Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ja ik snap het, zat net nog even oude foto’s te bekijken. Zoals deze, dit is de dag waarop Takkenkamp de gevel aan het isoleren is. Hierop zie je duidelijk dat er veel vocht is op de bakstenen (geen schoonmaakwater oid, ze begonnen net hier).

Dit was in maart dit jaar. Ik zie ook foto’s van afgelopen zomer (dus na isolatie) en daarop zie je geen natte vlekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a642tkBqvOR2QXiaggwDgLoW4Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KwkbgTaERCHvdDNDuwlZPM4.jpg?f=fotoalbum_large

Dus terugkomend op @bdgroot83; ik ben benieuwd wat je aantreft, ik zou me er niet al te druk over maken. Al heb ik dus ook even oude situatie foto's opgezocht. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Babel10 op 10-11-2020 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 14:53
No Hands schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:15:
[...]

Verplicht door wie? Dat ze dat doen is hooguit slim om dit soort dingen te voorkomen maar verplichtingen zitten daar niet aan vast voor zover ik weet.
Indien het isolatiebedrijf werkt met SKG-IKOB certificatie is volgens mij endoscopisch onderzoek verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 14:50
Babel10 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:06:
Ik heb ongeveer hetzelfde. Heb ook door Takkenkamp laten na-isoleren, maar dan met Supafil wol.

Ik weet alleen niet of het ervòòr ook zo was. Wel zie ik bij andere huizen in de rij ook dat bepaalde stenen ‘natter’ zijn dan de andere. En aan de achterkant van mijn huis zijn de onderste rij bakstenen altijd wat ‘donkerder/natter’. Maar dat is dus ook zo bij huizen welke 100% zeker geen spouwmuurisolatie hebben.

Ik maak me er tot op heden dus ook niet echt druk om.

Edit: zie foto 1 van de schuur (uiteraard geen isolatie)
[Afbeelding]

En foto 2 van de gevel, wel geisoleerd (onlangs)
[Afbeelding]

Dit hoort er gewoon bij, toch?
Maar worden die natte plekken ook steeds groter?
Als het bij mij bij deze 2 plekjes bleef, zou ik het ook niet zo erg vinden. De plekken worden alleen steeds groter en na zelfs 2 weken 30+ graden verdwijnen ze niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Laatst online: 06-02 21:12
@bdgroot83 Ik zag het in de zomer helemaal niet, en ik moet zeggen dat ik het nu ging checken en dus foto 2, zo mijn gevel aantrof, dat had ik nog niet eerder gezien. Maar ook nooit opgelet, dus ik denk dat het er wel vaker heeft gezeten.Vooral in de winter wat Destralak aangeeft. Hoe dan ook, ik laat het erbij zitten hoor, ik heb nu dus ook gezien dat het vóór dat Takkenkamp is gekomen ook al aanwezig was (en daar maakte ik me ook niet druk om).

Alleen ik zou wel verwachten dat het wegtrekt in de zomer / warme dagen. Maar Takkenkamp komt nog een keer langs toch? Zou inderdaad eerst even vragen of ze er in willen 'kijken' alvorens ze bijspuiten (weet ook niet wat voor effect dat moet hebben). Ben dus benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
Ja Takkenkamp komt volgende week vrijdag. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Wie heeft de gevulde boorgaten opnieuw laten hydrofoberen (impregneren)?

Ik heb eerder dit jaar mijn gevel laten renoveren en laten hydrofoberen. Vandaag is de spouwmuur geïsoleerd met parels.

Een van de bedrijven had op de offerte een half litertje Remmers (hydrofobeermiddel) gezet om zelf de gevulde boorgaten na een week nog eens te bespuiten. Anders konden die plekken in de toekomst zwart uitslaan werd verteld.

Het bedrijf dat het heeft uitgevoerd 'deed dat nooit' en kon het ook niet leveren (maar heeft wel wat puin uit de spouw verwijderd vooraf).

Nu blijkt echter dat het hydrofobeerspul (Remmers) vooral in grote hoeveelheden wordt verkocht... tenzij iemand een idee heeft? Of ga ik het niet doen en het risico nemen.

Moet ook nog iets verzinnen om vocht weg te houden van een stuk gevel met plantenbak ervoor waardoor er aarde direct tegen de gevel ligt. Er komt niet veel water in behalve dat aan een kant het in kan regenen en er een afdakje afwatert in de bak. Het stuk gevel wat daar uit was gezaagd om puin te verwijderen leek vochtig.

Advies is dus om water tegen te houden tussen aarde en bakstenen. Maar ja, waarmee? Stuk plexiglas tegen de muur en dan zand ertegen? Of EPDM plakken? In beide gevallen is het natuurlijk niet meer vochtregulerend en kan er eventueel sprake zijn van capillaire werking. Hopelijk kan het beperkt blijven tot dat stuk, want die anderhalve meter heb ik al uitgegraven en nog een paar meter bespaar ik me graag ;)

Van alle werklui die ik het afgelopen jaar over de vloer heb gehad vond ik deze toch wel het meest lomp tewerk gaan.

edit:
Inmiddels ook Remmers Funcosil SNL gevonden in 1L verpakking. In verhouding wel prijzig met verzendkosten :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2020 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bdgroot83
Daar ben ik weer zoals beloofd. Gisteren is Takkenkamp geweest en ik heb ze direct gevraagd om eerst met de endoscoop te kijken. Ze boorden 2 gaten en in het laatste gat dacht de isolateur dat hij tegen een steentje zat met zn endoscoop. Hij besloot daarom om een paar stenen weg te halen om de spouw te kunnen checken.
Uiteindelijk heeft hij 2 kleine stenen (ong diameter 3cm) eruit gehaald wat misschien het euvel kon zijn.
Voor de rest niet veel te zien, geen cementbaarden en het schuim + oude isolatiedeken zaten netjes op hun plek.
Hopen dat het probleem nu is opgelost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UJjh6TWhREOfI378f8KzDlVyvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a18gpb5XtwBCWgqgb4pDfL89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ5W6oGq4_wWRcaSrpUs7f7vlCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYSAyEt7KPn548UMOibxGdgq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:28
Twee kleine steentjes, 3cm doorsnee? Die zouden de vochtplekken hebben veroorzaakt? Ik hoop het voor je, en dat het nu dus weg zou zijn zou mooi zijn, maar het klinkt zo onwaarschijnlijk..?

Hebben ze uiteindelijk nog opnieuw wat ingespoten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdgroot83
Gramser schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:00:
Twee kleine steentjes, 3cm doorsnee? Die zouden de vochtplekken hebben veroorzaakt? Ik hoop het voor je, en dat het nu dus weg zou zijn zou mooi zijn, maar het klinkt zo onwaarschijnlijk..?

Hebben ze uiteindelijk nog opnieuw wat ingespoten?
Ja klinkt mij ook onwaarschijnlijk maar ik heb zelf ook nog gekeken en gevoeld en er was echt niks anders te zien/voelen.
Ze hebben opnieuw aminotherm in dat gedeelte gespoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Rukapul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:56:

Moet ook nog iets verzinnen om vocht weg te houden van een stuk gevel met plantenbak ervoor waardoor er aarde direct tegen de gevel ligt. Er komt niet veel water in behalve dat aan een kant het in kan regenen en er een afdakje afwatert in de bak. Het stuk gevel wat daar uit was gezaagd om puin te verwijderen leek vochtig.

Advies is dus om water tegen te houden tussen aarde en bakstenen. Maar ja, waarmee? Stuk plexiglas tegen de muur en dan zand ertegen? Of EPDM plakken? In beide gevallen is het natuurlijk niet meer vochtregulerend en kan er eventueel sprake zijn van capillaire werking. Hopelijk kan het beperkt blijven tot dat stuk, want die anderhalve meter heb ik al uitgegraven en nog een paar meter bespaar ik me graag ;)
Wij hebben ook zo'n plantenbak tegen de gevel, niet ideaal. Onze buren hadden het ook en die hebben er wat op verzonnen: uitgegraven en een houten constructie langs de binnenkant van de wanden van de bak gemaakt. Daarop rust een plank, die ze inmiddels met zink hebben bekleed, en waarop een laagje grint is gestort. Nooit 100% waterdicht natuurlijk, maar je zou een beetje afschot kunnen creëren van de woning af. En dat zink is natuurlijk ook niet nodig. Eventueel kit je het af langs de rand die aan de buitenmuur van je woning grenst.

Althans, zoiets gaan wij maar doen als we 'm gaan isoleren.

[ Voor 55% gewijzigd door Gramser op 30-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:31

H12

Rukapul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:56:
Ik had hetzelfde probleem bij het maken van plantenbakken tegen het huis (nadat de spouwmuur volledig geïsoleerd is). Ik heb een 'open' frame van houten balken tegen de muur gezet (let op de roosters van je kruipruimte). Dit om de muur vrij te houden ivm vochtregulatie. Daartegen een plexiglas plaat (of polycarbonaat), desgewenst in de kleur van je muur, als opsluiting van de grond. Als laatste zit er langs de hele binnenrand van de bak een DPC-folie (maar EPDM kan ook). Ik had het al voorbereid, maar de mannen van het isolatiebedrijf waren in ieder geval akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhastenb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
Hoi allemaal,

Met veel belangstelling lees ik alle berichten. En herken de "door het bomen het bos niet meer zien". Van elke adviseur krijg je een ander advies. En intussen weet ik het niet meer. Ik was eigenlijk van plan om te gaan voor Enverifoam. Maar dat is wel erg prijzig in vergelijking met parels.

Iemand ervaring met Enverifoam? Zowel isolatiewaarde als levensduur?
Ik hoor dus van bepaalde "experts" dat een schuim als Enverifoam na verloop van tijd verpulvert.

Mijn situatie:
Vrijstaand huis uit 1993, totaal oppervlak te isoleren 125m2
Spouw is 10cm waarvan 6cm gevuld met gewone, witte tempex.
Vanwege comfort wil ik graag bij isoleren omdat ik toch wel trek ervaar in huis.

Iemand nog tips?

[ Voor 0% gewijzigd door mhastenb op 05-12-2020 13:59 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mhastenb schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:22:

Vanwege comfort wil ik graag bij isoleren omdat ik toch we trek ervaar in huis.
Als je trek ervaart zul je eerst de oorzaak vast moeten stellen. Als het door tocht komt dan is kierdichting de meest logische maatregel.

Als het koudeval van de muur is dan extra isolatie, maar mogelijk in combinatie met aanpassing van het stookpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhastenb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
Het is koudeval, er is geen tocht volgens mij. Bij verbouwing alle kieren langs kozijnen afgepurd.
We stoken enkel op vloerverwarming, 20.5 graden overdag, 's nachts op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:13
Om ons huis nog wat meer te verduurzamen ben ik ook aan het kijken om extra spouwmuurisolatie te laten aanbrengen. De spouw is al gevuld met ongeveer 4-5cm glaswol. Totale spouw is 6 a 7 cm. Het betreft een vrijstaande woning uit 1989 met 180m2 woonruimte.

Tijdens de verbouwing is het volgende gedaan:

- HR++ glas
- Dak nageisoleerd met 140mm pir.
- Aanbouw is geïsoleerd met de laatste bouw normen
- Vloerisolatie 120mm pir.
- wtw ventilatie

Alleen de muren hebben nog de originele isolatie.
Ik zit echter nog met een aantal vragen:

1. Ons huidig verbruik is ongeveer 900-1000m3 aan gas per jaar (cv ketel incl douchen etc). Zou extra spouwmuurisolatie nog veel besparen kijkend naar de kosten? Of zou ik dit geld beter kunnen besteden aan iets anders? Het huis is nu gewoon comfortabel warm. Alleen de onder verdieping wordt verwarmd. Boven is het niet kouder dan 16 graden geworden afgelopen winter.

2. In het voorjaar willen we het huis wit verven. Zolang de verf damp open is is dit geen probleem bij na-isoleren toch?

3. Is na-isolatie überhaupt mogelijk en rendabel als de spouw al redelijk vol zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Robje1244 Ik heb op strategische plekken met een IR-thermometer de temperaturen
op de binnenmuren gemeten uiteraard bij lagere buitentemperaturen (< 5°C) tijdens een aantal dagen.
Strategische plekken zijn de hoeken en de aansluitingen met plafond en vloer.

Bij temperaturen in vrije hoeken! van<10-12°C (kamertemperatuur ca. 20°C)
heb je waarschijnlijk op die plek onvoldoende isolatie. Op zich nog geen ramp, maar:

"Vrije hoeken": Als je zo lage temperaturen meet in hoeken waar weinig of geen luchtcirculatie is
bijvoorbeeld nieuwe kast geplaatst? BINGO! - grote kans op condensatie en misschien schimmelvorming.

Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Laatst online: 23:32
Vraag.

Mijn ouders hebben een vrijstaand huis uit 1956
Gasverbruik is 2300m3 per jaar. 122m2 aan te isoleren oppervlakte.

Er is een ruimte in de spouw van 6cm. Er is gevoegd met snijvoegen.

Er zijn nu 2 bedrijven geweest die allebei iets anders zeggen.

Pluimers.
Vullen op 14mm met glaswol. EPS kan ook maar dat is duurder omdat ze het bovenste laagje alsnog vullen met glaswol om wegwaaien van bolletjes te voorkomen.
Bedrijven die dit niet zouden doen gebruiken teveel lijm bij EPS en daarom hoeven ze de bovenkant niet te vullen met glaswol. Daarnaast zou je een betere geluidsisolatie met glaswol hebben. Offerte bedrag €3750

Van de Bunt isolatie.
Vullen met EPS. Glaswol zou na 10 jaar zijn vochtwerende functie verliezen nat worden en instorten? Dit heb je niet bij EPS. Is dit waar? Glaswol kan wel maar niet op 14 mm dan zou de muur niet goed gevuld worden? Dit is volgens pluimers onzin. Offerte nog niet uitgebracht.

Iemand enig idee of dat waar is bij glaswol en je beter voor EPS kan kiezen? Nederland isoleert komt ook nog langs volgende week benieuwd wat die gaan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
ik zou met glaswol altijd achterdochtig blijven of het niet inzakt/wegdrukt. Dus bolletjes hier. Bij het slopen van de plafonds op de bovenste verdieping kwam ik hele plakaten tegen die naar binnen waren gespoten. iig het zat goed vol. Daarna nog meerdere gaten door de gevel geboord en steeds een vast pakket gezien van vastgelijmde epsbolletjes. Ik zou nu weer en altijd voor eps gaan.

De foamspray verouderd, glaswol zakt uit

het is wachten op de aerogelbolletjes dat lijkt mij de grootste vernieuwing

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
vangoghnl schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:22:
Vraag.

Mijn ouders hebben een vrijstaand huis uit 1956
Gasverbruik is 2300m3 per jaar. 122m2 aan te isoleren oppervlakte.

Er is een ruimte in de spouw van 6cm. Er is gevoegd met snijvoegen.

Er zijn nu 2 bedrijven geweest die allebei iets anders zeggen.

Pluimers.
Vullen op 14mm met glaswol. EPS kan ook maar dat is duurder omdat ze het bovenste laagje alsnog vullen met glaswol om wegwaaien van bolletjes te voorkomen.
Bedrijven die dit niet zouden doen gebruiken teveel lijm bij EPS en daarom hoeven ze de bovenkant niet te vullen met glaswol. Daarnaast zou je een betere geluidsisolatie met glaswol hebben. Offerte bedrag €3750

Van de Bunt isolatie.
Vullen met EPS. Glaswol zou na 10 jaar zijn vochtwerende functie verliezen nat worden en instorten? Dit heb je niet bij EPS. Is dit waar? Glaswol kan wel maar niet op 14 mm dan zou de muur niet goed gevuld worden? Dit is volgens pluimers onzin. Offerte nog niet uitgebracht.

Iemand enig idee of dat waar is bij glaswol en je beter voor EPS kan kiezen? Nederland isoleert komt ook nog langs volgende week benieuwd wat die gaan zeggen.
Ik heb hier ervaring met beide - EPS (grijze bolletjes, verlijmd) en Supafil (geimpregneerd glaswol).

Beide hangen heel erg van de verwerking af, oftewel degene die het uitvoert.
EPS moet namelijk verlijmd worden en dat luistert best wel nauw; in mijn vorige woning zag ik wel eens losse brokjes liggen op zolder alhoewel ik daar ook tevreden was over het resultaat. De lijm wordt namelijk tijdens het inspuiten vermengd met de bolletjes.

In mijn huidige woning is eerst bestaande isolatie uitgezogen (perlite, wat is dat een rommel zeg) en daarna Supafil ingespoten. Ik ben zeer tevreden over hoe strak dit zich vult - de kozijnen zijn namelijk vrij snel na vulling vervangen, en in de spouw zat het materiaal strak tegen de spouwlatten. Plus er is geen lijm nodig.
Die onzin van maar 10 jaar vochtwerend zou ik niet serieus nemen.

Hoe bedoel je 'op 14mm'? In de zin van het boorgat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Laatst online: 23:32
Bedankt voor de antwoorden allebei.

Pluimers wil boren op 14 mm en dan glaswol inspuiten. Van de Bunt zegt dat boren en vullen op 14 mm niet kan omdat er dan te weinig door past en de muur niet goed opvult. Grappige is wel dat vd bunt een folder gaf van supafil en daar staat in dat het wel kan 🤣. Maar goed wie geloof je dan?

Volgens iemand anders die ik sprak is supafil het nieuwe asbest vanwege de glasvezels. Is hier wat van waar?
Destralak schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:22:
[...]

Ik heb hier ervaring met beide - EPS (grijze bolletjes, verlijmd) en Supafil (geimpregneerd glaswol).

Beide hangen heel erg van de verwerking af, oftewel degene die het uitvoert.
EPS moet namelijk verlijmd worden en dat luistert best wel nauw; in mijn vorige woning zag ik wel eens losse brokjes liggen op zolder alhoewel ik daar ook tevreden was over het resultaat. De lijm wordt namelijk tijdens het inspuiten vermengd met de bolletjes.

In mijn huidige woning is eerst bestaande isolatie uitgezogen (perlite, wat is dat een rommel zeg) en daarna Supafil ingespoten. Ik ben zeer tevreden over hoe strak dit zich vult - de kozijnen zijn namelijk vrij snel na vulling vervangen, en in de spouw zat het materiaal strak tegen de spouwlatten. Plus er is geen lijm nodig.
Die onzin van maar 10 jaar vochtwerend zou ik niet serieus nemen.

Hoe bedoel je 'op 14mm'? In de zin van het boorgat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
Mooi topic dit. Ik zie dat er vanuit andere spouw-muur-vragen ook veel naar wordt verwezen, als een soort "lees dit ook eerst eens"-topic ;) .. Erg interessant.

Ik heb een vervolg-vraag, hoop dat die hier ook bij mag / past, anders hoor ik het graag. Een heel nieuw topic er voor openen lijkt mij ook niet zo logisch toch?

Ik ga zelf ook op korte termijn e.e.a. isoleren / upgraden en zie dat er ondanks dat het iets soberder wordt nog steeds subsidies zijn voor de diverse isolatiemaatregelen. Via de ISDE subsidie (https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde) .. Een voorwaarde is dan wel dat je aan minimum-meters moet voldoen en dat je minimaal twee zaken aanpakt..

Bij spouwmuurisolatie is dat 20m2. In mijn geval (klein huis, tussenwoning, jaren '20) ga ik daar net niet aan komen als je echt de gevel-meters telt en daar het kozijn/glaswerk vanaf trekt. Is jullie ervaring dat een isolatie-boer dan gewoon globaal gaat kijken en bij bijv 15m2 vervolgens gewoon 20m2 op de offerte zet zodat je die 100 euro (5 euro per m2) nog kan meepakken? Of gaan die echt met de meetlat en notitieblok meten en de werkelijke vierkante meters benoemen? Qua kosten zal het niet veel uitmaken lijkt mij want de overhead bij zo'n kleine woning is wellicht groter dan een paar extra parels?

Daarnaast overweeg ik ook al mijn glaswerk te vervangen. Daar kom ik – netjes metende – ook nét niet aan de vereiste 10m2 aan glas. Zelfde vraag hier eigenlijk: hoe staan die m2's meestal of offertes? Als schatting of als werkelijke specficatie op basis van de inmeting van elk raampje?

Overigens begrijp ik niet helemaal waarom de overheid dit soort mimima aanhoudt. Er zijn in Utrecht 1001 woningen zoals de mijne, met label G en 'laaghangend fruit' qua isolatie. Waarom zou je dat niet subsidieren, 4 huishoudens die samen 30m2 glas en 70m2 spouw isoleren is toch net zo interessant als die ene grote vrijstaande villa met in totaal dezelfde oppervlaktes? Of mis ik iets :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:46

martijn v o

Certified by Enphase.

Correct en helemaal met je eens.
Is wel vervelend. De aannemer hoeft op de offerte ook niet de m2 te noemen ze kunnen volstaan met een omschrijving en een prijs. Wat er nog wel bijkomt is dat je een uitvoerdersformulier moet invullen (door aannemer) waar de m2 wel op ingevuld dienen te worden.
Of ze dus als er iets te kort komt iets extra's willen invullen is dus maar de vraag.

Spouwmuur minimum is overigens 15m2 en geen 20m2.
Glas moet je even creatief zijn heb je een dakraam of een strookje in je voordeur dan laat deze ook meenemen. Het mag afgerond worden op hele m2 dus 9,5 is al voldoende.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 09:30
Ondertussen ben ik ook aan het kijken voor spouwmuurisolatie.
Echter heb ik verschillende partijen over de vloer gehad en kom ik er helaas niet meer uit.....

Situatie:
Begin jaren 70 woning.
Spouw (6cm) gevuld met UF-schuim, echter is de isolatie erg onderbroken/verpulverd, er hangen dus nog enkele "vlokken"/M2.
Verder is de spouw redelijk schoon gemetseld en weinig last van cementbaarden of puin op de bodem.
Ook heb ik op dit moment geen last van vochtdoorslag door de onderbroken isolatieschil, dit is dus niet de aanleiding om er iets mee te gaan doen.

de 3 bedrijven die een schouwinspectie hebben uitgevoerd vertellen allen een ander verhaal.
Wel verkopen ze alledrie de "standaard" methodes (EPS parels, inblazen wol en foam)
Bedrijf 1 --> EPS parels inblazen, het resterende UF-schuim zou verpulveren door de druk.
Bedrijf 2 --> Door het vullen met foam zullen de "vlokken" UF-schuim worden opgevuld. hierdoor weer een complete isolatiedeken. (Mijn vraag: maakt het verschil in isolatiewaarde nog iets uit i.v.m. koudebrug --> Vochtdoorslag?)
Bedrijf 3 --> Kunnen hier niet isoleren, alvorens te isoleren zal de spouw vrij gemaakt moeten worden van het UF-schuim anders krijg je last van vochtdoorslag.

Ondertussen weet ik dus niet meer wat de geschikte oplossing zou kunnen zijn.
Voor mijn gevoel klinken alledrie de verhalen wel acceptabel, Online vind je vooral de antwoorden van bedrijf 2 en 3 terug (Foam of leegmaken).
Terwijl de spouw laten leegmaken mogelijk de beste oplossing is, is dit ook een erg dure oplossing.
Hierdoor valt deze optie enigzins af.

Zitten hier toevallig nog ervaringsdeskundige met UF-schuim in de spouw?
Welke keuze hebben jullie gemaakt of zouden jullie maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 18:42
De eerste optie indien(!) er genoeg ruimte is om EPS parels in te blazen.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb vanmiddag een isolatiebedrijf over de vloer gehad, voor het isoleren van onze ongeïsoleerde garage (half verbonden met het huis, en daarom zorgt het voor een behoorlijk onaangename kou in de entreehal) en het aanbrengen van extra isolatie in de spouw van het woonhuis. Het woonhuis zelf heeft volgens de tekening een 10cm spouw heeft met 6cm glaswoldekens. Als ik de totale dikte van de gevel opmeet, dan zou dat ook moeten kloppen. Woning uit 1989. In onze vorige woning hadden we ook Supafil laten aanbrengen, daar met een lege spouw, het verschil was echt dag en nacht wat betreft comfort en stookkosten!

De partij die hier nu was, die kan de garage doen, maar de rest van het huis wil hij eigenlijk niet aan beginnen. Hij meet ongeveer 2,5/3cm, wat volgens hem te weinig is aangezien het dan zou kunnen klonteren bij het inspuiten en vervolgens voor vochtproblemen zorgen. Met een schuim werken vindt hij niks, omdat dit onder invloed van zonbelasting al na een jaar of 10 zou vergaan en het daarna alleen maar lastiger is om nog wat nieuws te doen. Ik had geen hele slechte indruk bij deze man op basis van het gesprek, maar ergens kan ik me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat hij het gewoon te ingewikkeld vindt, mede ook op basis van de offerte die hij vervolgens voor de garage stuurt.

Ik snap dat die extra 3/4cm relatief weinig verschil gaat maken, aangenomen dat de isolatiedekens nog op hun plek zitten. Toch is het wat mij betreft wel de moeite waard als daarmee net even dat stuk extra comfort wordt geboden.

Heeft iemand ervaringen met het naisoleren van een spouw waar al glaswol in zit? Gaat dat inderdaad problemen opleveren zonder de hele spouw leeg te halen? Het foam heb ik zelf inderdaad ook het minst gevoel mee, maar wellicht is dat onterecht. Mijn logica zegt gewoon dat je met schuim de bestaande isolatie platdrukt en daar vervolgens 1,5cm materiaal hebt zitten die eigenlijk niks meer bijdraagt aan de isolatie, netto schiet je er dan niet heel veel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
mhastenb schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:59:
Het is koudeval, er is geen tocht volgens mij. Bij verbouwing alle kieren langs kozijnen afgepurd.
We stoken enkel op vloerverwarming, 20.5 graden overdag, 's nachts op 19 graden.
Wij gaan volgende week onze spouw van 6,5 cm laten vullen met Supafil door Takkenkamp. Onze bijkeuken waar al isolatiemateriaal in zat ( 3 cm over) vullen ze met aminotherm.

Ik lees dat jij de vloerverwarming 's nachts op 19 graden zet. Wij houden hem altijd op 20,5 graden. Is het echt voordeliger om de temperatuur 's nachts 1,5 graad te laten zakken en dan in de ochtend weer opstoken?

Wij hebben de vloerverwarming op 50cm schuimbeton met daarbovenop 8cm anhydriet en een tegelvloer.
Voor mijn gevoel stookt deze vloer redelijk snel een paar graden op.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:34
In mijn tweekapper van 1988 zit 5cm glaswol in een spouw van ca10cm. Dit heb ik een tiental jaren geleden door pluimers na laten isoleren met, ik durf het bijna niet te noemen, purschuim. Perfect resultaat, geen rare ziektes aan over gehouden. Ik heb laatst een gat van 9cm door de spouw geboord voor de doorvoer van twee leidingen voor het aansluiten van mijn wp, en het schuim heeft het glaswol 2.5cm in gedrukt. Het schuim was nog in perfecte conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
Ik denk dat ik volgende week iemand langs laat komen hier (in Duitsland) om de spouw eens nader te bekijken.

Vandaag even contact gehad met de man en we kunnen onze spouw, mits die natuurlijk groot genoeg is én niet vol met rotzooi zit, vol laten spuiten met Tempex korrels. Ik weet nog even niet welke dat exact is, maar daar kom ik nog op terug.

Nadeel hiervan zou zijn dat die korrels los liggen en als je dan een kozijn wilt vervangen (wat we t.z.t. nog willen doen), er uit zouden vallen. Een andere optie is dan glaswol, kostte een paar honderd euro meer maar niet veel.

Hij had een aantal vergelijkbare huizen in de buurt gedaan en gaf een vaste prijs van 3k voor die Tempex korrels en ~3.2k voor glaswol. Volgende week mag hij eens langskomen om te kijken hoe het zit met de spouw.

Ik heb nog aangekaart dat ons huis helemaal wit geverfd is maar dat we niet weten of de verf dampopen of dampdicht is. Hij zei dat hij in de loop der jaren al een aantal andere huizen in de buurt waarvan het type verf ook onbekend was had gedaan en dat er tot nu toe nog geen klachten waren. Mooi, want daar maakte ik me wel even zorgen over. Als hij dan ook nog even zwart op wit kan zetten dat er gewoon garantie is vind ik het prima :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 19:01
kmf schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:06:
1800 euro had ik trouwens betaald voor Aminotherm voor 88m2 oppervlak volgens offerte.
In praktijk hebben de applicateurs een stukje van 12m2 meegenomen. Deze was niet in de prijs inbegrepen en staat expliciet als "niet-toegankelijk" op de offerte. Het team kon er dus gelukkig wel bij. En mijn koffie is dan ook heel erg lekker.
Hoe bevalt het ondertussen?. Vandaag takkenkamp op bezoek geweest voor een offerte voor 91m2 18mm spouwmuur. Bedrag komt aardig overeen.

[ Voor 37% gewijzigd door Deef_K op 19-01-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
Bij ons is Takkenkamp vandaag langs geweest om de spouw (6,5 cm) te isoleren met Supafil. Ik ben eigenlijk verbaasd hoe snel deze twee mannen de klus hebben geklaard. Er stond volgens de planning twee halve dagen voor, maar ze hebben het vandaag al af gekregen. Ze zijn in totaal plus minus 3 uurtjes bezig geweest.
Waren ze bij jullie ook zo snel klaar? Aankomende dinsdag komt Takkenkamp terug om de bijkeuken met Aminotherm te isoleren.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 14:01
zwembroek schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:53:
Bij ons is Takkenkamp vandaag langs geweest om de spouw (6,5 cm) te isoleren met Supafil. Ik ben eigenlijk verbaasd hoe snel deze twee mannen de klus hebben geklaard. Er stond volgens de planning twee halve dagen voor, maar ze hebben het vandaag al af gekregen. Ze zijn in totaal plus minus 3 uurtjes bezig geweest.
Waren ze bij jullie ook zo snel klaar? Aankomende dinsdag komt Takkenkamp terug om de bijkeuken met Aminotherm te isoleren.
Vanmorgen is hier ook geïsoleerd met supafil, om 08.00 uur stonden ze er en rond 10.45 was het alweer klaar. Ging om 64m2.

Hier een spouw van +/- 6cm. Verbaasde mij ook hoe snel de boel klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:02
Wij zien door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een vrijstaande jaren 30 woning gekocht waar nog helemaal geen isolatie aanwezig is. De buitenmuur isoleren is geen optie omdat dit de uitstraling van het huis wegneemt. Voorzetwanden met isolatie vinden wij ook geen omdat omdat je daardoor ruimte verliest in huis en dat daardoor de jaren 30 vensterbanken en kantelaaf afwerking zal verdwijnen. We hebben dus de keus gemaakt voor spouwmuurisolatie. Wij horen niet zulke beste dingen over PUR. Dit zou slecht voor de gezondheid kunnen zijn en het zou je muren uit elkaar kunnen drukken. Wat blijft er dan over? Voor ons is geluidsisolatie het minst belangrijke. Het huis staat in de middel of nowhere. Wat zouden jullie ons adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 22:39

Vae Victus

Awesome God

Sunri5e schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:38:
Wij zien door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een vrijstaande jaren 30 woning gekocht waar nog helemaal geen isolatie aanwezig is. De buitenmuur isoleren is geen optie omdat dit de uitstraling van het huis wegneemt. Voorzetwanden met isolatie vinden wij ook geen omdat omdat je daardoor ruimte verliest in huis en dat daardoor de jaren 30 vensterbanken en kantelaaf afwerking zal verdwijnen. We hebben dus de keus gemaakt voor spouwmuurisolatie. Wij horen niet zulke beste dingen over PUR. Dit zou slecht voor de gezondheid kunnen zijn en het zou je muren uit elkaar kunnen drukken. Wat blijft er dan over? Voor ons is geluidsisolatie het minst belangrijke. Het huis staat in de middel of nowhere. Wat zouden jullie ons adviseren?
Wij zijn ook bezig met kijken naar opties voor onze woning uit 1941. Momenteel nergens isolatie. Wat betreft de spouw krijg ik eigenlijk alleen maar offertes voor HR++ parels of supafil glaswol. Volgens mij maakt het qua isolatiewaarde niet uit welk product je neemt. Supafil glaswol geeft een klein beetje geluidisolatie. Elke installateur heeft zo'n eigen voordelen voor het product wat hij aanprijst. Je zou het hele topic is door moeten lezen of je iets tegenkomt wat op jouw situatie het beste van toepassing is.
Laat gewoon meerdere partijen langs komen en kijk is wat ze aanbieden in jouw situatie.
Kijk ook eens op de website van Milieucentraal.

Vragen die ik zelf nog heb:
-Welke van de 2 (supafil of HR++ parels) voert het beste vocht af?
-Supafil glaswol is bewerkt met een vochtafstotende coating, hoe lang blijft dit goed?
-HR++ Parels worden verlijmd ingespoten maar toch schijnen ze na verloop van tijd uit je spouw te kunnen waaien, klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Vae Victus op 31-01-2021 21:03 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit jaar wil ik ook de spouw van mijn 1977 huis (na)isoleren.
De gebruikte steen is erg poreus dus het buitenspouwblad wordt bij regen erg nat.
Heb mijn twijfels over vochttransport in combinatie met de isolatie.

Nu moeten de gevels ook gevoegd worden. Daarna wil ik de gevels laten hydrofoberen. Hoop maar weet niet zeker of het doorslaan dan tot het verleden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Balletje is bij mijn ouders gaan rollen om eens te kijken naar spouwmuurisolatie.
Woning van 1979, inhoud ~ 485m3 en geveloppervlak (exclusief ramen/deuren) zo'n 130 m2.
Huidige isolatie is een of andere noppenfolie, exact type mij onbekend, maar lijkt erg veel op dit.
(Bij verbouwing van badkamer en daarbij boren van gat door buitenmuur voor ventilatie konden we dit zien)

Woning is zoiets (plaatje van Google), garage heeft geen spouw en geen kruipruimte.
(maar ook niet verwarmd dus isolatie niet nodig)

Binnenkort komt Pluimers voor een gesprek. Als ik m'n vader goed begreep was Pluimers nog niet direct voorstander van het isoleren van de spouw, maar dat de vloer juist interessant zou zijn.
De vloer is een broodjesvloer boven een ruime kruipruimte (je kunt er voorover gebogen doorlopen en heeft ook een betonnen vloer.

Heb dit topic en elders op internet al wat in de gaten gehouden de laatste maanden om wat informatie te verzamelen maar het is helaas nog niet allemaal heel eenvoudig.
Je hebt foam, wol en parels en elk lijken hun voor- en tegenstanders te hebben.

Ben dus benieuwd waar Pluimers mee komt, hoewel ik m'n vader sterk aan heb zitten raden om niet maar 1 bedrijf te benaderen maar i.i.g. nog een.

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 23-02-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Piet91 als er ook maar iets in de spouw zit doet pluimers al niets, de meeste bedrijven ook niet. denk dat enkel envirotherm/aminotheraanbieders iets doen

daaraast, vloerisolatie is qua comfortniveau niet zo goed als spouwmuuriso moet ik zeggen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:01:
@Piet91 als er ook maar iets in de spouw zit doet pluimers al niets, de meeste bedrijven ook niet. denk dat enkel envirotherm/aminotheraanbieders iets doen

daaraast, vloerisolatie is qua comfortniveau niet zo goed als spouwmuuriso moet ik zeggen
Misschien hebben ze daarom gezegd dat de muren isoleren niet zo veel nut heeft; ze doen het zelf niet of willen het niet doen.

Vloerisolatie zouden wel zelf nog wel kunnen doen omdat we een ruime kruipruimte hebben en platen kun je zelf ook tegen de vloer monteren.

Dus met een bestaande noppenfolie in de spouw is alleen Aminotherm een optie.
Geloof dat ik in het verleden ook wel eens over Tweakers heb gelezen met folie en die parels of wol hebben laten doen.

Nou ja; morgen maar eens aanhoren en kijken of ik hem bijv. nog eens Takkenkamp kan laten contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Vae Victus schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Wij zijn ook bezig met kijken naar opties voor onze woning uit 1941. Momenteel nergens isolatie. Wat betreft de spouw krijg ik eigenlijk alleen maar offertes voor HR++ parels of supafil glaswol. Volgens mij maakt het qua isolatiewaarde niet uit welk product je neemt. Supafil glaswol geeft een klein beetje geluidisolatie. Elke installateur heeft zo'n eigen voordelen voor het product wat hij aanprijst. Je zou het hele topic is door moeten lezen of je iets tegenkomt wat op jouw situatie het beste van toepassing is.
Laat gewoon meerdere partijen langs komen en kijk is wat ze aanbieden in jouw situatie.
Kijk ook eens op de website van Milieucentraal.

Vragen die ik zelf nog heb:
-Welke van de 2 (supafil of HR++ parels) voert het beste vocht af?
-Supafil glaswol is bewerkt met een vochtafstotende coating, hoe lang blijft dit goed?
-HR++ Parels worden verlijmd ingespoten maar toch schijnen ze na verloop van tijd uit je spouw te kunnen waaien, klopt dit?
En, wat is het uiteindelijk geworden? In mijn zoektocht merkte ik dat eigenlijk vrijwel elke isolatieboer die parels of supafill gebruikt maar één van die twee materialen toepast en er van overtuigd is dat die beter is dan de andere. Zo zegt een van de parel-liefhebbers dan wol nog wel eens “uitzakt” en meer kans geeft op vochtproblemen bij oude huizen, na verloop van tijd. En de glaswolboer had ook wel weer redenen om te zeggen dat dat juist beter was. Een van de weinige objectieve voordelen van een van de twee lijkt dat glaswol iets meer akoedtische isolatie geeft. Verder verschillen nog de minimale boordiameters maar daar zit ook niet helemaal consensus in qua wie wat zegt en wat er in de brochure staat.

Zelf komen ze bij mij over een maandje van die zwarte parels de spouw in spuiten. 750 euro all in (incl. spouwmuurscheiders en ventilatieroosters) voor een jaren 20 tussenwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Valorian schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:03:
[...]

En, wat is het uiteindelijk geworden? In mijn zoektocht merkte ik dat eigenlijk vrijwel elke isolatieboer die parels of supafill gebruikt maar één van die twee materialen toepast en er van overtuigd is dat die beter is dan de andere. Zo zegt een van de parel-liefhebbers dan wol nog wel eens “uitzakt” en meer kans geeft op vochtproblemen bij oude huizen, na verloop van tijd. En de glaswolboer had ook wel weer redenen om te zeggen dat dat juist beter was. Een van de weinige objectieve voordelen van een van de twee lijkt dat glaswol iets meer akoedtische isolatie geeft. Verder verschillen nog de minimale boordiameters maar daar zit ook niet helemaal consensus in qua wie wat zegt en wat er in de brochure staat.

Zelf komen ze bij mij over een maandje van die zwarte parels de spouw in spuiten. 750 euro all in (incl. spouwmuurscheiders en ventilatieroosters) voor een jaren 20 tussenwoning.
Ik heb beide gehad (vorige huis parels, huidig huis supafil) en het werkt beide gewoon prima.
Mijn aannemer - die al 30 jaar spouwen vult - gaf aan zowat alle spouwmuurisolatiesoorten al te hebben uitgeprobeerd. Hij vond Supafil het fijnste product qua verwerking, uitvulling, eigenschappen. Hij gaf aan wel eens een muur te hebben afgebroken waar het inzat. Zat er nog perfect in na vele jaren.

Parels moeten verlijmd worden en dat komt vrij nauw. Sommige partijen pompen de lijm met de hand, dan is de mengverhouding vaak niet consistent in de spouw.

Dit is natuurlijk ook een mening :) maar de argumenten klonken mij wel logisch in de oren.

Ik denk dat het er ook op neerkomt hoe secuur de partij de spouw vult. Dus afstand en positie boorgaten, apparatuur die bij de juiste druk afslaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hier toch wat ontgoocheld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Piet91 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:46:
Hier toch wat ontgoocheld.

[...]

Uitgaande van zo'n 140m2 gaf hij een ruwe schatting van zo'n €5800 en besparing van misschien zo'n 20%. In dit geval is dat zo'n €450 besparing per jaar.

[...]

Qua besparing en terugverdientijd kan dit dus nooit uit [...]
TVT is een absurde maat. Wat ooit een maat was om no-brainer investeringen duidelijk te maken is nu de ondernorm geworden voor velen.

Jaarlijks 450 besparen op een investering van 5800 geeft een rendement van bijna 8% per jaar. Dat is hoog. Het is zelfs heel hoog voor een praktisch risicovrije investering. En met de verwachting dat energieprijzen (in elk geval gas) sterker stijgt dan inflatie is het werkelijke rendement op termijn naar verwachting zelfs nog hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Jaarlijks 450 besparen op een investering van 5800 geeft een rendement van bijna 8% per jaar. Dat is hoog. Het is zelfs heel hoog voor een praktisch risicovrije investering. En met de verwachting dat energieprijzen (in elk geval gas) sterker stijgt dan inflatie is het werkelijke rendement op termijn naar verwachting zelfs nog hoger.
en mocht de huizenmarkt ooit nog afkoelen verkoop je je huis in iedergeval makkelijker en wellicht heeft iemand er nog een paar centjes voor over.

en wellicht kan @Piet91 nog een paar euro terugkrijgen
https://www.isolatie-info...ubsidie-spouwmuurisolatie

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 24-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:31:
TVT is een absurde maat. Wat ooit een maat was om no-brainer investeringen duidelijk te maken is nu de ondernorm geworden voor velen.

Waarom zo aanvallend? Ik dacht dat dit topic bedoelt was om over de (technische) mogelijkheden van spouwmuurisolatie te hebben en dat we als Tweakers hier berekenend en technisch naar kijken.
Het gaat hier bijvoorbeeld al bijna 1000 reacties over feitelijk de afweging tussen parels, wol en foam.

En zo'n rendement is leuk, maar dat gaat dus pas spelen over 13 jaar. En laten we eerlijk zijn, met hun leeftijd zou het ook kunnen zijn dat ze dan niet meer eens leven. Of dat ze helemaal teruggetrokken zijn naar bijv. alleen de keuken en slaapkamer of verhuisd zijn naar een verpleeghuis o.i.d.

Punt blijft dat ze pak 'm beet €6000 moeten investeren waar ze mogelijk weinig van merken en financieel dus ook niet gaan merken.
twain4me schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:44:
en mocht de huizenmarkt ooit nog afkoelen verkoop je je huis in iedergeval makkelijker en wellicht heeft iemand er nog een paar centjes voor over.
Gezien de woningmarkt hier gaat dat weinig effect hebben.
(En dan zou je in ergste geval als verkoper dan nog kunnen isoleren met producten/kennis van die tijd)
en wellicht kan @Piet91 nog een paar euro terugkrijgen
https://www.isolatie-info...ubsidie-spouwmuurisolatie
Nee, dat geldt alleen als je 2 verschillende zaken aanpast. Hier is alles al dubbel glas op enkele ramen na; die worden waarschijnlijk vervangen maar dat is minder dan de benodigde 10m2.
Dak gaat niet geïsoleerd worden (dat is die al en meer isolatie zou complete verbouwing betekenen).
Alleen vloerisolatie zou evt. kunnen, maar dat kunnen we goedkoper zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:15

-tom-562

Oliesjeik

Vorige week is er een adviseur van Susteen (/Achterhoekse bespaar actie) langs geweest. Voorheen had ik al 2 personen langs laten kopen (eentje voor parels en de ander voor aminothermschuim), de eerste wilde er niet aan beginnen i.v.m. een te smalle spouw (rond de 40mm) en de aanwezigheid van mortelbruggen. Op advies van hem contact gezocht met de 2e persoon/bedrijf die met aminothermschuim werkt (i.v.m. de smalle spouw), die heeft in hetzelfde geboorde gat gekeken als de eerste persoon. Zijn conclusie was ook, niet aan beginnen i.v.m. aanwezigheid mortelbrug(gen).
De adviseur van Susteen heeft op meerdere plekken gekeken (gaten geboord) en zag eigenlijk alleen op die ene plek waar voorheen geboord was een redelijke mortelbrug (toegegeven, het zag er niet extreem netjes uit maar de spouw was niet vervuild ofzo). Hij zag niet perse een groot risico op koudebruggen. Zijn advies was wel om de gevel te impregneren om eventuele vochtdoorslag te voorkomen. Wat volgens hem ook niet optimaal was, was dat er over het hele huis (vrijstaand) maar 4 ventilatieroosters voor de kruipruimte waren, de kruipruimte was ook erg vochtig. Het plaatsen van extra ventilatieroosters kon ook al helpen tegen vochtdoorslag.

Nu ben ik in dubio... de offerte viel mij niet tegen (1560 euro voor 80m2, EPS parels, inclusief 4 ventilatieroosters inmetselen). De Rc waarde is niet heel hoog (1,3), maar ik verwacht dat het comfort er wel op vooruit gaat. Ter info, ons huis is vlak na de oorlog gebouwd, maar zo'n 18 jaar geleden gemoderniseerd/uitgebouwd. De uitbouw heeft b.v. wel fatsoenlijke spouwisolatie (en het dak en vloer zijn ook geïsoleerd). Het enige wat niet geïsoleerd is, is het 'oude' huis, waar ook net onze zithoek is. Vooral 's avonds in de winter als de CV uitschakelt (tijdprogramma) voel je het in de zithoek koeler worden. Ik ben alleen bang (nouja, vooral mijn vriendin :P) voor vochtproblemen, daar zitten we niet op te wachten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldjanssen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 09:06
wij hebben een jaren 60 woning welke volgens de bouwtekening een gedeelde spouw van +- 4-5 cm bevat. Nu vroeg ik me af of deze spouw ook te vanaf boven (vanaf zolder) omlaag te isoleren voor een betere geluidsisolatie en zo ja welk materiaal is daar het meest geschikt voor?

wij hebben was een verbouwing achter de rug en zelfs met voorzetwand in de woonkamer kunnen wij meegenieten van de conversaties van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
@ronaldjanssen Bij woningscheidende muren wordt tegenwoordig (dacht sinds de jaren zeventig) een ankerloze spouw toegepast.
Mocht in jouw spouw ankers zijn toegepast dan kunnen die het geluid van de ene naar de andere muur overdragen.

Ben bang dat isoleren dan niet zoveel helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:20

13art

Moderator Mobile
Nu achteraf weet ik niet of ik ons huis weer met parels zou isoleren. Na elke periode met harde wind vinden we weer opnieuw van die parels in de tuin. Geen idee waar ze er uit komen zetten maar je blijft ze steeds weer terug vinden. Niet alleen los, soms ook als een 'klompje'.

We zijn ook niet de enige zo te zien:
https://www.rtlnieuws.nl/...aag-als-isolatiemateriaal

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:32

_Arthur

blub

13art schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:45:
Nu achteraf weet ik niet of ik ons huis weer met parels zou isoleren. Na elke periode met harde wind vinden we weer opnieuw van die parels in de tuin. Geen idee waar ze er uit komen zetten maar je blijft ze steeds weer terug vinden. Niet alleen los, soms ook als een 'klompje'.
Die "gaatjes en kiertjes" zijn het natuurlijk niet. Want die zie je en daar is iets aan gedaan.

De vaak niet goed dichtgemaakte spouw aan de bovenzijde (bij je dak aansluiting) is vaak de boosdoener; die zie je namelijk niet. Isolatiemateriaal is onder de dakpannen gekomen en waait weg bij veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Iemand bij mij in de buurt verliest die isolatie ook. Maar geen zorgen, die persoon kan het uit mijn tuin komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 10:38
Heb vorige week een offerte gekregen voor ‘thermofoam’. Wij hebben een vrijstaand huis uit 87 en ongeveer 125m2 spouwmuur van rond de 6cm met daarin glaswol.

Spouw zag er prima uit, vond alleen de kosten vrij hoog: 4600 euro (incl hoogwerker van rond de 600 euro).

Is dit een prijs die redelijk is? Ik heb ook nog nooit gehoord van ‘thermofoam’. Was volgens de verkoper uniek en nieuw, enige bedrijf wat dat verkoopt.

[ Voor 17% gewijzigd door talkatoo op 15-03-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is dat niet weer net zoiets als aminotherm? Uniek en nieuw. Hm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
-tom-562 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:11:
Vorige week is er een adviseur van Susteen (/Achterhoekse bespaar actie) langs geweest. Voorheen had ik al 2 personen langs laten kopen (eentje voor parels en de ander voor aminothermschuim), de eerste wilde er niet aan beginnen i.v.m. een te smalle spouw (rond de 40mm) en de aanwezigheid van mortelbruggen. Op advies van hem contact gezocht met de 2e persoon/bedrijf die met aminothermschuim werkt (i.v.m. de smalle spouw), die heeft in hetzelfde geboorde gat gekeken als de eerste persoon. Zijn conclusie was ook, niet aan beginnen i.v.m. aanwezigheid mortelbrug(gen).
De adviseur van Susteen heeft op meerdere plekken gekeken (gaten geboord) en zag eigenlijk alleen op die ene plek waar voorheen geboord was een redelijke mortelbrug (toegegeven, het zag er niet extreem netjes uit maar de spouw was niet vervuild ofzo). Hij zag niet perse een groot risico op koudebruggen. Zijn advies was wel om de gevel te impregneren om eventuele vochtdoorslag te voorkomen. Wat volgens hem ook niet optimaal was, was dat er over het hele huis (vrijstaand) maar 4 ventilatieroosters voor de kruipruimte waren, de kruipruimte was ook erg vochtig. Het plaatsen van extra ventilatieroosters kon ook al helpen tegen vochtdoorslag.

Nu ben ik in dubio... de offerte viel mij niet tegen (1560 euro voor 80m2, EPS parels, inclusief 4 ventilatieroosters inmetselen). De Rc waarde is niet heel hoog (1,3), maar ik verwacht dat het comfort er wel op vooruit gaat. Ter info, ons huis is vlak na de oorlog gebouwd, maar zo'n 18 jaar geleden gemoderniseerd/uitgebouwd. De uitbouw heeft b.v. wel fatsoenlijke spouwisolatie (en het dak en vloer zijn ook geïsoleerd). Het enige wat niet geïsoleerd is, is het 'oude' huis, waar ook net onze zithoek is. Vooral 's avonds in de winter als de CV uitschakelt (tijdprogramma) voel je het in de zithoek koeler worden. Ik ben alleen bang (nouja, vooral mijn vriendin :P) voor vochtproblemen, daar zitten we niet op te wachten.
Als je op 1 plek mortelbrug(gen) hebt dan kun je toch eenvoudig een paar stenen uit laten slijpen om die te verwijderen?

Kruipruimte kun je extra laten ventilleren door renovatiekokers.

minder offtopic: Wat betreft die hoek in de kamer is isoleren een ding, maar net zo hard geldt om de massa warm te krijgen en niet te ver af te laten koelen. Een geleidelijker maar langer stookpatroon kan daarbij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

talkatoo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:59:
Heb vorige week een offerte gekregen voor ‘thermofoam’. Wij hebben een vrijstaand huis uit 87 en ongeveer 125m2 spouwmuur van rond de 6cm met daarin glaswol.

Spouw zag er prima uit, vond alleen de kosten vrij hoog: 4600 euro (incl hoogwerker van rond de 600 euro).

Is dit een prijs die redelijk is? Ik heb ook nog nooit gehoord van ‘thermofoam’. Was volgens de verkoper uniek en nieuw, enige bedrijf wat dat verkoopt.
Nogal aan de prijs. Voor 156m2, met 5-6cm aminotherm was ik 3k kwijt. EnviroFoam zat hier 200,- boven qua offerteprijs.

Aminotherm, Thermofoam en EnviroFoam verschillen minimaal met elkaar qua samenstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 15-03-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:18

Dat is dik 30 euro de meter, dat is belachelijk duur. Tenzij je spouw 15cm breed is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hmm, ik wordt afgebrand als ik een m2 prijs van €41 (te) duur vindt en nu wordt een m2 prijs van €37 belachelijk duur gevonden.

Wat kan de Tweakers community heerlijk consequent zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Piet91 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:11:
Hmm, ik wordt afgebrand als ik een m2 prijs van €41 (te) duur vindt en nu wordt een m2 prijs van €37 belachelijk duur gevonden.

Wat kan de Tweakers community heerlijk consequent zijn. :P
Pluimers is dan ook de allerduurste en Thermofoam op de 2e plek 8)

In dit topic staan genoeg mensen met waarmee ze hun spouw isoleren, hoeveel m2 en wat het ze heeft gekost.

M2 heeft natuurlijk een grote invloed op de gemiddelde prijs per m2 + of er van hoogwerkers etc gebruik gemaakt moet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 15-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-07 20:45

Dat is belachelijk veel geld. Een lege spouwmuur isoleren met wol of EPS kost de helft en levert een groter verschil op dan bij jullie. Een minimale upgrade voor een extreem hoog bedrag. Er zijn veel verschillende namen voor het product maar het betreft UF-schuim.
Het idee is dat dit materiaal het oude materiaal aan de kant drukt en daarmee ruimte creëert wat opgevuld wordt met het schuim. Het klinkt heel mooi maar het probleem is dat de isolatiewaarde ongeveer gelijk ligt aan het huidige materiaal. Als er +/- 4 cm bij gespoten wordt, betekend dit niet dat je de berekend kan maken van: oude isolatie + 4 cm extra = een grote upgrade. Oude isolatie wat aan de kant gedrukt wordt zal geen isolatiewaarde meer hebben omdat plat gedrukte isolatie niet isoleert.

Spouwmuren van een jaren 80 woning isoleren moet je doen als laatste optie. Als je een obsessie hebt voor nul op de meter. Als je simpelweg je woning energiezuiniger wil maken dan kan je in de meeste gevallen beter opzoek gaan naar een andere maatregel. Of... als je een tweede maatregel nodig hebt om aanspraak te maken op subsidie en je niet weet waar je het anders vandaan moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
-tom-562 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:11:

In de meeste gevallen krijg je vochtdoorslag door rommel in de spouw. Voornamelijk puin en specieresten onderin de spouw. Speciebaarden/mortelbruggen zijn in de meeste gevallen nog niet zo heel spannend.
Je zou altijd een bedrijf kunnen vragen om tijdens hun opname een paar extra inspectiegaten te boren en te controleren.
Als er rommel in de spouw ligt dan ligt dat vaak op de hoge gevels omdat daar meer kans is geweest om de spouw te vervuilen. Onder kozijnen het zelfde verhaal wanneer er ooit nieuwe kozijnen ingezet zijn.
Ook is het belangrijk dat de gaten redelijk laag geboord worden, want daar ligt immers het puin.

EPS is prima bij een spouw van 4 cm. Voor wol zit je wel op de grens. Aminotherm kan ook maar waarschijnlijk betaal je daar meer voor? En de isolatiewaarde is minder.

Impregneren doe je om vocht vanaf de buitenkant tegen te houden. Vooral bij muren die gemetseld zijn met poreuze stenen want die zuigen water op als een spons. Dit is slecht voor het voegwerk en de stenen kunnen kapot gaan bij vorst. Vochtproblemen veroorzaakt door spouwvervuiling ga je niet tegen houden met impregneren omdat de problemen veroorzaakt worden door de koudebruggen. Dit leidt tot temperatuurverschil en dit zorgt voor condens. Daar heeft impregneren geen invloed op.

Extra roosters zorgt voor een beter geventileerde kruipruimte maar zal niks veranderen aan de staat van de spouw. Je zou gewoon zeker moeten weten dat de muren schoon zijn dus laat een paar extra inspectiegaten boren. Verantwoordelijkheid ligt bij het bedrijf als er wel problemen veroorzaakt worden en die zullen dat dan ook netjes moeten oplossen. Laat een adviseur komen die weet waar hij het over heeft i.p.v. een verkoper en een bedrijf dat gecertificeerd is en dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kistermenneke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-08-2023
Van een gedeelte van mijn woning uit 1974 is de spouwmuur niet geïsoleerd. Het gaat om een stuk van ongeveer 31m2. Ik heb een offerte gekregen:
Omschrijving Aantal Prijs Bedrag
Eenheid
1,00 376,25 376,25 tar Spouwmuurisolatie dmv HR IsoWool, spouwbreedte ± 6 cm, Rd-waarde 1.76 m² K/W
1,00 698,75 698,75 tar Het plaatsen van het isolatiemateriaal
31,00 0,26 8,06 m2 SKG-IKOB
Werkzaamheden worden uitgevoerd onder controle en
richtlijnen van het SKG-IKOB
Gewenste leverdatum(week): 2021 - 04 Totalen:
€ 1.083,06 10% korting via vereniging eigen huis. Netto aanbieding € 1100,- Totaal excl. BTW
9% BTW over 706,81 € 63,61
21% BTW over 376,25 € 79,01
€ 1.225,68

Wat vinden jullie van deze offerte? Kan het goedkoper en waarmee kan er het beste worden geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Snaba schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:27:
[...]
....

EPS is prima bij een spouw van 4 cm. Voor wol zit je wel op de grens. Aminotherm kan ook maar waarschijnlijk betaal je daar meer voor? En de isolatiewaarde is minder.

....
Kun je mij uitleggen waarom wol voor een bredere spouw niet verstandig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
nokiaan958GB schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:34:
[...]

Kun je mij uitleggen waarom wol voor een bredere spouw niet verstandig is?
Voor een smallere spouw is het niet zo verstandig. Voor een bredere juist wel, dan loopt het materiaal wel prima door. Voor wol is 4 cm wel zo'n beetje de ondergrens. Het is zeker wel mogelijk maar met een spouwbreedte van 4 cm in combinatie met veel speciebruggen is het misschien verstandiger om EPS te gebruiken omdat dat wel net wat makkelijker verdeeld in de spouw. Op 4 cm met een schone spouw is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Alles hier een beetje in werking gezet. Ik had al een offerte van takkenkamp. Onlangs ook een warmtescan laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBgX_JNO5pw2nQvF0Ex2Y6tf6mw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8qMShSNxcuJMbz0RFyOLjZ7.jpg?f=fotoalbum_medium

Volgende week komt de firma thermosolutions naar de spouw kijken voor thermofoam. Zal ongeveer het zelfde zijn als aminotherm van takkenkamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Deef_K schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:50:
Alles hier een beetje in werking gezet. Ik had al een offerte van takkenkamp. Onlangs ook een warmtescan laten doen.

[Afbeelding]

Volgende week komt de firma thermosolutions naar de spouw kijken voor thermofoam. Zal ongeveer het zelfde zijn als aminotherm van takkenkamp.
Wat is eigenlijk het voordeel van dat soort oplossingen (foam, aminotherm) boven de meestal goedkopere parels/vlokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
Valorian schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van dat soort oplossingen (foam, aminotherm) boven de meestal goedkopere parels/vlokken?
Zover mij bekend is kan foam bij bestaande isolatie gebruikt worden en drukt deze plat. Dit gaat met parels niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
Vandaag is hier iemand geweest voor een offerte van thermofoam. €900 duurder dan takkenkamp.
Na aangegeven te hebben dat ze flink duurder zijn dan takkenkamp zakte de prijs al met €300. Dit geeft mij al met al een nare smaak.

De communicatie vind ik wel beter dan takkenkamp.

[ Voor 10% gewijzigd door Deef_K op 06-04-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:15
Hallo,

Ik heb vandaag offerte gekregen voor een vrijstaande woning om de spouwmuren te isoleren met supafill. Gaat om ongeveer 200 m2. kosten €3500, niet verkeerd denk ik. Ik kreeg daarna overigens ook het advies om de muren te impregneren voor €2500 of zelf voor ongeveer €500-600. Dit had er mee te maken omdat de gevel BIA stenen had.

Nu vroeg ik me af of dat echt nodig is, iemand advies hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Rickrebr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:06:
Hallo,

Ik heb vandaag offerte gekregen voor een vrijstaande woning om de spouwmuren te isoleren met supafill. Gaat om ongeveer 200 m2. kosten €3500, niet verkeerd denk ik. Ik kreeg daarna overigens ook het advies om de muren te impregneren voor €2500 of zelf voor ongeveer €500-600. Dit had er mee te maken omdat de gevel BIA stenen had.

Nu vroeg ik me af of dat echt nodig is, iemand advies hierover?
Niet noodzakelijk maar wel verstandig. Het zijn poreuze stenen en die houden snel en makkelijk veel vocht vast. Na het isoleren van de spouwmuur wordt dat zelfs nog meer en langer en dat is op lange termijn niet goed voor de kwaliteit van de stenen en het voegwerk. Ook vergroot het de kans dat er stenen kapot knappen bij vorst wanneer er veel vocht in de buitenmuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:15
Snaba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:16:
[...]

Niet noodzakelijk maar wel verstandig. Het zijn poreuze stenen en die houden snel en makkelijk veel vocht vast. Na het isoleren van de spouwmuur wordt dat zelfs nog meer en langer en dat is op lange termijn niet goed voor de kwaliteit van de stenen en het voegwerk. Ook vergroot het de kans dat er stenen kapot knappen bij vorst wanneer er veel vocht in de buitenmuur zit.
Ah oke wij willen ook de buitengevel schilderen nu had ik gelezen dat dit icm spouwmuur isolatie eigenlijk alleen met keim verf kon. Of is het geen goede combinatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
Rickrebr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:33:
[...]

Ah oke wij willen ook de buitengevel schilderen nu had ik gelezen dat dit icm spouwmuur isolatie eigenlijk alleen met keim verf kon. Of is het geen goede combinatie?
Inhoudelijke kennis over verschillende soorten of merken verf heb ik niet.
Wat iig belangrijk is bij het schilderen van een geïsoleerde muur is dat de verflaag dampdoorlatend is. Omdat een geïsoleerde muur waar eventueel vocht in zit niet meer kan opdrogen d.m.v. ventilatie of luchtstroming in de spouwmuur, moet het aan de andere kant van de muur op kunnen drogen. De buitenkant van de buitenmuur dus. Dat betekend dat niet alle soorten verf geschikt is voor muren waarbij de spouwmuur geïsoleerd is. Je kan dit ook omdraaien en zeggen dat niet alle geverfde woningen geschikt zijn om de spouwmuren te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 04-07 20:43

bjp

Deef_K schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Zover mij bekend is kan foam bij bestaande isolatie gebruikt worden en drukt deze plat. Dit gaat met parels niet.
interessant om te weten.

ik knoop aan bij dit topic omdat ik een vervelende situatie heb:
- nog 3-4cm spouw over, naast een plaat XPS (Styrodur) van 4cm.
- huis uit 1991.

Sommige willen geen offerte maken, sommige wel.
Hoe verassend het ook is heb ik toch een offerte voor EPS parels, PUR schuim en glaswol inspuiten.

Geen idee wat ik best doen... Ik neig toch richting PUR inspuiten, wegens het beter opvullen rondom de bestaande platen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 18:42
bjp schreef op woensdag 28 april 2021 @ 02:22:
[...]

interessant om te weten.

ik knoop aan bij dit topic omdat ik een vervelende situatie heb:
- nog 3-4cm spouw over, naast een plaat XPS (Styrodur) van 4cm.
- huis uit 1991.

Sommige willen geen offerte maken, sommige wel.
Hoe verassend het ook is heb ik toch een offerte voor EPS parels, PUR schuim en glaswol inspuiten.

Geen idee wat ik best doen... Ik neig toch richting PUR inspuiten, wegens het beter opvullen rondom de bestaande platen.
Wat is wijsheid in zo'n geval... Platgedrukte isolatie zal ook nog plaats innemen maar de isolatie waarde ervan zal veel slechter zijn (tov niet plat gedrukt). De nog overgebleven ruimte in de spouw inblazen met EPS parels lijkt mij de veiligste optie aangezien zich dat nog iets makkelijker verdeelt dan glaswol.

Ik zit in dezelfde situatie (huis uit '98) met +-4cm reeds geïsoleerd. Maar heb eerst nog andere investeringen te doen.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mijn spouuur is gevuld met parels. Maar als ik op bovenverdieping aan binnenzijde woning de roostertjes open dan kom ik in een nog ongeisoleerde ruimte tussen verdiepingsvloer (tussen eerst verdieping en zolder) en schuine dak. Dat is dus een soort toblerone-vormige gevelbrede ruimte waar je van buiten niet bij kunt (tenzij je door dak heen gaat) en vanaf zolder ook niet (zit een balk voor). Vanuit 1e verdieping dus wel via roosters (2x 10x10cm gaten in twee kamers). Hoe zou ik die ruimte kunnen isoleren? Enige wat ik kan bedenken is nog een keer de spouwmuur-boer laten komen en via binnenkant ook die ruimte laten vullen. Maar dat is nogal veel overheadkosten voor 2 min de slang erin.. Kan ik er zelf want in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Valorian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:27:
Mijn spouuur is gevuld met parels. Maar als ik op bovenverdieping aan binnenzijde woning de roostertjes open dan kom ik in een nog ongeisoleerde ruimte tussen verdiepingsvloer (tussen eerst verdieping en zolder) en schuine dak. Dat is dus een soort toblerone-vormige gevelbrede ruimte waar je van buiten niet bij kunt (tenzij je door dak heen gaat) en vanaf zolder ook niet (zit een balk voor). Vanuit 1e verdieping dus wel via roosters (2x 10x10cm gaten in twee kamers). Hoe zou ik die ruimte kunnen isoleren? Enige wat ik kan bedenken is nog een keer de spouwmuur-boer laten komen en via binnenkant ook die ruimte laten vullen. Maar dat is nogal veel overheadkosten voor 2 min de slang erin.. Kan ik er zelf want in stoppen?
je kan parels bestellen in zakken om een kruipkelder te isoleren (laag op de grond). Zou dit ook passen? (zonder de lijm dan)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
bjp schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:19:
[...]

je kan parels bestellen in zakken om een kruipkelder te isoleren (laag op de grond). Zou dit ook passen? (zonder de lijm dan)
Passen zeker. De ruimte is vrij fors (denk aan een “driehoek” van 30x30x30 cm ongeveer, en dan over hele gevelbreedte (meter of 4). De totaalvorm is dus zoals een toblerone.

Vraag is dan even hoe ik de parels helemaal tot achterin krijg. Misschien een bladblazer huren 😬? Het zal sowieso geen vst vorm krijgen zonder de lijm maar wellicht beter dan niets. Ik denk er nog even over na , andere suggesties zijn ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

TiezZ_BE schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:13:
[...]

Wat is wijsheid in zo'n geval... Platgedrukte isolatie zal ook nog plaats innemen maar de isolatie waarde ervan zal veel slechter zijn (tov niet plat gedrukt). De nog overgebleven ruimte in de spouw inblazen met EPS parels lijkt mij de veiligste optie aangezien zich dat nog iets makkelijker verdeelt dan glaswol.

Ik zit in dezelfde situatie (huis uit '98) met +-4cm reeds geïsoleerd. Maar heb eerst nog andere investeringen te doen.
dank U voor het antwoord. Ik vrees met EPS parels dat de laag niet dik genoeg is, en dat regen/vocht van de buitenmuur toch tot tegen de Styrodur kan indringen, en dan via een spleet tussen 2 platen tot mijn binnenmuur geraken. EPS lijkt geen waterbrug te maken vanaf een bepaalde dikte. Vraag is dus of ik met 3cm al genoeg heb, of niet.

Nu Styrodur (XPS) is over het algemeen vochtwerend, dus je moet al tussen 2 platen er geraken. En daar heb je dan wss 7cm EPS (indien die spleet tussen de platen breed genoeg is om de parels ertussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 13:10
Deef_K schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:39:
Vandaag is hier iemand geweest voor een offerte van thermofoam. €900 duurder dan takkenkamp.
Na aangegeven te hebben dat ze flink duurder zijn dan takkenkamp zakte de prijs al met €300. Dit geeft mij al met al een nare smaak.

De communicatie vind ik wel beter dan takkenkamp.
Heb je inmiddels een knoop doorgehakt over bovenstaande? Ik heb zelf vandaag een offerte van Takkenkamp ontvangen voor isolatie met aminotherm in een woning uit '78 met een 6 cm spouw waar al 2 a 3 cm steen- of glaswol in zit. Technisch gezien had ik het idee dat de adviseur wel kennis van zaken had (bij concurrenten was dat wel anders...). Prijs is ook o.k., maar in hun algemene voorwaarden staan een aantal clausules die me wat zorgen baren, mat name dat ze aansprakelijkheid bij schade maximaliseren op twee keer hun opdrachtsom, en sowieso geen aansprakelijkheid nemen indien je gebreken constateert die je al bij de oplevering had kunnen zien.

Ik weet dat bedrijven hun algemene voorwaarden vaak dichttimmeren, maar bij dit soort bouwkundig werk vind ik dat wel spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
RonnnL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Heb je inmiddels een knoop doorgehakt over bovenstaande? Ik heb zelf vandaag een offerte van Takkenkamp ontvangen voor isolatie met aminotherm in een woning uit '78 met een 6 cm spouw waar al 2 a 3 cm steen- of glaswol in zit. Technisch gezien had ik het idee dat de adviseur wel kennis van zaken had (bij concurrenten was dat wel anders...). Prijs is ook o.k., maar in hun algemene voorwaarden staan een aantal clausules die me wat zorgen baren, mat name dat ze aansprakelijkheid bij schade maximaliseren op twee keer hun opdrachtsom, en sowieso geen aansprakelijkheid nemen indien je gebreken constateert die je al bij de oplevering had kunnen zien.

Ik weet dat bedrijven hun algemene voorwaarden vaak dichttimmeren, maar bij dit soort bouwkundig werk vind ik dat wel spannend...
Takkenkamp heeft de werkzaamheden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
  • Laatst online: 18-03 19:05
Toch nog een vraag. Ik was om voor EPS parels totdat ik erachter kwam dat alle producten (al dan niet gebonden) onder eurobrandklasss E (zeer brandbaar) vallen. Beweringen van leveranciers dat het product brandklasse B zou halen kloppen allemaal niet (niemand heeft daar een onafhankelijke test van). Wel is het zo dat een spouwmuur ongeacht de vulling eurobrandklasse B krijgt. Je kan er dus ook benzine in stoppen (mits de spouw verder netjes waterdicht is). Hierom twijfel ik nu toch weer voor glaswol. Mocht er brand zijn dan kan die via de kozijnen bijvoorbeeld wel de (zeer brandbare) EPS parels bereiken.

Maar blijft glaswol zitten wanneer je een gat boort of kozijn vervangt? En hoe blijft het dan zitten zonder lijm? Dat EPS parels worden gebonden lijkt me ook wel weer heel fijn en liever piepschuim dan glaswol in mijn huis/tuin als iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
dreas schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:17:
Toch nog een vraag. Ik was om voor EPS parels totdat ik erachter kwam dat alle producten (al dan niet gebonden) onder eurobrandklasss E (zeer brandbaar) vallen. Beweringen van leveranciers dat het product brandklasse B zou halen kloppen allemaal niet (niemand heeft daar een onafhankelijke test van). Wel is het zo dat een spouwmuur ongeacht de vulling eurobrandklasse B krijgt. Je kan er dus ook benzine in stoppen (mits de spouw verder netjes waterdicht is). Hierom twijfel ik nu toch weer voor glaswol. Mocht er brand zijn dan kan die via de kozijnen bijvoorbeeld wel de (zeer brandbare) EPS parels bereiken.

Maar blijft glaswol zitten wanneer je een gat boort of kozijn vervangt? En hoe blijft het dan zitten zonder lijm? Dat EPS parels worden gebonden lijkt me ook wel weer heel fijn en liever piepschuim dan glaswol in mijn huis/tuin als iets mis gaat.
Ik heb Supafil (wol) in de spouw zitten, dat blijft gewoon zitten als je bijv een kozijn eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
dreas schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:17:

Wol valt er niet uit wanneer de muur open ligt omdat het geperst in de spouw zit.
EPS is idd brandbaar maar de vraag is of je de brandklasse belangrijk vind voor het materiaal wat in de muur zit. Grootste probleem bij het snel verspreiden van een brand is je interieur en de bouwmaterialen in de woning (plafond, dak, vloeren etc) niet zozeer het materiaal wat in de spouw zit.
Waarom heb je liever EPS in de tuin dan glaswol? De EPS vind je jaren later nog terug in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
Snaba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:43:
EPS is idd brandbaar maar de vraag is of je de brandklasse belangrijk vind voor het materiaal wat in de muur zit.
Veel EPS leveranciers doen zo geheimzinnig over de brandklasse (of liegen erover) dat het wel belangrijk moet zijn? :) Ik begon me er pas druk over te maken toen ik erachter kwam dat de aangeleverde informatie helemaal niet klopt. Als overal netjes had gestaan dat EPS zeer brandbaar is maar dat dat in een spouw geen gevaar oplevert en de voordelen van EPS daarom zwaarder wegen .. had ik me er niet druk over gemaakt. Mijn ervaring nu is dat iedereen beweert een "onbrandbaar" EPS product te leveren en dat zelfs ter plekke met een brander wil demonstreren :) Dan ben je bewust de klant aan het oplichten? EPS moet dus wel veel gevaarlijker zijn dan dat de EPS industrie wil doen voorkomen?

Begrijp me niet verkeerd. Ik lees ook dat de spouw zelf (mits goed uitgevoerd) voldoende brandwerend is en het daarom volgens het bouwbesluit niet uitmaakt waarmee je die vult. Maar dat is niet het verhaal dat de meeste EPS partijen vertellen. En dat geldt alleen als de spouw ook echt helemaal afgesloten is.
Waarom heb je liever EPS in de tuin dan glaswol? De EPS vind je jaren later nog terug in de tuin.
Ik heb het idee dat de glaswol splinters veroorzaakt en ik de EPS gewoon zelf kan oppakken/opruimen. Bij een goed uitgevoerde vulling moet allebei natuurlijk gewoon in de spouw blijven zitten. Misschien is deze veronderstelling helemaal niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 08:47
[...]

Grootste probleem bij het snel verspreiden van een brand is je interieur en de bouwmaterialen in de woning (plafond, dak, vloeren etc) niet zozeer het materiaal wat in de spouw zit.
Wat betreft de veiligheid voor gebruikers van het pand heb je volkomen gelijk. Al zou de brand zich in een zeldzaam geval via je spouw rond de woning verspreiden, dan zal dat er hoogstwaarschijnlijk niet toe leiden dat je het pand niet tijdig kunt verlaten.

Maar hoewel het niet heel vaak voor komt, wil een gevel of spouw die bestaat uit brandbare materialen en van buitenaf (brandende vuilcontainer, auto oid.) 'aangestoken' wordt er nog wel wel eens voor zorgen dat een huis snel 'total loss' is, waar de schade bij gebruik van meer brandwerend materiaal beperkt zou zijn gebleven tot het brandende object en een brandvlek op de woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
dreas schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Ik heb het idee dat de glaswol splinters veroorzaakt en ik de EPS gewoon zelf kan oppakken/opruimen. Bij een goed uitgevoerde vulling moet allebei natuurlijk gewoon in de spouw blijven zitten. Misschien is deze veronderstelling helemaal niet correct.
Ik heb persoonlijk ervaring met beide, en wat @Snaba zegt vond ik de parels vaker terug in/om het huis.
Heb de spouw in het volgende huis laten vullen met Supafil, tot nu toe is er niks uit gekomen. Na het vullen lag er hier en daar wat, maar dat zijn geen splinters; het lijkt eerder op dons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Grote voordeel van EPS is de verspreiding, vooral bij een smallere spouw. Het materiaal vind altijd z'n weg wel maar dat is tegelijkertijd ook een nadeel. Ergens een kleine opening? Dan komt het er tijdens het vullen naar buiten. EPS levert over het algemeen meer rommel op dan glaswol.
Het glaswol wat gemaakt is voor spouwmuren jeukt niet en kan je met de blote hand vast pakken. Materiaal wat hier en daar tussen het zand of gras komt kan je uiteraard nooit 100% opruimen. Glaswol zal je na een jaar niet meer terug vinden tussen het gras en zand. EPS vergaat nooit want het is een kunststof en dat vind je jaren later nog terug.

Beide materialen zijn prima maar het ligt er net aan wat je belangrijk vind. Vind je de brandklasse wel belangrijk dan moet je geen EPS nemen. Is je spouwbreedte heel smal dan is het misschien wel weer verstandig om EPS te nemen. Woon je in een gebied waar het extreem vochtig kan zijn en waar sommige delen van de muren lang vochtig zijn dan zou ik juist wel weer EPS aanraden en juist geen wol.

In de meeste gevallen zijn beide producten geschikt en is het prima om de prijs als doorslaggevende factor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

correcte analyze. Ik ga voor EPS wegens smalle overblijvende spouw (3cm een kant, dichter bij 4cm de 3 andere kanten).

Rommel in de tuin is afhankelijk hoe goed dicht de randen van ramen/deuren en bovenkant van de spouw onder het dak is, enz...

i.v.m. brandklasse: lastig ja, maar blijkbaar geen impact op brandverzekering bij mij (nagevraagd).

[ Voor 17% gewijzigd door bjp op 29-07-2021 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreas
Omdat het kan, de gedeclareerde lambdawaardes van de spouwmuurisolatie producten waarvan een attest beschikbaar is op skgikob.nl (ATG komt vaak vreemd genoeg niet precies overeen).

EPS parels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0,033 (0,034 ATG3167) BASF* Neopor Premium (AddGreen_Premium_SKGIKOB.011602.01.NL, Neopixels_Premium_SKGIKOB.011498.03.NL, Pluimers_SKGIKOB.009206.05.NL)
0,033 Sunpor*_SKGIKOB.009890.02.NL
0,033 VanNieuwpoort*_PlusParelExtra_SKGIKOB.009196.04.NL
0,033 (0,035 ATG3115) UniPearls_SKGIKOB.009213.05.NL
0,034 DAWO*_SKGIKOB.011935.01.NL (Airofill_SKGIKOB.011732.02.NL, Supearl_SKGIKOB.011695.02.NL)
0,034 BASF* Neopor (Neopixels_SKGIKOB.010541.03.NL, AddGreen_SKGIKOB.011603.01.NL) (Neopixels_SKGIKOB.011258.02.NL)
0,034 VanNieuwpoort*_PlusParel_SKGIKOB.009194.04.NL
0,034 ISOPlusparels.nl_zomer_SKGIKOB.012169.02.NL
0,035 Kingspan* (ComfortCompany_ComfortPlus_SKGIKOB.009191.06.NL) (IsolatieTechniekBest_Platinum_SKGIKOB.009195.03.NL)
0,035 (0,040 ATG2897) SynProdo* (Termokomfort_HR++_SKGIKOB.009192.08.NL)
0,037 ISOPlusparels.nl_winter_SKGIKOB.012169.02.NL

Geen EPS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
0,034 (0,034 ATG2886) Glaswol_Knauf*_Supafil_SKGIKOB.009203.05.NL
0,034 (0,034 ATG3105) Glaswol_URSA* (IsolatieNederland_SKGIKOB.011781.01.NL)
0,034 Hars_Enverifoam_SKGIKOB.011062.02.NL
0,035 Hars_Enverifoam_SKGIKOB.010657.02.NL
0,035 Hars_Isoplusschuim_SKGIKOB.010644.02.NL
0,035 Hars_Aminotherm_SKGIKOB.010643.02.NL
0,035 Hars_ComfortCompany_SKGIKOB.011499.02.NL
0,035 Hars_ThermoFoam_SKGIKOB.011066.03.NL
0.035 Polyurethaanschuim_PLIXXENT*_SKGIKOB.009208.06.NL (Pluimers_SKGIKOB.009205.03.NL)
0,037 Polyurethaanschuim_BASF*_SKGIKOB.011733.01.NL
0,037 Steenwol_Rockwool*_SKGIKOB.009190.03.NL
0,038 Hars_Thermecon_SKGIKOB.010163.04.NL

* de meeste producten lijken een marketingschil, er zijn maar weinig EPS-parel fabrikanten. Als het een fabrikant betreft staat er een * achter. Zo probeer ik erachter te komen welke producten er echt bestaan en welke hetzelfde zijn. Wanneer de parel hetzelfde lijkt maar een andere lijm wordt gebruikt splits ik dat tussen haakjes. Tips/verbeteringen zijn welkom!

[ Voor 68% gewijzigd door dreas op 01-08-2021 19:03 . Reden: Link naar laatste versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

idd ATG is soms raar. Maar ook in je resultaat, zie je verschillende waardes voor bijvoorbeeld dezelfde basis parels (Neopixels is beide 0.033 en 0.034, Pluimers is zelf 0.033 en 0.035, om er maar 2 uit te pikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
bjp schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:20:
Maar ook in je resultaat, zie je verschillende waardes voor bijvoorbeeld dezelfde basis parels (Neopixels is beide 0.033 en 0.034, Pluimers is zelf 0.033 en 0.035, om er maar 2 uit te pikken).
Dat zijn verschillende producten van hetzelfde merk, ik zal de productnamen toevoegen waar relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

fijne aanpassing, dank U!

ik zit goed, midden-september komen ze UniPearls inspuiten hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
ik zit goed, midden-september komen ze UniPearls inspuiten hier ;)
Behalve dat het (nog) onduidelijk is wie hun EPS parel produceert. In ATG3115 geven ze aan dat zelf te zijn, maar voor zover ik dat kan nagaan (via KVK, LinkedIn en Google Maps) hebben ze geen EPS productie faciliteit of de mensen met kennis om EPS te produceren. Wellicht hebben ze die wel, maar zo niet kan je je afvragen wat er nog meer niet klopt. Aangezien het niet (makkelijk) meer uit de spouw gehaald.kan worden zou ik wel willen weten wie het fabriceert :) Dat garandeert ook in zekere mate dat je echt het product krijgt dat je hebt besteld.

[ Voor 0% gewijzigd door dreas op 31-07-2021 19:16 . Reden: Nettere bewoording ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Dit staat er in ATG3115:
5 Vervaardiging en commercialisatie
De geëxpandeerde polystyreenkorrels worden vervaardigd in de productieplaats van UniPearls B.V., Best, Nederland. Het bindmiddel wordt in opdracht van UniPearls B.V. vervaardigd in Nederland. UniPearls B.V. zorgt voor het in de handel brengen van de producten in België.
Unipearls kan gevonden worden via google-maps, maar idd, lijkt me sterk dat ze daar EPS parels maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Als je wat verder zoekt kom je op een ander ATG uit, met de UniPearls (niet ++):
https://api.butgb-ubatc.b...ile/ATG2956N_130536_1.pdf

Hier staat:
De geëxpandeerde polystyreenkorrels worden in opdracht van UniPearls® vervaardigd door Kingspan Unidek bv te Gemert, Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Dus vroeger van Kingspan, nu eigen machines (overgekocht?).

Diameters komen overeen, maar lambda is wat beter (mss wat beter geworden in productie, of wat meer grafiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:43
Weet iemand hoe het staat met de ontwikkeling van Airofill? Wordt dit al toegepast? Zou een goede optie zijn voor huizen met een dunne spouw (3-4cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
bjp schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:59:
Dus vroeger van Kingspan, nu eigen machines (overgekocht?).

Diameters komen overeen, maar lambda is wat beter (mss wat beter geworden in productie, of wat meer grafiet).
Mooi gevonden. Het lijkt inderdaad mogelijk om zonder "echte fabriek" zelf "EPS parels" te maken van de juiste EPS grondstof. Daarmee kan ook zelf de volumieke massa worden bepaald. Die lijkt weer (groten)deels bepalend voor de isolatiewaarde. Het lijkt lastig om dat consistent goed te doen (meer fluctuaties op verschillende certificaten voor "hetzelfde" product). Een lagere volumieke massa zal ook goedkoper te produceren zijn. Ik vraag me af in hoeverre de kwaliteit consistent gewaarborgd is bij dat soort kleinere producenten, dat is aan de buitenkant immers niet te zien. Ik ga daarom voor parels die direct van een grote producent komen, maar hoor het graag als iemand meer insider info hierover heeft, misschien zit ik ernaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
dreas schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:41:
[...]

Mooi gevonden. Het lijkt inderdaad mogelijk om zonder "echte fabriek" zelf "EPS parels" te maken van de juiste EPS grondstof. Daarmee kan ook zelf de volumieke massa worden bepaald. Die lijkt weer (groten)deels bepalend voor de isolatiewaarde. Het lijkt lastig om dat consistent goed te doen (meer fluctuaties op verschillende certificaten voor "hetzelfde" product). Een lagere volumieke massa zal ook goedkoper te produceren zijn. Ik vraag me af in hoeverre de kwaliteit consistent gewaarborgd is bij dat soort kleinere producenten, dat is aan de buitenkant immers niet te zien. Ik ga daarom voor parels die direct van een grote producent komen, maar hoor het graag als iemand meer insider info hierover heeft, misschien zit ik ernaast :)
Installateurs werken vrijwel altijd met EPS parels van 1 leverancier. Als je op zoek bent naar een installateur die gebruik maakt van EPS parels, geleverd door een leverancier van jouw voorkeur, dan zal je daar expliciet naar moeten vragen en moeten uitzoeken.
De lambda-waarden liggen te dicht bij elkaar om duidelijk onderscheid te kunnen maken op isolatiediktes van 4 tot 6 cm. Ik denk dat je er beter aan doet om je te richten op kwaliteit, kennis en ervaring van een installateur en uiteraard ook gecertificeerd is en met gecertificeerde producten werkt.
Ook vraag ik mezelf af in hoeverre een meting correct is bij het bepalen van de lambda-waarde en of daar een bepaalde marge in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

idd het heel ding valt of staat met de juiste uitvoering [beetje een algemene regel in den bouw], veel meer dan de parels zelf.
Correct verlijmen en goed overal vullen is van groter belang.

Enkel de allerslechtste parels (lambda 0.038 of meer) zou ik afraden.

Nu ik snap wel dat je meer vertrouwen hebt in een grote partij (BASF of zoiets), mogelijks een betere quality-control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
bjp schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:30:
idd het heel ding valt of staat met de juiste uitvoering [beetje een algemene regel in den bouw], veel meer dan de parels zelf.
Eens. Maar het is lastig te beoordelen welke partij consistent goed uitvoert. Je zou ook verwachten dat een goede partij in ieder geval de keus voor het type parel dat wordt gebruikt goed kan uitleggen.

Producenten houden soms zowel een 0,34 als een 0,33 variant naast elkaar aan, dan verwacht je toch dat dat ook wezenlijk verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
dreas schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:45:
[...]Producenten houden soms zowel een 0,34 als een 0,33 variant naast elkaar aan, dan verwacht je toch dat dat ook wezenlijk verschil maakt?
Als er wat spreiding zit op productie, kan het soms handiger zijn om achteraf te filteren (zo worden goeie witte LED's in bins volgens lichtkleur en efficiëntie verdeeld, goedkoopst zijn alle bins, standaard is een beperkte spreiding aan bins, en voor de hoofdprijs koop je exact de bin die je wil). Wellicht bij de parels ook zo, volgens variaties in proces; en kunnen ze zo ook prijzen variëren (en beste onder eigen naam verkopen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:05
marvel27 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:59:
Weet iemand hoe het staat met de ontwikkeling van Airofill? Wordt dit al toegepast? Zou een goede optie zijn voor huizen met een dunne spouw (3-4cm).
Ja heeft al een isso certificering. RC muur van 1,47 bij 5cm spouw. (Normaal +/-1,25)
Wordt ook wel verkocht als IsoPlus Ecoparels.
Bij meer interesse heb ik wel wat contactgegevens via pm.
Ze zijn ook bezig met een 2.0 versie met nog lagere lamba waarde.

Het mooiste zou een soort resol achtige schuim zijn met een lamba van 0,2. Maar of dat te halen is, goeie vraag
Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste