Toon posts:

[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 59.458 views

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 17:49

Saven

Administrator

Wast betreft de gele tint, blijkbaar heeft mijn U2713HMt daar by default ook wat last van. Iets minder erg dan de foto hier vlak boven. Zeker geen reden om hem terug te sturen, ben al lang blij dat ik geen last heb van die backlight bleeding of dode pixels ;)

De RGB kleuren in de monitor veranderen deed wonderen :) R91 G88 en B100. Contrast op 79.

Heb trouwens een REV A00. Betekent dit dat ik een oude versie heb (manufacturing date Dec 2013)? En valt na te gaan wat voor IPS paneel er in zit? (e-ips, ah-ips)
ElCondor schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:26:
Of is het juist de bedoeling dat je eens in de zoveel tijd je monitor opnieuw calibreert?
Dat is wel het idee ja. Het hangt een beetje af van hoe professioneel je met kleur bezig bent, de monitor en kalibrator die je hebt en ook van het aantal branduren / leeftijd van het scherm hoe vaak het zin heeft opnieuw te kalibreren.

Professionaliteit:
Als hobby of semi-pro fotograaf maakt het niet heel veel uit als de kleuren niet perfect overeenkomen. Een merkbaar hogere nauwkeurigheid betaal je al snel een veelvoud voor. Daarnaast vergt het enige training, maar ook gewoon goede genen, om een nauwkeurig kleurzicht te hebben. Als je soft-proofing doet voor een grote drukkerij of bijvoorbeeld animator bent bij DreamWorks of Pixar is dat een heel ander verhaal en moet het scherm zo perfect mogelijk zijn.

Kalibrator:
Er zijn twee categorieën beeldschermkalibrators: colorimeters en spectraalfotometers.

Colorimeters
Colorimeters gebruiken filters om de lichtgevoeligheid van de drie soorten kegelcellen in ons netvlies na te bootsen. Het licht dat gemeten wordt krijgt dan een rode, groene en blauwe component (helderheid), net zoals in onze ogen gebeurt.

Grootste minpunt van deze manier is dat het erg lastig is om filters te maken die precies de gevoeligheid hebben van onze ogen. Hieronder zie je de nauwkeurigheid van de filters in de Klein K-10A colorimeter, die het zoals je kan zien heel goed doet. Maar dit is dan ook een colorimeter van zo'n $7000.

Een ander nadeel van colorimeters is metamerie: kleuren kunnen er voor de colorimeter hetzelfde uitzien, ook al is de spectrale verdeling verschillend. Nou hebben onze ogen hier ook last van en voor onze ogen maakt het kleurreproductie op beeldschermen juist mogelijk: vrijwel elk beeldscherm gebruikt andere primairen en toch kunnen alle kleuren in het overlappende deel door elk scherm gemaakt worden (even zonder rekening te houden met kleurdiepte).

Probleem is alleen dat als de spectrale eigenschappen van die filters niet vrijwel perfect overeenkomen met die van onze kegelcellen, dat je dan andere metamerie krijgt: de colorimeter ziet andere kleuren als hetzelfde dan wij doen.

Een ander nadeel van colorimeters is filterdegradatie. De filters gaan achteruit door schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid, UV-straling en contact met lucht. Nou zijn de effecten van die eerste drie niet heel moeilijk te voorkomen, maar contact met lucht wordt natuurlijk lastig te voorkomen en is eigenlijk puur afhankelijk van het ontwerp.

Spectraalfotometers
Spectraalfotometers gebruiken een compleet andere aanpak en meten de spectrale verdeling. De X-Rite i1Pro en i1Pro 2 hebben bijvoorbeeld een bereik van 380-730 nm en een 10 nm spectrale resolutie. Die meten dan dus de helderheid van 380 nm, 390 nm, 400 nm,..., 710 nm, 720 nm en 730 nm.

De data die daar uit komt wordt daarna pas omgezet in CIE 1931 xyY data (waar vrijwel alle beeldscherm colorimeters en spectraalfotometers mee werken).

Deze methode resulteert over het algemeen in een nauwkeuriger resultaat dan de methode die een colorimeter gebruikt, maar prijs is hierbij vaak een goede indicatie. Een referentiecolorimeter van $7000 zoals de Klein K-10A laat een X-Rite i1Pro (2) alle hoeken van de kamer zien.

De nauwkeurigheid van een spectraalfotometer is vooral afhankelijk van de spectrale resolutie. De meeste consumentenmodellen, zoals de i1Pro (2), hebben een spectrale resolutie van 10 nm. Echte referentie spectraalfotometers hebben meestal een resolutie van 2 nm, maar 5 nm en lager (zoals bijvoorbeeld de 4.5 nm van de JETI Specbos 1211) kan je ook al als referentie beschouwen.

Nauwkeurigheid en herhaalbaarheid
Elke colorimeter of spectraalfotometer heeft een nauwkeurigheid en herhaalbaarheid (ook wel reproduceerbaarheid). Bijvoorbeeld x en y ±0,003 nauwkeurigheid en ±0,002 herhaalbaarheid. Dat betekent dat de chromaticiteitscoördinaten van een kleur in het CIE 1931 xy chromaticiteitsdiagram dan maximaal 0,003 afwijken van wat het zou moeten zijn en dat als je twee keer direct achter elkaar hetzelfde scherm onder dezelfde omstandigheden meet dat dan het verschil tussen de eerste en tweede meting maximaal 0,002 is voor beide chromaticiteitscoördinaten.

Beeldscherm
Ook het beeldscherm bepaalt hoe nauwkeurig je kalibratie kan zijn. De meeste beeldschermen kan je alleen "softwarematig" kalibreren. Hierbij wordt de correctie gespecificeerd in een ICC profiel dat door de kalibratiesoftware wordt gegenereerd en de correctie wordt uiteindelijk uitgevoerd door de videokaart.

Een deel van de kalibratie, zoals de witbalans van wit (ook wel één punts witbalans) en de helderheid worden wel handmatig in het scherm aangepast. Maar de overige stappen (zie hieronder) worden in het ICC profiel gedaan en in de videokaart uitgevoerd.
Kid Jansen schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 00:14:
Overigens is witbalans kalibreren slechts een begin. Een volledige kalibratie doet veel meer:
  • witbalans kalibratie over hele grijswaardenbereik van zwart tot wit (dus niet alleen van wit zelf)
  • gamma kalibratie (goede doet voor alle drie de kanalen apart)
  • kleurcorrecties (de bovengenoemde punten zijn niet genoeg om elke kleur nauwkeurig weer te geven)
  • helderheid kalibratie
  • specificatie van primairen (bij softwarematige kalibratie, bij hardwarematige kalibratie moet nog kleurprofiel voor gebruikte kleurruimte worden ingesteld om dit te doen)
Een nadeel hiervan is dat de videokaart hier een LUT voor gebruikt gelijk aan de kleurdiepte waarop het scherm wordt aangestuurd (eigenlijk altijd 8 bit per kanaal).

Bij hardwarematige kalibratie wordt er alleen een ICC profiel gebruikt voor het specificeren van de primairen, maar alle correcties worden in de LUT uitgevoerd van het scherm. Schermen uit bijvoorbeeld de Eizo ColorEdge serie gebruiken hier een 16-bit 3D LUT, waardoor het aantal mogelijkheden het kwadraat is van wat met 8-bit 3D LUT van de videokaart gehaald kan worden (2,81x1014 in plaats van 16,78x106). Hierdoor kunnen de correcties veel nauwkeuriger worden uitgevoerd.

Pulse width modulation
Naast de ondersteuning voor hardwarematige kalibratie maakt het ook uit of een beeldscherm gebruik maakt van pulse width modulation voor het regelen van de helderheid van de backlight.

Als dit namelijk het geval is, dan is de kleurweergave van het scherm niet constant. Los van de fluctuerende helderheid kan de chromaticiteit ook behoorlijk variëren. De reden hiervoor is dat de fosfors die worden gebruikt in de backlight een opwarmtijd en nagloeitijd hebben. Vooral met lage PWM frequenties en een erg korte duty cycle kan dit voor problemen zorgen.

Je krijgt dan de volgende mogelijkheden:
  • chromaticiteits correct (backlight aan en fosfors "opgewarmd")
  • te geel (backlight uit, fosfors gloeien na)
  • zwart
  • te blauw (backlight aan, fosfors doen nog niks)
In extreme gevallen zou het zo kunnen zijn dat de duty cycle net zo lang als of korter is dan de reactietijd van de fosfors. In dat geval zal de kleurweergave op geen enkel moment correct zijn, je hebt dan alleen maar te blauw, te geel en zwart.

Nou zijn onze ogen hier niet extreem gevoelig voor (bij de meeste mensen), maar colorimeters of spectraalfotometers die heel snel meten kunnen hierdoor een merkbare afwijking geven.

Leeftijd van scherm
De backlight van een scherm slijt net zoals elke andere lamp. Gedurende de levensduur van het scherm neemt de helderheid behoorlijk af (zie Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19" voor een voorbeeld daarvan) en verder zal ook de kleurtemperatuur afnemen (licht van backlight wordt steeds geler).

Dit proces gaat in het begin heel snel. Het verschil in helderheid en kleurtemperatuur tussen 0 en 1000 branduren zal vele malen groter zijn dan tussen 5000 en 6000 branduren.

Conclusie
Hoe vaak het zin heeft om een scherm te kalibreren hangt af van de bovenstaande factoren, maar waar het eigenlijk op neer komt is dat afwijking ten opzichte van de vorige kalibratie door degradatie van het scherm significant groter moet zijn dan de meetfout die ontstaat door de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van je kalibrator (en de meetfout die ontstaat door overige factoren zoals nauwkeurigheid van LUT en afwijking die ontstaat door PWM) wil het zin hebben om opnieuw te kalibreren.

Als je professioneler met kleur bezig bent, koop je een betere kalibrator en dus heeft het dan vaker zin om te kalibreren. Verder moet je nieuwe schermen dus ook vaker opnieuw kalibreren.

Als echte professional is het niet raar om elke twee weken, of soms zelfs elke week, je schermen te kalibreren. Zeker als ze nog erg nieuw zijn. Als semi-pro fotograaf is één keer per maand vaak al wel genoeg en voor amateur fotografen en mensen die gewoon goede kleuren willen kan het zelfs genoeg zijn om maar één keer in de drie à vier maanden te kalibreren.

Naast schermdegradatie zijn er nog andere redenen om opnieuw te kalibreren, zoals gamut remapping en andere gamma response als je in een andere kleurruimte wil gaan werken, een nieuwe videokaart, andere interface tussen scherm en videokaart (bijvoorbeeld eerst via HDMI en nu via DisplayPort) en in het geval van softwarematige kalibratie wordt ook aangeraden om opnieuw te kalibreren na het updaten van je videokaartdrivers.
Saven schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:42:
...maar op het oog zou je het ook goed in moeten kunnen stellen via het monitor menu lijkt me
Nope, dat kan je vergeten. Je hebt namelijk geen goede referentie. Verder passen je ogen zich aan op het licht van het scherm. Als het scherm te gelig lijkt is het waarschijnlijk veel te geel, maar zelfs als je het aanpast naar wat je denkt dat goed is, is het waarschijnlijk nog steeds te geel. Dat zie je alleen pas wanneer je er een scherm naast zou zetten dat wel goed gekalibreerd is.
ElCondor schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:02:
...het lijkt dus niet te liggen aan ouderdom van de monitor, want bij mij is het de oudste monitor die geler is dan de nieuwe...
Dan is het juist wel ouderdom
wontcachme schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:42:
Mijn nieuwste monitor is veel geler dan de oudere.
Daar hadden vrijwel alle "M"-modellen last van in de eerste (paar) revisie(s). Gewoon zorgen dat je een scherm krijgt van de laatste revisie.
Arunia schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:50:
Nu heb ik zelf een datacolour spyder 2 of 3 elite. Kun je nagaan. Maar schijnbaar kun je die niet meer gebruiken.
Je kan ze wel gebruiken, maar de Spyder 2 en Spyder 3 colorimeters werken eigenlijk alleen op standaard gamut (=sRGB) CCFL backlit schermen met een matte oppervlaktebehandeling van de front polarizer. Daarnaast zijn die Spyder 2 en 3 colorimeters om te beginnen al niet geweldig. Heb zelf ook nog een Spyder 3 Elite liggen, maar ben toch veel meer tevreden over m'n X-Rite i1Pro en i1Display Pro. Heb het idee dat de resultaten daarvan een stuk nauwkeuriger zijn. In ieder geval is de reproduceerbaarheid een heel stuk beter. Met die Spyder 3 had ik elke keer weer andere resultaten.

Voor wide gamut CCFL en alle LED backlight versies heb je op z'n minst een X-Rite i1Display Pro of DataColor Spyder 4 nodig voor nauwkeurige resultaten. En dan het liefst de X-Rite, want die is beter. Om helemaal geen problemen te hebben is een spectraalfotometer een nog betere keuze, want die is voor elke paneel- en backlighttechnologie geschikt.
moet wel zeggen dat met kalibreren je vaak het idee hebt toch iets niet goed te doen. Maar verwacht ook dat het wennen is.
Goede kalibratie is ook niet heel makkelijk. Het vereist wel enig verstand van kleurbeheer, je scherm en je kalibratiesoftware+kalibrator.

Ik doe zelf bijvoorbeeld altijd wat ik beschreven heb in Kid Jansen in "Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2".

Niet de makkelijkste en ook niet de snelste methode, maar krijg zo wel een stuk nauwkeurig resultaat.
ElCondor schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:33:
Ja, inderdaad, en nogmaals: die ICM profiles hebben dus geen invloed op je Windows weergave. De software moet specifiek ingericht zijn om van ICM profiles gebruik te maken. Dan gaat het vooral over fotoshop software en zo, Programma's dus waar kleurechtheid belangrijk is.
De meeste kalibratieoplossingen komen met een kalibratielader die het profiel systeembreed kan forceren.
ElCondor schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:42:
Ja, volgens die website kun je dus je monitor instellen met die waardes en vervolgens het gekoppelde profiel downloaden en toepassen en dan zou je monitor set-up helemaal ok moeten zijn, maar goed, voor mij was dat dus niet helemaal van toepassing.
Lees je ooit wel eens terug in dit topic? (retorische vraag) Zie Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"
DDX schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:53:
Dell vervangt monitoren gewoon. (voor nieuwste type)
Geen idee wat er daarna met de oude gebeurt.

We hebben hier pas een U2713HM gekregen als vervanging van een U2711.
We willen alleen weer een 2711 terug, dat lukt Dell alleen niet. (2 pogingen gedaan al maar komt steeds een 2713 als vervanging)
Reden: we krijgen geen 2560x1440 op de 2713. (via matrox dvi dockingstation)
Daar zou ik ook absoluut geen genoegen mee nemen als ik jullie was. Niet zo zeer vanwege de door jou genoemde reden, maar meer omdat de U2713HM gewoon een lager model is. Als ze geen U2711 meer hebben zouden ze dan een U2713H moeten leveren. Dat is namelijk de opvolger van de U2711, niet de U2713HM.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:02
Oops vergiste me, we hebben idd de U2713H gehad.
Maargoed we proberen nogsteeds een (gerepareerde) U2711 te krijgen.

Leuk als je de U2711 bijvoorbeeld gebruikt met analoge video inputs die je dan opeens moet missen omdat je U2713H krijgt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Kid Jansen schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 22:58:
[...]

Daar hadden vrijwel alle "M"-modellen last van in de eerste (paar) revisie(s). Gewoon zorgen dat je een scherm krijgt van de laatste revisie.
Dat is het vreemde. De productie datum van het laatste scherm met revisie 00 is oktober 2013. Mijn andere scherm komt uit 2012 en die heeft revisie 02. Kwam er overigens wel achter dat het scherm met revisie 00 ook niet meer U2412M heet maar U2412Mb. Geen idee wat het verschil is aangezien ik gewoon een M had besteld.

Overigens is deze via een webshop besteld en niet via Dell zelf dit keer. Sinds december staan daar de U2412M allebei telkens op +3 weken levertijd.

[Voor 11% gewijzigd door wontcachme op 20-02-2014 23:09]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

DDX schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:06:
Oops vergiste me, we hebben idd de U2713H gehad.
Maargoed we proberen nogsteeds een (gerepareerde) U2711 te krijgen.

Leuk als je de U2711 bijvoorbeeld gebruikt met analoge video inputs die je dan opeens moet missen omdat je U2713H krijgt.
Wil best ruilen ;) Ik heb een goed exemplaar van de U2711. Voor een goede U2713H zou ik dat een prima deal vinden, gebruik die analoge inputs toch niet.
wontcachme schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:07:
Dat is het vreemde. De productie datum van het laatste scherm met revisie 00 is oktober 2013. Mijn andere scherm komt uit 2012 en die heeft revisie 02. Kwam er overigens wel achter dat het scherm met revisie 00 ook niet meer U2412M heet maar U2412Mb. Geen idee wat het verschil is aangezien ik gewoon een M had besteld.
Net zoiets als met de U2713HM en HMt dus. Wel raar dat die nieuwe dan weer gelig is, want daar waren de originele modellen (zonder kleine letter achter de "M") allemaal van af in latere revisies.

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn U2414H binnengekregen. Prima schermpje. Eerste check niets aan de hand, geen dode pixels.

Nu ik zie ik vanavond bij een tweede check ineens 1 "dode" pixel als ik mijn scherm rood geheel rood maak met een pixel-tester.

Wat moet ik doen? Terugsturen? Ik heb geen pixel-garantie afgenomen, maar het lijkt me dat ik gewoon het recht heb om het apparaat te retourneren. Toch?

Nou is het wel zo dat je die ene pixel waarschijnlijk nooit ziet omdat het enkel rood is... maar toch... ik weet dat hij er is nu :P
Kan je het op een volledig zwarte achtergrond zien? Zo ja, dan valt het onder de Dell zero bright pixel garantie, anders niet, maar dan kan je van wet kopen op afstand gebruik maken.

• Saven

Saven

Administrator

Kid Jansen schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:12:
Net zoiets als met de U2713HM en HMt dus. Wel raar dat die nieuwe dan weer gelig is, want daar waren de originele modellen (zonder kleine letter achter de "M") allemaal van af in latere revisies.
Hmm zou je zeggen calibreer dat ding enigszins (naar je smaak) of zeg je terugsturen die hap?

Heb namelijk geen idee of het acceptabel is van die gelige tint, maar nu ik de rgb waardes heb aangepast (en vergeleken met ander scherm waar ik aan gewend ben) ben ik wel tevreden.

Hulde voor je uitgebreide uitleg trouwens d:)b . Heb even een foto gemaakt van de calibration report die bij het scherm in de doos zat. Komt dat door die 6000k dat het een gelige tint heeft? Of heeft dat er weer niks mee te maken :P

(klikbaar)
Saven schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:44:
Hmm zou je zeggen calibreer dat ding enigszins (naar je smaak) of zeg je terugsturen die hap?

Heb namelijk geen idee of het acceptabel is van die gelige tint, maar nu ik de rgb waardes heb aangepast (en vergeleken met ander scherm waar ik aan gewend ben) ben ik wel tevreden.
Je hebt al een HMt, dus nieuwer ga je in ieder geval niet krijgen. Hij is wel redelijk gelig inderdaad als je RGB op 91, 88 en 100 hebt staan. Ik heb mijn U2711 op 90, 92, 100 staan, maar die heeft er inmiddels alweer 9367 branduren op zitten. Maar als het uniform is over het hele scherm zou ik hem gewoon houden. Het is er dan prima uit te kalibreren, probleem is alleen dat je een kalibrator nodig hebt.
Komt dat door die 6000k dat het een gelige tint heeft?
Ja. Die 6000 K viel Simon (TFT Central) laatst ook al op met het reviewen van de UP3214Q. Zowel Adobe RGB als sRGB gebruiken gewoon D65 als witpunt, maar het lijkt er op dat Dell laatste tijd kalibreert naar 6000 K.

Het verschil is niet heel erg groot, maar wel zichtbaar. Om een idee te geven heb ik onderstaande plot even gemaakt.

Verder is een kalibratie waarvan de gemiddelde ∆E94 afwijking rond 1 ligt nog lang niet geweldig. Bij een dergelijke waarde ziet op z'n minst 99% van de bevolking nog een kleurverschil (Goldstein, 2012). Voor een echt goede kalibratie wil je een gemiddelde ∆E94<0,3 en voor de uitschieters ∆E94<0,7.

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:24:
Kan je het op een volledig zwarte achtergrond zien? Zo ja, dan valt het onder de Dell zero bright pixel garantie, anders niet, maar dan kan je van wet kopen op afstand gebruik maken.
Hij is niet te zien op een volledig zwarte achtergrond. Enkel met een volledig rode achtergrond. Ik weet eigenlijk niet wat ik er mee aan moet... Moet ik informeren over mijn mogelijkheden bij de desbetreffende webwinkel of moet ik hem gewoon terugsturen op basis van de wet kopen op afstand? Wat raden jullie aan?

Of kan ik het beter via Dell proberen te regelen?

[Voor 4% gewijzigd door Mahoek op 21-02-2014 08:14]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 09:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kid, mag ik even mijn petje afnemen voor je? Bedankt voor al die info.
Ik zal bij mij ook eens die revisies nakijken. En er serieus over nadenken of ik een kleur calibratie tool ga aanschaffen. Semiprefossioneel met fotografie bezig, maar ik laat ook regelmatig foto's afdrukken voor mezelf, en dan wil ik wel dat de foto's er uit komen zoals ik ze op het scherm zie.

Mbt dat op het oog afstellen, inderdaad, dat gaat je niet lukken. Ik heb foto's liggen die overdag te groen lijken en 's avonds weer te geel. En zeker als je de hele tijd wisselt van beeldscherm kijken en foto kijken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

ElCondor schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:54:
...ik laat ook regelmatig foto's afdrukken voor mezelf, en dan wil ik wel dat de foto's er uit komen zoals ik ze op het scherm zie...
Dat is nog een hele kunst op zich. Een beeldschermkalibratie is een begin, maar meer niet.

Als je een foto maakt dan bestaat uit grootste deel van de foto vaak uit objecten die niet zelf licht geven, maar alleen licht reflecteren. Een veel gebruikte benadering van het kleurbereik van alle mogelijk reflectieve kleuren is Pointer's gamut. Om te zorgen dat een beeldscherm de kleuren van de echte wereld goed kan weergeven moet het dus eigenlijk het hele Pointer's gamut afdekken.

Het totale kleurbereik dat met druktechnologieën afgedekt kan worden is op z'n grootst gelijk aan Pointer's gamut (er van uitgaande dat Pointer's gamut een perfect benadering is van het totale kleurbereik van alle reflectieve kleuren). Om te zorgen dat een print er net zo uit ziet als op het scherm is het dus wederom van belang dat het scherm Pointer's gamut volledig afdekt.

Om niet een oneindig lang verhaal hier neer te moeten zetten verwijs ik voor het volledige verhaal naar een artikel dat ik recentelijk heb geschreven voor TFT Central: The Pointer's Gamut - The coverage of real surface colors by RGB color spaces and wide gamut displays.

Ik heb even uitgerekend wat de dekking van Pointer's gamut is door het kleurbereik van de U2412M op basis van de kleurcoördinaten uit het datasheet van het paneel. In het CIE 1931 xy chromaticity diagram is dat 69,0% en in het CIE 1976 u'v' chromaticity diagram is dat 67,0%.

Bijna een derde van de reflectieve kleuren kunnen dus al niet door je scherm worden weergegeven. Hierdoor krijg je om te beginnen al geen goed beeld van de foto als je deze op je scherm bekijkt, zelfs als je scherm gekalibreerd is. Na kalibratie zal het deel dat wordt afgedekt door het kleurbereik van de monitor wel goed worden weergegeven. Maar alle kleuren die daar buiten liggen zullen clippen naar de dichtstbijzijnde kleuren op de rand van het kleurbereik van de monitor.

Zelfs als je dus een goede workflow hebt (zie hieronder voor voorbeeld) dan nog zullen de prints er niet uit komen te zien zoals op het scherm. Maar als je een goede camera hebt en niet te veel bewerkt aan de foto zou hij er wel vrijwel hetzelfde uit moeten komen te zien als hoe het er in het echt uit zag.
  1. Foto schieten in RAW
  2. Importeren in Lightroom
  3. Bewerkingen uitvoeren in Lightroom
  4. RMB > Edit In > Edit in Adobe Photoshop
  5. Eventuele bewerkingen uitvoeren in Photoshop
  6. Edit > Convert to Profile
  7. Selecteer profiel dat is aangeleverd door fotodrukker voor gekozen printtype en papiersoort
  8. Sla resultaat op en stuur naar drukker
  9. Bekijk fotoafdruk onder een goede lichtbron (makkelijkste is gewoon buiten in zonlicht)
Om een idee te krijgen van hoe het op papier er uit gaat zien kan je ook soft-proofen met het profiel dat door je fotodrukker voor gekozen printtype en papiersoort wordt aangeleverd. Maar zoals al eerder gezegd geeft dit niet een heel goed beeld, aangezien het kleurbereik dat door de printer geproduceerd kan worden waarschijnlijk groter is dan het kleurbereik van je scherm, waardoor sterk verzadigde kleuren zullen clippen.

Voor een uitleg over soft-proofen zie http://www.luminous-lands...rials/soft-proofing.shtml

• ElCondor
  • Laatst online: 28-05 09:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik had al zo'n idee dat ik voor de printer ook een kleurprofiel nodig heb. Daar ga ik ook eens achteraan.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Bij de betere drukkers zijn ze vaak ook wel op de site te vinden, zoals bijvoorbeeld bij ProFotonet: http://www.profotonet.nl/...eren/colormanagement.html. Anders gewoon even e-mailen of bellen om te vragen of ze het profiel toe kunnen sturen. Als ze geen profiel toe kunnen sturen andere drukker zoeken, want dan is het geen goede drukker.

• Saven

Saven

Administrator

Ben ik trouwens de enige die een "hardware verwijderd" geluidje krijgt van Windows als ik mijn U2713HM uitzet of aanzet? Kan hier vrijwel niks op internet terugvinden, alleen 2 topics met multi monitor setup.

Heb gewoon een enkele monitor met DVI aangesloten

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Saven schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 22:59:
Ben ik trouwens de enige die een "hardware verwijderd" geluidje krijgt van Windows als ik mijn U2713HM uitzet of aanzet? Kan hier vrijwel niks op internet terugvinden, alleen 2 topics met multi monitor setup.

Heb gewoon een enkele monitor met DVI aangesloten
USB hub in gebruik toevallig :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
Usb hub inderdaad. Had dit ook bij mijn 2209wa.
Bij het uitzetten wordt namelijk de stroom van de hun afgehaald. Vandaar dat geluidje. Denk ook wel dat je er een apparaat op aangesloten hebt.

• Saven

Saven

Administrator

Verrekt, natuurlijk! Haha thanks :P

Maar nog steeds twijfel ik over die gele tint. Weet nog steeds niet of dit zo hoort (gezien 6000k calibratie). Als iedereen dit heeft heb ik er vrede mee (gezien het bij iedereen op 6000k is gecalibreerd volgens mij). Maar ik hoor hier niet veel mensen over, dus toch het idee dat ik een verne*kte versie heb :P

• ChiWii
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Saven schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:31:
Verrekt, natuurlijk! Haha thanks :P

Maar nog steeds twijfel ik over die gele tint. Weet nog steeds niet of dit zo hoort (gezien 6000k calibratie). Als iedereen dit heeft heb ik er vrede mee (gezien het bij iedereen op 6000k is gecalibreerd volgens mij). Maar ik hoor hier niet veel mensen over, dus toch het idee dat ik een verne*kte versie heb :P
Je bent zeker niet de enige, heb nu iets meer dan een weekje ook de U2713HMt en deze heeft ook wel een klein beetje last van een gele tint vergeleken met mijn laptop scherm. Volgens bijbehorende Color Calibration Factory Report is deze ongeveer op 6250K gekalibreerd.

Voor de rest ben ik er tevreden over, geen last van dode pixels of backlight bleeding _/-\o_

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

Ik vraag mij af hoe mensen hun U2711 hebben gecalibreerd. Ik maak zelf gebruik van een i1 Display en calibreer (D65, Gamma 2.2) onder het sRGB profiel van de monitor.
Mijn inziens krijg ik dan het beste resultaat voor 99,9% van de tijd. Mocht ik echt gebruik willen maken van het volledige spectrum (lees: in Photoshop), gebruik ik het custom profiel van de monitor, welke ook gecalibreerd is (naar het AdobeRGB spectrum)

Nu de grote vraag: Is dit de juiste manier?
Aangezien ik verreweg het meeste in sRGB werk en gebruik maak van programma's, websites, etc. die geen ICC hebben, wil ik de kleuren in deze modus zo goed mogelijk hebben.

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

MazeWing schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:08:
Ik vraag mij af hoe mensen hun U2711 hebben gecalibreerd. Ik maak zelf gebruik van een i1 Display en calibreer (D65, Gamma 2.2) onder het sRGB profiel van de monitor.
Mijn inziens krijg ik dan het beste resultaat voor 99,9% van de tijd. Mocht ik echt gebruik willen maken van het volledige spectrum (lees: in Photoshop), gebruik ik het custom profiel van de monitor, welke ook gecalibreerd is (naar het AdobeRGB spectrum)
Custom preset modus van U2711 is niet gekalibreerd naar Adobe RGB, dat is de Adobe RGB preset modus. Custom gebruikt gewoon volledige kleurbereik.
Nu de grote vraag: Is dit de juiste manier?
Aangezien ik verreweg het meeste in sRGB werk en gebruik maak van programma's, websites, etc. die geen ICC hebben, wil ik de kleuren in deze modus zo goed mogelijk hebben.
Ik doe het zelf met X-Rite i1Profiler 1.5.0 software in combinatie met de X-Rite i1Pro spectraalfotometer op de onderstaande manier.
Kid Jansen schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:09:
Je kan beter gewoon in de software instellen dat je het handmatig wil doen. Ik weet niet of dat met de ColorMunki software kan, maar het kan in ieder geval wel met de i1Profiler software.

Ik kalibreer zelf altijd met m'n i1Pro en i1Profiler (op het moment versie 1.3.1), daar doe ik het volgende:
  • Ga naar C:\Windows\System32\spool\drivers\color en verwijder profiel van vorige kalibratie
  • Start PC opnieuw op
  • In systeemvak rechtermuisknop op i1Profiler Tray en dan Exit
  • Brightness en contrast van scherm even op maximaal zetten voor een paar minuten, om scherm op te laten warmen (of gewoon een uur wachten)
  • Scherm resetten naar fabrieksinstellingen
  • Scherm instellen op de Custom Preset (waarbij je handmatig de witbalans kan instellen met RGB sliders)
  • Start de i1Profiler software
  • Zet User Mode op Advanced
  • Ga naar Profiling linksboven
  • White Point op CIE Illuminant D65
  • Luminance op 120 cd/m²
  • Contrast Ratio op Native
  • Flare Correct uit
  • Ambient Light Smart Control uit
  • Next
  • Profile Settings op default
    • Chromatic Adaption op Bradford (default)
    • ICC Profile Version op Version 4 (default)
    • Tone Response Curve op Gamma 2.2 (default)
    • Profile Type op Matrix based (default)
  • Next
  • Default Patches - Patch set size op Large (478)
  • Next
  • Display Hardware Setup
    • Automatic Display Control (ADC) uit
    • Adjust brightness, contrast, and RGB gains manually aan
  • Start Measurement
  • Helderheid en witbalans op scherm instellen aan de hand van aanwijzingen van de software
  • Wachten op meten van de 478 patches voor het kalibratieprofiel voor de kleur- en gammakalibratie
  • Next
  • Create and save profile
Voor twee schermen ben je dan ongeveer drie kwartier bezig en dan kan je weer een maandje vooruit, waarna je het allemaal weer opnieuw kan doen.

Om de twee rode stappen gaat het in dit geval. Zet je die precies andersom, dan gaat de software dus zelf via het DDC/CI kanaal instellingen op je scherm wijzigen. Je moet even kijken of je ook zoiets kan terugvinden in de opties van de ColorMunki software, want op deze manier kan je veel nauwkeuriger kalibreren.

• MazeWing
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

Ik heb het gedaan op de manier zoals jij beschrijft. Het probleem echter als ik custom mode gebruik is dat in photoshop (of andere programma's die rekening houden met ICC) de kleuren perfect zijn. Kijk ik echter naar windows of websites zijn de kleuren veel te oversaturated.

Hoe kan ik dit oplossen?

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

Niet, als het programma weigert iets te doen met de kleurprofielen die aan afbeeldingen zijn toegekend en het kalibratieprofiel van de monitor, dan zullen de kleuren fout zijn.

Gaat vrijwel altijd fout op websites, weet even niet meer uit m'n hoofd welke browser nou wat deed, maar weet wel dat ze vrijwel allemaal iets anders doen. Als ik een pagina open in Firefox, Chrome en Internet Explorer zullen op m'n U2711 in allemaal weer anders er uit zien. De één doet niks met kleurprofielen, de ander alleen bij afbeeldingen en weer anderen voor hele pagina. Goed voorbeeld is de startpost van dit topic. De blauwe balken die de verschillende onderdelen scheiden zouden dezelfde kleur moeten hebben als het Dell logo bovenaan. Op m'n U2711 in Firefox 27 is dit ook zo, maar nu op m'n werk op een ongekalibreerde Dell E207WFPc in Chrome 33 is dat absoluut niet het geval.

Ik neem er maar genoegen mee, vind het zonde om niet het volledige kleurbereik te gebruiken in Photoshop en Lightroom. Dan maar wat oververzadigde kleuren in sommige andere programma's. Is ook zo'n gekut om de hele tijd tussen verschillende profielen te moeten wisselen.

• Saven

Saven

Administrator

ChiWii schreef op maandag 24 februari 2014 @ 01:46:
[...]

Je bent zeker niet de enige, heb nu iets meer dan een weekje ook de U2713HMt en deze heeft ook wel een klein beetje last van een gele tint vergeleken met mijn laptop scherm. Volgens bijbehorende Color Calibration Factory Report is deze ongeveer op 6250K gekalibreerd.

Voor de rest ben ik er tevreden over, geen last van dode pixels of backlight bleeding _/-\o_
Hmm, good to know. Heb even 2 extra exemplaren besteld. Kijken of die beter zijn :) Mocht dat zo zijn stuur ik 2 anderen terug :P
Kid Jansen schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:30:
De blauwe balken die de verschillende onderdelen scheiden zouden dezelfde kleur moeten hebben als het Dell logo bovenaan. Op m'n U2711 in Firefox 27 is dit ook zo, maar nu op m'n werk op een ongekalibreerde Dell E207WFPc in Chrome 33 is dat absoluut niet het geval.
Ik heb geen kleurprofielen ofzo ingesteld, maar dat dell logo en die blauwe balk verschillen toch echt een heel klein beetje van kleur ;)
Saven schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:41:
Ik heb geen kleurprofielen ofzo ingesteld, maar dat dell logo en die blauwe balk verschillen toch echt een heel klein beetje van kleur ;)
Bij mij zijn ze nu allebei [64;115;182], maar in de originele afbeelding is het [0;117;186]. Firefox maakt de afbeelding dus heel iets lichter (die 64 verschil bij R maakt niet zo heel veel uit door de gamma compressie), maar vooral minder verzadigd. Dat komt doordat Firefox de kleur van sRGB naar m'n monitorbereik remapped, dat een stuk groter is. Waardoor de RGB waarde minder verzadigd is.

De kleur van de balk wordt echter weergegeven in dezelfde RGB combinatie als in de code. Die twee komen dus alleen maar overeen op mijn U2711, maar het verschil met andere U2711's en ook U2410's, 3008WFP's en U3011's zal verwaarloosbaar zijn, omdat die allemaal vrijwel hetzelfde kleurbereik hebben.

Dat is dus ook de reden waarom website design extreem kut is op een wide gamut scherm en ook de reden dat website designers eigenlijk geen rekening kunnen houden met wide gamut schermen. Maar ik ben gewoon een eikel die lekker zoiets heeft van "als het er maar op mijn scherm goed uit ziet" :+

• Saven

Saven

Administrator

Kid Jansen schreef op maandag 24 februari 2014 @ 23:24:
[...]

Bij mij zijn ze nu allebei [64;115;182], maar in de originele afbeelding is het [0;117;186]. Firefox maakt de afbeelding dus heel iets lichter (die 64 verschil bij R maakt niet zo heel veel uit door de gamma compressie), maar vooral minder verzadigd. Dat komt doordat Firefox de kleur van sRGB naar m'n monitorbereik remapped, dat een stuk groter is. Waardoor de RGB waarde minder verzadigd is.

De kleur van de balk wordt echter weergegeven in dezelfde RGB combinatie als in de code. Die twee komen dus alleen maar overeen op mijn U2711, maar het verschil met andere U2711's en ook U2410's, 3008WFP's en U3011's zal verwaarloosbaar zijn, omdat die allemaal vrijwel hetzelfde kleurbereik hebben.

Dat is dus ook de reden waarom website design extreem kut is op een wide gamut scherm en ook de reden dat website designers eigenlijk geen rekening kunnen houden met wide gamut schermen. Maar ik ben gewoon een eikel die lekker zoiets heeft van "als het er maar op mijn scherm goed uit ziet" :+
Hehe :P

Trouwens drie keer raden. Alle twee de exemplaren die ik heb gekregen bevatten dode pixels ;(

Eentje was trouwens perfect gecalibreerd op 6500k, dus baal daar wel van :( Nu weer 2 exemplaren bij een andere shop besteld. Hopen dat de winkels in de tussentijd niet failliet gaan als ik de zooi terugstuur. Anders ben ik mooi voor bijna 2k de sjaak :P

[Voor 60% gewijzigd door Saven op 24-02-2014 23:30]

• ChiWii
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Ah jammer, maar hoe zit het met de gele tint bij deze 2 exemplaren?
Beter dan die je al had?

• cc bcc
  • Laatst online: 11-05 17:45
Kid Jansen schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:11:
Ik heb een artikel geschreven voor TFT Central. Niet direct gerelateerd aan de Dell UltraSharp serie, maar wel relevant, doordat er een aantal panelen in worden behandeld die ook in Dell UltraSharp schermen zitten. Voor de geïnteresseerden: http://www.tftcentral.co.uk/articles/pointers_gamut.htm
Dat was super! Niet alles begrepen maar we doen ons best. ;)

-- I talk to planets, baby --

• Saven

Saven

Administrator

ChiWii schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 03:37:
Ah jammer, maar hoe zit het met de gele tint bij deze 2 exemplaren?
Beter dan die je al had?
Mwoah blijkbaar calibreert dell rond de 6000k dus die gelige tint is blijkbaar normaal. Als je de sRGB preset kiest is het allemaal al een stuk beter :)

De een was iets minder geel dan de ander, maar veel scheelde het niet.

Heb er vandaag weer 2 binnen gehad. Alle twee weer dode pixels :') Ongelofelijk. Één op de vijf hier dus helemaal 'goed' , behalve een beetje gelig.

Denk dat ik toch maar eens naar een ander merk ga kijken :N of twijfelen of ik mijn goede u2713hm hou..
Ik denk dat dat het gevolg is van het gebruiken van wet kopen op afstand door veel mensen. Al die schermen die worden teruggestuurd is volgens de kwaliteitseisen niks mis mee, want backlight bleeding, of een paar dode pixels mag gewoon (voor dode pixels zie FAQ in startpost). Die gaan dus gewoon opnieuw in de verkoop.

Als dat maar vaak genoeg gedaan wordt zal een webwinkel na een tijdje vrijwel alleen nog maar slechte exemplaren hebben liggen.
cc bcc schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:06:
Dat was super! Niet alles begrepen maar we doen ons best. ;)
Thanks! Is inderdaad nog steeds vrij technische stof. Heb geprobeerd om het zo makkelijk mogelijk te schrijven en om ook een deel van de vereiste voorkennis te behandelen.

Wanneer heb je het eigenlijk gelezen? Want de laatste versie is pas online sinds 19 februari. Er zijn in totaal drie grote updates geweest op originele artikel van 5 februari.

• Saven

Saven

Administrator

OK ik heb er echt genoeg van. Had Dell eigenlijk al afgezworen maar gezien geen van de 5 exemplaren naar mijn tevredenheid zijn (alle 5 te geel, 4 hadden dode pixels) heb ik vandaag maar een pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver aangeschaft bij Mycom.

Scheelt op default preset een hele hoop met de Dell :) Geen dode pixels. Backlight bleeding iets meer, maar dat is alleen als je de helderheid erg hoog zet, en hij geeft bijna 2 keer zo veel licht als de dell, dus geen last van met normale brightness :)

Via de catalyst control center de kleurtemperatuur nog op 6600K gezet ipv 6500 en het voldoet aan mijn verwachtingen :) (foto is nog met 6500K)

Op de foto is het verschil minder goed te zien dan IRL.. Maar goed ik ben tevreden :) Voor mensen die een alternatief zoeken raad ik hem zeker aan d:)b
Weet je dat twee keer zoveel licht zeker? Er zijn weliswaar een heleboel verschillende versies van het LG Display LM270WQ1 paneel, maar de maximale helderheid van wit varieert voor al die versies van 350 tot 460 cd/m². Alsnog een behoorlijk verschil van ruim 30%, maar bij lange na geen 100%.

• Saven

Saven

Administrator

Het dubbele is ook wel schromelijk overdreven, maar zeker een stuk helderder :) Als ik de iiyama op 60% zet is die ongeveer even 'bright' als de Dell U2713HM op 100% met het blote oog gemeten

[Voor 7% gewijzigd door Saven op 26-02-2014 18:14]

Dan ben ik toch wel benieuwd welke versie van het LG Display LM270WQ1 paneel er in de iiyama XB2779QS zit, zal dan wel één van de versies zijn met 420 cd/m² of hoger.

• Saven

Saven

Administrator

Als je mij kan vertellen hoe ik dat kan zien, zal ik het even posten :)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:55
hoe is de weerspiegeling van het scherm van de iiyama vergeleken met de Dell 2713.Het feit dat ie met een glanzend scherm geleverd word, houd mij tegen
Saven schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:24:
Als je mij kan vertellen hoe ik dat kan zien, zal ik het even posten :)
Open schroeven is enige methode om het zeker te weten. Vaak kan je ook wel raden welk paneel er in zit (bij high-end schermen dan) op basis van specicaties van scherm en van de mogelijke panelen. Maar in dit geval zijn er zeker 6 versies van dat paneel die het zouden kunnen zijn.

• Saven

Saven

Administrator

freaky35 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:30:
hoe is de weerspiegeling van het scherm van de iiyama vergeleken met de Deel 2713.Het feit dat ie met een glanzend scherm geleverd word, houd mij tegen
Nouja, daar ontkom je inderdaad niet 100% aan... Maarrrrr in mijn normaal verlichtte kamer heb ik daar eigenlijk vrijwel geen last van. In ieder geval sowieso niet storend. Savonds nergens last van. En persoonlijk vind ik het wel wat hebben itt tot het matte scherm van Dell. Daar moet je je trouwens ook niet op verkijken, want die heeft net zo goed reflectie. Ware het niet dat het dan een blurr/wazige reflectie is :P

Ik zou zeggen probeer het uit :) mocht het toch niet aan je wensen voldoen kun je m sowieso binnen 7 werkdagen terugsturen ;)
Kid Jansen schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:04:
[...]

Open schroeven is enige methode om het zeker te weten. Vaak kan je ook wel raden welk paneel er in zit (bij high-end schermen dan) op basis van specicaties van scherm en van de mogelijke panelen. Maar in dit geval zijn er zeker 6 versies van dat paneel die het zouden kunnen zijn.
Hehe dat openmaken gaat m niet worden :P Ik dacht dat ik had gelezen dat hetzelfde paneel als bij de iMac er in zit
Saven schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:26:
Ik dacht dat ik had gelezen dat hetzelfde paneel als bij de iMac er in zit
Er zit in allebei inderdaad een LM270WQ1, maar niet dezelfde versie. De iMac en LED Cinema Displays van Apple zit de LM270WQ1-SDA2 in. De iiyama ProLite XB2779QS-S1 zit zeer waarschijnlijk de LM270WQ1-SDF1 in. De U2713HM zit overigens de LM270WQ1-SLB2 in (hoewel er ook exemplaren zijn met -SLC1).

• Saven

Saven

Administrator

Hmm, reviews zeggen 400cd max brightness , maar weet niet of dat per monitor model verschillend is.

Even een vraagje aan jou omdat je er blijkbaar veel van af weet :P las een aantal pagina's terug over een soort hoog geluid dat uit de monitor kwam als je heel veel tekst (bijv. een txt vol met ###'s fullscreen) op het scherm hebt. Daar heb ik bij de iiyama wel last van. Is niet helemaal ontopic, maar opzich heb ik hier met dagelijks gebruik geen last van. Weet je toevallig hoe dat komt? En of het schadelijk is / substantieel probleem?
offtopic:
Je weet dat dit het Dell UltraSharp topic is? ;) Voor vragen over je iiyama kan je dus eigenlijk niet hier terecht

Dat is niet exemplaar afhankelijk, wel model afhankelijk (hangt af van voedingontwerp). Het geluid komt van spoelen in de voeding die gaan resoneren, de reden waarom ze gaan resoneren is me alleen niet geheel duidelijk (behalve dan dat het afhankelijk is van wat op het scherm wordt weergegeven).

Schadelijk is het niet (heel misschien als je dag in dag uit alleen maar naar een scherm vol # gaat staren :+), het is alleen maar irritant. M'n U2711 heeft het ook (net uitgetest), maar volume is zo laag dat ik m'n oor echt vlak bij het scherm moet houden om het te kunnen horen. Op normale afstand is het geluid van de fans in m'n PC veel harder (terwijl die nog best wel stil zijn).

• Saven

Saven

Administrator

Hehe iknow :P Geluid is hier toch wel duidelijk hoorbaar. 'Grappig' dat als ik een screenshot maak en dan vervolgs in en uitzoom, de toonhoogte verandert :P

Scherm gevuld met goed gevulde word documenten laat het ook (heel zacht) horen trouwens. Las dat dit in het verleden ook voor de u2713hm gold. Maar thanks iig :) !

• Darkstylo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 16:16
Eergisteren U2713H binnen gekregen, toch wel wat backlight bleeding.
Ik had al gelezen, dat dit redelijk normaal was, maar vond het iets te veel.

DELL support is zoals verwacht toppie en vonden het ook wel iets te veel backlight en gaan de scherm omruilen.
Hopelijk voor de nieuwste Rev A07

Voorderest een mooi scherm.

AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x

• Saven

Saven

Administrator

Heb je 'm direct bij Dell gekocht dan? Duur grapje lijkt me :P

• Darkstylo
Saven schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 16:02:
Heb je 'm direct bij Dell gekocht dan? Duur grapje lijkt me :P
Nope, bij Sicomputers, maar zij kopen in via Copaco een bekende reseller bij DELL.
Ergens volgende week ontvang ik de nieuwe van DELL en 20 maart komen ze hem ophalen.

AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x

• Saven

Saven

Administrator

Waarom niet gewoon retour sturen binnen 7 dagen en een nieuwe kopen? Gaat een stuk sneller ;)

• Darkstylo
Saven schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:39:
Waarom niet gewoon retour sturen binnen 7 dagen en een nieuwe kopen? Gaat een stuk sneller ;)
omdat sicomputers ze ook niet op voorraad heeft en hun de goedkoopste zijn ;-)
Ik kan nu gewoon verder werken met de u2713h met wat backlight bleeding tot het nieuwe scherm er is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
2713 binnen.. mooi scherm.. helaas een beschadiging en een niet goed werkende pixel :(

Maandag dell maar is bellen en kijken of zij het willen omruilen, heb mijn vorige scherm(en) verkocht.. dus opsturen = geen pc.

Weet iemand of dell een scherm ook wilt omruilen als deze bij bepaalde kleuren een niet goed werkende pixel heeft? Of moet hij altijd een verkeerd kleur geven? Bij de kleuren wit en groen geeft hij een niet goed werkende pixel op dezelfde plek.

Mijn V&A

Wat voor kleur hij op een witte achtergrond heeft is irrelevant, het gaat er om wat voor kleur hij op een zwarte achtergrond heeft. Als hij dan gewoon zwart is gaat Dell hem niet omruilen, is het een andere kleur, dan wel.

offtopic:
Dit staat overigens gewoon in de startpost...

• AndreL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 08:34
Ik heb sinds een week een U2713H. Ik gebruik het scherm i.c.m. een MBPr, aangesloten via mini displayport.
Het valt mij heel erg op dat tussen vlakken met een hoog contrast verschil er een rode 'lijn' te zien is.
Tussen een wit en zwart vlak zit bijvoorbeeld nog een heel dunne rode lijn.

Het valt me direct op wanneer ik via dit scherm werk. Heb het nog niet bij andere schermen kunnen terugvinden.

Heb al behoorlijk zitten rond zoeken op internet en veel instellingen geprobeerd, maar ik kan er niet uitkomen.
Het is bij het onscreen menu ook waar te nemen.

Zijn er mensen waarbij dit bekend voorkomt en die er misschien een oplossing voor hebben?

Ik heb trouwens ook een windows systeem aangesloten gehad om te testen, maar hierbij was hetzelfde te zien.

[Voor 5% gewijzigd door AndreL op 16-03-2014 21:29]

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02 17:16
Saven schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 00:18:
Hehe iknow :P Geluid is hier toch wel duidelijk hoorbaar. 'Grappig' dat als ik een screenshot maak en dan vervolgs in en uitzoom, de toonhoogte verandert :P

Scherm gevuld met goed gevulde word documenten laat het ook (heel zacht) horen trouwens. Las dat dit in het verleden ook voor de u2713hm gold. Maar thanks iig :) !
Toevallig, Ik heb om deze reden mijn u2713hm omgeruild deze week!
Ook getest met verscheidene teksten (bij mij was alleen geluid bij tekst) Zoals Gmail, een notepad vol met random tekst, wat tekstwebsites, en Ebooks.
Alles had een andere frequentie!

Toen het me eenmaal opgevallen was werd ik er tureluurs van!

Ik had een Rev00, heb nu een refurb rev02.

Het was eerst een rev01 en daar zit een stickertje overheen met rev02 erop.. Dus ik vermoed dat voeding/mobo van scherm vervangen is.. Paneel is top in orde :)
Hydrosine schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:41:
...Dus ik vermoed dat voeding/mobo van scherm vervangen is...
Waarschijnlijk alleen firmware upgrade naar Rev02.

• Nielson
  • Nu online
Klopt het dat de U2312HM eol is? Ik zie nog maar weinig aanbieders in de pricewatch en de prijs lijkt op te lopen. Is de U2314H dan de beoogde opvolger, want hier lijkt nog niet veel bekend over te zijn, laat staan al een levertijd? Wat is verder jullie mening over de P2314H? Deze valt blijkbaar niet onder de Ultrasharp serie, maar waar zit 'm dat verschil precies in?
Nielson schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 23:28:
Klopt het dat de U2312HM eol is? Ik zie nog maar weinig aanbieders in de pricewatch en de prijs lijkt op te lopen.
Dat zou best kunnen, aangezien de U2212HM en U2312HM nu de oudste schermen in de huidige UltraSharp line-up zijn.
Is de U2314H dan de beoogde opvolger, want hier lijkt nog niet veel bekend over te zijn, laat staan al een levertijd?
Een U2314H kan al niet meer, want Dell zit al in fiscaal jaar 2015. (zie FAQ: Hoe werkt de Dell UltraSharp naamgeving?) Als er iets te vinden is over een U2314H(M) dan is dat zeer waarschijnlijk gewoon onzin.

Het zou kunnen dat er een U2315H(M) komt, maar wat ik al eerder heb gezegd: het zou me niks verbazen als ze de 21.5" en 23" modellen er uit gooien. Schermen worden steeds groter en er is eigenlijk geen reden om voor kleiner dan 1920x1080 of 1920x1200 @ 24" te gaan. Verder is de UltraSharp serie toch wel de high-end beeldschermserie van Dell en daar kan je die kleine schermen tegenwoordig moeilijk onder scharen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
Bij mijn u2410 nu een raar probleem: het scherm gaat aan, als in de lampjes gaan 1 voor 1 branden, maar vervolgens gaat het paneel niet aan en krijg ik het dell logo of osd niet te zien.

Dit is al eens vaker voor gekomen maar dan was een keer aan en uitzetten voldoende om het probleem te verhelpen. Dat heb ik nu al 25x geprobeerd maar het helpt niet.

Meer mensen dit probleem gehad?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Heb je het scherm met DisplayPort aangesloten op de videokaart?

• icecreamfarmer
Kid Jansen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:30:
Heb je het scherm met DisplayPort aangesloten op de videokaart?
Ja maar ook via hdmi en niets aangesloten hetzelfde.
Normaal branden de lampjes 1 voor 1 en krijg ik een dell logo, echter lijkt het paneel zelf niet aan te gaan.
Ik heb dell gebeld en krijg een nieuw scherm echter ben ik bang dat dat de u2413 wordt.
Ik hoop wel dat dit scherm het beter uithoud want dat is al mijn 2de scherm in een half jaar.
Verder mis ik dan de component ingang die ik nodig heb voor mijn xbox (of is daar een andere aansluitmogelijkheid voor :?)

Grote kans dat het de U2413 wordt ja. Laat je in ieder geval niet afschepen met een U2412M of U2414H. Een xbox aansluiten gaat denk ik niet lukken met een U2413, want geen van de inputs accepteert een analoog signaal.

• icecreamfarmer
Kid Jansen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:57:
Grote kans dat het de U2413 wordt ja. Laat je in ieder geval niet afschepen met een U2412M of U2414H. Een xbox aansluiten gaat denk ik niet lukken met een U2413, want geen van de inputs accepteert een analoog signaal.
Het is de xbox360 oude versie zonder hdmi.
Die zou ook een digitaal signaal moeten kunnen uitsturen maar ik krijg de benodigde kabel niet gevonden

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:57:
... Laat je in ieder geval niet afschepen met een U2412M of U2414H....
Dat klinkt niet hoopvol, ik kwam net vragen of de U2412M (mits goede revisie) nog een aan te raden 16:10 scherm is? Ik overweeg er een te kopen voor voornamelijk surfen en gamen.
Het is een prima scherm, heb hem zelf ook getest, maar het is een compleet andere klasse scherm: veel kleiner kleurbereik (dekt niet eens sRGB volledig) en ook lagere kleurdiepte (6bit+FRC i.p.v. 8bit+FRC) om de belangrijkste twee te noemen.

De U2412M en U2414H zijn meer de mainstream modellen in de UltraSharp range, net zoals de U2212HM, U2312HM, U2713HM en U2913WM. De U2410 is een high-end model, dus dan wil je er ook een high-end model voor terug als hij stuk gaat, oftewel de U2413.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:06
icecreamfarmer schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:42:
Bij mijn u2410 nu een raar probleem: het scherm gaat aan, als in de lampjes gaan 1 voor 1 branden, maar vervolgens gaat het paneel niet aan en krijg ik het dell logo of osd niet te zien.

Dit is al eens vaker voor gekomen maar dan was een keer aan en uitzetten voldoende om het probleem te verhelpen. Dat heb ik nu al 25x geprobeerd maar het helpt niet.

Meer mensen dit probleem gehad?
Is je backlight niet kapot? Heb je beeld als je met een zaklamp op je scherm schijnt?

@Kid Jansen, hieronder: uiteraard, kapot is kapot.

[Voor 4% gewijzigd door The Fox NL op 22-03-2014 20:29]

Zelfs al is het de backlight (of de inverter, of voedingscircuit), dan nog zou ik gewoon scherm laten vervangen als je nog garantie hebt.

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:22:
Het is een prima scherm, heb hem zelf ook getest, maar het is een compleet andere klasse scherm: veel kleiner kleurbereik (dekt niet eens sRGB volledig) en ook lagere kleurdiepte (6bit+FRC i.p.v. 8bit+FRC) om de belangrijkste twee te noemen.

De U2412M en U2414H zijn meer de mainstream modellen in de UltraSharp range, net zoals de U2212HM, U2312HM, U2713HM en U2913WM. De U2410 is een high-end model, dus dan wil je er ook een high-end model voor terug als hij stuk gaat, oftewel de U2413.
Bedankt, ik had je review idd al gelezen, die was erg duidelijk. Ik heb nu voor de LG 24EB23PY gekozen, die zou een betere sVGA dekking hebben. Er zijn alleen niet veel reviews van te vinden, dus het is een beetje een gok en ik hou terugsturen en alsnog een u2412m kopen nog open als serieuze optie.

Ik heb nu nog een 8 jaar oud 19" samsung scherm, dus het zal misschien als snel goed zijn ;)
Volgens Prad is de LG 24EB23PY juist niet echt geschikt voor bronnen anders dan een PC: http://www.prad.de/new/mo...eb23py-w-teil8.html#Fazit (wel in het Duits). Verder kan het scherm ook wel een kalibratie gebruiken, maar buiten dat is het volgens die review een erg goed scherm voor de prijs.

EDIT: Ik ben net begonnen aan het maken van de startpost van deel 20. Mochten jullie nog toevoegingen hebben (vooral voor de FAQ), dan hoor ik dat graag per DM.

[Voor 27% gewijzigd door Kid Jansen op 22-03-2014 15:19]

• icecreamfarmer
The Fox NL schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 19:41:
[...]

Is je backlight niet kapot? Heb je beeld als je met een zaklamp op je scherm schijnt?
Nee, gister deed hij het opeens weer.

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Had een paar dagen geleden de U2414H mogen bezichtigen. Echt een prachtige monitor. Naast weergave is het design ook top. Dell's claim met "monitor with world's thinnest bezel" is zeker terecht. Had vorig jaar een LG met 'randloze design', maar daar waren de zwarte randen toch een stuk forser.

Wilde net zelf een U2414H op de Dell website gaan bestellen, maar de prijs is aanzienlijk verhoogd tot 347€ (inclusief btw en verzend). Als ik mij niet vergis was het vorige week nog rond de 250€ (inclusief btw, en verzending was gratis). Heeft iemand enige ervaring met prijs onderhandelingen bij Dell? Had net via de Chat gesproken, maar mevrouw kon niet mee geven. Heeft iemand via de telefoon betere ervaringen? En zo niet, geld die premium panel garantie ook via externe webshops?

Edit:
Had net 4launch gebeld, en zij bieden die garantie ook, maar loopt dan natuurlijk via 4launch en niet Dell.

[Voor 7% gewijzigd door PostHEX op 31-03-2014 19:25]

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:56
U2414H besteld op Amazon.de en nog 100 euro korting die ik had liggen ingelost. Let's go! :)

U2312HM mag naar de papa.

R7 5700X | 32 GB | RTX 3080 | PG279Q — MacBook Air M1 — Pixel 7 — DS215j | 20 TB

Anoniem: 787

Ik heb ooit eens de 30" Apple gezien en dacht dat de beschermfolie er nog op zat. Dat bleek dus de anti-reflectiecoating te zijn! Ik kreeg dírect koppijn toen ik naar het scherm keek.
Ik heb al een 19" DELL en die vind ik ook teveel 'glinsteren' bij weergave van tekst. Het is net alsof de folie de letters weer opsplitst in pixels. Mijn 23" FHD Medion heeft dat niet.

Ik ben dus bang dat ik ontzettend teleurgesteld zal worden door de U2713HM. Vreemd is dat er in reviews zelden op het coating-probleem gewezen wordt. En je kunt niet ergens 'even' wat 27" QHD-schermen gaan bekijken en vergelijken... En online achter elkaar tien schermen bestellen en weer terugsturen zal ook niet enthousiast begroet worden...

• Saven

Saven

Administrator

Anoniem: 787 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:54:
Ik heb ooit eens de 30" Apple gezien en dacht dat de beschermfolie er nog op zat. Dat bleek dus de anti-reflectiecoating te zijn! Ik kreeg dírect koppijn toen ik naar het scherm keek.
Ik heb al een 19" DELL en die vind ik ook teveel 'glinsteren' bij weergave van tekst. Het is net alsof de folie de letters weer opsplitst in pixels. Mijn 23" FHD Medion heeft dat niet.

Ik ben dus bang dat ik ontzettend teleurgesteld zal worden door de U2713HM. Vreemd is dat er in reviews zelden op het coating-probleem gewezen wordt. En je kunt niet ergens 'even' wat 27" QHD-schermen gaan bekijken en vergelijken... En online achter elkaar tien schermen bestellen en weer terugsturen zal ook niet enthousiast begroet worden...
:') stel je niet zo aan man

niet zo gek dat er niet op het "coating probleem" wordt gewezen want die bestaat niet. ja in jouw optiek. die coating zorgt juist dat je minder reflectie hebt in het scherm

je kunt er wel 10 bestellen moet je er wel bij verschillende shops ff doen. heb ik toentertijd gedaan, kost je wel ff wat geld maar alshet goed is krijg je dat allemaal weer terug :)

• Arunia
  • Laatst online: 22:03

Ik heb zelf de U2713HM net zoals velen hier in dit topic dacht ik zo.
Maar moet zeggen dat ik absoluut geen problemen heb met enige coating oid.
Vind het er gewoon scherp uit zien.

Anoniem: 20084

Arunia schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:00:
[...]

Ik heb zelf de U2713HM net zoals velen hier in dit topic dacht ik zo.
Maar moet zeggen dat ik absoluut geen problemen heb met enige coating oid.
Vind het er gewoon scherp uit zien.
Idd.. same here

Anoniem: 787

Als AG-coating geen probleem vormt, waarom halen sommigen 'm er dan zelfs af, met de natte-tissues methode? Een citaat van Cnet: "Those who don't like Dell's "sparkling" anti-glare coating will likely also not like the U2713HM. The effect is more subtle than it has ever been, but is still there". Ik kan absoluut niet met tekst werken op mijn 19" DELL. Misschien is het iets persoonlijks: gevoelig voor schittering?

Hier trouwens iemand die 15(!) WQHD-schermen uitprobeerde:
http://hardforum.com/show...1039876261&postcount=1066 All piss poor quality!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 787 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:02:
Als AG-coating geen probleem vormt, waarom halen sommigen 'm er dan zelfs af, met de natte-tissues methode? Een citaat van Cnet: "Those who don't like Dell's "sparkling" anti-glare coating will likely also not like the U2713HM. The effect is more subtle than it has ever been, but is still there". Ik kan absoluut niet met tekst werken op mijn 19" DELL. Misschien is het iets persoonlijks: gevoelig voor schittering?
Geen idee waar die mensen last van hebben, maar één ding weet ik zeker : Ik wil naar een monitor kijken en niet een spiegel !!!
Als je dus de "wet paper" methode toepast krijg je een spiegelend scherm :r
Hier trouwens iemand die 15(!) WQHD-schermen uitprobeerde:
http://hardforum.com/show...1039876261&postcount=1066 All piss poor quality!
Dat is al lang bekend en IMHO meer een LCD kwaal dan Dell probleem :

- Ze lekken allemaal.
- Kijkhoeken zijn crap.
- Refreshen langzaam.
- Hebben vaak inputlag.

Als je perfect beeld wil moet je een CRT/Plasma/OLED scherm aanschaffen ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 01:34

Tachyon

pop the glock

nero355 schreef op zondag 06 april 2014 @ 01:55:
[...]

Dat is al lang bekend en IMHO meer een LCD kwaal dan Dell probleem :

- Ze lekken allemaal.
- Kijkhoeken zijn crap.
- Refreshen langzaam.
- Hebben vaak inputlag.

Als je perfect beeld wil moet je een CRT/Plasma/OLED scherm aanschaffen ;)
De meeste mensen zijn al 10 jaar of nog langer geleden overgestapt van CRT naar LCD. Ik vind het een vrij treurige constatering dat LCD's anno 2014 op veel gebieden nog steeds onderdoen voor de CRT's van vroeger.

Hierboven worden al enkele punten genoemd en daar wil ik er nog een, in mijn ogen heel belangrijke, aan toevoegen, namelijk gebrekkige contrastratio's. De meeste schermen zijn tegenwoordig van het IPS-type (en varianten daarop zoals PLS) en die komen vrijwel nooit boven de 1000:1 uit. En dat is de theoretische waarde, in de praktijk is het meer iets van 800:1 of met strengere, meer realistische meetmethoden zoals de ANSI checkerboardtest nog veel lager. Als je alleen maar kantoorwerk doet op een monitor niet zo'n probleem, maar als je veel films kijkt dan is het toch wel een beperking. Details gaan verloren en zwart is niet echt zwart.

Helaas voorlopig nog geen betaalbare OLED schermen, eerst moet LCD nog tot in den treure uitgemolken worden. Echte innovatie is er al jaren niet meer. Ik heb zelfs het idee dat door de almaar dalende prijzen de kwaliteitscontrole een sluitpost is geworden waardoor de aanschaf van een scherm een loterij is geworden. Zo jammer.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Dat je er bij de oudere modellen, zoals U2410, U2711 en U3011 last van hebt kan ik nog wel in komen, maar met die nieuwe modellen is het echt onzin. Die coating heeft zo'n fijne korrel dat het al best wel in de buurt komt van glossy. Nog fijner en je zit gewoon tegen een spiegel aan te kijken.
Tachyon schreef op zondag 06 april 2014 @ 22:26:
...meer realistische meetmethoden zoals de ANSI checkerboardtest nog veel lager...
Dat valt echt heel erg mee: de U2412M die ik had getest haalde met ANSI checkerboard 863:1 bij 50% helderheid en 826:1 bij 100% helderheid en m'n eigen U2711 haalt op elke helderheid ongeveer 954:1 met ANSI checkerboard.

Op de U2412M was het nog wel merkbaar lager dan het sequentieel contrast (helderheid volledig wit scherm gedeeld door helderheid volledig zwart scherm in midden gemeten), bij m'n U2711 was het verschil verwaarloosbaar (987:1 vs. 954:1 gemiddeld).

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 01:34

Tachyon

pop the glock

Kid Jansen schreef op maandag 07 april 2014 @ 00:08:

Dat valt echt heel erg mee: de U2412M die ik had getest haalde met ANSI checkerboard 863:1 bij 50% helderheid en 826:1 bij 100% helderheid en m'n eigen U2711 haalt op elke helderheid ongeveer 954:1 met ANSI checkerboard.

Op de U2412M was het nog wel merkbaar lager dan het sequentieel contrast (helderheid volledig wit scherm gedeeld door helderheid volledig zwart scherm in midden gemeten), bij m'n U2711 was het verschil verwaarloosbaar (987:1 vs. 954:1 gemiddeld).
bij HardwareInfo komen ze bij de ANSI checkerboardtest op een contrastratio uit van 384:1.
Hoe valt dit te verklaren?

Een gewone consument raakt al in de war van het verschil tussen statische en dynamische contrastratio's. Ben je die drempel over dan blijkt er een verschil te zijn tussen de ene manier van contrast meten en de andere (contrast maximaal, transverse, checkerboard), maar dan ben je er nog niet want dan is er ook nog een verschil in meten tussen de verschillende checkerboards contrast metingen? 8)7

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

De MicroVision SS220 die zij gebruiken zit volgens mij niet helemaal strak tegen het scherm aan, maar vlak voor het scherm, dus zou kunnen dat er bij de zwartmeting wat lichtlekkage is van de witte vlakken. De kans daarop wordt nog groter doordat zij 5x5 schaakbordpatroon gebruiken (met midden wit), waardoor de vlakken kleiner zijn. Verder is de verhouding zwart:wit dus ook niet gelijk, maar 12:13.

De metingen van mij zijn de standaard 4x4 ANSI checkerboard contrast metingen, gemeten met een X-Rite i1Display Pro. In z'n klasse één van de nauwkeurigste colorimeters, vooral met het meten van helderheid.

[Voor 11% gewijzigd door Kid Jansen op 07-04-2014 21:18]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 02:15

MrDrako

nep ict'er

PostHEX schreef op maandag 31 maart 2014 @ 18:25:
/knip/

Edit:
Had net 4launch gebeld, en zij bieden die garantie ook, maar loopt dan natuurlijk via 4launch en niet Dell.
gaat dat dan om de:
3 jaar Next Business Day Exchange Service
Belangrijkste kenmerken

3 jaar technische en servicesupport en garantie van Dell
Een vervangend apparaat wordt de volgende werkdag geleverd (indien nodig)

Die garantie heb je dan ook alleen via 4launch??

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat de meneer hierboven zegt.

Hier verder: [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20

• Ultraman
  • Laatst online: 29-05 09:48

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:w

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee