iig blij dat ik voor een 2nd opinion ben gegaan. In het voorjaar dus een "energie consulent" laten langskomen, ik had bijna akkoord gegeven op die offerte, maar twijfelde uiteindelijk toch. Die had de vervuilde spouw wel opgemerkt, maar dat was geen probleem volgens hem :X
Daar doe je goed aan. Kost een beetje extra maar de kans op vochtproblemen is groot als er zo veel puin in zit en je zou gaan isoleren zonder dat eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Heb ondertussen de offerte ondertekend. Met wat geluk hadden ze begin november nog een plekje. Mooi voordat de echte kou komt :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
Ha allemaal,

Wij zijn momenteel ons bestaande woning aan het renoveren tot passief huis. Oorspronkelijk was het idee de spouwmuur te isoleren met glaswol, en daarna buitenmuurisolatie te plaatsen (grijs eps). Het gaat om een steensmuur met 6 a 7cm spouw. De gedachte van het glaswol was dat het helpt als geluidsisolatie.

Nu we zien nu dat de luchtdichtheid van het gebouw zeker een uitdaging is, dus wellicht dat een extra barriere van luchtdichtheid kan helpen.

Denken jullie dat PUR de beste luchtdichting geeft? Of kun je dat ook bereiken met bijvoorbeeld EPS (die wordt tegenwoordig altijd verlijmt)? Ik kan me voorstellen dat die met een minerale wol in ieder geval het laagsts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
EPS bolletjes mogen dan wel verlijmd zijn, er blijven luchtholtes tussen dus dat helpt niet voor luchtdichtheid lijkt me (ik zou vermoeden dat steen- of glaswol zelfs meer lucht zal tegenhouden).
Beste luchtdichtheid zal idd met een schuim zijn, met PUR of aminotherm. Die kruipt in alle kieren en naden en sluit alles af (ik hoop op mooie foto's van naden waar een reepje schuim uit komt puilen *O* ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben het vorig jaar laten doen met die bolletjes. Dan kun je ook geen problemen met vocht krijgen. We hebben twee bedrijven een offerte laten maken en die kwamen allebei met die oplossing die me ook het beste leek (vanwege kleigrond onder het huis die regen niet goed doorlaat).

Het enige nadeel is dat je overal bolletjes gaat vinden. In de tuin, in de kruipruimte, tegen de gevel, tegen de ramen, bij elke kier, in de kruipruimte etc :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Je lacht erom, maar dat is best wel vervelend eigenlijk. Zeker als ik bolletjes vind in mijn tuin, vijver etc die NIET van mij afkomstig zijn. Ik vermoed van de buren, wanneer het stevig waait hebben zij blijkbaar ergens een opening waar het spul uit weg kan. Fijn voor alle beestjes in mijn tuin :(. Zijn soms echt klompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

hier valt het goed mee met de bolletjes overal moet ik zeggen.

zover ik begreep is EPS parels ook een serieuze hulp voor luchtdichtheid. Ik had plekken waar er lucht doorkwam voor isolatie (gaten voor linten rolluiken in de muur), en dat is nu weg na isolatie.

PUR is nog veel luchtdichter. Mits buitengevelisolatie is dat nog geen slechte combinatie idd. Vraag is wel wat je buiten nog nodig hebt na 7cm PUR... PUR spouw alleen is wel geen al te best idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Hier ook al een tijd aan het dubben, wel of geen na-isolatie. Spouw met 4cm piepschuim platen, en circa 3cm over. Wat denken jullie, is vanwege de 3cm de enige optie om Animotherm te nemen? Iemand ervaring met Airofill?

De twijfel die blijft is toch ook of het wel verstandig is ivm vochtproblemen. Huis is 2 onder 1 kap uit 1987. Geen mechanische ventilatie, wel altijd roosters open boven en beneden.

Foto geeft een beeld van de spouw. Is genomen een paar huizen verderop waarbij de buitenmuur werd vervangen ivm brand carport. Onze spouw zal hetzefde zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUNJ4SNRnNLwC4ana-JYTO_S8LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvq49ZnXtURAth1WejSlPXFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTogdDtagSOXYfDD9rvZzf2ZfUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVzBW1col04oJMV5YvS0wq1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8SeuUzu7LrQLM_qY9vIOkv_fCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyMvUeaCYy6EDM18IvgkI7oa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li2X1dqQWJ6TLhHUr5YDqPdSWGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JxeI3coHVIKaSloQfMZUPtj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

piepschuim is eigenlijk al EPS ongeveer :D

wat ik zag bij mij (iets gelijkaardig met Styrodur platen) was dat er nogal slordig mee omgegaan was: spleten tussen de platen, ... in de hoeken zeker geen goeie overlap/afplakken, ...

En daar is EPS goed voor.

Kans dat het buitenvocht binnen geraakt is zo goed als 0 gezien je nog een piepschuimplaat hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 13-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
bjp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:48:

Kans dat het buitenvocht binnen geraakt is zo goed als 0 gezien je nog een piepschuimplaat hebt.
Zo zat ik inderdaad ook te denken, voor doorslag van buitenaf wel. Maar voor de vochthuishouding in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:47

_Arthur

blub

naftebakje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:21:
(ik hoop op mooie foto's van naden waar een reepje schuim uit komt puilen *O* ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8lXAP5qBEpBxOXc5Mv_ZfssHm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwbRaFwZ5rAMmLg1jVYBDNib.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

naftebakje schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:21:
EPS bolletjes mogen dan wel verlijmd zijn, er blijven luchtholtes tussen dus dat helpt niet voor luchtdichtheid lijkt me (ik zou vermoeden dat steen- of glaswol zelfs meer lucht zal tegenhouden).
Beste luchtdichtheid zal idd met een schuim zijn, met PUR of aminotherm. Die kruipt in alle kieren en naden en sluit alles af (ik hoop op mooie foto's van naden waar een reepje schuim uit komt puilen *O* ).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GnZ398g/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-15911.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jx8t0k4/IMG-4009.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 14-10-2021 10:14 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Is het schilderwerk ook meteen verziekt door dat schuim, of kan je het wegvegen zonder achterblijvende resten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vraag mij hetzelfde af, als je je hele huis zo langs moet gaan, heb je er ook nog wel een werkje aan :P (neem aan dat dat gedaan wordt btw).
Overigens net bericht gekregen dat ze 3 november de boel komen isoleren bij ons. Dat is aardig snel 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 21:43

Vae Victus

Awesome God

-tom-562 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:42:
Ik kom helaas niet in aanmerking voor subsidie :(, de rest van het huis is namelijk al wel volledig geïsoleerd (dak, vloer, spouwmuur van uitbouw, overal HR++ glas)
Volgens mij krijg je wel subsidie als je geen andere maatregelen meer kan nemen. Dat dacht ik ergens gelezen te hebben, ik zoek het even na.

Kan het niet vinden, alleen dat je het ook mag combineren met bv. een warmtepomp.
https://www.milieucentraa...n/subsidie-voor-isolatie/

[ Voor 18% gewijzigd door Vae Victus op 18-10-2021 19:45 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vae Victus schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Volgens mij krijg je wel subsidie als je geen andere maatregelen meer kan nemen. Dat dacht ik ergens gelezen te hebben, ik zoek het even na.
Ok, ik ben benieuwd. Ik dacht altijd dat je minimaal 2 maatregelen moest nemen. We hebben nog wel 1 ruit van enkelglas, maar die heeft maar een oppervlakte van 3,14 meter (rond raam met een diameter van 1m B)), dat is ook weer te weinig qua oppervlakte.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Minimaal 2 maatregelen. Dit mag een combinatie zijn van isolatiemaatregelen, warmtepomp, zonneboiler en aansluiting op een warmtenet. Als je geen andere maatregel meer kan nemen dan heb je gewoon pech.
Ergens best raar, er zijn genoeg woningen waar nog maar 1 maatregel mogelijk is en de woningeigenaren vissen dan achter het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Stokertje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:48:
Is het schilderwerk ook meteen verziekt door dat schuim, of kan je het wegvegen zonder achterblijvende resten?
Met een beetje (warm)water is het zo weer weg. Niets aan het handje voor de verf.
-tom-562 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:38:
Vraag mij hetzelfde af, als je je hele huis zo langs moet gaan, heb je er ook nog wel een werkje aan :P (neem aan dat dat gedaan wordt btw).
De isolatiemannetjes hier maakten het grootste deel schoon; zelf wel even de kozijnen nalopen wanneer ze weg zijn zou ik zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door _Arthur op 18-10-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Snaba schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:07:

Ergens best raar, er zijn genoeg woningen waar nog maar 1 maatregel mogelijk is en de woningeigenaren vissen dan achter het net.
Wat raar is is dat mensen menen dat als ze hun woning verbeteren ze dat altijd met subsidie moeten doen.
Het is je huis, je maakt het comfortabeler en zuiniger. Niemand vraagt om subsidie als ze een nieuwe keuken van 20k kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
_Arthur schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Met een beetje (warm)water is het zo weer weg. Niets aan het handje voor de verf.

[...]

De isolatiemannetjes hier maakten het grootste deel schoon; zelf wel even de kozijnen nalopen wanneer ze weg zijn zou ik zeggen.
Das mooi, dacht even dat het net zo zou hechten als pur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

En inmiddels ook bericht gehad dat ze vrijdag de 29e de spouwmuur komen leeghalen/schoonmaken (aparte afspraak). Ben blij dat het allemaal nog zo op korte termijn kan. Ik was even bang (na de berichten in het nieuws) dat het veel langer zou duren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hou ons op de hoogte, en kun je foto's maken van het schoonmaken van de spouw? Erg benieuwd wat je zoal kunt tegenkomen, en of zoiets hier nog eens nut zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
No Hands schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Wat raar is is dat mensen menen dat als ze hun woning verbeteren ze dat altijd met subsidie moeten doen.
Het is je huis, je maakt het comfortabeler en zuiniger. Niemand vraagt om subsidie als ze een nieuwe keuken van 20k kopen.
Agreed. Zelfde soort stuip als met zonnepanelen of met een WP: iedereen vraagt naar de " terugverdientijd". Deden we dat bij CV-ketels ook? Vergelijking gaat wat mank, ik weet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gramser schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:00:
Hou ons op de hoogte, en kun je foto's maken van het schoonmaken van de spouw? Erg benieuwd wat je zoal kunt tegenkomen, en of zoiets hier nog eens nut zou hebben.
Ja, ik wil sowieso foto's maken, ik vind het zelf ook interessant. Ook het 'logboek' van ons huis :P (ik ben bezig met een map/klapper waar al dit soort dingen/werkzaamheden komen te staan)
Gramser schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Agreed. Zelfde soort stuip als met zonnepanelen of met een WP: iedereen vraagt naar de " terugverdientijd". Deden we dat bij CV-ketels ook? Vergelijking gaat wat mank, ik weet het.
Ja/nee. Er zijn subsidies, dus waarom zou je daar niet maximaal gebruik van willen maken. Ik vind het jammer dat ik er niet voor in aanmerking kom. Zou toch zon 400 euro schelen. Aan de andere kant, 400 euro is wss ook wat ik (ruim, verwacht ik) per jaar ga besparen. Afgezien van het feit dat je huis gewoon comfortabel wordt :)

Zodra de boel geïsoleerd is ga ik mij ook eens verdiepen in balansventilatie met WTW (toch zonde als de boel straks goed geïsoleerd is, er nog steeds koude lucht binnenkomt via de ventilatiroosters in de ramen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Na de isolatie van mijn dak aan de binnenkant (ik moet nog eens wat resultaat laten zien in het bouwforum... beetje druk geweest laatste jaar ) gaan we nu voor de spouw muur.

Òp de 1e verdieping heb ik overal kunstof kozijnen met HR++ glas , beneden verdieping wordt 1e week van januari gedaan inclusief keukendeur en raam.

Nu ben ik aan het oriënteren op de spouwmuur. Het gaat om een schone spouw van 6 cm ... ik heb offertes van 800 2x 1 van 1000 en 1 van 1200 euro... nogal een aardig verschil....

Nu kwam er vandaag een partij die zij te kunnen vullen met Knauf Suprafill, milieu vriendelijk , bij brand geen chemische zooi in je spouwmuur wat gesmolten is (als er uberhaupt wat van je huis overblijft ) en beter geluidsdempend dan de Parels.. Isolatiewaarde is dacht 1,76 RD ...

Zijn er nog valkuilen waar ik op moet letten, cowboy verhalen over vocht etc ik vindt het lastig te vergelijken omdat je het product wel kan vergelijken maar de bedrijven niet .... ben erg benieuwd...of ik nog iets vergeet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Gandalf68 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:12:
Na de isolatie van mijn dak aan de binnenkant (ik moet nog eens wat resultaat laten zien in het bouwforum... beetje druk geweest laatste jaar ) gaan we nu voor de spouw muur.

Òp de 1e verdieping heb ik overal kunstof kozijnen met HR++ glas , beneden verdieping wordt 1e week van januari gedaan inclusief keukendeur en raam.

Nu ben ik aan het oriënteren op de spouwmuur. Het gaat om een schone spouw van 6 cm ... ik heb offertes van 800 2x 1 van 1000 en 1 van 1200 euro... nogal een aardig verschil....

Nu kwam er vandaag een partij die zij te kunnen vullen met Knauf Suprafill, milieu vriendelijk , bij brand geen chemische zooi in je spouwmuur wat gesmolten is (als er uberhaupt wat van je huis overblijft ) en beter geluidsdempend dan de Parels.. Isolatiewaarde is dacht 1,76 RD ...

Zijn er nog valkuilen waar ik op moet letten, cowboy verhalen over vocht etc ik vindt het lastig te vergelijken omdat je het product wel kan vergelijken maar de bedrijven niet .... ben erg benieuwd...of ik nog iets vergeet ...
Isolatiewaarde bij een spouw van 6 cm is 1,76 Rd dus dat klopt. Dat het geluiddempend en brandwerend is klopt ook. Dat is met de EPS minder. Of geluidsisolatie en een hoge brandklasse belangrijk is, zal je zelf moeten bepalen. EPS kan zich wat makkelijker verspreiden, dit is vooral handig bij een spouwmuur dat slordig gemetseld is of bij een minimale spouwbreedte. 6 cm is standaard, beide producten zijn (waarschijnlijk) geschikt voor jullie.

Verhalen over vocht vanwege het type product moet je niks mee doen want dat klopt niet. Je krijgt geen vochtproblemen doordat 1 van beide producten niet deugt. Als je vochtproblemen krijgt komt dat doordat je muur niet geschikt is voor na-isolatie en het vervolgens toch laat isoleren. Maar daarvoor wordt er van tevoren een controle verricht om te bepalen of het wel of niet mogelijk is. De EPS is een kunststof en neemt geen vocht op. Supafil is bewerkt met siliconen en neemt daardoor ook geen vocht op. Verder zijn beide producten wel ademend. Als je veel tegenstrijdige verhalen hoort en je daardoor belemmert wordt in je keuze, kan je altijd contact opnemen met een certificeringsinstantie. Zij zullen je precies vertellen wat wel waar is en wat niet waar is. Dan weet je ook meteen met wie je geen zaken wil doen.

Om hoeveel vierkante meter gaat het trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Tijdens een recente verbouwing hier heb ik gezien dat onze spouw (maar) 4-5cm is. Is het dan de moeite om met glaswol vlokken vol te vullen of ga je dat nou amper merken?

Alternatief is aan de buitenkant isoleren en dat is hoe dan ook ontzettend duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

De_Bastaard schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:48:
Tijdens een recente verbouwing hier heb ik gezien dat onze spouw (maar) 4-5cm is. Is het dan de moeite om met glaswol vlokken vol te vullen of ga je dat nou amper merken?

Alternatief is aan de buitenkant isoleren en dat is hoe dan ook ontzettend duur :+
Iedere isolatie helpt. Isoleren van de buitenmuur is heel veel duurder.
Mijn spouw is aan de zijkant niet heel diep (ook iets van net 50mm) maar dat was echt wel voldoende

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

De_Bastaard schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:48:

bij EPS is 4cm het strikte minimum (i.v.m. kans dat water tot aan de binnenmuur doorslaat).

bij glaswol is het minimum 5 of 6cm dacht ik (niet zeker), anders spreid/vult het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falzer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Hoi allemaal,

Zo'n beetje alles aan onze woning uit 1990 is aangepakt inmiddels: vloerisolatie, dakisolatie, nieuwe kunststof kozijnen en triple beglazing en zonnepanelen. Nu resteert alleen de spouwmuur nog, maar ik twijfel een beetje over wat te doen.

Omdat het bouwjaar van de woning 1990 is, is de spouwmuur destijds voorzien van glaswoldekens. Tijdens het vervangen van de kozijnen heb ik gezien dat die dekens niet helemaal conform de eisen van tegenwoordig zijn geplaatst en is het geheel best verzakt en zijn er kieren en gaten ontstaan. Het geheel wil ik dus het liefst extra laten opvullen met glaswolvlokken (Knauf Supafil). De spouwmuur is zo'n 9-10cm breed (gemeten via open stootvoeg) en het glaswol is ongeveer half zo dik. Ik lees hier verhalen dat isolatiebedrijven niet happig zijn om bestaande isolatie aan te vullen met EPS parels of glaswolvlokken en dat vaak wordt uitgeweken naar UF-schuim (of varianten daarvan) maar daar lees ik niet al te positieve verhalen over.

Wat is nu wijsheid in mijn geval? Heeft er iemand ervaring met een situatie waarbij bestaande steen- of glaswoldekens is aangevuld met parels of vlokken, of kent iemand een bedrijf in de regio Zuid-Holland bereidt om dat te doen? Of zouden jullie in mijn geval het laten bij de bestaande isolatie? M'n gevoel zegt dat er zeker nog winst te behalen valt qua isolatiewaarde en luchtdichtheid, maar om het zeker te weten zal ik even met een warmtecamera aan de slag moeten natuurlijk. De terugverdientijd maakt me overigens niet zo uit aangezien de investering voor spouwmuurisolatie toch relatief laag is.

Hieronder overigens nog een (helaas wat onduidelijke en enige) foto van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFKcurRDfLfsJP5JgfEWSB8PM5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1peGjG57RRpcfERdE3EIsJ1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb een hoekhuis uit 1979 en heb het idee dat er qua spouwmuurisolatie ook nog wat te winnen valt.

Volgens de bouwtekening zit er glaswol in, maar gezien de bovenkant van de hoek in de woonkamer in de winter slechts 6 graden was, heb ik het idee dat het flink afgezakt is.

Ik vind alleen heel tegenstrijdige berichten op internet, de ene zegt dat het niet kan, de andere zegt dat je de hele gevel moet slopen en weer een andere zegt: geen probleem. Maar echte onafhankelijke berichten kan ik niet echt goed vinden. Wat is het nu?

En indien het wel kan, weet iemand nog aanraders van bedrijven voor de regio Limburg? Of komen die bedrijven allemaal landelijk?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Metalfreak schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:01:
Ik heb een hoekhuis uit 1979 en heb het idee dat er qua spouwmuurisolatie ook nog wat te winnen valt.

Volgens de bouwtekening zit er glaswol in, maar gezien de bovenkant van de hoek in de woonkamer in de winter slechts 6 graden was, heb ik het idee dat het flink afgezakt is.

Ik vind alleen heel tegenstrijdige berichten op internet, de ene zegt dat het niet kan, de andere zegt dat je de hele gevel moet slopen en weer een andere zegt: geen probleem. Maar echte onafhankelijke berichten kan ik niet echt goed vinden. Wat is het nu?

En indien het wel kan, weet iemand nog aanraders van bedrijven voor de regio Limburg? Of komen die bedrijven allemaal landelijk?
Veel bedrijven werken landelijk. Ik zou aanraden om een warmtescan te laten uitvoeren van de woning. Dan kan je ook visueel zien of je inderdaad veel warmteverlies hebt in de hoek van de woning. De keuze om niks te doen, te laten bijvullen of de oude spul verwijderen om vervolgens opnieuw te laten vullen, hangt af van een aantal factoren. Echt volledig onafhankelijk advies halen vanuit de markt is heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Snaba schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Veel bedrijven werken landelijk. Ik zou aanraden om een warmtescan te laten uitvoeren van de woning. Dan kan je ook visueel zien of je inderdaad veel warmteverlies hebt in de hoek van de woning. De keuze om niks te doen, te laten bijvullen of de oude spul verwijderen om vervolgens opnieuw te laten vullen, hangt af van een aantal factoren. Echt volledig onafhankelijk advies halen vanuit de markt is heel lastig.
En die warmtescan kunnen die isolatiebedrijven ook doen?
Ik zou het vooral ook voor het comfort willen doen eigenlijk, mijn gasverbruik is al niet exorbitant hoog, maar in de winter kan het soms wat onaangenaam voelen als het buiten echt koud is en ik haat kou lijden. Volgens het energielabel van vorig jaar heb ik al label B, maar goed, dat was wel nog de oude vorm van energielabel.

Ik denk dat ik toch eens wat advies ga inwinnen hierover.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 16:19

B2

wa' seggie?

-tom-562 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:54:
En inmiddels ook bericht gehad dat ze vrijdag de 29e de spouwmuur komen leeghalen/schoonmaken (aparte afspraak). Ben blij dat het allemaal nog zo op korte termijn kan. Ik was even bang (na de berichten in het nieuws) dat het veel langer zou duren.
Mag ik vragen wat het leeghalen van een spouwmuur je ongeveer kost per m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Metalfreak schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:18:
En die warmtescan kunnen die isolatiebedrijven ook doen?
Nee, die doen alleen isoleren. De juiste zoekterm op internet is "Thermografie". Komt een mannetje 's ochtends vroeg wanneer het lekker koud is met een warmtebeeld camera foto's maken van je huis en stelt een mooi rapport op.

Sommige gemeenten hebben subsidies om tegemoet te komen in deze warmtescan kosten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

B2 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Mag ik vragen wat het leeghalen van een spouwmuur je ongeveer kost per m2?
Het ging hier om een aantal meter, exact weet ik niet, 2 zijgevels, dus ik schat tussen de 8 á 10 meter in totaal (lengte meters, geen oppervlak, want de vervuiling bevindt zich op de grond). Ik weet ook niet of het een meterprijs is (ik denk van niet), maar dat er gewoon ingeschat wordt hoeveel tijd het kost.
Members only:

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 16:19

B2

wa' seggie?

-tom-562 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Het ging hier om een aantal meter, exact weet ik niet, 2 zijgevels, dus ik schat tussen de 8 á 10 meter in totaal (lengte meters, geen oppervlak, want de vervuiling bevindt zich op de grond). Ik weet ook niet of het een meterprijs is (ik denk van niet), maar dat er gewoon ingeschat wordt hoeveel tijd het kost.

***members only***
Aha, het gaat om het verwijderen van vervuiling. Ik dacht het weghalen van oude spouw muur isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Snaba schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Isolatiewaarde bij een spouw van 6 cm is 1,76 Rd dus dat klopt. Dat het geluiddempend en brandwerend is klopt ook. Dat is met de EPS minder. Of geluidsisolatie en een hoge brandklasse belangrijk is, zal je zelf moeten bepalen. EPS kan zich wat makkelijker verspreiden, dit is vooral handig bij een spouwmuur dat slordig gemetseld is of bij een minimale spouwbreedte. 6 cm is standaard, beide producten zijn (waarschijnlijk) geschikt voor jullie.

Verhalen over vocht vanwege het type product moet je niks mee doen want dat klopt niet. Je krijgt geen vochtproblemen doordat 1 van beide producten niet deugt. Als je vochtproblemen krijgt komt dat doordat je muur niet geschikt is voor na-isolatie en het vervolgens toch laat isoleren. Maar daarvoor wordt er van tevoren een controle verricht om te bepalen of het wel of niet mogelijk is. De EPS is een kunststof en neemt geen vocht op. Supafil is bewerkt met siliconen en neemt daardoor ook geen vocht op. Verder zijn beide producten wel ademend. Als je veel tegenstrijdige verhalen hoort en je daardoor belemmert wordt in je keuze, kan je altijd contact opnemen met een certificeringsinstantie. Zij zullen je precies vertellen wat wel waar is en wat niet waar is. Dan weet je ook meteen met wie je geen zaken wil doen.

Om hoeveel vierkante meter gaat het trouwens?
toon volledige bericht
Ondertussen een order geplaatst na diverse offertes...

Iets minder dan 1000 euro voor 37 m2 inclusief spouw borstels en roosters naar de kruipruimte 2 voor en 2 achter.

Gaan voor suprafil scheelt ook weer wat geluid . Het is jammer dat ik geen flir camera heb om eens te kijken wat het beeld nu is.... benieuwd of ik het ga merken over een maandje ....

Spouw van 6 cm ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:15
Vraagje mijn ouders gaan de spouwmuren isoleren, maar twijfelen tussen glaswol of toch parels.

Voordeel van glaswol vinden ze de geluidsisolatie. Alleen spreken ze nu veel mensen die voor glaswol waarschuwen. Het zou het nieuwe asbest wezen. Is dit gegrond? Of meer een spookverhaal op een verjaardag? Wat prijs betreft maakt het namelijk maar erg weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

vangoghnl schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:53:
Vraagje mijn ouders gaan de spouwmuren isoleren, maar twijfelen tussen glaswol of toch parels.

Voordeel van glaswol vinden ze de geluidsisolatie. Alleen spreken ze nu veel mensen die voor glaswol waarschuwen. Het zou het nieuwe asbest wezen. Is dit gegrond? Of meer een spookverhaal op een verjaardag? Wat prijs betreft maakt het namelijk maar erg weinig uit.
Mij zegt het niks. Ben wel benieuwd dan naar de onderbouwing 8)

Supafill kun je eventueel ook weer verwijderen mocht dat ooit problemen geven, maar geen idee waarom dus.

Wie weet iemand anders daar meer over :X

Edit: het lijkt erop dat je bij het verwerken / werken met glas/steenwol wel op moet letten ivm alle deeltjes, maar dat als het ingepakt zit, er geen gevaar is voor longen etc.

Dus wat dat betrefd net als asbest: verwerken is/kan gevaarlijk zijn 8) althans als ik het grote voze internet moet geloven…

[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 23-10-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
vangoghnl schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:53:

100% een leugen. Een spookverhaal wat niet onderbouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Laat me raden, die mensen hebben of verkopen zelf EPS parels? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Dan geloof ik het wel en adviseer supafill. Ze hebben nogal een gehorig huis namelijk. Daarnaast worden alle kozijnen en ramen vervangen voor HR++. Zal dus wel een flink verschil geven. Nu is alles nog enkel glas namelijk.

De kruipruimte is helaas niet diep genoeg om te isoleren volgens verschillende bedrijven. Is hier nog wat voor te bedenken? Ik denk dat er namelijk maar zo'n 30 a 40 cm ruimte is. Huis is uit 1954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

de kruipruimte kan je opvullen met losse parels... maar heb je er toegang tot nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
bjp schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:42:
de kruipruimte kan je opvullen met losse parels... maar heb je er toegang tot nodig?
Er is toegang via een luik. Je kan er dan doorheen
tijgeren maar niemand die dat wil😂. We gaan de vloer eruit trekken en alle toe en afvoer vervangen dus vanaf bovenaf. Is geen beton maar allemaal houten planken namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

vangoghnl schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:08:
[...]

Er is toegang via een luik. Je kan er dan doorheen
tijgeren maar niemand die dat wil😂. We gaan de vloer eruit trekken en alle toe en afvoer vervangen dus vanaf bovenaf. Is geen beton maar allemaal houten planken namelijk..
de vraag was eerder: heb je er toegang toe nodig om bijvoorbeeld buizen en andere te fixen in geval van lek.

Nu met "losse" parels dat je in grote zakken kan kopen, heb je het voordeel dat je ze er terug uit kan "stofzuigen", of uitscheppen.... stel dat je ooit er toch terug in moet. Het is niet zoals PUR of andere vaste dingen.

eerste domme link door te zoeken online: https://www.jandeisolatie...s-parels-333-liter-zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
bjp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

de vraag was eerder: heb je er toegang toe nodig om bijvoorbeeld buizen en andere te fixen in geval van lek.

Nu met "losse" parels dat je in grote zakken kan kopen, heb je het voordeel dat je ze er terug uit kan "stofzuigen", of uitscheppen.... stel dat je ooit er toch terug in moet. Het is niet zoals PUR of andere vaste dingen.

eerste domme link door te zoeken online: https://www.jandeisolatie...s-parels-333-liter-zakken
Ja dan heb je er toegang toe nodig. Maar realistisch kan dit eigenlijk alleen door de vloer weg te halen. Je kan er simpelweg niet normaal onder door en werken. Maar dan zijn parels idd een goede optie thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

kan je dat er niet in duwen/gieten via het luik? Is wel lastig om overal rond te duwen, maar niet onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 21:43

Vae Victus

Awesome God

Bij ons komen ze komende vrijdag de spouwmuur isoleren met Supafil. Er zat aardig wat vervuiling onderin, dat ben ik nu zelf aan het opruimen. Kan gelukkig vanuit de kelder in de spouw komen en ben met een bouwstofzuiger het eruit aan het halen.
Dat leek mij een betere optie dan van buitenaf de gevel openbreken, dat blijf je toch altijd zien.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

Vae Victus schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:24:
Bij ons komen ze komende vrijdag de spouwmuur isoleren met Supafil. Er zat aardig wat vervuiling onderin, dat ben ik nu zelf aan het opruimen. Kan gelukkig vanuit de kelder in de spouw komen en ben met een bouwstofzuiger het eruit aan het halen.
Dat leek mij een betere optie dan van buitenaf de gevel openbreken, dat blijf je toch altijd zien.
maak het ook wat dicht achteraf, anders spuiten ze je kelder vol glaswol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bjp schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

maak het ook wat dicht achteraf, anders spuiten ze je kelder vol glaswol ;)
alleen maar gunstig

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
Ons huis is gebouwd in 2008 en heeft een klasse A isolatie destijds gekregen. De temp in huis is aangenaam en hoeven we niet veel te stoken om een aangename temp te krijgen. CV staat op 20.5gr en verbruiken 1900m3 gas pj voor 3 woonlagen met 165m2 oppervlakte.

Enige wat ik koud vind is de vloer (laminaat). Nu ben ik in de kruipruimte geweest en zag flinke laag piepschuim onder de vloer, maar nog steeds vind ik de vloer koud. Dat vind ik nu al, met de huidige temp. buiten.

Heeft het dan nog zin om parels in dekruipruimte te spuiten, nu er al piepschuim onder de vloer zit? Piepschuim is iets van 60cm dik oid.

Ruimte zand en piepschuim is ~1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

Unknown Alien schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:07:
Ons huis is gebouwd in 2008 en heeft een klasse A isolatie destijds gekregen. De temp in huis is aangenaam en hoeven we niet veel te stoken om een aangename temp te krijgen. CV staat op 20.5gr en verbruiken 1900m3 gas pj voor 3 woonlagen met 165m2 oppervlakte.

Enige wat ik koud vind is de vloer (laminaat). Nu ben ik in de kruipruimte geweest en zag flinke laag piepschuim onder de vloer, maar nog steeds vind ik de vloer koud. Dat vind ik nu al, met de huidige temp. buiten.

Heeft het dan nog zin om parels in dekruipruimte te spuiten, nu er al piepschuim onder de vloer zit? Piepschuim is iets van 60cm dik oid.

van onderaan naar boven, wat zijn de lagen?
ligt de piepschuim op de grond, dan een verluchte laag, dan de vloer? Of is het eerder lucht, dan piepschuim dan vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
da's best veel. Ter vergelijk. mijn huis uit 1978, halfvrijstaand, 3 lagen 155m2: verbruik gas 1050m3.

Ik ken je situatie niet maar me dunkt dat je nog veel kunt winnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online

Het juist inregelen van je verwarmingsinstallatie lijkt me de goedkoopste winst hier. Nieuwbouw in 2008 en zo een hoog verbruik klinkt mij niet helemaal juist in de oren.

Hier zijn we ook bezig met het orienteren op spouwmuurisolatie. M'n voorkeur gaat uit naar Knauf Supafil, de parels zie ik om de een of andere reden nog niet zo zitten en PUR begin ik niet aan. Isolatie van het huis zijn we verder in orde aan het maken, recent zijn er geisoleerde betonvloeren ingekomen en deze week nieuwe kunststof kozijnen met triple glas. De houten verdiepingsvloeren hebben we ook met een RC van 3 geisoleerd. Het dak zelf zat al isolatie tussen maar daarvan is de isolatiewaarde niet bekend. Met een jaar of wat vervangen we het hele dak en dan komt daar een hoop isolatie nieuw in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
bjp schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

van onderaan naar boven, wat zijn de lagen?
ligt de piepschuim op de grond, dan een verluchte laag, dan de vloer? Of is het eerder lucht, dan piepschuim dan vloer?
Piepschuimblokken zitten tegen de betonnenvloer aan.
Boeryepes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

da's best veel. Ter vergelijk. mijn huis uit 1978, halfvrijstaand, 3 lagen 155m2: verbruik gas 1050m3.

Ik ken je situatie niet maar me dunkt dat je nog veel kunt winnen.
Gezin van 4.
Vrouw werkt altijd thuis ivm eigen onderneming.
CVs staan op de slaapkamers aan.
Koken op gas
2 badkamers
5 slaapkamers <- CV staat overal aan. Slaapkamers op stand 2, huiskamer en badkamers (desigs radiator)max

Wij wonen ook half vrijstaand en de wind staat volop tegen onze muur.

Dat mijn vrouw en ik alleen samen waren en beide werkte verbruikte we 850m3 gas.
Insert12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Het juist inregelen van je verwarmingsinstallatie lijkt me de goedkoopste winst hier. Nieuwbouw in 2008 en zo een hoog verbruik klinkt mij niet helemaal juist in de oren.
Als ik de tabellen van Vattenfall mag geloven, dan is ons verbruik onder het gemiddelde voort een soort gelijk huis.

Kosten zijn €230 G&L

Het is nu 19.5gr in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Oef, met 2 kinderen er 1050 kuub gas per jaar bij. Daar valt vast nog iets te halen lijkt me.

Wellicht werken met radiatorventilatoren of een standaard temperatuur in de slaapkamers aanhouden zodat deze niet iedere nacht afkoelen en overdag weer opgewarmd hoeven te worden. Of toch nog eens de installatie waterzijdig in laten regelen door een installateur zodat de cv installatie optimaal zo efficient mogelijk draait. Al kun je dat ook zelf doen door middel van het topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Zit niet alleen in de kids. Als er iemand de hele dag thuis is die er niet van houdt in in de kou te zitten, dan betekend dat de hele dag de kachels aanstaan in het hele huis.

Voor dat we kids hadden werkte we full time en waren we regelmatig in de avond ook niet thuis en dat scheelt enorm in stookkosten.

De CV is afgesteld. met de input van dat topic CV tuning :)

Gaat mij er nu alleen om de kou uit de vloer te halen als dat mogelijk is. Het zand is wel vochtig in de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Unknown Alien schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:43:
Zit niet alleen in de kids. Als er iemand de hele dag thuis is die er niet van houdt in in de kou te zitten, dan betekend dat de hele dag de kachels aanstaan in het hele huis.

Voor dat we kids hadden werkte we full time en waren we regelmatig in de avond ook niet thuis en dat scheelt enorm in stookkosten.

De CV is afgesteld. met de input van dat topic CV tuning :)

Gaat mij er nu alleen om de kou uit de vloer te halen als dat mogelijk is. Het zand is wel vochtig in de kruipruimte.
EPS in de kruipruimte storten bij een geïsoleerde betonnen vloer zal weinig tot niks doen met de stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Ik ben aan het kloten met Ubakus en zie dat ik op basis van onze bouw (11cm baksteen, 4cm spouw, 11cm baksteen) van een Rc van 0,5 naar 1,5 zou gaan als we bijv. Supafil zouden nemen. Mineraalwol (RLT5) zou 1,4 opleveren.

Dat is dan bijna een verdrievoudiging van wat we nu hebben, maar echt "veel" is het ook niet te noemen. Is het dan het geld waard? Het zou ongeveer 3k kosten als we het hele huis laten volduwen met die vlokken. Supafil zou volgens mij 2.5k kosten.

Enige nadeel van Supafil is volgens mij dat als je nog een keer een kozijn vervangt of gat boort je al die zooi tegemoet komt :+ (toch?). Gezien ik nog wel wat dingen wil klussen in huis gaat m'n voorkeur dan uit naar die glaswolvlokken die een nog lager rendement zouden hebben (1.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
De_Bastaard schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:29:
Ik ben aan het kloten met Ubakus en zie dat ik op basis van onze bouw (11cm baksteen, 4cm spouw, 11cm baksteen) van een Rc van 0,5 naar 1,5 zou gaan als we bijv. Supafil zouden nemen. Mineraalwol (RLT5) zou 1,4 opleveren.

Dat is dan bijna een verdrievoudiging van wat we nu hebben, maar echt "veel" is het ook niet te noemen. Is het dan het geld waard? Het zou ongeveer 3k kosten als we het hele huis laten volduwen met die vlokken. Supafil zou volgens mij 2.5k kosten.
Jawel, dat gaat je al zeker een hoop schelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dnDOp_pTnQW2d-LLvTOfE0GHBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/18mGJg4RosB6hYXMWCUVUdne.jpg?f=user_large
De_Bastaard schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:29:
Enige nadeel van Supafil is volgens mij dat als je nog een keer een kozijn vervangt of gat boort je al die zooi tegemoet komt :+ (toch?). Gezien ik nog wel wat dingen wil klussen in huis gaat m'n voorkeur dan uit naar die glaswolvlokken die een nog lager rendement zouden hebben (1.4).
WIj hebben Supafil in de spouw zitten, en toen de ramen vervangen werden bleef dat gewoon netjes zitten. Tuurlijk er verwaait wel een klein beetje, maar over het algemeen blijft het 1 plak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Nu online

bjp

uit mijn berekeningen kom ik op een exponentieel minder interessant effect hoe dikker de isolatie wordt.

De eerste centimeter heeft evenveel effect als de 2 volgende centimeters, wat hetzelfde effect heeft als de 4 volgende centimeters.

Stel met 7cm spaar je 30% uit. De eerst centimeter spaart je 10%, de 2 volgende ook 10% en de laatste 4 nog eens 10%. Wil je nog 10% verder sparen, moet je van 7cm naar 15cm (8 erbij).

Komt dus overeen met de grafiek hierboven.

Dat terzijde, de kosten stijgen ook niet lineair met de dikte (bijvoorbeeld je hebt er evenveel werk voor, enkel meer materiaalkosten).

Kortom: je gaat er zeker baat bij hebben. Spijtig genoeg gaat de arbeidskost wel relatief groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:09
Wij hebben een huis uit '94 met rondom een Rc van 2,5.

Met dakisolatie zal nog wel iets te winnen zijn, kruipruimte ook (vooral vanwege vvw). Maar online lees ik dat spouwmuurisolatie eigenlijk niet meer van toepassing is met dit bouwjaar.

Klopt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ze zijn (ofja, hij, het is 1 persoon :P) op dit moment bezig met het schoonmaken van de spouw. Dat was ook wel nodig.. Het puin/zand ligt op sommige plekken boven vloer niveau. De beste man vroeg of we op dit moment vochtproblemen hadden, want dat was met deze situatie helemaal niet gek...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Zojuist een offerte gekregen voor 75m2 Knauf Supafil en het aanbrengen van 4 roosters voor de kruipruimte voor EUR 1400. We hebben een spouw van 6cm die netjes schoon is. Klinkt wel als een redelijke prijs volgens mij, wat vinden jullie?

Maandag komt er nog een andere partij, die wil ik ook nog even prijs laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:10
Insert12 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:43:
Zojuist een offerte gekregen voor 75m2 Knauf Supafil en het aanbrengen van 4 roosters voor de kruipruimte voor EUR 1400. We hebben een spouw van 6cm die netjes schoon is. Klinkt wel als een redelijke prijs volgens mij, wat vinden jullie?

Maandag komt er nog een andere partij, die wil ik ook nog even prijs laten maken.
Zelf gisteren mijn spouw laten isoleren voor 995 euro (aminotherm) ook 6 cm spouw
38 m2 materiaalkosten 473,58
38 m2 arbeidskosten 521
Geen extra roosters benodigd

Reken ik dat door naar jouw 75 m2 dan lijkt dat een normale prijs.
Enige waar je nog wat op kan besparen is als je de buren ook zover krijgt om ook meetegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Oké klinkt goed. De buren hebben al spouwmuurisolatie er in zitten dus dat gaat niet. Maandag de prijs nog even afwachten en dan nemen we een beslissing welke partij het wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vergelijkbare prijs met die ik had (buiten dat ik nog extra arbeidskosten had), ook met Supafil.
OVerigens is het schoonmaken van de spouw nu klaar hier, in totaal is de beste man 4,5 uur bezig geweest en heeft keurig werk afgeleverd (was een ZZP'er die ingehuurd was)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ds7baxK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FUCu28Y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bO0feGv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HOl19F2.jpg

(De voeg is nog donker, maar dat trekt bij, het cement moet nog drogen).
Bij deze muur werden er dik 4 emmers puin uitgehaald. De andere muur was 2 emmers, dat was iets 'lokaler' maar wel hoger.
Aankomende woensdag gaan ze boel isoleren :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05 16:47

die 1400 euro...is incl BTW neem ik aan? en geen steiger/hoogwerker bij nodig waarschijnlijk?

En die roosters, 35,- per stuk exc. BTW zo ongeveer?

[ Voor 8% gewijzigd door sidecarracing op 30-10-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
sidecarracing schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

die 1400 euro...is incl BTW neem ik aan?

En die roosters, weet je ook wat ze daar voor rekenen, 35/stuk exc. BTW zo ongeveer?
Inclusief btw inderdaad, er gaat nog zo'n €400 subsidie af volgens de verkoper. De roosters rekenen ze idd €35 excl. BTW voor.

Er is al €200 korting af trouwens, in eerste instantie kwamen ze met €1600 incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
v.d. Bunt soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Nee,
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59

hier 2400 voor 171m2 knauf supafil op 7cm (inclusief btw en alles)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
skai21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Wow! bij wie als ik vragen mag?

trouwens wel eng toevallig :) ...ik heb ook precies 171m2 en 7cm spouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

skai21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:28:
[...]
sidecarracing schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Jullie zijn buren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Insert12 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Inclusief btw inderdaad, er gaat nog zo'n €400 subsidie af volgens de verkoper. De roosters rekenen ze idd €35 excl. BTW voor.

Er is al €200 korting af trouwens, in eerste instantie kwamen ze met €1600 incl BTW.
Mag ik vragen hoe je aan die korting komt? Gevraagd/bluffen? Ik zit bij dezelfde partij op 16 euro/m2 ex btw

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
sidecarracing schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Jansen Isolatie hier lokaal uit het dorp, en de gemeente heeft nog een potje voor subsidie dus er gaat nog 500 af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
-tom-562 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:01:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die korting komt? Gevraagd/bluffen? Ik zit bij dezelfde partij op 16 euro/m2 ex btw
Gewoon gevraagd. Hij gaf z'n prijs en ik gaf aan niet meer dan 1400 uit te willen geven. Toen werd het eerst 1500 en als ik snel zou beslissen 1400. Uiteindelijk een offerte met 30 dagen geldigheid gekregen van 1400.

Als ik het omreken naar prijs per m2 dan kom ik op 16,72 euro/m2 ex btw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Insert12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:31:
[...]

Gewoon gevraagd. Hij gaf z'n prijs en ik gaf aan niet meer dan 1400 uit te willen geven. Toen werd het eerst 1500 en als ik snel zou beslissen 1400. Uiteindelijk een offerte met 30 dagen geldigheid gekregen van 1400.

Als ik het omreken naar prijs per m2 dan kom ik op 16,72 euro/m2 ex btw uit.
Ah ok! Heb de offerte er bij gepakt om het voor de zekerheid te controleren. Wij hadden 16 euro/m2, 1248 euro voor 78m2 (6cm spouw). Roosters waren dan 40 euro per stuk, maar die komen nu te vervallen (geen kruipruimte bij dat gedeelte).
Ik krijg uiteindelijk nog 50 euro korting/retour omdat een vriend van mij via dezelfde partij de boel gaat isoleren

[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 31-10-2021 09:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
skai21 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:03:
[...]

Jansen Isolatie hier lokaal uit het dorp, en de gemeente heeft nog een potje voor subsidie dus er gaat nog 500 af :)
Top, dankjewel. Denk dat ik dan eens ga vragen of ze ook deze kant op willen komen.

Is het bij jou al uitgevoerd of staat het binnenkort op de rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
sidecarracing schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Top, dankjewel. Denk dat ik dan eens ga vragen of ze ook deze kant op willen komen.

Is het bij jou al uitgevoerd of staat het binnenkort op de rit?
Ik moet nog ff bellen dat ze mogen komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online

Tweede offerte binnen, €1100. Deze partij vind roosters niet nodig en komt daarom goedkoper uit. Nu hebben wij een broodjesvloer met beton er op en dus een kruipruimte. Is het dan wel nodig dat er ventilatieroosters in komen?

Qua binnenruimte hebben we nieuwe kunststof kozijnen met triple glas en leggen we mechanische ventilatie aan. Dat is dus prima in orde.

Edit: Ik ben er nog verder over aan het lezen en men is het er niet over eens. De een zegt dat het wel nodig is en de ander niet. Tot voor kort hadden we een houten vloer en daarbij was het zeker nodig geweest. Nu met EPS en beton twijfel ik. Nadien uitvoeren als er eventueel toch vochtproblemen ontstaan lijkt me ook niet praktisch, dan gaat de isolatie weer verzakken. Maarja, gaan die vochtproblemen ontstaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Insert12 op 02-11-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Insert12 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:28:
[...]

Tweede offerte binnen, €1100. Deze partij vind roosters niet nodig en komt daarom goedkoper uit. Nu hebben wij een broodjesvloer met beton er op en dus een kruipruimte. Is het dan wel nodig dat er ventilatieroosters in komen?

Qua binnenruimte hebben we nieuwe kunststof kozijnen met triple glas en leggen we mechanische ventilatie aan. Dat is dus prima in orde.

Edit: Ik ben er nog verder over aan het lezen en men is het er niet over eens. De een zegt dat het wel nodig is en de ander niet. Tot voor kort hadden we een houten vloer en daarbij was het zeker nodig geweest. Nu met EPS en beton twijfel ik. Nadien uitvoeren als er eventueel toch vochtproblemen ontstaan lijkt me ook niet praktisch, dan gaat de isolatie weer verzakken. Maarja, gaan die vochtproblemen ontstaan?
Ventilatie is altijd nodig als je een kruipruimte hebt. Dat het een broodjesvloer is maakt niet uit. Dit staat ook beschreven in de BRL's van Insula en SKG IKOB (certificering).
Als de kruipruimte aantoonbaar droog is en er geen leidingen in de kruipruimte aanwezig is (water of gas) dan mag je minimaal ventileren. Maar helemaal niet ventileren is geen optie.
Vind het maar raar "advies".
Is het mogelijk dat er geen kruipluik meer aanwezig is of dat de vloer is doorgelegd over het luik? Dan kan ik me nog voorstellen dat er slecht advies gegeven wordt omdat ze geen risico's willen lopen voor het geval ze een leiding doorboren in een kruipruimte die niet toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Snaba schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:02:
[...]

Ventilatie is altijd nodig als je een kruipruimte hebt. Dat het een broodjesvloer is maakt niet uit. Dit staat ook beschreven in de BRL's van Insula en SKG IKOB (certificering).
Als de kruipruimte aantoonbaar droog is en er geen leidingen in de kruipruimte aanwezig is (water of gas) dan mag je minimaal ventileren. Maar helemaal niet ventileren is geen optie.
Vind het maar raar "advies".
Is het mogelijk dat er geen kruipluik meer aanwezig is of dat de vloer is doorgelegd over het luik? Dan kan ik me nog voorstellen dat er slecht advies gegeven wordt omdat ze geen risico's willen lopen voor het geval ze een leiding doorboren in een kruipruimte die niet toegankelijk is.
Toch nog eens navraag gedaan, het blijkt toch nodig. Ze willen 3 roosters aanleggen voor €150 extra. Hij dacht dat we een schuimbeton vloer hadden terwijl ik toch nog duidelijk uitgelegd had dat we een broodjesvloer hebben. Totaalprijs komt daarmee op €1250. Alsnog niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
ZO! Vandaag de Excellent HR+++ parels besteld.. subsidie aangevraagd en nu nog even wachten op de datum dat de langskomen..

Mijn spouwmuren zijn 7CM en volgens de isolatieman wordt dat een RD waarde van 2,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidecarracing
skai21 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:38:
ZO! Vandaag de Excellent HR+++ parels besteld.. subsidie aangevraagd en nu nog even wachten op de datum dat de langskomen..

Mijn spouwmuren zijn 7CM en volgens de isolatieman wordt dat een RD waarde van 2,06
Ik dacht eerder gelezen te hebben dat je voor Supafil ging, of heb ik dat mis?
Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste