gertvdijk schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:17:
Ik vind dat het een prima reden is waarom je hem terugstuurt. In donkere scenes merk je dit gelijk. En je kan gewoon
aantonen dat het contrastratio niet wordt gehaald op veel plekken van je bruikbare schermoppervlak.
Dat valt dus heel erg mee, zie
Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19".
In een 9x5 uniformiteitstest voor zowel zwart als wit kwam ik tot een minimum contrast van 896.3:1 linksonder en 908.6:1 rechtsboven. Het grootste deel van het scherm zit boven de 1000:1. Toch heeft mijn exemplaar echt geen perfecte zwartweergave, er is toch duidelijk sprake van backlightbleeding. Maar het ligt dus alsnog ruim boven het minimum van 700:1 en dat is voor het midden van het scherm.
Ook de uniformiteit van wit valt nog net binnen de norm. De norm is dat in 3x3 uniformiteitsmeting de laagste waarde minimaal 75% moet zijn van de hoogste waarde. Nou heb ik geen 3x3 maar 9x5 gemeten en bij mij is de laagste waarde 220.23 cd/m² en de hoogste 287.39 cd/m², dus min/max x 100% = 76.63%
Aangezien het helderste punt meestal rond het midden ligt zou het in het ergste geval dus zo kunnen zijn dat bepaalde plekken op het scherm maar een contrast van 525:1 (75% van 700:1) hebben en alsnog aan de kwaliteitseisen voldoen.
Het probleem ligt dus niet bij Dell. Het is niet zo dat zij afgekeurde panelen gebruiken, het probleem ligt bij LG Display (en AU Optronics, Chi Mei, CPT, Samsung en alle andere paneelfabrikanten). Die gebruiken gewoon te soepele kwaliteitseisen zodat ze een zo hoog mogelijke yield halen en vrijwel niks hoeven weg te gooien.
Je zal dus ook niet veel betere schermen hebben als je voor een ander merk gaat, zeker als ze gebruik maken van dezelfde panelen. Alleen met cherry picked panelen (wat volgens mij geen één fabrikant meer mag of kan doen), allemaal extra elektronica (zoals bij Eizo ColorEdge), of extra garanties van de fabrikant kunnen er voor zorgen dat je een beter scherm in huis haalt. Anders ben je aangewezen op gebruik maken van wet kopen op afstand en heel veel geluk hebben.
Als iedereen een perfect scherm zou eisen, dan zou de prijs van beeldschermen waarschijnlijk verdubbelen.