Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
TWCRay schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:35:
Wat een verschillen in prijzen: waar de een 10k voor leeghalen en opnieuw vullen vraagt, doet de ander het voor 6800€. Uiteindelijk dit niet gedaan en voor aminotherm gegaan, was de gunstigste keuze voor ons. Spouw was al in de 70-er jaren geïsoleerd, maar was in dermate slechte staat dat het binnen waaide.
2 weken geleden Takkenkamp de opdracht gegeven, nu wachten op het inplannen.
Heb je zeker UF schuim in je spouwmuur? Wij hebben dat ook in een jaren 70 woning. Ben benieuwd naar je ervaring, hoeveel ben je +~ kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:00
@Babel10 Precies, UF schuim. Spouw van circa 6 cm, kosten €2900 voor 155 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:39

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik zit nog erg in dubio. Afgelopen week contact gehad met Takkenkamp over dat schuim in de spouw.
60m² voor €1400,-. Zit nu iets van tempex in de spouwmuur. In eerdere reacties zie ik voor bij isoleren resultaten van 20-25% met het bij isoleren.

Afgelopen jaar was ons verbruik 800m³, met een besparing van 20% komt ik uit op €123,20,- per jaar.
Dan is 10-11jaar terugverdientijd erg lang vind ik

[ Voor 6% gewijzigd door Woohooo op 09-11-2019 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Woohooo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:13:
Ik zit nog erg in dubio. Afgelopen week contact gehad met Takkenkamp over dat schuim in de spouw.
60m² voor €1400,-. Zit nu iets van tempex in de spouwmuur. In eerdere reacties zie ik voor bij isoleren resultaten van 20-25% met het bij isoleren.

Afgelopen jaar was ons verbruik 800m³, met een besparing van 20% komt ik uit op €123,20,- per jaar.
Tja, dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Als ik het zo bereken zou ik ook een tvt van 9 jaar hebben. Maar ik zou het zo weer doen.
Het extra comfort is heerlijk. Alleen de de wc sessies al. 18 graden vs 13 graden is best een groot verschil.

We hebben wel de verwarming 0,5 graad hoger gezet omdat de warmte toch beter vast wordt gehouden. Dus qua stookkosten is het volgens mij gelijk. Maar wel veel comfortabeler in huis

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
TWCRay schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:23:
@Babel10 Precies, UF schuim. Spouw van circa 6 cm, kosten €2900 voor 155 m2.
Ok erg benieuwd naar je ervaring, hoop het te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:10
Woohooo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:13:

Dit lijkt me geen terugverdientijd kwestie maar een kwestie van comfort en je huis geschikt maken voor verwarming zonder een cv ketel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Babel10 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:19:
[...]

Ok erg benieuwd naar je ervaring, hoop het te horen!
Ik zal me tzt melden. Besparing zal ik je niet kunnen vertellen, want we hebben ook dubbelglas en dakisolatie geplaatst in de afgelopen maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:18
Hier Takkenkamp over de vloer gehad, eigenlijk door de reacties in dit topic. Blijf het toch eng vinden om de spouw vol te spuiten met aminotherm. Andere opties zijn er eigenlijk niet, al zijn er wel 2 partijen welke aangeboden hebben t met supafill te doen.
bj 88, reeds voorzien van glaswolplaten. Vrijstaand, bestaande uit 2 compartimenten, enerzijds 3 gevels met slechts 3,5 cm lucht en andere kan 4.5 cm, gaat om 135m²

Prijsverschil is wel significant.. 1600 euro verschil. Zet toch wel aan het denken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
ik had 178m2 amonitherm 7 cm voor € 2850,-

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Als ik kijk naar verbeterjehuis.nl etc is mijn huidige spouwmuurisolatie nu ‘matig’ (bouw 1975 - UF schuim uit die tijd). Stel ik spuit er aminotherm in, dan zegt de website dat je er ‘niet op vooruit’ gaat. Dit geldt dan alleen voor het energielabel? Want je kan niet meer cm’s isoleren.. Denk dus dat je er alleen qua comfort op vooruit gaat?

Als ik bijvoorbeeld bodemisolatie en HR++ overal zou doen, zou ik van C naar B gaan staat op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:18
lerssi schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:01:
ik had 178m2 amonitherm 7 cm voor € 2850,-
Hier komt het iets duurder uit, 8cm en moet een hoogwerker komen, komt op 3150 ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@lerssi Welke aanbieder als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53
Babel10 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:29:
Als ik kijk naar verbeterjehuis.nl etc is mijn huidige spouwmuurisolatie nu ‘matig’ (bouw 1975 - UF schuim uit die tijd). Stel ik spuit er aminotherm in, dan zegt de website dat je er ‘niet op vooruit’ gaat. Dit geldt dan alleen voor het energielabel? Want je kan niet meer cm’s isoleren.. Denk dus dat je er alleen qua comfort op vooruit gaat?

Als ik bijvoorbeeld bodemisolatie en HR++ overal zou doen, zou ik van C naar B gaan staat op de website.
Denk dat je er wel degelijk een stuk op vooruit gaat. Die ouwe troep ligt bij de meeste huizen uit die tijd voor eengroot gedeelte verpulverd onderin de spouw. Dit zie je inderdaad niet terug in het energielabel maar in comfort en minder stookkosten. Bodemisolatie helpt niet veel en kan de vloer zelfs kouder maken volgens sommigen. Vloerisolatie is dan een stuk beter.

Je hoeft trouwens niet al het glas te vervangen naar hr++ om naar een B-label te gaan. Als het grootste gedeelte maar hr++ is dan heb je dat al voor elkaar.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:35
Vandaag ISOWIT over de vloer gehad voor dak- en spouwmuurisolatie. Helaas is bij mij spouwmuurisolatie niet mogelijk, omdat de spouwmuur al reeds geïsoleerd (glaswol volgens mij) is in 1989. Hij heeft verder niet in de buitenmuur geboord, want hij zag aan de buitenkant (opgevulde gaten) al dat het maar minimaal geïsoleerd was. Erg jammer, want er valt zeker nog veel winst te behalen.

Klopt het dat als je eenmaal hebt geïsoleerd (in 1989) dat je niet kunt na-isoleren?

[ Voor 20% gewijzigd door Untouchablezz20 op 14-11-2019 15:15 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:07:
Vandaag ISOWIT over de vloer gehad voor dak- en spouwmuurisolatie. Helaas is bij mij spouwmuurisolatie niet mogelijk, omdat de spouwmuur al reeds geïsoleerd (glaswol volgens mij) is in 1989. Hij heeft verder niet in de buitenmuur geboord, want hij zag aan de buitenkant (opgevulde gaten) al dat het maar minimaal geïsoleerd was. Erg jammer, want er valt zeker nog veel winst te behalen.

Klopt het dat als je eenmaal hebt geïsoleerd (in 1989) dat je niet kunt na-isoleren?
Lees reacties hierboven zou ik zeggen.

• Untouchablezz20
Woohooo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:10:
[...]

Lees reacties hierboven zou ik zeggen.
Ik zie het... 8)7 Wel vreemd dat ISOWIT aangeeft dat het niet kan, terwijl aminotherm wellicht een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:
[...]

Ik zie het... 8)7 Wel vreemd dat ISOWIT aangeeft dat het niet kan, terwijl aminotherm wellicht een optie is.
Tja, heb zelf 1,5jaar geleden ook 3 of 4 bedrijven over de vloer gehad en ze hebben allemaal in de muur gekeken en allemaal was de ruimte te beperkt voor bij-isoleren. Dat schuim is kennelijk iets nieuws wat nog niet al te veel bedrijven (kunnen) leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:
[...]

Woohooo schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:21:
[...]

Tja, heb zelf 1,5jaar geleden ook 3 of 4 bedrijven over de vloer gehad en ze hebben allemaal in de muur gekeken en allemaal was de ruimte te beperkt voor bij-isoleren. Dat schuim is kennelijk iets nieuws wat nog niet al te veel bedrijven (kunnen) leveren.
Als zij het zelf niet kunnen leveren gaan ze natuurlijk ook niet voor hun concurrenten reclame maken. Maar ja, er zijn ook weinig mensen die 3-400 euro willen uitgeven voor een onafhankelijk advies.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Inmiddels heb ik Takkenkamp benaderd, omdat zij wel aminotherm kunnen leveren. Wordt binnenkort gebeld voor een afspraak. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Ik woon aan/op een oude dijk in een woning uit de jaren '40. De bovenzijde van de funderingsstrook zit op ca 1m onder het maaiveld. Doordat ik op een oude dijk woon loopt er veel kwelwater richter de lager gelegen sloot achter mijn huis. Om de kruipruimte enigszins droog te houden ligt er een dompelpomp in de kruipruimte die er in deze tijd vrolijk op los pompt :X

Ik wil mijn spouwmuur isoleren. Zit nu nog niks in. Aangezien de bovenzijde van de fundering ver onder de grondwaterstand ligt staat er in beginsel altijd water onder in de spouw. Volgens mij is Supafil dan ongeschikt en moet ik wel naar EPS parels omdat die laatste gesloten cellen hebben en dus niet capillair zijn.

Eens?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1276626

Aminotherm = UF schuim. Precies hetzelfde product en dezelfde samenstelling. Een oud product wat weer opnieuw leven heeft gekregen in de markt. Weinig bedrijven (willen) hier mee werken dus diegene die het wel doen kunnen er flink mee binnen lopen.
Google UF schuim en het eerste wat je opvalt zijn artikels over het leeg halen van de spouw en het verwijderen van dit materiaal omdat het na 10 tot 20 jaar verkruimelt en er lege plekken ontstaan in de spouw.
Bij 1 van de 2 certificering instanties is dit product ook niet gecertificeerd en dat komt mede doordat dit een product en techniek is wat enkel in de beginjaren van spouwmuurisolatie aan de eisen voldeed.

Over 20 jaar is de markt wel verzadigd en zal spouwmuurisolatie niet meer zijn wat het nu op het moment is. Verhaal halen bij een bedrijf wat tegen die tijd waarschijnlijk niet meer bestaat is dus geen optie.
Hou daar ook rekening mee en kijk niet alleen wat op dit moment het beste past bij uw budget

Acties:
  • +2 Henk 'm!

MrDry schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:53:
Ik woon aan/op een oude dijk in een woning uit de jaren '40. De bovenzijde van de funderingsstrook zit op ca 1m onder het maaiveld. Doordat ik op een oude dijk woon loopt er veel kwelwater richter de lager gelegen sloot achter mijn huis. Om de kruipruimte enigszins droog te houden ligt er een dompelpomp in de kruipruimte die er in deze tijd vrolijk op los pompt :X

Ik wil mijn spouwmuur isoleren. Zit nu nog niks in. Aangezien de bovenzijde van de fundering ver onder de grondwaterstand ligt staat er in beginsel altijd water onder in de spouw. Volgens mij is Supafil dan ongeschikt en moet ik wel naar EPS parels omdat die laatste gesloten cellen hebben en dus niet capillair zijn.

Eens?
Ja dat klopt.
Supafil is bewerkt met siliconen en neemt daardoor geen vocht op. Dit werkt echter tot een bepaalde hoeveelheid vocht. Bij een normale situatie waarbij muren nat worden en weer op kunnen drogen zal dit het isolatiemateriaal niet aantasten.

In een uitzonderlijke situatie waarbij je water onder in de spouw hebt, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en dus kiezen voor EPS parels. EPS zal nooit aangetast worden door vocht, ongeacht de hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1276626 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:39:
Aminotherm = UF schuim. Precies hetzelfde product en dezelfde samenstelling.
/shrug. (uiteraard) beweren de bedrijven die aminotherm of enverifoam aanbrengen dat deze een andere samenstelling heeft dan het aloude en dus niet de problemen heeft.
Van de oude UF schuim is mij niet duidelijk waarom deze verbrokkelt. Van de nieuwe weet ik niet of deze na 10 jaar wel of niet verbrokkeld.

Ik kan alleen maar hopen dat er in 40 jaar wel een of andere verbetering is gekomen in de samenstelling.
Wat ik WEL weet is dat ik zeker weet dat alle kieren zijn opgevuld, de komende 10-20 jaar een warm dekentje in de muren heb en er geen andere alternatieven waren.

Zo zijn er voor PUR, supafill EN eps-parels ook negatieve twijfelverhalen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Iemand met een IR camera en woonachtig in Limburg :> ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babbel1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19

Babbel1

Test2

Hoe werkt het bij aminotherm of enverifoam bij de scheiding met de buren? Brengen ze hier een borstel oid aan.
Wil dit product gebruiken voor naisolatie (7cm spouw, 4 cm glaswol)

En zijn er mensen die ervaring hebben met Helmwijk?

[ Voor 13% gewijzigd door Babbel1 op 05-12-2019 13:24 ]

Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Babbel1 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:23:
Hoe werkt het bij aminotherm of enverifoam bij de scheiding met de buren? Brengen ze hier een borstel oid aan.
Wil dit product gebruiken voor naisolatie (7cm spouw, 4 cm glaswol)

En zijn er mensen die ervaring hebben met Helmwijk?
afhankelijk. bij een klei. stukje muur bij de garage hebben ze niks gescheiden. bij de grotere gevel met de buren hebben ze wel scheidingsborstels in gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 19:38
Ik wil mijn spouwmuur gaan isoleren het gaat om een lege spouw van een huis uit 1974.
Ik heb 2 offertes laten maken.

- HR ++ grafietparels RD=+/- 1,76 totaal €1150
- Thermofoam RD= +/-1,96 totaal €2200

Thermofoam van thermosolutions heeft een hogere rd waarden.
Ook heeft het als voordeel dat het beter in hoekjes en kiertjes komt. Voor de rest kan ik niet veel vinden over dit materiaal. Heeft er iemand hier ervaring met thermofoam?
Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Het prijsverschil is aanzienlijk maar is dat het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:53
NvO_91 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:52:
Ik wil mijn spouwmuur gaan isoleren het gaat om een lege spouw van een huis uit 1974.

Ook heeft het als voordeel dat het beter in hoekjes en kiertjes komt. Voor de rest kan ik niet veel vinden over dit materiaal. Heeft er iemand hier ervaring met thermofoam?
Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Het prijsverschil is aanzienlijk maar is dat het waard?
Gewoon de parels nemen. De besparing loopt niet lineair met de rd-waarde op, dus voor je dat verschil gaat terugverdienen heb je waarschijnlijk al een andere woning. De parels werken prima weet ik uit ervaring met een woning uit '72.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

NvO_91 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:52:

Ik heb aminotherm, ook een(zelfde?) foam. Maar als ik kon kiezen, zal ik gewoon voor de goedkopere parels gaan. Tuurlijk is het fijn dat alle hoekjes en kiertjes nu zeker opgevuld zijn, maar zoveel extra betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13
Wij zijn ook nog steeds blij met de Neopixel-parels. Voorjaar 2017 laten inspuiten in onze 2 onder1 kapper uit 1960. 6 cm spouw. Volgens de beste man ook rd waarde van 1,7. Het voelt veel comfortabeler dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

_Arthur

blub

Afspraak gemaakt met Takkenkamp voor een spouw-onderzoek begin januari. Ben benieuwd wat er uitkomt (6cm spouw met 4cm isolatie uit '82).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
Grote kans dat het een gatenkaas is. Bij ons komen ze in januari isoleren met aminotherm. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

TWCRay schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:53:
Grote kans dat het een gatenkaas is.
Mijn verwachtingen zijn in elk geval niet hoog 8)
Bij ons komen ze in januari isoleren met aminotherm. Ik hou jullie op de hoogte
Ben benieuwd naar je ervaringen tijdens het aanbrengen en daarna (y)

Gezien de drukte bij Takkenkamp, verwacht ik niet dat ze voor maart eventueel tijd zouden hebben bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Inderdaad, ik heb 30 oktober getekend, half januari komen ze. Lekker, kan niet wachten tot het eindelijk niet meer tocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:07:

Dat hangt af van hoeveel ruimte er nog in je spouw is, er moet eigenlijk nog 4 cm loze ruimte zijn om er wat in te kunnen spuiten of blazen. Aminotherm wordt als de oplossing aangedragen maar het drukt je bestaande isolatie plat, die verliest dus zijn isolerende waarde maar neemt wel ruimte in. Daar komt bij dat de resultaten van het oude vergelijkbare schuim inmiddels bekend zijn en dat verkruimelt na verloop van tijd door hitte vooral op zuid en westgevels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05 23:03
In het midden van mijn huis staat een dragende binnenmuur die voorzien is van een spouw. Hier rust de nok op. Deze muur is aan de bovenkant niet goed dicht, waardoor ik veel warmte verlies en deze muur zelfs kouder is dan mijn buitenmuren die wel geïsoleerd zijn.
Ik wil dit aanpakken, maar weet nog niet precies hoe.
Omdat deze binnenmuur afgewerkt is, wil ik niet elke paar meter gaten laten boren om bolletjes of iets dergelijks in te laten blazen. Aan de bovenkant ligt er dikke nokbalken tegenaan. De enige toegang tot de spouw die ik heb zijn enkele gaten die op zolder door deze muur geboord zijn om ventilatiebuizen door te voeren.

Eerst dacht ik om op zolder elke 30cm een gaatje boren en met pur proberen de spouw af te sluiten. Waarschijnlijk te lastig omdat de spouw best wel breed is en de pur waarschijnlijk niet blijft plakken. Ook is het amper te controleren of het gelukt is.
Nu overweeg ik om losse EPS bolletjes via de gaten op zolder in de spouw gieten. Op zwaartekracht moet dit dan naar beneden zakken en zo de spouw vullen. Zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Paide22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:53:

Nu overweeg ik om losse EPS bolletjes via de gaten op zolder in de spouw gieten. Op zwaartekracht moet dit dan naar beneden zakken en zo de spouw vullen. Zou dat werken?
Ja vast wel, maar als je ooit een gaatje boort dan loopt je muur leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 14:21
Woohooo schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:21:
Aminotherm is niet nieuw. Het is slechts een nieuw marketingnaampje van Takkenkamp voor PUUF-schuim.
Na wat Googlen toen al snel besloten dat de verkoper van Takkenkamp mij onzin probeerde te verkopen.

In mijn spouw (~25m²) van van ~6cm zit vanuit de bouw ~2cm tempex. In de resterende 4cm kon ik aminotherm (Takkenkamp, €900), pur (Pluimers €1200) of parels (Wibro, €500) laten spuiten.

edit:
@Babel10, ivm een lekkage nog steeds niets. Maar Wibro staat bovenaan mijn lijst ivm de grafierparels die zij zouden kunnen plaatsen.

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 27-05-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
frickY schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:51:
[...]

Aminotherm is niet nieuw. Het is slechts een nieuw marketingnaampje van Takkenkamp voor PU-schuim.
Na wat Googlen toen al snel besloten dat de verkoper van Takkenkamp mij onzin probeerde te verkopen.

In mijn spouw (~25m²) van van ~6cm zit vanuit de bouw ~2cm tempex. In de resterende 4cm kon ik aminotherm (Takkenkamp, €900), pur (Pluimers €1200) of parels (Wibro, €500) laten spuiten.
En wat heb je uiteindelijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

[...]

Aminotherm is niet nieuw. Het is slechts een nieuw marketingnaampje van Takkenkamp voor PU-schuim.

edit:
@Babel10, ivm een lekkage nog steeds niets. Maar Wibro staat bovenaan mijn lijst ivm de grafierparels die zij zouden kunnen plaatsen.
Och iedereen een verschillend verhaal. Waarschijnlijk heb je zelf voor de parel gekozen als dat kon.

Takkenkamp is hier net geweest, spouw van net geen 5cm bevat al 2cm tempex.
3cm ruimte in de spouw is kennelijk te weinig om iets van isolatie erbij te krijgen :-(

Dat was een beetje mijn laatste hoop om bij te isoleren. Wie weet komt er over 5 jaar nog een alternatief :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

edit:
Aminotherm is geen PU-schuim, aminotherm (en envirofoam) zijn volgens mij aangepaste/verbeterde versies van het vroegere UF-schuim (dat na een aantal jaren tot pulver verging).
Helaas weet ik niet veel meer over de exacte samenstelling van het product.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-12-2019 16:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woohooo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:55:
3cm ruimte in de spouw is kennelijk te weinig om iets van isolatie erbij te krijgen :-(
Ook geen aminotherm? Frappant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Woohooo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:55:
[...]

Och iedereen een verschillend verhaal. Waarschijnlijk heb je zelf voor de parel gekozen als dat kon.

Dat was een beetje mijn laatste hoop om bij te isoleren. Wie weet komt er over 5 jaar nog een alternatief :/
Dus Takkenkamps oordeel is bindend? Wellicht dat een ander er nog wat anders van vind? al is 3cm wel een grensgeval ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

No Hands schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:07:
[...]

Dus Takkenkamps oordeel is bindend? Wellicht dat een ander er nog wat anders van vind? al is 3cm wel een grensgeval ja.
Dat was denk ik nr 4 die in de spouw heeft gekeken. Animotherm zou met minder diepe spouw ook kunnen, maar 3cm is te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:00
Woohooo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:58:
[...]
Dat was denk ik nr 4 die in de spouw heeft gekeken. Animotherm zou met minder diepe spouw ook kunnen, maar 3cm is te weinig.
Nou ja, bij mij was het ook zo'n 3 cm. Was (ook voor Takkenkamp) een grensgeval. Wat echter ook belangrijk voor mijn huis was, er was een gedeelte oude isolatie geheel weggezakt. En dan heb je wel meer rendement als het geheel wordt opgevuld.
Komt bij, destijds bij de bouw is er niet onder het maaiveld geïsoleerd. Inmiddels wel vloerverwarming, en dan is isolatie daar, net als bij weggevallen bestaande isolatie, wel nuttig.
En, dat er bij de aansluiting van de hoekdakpannen het nodige schuim naar buiten kwam, gaf ook wel aan dat die open verbinding nu dicht is. Das mooi. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik denk niet dat 3cm technisch niet mogelijk is om bij te vullen, maar tempex drukt niet goed samen. En dan is het rendement wel heel laag. De investering wordt dan wat te duur denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:19

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ook hier afgelopen 2 weken verschillende bedrijven over de vloer gehad (Isolatie Parkstad, Isolatie.com en Qubiqs)
Hebben een woning uit 1953 met schone spouw (6cm), 90m2 +/-.

Veel verschillende verhalen gehoord, prijzen varieerde ook van 1300-1700 EUR. Een bedrijf had EPS Parels en andere Supafil. Uiteindelijk gekozen voor Supafil wol. Heb er een goed gevoel bij en prijs was het gunstig. Bedrijf had wss eind deze maand of begin januari nog tijd, die andere 2 waren pas medio Februari.

Heb zelf het gevoel met Supafil dat je over 20 of 30 jaar het er makkelijk uit kan zuigen, mocht tegen die tijd wat nieuws bedacht zijn wat 10x beter is bij wijze van. Met EPS word dat lastig. Isolatiewaarden van beiden producten is toch identiek en supafil isoleert het geluid ietsjes beter werd mij verteld (zeer minimaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Rectificatie; 3cm spouwmuur is kennelijk toch wel genoeg om aminotherm in de spouw te spuiten. Minimum is 2cm spouw. Inschattingsfout van verkoper werd vanmorgen gecorrigeerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Woohooo op 12-12-2019 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Woohooo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:53:
Rectificatie; 3cm spouwmuur is kennelijk toch wel genoeg om aminotherm in de spouw te spuiten. Minimum is 2cm spouw. Inschattingsfout van verkoper werd vanmorgen gecorrigeerd :)
3 cm spouw is ook voldoende voor de EPS parels. Glaswol heb je officieel 4 cm voor nodig om volledige vulling te kunnen garanderen. Hierbij wordt er wel rekening gehouden met speciebaarden. Praktijk wijst uit dat bij een spouw van 3 cm, waarbij er aan de achterkant een vlakke piepschuimplaat zit, ook de glaswol zich heel goed kan verdelen. Er blijft genoeg keuze over dus het zou verstandig zijn om nog iets meer te gaan verdiepen in de materiaalsoorten en prijzen gaan vergelijken. Wees er ook alert op dat aminotherm UF-schuim is en dat dit tot op heden door 1 van de 2 certiceringsinstanties niet door de keuring is gekomen. Laat je hierin dus niet verleiden door "het nieuwe isolatiewonder op de markt".

Wel belangrijk is dat de bestaande isolatie op alle plekken strak tegen de binnenmuur zit. Wanneer het los zit en er scheef in zit, kan het zijn dat er op sommige plekken minder isolatie bijgevuld gaat worden waardoor er lucht tussen de binnenmuur en oude isolatie blijft bestaan. Geen ramp maar zorgt wel voor minder resultaat dan gewenst.

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1276626 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:55:
[...]

Wel belangrijk is dat de bestaande isolatie op alle plekken strak tegen de binnenmuur zit. Wanneer het los zit en er scheef in zit, kan het zijn dat er op sommige plekken minder isolatie bijgevuld gaat worden waardoor er lucht tussen de binnenmuur en oude isolatie blijft bestaan. Geen ramp maar zorgt wel voor minder resultaat dan gewenst.
juist om die reden zal ik in dit geval voor schuim hebben gekozen. het schuim komt overal en drukt ook de oude isolatie op de plek. dus die zal de kleinste kieren vullen. dat is bij eps niet het geval

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:36
Ik heb vorige week via vereniging eigenhuis de firma Pluimers over de vloer gehad voor advies over isolatie, waaronder spouwmuurisolatie.

Situatie: Tussenwoning uit de jaren 80, (gegevens komen uit 1988)
-geprefabriceerde, houten binnespouwbladen opgebouwd uit een verduurzaamd regelwerk waartussen
isolatie met aan de binnenzijde een gipsvezelplaat
- een luchtspouw
- een gemetseld buitenspouwblad van gevelsteen.
De totale Rc-waarde van de gevelkonstruktie bedraagt 2,4 m2K/W. (bij de bouw)

Voor 42m2 Spouwmuurisolatie dmv HR-IsoPearl, spouwbreedte ± 6 cm, Rd-waarde 1.76 m2 K/W en afbakening (plus isolatiebuizen voor de kruipruimte maar die heb ik al) kwam de offerte neer op 2300 euro.

Ik vraag me af of
a) het uberhaubt de moeite waard is om de spouw te isoleren, gezien er al isolatie in de binnenspouwmuur zit.
b) is die prijs in de offerte niet enorm hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dat is 54 euro per m2, dat is wel wat veel ja. Pluimers zit wel vaker wat aan de hoge kant met zijn offertes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik ben eens verder gaan zoeken in de KOMO / SKG IKOB attesten van Aminotherm en Enverifoam.

Feiten op een rij:
Enverifoam heeft nummer SKGIKOB.010657.02.NL en is op 27-05-2019 uitgegeven en geldig tot 22-09-2022
Rapport Enverifoam kan je hier vinden: https://www.skgikob.nl/ce...i1%5Bcertificate%5D=19158

Aminotherm heeft nummer SKGIKOB.010644.02.NLen is op 17-06-2019 uitgegeven en geldig tot 10-12-2022
Rapport Enverifoam kan je hier vinden: https://www.skgikob.nl/ce...i1%5Bcertificate%5D=19156

De opgegeven Warmtegeleidingscoëfficiënten voor beide producten zijn hetzelfde:
Gedeclareerde waarde: λD 0,035 W/(m·K)
Rekenwaarde: λreken 0,050 W/(m·K)

Beide producten rekenen met evenveel krimp: De gemiddelde lineaire krimp mag niet meer bedragen dan 7%.

Wat hier in het topic al een aantal keer voorbij is gekomen, is de Formaldehyde afgifte. Deze verschilt in de beide producten:
Enverifoam: 1,26 g/dm3 h
- met als onderschrift: In afwijking op de BRL en vooruitlopend op aanpassing hiervan is de formaldehyde afgifte bepaald met de methode NEN-EN-ISO 12460-3:2015

Aminotherm: 3,06 g/dm3 h
- met als onderschrift: In afwijking op de BRL en vooruitlopend op aanpassing hiervan is de formaldehyde afgifte bepaald met de methode NEN-EN-ISO 12460-3:2015,
waarbij de beproeving op 60 °C is uitgevoerd.

Voor beide producten is een BRL eis gesteld van: De gemiddelde formaldehyde afgifte mag niet meer bedragen dan 700 mg per 100 g droog schuim.

Volgens het Binnenmilieubesluit geldt: 100 µg/m³ als richt- en interventiewaardewaarde voor een 'gezonde' binnenomgeving.

Ik kan (heb de kennis niet) deze 3 waardes niet met elkaar vergelijken (1,26 g/dm3 h versus 700 mg per 100g versus 100 µg/m³).

Wie kan hier iets zinnigs overzeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
_Arthur schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:46:
Ik ben eens verder gaan zoeken in de KOMO / SKG IKOB attesten van Aminotherm en Enverifoam.
Omdat ik Enverifoam in de muren heb sinds enkele weken, heb ik ook ff zitten kijken.
Ik wilde de NEN-ISO norm lezen maar die moet je aanschaffen en dat gaat me te ver.
Ik denk dat je moet oppassen om meteen teveel conclusies te verbinden aan het certificaat, die stelt dat Enverifoam 1,26 gr / dm3.h Formaldehyde uitstoot met als maximale toegestane norm 700 mg/100 gr droge stof.
1 dm3 Enverifoam weegt 14,1 gram (klopt, dat spul is echt heel licht, heb zelf de meterkast mogen uitruimen, gaatje in de spouw...). Als het de uitstoot 1,26 gr/dm3.h is, dan is dat waarschijnlijk bij de verwerking van het spul, Enverifoam kan niet constant 1,26 gr per uur blijven verliezen per dm3, het weegt maar 14,1 gram per dm3.

Over Formaldehyde moet je meteen niet al te spastisch doen. Vroeger zijn wel eens scholen gesloten met noodgebouwen opgebouwd uit spaanplaat met slechte ventilatie: die leerlingen kregen hoofdpijnklachten door ophoping van formaldehyde,

De volgende link verteld je waar formaldehyde allemaal in zit : https://www.ggdzw.nl/wp-c...-Zaanstreek-Waterland.pdf

Daar zie je dat het echt overal in zit, voornamelijk tapijt en geperst plaatmateriaal (ja je geperste en gelijmde meubeltjes in je woonkamer). Maar ook in ander isolatiemateriaal zoals steenwol.

De link zegt ook wat over Enverifoam en na enkele weken moet de afgifte sterk verminderd zijn, wat wel hoopvol is natuurlijk.
Ik zit soms te denken om gewoon eens een meting in huis te laten uitvoeren wat betreft schadelijke stoffen. Niet dat iemand last heeft of zo, maar meten is weten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:19

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Vandaag onze spouw (6cm) laten isoleren met supafil. Begonnen om 8 en waren klaar om 12. De originele ventilatiegaten in de buitenmuur onderin de buitenmuur hebben ze open gelaten. Dit moest zo volgens de richtlijnen?

• Babel10
Hier komt Takkenkamp in januari langs voor onderzoek wvb spouwmuurisolatie met aminotherm (nu oud uf schuim) en bodemisolatie met parels.

Even kijken of het UF-schuim ‘oud’ genoeg is om het aminotherm erbij te spuiten. En bodemisolatie heb ik ‘gaten’ naar de buren toe maar dat was geen probleem zeiden ze, hebben speciale afzetters.

Ben benieuwd.

• No Hands
Waarom bodemisolatie @Babel10 vloerisolatie isoleert toch echt beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel10
No Hands schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:43:
Waarom bodemisolatie @Babel10 vloerisolatie isoleert toch echt beter
Zeker, dat weet ik, maar ik heb een kwaaitaalvloer die ik nog ‘inspecteerbaar’ wil laten bij eventuele verkoop. En alle leidingen zijn nat / voor-en achterkant plasjes grondwater - waardoor er nu veel condens op plafond kruipruimte zit.

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21
Dw1-nl schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:13:
Vandaag onze spouw (6cm) laten isoleren met supafil. Begonnen om 8 en waren klaar om 12. De originele ventilatiegaten in de buitenmuur onderin de buitenmuur hebben ze open gelaten. Dit moest zo volgens de richtlijnen?
Hier zijn ze dicht gemaakt en nieuwe geboord. Nu heeft je kruipruimte geen beluchting meer..of die heb je niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Even dit topic weer eens een zetje geven.

Takkenkamp en Isolatie Centraal langs laten komen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Levering door I.C. ongeveer 4-6 weken. Takkenkamp 8 weken.
Voorlopig staat Takkekamp bovenaan, vooral door de betalingscondities (binnen 2 weken na oplevering). En bij I.C. direct contact of pin na afronden werkzaamheden.

Verder werd gemeld dat het hydrofoberen van de muur, na het vullen met schuim, wordt afgeraden.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 11-01-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:51
_Arthur schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:25:
...

Verder werd gemeld dat het hydrofoberen van de muur, na het vullen met schuim, wordt afgeraden.
Hebben ze ook gezegd waarom ze dit afraden?

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burtus
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-04 10:25
Ik ben nieuw op dit forum. Mag ik iets vragen wat lijkt op spouwmuur isolatie?

De woning van mijn dochter uit 1974 heeft een plat dak van 7 x 11 meter. Het is een houten plafond met balken (20 stuks) van 8 x 18 cm. Onder de balklaag zit een stucplafond. Vanaf de onderkant gezien zit na 10 cm open ruimte een vezelplaat van 3 cm dik. De resterende 5 cm tot aan het dakbeschot is weer leeg.

Een gangbare manier is het platte dak aan de bovenkant te isoleren met een zogenaamd omgekeerd dak. In ons geval heeft dat bezwaren vanwege de zonnepanelen die er liggen en de afwatering. De bovenkant van het omgekeerd dak komt misschien boven de dakrand uit.

Ons idee is om de lege tussenruimte van 10 cm in het plafond te vullen (inblazen) met Supafil. Direct onder het dakbeschot blijft een spouw van 5 cm over.

Kan iemand mij zeggen of deze manier van isoleren mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:30
Burtus schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:38:
Ik ben nieuw op dit forum. Mag ik iets vragen wat lijkt op spouwmuur isolatie?

De woning van mijn dochter uit 1974 heeft een plat dak van 7 x 11 meter. Het is een houten plafond met balken (20 stuks) van 8 x 18 cm. Onder de balklaag zit een stucplafond. Vanaf de onderkant gezien zit na 10 cm open ruimte een vezelplaat van 3 cm dik. De resterende 5 cm tot aan het dakbeschot is weer leeg.

Een gangbare manier is het platte dak aan de bovenkant te isoleren met een zogenaamd omgekeerd dak. In ons geval heeft dat bezwaren vanwege de zonnepanelen die er liggen en de afwatering. De bovenkant van het omgekeerd dak komt misschien boven de dakrand uit.

Ons idee is om de lege tussenruimte van 10 cm in het plafond te vullen (inblazen) met Supafil. Direct onder het dakbeschot blijft een spouw van 5 cm over.

Kan iemand mij zeggen of deze manier van isoleren mogelijk is?
Het risico van het isoleren van een plat dak aan de binnenzijde is vochtproblemen. Daarnaast zal het dakvlak zelf meer uitzetten en krimpen i.v.m. temperatuurschommelingen.

Je zou de dakrand kunnen ophogen en aan de zijkanten afwerken met bijv. rockpanel om alsnog een warm dak of omgekeerd dak te realiseren.

Supafil is (volgens mij) niet dampremmend. Het kan trouwens ook zijn dat de huidige constructie al vochtproblemen creeërt (of zit er een klimaatfolie tussen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel10
Hier update: Takkenkamp net geweest voor bodem- en spouwmuurisolatie.

Ik dacht dat er al UF-schuim in mijn spouw zat (1975), maar heb meegekeken op de camera maar er zit helemaal niks in - 6cm open. Dus eigenlijk alleen maar meer ‘winst’. Heb getekend voor Supafill, kleine 1200€ voor mijn tussenwoning.

Dit gaan we wel heel erg merken denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Babel10 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:26:
Dus eigenlijk alleen maar meer ‘winst’. Heb getekend voor Supafill, kleine 1200€ voor mijn tussenwoning.
Mooi! Hoeveel m2 gaat het om (dat bepaald de prijs dus handig om te vermelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Hij heeft 41m2 gemeten, heb best veel raamoppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Babel10 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:26:
Hier update: Takkenkamp net geweest voor bodem- en spouwmuurisolatie.

Ik dacht dat er al UF-schuim in mijn spouw zat (1975), maar heb meegekeken op de camera maar er zit helemaal niks in - 6cm open. Dus eigenlijk alleen maar meer ‘winst’. Heb getekend voor Supafill, kleine 1200€ voor mijn tussenwoning.

Dit gaan we wel heel erg merken denk ik!
Geluksvogel!

Hier zouden ze vandaag komen isoleren, echter door een defecte machine is de afspraak verzet naar februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Oh dat is minder! Ik verwacht dat ze maart/april hier komen. Vind het prima, gaan we volgende winter maar eens kijken. Hij gaf aan dat het zeker 15/20% op gasverbruik zou schelen. Het koelt hier vaak snachts 3.5/4 graden af, vind dat best veel met deze temperaturen.

Hij had ook over dat het geluidsisolerend werkt, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Babel10 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:05:
Oh dat is minder! Ik verwacht dat ze maart/april hier komen. Vind het prima, gaan we volgende winter maar eens kijken. Hij gaf aan dat het zeker 15/20% op gasverbruik zou schelen. Het koelt hier vaak snachts 3.5/4 graden af, vind dat best veel met deze temperaturen.

Hij had ook over dat het geluidsisolerend werkt, heeft iemand daar ervaring mee?
https://www.knaufinsulati...ation/supafil-cavity-wall

Even de documenten in duiken want zo te zien gebruiken ze dit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:43
Vorige week is Plusisolatie wezen kijken bij ons vrijstaande jaren 30 huis. Het kwam neer op 145 m2 met een schone spouw van ongeveer 6 cm. Voorstel was supafil voor een kleine €2400.

Van wat ik zo kan vinden is dit een realistisch prijs. Klopt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Slurf1 op 16-01-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
hier pluimers geweest daarnet, 6cm spouwmuur met glaswol al aanwezig. beneden niet dik en niet compleet.
boven was het iets beter.

Echter was het advies niets doen. aanvullen is volgens de persoon niet te doen.
zou betekenen dat eerst alles moet worden verwijderd om vervolgens opnieuw te vullen.

zou dan tegen de 5000 euro komen qua kosten.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

furian88 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:15:
hier pluimers geweest daarnet, 6cm spouwmuur met glaswol al aanwezig. beneden niet dik en niet compleet.
boven was het iets beter.

Echter was het advies niets doen. aanvullen is volgens de persoon niet te doen.
zou betekenen dat eerst alles moet worden verwijderd om vervolgens opnieuw te vullen.

zou dan tegen de 5000 euro komen qua kosten.
laat takkenkamp toch maar even langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 12:36
Hier is Takkenkamp gisteren langs geweest om 187m2 aminotherm "in te spuiten". De medewerker vertelde dat ze het kunnen/mogen doen bij een buiten temperatuur tussen de 5 en 30 graden.
Toen ik op mijn telefoon keek was het -2 graden, de medewerker vertelde dat het wel kon omdat zijn slangen niet bevroren.

Maar ik twijfel toch een beetje. Binnen is op een paar plaatsen iets naar binnen gekomen en dat was redelijk "hard"/vaste massa.

Buiten bij het rooster van de afzuigkap was ook wat naar buiten gekomen, dat heb ik vandaag zelf verwijdert. Echter dat was meer nat/licht vloeibaar. Ik ben nu bang dat het spul in mijn spouwmuur dat ook nog is en allemaal omlaag zakt en niet de bestaande +-4 cm glas/steenwol heeft samengedrukt.

Is er iemand die er iets nuttigs over kan zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

decramy

root@birdie:~#

Gaaf om te lezen allemaal. Zelf ben ik in oktober verhuist naar een woning uit 1954 met een flinke uitbouw van 1979. Ik heb Pluimers, vd Bunt en TKE langs laten komen voor het oorspronkelijke huis (6cm spouw, 63m2) en gekozen voor Spuafill. Parels zouden wegwaaien in een open bovenkant?

Voor de uitbouw (93m2, plm 7cm spuw met glaswol panelen dus 4cm vrij) heb ik ook Takkenkamp uitgenodigd en die zijn dinsdag langs geweest. Zij zijn iets duurder dan een aannemer uit de buurt, met hetzelfde product. Wie die aannemer dan inschakelt weet ik niet precies.

Nu is het zo dat mijn uitbouw ook een bovenverdieping heeft en dat de buren alleen een benedenverdieping hebben uitgebouwd. Iemand enig idee hoe ik dat stuk buitenmuur toch kan laten isoleren zonder dat dat naar beneden zakt? Moet er dan van binnenuit gevuld worden?
Het betreft dus een foam product.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

India Sierra

Learn by failure

decramy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:31:
Gaaf om te lezen allemaal. Zelf ben ik in oktober verhuist naar een woning uit 1954 met een flinke uitbouw van 1979. Ik heb Pluimers, vd Bunt en TKE langs laten komen voor het oorspronkelijke huis (6cm spouw, 63m2) en gekozen voor Spuafill. Parels zouden wegwaaien in een open bovenkant?

Voor de uitbouw (93m2, plm 7cm spuw met glaswol panelen dus 4cm vrij) heb ik ook Takkenkamp uitgenodigd en die zijn dinsdag langs geweest. Zij zijn iets duurder dan een aannemer uit de buurt, met hetzelfde product. Wie die aannemer dan inschakelt weet ik niet precies.

Nu is het zo dat mijn uitbouw ook een bovenverdieping heeft en dat de buren alleen een benedenverdieping hebben uitgebouwd. Iemand enig idee hoe ik dat stuk buitenmuur toch kan laten isoleren zonder dat dat naar beneden zakt? Moet er dan van binnenuit gevuld worden?
Het betreft dus een foam product.
Lijkt mij juist dat supafil wegwaait? Parels worden ingespoten met lijm, zodra die lijm hard is is het best stevig. Tenminste, zo was het bij mijn broer toen we een gat door de gevel boorde voor airco slangen

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50
Vandaag iemand geweest voor de spouwmuur isolatie. Gaten geboord en blijkt dat er ongeveer 3,5/4 cm vrije ruimte zit. Er zit ook nog iets van een paar cm glaswol in de spouw. Probleem dat er zit dat de metselaar destijds niet zo netjes gemetseld heeft. Zit heel veel cement aan de binnenzijde van de spouw.

Normaal isoleert het bedrijf met glaswol of parels. Probleem is echter dat waarschijnlijk hele spouw vol met cement zit. Bedrijf wat er nu was durfde het eigenlijk niet aan i.v.m. mogelijke vochtproblemen in de toekomst.

Hij gaf wel aan dat aminotherm wellicht een optie kan zijn. Maar dat dit ook mogelijk een probleem kan worden.

Twijfels dus heel erg of ik de spouw moet laten isoleren. Hetgeen dat erin zit is een paar cm. Maar heb weinig zin in vochtproblemen in de toekomst. Hebben jullie hier wellicht ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

S_tef schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:35:
Hier is Takkenkamp gisteren langs geweest om 187m2 aminotherm "in te spuiten". De medewerker vertelde dat ze het kunnen/mogen doen bij een buiten temperatuur tussen de 5 en 30 graden.
Toen ik op mijn telefoon keek was het -2 graden, de medewerker vertelde dat het wel kon omdat zijn slangen niet bevroren.

Maar ik twijfel toch een beetje. Binnen is op een paar plaatsen iets naar binnen gekomen en dat was redelijk "hard"/vaste massa.

Buiten bij het rooster van de afzuigkap was ook wat naar buiten gekomen, dat heb ik vandaag zelf verwijdert. Echter dat was meer nat/licht vloeibaar. Ik ben nu bang dat het spul in mijn spouwmuur dat ook nog is en allemaal omlaag zakt en niet de bestaande +-4 cm glas/steenwol heeft samengedrukt.

Is er iemand die er iets nuttigs over kan zeggen? :)
Absoluut fout gedaan. Ergens hier heb ik een link naar de richtlijnen geplaatst. Even hier takkenkamp mee confronteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 12:36
kmf schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Absoluut fout gedaan. Ergens hier heb ik een link naar de richtlijnen geplaatst. Even hier takkenkamp mee confronteren
Thnx, daaruit haal ik
5.3.2 Temperatuur van de schuimcomponenten
Bij buitentemperaturen beneden 0°C is het nodig om zodanige maatregelen te treffen dat het, uit de spuitmond uittredende, verse schuim een temperatuur van 10 à 20°C bezit.
Geëigende maatregelen zijn het voorverwarmen van de schuimcomponenten en/of het water dat eventueel, ter verdunning, ter plaatse wordt toegevoegd.
Qua temperaruue zou het moeten kunnen iig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• )()()sT
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10-2021
Bij mij is het vorige week ook gedaan door Takkenkamp. Ook ik had wat twijfels over de temperatuur, maar heb ook uitgebreide uitleg gekregen in hun 'machinekamer' waar het spul wordt gemaakt.

Ik stond voor dinsdag ingepland, vrij geregeld en de week ervoor nog even gebeld, stonden de mannen maandagochtend om 07:30 op de stoep 8)7
Ze hebben de maandag en tot de middag op dinsdag nodig gehad om de gevel (180m²) te vullen.

Ik heb het grootste gedeelte ook mee staan kijken. Op een paar plaatsen, o.a. waar ik een tochtgat in de woonkamer had, in de kelder maar ook in naden op zolder is het spul naar binnen gekomen. Een bewijs dat het spul dus overal van onder tot boven zit. Langs raamopeningen hebben ze het netjes verwijderd, alleen binnen zag ik dus achteraf wat hopen schuim; alle opgedroogd tot een massieve hoop.

Het resultaat qua isolatie en warmte vind ik enorm. Er zat ca. 3,5 cm glaswol in, met op sommige stukken niks en nu dus 7/8 cm isolatie die overal zit. De temperatuur binnen is veel constanter en koelt minder af.
Ook boven, waar we niet veel stoken is het veel minder fris dan eerst. Wat dat betreft tevreden dus!
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:44:

Vergeet de fotoverslagen niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://k8hsdg.db.files.1drv.com/y4mMqM_uCzLQDrXNWL4y2OT0cAJ8Ewu70v9ZGts_4AeAGF4ujtzmAvQnc0wHqBe2bvbfhpoeniDvBVJ_tVyBPU8NRngifEWqkR2Crf5ouxLTEqRfIlHf_oBP40x5n7qfIzPHUbPkEewQSbE-88HB2j_jGyYM3ia0Lu_4mzktMBAT7c9_hLgYOn8fIjYs1lTa3DRj6FfJHb9ux5kiZWf02R-eQ?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://xdidmq.db.files.1drv.com/y4mWjMKl7i6tOAtFjpA0QpyRD72Kj1lxC_F9pSM9XxuYUr4Bg1pXYEB4fnhVyiL1EYz7qmraa85wbz7o8writa0LYhHTIgLxmntVsWp8g2UG_DvlyBZ16O-fgQqPsmbHSMHtbEKgyjvHmEJDDTs1CzmMCh1GChJV0F0qSk9QD9iZa87ZCGqbNiEUFMGom3DxR-z1GeFr5UfBArjHPX6iI0IVw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://jhqnsq.db.files.1drv.com/y4mw3xiRzRJlu2AThqly3o21Mrw3KLGY6s5DG67gBZJAagl2m2JxoulMKQl1BaWK7OaplCkGQ1uG4EcDYlKPi2q-gPfDLzzT7kQdXxesLxza2YpiFc63qbZZOQGZAx61uoi85OEJvwHx9rHSfQ3pFPqm0V6ZznLBTKxpTOEOInRAFwrPGaWbLArdRphrnWloNLRjHUbdLwT-hmiMjzyL3VkTw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://pewr1a.db.files.1drv.com/y4m_hHgMcuvhCSIc7D1HiU26vF8MilFqoWN0Kxz6YNVWEDaDWqsN3SKWJvcJSTOmtzeDnwZ2LAFE3PMsdT511iHuwjaAQuNxlkH6rsk5Z5BT-hyx7kDUSrEesZ567s4SuAFwuDR76_PJ_59a6_5wB6D9hEJ2KnmeTaAmzUSAE_e1KB-eYvQPiruGgs_f0j74I-t166cwyXIkHZ33gXQCr0jQw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://wmpcjg.db.files.1drv.com/y4mYYxQf6jBYpWcW0-6QgjSKbR9uKNQYt2N6USdvZXrePa7tnvlKJ-elBIavgt451L_eZrX-Tlk6g8JZc3j-iiXZwVPQEKpq-WTaPy2x7xEY3ahEnqKVUGE66DWb2FpPUJ-WRHixw0rcdrXBYg32nKei9oQoE2eZKv72OjOD9Z5LoooNrDSOof--XbrE2tEdoRrWdSIBaMF0wMvEiURQC6uDA?width=1024&height=768&cropmode=none

Volgende stap: gevel reinigen en bijvoegen.
Is bij zo'n gevulde spouw impregneren aan te bevelen?

[ Voor 4% gewijzigd door )()()sT op 26-01-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

)()()sT schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:45:
Bij mij is het vorige week ook gedaan door Takkenkamp. Ook ik had wat twijfels over de temperatuur, maar heb ook uitgebreide uitleg gekregen in hun 'machinekamer' waar het spul wordt gemaakt.

Ik stond voor dinsdag ingepland, vrij geregeld en de week ervoor nog even gebeld, stonden de mannen maandagochtend om 07:30 op de stoep 8)7
Ze hebben de maandag en tot de middag op dinsdag nodig gehad om de gevel (180m²) te vullen.

Ik heb het grootste gedeelte ook mee staan kijken. Op een paar plaatsen, o.a. waar ik een tochtgat in de woonkamer had, in de kelder maar ook in naden op zolder is het spul naar binnen gekomen. Een bewijs dat het spul dus overal van onder tot boven zit. Langs raamopeningen hebben ze het netjes verwijderd, alleen binnen zag ik dus achteraf wat hopen schuim; alle opgedroogd tot een massieve hoop.
Gelukkig is dat spul na opdrogen makkelijk weg te vegen. In tegenstelling tot PUR plakt het niet op het materiaal. Maar nu ben je helemaal blij dat die gaten weg zijn. (zolang er geen muizen deze gaten opnieuw openen)
Heeft de adviseur hier iets over gezegd? Als je nu geen last hebt van vochtplekken buiten, dan is het niet nodig. Bij mij was er vorstschade bij de zonwering (veel druppels) en toen werd wel aangeraden om toch te hydrofoberen.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 26-01-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30

Het resultaat qua isolatie en warmte vind ik enorm. Er zat ca. 3,5 cm glaswol in, met op sommige stukken niks en nu dus 7/8 cm isolatie die overal zit. De temperatuur binnen is veel constanter en koelt minder af.
Ook boven, waar we niet veel stoken is het veel minder fris dan eerst. Wat dat betreft tevreden dus!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In jouw geval had je dus nog de huidige spouwmuur isolatie aanwezig. Dit was voor hun geen probleem?
Ik denk er namelijk hard aan om Takkenkamp ook langs te laten komen voor een second opinion..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Neen, ik ben juist bij hun uitgekomen omdat zij dus (samen met maar een paar anderen) reeds gevulde spouwen kunnen navullen.
Ik heb ook een offerte van ThermoSolutions gehad, maar uiteindelijk voor Takkenkamp gegaan....
De rekening lag net in de mail; die zal ik maar netjes betalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Ik zou eerder beginnen met het verwijderen van de schoorstenen. Dan ben je een grote bron van vocht al kwijt ;)
kmf schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Heeft de adviseur hier iets over gezegd? Als je nu geen last hebt van vochtplekken buiten, dan is het niet nodig. Bij mij was er vorstschade bij de zonwering (veel druppels) en toen werd wel aangeraden om toch te hydrofoberen.
Na het vullen van de spouw kan het zijn dat je muur veel langer nat blijft omdat er aan de binnenkant een stuk ventilatie verdwenen is. @)()()sT heeft dan ook nog eens geen / nauwelijks overstek, dus ook meer water op de gevel. Maar e.e.a. hangt ook af van hoe de wind meestal staat.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Mja, die ene mot ik nog gebruiken; ik wil nog een haard in de woonkamer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Hier komt Takkenkamp binnenkort dus Supafil 6cm in de spouwmuur blazen. Nu heb ik een vraag, aangezien het blijkbaar ook voor geluidsisolatie helpt:

De 'Sub' van onze buren staat tegen de voorgevel aan, hierdoor horen wij aan de voorkant van ons huis (ik denk door de lege spouw, die loopt het hele huizenblok door) de tonen van de tv/muziek. Dit horen we zowel in de huiskamer (voorkant), maar ook in onze slaapkamer (voorkant). Gisteren mijn oren tegen de spouwmuur gehouden in onze slaapkamer en dan hoor je duidelijk conversatie van de tv. In de slaapkamer zelf hoor je het ook. Nu dat we het wol erin laten blazen, denken jullie dat dat gaat verminderen? De geluidsgolf kan niet meer door de 'lege' spouw natuurlijk.. En het kan geen klankkast meer worden. Onze slaapkamer en woonkamer zitten niet direct tegen het huis van de buren aan. Er zit beneden nog een hal/wc tussen. En boven nog een badkamer. Dus ik denk echt dat het geluid nu nog door de lege spouw komt / reist.

Wat denken jullie? Staat bekend als geluidsisolerend, maar dan van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 19:57
Vandaag is takkenkamp ook langs geweest. Had ze specifiek uitgenodigd ivm de aminotherm oplossing. Goed gesprek en alles is bekeken, kruipruimte, op verschillende plekken in de spouw. Onder aan de streep wordt het nu supafill omdat dat beter zou werken voor mijn spouw. Heb 5 tot 6 cm schoon. Hij gaf aan dat dit voor het schuim te veel ruimte is en er geen oude isolatie zit om hier het aanvullende voordeel hij te hebben.

Voor de kelder de water basis pur (10cm) dit komt omdat er al 4cm oude pur zit uit 1996.

Nadeel dat ik de hoekwoning heb met uitbouw met punt zit er zo weer 600 euro extra bij ivm hoogwerker.

Ook moet ik de gaten van de kruipruimte toegang eerst zelf vergroten, en de mangaten in de kruipruimte zouden iets breder moeten worden.
Van het weekend maar eens bekijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kistermenneke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik wil mijn hoekwoning ook door Takkenkamp laten bekijken. De oorspronkelijke woning ia uit 1974 en daarna is er nog redelijk wat aanbouw geweest. Als laatste hebben we 3 jaar terug een spits dak op de voormalige bungalow laten plaatsen. De spouw hiervan is volledig gevuld met steenwol. Ik ben wel benieuwd naar de kosten. Denk max zo'n 100 m2 aan opppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Hier nog aan ‘t wachten op planning van Takkenkamp. 14/01 akkoord gegeven, tot op heden nog niks gehoord, zullen het vast druk hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@Babel10 , hier zijn ze vandaag aan de slag. Ik heb in november akkoord gegeven. Ze zouden eigenlijk in januari komen, maar toen was de machine stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Oh top, met supafil of aminotherm?

Net gebeld, ze komen 06/03 voor de spouwmuur en 25/03 voor de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Aminotherm. Mannen hebben keurig gewerkt, alles netjes opgeruimd, zelfs de bladeren van het plat dak. Waren om 0730 hier en om 1500u klaar, 155m2.
Wat ik tot nu toe merk: minder trek, geluid van buiten is minder, veel aangenamer binnen. Nu nog even wachten totdat de geur compleet is weggetrokken, wordt al minder. Gasverbruik ga ik niet bijhouden, deed ik voorheen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:45
Weet iemand hier wat meer over spouwmuurisolatie van geverfde huizen?

Ons huis is dus wit geverfd door de vorige eigenaar maar ik heb geen idee hoelang het er al op zit en of het damp open of dampdicht is.

Ik gok dat het er al minimaal sinds de laatste verbouwing op zit, wat dus 1996 is. Ergens hier las ik dat iemand had gezegd dat als de verf er al zo lang op zit, het waarschijnlijk damp open is.

Stel dat het nu dampdicht is (kun je daar nog achter komen?), zijn er dan opties om te isoleren zonder de gevel te laten stralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32

Trebbors

Failure is no option!

De_Bastaard schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:19:
Weet iemand hier wat meer over spouwmuurisolatie van geverfde huizen?

Ons huis is dus wit geverfd door de vorige eigenaar maar ik heb geen idee hoelang het er al op zit en of het damp open of dampdicht is.

Ik gok dat het er al minimaal sinds de laatste verbouwing op zit, wat dus 1996 is. Ergens hier las ik dat iemand had gezegd dat als de verf er al zo lang op zit, het waarschijnlijk damp open is.

Stel dat het nu dampdicht is (kun je daar nog achter komen?), zijn er dan opties om te isoleren zonder de gevel te laten stralen?
Bij mijn woning exact hetzelfde issue. Enige verschil is dat de muur gegarandeerd dampdicht is volgens de schilder. Drie isolatiebedrijven over de vloer gehad waarvan er twee direct na het openen van de voordeur aangaven niet te isoleren. De derde wilde het wel doen maar dan zonder enige vorm van garantie. Horrorverhalen: kapot vriezende bakstenen, vocht doorslag naar binnen..

Ik durf ook niet van binnenuit te isoleren met voorzetwanden. Zandstralen en opnieuw de buitenmuur schilderen zal een aardige duit kosten. De buitenmuur is verplicht wit hier.
Sterker nog, uiteindelijk van het gas af met de bijbehorende isolatie behoefte zal voor vele buurtbewoners met deze huizen een dure klus worden zo. Subsidie??

[ Voor 17% gewijzigd door Trebbors op 23-02-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:45
Van binnenuit isoleren lijkt me ook niet de way to go. Aardig wat ruimte verlies en kost je aanzienlijk meer dan de kosten van spouwmuurisolatie.

Edit. Net mijn buurman even gesproken. Onze huizen zijn tegelijkertijd in 1997 geverfd, nog niet opnieuw hoeven te verven. De schilder is een goede vriend van hem en hij zou even met hem contact zoeken volgende week om te vragen welke verf gebruikt is. Hij gaf aan dat alles goed van te voren geimpregneerd was enzo dus ik ga er vanuit dat het redelijk dampdicht is.

EPS zelf zou overigens gewoon dampdoorlatend zijn, ook al is het verlijmd. Misschien is dat dan toch nog een optie...

[ Voor 62% gewijzigd door De_Bastaard op 24-02-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als aanvulling op de zeer informatieve bijdrage van @Shocked van 13 december j.l. over "KOMO / SKG IKOB attesten" van Enverifoam is de richtlijn van "Het Isolatie Gilde" voor de aangesloten bedrijven verplichtend, als ik me niet vergis.
Maar ook anders is er belangrijke informatie betreffende advies over, verkoop en toepassing/verwerking, eigenschappen etc. van Enverifoam te vinden. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Trebbors schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:55:
[...]

Bij mijn woning exact hetzelfde issue. Enige verschil is dat de muur gegarandeerd dampdicht is volgens de schilder. Drie isolatiebedrijven over de vloer gehad waarvan er twee direct na het openen van de voordeur aangaven niet te isoleren. De derde wilde het wel doen maar dan zonder enige vorm van garantie. Horrorverhalen: kapot vriezende bakstenen, vocht doorslag naar binnen..

Ik durf ook niet van binnenuit te isoleren met voorzetwanden. Zandstralen en opnieuw de buitenmuur schilderen zal een aardige duit kosten. De buitenmuur is verplicht wit hier.
Sterker nog, uiteindelijk van het gas af met de bijbehorende isolatie behoefte zal voor vele buurtbewoners met deze huizen een dure klus worden zo. Subsidie??
Gewoon van binnenuit isoleren kan prima, dat wordt van binnen dampdicht afgewerkt dan.
Of je buitengevel isoleren en weer wit sturen/schilderen. Ziet het er nog hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sped15
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-10-2020
Hier Takkenkamp geweest voor supafil 6 cm, duurde paar uurtjes en klaar. Eerst wat onduidelijkheid over de ventilatieroosters, maar deze laten zitten en geen nieuwe geboord.

Nu even afwachten, heb wel het idee dat het iets langer warm blijft en wat meer comfort is (minder trek/tocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 10:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier hebben we een drietal jaar geleden gekozen voor Supafill. Isolatie is sinds markbaar beter.
(temperatuur als geluid) Maar we hebben ook enkel nadelen. We hebben namelijk op 2 plaatsen lichte doorslag van vocht op de binnemuur sinds. Het is onderaan, net boven de plint. Het huis is van medio jaren '80. De waterkeringslaag ligt aan de binnenmuur even hoog als buiten.
Hebben de firma aangesproken hierover en die wisten zich natuurlijk sneller dan snel terug te trekken en te zeggen dat hun product niet capilair is en het dus te maken heeft met vocht dat van ergens anders kwam.
Ergens kan ik dit wel begrijpen. Maar geïnformeerd hierover, voor het inbrengen van het product, werd ik niet.
Het is dus mogelijk dat je een beetje vocht hebt in je spouwmuur, maar dat zichzelf dat kan reguleren door voldoende ventilatie. Nu de spouw echter gevuld werd, is de natuurlijke ventilatie verminderd. Gevolg meer vocht.
Als eerst lapmiddel heb ik vorige zomer een 8 tal sleufjes geboord in de buitenmuur. (4 net boven de waterkering en 4 1m hoger) Om zo de ventilatie hopelijk wat te verbeteren. Dit lijkt tot nu toe te werken al voel ik mezelf er niet echt goed bij.
Het dak werd al geinspecteerd, daar zit de oorzaak van het vocht al zeker niet. We hebben geen idee van het wel kan komen. (er liggen geen buizen in die muur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Joindry begane grond? Misschien dan eens kijken in de kruipruimte en kijken hoe nat het daar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:30
Joindry schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:13:
Hier hebben we een drietal jaar geleden gekozen voor Supafill. Isolatie is sinds markbaar beter.
(temperatuur als geluid) Maar we hebben ook enkel nadelen. We hebben namelijk op 2 plaatsen lichte doorslag van vocht op de binnemuur sinds. Het is onderaan, net boven de plint. Het huis is van medio jaren '80. De waterkeringslaag ligt aan de binnenmuur even hoog als buiten.
Hebben de firma aangesproken hierover en die wisten zich natuurlijk sneller dan snel terug te trekken en te zeggen dat hun product niet capilair is en het dus te maken heeft met vocht dat van ergens anders kwam.
Ergens kan ik dit wel begrijpen. Maar geïnformeerd hierover, voor het inbrengen van het product, werd ik niet.
Het is dus mogelijk dat je een beetje vocht hebt in je spouwmuur, maar dat zichzelf dat kan reguleren door voldoende ventilatie. Nu de spouw echter gevuld werd, is de natuurlijke ventilatie verminderd. Gevolg meer vocht.
Als eerst lapmiddel heb ik vorige zomer een 8 tal sleufjes geboord in de buitenmuur. (4 net boven de waterkering en 4 1m hoger) Om zo de ventilatie hopelijk wat te verbeteren. Dit lijkt tot nu toe te werken al voel ik mezelf er niet echt goed bij.
Het dak werd al geinspecteerd, daar zit de oorzaak van het vocht al zeker niet. We hebben geen idee van het wel kan komen. (er liggen geen buizen in die muur)
Puin in de spouw? Vroeger viel er vaker wat in, tijdens het metselwerk.
Heb eens eerder wat onderste stenen losgehaald bij vochtdoorslag (bij een woning met nog lege spouw), toch een hoop gruis weggehaald.
Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste