After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wel echt een tof bordje inderdaad! Nu nog even (F*CKing lang) wachten tot er Celeron's en Pentiums zijn met Haswell architectuur
Even niets...
217 kende ik ook niet. De 210 en de 530 zijn nieuwere varianten jaRaven schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:09:
[...]
Datasheet: http://www.bcmcom.com/product_spec/MX87QD.pdf
Zijn dat nieuwe NIC's? Ken de typenr's nietEn apart bereik voor de DC input. Heb wel eens bordjes gezien die 8-19V accepteren, handig voor PicoUPS achtige oplossingen.
De ET / CT versies zijn net een trapje terug, maar vooral die veel gebruikt nog. Intel scheept standaard met Haswell chipsets de nieuwe NIC types mee. Waarschijnlijk ook een van de redenen dat veel servermerken nog niet Haswell E3's leveren
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 27-07-2013 23:13 ]
Even niets...
Even niets...
HahaFireDrunk schreef op zondag 28 juli 2013 @ 12:53:
Ik heb je post drie keer gelezen, maar ik kan er geen sikkepit van maken. Wat probeer je nu te zeggen?
- Intel heeft een aantal nieuwe NICs op de markt gebracht om de oude serie een beetje te updaten.
We kennen allemaal wel de GT/PT/ET/CT versies. Deze zijn nu een beetje geupdate samen met het Haswell platform. NAmelik de i210 en de i350. Waarvan de i350 de server-varianten zijn als ik het goed heb.
Tussen de ET/etc versies is er nog serie geweest. Die zijn al end-of-life overigens. Een daarvan heet ook de i21X. De kaart zelf heet zo, maar de chipset is dus anders.
Dat is het verwarrende eraan
Persoonlijk denk ik dat de nieuwe i350/i210 nog niet in servers als Dell/HP etc worden gebruikt omdat het nog niet officieel ondersteund word door verschillende systemen. Dus dat gaat nog even duren denk ik.
http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon3000/#1150
Borden met i3xx:
http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon1333/#2011
Ze zijn er zat hoor
En hier:
http://www.vmware.com/res...rch.php?deviceCategory=io
De support lijst van VMWare, staat de 350 gewoon tussen.
Even niets...
Even niets...
Overigens pak ik zelf deze erbij: Broadcom NetXtreme II 5709 (meebesteld bij de server ivm 130 euro korting. Kost 'ie me 18 euro
De nieuwe Intel kaarten zijn overigens wel een stuk zuiniger en kunnen meer aan. Dacht dat de GT & PT versies ook geen jumboframes ondersteunen. Maar dat weet ik niet echt met zekerheid uit mijn hoofd.
Lees dat deze Broadcom overigens wel iWarp RDMA ondersteunen. Iets wat ik niet snel ga gebruiken, maar toch weer leuk extratje
Even niets...
en toch zijn er laptops die het probleemloos jaren volhouden 24-7.
ik heb een acertje TravelMate LC291 Centrino 1.7Ghz die als sind 2006 draaid als samba, web, Sabnzb, logitechsqueezboxserver en alles wat ik maar testen wil.
besturingssysteem Fedora 14
ik moet toegeven hij is nu wel langzaam aan het worden, en vooral Sabnzb die krijgt de cpubelasting in de hoek waar hij dan ook vrolijk de rest van de nacht niet meer vandaan komt, ik heb het dan over par en rar = controle en reparatie en extract. en dan word de proc niet teruggeklokt
idle verbruik is 450ma bij 19volt scherm uit hd actief.
full verbruik is 2.1 amp bij 19 volt scherm aan hd actief.
gemeten met een lapvoeding en fluke 175
hdtje heeft het ook al al die tijd volgehouden.
Het OS wat ik ga gebruiken zal Linux of Windows worden.
het leek mij dat het systeem voor >2TB wel voldoende zou moeten zijn voor deze taken, maar is dat ook zo en is 16GB geheugen niet een beetje overkill voor wat ik er mee wil doen ?
dit is wat ik in gedachte had voor de server;
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,45 | € 35,45 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 54,50 | € 54,50 |
2 | Western Digital Red WD20EFRX, 2TB | € 92,95 | € 185,90 |
1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 60,40 | € 60,40 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 394,25 |
Het probleem met die stelling is dat je het over één exemplaar hebt. Maar de adviezen die wij hier op het forum zetten - bijvoorbeeld in BBGs - worden opgevolgd door tientallen zoniet honderden mensen. Ik gebruik BBGs ook structureel als leidraad voor computers die ik bouw voor jan en alleman. En dat betekent dat een 'slecht' advies een hoop mensen kopzorgen kan gaan bezorgen in de toekomst. Als je bereid bent te experimenteren: ga je gang, niemand houdt je tegen (sterker nog, een hoop mensen zullen daar best in geïnteresseerd zijn). Maar een laptop als 24/7 server gebruiken is niet iets wat er als algemeen advies mee door zou kunnen.tuxie6 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:03:
@ Mux "Het probleem is namelijk: laptops zijn niet bedoeld voor continu bedrijf"
en toch zijn er laptops die het probleemloos jaren volhouden 24-7.
Dat is de gedachtengang erachter
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| vyatta@louise:~$ sudo sensors acpitz-virtual-0 Adapter: Virtual device temp1: +66.0 C (crit = +98.0 C) temp2: +66.0 C (crit = +126.0 C) k10temp-pci-00c3 Adapter: PCI adapter temp1: +71.5 C (high = +70.0 C, crit = +100.0 C) |
Louise denkt er anders over
[ Voor 30% gewijzigd door analog_ op 29-07-2013 17:26 ]
Even niets...
Het ontwerp is nog relatief slim: de hitte wordt van de processor/chipset en ik gok GPU afgeleid dmv. een heatpipe. De heatpipe eindigt in een kleine fan/harmonica stukje waarvoor zon platte fan zit die koude lucht erdoor heen blaast.
[ Voor 36% gewijzigd door analog_ op 29-07-2013 19:30 ]
ik geloof dat ik het koelblokje nu een keer heb schoongemaakt bij idle draait de fan nooit.
ik weet uit ervaring dat de acer aspire 7741g met quad core i7 processor elk halfjaar de fans en koelers schoongemaakt moeten worden omdat alles weer oververhit raakt.
ik ben nu bezig met een servertje om hem te vervangen
Intel Celeron G1610 Boxed
msi h61ma-e35 (b3)
picopsu 120 watt
2 hdtjes
verbruik 15watt idle
geen verschil tussen win8 en centos6.4 Linux is er goed op vooruitgegaan als het op zuinigheid aankomt
Halve prijs tot 1 augustus. Google Play: Servers Ultimate Pro
Gratis trial: Google Play: Servers Ultimate
[ Voor 24% gewijzigd door CaptJackSparrow op 29-07-2013 22:53 ]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1539716/2
Zaterdag 23 maart 2013 11:17
@Steefmeister: Nee, helaas is het goedkoopste goed verkrijgbare 19V bord de DH61AG, bijna 2x zo duur als die MSIs. Ik heb de H61MA-E35 met wat tuning even zuinig gekregen als een DH61AG-opstelling out of the box is (zegt wel iets over hoe goed intel-borden van zichzelf al zijn).
ik ben heel benieuwd wat die tuning is, ik heb zelf al de sata6 en usb3 spanningsloos gemaakt.
en de Realtek soundchip verwijderd. bij een headless server overbodige opties
nu is mij opgevallen dat de H61 chip best warm word idle, en waar warmte is zijn verliezen
de voeding van de H61 is een up1504
http://www.upi-semi.com/P...ctInfo.aspx?ProductID=181
En weg plaatjes

heeft iemand nog wat meer info?
in de bios is bijna niks in te stellen dus het zal een hardwaremod moeten worden denk ik, iemand hier meer ervaring mee?
Iedere posting heeft in de rechter bovenhoek een 'Quote'-link. Dat is veel makkelijker dan zelf handmatig quoten en het maakt je bericht er ook gelijk een stuk duidelijker op.
thanks ik heb het gezien.LeechGuy schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:54:
@tuxie6
Iedere posting heeft in de rechter bovenhoek een 'Quote'-link. Dat is veel makkelijker dan zelf handmatig quoten en het maakt je bericht er ook gelijk een stuk duidelijker op.
echo "min_power" >> /sys/class/scsi_host/host5/link_power_management_policy
Temperatuur dropte binnen een paar minuten naar de 45
Maf.. maar begrijpelijkonox schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 07:30:
Zo. Ik ben vandaag even lekker wakker geworden zegNa dat mijn M500 mSATA SSDtje lekker 3 maanden rond 63 - 65 zat en de laatste week lekker op 68 - 70 zat te bakken, heb ik vandaag het volgende maar eens uitgevoerd:
echo "min_power" >> /sys/class/scsi_host/host5/link_power_management_policy
Temperatuur dropte binnen een paar minuten naar de 45En de performance is volgens hdparm -Tt vrijwel hetzelfde. Niet gedacht dat dat zo'n groot verschil zou uitmaken
Voedingen getest bij lage belasting
thedon46 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:00:
dit is ook een interessante test voor thuisservers:
Zij hebben blijkbaar een andere definitie van lage belasting.Een test op lage belasting miste dus nog. We hebben nu een drietal tests toegevoegd, met een totale belasting van circa 22,5, 50 en 100 watt.
Ben zelf bezig met een relatief energiezuinig HTPC&Server-in-one systeem met een zeer beperkt budget (Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo). Daarin heb ik op het moment gekozen voor de be Quiet! System Power 7 300W. Die komt in de tests van HWI toch mooi mee voor een fractie van de prijs. Wellicht dat die voeding de be Quiet! L7 in de TS moet vervangen, zeker omdat de L7 al vaker is afgeraden ivm levensduur in dit topic?! Daarbij is de Seasonic bij HWI op 22.5W belasting maar 0.2 procentpunt beter dan de be Quiet!
Verwijderd
Er komt XBMC met Windwos op te staan.
Welke versie van Windows is aan te raden 7 of 8?
Iemand nog meer sugesties? o.a. processor koeler
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 115,80 | € 115,80 |
1 | Gigabyte GA-H77N-WIFI | € 106,80 | € 106,80 |
1 | Antec ISK 110 Vesa | € 73,30 | € 73,30 |
1 | Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX) | € 68,48 | € 68,48 |
1 | Adata Premier Pro SP600 64GB | € 62,- | € 62,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 426,38 |
Als je alleen maar XBMC draait, waarom dan nog steeds 8GB RAM? Windows 8 werkt al vanaf 1GB, en als je XBMC meerekent is 2GB al zat..
Even niets...
Verder is een i3 best overkill voor een HTPC, een Celeron van 3 tientjes doet dat net zo goed. Enige reden voor de i3 die wat Google-werk me oplevert is dat de Celeron sommige varianten van 3D / HDMI 1.4a niet aankan.
Verder zie ik (op de OS SSD na) geen harde schijf maar wel wifi. Weet je zeker dat je (HD?) films via wifi wilt gaan kijken?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Ik heb gelezen dat deze setup onder maxiuum load test rond de 70W zit dat is toch gewoon zuinig?
Deze setup zou juist FULL 3D 1080P Ready zijn en
Bitstreams DOLBY TRUE-HD & DTS-HD MASTER ondersteunen.
Verder ben ik vooral bekend met het WIndows systeem en heb nu juist problemen met read en write acces waardoor ik mijn OUYA die ik als HTPC wilde gaan gebuiken wil gaan vervangen.
Ik maak gebuik van een externe HDD met 2TB geheugen
@FireDrunk
Zal ik voor windows 8 home of de pro versie gaan?
Het verschil in prijs tussen 4 en 8 GB RAM is niet zo groot vandaar dat ik voor 8GB ben gegaan.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 13:46 ]
Even niets...
70 W onder load is best ok lijkt me? Systemen van een (paar) jaar terug doen dat idle

Win8 home is genoeg, Pro voegt voor thuisgebruiker niet zo veel toe. Grootste verschillen zijn BitLocker, RDP (server) en het kunnen joinen van een domein.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Linux distro's werken doorgaans veel beter als Apache server, maar echt niet per definitie voor HTPC. Windows werkt minstens zo goed namelijk en is (op mijn hardware althans, mijn HTPC bevat een Core2Duo E6750 met 4GB RAM, een 64GB SSD en een Ati Radeon 4630) een stuk zuiniger dan OpenElec. Scheelde bij idle meer dan 20 Watt!FireDrunk schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:53:
Maakt niet uit volgens mij, maar wat Paul zegt is ook waar, Linux distro's werken doorgaans veel beter...
Ook om zaken in te stellen zou ik eerder voor WIndows gaan dan (bv) OpenElec. Instellen van een WiFi daarop (was/is?) een crime....
Windows durf ik niet zonder virusscanner te laten draaien, je weet maar nooit wat je van usenet binnen haalt. Met linux ben ik daar niet zo bang voor...
Maar goed, ieder zijn smaak...
Even niets...
Volgens mij valt dat nog reuze mee zolang je het beperkt houdt tot .avi, .mpg, .ts en aanverwantenFireDrunk schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:10:
Windows durf ik niet zonder virusscanner te laten draaien, je weet maar nooit wat je van usenet binnen haalt.
Ik kom er echter net achter dat StepMania ook onder Linux werkt dus zo ongeveer de enige reden die ik zag om Windows te gebruiken is de deur uit
[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 31-07-2013 14:22 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Met standaard server functies dan...
Een werkstation zou ik nooit aan het internet koppelen zonder virussoftware
Als kwaadwillende je netwerk scannen opzoek naar exploits dan zullen ze vast wel iets kunnen vinden ongeacht je op WIndows of Linux draait.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2013 15:06 ]
Tjsa ligt zoals altijd aan de bediener natuurlijk, mijn XBMC machine is mbv GPO's helemaal dichtgetimmerd (auto login met een non admin user die alleen XBMC.exe mag starten en verder niks bv), dus dat is al veiliger dan openelec met zijn ssh daemon die standaard aanstaat met een fixed username/passwordFireDrunk schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:10:
Ik zeg ook doorgaans, voor mijn setup (Intel systeem, Alleen HDMI, gewoon LAN) is OpenELEC veel makkelijker.
Windows durf ik niet zonder virusscanner te laten draaien, je weet maar nooit wat je van usenet binnen haalt. Met linux ben ik daar niet zo bang voor...
Maar goed, ieder zijn smaak...
Resumé; OS is minder belangrijk dan de beheerder
(Hint; installeer geen Adobe software (flash/Reader) en Java en je houdt al 95% van alle virussen tegen onder Windows)
[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 31-07-2013 15:50 ]
Dat was vaak een van de grootste ergernissen die ik had. 's Avonds filmpje gekeken, druk de HTPC uit, kan je gaan zitten wachten tot het ding klaar is...
Waarom? Omdat ik er een stekkerblok voor heb zitten wat ik helemaal van de stroom af haal.
Hierdoor gaat mijn hele mediameubel uit, scheelt 100W idle verbruik
Overigens staat SSH tegenwoordig niet meer default aan dacht ik?
Even niets...
Wat bedoel je precies met snel in deze context? Vanaf SSD start mijn HTPC minstens zo snel Windows 7+XBMC als OpenElec. Ook updates gaan snel, heb je niet gewoon een heel trage harddisk? Sowieso heeft MS maar 1x per maand updates, dus ik vind dat zelf geen issueFireDrunk schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:49:
Tja, ik ben wel blij met het snelle karakter van OpenELEC. patchen gaat automatisch, en het duurt niet zo t***us lang als bij Windows...
Dat was vaak een van de grootste ergernissen die ik had. 's Avonds filmpje gekeken, druk de HTPC uit, kan je gaan zitten wachten tot het ding klaar is...
Waarom? Omdat ik er een stekkerblok voor heb zitten wat ik helemaal van de stroom af haal.
Hierdoor gaat mijn hele mediameubel uit, scheelt 100W idle verbruik
Overigens staat SSH tegenwoordig niet meer default aan dacht ik?
Of SSH default nog aanstaat weet ik eigenlijk niet, maar als je hem aan hebt staan kan iedereen in je lokale netwerk er dus als root op inloggen omdat dat password niet aan te passen is
[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 31-07-2013 15:52 ]
Verwijderd
Het gene waar ik nu mee zit is welke van de twee is het zuinigst en dus het stilst?
Welke behuizing en koelers passen naar jullie mening beter bij deze set-up?
AMD HTPC
1 | AMD A6-6400K Boxed | € 62,95 | € 62,95 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 77,50 | € 77,50 |
1 | Antec ISK 110 Vesa | € 72,93 | € 72,93 |
1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 331,08 |
Intel HTPC
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 115,80 | € 115,80 |
1 | Gigabyte GA-H77N-WIFI | € 106,80 | € 106,80 |
1 | Antec ISK 110 Vesa | € 72,93 | € 72,93 |
1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 38,70 | € 38,70 |
1 | Samsung 840 series 120GB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 413,23 |
Ik weet niet in hoeverre dat OpenELEC aan te passen is (met name /etc/ssh/sshd_config) maar je kunt gewoon instellen dat je ofwel helemaal niet met een wachtwoord mag SSH'en of bijvoorbeeld alleen root niet. Als je public key dan niet in .authorized_keys staat kom je er dus niet in.Tomba schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 15:51:
Of SSH default nog aanstaat weet ik eigenlijk niet, maar als je hem aan hebt staan kan iedereen in je lokale netwerk er dus als root op inloggen omdat dat password niet aan te passen is
Rhàshan - Aditu Sunlock
hier vind je veel tips en tricks om fedora centOS en bijna elke andere distro te tunen.
bij mij zijn de verbruikswaardes bijna gelijk zoniet gelijk
vergeleken besturingssytemen windows 8 en Centos 6.4
Intel Celeron G1610 Boxed
msi h61ma-e35 (b3)
picopsu 120 watt (achteraf gezien veeeeels te grote wattage) 80watt was ook ruim voldoende geweest
1 samsung hd204ui 2tb SATA-300, 3.5
verbruik 15watt idle
Afijn, nu is de Voltcraft 4000 natuurlijk de aangeraden meter hier. Leuk ook met logging fucntie. Helaas falen Conrad en Voltcraft keihard in het leveren van goede informatie
Mijn vragen over de logging functie:
1. Kan in er (al dan niet via excel) een csv bestand uit krijgen?
2. Welke data wordt opgeslagen? (Watts, of ook cos phi etc?)
3. Hoeveel meetwaarden worden er per uur opgeslagen?
mux had dacht ik zon ding, dat zou hij wel moeten weten, ik meende dat er op got ook een topic was over energie meters, maar die is out of date : Energiemeters... deel hier je ervaringenGENETX schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:38:
Mijn vragen over de logging functie:
1. Kan in er (al dan niet via excel) een csv bestand uit krijgen?
2. Welke data wordt opgeslagen? (Watts, of ook cos phi etc?)
3. Hoeveel meetwaarden worden er per uur opgeslagen?
ora et labora
Dat is ideaalTD-er schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:11:
De Energy Logger 3500 en 4000 doen exact hetzelfde als de Energy Monitor 3000, maar slaan daarnaast elke minuut ook nog de meetwaarden op (spanning, stroom en power factor) op een SD-kaartje.
Die waarden kun je dan inlezen in je PC en verder verwerken.
En verder:
http://www.meterstand.inf...logger-35004000-software/
Ook de pro-software kan naar excel converteren, maar die kost 50 euro

Bestel ik ook gelijk een voltcraft 4000 zodat ik echt mee kan doen in dit topic
Waarom wel ripple meten maar niet de spanningen noemen? Met zulke lage belasting zal elke voeding normaal gesproken lage ripple hebben. Probleem zou wel eens kunnen zijn dat de spanningen afwijken. Ga je vooral zien bij lage belastingen op de 12V en hogere op de 5V en 3,3V bij voedingen met groep regulatie. En dat wordt nergens genoemd. Daarnaast komt kwaliteit niet eens aan bod.thedon46 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:00:
dit is ook een interessante test voor thuisservers:

De Antec EarthWatts Platinum 450W en Be quiet! Straight Power E9 450W zijn bijvoorbeeld beide FSP Aurums, Antec is alleen wat verder getweaked voor een hoger rendement. De be quiet wordt echter wel de betere genoemd terwijl die toch echt gare Capxon condensators heeft tegenover kwaliteits condensators van Nippon Chemicon bij de Antec. Daarnaast draait de fan van de Antec ook nog eens veel sneller dus worden de condensators ook nog beter gekoeld, levensduur van de be quiet is dus vele malen korter, maar dit wordt nergens genoemd.
En dan hebben we het nog niet eens over de bijna altijd dubieuze metingen die je ziet bij HWI, bijvoorbeeld het rendement van be quiet System Power 7 of extreem afwijkende spanningen van alle andere reviews.
Of te wel, maar niet te veel naar hun reviews kijken.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Wat verwacht jij dan voor score daar? Ik weet ook niet in hoeverre de 350W versie verschilt, maar gezien andere reviews verwacht ik toch wel iets in de range 71-74%:-The_Mask- schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 19:47:
En dan hebben we het nog niet eens over de bijna altijd dubieuze metingen die je ziet bij HWI, bijvoorbeeld het rendement van be quiet System Power 7 of extreem afwijkende spanningen van alle andere reviews.
http://www.tech-review.de...hp&contentid=16157&page=5
300W versie met 77% @ 30W
http://www.anandtech.com/...-roundup-11-cheap-psus/11
350W versie met 69.5% @ 17.5 en 77.8% @35W
http://www.computerbase.d...wer-7-350-watt-im-test/5/
350W versie doet daar 74.2% @25W
Of zitten die er ook hopeloos naast?!
We zullen het zien. Ik gooi een order voor een setup met een be Quiet System Power 7 300W, Asrock B75M-ITX en een Intel Celeron G1610 de deur uit. En ondanks al het advies over de be Quiet is het plan om hem gewoon 24/7 aan te zetten. Daarnaast haal ik ook de Voltcraft Logger 4000 zodat we eens kunnen kijken wat het wordt. Voor 30 euro durf ik de gok wel te nemen. Wil sowieso een budet-bak neerzetten en eens kijken wat we kunnen bereiken
Ik zou graag jullie advies willen wat betreft het bouwen van een home server. Ik ben namelijk niet zo zeker van mijn zaak.
De server moet mijn game pc gaan vervangen die nu als server draait. Zoals jullie ook weten is zo'n systeem totaal niet gebouwd om zuinig te functioneren en ik wil nu over op een server die 24/7 aanstaat en aansluit aan mijn overige wensen.
Het plan is de server voornamelijk als testserver te laten functioneren, dus geen 200 gebruikers die er constant opzitten. Mijn Exchange en FTP server moet er 24/7 op gaan functioneren.
Overige richtlijnen opgesteld:
- VMware Vsphere als basis;
- Meerdere verschillende virtuele omgevingen. Windows voornamelijk, maar mogelijkheid open voor andere toekomst ideeën;
- Zuinig, want hij zal 24/7 aanstaan. (niet een 850 watt voeding zoals me game pc);
- Formaat klein. Moederbord Mini-ATX, geen tower case;
- O.a. geschikt voor Scribe en Forefront(TMG);
- De gemiddelde prijs € 800 euro,-;
- Opslag, 3 TB lijkt mij voldoende;
- Minstens over 2 NICs beschikken.
Ik ben nu al een paar dagen aan het 'stoeien' met de hardware keuze. Helaas zijn er zoveel verschillende factoren waar men rekening mee moet houden, vandaar deze noodkreet.
De lijst ontbreekt nog schijven, maar dat komt omdat ik de schijven uit mijn game pc naar mijn idee wel kan gebruiken. Ik sta natuurlijk open voor andere briljante ideeën.
Graag jullie mening en opbouwende advies
Bedankt!
Huidige schijven:
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB
OCZ Vertex 3 Max IOPS 120 GB, S-ATA III / 600, 500 MB's, 550 MB/s, 2,5 Inch
Hardwarelijst:
Aantal Product Prijs Subtotaal
1 Be quiet! System Power 7 350W € 36,45 € 36,45
1 Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3-1600 CL9 kit € 109,40 € 109,40
1 Intel DB75EN € 72,95 € 72,95
1 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter € 25,68 € 25,68
1 Intel Xeon E3-1230 v2 € 203,60 € 203,60
1 Xigmatek Gigas Silver € 97,90 € 97,90
6 producten Importeren als eigen wensenlijst Totaal € 545,98
tl;dr
server, virtuele omgevingen, ftp, exchange, ~€ 800, opbouwend advies, 2 nics, zuinig, geen tower case, vpshere, 24/7
Misschien is dat ook wat? Ik weet alleen nog niet of die ook zo zuinig is. Ik krijg deze morgen binnen (kan zaterdag pas testen). Wellicht is dat dan ok geen gekke optie.
Mijn inhoud:
- 1TB schijf
- 1230v2 xeon
- 4x 4GB low voltage
- Bezel
- Broadcom Netxtreme II 5709
(totaal 4 nics.. ik heb die erbij genomen omdat ik toch extra moet hebben, en heb er met de extra korting welke vanaf 800+ euro gold weer 130 terug gehad..dus 18 euro bij moeten betalen voor DP NIC)
~900 euro incl verzending.
Ik zal zaterdag/zondag energie meten. Ik heb alleen een Liander stroommeter..dus geen mooie zoals hier en daar mensen hebben
Even heel vlot wat me zo opvalt:mr.DJ95 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:27:
Hardwarelijst:
1. Be quiet! voeding wordt hier ten sterkste afgeraden voor 24/7 gebruik. Lees het topic maar door. Beter haal je denk ik de seasonic uit de TS.
2. Heb je een Xeon nodig? Is een Core i5 niet voldoende?
3. Sowieso lijkt die Xeon geen GPU te hebben:
http://ark.intel.com/products/52271/
4. Mocht je niet meer dan 4 SATA aansluitingen nodig hebben dan is dit moederbord wellicht ook wat:
pricewatch: Gigabyte GA-B75N
Die heeft namelijk standaard 2 netwerkcontrollers. verder is dat een ITX bordje dus heb je ook qua kasten wellicht wat andere leuke keuzes.
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 01-08-2013 13:39 ]
Als het een Dell PowerEdge R210 II is, dan zal hij tamelijk zuinig zijn. Met 1 SATA schijf doet die 25W idle. Bij booten verbuikt hij 55W (doorblazen fans, opladen buffers, etc), daarna gaat het langzaam omlaag.
Die extra NICs kosten bij gebruik wel een paar W per NIC meer. Het insteekkaartje zelf zal ook nog wel wat verbruiken.
Het is een simpel en al redelijk oud FSP EPN design. Niks bijzonders gewoon een standaard double forward design met group regulation. 88% als hoogste rendement is wel erg hoog voor dat design, minimaal 1/2 % minder lijkt mij logischer.GENETX schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 00:10:
[...]
Wat verwacht jij dan voor score daar? Ik weet ook niet in hoeverre de 350W versie verschilt, maar gezien andere reviews verwacht ik toch wel iets in de range 71-74%:
De System Power 7 serie wordt niet afgeraden, maar de Pure Power L7 wel. De Pure Power L7 heeft namelijk Capxon condensators maar de System Power 7 daarentegen Taicon en Teapo.GENETX schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:36:
[...]
Even heel vlot wat me zo opvalt:
1. Be quiet! voeding wordt hier ten sterkste afgeraden voor 24/7 gebruik. Lees het topic maar door. Beter haal je denk ik de seasonic uit de TS.

Zelf gemaakte phonie pictures van de System Power 7.
[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 02-08-2013 00:31 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
ik ben me nu een paar weken aan het inlezen omdat ik een zuinige thuisserver/htpc wil bouwen. Het idee is dat deze geruisloos onder mijn receiver op mijn bureau kan staan en altijd aan staat. Ik wil er XBMC couch potato en sickbeard op zetten en een backup kunnen maken van mijn persoonlijke fotomateriaal.
Ik ben nu op de volgende setup uitgekomen:
Epsilon HTPC1 € 56,57
Biostar NM70I-847 € 70,24
G.Skill Ripjaws-X F3-10666CL7D-4GBXH € 40,21
Pico picoPSU-90 + 80 Watt Adapter € 68,06
OCZ Vertex 2 Series € 34,90
WD Red WD30EFRX € 124,90
ZOTAC GeForce GT 630 € 48,81
Scythe Slip Stream SY1225SL12HPVS € 8,71
Totaal €452,39
Het idee erachter is dat het server gedeelte erg zuinig is dankzij de mobiele celeron die op het moederbord zit gesoldeerd en ik op het moment dat ik een 3d blueray zou willen kijken, dit mogelijk wordt gemaakt dankzij de GF 630. Ik vind het een fijn idee dat dit moederbord 4 schijven ondersteunt. In de toekomst wil ik er namelijk nog 2 bij kunnen zetten. Omdat ik voor een PicuPSU heb gekozen houd ik voldoende extra ruimte over in de kast. Ik zal zelf een rack klussen om de extra schijven in op te hangen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en aanbevelingen hierover.
Alvast bedankt!
[ Voor 15% gewijzigd door TrsvK op 02-08-2013 06:10 ]
1-2% lager vind ik geen wereldschokkende daling, zeker niet voor zo'n goedkope voeding-The_Mask- schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:29:
[...]
Het is een simpel en al redelijk oud FSP EPN design. Niks bijzonders gewoon een standaard double forward design met group regulation. 88% als hoogste rendement is wel erg hoog voor dat design, minimaal 1/2 % minder lijkt mij logischer.
Aah ok-The_Mask- schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:29:
De System Power 7 serie wordt niet afgeraden, maar de Pure Power L7 wel. De Pure Power L7 heeft namelijk Capxon condensators maar de System Power 7 daarentegen Taicon en Teapo.
Op zich een prima setup denk ik. 2 puntjes:TrsvK schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 05:47:
Epsilon HTPC1 € 56,57
Biostar NM70I-847 € 70,24
WD Red WD30EFRX € 124,90
Scythe Slip Stream SY1225SL12HPVS € 8,71
1. Zou een Celeron G1610 met wat undervolten niet zuiniger zijn idle? De Celeron 847 is nm nog een Sandy Bridge op 32nm, de celeron g1610 een Ivy Bridge op 22nm.
2. Volgens mij (maar dat moet je controleren) heeft een GeForce 610 ook alles aan boord dat je nodig hebt en scheelt weer een tientje en wellicht wat verbruik.
[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 02-08-2013 09:03 ]
Ja het is inderdaad die. Goed te horen. Hier iemand op de afdeling zei dat ze rustig 100W pakken (hier werken ze er ook mee). 1 Sata schijf die erin zit gaat eruit, en wellicht een SSD er in. Hoogstwaarschijnlijk een simpele Samsung 840 (geen pro, zit in mijn desktop). Denk dat de TB hiervan weer naar de NAS gaat of als spare gebruikt.mrmrmr schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:54:
@gitaarwerk
Als het een Dell PowerEdge R200 II is, dan zal hij tamelijk zuinig zijn. Met 1 SATA schijf doet die 25W idle. Bij booten verbuikt hij 55W (doorblazen fans, opladen buffers, etc), daarna gaat het langzaam omlaag.
Die extra NICs kosten bij gebruik wel een paar W per NIC meer. Het insteekkaartje zelf zal ook nog wel wat verbruiken.
In ieder geval fijn te horen, want 25W vind ik zuinig genoeg :-). Die broadcom gaat de NAS in denk ik. Sowieso heeft deze ook power control, dus ben benieuwd. Software moet vast ook nog getweaked gaan worden =).
In ieder geval beter dan mn oude supermicro (55 W idle, 90W opspinnen). De srever komt uiteindelik maandag, niet morgen..even afwachten nog
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het geluidsniveau is, aangezien mijn potentiële server op mijn slaapkamer komt te staan. Op internet zijn er her en der wel positieve verhalen te vinden, maar veel gaat nog over de eerste R200 versie. Mocht het geluid meevallen dan is dit wel een mooi alternatief tov zelfbouw.
Kan je losse harde schijven wel zo plaatsen? of moet dat met z'n speciale bracket/rail die Dell er natuurlijk wel op zet?
De PowerEdge R210 II is een 1U (1 unit hoog) "pizzadoos", een 19" model, bedoeld voor 19 inch racks in data centers. Die hebben kleine ventilatoren. In algemeen geldt: hoe kleiner de ventilator, hoe luidruchtiger. Ongeschikt voor een slaapkamer, misschien wel in een aparte kamer. Vooral bij het starten maken de 4 ventilatortjes flink kabaal om de boel door te blazen. Daarna zijn ze ook goed hoorbaar, naar mijn smaak te veel om comfortabel of langdurig in dezelfde kamer te werken, in ieder geval bij 29 graden kamertemperatuur en met standaard instellingen. Theoretisch zou je de ventilatoren softwarematig langzamer kunnen laten draaien. Bij 1 schijf zou je 1 ventilator uit kunnen zetten.
Twee ventilatortjes blazen langs het koelblok van de processor, dat is wat meeste geluid maakt.
Er is plaats voor 2 x 3.5" schijven. De brackets zitten er in.
Ik weet niet of Dell towermodellen heeft met een vergelijkbaar verbruik, er is denk ik geen tower variant van de R210 II (T210 II?).
De processor blijft met veel idle gebruik best wel koel...dus het kan best stiller denk ik.
Ik krijg 'm volgende week, dus kan er best dan wat over vertellen (en filmpje maken)
Ik vind dat je redelijk weinig geheugen hebt... Als je een Exchange en FTP'tje draait (ik veronderstel even dat je gaat draaien op Windows 2012) dan mag je al tellen op 8GB voor de Exchange en 2 tot 4GB voor de FTP. Qua geheugen vind ik dat we anno 2013 niet meer TE schaars moeten gaan tellen. 2GB is het absolute minimum (bv voor FTP) en 4GB standaard voor een app-server. Gooi daar nog wat test-servertjes bij à la 1/2/4GB en je zit met 16GB al snel aan je limiet. Het verbruik van geheugen is ook minimaal verhogend als je van 16 naar 32 gaat...mr.DJ95 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:27:
Beste hardware goeroes,
Ik zou graag jullie advies willen wat betreft het bouwen van een home server. Ik ben namelijk niet zo zeker van mijn zaak.
De server moet mijn game pc gaan vervangen die nu als server draait. Zoals jullie ook weten is zo'n systeem totaal niet gebouwd om zuinig te functioneren en ik wil nu over op een server die 24/7 aanstaat en aansluit aan mijn overige wensen.
Het plan is de server voornamelijk als testserver te laten functioneren, dus geen 200 gebruikers die er constant opzitten. Mijn Exchange en FTP server moet er 24/7 op gaan functioneren.
Overige richtlijnen opgesteld:
- VMware Vsphere als basis;
- Meerdere verschillende virtuele omgevingen. Windows voornamelijk, maar mogelijkheid open voor andere toekomst ideeën;
- Zuinig, want hij zal 24/7 aanstaan. (niet een 850 watt voeding zoals me game pc);
- Formaat klein. Moederbord Mini-ATX, geen tower case;
- O.a. geschikt voor Scribe en Forefront(TMG);
- De gemiddelde prijs € 800 euro,-;
- Opslag, 3 TB lijkt mij voldoende;
- Minstens over 2 NICs beschikken.
Ik ben nu al een paar dagen aan het 'stoeien' met de hardware keuze. Helaas zijn er zoveel verschillende factoren waar men rekening mee moet houden, vandaar deze noodkreet.
De lijst ontbreekt nog schijven, maar dat komt omdat ik de schijven uit mijn game pc naar mijn idee wel kan gebruiken. Ik sta natuurlijk open voor andere briljante ideeën.
Graag jullie mening en opbouwende advies
Bedankt!
Huidige schijven:
WD Caviar Black 1 TB, 7200 Rpm, 64 MB
OCZ Vertex 3 Max IOPS 120 GB, S-ATA III / 600, 500 MB's, 550 MB/s, 2,5 Inch
Hardwarelijst:
tl;dr
server, virtuele omgevingen, ftp, exchange, ~€ 800, opbouwend advies, 2 nics, zuinig, geen tower case, vpshere, 24/7
Bedenk ook dat oude schijven vaak bijzonder onzuinig zijn, zeker als je GB/Watt gaat afzetten tegen elkaar.
In die optiek, met jouw eisen, ben je volgens mij veel beter af met een SSD zoals een 840 Pro of die M500 van Seagate een M500 van Crucial of een Seagate 600 (Pro). Bij voorkeur daar ook minimaal 128GB en liefst 256... Wil je redundantie, dan ga je toch best voor een aparte RAID-controller of virtualiseer je een SAN/NAS die je voor ESXi gebruikt..
Ik ben misschien zelfs de laatste om over te stappen (zeker omdat ik alles in één machine draai en VT-d nog te hard nodig heb). Maar ik raad toch ECHT mensen eens aan om Windows 2012 te draaien rechtstreeks op hun hardware en met Hyper-V te gaan stoeien. Ja, je hebt geen memory overcommitment, en dat is niet fijn omdat je OS dan je een limiet op dringt, maar met dynamic memory (wat een workaroundje is, I know) is dat ook wel redelijk goed op te vangen. Het grote voordeel blijft het gedaalde verbruik..
Als ik mijn NAS fysiek uitbouw/overbouw is de kans dat ik op Hyper-V overstap BIJZONDER groot...
Even niets...
[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 02-08-2013 18:43 ]
Ik heb nog eens alles opnieuw afgewogen en ben vanwege de zuinigheid toch maar voor een ASRock B75M-ITX gegaan, in combinatie met een Celeron G1610.Op zich een prima setup denk ik. 2 puntjes:
1. Zou een Celeron G1610 met wat undervolten niet zuiniger zijn idle? De Celeron 847 is nm nog een Sandy Bridge op 32nm, de celeron g1610 een Ivy Bridge op 22nm.
2. Volgens mij (maar dat moet je controleren) heeft een GeForce 610 ook alles aan boord dat je nodig hebt en scheelt weer een tientje en wellicht wat verbruik.
Uitgaande van nox's tabel zou ik verwachten daarmee rond de 10-15 watt te verbruiken (zonder videokaart)
Intel Celeron G1610 € 40,90
ASRock B75M-ITX € 68,49
Epsilon HTPC1 € 56,57
WD Green WD30EZRX € 109,90
Totaal €472
Ik heb voor de gf 630 zone gekozen omdat deze volgens nvidea slecht max 25 watt verbruikt tov de 610 met max 29 watt daarentegen is deze wel een stuk sneller en beschikt hij over 384 cuda cores ipv de 48 van de 610. Wel vind ik het wat vreemd dat Nvidea aangeeft:
"25W Maximum Graphics Card Power (W) - 300 W Minimum System Power Requirement (W)"
In totaal verwacht ik hiermee in totaal een verbruik van 15 + 25 (video) + 5 (HDD) onder load te krijgen. In het unieke geval dat ik tegelijkertijd alle schijven aanspreek komt dat dus op 15+25+5*4 = 60Watt. Dat zou de Pico nog aan moeten kunnen..
In het geval dat de server aan het downloaden is naar de ssd zal het systeem onder de 15 komen toch?
[ Voor 47% gewijzigd door TrsvK op 02-08-2013 19:44 ]
Ik heb een 19" kast van SuperMicro. De standaard radiale fan maakte veel herrie. Ook als ik deze langzaam liet draaien op 5 Volt met 2 diodes in serie. Dus ik heb uiteindelijk een stille 12cm fan gekocht en een gat in de deksel gezaagd zodat deze fan aan de buitenkant gemonteerd kon worden.gitaarwerk schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 15:21:
Klopt. .mijn oude supermicro (zelfde specs min of meer) was vrij lawaaierig. Deze Dell schijnt niet enorm stil te zijn. (Kijk maar eens wat youtube filmpjes). Ik moet deze zelf ook in de kamer zetten. Ik zit nog eens te denken om wat andere fans te kopen die wellicht iets stiller zijn (als ze bestaan).
De processor blijft met veel idle gebruik best wel koel...dus het kan best stiller denk ik.
Ik krijg 'm volgende week, dus kan er best dan wat over vertellen (en filmpje maken)
Ik heb het geprobeerd met stille 4cm fans, maar die verplaatsten te weinig lucht naar m'n zin.
Dat vond ik ook vreemd...TrsvK schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:47:
Ik heb voor de gf 630 zone gekozen omdat deze volgens nvidea slecht max 25 watt verbruikt tov de 610 met max 29 watt daarentegen is deze wel een stuk sneller en beschikt hij over 384 cuda cores ipv de 48 van de 610. Wel vind ik het wat vreemd dat Nvidea aangeeft:
"25W Maximum Graphics Card Power (W) - 300 W Minimum System Power Requirement (W)"
http://www.engadget.com/2...620-and-gt-630-no-kepler/
Blijkbaar zijn er 2 GT 630 kaarten, eentje voor OEM en eentje voor de zelfbouw... Compleet verschillende chips. Grote kans dat de GT 630 die je nu hebt de verkeerde is en een stuk meer verbruikt

Edit:
Blijkbaar heb je wel een goede

pricewatch: Zotac GeForce GT 630 ZONE Edition
http://www.geforce.co.uk/...rce-gt-630/specifications
Weer lekker slim van Nvidia... Hoe fucking moeilijk was het geweest om de kepler variant GeForce GT 635 te noemen
[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 02-08-2013 20:54 ]
Ja daar heb ik extra op geletGENETX schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 20:50:
[...]
Dat vond ik ook vreemd...
http://www.engadget.com/2...620-and-gt-630-no-kepler/
Blijkbaar zijn er 2 GT 630 kaarten, eentje voor OEM en eentje voor de zelfbouw... Compleet verschillende chips. Grote kans dat de GT 630 die je nu hebt de verkeerde is en een stuk meer verbruikt
Edit:
Blijkbaar heb je wel een goede![]()
pricewatch: Zotac GeForce GT 630 ZONE Edition
http://www.geforce.co.uk/...rce-gt-630/specifications
Weer lekker slim van Nvidia... Hoe fucking moeilijk was het geweest om de kepler variant GeForce GT 635 te noemen

Ik ben nog even aan het rondkijken naar een mooie stille 120mm koeler. Overweeg nu de Corsair Air Series High Performance Edition SP120 PWM. Een mooie review van verschillende casekoelers is hier te vinden: http://www.xbitlabs.com/a...n-roundup-4_24.html#sect0
[ Voor 17% gewijzigd door TrsvK op 02-08-2013 21:46 ]
Haha, ik ga denk ik geen gat makenCoenen schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:48:
[...]
Ik heb een 19" kast van SuperMicro. De standaard radiale fan maakte veel herrie. Ook als ik deze langzaam liet draaien op 5 Volt met 2 diodes in serie. Dus ik heb uiteindelijk een stille 12cm fan gekocht en een gat in de deksel gezaagd zodat deze fan aan de buitenkant gemonteerd kon worden.
Ik heb het geprobeerd met stille 4cm fans, maar die verplaatsten te weinig lucht naar m'n zin.
Denken jullie dat de onderstaande configuratie zal werken qua stroomverbruik? Ik heb het vermoeden dat er enig probleem bij de boot ligt. Hiervoor is de staggered spinup functie uitgevonden. Kan een van jullie een goedkoop mini itx moederbord noemen dat deze functie ondersteunt of desnoods een raidcontroller die deze functie kan toevoegen? Ik heb de extra ruimte die ik met de picopsu bespaar hard nodig ben ik bang...
edit: Ik overweeg ook nog om 2 schijven om te leiden via een van de knoppen op het frontpanel. Deze kan ik dan handmatig van stroom voorzien als het systeem volledig is opgestart. (gelukkig support de asrock hotswap). Omdat het systeem in principe altijd aan zal staan lijkt me dit ook geen probleem.
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 34,95 | € 34,95 |
1 | ASRock B75M-ITX | € 66,09 | € 66,09 |
1 | Zotac GeForce GT 630 ZONE Edition | € 48,30 | € 48,30 |
4 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 150,50 | € 602,- |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 47,90 | € 47,90 |
1 | Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Single Pack, 120mm | € 14,18 | € 14,18 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 65,32 | € 65,32 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 62,89 | € 62,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.000,53 |
[ Voor 89% gewijzigd door TrsvK op 04-08-2013 09:10 ]
harde schijven kunnen zon 20 watt vragen als je moeten starten (piekbelasting) als je 4 harde schijven+ je systeem allemaal tegelijk opstarten dan word het een probleem. De oplossing is staggerd spinup (schijven èèn voor èèn opspinnen) maar ik weet helaas niet hoe je dat aan de praat krijgtTrsvK schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 06:28:
Ik vraag me af of het mogelijk is om 4 harde schijven dmv een splitter op een pico psu 90 + 80 watt adapter aan te sluiten. Verder ben ik benieuwd of de bijgeleverde adapter uit de kit: pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit van goede kwaliteit is of is het beter om een losse adapter aan te schaffen?
ora et labora
1 | Intel Core i5 4430 Boxed | € 159,90 | € 159,90 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 74,50 | € 74,50 |
1 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 150,50 | € 150,50 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 54,- | € 54,- |
1 | Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Single Pack, 120mm | € 14,50 | € 14,50 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Mini-box picoPSU 90 | € 32,83 | € 32,83 |
1 | Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V) | € 32,07 | € 32,07 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 577,20 |
De videokaart kan ik niet uitzetten nog, moet ik even kijken hoe dat gaat (en andere tweaks doorvoeren)
Vandaag ga ik ESXi installeren erop en kijken wat die dan doet.
Er komt nog bij:
- Cisco S200-26 smart switch (vooral voor vlan / link aggegration / QoS)
- Samsung 240 250GB SSD (ipv 1TB HDD)
- Klein NAS systeem voor iSCSI naar vmware en nfs shares voor verschillende vm's
- 4 poort intel NIC voor de dell, de broadcom gaat dan in de nas
Ga je niet veel mee winnen. Mux heeft dit eens doorgemeten (even zoeken), ikzelf heb een i5 en G620 doorgemeten. Verschil in idle was tienden watts. Intel heeft idle wel goed voor elkaar, valt niet veel te winnen.TrsvK schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 02:45:
Hoe denken jullie over een ondergeclockte haswell i5 ipv de celeron/gpu combinatie? Dat zou voor een lagere idle moeten zorgen...
Het verschil is dat hij nu de externe videokaart kan weglaten! Dus je zal het idle verbruik van de GeForce winnen. Je zou ook kunnen kiezen voor een Core i3, die heeft ook al 3D ondersteuning en quicksync afaik (moet je even checken). Als je puur op zuinigheid gaat is het nateuulijk een goede oplossing om de GeForce kwijt te raken. Economisch gezien dan weer niet direct gezien de eisen.Rayures schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:28:
[...]
Ga je niet veel mee winnen. Mux heeft dit eens doorgemeten (even zoeken), ikzelf heb een i5 en G620 doorgemeten. Verschil in idle was tienden watts. Intel heeft idle wel goed voor elkaar, valt niet veel te winnen.
scherp, miste de '/gpu' achter 'celeron'.GENETX schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:12:
[...]
Het verschil is dat hij nu de externe videokaart kan weglaten! Dus je zal het idle verbruik van de GeForce winnen. Je zou ook kunnen kiezen voor een Core i3, die heeft ook al 3D ondersteuning en quicksync afaik (moet je even checken). Als je puur op zuinigheid gaat is het nateuulijk een goede oplossing om de GeForce kwijt te raken. Economisch gezien dan weer niet direct gezien de eisen.
En inderdaad, een i5 verbruikt idle nagenoeg hetzelfde als een underclocked i5, welke nagenoeg hetzelfde idle verbruikt als een celeron. Je wint dus de GPU
[ Voor 12% gewijzigd door Rayures op 06-08-2013 14:24 ]
Ik heb trouwens een tijd geleden een energiemetertje aangeschaft dus als ik klaar ben met bouwen zal ik mijn resultaten posten.
Zodra je voor een 80W adapter aan je pico gaat, gaat de adapter dat niet trekken nee. Mijn i5 3470 (icm B75 Pro3-M) doet ong. 75WDC met cpu load (occt) en 95WDC met cpu+gpu load (occt+furmark).TrsvK schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 16:27:
Ik moet dan wel het maximale verbruik begrenzen op 50W oid. Weten jullie of "non-K versies" van Hasswell kunnen worden ondergeclocked/begrenst? Dat zou het aan van S edities enigszins overbodig maken toch?
Ik weet niet wat het effect van underclocken gaat zijn....
Ik dacht dat ik onder de 60W zat(Prime95) met een B75 Pro3-M en i5 3570K.
Non K versies kun je de multiplier gewoon naar beneden aanpassen.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
[ Voor 10% gewijzigd door TrsvK op 07-08-2013 17:53 ]
Zit daar ook zo'n Dell Remote Access kaart bij in? En mag ik vragen wat je kwijt was voor de R210 II ?gitaarwerk schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:07:
Ik heb mijn Dell Poweredge R210 II binnen. Hij valt me alles mee. Lekker compact, het lawaai is zeker niet zo hard als men laat zien op de video's. Naast je staan 24/7 is dan wel -te-. Idle verbruik met power saving features aan en C-states aan, doet de server (zonder OS) wanneer ie spinned down is ongeveer 35-Watt idle. (Er zit dan ook nog een broadcom netwerk kaart in)
De videokaart kan ik niet uitzetten nog, moet ik even kijken hoe dat gaat (en andere tweaks doorvoeren)
Vandaag ga ik ESXi installeren erop en kijken wat die dan doet.
Er komt nog bij:
- Cisco S200-26 smart switch (vooral voor vlan / link aggegration / QoS)
- Samsung 240 250GB SSD (ipv 1TB HDD)
- Klein NAS systeem voor iSCSI naar vmware en nfs shares voor verschillende vm's
- 4 poort intel NIC voor de dell, de broadcom gaat dan in de nas
Verbruik is netjes
De locatie van het servertje komt op me slaap kamer dus zo stil mogelijk is een grote pré tevens als de warmte wat hij gaat produceren.
Operating system:
Dit is nog een twijfel geval, het liefst wil ik Windows server en Linux naast elkaar draaien door middel van virtualisatie (XenServer / VM esxi). Als dit niet gaat lukken omdat het anders te prijzig wordt qua hardware weet ik nog niet waarvoor ik ga.
Doel:
Doel van het servertje is dat hij me gaat ondersteunen in alles wat nodig is. De taken wat hij moet gaan afhandelen zijn:
- VPN
- Webserver
- Database (MySQL)
- FTP
- Mail server
- Firewall
- Test server voor geschreven applicaties, talen: Java, C (In windows zal hierbij C# bij komen)
- Optioneel: DNS server
- Optioneel: Game server voor friends only
Momenteel heb ik UPC 200/10 liggen, verwacht dat dit meer dan genoeg zal zijn voor wat ik wil.
Al gevonden
Ik heb momenteel al klein lijstje gevonden met componenten waarvan ik dacht dat ze redelijk of goed voor mijn build.
1 | Asus E2KM1-I Deluxe | € 161,95 | € 161,95 |
1 | MS-Tech CI-70 | € 58,80 | € 58,80 |
2 | Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G | € 29,99 | € 59,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 280,73 |
Advies is welkom!
Ga liever voor een G1610 icm een ASRock B75 bordje.
Ook is 8GB geheugen misschien wat karig als je zoveel appliacties wil draaien en ook nog het een en ander wil virtualiseren.
16 of zelfs 32GB is dan veel lekkerder werken.
Even niets...
Thanks, ga dit even verwerken in een nieuw lijstje!FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:44:
Die A50 is wel echt heel traag
Ga liever voor een G1610 icm een ASRock B75 bordje.
Ook is 8GB geheugen misschien wat karig als je zoveel appliacties wil draaien en ook nog het een en ander wil virtualiseren.
16 of zelfs 32GB is dan veel lekkerder werken.
Even niets...
Was ik nog niet echt over uit, zit te denken aan de redline van WD. Denk dat in mijn setup een SSD niet veel uitmaakt namelijk. Al is een SSD voor de virtualisatie software misschien wel een goed idee.FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:45:
Wat ga je trouwens als storage gebruiken?
[ Voor 0% gewijzigd door XzeroD op 08-08-2013 13:51 . Reden: Greenline moest redline zijn ]
Zal een lekker zuinig bakje worden!
Even niets...
Ja een 2,5" zou denk ik goed genoeg zijn, qua ruimte zat ik te denken aan de 3TB. Dan weet ik zeker dat ik in de toekomst ook nog genoeg heb.FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:52:
Voor de virtualisatiesoftware zelf hoef je niet persé een SSD te gebruiken, voor de VM's is het leuk, maar ook weer niet persé nodig... Een goede 2.5" schijf zal in jou geval goed genoeg zijn neem ik aan?
Zal een lekker zuinig bakje worden!
3.5" is er tot 4TB.
Even niets...
Ah niet goed gekeken dus, 2tb zal ook wel goed zittenFireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:57:
2.5" 3TB is er niet, 2TB 2.5" is de max, maar dat zijn extra dikke (12.5mm) schijfjes.
3.5" is er tot 4TB.
Heb inmiddels een nieuwe lijst gemaakt, denk dat ik nu aardig in de buurt kom van wat ik nodig zal hebben. Suggesties voor veranderingen ?
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,80 | € 36,80 |
1 | ASRock B75M-ITX | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Western Digital Green WD20NPVX, 2TB | € 144,50 | € 144,50 |
1 | MS-Tech CI-70 | € 58,80 | € 58,80 |
1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 25,90 | € 25,90 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-2133C9D-16GXH | € 144,63 | € 144,63 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 477,13 |
[ Voor 81% gewijzigd door XzeroD op 08-08-2013 14:16 . Reden: Nieuwe lijst toegevoegd. ]
Einde van het jaar mogelijk tot 5TB van WD, al is het nog niet bekend of het 1TB-platters of 1.25TB platters worden.FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 13:57:
2.5" 3TB is er niet, 2TB 2.5" is de max, maar dat zijn extra dikke (12.5mm) schijfjes.
3.5" is er tot 4TB.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je hebt veel te duur geheugen, een G1610 doet niet eens 1600Mhz geheugen, laat staan 2133Mhz geheugen. Gewoon 1333Mhz geheugen is zat.XzeroD schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:01:
[...]
Ah niet goed gekeken dus, 2tb zal ook wel goed zitten
Heb inmiddels een nieuwe lijst gemaakt, denk dat ik nu aardig in de buurt kom van wat ik nodig zal hebben. Suggesties voor veranderingen ?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 36,80 € 36,80 1 ASRock B75M-ITX € 66,50 € 66,50 1 Western Digital Green WD20NPVX, 2TB € 144,50 € 144,50 1 MS-Tech CI-70 € 58,80 € 58,80 1 Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile € 25,90 € 25,90 1 G.Skill RipjawsX F3-2133C9D-16GXH € 144,63 € 144,63 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 477,13
Even niets...
Wist dat ik ergens iets vergeten was...FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:03:
[...]
Je hebt veel te duur geheugen, een G1610 doet niet eens 1600Mhz geheugen, laat staan 2133Mhz geheugen. Gewoon 1333Mhz geheugen is zat.

Verder zit ik redelijk OK right ?
Die 2TB 2,5" schijf is overigens wel erg duur
pricewatch: Seagate ST4000VN000, 4TB
Die verbruikt misschien wel iets meer, maar je hebt veel meer GBs/Watt.
[ Voor 42% gewijzigd door FireDrunk op 08-08-2013 15:09 ]
Even niets...
Nadeel aan de CI-70 zit alleen 1 2,5" slot in, geen 3,5" zoals ik had begrepen. Dan moet ik ook opzoek naar een andere behuizing aangezien het wel een aanzienlijk verschil is.FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:07:
Ja hoor, prima! Bedenk wel dat je niet veel meer dan dat in die kast kwijt kan zonder de voeding te vervangen. Het gaat met dit setje nog wel goed, maar probeer er geen 3.5" schijf bij te zetten denk ik.
Die 2TB 2,5" schijf is overigens wel erg duureen 3.5" 4TB schijf is maar een fractie duurder.
pricewatch: Seagate ST4000VN000, 4TB
Die verbruikt misschien wel iets meer, maar je hebt veel meer GBs/Watt.
----
Na wat kort onderzoek heb ik inmiddels het volgende lijstje met alle input.
Volgens mij gaat dit hem worden!
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,80 | € 36,80 |
1 | ASRock B75M-ITX | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Seagate ST4000VN000, 4TB | € 173,- | € 173,- |
1 | LC-Power 1360MI Mini-ITX | € 47,94 | € 47,94 |
1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 25,90 | € 25,90 |
1 | G.Skill F3-10600CL9D-16GBNT | € 108,50 | € 108,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 458,64 |
[ Voor 60% gewijzigd door XzeroD op 08-08-2013 15:45 . Reden: Nieuwe lijst toegevoegd. ]
En vooral als je het systeem lang aan laat staan (lees: 24/7) is een goede voeding niet overbodig...
Even niets...
Thanks in ieder geval voor al je hulp!FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:59:
Ziet er wat mij betreft prima uit! Ik durf niets te zeggen over de kwaliteit van de voeding, daar moet iemand anders even iets van vinden.
En vooral als je het systeem lang aan laat staan (lees: 24/7) is een goede voeding niet overbodig...
Eind deze maand / Eind volgende maand zal ik alles bij elkaar hebben en hier even laten weten hoe of wat.
[ Voor 96% gewijzigd door WoKo op 08-08-2013 16:21 ]
Dit topic is gesloten.