Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Exigence schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:17:
[...]

Ik zie dat je aminotherm hebt laten vullen in een spouw die reeds gevuld was met enkele centimeters wol.

Onze woning heeft een spouw van 7 centimeter, met daarin 5 cm glaswol ("platen", geen vlokken) en 2 cm lucht, vanaf de bouw in 1979. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit niet nageisoleerd kon worden (want, 2cm is te weinig ruimte) en ook niet leeggehaald kon worden (omdat het platen zijn). Dus een tijd terug na wat onderzoek heb ik het maar laten zitten.

Echter dit biedt mij weer wat aanknopingspunten! Ik neem aan dat er door jou wat onderzoek aan vooraf is gegaan? Was naisoleren met aminotherm de enige methode die geschikt bleek voor jouw spouw?

Verder kom ik alleen Takkenkamp tegen als verwerker van aminotherm. Heb je nog andere aanbieders over de vloer gehad? En zou je ook een indicatie van de m² prijs kunnen geven? (mag ook via DM).
Net als jij was ik in de veronderstelling dat mijn spouw niet geisoleerd kon worden. Er kwamen een paar isolatiebedrijven langs die dat zeiden. In principe had ik nog NET supafill in kunnen laten spuiten, want er was nog 4cm over op sommige plaatsen.

Ik was ook maar eind vorig jaar in dit topic gewezen op het bestaan van foam. Na veel (hetzelfde) gelezen te hebben, maar de gok genomen.
Volgens takkenkamp zijn er 4 bedrijven in NL die aminotherm aanbieden. Een andere naam is enverifoam. Als je op beide zoekt, dan kom je wel wat aanbieders tegen.

Ik heb om een offerte gevraagd, maar Takkenkamp was de enige die tijdig reageerde en goede reviews had. Dus ik ben met hun in zee gegaan. Ik laat via DM wel de prijs weten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sparkiee schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:30:
Wellicht een stomme vraag en wellicht ook reeds eerder gesteld.
We hebben een 2 onder 1 kap. Is het isoleren van de binnenmuren (tussen ons en de buren in) ook een optie? Wellicht zou ons dat wat minder geluidsoverlast geven. Of is dat not done?
Kan averechts werken, maar helpen... nee. Meeste geluid in oude huizen is contactgeluid, dat los je niet op met wat vlokken in de spouw.

Edit:
Die spouw is ankerloos gebouwd als het goed is. Alles wat je daartussen gooit zorgt voor contact tussen de 2 muren, waardoor geluid makkelijker van ene muur naar de andere gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 14-02-2019 16:58 ]

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
[quote][b]kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"kmf schreef op
[b]kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"kmf schreef op donderdag 14 februari 2019 @chengbondkwok

Ik laat via DM wel de prijs weten.
Kan je mij ook de prijs laten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Parelprobleem:
Ik heb een jaar of twee terug bij Van de Bunt mijn spouw laten volspuiten met parels. Nu komen er flinke handenvol uit de kieren en roosters omdat de lijm blijkbaar niet goed was. Het zit er dus los in blijkbaar.
Men wilt langs komen om te zien hoe het probleem op te lossen, maar ik weet niet wat ik kan verwachten.

Naar mijn gevoel is los spul beduidend minder isolerend dan een homogene plaat aan elkaar geplakte parels. Bovendien zou bij enige werkzaamheden van mij waarbij de spouw later open komt te liggen alles er als zand uitstromen. Het MOET dus opgelost worden. Maar wat zijn de opties?

Leegzuigen en alles opnieuw doen met betere lijm?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:25
Exigence schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:17:
[...]

Ik zie dat je aminotherm hebt laten vullen in een spouw die reeds gevuld was met enkele centimeters wol.
Dat is toch echt iets wat de branchevereniging afraadt.
De bestaande isolatie wordt namelijk platgedrukt door de aminotherm. Dus die platgedrukte isolatie heeft nagenoeg geen isolerende waarde meer maar neemt wel ruimte op in de spouw. Het is dus twijfelachtig of er wel een betere isolatiewaarde is dan met de isolatie die je al had.
Stel je had 7cm met 4 cm minerale wol en 3cm loze ruimte. Dan heb je nu nog steeds 7 cm maar met 5cm aminotherm en 2 cm ingedrukte wol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

No Hands schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:49:
[...]

Dat is toch echt iets wat de branchevereniging afraadt.
De bestaande isolatie wordt namelijk platgedrukt door de aminotherm. Dus die platgedrukte isolatie heeft nagenoeg geen isolerende waarde meer maar neemt wel ruimte op in de spouw. Het is dus twijfelachtig of er wel een betere isolatiewaarde is dan met de isolatie die je al had.
Stel je had 7cm met 4 cm minerale wol en 3cm loze ruimte. Dan heb je nu nog steeds 7 cm maar met 5cm aminotherm en 2 cm ingedrukte wol.
dan heb je netto nog steeds meer isolatie. en dan wel kierdichtend. en als ik de video mag geloven, wordt de wol wel wat meer platgedrukt dan 2cm
YouTube: Enverifoam Isolatie - Hét nieuwe isoleren!

ik heb het inblaasproces ook in de gaten gehouden. er wordt langer gespoten dan wat je op de video ziet, en het schuim wordt met hoge druk uit de gaten gespote. dus ik denk dat het wol wel goed samengedrukt is.

maar het maakt niks uit, want ik ben hartstikke tevreden met de resultaten. 8)
zal haast hopen op wat koudere dagen om het effect beter te voelen. :+

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06 21:50
Iemand in regio Twente met een warmtebeeld camera ?

Heb nu 4 dagen geleden mijn spouw laten vullen met eps parels door comfort company. Ik wil graag checken of dit goed gedaan is, mede omdat ze na mij nog bij een famillie lid dezelfde klus hebben gedaan. Ze zijn daar 1 gaat me vergeten dicht te smeren en daar kijk je gewoon langs de parels op de binnenmuur. Niet goed gevuld dus...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tijgert schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:04:
Parelprobleem:
Ik heb een jaar of twee terug bij Van de Bunt mijn spouw laten volspuiten met parels. Nu komen er flinke handenvol uit de kieren en roosters omdat de lijm blijkbaar niet goed was. Het zit er dus los in blijkbaar.
Men wilt langs komen om te zien hoe het probleem op te lossen, maar ik weet niet wat ik kan verwachten.

Naar mijn gevoel is los spul beduidend minder isolerend dan een homogene plaat aan elkaar geplakte parels. Bovendien zou bij enige werkzaamheden van mij waarbij de spouw later open komt te liggen alles er als zand uitstromen. Het MOET dus opgelost worden. Maar wat zijn de opties?

Leegzuigen en alles opnieuw doen met betere lijm?
Van De Bunt, zijn we geen fan van...

In principe is los spul nog niet zo erg. Maar idd, het kan wegwaaien uit stootvoegen, of simpelweg uitstromen bij werkzaamheden. Probleem is dat je niet weet waar het los zit.

Leegzuigen en alles opnieuw laten doen zal enige goede oplossing zijn. Maar wat verzeker je dat het dit keer wel goed gaat?

Heb je geen sample gevraagd? Ze moeten dat spul immers eerst testen in zo'n bakje om te kijken of alles goed is ingesteld?
Nieksiero schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:03:
Iemand in regio Twente met een warmtebeeld camera ?

Heb nu 4 dagen geleden mijn spouw laten vullen met eps parels door comfort company. Ik wil graag checken of dit goed gedaan is, mede omdat ze na mij nog bij een famillie lid dezelfde klus hebben gedaan. Ze zijn daar 1 gaat me vergeten dicht te smeren en daar kijk je gewoon langs de parels op de binnenmuur. Niet goed gevuld dus...
Ben ik toch blij dat ik letterlijk de hele tijd de werkzaamheden zat te bekijken. Niet alleen om te kijken of ze hun werk goed doen, maar omdat ik het maar al te machtig interessant vond om te zien of er schuim ergens uit een kier komt :P

Maar nu weet ik dan ook zeker dat elke hoek goed opgevuld is :*)

Wat betreft jouw probleem... heb je ook warmtebeelden VOOR de isolatie gemaakt? Je kan beter ook in het FLIR topic vragen of er iemand is in jouw buurt.

[ Voor 27% gewijzigd door kmf op 15-02-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:26:

Oh.. slechte ervaring? Of slechte verhalen?

Leegzuigen en alles opnieuw laten doen zal enige goede oplossing zijn. Maar wat verzeker je dat het dit keer wel goed gaat?
Eh.. zoals je hier onder zegt, sample vragen. Lijkt me de enige mogelijke test. Toch?
Ik kan niet zeggen dat een ander bedrijf het maar moet gaan doen dan.

Heb je geen sample gevraagd? Ze moeten dat spul immers eerst testen in zo'n bakje om te kijken of alles goed is ingesteld?
Helaas niet dus, ik wist niet dat dat kon/moest/mocht. Is dat een normale procedure?
Gelukkig heb ik DAS.. voor als het een dingetje gaat worden.

Ben ik toch blij dat ik letterlijk de hele tijd de werkzaamheden zat te bekijken. Niet alleen om te kijken of ze hun werk goed doen, maar omdat ik het maar al te machtig interessant vond om te zien of er schuim ergens uit een kier komt :P
Ik keek er ook naar en zag nergens wat uit komen, kan dus zijn dat de lijm gewoon later heeft losgelaten.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-11-2021
Warmtebeeldinspectie zal pas een bruikbaar resultaat opleveren als er genoeg verschil zit in de binnen en buitentemperatuur. Zoals het er nu uitziet lijkt de beste optie om te wachten tot het najaar en dan een warmtebeeldinspectie laten uitvoeren. Kom je er dan achter dat het niet goed gevuld is, kan je beroep doen op je garantie. Doen ze moeilijk omdat je een jaar hebt gewacht, kan je eerlijk aangeven dat je op dit moment geen eerlijke uitslag kon krijgen door een warmtebeeldinspectie en je dus genoodzaakt was om te wachten het kwik weer daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tijgert schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:19:
kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:26:

Oh.. slechte ervaring? Of slechte verhalen?
Slechte ervaring. Hebben een gedeelte van de vloer niet geisoleerd en flink hierover gesteggeld met welles/nietes verhaal.
Hier bij tweakers zijn er ook een aantal die dezelfde slechte ervaring hebben meegemaakt met Van de bunt isolatietechniek.

Mede daarom heb ik bij mijn spouwmuurisolatie door Takkenkamp laten doen en alle afspraken (welke geveldelen) zwart op wit laten zetten.
Eh.. zoals je hier onder zegt, sample vragen. Lijkt me de enige mogelijke test. Toch?
Ik kan niet zeggen dat een ander bedrijf het maar moet gaan doen dan.
Tja, een sample op dat ene moment is zacht en plakkerig denk ik. Maar je kan tenminste zien hoe het na een dag drogen is.

Wanneer was de isolatie gedaan? Kan het zijn dat de buitentemperatuur te laag was? Takkenkamp had de eerste isolatieafspraak afgezegd omdat het te koud was. De kans was groot dat het schuim niet zal harden.
Ik neem aan dat hetzelfde ook geldt voor lijm.
Helaas niet dus, ik wist niet dat dat kon/moest/mocht. Is dat een normale procedure?
Gelukkig heb ik DAS.. voor als het een dingetje gaat worden.
Als ik de filmpjes op youtube mag geloven is dat standaard procedure. Bij schuim en wol in ieder geval wel, want het product moet gewogen worden.

Bij parels weet ik niet. Lees het even naar in de voorschriften: https://www.skgikob.nl/fi...s%20d.d.%202013-04-17.pdf

staat ook wat in over temperatuur en zo.
Ik keek er ook naar en zag nergens wat uit komen, kan dus zijn dat de lijm gewoon later heeft losgelaten.
Ik weet niet of er bij parels deze ook door kieren kunnen komen.

------------

Crosspost om het effect van spouwmuurisolatie aan te geven:

Sinds anderhalve week heb ik spouwmuurisolatie wat als effect heeft dat de muren warmer zijn en er minder luchtbeweging is.

Ik heb daarom de thermostaat maar een halve graad lager gezet (19,5 overdag, 19 nacht). Ook zijn sommige kamers nu veel warmer, en heb ik de vloerverwarmingsgroepen weer moeten aanpassen (stroming knijpen)

De warmtepomp krijgt de woning veel sneller op temperatuur, bijna 2x sneller. (zal ook wel komen omdat het warmer is buiten).
Gisternacht was ie anderhalf uur bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm. Buurman was bezig met vloerisolatie (door Alpine overigens, was ie wel over te spreken) dus ik haal de spouwmuur even aan met een praatje.
Volgens hem zitten er al piepschuim platen in de gevel en is de spouw in z'n geheel een cm of 10... Da's dus niet 4-5cm aan kale spouw.

Had ik al gezegd dat NL Isoleert een prutsbedrijf is?

Morgenmiddag staat gelukkig nog een inspectie gepland door een ander bedrijf. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluc123
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb niet alle eerdere posts kunnen bekijken, maar heeft er iemand al uitvoerders van aerogel spouwvulling in België gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

maartendd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:25:
Druk geweest, ik heb een bedrijfje pas een bericht gestuurd en kwamen terug dat er op het moment nog een niet geldig bouwbesluit is met aerogel, of in iedergeval de versie die zij gebruiken. Vandaar dat ze even afwachten tot er nieuwe toepassingen zijn. Wel kon hij toen ze hier mee begonnen in 2013 dat de toepassing moeilijker is, en de prijs je met een spouw van 5cm en oppervlakte van 100m2 moest rekenen richting de 10 a 11.000 euro. Heb niet alle details, want spouw moest toen al wel leeg gemaakt worden. Dus de eisen liggen wel wat hoger met wat zevooraf uitvoeren. Ik had toevallig een leverancier gevonden uit Zwitserland. Maar ben de site kwijt, wilde die ook eens mailen over Beneluxe partijen die hun producten gebruiken.
Voor deze prijs kun je (in het geval van een vrijstaand huis) bijna de buitenmuur slopen, er isolatie tussen duwen en hem weer opbouwen. :P Ik weet niet of dit de meest kosteneffectieve optie is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06 17:41

Leandra66

is onmogelijk

Pathogen schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:20:
Hm. Buurman was bezig met vloerisolatie (door Alpine overigens, was ie wel over te spreken) dus ik haal de spouwmuur even aan met een praatje.
Volgens hem zitten er al piepschuim platen in de gevel en is de spouw in z'n geheel een cm of 10... Da's dus niet 4-5cm aan kale spouw.

Had ik al gezegd dat NL Isoleert een prutsbedrijf is?

Morgenmiddag staat gelukkig nog een inspectie gepland door een ander bedrijf. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
NL Isoleert is idd echt drama, die herkenden het UF-schuim in onze spouwmuur niet eens, en dat terwijl het huis uit 1971 is, en de spouwmuurisolatie van voor 1980 moest zijn.
Die "expert" van hen stond daar echt van "nog nooit gezien, geen idee wat er in de muur zit" :')

En terwijl ze al een keer een prutsexpert hadden gestuurd die dus concludeert dat ze niets met onze muur kunnen sturen ze daarna vrolijk weer hun spam per post.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leandra66 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:19:
[...]

NL Isoleert is idd echt drama, die herkenden het UF-schuim in onze spouwmuur niet eens, en dat terwijl het huis uit 1971 is, en de spouwmuurisolatie van voor 1980 moest zijn.
Die "expert" van hen stond daar echt van "nog nooit gezien, geen idee wat er in de muur zit" :')

En terwijl ze al een keer een prutsexpert hadden gestuurd die dus concludeert dat ze niets met onze muur kunnen sturen ze daarna vrolijk weer hun spam per post.
Ik mag nog wel even rectificeren dat ze de meting prima hebben uitgevoerd. De buurman had gewoon ongelijk. Maar een stel haaien zijn het zeker!
De eerder genoemde afspraak is uitgesteld geweest door ziekte, maar afgelopen week dan toch een ander bedrijf over de vloer gehad.
- wél een netjes en aardig persoon
- rust en tijd om van alles door te nemen
- gebruikt zowel EPS als Supafil en kraakt dus niet één van de twee af
- prijs veel lager (78% van wat NL ISO durft te vragen, slechts 64%! als de buren ook meedoen, wat ze waarschijnlijk wel zien zitten)

Of de buren meedoen of niet, mijn stem is wel duidelijk.

Overigens heb ik de spouw eigenhandig nog eens goed kunnen bekijken tijdens het vullen van een flink tochtgat, dus ik heb prima kunnen nameten en speuren naar piepschuim. Vond slechts een klein beetje tussen een latei en het binnenblad van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:30
Na de zoektocht voor nieuwere methodes van isolatie toch maar tot de conclusie komen dat als ik nu zou willen isoleren het toch blijft bij supa, parel of enverifoam.

Van Bunt als een gesproken, maar werd niet warm van. Lees dat Alpine wel de moeite is om te vragen.
Nog andere partijen die gewoon goed werk leveren.?? (regio rotterdam)
Gaat mij niet om de goedkoopste, maar om de vakkundigste. Ook omdat ik wel wat kleine stukjes heb met vervuiling. Wil dus als ik het doe en de isolatie al beperkt is wel dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:02
Mijn bek valt open bij de kwaliteit van bedrijven. Dit zijn de verhalen die ik kende uit de jaren 80. Maar de branche is niet goed bezig. Het lijkt alsof de druk heel groot is.

MIjn geval: niks meer gehoord van de uitvoerder...

Besparing: heb ook 15 meter kunstofleiding in de (warme) kruiprumte geisoleerd dus dat vertekend.: 27,3% minder gasverbruik, gerekend met graaddagen en vanaf 1-1-2019

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:01:
[...]

dan heb je netto nog steeds meer isolatie. en dan wel kierdichtend. en als ik de video mag geloven, wordt de wol wel wat meer platgedrukt dan 2cm
YouTube: Enverifoam Isolatie - Hét nieuwe isoleren!

ik heb het inblaasproces ook in de gaten gehouden. er wordt langer gespoten dan wat je op de video ziet, en het schuim wordt met hoge druk uit de gaten gespote. dus ik denk dat het wol wel goed samengedrukt is.

maar het maakt niks uit, want ik ben hartstikke tevreden met de resultaten. 8)
zal haast hopen op wat koudere dagen om het effect beter te voelen. :+
Zet mij ook aan het denken. In het verleden 2 partijen langs laten komen voor ons uit 1979 opgeleverde huis met platen wol. En daar kwam uit dat het prijstechnisch niet leuk was.

Eerst leeg halen en daarna met parels of wat anders vullen.

Muren zijn best koud bij lage temperaturen en wind dus daar valt nog best wel wat winst te halen.

Ben ook wel benieuwd wat je ervoor kwijt was?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Zijn er hier ook nog mede-Tweakers uit het oosten van het land die hun spouw hebben laten isoleren?
Ik ken Pluimers uiteraard wel maar zijn er nog meer bekende namen die ook bekend staan als goed?

Momenteel is de spouw van ons huis uit 1970 niet geïsoleerd. Het dak trouwens wel.
We hebben recent een stukje aangebouwd en dat is wel geïsoleerd. Ik zoek nu dus een betrouwbare club die de rest van het huis kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

1800 euro had ik trouwens betaald voor Aminotherm voor 88m2 oppervlak volgens offerte.
In praktijk hebben de applicateurs een stukje van 12m2 meegenomen. Deze was niet in de prijs inbegrepen en staat expliciet als "niet-toegankelijk" op de offerte. Het team kon er dus gelukkig wel bij. En mijn koffie is dan ook heel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 16:13
Zijn er meer mensen hier met een standaard tussen woning uit +/- 1970 die hun spouwmuur hebben laten isoleren ?

Ik lees allemaal positieve resultaten maar voor mijn gevoel valt het wel mee ? als ik kijk naar vrije muren op de begane grond lijkt het voordeel wel mee te vallen. en op de slaapkamer hebben we eigenlijk geen verwarming aan of iets dergelijks.
Dus lijkt het me mee te vallen, zijn er toevallig tweakers hier welke een soort gelijke woning hebben met resultaten ?

Heb ik meer vertrouwen in, dan die standaard lijstje
woning aanzicht

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Flappie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:28:
Zijn er hier ook nog mede-Tweakers uit het oosten van het land die hun spouw hebben laten isoleren?
Ik ken Pluimers uiteraard wel maar zijn er nog meer bekende namen die ook bekend zijn?
Wij hebben ABC Isolatie uit Hardenberg als erg vakkundig en positief ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Arie26 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:25:
Zijn er meer mensen hier met een standaard tussen woning uit +/- 1970 die hun spouwmuur hebben laten isoleren ?

Ik lees allemaal positieve resultaten maar voor mijn gevoel valt het wel mee ? als ik kijk naar vrije muren op de begane grond lijkt het voordeel wel mee te vallen. en op de slaapkamer hebben we eigenlijk geen verwarming aan of iets dergelijks.
Dus lijkt het me mee te vallen, zijn er toevallig tweakers hier welke een soort gelijke woning hebben met resultaten ?

Heb ik meer vertrouwen in, dan die standaard lijstje
woning aanzicht
Wat bedoel je met 'voor mijn gevoel valt het wel mee'? Heb je je spouwmuur geïsoleerd maar merk je geen verschil? Of denk je dat het geen verschil gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Dat het niet zo veel verschil gaat maken ?
Achterzijde hebben we open slaande tuin deuren.
Dus eigenlijk in de woonkamer weinig muren zeg maar.
En de thermostaat zit in de woonkamer die bepaald ons verbruikt

Maar donderdag komt er iemand langst

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08

Seafarer

XXX

Arie26 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 06:46:
Dat het niet zo veel verschil gaat maken ?
Achterzijde hebben we open slaande tuin deuren.
Dus eigenlijk in de woonkamer weinig muren zeg maar.
En de thermostaat zit in de woonkamer die bepaald ons verbruikt

Maar donderdag komt er iemand langst
hier 25% muur.
En toch samen met de buren geïsoleerd.
Reden: 1- samen isoleren levert een perfecte aansluiting tussen de woningen.
2- En in een geïsoleerde spouw kan het niet waaien. Dat was voor mij belangrijker dan de isolatie waarde.
Wind in een spouw kan niemand uitrekenen. Gevoelsmatig word dit wel eens onderbelicht.

Met supafill wordt het trouwens stiller in huis. En in 1 slaapkamer is de invloed heel erg merkbaar. De radiator hoeft er bijna niet meer aan.

Mindergas cijfers kan ik je niet geven. Ik heb teveel acties door elkaar en vlak achter elkaar gedaan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Deze ochtend is er iemand geweest en was een prettig gesprek, vertelde ook op een duidelijke manier hoe en wat het inhoud als je, je muren isoleert.
De verwachting is dat we 1500m3 aan gas gaan verbruiken dus zullen zeker wat besparen en de investering á 850 euro incl BTW. Valt ook alles mee.

De verwachting is dat we dit binnen 4 jaar terug verdienen.
De geadviseerde isolatie is overgens EPS-parels.

Volgende week woensdag komt er nog een ander bedrijf langst en kan ik mooi kiezen tussen deze 2.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 17:01

Rouwette

Rouwette.com

Bij ons huis (bouwjaar 1951) zit een soort poeder (UF-schuim) in de spouw, als het aangeraakt wordt valt het in elkaar.

Kan me voorstellen dat het ijn loop der jaren een hoop lawines van gruis naar onder is gekomen en dus gaten in de isolatie zitten.
Heb me laten vertellen dat dat eerst uit geblazen moet worden voordat er goede nieuwe isolatie in kan.
Het hele huis zou dan vol stof komen te liggen.

Heeft iemand er ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door Rouwette op 21-03-2019 12:08 . Reden: typo ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20
Seafarer schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:02:
[...]

2- En in een geïsoleerde spouw kan het niet waaien. Dat was voor mij belangrijker dan de isolatie waarde.
Wind in een spouw kan niemand uitrekenen. Gevoelsmatig word dit wel eens onderbelicht.
Je wil juist 'wind' in je spouw, dan kan het vocht eruit. Geen storm natuurlijk ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rouwette schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:05:
Bij ons huis (bouwjaar 1951) zit een soort poeder (UF-schuim) in de spouw, als het aangeraakt wordt valt het in elkaar.

Kan me voorstellen dat het ijn loop der jaren een hoop lawines van gruis naar onder is gekomen en dus gaten in de isolatie zitten.
Heb me laten vertellen dat dat eerst uit geblazen moet worden voordat er goede nieuwe isolatie in kan.
Het hele huis zou dan vol stof komen te liggen.

Heeft iemand er ervaring mee?
Aanvullen met aminotherm een optie?
S0epkip schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:12:
[...]

Je wil juist 'wind' in je spouw, dan kan het vocht eruit. Geen storm natuurlijk ;)
Luchtbeweging in de spouw koelt zowel binnen als buitenmuur af. Dus liever niet eigenlijk. Spouwmuurisolatie moet wel liever dampopen zijn Vocht gaat via de stenen naar buiten. Liefst via de voorgevel. Als er regen in je spouw zit, dan heb je een probleempje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:53

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Arie26 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:43:
Deze ochtend is er iemand geweest en was een prettig gesprek, vertelde ook op een duidelijke manier hoe en wat het inhoud als je, je muren isoleert.
De verwachting is dat we 1500m3 aan gas gaan verbruiken dus zullen zeker wat besparen en de investering á 850 euro incl BTW. Valt ook alles mee.

De verwachting is dat we dit binnen 4 jaar terug verdienen.
De geadviseerde isolatie is overgens EPS-parels.

Volgende week woensdag komt er nog een ander bedrijf langst en kan ik mooi kiezen tussen deze 2.
Welk bedrijf is er langs geweest als ik mag vragen? En die 850euro, voor hoeveel m2 is dat? Voor- en achtergevel?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie26
isolatietechniek brabant uit Made, dus is redelijk dicht bij Teteringen waar wij wonen, normaal rekenen ze meer maar omdat "thuis" wedstrijd is maar 850 euro.

ze rekenen gewoon een vaste prijs voor een tussenwoning en plaatsen bij de buren iets van borstels in de spouw waar ze tegen aanwerken.

Ze maken gebruik van de EPS HR++ grafiet-parels
wat een extra isolatie waarde zou moeten op leveren van +/- RC-waarde van 1.60m2 (zegt me niks ;-)

Ik heb geen idee om hoeveel vierkante meter het precies gaat.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakarum
Voor een tussenwoning wordt vaak een vast bedrag gerekend. Eigenlijk een soort van instapprijs en dit wordt dus vaak niet berekend per vierkante meterprijs.
De prijs ligt dan meestal tussen de 700 en 900 euro. Verschilt uiteraard per bedrijf en materiaal. 850 is niet perse goedkoop of aantrekkelijk omdat het een “thuiswedstrijd” is, wel is het een fair bedrag dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:03
Binnenkort betrek ik mijn nieuwe woning van 2007.

En omdat ik vanwege een verhuizing een flinke overwaarde heb ''te besteden'' vraag ik mij af of de spouwmuur extra isoleren zin/nut heeft.

Ik moet de bouwtekeningen nog krijgen (voor opbouw muur/spouw), maar waarschijnlijk zal aan de binnenmuur PIR plaat bevestigd zijn. Dus wat denken jullie? en met wat voor materiaal kan je de spouw met PIR platen het beste aanvullen?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zakarum schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:53:
Voor een tussenwoning wordt vaak een vast bedrag gerekend. Eigenlijk een soort van instapprijs en dit wordt dus vaak niet berekend per vierkante meterprijs.
De prijs ligt dan meestal tussen de 700 en 900 euro. Verschilt uiteraard per bedrijf en materiaal. 850 is niet perse goedkoop of aantrekkelijk omdat het een “thuiswedstrijd” is, wel is het een fair bedrag dus dat zit wel goed.
Mwoah, 850 vind ik aan de hoge kant hoor. Een bedrijf vinden dat een goed gevoel geeft en het voor een stuk minder kan doen is absoluut mogelijk en haast heb je niet met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Laatst online: 21-06 13:45

emzed

*

Flappie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:28:
Ik ken Pluimers uiteraard wel maar zijn er nog meer bekende namen die ook bekend staan als goed?

Momenteel is de spouw van ons huis uit 1970 niet geïsoleerd. Het dak trouwens wel.
We hebben recent een stukje aangebouwd en dat is wel geïsoleerd. Ik zoek nu dus een betrouwbare club die de rest van het huis kan isoleren.
Wij hebben ons huis door Plus Isolatie laten doen uit Rijssen. Prima gedaan, maar ook niet meer dan dat. Wat ik vervelend vond (maar zag het pas toen zeg weg waren) is dat ze bij het dichtsmeren van ventilatiesleuven veel cement hebben geknoeid. Ook liep er een lusje van de inlite tuinverlichting de ventilatie in (een paar centimeter maar), en dat hebben die gasten voor het gemak maar dichtgesmeerd. 8)7 Met alle respect voor mensen die dit werk doen, had ik ook niet de verwachting hele welbespraakte, correcte werkers verwacht, maar dit is toch wel lomp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G1nZlw4.png

Overigens denk ik dat de muren wel gewoon goed vol zitten, want we tilden een keer een dakpan op, en daar zag je de isolatie goed. Het waait er overigens ook niet uit. Iets waar Plus Isolatie voor waarschuwde bij welke variant van parels dan ook. Kosten voor de Supafill in onze jaren 30 hoekwoning: 93 m2, 7 cm spouw, EUR 1475, inclusief een paar ventilatiekokers en spouwborstels.

Ik heb in hetzelfde jaar ook de houten vloer, vliering en schuine kanten geisoleerd met dikke pakken Ecose glaswol. Ons gasverbruik is gezakt van bijna 2000 m3 in 2017 naar ca 1650 m3 per jaar. Bij een gasprijs van 0,78/m3 is dat EUR 273 per jaar, nu ik het zo uitreken is dat best prima eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door emzed op 22-03-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Zakarum schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:53:
had al een prijs kregen op via de email, maar die was € 995,- dus scheelt voor mijn gevoel nog wel.

Hij kan alleen pas 24 mei, dus voor me gevoel duurt het nog heeeel lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Arie26 op 22-03-2019 15:42 ]

Teteringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emzed
  • Laatst online: 21-06 13:45

emzed

*

HerkeLWD schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:44:
Binnenkort betrek ik mijn nieuwe woning van 2007.

En omdat ik vanwege een verhuizing een flinke overwaarde heb ''te besteden'' vraag ik mij af of de spouwmuur extra isoleren zin/nut heeft.

Ik moet de bouwtekeningen nog krijgen (voor opbouw muur/spouw), maar waarschijnlijk zal aan de binnenmuur PIR plaat bevestigd zijn. Dus wat denken jullie? en met wat voor materiaal kan je de spouw met PIR platen het beste aanvullen?
Ik denk dat je er weinig mee opschiet. Ons vorige huis (ook uit 2007) had van binnen naar buiten gezien:
binnenmuur + ca 10 cm rockwool + ca 10 luchtspouw + buitenmuur. En het was altijd lekker behaaglijk. Lees je even in in het bouwbesluit voor exacte waarden. En daar staan de minimale bouwnormen uit die tijd in. Ik denk dat het niet veel scheelt met vandaag. De luchtspouw heeft in moderne bouw overigens een duidelijke functie (in tegenstelling tot vroeger).

[ Voor 1% gewijzigd door emzed op 22-03-2019 16:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23
Ik ben me ook een beetje aan oriënteren op spouwmuur isolatie.. huisje uit 1926, vochtige kruipruimte en dus beetje huiverig voor vochtprobleem. Spouw is ca 5/6 cm en vrij grof aan de binnenkant.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakarum
caspervc schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:02:
Ik ben me ook een beetje aan oriënteren op spouwmuur isolatie.. huisje uit 1926, vochtige kruipruimte en dus beetje huiverig voor vochtprobleem. Spouw is ca 5/6 cm en vrij grof aan de binnenkant.
Een vochtige kruipruimte moet geen factor zijn in je keuze om de spouwmuur wel of niet te laten isoleren.
Tijdens de werkzaamheden worden er nieuwe ventilatieroosters geplaatst voor de kruipruimte waardoor de kruipruimte weer optimaal kan ventileren.

5/6 cm spouwbreedte is ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
Ik zit met een dilemma. Situatie als volgt:

Hoekwoning, zijmuur spouw 7cm gevuld met parels.
Voor- en achterzijde op begane grond ook 7cm spouw gevuld met parels.
De eerste verdieping (voor en achter) is aan de buitenkant bekleed met houten schroten, daarna 2,5cm lege ruimte en dan weer de spouwmuur. De spouwmuur is waarschijnlijk niet gevuld, want er zijn toen geen gaten geboord om bij te vullen.

Nu willen we de houten schroten gaan vervangen door Keralit en hierachter iets van isolatiemateriaal (PIR?) plaatsen. Ik weet even niet of ze de 2,5cm ruimte nog iets kunnen vergroten, want je zit met kozijnen die nu iets buiten het hout uitsteken en die gaan natuurlijk niet gelijk vallen met de gevelbekleding.

Heeft het nu veel zin om dit te doen? Ik snap dat het waarschijnlijk beter is om de spouwmuur op de 1ste verdieping ook vol te spuiten met parels, maar dit is natuurlijk weer extra kosten. De houten schroten moeten immers toch vervangen worden en dan kan je er net zo goed iets van isolatie achter doen tijden dit werk.

Wat zeggen de experts hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467839

Gisteren een bedrijf over de vloer gehad:

€2077 voor het volgende 2 onder 1 kap:

99m2 hr+++ parels
4 roosters ventilatie kruipruimte
Borstels tussen buren

Lijkt mij duur. Enige ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
loyske schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:18:

Heeft het nu veel zin om dit te doen?
Als je achter die koraliet panelen isolatie doet en je laat de spouw erachter ongeisoleerd heb je kans dat de lucht in de spouw erachter nog beweegt en dan heeft je isolatie geen zin. 2 geveldelen isoleren kan nooit meer dan 600 euro kosten. Waarschijnlijk is voorrijden duurder dan het isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
No Hands schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:15:
[...]

Als je achter die koraliet panelen isolatie doet en je laat de spouw erachter ongeisoleerd heb je kans dat de lucht in de spouw erachter nog beweegt en dan heeft je isolatie geen zin. 2 geveldelen isoleren kan nooit meer dan 600 euro kosten. Waarschijnlijk is voorrijden duurder dan het isoleren.
Ik kwam er vandaag achter dat er achter de houten panelen helemaal geen spouwmuur zit, maar meteen een betonnen muur (waarschijnlijk de binnenmuur). Dus er is een grotere ruimte om op te vullen met isolatiemateriaal. Weet ook even niet of er al iets zat van isolatie. Zag vandaag een vergelijkbaar huis wat gerenoveerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Ik neem aan dat ik hier vooral te horen ga krijgen dat ik de spouwmuren juist wel moet isoleren, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening.

We zijn sinds kort eigenaar van een hoekwoning uit 1971 met spouw van 5-8 cm, zonder isolatie ertussen.
Ik lees op veel websites dat het érg aan te raden is om de spouw te isoleren, maar volgens mijn schoonvader (dat zijn altijd betrouwbare bronnen natuurlijk) is het erg onverstandig om de spouw te isoleren. Deze moet een beetje kunnen ademen en stilstaande lucht is de beste isolatie (?) die er is.

En weet verder nog iemand met betrouwbare bedrijven in de omgeving van Nijmegen?

In de tussentijd ga ik eens een heleboel lezen in dit topic :)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Met een tussenwoning waarbij de pui van deels keralit bestaat zijn wij nu ook aan het zoeken.

Tussenwoning 1979
Luchtspouw: 50mm
Isolatie: Minerale wol 50mm uit 1979
(maten komen uit de bouwtekening)

Reden van zoeken is altijd koude muren, net zoals @kmf is bijvoorbeeld onze wc aan de voorkant van het huis (koudste kant) gesitueerd en nooit echt comfortabel.

Nu zit ik toch aan aminotherm te denken en Takkenkamp eens een bericht gestuurd.

Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen hier die dit hebben laten toepassen?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zakarum
PvT.Arj schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:16:
Ik neem aan dat ik hier vooral te horen ga krijgen dat ik de spouwmuren juist wel moet isoleren, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening.

We zijn sinds kort eigenaar van een hoekwoning uit 1971 met spouw van 5-8 cm, zonder isolatie ertussen.
Ik lees op veel websites dat het érg aan te raden is om de spouw te isoleren, maar volgens mijn schoonvader (dat zijn altijd betrouwbare bronnen natuurlijk) is het erg onverstandig om de spouw te isoleren. Deze moet een beetje kunnen ademen en stilstaande lucht is de beste isolatie (?) die er is.

En weet verder nog iemand met betrouwbare bedrijven in de omgeving van Nijmegen?

In de tussentijd ga ik eens een heleboel lezen in dit topic :)
De lucht wat in de spouw zit staat niet stil en isoleert vrijwel niet. Het ademen van de spouw is noodzakelijk wanneer de muren bedekt zijn met een dampdichte verflaag. Bij een normale muur is dat niet het geval en is isoleren vrijwel de grootste en vaak ook de goedkoopste stap die je kan nemen om je woning te verduurzamen.

Een spouw van 5 tot 8 cm is ruim genoeg voor alle materialen.

Bedrijven ga ik verder niks over zeggen want dan ben ik hier reclame aan het maken. Mijn tip is om een paar bedrijven te benaderen en een paar offertes naast elkaar neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het materiaal dat in je spouw gestopt wordt bestaat dan ook voor een groot deel uit lucht. Zowel EPS parels als Supafil zijn heel licht en luchtig, maar met voldoende materiaal om ervoor te zorgen dat de lucht niet kan bewegen :Y

Hier overigens sinds een week (precies) de spouw vol met wol. Nu het bijzonder lekkere weer ook weer even afneemt hoop ik wat beter te gaan merken wat het verschil is, maar wat ik nu al denk te merken is dat een stuk luchtstroom bij de vensterbanken weg is.
Als het morgen wat slechter weer is hoop ik ook op mijn thuiswerkplek te merken dat de muur minder koud wordt :)

Helemaal tevreden? Nee. De uitvoerders hebben er wel een troep van gemaakt. Er was een probleem met de slang vanuit de wagen, en nu ligt er nog wat wol verspreid door de straat. De gaten zijn niet goed gevuld, waarschijnlijk droogde de mortel veel te snel uit door het bijzonder lekkere weer want de eerste gaten zitten wel goed, daarna wordt het snel slechter.
Gelukkig heb ik de klus samen met de buren aangenomen, met twee man sta je dan toch sterker in je klacht. Hopelijk wordt het snel en volledig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben-fcu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-04-2024
Schrik een beetje van de verhalen over gepruts van isolatiebedrijven.
Ik ben van plan om de muren van ons huis (jaren 60) te isoleren en weet niet of er al wat in zit.
Kent iemand nog een betrouwbaar bedrijf in Utrecht en omstreken die zijn afspraken na komt en kundig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:56
Nu is er van de week een muurtje opgemetseld hier van 2m breed en 1m hoog en een spouw van 5cm.
Hierop komt van de week een kozijn.
Nu had ik gevraagd of ze er direct isolatie in wilden doen, de metselaar zou er tempex in doen, maar heeft dit niet gedaan.
Nu de spouw nog open ligt dacht ik om zelf een zak supafil of parels erin te gieten.

Nu keek ik gisteravond in de spouw en zag ik dat er aardig wat mortelbaarden zat, van een klein beetje tot best grote uitstulpingen.
De ene site zegt dat je best kan isoleren, de ander zegt dat dit niet goed is en dat eigenlijk het gehele muurtje opnieuw zou moeten worden gemetseld.

Wat is nu wijsheid om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 13:35
@EdjeCageman wat zijn “best grote uitstulpingen” in centimeters? Als je 3 cm overhoud schat ik in dat je het prima kunt volgooien met eps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
Top om te horen, dit haal ik met gemakt, de spouw zelf is 7cm (na nameten) en de grootste uitstulpingen hebben uitschieters naar 2 a 3 cm.

[ Voor 4% gewijzigd door EdjeCageman op 29-06-2019 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 10:46
Als het muurtje maar 1m hoog is kun je dan niet van bovenaf met een lange staaf oid de grootste stukken los bikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
EdjeCageman schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:44:
Nu is er van de week een muurtje opgemetseld hier van 2m breed en 1m hoog en een spouw van 5cm.
Hierop komt van de week een kozijn.
Nu had ik gevraagd of ze er direct isolatie in wilden doen, de metselaar zou er tempex in doen, maar heeft dit niet gedaan.
Nu de spouw nog open ligt dacht ik om zelf een zak supafil of parels erin te gieten.

Nu keek ik gisteravond in de spouw en zag ik dat er aardig wat mortelbaarden zat, van een klein beetje tot best grote uitstulpingen.
De ene site zegt dat je best kan isoleren, de ander zegt dat dit niet goed is en dat eigenlijk het gehele muurtje opnieuw zou moeten worden gemetseld.

Wat is nu wijsheid om te doen?
Het probleem van de baarden is dat als ze te groot zijn dat er een vochtbrug kan ontstaan tussen de binnen en buitenmuur. Dus als de regen op de buitenmuur staat kan het door de steen heentrekken en via die brug mooie kringetjes aan de binnenkant van je muur maken.

overigens, die parels en de vlokken worden er niet zomaar ingegoten. Blijkbaar moeten ze op een bepaalde druk er in voor goede verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:22

rickysedai

Whoop whoop

Een nieuwe aannemer zoeken? >:)

Ik heb een heel huis wat op die manier gemetseld is en ik heb me daar eens in verdiept. Het is prima mogelijk om te metselen zonder cementbaarden, maar dat zijn meer handelingen en dus meer tijd. Vooral wanneer de metselaar per m2 betaald wordt zie je dat ze slordiger (kunnen) worden. Maar goed, het wordt pas problematisch op het moment dat ze echt ver uitsteken.

Daarnaast heb je gevraagd om te isoleren en is het ‘vergeten’. Vooral dat vergeten zou ik kritisch bekijken. Is het materiaal überhaupt besteld? Staat het op je offerte dat ze het zouden doen? Want dan zou ik het aan de aannemer laten om het op te lossen en dan geen prutsoplossingen. Want feitelijk moet je nu al naar een compromis terwijl het nieuw is! Ik zou in staat zijn om het ze te laten afbreken en opnieuw beginnen. Die parels zijn ook maar een lapmiddel...

Al is een plaatje tempex trouwens ook maar gepruts. Is het een hobby metselaar?

[ Voor 3% gewijzigd door rickysedai op 29-06-2019 11:20 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
rickysedai schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:18:
[...]

Een nieuwe aannemer zoeken? >:)

Ik heb een heel huis wat op die manier gemetseld is en ik heb me daar eens in verdiept. Het is prima mogelijk om te metselen zonder cementbaarden, maar dat zijn meer handelingen en dus meer tijd. Vooral wanneer de metselaar per m2 betaald wordt zie je dat ze slordiger (kunnen) worden. Maar goed, het wordt pas problematisch op het moment dat ze echt ver uitsteken.

Daarnaast heb je gevraagd om te isoleren en is het ‘vergeten’. Vooral dat vergeten zou ik kritisch bekijken. Is het materiaal überhaupt besteld? Staat het op je offerte dat ze het zouden doen? Want dan zou ik het aan de aannemer laten om het op te lossen en dan geen prutsoplossingen. Want feitelijk moet je nu al naar een compromis terwijl het nieuw is! Ik zou in staat zijn om het ze te laten afbreken en opnieuw beginnen. Die parels zijn ook maar een lapmiddel...

Al is een plaatje tempex trouwens ook maar gepruts. Is het een hobby metselaar?
toon volledige bericht
Het is een officiele metselaar, die inderdaad per m2 wordt betaald, alles is mondeling gegaan en dan ook niet specifiek gevraagd naar het netjes houden van de spouw, ik ga ervanuit dat de 'expert' wel weet wat te doen toch? De buitenkant ziet er ook gewoon zeer netjes uit, de binnenkant daarintegen. Maar zoals eerder geopperd ik ga proberen met een staaf inderdaad de mortel weg te tikken en vervolgens een beetje schoon zuigen, heb nog een oude stofzuiger staan :)
Tempex was het idee omdat de spouw te klein was volgens hem.

En een nieuwe 'klusjesman'...tja...wou door hem ook andere klusjes laten uitvoeren, maar ik denk dat ik hier toch een ander voor zoek. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 467839

Mijn huis is na een maand googlen en 6 firma’s op bezoek gehad te hebben afgelopen week geïsoleerd.

Qua kosten zaten de knauf supafill en neopixels HR++niet ver van elkaar af.
We hebben gekozen voor de neopixels omdat deze vanuit de basis waterafstotend zijn. De knauf supafill is behandeld met een waterafstotende laag, of deze laag na x jaar nog aanwezig is is nog niet bewezen.

Ik zal mijn bevindingen over een jaar nog eens posten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even extra feedback over spouwmuurisolatie en vochtproblemen..

Ik had dus in februari mijn spouwmuren laten vullen met aminotherm. Nou had ik afgelopen maand wel een vochtprobleem... bleek dat mijn buitenkraan aan het lekken was. Een week lang voordat ik erachter kwam. Het water druppelde op de buitenmuur en er kwam binnen ook een vochtplek.

De kraan heb ik gerepareerd. De vochtplek binnen was na anderhalve week wel weer opgedroogd. Vochtplek buiten is na een maand pas een beetje opgedroogd.

Conclusie: aminotherm ademt inderdaad.

(ik ga ergens in de herfst ook de muren een impregneren met ademend, maar vochtafstotend spul. Om dit soort problemen te voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier.

Afgelopen weken heb ik 5 adviseurs laten langskomen om offertes te maken voor de isolatie van ons hoekhuis uit 1971. De spouw is leeg en zo'n 6-7cm breed. De ruimte onder de vloer is voldoende voor eigenlijk bijna elke toepassing.

Oppervlakten:
Spouwmuur: ongeveer 80m²
Vloer: ongeveer 55m²

Nu heb ik verschillende opties aangeboden gekregen, en allemaal wisten ze wel iets te zeggen om de andere opties af te raden..Overigens waren het allemaal bedrijven met de bekende keurmerken e.d.

Vloer
- Icynene (PUR) spuiten 14cm
- Niet gespecificeerde PUR spuiten 9-10cm (ivm gassen het kruipluik 2 maanden dicht houden na plaatsing)
- PIF (noppen)folie plaatsen van 60 of 80mm dikte

Prijzen variëren van €1920 tot €2200.

Hierbij gaat mijn voorkeur gevoelsmatig uit naar het plaatsen van de folie, puur vanwege dat hierbij natuurlijk sowieso geen schadelijke gassen vrijkomen. We krijgen binnenkort een baby en zeker daarvoor wil je natuurlijk absoluut geen risico nemen.

Spouwmuur

- EPS parels
- Knauf Supafil wol
- EnverifoamXD

Prijzen variëren tussen €1400 en €1850.

Opmerkingen van de verkopers waren:
- Bij de Supafil wol is deze behandeld met siliconen waardoor het vocht afstoot en niet gaat inzakken e.d. Maar de verkoper van EnverifioamXD zei juist dat dit laagje na 10-15 jaar juist eraf kon gaan en dan alsnog ging inzakken.
- EnverifoamXD was ideaal want het loopt in alle kieren en naden e.d. Maar volgens een andere verkoper kon dit na 10-15 jaar gaan afbrokkelen omdat dit poreus kon gaan worden.
- EPS parels waren ze eigenlijk allemaal niet zo'n enorm groot fan van. Volgens één verkoper zorgden deze parels ervoor dat geluid van buiten ontzettend hard wordt doorgegeven.

Hebben jullie deze producten wellicht besproken met andere verkopers? Ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe..

(Overigens heb ik de prijzen van isolatiebedrijf Pluimers maar niet opgenomen bij bovenstaande prijzen, want zij waren voor beiden zo'n €500 duurder dan het duurste andere bedrijf 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

2 maanden dicht bij pur? Ik mocht 2 weken niet in de kruipruimte in... niet 2 maanden. Sowieso is je kruipluik meestal wel dicht toch?

Ik denk dat de coating van supafill wel goed zal blijven. Het is niet zo dat die constant in water zit. Of het kan verzakken door trillingen van het wegverkeer of zo... tja mogelijk. Ook steenwol kan verzakken heb ik begrepen.

Ik heb zelf aminotherm (andere merknaam van envirofoam) omdat andere geen optie is. Ik heb immers al steenwol in de Spouw. Voordeel is dat steenwol wordt samengedrukt en niet aangevuld zoals supafill. Het is sowieso poreus, want het is dampdoorlatend. (Mijn natte muren door een lekkende leiding zijn nu weer helemaal droog)
Of het af gaat brokkelen weten we pas over hopelijk 15 jaar. Dan zie ik wel weer wat de opties zijn tegen die tijd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zakarum
PvT.Arj schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:42:
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier.

Afgelopen weken heb ik 5 adviseurs laten langskomen om offertes te maken voor de isolatie van ons hoekhuis uit 1971. De spouw is leeg en zo'n 6-7cm breed. De ruimte onder de vloer is voldoende voor eigenlijk bijna elke toepassing.

Oppervlakten:
Spouwmuur: ongeveer 80m²
Vloer: ongeveer 55m²

Nu heb ik verschillende opties aangeboden gekregen, en allemaal wisten ze wel iets te zeggen om de andere opties af te raden..Overigens waren het allemaal bedrijven met de bekende keurmerken e.d.

Vloer
- Icynene (PUR) spuiten 14cm
- Niet gespecificeerde PUR spuiten 9-10cm (ivm gassen het kruipluik 2 maanden dicht houden na plaatsing)
- PIF (noppen)folie plaatsen van 60 of 80mm dikte

Prijzen variëren van €1920 tot €2200.

Hierbij gaat mijn voorkeur gevoelsmatig uit naar het plaatsen van de folie, puur vanwege dat hierbij natuurlijk sowieso geen schadelijke gassen vrijkomen. We krijgen binnenkort een baby en zeker daarvoor wil je natuurlijk absoluut geen risico nemen.

Spouwmuur

- EPS parels
- Knauf Supafil wol
- EnverifoamXD

Prijzen variëren tussen €1400 en €1850.

Opmerkingen van de verkopers waren:
- Bij de Supafil wol is deze behandeld met siliconen waardoor het vocht afstoot en niet gaat inzakken e.d. Maar de verkoper van EnverifioamXD zei juist dat dit laagje na 10-15 jaar juist eraf kon gaan en dan alsnog ging inzakken.
- EnverifoamXD was ideaal want het loopt in alle kieren en naden e.d. Maar volgens een andere verkoper kon dit na 10-15 jaar gaan afbrokkelen omdat dit poreus kon gaan worden.
- EPS parels waren ze eigenlijk allemaal niet zo'n enorm groot fan van. Volgens één verkoper zorgden deze parels ervoor dat geluid van buiten ontzettend hard wordt doorgegeven.

Hebben jullie deze producten wellicht besproken met andere verkopers? Ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe..

(Overigens heb ik de prijzen van isolatiebedrijf Pluimers maar niet opgenomen bij bovenstaande prijzen, want zij waren voor beiden zo'n €500 duurder dan het duurste andere bedrijf 8)7 )
toon volledige bericht
Ik zal hier zelf nooit m’n eigen bedrijf benoemen want ik zit hier niet om klanten te werven. Enkel en alleen uit interesse en zeker ook om tips te geven indien mogelijk dus bij deze...

Envirifoam is op zich nog redelijk nieuw. Het is in principe gemaakt voor jaren 80/90 woningen. Het drukt het oude isolatie materiaal plat zodat er ruimte ontstaat voor het schuim zelf. Het is dus eigenlijk een kleine upgrade voor woningen waar voorheen geen markt voor was. Het wordt tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt voor woningen met een spouw waar nog niks in zit. Reden hiervoor is eigenlijk de lage inkoopwaarde van het product, het heeft simpelweg een hogere winstmarge dan elk ander product.

Wol is idd bewerkt met siliconen en neemt daardoor geen vocht op. Inzakken is een leugen wat helaas nog vaak gebruikt wordt door bedrijven die zelf andere producten aanbieden en op deze manier concurrenten buiten spel proberen te zetten. Dit gebeurde namelijk wel met een glaswol en steenwol dat ruim 30 jaar geleden werd gebruikt. Overigens is de wol geluidswerend en heeft de hoogst haalbare brandklasse.

EPS is niet geluidwerend maar het maakt het ook zeker niet erger. Ook een leugen dus. Het verspreid zich wel iets makkelijker dan wol maar dat is alleen een dingetje bij een hele smalle spouw van rond de 4 cm. Voor jullie zou dit niet een rol moeten spelen in de keuze.

PUR is een kwestie van gevoel naar mij mening. Het isoleert heel goed en is zeker een mooi product. Nadeel is alleen dat wanneer het niet correct wordt aangebracht, je er veel overlast van kan krijgen met betrekking tot de dampen en of je er gevoelig voor bent.
Icynene is ‘veiliger’. PUR in een iets ander jasje eigenlijk. Als je kiest voor sprayen zou ik wel voor PUR gaan en anders iets heel anders.

Noppenfollie slaat nergens op onder de vloer om eerlijk te zijn. Dat ga je in je portemonnee vernemen als je de factuur betaald en niet wanneer je de energierekening betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 21:02

Trebbors

Failure is no option!

Zakarum schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:39:
[...]

Ik zal hier zelf nooit m’n eigen bedrijf benoemen want ik zit hier niet om klanten te werven. Enkel en alleen uit interesse en zeker ook om tips te geven indien mogelijk dus bij deze...

Envirifoam is op zich nog redelijk nieuw. Het is in principe gemaakt voor jaren 80/90 woningen. Het drukt het oude isolatie materiaal plat zodat er ruimte ontstaat voor het schuim zelf. Het is dus eigenlijk een kleine upgrade voor woningen waar voorheen geen markt voor was. Het wordt tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt voor woningen met een spouw waar nog niks in zit. Reden hiervoor is eigenlijk de lage inkoopwaarde van het product, het heeft simpelweg een hogere winstmarge dan elk ander product.

Wol is idd bewerkt met siliconen en neemt daardoor geen vocht op. Inzakken is een leugen wat helaas nog vaak gebruikt wordt door bedrijven die zelf andere producten aanbieden en op deze manier concurrenten buiten spel proberen te zetten. Dit gebeurde namelijk wel met een glaswol en steenwol dat ruim 30 jaar geleden werd gebruikt. Overigens is de wol geluidswerend en heeft de hoogst haalbare brandklasse.

EPS is niet geluidwerend maar het maakt het ook zeker niet erger. Ook een leugen dus. Het verspreid zich wel iets makkelijker dan wol maar dat is alleen een dingetje bij een hele smalle spouw van rond de 4 cm. Voor jullie zou dit niet een rol moeten spelen in de keuze.

PUR is een kwestie van gevoel naar mij mening. Het isoleert heel goed en is zeker een mooi product. Nadeel is alleen dat wanneer het niet correct wordt aangebracht, je er veel overlast van kan krijgen met betrekking tot de dampen en of je er gevoelig voor bent.
Icynene is ‘veiliger’. PUR in een iets ander jasje eigenlijk. Als je kiest voor sprayen zou ik wel voor PUR gaan en anders iets heel anders.

Noppenfollie slaat nergens op onder de vloer om eerlijk te zijn. Dat ga je in je portemonnee vernemen als je de factuur betaald en niet wanneer je de energierekening betaald.
toon volledige bericht
Graag wil ik ook van je kennis gebruik maken! Bestaat er al een spouwmuurisolatie product wat toe te passen is bij een dampdicht geverfde buitenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Zakarum schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:39:
[...]

Bedankt voor je info!
Ik ben nog wel benieuwd waarom je denkt dat noppenfolie totaal niet werkt. Ik kan me voorstellen dat een pakket van dit soort folie van 8cm dik prima werkt als isolatie. Maar daar heb jij vast meer verstand van!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:24
Als je een spouw hebt die gevuld is met Supafil en je wilt een groot kozijn dicht metselen, hoe kan ik dan het beste de spouw die gaat ontstaan opvullen? Een isolatiebedrijf laten komen om minder dan 3 m2 te laten vullen is natuurlijk onzin. Gewoon een stuk glaswol erin drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Ik ben nog eens aan het zoeken geweest, en het verschil voor onze vloerisolatie tussen PUR schuim en Knauf Jetspray (glaswol) is maar 180€..
Aangezien we binnenkort dus ons eerste kindje verwachten, lijkt het me toch een wat veiligere keuze om voor dit product te gaan i.p.v. PUR.

Heeft iemand negatieve ervaringen met Jetspray?
Het isolatiebedrijf zei wel dat er in ieder geval genoeg ventilatie moest zijn in de kruipruimte, omdat er bij het aanbrengen veel vocht gebruikt wordt dat natuurlijk wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
GodDamage schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:49:
Als je een spouw hebt die gevuld is met Supafil en je wilt een groot kozijn dicht metselen, hoe kan ik dan het beste de spouw die gaat ontstaan opvullen? Een isolatiebedrijf laten komen om minder dan 3 m2 te laten vullen is natuurlijk onzin. Gewoon een stuk glaswol erin drukken?
Met mijn beperkte ervaring met isoleren zou ik zeggen gewoon wol er in. Als je een volledige muur zet dan kies je ook voor normale isolatie ipv vlokken etc.

Ben zelf wel benieuwd met hoezeer het verschil tussen regulier glaswol en de vlokken is kwa "ventileren" van je spouw. Edit: Ik neem eigenlijk aan dat je een normale opbouw van je muur moet doen met glaswol.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanderk89 op 24-09-2019 09:10 ]

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• )()()sT
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10-2021
Ik zag het zo 1-2-3 niet in dit topic, of het wordt tijd voor een nieuwe bril, maar heeft iemand ervaring met Thermofoam van Thermosolutions?
Ik heb een huis uit 1982 met een spouw van 7/7.5 cm waar een 3/4 cm. glaswol in zit, die op meerdere plaatsen uitgezakt/weg is (gezien met thermografische camera).
Navullen met vlokken door bijvoorbeeld bedrijven als Plujmers gaat niet; Thermosolutions kan het doen.
Of... zijn er betere alternatieven? Ik zie dat -net als thermofoam- Envirifoam dit ook doet?

Dank!

• kmf
  • Niet online

kmf

)()()sT schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:24:
Ik zag het zo 1-2-3 niet in dit topic, of het wordt tijd voor een nieuwe bril, maar heeft iemand ervaring met Thermofoam van Thermosolutions?
Ik heb een huis uit 1982 met een spouw van 7/7.5 cm waar een 3/4 cm. glaswol in zit, die op meerdere plaatsen uitgezakt/weg is (gezien met thermografische camera).
Navullen met vlokken door bijvoorbeeld bedrijven als Plujmers gaat niet; Thermosolutions kan het doen.
Of... zijn er betere alternatieven? Ik zie dat -net als thermofoam- Envirifoam dit ook doet?

Dank!
nooit van thermofoam gehoord. envirofoam en aminotherm wel. ervaringen hiermee staan in dit topic

• No Hands

Dank!
Eruit laten halen en helemaal opnieuw met vers materiaal laten vullen.

• )()()sT
No Hands schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:51:
[...]

Ik lees idd. je ervaring met aminotherm, lijkt er sprekend op.
Mooi te lezen dat je tevreden bent; ik ga er dit najaar ook maar aan.

[ Voor 43% gewijzigd door )()()sT op 25-09-2019 21:54 ]

• )()()sT
No Hands schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:51:
[...]

Tja, dan wordt het onbetaalbaar, met 180m² gevelvlak :o

• No Hands
)()()sT schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:53:
[...]

Tja, dan wordt het onbetaalbaar, met 180m² gevelvlak :o
Tja je doet het maar 1 keer en dat wil je goed doen.
Je blijft er waarschijnlijk nog wel een tijdje wonen. Als al die tijd je warmtepomp extra moet draaien omdat je isolatie toch niet zo top is als je dacht kost het ook geld.
Heb je al een offerte voor verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Ja, toenterijd bij Pluijmers... ca. €25,- per m2 dus dik €4000,- en dan nog opnieuw isoleren. Dat heb ik toen dus maar laten varen.
De bedoeling is idd. dat ik er lang blijf wonen, maar zo wordt het een hele prijzige aangelegenheid. :-(

Inmiddels ook met ThemoSolutions (leveren Thermofoam) contact gehad. Zij leveren dus een schuimvulling; dat kost dik €5000,- en Takkenkamp levert Aminotherm voor €3700,- beide met huur hoogwerker inbegrepen.
Fors verschil in prijs dus. Thermosolutions claimt dat hun schuim harder wordt, maar het gaat mij uiteraard om de isolatiewaarde, dat het spul blijft zitten en vochtafstotend blijft.
Verder vermelden ze:
"Daarnaast is niet alleen het product bij ikob gecertificeerd maar ook de uitvoering wat natuurlijk ook belangrijk is dat het namelijk goed wordt uitgevoerd"
Ik wil er toch vanuit gaan dat anderen 'ook goed werk verrichten. Takkenkamp komt over 2 weken langs, dus ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Takkenkamp is toch ook gewoon gecertificeerd? En uitvoering gecertificeerd.. dat houdt alleen in dat er MOGELIJK inspectie is voor/tijdens/na uitvoering. Maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Dank!
'
Wij hebben het twee maanden geleden laten doen door ze.
Prima ervaring. RC waarde komt op 2,8 nu bij ons.
Huis uit 1977 waarin al een klein beetje isolatie in de spouw zat.
Ik denk dat ze wel meer dan 100 gaten geboord hebben en helemaal hebben opgevuld. Daarna netjes de gaten dicht gemaakt en je ziet er niks meer van.

Geen ervaring of het beter werkt, want ons huis is helemaal opnieuw geïsoleerd nu en we hebben er nog niet in gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Hoe breed is de spouw? Want navullen en dan een Rc-waarde van 2,8 is in een spouw van 7 cm. niet mogelijk. Hoeft ook niet; als het maar beter wordt dan nu :-)

Ik wacht het bezoek van Takkenkamp even af... om nou als TS te claimen dat zij wel aan certificering voldoen en de concurrent mogelijk niet vind ik ook een beetje gek.
Uiteindelijk valt en staat het idd. bij de uitvoering en dat de spouw compleet gevuld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bij Takkenkamp heb ik de hele tijd zitten kijken hoe ze hebben gevuld. (meestal vinden mensen het niet leuk als je hun de gaten houdt, maar zij vonden het niet echt erg en ik heb geen zin in twijfels of ze het wel goed hebben gedaan of niet).

Dat zou je ook kunnen doen voor meer zekerheid. Ik zag dat ze vol spuiten tot het schuim in andere gaten en spleten er uit spoot. Elke hoek was ook gevuld, dat weet ik wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Jep,

vind het sowieso leuk om te zien, dus ik zorg tegen die tijd wel dat ik er ben ;) :)
Jij nog steeds tevreden en merkbaar verschil mogen ervaren afgelopen voorjaar?
Nu begint het langzaamaan weer frisjes te worden in huis, dus het wordt tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Twee bedrijven langsgehad voor het vullen van een smalle spouw (3-4cm) beide komen ze op parels. Maar de ene heeft HR++ EPS grafiet parels en de andere heeft Neopixels. Beide grafiet parels, maar de neopixels zijn ovaal, waardoor het een betere vulling zou hebben. Dat geloof ik best.

Jammer dat het verschil €275 is. Daarvoor moet het wat mij betreft ook wel echt beter zijn.

Weet iemand hier of het echt veel uitmaakt tussen de beide? Iets wat de meerprijs van €275 rechtvaardigt bovenop €750?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:00
Jelte schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:29:
Twee bedrijven langsgehad voor het vullen van een smalle spouw (3-4cm) beide komen ze op parels. Maar de ene heeft HR++ EPS grafiet parels en de andere heeft Neopixels. Beide grafiet parels, maar de neopixels zijn ovaal, waardoor het een betere vulling zou hebben. Dat geloof ik best.
...
Zou toch opletten met zo'n smalle spouw icm EPS parels => Zie punt 2. in dit artikel
https://www.livios.be/nl/...t-kan-je-opnieuw-beginnen

Ik werk zelf in de bouw en volg dit draadje al n tijdje uit beroepsmisvorming en interesse (heb zelf een reeds geïsoleerde spouw met nog zo'n +- 3cm luchtspouw)

Ivm welke de beste zijn ivm de aangeboden grafiet parels: als beide dezelfde lambda waarde hebben zal je weinig verschil opmerken indien correct geplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door TiezZ_BE op 02-10-2019 15:18 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:29
Ik ben van plan ook mijn spouwmuur te laten isoleren met parels. Heb een vrijstaand huis uit 1956, nu heb om heel mijn huis om de meter een opening onderin de spouw zitten. Wat is het nut er van, en kan het kwaad als het na het isoleren helemaal dicht zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:00
Royytje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:58:
Ik ben van plan ook mijn spouwmuur te laten isoleren met parels. Heb een vrijstaand huis uit 1956, nu heb om heel mijn huis om de meter een opening onderin de spouw zitten. Wat is het nut er van, en kan het kwaad als het na het isoleren helemaal dicht zit?
https://gevelenwand.be/open-stootvoeg/

Sommigen zullen deze (al dan niet tijdelijk) dichten maken met pur om de isolatie in te kunnen blazen.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:29
Oke dat is duidelijk. Maar hoe groot is de kans op vocht problemen, na het dichten. zijn er hier mensen met een huis uit deze periode die al spouwmuur isolatie hebben ? Dat houd mij op dit moment nog een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
Er is bij mij nu geen ventilatie in mijn spouw (2onder1 kap uit 1950) maar heb wel voor en achter 2 roosters op buizen die de kruipruimte ingaan om de kruipruimte te ventileren. Want de oude spouwbeluchting werd ook gebruikt voor de kruipruimte en die zit nu dus helemaal dicht.
Met Supafil trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
@Royytje mijn spouw is vorig jaar in september geïsoleerd. Ook een vrijstaande woning van 1956.

Onderin, waarschijnlijk is dat ventilatie onder je houten vloer. Wel belangrijk. Ze maken ze dicht en plaatsen nieuwe ventilatie.

Als je betonnen vloer hebt in t weinig kwaad. Bij mij hebben ze ze dicht gelaten omdat ik m’n huis rigoureus ga verbouwen en er dan een massa beton in komt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:58
Ik kwam de foto op mijn telefoon tegen. Het leek me wel leuk om die te delen.

Deze zomer heb ik kozijnen en spouwlatten vervangen. Om te voorkomen dat de parels er uit zouden vallen moest Ik voorzichtig te werk gaan. Na veel gedoe kreeg ik de latten er toch uit. Gelukkig bleven de parels goed aan elkaar zitten. De cementranden die zich om de oude spouwlatten bevonden (zie op de foto) heb ik ook verwijderd vanwege de andere afmetingen van de nieuwe spouwlatten. Ook dat verliep soepel. Nauwelijks uitvallende parels, waarschijnlijk mede door de lijmspray die ik na verwijdering van de spouwlatten die ik op de parels gespoten had. Na montage van de stelkozijnen en wat voegwerk herstel zijn met PUR alle holle ruimten en kieren die er nog waren maximaal gevuld. Het ging om en spouwdikte van ongeveer 7 a 8 cm. De parels vallen er niet zo maar uit.

Parels

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

pleio65 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:57:
Ik kwam de foto op mijn telefoon tegen. Het leek me wel leuk om die te delen.

Deze zomer heb ik kozijnen en spouwlatten vervangen. Om te voorkomen dat de parels er uit zouden vallen moest Ik voorzichtig te werk gaan. Na veel gedoe kreeg ik de latten er toch uit. Gelukkig bleven de parels goed aan elkaar zitten. De cementranden die zich om de oude spouwlatten bevonden (zie op de foto) heb ik ook verwijderd vanwege de andere afmetingen van de nieuwe spouwlatten. Ook dat verliep soepel. Nauwelijks uitvallende parels, waarschijnlijk mede door de lijmspray die ik na verwijdering van de spouwlatten die ik op de parels gespoten had. Na montage van de stelkozijnen en wat voegwerk herstel zijn met PUR alle holle ruimten en kieren die er nog waren maximaal gevuld. Het ging om en spouwdikte van ongeveer 7 a 8 cm. De parels vallen er niet zo maar uit.

[Afbeelding: Parels]
Maar de bovenste gedeelte lijkt niet gevuld te zijn? Zijn die parels er wel uit gevallen of gewoon niet goed gevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:58
kmf schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Maar de bovenste gedeelte lijkt niet gevuld te zijn? Zijn die parels er wel uit gevallen of gewoon niet goed gevuld?
Die zijn er uitgevallen. Ik moest de spouwlat er wrikkend uithalen. Daardoor ontkwam ik er helaas niet aan om de spouwlat aan de onder- en bovenzijde deels in de isolatie te drukken. De parels zatten echt stevig aan elkaar vast. Voor zo ver ik het zien kon zaten alle parels tegen de oude kozijnen aan, dus goed gevuld. Het is een spouw van 7 a 8 cm. Het gedeelte van de spouwslab had minder parels. Dit komt omdat de slab zich ongeveer tussen de binnen- en de buitenmuur bevond.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Inmiddels Takkenkamp over de vloer gehad en besloten de werkzaamheden te laten uitvoeren.
Nu afwachten op een belletje van de planning, ben benieuwd!
Ik zal tegen die tijd een update geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:41
Hier ook, alleen, volgende week komen ze al de boel vol spuiten! :P
Ben benieuwd. Zal laten weten hoe het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-06 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Jelte schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:29:

Jammer dat het verschil €275 is. Daarvoor moet het wat mij betreft ook wel echt beter zijn.

Weet iemand hier of het echt veel uitmaakt tussen de beide? Iets wat de meerprijs van €275 rechtvaardigt bovenop €750?
Welke aanbieder was dat? Ik heb gisteren een lokaal bedrijfje over de vloer gehad voor een offerte, alleen kwamen we er achter dat de spouw van ons huis (bouwjaar midden jaren '50, vrijstaand) tussen de 30 á 40mm was. Hij begon daar niet aan, want ze konden nooit garanderen dat de hele spouw gevuld werd, zijn ervaring was dat er alleen lokaal (bij de inblaaspunten) isolatie kwam te zitten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

)()()sT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:12:
Inmiddels Takkenkamp over de vloer gehad en besloten de werkzaamheden te laten uitvoeren.
Nu afwachten op een belletje van de planning, ben benieuwd!
Ik zal tegen die tijd een update geven...
TCroezing schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:50:
Hier ook, alleen, volgende week komen ze al de boel vol spuiten! :P
Ben benieuwd. Zal laten weten hoe het ging.
Vergeet de fotoverslagen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Welke aanbieder was dat? Ik heb gisteren een lokaal bedrijfje over de vloer gehad voor een offerte, alleen kwamen we er achter dat de spouw van ons huis (bouwjaar midden jaren '50, vrijstaand) tussen de 30 á 40mm was. Hij begon daar niet aan, want ze konden nooit garanderen dat de hele spouw gevuld werd, zijn ervaring was dat er alleen lokaal (bij de inblaaspunten) isolatie kwam te zitten.
Energy Control Nederland en Duits groep.
Energy Control de opdracht gegeven met een beloofde levertijd van 2 weken. Het duurt nu al 4 weken voor ik uberhaupt een afspraak heb. Dus daar ben ik niet bepaald tevreden over...

Edit: toevallig gisteren gebeld over een afspraak over twee weken. Dat is dus geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 24-10-2019 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 06:57
Zo bij ons komen ze begin december supafil de spouwmuur in spuiten.

Ben benieuwd. Gekozen voor Vic, uit Culemborg. Zijn niet bijster veel meters omdat uitbouw al gedaan is ooit. Nu nog eens uitzoeken voor de subsidieregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
Wij hebben oude (1982) spouwmuurisolatie, verlijmde parels, in onze spouwmuur zitten. Ik hoor allerlei verschillende antwoorden of het verstandig is om dit te laten verbeteren. Ik wil het dus niet eerst laten verwijderen en dan weer nieuwe, maar het liefst nieuwe erbij. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:44:
[...]

[...]

Vergeet de fotoverslagen niet ;)
Uiteraard niet!
Helaas komen ze pas 21-01. Hoogseizoen natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zojuist is energy control Nederland hier weer weg gereden. En het is prima gegaan.
Waren wat korrels in de kamer voor boven gekomen en dat hebben ze netjes weer opgeruimd.

Partij is dus prima, alleen liet de afspraak even op zich wachten. Het is 6 weken na opdracht geworden.

Ingewikkeld is het allemaal niet, maar de apparatuur heb je wel nodig.

Nu merken of het effect heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 06-11-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Bij ons hebben de heren van Takkenkamp ongeveer 2 weken terug de spouwmuren met glaswol volgespoten. Ik was alleen aan het begin even thuis, heb dus helaas ook geen foto's e.d.
Ze hebben in ieder geval netjes gewerkt! Ik heb nergens rotzooi gevonden en de geboorde gaten zijn netjes dichtgemaakt.
A.s. vrijdag komen ze de vloer isoleren met Jetspray. Aangezien we ongeveer 6 weken terug een kindje gekregen hebben en we toch nog een kleine twijfel hadden over de (mogelijk?) schadelijkheid van PUR, zijn we maar voor Jetspray gegaan.
Ik zal aankomend weekend nog wel even wat foto's sturen van hoe ze de kruipruimte hebben achtergelaten en hoe het eruit ziet.

Afgelopen weekend moest ik in de kruipruimte zijn en toen viel me wel op dat sommige van de nieuw gemaakte ventilatiegaten naar de kruipruimte vol zaten met glaswol.. Maar ik neem aan dat de heren die vrijdag komen dat nog netjes gaan schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

PvT.Arj schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:14:
Ze hebben in ieder geval netjes gewerkt! Ik heb nergens rotzooi gevonden en de geboorde gaten zijn netjes dichtgemaakt.
Ik had nog wat plukjes schuim IN de garage gevonden. Goed om te weten dat die kiertjes echt goed gedicht zijn nu ;)
Afgelopen weekend moest ik in de kruipruimte zijn en toen viel me wel op dat sommige van de nieuw gemaakte ventilatiegaten naar de kruipruimte vol zaten met glaswol.. Maar ik neem aan dat de heren die vrijdag komen dat nog netjes gaan schoonmaken.
Je zou dat zelf toch wel even moeten aangeven voor de zekerheid. (als je het zelf niet kan wegblazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:31
Wat een verschillen in prijzen: waar de een 10k voor leeghalen en opnieuw vullen vraagt, doet de ander het voor 6800€. Uiteindelijk dit niet gedaan en voor aminotherm gegaan, was de gunstigste keuze voor ons. Spouw was al in de 70-er jaren geïsoleerd, maar was in dermate slechte staat dat het binnen waaide.
2 weken geleden Takkenkamp de opdracht gegeven, nu wachten op het inplannen.
Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste