Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

kmf schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:44:
@Joindry begane grond? Misschien dan eens kijken in de kruipruimte en kijken hoe nat het daar is?
Geen kruipruimte of kelder aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-11-2021
Grote kans dat er rotzooi in de spouw zit. Valspecie of stukken steen bijvoorbeeld. Kan gebeuren dat ze dat niet gemerkt hebben tijdens het isoleren maar horen ze uiteraard wel netjes op te lossen.
Je kan daar snel genoeg achter komen door een gat te boren. kom je niet in de spouw uit maar blijf je boren in steen/puin, dan weet je genoeg.

Bedrijf nogmaals op aanspreken en desnoods contact opnemen met de certificering.

Edit: Probeer te kijken op de vloerhoogte en ter hoogte van de vochtplekken. Als het maaiveld buiten veel lager ligt dan de vloer binnen dan moet je daar rekening mee houden. Puin in de spouw wat op de fundering ligt is geen probleem maar het mag niet boven de vloerhoogte liggen.

[ Voor 104% gewijzigd door Zakarum op 09-03-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werfie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-04-2020
Wij hebben een huis uit begin 80 met noppenfolie in de spouwmuur en willen na-isoleren. Inmiddels heb ik 5 verschillende leveranciers op visite gehad en de meningen zijn verdeeld.

- niet na-isoleren omdat de noppenfolie niet met zekerheid tegen de binnenmuur komt
- na-isoleren met parels

Het betreft een zij-muur (noorden. Ca 85 m2 en de kosten zijn € 1.300 exclusief hoogwerker.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakarum
Werfie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:59:
Wij hebben een huis uit begin 80 met noppenfolie in de spouwmuur en willen na-isoleren. Inmiddels heb ik 5 verschillende leveranciers op visite gehad en de meningen zijn verdeeld.

- niet na-isoleren omdat de noppenfolie niet met zekerheid tegen de binnenmuur komt
- na-isoleren met parels

Het betreft een zij-muur (noorden. Ca 85 m2 en de kosten zijn € 1.300 exclusief hoogwerker.

Hoeveel cm spouw is er exclusief de noppenfolie?
Met een spouwinspectie wordt het snel duidelijk of de noppenfolie er goed in zit. Als het tegen de binnenmuur zit dan kan er prima geisoleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 18:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Vandaag is dan eindelijk de spouwmuur gevuld van de zijgevel van onze hoekwoning met Aminotherm door Takkenkamp. Nadat ze de 1e keer met een defecte machine hier stonden en de 2e afspraak niet doorging ook door defecte machine werkte vandaag wel alles naar behoren.

In de spouw zat al c.a. 2cm tempex en nog 4,5cm lege ruimte. Heb mij erg verbaasd over hoe erg dat spul uitzet, aan de voor en achterkant hebben wij houtwerk tegen de muur, zelf hier kwam door kleine kieren redelijk wat spul naar buiten zetten. Ook op 1 van de slaapkamers lag er ook een handje vol van dat schuim. Alles netjes schoongemaakt en keurig gewerkt. Erg benieuwd of het op de slaapkamers aan de hoekkant verbeterd met de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
Woohooo schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:40:
Vandaag is dan eindelijk de spouwmuur gevuld van de zijgevel van onze hoekwoning met Aminotherm door Takkenkamp. Nadat ze de 1e keer met een defecte machine hier stonden en de 2e afspraak niet doorging ook door defecte machine werkte vandaag wel alles naar behoren.

In de spouw zat al c.a. 2cm tempex en nog 4,5cm lege ruimte. Heb mij erg verbaasd over hoe erg dat spul uitzet, aan de voor en achterkant hebben wij houtwerk tegen de muur, zelf hier kwam door kleine kieren redelijk wat spul naar buiten zetten. Ook op 1 van de slaapkamers lag er ook een handje vol van dat schuim. Alles netjes schoongemaakt en keurig gewerkt. Erg benieuwd of het op de slaapkamers aan de hoekkant verbeterd met de temperatuur.
Is er een specifieke reden dat je voor aminotherm hebt gekozen in plaats van Supafil of eps? Aangezien er wel 4,5 cm lege spouw aanwezig was. Of is het vooral prijstechnisch wat de aminotherm aantrekkelijker maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 18:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Zakarum schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Is er een specifieke reden dat je voor aminotherm hebt gekozen in plaats van Supafil of eps? Aangezien er wel 4,5 cm lege spouw aanwezig was. Of is het vooral prijstechnisch wat de aminotherm aantrekkelijker maakt?
Alleen Aminotherm kon er in spouw met bijisoleren. Voor Supafil of EPS was de ruimte te klein.
Er zijn in het afgelopen jaar denk ik 3 of 4 verschillende bedrijven langs geweest, allemaal hebben ze in de spouw gekeken. Bij Aminotherm heb je maar een paar cm nodig. Prijstechnisch is Aminotherm het minst aantrekkelijk ivm eps of supafil.

Ik merk het verschil wel goed, voornamelijk op de 1e verdieping is het op de slaapkamers aan de hoekmuur veel aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werfie
  • Laatst online: 14-04-2020
Er is ongeveer 5 cm ruimte. Ze kunnen niet zien of het overal nog tegen de muur aan zit. Ik kan mij voorstellen dat een Supafil ook goed werkt maar is duurder en isolatiewaarde is gelijk aan parels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
Werfie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:48:
Er is ongeveer 5 cm ruimte. Ze kunnen niet zien of het overal nog tegen de muur aan zit. Ik kan mij voorstellen dat een Supafil ook goed werkt maar is duurder en isolatiewaarde is gelijk aan parels
Prijzen zijn wel redelijk gelijk. Bij het ene bedrijf is de EPS iets duurder en bij een ander de Supafil. Bij velen is het gelijk.
Vraag een aantal offertes op om te vergelijken en dan kan je wel een goede prijs krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier is takkenkamp dus een tijdje geleden geweest, alles in orde.

Ik zie alleen net pas dat ze de open stootvoegen ook dicht hebben gesmeerd. Op internet lees ik verschillende verhalen (goed - fout), wat is jullie idee hierover?

Huis uit 1975, eerst lege spouw, nu supafil 6cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
Babel10 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:00:
Hier is takkenkamp dus een tijdje geleden geweest, alles in orde.

Ik zie alleen net pas dat ze de open stootvoegen ook dicht hebben gesmeerd. Op internet lees ik verschillende verhalen (goed - fout), wat is jullie idee hierover?

Huis uit 1975, eerst lege spouw, nu supafil 6cm.
De open voegen boven een kozijn moeten open blijven voor de afwatering. De stootvoegen onderaan moeten idd dicht. Die hebben na de isolatiewerkzaamheden ook geen functie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-06 20:48
Als er onderaan ook een waterkering bij de spouwvoet zit, zoals boven een kozijn/raam zit (hangt af vd leeftijd vd woning) hebben die stootvoegen dezelfde functies als boven zo'n kozijn...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
TiezZ_BE schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:
Als er onderaan ook een waterkering bij de spouwvoet zit, zoals boven een kozijn/raam zit (hangt af vd leeftijd vd woning) hebben die stootvoegen dezelfde functies als boven zo'n kozijn...
https://insula-certificat...15-v5-d.d.-02-12-2019.pdf

2.2.1.10

Open stootvoegen t.b.v. Afwatering moeten open blijven.
Stootvoegen t.b.v. Spouwventilatie moet dicht. Stootvoegen aan de onderkant van de gevel vallen daar ook onder.

Het is niet problematisch wanneer dat niet gebeurd. Maar het hoort wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Zakarum op 07-04-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
.

[ Voor 100% gewijzigd door TiezZ_BE op 07-04-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Zei ook niet dat ze open moesten blijven na plaatsing van de geblazen isolatie. Enkel dat de functie vd deze stootvoegen hetzelfde is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Werfie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:59:

- na-isoleren met parels

Wij hebben ook deze noppenfolie in de spouw en na geïsoleerd met balletjes. In eerste instantie zouden we met PUR(beste isolatiewaarde) na isoleren, maar omdat wij een holle baksteen in de buitenmuur hebben, dit niet aangedurfd (waterdoorslag in baksteen, bevriezen en scheuren). Goede opties en kan veilig toegepast worden zijn PUR, Aminotherm of de balletjes (in voorkeur isolatiewaarde opgenoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40

Superflip

*pwiet*

Vanmorgen zijn ze hier begonnen met het opvullen van 7cm spouw met Isover Insulsafe Plus.

Maar wat een herrie maakt dat boren, lekker rustig van thuis werken is nu wel anders 8)7
Jammer genoeg gaan we in de toekomst nooit kunnen zien wat het verschil is in verbruik, want onze condensatieketel is recent vervangen en de vorige brandde zo inefficient door verstopte zuurstofaanvoer.

We hopen vooral wat meer comfort door minder warmteverlies.
Nu voor de kostprijs was het een no-brainer, na de premie (België) slechts 1400 euro en dat voor een stevige vrijstaande woning (vloerplaat 126m2 en gelijkvloers + 1e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
  • Laatst online: 25-10-2023
Goedendag, leuk topic!

Wij hebben een jaren-60 hoekwoning gekocht.

De gevels zijn in 2017 geheel gereinigd en geïmpregneerd. Hierdoor is de kans op vochtdoorslag een stuk kleiner.

Gezien het vele houtwerk en aangrenzende garage met de uitbouw van de buren kom ik op 48m2 oppervlakte spouwmuur wat valt te isoleren.

Nu zou ik graag advies ontvangen obv van ieders ervaring over de volgende vraagstukken:

-Welke isolatie lijkt jullie het beste te passen bij onze situatie? ( ik denk zelf aan Supafil of EPS Parels )

-Zit er nog verschil in isolatiewaarde tussen Supafil of EPS Parels?

-Welke bedrijven staan goed aangeschreven in de regio Noord- & Zuid-Holland?

-Wat zijn de gemiddelde M2 prijzen?

Waar ik persoonlijk met EPS parels een beetje bang voor ben is het op de plek blijven zitten. Ik lees veel verhalen over verkeerde mengverhouding parels/lijm, waardoor de boel gaat zakken.

Alle tips en aanbevelingen zijn van harte welkom, om ons richting de juiste beslissing te brengen.

Grt

Roger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
Rogerrrr schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:32:
Goedendag, leuk topic!

Wij hebben een jaren-60 hoekwoning gekocht.

De gevels zijn in 2017 geheel gereinigd en geïmpregneerd. Hierdoor is de kans op vochtdoorslag een stuk kleiner.

Gezien het vele houtwerk en aangrenzende garage met de uitbouw van de buren kom ik op 48m2 oppervlakte spouwmuur wat valt te isoleren.

Nu zou ik graag advies ontvangen obv van ieders ervaring over de volgende vraagstukken:

-Welke isolatie lijkt jullie het beste te passen bij onze situatie? ( ik denk zelf aan Supafil of EPS Parels )

-Zit er nog verschil in isolatiewaarde tussen Supafil of EPS Parels?

-Welke bedrijven staan goed aangeschreven in de regio Noord- & Zuid-Holland?

-Wat zijn de gemiddelde M2 prijzen?

Waar ik persoonlijk met EPS parels een beetje bang voor ben is het op de plek blijven zitten. Ik lees veel verhalen over verkeerde mengverhouding parels/lijm, waardoor de boel gaat zakken.

Alle tips en aanbevelingen zijn van harte welkom, om ons richting de juiste beslissing te brengen.

Grt

Roger
Mijn advies is om verder te kijken dan alleen Noord- en Zuid-Holland. Zoek een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt en waarbij de prijs ook goed is. Voor 48 meter mag je er vanuit gaan dat je niet meer dan € 1000,- betaald.
Vierkante meterprijs is ook afhankelijk van de aantal vierkante meters en bij welk bedrijf je aanklopt dus daar staat geen vaste prijs voor.

Een jaren 60 woning zal waarschijnlijk rond de 6 cm spouwbreedte hebben. De muren zijn geïmpregneerd dus de muren zullen ook niet overmatig vochtig zijn. Daarbij maakt het dan ook niet uit of je voor Supafil of EPS gaat.
Isolatiewaarden zijn in praktijk nagenoeg gelijk. Wol is wel brandwerend en geluiddempend. De EPS verspreidt zich wat makkelijker en is dan weer een aanrader bij een smalle spouw of ruw gemetselde muur.

Op internet kan je genoeg correcte info vinden maar ook genoeg onzin. Bij een verkeerde mengverhouding zullen de EPS parels niet zomaar zakken. Wat je wel krijgt is dat de parels uit de spouw vallen zodra je een gevelonderbreking maakt, kozijnen gaat vervangen etc. Dit zal dan een kwestie van garantie zijn.
Over beide producten valt wel wat te zeggen wanneer het aangebracht wordt door prutsers. Vandaar ook dat je niet enkel en alleen naar de prijs moet kijken wanneer je een bedrijf uitzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Zakarum schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Mijn advies is om verder te kijken dan alleen Noord- en Zuid-Holland. Zoek een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt en waarbij de prijs ook goed is. Voor 48 meter mag je er vanuit gaan dat je niet meer dan € 1000,- betaald.
Vierkante meterprijs is ook afhankelijk van de aantal vierkante meters en bij welk bedrijf je aanklopt dus daar staat geen vaste prijs voor.

Een jaren 60 woning zal waarschijnlijk rond de 6 cm spouwbreedte hebben. De muren zijn geïmpregneerd dus de muren zullen ook niet overmatig vochtig zijn. Daarbij maakt het dan ook niet uit of je voor Supafil of EPS gaat.
Isolatiewaarden zijn in praktijk nagenoeg gelijk. Wol is wel brandwerend en geluiddempend. De EPS verspreidt zich wat makkelijker en is dan weer een aanrader bij een smalle spouw of ruw gemetselde muur.

Op internet kan je genoeg correcte info vinden maar ook genoeg onzin. Bij een verkeerde mengverhouding zullen de EPS parels niet zomaar zakken. Wat je wel krijgt is dat de parels uit de spouw vallen zodra je een gevelonderbreking maakt, kozijnen gaat vervangen etc. Dit zal dan een kwestie van garantie zijn.
Over beide producten valt wel wat te zeggen wanneer het aangebracht wordt door prutsers. Vandaar ook dat je niet enkel en alleen naar de prijs moet kijken wanneer je een bedrijf uitzoekt.
Bedankt voor de reactie.

Welk bedrijf heb jij goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
Wij willen ook de spouwmuur gaan isoleren maar hebben wel redelijk wat cementbaarden in de spouw. De spouwruimte varieert daardoor tussen de 4 en 6 cm. Er zijn geen koude bruggen. Wij hebben ook redelijk wat vochtproblemen op de binnenmuur in de vorm van schimmel. Nu worden alle binnenmuren opnieuw gestuct en de gevel wordt gerenoveerd en geïmpregneerd. Ook komen er meer ventilatie mogelijkheden in de woning. Nu zegt mijn aannemer die bezig is met de verbouwing dat Supafil voor vochtproblemen gaat zorgen. Pluimers is inmiddels geweest met een inspectie en die adviseert EPS parels. Echter zijn ze nu van Nederland isoleert ook lang geweest en die adviseren toch Supafil omdat ondanks de cementbaarden er toch nog minimaal 4 cm ruimte in de 6 cm spouw zit. Moet een spouw nu echt helemaal vrij zijn van cementbaarden en heeft iemand nog advies? (Door de aanleg van vloerverwarming moer de spouw uiteindelijk wel worden geïsoleerd.)

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Firma's adviseren meestal hun eigen product ivm parels VS supafil

Zou toch eerst de oorzaak achterhalen van de schimmel als je dat nog niet hebt gedaan. Als de spouw bijvoorbeeld lokaal is vervuild (en daardoor vochtdoorslag) => eerst aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
TiezZ_BE schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:30:
Firma's adviseren meestal hun eigen product ivm parels VS supafil

Zou toch eerst de oorzaak achterhalen van de schimmel als je dat nog niet hebt gedaan. Als de spouw bijvoorbeeld lokaal is vervuild (en daardoor vochtdoorslag) => eerst aanpakken
De oorzaak van de schimmel is het gebrek aan ventilatie. Er bleek geen enkele vorm van ventilatie in de woonkomen. Geen roosters en dergelijke. Met de komst van nieuwe kunststof kozijnen voorzien van ventilatie roosters en ook ventilatie roosters in de uitbouw wordt dit voor een groot deel opgelost.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

Takkenkamp opdracht gegeven voor het isoleren van de spouwmuren. Nu wachten wanneer ze kunnen (ik verwacht ergens september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

_Arthur schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:09:
Takkenkamp opdracht gegeven voor het isoleren van de spouwmuren. Nu wachten wanneer ze kunnen (ik verwacht ergens september).
Dat gaat sneller dan verwacht: 7 juli komen ze hier langs.

Kan ik gelijk kijken of het ook werkt om de warmte (als die nog vaker langs komt deze zomer) langer buiten te houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 12:20

Sjeng_

BIERTJAH!?

Wij hebben een huis uit 1970 in Zuid-Limburg, en willen dit ook na-isoleren en hydrofoberen i.v.m. vochtoverlast in de winter na langere periodes met regen. De westgevel werd dan verzadigd, en boven het raam in die gevel kwam dan vocht naar binnen, waarschijnlijk verzamelde zich dat in de spouw op de latei. De gevel bleef dan ook langere tijd gewoon donker (nat), en andere huizen in de straat hebben hetzelfde probleem.

Daarom via Essent, onze energieleverancier, een offerte laten maken door Isoprofs. Aardige man over de vloer geweest, heeft op 2 plekken een gat in de zuid en westgevel geboord, en gezien dat er oude glaswol in de gevel zat. Hij adviseerde daarom ook Supafil HR++, want dat is ook een soort glaswol, dus je houdt een homogeen product in je spouw, dat zich niet bijt.

Ze doen ook hydrofoberen met de blokkwast, en niet spuiten. Dit zou dieper indringen, en een langere levensduur hebben.

Oppervlak ca. 95m² met spouwdiepte 7cm, kosten voor isoleren en hydrofoberen €3160 incl BTW.
Daarbij worden er 4 ventilatiebuisjes naar de kruipruimte geboord, en de voegen hersteld.

Ik heb nog een tweede bedrijf laten kijken, Duits Groep, en die adviseerden Enverifoam, een opschuimende PUR-soort die de hele spouw ook vult, maar door het uitzetten de oude glaswol platdrukt tegen de binnenmuur. Op zich zag dat er mooi uit, maar van wat ik hier gelezen heb, is dit mijn mening / conclusie over deze 2 materialen:

Enverifoam: wordt in de gevel gespoten, zet uit tot een harde massa, vult zeker je hele spouw. Nadelen: je oude glaswol wordt wel platgedrukt, maar er blijft toch altijd wel een centimeter over, wat geen enkele isolatie meer toevoegt. Het zijn 2 verschillende materialen. Blijkbaar heeft deze schuim een beperktere levensduur, want het veroudert. Ik las hier ca. 20 jaar, en het kan verpulveren bij hogere warmtes (60°C). Ze geven natuurlijk net 15 jaar garantie.
Verder deed de Duits Groep impregneren door de spuiten, dus dat is minder gelijkmatig aangebracht dan met een blokkwast, en spoelt sneller uit (dringt minder diep in de steen).
Prijs was nagenoeg hetzelfde.

Supafil HR++: Glaswol, dus gelijksoortig product als wat er al in onze spouw zit, hiermee vul je je isoltie dus aan, en krijg je de hele 7cm gevuld met een homogeen product. Zo profiteer je van de hele 7cm.
Het bestaat al 25 jaar in min of meer dezelfde vorm, dus het heeft zich wel bewezen, en het krimpt niet na verloop van tijd. Het kan hooguit wat inzakken.
Bijkomend voordeel: betere geluidsisolatie met dit materiaal.

Hopelijk bespaar ik hiermee wel wat stookkosten in de winter, maar het zal toch wel zeker 10 jaar duren voordat je de investering hebt terugverdiend, maar het is nodig door de vochtproblemen, dus we gaan het zien!

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Beste volgers van deze topic.

In onze zoektocht naar een goed isolatie bedrijf zie ik door de bomen het bos niet meer. Bij het zien van de Google reviews van oa Takkenkamp, Wibro, Pluimers en isolatiespecialist krijg ik nog geen warm gevoel.

Lees veel over gemaakte schade's , roosters vergeten, etc.

Nu ben ik benieuwd naar degene binnen dit topic die zijn ervaring wil delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Gister heeft Takkenkamp mijn spouwmuur na geïsoleerd met Aminotherm.

Woning: bouwjaar 1982, vrijstaand, geen kruipruimte, geen stootvoegen (behalve 3-4 stuks boven een kleine uitbouw). Spouw al geïsoleerd met 4cm glaswol isolatie.
Spouwbreedte; variërend tussen 7,5cm en 9,5cm (gemeten met platgeduwde glaswol isolatie). Vrije ruimte; variërend tussen 3,5 en 5,5cm.

De 2 (Nederlandse) heren waren netjes op tijd, rond 07:15am. En om 07:30 zaten de eerste gaten al in het buitenspouwblad. Om 15:00 waren ze geheel klaar, opgeruimd en weer weg.

Ze boren met een elektrische boorhamer met stofafzuiging. Natuurlijk wordt niet 100% van het boorstof opgevangen, maar wel het meeste.

De aanhanger met het isolatiemateriaal bevat een generator; deze draait de hele tijd zolang men aan het vullen is. Mijn buren had ik al op de hoogte gesteld over eventueel lawaai/geluid van de werkzaamheden, dus bij mij geen probleem.

De heren hebben netjes gewerkt, alle rommel, stof en/of ander afval hebben ze meegenomen. Hele kleine restjes zal je mogelijk nog wel kunnen vinden rondom je huis.

Verder prima tevreden over de werkzaamheden. Ik had ook een offerte liggen voor enverifoam, echter daar niet voor gekozen gezien het bedrijf directe betaling na afronden werkzaamheden verlangde en daar had ik geen zin in.

Boren van de eerste gaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4avQvLd0e8RnFqEC_nGu4bfeBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G04KGb0nDEAXoAa0xoYuBZF8.jpg?f=fotoalbum_large

Boor patroon van de gaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f3MTI4e4NUmfqqo-KxW9HepzAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kRLHxVOR03FRwZFhzJbtkHI.jpg?f=fotoalbum_large

Isolatie materiaal vult alle gaatjes langs kozijnen op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjqZBPwHSqs4HwxjPBf1fTDK6kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwbRaFwZ5rAMmLg1jVYBDNib.jpg?f=fotoalbum_large

Hun bus met aanhanger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO-xvlEhKtUJxENAjNkBZMqJSAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVObs92aVsRAO0hx9td5nTuK.jpg?f=fotoalbum_large

Geboorde gaten dichtgestopt, met voegspecie netjes op kleur (zoek de boorgaten!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCsYCHYA-Ub1rprNFoBFVnGzpt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YMnk1KO43egKrfxDriwCsj7.jpg?f=fotoalbum_large

Detail van het isolatie materiaal Aminotherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LwNwpMh9wSklaBU7tCbKjw6aLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjb7FSkFNbKp3XojmvRaZXlp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
Bedankt voor het delen van jouw ervaring.

Wat is de betalingstermijn bij Takkenkamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rogerrrr schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:35:
Wat is de betalingstermijn bij Takkenkamp?
14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 10:50

timovd

Voorsprong door techniek

Graag jullie advies voor mijn eindwoning (hoekwoning) uit 1979/1980. Er zit nu piepschuim in de spouw, maar er kan nageïsoleerd worden. Ik zou het vooral willen doen als investering in het huis. We hebben momenteel al een warmtepomp en vloerverwarming beneden waardoor het (vooral beneden) altijd comfortabel is. Ik "verstook" zo'n 3-3,5MWh per jaar voor verwarming en SWW. Hoe kan ik de t.v.t. berekenen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

timovd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:59:
Graag jullie advies voor mijn eindwoning (hoekwoning) uit 1979/1980. Er zit nu piepschuim in de spouw, maar er kan nageïsoleerd worden. Ik zou het vooral willen doen als investering in het huis. We hebben momenteel al een warmtepomp en vloerverwarming beneden waardoor het (vooral beneden) altijd comfortabel is. Ik "verstook" zo'n 3-3,5MWh per jaar voor verwarming en SWW. Hoe kan ik de t.v.t. berekenen?
Denk dat je dan beter in zonnepanelen kan investeren dan na-isolatie van je spouwmuur. Zeker als het nu al comfortable is.

Je zou eerst kunnen berekenen wat de huidige Rd-waarde is van je gevel. Daarna een berekening met na-isolatie. En dan kijken hoeveel rendement dat oplevert mbv de grafieken die hier te vinden zijn: http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Superflip schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:07:
Vanmorgen zijn ze hier begonnen met het opvullen van 7cm spouw met Isover Insulsafe Plus.

Maar wat een herrie maakt dat boren, lekker rustig van thuis werken is nu wel anders 8)7
Jammer genoeg gaan we in de toekomst nooit kunnen zien wat het verschil is in verbruik, want onze condensatieketel is recent vervangen en de vorige brandde zo inefficient door verstopte zuurstofaanvoer.

We hopen vooral wat meer comfort door minder warmteverlies.
Nu voor de kostprijs was het een no-brainer, na de premie (België) slechts 1400 euro en dat voor een stevige vrijstaande woning (vloerplaat 126m2 en gelijkvloers + 1e).
Welke firma heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:41
Sjeng_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:27:
Wij hebben een huis uit 1970 in Zuid-Limburg, en willen dit ook na-isoleren en hydrofoberen i.v.m. vochtoverlast in de winter na langere periodes met regen. De westgevel werd dan verzadigd, en boven het raam in die gevel kwam dan vocht naar binnen, waarschijnlijk verzamelde zich dat in de spouw op de latei. De gevel bleef dan ook langere tijd gewoon donker (nat), en andere huizen in de straat hebben hetzelfde probleem.

Daarom via Essent, onze energieleverancier, een offerte laten maken door Isoprofs. Aardige man over de vloer geweest, heeft op 2 plekken een gat in de zuid en westgevel geboord, en gezien dat er oude glaswol in de gevel zat. Hij adviseerde daarom ook Supafil HR++, want dat is ook een soort glaswol, dus je houdt een homogeen product in je spouw, dat zich niet bijt.

Ze doen ook hydrofoberen met de blokkwast, en niet spuiten. Dit zou dieper indringen, en een langere levensduur hebben.

Oppervlak ca. 95m² met spouwdiepte 7cm, kosten voor isoleren en hydrofoberen €3160 incl BTW.
Daarbij worden er 4 ventilatiebuisjes naar de kruipruimte geboord, en de voegen hersteld.

Ik heb nog een tweede bedrijf laten kijken, Duits Groep, en die adviseerden Enverifoam, een opschuimende PUR-soort die de hele spouw ook vult, maar door het uitzetten de oude glaswol platdrukt tegen de binnenmuur. Op zich zag dat er mooi uit, maar van wat ik hier gelezen heb, is dit mijn mening / conclusie over deze 2 materialen:

Enverifoam: wordt in de gevel gespoten, zet uit tot een harde massa, vult zeker je hele spouw. Nadelen: je oude glaswol wordt wel platgedrukt, maar er blijft toch altijd wel een centimeter over, wat geen enkele isolatie meer toevoegt. Het zijn 2 verschillende materialen. Blijkbaar heeft deze schuim een beperktere levensduur, want het veroudert. Ik las hier ca. 20 jaar, en het kan verpulveren bij hogere warmtes (60°C). Ze geven natuurlijk net 15 jaar garantie.
Verder deed de Duits Groep impregneren door de spuiten, dus dat is minder gelijkmatig aangebracht dan met een blokkwast, en spoelt sneller uit (dringt minder diep in de steen).
Prijs was nagenoeg hetzelfde.

Supafil HR++: Glaswol, dus gelijksoortig product als wat er al in onze spouw zit, hiermee vul je je isoltie dus aan, en krijg je de hele 7cm gevuld met een homogeen product. Zo profiteer je van de hele 7cm.
Het bestaat al 25 jaar in min of meer dezelfde vorm, dus het heeft zich wel bewezen, en het krimpt niet na verloop van tijd. Het kan hooguit wat inzakken.
Bijkomend voordeel: betere geluidsisolatie met dit materiaal.

Hopelijk bespaar ik hiermee wel wat stookkosten in de winter, maar het zal toch wel zeker 10 jaar duren voordat je de investering hebt terugverdiend, maar het is nodig door de vochtproblemen, dus we gaan het zien!
En wat heb je gekozen?

Via een EPA adviseur werd mij eind 2019 ook Duits aangeraden en navulling met schuim. Ben daarover nog in discussie gegaan met EPA adviseur over de robuustheid en het feit dat je 2 materialen gaat samenvoegen tot een niet-homogeen iets... precies wat jij eigenlijk stelt.
Op de één of andere manier kreeg ik bij de adviseur niet duidelijk wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn, want hij bleef stellig bij Duits met z'n advies. Mja, het kan, enverifoam is bij mij weten niet meer het originele UF-schuim. Maar het punt is ook, stel het verpulverd toch na 10-15-20jaar, dan zit je met 2 opgemengde materialen die je lijkt me heel lastig nog eruit gaat krijgen. Of stel dat na vullen bepaalde plekken toch niet goed zijn ingedrukt en dus koudebruggen zijn gaan vormen. Het kan maar zo. Wie gaat je daarbij bij helpen en wat zijn de gevolgen? Daarop geen enkele antwoorden gekregen. Het leek er iig op alsof mensen niet verder denken dan nu, zelfs de onafhankelijke adviseur niet. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

glennvho schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Welke firma heb je gebruikt?
Isolteam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09-2022
Hi allemaal, ik heb heel wat pagina's doorgeworsteld, maar heb toch nog wat vragen.
Ik ben me voor ons huis aan het verdiepen in spouwmuurisolatie. In 1979 gebouwd, waar volgens de originele folder "tegen de binnenspouwmuren aan de spouwzijde 4cm dikke steenwol platen zijn aangebracht".
We hebben op de begane grond 4 grote kozijnen waarvan 2 schuifpuien uit diezelfde tijd, allemaal wel dubbel glas maar wel uit 1979.

Ik heb Pluimers hier gehad, die heeft een gat geboord en gaf aan dat isolerend schuim de enige optie is met ons soort muur (zie onder).
Ze hebben een offerte uitgebracht voor 66 m2 HR IsoPlus 35, spouwbreedte ± 6 m2 cm, Rd-waarde 1,60 m2 K/W. Totale kosten € 3.000,- inclusief plaatsing. Isoplus 35 is "een 2-komponenten opencellig Polyurethaanschuim" met een Lambda-waarde van 0,037.
Ik heb op basis van die afmetingen een offerte aangevraagd bij Takkenkamp, die quoten: "Spouwmuurisolatie Aminotherm 18mm", tegen € 1.550,- inclusief plaatsing. Lambda-waarde: 0,035.

Een heel verschil dus, maar ik kom er nog niet uit wat nou mijn winst gaat zijn bij plaatsing en of het inderdaad klopt dat ander materiaal niet mogelijk is.
Daarnaast lees ik in dit topic wat berichten dat het materiaal ook naar binnen kan komen zetten bij plaatsing, wat mijn gestucte muren niet fijn vinden...Hoe zit dat precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCz0t8eonyXLXXPAmWm-hYsGDN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNoxYwEBV2F37IO9KC00R0om.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cosmos666 op 23-08-2020 16:49 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

cosmos666 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:45:
Een heel verschil dus, maar ik kom er nog niet uit wat nou mijn winst gaat zijn bij plaatsing en of het inderdaad klopt dat ander materiaal niet mogelijk is.
Vermoedelijk omdat er te weinig ruimte is om ander materiaal er in te blazen; schuim drukt je huidige glaswol samen waardoor een betere vulling behaald wordt.

Verder kan je je winst in isolatie hier berekenen: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
Daarnaast lees ik in dit topic wat berichten dat het materiaal ook naar binnen kan komen zetten bij plaatsing, wat mijn gestucte muren niet fijn vinden...Hoe zit dat precies?
Wat bedoel je met naar binnen zetten? Het is niet dat het spul je muren uit elkaar drukt (wat bv met een normale PUR-schuim mogelijk wel zou kunnen als je er teveel van gebruikt in een te kleine ruimte).

Het schuim zal alle kieren en gaatjes opvullen; de werklui houden netjes in de gaten wanneer het naar buiten komt zetten langs een kier en stoppen dan op die locatie met vullen.

Voor foto's van hoe Takkekamp werkt, zie hier: _Arthur in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 24-08-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Grappig, ik heb bij dezelfde firma een offerte opgevraagd. Is wel via een groepsaankoop.

Opp is 145m³ met gemiddelde spouwdiepte van 7,5cm. Prijs voor de isolatie is € 17,50 per m³. Als ik de premie er af trek kom ik net onder € 2000.
Onze gasfactuur is jaarlijks ongeveer € 700-900, we verwarmen namelijk niet alle ruimtes. Eigenlijk enkel de leefruimtes en als het echt eens heel koud zou zijn ook de slaapkamers enkele uren voor we gaan slapen. Als we niet thuis zijn gaat de verwarming ook automatisch lager en 's nachts natuurlijk ook.
De terugverdientijd zal bij ons dus wel langer zijn al een paar jaar maar van het extra comfort zullen we wel onmiddellijk al gebruik kunnen maken. De werken kunnen begin oktober uitgevoerd worden dus dat is ook mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 14:58

B2

wa' seggie?

Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het verwijderen (uitzuigen) van bestaande vlokken? Ik heb geel materiaal uit de jaren 80 in de spouw zitten. Zo te zien zijn het glas/steenwol vlokken.

Zo ja, hoe ging dit en wat waren de kosten hier van?

Ik zou het weer opnieuw willen laten vullen met supafil. Daar heb ik in een ander huis op zich goede ervaring mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:02
_Arthur schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Dat gaat sneller dan verwacht: 7 juli komen ze hier langs.

Kan ik gelijk kijken of het ook werkt om de warmte (als die nog vaker langs komt deze zomer) langer buiten te houden 8)
En, heeft het gewerkt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik heb nog geen historische data waar ik mee kan vergelijken. Maar mijn voorzichtige aanname is dat de temperatuur minder fluctueerd. Woon hier pas sinds november vorige jaar en heb meetdata vanaf 19 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hihi, snap ik - maar aangezien je nu twee warme periodes achter de rug hebt, één met en één zonder isolatie, vroeg ik me af of het voelbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Gramser schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:01:
Hihi, snap ik - maar aangezien je nu twee warme periodes achter de rug hebt, één met en één zonder isolatie, vroeg ik me af of het voelbaar was.
Kwa buitenhouden van de hitte werkt het hooguit wat "verlengend". Echter na een lang weekend weg te zijn geweest in de hittegolf was het binnen in de woonkamer gewoon 29.5 graden (magere zonwering werkt dan niet echt mee).

Grootste verschil zal in de winter meetbaar zijn m.b.t. het gasverbruik (wat ook mijn doel was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zoiets vermoedde ik al. Dank voor je reactie, benieuwd naar je ervaringen in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
B2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:02:
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het verwijderen (uitzuigen) van bestaande vlokken? Ik heb geel materiaal uit de jaren 80 in de spouw zitten. Zo te zien zijn het glas/steenwol vlokken.

Ik zou het weer opnieuw willen laten vullen met supafil. Daar heb ik in een ander huis op zich goede ervaring mee gehad.
aantal bakstenen aan de onderkant eruit, van boven perslucht erin en van onderen een stofzuiger erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 14:58

B2

wa' seggie?

No Hands schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

aantal bakstenen aan de onderkant eruit, van boven perslucht erin en van onderen een stofzuiger erop.
Ervaring mee of ook gelezen op een site van een willekeurige aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
B2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Ervaring mee of ook gelezen op een site van een willekeurige aanbieder?
Gehoord van persoon die dit gedaan heeft, vandaar dat ik helaas niet weet wat de kosten per m2, of per materiaalsoort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

glennvho schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Grappig, ik heb bij dezelfde firma een offerte opgevraagd. Is wel via een groepsaankoop.

Opp is 145m³ met gemiddelde spouwdiepte van 7,5cm. Prijs voor de isolatie is € 17,50 per m³. Als ik de premie er af trek kom ik net onder € 2000.
Onze gasfactuur is jaarlijks ongeveer € 700-900, we verwarmen namelijk niet alle ruimtes. Eigenlijk enkel de leefruimtes en als het echt eens heel koud zou zijn ook de slaapkamers enkele uren voor we gaan slapen. Als we niet thuis zijn gaat de verwarming ook automatisch lager en 's nachts natuurlijk ook.
De terugverdientijd zal bij ons dus wel langer zijn al een paar jaar maar van het extra comfort zullen we wel onmiddellijk al gebruik kunnen maken. De werken kunnen begin oktober uitgevoerd worden dus dat is ook mooi meegenomen.
Bij mij lag de offerte hoger dan de finale factuur, daar wordt gerekend op het werkelijk gebruikt volume en dan heb je nog de premie die er nog af gaat. Dus netto gerekend is het altijd een win.

Echt koude dagen hebben we nog niet gehad sinds plaatsing, maar qua hitte scheelt het de eerste dagen 3-4 graden in de warmste hoekkamer die de ganse dag zon vangt.

Voor ons was het in elk geval een no-brainer. Mannen werken zeer correct en achteraf alles netjes heel proper gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Misschien een domme vraag, maar als je spouwmuurisolatie laat doen, doen ze dan de voor en achtergevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 22-05 16:04
Dat is wel gebruikelijk, maar het staat je als opdrachtgever vrij daar van af te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
frickY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:47:
Dat is wel gebruikelijk, maar het staat je als opdrachtgever vrij daar van af te wijken.
Als ik zo kijk naar foto's en video's dan zie je voornamelijk alleen de voorgevel vandaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babbel1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

Babbel1

Test2

Ik heb in december offertes opgevraagd om mijn 70mm spouw (gevuld met 30 mm glaswol dekens) die niet meer overal aanwezig waren te voorzien van Aminotherm en / of Helmfoam.

Uiteindelijk hebben we in januari samen met de buren via de isolatiespecialist Aminotherm laten aanbrengen. Dit is keurig uitgevoerd voor een nette prijs.

Omdat ik stook met een warmtepomp en hiervoor keurig graaddagen bijhoud, heb ik kunnen ervaren wat de isolatie doet. En dit heeft tot een reductie van circa 25% per graaddag opgeleverd. Dus tot op heden blij met het resultaat en bedrijf

Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
Hi allemaal, ik heb heel wat pagina's doorgeworsteld, maar heb toch nog wat vragen.
Ik ben me voor ons huis aan het verdiepen in spouwmuurisolatie. In 1979 gebouwd, waar volgens de originele folder "tegen de binnenspouwmuren aan de spouwzijde 4cm dikke steenwol platen zijn aangebracht".
We hebben op de begane grond 4 grote kozijnen waarvan 2 schuifpuien uit diezelfde tijd, allemaal wel dubbel glas maar wel uit 1979.

Ik heb Pluimers hier gehad, die heeft een gat geboord en gaf aan dat isolerend schuim de enige optie is met ons soort muur (zie onder).
Ze hebben een offerte uitgebracht voor 66 m2 HR IsoPlus 35, spouwbreedte ± 6 m2 cm, Rd-waarde 1,60 m2 K/W. Totale kosten € 3.000,- inclusief plaatsing. Isoplus 35 is "een 2-komponenten opencellig Polyurethaanschuim" met een Lambda-waarde van 0,037.
Ik heb op basis van die afmetingen een offerte aangevraagd bij Takkenkamp, die quoten: "Spouwmuurisolatie Aminotherm 18mm", tegen € 1.550,- inclusief plaatsing. Lambda-waarde: 0,035.

[Afbeelding]
Dat een type baksteen bepaald wat voor materiaal wel of niet geschikt is, is alleen van toepassing wanneer een baksteen geen vocht kan reguleren (ademen). Dit is het geval bij geglazuurde stenen of muren de geverfd zijn met een dampdichte verflaag. Dit geldt niet voor het type muur dat jullie hebben. Dus dit klopt al niet.
Wat bepaald welke type materialen geschikt zijn hangt voor jullie volledig af van de ruimte wat nog vrij is in de spouwmuur. Wanneer dit 3 cm of meer is, zou ik je aanraden om nog wat meer offertes op te vragen.

Qua prijzen ga ik er niet veel over zeggen. Enkel dat het slim is om niet zomaar bij de grootste speler akkoord te gaan zonder iets verder te kijken. De 2 offertes die je inmiddels hebt liggen zeggen denk ik wel genoeg.

Een Lambda waarde van 0,037 en een Rd-waarde van 1,60 m2 K/W komt overeen met ongeveer 6 cm spouw wat geisoleerd zal worden. Denk dat je dat ook bedoelde met "spouwbreedte ± 6 m2 cm"? Wanneer je de muur zou laten vullen met Supafil (wat prima mogelijk is met 6 cm) Zit je op een Lambda waarde van 0,034 en op een Rd-waarde van 1,76 m2 K/W.
Je haalt hiermee dus een hogere isolatiewaarde en de kosten zullen ergens tussen de € 1.000,- tot € 1.500,- liggen, afhankelijk bij wie je aanklopt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
B2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:02:

Kosten hiervan liggen ongeveer gelijk aan de kosten van het isoleren zelf. Je zou dan de keuze kunnen maken voor producten zoals Aminotherm, wat dan de goedkopere oplossing zal zijn. Vind je kwaliteit belangrijker dan de kosten laag houden dan is het wel beter om eerst alles te laten verwijderen om het vervolgens opnieuw te laten isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:48:
Als ik zo kijk naar foto's en video's dan zie je voornamelijk alleen de voorgevel vandaar :P
Hier zijn alle muren gedaan (vrijstaand huis).
Babbel1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:38:
Omdat ik stook met een warmtepomp en hiervoor keurig graaddagen bijhoud, heb ik kunnen ervaren wat de isolatie doet. En dit heeft tot een reductie van circa 25% per graaddag opgeleverd. Dus tot op heden blij met het resultaat en bedrijf
Die 25% is voornamelijk op koude dagen behaald lijkt mij?

[ Voor 44% gewijzigd door _Arthur op 24-08-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
Zakarum schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Dat een type baksteen bepaald wat voor materiaal wel of niet geschikt is, is alleen van toepassing wanneer een baksteen geen vocht kan reguleren (ademen). Dit is het geval bij geglazuurde stenen of muren de geverfd zijn met een dampdichte verflaag. Dit geldt niet voor het type muur dat jullie hebben. Dus dit klopt al niet.
Wat bepaald welke type materialen geschikt zijn hangt voor jullie volledig af van de ruimte wat nog vrij is in de spouwmuur. Wanneer dit 3 cm of meer is, zou ik je aanraden om nog wat meer offertes op te vragen.

Qua prijzen ga ik er niet veel over zeggen. Enkel dat het slim is om niet zomaar bij de grootste speler akkoord te gaan zonder iets verder te kijken. De 2 offertes die je inmiddels hebt liggen zeggen denk ik wel genoeg.

Een Lambda waarde van 0,037 en een Rd-waarde van 1,60 m2 K/W komt overeen met ongeveer 6 cm spouw wat geisoleerd zal worden. Denk dat je dat ook bedoelde met "spouwbreedte ± 6 m2 cm"? Wanneer je de muur zou laten vullen met Supafil (wat prima mogelijk is met 6 cm) Zit je op een Lambda waarde van 0,034 en op een Rd-waarde van 1,76 m2 K/W.
Je haalt hiermee dus een hogere isolatiewaarde en de kosten zullen ergens tussen de € 1.000,- tot € 1.500,- liggen, afhankelijk bij wie je aanklopt natuurlijk.
Thanks! Ja, op basis van de meting kwam hij op ± 6 cm uit. Ik begon bij Pluimers omdat ik ze bij ons om de hoek bezig zag, maar zie al dat ze niet de voordeligste zijn inderdaad.
Ik ben me aan het verdiepen in de Ubakus website, maar dat gaat mijn pet een beetje te boven geloof ik, dus mocht iemand nog tips hebben over wat dit qua besparing zou kunnen opleveren dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 22:01
Wegens onze aankomende verbouwing vandaag ook gesprek gehad voor isolatie.

Aangezien we een jaren 30 woning hebben merken we het vooral op de koudere dagen dat het soms kil aanvoelt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Imperial Guard op 25-08-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb ook een jaren 30 woning, en alles geïsoleerd nu, behalve de spouw. Weet ook niet zo goed wat te doen daarmee, ik weet dat er nogal wat rotzooi in de spouw zit, ook cementbaarden enzo. Hebben ze bij jou in de spouw gekeken en hoe zag dat eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:49:
Ik heb ook een jaren 30 woning, en alles geïsoleerd nu, behalve de spouw. Weet ook niet zo goed wat te doen daarmee, ik weet dat er nogal wat rotzooi in de spouw zit, ook cementbaarden enzo. Hebben ze bij jou in de spouw gekeken en hoe zag dat eruit?
2 jaar geleden een snelle club over de vloer gehad en die hebben de spouw bekeken en daar was amper tot geen vervuiling op te zien. Utiendelijk niet mee in zee gegaan wegens het opdringerige gedrag.

Volgende week komt een andere isolatie boer voor een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En gaat die ook weer een kijkje nemen...? Ik lees aandachtig mee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:49:
Cementbaarden hoeft niet perse een probleem te zijn zolang er geen contact is tussen de binnen en buitenmuur en zolang het materiaal zich maar goed kan verspreiden zodat de muur volledig gevuld wordt.

Rotzooi wat op de fundering ligt en zich hoger opstapelt dan de hoogte van de binnenvloer, zal wel eerst verwijderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Er zal bij mijn huis wel een endoscopie gedaan moeten worden, wil ik dat zeker weten. Maar hoe zou je dat weghalen dan? Paar stenen onderaan verwijderen en schrapen maar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babbel1

Babbel1

Test2

_Arthur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:50:
[...]

Hier zijn alle muren gedaan (vrijstaand huis).

[...]

Die 25% is voornamelijk op koude dagen behaald lijkt mij?
De 25% is de besparing over de stookperiode. Met graaddagen kun je verschillende jaren met elkaar vergelijken. Met de oude isolatie was het verbruik van de warmtepomp gemiddeld 0,60 KWh / graaddag. Na de naisolatie zat ik op gemiddeld 0,43 KWh per graaddag. Dit gaat dan om alle dagen tussen begin januari tot en met medio mei (einde stookseizoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:17
Volgens de lokale isolatieboer zou Pluimers de prijzen absurd hoog leggen en redelijk naar willekeur offertes uitbrengen.

Offerte van lokaal bedrijf regio Eindhoven: 13,75 €/m² voor parels 0.033 W/mk, 1.86 m²K/W (6 cm spouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:11
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:20:
Er zal bij mijn huis wel een endoscopie gedaan moeten worden, wil ik dat zeker weten. Maar hoe zou je dat weghalen dan? Paar stenen onderaan verwijderen en schrapen maar...?
Laat enkele isolatieboeren langskomen om offerte te maken, vraag het hoe zij het aanpakken. Kost je niks (behalve tijd) en je hebt enkele meningen (en prijzen) van mensen die het gewend zijn.
Maar ik vermoed idd dat met een op de 4 stenen uithalen en wat tools (krabber en stofzuiger) je vlot alles schoon krijgt. Uitspoelen met water zou ik afraden :z

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat wordt er eentje voor volgend jaar, denk ik! Deze winter eerst wat verder experimenteren met de vvw en de Ta van de HR-ketel. Kijken of ik het nu comfortabel kan houden.

Bij ons is er overigens wel een uitdaging bij de achtergevel. We hebben een uitbouw laten plaatsen over de volledige breedte van het huis, maar daardoor is de onderkant van de buitenmuur nu niet meer bereikbaar omdat dat de binnenmuur is geworden, voorzien van een voorzetwand.

Hoe isoleer je de bovenste helft van de buitenmuur als de onderkant niet gevuld kan worden..? Het betreft de badkamer en onze grootste slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 05:15
Babbel1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:38:
Ik heb in december offertes opgevraagd om mijn 70mm spouw (gevuld met 30 mm glaswol dekens) die niet meer overal aanwezig waren te voorzien van Aminotherm en / of Helmfoam.

Uiteindelijk hebben we in januari samen met de buren via de isolatiespecialist Aminotherm laten aanbrengen. Dit is keurig uitgevoerd voor een nette prijs.

kun je je huis wat meer beschrijven? gezien je besparing een hoekwoning?
de oude isolatie moet echt slecht zijn geweest voor zulke besparing, 25% is normaal voor een hoekwining zonder isolatie!

Suprafil: op dit moment ben ik bezig met een gevelreinigingstraject en voegen vernieuwen. Alle specialisten die ik thuis heb gehad hebben lekkage meegemaakt met glaswol /suprafill maar nog noit met EPSparels, lijkt me de keuze een stuk makkelijker te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door technopeuter op 28-08-2020 11:14 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babbel1

Babbel1

Test2

technopeuter schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

kun je je huis wat meer beschrijven? gezien je besparing een hoekwoning?
de oude isolatie moet echt slecht zijn geweest voor zulke besparing, 25% is normaal voor een hoekwining zonder isolatie!

Suprafil: op dit moment ben ik bezig met een gevelreinigingstraject en voegen vernieuwen. Alle specialisten die ik thuis heb gehad hebben lekkage meegemaakt met glaswol /suprafill maar nog noit met EPSparels, lijkt me de keuze een stuk makkelijker te maken.
Woning betreft een twee onder één kap woning. Bouwjaar 1983. Verwarming staat van 7u-21:30 op 20 graden. Daarna naar 19 graden.

Woning was al redelijk geïsoleerd want voorheen gas verbruik was al beperkt tot 1100m3 jaar. Hebben nu voor een heel jaar 1300kwh gebruikt.

Al het glas is al HR++ en zolder een kruipruimte waren al geïsoleerd tot RC van 4.

Spouw is circa 70mm. Waar circa 30-40mm steenwol in had moeten zitten. Bij enkele endoscopie onderzoeken bleken delen erg leeg / binnen blad zichtbaar.

Tijdens het aanbrengen van de aminotherm merk je wel dat het goed vult / isolatie platdrukt. Want overleg (binnen en buiten) waar je ongemerkt gaatjes hebt zie je het schuim ontstaan.

Voor 57m2 hebben we uiteindelijk €925 betaald. Circa €16 per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
Zakarum schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Vandaag een ander bedrijf (Grimbergen) gehad voor een offerte, die 1/3 meer qua oppervlak rekenden dan Pluimers, wat wel een bijzonder verschil is. Ze gaven aan juist wel voor EPS Parels te willen gaan omdat schuim binnen een jaar of 10 uit zichzelf kan oplossen (?). En volgens hen kunnen parels gewoon bij ons.
Tja...wat is wijsheid..? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 05:15
Babbel1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

....

Voor 57m2 hebben we uiteindelijk €925 betaald. Circa €16 per m2
dat is echt belachelijk goedkoop! had ik er liever in gehad dan epsparels!
cosmos666 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Vandaag een ander bedrijf (Grimbergen) gehad voor een offerte, die 1/3 meer qua oppervlak rekenden dan Pluimers, wat wel een bijzonder verschil is. Ze gaven aan juist wel voor EPS Parels te willen gaan omdat schuim binnen een jaar of 10 uit zichzelf kan oplossen (?). En volgens hen kunnen parels gewoon bij ons.
Tja...wat is wijsheid..? :?
meer m2 is belangrijk voor de subsidie. Minder is belangrijk voor de prijs.

[ Voor 50% gewijzigd door technopeuter op 30-08-2020 11:01 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Inmiddels 2 andere bedrijven op bezoek gehad voor twee nieuwe offertes.

3 bedrijven verder waarvan de duurste wel de spouw heeft bekeken en ook het advies gaf om niet de huidige vloer isolatie te vervangen en tevens de voeg maar 14mm te boren voor het vullen aangezien je anders de stenen zou beschadigen (Dit gaf wel een meerprijs)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 02-09-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
Imperial Guard schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:55:
Inmiddels 2 andere bedrijven op bezoek gehad voor twee nieuwe offertes.

3 bedrijven verder waarvan de duurste wel de spouw heeft bekeken en ook het advies gaf om niet de huidige vloer isolatie te vervangen en tevens de voeg maar 14mm te boren voor het vullen aangezien je anders de stenen zou beschadigen (Dit gaf wel een meerprijs)

***members only***
De isolatiewaarde voor spouwmuurisolatie is op papier dan wel verschillend maar zal in de praktijk niet van elkaar verschillen. De lambda waardes zijn namelijk allemaal gelijk voor de verschillende leveranciers voor glaswol dat voor spouwmuurisolatie gemaakt is.

Verhaal van EPS en de open haard is wel juist maar vind het wel aan de dure kant, zelfs voor 14 mm. Soms bij een jaren 30 woning met een smalle voeg en/of knipvoeg is 14 mm wel aan te raden maar in de meeste gevallen is 16 of 18 mm ook prima en zullen de stenen niet beschadigen. Hard gebakken stenen knappen ook sneller kapot. Dit zie je ook vaak bij jaren 30 woningen. Jaren 60/70 valt over het algemeen wel mee. Gele stenen willen ook nog wel snel kapot knappen.

Als de Tonzon folie er nog goed in zit en de zakken niet lek zijn, dan zou ik ook aanraden om niks met de vloer te doen. Ook al krijg je bij 2 maatregelen subsidie want je zal onderaan de streep alsnog meer kwijt zijn dan wanneer je alleen de spouw laat isoleren en geen subsidie terug krijgt.
Vloerisolatie levert ook altijd een beter effect op dan bodemisolatie (EPS). Bodemisolatie is leuk bij een houten vloer waarbij er te weinig ruimte aanwezig is om fatsoenlijke isolatie aan de onderkant van de vloer te bevestigen.
Het feit dat er al Tonzon onder zit geeft dus al aan dat de kruipruimte hoog genoeg is om in te werken. Mocht je de vloer wel willen isoleren. Kies dan voor Icynene en niet voor de EPS korrels.
De isolatiewaarde moet je niet te veel op letten omdat je bij EPS bodemisolatie nog een luchtlaag hebt tussen isolatie en vloer. De hoge isolatiewaarde geeft daarom een vertekend beeld. Je zal er waarschijnlijk op achteruit gaan als je de Tonzon folie weg laat halen en laat vervangen voor EPS. Zou je het vervangen voor Icynene dan kan je er misschien wel iets op vooruit gaan maar dat is minimaal.

Advies van mij is om alleen voor spouwmuurisolatie te gaan en dan te gaan voor het bedrijf waar jij een goed gevoel bij hebt en die je ook een nette offerte kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Zakarum schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:06:
[...]

De isolatiewaarde voor spouwmuurisolatie is op papier dan wel verschillend maar zal in de praktijk niet van elkaar verschillen. De lambda waardes zijn namelijk allemaal gelijk voor de verschillende leveranciers voor glaswol dat voor spouwmuurisolatie gemaakt is.

Verhaal van EPS en de open haard is wel juist maar vind het wel aan de dure kant, zelfs voor 14 mm. Soms bij een jaren 30 woning met een smalle voeg en/of knipvoeg is 14 mm wel aan te raden maar in de meeste gevallen is 16 of 18 mm ook prima en zullen de stenen niet beschadigen. Hard gebakken stenen knappen ook sneller kapot. Dit zie je ook vaak bij jaren 30 woningen. Jaren 60/70 valt over het algemeen wel mee. Gele stenen willen ook nog wel snel kapot knappen.

Als de Tonzon folie er nog goed in zit en de zakken niet lek zijn, dan zou ik ook aanraden om niks met de vloer te doen. Ook al krijg je bij 2 maatregelen subsidie want je zal onderaan de streep alsnog meer kwijt zijn dan wanneer je alleen de spouw laat isoleren en geen subsidie terug krijgt.
Vloerisolatie levert ook altijd een beter effect op dan bodemisolatie (EPS). Bodemisolatie is leuk bij een houten vloer waarbij er te weinig ruimte aanwezig is om fatsoenlijke isolatie aan de onderkant van de vloer te bevestigen.
Het feit dat er al Tonzon onder zit geeft dus al aan dat de kruipruimte hoog genoeg is om in te werken. Mocht je de vloer wel willen isoleren. Kies dan voor Icynene en niet voor de EPS korrels.
De isolatiewaarde moet je niet te veel op letten omdat je bij EPS bodemisolatie nog een luchtlaag hebt tussen isolatie en vloer. De hoge isolatiewaarde geeft daarom een vertekend beeld. Je zal er waarschijnlijk op achteruit gaan als je de Tonzon folie weg laat halen en laat vervangen voor EPS. Zou je het vervangen voor Icynene dan kan je er misschien wel iets op vooruit gaan maar dat is minimaal.

Advies van mij is om alleen voor spouwmuurisolatie te gaan en dan te gaan voor het bedrijf waar jij een goed gevoel bij hebt en die je ook een nette offerte kan maken.
Thanks voor je uitgebreide feedback! Aangezien er zoveel verschillende bedrijven / verkopers zijn heb je ook weer 1000 verschillende meningen / adviezen.

Qua kruipruimte isolatie hoor ik verschillende verhalen.

De een zeg dat het moet doorblazen van voor naar achter, 2 ventilatie kokers aan de voorkant van het huis en 2 aan de achterkant
De ander zegt het moet alleen ventileren we brengen het alleen 3 ventilatie kokers aan de lange blinde muur aan en willen ze het niet laten doorluchten om het maar zo uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 12:20

Sjeng_

BIERTJAH!?

We zijn uiteindelijk voor de Supafill van IsoProfs gegaan. Ik heb die andere firma nog afgebeld netjes, en die vertegenwoordiger reageerde nog met "Oei, toch daarvoor gekozen? Nou succes dan maar." en dat heeft enkel mijn keuze bevestigd, want als je zo flauw moet reageren als iemand voor een andere partij/product kiest, hoef ik geen zaken te doen met die firma...

Het isoleren is snel gegaan, een ochten tussen 8 en 12 uur waren ze bezig met boren en vullen, en weer netjes dichtmaken van de gaatjes in de voegen.
Komende week komen ze terug om de gevels te hydrofoberen. Het is een week lekker warm geweest, dus alle stenen zijn goed droog. Komende winter dus geen vochtproblemen meer! :D

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
Ik zou graag nog eens advies bij jullie inwinnen.
Ik wilde voor onderstaand oppervlak en soort muur wat offertes opvragen en heb Pluimers, Grimbergen en Takkenkamp gehad. Pluimers raadde schuim aan, Grimbergen parels, Takkenkamp in eerste instantie ook schuim. Maar na het zien van de steen (volgens hen een Open MBI steen, zie afbeelding) willen ze geen offerte meer uitbrengen omdat volgens hen alleen PUR geschikt is en zij dat niet aanbieden. Volgens hen zijn de stenen te poreus, wat vocht in het isolatiemateriaal kan opleveren.

Dus ik ben nu eigenlijk een beetje terug bij af, want ik hoopte redelijk voordelig uit te zijn bij Takkenkamp, maar nu moet ik from scratch beginnen. Iemand tips, of kletsen ze allemaal maar wat?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cosmos666 Ik heb ook een MBI steen buitenspouwblad met 10 cm spouw, gedeeltelijk met steenwol geïsoleerd. Het probleem is dat MBI steen (kalkzandsteen) vrij poreus is en bij langer durende slagregen
tot de binnenkant vochtig kan worden. Normaalgesproken wordt het vocht via de geventileerde! luchtspouw
weer afgevoerd.

Maar ga je de spouw nu helemaal met isolatiemateriaal vullen heb je minder of helemaal geen mogelijkheid meer om vocht als damp aan de binnenkant af te voeren. En als je dan een periode met strenge vorst krijgt is de kans heel groot dat het water in de MBI-steen bevriest met alle gevolgen van dien.
In deze zin maakt het niet zoveel uit welk isolatiemateriaal je gebruikt, wat het voordeel van PUR hier zou zijn weet ik niet.

Het enige wat helpt is de hele buitengevel na het reinigen te hydrofoberen/impregneren.
Regen parelt dan af, maar waterdamp kan nog steeds naar buiten diffunderen. De behandeling moet je minimaal elke 5 tot 10 jaar herhalen (afhankelijk van het middel) - dit zijn natuurlijk extra kosten.

Pas na de behandeling is het zinvol om de spouw compleet te isoleren, Maar er zijn veel isolatiebedrijven die er uit principe niet aan willen beginnen (garantie/aansprakelijkheid?).
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

cosmos666 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:26:
Ik zou graag nog eens advies bij jullie inwinnen.
Ik wilde voor onderstaand oppervlak en soort muur wat offertes opvragen en heb Pluimers, Grimbergen en Takkenkamp gehad. Pluimers raadde schuim aan, Grimbergen parels, Takkenkamp in eerste instantie ook schuim. Maar na het zien van de steen (volgens hen een Open MBI steen, zie afbeelding) willen ze geen offerte meer uitbrengen omdat volgens hen alleen PUR geschikt is en zij dat niet aanbieden. Volgens hen zijn de stenen te poreus, wat vocht in het isolatiemateriaal kan opleveren.

Dus ik ben nu eigenlijk een beetje terug bij af, want ik hoopte redelijk voordelig uit te zijn bij Takkenkamp, maar nu moet ik from scratch beginnen. Iemand tips, of kletsen ze allemaal maar wat?
Om met dat laatste te beginnen: een commerciële partij wil natuurlijk altijd werk verkopen. Kennelijk is Takkenkamp de enige van de drie die een dus danig risico ziet, dat ze dat commercieel niet willen lopen ivm aansprakelijkheden.

Dan moet je je afvragen waarom dat zo is en wat daar de reden van is. De redenen meldt @dunklefaser.

Je kan natuurlijk met Pluimers of Grimbergen in zee gaan, het zaakje hydrofoberen en zien waar het schip strand. Want als jezelf vergeet om weer op tijd de impregnerende laag te vernieuwen, je muur is zeiknat en het vriest in een keer dat het kraakt, zou je best eens een groot probleem kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 08:49
Net Duits isolate over de vloer gehad, Eef schouten. Prima kerel, kan goed ouwehoeren hij moet uiteindelijk toch iets verkopen. Had mij al in laten lichten om niet voor wol te gaan maar de korrels. Het wordt dan Neopixel.

153m2, spauw 6cm. Geen kruipruimte dus er hoeft niks geboord te worden. De offerte moet ik nog krijgen maar zal rond de 3.000 euro liggen. Zover ik kan bepalen een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
Via de gemeente/regio loopt er bij ons een isolatie/verduurzamingstraject. We hebben ons voor spouwmuur isolatie aangemeld en krijgen 1 prefereren supplier op bezoek bedrijf genaamd: Isolatiespecialist.nl. Website ziet er op zich solide uit met duidelijke uitleg over verschillende types isolatie en ze zijn aangesloten bij VENIN, KOMO en INSULA gecertificeerd.
Zo te zien hebben we een 10cm spouw, dus die kan mooi gevuld worden.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf in combinatie met een regionale inkoop actie?
- Heb je ze vergeleken met andere aanbieders?
- Wat was hun prijs niveau tov andere aanbieders? (Als ze goed zijn en ze zijn gelijk qua prijs dan vind ik dat ook prima en hoef ik niet een hele polonaise aan verkopers aan de deur)
- Hoe was hun advies?

Ik volg dit topic al een aantal jaar en ben toch benieuwd naar jullie advies en overwegingen.
We hebben een tussenwoning met 10cm spouw, redelijk wat vocht in huis door open keuken, en-suite(open) badkamer, warmtepompdroger/was drogen en kruipruimte.
Ik twijfel tussen Supafill en parels (Neopixels). Je kan het immers maar 1 keer goed doen.
Belangrijk vind ik naast goede isolatie, is met name vocht doorlatend en als het kan ook geluidswerend.
Wie heeft hier een mening/advies over?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:11
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:42:
..., redelijk wat vocht in huis door open keuken, en-suite(open) badkamer, warmtepompdroger/was drogen en kruipruimte. ...
En hoe ga je dat vocht aanpakken? Bij extra isoleren heb je altijd aanzienlijk risico om vochtproblemen te vergroten of te verplaatsen (en dan liefst naar schadelijker plekken), dus hou daar rekening mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:18
naftebakje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:29:
[...]
En hoe ga je dat vocht aanpakken? Bij extra isoleren heb je altijd aanzienlijk risico om vochtproblemen te vergroten of te verplaatsen (en dan liefst naar schadelijker plekken), dus hou daar rekening mee.
Tja, ventilatie, ventilatie en nog eens ventilatie. Heb in huis al meerdere vochtmetertjes neer gezet om de boel te meten en onder controle te houden/krijgen.

Gisteren bv 70% vocht in huis, doe de ramen open en vervolgens wordt het 85% in sommige ruimtes 8)7
Na sluiten stabiliseert de boel rond de 75%.

Vandaag ramen open, en het schiet naar 52-56% in alle ruimtes.

Heb nog niet de ideale balans gevonden tussen ventileren en %vocht naar beneden, maar veel hangt ook af van de luchtvochtigheid buiten.
Om die reden heb ik in sommige ruimtes die eigenlijk geen verwarming nodig hebben, toch de thermostaat iets open gedraaid.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 12:49
Gisteren was het buiten 18 gr, die lucht bevat ook veel vocht en als je dan ventileert is het verschil tussen binnen en buiten klein. Vandaag is het buiten 13 gr, als je die lucht met 80% rv opwarmt houd je bij 20 gr misschien 70 % over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:58:
[...]
Tja, ventilatie, ventilatie en nog eens ventilatie. Heb in huis al meerdere vochtmetertjes neer gezet om de boel te meten en onder controle te houden/krijgen.
Ik regel mijn ventilatie ook op de absolute vochtigheid van de lucht, en niet op de relatieve. Met heel koud weer kan het buiten 90% zijn en wordt het toch droger binnen (omdat de lucht opwarmt). Terwijl het de afgelopen dagen warm en vochtig was buiten, en het dus nauwelijks droogt als je extra ventileert.

(zie topic DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter voor het regelen van je ventilatie als het een Itho systeem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 14:50
Wij hebben sinds de zomer onze spouwmuur laten na-isoleren met aminotherm schuim door Takkenkamp.
Het is een spouw van ong 10 cm met steenwol als bestaande isolatie (bouwjaar huis 1987). Nou hebben we eigenlijk al na 1 week, 2 vochtplekken op de buitenmuur. Na 2 weken 35 graden in de zomer waren ze nog steeds niet verdwenen.
Heb toen maar eens contact opgenomen met Takkenkamp en zijn de plekken gecheckt dmv 2 geboorde gaten en endoscoop. Die specialist vertelde toen dat hij niks raars kon zien en dat er gewoon schuim in zat. Uiteindelijk komen ze volgende week om nog een keer rond die plek schuim in te vloeien. Ik vraag me af of dit dan gaat helpen tegen het vocht. Heeft iemand van jullie misschien een idee.
Je ziet de plekken door het herfstweer ook langzaam groter worden. Ik neig er bijna na om die stenen los te halen en te kijken of ik iets kan zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omCGNlNsPRpxZyH-kIz-sSPfCm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lPqyTAKVeicuiwlG3rOTvnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv1jXEyx2ubUkEvpZaVrpefPQMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKxYsTTEMaVF8QcAHthJKwWx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als ze daar toch gaan boren door je voeg, kunnen ze dan niet eerst even kijken met een endoscoop voor ze direct de spuit erin zetten? Ik neem aan dat ze die ook wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-06 11:20
bdgroot83 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:06:
Wij hebben sinds de zomer onze spouwmuur laten na-isoleren met aminotherm schuim door Takkenkamp.
Het is een spouw van ong 10 cm met steenwol als bestaande isolatie (bouwjaar huis 1987). Nou hebben we eigenlijk al na 1 week, 2 vochtplekken op de buitenmuur. Na 2 weken 35 graden in de zomer waren ze nog steeds niet verdwenen.
Heb toen maar eens contact opgenomen met Takkenkamp en zijn de plekken gecheckt dmv 2 geboorde gaten en endoscoop. Die specialist vertelde toen dat hij niks raars kon zien en dat er gewoon schuim in zat. Uiteindelijk komen ze volgende week om nog een keer rond die plek schuim in te vloeien. Ik vraag me af of dit dan gaat helpen tegen het vocht. Heeft iemand van jullie misschien een idee.
Je ziet de plekken door het herfstweer ook langzaam groter worden. Ik neig er bijna na om die stenen los te halen en te kijken of ik iets kan zien.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de onderste stootvoegen ook vochtiger zijn dan die op hoger niveau. Alhoewel het vocht nu zichtbaar wordt bij die 2 stenen, is de kans groot dat valspecie het probleem is (zie ook de kalkafzetting op de onderste rollaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@bdgroot83 wat voor ruimte zit achter deze muur?
Destralak schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:47:
Het lijkt erop dat de onderste stootvoegen ook vochtiger zijn dan die op hoger niveau.
Lijkt meer dat die op een ander moment zijn gevoegd en daarom anders van kleur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
De ruimte daarachter is de oude woonkamer, niet bijzonders.
Die voegen zijn inderdaad opnieuw gevoegd toen Takkenkamp hier afgelopen keer was, omdat er enkele voegen los lieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdgroot83
Gramser schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:15:
Als ze daar toch gaan boren door je voeg, kunnen ze dan niet eerst even kijken met een endoscoop voor ze direct de spuit erin zetten? Ik neem aan dat ze die ook wel hebben.
Dit is dus al gebeurt door iemand van Takkenkamp. Hij zei dat hij het schuim zag zitten verder niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik vind het zo bijzonder dat het precies beperkt blijft tot die stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdgroot83
Inmiddels ziet het er zo uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT8IdZ89Updn1P_ZUz462oANNis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gv8Tset2hqduSfCSfWH5atg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Ik vind het nog steeds op valspecie lijken. Kun je niet een van die stenen er zelf uit halen en eens kijken wat erachter zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdgroot83
Denk dat ik dat ook eens ga doen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
bdgroot83 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:47:
Denk dat ik dat ook eens ga doen deze week.
Hoger in de muur zie je helemaal niks? En dit is de enige muur waar het zich voordoet? Klinkt inderdaad als valspecie dan, en nu realiseer ik me dat we eerst naar een foto keken waar Takkenkamp nog niet had gecheckt. Aan de binnenkant (nog) niks te zien hoop ik?

Ik volg het met interesse, omdat ik mijn woning ook nog eens wil laten voorzien van spouwisolatie. Maar bij mij is de spouw erg onregelmatig van breedte en er zijn veel cementbaarden die mogelijk contact met de buitenmuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
Dit is de enige muur waar het zich voordoet. Hoger op de muur is niks te zien. Aan de binnenkant niks te zien. Vraag me ook af of het vocht door kan slaan naar binnen aangezien de vochtige plek ingekapseld is door aminotherm schuim, wat geen vocht opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
bdgroot83 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:18:
Dit is de enige muur waar het zich voordoet. Hoger op de muur is niks te zien. Aan de binnenkant niks te zien. Vraag me ook af of het vocht door kan slaan naar binnen aangezien de vochtige plek ingekapseld is door aminotherm schuim, wat geen vocht opneemt.
De kans is groot dat je er tot nu toe geen last van hebt gehad, omdat er genoeg ventilatie optrad in de spouw om het vocht te doen verdampen. Nu dat er geen ventilatie meer is (doordat de spouw is opgevuld), wordt het vocht opgesloten in de mogelijke valspecie. Je ziet het nu enkel aan de buitenkant, maar het kan zo zijn dat je het op termijn aan de binnenkant gaat zien. Vandaar dat het slim is om zo snel mogelijk de stenen weg te halen om de situatie te bekijken.

edit: dit had Takkenkamp moeten voorzien (en zou in theorie hun probleem kunnen worden bij schade) maar praktisch gezien is het handig als je zelf even checkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Destralak op 10-11-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
Ik ga deze week een paar stenen weghalen, nu is het nog te overzien. En als Takkenkamp komt ik zal het zeker eens aanhalen.
Ik heb nog lang getwijfeld ivm horrorverhalen over vocht enzo. Nu houd ik me hart vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik heb ongeveer hetzelfde. Heb ook door Takkenkamp laten na-isoleren, maar dan met Supafil wol.

Ik weet alleen niet of het ervòòr ook zo was. Wel zie ik bij andere huizen in de rij ook dat bepaalde stenen ‘natter’ zijn dan de andere. En aan de achterkant van mijn huis zijn de onderste rij bakstenen altijd wat ‘donkerder/natter’. Maar dat is dus ook zo bij huizen welke 100% zeker geen spouwmuurisolatie hebben.

Ik maak me er tot op heden dus ook niet echt druk om.

Edit: zie foto 1 van de schuur (uiteraard geen isolatie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwTJ1VhGiGRouJ_9J91Uzg-bo2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ICjjDAoV58ZSwkD2mxIaRBh.jpg?f=fotoalbum_large

En foto 2 van de gevel, wel geisoleerd (onlangs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03wlmS_3foJWjYUAyxu5UuLMjxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYYLcnygfTjjtdpLug02IJBq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hoort er gewoon bij, toch?

[ Voor 78% gewijzigd door Babel10 op 10-11-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Babel10 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:06:
Ik heb ongeveer hetzelfde. Heb ook door Takkenkamp laten na-isoleren, maar dan met Supafil wol.

Ik weet alleen niet of het ervòòr ook zo was. Wel zie ik bij andere huizen in de rij ook dat bepaalde stenen ‘natter’ zijn dan de andere. En aan de achterkant van mijn huis zijn de onderste rij bakstenen altijd wat ‘donkerder/natter’. Maar dat is dus ook zo bij huizen welke 100% zeker geen spouwmuurisolatie hebben.

Ik maak me er tot op heden dus ook niet echt druk om.

Edit: zie foto 1 van de schuur (uiteraard geen isolatie)
[Afbeelding]

En foto 2 van de gevel, wel geisoleerd (onlangs)
[Afbeelding]

Dit hoort er gewoon bij, toch?
Condensatie vindt plaats in de spouw. Als er onderin valspecie/speciebaarden aanwezig is, dan neemt die het vocht op (zakt naar onder). Daarom zie je vochtige plekken zelfs bij woningen zonder geisoleerde spouw.

Zolang de spouw nog niet gevuld is verdampt dat vocht sneller door de aanwezige luchtstromen. Na het vullen is die luchtstroom weg dus verergert het probleem. Echter het probleem was dus mogelijk al langer aanwezig.

In principe is het isolatiebedrijf verplicht om hierop vooraf onderzoek te plegen.

Zolang je er binnen niets van ziet, is het goed :) en vochtplekken hoeven niet meteen valspecie te betekenen. Er ontstaat gewoon veel vocht in de spouw, vooral in de winter.
Door het vullen van de spouw verplaatst het dauwpunt zich trouwens ook naar de buitenmuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Destralak op 10-11-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Destralak schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:08:

In principe is het isolatiebedrijf verplicht om hierop vooraf onderzoek te plegen.
Verplicht door wie? Dat ze dat doen is hooguit slim om dit soort dingen te voorkomen maar verplichtingen zitten daar niet aan vast voor zover ik weet.

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste