Met het voorbehoud dat eventueel verlies (door slechte leidingen, kabels, etc) weer voor je eigen rekening ishoutig schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:35:
Power factor in dit geval is dat de energieleverancier moet leveren (lees de centrale). Jij verbruikt dit maar omdat jij scheve belasting hebt meten de meters de lage waarde. Jij betaald dus de lage waarde. Energieleveranciers krijgen dus niet betaald. Ze compenseren dit door meer geld per kWh te vragen. Led lampen van de gamma zijn hier berucht om in de installatiewereld en mogen niet op grote schaal gebruikt worden.
Hoop dat duidelijk is zo snel tikken op mobiel.
Na alles gelezen wil ik ook besparen.
Mux zijn BBG gevolgd:
De HDD heb ik al en zitten in oude server.
Als ik alles doorreken qua vermogen heb ik de voeding alleen nodig voor het opstarten. Daarna wordt hij maar voor 50 watt belast (ongeveer) kan dit ook anders?
Mux zijn BBG gevolgd:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 38,45 | € 38,45 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 56,90 | € 56,90 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital Green WDBAAY0020HNC, 2TB | € 91,40 | € 91,40 |
1 | Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 | € 47,84 | € 47,84 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 61,99 | € 61,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 296,58 |
De HDD heb ik al en zitten in oude server.
Als ik alles doorreken qua vermogen heb ik de voeding alleen nodig voor het opstarten. Daarna wordt hij maar voor 50 watt belast (ongeveer) kan dit ook anders?
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Hoe reken je dat uit? 50 Watt is veel te hoog.
Als je die je niet-OS HD's in spindown laat vallen kom je echt wel uit rond de 20 Watt.
Het heeft trouwens eventueel wel zin om (vooral) die 502LJ's maar ook die 103UJ te verkopen en te vervangen door een zuiniger 2TB. Vaak kan je HD's best voor een goede prijs verkopen, en minder HD's is minder stroomverbruik.
Als je die je niet-OS HD's in spindown laat vallen kom je echt wel uit rond de 20 Watt.
Het heeft trouwens eventueel wel zin om (vooral) die 502LJ's maar ook die 103UJ te verkopen en te vervangen door een zuiniger 2TB. Vaak kan je HD's best voor een goede prijs verkopen, en minder HD's is minder stroomverbruik.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Hmm, ik snap er niets van. Heb de HD2500 weer op max 1,05GHz gezet maar de processor komt niet boven de 1865MHz uit:Tomba schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 07:59:
[...]
Opvallend daarbij is, dat de cores niet boven de 1860MHz komt volgens zowel OCCT als CPUz. Het lijkt er dus op dat 1 van mijn BIOS tweaks ervoor zorgt dat de machine nooit naar zijn volledige 2,6GHz stijgt. (ik vermoed dat dit komt omdat ik de HD2500 beperkt heb op een max snelheid van 400MHz)
[...]

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
[update]
Zelfs met BIOS Defaults komt hij niet boven de 1865MHz, lezen CPUz en OCCT het wellicht verkeerd uit!?
[Update2]
En.... ik ben erachter. Windows 2012 stond op Power Saver profile en die gaat niet over de 75% CPU heen....

[ Voor 21% gewijzigd door Tomba op 09-04-2013 19:10 ]
Basis 14wattpsy schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:29:
Hoe reken je dat uit? 50 Watt is veel te hoog.
WD 6 watt
Samsungs op 8 watt genomen 24 watt
Nog ventilators: 4 watt
Server is download/streaming. Alle schijven kunnen gelijk draaien.
Btw had ergens gelezen dat de Samsung op 26 watt met opstarten trekt. Klopt dat? Want bij opstarten trekt hij dan 100 watt.
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Zoals Psy al zegt, zeker je 1TB kan je nu nog goed verkopen, ik was ze afgelopen zondag in 50min kwijt met daarna nog minimaal 8 gegadigden. Ik heb er nu 1 4TB voor terug, de nieuwe Seagate. Kan verder nog geen tests doen qua verbruik daar mijn systeem te 'wispelteurig' is met een Cresta meter. Hij schommelde tussen de 75-80 watt met :
Intel i5 750
MSI P55-GD65
Intel 320 120GB SSD
Samsung 1TB HD103UJ
Samsung 1,5TB HD154UI
Asus HD5850
Alle disk in idle, niet spindown. Ik verwacht terug te komen naar ~60watt. Als ik de HD5850 zou vervangen voor een HD5450/6450 gaat er nog eens 10-12watt vanaf. Maar dan kan ik zeker geen game meer spelen. Dit word/is mijn enige PC. Volgend jaar als ik op mezelf zit, verhuist de 4TB naar een aparte server.
Intel i5 750
MSI P55-GD65
Intel 320 120GB SSD
Samsung 1TB HD103UJ
Samsung 1,5TB HD154UI
Asus HD5850
Alle disk in idle, niet spindown. Ik verwacht terug te komen naar ~60watt. Als ik de HD5850 zou vervangen voor een HD5450/6450 gaat er nog eens 10-12watt vanaf. Maar dan kan ik zeker geen game meer spelen. Dit word/is mijn enige PC. Volgend jaar als ik op mezelf zit, verhuist de 4TB naar een aparte server.
Uitschakelen van de GPU vraag
Vandaag mijn nieuwe DH77DF binnen, en gelijk getest: 'interne GPU altijd uit' in de bios.
Nou, das niet fijn.. Niet meer opstarten he? Piepjes tijdens POST dat er géén video uitput is, en inderdaad: geen scherm.. reboot: piep piep piep. nothing. nog eens reboot: nothing
bios resetten? Ja, nee, zo simpel gaat dat niet. oh. damn,.
zoek speur: PCIe kaartje gevonden, erin geknalt, beeld! : Post was dus danig vaak gestrand, dat bordje de keuze geeft: naar bios gaan of negeren.. dus. GPU uitschakelen: Niet doehoen!
Inmiddels is het verbruik van de 'meterkast' (incluus 18 watt voor switch, printer (standby) en ADSL modem gezakt van 100 naar +/- 40 watt. Nog zonder picoPSU , zonder verdere bios tweaks en met 80+ 520 Watt Cool Master voeding.
Test geslaagd, uitkomt niet echt grappig.mrc4nl schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 00:57:
[...]
mmm das wel een goede niet bij nagedacht, mischien kan je de gpu ook met de driver uitschakelen ipv bios eigenlijk moet ik zelf ook wat meer van dat soort testjes doen, want ik weet eigenlijk vrij weinig. enkel de theorie.
Vandaag mijn nieuwe DH77DF binnen, en gelijk getest: 'interne GPU altijd uit' in de bios.
Nou, das niet fijn.. Niet meer opstarten he? Piepjes tijdens POST dat er géén video uitput is, en inderdaad: geen scherm.. reboot: piep piep piep. nothing. nog eens reboot: nothing
zoek speur: PCIe kaartje gevonden, erin geknalt, beeld! : Post was dus danig vaak gestrand, dat bordje de keuze geeft: naar bios gaan of negeren.. dus. GPU uitschakelen: Niet doehoen!
Inmiddels is het verbruik van de 'meterkast' (incluus 18 watt voor switch, printer (standby) en ADSL modem gezakt van 100 naar +/- 40 watt. Nog zonder picoPSU , zonder verdere bios tweaks en met 80+ 520 Watt Cool Master voeding.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
whoepsJayPe schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 23:49:
Uitschakelen van de GPU vraag
[...]
Test geslaagd, uitkomt niet echt grappig.

Veel moderne processors hebben een gpu ingebouwd. Als er geen beeldscherm op de server is aangesloten (headless in vaktermen), heeft het aan laten staan van de GPU geen nut.De hardware versnelling word immers ook niet gebruikt.Het uitzetten van de GPU kan je beter niet in het bios doen, tenzij je zeker bent dat je alles goed heb ingesteld, en het zo wil laten, want zonder beeld kan je ook niet zomaar instellingen terugzetten in het bios.MSI heeft wel een uefi app ("clickbios II) voor windows, die met de muis bedienen, op dezelfde manier als in de uefi omgeving zolang windows nog draait (via een externe verbinding)
Het is verstandiger om het beeldscherm via HetOS uit te schakelen. Dat scheelt gedoe.Bij windows kan je dat vinden onder aparaatbeheer:
ora et labora
In windows disablen komt (dacht ik) eerder neer op de driver niet laden, wat netto weinig effect heeft lijkt me. Het lijkt me immers sterk dat alle hardware sinds 199x al via een commando in slaap kan worden gezet.
Ik zou het nog wat grondiger testen dan dit door de onboard uit te schakelen terwijl je op de externe werkt. Halt-on-post-errors af te knallen en vervolgens de externe eruit te trekken. Mensen uit het compaq tijdperk zullen dit wel herkennen, wat waren die krengen verbose ingesteld.
Ik zou het nog wat grondiger testen dan dit door de onboard uit te schakelen terwijl je op de externe werkt. Halt-on-post-errors af te knallen en vervolgens de externe eruit te trekken. Mensen uit het compaq tijdperk zullen dit wel herkennen, wat waren die krengen verbose ingesteld.
[ Voor 84% gewijzigd door analog_ op 10-04-2013 01:25 ]
De Hitachi 5K4000 wordt steeds slechte verkrijgbaar (momenteel nog maar 2 shops in NL), verbruikt de pricewatch: Seagate Barracuda HDD.15, 4TB veel meer?mrc4nl schreef op maandag 04 maart 2013 @ 21:25:
[...]
Hitachi 5K4000 [afbeelding] De Hitachi 5K4000 biedt je veruit het laagste verbruik per TB voor harde schijven, vooral omdat het een hele grote schijf is maar hij hetzelfde verbruikt als menig kleiner schijf. Ook is de prijs per gigabyte erg gunstig. Helaas zijn deze schijven niet altijd even goed verkrijgbaar Hitachi 5K4000
[/td][/tr][/table]
[..]
FireDrunk heeft die recentelijk aangeschaft en had hier wat cijfers over gepost hier of in een ander gerelateerd topique.
Heb je toevallig een link? Krijg m in ieder geval zo snel niet gevonden.HyperBart schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:10:
FireDrunk heeft die recentelijk aangeschaft en had hier wat cijfers over gepost hier of in een ander gerelateerd topique.
Uit de Seagate specsheet:
Uit de Hitachi specsheet:Power Management
Operating Mode, Typical W 7.5W
Idling, Average 5.0W
Standby Mode 0.75W
Sleep Mode 0.75W
Dan zou de Seagate ongeveer even zuinig zijn in Idle toch?Startup (A, max.) 1.2 (+5V) & 1.5 (+12V)
Idle (W, avg.) 4.9
Volgens mij is het nutteloos om de intel igp te willen uitschakelen. In idle doet deze minder dan 1W.
Mux heeft ooit eens mooie afbeeldingen hiervan gemaakt (obv Fluffy2), ik kon alleen de 'load' afbeelding terugvinden, maar er is ook een idle meting.
load: http://tweakers.net/ext/f/cxKpYkiJLkUhUPnHXmpWEOOs/full.png
[edit]
gevonden:
idle:
Mux heeft ooit eens mooie afbeeldingen hiervan gemaakt (obv Fluffy2), ik kon alleen de 'load' afbeelding terugvinden, maar er is ook een idle meting.
load: http://tweakers.net/ext/f/cxKpYkiJLkUhUPnHXmpWEOOs/full.png
[edit]
gevonden:
idle:

[ Voor 11% gewijzigd door Rayures op 10-04-2013 10:33 ]
Heb inmiddels ook een intel DH61AG met celeron 1610 erop en een crucial m4 disk erop
Leuke is:
Met een dell 90 watt voeding kom ik op idle (Linux server) rond de 17 watt
pak ik een 60 watt voeding zit ik nog maar rond de 6 watt.
Lijkt me stug dat dat helemaal klopt, ik heb dan ook maar een elcheapo watt meter ertussen, maar goed, ik kan dus beter mijn dell 60 watt voeding pakken dan mijn 90 watt voeding
Er komt alleen nog een 3,5 inch disk bij dus dat zou moeten kunnen op 60 watt
Leuke is:
Lijkt me stug dat dat helemaal klopt, ik heb dan ook maar een elcheapo watt meter ertussen, maar goed, ik kan dus beter mijn dell 60 watt voeding pakken dan mijn 90 watt voeding
Toshiba DT01ACA300 3TB gaat de twee schijfjes van 1TB vervangen. Als ik ze los verkoop hoef ik maar een beetje bij te leggen. Ik naam aan dat de Toshiba minder stroom zal verbruiken dan de twee schijfjes van 1TB (WD Green en een Hitachi Deskstar). Ben eens benieuwd wanneer de kast binnenkomt; de 2 a 3 dragen levertijd die Afuture aanhoudt blijkt al niet te kloppen.
FireDrunk in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"Tomba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:22:
[...]
Heb je toevallig een link? Krijg m in ieder geval zo snel niet gevonden.
Uit de Seagate specsheet:
[...]
Uit de Hitachi specsheet:
[...]
Dan zou de Seagate ongeveer even zuinig zijn in Idle toch?
Ben fout, was het totaalverbruik, nu ja, je kunt eens polsen bij hem, hij weet wel redelijk goed wat zijn verbruik is van de componenten...
Mijn setup:
i5-3550, DQ77MK, 16GB geheugen = 19W
M1015: 5-7W
4 Seagates (7200RPM HDD.15) ?
Totaal doet 43-45W idle. Dus ~18W van de schijven gok ik zo. Dat is 4.5-5.0W per stuk, sheet klopt dus wel.
i5-3550, DQ77MK, 16GB geheugen = 19W
M1015: 5-7W
4 Seagates (7200RPM HDD.15) ?
Totaal doet 43-45W idle. Dus ~18W van de schijven gok ik zo. Dat is 4.5-5.0W per stuk, sheet klopt dus wel.
Even niets...
Zie hier, het effect van een crappy energiemeter. Die 6W-meting is gewoon fout, en je kunt hieruit niet afleiden of dat zuiniger of minder zuinig is dan met de 90W-voeding. Sterker nog, de meting met die 90W voeding is waarschijnlijk ook onbetrouwbaar. Het feit dat je 90W voeding een 'realistischer' resultaat geeft zal er vooral mee te maken dat daarin goede power factor correction zit, en dat dus waarschijnlijk een kwalitatief betere voeding is.Zjemm schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:53:
Heb inmiddels ook een intel DH61AG met celeron 1610 erop en een crucial m4 disk erop
Leuke is:
Lijkt me stug dat dat helemaal klopt, ik heb dan ook maar een elcheapo watt meter ertussen, maar goed, ik kan dus beter mijn dell 60 watt voeding pakken dan mijn 90 watt voeding![]()
Dit is waarom ik voor de mensen die het geld eraan uit willen geven ook altijd een true rms meter aanraad. Daar krijg je dit soort wild onbetrouwbare metingen niet.
@hierboven: Er zit ook nog wat verschil tussen DC en AC hè. Lijkt bijna alsof de datasheet een te hoog verbruik quote.
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 10-04-2013 11:49 ]
Ha Tweakers, lang geleden heb ik ooit een computer zelf in elkaar gezet en ik wil nu zelf een zuinig server in elkaar gaan zetten. Omdat het 10 jaar geleden is dat ik een computer van binnen heb gezien kan ik hier wel wat hulp bij gebruiken.
Gewenste Server:
- extreem stil (hoe stiller hoe beter, want mijn vriendin wil hem niet horen
en hij staat in de woonkamer)
- draait 24/7 dus zo zuinig mogelijk
- NAS (films incl. ondertiteling kunnen downloaden/ afspelen etc.)
- Minecraft server (gemiddeld 5 personen online)
- 'mooie behuizing'
wederom de vriendin die wil dat hij er enigszins stijlvol uitziet.
- gaat draaien op windows 8
Verder: "eenvoudig" in elkaar te zetten (oftewel ik heb wel wat kennis maar hoe meer 'plug en play' en hoe betere documentatie bijgeleverd is, hoe beter).
Ik heb al kort contact gehad met Mux (dank!) en kreeg als tips dat het systeem uit de BBG vrij gemakkelijk in elkaar te zetten is met als puntjes:
- kabeltje voor power-button en power-LED is net iets te kort om de DH61AG goed aan te sluiten (kroonsteentje)
- stock koeler zit beetje in de weg met harde schijf (op te lossen met stanly mesje of lagere koeler zoals Scythe Kozuti)
- de hadd bracker is niet nodig als er 0 of 1 HDD inhangt
- Minecraft server zonder al te zware mods zou prima moeten kunnen
Ik wil gaan bestellen:
Oftewel, ik bestel het BBG systeem zonder de bracket (er zit maar 1 HDD en 1 SSD in) en met de standaard koeler.
Mijn vragen zijn:
- Zijn er nog andere (wellicht wat stijlvollere kasten) die jullie zouden aanraden?
- Zijn er mogelijkheden om dit systeem nog stiller te maken, of is deze specificatie stil genoeg volgens jullie?
- Zijn er nog andere (mobo?) tweaks/ instellingen (naast de standaard windows instellingen) die ik moet doen of is hij 'out of the box' zuinig genoeg.
- Als ik bovenstaande bestel, heb ik dan alles (minus het kroonsteentje) in huis om het systeem in elkaar te zetten of mis ik nog iets? Besturingssysteem installeer ik via USB (apart toetsenbord + scherm heb ik in huis).
Ik besef me dat mijn post behoorlijk 'noob' overkomt, maar ik ben in ieder geval bereid om iets nieuws te leren en vind het geen probleem om een aantal zaken rustig uit te zoeken.
Bedankt voor de tips!
Gewenste Server:
- extreem stil (hoe stiller hoe beter, want mijn vriendin wil hem niet horen
- 'mooie behuizing'
Verder: "eenvoudig" in elkaar te zetten (oftewel ik heb wel wat kennis maar hoe meer 'plug en play' en hoe betere documentatie bijgeleverd is, hoe beter).
Ik heb al kort contact gehad met Mux (dank!) en kreeg als tips dat het systeem uit de BBG vrij gemakkelijk in elkaar te zetten is met als puntjes:
- kabeltje voor power-button en power-LED is net iets te kort om de DH61AG goed aan te sluiten (kroonsteentje)
- stock koeler zit beetje in de weg met harde schijf (op te lossen met stanly mesje of lagere koeler zoals Scythe Kozuti)
Ik wil gaan bestellen:
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Intel Desktop Board DH61AG | € 88,64 | € 88,64 |
1 | Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB | € 61,90 | € 61,90 |
1 | Mini-box M350 | € 43,50 | € 43,50 |
1 | Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 | € 39,40 | € 39,40 |
1 | Seasonic Power Adapter 90Watt (19V) | € 30,19 | € 30,19 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB | € 61,95 | € 61,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 362,53 |
Oftewel, ik bestel het BBG systeem zonder de bracket (er zit maar 1 HDD en 1 SSD in) en met de standaard koeler.
Mijn vragen zijn:
- Zijn er nog andere (wellicht wat stijlvollere kasten) die jullie zouden aanraden?
- Zijn er mogelijkheden om dit systeem nog stiller te maken, of is deze specificatie stil genoeg volgens jullie?
- Zijn er nog andere (mobo?) tweaks/ instellingen (naast de standaard windows instellingen) die ik moet doen of is hij 'out of the box' zuinig genoeg.
- Als ik bovenstaande bestel, heb ik dan alles (minus het kroonsteentje) in huis om het systeem in elkaar te zetten of mis ik nog iets? Besturingssysteem installeer ik via USB (apart toetsenbord + scherm heb ik in huis).
Ik besef me dat mijn post behoorlijk 'noob' overkomt, maar ik ben in ieder geval bereid om iets nieuws te leren en vind het geen probleem om een aantal zaken rustig uit te zoeken.
Bedankt voor de tips!
Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread
mux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:48:
[...]
Dit is waarom ik voor de mensen die het geld eraan uit willen geven ook altijd een true rms meter aanraad. Daar krijg je dit soort wild onbetrouwbare metingen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rayures op 10-04-2013 11:55 ]
Ik (persoonlijk dus) vind die MiniBox behuizingen maar lelijk. Als je toch voor 2,5 inch opslagmedia gaat, kan je ook eens kijken naar:Ervig schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:54:
Ha Tweakers, lang geleden heb ik ooit een computer zelf in elkaar gezet en ik wil nu zelf een zuinig server in elkaar gaan zetten. Omdat het 10 jaar geleden is dat ik een computer van binnen heb gezien kan ik hier wel wat hulp bij gebruiken.
Gewenste Server:
- extreem stil (hoe stiller hoe beter, want mijn vriendin wil hem niet horenen hij staat in de woonkamer)
- 'mooie behuizing'wederom de vriendin die wil dat hij er enigszins stijlvol uitziet.
Ik wil gaan bestellen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 36,95 € 36,95 1 Intel Desktop Board DH61AG € 88,64 € 88,64 1 Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB € 61,90 € 61,90 1 Mini-box M350 € 43,50 € 43,50 1 Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 € 39,40 € 39,40 1 Seasonic Power Adapter 90Watt (19V) € 30,19 € 30,19 1 Crucial m4 CT064M4SSD3 64GB € 61,95 € 61,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 362,53
Mijn vragen zijn:
Ik besef me dat mijn post behoorlijk 'noob' overkomt, maar ik ben in ieder geval bereid om iets nieuws te leren en vind het geen probleem om een aantal zaken rustig uit te zoeken.![]()
Bedankt voor de tips!
pricewatch: Lian Li PC-Q05
Nadeel is wel dat je veroordeeld bent tot THIN (!) mini ITX, en die zijn relatief schaars, Intel heeft er eentje:
pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB
Gigabyte ook:
nieuws: Gigabyte introduceert moederborden met thin-mini-itx-formfactor
Maar die van GB zijn nog niet leverbaar, Intel wel. Je moet dan wel voor een koeler kiezen die in de case past:
pricewatch: Intel HTS1155LP
Voor de rest kan je er andere commodity hardware insteken: SODIMM's en een G2020 of G1610
DH61AG is ook thin mITX. En inderdaad, de enige koeler die in die kast past is de HTS1155, je hebt geen keuze 
Interessant leesvoer adhv de discussie laatst over het verbruik van RAM en de rol van het OS hierin: http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTM0NzU
Interessant leesvoer adhv de discussie laatst over het verbruik van RAM en de rol van het OS hierin: http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTM0NzU
[ Voor 43% gewijzigd door mux op 10-04-2013 12:47 ]
Oh, dat had ik nog niet door.
Heb er nog twee gevonden van Gigabyte:
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4245#sp
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4115#sp
Beetje duurder dus:
Heb er nog twee gevonden van Gigabyte:
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4245#sp
http://b2b.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4115#sp
Beetje duurder dus:
1 | Intel Desktop Board DH61AG | € 91,70 | € 91,70 |
1 | Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB | € 61,87 | € 61,87 |
1 | Lian Li PC-Q05 | € 53,- | € 53,- |
1 | Intel HTS1155LP | € 21,54 | € 21,54 |
1 | Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 | € 48,30 | € 48,30 |
1 | Seasonic Power Adapter 120Watt (19V) | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB | € 64,90 | € 64,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 379,76 |
[ Voor 87% gewijzigd door HyperBart op 10-04-2013 12:54 ]
Toevallig was ik dus ook aan het twijfelen aan mijn cost control ( http://s4f6c93db55d51.img...27136e95/s/m/sm033617.jpg )mux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:48:
en hoppa naar Conrad.nl voor zo'n ultra betrouwbare (fake-)true-rms *http://ssj3gohan.tweakblo...-systeem-het-bewijs!.html meter van Voltcraft. iets met een paar duizend in het typenummer.. CHIPS! Ze hebben er verschillenden.
Welke raad je aan? Ik wil dus vooral gewoon een verbruiksmeter om mijn zuinige server goed aan de AC zijde te meten ( en andere dingen in huis natuurlijk ), maar opties zoals SD-kaart loggen enzo: mwah,, geen behoefte aan per-cé.
VOLTCRAFT Energy Check 3000
VOLTCRAFT Energy Monitor 3000
VOLTCRAFT Energy Logger 3500 ( mux z'n apparaat: waar te koop? )
VOLTCRAFT Energy Logger 4000
is de goeikoopste ook gelijk al de goeiste?
of is elke Voltcraft wel okay ( want allemaal zelfde meet principe ) maar is de een wat slimmer dan de ander ( qua loggen, uitlezen, opslaan en weet ik wat nog meer )
[ Voor 6% gewijzigd door JayPe op 10-04-2013 12:57 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Check 3000 als je op je geld zit, Energy Logger 4000 als het wat mag kosten want die was nog net een stuk accurater dan een Check 3000 dacht ik.
Is vervangen door de 4000JayPe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:56:
VOLTCRAFT Energy Check 3000
VOLTCRAFT Energy Monitor 3000
VOLTCRAFT Energy Logger 3500 ( mux z'n apparaat: waar te koop? )
VOLTCRAFT Energy Logger 4000
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij Conrad heb ik mijn Energy Logger 4000 een paar jaar geleden besteld. Uitgeleend aan mijn pa en daar ging het ding stuk 
RMA via Conrad en ik kreeg zonder zeuren direct een nieuwe! Wederom met 2 jaar garantie.
CONRAD is dus een AANRADER!
RMA via Conrad en ik kreeg zonder zeuren direct een nieuwe! Wederom met 2 jaar garantie.
CONRAD is dus een AANRADER!
Mux en HyperBart bedankt! De Lian Li case ziet er mooit uit, ik ben benieuwd of ik het er allemaal in ga krijgen, haha. Ik denk dat dit hieronder hem dan gaat worden.
Vanavond maar eens rustig alles bestellen. Andere tips zijn altijd nog welkom.
HyperBart schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:51:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 38,45 € 38,45 1 Intel Desktop Board DH61AG € 91,70 € 91,70 1 Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB € 61,87 € 61,87 1 Lian Li PC-Q05 € 53,- € 53,- 1 Intel HTS1155LP € 21,54 € 21,54 1 Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 € 48,30 € 48,30 1 Seasonic Power Adapter 120Watt (19V) € 0,- € 0,- 1 Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB € 64,90 € 64,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 379,76
Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread
Op onderstaande development setup komen de volgende os'en:
- Windows Server 2012 [(ASP).NET hosting]
- Oracle VM
- Linux CENTOS PLESK (LAMP) installatie
Ik heb de volgende vragen:
- Wat zijn de voor/nadelen van Windows Server 2012 als "Hypervisor" en de rest als VM tegenover ESXi als "Hypervisor" voor energiegebruik en performance?
- Oracle VM
- Wat zijn de voor/nadelen van Windows Server 2012 als "Hypervisor" en de rest als VM tegenover ESXi als "Hypervisor" voor energiegebruik en performance?
1 | Intel Core i5 3470 Boxed | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Intel Desktop Board DQ77MK | € 124,40 | € 124,40 |
2 | Western Digital Red WD20EFRX, 2TB | € 95,90 | € 191,80 |
1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 93,49 | € 93,49 |
1 | Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1600C11 | € 219,- | € 219,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 61,- | € 61,- |
1 | Intel 320 80GB | € 138,60 | € 138,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 997,19 |
[ Voor 6% gewijzigd door vinnux op 10-04-2013 13:56 ]
In 2011 is de Energy Logger 4000 een paar keer fors in de aanbieding geweest.
Dav1d in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
uniquorn in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
Ik heb er toen gelijk twee besteld.
De normale prijs van nu 55 euri vind ik eerlijk gezegd wel en beetje hoog. Voor je dat hebt terugverdiend aan besparing.
Is het ding sindsdien nog vaker in de aanbieding geweest? Erg jammer als Conrad dat niet meer doet.
Ik zou het trouwens wel handig vinden als dit topic zou beginnen met het zinnetje:
"Dit is het vervolg van het Nieuwe Zuinige Server (discussie) topic." of zoiets.
Handig als je daar nog even wat in wilt terugzoeken. Is het makkelijker te vinden.
Dav1d in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
uniquorn in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
Ik heb er toen gelijk twee besteld.
De normale prijs van nu 55 euri vind ik eerlijk gezegd wel en beetje hoog. Voor je dat hebt terugverdiend aan besparing.
Is het ding sindsdien nog vaker in de aanbieding geweest? Erg jammer als Conrad dat niet meer doet.
Ik zou het trouwens wel handig vinden als dit topic zou beginnen met het zinnetje:
"Dit is het vervolg van het Nieuwe Zuinige Server (discussie) topic." of zoiets.
Handig als je daar nog even wat in wilt terugzoeken. Is het makkelijker te vinden.
De energy check is geen true rms, althans, hij schijnt dus wel TRMS te doen maar doet dit op een zodanig lage frequentie dat je nog steeds geen goede metingen krijgt bij voedingen zonder PFC. Ik heb er dezelfde 'rare' afwijkende metingen mee gekregen als andere cheapo meters. Let wel, dit was in 2007-2008, het kan best zijn dat de nieuwere versies een andere chip hebben gekregen.
De Logger (ongeacht welk cijfertje erachter zit) is de enige meter waarvan ik persoonlijk zeker weet dat hij TRMS is en dan ook accuraat meet.
Als dit het enige is waar je een energiemeter voor aanschaft kun je ook een dichtbij wonende medetweaker lief aankijken.
De Logger (ongeacht welk cijfertje erachter zit) is de enige meter waarvan ik persoonlijk zeker weet dat hij TRMS is en dan ook accuraat meet.
Als dit het enige is waar je een energiemeter voor aanschaft kun je ook een dichtbij wonende medetweaker lief aankijken.
Kan alleen maar zeggen dat Windows Server 2008 R2 op een perfecte manier omgaat met energieverbruik/performance. Klokt netjes terug als de Hyper-V machines niks staan te doen, en gaat voluit als dit nodig is (inclusief turbo modus bij een >i5)vinnux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:54:
Op onderstaande development setup komen de volgende os'en:
- Oracle VM
Windows 2012 heb ik nog niet geprobeerd als host (wel draait er 1 als hyper-v) omdat ik er het nut niet van in zie in een thuis-situatie.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
mux: dat klopt helemaal. ik heb deze geleend van een collega. want om nou een meter te kopen voor eenmalig gebruik vind ik een beetje te.
maar kort gezegt zou de 90 watt voeding efficienter kunnen zijn dat de 60 watt, alletwee van dell.
wat is volgens jou te verwachten als ik zonder aanpassingen in het bios deze setup draai?
dus intel dh61hg, intel 1610, crucial m4 64 gb msata, samsung green 5400 1Tb disk
ik verwacht zo rond de 20 watt. of is dat echt totaal afhankelijk van de voeding?
maar kort gezegt zou de 90 watt voeding efficienter kunnen zijn dat de 60 watt, alletwee van dell.
wat is volgens jou te verwachten als ik zonder aanpassingen in het bios deze setup draai?
dus intel dh61hg, intel 1610, crucial m4 64 gb msata, samsung green 5400 1Tb disk
ik verwacht zo rond de 20 watt. of is dat echt totaal afhankelijk van de voeding?
Even een klein inimini-snel vraagje:
http://www.logicsupply.nl.../power-kits/pk-12v80w-eu/
80watt voor een Intel G1610 + DH77DF + WD Green 2TB ( EARS ) is toch wel genoeg he?
(ik twijfel : 60 watt is waarschijnlijk erg erg krap, maar 90 watt is overkill niet?)
80watt voor een Intel G1610 + DH77DF + WD Green 2TB ( EARS ) is toch wel genoeg he?
(ik twijfel : 60 watt is waarschijnlijk erg erg krap, maar 90 watt is overkill niet?)
Je voeding speelt een relatief grote rol hierin.Zjemm schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:07:
Stel jou setup neemt 15W DC dan betekent dit:
- bij een voeding met 60% efficientie 25W AC
- bij een voeding met 85% efficientie 18W AC.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
60W is krap maar werkt wel.JayPe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 16:46:
Even een klein inimini-snel vraagje:
ikzef heb een 55W 12v adapter op mijn server, welke alles load 65W AC trekt. Werkt prima.
gpu+cpu+hdd load zal je rond de 60-65W AC doen (dat is dus alles max).
cpu load zal je rond de 50-55 AC zitten.
normaal gebruik zal je eigenlijk niet boven de 50W AC uitkomen.
enne, http://www.informatique.n...copsu-80-60w-adapter.html is goedkoper
[ Voor 9% gewijzigd door Rayures op 10-04-2013 17:04 . Reden: DC en AC waardes door elkaar gehaald. ]
Kom er net achter dat de P4 kabel/aansluiting niet bij alle picoPSU wordt geleverd. alleen de 90W versie?
Van de Monitor 3000 weet je het niet? Op http://nl.hardware.info/r...iemeters-geteste-meters-3 vinden ze de Logger minder nauwkeurig dan de Monitor.mux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:37:
Mijn PicoPSU 80Watt is binnen en ik moet zeggen ik ben meer dan tevreden 
Het begon al met de 60Watt adapter:

Een Seasonic Efficiency level V

Ook de PicoPSU zelf ziet er erg schattig uit

Echter toen kwam ik idd hier achter:

bootte mijn machine gewoon toch
Heb wel even bij Logicsupply een vraag uitgezet of ze wellicht de 4-Pin P4 Mini Power Cable for PicoPSU-80 voor me kunnen regelen, anders moet ik e.e.a. toch even solderen denk ik
Maar goed, het verbruik dus:
Adapter aangesloten op meter maar niet op PicoPSU verbruikt minder dan 1 Watt:

Adapter wel aangesloten op PicoPSU: 1 Watt (vs 3 Watt met mijn vorige voeding)

Bij het aanzetten gaat het verbruik kortstondig naar 26 Watt (vs 43 Watt met mijn vorige voeding)

Tijdens het booten is het verbruik 21 Watt:

Als de harddisk en SSD klaar zijn en de machine idle is zakt het verbruik naar 13 Watt (vs 29 Watt met mijn vorige voeding):
En na lange tijd idle zakt deze uiteindelijk naar 12 Watt: (vs 25 Watt met mijn vorige voeding)

Bij Full load schommelt het verbruik tussen 27 en 29 Watt (OCCT 100% CPU belasting) (vs 39 Watt met mijn vorige voeding)

Ik ben dus meer dan tevreden met het uiteindelijke resultaat

Een Seasonic Efficiency level V

Ook de PicoPSU zelf ziet er erg schattig uit

Dus met wat kunst- en vliegwerk (lees een oude voeding ontdaan van zijn P4 stekker en deze in een Molex gefrummeld)JayPe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:05:
Kom er net achter dat de P4 kabel/aansluiting niet bij alle picoPSU wordt geleverd. alleen de 90W versie?

bootte mijn machine gewoon toch
Heb wel even bij Logicsupply een vraag uitgezet of ze wellicht de 4-Pin P4 Mini Power Cable for PicoPSU-80 voor me kunnen regelen, anders moet ik e.e.a. toch even solderen denk ik

Bij het aanzetten gaat het verbruik kortstondig naar 26 Watt (vs 43 Watt met mijn vorige voeding)

Als de harddisk en SSD klaar zijn en de machine idle is zakt het verbruik naar 13 Watt (vs 29 Watt met mijn vorige voeding):

En na lange tijd idle zakt deze uiteindelijk naar 12 Watt: (vs 25 Watt met mijn vorige voeding)

Bij Full load schommelt het verbruik tussen 27 en 29 Watt (OCCT 100% CPU belasting) (vs 39 Watt met mijn vorige voeding)

Nette waardes!Tomba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:45:
Mijn PicoPSU 80Watt is binnen en ik moet zeggen ik ben meer dan tevreden
[afbeelding]
Een Seasonic Efficiency level V![]()
[afbeelding]
Ook de PicoPSU zelf ziet er erg schattig uit![]()
[afbeelding]
[...]
Dus met wat kunst- en vliegwerk (lees een oude voeding ontdaan van zijn P4 stekker en deze in een Molex gefrummeld)
[afbeelding]
bootte mijn machine gewoon toch![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wil nog wel eens kijken wat er voor mij te winnen is in de BIOS aan instellingen op mijn MSI P55GD65. Ik ben van 140 watt terug naar 62 watt idle gegaan
- 2de VGA eruit, -16watt
- Waterkoeling eruit -10 watt
- 3 120mm fans eruit - 12 watt
- 2x 1TB en 1x 1,5 TB vervangen voor 1x 4 TB - 18watt
- De rest is OC van de i5 750 die nu weer stock zijn werk doet. ~ 20 watt
@mux: weet jij toevallig hoe betrouwbaar plugwise is met zijn energiemetingen?
@Tomba: wat voor mobo en cpu heb je die Seasonic + PicoPSU aangesloten?
Tomba in "Het grote zuinige server topic"onox schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:09:
Dit is de machine:onox schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:09:
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Intel Desktop Board DH61DLB3 | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Fujitsu MHY2250BH, 250GB SATA-150, 8MB, 5400rpm | € 0,- | € 0,- |
1 | Morex Venus 668 (Mini-ITX, 220W, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Mini-box picoPSU 80 | € 33,30 | € 33,30 |
1 | Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) | € 23,10 | € 23,10 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 97,90 | € 97,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 298,10 |
Tweaks in BIOS:
C6 ingeschakeld, alles op low power, geheugen undervolt naar 1,4V, GPU op max 400MHz. Alle overbodige hardware (USB, Sound, Serial, Parralel port) uit.
Tweaks in OS:
Powersaving, alles zsm down (scherm na 1 minuut, disks in 5 minuten)
Of dat natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 10-04-2013 19:15 ]
Wow dat is een flinke besparing! In alle scenarios 10W eraf
Ja zie:

De P4 bij de 90watt versie op de foto: Dicht bij de ingang dus.

Hierboven, achterkant (of andere kant) van de picoPSU: linksboven de 2 voor de P4 aansluiting

En de 80Watt versie: Wel de pinnetjes, géén P4 kabel erop gestoken...
Ik was er ook achter. Ik had bijna de 80watt besteld, maar ik denk dat ik mijn eigen losse combo ga bestellen.. Ik wil naast de picoPSU namelijk ook mijn Huawei ADSL modem gaan voeden met de 'seasonic' adapter: das dan efficienterder dan met z'n eigen adapter.. en t scheelt weer een vierkantblok in de stekkerdoos
---
dommertje.
courtesy from mini-box:

http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Mini-Power-Cable

De P4 bij de 90watt versie op de foto: Dicht bij de ingang dus.

Hierboven, achterkant (of andere kant) van de picoPSU: linksboven de 2 voor de P4 aansluiting

En de 80Watt versie: Wel de pinnetjes, géén P4 kabel erop gestoken...
Ik was er ook achter. Ik had bijna de 80watt besteld, maar ik denk dat ik mijn eigen losse combo ga bestellen.. Ik wil naast de picoPSU namelijk ook mijn Huawei ADSL modem gaan voeden met de 'seasonic' adapter: das dan efficienterder dan met z'n eigen adapter.. en t scheelt weer een vierkantblok in de stekkerdoos
---
dommertje.
courtesy from mini-box:

http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Mini-Power-Cable
[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 10-04-2013 20:35 ]
Die configuratie doet ongeveer 11W met scherm uit onder windows 8, 13.5W scherm aan. Met een seasonic-voeding. Ik heb deze config exact draaien bij mij thuis. Je zult dus *gemakkelijk* dik onder de 20W geraken, zelfs met de brakste adapter ooit.Zjemm schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:07:
mux: dat klopt helemaal. ik heb deze geleend van een collega. want om nou een meter te kopen voor eenmalig gebruik vind ik een beetje te.
Het is mogelijk dat de 90W voeding efficienter is, echter denk ik dat het uiteindelijk niet heel veel zal schelen.
Nee.... niet die review...onox schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:25:
[...]
Van de Monitor 3000 weet je het niet? Op http://nl.hardware.info/r...iemeters-geteste-meters-3 vinden ze de Logger minder nauwkeurig dan de Monitor.
Die review is van bedroevende kwaliteit. In die review (en in genoeg andere) wist de betreffende redacteur niet wat hij aan het doen was. Het is een van de enige reviews van energiemeters die je kunt vinden en daarom wordt hij vaak aangehaald, maar je kunt niks met de resultaten.
Vooral de Cresta RCE-1106 als aanbeveling is een drama. Dat is een non true-rms meter die blijkbaar toevallig in al hun tests prima waardes aangaf, maar vaak genoeg wild verkeerde metingen produceert bij lage belastingen zoals zuinige computers. Niet geschikt voor wat wij in dit topic doorgaans meten.
Even een vraagje tussendoor.
Als OS wil ik win 8 gaan gebruiken. Hiervoor wil ik met winUSB maker een bootable usb maken. Nu staat dit progje al ruim een kwartier op status: copying files. Is het normaal dat het zo lang duurt? Ik zie ook niets verschijnen in een status bar oid.
Als OS wil ik win 8 gaan gebruiken. Hiervoor wil ik met winUSB maker een bootable usb maken. Nu staat dit progje al ruim een kwartier op status: copying files. Is het normaal dat het zo lang duurt? Ik zie ook niets verschijnen in een status bar oid.
waarom? Ik heb windows 8 zelf een bootable usb setup stick laten maken.
of wil je w8 vanaf een stick draaien (dus installatie op de stick)?
Nee ik wil een bootable stick maken (installeren vanaf usb) aangezien mijn komende server geen dvd lezer zal hebben en dus installeren vanaf dvd niet gaat lukken.JayPe schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:03:
waarom? Ik heb windows 8 zelf een bootable usb setup stick laten maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Steefmeister op 10-04-2013 20:34 ]
probeer het anders eens met: http://images2.store.micr...Windows7-USB-DVD-tool.exe dat is een oficiele tool van microsoft die naast win7 ook win8 WS2012ED kan creerenSteefmeister schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:44:
Even een vraagje tussendoor.
ora et labora
Ik heb een w8 upgrade gekocht en bij de start van de installatie kan ik kiezen voor 'install by creating bootable media' waarbij ik dan een DVD of een USB-stick kan maken.. heb jij die optie niet?
--
ontopic: Ik heb er tabak van. Zit nu vast op 20 watt consumptie op AC. Eerst maar eens een picoPSU besteld (pico 80, adapter60 watt) en ik zal morgen even een adapter knutselen voor de P4 aansluiting. Daarna ga ik eerst eens een (fake)True-RMS verbruiksmeter zoeken, want zoals gezegd: ik vertrouw mijn mooie Cost-Control niet voor de volle 100%.
Verbruik op de stekkerdoos is nu circa 40 watt (laagste waarneming: 37 watt) op dus :
- modem 10 watt
- switch 4 watt
- printer 4 watt
- server - restant = 22 watt verstookt.
Omdat ik de bios nu al 4 keer heb moeten resetten wegens 'beep - beep - beep' bij opstarten ( foute instelling ) staat nu eerst maar eens even alles op defaults. RTFM voor ik verder ga, en met een betrouwbare meter kan ik dan tenminste ook zien watt (!) ik er mee opschiet.
--
ontopic: Ik heb er tabak van. Zit nu vast op 20 watt consumptie op AC. Eerst maar eens een picoPSU besteld (pico 80, adapter60 watt) en ik zal morgen even een adapter knutselen voor de P4 aansluiting. Daarna ga ik eerst eens een (fake)True-RMS verbruiksmeter zoeken, want zoals gezegd: ik vertrouw mijn mooie Cost-Control niet voor de volle 100%.
Verbruik op de stekkerdoos is nu circa 40 watt (laagste waarneming: 37 watt) op dus :
- modem 10 watt
- switch 4 watt
- printer 4 watt
Omdat ik de bios nu al 4 keer heb moeten resetten wegens 'beep - beep - beep' bij opstarten ( foute instelling ) staat nu eerst maar eens even alles op defaults. RTFM voor ik verder ga, en met een betrouwbare meter kan ik dan tenminste ook zien watt (!) ik er mee opschiet.
Zorg dat je 2 korte M3 schroefjes hebt voor het bevestigen van de ventilator, want de 2 die Intel meelevert raken niet vast in de busjes. Ik heb zelf gewoon een klein doosje metaalschroef M3x10 bij de gamma gehaald.Ervig schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:15:
Mux en HyperBart bedankt! De Lian Li case ziet er mooit uit, ik ben benieuwd of ik het er allemaal in ga krijgen, haha. Ik denk dat dit hieronder hem dan gaat worden.
[...]
Misschien ook verstandig om dat metalen scheidingswandje naast de heatsink van te voren los te maken. Ik heb dat enigszins moeten buigen toen ik de heatsink aan het installeren was.
Thanks na een keer of 3 rebooten en het stickje formateren is het dan toch gelukt!mrc4nl schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:28:
[...]
probeer het anders eens met: http://images2.store.micr...Windows7-USB-DVD-tool.exe dat is een oficiele tool van microsoft die naast win7 ook win8 WS2012ED kan creeren
Mux, Thanks voor je reactie.
Ik ga nog eens het bios in duiken om te kijken wat ik nog kan aanpassen om meer richting 11 watt uit te komen.
heb nu alleen maar audio uitgezet.
Ik ga nog eens het bios in duiken om te kijken wat ik nog kan aanpassen om meer richting 11 watt uit te komen.
heb nu alleen maar audio uitgezet.
mux schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:36:
[...]
Die configuratie doet ongeveer 11W met scherm uit onder windows 8, 13.5W scherm aan. Met een seasonic-voeding. Ik heb deze config exact draaien bij mij thuis. Je zult dus *gemakkelijk* dik onder de 20W geraken, zelfs met de brakste adapter ooit.
Het is mogelijk dat de 90W voeding efficienter is, echter denk ik dat het uiteindelijk niet heel veel zal schelen.
[...]
Gisteren nog even flink wat topics doorgespit en naar behuizingen gekeken. Ik zou graag kiezen voor een wat strakkere behuizing zoals de LC-Power LC-1320mi (voor zover ik kan inschatten zou alles in deze mini ITX moeten kunnen passen).
Echter ben ik erachter gekomen dat naast stil en zuinig ik ook graag een HTPC (ism XBMC) wil draaien mét een 24/7 minecraft server (gemiddeld 5 personen tegelijk online) en kleine home-server. Ik twijfel echter of dit systeem daar krachtig genoeg voor is.
Mijn vraag is of jullie verwachten dat onderstaande systeem acceptabel is, of zal ik een aantal aanpassinge moeten doen (g2020?)? Ik heb zowel dit topic als de verschillende HTPC topics doorgespit maar kon hier niet echt iets over vinden.
Echter ben ik erachter gekomen dat naast stil en zuinig ik ook graag een HTPC (ism XBMC) wil draaien mét een 24/7 minecraft server (gemiddeld 5 personen tegelijk online) en kleine home-server. Ik twijfel echter of dit systeem daar krachtig genoeg voor is.
Mijn vraag is of jullie verwachten dat onderstaande systeem acceptabel is, of zal ik een aantal aanpassinge moeten doen (g2020?)? Ik heb zowel dit topic als de verschillende HTPC topics doorgespit maar kon hier niet echt iets over vinden.
1 | LC-Power LC-1320mi | € 53,- | € 53,- |
1 | Intel HTS1155LP | € 21,54 | € 21,54 |
1 | Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 | € 48,30 | € 48,30 |
1 | Seasonic Power Adapter 120Watt (19V) | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB | € 64,90 | € 64,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 379,76 |
best veeleisend dus qua prestaties, en er is een goede gpu nodig als htpc,Ervig schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:53:
Gisteren nog even flink wat topics doorgespit en naar behuizingen gekeken. Ik zou graag kiezen voor een wat strakkere behuizing zoals de LC-Power LC-1320mi (voor zover ik kan inschatten zou alles in deze mini ITX moeten kunnen passen).
je zou ook een AMD A4 kunnen nemen als basis, dat is een goedkope quadcore met eenbetere GPU dan de intel.AMD is ook idle erg zuinig, maar onder load liggen ze gewoon ver achter intel.
suggestie: pricewatch: AMD A4-5300 Boxed met pricewatch: MSI FM2-A55M-E33
ik kan helaas niets zeggen over het verbuik, msi maakt doorgaans zuinige moederborden, al is dat geen gouden regel.
ora et labora
Ik heb zelf deze HTPC met de LC-Power 1320 behuizing. Voor de prijs een prima behuizing die er ook nog vrij goed uit ziet. Je hebt die speciale intel koeler niet nodig, de stock intel ivy brigde celeron/pentium koeler past er net in! Ik zou persoonlijk (net zoals ik zelf heb gedaanErvig schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:53:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 38,45 € 38,45 1 Intel Desktop Board DH61AG € 91,70 € 91,70 1 Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB € 61,87 € 61,87 1 LC-Power LC-1320mi € 53,- € 53,- 1 Intel HTS1155LP € 21,54 € 21,54 1 Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 € 48,30 € 48,30 1 Seasonic Power Adapter 120Watt (19V) € 0,- € 0,- 1 Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB € 64,90 € 64,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 379,76
Ohja, je weet dat er een ingebouwde 'pico-psu achtige' voeding in die behuizing zit? Voldoet prima voor mij, agz de htpc niet 24/7 draait. Deze voeding is kwalitatief namelijk niet zo goed als bijvoorbeeld een pico psu.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik zou de LC-1320mi niet aanraden voor 24/7 gebruik. De voeding daarin houdt dat niet vol.
Ligt dat aan de adapter of aan de DC/DC omvormer?mux schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:33:
Ik zou de LC-1320mi niet aanraden voor 24/7 gebruik. De voeding daarin houdt dat niet vol.
Zit ook te kijken naar een HTPC met de MS Tech CI-70 en die lijk wel dezelfde voeding te hebben.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ligt aan de dc/dc omvormer. Ik heb een tijd geleden de LC-1320mi aangeraden voor een eerdere BBG, en sindsdien iig van 2 mensen te horen gekregen (en ook bij een door mij gebouwde computer ondervonden) dat de condensatoren daarop het niet goed uithouden in een (warme) behuizing. Ik denk niet dat er honderden mensen mijn advies hebben opgevolgd, dus dit zou 3 kapotte voedingen uit een populatie van hoogstens 10 of 20 exemplaren zijn. Dan vind ik dat best een hoge failure rate. Bovendien gingen deze voedingen al na ~1 jaar volcontinu gebruik stuk, niet pas na meerdere jaren ofzo.
De MS-tech is volgens mij iig van vergelijkbare kwaliteit, ik weet niet of hij identiek is. Wat mij betreft ook geen aanrader.
De MS-tech is volgens mij iig van vergelijkbare kwaliteit, ik weet niet of hij identiek is. Wat mij betreft ook geen aanrader.
Ik weet wel dat er van de LC 1320mi uitvoeringen zijn geweest met solid caps, maar tegenwoordig weer gewone condensatoren.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik zag de LC-1320mi bij een eerder BBG van je staan, en die leek me wel geschikt. Maar helaas, de zoektocht gaat verdermux schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:33:
Bij voorkeur is het systeem met name idle enorm zuinig (hij zal toch ook veel tijd stil staan), maar moet krachtig genoeg zijn als ik een filmpje wil kijken terwijl vrienden aan het minecraften zijn. En dan ook nog eens geruisloos en er leuk uitzien. Wellicht zijn deze AMD's een goede optie.mrc4nl schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:34:
[...]
best veeleisend dus qua prestaties, en er is een goede gpu nodig als htpc,
je zou ook een AMD A4 kunnen nemen als basis, dat is een goedkope quadcore met eenbetere GPU dan de intel.AMD is ook idle erg zuinig, maar onder load liggen ze gewoon ver achter intel.
Net zo'n beetje alle HTPC behuizingen bekeken en ook deze website gevonden 'ik ben stil computers' . Ze bieden een (waarschijnlijk boven mijn budget) core i3, 16 gb systeem aan, met een verbruik van 6W (idle) tot 17W (100% verbruik), deze heeft echter alleen geen HDD.
Maar goed, vanavond nog maar eens puzzelen of ik met bovengenoemde AMD's een mooie setup kan maken. Helaas dat ik daarvan niet kan inschatten hoe zuinig die is (overigens hou ik me warm aanbevolen als iemand een mooie setup voor me kan verzinnen
Dat wordt dus (tenzij we een inkoopactie startenTomba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:45:
[...]
[...]
Beste Tomba,
dank voor het contacteren van Logic Supply
Wij zijn inderdaad reseller van Mini-box echter voeren niet alle producten van Mini box, waaronder dit product.
Dat wil niet zeggen dat wij het product niet voor u kunnen inkopen, echter dat gaat gepaard met grote bestel volumes, 100 stuks of meer.
Mag ik vragen hoeveel u er nodig heeft ?
thank you
kind regards
Logic Supply BV Europe
HDD en SSD klaar = spindown van HDD? Ik zie verderop dat je alleen nog een SSD erin hebt?Tomba schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:45:
[afbeelding]
Indien wel HDD, is full load dan met 2.5/3.5" HDD?Bij Full load schommelt het verbruik tussen 27 en 29 Watt (OCCT 100% CPU belasting) (vs 39 Watt met mijn vorige voeding)
[afbeelding]
Wel erg netjes zeg. Zou wel iets zijn met een ATI HD7750 op een Picopsu120w, die verbruikt max 45w
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
HDD en SSD klaar als in, het harddisklampje brandt niet meer. Hardiskspindown zal een minuut of 5 daarna zijn gok ikPASware schreef op donderdag 11 april 2013 @ 15:34:
[...]
HDD en SSD klaar = spindown van HDD? Ik zie verderop dat je alleen nog een SSD erin hebt?
[...]
Indien wel HDD, is full load dan met 2.5/3.5" HDD?
Wel erg netjes zeg. Zou wel iets zijn met een ATI HD7750 op een Picopsu120w, die verbruikt max 45w
Zie mijn [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40079275#40079275"]post van gisteren[/
url]
De Fujitsu MHY2250BH, 250GB SATA-150, 8MB, 5400rpm is een oude laptop harddisk die ik nog had liggen, geen superperformance of overmatig zuinig, maar wel gratis én zuiniger dan de 3,5" die ik er eerst in had.
[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 11-04-2013 15:40 ]
Pak Universal USB Installer, die kan Windows 8 ISO's op een USB stick vlammen. Werkt prima.
De originele Windows 7 Download tool wilde niet naar een USB->SATA converter toe schrijven bij mij.
De originele Windows 7 Download tool wilde niet naar een USB->SATA converter toe schrijven bij mij.
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2013 15:44 ]
Even niets...
Hij heeft een DH61AG en Seasonic voeding in het lijstje staan, dus dan lijkt het me niet dat ie een aparte voeding van die kast gaat gebruiken.mux schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:33:
Waarom gaan zoveel mensen eigenlijk voor de DH61AG i.p.v. de DQ77KB. De DQ77KB heeft HDMI, dat is handig voor een HTPC
Ah ja, je hebt gelijk, ik keek niet goed. DQ77KB heeft dan wel weer ook 1 extra netwerk poort met AMT en 2 extra SATA poorten.Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:28:
DH61AG heeft ook HDMI hoor.
Ik heb mijn picoPSU 80 + 60Watt ook binnen gekregen.
Tip voor Tomba: Een berg-connector had ik met 10 minuten omgebouwd tot passende stekker.. En deze is zelfs zo goed gelukt dat ompolen door verkeerd aansluiten géén mogelijkheid is. (hint: scherp mesje, geduld en geluk )
Dus: oude voeding verlossen van een P4 aansluiting + berg connector + soldeer + krimpkous maakt 100 stuks bestellen overbodig.
Laat naar: niet solide = niet stabiel. Dus nu via een molex stekker aangesloten
Tip voor Tomba: Een berg-connector had ik met 10 minuten omgebouwd tot passende stekker.. En deze is zelfs zo goed gelukt dat ompolen door verkeerd aansluiten géén mogelijkheid is. (hint: scherp mesje, geduld en geluk )
Dus: oude voeding verlossen van een P4 aansluiting + berg connector + soldeer + krimpkous maakt 100 stuks bestellen overbodig.
Laat naar: niet solide = niet stabiel. Dus nu via een molex stekker aangesloten

[ Voor 18% gewijzigd door JayPe op 12-04-2013 00:38 ]
Aanvulling, ook MyElectronics kan deze niet leveren, maar adviseerde me gewoon een Molex to P4 connector. Echt doorzonde eigenlijkTomba schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:56:
[...]
Dat wordt dus (tenzij we een inkoopactie starten) solderen:
[...]
In mijn poging om het verbruik nog lager te krijgen heb ik mijn L7 vervangen door een G360(ga ik nooit terug verdienen maar vind het gewoon leuk om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen
)
Het vage is nu dat ik idle van 29.4 > 33.5 ben gegaan. Iemand hier een verklaring voor?
Het vage is nu dat ik idle van 29.4 > 33.5 ben gegaan. Iemand hier een verklaring voor?
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,45 | € 36,45 |
1 | Intel Desktop Board DH61BEB3 | € 59,90 | € 59,90 |
3 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 81,- | € 243,- |
1 | NZXT Tempest 410 | € 0,- | € 0,- |
1 | Delock Nano Memory stick 4GB Zwart | € 8,06 | € 8,06 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL | € 107,80 | € 107,80 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,60 | € 37,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 492,81 |
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Via ebay ook niet te krijgen?Tomba schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:32:
[...]
Aanvulling, ook MyElectronics kan deze niet leveren, maar adviseerde me gewoon een Molex to P4 connector. Echt doorzonde eigenlijkDe aansluiting zit er, er is een kabel voor beschikbaar maar hij is in Nederland niet verkrijgbaar... Maar goed, het werkt nu ook zullen we maar zeggen
AMT op de -KB en -MK is zo bagger uitgevoerd in mijn ogen dat het niet echt een pluspunt is. Als je remote KVM wil, kijk naar een SuperMicro of Tyan bord. Daar word je veel vrolijker van...onox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:53:
[...]
Ah ja, je hebt gelijk, ik keek niet goed. DQ77KB heeft dan wel weer ook 1 extra netwerk poort met AMT en 2 extra SATA poorten.
Even niets...
NIet dat ik heb kunnen ontdekken nee....
LinITX heeft m wel, maar dan betaal je dus £9.30 shipping (voor een kabeltje van £1.25...)
[ Voor 26% gewijzigd door Tomba op 12-04-2013 09:37 ]
Ik snap niet waarom ze de picopsu niet standaard uitvoeren met een P4 stekker, eventueel via een kleine connector op de picopsu, zodat je de kabel alleen aansluit als je hem nodig hebt.Tomba schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 08:32:
[...]
Aanvulling, ook MyElectronics kan deze niet leveren, maar adviseerde me gewoon een Molex to P4 connector. Echt doorzonde eigenlijkDe aansluiting zit er, er is een kabel voor beschikbaar maar hij is in Nederland niet verkrijgbaar... Maar goed, het werkt nu ook zullen we maar zeggen
Laat dat nou net zijn wat ze doenBounceMeister schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:38:
[...]
Ik snap niet waarom ze de picopsu niet standaard uitvoeren met een P4 stekker, eventueel via een kleine connector op de picopsu, zodat je de kabel alleen aansluit als je hem nodig hebt.
Bij de 90Watt zit de kabel zelf erbij, bij de 80Watt is t een optie. Naar de optie ben ik dus op zoek

Als je bedoelt 'waarom levert PicoPSU die kabel niet standaard mee?' Ik vraag het me ook af, maar ik denk dat Mini-box ook niet verwacht had dat de powervraag van moederborden met een ATX12V aansluiting met een 80Watt PicoPSU toekon
NB voor de soldeerjockeys, het kabeltje heeft een Molex mini-fit JR aansluiting
[ Voor 37% gewijzigd door Tomba op 12-04-2013 10:32 ]
Haha Tomba,
Grappig dat we precies tegen hetzelfde aanlopen. Bij Mini-Box is de picPSU-80 ook al een tijdje out-of-stock.. Als er weer nieuwe stock komt, zullen ze wellicht wél de kabel erbij leveren? Alhoewel: ze leveren m specifiek voor het 80watt model los...
Maar goed: Een oude Molex-splitter gesloopt en het werkt. de kast zit inmiddels dicht, nadat ik de bedrading netjes rond had gelegd en met tie-wraps had vastgezet.
Als ik de bios-tweaks uit kan voeren zonder de boel weer te laten vastlopen gaat de kast niet meer open.. de komende 2 jaar.
-- -- -- -- -- --
anyweetjes: Cooler Master vervangen door picoPSU80 + seasonic 60Watt voeding.
Ook de switch vervangen voor een modelletje dat ook 12V DC lust, en blijkbaar ook nog 1 wattje minder verstookt ;-)
OUD: totaal 40 watt
- modem 10 watt
- switch 4 watt
- printer 4 watt
NIEUW: totaal 31 watt
- modem 10 watt
- switch 3 watt
- printer 4 watt
- server - restant = 14 watt verstookt.
En dat is dan zonder uitgebreide bios-tweaks.
Specs van de server:
-----
Vraag is nu ( mux? kom d'r maar in?! ): modem en switch bij de seasonic knopen of niet?
Is het mogelijk dat ik mijn Huawei modem en Netgear switch welke beiden 12V DC behoeven bij de seasonic erbij zet, én is het aannemelijk dat dit dan winst oplevert qua verbruik? Mux heeft bijvoorbeeld ook bij Floppy 2 z'n netwerk apparatuur bij geschakeld; hij doet t vooral om de efficienty van zijn zelf gemodificeerde voeding te verhogen én als noodstroom-voorziening.
dat laatste zou ik ook wel willen, maar of en hoe ik een 12 accu kan bij schakelen.. daar heb ik nog geen kaas van gegeten ( nog niet voldoende kaas in iedergeval ).
Grappig dat we precies tegen hetzelfde aanlopen. Bij Mini-Box is de picPSU-80 ook al een tijdje out-of-stock.. Als er weer nieuwe stock komt, zullen ze wellicht wél de kabel erbij leveren? Alhoewel: ze leveren m specifiek voor het 80watt model los...
Maar goed: Een oude Molex-splitter gesloopt en het werkt. de kast zit inmiddels dicht, nadat ik de bedrading netjes rond had gelegd en met tie-wraps had vastgezet.
Als ik de bios-tweaks uit kan voeren zonder de boel weer te laten vastlopen gaat de kast niet meer open.. de komende 2 jaar.
-- -- -- -- -- --
Ook de switch vervangen voor een modelletje dat ook 12V DC lust, en blijkbaar ook nog 1 wattje minder verstookt ;-)
- modem 10 watt
- switch 4 watt
- printer 4 watt
- modem 10 watt
- switch 3 watt
- printer 4 watt
Specs van de server:
# | Product |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed |
1 | Intel DH77DF |
1 | Western Digital Green WD20EARS, 2TB |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit |
-----
Vraag is nu ( mux? kom d'r maar in?! ): modem en switch bij de seasonic knopen of niet?
Is het mogelijk dat ik mijn Huawei modem en Netgear switch welke beiden 12V DC behoeven bij de seasonic erbij zet, én is het aannemelijk dat dit dan winst oplevert qua verbruik? Mux heeft bijvoorbeeld ook bij Floppy 2 z'n netwerk apparatuur bij geschakeld; hij doet t vooral om de efficienty van zijn zelf gemodificeerde voeding te verhogen én als noodstroom-voorziening.
dat laatste zou ik ook wel willen, maar of en hoe ik een 12 accu kan bij schakelen.. daar heb ik nog geen kaas van gegeten ( nog niet voldoende kaas in iedergeval ).
[ Voor 77% gewijzigd door JayPe op 12-04-2013 10:38 ]
Dat is de reden dat ik ooit mijn 150W PicoPSU heb verkocht,te weinig en te korte aansluitingen.
Zelfs de P4 was te kort en moest daarvoor weer een extender voor kopen.
Waarom bv geen Pico en AC/DC omvormer op een print met genoeg aansluiten.
Zelfs de P4 was te kort en moest daarvoor weer een extender voor kopen.
Waarom bv geen Pico en AC/DC omvormer op een print met genoeg aansluiten.
Das inderdaad niet toevallig meer te noemenJayPe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:27:
Haha Tomba,
-- -- -- -- -- --
- modem 10 watt
- switch 4 watt
- printer 4 watt
- modem 10 watt
- switch 3 watt
- printer 4 watt
Specs van de server:
# Product 1 Intel Celeron G1610 Boxed 1 Intel DH77DF 1 Western Digital Green WD20EARS, 2TB 1 Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 1 Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
Heb jij trouwens je overige apparatuur ook op de PicoPSU hangen? (modem, switch)
Met welke meter neem je het verbruik op? Het kan zijn dat je gewoon binnen de meetfout valt? Verder niets gereset in de bios settings ofzo?Rooke schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:11:
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
zie edit in bovenstaande post: Nee, nog niet, maar ja: Wel van plan.... :-)Tomba schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:33:
[...]
Das inderdaad niet toevallig meer te noemen
Heb jij trouwens je overige apparatuur ook op de PicoPSU hangen? (modem, switch)
Niets gereset, puur en alleen de psu vervangen. Ik meet met een Check 3000, heb ook nog een logger die ga ik vanmiddag proberen.Wouter.S schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:37:
[...]
Met welke meter neem je het verbruik op? Het kan zijn dat je gewoon binnen de meetfout valt? Verder niets gereset in de bios settings ofzo?
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Oh, dan heb ik waarschijnlijk een ander plaatje gezien waar die connector niet op zat, of ik was niet wakker.Tomba schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:44:
[...]
Laat dat nou net zijn wat ze doen![]()
Bij de 90Watt zit de kabel zelf erbij, bij de 80Watt is t een optie. Naar de optie ben ik dus op zoek
[afbeelding]
Als je bedoelt 'waarom levert PicoPSU die kabel niet standaard mee?' Ik vraag het me ook af, maar ik denk dat Mini-box ook niet verwacht had dat de powervraag van moederborden met een ATX12V aansluiting met een 80Watt PicoPSU toekon
NB voor de soldeerjockeys, het kabeltje heeft een Molex mini-fit JR aansluiting
De meerprijs van het kabeltje direct meeleveren zal best meevallen. Achteraf los moeten kopen zal echter vaak wat duurder uitvallen.
Zo'n stekkertje moet je ook maar zien te vinden als solderende zelfbouwer (voor een leuk prijsje).
Ja, probleem is vooral dat de nederlandse aanbieders van de picoPSU's gewoon precies dat aanbieden wat mini-box in z'n standaard pakketjes heeft zitten.. En bij de 80/60 set ( picoPSU80 + 60watt seasonic) zit dus géén P4 snoertje. Bij de 90/100watt wel. Het losse snoertje dat mini-box ook levert wordt door géén van de nederlandse verkopers geleverd. Dus direct bij bestellen is niet mogelijk.BounceMeister schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:51:
[...]
De meerprijs van het kabeltje direct meeleveren zal best meevallen.
Ik heb vooral voor de 80/60 set gekozen omdat ik géén zin had om naar een losse seasonic adapter te zoeken, én een 90/100 set een voor mijn toepassing te zware adapter heeft.
Dus: ik lig er niet wakker van dat 't P4 kabeltje er niet bij zat, maar 't zou wel mooier zijn geweest ( en als ik er voor een paar euro alsnog aan kan komen, zal ik t niet laten m los aan te schaffen
-- inmiddels mini-box gevraagd of ze een snoertje kunnen leveren , en of ze mogelijk het pakket kunnen aanpassen om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen -
[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 12-04-2013 12:50 ]
Uitgaand van het overzicht in de startpost van dit topic, waarin een DH77DF staat icm een picoPSU met een idle verbruik van 9,6watt, vermoed ik dat je HDD nog steeds draait.JayPe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:27:
- modem 10 watt
- switch 3 watt
- printer 4 watt
Specs van de server:
# Product 1 Intel Celeron G1610 Boxed 1 Intel DH77DF 1 Western Digital Green WD20EARS, 2TB 1 Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 1 Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
Ik weet niet of het haalbaar is om je C:\ te laten downspinnen, maar anders zou het wellicht de moeite waard zijn om je OS en programma's op een SSD-tje te zetten? Puur voor de terugverdientijd hoef je het niet te doen, maar de extra snelheid, stilte, en misschien zelfs een sub-10w systeem maken het wellicht de moeite waard? (Wel eerst even checken of ik gelijk heb natuurlijk, het is maar een theorie ;-))
[ Voor 7% gewijzigd door -JB- op 12-04-2013 11:03 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Is er een check om te zien of de hdd is uitgegaan?
Normaliter ga ik simpelweg uit van WD's beruchte/beroemde green - technologie die de HDD in parkeerstand zet.
Ik hóór de schijf in iedergeval wel 'opstarten' zodra ik de machine een vanaf afstand benader.
( Monitor + muis + toetsenbord zijn als vanzelf sprekend NIET aangesloten ).
*of ben ik nou gek en is er in win8 de optie 'hardeschijf uitschakelen na xx minuten' welke ik over het hoofd zie?
Normaliter ga ik simpelweg uit van WD's beruchte/beroemde green - technologie die de HDD in parkeerstand zet.
Ik hóór de schijf in iedergeval wel 'opstarten' zodra ik de machine een vanaf afstand benader.
*of ben ik nou gek en is er in win8 de optie 'hardeschijf uitschakelen na xx minuten' welke ik over het hoofd zie?
Die zit tegenwoordig onder de Advanced Options:JayPe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:11:
Is er een check om te zien of de hdd is uitgegaan?

(Screenshot van Windows 2012, maar is onder Windows 8 hetzelfde)
Ha, ja. en die staat bij mij op 1 minuut ( inmiddels gevonden: Ben nog niet zo gewend aan Win8 )
Ben het lijstje nog even langs gelopen, maar ik wil dus NIET dat de machine slaapt ( sleep ) of sluimert ( hybernate ) want dat is deze vanaf buiten niet (meer) te benaderen. maar verder staat alles op maximum powersavings..
Ben het lijstje nog even langs gelopen, maar ik wil dus NIET dat de machine slaapt ( sleep ) of sluimert ( hybernate ) want dat is deze vanaf buiten niet (meer) te benaderen. maar verder staat alles op maximum powersavings..
[ Voor 54% gewijzigd door JayPe op 12-04-2013 11:31 ]
Na veel lezen (op verschillende fora) wordt het door veel mensen toch afgeraden om een HTPC en (minecraft-) server in één te bouwen. Oftewel vanwege het geluid, de warmte of vanwege dat het niet zuinig zou zijn. Maar ik ben eigenwijs en wil het toch gaa proberen.
Met de alternate systeem builder en de adviezen uit de TS ben ik tot iets als dit gekomen.
Ik heb gekozen voor een platte, niet te dure maar toch stijlvolle kast voor in de woonkamer. Er zijn wel een aantal reviews van tweakers, maar helaas heb ik niets over het geluidsniveau kunnen vinden. Zou zoiets kunnen volstaan? En nog tips om dit stiller en zuiniger te krijgen?
Met de alternate systeem builder en de adviezen uit de TS ben ik tot iets als dit gekomen.
1 | Intel Core i3 3220T Boxed | € 111,- | € 111,- |
1 | Asrock B75M-ITX | € 73,95 | € 73,95 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 55,90 | € 55,90 |
1 | Silverstone Milo ML03B | € 66,45 | € 66,45 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 61,- | € 61,- |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB | € 73,50 | € 73,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 489,75 |
Ik heb gekozen voor een platte, niet te dure maar toch stijlvolle kast voor in de woonkamer. Er zijn wel een aantal reviews van tweakers, maar helaas heb ik niets over het geluidsniveau kunnen vinden. Zou zoiets kunnen volstaan? En nog tips om dit stiller en zuiniger te krijgen?
Waarom niet een kast met ingebouwde voeding? Die voeding is zeker goed, maar misschien wel 8x sterker dan nodig... Dit systeem gaat misschien 25-35W verbruiken met die Seasonic voeding. Dat zou nog minder kunnen zijn met een goede PicoPSU of ingebouwde voeding van een kleine ITX kast.
Ik heb zelf een Antec ISK300-65 als, en die werkt prima en is qua efficientie prima. Enige nadeel van die kast is dat je er geen 3.5" schijf in kwijt kan. Maar er zijn nog wel meer kasten met interne voedingen die het geheel wat goedkoper maken.
Ik heb zelf een Antec ISK300-65 als, en die werkt prima en is qua efficientie prima. Enige nadeel van die kast is dat je er geen 3.5" schijf in kwijt kan. Maar er zijn nog wel meer kasten met interne voedingen die het geheel wat goedkoper maken.
Even niets...
@Ervig, Persoonlijk zou ik voor dat budget het volgende systeem samenstellen.
Enige nadeel is dat je geen PCI-e kaart meer kwijt kan en een iets tragere 1tb hdd hebt (2.5")
Wel is het een véél kleinere en ook zuinigere setup.
Je 3220T heb ik omgeruild voor een gewone 3220, deze is idle net zo zuinig en kan indien nodig wat meer rekenkracht leveren.
Afgezien van de kast en koeler is dit zo'n beetje het zelfde systeem als uit de BBG-maart die in de openingspost van dit topic staat.
Enige nadeel is dat je geen PCI-e kaart meer kwijt kan en een iets tragere 1tb hdd hebt (2.5")
Wel is het een véél kleinere en ook zuinigere setup.
Je 3220T heb ik omgeruild voor een gewone 3220, deze is idle net zo zuinig en kan indien nodig wat meer rekenkracht leveren.
1 | Intel Core i3 3220 Boxed | € 105,- | € 105,- |
1 | Lian Li PC-Q05 | € 53,- | € 53,- |
1 | Intel HTS1155LP | € 21,36 | € 21,36 |
1 | Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 | € 48,30 | € 48,30 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB | € 73,50 | € 73,50 |
1 | Seasonic Power Adapter 90Watt (19V) | € 30,19 | € 30,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 484,92 |
Afgezien van de kast en koeler is dit zo'n beetje het zelfde systeem als uit de BBG-maart die in de openingspost van dit topic staat.
[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 12-04-2013 13:38 . Reden: voeding toegevoegd ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Afgelopen week mijn setup besteld bij Azerty en gisteren was alles binnen. Dit is mijn uiteindelijke setup geworden:
Vanochtend meteen even de nieuwste bios versie erop gezet (stond versie 1.20 op, nu versie 1.70) en daarnaast de server voorzien van een ESXI 5.1 installatie. Vanmiddag even tijd maken om de VM's erop te zetten.
De reden dat ik voor de 90/80 set had gekozen was speciaal voor dat 4pin kabeltje
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 38,14 | € 38,14 |
1 | Asrock B75M-ITX | € 73,95 | € 73,95 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced | € 38,90 | € 38,90 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,60 | € 31,60 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 52,99 | € 52,99 |
1 | Sandisk Ultra Plus 64GB | € 59,90 | € 59,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 345,38 |
Vanochtend meteen even de nieuwste bios versie erop gezet (stond versie 1.20 op, nu versie 1.70) en daarnaast de server voorzien van een ESXI 5.1 installatie. Vanmiddag even tijd maken om de VM's erop te zetten.
Ik heb sinds gisteren de 90/80 set en hier zat toevallig een seasonic adapter bij (Efficiency Level V)JayPe schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:11:
Ik heb vooral voor de 80/60 set gekozen omdat ik géén zin had om naar een losse seasonic adapter te zoeken, én een 90/100 set een voor mijn toepassing te zware adapter heeft.
De reden dat ik voor de 90/80 set had gekozen was speciaal voor dat 4pin kabeltje
[ Voor 1% gewijzigd door DaveyK op 12-04-2013 13:43 . Reden: tekst aangepast ]
Gefeliciteerd DaveyK!
Partyboy, dank je! Ik ga eens een grondige vergelijking maken
(die 3220 ipv 3220t) pas ik iig vast aan.
Ik heb de hardware specs goed bekeken, maar voor de zekerheid: zou bovenstaande setup van Partyboy dit kunnen trekken?
- windows 8 met
- XBMC
- spacebukkit minecraft server administration (5 personen max tegelijk online)
Partyboy, dank je! Ik ga eens een grondige vergelijking maken
Ik heb de hardware specs goed bekeken, maar voor de zekerheid: zou bovenstaande setup van Partyboy dit kunnen trekken?
- windows 8 met
- XBMC
- spacebukkit minecraft server administration (5 personen max tegelijk online)
[ Voor 75% gewijzigd door Ervig op 12-04-2013 15:26 ]
Het is jammer dat de adapter niet altijd gespecificeerd wordt bij de webshops. Jij hebt wel mazzel met deze seasonic, maar voor het zelfde geld (lettelijk en figuurlijk) zit er een of ander chinees onding bij.DaveyK schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:39:
(knip)
Ik heb sinds gisteren de 90/80 set en hier zat toevallig een seasonic adapter bij (Efficiency Level V)![]()
(knip)
Mijn server trekt volgens m'n cresta energiemeter maximaal 75 watt (en 20 watt idle + spindown), dus wellicht nog een optie voor mij, hoewel t wel risicovol is gezien de onnauwkeurigheid van de cresta.
(Er zitten 3 wd greens in, 1 wd red en een laptopschijf, op een amd e350 bordje).
Dan zou ik liever een 120W/100W picopsu/adapter combi hebben.
Ik zou de huidige be quiet atx voeding dan in een htpc zetten, want alleen met de energiebesparing verdien ik zo'n investering niet terug.
Wat zijn de specs van je server als ik vragen mag?BounceMeister schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:51:
[...]
Het is jammer dat de adapter niet altijd gespecificeerd wordt bij de webshops. Jij hebt wel mazzel met deze seasonic, maar voor het zelfde geld (lettelijk en figuurlijk) zit er een of ander chinees onding bij.
Mijn server trekt volgens m'n cresta energiemeter maximaal 75 watt (en 20 watt idle + spindown), dus wellicht nog een optie voor mij, hoewel t wel risicovol is gezien de onnauwkeurigheid van de cresta.
(Er zitten 3 wd greens in, 1 wd red en een laptopschijf, op een amd e350 bordje).
Dan zou ik liever een 120W/100W picopsu/adapter combi hebben.
Ik zou de huidige be quiet atx voeding dan in een htpc zetten, want alleen met de energiebesparing verdien ik zo'n investering niet terug.
Mijn naam is niet Peter!
Ik heb niet het idee dat 't mazzel is qua seasonic voeding bij de picoPSU power-kits.
Ik heb de mijn uiteindelijk via een linktip alhier via Informatique besteld, maar ook LogicSupply levert dezelfde kit en deze heeft ook een seasonic adapter. Bij Azerty dus ook al...
Nu staat de fabrikant van de adapter niet vermeld op al deze websites, het is wel telkens de 'power-kit' zoals deze ook bij Mini-box op de eigen website staat.. Ik vermoed dat t dus géén kitjes zijn die door de verschillende websites zelf worden samengesteld, maar dat mini-box ze gewoon zelf samenstelt en uitlevert.
Ter enquête:
Zat er bij jouw picoPSU-power-kit een seasonic level V adapter: Ja/Nee?
Zaten deze adapter met de picoPSU gebundeld met een simpel elastiekje? Ja/Nee ?
Was het witte kartonnendoosje van de adapter voorzien van 1 a 2 vierkante uitsneden (ofwel 'venstertjes' ) waardoor je de merknaam en het type kon lezen? Ja/Nee?
Ik kan '3x Ja' antwoorden. Wie volgt?
Ik heb de mijn uiteindelijk via een linktip alhier via Informatique besteld, maar ook LogicSupply levert dezelfde kit en deze heeft ook een seasonic adapter. Bij Azerty dus ook al...
Nu staat de fabrikant van de adapter niet vermeld op al deze websites, het is wel telkens de 'power-kit' zoals deze ook bij Mini-box op de eigen website staat.. Ik vermoed dat t dus géén kitjes zijn die door de verschillende websites zelf worden samengesteld, maar dat mini-box ze gewoon zelf samenstelt en uitlevert.
Ter enquête:
Zaten deze adapter met de picoPSU gebundeld met een simpel elastiekje? Ja/Nee ?
Was het witte kartonnendoosje van de adapter voorzien van 1 a 2 vierkante uitsneden (ofwel 'venstertjes' ) waardoor je de merknaam en het type kon lezen? Ja/Nee?
Ik kan '3x Ja' antwoorden. Wie volgt?
Zaten deze adapter met de picoPSU gebundeld met een simpel elastiekje? Ja/Nee ?(zat met plakband)
Was het witte kartonnendoosje van de adapter voorzien van 1 a 2 vierkante uitsneden (ofwel 'venstertjes' ) waardoor je de merknaam en het type kon lezen? Ja/Nee? (1 venstertje)
Zaten deze adapter met de picoPSU gebundeld met een simpel elastiekje? Ja/Nee ?(zat met plakband)
Was het witte kartonnendoosje van de adapter voorzien van 1 a 2 vierkante uitsneden (ofwel 'venstertjes' ) waardoor je de merknaam en het type kon lezen? Ja/Nee? (1 venstertje)
[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 12-04-2013 15:00 ]
Tuurlijk. Hij draait win7 met sabnzbd en verder niet zo veel eigenlijk. Ik zet de backups erop, en alle films/series en muziek staan erop. FTP servertje wil ik ooit nog doen.PeterPanda schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:24:
[...]
Wat zijn de specs van je server als ik vragen mag?
(Sickbeard draai ik nog op m'n eigen pc, maar ben niet heel enthousiast, hij mist veel afleveringen, dus moet t evengoed nog handmatig. Dan hoef ik daarvoor ook niet uit te zoeken hoe je dat als windows service installeert.)
Verder geen monitor, geen tobo en geen muis. Ik gebruik geen raid opstelling.
1 | Asus AMD CPU on Board E35M1-M | € 98,- | € 98,- |
1 | Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 0,- | € 0,- |
3 | Western Digital Green WD20EARS, 2TB | € 98,95 | € 296,85 |
1 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 128,74 | € 128,74 |
1 | Gigabyte GZ-M2 Zwart | € 28,80 | € 28,80 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 28,- | € 56,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,60 | € 37,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 645,99 |
[ Voor 7% gewijzigd door BounceMeister op 12-04-2013 14:58 . Reden: stukje over gebruik van de server toegevoegd. ]
Dit topic is gesloten.